• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-03 14:08
@ Strangelove, wat rekent jouw vader voor een TD124? Met goede bekabeling etc.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:54

bonzz.netninja

Niente baffi

Anoniem: 143259 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 19:58:
[...]

"Krijg je zo geen krassen op je platen? :S
Zou de speler toch maar stil zetten om platen te wisselen, je kunt beter af en toe de snaar vervangen.
De snaar vangt immers de klappen op bij het opstarten en stopzetten."
Zucht...Ik gebruik al sinds 1973 draaitafels met riemaandrijving: Thorens TD150/II (nog in gebruik met 1e snaar!), TD160, TD165, TD166/II en TD160B/II met SME3009/III arm.
Ik heb tijdens het wisselen van de platen nooit de draaitafel uitgezet (waarom ook?): gewoon de arm in zijn ruststand, plaatje afhalen, ander plaatje opleggen terwijl de boel draait, wat kan hier in vredesnaam verkeerd mee gaan :? .
O ja, al die tijd nooit 1 snaar moeten vervangen, en ze doen het nog allemaal probleemloos hoor.
De eerste 160, de 165 en de 166 draaien nog altijd picco bello bij vrienden.
De TD150 (uit nostalgische overwegingen) en de 160 met SME draaien nog bij mij thuis.
Ik begrijp dan ook Foo Racer niet, en zeker niet de laatste zin, dat hij die maar eens uitlegt...
Mjah. Moet dat op deze manier allemaal? Je uitleg is prima maar je eerste reactie sloeg natuurlijk nergens op, en om deze reactie te beginnen met "zucht" draagt niet echt bij aan de sfeer in dit topic. Je reactie heeft een bepaalde betweterige toon. Of tenminste zo interpreteer ik dat een beetje. Of zie je dat anders?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

Anoniem: 92298

Net 1 week begonnen met mijn oude Technics SL-1500 Direct Drive en een Pickering XV15 en een nieuw gekochte Cambridge 540P als voorversterker voor de RIAA correctie naar een LUA 6060C buizenversterker.

En dan openen ze hier een vinyl topic, joepie!!

Platen die ik nog heb erop en genieten. Althans als ze niet te veel tikken en kraken dan.

Er is nog veel te verbeteren in mijn setup: betere kabels, andere platenspeler (maar welk), anders neerzetten etc. Hoop dat hier veel tips en zelfbouwprojecten gaan verschijnen.

:o

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 92298 op 25-03-2009 10:42]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Misschien snapt jempivs het niet helemaal:
Als de naald eraf is gebeurt er niets meer met de bovenkant nee.
Maar de plaat draait dus nog steeds. Op het moment dat je contact maakt met de plaat draait de plaat niet meer mee maar de platter gaat rustig door. Als daar geen slipmat tussen zit en je dus op plastic of een andere materiaal draait wordt er 'lekker' over je plaat heen geschuurd.

[Voor 9% gewijzigd door Saturnus op 24-03-2009 16:26]

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-03 14:08
Je hebt er toch altijd een slipmat ertussen zitten?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Saturnus
  • Niet online
Ik wel (sowieso nodig bij scratchen) maar volgens mij hebben gewone platenspelers dat niet per se nodig.

Anoniem: 130680

Leuk Topic, dat vinyl. :)

Ik zelf heb 2 Technics SL1210 MK2, maar goed ik ben dan ook DJ. Naast deze vinyl tafels heb ik ook nog CD spelers van het bekende merk Pioneer. Maar de ouwe getrouwe grammofoonplaat blijft toch mooier klinken. Naast een ongeveer 6000 tellende house/progressive/trance collectie. Heb ik ook nog zo'n 250 tellende Funk/Soul/Disco en algemene pop 12' singels. Plus ook nog eens een slordige 500 LP's van voor het CD tijdperk varierend van James Brown, Queen t/m AC/DC. Dus je kan gerust stellen dat ik een vinyl junky ben ;)

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Topicstarter
Ik heb vandaag het door mij bestelde ophangsysteem binnen gekregen! Kon het uiteraard niet laten om alles gelijk op te hangen:

De bijgeleverde plastic ringetjes ga ik denk ik nog eens vervangen door metalen:

Verwijzing naar bestelgegevens:
Advertentie
Bedankje:
Minneyar in "Het Grote Vinyl Topic"

Anoniem: 143259

Saturnus schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:25:
Misschien snapt jempivs het niet helemaal:
Als de naald eraf is gebeurt er niets meer met de bovenkant nee.
Maar de plaat draait dus nog steeds. Op het moment dat je contact maakt met de plaat draait de plaat niet meer mee maar de platter gaat rustig door. Als daar geen slipmat tussen zit en je dus op plastic of een andere materiaal draait wordt er 'lekker' over je plaat heen geschuurd.
Inderdaad, hier begrijp ik dus helemaal niets van :?
Ik zet de platter enkel stil in de zeldzame gevallen dat de plaat 'spant' over de spindle, maar dat wist ik dan op voorhand als ik de LP op de tafel legde, in dat geval wèl dus, dat ik geef ik toe.
Maar bij de meeste platen (in mijn geval dan toch), laat ik de boel gewoon draaien tijdens het wisselen, voor de naald maakt het op deze manier iig niet uit...

• Firestorm

Firestorm

Topicstarter
tip voor de mensen die een lijst willen om platen in op te hangen:
http://www.tiger-stores.n...rte_wissellijst_vierkant/

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-03 21:02
Firestorm schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:09:
Ik heb vandaag het door mij bestelde ophangsysteem binnen gekregen! Kon het uiteraard niet laten om alles gelijk op te hangen:

[afbeelding]

De bijgeleverde plastic ringetjes ga ik denk ik nog eens vervangen door metalen:
[afbeelding]

Advertentie
Bedankje:
Ziet er goed uit, maar ik denk idd dat metalen ringen mooier staan. Ik mis trouwens die Johnny Cash plaat nog in mijn collectie, ik heb american recordings I, III, IV en V al wel.
Firestorm schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 22:08:
tip voor de mensen die een lijst willen om platen in op te hangen:
http://www.tiger-stores.n...rte_wissellijst_vierkant/
Kan je daar de plaat makkelijk in en uit halen? Als het gewoon een wissellijst is moet je steeds de hele lijst van de muur halen als je wil draaien.

[Voor 19% gewijzigd door Minneyar op 25-03-2009 00:47]

• Firestorm

Firestorm

Topicstarter
Het lijkt erop dat het een normale wissellijst is, zal vanmiddag of morgen eens gaan kijken. Je kan dan natuurlijk ook overwegen om de plaat zelf ergens anders op te bergen en alleen de hoes op te hangen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Firestorm schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:09:

[afbeelding]

[afbeelding]

Advertentie
Bedankje:
Ah, die heb ik ook besteld...

Inderdaad maar even stalen ringetjes halen, en misschien die haken wat inkorten, maar dan ziet het er best uit...

• Firestorm

Firestorm

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:37:
[...]

Ah, die heb ik ook besteld...

Inderdaad maar even stalen ringetjes halen, en misschien die haken wat inkorten, maar dan ziet het er best uit...
De haken inkorten zou ik niet aan beginnen, onder zou het kunnen, maar aan de bovenkant heb je de lengte wel nodig omdat anders de platen eruit vallen.
tip: het heeft bij mij even geduurt, maar de lange haken moeten aan de bovenzijde!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:34

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Firestorm schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:47:
[...]

De haken inkorten zou ik niet aan beginnen, onder zou het kunnen, maar aan de bovenkant heb je de lengte wel nodig omdat anders de platen eruit vallen.
tip: het heeft bij mij even geduurt, maar de lange haken moeten aan de bovenzijde!
Ik heb ze ook gisteren binnen gekregen, en ik vond het een beetje veel geld voor wat gevormde breinaalden. Ook had ik metalen ringetjes verwacht. Nevertheless ga ik het maar eens proberen op te hangen ergens.

Heb je schroeven in de muur gejast of nageltjes?

discogs

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oh, wacht, ik zie nu pas hoe het in elkaar zit...

Dacht dat het plastic hoezen waren, waar je de lp's in moest schuiven.
Is dus alleen metaaldraad, zie ik nu... Dan inderdaad maar afblijven ;)

• Firestorm

Firestorm

Topicstarter
Als je een beetje handig bent kun je dit waarschijnljik ook eenvoudig zelf maken, maar aangezien ik geen zeeën van tijd heb maar voor deze oplossing gekozen!

• loewie1984

loewie1984

WOEI :D

Net een mooie Thorens TD160 op de kop getikt via eBay

Voor € 149,00 euro, ik ga hem z.s.m. ophalen in Aachen (DE) net over de grens. en dan post ik nog wat meer foto's maar vooral ook mijn luisterervaring.

Kan helaas nog niet ontdekken of het Ultimo 20B element nu een MM of een MC element is, mijn Marantz PM6010 OSE versterkt alleen MM tot 86db s/n.

Na wat gegoogle blijkt dit dus een MC element...

[Voor 26% gewijzigd door loewie1984 op 16-05-2009 22:55]

discogs

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 10:32
Ik ben zelf ook opzoek naar een leuke platenspeler, een versterker en een setje boxen, om zo lekker een plaatje op te kunnen zetten op mn kamer.
Heb al een stuk of 20-30 platen liggen, maar die komen voort uit een stukje dj-verleden met een vriend samen.

Nu ben ik dus puur en alleen opzoek naar luistergenot, mochten mensen tips hebben voor een leuk setje, of dingen waar ik op moet letten, dan hoor ik het graag! ;)

MickBenjamins.com | Twitter

• loewie1984

loewie1984

addictive schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 01:03:
Ik ben zelf ook opzoek naar een leuke platenspeler, een versterker en een setje boxen, om zo lekker een plaatje op te kunnen zetten op mn kamer.
Heb al een stuk of 20-30 platen liggen, maar die komen voort uit een stukje dj-verleden met een vriend samen.

Nu ben ik dus puur en alleen opzoek naar luistergenot, mochten mensen tips hebben voor een leuk setje, of dingen waar ik op moet letten, dan hoor ik het graag! ;)
Nouja voor wat tips is het misschien ook handig om aan te geven wat je budget is en hoe grondig je het wil aanpakken. Wat verder verdiepen in de materie is ook nog niet zo'n slecht idee.

Persoonlijk ben ik erg tevreden met de set die ik nu heb: loewie-643- in "Post hier pics en specs van je home cine..."

Gekeken naar de specs van de versterker en mijn speakers en dan nu mijn nieuw verworven platenspeler uit 1972-1976, moet ik zeggen dat redelijk tevreden ben nu met mijn setup.

Kosten:
Amp: € 150,00 (Marantz PM6010 OSE)
DVD: € 40,00 (Marantz DV4200)
Platenspeler: € 150,00 (Thorens TD 160)
Luidsprekers: € 500,00 (Canton Ergo RCL)

discogs

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 10:32
loewie-643- schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:00:
[...]

Nouja voor wat tips is het misschien ook handig om aan te geven wat je budget is en hoe grondig je het wil aanpakken. Wat verder verdiepen in de materie is ook nog niet zo'n slecht idee.

Persoonlijk ben ik erg tevreden met de set die ik nu heb: loewie-643- in "Post hier pics en specs van je home cine..."

Gekeken naar de specs van de versterker en mijn speakers en dan nu mijn nieuw verworven platenspeler uit 1972-1976, moet ik zeggen dat redelijk tevreden ben nu met mijn setup.

Kosten:
Amp: € 150,00 (Marantz PM6010 OSE)
DVD: € 40,00 (Marantz DV4200)
Platenspeler: € 150,00 (Thorens TD 160)
Luidsprekers: € 500,00 (Canton Ergo RCL)
Ik ga zo eens kijken wat wij uberhaupt nog op zolder hebben staan, mijn vader heeft namelijk ook nog een platenspeler en een collectie vinyl... Waarschijnlijk hebben we ook nog wel een versterker staan.
Dan zou het uitkomen op enkel een setje boxen (en misschien nog een cd-speler, of is dat nu schelden in de kerk? ;)).
Een hoofdtelefoon heb ik al, namelijk een Ultrasone Pro 750.

Ik heb sowieso geen plaats voor al te grote boxen, dus een formaat als dit lijkt me prima:

Foto's komen van disinfector in "Post hier pics en specs van je home cine..." en gaan puur om de afmeting.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je rekening mee moet houden bij het kopen van boxen, maar qua geld wil ik rond de 300 zitten.

offtopic:
Mooie speakers die ik een keer heb gezien, en heb beluisterd zijn speakers van Magneplan. Super plat, heel gaaf om te zien :)

MickBenjamins.com | Twitter

• loewie1984

loewie1984

addictive schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:05:
[...]

Ik ga zo eens kijken wat wij uberhaupt nog op zolder hebben staan, mijn vader heeft namelijk ook nog een platenspeler en een collectie vinyl... Waarschijnlijk hebben we ook nog wel een versterker staan.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je rekening mee moet houden bij het kopen van boxen, maar qua geld wil ik rond de 300 zitten.
Dit is een leuk setje wat nu wordt aangeboden, de versterker en tuner zijn prima!

discogs

• Anoniem: 296327
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
loewie-643- schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:16:
[...]

Dit is een leuk setje wat nu wordt aangeboden, de versterker en tuner zijn prima!
Deze had ik ook al gezien, maar ik denk dat ik dan echt iets uit te leggen heb thuis. zal ze niet leuk vinden als ik weer met iets aan kom zeulen.

Jonn

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03 10:44
technopeuter schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:29:
HEb zelf een Philips pf440, dat is een tangentieele platenspeler met een lade zoals een cd, maakt veel van de tekortkomingen goed.
Ben zelf ook op zoek naar een leuke platenspeler.
Vanwege ruimtegebrek, zou bovernstaand het ideale zijn, niet een deksel die je moet openen, maar gewoon een la die naar voren schuift.

Is er nog zo een model ergens te vinden?
Zelf op alle links die in de topicstart staan gekeken, maar kan hem niet vinden.

• Minneyar
technopeuter schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 22:29:
HEb zelf een Philips pf440, dat is een tangentieele platenspeler met een lade zoals een cd, maakt veel van de tekortkomingen goed. Pre is een Nad PP1 (ja ik weet het...)
Hij staat nu bij de buurvrouw die er helemaal verguld mee is en daarna komt ie weer mijn kant op.
Heb zelf zo'n 70 platen voornamelijk via de kringloop.

zeldzaamste plaat is natuurlijk "Dark side of the moon" met het stickervelletjes er nog bij.
Mooiste plaatenhoes ooit in handen gehad is die van the Who, Tommy in de vorm van een Pinballmachine
Heb je trouwens een foto van je platenspeler, ik ben wel benieuwt hoe dat er nu uit ziet. Kan ze niet vinden via google namelijk :P

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:16
@Firestorm, ziet er vet uit zo!
Ga van het weekend ook maar eens de oude platencollectie van mn pa bekijken. Heb zelf twee draaitafels voor djen, maar als mn pa wat leuke plaatjes hebt, moet ik die maar eens op gaan zetten (en wellicht eens digitaliseren voor hem).

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Niet online
VincentG schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:44:
(en wellicht eens digitaliseren voor hem).
Zeg,,, niet zo vloeken in de kerk. :X

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:16
Mja, hij heeft zelf geen platenspeler meer. :P

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Firestorm

Firestorm

Topicstarter
Anoniem: 296327 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:39:
[...]

Zeg,,, niet zo vloeken in de kerk. :X
ach, vloeken, het heeft voor veel mensen wat praktische voordelen. mijn oma heeft een aantal platen laten digitaliseren om toch het gevoel van vinyl te behouden met de voordelen van de cd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Firestorm schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 15:48:
[...]

ach, vloeken, het heeft voor veel mensen wat praktische voordelen. mijn oma heeft een aantal platen laten digitaliseren om toch het gevoel van vinyl te behouden met de voordelen van de cd.
Het gevoel van vinyl? Dat is juist wel een beetje weg op het moment dat je er een cd van maakt...

Overigens net van m'n vriendin "Rockferry" gekregen, van Duffy... Leuke plaat, kwaliteit is alleen niet echt top...

• loewie1984

loewie1984

Binnen!

Gisteravond de thorens opgehaald en meteen maar even de smekkige kabels los gesoldeerd en vervangen voor wat budget tulp kabel en een fatsoenlijke stroom stekker.

http://tweakers.net/ext/f/8wwsGrk2OlvHvjAdQOsa9ZoQ/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/VRxyPdf8HPTjBPwVnw9zQDw7/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/2AJ97sT8TDo5ru54Y2c2KUYo/thumb.jpg

En zojuist lekker bezig geweest met het ophangen van het LP-Frame

http://tweakers.net/ext/f/WAQ4oYWpY9CMEwFG5sFbsrgA/thumb.jpg

Het voornemen is om een nieuwe omlijsting voor de Thorens te maken, dus de houten bekisting gaat foetsie en er komt een in pianolak gelakte mdf ombouw met tulp en stroom aansluiting aan de achterzijde.

Tevens ga ik kijken of ik de stofkap kan polijsten, en als dat geen mooi resultaat opleverd dan ben ik ook niet meer gebonden aan de maten van de ombouw en dat zo te houden zoals het nu is, dus dan kan ik er iets anders deftigs van maken.

discogs

• Niet online
loewie-643- schreef op zondag 29 maart 2009 @ 12:42:
Binnen!

Gisteravond de thorens opgehaald en meteen maar even de smekkige kabels los gesoldeerd en vervangen voor wat budget tulp kabel en een fatsoenlijke stroom stekker.

En zojuist lekker bezig geweest met het ophangen van het LP-Frame

Het voornemen is om een nieuwe omlijsting voor de Thorens te maken, dus de houten bekisting gaat foetsie en er komt een in pianolak gelakte mdf ombouw met tulp en stroom aansluiting aan de achterzijde.

Tevens ga ik kijken of ik de stofkap kan polijsten, en als dat geen mooi resultaat opleverd dan ben ik ook niet meer gebonden aan de maten van de ombouw en dat zo te houden zoals het nu is, dus dan kan ik er iets anders deftigs van maken.
Ziet er goed uit. Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Overigens heb ik mijn thorens ook voorzien van cinch aansluitingen aan de achterkant, en binnekant de bekabeling voorzien van zilverdraad in teflon tube, 0.8mm.

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 296327 op 21-04-2012 16:38]

• Saturnus
  • Niet online
@loewie-643-
Jij ookal dat LP frame? Die kerel moet wel denken: "Waar komen al die kopers toch opeens vandaan?" :?

@John
Zo, dat zijn even lekkere kabels. :9~

• Niet online
Saturnus schreef op zondag 29 maart 2009 @ 14:52:
@John
Zo, dat zijn even lekkere kabels. :9~
Tankx
dat zijn interlinks van W&M.- de AC01
http://av123.nl/bekabeling/ac01/

ps. Mijn set staat deze week op de frontpage van hifi.nl
Wellicht dat jullie een stem uit kunnen brengen.
Alvast bedankt,
http://my.hifi.nl/index.php?user=10232

Jonn

[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 296327 op 29-03-2009 15:49]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-03 10:21

dreeke

outdated icon

Ik gebruik nog vinyl ja :)

Speel met een Dual CS 704 met Shure V15 Typ III element:

Gekocht voor 55 Euro op marktplaats, leuk spul hoeft niet duur te zijn 8)
Zit aangesloten op de ingebouwde preamp van m'n Onkyo Integra A8017 versterker.

Hiervoor had ik een Thorens TD 166 mkII met Denon DL-103 element, maar deze Dual schopt de Thorens erg kont.

Zo eens in de 2 à 3 weken ga ik even langs de kringloop of 2de hands platenzaak om te kijken of er nog wat leuks bij ligt. Spotgoedkoop in verhouding met nieuw vinyl, en als je even controleert of de plaat er nog goed uitziet dan klinkt 'ie meestal ook nog goed.
Thuis haal ik de plaat dan even door de Disco Antistat.

De vinylcollectie is nu ongeveer 3 meter breed en wordt alsmaar groter. Ik moet nog wel een keer de troep van partijkopen er tussenuit halen, scheelt weer een hoop ruimte.
Daarom ben ik nu pas begonnen met het invoeren van m'n LP's op Discogs: http://www.discogs.com/collection?user=dreekeNL

[Voor 5% gewijzigd door dreeke op 29-03-2009 23:53]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• ormagon
  • Laatst online: 18-10-2022

ormagon

Definitely Maybe

Heb een nieuwe Lenco L-76 besteld, eens kijken hoe zo'n relatief goedkope speler met voorversterker functioneert. Is wel bijzonder gemakkelijk op een studentenkamer waar ruimte een luxe is die ik niet heb. Zal wel niet kunnen tippen aan de oude Kenwood, maar toch eens kijken. Heb meteen 'U2 - No line on the Horizon' en 'Oasis - Dig Out Your Soul' besteld. Nieuwe platen, nieuwe speler.

• Saturnus
  • Niet online
Tering dat vinyl frame van die gozer zijn enkel de stukken ijzer en wat rondjes. Die hoezen krijg je er niet eens bij. :(

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Welke hoezen?

• Saturnus
  • Niet online
Check de foto's in de ad. Dat zijn toch plastic hoezen erom heen? Ik dacht dat die erbij kwamen. Naja, my mistake dan maar. Het was verder prima verpakt enzo.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hmm... nu ik de ad zo lees, is het inderdaad wat vaag neergezet...

Naja, ze werken prima...

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:10
Wat is dit een leuk topic! Wordt er als vinyl liefhebber helemaal blij van! :)

Ik heb zelf o.a. twee Gemini PT-2400 direct drive spelers met Stanton Trackmaster II element, en voor in de huiskamer een Thorens TD 160 (ja, ook al) met een Denon DL 103 element. Klinkt heerlijk ruimtelijk!

Als voorversterker heb ik de Lehmann audio BlackCube SE, en deze is weer aangesloten op mijn Music angel buizenversterker. Voordat ik de Black Cube had gebruikte ik een Clearaudio smart phono, maar die klonk echt minder. Ook een Project Tube box kon me niet echt bekoren. Het zal vast ook van de element - versterker - speakers combi afhangen denk ik.

Ben benieuwd of hier nog meer BlackCube eigenaren rondlopen!

• Minneyar
Nop, geen voorversterker hier, mijn versterker heeft nog een phono ingang, ondanks dat hij niet heel oud is en het een redelijk budget model is (Kenwood KRF-V5050D).

Kreeg vandaag 4 platen binnen van marktplaats, dus ik kan weer even voor uit.
Het waren:
- Pink Floyd - The Final Cut
- Pink Floyd - Relics
- Bob Marley and the Wailers - Babylon by Bus
- Mozart - Requiem

[Voor 55% gewijzigd door Minneyar op 02-04-2009 01:19]

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:14
Wat grappig :) Net 2 dagen geleden een Thorens TD160 MK2 van zolder geplukt. heeft al heel wat jaartjes te lijden gehad, maar speelt nog wel!

Er zijn 2 dingen die me opgevallen zijn. De tulpstekkers zijn rot (origineel nog), maken soms geen goed contact en zijn zwart (de stekkers zelf), en de snaar lijkt me niet goed meer. hij wil niet op 45 toeren spelen, het lijkt dan alsof de snaar langs het plateau slipt. 33 toeren gaat goed.

Ook lijkt de naald versleten te zijn. het klinkt nog redelijk, maar veel gesis in de hoge tonen.

De tulpjes ga ik zelf vervangen, dat is geen probleem. maar hoe kom je aan een snaar, en welk element zou er goed in kunnen? Wil er niet zo heel veel aan uitgeven maar het zou leuk zijn om hem een beetje te herstellen, gezien het toch een erg goede pickup is.

Ik hoor het graag van de kenners :)

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, 6800 XT, MSI B650 Tomahawk, 2tb NVME

• musicfreak
Visgek24 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 18:44:
en welk element zou er goed in kunnen? Wil er niet zo heel veel aan uitgeven maar het zou leuk zijn om hem een beetje te herstellen, gezien het toch een erg goede pickup is.
Ehm de Denon DL-103? :-) Ik heb dit element zelf bij Ketelaar hifi gekocht, wellicht is het idee daar eens te gaan praten? Ze willen vast je speler wel goed afstellen. Heb daar ook ene originele Thorens snaar gekocht een eurotje of 15. De speler komt daarmee beter op toeren.

Op PhonoPhono staan ook een aantal aanraders per prijsklasse.

[Voor 10% gewijzigd door musicfreak op 02-04-2009 21:35]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Beste gewoon naar een winkel gaan die je hierin advies kan geven.
Belangrijk is welke arm je onder de speler hebt, wat voor soort klank je zoekt en wat je budget is.
Als je iets online koopt heb je kans dat het iets is wat je niet goed vindt klinken omdat het je smaak niet is.

Ik heb zelf de Denon DL-103 onder een Thorens TD 166 mkII gehad en dat vond ik niet echt geweldig, hierboven wordt 'ie aangeraden, duidelijk voorbeeld dus van smaken verschillen. ;)

[Voor 25% gewijzigd door dreeke op 02-04-2009 21:41]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

:) Humor.. daar heb ik nog stagegelopen.. jaaaaren geleden.. Leuk om de naam zo ook weer eens te zien.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

* mr_petit meldt zich ook als vinyllover ;)

Mijn verzameling (keb zo ff geen foto's van de meeste van mijn eigen units):
CEC BD-7000

(gemaakt in mijn geboortejaar)

Sony PS-X75 Biotracer (2x)

Sony PS-x555es Biotracer (2x; eentje @work)

Pioneer PL-55x

Dual 721

Mijn interesse ligt voornamelijk bij volautomaten. De Pioneer en CEC zijn semi automaten..
Ik speel momenteel met de Dual 721 icm een Shure V15III. De dual is imho een zeer onderschatte speler, en verdient een beter element dan de shure. De Shure V15III vind ik weer zeer overschat. Een saai element (ik snap niet waar de ophef over is op de internationale fora :P ).
Overige elementen die ik heb: Denon DL-160; Audio technica AT14SA, en nog wat goedkopere zooi.
Ik denk erover na om nog een keer een AT-440mla erbij te kopen.
Schoonmaken doe ik met een knosti met vloeistof uit eigen keuken. De vloeistof die erbij zit is voor verbetering vatbaar.
dreeke schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:40:
Ik heb zelf de Denon DL-103 onder een Thorens TD 166 mkII gehad en dat vond ik niet echt geweldig, hierboven wordt 'ie aangeraden, duidelijk voorbeeld dus van smaken verschillen. ;)
Heeft de td166mkII niet een behoorlijk lichte arm?
Een dl-103 is heel laagcompliant, dus kan wel wat massa in de arm gebruiken.

[Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 02-04-2009 22:20]

"man is not truly one, but truly two,"

• dreeke

dreeke

outdated icon

Moet vergelijkbaar zijn qua klank met wat hier staat.
Dual CS 704 met Shure V15 III.
Verschil is dat de de CS 721 een volautomaat is.

Ik vind het element juist erg goed matchen met de speler. Geeft hier erg veel detail en levendigheid weer. Waar andere elementen / spelers vaak veel distortion in de binnengroeven geven en scherpe S-klanken doet deze combi dat totaal niet.

Wat voor element zou jij er dan onder hangen? Misschien voor mij ook iets om te proberen. ;)

===
De Denon DL-103 met TD166 mkII was inderdaad geen geweldige match. Ik had het element zowat gratis gekregen vandaar dat ik het er toen onder gezet heb. ;)

Inmiddels heb ik de DL-103 los verkocht en de Thorens is te koop met een Ortofon FF15xe eronder.

[Voor 21% gewijzigd door dreeke op 02-04-2009 22:27]

Qua detail kan ik wel enigzins inkomen.
De V15III is heel hoogcompliant (boven de 20x10-6cm/Dyne), dus dat maakt 'm bijna automatisch een goede spoorder (dus weinig vervorming bij voornamelijk harde hoge frequenties in de binnenste groeven).
Ook komen de meeste frequenties er wel aardig uit, maar het element 'swingt' niet. Het klinkt mat, tam, saai, onverassend. De levendigheid die jij eraan verbindt kan ik niet in het element ontdekken.
Waarom het misschien een populair element is bij de oude garde is misschien omdat in die tijd (halverwege jaren 70) het natuurlijk een hele prestatie was om een goed sporend element met redelijk frequentiebereik te maken.
Mijn Denon DL-160 staat al niet bekend als levendig (wordt meer omschreven als laid back) maar is een stuk levendiger dan de shure. De Audio technica die ik heb is nog levendiger, maar heeft vergeleken met de denon veel minder detail in het hoog (niet verwonderlijk, de denon is een MC) en minder detail in het laag. (terwijl de AT wel meer laag geeft).
'levendige elementen', zoals die vaak worden beschreven neigen soms wel een beetje een boost in het hoog te hebben (zeg maar boven de 7,5khz), dus dat moet ook maar net bij de rest van je installatie passen.
Elementen die je kan proberen (afhankelijk van je budget) zijn bijvoorbeeld Audio technica 440mla (zeer mooie micro line geslepen naald) of een Benz Micro MC20.
Beide in de range 130-200 euro. Vooral de 440mla staat hoog op mijn verlanglijstje; jammer dat ie afgelopen jaar zoveel in prijs gestegen is.
Wil je een goedkoop element, ga voor de audio technica AT-95. Beste element onder de 70 euro (ca 30 euro op ebay)

Overigens zou de dual 704/721 met veel elementen qua armresonantie overweg moeten kunnen; in het contragewicht zit een anti resonantie demper. Ik heb wel eens gedacht om er een contragewicht van de 731 op te zetten (als ik die kan vinden en als dat past): daar kan je de frequentie van de demper ook nog mooi tunen.
Het blijven mechanische wondertjes van dual. Neem alleen al de cue. Vederlicht, en komt altijd in exact dezelfde groef terug als dat hij speelde.
Ook de lagering van de arm is zeer goed.
Het ontwerp spreekt echter de meeste mensen kennelijk niet aan, gezien de prijzen die ervoor betaald worden ;)

De enige upgrade die deze spelers imho nodig hebben is een dun bitumenmatje in de plastic onderbak. Dat is heel makkelijk te doen.

• musicfreak
mr_petit schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:09:
Heeft de td166mkII niet een behoorlijk lichte arm?
Een dl-103 is heel laagcompliant, dus kan wel wat massa in de arm gebruiken.
De DL 103 heeft een compliance van 5, en werd mij geadviseerd bij de vrij zware arm van de Thorens. Is het hoe zwaarder hoe lager de compliance? En heeft de TD 166 mkII wellicht een lichtere arm?
mr_petit schreef op donderdag 02 april 2009 @ 23:49:
Mijn Denon DL-160 staat al niet bekend als levendig (wordt meer omschreven als laid back) maar is een stuk levendiger dan de shure.
Het klopt idd dat de DL 103 erg laid back is, maar ook erg ruimtelijk en gedetailleerd. Houd er wel van, al mis ik soms wel wat pit. Overigens schijn je voor dit element wel een goede voorversterker te moeten hebben, vandaar dat ik dus maar die Black cube SE heb gekocht.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Over de Benz Micro MC20 heb ik wel meer goede verhalen gehoord. Mocht ik hem eens tegen komen .... :)
Een AT95 heeft voor mij geen zin omdat het geen upgrade is.

musicfreak schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 17:59:
[...]

De DL 103 heeft een compliance van 5, en werd mij geadviseerd bij de vrij zware arm van de Thorens. Is het hoe zwaarder hoe lager de compliance? En heeft de TD 166 mkII wellicht een lichtere arm?
Let erop dat Denon de compliantie meet bij 100hz. Je hebt de compliantie bij 10Hz nodig, welke altijd hoger zal uitvallen dan bij 100hz; naar schatting tot maximaal een factor 2 (de compliantie van de dl-103 zit dus ergens tussen 5 en 10; in beide gevallen laag)
Een standaard thorens td160 (mkI dus) heeft een hele zware arm (de TP16: 16,5 gram). Dat zal wel redelijk matchen met een compliantie onder de 10.
De TD166MKII wordt standaard uitgerust met een TP11MKII of TP11mkIII: een hele lichte arm van 7,5gr.
Als ik de compliantie van de DL-103 op 7,5 schat (en gewicht element 8,5gr, schroefjes 0,5gr) kom ik uit op een systeemresonantie van 15,5Hz. Een regelrechte mismatch (zit zelfs in het muzikale domein!); zo ongeveer de slechtst denkbare combinatie (streefwaarde is 10Hz).
In jouw geval kom ik op 12,3 Hz. Ietwat aan de hoge kant, maar niet onwerkbaar denk ik.
Als je de 'taartschep'arm hebt, kan je makkelijk eens een keertje een 10ct muntstukje op de headshell met een plakbandje plakken, en met een testplaat kijken of je een betere sporing krijgt (niet vergeten naalddruk opnieuw in te stellen). Het ziet er raar uit, maar er is akoestisch niets mis mee.

• musicfreak
mr_petit schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 19:16:
[...]

Let erop dat Denon de compliantie meet bij 100hz. Je hebt de compliantie bij 10Hz nodig, welke altijd hoger zal uitvallen dan bij 100hz; naar schatting tot maximaal een factor 2 (de compliantie van de dl-103 zit dus ergens tussen 5 en 10; in beide gevallen laag)
Ik heb de compliance van de site PhonoPhono gehaald, Denon zelf heeft het over 5 x 10-6 cm/dyne (???).
De TD166MKII wordt standaard uitgerust met een TP11MKII of TP11mkIII: een hele lichte arm van 7,5gr.
Als ik de compliantie van de DL-103 op 7,5 schat (en gewicht element 8,5gr, schroefjes 0,5gr) kom ik uit op een systeemresonantie van 15,5Hz.
Die berekening kan ik even niet volgen...
Denon meet complianties bij 100Hz. Er zijn andere merken die dat ook doen, of zelfs de statische compliantie meten. De compliantie varieert sterk bij verschillende frequenties. De parameter compliantie gebruik je om de resonantiefrequetie van het massa-veerstysteem 'tonearm-cantileverophanging' te berekenen. Doordat je altijd streeft naar een waarde rond de 10Hz moet je ook de compliantie hanteren van rond die frequentie.
Op cartridgedb.com staan de compliantiewaarden van bijna alle elementen voor zover bekend, en onder welke omstandigheden deze gementen zijn.

Berekening:
F(res) = 159 / sqrt ((eff. mass + cart weight + fastener weight) * (compliance))

dat getal 159 komt van 1/(2pi)x10^3, waarbij de 10^3 corrigeert voor de eenheid van compliantie (mm/N danwel cm/dyne)
Het is een simpele berekening voor een ongedempt massa/veersysteem.

op cartridgedb.com staan allerlei handige tooltjes online om resonantiefrequente / gewenste armmassa etc uit te rekenen zonder steeds de rekenmachine te pakken:
http://cartridgedb.com/tools.asp

[Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 03-04-2009 23:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musicfreak
kraats schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:42:
[...]
:) Humor.. daar heb ik nog stagegelopen.. jaaaaren geleden.. Leuk om de naam zo ook weer eens te zien.
Dat kan ik me helemaal voorstellen. Grappig!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musicfreak
mr_petit schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 23:51:
Het is een simpele berekening voor een ongedempt massa/veersysteem.
Simpel? Ik snap er helemaal geen bal van! ;-) Ben dan ook erg blij met cartridgedb.com!

Wat zou er gebeuren als ik een element met een compliantie van 14 zou monteren en de resonantiefrequentie zou onder de 10 Hz komen?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Wat je wilt is dat je met je resonantie zo ver mogelijk van de laagste noten in de muziek wegblijft (dus ca 16Hz), maar ook zover mogelijk van de frequenties waar rumble en trillingen uit de omgeving zich afspelen (ca. 3-4Hz).
Het midden daartussen is 10Hz, en 10Hz is ook nog eens geen harmonische van 3Hz of 4Hz.
Als je teveel van 10Hz afwijkt, kan je arm dus gaan trillen door òf rumble, òf de lage tonen. Dit heeft invloed op de klank (met trilling varieert ook je naalddruk), je stereobeeld, en uiteindelijk kan de naald uit de groef springen.
Op youtube staan wel wat filmpjes van iemand die een testplaat afspeelt met verschillende elementen om te laten zien bij welke frequentie de resonantiefrequentie van arm-naald ligt, maar je kan dan ook gelijk horen wat er met de rest van het signaal (hier een sinustoon) gebeurt als de arm resoneert (soort van sirene-effect). Stel je voor dat dat met de muziek gebeurt.
http://www.youtube.com/wa...Dmz2ILuo4&feature=related

Een compliantie van 14 is hoog voor een arm van meer dan 16gr, maar het hangt natuurlijk ook van het gewicht van de cartridge af.
Overigens zijn opgaven van fabrikanten over de compliantie absoluut niet nauwkeurig. Een opgave van 14 kan exemplarisch rustig afwijken naar 12 of 16. Ook geven fabrikanten geen informatie over de demping van de ophanging van de cantilever. Dit kan je goed zien in de filmpjes van de user die het bovenstaande filmpje heeft gemaakt. Hij test 4 elementen die allemaal redelijk matchen met de arm, terwijl 1 element duidelijk meer last heeft van resonanties dan de anderen (lage demping). Toevallig zou datzelfde element volgens de compliantie opgave van de fabrikant niet goed matchen met deze arm (dus een resonantie bij een andere frequentie).
Dit laat dus gelijk zien dat de opgaaf van compliantie kan afwijken.

als je de berekening niet begrijpt moet je eigenlijk terug naar school :P
Je zit daar dan wel met de wetenschap dat natuurkunde je daadwerkelijk kan helpen met je audiohobby

[Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 05-04-2009 23:49]

• Sevenhunt
Hier sinds kort ook een platenspeler :)

Een Technics SL-Q3 voor 30 euries van mp :):):).

in het zwart dan

Pre is een HQ, maar komt binnenkort een cambridge 640P.

Verzameling is nog bescheiden, maar met the wall, bat out of hell, slippery when wet, creedence clearwater revival, U2 war, en meer van dat soort begint het wel ergens op te lijken.

Voor het schoonmaken van de platen ga ik binnenkort een knosti halen, maar heeft iemand nog tips voor het schoonmaken van de naald? Een oude zachte tandenborstel?

[Voor 9% gewijzigd door Sevenhunt op 06-04-2009 18:56]

naalden schoonmaken moet je met een naaldborsteltje doen.
Een tandenborstel is veel te groot en lomp.
Meestal krijg je een naaldborsteltje bij de betere elementen, maar als je geen borsteltje hebt, koop dan het model zoals o.a. clearaudio ze verkoopt:

Het zijn van origine denk ik Benz Micro borsteltjes (bij hun elementen zitten ze ook), maar dit model wordt door meerdere merken los verkocht. Voor zo'n lullig borsteltje moet je wel belachelijk diep in de buidel tasten (goedkoopste adresje zal iets van 12-15 euro zijn), maar ze zijn wel goed.
Zelf heb ik een borsteltje van denon (en nog een oude van ortofon geloof ik), maar die is te zacht, en ook verkeerd van vorm. (je komt haast niet bij de naald).
Dit borsteltje moet ik ooit nog kopen.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

mr_petit schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:04:
naalden schoonmaken moet je met een naaldborsteltje doen.
Een tandenborstel is veel te groot en lomp.
Meestal krijg je een naaldborsteltje bij de betere elementen, maar als je geen borsteltje hebt, koop dan het model zoals o.a. clearaudio ze verkoopt:
[afbeelding]
Het zijn van origine denk ik Benz Micro borsteltjes (bij hun elementen zitten ze ook), maar dit model wordt door meerdere merken los verkocht. Voor zo'n lullig borsteltje moet je wel belachelijk diep in de buidel tasten (goedkoopste adresje zal iets van 12-15 euro zijn), maar ze zijn wel goed.
Zelf heb ik een borsteltje van denon (en nog een oude van ortofon geloof ik), maar die is te zacht, en ook verkeerd van vorm. (je komt haast niet bij de naald).
Dit borsteltje moet ik ooit nog kopen.
Mijn broer gebruikt zo;n soort gel achtig kussentje waar je hem heel voorzichtig in stopt. Dat werkt bijzonder goed, zegt ie

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

Ja, daar zijn de meningen over verdeeld.
Dat is natuurlijk een vorm van chemische reiniging.
Er zijn gevallen bekend (ik weet alleen wat ik lees, ik was er niet bij) dat chemische styluscleaners de lijm kunnen oplossen waarmee de stylus op de cantilever gelijmt zit ('diamantje' en 'naald'), zodat er of lijmresidu vormt, of de stylus er zelfs afvalt. In hoeverre dat waar is durf ik niet te zeggen, maar veel cleaners zijn gebaseerd op alcohol en misschien gebruiken verschillende fabrikanten verschillende lijm.
Zelf gebruik ik als de naald heel smerig is ook gewoon wat verdunde alcohol (isopropanol), maar wel met mate.
Tevens heb je 2 soorten aanslag: redelijk losse draadjes met vuil en hard aangekoekt vuil.
Vooral voor dat laatste is een borsteltje alleen vaak niet genoeg. Het is wel zo dat als je je naald vaak reinigt (droog met een borsteltje), je ook minder last krijgt van aangekoekt vuil. Zeker als je platen gebruikt die gereinigd zijn met een knosti. Die vloeistof laat een residu op de plaat achter wat de naald oppakt en lijkt op een pluisje ('knostipluis' genoemd). Als je dat niet na elke plaat weghaald koekt het verschrikkelijk aan.
Ik gebruik zelf een knosti met zelfgemaakte vloeistof (ca. 1/3 isopropanol, 2/3 demiwater en 1/1000 wetting agent van een chemiebedrijf) en die laat absoluut geen pluis achter. In de knostivloeistof zitten dus veel additieven (wellicht om de reinigingskracht te vergroten) die pluisvorming geven.

Ik denk dat een combinatie van stylusreiniging het beste is (na elke plaat of paar platen even borstelen (altijd met de naald mee!), en een paar keer per jaar een chemische reiniging)

[Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 06-04-2009 19:25]

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

mr_petit schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:24:
Er zijn gevallen bekend (ik weet alleen wat ik lees, ik was er niet bij) dat chemische styluscleaners de lijm kunnen oplossen waarmee de stylus op de cantilever gelijmt zit ('diamantje' en 'naald'), zodat er of lijmresidu vormt, of de stylus er zelfs afvalt. In hoeverre dat waar is durf ik niet te zeggen, maar veel cleaners zijn gebaseerd op alcohol en misschien gebruiken verschillende fabrikanten verschillende lijm.
Zelf gebruik ik als de naald heel smerig is ook gewoon wat verdunde alcohol (isopropanol), maar wel met mate.
Tevens heb je 2 soorten aanslag: redelijk losse draadjes met vuil en hard aangekoekt vuil.
Vooral voor dat laatste is een borsteltje alleen vaak niet genoeg. Het is wel zo dat als je je naald vaak reinigt (droog met een borsteltje), je ook minder last krijgt van aangekoekt vuil. Zeker als je platen gebruikt die gereinigd zijn met een knosti. Die vloeistof laat een residu op de plaat achter wat de naald oppakt en lijkt op een pluisje ('knostipluis' genoemd). Als je dat niet na elke plaat weghaald koekt het verschrikkelijk aan.
Ik gebruik zelf een knosti met zelfgemaakte vloeistof (ca. 1/3 isopropanol, 2/3 demiwater en 1/1000 wetting agent van een chemiebedrijf) en die laat absoluut geen pluis achter. In de knostivloeistof zitten dus veel additieven (wellicht om de reinigingskracht te vergroten) die pluisvorming geven.

Ik denk dat een combinatie van stylusreiniging het beste is (na elke plaat of paar platen even borstelen (altijd met de naald mee!), en een paar keer per jaar een chemische reiniging)
Volgens mij is het meer een soort sticky kussentje waar je de naald even op laat rusten en daarna er weer aftrekt

• dreeke

dreeke

outdated icon

mr_petit schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:24:

Er zijn 2 verschillende vloeistoffen van de Knosti in omloop, in witte en in zwarte flessen. Die in de witte flessen hebben wat jij omschrijft, die in de zwarte flessen niet. ;)

Volgens mij is de zwarte de oude fles, en wordt sinds jaar en dag alles in witte flessen verkocht.
Er bestaan natuurlijk alternatieve vloeistoffen (last e.d.), maar mijn eigen brouwsel werkt perfect, ik weet wat erin zit (voor mij heel belangrijk) en is ook nog eens erg goedkoop.
Ik heb geexperimenteerd met verschillende verhoudingen water/alcohol, en 5 verschillende commerciele wetting agents (eigenlijk surfactants) van een chemieconcern wat daarop gespecialiseerd is (lang leve free samples die groot genoeg zijn voor duizenden liters vloeistof _/-\o_ ).
bonzz.netninja schreef op maandag 06 april 2009 @ 20:04:
[...]

Volgens mij is het meer een soort sticky kussentje waar je de naald even op laat rusten en daarna er weer aftrekt
serieus?
het blijft natuurlijk chemisch(plaksel), maar als je 'm alleen even eroplegt, en er gaat geen residu mee, is het contact natuurlijk miniem.

[Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 06-04-2009 20:38]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ik koester mijn ongeopende zwarte flessen. :P
Weet niet of je ze nog ergens kan krijgen. Het zijn inderdaad de oudere.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

mr_petit schreef op maandag 06 april 2009 @ 20:34:
Volgens mij is de zwarte de oude fles, en wordt sinds jaar en dag alles in witte flessen verkocht.
Er bestaan natuurlijk alternatieve vloeistoffen (last e.d.), maar mijn eigen brouwsel werkt perfect, ik weet wat erin zit (voor mij heel belangrijk) en is ook nog eens erg goedkoop.
Ik heb geexperimenteerd met verschillende verhoudingen water/alcohol, en 5 verschillende commerciele wetting agents (eigenlijk surfactants) van een chemieconcern wat daarop gespecialiseerd is (lang leve free samples die groot genoeg zijn voor duizenden liters vloeistof _/-\o_ ).

[...]
serieus?
het blijft natuurlijk chemisch(plaksel), maar als je 'm alleen even eroplegt, en er gaat geen residu mee, is het contact natuurlijk miniem.
nee het is een heel flauw grapje.....Nee idd. Het is een soort kussentje van een gel achtig spul waar je de naald oplegd. Vervolgs blijft het stof hangen en is je naald weer schoon. Laat ik eens googlen :)

bingo http://www.hifi.nl/tip.php?id=61

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10
Hey, leuk topic!

ik heb onlangs de platenspeler van mijn moeder gekregen, een Philips 22 AF 967 met een 412 mkII element. Helaas heeft mijn HK AVR 430 geen phono ingang..., dus het was een lichte teleurstelling bij het afspelen van de eerste LP (Junglebook van Disney :+ )
Ik ben nu op zoek naar een NAD PP1 of PP2, of een Project Phono Box. Ook kom ik het volgende tegen:
http://www.phonopreamps.com/

is dit wat? of moet ik hier vanaf blijven?

Dit is de speler:

element:

en cadeautje van mijn vrouw :9

zijn er mensen met ervaringen over deze pick-up?

• musicfreak
107mb schreef op maandag 06 april 2009 @ 22:34:
Ik ben nu op zoek naar een NAD PP1 of PP2, of een Project Phono Box. Ook kom ik het volgende tegen:

Dat zou ik zeker doen, die persoon vraagt veel meer geld voor eenvoudige voorversterkers dan je bijv. bij New-line kwijt bent. Hen je een iets hoger budget, kijk dan eens bij Tweaks4U.

• Sevenhunt
Je kan ook eens kijken naar dit model:

cambridge 640p

Dat wordt mijn volgende pre, voor dat geld een hele goede.
Tuurlijk kan je ook 500 euro en meer eraan uitgeven, maar dat heb ik niet voor een pre over.

of:
NAD Phone Pre-amp PP2
project
musical fidelity X-LP

bijv.

• Niet online
107mb schreef op maandag 06 april 2009 @ 22:34:
Hey, leuk topic!

ik heb onlangs de platenspeler van mijn moeder gekregen, een Philips 22 AF 967 met een 412 mkII element. Helaas heeft mijn HK AVR 430 geen phono ingang..., dus het was een lichte teleurstelling bij het afspelen van de eerste LP (Junglebook van Disney :+ )

Hier vind je ook nogal wat leuke phono pre-amps. Ook buizen.
http://ontwikkeling.wizbizz.nl/ontwikkeling/vinylvinyl/phono-stages-acc.html

Jonn

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10
ik heb inmiddels de TC750 phono-voorversterker besteld.

het is een vinyl-begin, en als het mij bevalt, dan wil ik een aparte stereo setup in de woonkamer hebben. Op dit moment heb ik een dedicated HT kamer, waarbij ik als nadeel ondervind dat je de muziek nooit de huiskamer in trekt.

maar goed, dat is voor een later tijdstip. Eerst maar eens mijn LP collectie uitbreiden. Het is mij opgevallen dat de MM ook weer een aparte LP hoek heeft. Erg gaaf!

• Minneyar
Net in Groningen bij toeval een leuke LP zaak gevonden, zit aan het begin van de Steentilstraat, kan alleen niet meer op de naam komen 8)7. Er direct naast zit er ook nog een maar daar verkopen ze alleen Hip Hop, R&B, Techno e.d. en dat is niks voor mij :P.

Edit: Naam gevonden: The Magic Buzz, lang leve Google Streetview 8).

[Voor 12% gewijzigd door Minneyar op 07-04-2009 16:43]

Sevenhunt schreef op maandag 06 april 2009 @ 23:09:
Je kan ook eens kijken naar dit model:

cambridge 640p

Dat wordt mijn volgende pre, voor dat geld een hele goede.
Tuurlijk kan je ook 500 euro en meer eraan uitgeven, maar dat heb ik niet voor een pre over.

of:
NAD Phone Pre-amp PP2
project
musical fidelity X-LP

bijv.
Ik zie inmiddels dat 107mb zijn pré heeft besteld, goede keuze overigens.
Maar voor diegenen die nog op zoek zijn voor een betaalbare prijs, wou ik volgende tip niet onthouden:
de NAD PP3, in feite niets anders dan een PP2, maar dan met als extra, een USB-aansluiting om je LP's te digitaliseren en een bijkomende AUX-ingang, waardoor je ook hetzelfde kan doen met andere analoge bronnen (vb cassette's).
In geval je reeds over een goede draaitafel (en dito element beschikt, voor 150€ toch interessanter dan die kant-en-klare USB platenspelers, die in de meeste gevallen toch maar matig van kwaliteit zijn, om het zacht uit te drukken.
En als je platenspeler over een gewoon MM-element beschikt en enkel gebruikt om je platen te beluisteren, zonder meer, ben je het goedkoopst uit met een NAD PP1, die maar 50€ kost, dacht ik.
Trouwens, alle hierboven genoemde voorversterkers bieden een hoogwaardig geluid met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Ikzelf heb zowel een PP2 als een Mufi X-LP, die ik ieder in een aparte set gebruik, tot volle tevredenheid :)
Ik gebruik zelf de phonoingang op m'n versterker (ouwe marantz) die best aardig klinkt, en ook goed ruisvrij is (voor zowel mm als mc).

Ik wil nog wel een keer een phonodude bouwen of een andere hardwired buizen prepre; dat lijkt me erg leuk om te doen.
Jammer dat er weinig mooie buizenkitjes voor mm/mc zijn. (met onderdelen die ook nog goed verkrijgbaar zijn).

En nu we het toch over vinyl hebben, ik kan een Linn Axis op de kop tikken, incl Ortofon MC10 element (MC), de aanbieder vraagt er 399€ voor. Iemand ervaring?
Linn is toch iets magisch (het kriebelt toch een beetje)...
Ik heb gisteren al vrij uitgebreid opzoekwerk verricht O-) , maar de meningen zijn nogal verdeeld, daarom mijn vraag:
Heeft iemand van de forumleden ervaring met de speler, of kan iemand er meer over vertellen?

• Sevenhunt
Even aan de platenprofs :)

Hoe weet je wanneer en waarom een element/naald te vervangen?

Het element geeft invloed op het geluid, maar slijt deze ook? Of als er een goede op zit lekker laten zitten. Net als de naald, hiervan kan ik me wel voorstellen dat hij slijt, maar hoe weet je wanneer hij te ver gesleten is, en kan je dan alleen de naald vervangen?

mr_petit schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:02:
Ik gebruik zelf de phonoingang op m'n versterker (ouwe marantz) die best aardig klinkt, en ook goed ruisvrij is (voor zowel mm als mc).

Ik wil nog wel een keer een phonodude bouwen of een andere hardwired buizen prepre; dat lijkt me erg leuk om te doen.
Jammer dat er weinig mooie buizenkitjes voor mm/mc zijn. (met onderdelen die ook nog goed verkrijgbaar zijn).
Ja, vergat nog te vermelden dat ik hier nog een bejaarde (>25j) maar erg mooie Yamaha C6 voorversterker beschik, die binnenkort de deur uit gaat. Die heeft ook 2 phono-ingangen ( phono1 switchable tussen MM en MC, phono2 gewoon MM), en die doet het nog altijd erg mooi.
Helaas past deze niet meer in mijn opstelling(en)....

Sevenhunt schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:11:

Het element geeft invloed op het geluid, maar slijt deze ook? Of als er een goede op zit lekker laten zitten. Net als de naald, hiervan kan ik me wel voorstellen dat hij slijt, maar hoe weet je wanneer hij te ver gesleten is, en kan je dan alleen de naald vervangen?
Verstandige vraag, wanneer is die naald echt over zijn hoogtepunt?
Ik moet toegeven dat ik er in het digitale tijdperk ook minder bij stil sta _/-\o_
Vroeger, als er alleen maar analoog was, liet je de naald, pakweg om het jaar, controleren in de hifizaak, onder de microscoop.....
Wat het element an sich betreft, heb ik nooit weten sneuvelen, het vervangen van de naald heeft mij altijd soelaas gebracht...maar dat een element kapot kan gaan, mag ik niet uitsluiten.
Maar ik heb er nooit weet van gehad.
Bij een MM is het verwisselen van de naald altijd een eenvoudig klusje geweest. Bij een moving coil daarentegen kon je het niet zelf, althans vroeger niet.
Hoe het tegenwoordig zit... :?
Anoniem: 143259 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:10:
En nu we het toch over vinyl hebben, ik kan een Linn Axis op de kop tikken, incl Ortofon MC10 element (MC), de aanbieder vraagt er 399€ voor. Iemand ervaring?
Ik heb gisteren al vrij uitgebreid opzoekwerk verricht O-) , maar de meningen zijn nogal verdeeld, daarom mijn vraag:
Heeft iemand van de forumleden ervaring met de speler, of kan iemand er meer over vertellen?
Waarom heeft linn iets magisch?
Zeker de 'goedkopere' linns zijn uitgerust met een simpele arm in de stijl van een rb250, maar halen het kwaliteitsniveau waarschijnlijk geeneens, terwijl de prijzen die ervoor gevraagd worden niet mis zijn.
Voor dat geld mag je imho toch wel iets van innovatie verwachten, maar dat blijkt alleen aan de duurste armen van linn voorbehouden te zijn en de lp12 (voor zover ze innoveren).

Voor 400 euro kan je imho veel mooier spul krijgen, maar da's mijn persoonlijke mening natuurlijk.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:46
Anoniem: 143259 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:56:
Bij een MM is het verwisselen van de naald altijd een eenvoudig klusje geweest. Bij een moving coil daarentegen kon je het niet zelf, althans vroeger niet.
Hoe het tegenwoordig zit... :?
MM elementen zijn over het algemeen nog steeds makkelijk te vervangen. MC elementen kun je niet zelf vervangen omdat die meestal geretipt moeten worden wat een super secuur klusje is wat je zonder de jusite apperatuur en kennis niet zelf kan.
Retippen wordt nog steeds gedaan, en op het internet zijn ook wel wat bedrijven te vinden die dat doen. Maar dat is het alleen waard als je een duur element hebt zeg van 300 euro en meer. Daar onder ben je meestal goedkoper uit waarneer je een nieuwe koopt. Daarnaast verranderd het geluid meestal in negative zin na een retip tegen over een geheel nieuw element.
Sevenhunt schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:11:

Als een naald versleten is ga je dat eerst horen aan de hoge, luide frequenties in de binnenste groeven (meest in het center) van de plaat.
Met name harde S klanken gaan vervormd klinken; zoals je ook wel eens op buitenlandse (turkse, franse) zenders op tv hoort. Net alsof de luidspreker overstuurt wordt bij de s klanken.
Je kan slijtage met een goede microscoop zien, maar dan moet je goed weten waarnaar je moet kijken.
Ik heb veel foto's van versleten en nieuwe naalden op vinylfora gepost, en de 'experts' konden meestal niet goed raden (voor mij is alles een spelletje ;) >:) ) welke naald het versleten exemplaar was, en welke naald de nieuwe.
Op het moment als je een foto plaatst en verteld waar de slijtplekken zitten is het natuurlijk altijd gelijk duidelijk.
Maar ook al als je slijtplekken ziet, dan is het nog koffiedik kijken hoeveel speeluren de naald erop heeft zitten, en hoeveel uren hij nog meekan.

Een grove indicatie van de speelduur van een naald is tussen de 500 en 2000 uur, waarbij veel afhangt van de staat van de platen (vuil!) maar ook de afstelling van de speler, het type naald (naaldvorm) etc etc etc.
Enigzins bijhouden hoeveel speeluren een naald heeft is dus handig, maar uiteindelijk gaat het om de klank, dus je oren zijn belangrijk bij het bepalen van de slijtagegraad.
Soms wordt beweert dat versleten naalden het vinyl kunnen beschadigen. Daar zit een kern van waarheid in, maar je moet dan imo wel heel vaak dezelfde plaat draaien met een hele versleten naald.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Anoniem: 143259 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:10:
Ik heb geen ervaring met de speler, maar het element is wat mij betreft echt een instapper en ik zou het gelijk willen upgraden. Dat staat dan weer totaal niet in verhouding met de prijs, dus dan moet die speler van zichzelf zonder element al veel geld opbrengen.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:44

EXX

EXtended eXchange

Ik ben maar eens even in de kast gedoken en heb wat plaatjes geschoten:

^ Dit is de double groove single van M die genoemd is in de startpost. ^

^ een close-up van de 12 inch single zelf. ^

^ De "12 inch floppy" van New Order - Blue Monday ^

^ Wie weet welk nummer dit is ;) ^

^ :+ ^

^ Dit is de achterkant van Jean Michel Jarre - Oxygene. Hier staat een foto op van een jonge Jean Michel Jarre. Op de CD achterkant staat een heel andere foto van een beduidend later datum.

Tot slot voor de Star Wars fans:

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Anoniem: 247027

Nou weinig? In ieder geval deze:

http://stores.shop.ebay.c..._trksidZp4634Q2ec0Q2em322
http://www.hagtech.com/cornet2.html
http://www.bottlehead.com...c/Seduction/seduction.htm
Op ebay kan je nog even verder snuffelen want er zijn er daar nog meer.
Ja, weinig.
In je voorbeelden staat maar 1 mm/mc buizen kitje, en die is ook niet hardwired; sterker nog, je krijgt een voorgesoldeerde pcb.
Absoluut niet wat ik zoek dus.

Een hard wired mm/mc kitje met buizen kan ik niet zo 123 vinden.
EXX schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:07:

Wie weet welk nummer dit is ;)
Sex met een ijsbeer, dat is pas koud! ;)

edit:
oh je bedoeld die andere foto

[Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 08-04-2009 12:39]

Anoniem: 215257

Kraftwerk - Pocket Calculator?
Gaaf ding.
Ik moet ook maar eens mijn systeempje op de foto zetten. Eigenlijk niet heel high-end maarja.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:44

EXX

EXtended eXchange

Anoniem: 215257 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 11:13:
[...]

Gaaf ding.
Ik moet ook maar eens mijn systeempje op de foto zetten. Eigenlijk niet heel high-end maarja.
Bingo! Dit is de andere kant van de hoes:

Kraftwerk bracht wel vaker nummers in allerlei talen uit. De Japanse versie klinkt overigens wel erg grappig.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

mr_petit schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 22:26:
[...]

Voor 400 euro kan je imho veel mooier spul krijgen, maar da's mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Waarin ik je kan volgen, na erover nagedacht te hebben.
De prijs vind ik ook iig aan de hoge kant.
Indien ik toch zou bieden, welk bod zou realistisch zijn?

• Firestorm

Firestorm

Topicstarter
Anoniem: 215257 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 11:13:
[...]

Gaaf ding.
dan nog posten!

ik heb overigens de TS weer geupdate met een extra winkel in groningen en een tips sectie, mochten mensen nog meer hebben, meld het dan!

• Minneyar
WhizzCat schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 15:14:
[...]

.......

Wat ik wel een hele leuke zaak vind is in de kleine Pelsterstraat. Dit gozer verkoopt ook stripboeken en allerhande andere troep. Daar moet je wel echt zoeken, maar af en toe vind je er wel erg bijzondere dingen. Hij heeft zelfs nog een lading '30 78 rpm dingen :D

.....
Ik heb daar laatst ook maar eens gekeken, bedankt voor de tip. Wel een enorme puinhoop btw, maar toch nog goedkoop een Pink Floyd plaat opgescharreld.
Daar schuin tegen over zit trouwens nog een antiquariaat die ook een flinke platen collectie heeft, inc. een complete muur en een aantal dozen met LP's voor €1,50 waar, als je goed zoekt, nog wel eens wat tussen zit.

• Niet online
gisteren gekocht.
hier zitten 2 x 10" vinyl in en 3x cd. veel foto's, mooi boekwerk.
De eerste cd zit er ook als vinyl bij. Leuk om mensen te laten horen dat vinyl echt een stuk mooier klinkt dan de digitale cd's

[Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 296327 op 21-04-2012 16:39]

• 4-legged-bird
  • Laatst online: 28-03 10:11
Waar kopen jullie isopropylalcohol? Ik heb werkelijk álles al afgezocht, in Nederland, Belgie, Duitsland en Frankrijk. Het enige wat ik kan vinden is bij de apotheek, een liter voor 88 euro.....

The chicken is the root of all funk

Drogisterij De Lang in Rotterdam:
http://www.drogisterijdelang.nl/?page=prijslijst
(zoeken op isopropyl)
Ze zitten bij waar ik werk zo ongeveer op de hoek, maar ze versturen geloof ik ook.
7,50 per liter.

• Sevenhunt
mr_petit schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 13:12:
Drogisterij De Lang in Rotterdam:
http://www.drogisterijdelang.nl/?page=prijslijst
(zoeken op isopropyl)
Ze zitten bij waar ik werk zo ongeveer op de hoek, maar ze versturen geloof ik ook.
7,50 per liter.
Je kan toch net zo goed alcohol 96% gebruiken?

• 4-legged-bird
  • Laatst online: 28-03 10:11
Kijk, dat is nog eens een gouden tip! Vreemd dat andere drogisten dat dan niet hebben en niet eens kunnen bestellen......

The chicken is the root of all funk

Sevenhunt schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 15:43:
[...]

Je kan toch net zo goed alcohol 96% gebruiken?
96% alcohol (ethanol) is iets aggresiever dan isopropanol.
Isopropanol is het meest 'zacht' (tast stoffen minder snel aan) van de reguliere alcoholen.
Daarnaast is de meeste 96% alcohol gedenatureerd (ongeschikt gemaakt voor consumptie), waardoor er waarschijnlijk wat methanol oid doorheen is gemengd.
Spiritus is nog aggresiever, daar zit (naast ethanol) ook nog wat aceton in.

Of dit alles kwaad kan in vloeistof voor je knosti (ik denk dat 4-legged-bird het daarvoor gaat gebruiken) weet ik niet; de meeste mensen lengen de alcohol voor dat doel aan met water tot ca 30% vol alc..

[Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 11-04-2009 20:24]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

mr_petit schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:15:
[...]

Of dit alles kwaad kan in vloeistof voor je knosti (ik denk dat 4-legged-bird het daarvoor gaat gebruiken) weet ik niet; de meeste mensen lengen de alcohol voor dat doel aan met water tot ca 30% vol alc..
als je alcohol gaat aanlengen to 30 % kan je ook gewoon vodka gebruiken (zuivere neutrale). ben je ook zeker dat er geen methanol etc in zit en iedereen heeft dat wel in huis.

offtopic:
wie heeeft hier iets gepost dat zich bevind op soriaudio.com? Deze https site heeft een fout certificaat, best vervelend..

You don't need eyes to see, you need vision

• Sevenhunt
mr_petit schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:15:
[...]

96% alcohol (ethanol) is iets aggresiever dan isopropanol.
Isopropanol is het meest 'zacht' (tast stoffen minder snel aan) van de reguliere alcoholen.
Daarnaast is de meeste 96% alcohol gedenatureerd (ongeschikt gemaakt voor consumptie), waardoor er waarschijnlijk wat methanol oid doorheen is gemengd.
Spiritus is nog aggresiever, daar zit (naast ethanol) ook nog wat aceton in.

Zo gebruik ik het ook.
Heb het volgende recept:
70% gedestilleerd water
30% alcohol 96%
2 druppels neutral afwasmiddel

Dit is een recept dat door veel mensen op audiofreaks.nl gebruikt wordt.
Sommigen gebruiken dan inderdaad isopropanyl, en dan met de verhouding 50% 50%.

• Niet online

Als je de phonodude van triodedick bedoeld, die ben ik aan het bouwen op dit moment. Het nieuwe schema met de 5755 en 5670 buizen is volgens dick de mkIII versie (versie 04-2008) . De rest van de spullen zijn nog steeds te verkrijgen. (machmat.com, conrad, ae-europe) dan heb je de meeste spullen bij mekaar.

Jonn

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 296327 op 12-04-2009 11:01]

• loewie1984

loewie1984

Gisteren het volgende zwarte goud gekregen voor mijn verjaardag van mijn meisje!!!

EN.... de volgende box set waar ik ontzettend trots/gelukkig/blij mee ben

En van mijn zusje:

Dus ik kan er weer even tegen aan 8)

discogs

Pagina: 1 2 3 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee