Yalopa schreef op zondag 12 april 2009 @ 08:48:
[...]

als je alcohol gaat aanlengen to 30 % kan je ook gewoon vodka gebruiken (zuivere neutrale). ben je ook zeker dat er geen methanol etc in zit en iedereen heeft dat wel in huis.
Ten eerste is vodka heel duur vergeleken met eigen brouwsels (accijns), en ten tweede absoluut niet zuiver.
Welliswaar vrij van methanol (anders wordt je blind), maar niet van overige stoffen (zouten etc)
Anoniem: 296327 schreef op zondag 12 april 2009 @ 10:59:
[...]

Als je de phonodude van triodedick bedoeld, die ben ik aan het bouwen op dit moment. Het nieuwe schema met de 5755 en 5670 buizen is volgens dick de mkIII versie (versie 04-2008) . De rest van de spullen zijn nog steeds te verkrijgen. (machmat.com, conrad, ae-europe) dan heb je de meeste spullen bij mekaar.

Jonn
Ik bedoel inderdaad de phonodude van triodedick / doede douma.
Wat ben jij ongeveer kwijt aan bouwkosten (excl behuizing)?

"man is not truly one, but truly two,"

• Anoniem: 296327
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:12:
[...]

[...]

Ik bedoel inderdaad de phonodude van triodedick / doede douma.
Wat ben jij ongeveer kwijt aan bouwkosten (excl behuizing)?
Ik zit op dit moment rond de 425 euro. Dit is een gemiddelde, ik kon ook duurder uitkomen, maar dan gaan er black gates in en wat ander spul, ik heb het bij auricaps gehouden, ook met de rest heb ik me enigszins aan de prijs gehouden. De trafo was het duurste, samen met de JJ's en de auricaps. mocht je meer willen zien van deze in opbouw: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8454

Jonn

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03 19:59
Anoniem: 296327 schreef op zondag 12 april 2009 @ 10:59:
[...]

Als je de phonodude van triodedick bedoeld, die ben ik aan het bouwen op dit moment. Het nieuwe schema met de 5755 en 5670 buizen is volgens dick de mkIII versie (versie 04-2008) . De rest van de spullen zijn nog steeds te verkrijgen. (machmat.com, conrad, ae-europe) dan heb je de meeste spullen bij mekaar.

Jonn
Ik heb altijd begrepen dat 96% ethanol (ook verdund) het vinyl aantast en dat isoprop aan te bevelen was..... Ik heb in Frankrijk een fles 96% ethanol gekocht voor weinig. Ga ik die toch maar gebruiken! Is voor in een Knosti inderdaad. Ik ben niet zo weg van dat ding trouwens.

Vroeger -toen ik nog geen Knosti had- gebruikte ik altijd een andere methode die ik ooit las. Ik legde dan een schone theedoek neer, maakte een sopje met alcohol, demiwater en wat afwasmiddel en doopte daar een zachte nagelborstel in. En dan maar draaien met het borsteltje en de lp. Na afloop droogmaken met een tweede schone theedoek. Ik ehb er nooit problemen mee gehad, terwijl ik toch behoorlijk audiofiele spullen in huis had en heb.

Ik heb deze week een test gedaan met een elpee die ik kreeg en nooit ga draaien. Ik heb hem eerst gewoon gedraaid. Daarna met mijn nagelborstelmanier gereinigd. Toen nog eens in de Knosti. Maar ik moet eerlijk zeggen: ik merk echt geen verschil. Ik overweeg nu om toch een Okki Nokki of een Nitty Gritty te gaan aanschaffen.

The chicken is the root of all funk

• 4-legged-bird
@EXX:Is die Kraftwerk-maxi te koop?

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik heb na het lezen van deze tutorial een aantal postings in het bijbehorende forum gedaan. Het viel niet mee om bij de apotheek aan het juiste chemische spul te komen.

Als alternatief voor Drogisterij de Lange kan je nog terecht bij http://www.labstuff.nl/, zie onder Chemicalien, D t/m J .
Bij labstuff ben ik ook wel eens thuisgeweest om wat reageerbuisjes, pippetjes etc te kopen om te experimenteren met samenstellingen voor een betere knosti vloeistof. Capelle is hier ook om de hoek :)
4-legged-bird schreef op maandag 13 april 2009 @ 08:12:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat 96% ethanol (ook verdund) het vinyl aantast en dat isoprop aan te bevelen was..... Ik heb in Frankrijk een fles 96% ethanol gekocht voor weinig. Ga ik die toch maar gebruiken! Is voor in een Knosti inderdaad. Ik ben niet zo weg van dat ding trouwens.

Vroeger -toen ik nog geen Knosti had- gebruikte ik altijd een andere methode die ik ooit las. Ik legde dan een schone theedoek neer, maakte een sopje met alcohol, demiwater en wat afwasmiddel en doopte daar een zachte nagelborstel in. En dan maar draaien met het borsteltje en de lp. Na afloop droogmaken met een tweede schone theedoek. Ik ehb er nooit problemen mee gehad, terwijl ik toch behoorlijk audiofiele spullen in huis had en heb.

Ik heb deze week een test gedaan met een elpee die ik kreeg en nooit ga draaien. Ik heb hem eerst gewoon gedraaid. Daarna met mijn nagelborstelmanier gereinigd. Toen nog eens in de Knosti. Maar ik moet eerlijk zeggen: ik merk echt geen verschil. Ik overweeg nu om toch een Okki Nokki of een Nitty Gritty te gaan aanschaffen.
Ik denk dat de concentraties van stoffen in 96% gedenatureerd (soms met methanol, soms met MEK) na verdunning zo laag zijn dat de kans dat je platen aangetast worden miniem zijn.
Dat je geen verschil merkt tussen een knosti en je oude methode kan best, maar verwacht je met een okki nokki dan wel een verschil?
Het systeem van afzuigen is in principe beter (al het vuil zuig je weg), maar in een knosti hangt je plaat echt in de vloeistof te 'weken' en is het borstelend effect best krachtig, waardoor grof vuil misschien beter los komt. Het zwakke punt van de knosti is het droogproces.

• 4-legged-bird
Nee, eerlijk gezegd geloof ik niet écht dat een Okki Nokki beter werkt dan 'handmethoden'. Daarom heb ik er ook nog steeds geen gekocht.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03 16:26

EXX

EXtended eXchange

4-legged-bird schreef op maandag 13 april 2009 @ 08:14:
@EXX:Is die Kraftwerk-maxi te koop?
Nee. Overigens is deze geen Maxi maar een "normale" 7 inch single.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 16:24

EraZor

Don't mention the war

Oh, mag ik ook even blij meedoen? Na lang, lang zoeken de "peach" (2e) persing van Siamese dream van de Smashing Pumpkins gevonden...klik

Worden nogal 's aangeboden op ebay, maar niet vaak in de perzikenpersing (meestal paars of oranje) of voor astronomische bedragen...

Mooi he? leuk icm m'n roze Pro-ject Debut II

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-03 19:25
Hmm, dat ziet er wel gaaf uit met jouw Project draaitafel!

Goeie plaat ook! Is het ook een dubbelaar?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

[b][message=31844156,noline]
WAF compromis? :+
Het ziet er wel opvallend uit.

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Saab schreef op donderdag 23 april 2009 @ 14:23:
Hmm, dat ziet er wel gaaf uit met jouw Project draaitafel!

Goeie plaat ook! Is het ook een dubbelaar?
Yup is ook een dubbelaar. De persing an sich is kwalitatief ook niet beter of slechter dan de std. vinyl persing (al moet ik zeggen dat de CD ook erg goed gemasterd is). De hoes is gewoon de std hoes (van Caroline dan, allereerste is van Hut en laatste zijn van EMI & Virgin)
mr_petit schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:07:
[...]

