Hoe je rip uiteindelijk zal klinken hangt eigenlijk van zo'n beetje alle factoren af:
De draaitafel zelf
De arm op de draaitafel
Het element wat er in zit
Of de boel goed afgesteld is
Is de plaat die je draait goed en schoon (evt. wassen)
Dan heb je alleen nog maar het geluid wat uit de platenspeler komt.
Vervolgens moet het geluid door een phono preamp, ook deze speelt een hele belangrijke rol in het geluid. Hoe het met zo'n USB preamp zit weet ik niet, maar ik verwacht er eerlijk gezegd geen wonderen van.
En anders via de uitgang van de platenspeler naar een losse preamp (evt. ingebouwd in versterker) en daarna via de geluidskaart naar binnen.
Dan hangt het het er ook weer vanaf hoe goed de AD convertor op de geluidskaart is.
Hoe hard je opneemt scheelt ook, neem je te hard op dan worden de pieken afgekapt en ben je dynamiek kwijt.
Als laatste stap dan nog de conversie naar MP3, welke encoder, bitrate en evt. opties.
Wil je dus een zo goed mogelijke rip dan zullen al deze factoren optimaal moeten zijn
Als ik hier iets overzet naar de PC, gaat dat met een Dual 704 en een Shure V15-III element (geen DJ).
Plaat wordt eerst gewassen met de disco antistat (knosti).
Phono pre zit ingebouwd in de versterker, Onkyo Integra A-8017.
Daarna gaat het geluid naar een DAT recorder, Sony DTC57ES om het signaal digitaal te maken.
En dan naar de digitale input van de geluidskaart in de PC.
Het kan vanaf de versterker direct naar de analoge input van de geluidskaart, maar de DAT geeft een beter geluid dan kaart zelf.
Op zich ben ik er wel tevreden over, maar het zou zeker nog wel beter kunnen, de phono pre is niet geweldig en de platenspeler zelf kan altijd beter.
===
Dat de snelheid niet klopt met de download kan omdat de snelheid van de download (de rip) niet goed is.
Sommige DJ tafels met een riem aandrijving hebben wel het probleem dat ze aan het begin van de plaat niet op dezelfde snelheid draaien als aan het einde, met name de echt goedkope tafels. Met een goede riemaandrijving zou je hier geen last van moeten hebben.
[Voor 9% gewijzigd door dreeke op 18-05-2009 21:31]
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.