WAF compromis? :+
Het ziet er wel opvallend uit.
haha, had gekund ;) Ik wilde persé een Debut (erg goeie prijs/prestatie voor een nieuwe draaitafel (en een wat hipper uiterlijk dan een Thorens 166 ;))) (of evt een Rega P2) en de paianozwarte is wel érg saai... Mijn vrouw vindt 'm ook mooi, maar da's meer meegenomen dan het hogere doel ;-)

De perzikpersing is gewoon relatief zeldzaam en een leuk hebbeding... (ik heb 'm ook op regulier zwart vinyl ;-))
't Is overigens wel de plaat die er vaak op ligt (ook als ie niet gedraaid wordt, puur voor het uiterlijk, óf de witte persing van Amorica van the Black Crowes...ook erg vet (niet alleen om te zien hoor)

Ik heb ook nog twee witte pesingen liggen van the Beatles (witte dubbelaar en let it Be)

[Voor 47% gewijzigd door EraZor op 23-04-2009 16:08]

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-12-2018
Ik heb zelf niet veel met vinyl platen, maar ik dacht dat het misschien een mooie aanvulling voor de OP zou zijn om Sirius in Maastricht/Eindhoven/Roermond erbij te vermelden als zaak waar je veel (met name underground dance) platen kunt krijgen.

De website legt erg de nadruk op het smartshop-deel van het winkelconcept, waar ik zelf niet om geef, maar ze hebben er best een heel aardige collectie vinylplaten. Mocht je een liefhebber zijn en in de buurt van Maastricht, Eindhoven of Roermond wonen, dan is dit de moeite waard om te checken.

• Minneyar
  • Laatst online: 17-03 21:02
Ik vroeg mij af of meer mensen het probleem hebben dat nieuwe lp's niet helemaal rond lijken. Mijn Dual is automatisch, en bij mijn oude 2e hands platen gaat dit prima, maar ik heb een 3 tal nieuwe lp's en daar valt af en toe de arm van de plaat na het opzetten. En als ik goed kijk zie ik idd dat de lp's niet helemaal rond zijn, en als de arm er bij een toevallig wat smaller stuk op komt dondert hij er dus af :P.

Weet een van jullie misschien of ik er op de een of andere manier voor kan zorgen dat de arm net 1 a 2 mm verder naar binnen gaat voordat hij daalt? Het is een Dual 1009 voor de duidelijkheid.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog niet storend geweest (als in afvallen naald), maar ik heb het inderdaad ook al gemerkt...

Niet mooi rond en/of sticker niet netjes in het midden... Moet met hedendaagse techniek toch niet zo lastig zijn om dat voor elkaar te krijgen?

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-03 18:37

Ravhin

no <root>...

Als ik mij er even mee mag bemoeien... :)
Isopropylalcohol oftewel 2-propanol is niets anders dan antivries. Mijdt alles waar aceton in zit, of iets wat eindigt op -anyl : in deze stoffen zitten aggresieve groepen die makkelijk schade veroorzaken aan tere componenten (aldehydes en ketonen voor ingewijden). Voor vinyl zelf hoef je niet bang te zijn; dit is inert genoeg en kan bijna overal tegen. Wel kan-ie erg droog worden en dat is nooit goed.
quote: sevenhunt
70% gedestilleerd water
30% alcohol 96%
2 druppels neutral afwasmiddel
klinkt goed! Gebruik hiervoor 2-propanol ipv alcohol en je zit op rozen (ook erg goed voor de ruitesproeiers... ;) )

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gaaf topic, goede opening en ik ga dit topic volgen.
Zelf heb ik een erg basic platenspeler, maar hij doet voorlopig. Maar volgens mij zit ik in een andere vinyl bak dan de meeste hier te zoeken. Ik heb meer recente postrock en metal. Pronkstuk is nu de 3 dubbelaar van het Duitse The Ocean - Precambrian. Met elke 12 inch een andere kleur en in een hele vette hoes :)
Niet dat ik veel vinyl speel, via een pc gaat het toch allemaal wat makkelijker sneller. Maar ik ga er zeker wel eens goed voor zitten :)

[Voor 15% gewijzigd door Jeltel op 24-04-2009 15:09]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

EraZor schreef op donderdag 23 april 2009 @ 14:04:
Oh, mag ik ook even blij meedoen? Na lang, lang zoeken de "peach" (2e) persing van Siamese dream van de Smashing Pumpkins gevonden...klik

Worden nogal 's aangeboden op ebay, maar niet vaak in de perzikenpersing (meestal paars of oranje) of voor astronomische bedragen...

[afbeelding]

Wat voor platter heb je eigenlijk op die speler?

Sinds kort hebben ze een acryl platter, die volgens mij best mooi zou staan op je speler...

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:17

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Topicstarter
fraQ schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:02:
Ik heb zelf niet veel met vinyl platen, maar ik dacht dat het misschien een mooie aanvulling voor de OP zou zijn om Sirius in Maastricht/Eindhoven/Roermond erbij te vermelden als zaak waar je veel (met name underground dance) platen kunt krijgen.

De website legt erg de nadruk op het smartshop-deel van het winkelconcept, waar ik zelf niet om geef, maar ze hebben er best een heel aardige collectie vinylplaten. Mocht je een liefhebber zijn en in de buurt van Maastricht, Eindhoven of Roermond wonen, dan is dit de moeite waard om te checken.
staat erbij!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-03 17:14
Nu heb ik het topic doorgelezen, en heb besloten dat ik ook een platenspeler nodig heb. Echter, welke? Er zijn er zoveel, van 100 euro tot... nja.. heel veel! Ik weet niet of het gewenst is, maar.. kan iemand me de juiste richting wijzen? Ik heb +/- 200 euro te besteden, en ga liefst wel voor een nieuwe (dus geen tweedehands). Degene die momenteel de meeste kans maakt is een Reloop RP-2000, icm een voorversteker en een stofkap zit je ook op ongeveer 200 euro. USB-aansluiting hoeft van mij niet.

Om het ook maar een beetje ontopic te houden, mijn collectie is momenteel nog erg klein, en bestaat uit:
Rammstein - Mutter (Picture-disc)
Rammstein - Live Amsterdam 1997 (Bootleg op rood vinyl)
Pantera - Metal Magic
Pantera - Planet Caravan (12" single op rood vinyl)

Maar er zit meer aan te komen, zodra ik een speler heb :)

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:44
AlterMann schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 16:44:
Nu heb ik het topic doorgelezen, en heb besloten dat ik ook een platenspeler nodig heb. Echter, welke? Er zijn er zoveel, van 100 euro tot... nja.. heel veel! Ik weet niet of het gewenst is, maar.. kan iemand me de juiste richting wijzen? Ik heb +/- 200 euro te besteden, en ga liefst wel voor een nieuwe (dus geen tweedehands). Degene die momenteel de meeste kans maakt is een Reloop RP-2000, icm een voorversteker en een stofkap zit je ook op ongeveer 200 euro. USB-aansluiting hoeft van mij niet.

Om het ook maar een beetje ontopic te houden, mijn collectie is momenteel nog erg klein, en bestaat uit:
Rammstein - Mutter (Picture-disc)
Rammstein - Live Amsterdam 1997 (Bootleg op rood vinyl)
Pantera - Metal Magic
Pantera - Planet Caravan (12" single op rood vinyl)

Maar er zit meer aan te komen, zodra ik een speler heb :)
Je zegt liever geen 2e hands, maar voor 200 euro heb je 2e hands gezien wel echt een topper hoor.
Een technics SL-1200 SL-1210 is voor die prijs goed te verkrijgen. Beetje zoeken, maar moet te doen zijn.

En dan heb je echt een hele goede platenspeler.

• musicfreak
  • Nu online
Mocht je toch echt een nieuwe willen, dan zijn deze spelers wellicht wat:

Technics SL-BD 22 (voor 159 euro)
Marantz TT42 (gevonden voor 174 euro)
Pro-Ject Debut III (voor 229 euro)
Dual CS 435-1 (voor 235 euro)*
Thorens TD 258 (niet in een Nederlandse shop aangetroffen)

De Denon DP-300F zit boven je budget zag ik. Een Reloop RP-2000 is ook een prima ding denk ik, geen idee hoe deze zich qua geluidskwaliteit tot bovenstaande spelers.

* Van de Hobo hifi site: Uiterlijk lijkt de CS 435 veel op de eenvoudigere CS 415. Ook de CS 435 is een volautomatiche, snaaraangedreven platenspeler met automatische afslag. Het verschil zit in de gebruikte arm. Zo is hier de naalddruk en de dwarskrachtcompensatie instelbaar. Verder heeft de toonkop nu een RETMA aansluiting wat het plaatsen van andere dan het standaard element mogelijk maakt. Deze aanpassingen resulteren in een rustiger geluidsbeeld met lagere rumble.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hou er wel rekening mee dat er iig bij de debut geen phono-amp ingebouwd zit..

• musicfreak
  • Nu online
MikeyMan schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 18:02:

Goede aanvulling, de Dual heeft ook geen preamp ingebouwd. Dan wordt de Denon DP-300F toch interessant! Bij audiostunter kost 'ie maar 255 euro (excl. verzendkosten)!

• bollewolle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 20:20
Iemand ervaring met de Dual 1228? Ben er vorige week achter gekomen dat mijn grootvader er nog een heeft staan en op het punt staat hem weg te gooien. Misschien waard om hem het leven te redden?

Heb zelf al wel eens gezocht naar info, maar veel is er niet te vinden. Het meest nuttige was wel dit topic waar nuttig advies wordt gegeven mocht het nodig zijn wat reparaties uit te voeren. Daarmee dat ik toch even wil vragen of er mensen ervaring mee hebben, kwestie van of het de moeite is of niet.

Ter info: heb zelf geen platenspeler op het moment, het zou dus mijn eerste kunnen zijn :)
AlterMann schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 16:44:
Jouw budget schreeuwt om een gebruikte tafel.
Maar nog belangrijker: het element!
Dat laatste bepaald voor een ontzettend groot gedeelte de klank.
Zelf zou ik kijken naar een gebruikte dual, technics (geen 1200/1210, die zijn duur, en je loopt de kans eentje van een dj wannabe te treffen (dus versleten/beschadigde arm)) etc.
Wil je per sé een nieuwe, dan zou ik een project debut III gaan.
Let wel dat als er een element bij een nieuwe tafel geleverd wordt, het eigenlijk nooit wat soeps is.
Een beetje element begint bij ca. 100 euro.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 22:42

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Tiens, ik had deze thread nog nooit gezien.

Ik ben zo iemand die enkel platen in huis heeft en geen enkele CD (sinds een goeie 10 jaar geleden een flycase met 200 CDs van me gepikt werd...). Persoonlijk vind ik mijn mooiste plaat deze:

Yeah Yeah Yeahs - Fever to Tell (geweldige plaat)

Mijn platenspeler(s):
- een Technics SL-1800 (1979) die richting stort moet na een mislukte herstelling met mijn soldeerbout :(
- een Technics SL-B202 (1981) die helaas minder goed klinkt als zijn voorganger

[Voor 23% gewijzigd door YellowOnline op 25-04-2009 20:47]

• musicfreak
  • Nu online
mr_petit schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 19:16:
[...]
Een standaard thorens td160 (mkI dus) heeft een hele zware arm (de TP16: 16,5 gram). Dat zal wel redelijk matchen met een compliantie onder de 10.
mr_petit schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 23:51:
op cartridgedb.com staan allerlei handige tooltjes online om resonantiefrequente / gewenste armmassa etc uit te rekenen zonder steeds de rekenmachine te pakken:
http://cartridgedb.com/tools.asp
Ik wil graag kijken of mijn Thorens TD 160 lekkerder klinkt met een ander element dan de Denon DL-103, waarbij ik denk aan een Grado Prestige Green of een AudioTechnica AT 95 E. Van die laatste staan de gegevens in de cartridge database, echter ik kom ik met de rekentools op een resonantiefrequentie van 13.09 Hz. Niet best lijkt me hè? Moet ik dan maar een andere draaitafel kopen?

Ik denk dat de SL-QX300 met een goede P-mount cartridge (zoals op http://www.phonophono.de/YT4P2.php3 en op http://www.lpgear.com/Mer...Code=LG&Category_Code=T4P te vinden is) slechter klinkt dat mijn Thorens of is dat een misvatting?

Een andere optie: op mijn Gemini PT-2400 een headshell monteren en daarin de AudioTechnica AT 95 E stoppen.

[Voor 6% gewijzigd door musicfreak op 01-05-2009 00:29. Reden: Optie toegevoegd]

• AlterMann
Mijn probleem met tweedehands is dat je geen idee hebt hoe de vorige eigenaar ermee omgegaan is. :)
Thanks voor de linkjes, persoonlijk vind ik de Pro-ject wel erg gaaf. En toch blijft die Reloop ook aantrekkelijk. Moeilijk, moeilijk.. Moet ik maar eens een nachtje over gaan slapen :)

Ik hoef er trouwens niet mee te dj-en, alleen af en toe wat plaatjes draaien. Maarja, dat moet wel goed klinken natuurlijk :D

[Voor 18% gewijzigd door AlterMann op 26-04-2009 00:43]

• Sevenhunt
mr_petit schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 20:32:
[...]

Jouw budget schreeuwt om een gebruikte tafel.
Maar nog belangrijker: het element!
Dat laatste bepaald voor een ontzettend groot gedeelte de klank.
Zelf zou ik kijken naar een gebruikte dual, technics (geen 1200/1210, die zijn duur, en je loopt de kans eentje van een dj wannabe te treffen (dus versleten/beschadigde arm)) etc.
Wil je per sé een nieuwe, dan zou ik een project debut III gaan.
Let wel dat als er een element bij een nieuwe tafel geleverd wordt, het eigenlijk nooit wat soeps is.
Een beetje element begint bij ca. 100 euro.
Je hebt gelijk in het feit dat een 1200 1210 vaak door een wannebe dj gebruikt worden en dus lekker zijn verragd.
Ken zelf een goede dealer die een paar 1200 heeft staan voor 275, die echt niet zijn misbruikt, of volledig opgeknapt.

Maar voor nieuw, is die debut III idd een hele mooie.

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

MikeyMan schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 13:17:
[...]

Wat voor platter heb je eigenlijk op die speler?

Sinds kort hebben ze een acryl platter, die volgens mij best mooi zou staan op je speler...
Ik heb gewoon de std platter met slipmat. Ik heb die acryl platter gezien idd: érg mooi, maar wel weer een kleine 70€ voor de looks alleen... (ik geloof niet zo in de marketingkreet dat het "de muziekbeleving naar een nieuw plan zou tillen" (en al helemaal niet in deze prijsklasse)) ;)
MikeyMan schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 18:02:
Je hebt ook Debuts met ingebouwde preamp he?

Een Debut III heeft std een Ortofon OM 5SE element. Klink voor een budget element heel aardig, maar een upgrade van element hoor je idd snel!
Aanraders:
Ortofon OM10 (goedkoop en een heel aardige upgrade)
Ortofon 2M red (heb ik zelf: errug goed vind ik)
Audio Technica 110 en hoger

[Voor 32% gewijzigd door EraZor op 26-04-2009 11:18]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

EraZor schreef op zondag 26 april 2009 @ 10:58:
[...]

Ik heb gewoon de std platter met slipmat. Ik heb die acryl platter gezien idd: érg mooi, maar wel weer een kleine 70€ voor de looks alleen... (ik geloof niet zo in de marketingkreet dat het "de muziekbeleving naar een nieuw plan zou tillen" (en al helemaal niet in deze prijsklasse)) ;)
Tsjah, wie mooi wil zijn moet pijn lijden... ;)

Gelukkig is m'n vriendin helemaal gek van die acryl platter, dus dat komt wel door de commissie...
[...]

Je hebt ook Debuts met ingebouwde preamp he?

Een Debut III heeft std een Ortofon OM 5SE element. Klink voor een budget element heel aardig, maar een upgrade van element hoor je idd snel!
Aanraders:
Ortofon OM10 (goedkoop en een heel aardige upgrade)
Ortofon 2M red (heb ik zelf: errug goed vind ik)
Audio Technica 110 en hoger
Jawel, maar die ingebouwde heb je niet voor 229... ;)
element update zit ik ook aan te denken, maar dat wordt denk ik een meerjarenplan... Wil het dan wel gelijk goed doen namelijk ;)

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

MikeyMan schreef op zondag 26 april 2009 @ 12:02:
[...]

Tsjah, wie mooi wil zijn moet pijn lijden... ;)

Gelukkig is m'n vriendin helemaal gek van die acryl platter, dus dat komt wel door de commissie...

[...]

Jawel, maar die ingebouwde heb je niet voor 229... ;)
element update zit ik ook aan te denken, maar dat wordt denk ik een meerjarenplan... Wil het dan wel gelijk goed doen namelijk ;)
Niet voor 229 idd ;)

Tsja, 't kan qua element natuurlijk nog een heel stuk beter dan de genoemde modellen, maar je kan je afvragen of een 'budget'draaitafel als de debut het waard is heel veel meer te investeren. Al kan je je element natuurlijk meeverhuizen naar een evt opvolger...

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:46
EraZor schreef op zondag 26 april 2009 @ 16:27:
[...]
Niet voor 229 idd ;)

Tsja, 't kan qua element natuurlijk nog een heel stuk beter dan de genoemde modellen, maar je kan je afvragen of een 'budget'draaitafel als de debut het waard is heel veel meer te investeren. Al kan je je element natuurlijk meeverhuizen naar een evt opvolger...
Heb zelf een debut III, en de OM5 vervangen voor een OM20. Heeft me 75 euro gekost en is het zeker waard. Het geluid is veel meer in ballans, bass is wat stakker en ik hoor wat meer details. En voor een draaitafel + phono pre van 400 euro vind ik die 75 euro extra best waard (dat ik heb er zelf 2 jaar geleden voor betaald).

[Voor 3% gewijzigd door kippy op 26-04-2009 19:33]

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

kippy schreef op zondag 26 april 2009 @ 19:33:
[...]

Heb zelf een debut III, en de OM5 vervangen voor een OM20. Heeft me 75 euro gekost en is het zeker waard. Het geluid is veel meer in ballans, bass is wat stakker en ik hoor wat meer details. En voor een draaitafel + phono pre van 400 euro vind ik die 75 euro extra best waard (dat ik heb er zelf 2 jaar geleden voor betaald).
Absoluut, ben ik direct met je eens! Mijn element kosstte ongeveer hetzelfde, maar ik begreep van de reactie van Mickeyman, dat ie toch wat anders in gedachte had, vandaar ;-)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, had uiteindelijk wel het idee om een echt goed element te kopen...

Maar als het zoveel uitmaakt voor zo'n relatief kleine ingreep, is het misschien wel de moeite waard...

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

MikeyMan schreef op zondag 26 april 2009 @ 22:38:
Ja, had uiteindelijk wel het idee om een echt goed element te kopen...

Maar als het zoveel uitmaakt voor zo'n relatief kleine ingreep, is het misschien wel de moeite waard...
Persoonlijk vond ik 't die paar tientjes wel waard ja, maar goed: het std element is zeker niet slecht hoor.

Zie ook deze reviews:

Klik
Klik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Minneyar
Nog meer mensen de vrijmarkt(en) gebruikt om hun platencollectie wat uit te breiden? Zelf o.a. U2, Leonard Cohen en Queen gescoord :P.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Sevenhunt schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 23:29:
[...]

Je hebt gelijk in het feit dat een 1200 1210 vaak door een wannebe dj gebruikt worden en dus lekker zijn verragd.
Ken zelf een goede dealer die een paar 1200 heeft staan voor 275, die echt niet zijn misbruikt, of volledig opgeknapt.

Maar voor nieuw, is die debut III idd een hele mooie.
Er is wel een reden dat die dingen door DJ's gebruikt werden, die dingen zijn rock solid. In clubs gaan ze jaren mee. Als je 2dehands koopt geld altijd de regel, eerst testen voor je koopt.

Persoonlijk zou ik nog steeds voor een SL1200 / 1210 gaan.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Minneyar
Ik heb een vraagje, mijn huisgenoot heeft voor een 10'tje een leuke Philips platenspeler gekocht op de vrijmarkt. Nu was daar de kabel doorgeknipt en vroeg hij mij of ik er een andere aan kan solderen. Nu moet dat wel lukken dacht ik, maar nu heb ik hem open en zie ik dat er 5 aan sluitingen zitten, zie foto:

Het zwarte draadje midden onderin gaat naar de grond van de kabel, en dan hebben we nog rood, groen, blauw en wit ( die hing al los :P).
Nu wil ik er gewoon een paar tulpjes aan zetten. Ik kan helaas geen schema's o.i.d. vinden via Google. Heeft een van jullie een idee welke ik moet gebruiken?
Het gaat om een Philips RS3536 btw.

Edit: Laat maar hangen, als ik gewoon eens uit mijn doppen kijk had ik het ook gewoon kunnen zien 8)7.

[Voor 6% gewijzigd door Minneyar op 01-05-2009 12:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-03 22:59
Wellicht een leuk idee voor mensen die de platen op een alternatieve manier op willen hangen.

groter

Hiervoor heb ik gebruikt:
  • 4 x 2m U-profiel
  • 2 x 2m H profiel
  • Bison Poly Max
  • 4m Tochtstrip
De tochtstrip in de gleuf aan de bovenkant van het H-profiel gelegd omdat de ruimte onder minder moet zijn dan boven. Zo kan je de plaat naar bovenschuiven en vervolgens uit het frame halen.

@hieronder: thanks :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlterMann
Je moet je "groter" link even aanpassen: Van http://img60.imageshack.us/img60/6841/dsc6195.th.jpg naar http://img60.imageshack.us/img60/6841/dsc6195.jpg :) Je linkt nu naar je thumbnail.

Acties:
  • 0Henk 'm!
musicfreak schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 22:17:
Ik wil graag kijken of mijn Thorens TD 160 lekkerder klinkt met een ander element dan de Denon DL-103, waarbij ik denk aan een Grado Prestige Green of een AudioTechnica AT 95 E. Van die laatste staan de gegevens in de cartridge database, echter ik kom ik met de rekentools op een resonantiefrequentie van 13.09 Hz. Niet best lijkt me hè? Moet ik dan maar een andere draaitafel kopen?
Ik denk dat je een rekenfout maakt, of ik ben in de veronderstelling dat je een andere arm op je thorens hebt.
Misschien kan je eerst posten welke arm je hebt, en hoe zwaar je denkt dat ie is (effectieve massa).
Afaik heeft de standaard td160 de welbekende 'taartscheparm', en die is behoorlijk zwaar; ca 16g.
Met een cartridge met een compliantie van 15 (en cartridgegewicht+schroefjes ca. 5,5gr (schatting)) kom je op 8,8Hz uit. Redelijk laag dus.
Grado geeft voor hun prestige green een compliantie van 20 op, dus wordt de Fres nog lager. Echter heb ik exemplaren gezien (op youtube) welke een lagere compliantie dan 20 hebben (ze matchten goed in de arm van een sl-1200).

Zelf zou ik nooit investeren in alles wat met T4P te maken heeft, omdat ten eerste het aanbod van elementen karig is, ten tweede het niet meer gemaakt wordt, en ten derde de draaitafels die ermee uitgerust zijn vaak niet de top van het segment zijn (uitzonderingen daargelaten).

De thorens is een mooie tafel met een heel hoog vintage gehalte. Je kan de weergavekwaliteit van thorensen heel goed op een hoger niveau krijgen door er zelf aan te tweaken; een zware mdf bodem, bitumen op het subchassis etc etc.

Ik denk dat je met een grado green of at95 niet het kwaliteitsniveau haalt van een dl-103. De eerste twee zijn budgetelementen die voor hun kostprijs veel geven, maar een dl-103 is ruim 3x zo duur.

De eerste 2 elementen kunnen wel goed matchen met de arm van die gemini (japanse s arm), maar ik zou zo'n apparaat niet nieuw aanschaffen. Misschien leuk als ie in een hoek niets staat te doen.
Voor de rest is me niet helemaal duidelijk wat je nou precies van plan bent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musicfreak
  • Nu online
Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat verwarrend overkomt. Wat ik wil is een beter geluid uit de platenspelers die ik nu heb. Om te weten welk elementen ik onder de spelers kan plaatsen moet ik weten hoe je de resonantiefrequentie kan berekenen. Ik doe dit nu als volgt, met als voorbeeld het AT95E element van Audio technica.

Tonearm Effective Mass: 17.5 (De Thorens taartschep, ik heb idd die)
Cartridge Mass: 5.7
Fastener Mass: 0.5
Compliance: 6.5

Dan kom ik toch echt op 12.81 Hz. Hoe ik eerder bij die 13.09 Hz ben gekomen, geen idee.
Klopt mijn berekening? Zo ja dan is een AT440ml wellicht nog een idee, komt op 10.48. Of een Benz Micro MC-20 E2 L.

Dan de rest van je mail. :-)
mr_petit schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 20:53:
[...]
Zelf zou ik nooit investeren in alles wat met T4P te maken heeft, omdat ten eerste het aanbod van elementen karig is, ten tweede het niet meer gemaakt wordt, en ten derde de draaitafels die ermee uitgerust zijn vaak niet de top van het segment zijn (uitzonderingen daargelaten).
Ik vind het niks om een draaitafel weg te gooien. En dat Pioneer element is echt niks. Vandaar dat ik toch een nieuw T4P element wil kopen.
Ik denk dat je met een grado green of at95 niet het kwaliteitsniveau haalt van een dl-103. De eerste twee zijn budgetelementen die voor hun kostprijs veel geven, maar een dl-103 is ruim 3x zo duur.
Helemaal eens, maar toen ik voor 26 euro incl. verzendkosten een AT95E kon kopen op de duitse ebay kon ik dat niet laten. Die komt altijd nog wel een keer van pas.
De eerste 2 elementen kunnen wel goed matchen met de arm van die gemini (japanse s arm), maar ik zou zo'n apparaat niet nieuw aanschaffen. Misschien leuk als ie in een hoek niets staat te doen.
Voor de rest is me niet helemaal duidelijk wat je nou precies van plan bent.
Heb je het nou over de Gemini? Die heb ik (2 stuks) 2e hands gekocht. Prima dingen, gelijkwaardig aan een SL-1200. De armmassa is 9 gram, en onder deze speler wil ik ook nog wel een leuk elementje plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ah, je bedoeld de Fres van de DL-103.
Die is idd veel hoger. Overigens zijn de complianties van denon elementen altijd een beetje een raadsel, aangezien denon meet bij 100hz, en niet bij 10hz. Bij 10Hz is de compliantie hoger dan de opgegeven compliantie. Voor een dl-103 kan dat misschien 8 zijn ofzo.
De dl-103 weegt overigens 8,5gr.
De AT440mla en BM MC20E2 zijn ook hele mooie elementen. In ieder geval een stuk moderner :D
Ik denk dat als je veel met elementen wilt spelen het ook een must is om een goede testplaat aan te schaffen. Voor een prikkie kan je her en der in de kringloop en op MP vaak wel de erato lp van jan kool kopen, maar daar zit afaik geen resonantiemeting voor elementen op. Voor de rest wel een goede lp.
De hifinews testlp heeft wel resonantiemeting geloof ik (maar is nieuw en kan je waarschijnlijk gebruikt niet goedkoop kopen)
Ik vind het niks om een draaitafel weg te gooien. En dat Pioneer element is echt niks. Vandaar dat ik toch een nieuw T4P element wil kopen.
Dan moet je idd een nieuw elementje of nieuwe naald kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musicfreak
  • Nu online
Gelukkig, ik doe het dus toch goed! :-)

Nog even terugkomen op de Gemini, hoe schat je de kwaliteit daarvan in? Als 'ie gelijkwaardig is aan de Technics SL-1200 kan hij daarmee ook voorzien worden van een net zo goed element als mijn Thorens TD160? Of moet ik het toch wat bescheidener houden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Ik heb een tijdje geleden een 2ehands Thorens TD 165 gekocht, deze heeft een Ortofon F15-S element, nu heb ik er niet zo veel verstand van, is dit een goed element of niet? zoniet wat raden jullie dan aan? ( onder de 80 euro)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlterMann
Ik heb inmiddels een Stanton T.80 gekocht, bij new-line. Bevalt me zeer goed :)
De platencollectie is inmiddels ook weer wat gegroeid, dankzij Da Capo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-03 21:15

Asphyxion

I am, therefor I think

Ik heb een nieuwe platenspeler aangeschaft! Een Pro-Ject 2Xperience met Grado Reference Platinum element, ter vervanging van mijn oude Thorens 166 MKII. Woensdag ophalen en ik heb er zin in!

Overigens, nog 2 winkels die wel aan te raden zijn in Den Haag zijn vinylvinyl.nl (Rik Stoet - http://www.vinylvinyl.nl) en La la land (http://www.lalalandmusic.nl).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MortalPiso
  • Laatst online: 24-03 07:35
Ikzelf heb een Music Hall MMF-2.2 platenspeler in bezit.

The Killers - Hot Fuss (UK Pressing)

The Killers - Sam's Town picture disc

Niet alle platen zijn rond :+
HARD-Fi - Better Do Better single + The Automatic - Raoul

[Voor 10% gewijzigd door MortalPiso op 03-05-2009 14:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 143259

KoenVW76 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 12:25:
Ik heb een tijdje geleden een 2ehands Thorens TD 165 gekocht, deze heeft een Ortofon F15-S element, nu heb ik er niet zo veel verstand van, is dit een goed element of niet? zoniet wat raden jullie dan aan? ( onder de 80 euro)
De F15-S was destijds een 'instappertje' van Ortofon dat enkele tientjes (guldens) kostte. Zeker een goed elementje voor zijn prijs, maar de arm van de TD 165 moet beslist elementen uit een hoger segment dan de F15 aankunnen. Helaas kan ik je weinig helpen met je keuze (ben niet zo goed vertrouwd met het huidige aanbod).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hoe kan het nou dat als ik record, op willekeurige plaatsen waar het geluid redelijk hard is, maar net niet clipt, het volume omlaag gaat alsof je even met de fader schuift? :S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Saturnus schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 15:48:
Hoe kan het nou dat als ik record, op willekeurige plaatsen waar het geluid redelijk hard is, maar net niet clipt, het volume omlaag gaat alsof je even met de fader schuift? :S
? Verkeerde topic?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Nee het gaat over een draaitafel. Inmiddels ben ik zover dat ik door tests moet concluderen dat het 100% aan de draaitafel ligt (niet kabels, niet vinyl, niet mixer, niet element noch naald). 2 tafels 99% identieke settings gegeven en 1 ervan blijft willekeurig volume droppen.

What the hell...hele tafel op de kop gehad daarna weer aangesloten enzo...lijkt normaal nu. Nog even doortesten dan maar. 8)7 8)7

[Voor 13% gewijzigd door Saturnus op 05-05-2009 17:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Oh, je neemt op van vinyl... ik kon ff niet volgen wat je bedoelde. Wellicht een los contact in de bewuste tafel of een andere naalddruk oid?

[Voor 9% gewijzigd door EraZor op 06-05-2009 11:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
EraZor schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 09:20:
Oh, je neemt op van vinyl... ik kon ff niet volgen wat je bedoelde. Wellicht een los contact in de bewuste tafel of een andere naalddruk oid?
Een los contact zou wel ernstig zijn, hij is eind december gekocht. De naalddruk zat altijd tussen de 4 en 4.5g. Het lijkt mij dat het ook niet kan zijn dat de platter er verkeerd op zat, even voordat ik met opnemen begon had ik de draaitafel namelijk op de kop gehouden zodat ik laagjes stof er makkelijk uit kon vegen...heel erg apart...ik houd het in de gaten. Als iemand nog iets weet, let me know.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik gok dat je je naalddruk verkeerd hebt afgesteld.
Sowieso vind ik 4-4,5g naalddruk heel erg veel, ook voor een dj element (waar je waarschijnlijk mee speelt).
Kan je in detail beschrijven welke handelingen hebt uitgevoerd voor het instellen van de naalddruk?
Post ook even welke draaitafel je hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Randy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:04
Ik wil ook beginnen met het sparen van vinyl, maar heb er niet echt veel verstand van. Heb dit topic nu doorgelezen maar kan er nog niet uit opmaken of de Marantz 6150 platenspeler een degelijke koop zou zijn als eerste platenspeler. Er zit een Philips GP400 element bij. Dit wordt aangesloten op een Cambridge Audio 540A met Epos ELS 3 speakers. Ook heb ik geen idee wat die platenspeler ongeveer waard is?
Ik weet dat het eigenlijk niet de bedoeling is om zo'n vraag te stellen maar als ik google krijg ik alleen maar vage duitse sites waar ik weinig uit op kan maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!
De 6150 is geen erg gewild model van marantz.
Het is een lichte speler met licht plateau (speler weegt 7kg ofzo).
De vintage marantztafels waar je naar moet uitkijken zijn de 6300 en 6350.
Een philips gp400 is een heel basic element. Conische naald (de 401 is elliptisch), een instapper.
De mainstream (vintage) naalden van philips die de moeite waard zijn, zijn de gp412 (doorontwikkeling 401) en de 422 (shibata naald). Die laatste kom je veel minder tegen.
Voor een 6150 met gp400 zou ik amper 40 euro betalen, maar ik zou verder kijken, voornamelijk naar een goed element. Anders zal je kennismaking met vinyl misschien snel afknappen op de geluidkwaliteit.
Wat is je budget?
Heeft je versterker wel een phono ingang? (of heb je een losse phonopre? Cambridge heeft hele goede 'instappers' (prijs-kwaliteit: 640P))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Randy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:04
De versterker heeft een Aux/Phono ingang. Dus zo'n pre-amp zal dus niet nodig moeten zijn. Mijn budget is zo rond de 75/100 euro, uiteraard tweedehands. Heb niet zo heel erg veel te besteden maar zie onder andere toch aardig wat Dual spelers die rond dat budget zitten en die zouden toch wel aardig degelijk moeten zijn. Het zijn er echter zoveel dat ik echt niet zou weten welke ik boven een ander zou moeten kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreeke
  • Laatst online: 02-03 10:21

dreeke

outdated icon

Persoonlijk zou ik voor dat budget voor een Dual 704 of 721 gaan met een Shure V15 element.
Voor tussen de 50 en 100 Euro moet dat wel lukken en die combinatie speler/element speelt naar mijn mening erg goed, voor dat geld zal je niet veel beter 2de hands vinden.

Wel opletten dat de Shure V15 erbij zit want dit kan heel erg bepalend zijn voor de prijs.

[Voor 15% gewijzigd door dreeke op 06-05-2009 20:59]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Vraagje deze keer, ik ben van plan mijn Thorens TD160 cosmetisch te gaan modificeren.

EDIT: deze plannen komen in een apart DIY topic

Maar ik vroeg me af hoe ik de platter het beste gepolijst krijg, de bedoeling is dat ie gaat glimmen als een spiegel.
Heb gisteravond op de bovenkant al eens gekeken wat staalfix of cif (jif) uithaalt, maar daar wordt ik niet vrolijk van.
Ik lees op internet dat ze commandant4 gebruiken in combinatie met turtlewax voor de nabehandeling.

Maar misschien iemand een idee van welk metaal de platter gemaakt is en hoe dit dus het beste is te polijsten.

Wanneer dat klaar is ga ik me verder richten op de modificatie van de diverse elektronische componenten die voor verbetering vatbaar zijn.

[Voor 24% gewijzigd door loewie1984 op 18-05-2009 21:40]

discogs

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Even los van het hele vinylverhaal... Polijsten gaaat erg goed met Belgom alu (bij de meeste bouwmarkten wel te koop; werkt ook op andere metaalsoorten). Wil je snel klaar zijn: lappenschijf op de boormachine, beginnen met een blok polijstpasta en daarna afmaken met belgom alu. Dremeltje voor de kleine hoekjes. In het geval van aluminium: afwerken met alu-sil en NIET in de blanke lak zetten (dit gaat vergelen).

[Voor 4% gewijzigd door EraZor op 14-05-2009 16:21]

• Saturnus
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 18:32:
Ik gok dat je je naalddruk verkeerd hebt afgesteld.
Sowieso vind ik 4-4,5g naalddruk heel erg veel, ook voor een dj element (waar je waarschijnlijk mee speelt).
Kan je in detail beschrijven welke handelingen hebt uitgevoerd voor het instellen van de naalddruk?
Post ook even welke draaitafel je hebt.
Nee dat is het zeker niet. 4g is standaard voor het element/naald dat/die erin zit. 2-5g is wat hij hebben kan. Het gaan om een Stanton T.90 USB waar het sinds dat het opeen weer verdwenen is nog niet is terug gekomen. :)

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

EraZor schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 16:21:
Polijsten gaaat erg goed met Belgom alu, afwerken met alu-sil
Dank voor de tip, vandaag maar meteen even bij de auto-groothandel gehaald. Praxis en Gamma had het product niet.

Anyways, het resultaat:
Eerst de oxidatie afschuren met een schuurkopborstel op een laagtoerental boormachine, en daarna de finishing touch gedaan met Belgom Alu. Verder schrijf je dat afwerken dient te geschieden met Alu-sil, als ik dat niet doe, vergroot dit dan de kans op nieuwe oxidatie? Ik bedoel wat zijn de gevolgen ervan?

Thorens TD 160 gepolijste platter

Ondertussen zijn de planken bij de zagerij om op maat gezaagd te worden, en is me door vriend Jonn een leuke design tip te binnen gefluisterd:

Aanvankelijk was het idee om de voorkant pianolak zwart met een witte Thorens sticker erop te laten verschijnen. Het nieuwe idee is een melkglazen voorpaneel, waarachter het Thorens logo verlicht wordt door middel van ledjes die in een epoxy achtige mal gegoten zitten zodat dit door het melkglas heen schijnt.

discogs

• musicfreak
  • Nu online
Welke element heb jij daar in je TD160 zitten loewie-643-?

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

musicfreak schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 22:46:
Welke element heb jij daar in je TD160 zitten loewie-643-?
Een Ultimo 20B MC element, deze zat er al op toen ik de platenspeler via eBay kocht.
Het element bevalt me prima, ondanks dat ik een MM versterker heb, ik ga nog wel eens op zoek naar een nieuw MM element.

discogs

• Saturnus
  • Niet online
En wat voor box staat ernaast? :P
Saturnus schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 21:40:
[...]

Nee dat is het zeker niet. 4g is standaard voor het element/naald dat/die erin zit. 2-5g is wat hij hebben kan. Het gaan om een Stanton T.90 USB waar het sinds dat het opeen weer verdwenen is nog niet is terug gekomen. :)
Als 2-5 gram de range is, maar de tracking ability bij 3 gram gespecificeerd is (ik neem aan dat ze de beste tracking ability specificeren), waarom is 4 gram dan de standaard waarde?
Of scratch je met dat ding?
Maar goed, welke procedure heb je gevolgd voor het instellen van de naalddruk?
Of heb je het gemeten met een naalddrukmeter/weegschaal?

• Saturnus
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 23:00:
[...]

Als 2-5 gram de range is, maar de tracking ability bij 3 gram gespecificeerd is (ik neem aan dat ze de beste tracking ability specificeren), waarom is 4 gram dan de standaard waarde?
Of scratch je met dat ding?
Maar goed, welke procedure heb je gevolgd voor het instellen van de naalddruk?
Of heb je het gemeten met een naalddrukmeter/weegschaal?
:P
Tutorial van AboutDJ. En ja ik scratch dus. Arm horizontaal laten zweven, gewichtschijf op 0, gewicht op 4 draaien en klaar. Anti-skate bij niet scratchen ook op 4 dus. :)

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

Saturnus schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 22:59:
En wat voor box staat ernaast? :P
Haha, ja daar ben ik zeer tevreden over, het zijn de Canton Ergo RC-L
Zie mijn post loewie-643- in "Post hier pics en specs van je home cine..."

De luidsprekers heb ik ooit tweedehands van internet afgehaald, maar ze zijn nog steeds nieuw te verkrijgen, ik geloof dat heinhuis-hifi ze nog heeft. Ze spelen prachtig met een ongelofelijk bereik.

Hier is nog een betere foto van het element, en hoe de platter eruit zag alvorens het polijsten:
Thorens TD 160 ongepolijste platter

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
loewie-643- schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 23:12:
[...]

Haha, ja daar ben ik zeer tevreden over, het zijn de Canton Ergo RC-L
Zie mijn post loewie-643- in "Post hier pics en specs van je home cine..."

De luidsprekers heb ik ooit tweedehands van internet afgehaald, maar ze zijn nog steeds nieuw te verkrijgen, ik geloof dat heinhuis-hifi ze nog heeft. Ze spelen prachtig met een ongelofelijk bereik.
Canton...woeps...€. :P

[Voor 32% gewijzigd door Saturnus op 17-05-2009 00:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

Als iedere vinyl freak hier op GoT nu even de handjes uit de mouwen steekt een een paar euro bijlegt, hebben we deze arme man zo geholpen. :p

Het is gewoon diep en diep triest als je dit verhaal leest/hoort

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou dat niks voor Branson zijn?

Zielig verhaal inderdaad... Het is dat ik geen 3 miljoen heb :N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• konijntje11
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 13:52
loewie-643- schreef op zondag 17 mei 2009 @ 22:02:
Als iedere vinyl freak hier op GoT nu even de handjes uit de mouwen steekt een een paar euro bijlegt, hebben we deze arme man zo geholpen. :p

[video]

Dat zou zeker een goede prestatie zijn voor de vinyl wereld, maar haalbaar om te blijven onderhouden?

En idd, als ik die 3 miljoen had. ;(

[Voor 3% gewijzigd door konijntje11 op 17-05-2009 22:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hoeveel verschil heeft een element eigenlijk? Nu Stanton 500B, maar kan iemand hier wat over zeggen? Is het zo van (bijv) 'Ortofon xx' geeft dat beetje extra of toch 'bij Ortofon xx gaat er een wéreld voor je open!'

Acties:
  • 0Henk 'm!
Saturnus schreef op maandag 18 mei 2009 @ 00:20:
Hoeveel verschil heeft een element eigenlijk? Nu Stanton 500B, maar kan iemand hier wat over zeggen? Is het zo van (bijv) 'Ortofon xx' geeft dat beetje extra of toch 'bij Ortofon xx gaat er een wéreld voor je open!'
Het element is verreweg het meest bepalend voor je geluid. Ik zou bijna zeggen dat het element net zo geluidbepalend is als je luidsprekers.
Ook kan het samenspel tussen element en phonopre een heel groot verschil maken, en dat ligt aan de inductie/weerstand of capaciteit van je element.
Ik weet niet hoe de verhoudingen tussen dj elementen liggen, omdat deze allemaal mm zijn, allemaal een lage compliantie hebben en allemaal een vrij simpele naaldopbouw hebben, maar als je naar hifi elementen gaat kijken zijn de klankmatige verschillen net zo groot als tussen de standaard midisetluidsprekertjes en topluidsprekers van een high end merk.
Ik heb het dan niet alleen over frequentiebereik, tonale balans of kanaalscheiding, maar ook over de tracking capaciteiten. Deze bepalen in grote mate hoe vervormingsvrij je kan afspelen, wat met name in de binnenste groeven van de plaat belangrijk is.

Er bestaan m.i. geen 'slechte' en 'goede' elementfabrikanten, alhoewel merken als stanton zich hedentendage bijna helemaal richten op dj elementen en in hifi land niet meer serieus genomen kan worden.
Maar goed, bij dj elementen is weergave maar 1 van de peilers waar de kwaliteit door wordt bepaald.

Ik heb wel zo 'm voorkeur voor bepaalde elementen en fabrikanten natuurlijk ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Mijn ervaring is dat welk dan ook Ortofon DJ element al snel beter klinkt dan een Stanton 500.
De Stanton 500 spettert en sist heel erg in de hoge tonen en heeft een boemerig laag. En daar tussenin zit weer veel te weining.
Het is echt een element wat je erbij krijgt omdat je dan in elk geval gelijk een plaatje kan draaien zonder dat je gelijk een element erbij moet kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musicfreak
  • Nu online
dreeke schreef op maandag 18 mei 2009 @ 01:40:
Mijn ervaring is dat welk dan ook Ortofon DJ element al snel beter klinkt dan een Stanton 500.
Weet je misschien welke van de Ortofon DJ elementen het beste klinkt? Is dat de Concorde gold, of klinken andere lekkerder / net zo lekker?

Ik heb momenteel zelf twee Stanton trackmaster II's, kreeg het element bij mijn Gemini PT-2400 (kloon van de Tonar banana naar het schijnt) zodat ik in elk geval gelijk een plaatje kan draaien zonder dat ik gelijk een element erbij moest kopen :+. Heb er nu een Audio technica AT95E element eronder hangen. Ben alleen wel benieuwd of er ook nog betere DJ elementen zijn (met een beter geluid).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Thanks. :)
dreeke schreef op maandag 18 mei 2009 @ 01:40:
De Stanton 500 spettert en sist heel erg in de hoge tonen en heeft een boemerig laag. En daar tussenin zit weer veel te weining.
Het is echt een element wat je erbij krijgt omdat je dan in elk geval gelijk een plaatje kan draaien zonder dat je gelijk een element erbij moet kopen.
Ok dan kloppen mijn bevindingen toch aardig denk ik...ook als ik de info van mr_petit mee neem. Ik rip een plaat en vervolgens blijkt een online download van diezelfde track stukken beter te klinken dan mijn rip (rip mist middle, maar vooral treble en de bass is minder zuiver).

Hier een voorbeeld: http://members.home.nl/saturnusdj/Vinyl/
(Online.mp3 is dus een dowload, de ander een rip.)

Enorm verschil. Wat is jullie mening hierover? (Ja een mening hierover geven is vrij lastig zonder de situatie 100% te kennen, I know.) Ik ga nu nog even een plaatje rippen waarvan ik ook online versies heb, maar eerder dacht ik nog dat mijn kwaliteit wel ok zat...allicht heeft iemand het geluid van die online.mp3 zitten tweaken.

Oja en dan nog iets...die online versie is totaal ook nog eens 5 seconden korter...en dat terwijl ik via de strobos op mijn T.90 USB precies 33RPM heb ingesteld...zo'n stroboscoop is toch ook niet zomaar gaar ofzo?

[Voor 7% gewijzigd door Saturnus op 18-05-2009 14:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musicfreak
  • Nu online
De online versie klinkt inderdaad een stuk helderder, maar ik vind dit type muziek ook wat lastig om te testen. Kan je niet een classic popsong nemen ofzo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ik weet dat het een smaak is die flink in de minderheid is, maar verder heb ik weinig, nouja nog wel een vrij onbekende HardTrance plaat en via mijn opa 2 ABBA platen (dat is dan ook het enige wat mij iets zei van de stapel die hij gaf om te rippen), maar dat (ABBA) is al van zolang terug dat je niet kan vergelijken. (100en versies die waarschijnlijk per plaat/cd geremastered zijn.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Hoe je rip uiteindelijk zal klinken hangt eigenlijk van zo'n beetje alle factoren af:

De draaitafel zelf
De arm op de draaitafel
Het element wat er in zit
Of de boel goed afgesteld is
Is de plaat die je draait goed en schoon (evt. wassen)

Dan heb je alleen nog maar het geluid wat uit de platenspeler komt.

Vervolgens moet het geluid door een phono preamp, ook deze speelt een hele belangrijke rol in het geluid. Hoe het met zo'n USB preamp zit weet ik niet, maar ik verwacht er eerlijk gezegd geen wonderen van.

En anders via de uitgang van de platenspeler naar een losse preamp (evt. ingebouwd in versterker) en daarna via de geluidskaart naar binnen.
Dan hangt het het er ook weer vanaf hoe goed de AD convertor op de geluidskaart is.
Hoe hard je opneemt scheelt ook, neem je te hard op dan worden de pieken afgekapt en ben je dynamiek kwijt.

Als laatste stap dan nog de conversie naar MP3, welke encoder, bitrate en evt. opties.

Wil je dus een zo goed mogelijke rip dan zullen al deze factoren optimaal moeten zijn ;)

Als ik hier iets overzet naar de PC, gaat dat met een Dual 704 en een Shure V15-III element (geen DJ).
Plaat wordt eerst gewassen met de disco antistat (knosti).
Phono pre zit ingebouwd in de versterker, Onkyo Integra A-8017.
Daarna gaat het geluid naar een DAT recorder, Sony DTC57ES om het signaal digitaal te maken.
En dan naar de digitale input van de geluidskaart in de PC.
Het kan vanaf de versterker direct naar de analoge input van de geluidskaart, maar de DAT geeft een beter geluid dan kaart zelf.
Op zich ben ik er wel tevreden over, maar het zou zeker nog wel beter kunnen, de phono pre is niet geweldig en de platenspeler zelf kan altijd beter. ;)

===

Dat de snelheid niet klopt met de download kan omdat de snelheid van de download (de rip) niet goed is.
Sommige DJ tafels met een riem aandrijving hebben wel het probleem dat ze aan het begin van de plaat niet op dezelfde snelheid draaien als aan het einde, met name de echt goedkope tafels. Met een goede riemaandrijving zou je hier geen last van moeten hebben.

[Voor 9% gewijzigd door dreeke op 18-05-2009 21:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dan zal ik nog even beschrijven hoe ik record. Afspelen gaat dus op de Stanton T.90 USB met Stanton 500B element. Voor zover ik weet is dit allemaal goed afgesteld en is de naalddruk goed (4g) en ook de antiskate staat goed ingesteld (ook 4). De plaat wordt zo schoon mogelijk geborsteld.
Hierna is het tweaken aan de hand van de stroboscoop. Precies 33 of 45 RPM halen (terwijl de naald er op ligt want dat zorgt ook voor gewicht natuurlijk). De bolletjes op de platter 'mogen dan dus niet draaien.'
Dan zet ik de naald op wat plekken op de vinyl zodat ik kan zien hoeveel ik moet versterken met de mixer waar het line-out signaal van de draaitafel op uit komt zodat het net niet clipt. (Voorversterker is ingebouwd in de draaitafel.)

Ja een perfecte setup is het niet, maar dat verschil tussen die 2 MP3 bestandjes is wel 'erg eng' natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ik denk dat in dit geval het element en de voorversterker het verschil geven.

Zal eens kijken of ik nog iets kan vinden wat ik een keer met een Stanton 500 heb geript.

edit: Helaas niks gevonden wat ik nu nog opnieuw kan rippen, om te vergelijken.

[Voor 19% gewijzigd door dreeke op 18-05-2009 21:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Goed, het waren korte fragmentjes, maar voor mij toch nog iets te lang ;)
Wat ik begrijp is dat je een online mp3'tje (vermoedelijk rechtstreeks van cd) vergelijkt met een plaat?
Misschien klinkt die cd wel heel anders; het is onmogelijk voor een plaat om hetzelfde te klinken als een cd. Een plaat heeft andere fysische grenzen dan een cd, dus wordt daar ook anders op gemasterd. Helemaal met house; het is niet voor niets dat houseplaten eigenlijk 45rpm moeten zijn, en weinig minuten per kant (want: weinig dynamiek, en breed frequentiespectrum).
Waar jij het zoekt in je naald zou dus ook best in de plaat kunnen zitten.
Wil je vergelijken zonder goed origineel (want die heb je niet; jouw origineel is vermoedelijk van een andere bron), neem dan een stuk met goed opgenomen stemmen of analoge, akoestische instrumenten. Dan vallen afwijkingen veel sneller op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Haha. Het is vrij zeker een vinyl versie. Dit omdat op Discogs de ingevoerde vinyl versie ook de tijd heeft als die online.mp3 en daarnaast is er sowieso geen CD single van en de 2 CD's waar die wel opstaat heeft een andere track lengte alhoewel dat voor 1 maar 2 seconden verschilt.
Deze was idd 33 RPM. 45 RPM komt meer voor. Zometeen nog even een rip, geen idee of die wel 45RPM is. Ik heb nog even de pre amp van de mixer geprobeerd, maar die van de draaitafel zelf is zuiverder, het verschil is niet extreem, maar wel hoorbaar als je er even in verdiept.

Met die rip van zonet pwn ik de online versie totaal. :P Dus de moed van het rippen is weer even terug. Mogelijk ook een indicatie dat de ripper van het vorige geval toch heeft lopen sleutelen. Nog een reden voor dat vermoeden: met hetzelfde aantal RPM (als de vorige rip en dus ook de pitch fader op dezelfde setting) kom ik met deze rip precies op de tijd die de cover vermeld.

[Voor 25% gewijzigd door Saturnus op 19-05-2009 00:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Die tijden kloppen niet altijd precies. Soms is dat nog incl. stilte van 2 sec. erachter ofzo.
Daar zou ik me niet aan vasthouden, gewoon zorgen dat de stroboscoop stil staat. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Moet 't niet 33 1/3 RPM zijn? Kan net het verschil maken....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ja klopt dat is inderdaad de officiële benaming, wordt vaak afgekort met 33 RPM, maar als het goed is draait die idd gewoon 33 1/3 RPM. :)

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:17

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Topicstarter
heb dit topic toegevoegd aan de startpost:
[DIY]Thorens TD 160 Modificatie

• loewie1984
  • Nu online

loewie1984

Hey thanks, leuk dat je het opgepikt hebt. Ik hoop dat het een mooi resultaat gaat opleveren.

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Mijn nieuwe vinyl aanwinsten deze week:

{EDIT}

jonn

[Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 296327 op 21-04-2012 16:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ik gebruik Discogs om m'n vinyl collectie bij te houden, best wel handig... Alleen ff wat werk als de plaat er nog niet in staat. :(
Gelukkig is het meeste al wel bekend.
www.discogs.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Weet iemand nog een goeie plek om goedkope, maar stevige vinyl enveloppen te halen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Saturnus schreef op zondag 24 mei 2009 @ 23:41:
Weet iemand nog een goeie plek om goedkope, maar stevige vinyl enveloppen te halen?
Kijk eens bij hifidiscs.nl

Jonn

• Sevenhunt
Kent iemand hier het element MP-100 van audio technica al?
Was op zoek naar de AT-95, maar deze was in de winkel vervangen door het nieuwe model, de MP-100 dus.

Hoe vergelijkt hij?

• Saturnus
  • Niet online
Anoniem: 296327 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:49:
[...]

Kijk eens bij hifidiscs.nl

Jonn
Wel allemaal hoezen gevonden, maar geen enveloppen. :o

• musicfreak
  • Nu online
Sevenhunt schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 19:22:
Kent iemand hier het element MP-100 van audio technica al?
Een snelle zoekactie levert heel iets heel anders op dan een element :P ... (let op, eerst land selecteren op AT website, daarna link gebruiken).

Anoniem: 215257

loewie-643- schreef op zondag 17 mei 2009 @ 22:02:

[video]

Als ik véél geld win met de loterij :)
Pagina: 1 2 3 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee