• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12 13:52
Ontopic:

Ik ben trouwens meer voor ABC: Abstain, Be faithful, Condoms.
Maar niemand kan ontkennen dat als iedereen het bij zijn eigen vrouw houdt (of iedere vrouw bij haar eigen man), de aidsepidemie snel zou ophouden.

Bijbelse noties kunnen zeer goed voor de gezondheidszorg zijn!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zeeg schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 20:12:
Ontopic:

Ik ben trouwens meer voor ABC: Abstain, Be faithful, Condoms.
Maar niemand kan ontkennen dat als iedereen het bij zijn eigen vrouw houdt (of iedere vrouw bij haar eigen man), de aidsepidemie snel zou ophouden.

Bijbelse noties kunnen zeer goed voor de gezondheidszorg zijn!
Niet noodzakelijkerwijs, doordat er ook andere manieren zijn voor overdracht van het HIV virus. Van bloedtransfusies tot injectienaalden. Het zou geen epidemie meer zijn, maar het zou het zeker ook niet stoppen.

Oftewel: dat kan heel goed ontkend worden.

Over de waarde van bijbelse noties voor de gezondheidszorg ga ik me verder niet uitlaten, maar ik hoop wel dat toekomstige artsen hun studieboeken gebruiken ipv de bijbel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• zeeg
gambieter schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 20:10:
Blijkbaar een kwestie van interpretatie. Nu zijn er zoveel schisma's in vooral de protestante kerken dat sommigen dicht in de buurt van sektes zouden kunnen komen, maar bij een sekte hoort normaal ook een sterk leider die alles bij elkaar houdt, en een afkeer van invloeden vanuit de buitenwereld. Die sterke leiders zijn er niet, maar die afkeer van invloeden zie je soms wel terug.
In sommige kerken zijn die sterke leiders er soms wel, hoor. Maar dat is mijns inziens niet Bijbels. De christelijke kerk hoort een gemeenschap te zijn, die bottom-up werkt. Dus niet zoals in de RK: een paus, daaronder bisschoppen etc.
Het lijkt me dat een afkeer van bepaalde invloeden uit de 'buitenwereld' niet negatief hoeft te zijn? Tenzij jij kunt volhouden dat alle invloeden van buitenaf zondermeer positief zijn, of meteen maar op iedereen (bv jonge kinderen) zouden kunnen worden uitgestort?
Zonder die 18 jaar indoctrinatie zou het zeer goed mogelijk zijn dat je er niet ingestapt zou zijn :) . Als je nou moslim was geworden, soi ;) .
Haha :)
Maargoed, je ziet toch wel dat het een beetje belachelijk is om een gedegen christelijke opvoeding als indoctrinatie te bestempelen?

• zeeg
gambieter schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 20:15:
[...]

Niet noodzakelijkerwijs, doordat er ook andere manieren zijn voor overdracht van het HIV virus. Van bloedtransfusies tot injectienaalden. Het zou geen epidemie meer zijn, maar het zou het zeker ook niet stoppen.

Oftewel: dat kan heel goed ontkend worden.
Nee, want ik had het inderdaad dus over de epidemie.
Over de waarde van bijbelse noties voor de gezondheidszorg ga ik me verder niet uitlaten, maar ik hoop wel dat toekomstige artsen hun studieboeken gebruiken ipv de bijbel.
Geloof, christelijke artsen (ik ken er een paar) gebruiken echt wel hun studieboeken... Maar dat wist jij ook wel: beetje flauw dus.

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 16:11
DFKT schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 13:57:
[...]

Daar hoeft ook geen causaal verband te zijn, het merendeel van de bevolking daar is namelijk ook nog eens zeer slecht opgeleid en leeft in armoede. Lekker makkelijk om maar direct te stellen dat dat door het geloof komt en mijn argument over pensioenvoorziening e.d. maar gewoon even te negeren.
Daar is dan misschien weer wel een causaal verband. Hoe beter opgeleid mensen gemiddeld zijn, hoe minder religieus.

Pensioenvoorziening is een punt wat ik niet negeer. Ik denk dat daar voorzieningen voor getroffen dienen te worden, bijvoorbeeld door mensen geen voedsel uit te delen om naar de kerk te komen, maar om het nuttig te besteden in een soort AOW voorziening.
zeeg schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 20:21:

Maargoed, je ziet toch wel dat het een beetje belachelijk is om een gedegen christelijke opvoeding als indoctrinatie te bestempelen?
Ik ken eigenlijk geen alternatief dat de situatie beter beschrijft.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zeeg schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 20:21:
In sommige kerken zijn die sterke leiders er soms wel, hoor. Maar dat is mijns inziens niet Bijbels. De christelijke kerk hoort een gemeenschap te zijn, die bottom-up werkt. Dus niet zoals in de RK: een paus, daaronder bisschoppen etc.
Het lijkt me dat een afkeer van bepaalde invloeden uit de 'buitenwereld' niet negatief hoeft te zijn? Tenzij jij kunt volhouden dat alle invloeden van buitenaf zondermeer positief zijn, of meteen maar op iedereen (bv jonge kinderen) zouden kunnen worden uitgestort?
Ik denk dat het belangrijk is dat men wel leert over de buitenwereld, en niet alleen door de vaak verwrongen en selectieve visie van de eigen gemeenschap. Die selectieve visie en filtering is vaak bedoeld voor bescherming van die gemeenschap, niet voor het welzijn van de kinderen. Gedegen kennis is juist belangrijk om een eigen mening te vormen, en je kan alleen maar gedegen kennis opbouwen als je zowel goede als slechte dingen meemaakt.
Nee, het is wel degelijk indoctrinerend :) . Juist het feit dat je zonder die indoctrinatie hoogstwaarschijnlijk niet in de kerk was beland, geeft al aan hoeveel invloed het heeft gehad. Ook het blijven vechten voor het recht om kinderen selectief alleen het christelijk geloof aan te leren (ipv kinderen neutraal onderwijs te geven en ze zelf een keuze te laten maken). Indoctrinatie hoeft niet te resulteren in hersen- en willoze kloons of misdadigers, maar kan een stuk subtielere effecten hebben, en toch resulteren in waandenkbeelden dat mensen evangelisatie nodig hebben.
zeeg schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 20:24:
Nee, want ik had het inderdaad dus over de epidemie.
Een condoom gebruiken is altijd verstandig, want er is meer dan alleen HIV-besmetting. En die kan je ook oplopen via je eigen partner, en die hoeft echt geen seks daarvoor te hebben gehad. Je moet blijven nadenken, en niet een vals gevoel van veiligheid krijgen omdat je alleen seks hebt met je eigen partner :) .
Geloof, christelijke artsen (ik ken er een paar) gebruiken echt wel hun studieboeken... Maar dat wist jij ook wel: beetje flauw dus.
Je ziet echter ook waar een dergelijke bijbelse inslag in kan resulteren. Artsen die iemand eindeloos laten lijden omdat het geloof van de arts euthanasie verbied. Je ziet religieuze wetenschappers die hun geloof boven hun beroepsintegriteit zetten en met misbaksels als ID aankomen, etc.

Je ziet zelfs studenten geneeskunde aan de VU die weigerden een studieopdracht over evolutie te doen. Dat zijn dus wel degelijk mensen waarbij je op moet passen dat die hun religie hoger gaan stellen dan hun plicht als arts. Gelukkig is het zeldzaam, maar het gebeurt zeker.

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 20-03-2009 20:38 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

zeeg schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 19:57:
Ik vraag me altijd af hoe de mensen die dit soort reacties typen, aan hun beelden over christenen komen?
Heb je er wel eens één in het wild gesproken, of heb je het er alleen maar over? Heb je ooit wel eens een face-to-face discussie gehad met een christelijke student bijvoorbeeld? Ik vraag het me af.

Echt, ik zal niet ontkennen dat er niets mis is in de christelijke wereld, en ook als je naar de geschiedenis kijkt, zijn er te veel zaken om niet trots op te zijn, maar wat een karikakturen lees je hier...
Ik heb het vooral over de leiding van de kerk. Er zijn veel goede christenen die prima mensen zijn, maar er zijn ook een hoop etters, en helaas hebben veel van die etters bepaalde posities in de kerk.
Indoctrinatie heeft imo de betekenis van iemand doelbewust een soort hersenspoeling geven. In het algemeen is dat niet echt het geval binnen een christelijke opvoeding en in die zin is een christelijke opvoeding geen indoctrinatie. Maar de wijze waarop de als christelijk beschouwde normen en waarden aan kinderen worden opgedrongen komt wel in de richting van indoctrinatie wat mij betreft. .

[ Voor 45% gewijzigd door Salvatron op 20-03-2009 23:58 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• zeeg
gambieter schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 20:32:
Ik denk dat het belangrijk is dat men wel leert over de buitenwereld, en niet alleen door de vaak verwrongen en selectieve visie van de eigen gemeenschap. Die selectieve visie en filtering is vaak bedoeld voor bescherming van die gemeenschap, niet voor het welzijn van de kinderen. Gedegen kennis is juist belangrijk om een eigen mening te vormen, en je kan alleen maar gedegen kennis opbouwen als je zowel goede als slechte dingen meemaakt.
Een paar dingen:
- 'Verwrongen' en 'selectief' zijn eigenlijk subjectief. Als jij mijn kinderen zou opvoeden zou ik hetzelfde over jouw ideeen zeggen.
- Filtering bedoelt voor bescherming en niet voor de kinderen? Hoe kom je daar bij? Alle volwassenen bij ons in de kerk weten heel goed wat er in de wereld leeft hoor. Verreweg de meesten van hun hebben gewoon een normale baan etc.
- Alle christenen hebben ook een tijd waarin ze 'zonder God' en onbekeerd leefden. Velen hebben toen ook dingen gedaan die je hier de slechte dingen noemt of die ze zelf later 'slecht'' vonden.
[/quote]
Nee, het is wel degelijk indoctrinerend :) . Juist het feit dat je zonder die indoctrinatie hoogstwaarschijnlijk niet in de kerk was beland, geeft al aan hoeveel invloed het heeft gehad. Ook het blijven vechten voor het recht om kinderen selectief alleen het christelijk geloof aan te leren (ipv kinderen neutraal onderwijs te geven en ze zelf een keuze te laten maken). Indoctrinatie hoeft niet te resulteren in hersen- en willoze kloons of misdadigers, maar kan een stuk subtielere effecten hebben, en toch resulteren in waandenkbeelden dat mensen evangelisatie nodig hebben.
Neutraal is nooit echt neutraal natuurlijk.
Weer zo'n woord: waandenkbeeld. Dat kan ik toch net zo goed op jouw denkbeelden toepassen?
Mensen hebben overigens geen evangelisatie nodig, maar het Evangelie: Zie Joh.3 vers 16. ;)
Een condoom gebruiken is altijd verstandig, want er is meer dan alleen HIV-besmetting. En die kan je ook oplopen via je eigen partner, en die hoeft echt geen seks daarvoor te hebben gehad. Je moet blijven nadenken, en niet een vals gevoel van veiligheid krijgen omdat je alleen seks hebt met je eigen partner :) .
Ja, dus zeker in de situatie in Afrika: ABC.
Je ziet echter ook waar een dergelijke bijbelse inslag in kan resulteren. Artsen die iemand eindeloos laten lijden omdat het geloof van de arts euthanasie verbied. Je ziet religieuze wetenschappers die hun geloof boven hun beroepsintegriteit zetten en met misbaksels als ID aankomen, etc.

Je ziet zelfs studenten geneeskunde aan de VU die weigerden een studieopdracht over evolutie te doen. Dat zijn dus wel degelijk mensen waarbij je op moet passen dat die hun religie hoger gaan stellen dan hun plicht als arts. Gelukkig is het zeldzaam, maar het gebeurt zeker.
Er zijn altijd wel andere artsen die het eventueel willen doen (als het dus de wil van de patient is). Die situatie die jij schetst kan ik me dus echt niet voorstellen.
Overigens is het altijd nog strafbaar als je niet juist behandelt (lijden verzachten ed.). Ik kan me niet voorstellen dat christelijke artsen hierin niet hun verantwoordelijkheid kennen.

Maargoed, dit is een eindeloze discussie waarin we niet echt tot elkaar komen. Bovendien is het vreemd dat ik als gereformeerde de paus zit te verdedigen... O-) En mijn vrouw wil ook wat aandacht. ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zeeg schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 21:04:
Een paar dingen:
- 'Verwrongen' en 'selectief' zijn eigenlijk subjectief. Als jij mijn kinderen zou opvoeden zou ik hetzelfde over jouw ideeen zeggen.
Nee hoor. Ik zou ze geen dingen gaan vertellen over fictieve opperwezens, verplichtingen om de interpretaties van een heilig boek te volgen, etc.
- Filtering bedoelt voor bescherming en niet voor de kinderen? Hoe kom je daar bij? Alle volwassenen bij ons in de kerk weten heel goed wat er in de wereld leeft hoor. Verreweg de meesten van hun hebben gewoon een normale baan etc.
De kerkgemeenschappen vallen uit elkaar als er geen nieuwe aanwas is, en daarom wordt er hard aan gewerkt om er zeker van te zijn dat de kinderen in de kerk blijven. Begrijpelijk, maar daarmee niet beter.
- Alle christenen hebben ook een tijd waarin ze 'zonder God' en onbekeerd leefden. Velen hebben toen ook dingen gedaan die je hier de slechte dingen noemt of die ze zelf later 'slecht'' vonden.
Tja, wie heeft er geen fouten gemaakt. Alleen, wanneer is dat in bovenstaande tekst? Ik moet zeggen dat ik niet goed kan zien wanneer iemand "onbekeerd" leeft?
Neutraal is nooit echt neutraal natuurlijk.
Weer zo'n woord: waandenkbeeld. Dat kan ik toch net zo goed op jouw denkbeelden toepassen?
Mensen hebben overigens geen evangelisatie nodig, maar het Evangelie: Zie Joh.3 vers 16. ;)
Geef ons heden ons dagelijks evangelie, en laat het ons opdringen? Nee dank je. Het is wel degelijk een waandenkbeeld dat men anderen goed doet met evangelisatie, terwijl het alleen bedoeld is om de eigen invloedsfeer uit te breiden.
Ja, dus zeker in de situatie in Afrika: ABC.
Goede voorlichting zonder religieuze beinvloeding is nog belangrijker. Dus laat de religies allemaal hun mond houden, en als ze willen helpen dit zonder koppelverkoop doen.
Er zijn altijd wel andere artsen die het eventueel willen doen (als het dus de wil van de patient is). Die situatie die jij schetst kan ik me dus echt niet voorstellen.
Overigens is het altijd nog strafbaar als je niet juist behandelt (lijden verzachten ed.). Ik kan me niet voorstellen dat christelijke artsen hierin niet hun verantwoordelijkheid kennen.
Niet alle lijden is te verzachten met medicijnen. En het afschuiven van verantwoordelijkheid naar andere artsen is ook niet erg sterk.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ietwat offtopic, maar toch interessant in deze discussie. Wist iedereen dat je je blijkbaar niet kunt laten "ontdopen"?

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7941817.stm

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11 17:37
gambieter schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 21:24:
[...]

Nee hoor. Ik zou ze geen dingen gaan vertellen over fictieve opperwezens, verplichtingen om de interpretaties van een heilig boek te volgen, etc.
Wederom: jouw mening. Het is al uit den treure besproken dat niet aantoonbaar is of het opperwezen wel of niet bestaat. Jij geeft daar jouw draai aan om het maar fictief te noemen. Erg wetenschappelijk!
[...]

De kerkgemeenschappen vallen uit elkaar als er geen nieuwe aanwas is, en daarom wordt er hard aan gewerkt om er zeker van te zijn dat de kinderen in de kerk blijven. Begrijpelijk, maar daarmee niet beter.

[...]
Begrijpelijk, maar daarmee ook niet slechter.
Tja, wie heeft er geen fouten gemaakt. Alleen, wanneer is dat in bovenstaande tekst? Ik moet zeggen dat ik niet goed kan zien wanneer iemand "onbekeerd" leeft?

[...]
Waar denk je dat de term "van God los" vandaan komt?
Geef ons heden ons dagelijks evangelie, en laat het ons opdringen? Nee dank je. Het is wel degelijk een waandenkbeeld dat men anderen goed doet met evangelisatie, terwijl het alleen bedoeld is om de eigen invloedsfeer uit te breiden.

[...]
Dat is jouw interpretatie, is al eerder aan de orde geweest. Mijn interpretatie: als jij denkt dat je het geluk gevonden hebt en dit geluk ook voor andere mensen kan gelden, waarom zou je ze het dan niet vertellen? Over de manier waarop dat in het verleden, maar ook in het heden nog wel eens is/wordt uitgevoerd, dat is spijtig, maar in veel gevallen is er niets mis mee.
Goede voorlichting zonder religieuze beinvloeding is nog belangrijker. Dus laat de religies allemaal hun mond houden, en als ze willen helpen dit zonder koppelverkoop doen.

[...]
Goede voorlichting zonder beïnvloeding kan niet. Niets is objectief. Jouw hele betoog op dit forum is niet objectief. En je probeert als ouder je kind jouw normen en waarden - die nogal eens niet overeenkomen met die van anderen - bij te brengen, dus opvoeden is al helemaal niet objectief.
Niet alle lijden is te verzachten met medicijnen. En het afschuiven van verantwoordelijkheid naar andere artsen is ook niet erg sterk.
Jouw standpunt over euthenasie en abortus is duidelijk, en er is wat voor te zeggen. Maar het is geen absolute waarheid. Wanneer is dood te prefereren over lijden? Wanneer is afbreken van zwangerschap het nemen van leven? Het zijn in de eerste plaats ethische vraagstukken, niet religieus. Ook niet-christelijke artsen hebben hier moeite mee.
Spheroid schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 20:28:
[...]
Daar is dan misschien weer wel een causaal verband. Hoe beter opgeleid mensen gemiddeld zijn, hoe minder religieus.
Misschien. Misschien ook niet. Maar in ieder geval door jou al een stuk beter geformuleerd dan eerder: je weet het namelijk niet.
Pensioenvoorziening is een punt wat ik niet negeer. Ik denk dat daar voorzieningen voor getroffen dienen te worden, bijvoorbeeld door mensen geen voedsel uit te delen om naar de kerk te komen, maar om het nuttig te besteden in een soort AOW voorziening.
Wat heb je aan een AOW als je over 5 dagen dood bent, omdat je niet te eten hebt? Daarbij is het geld wat door die kerken wordt uitgegeven, in het algemeen geen gemeenschapsgeld, dus die redenering van "het nuttig besteden" gaat hier niet op.
[...]
Ik ken eigenlijk geen alternatief dat de situatie beter beschrijft.
Jawel hoor. Het heet "opvoeding" en is altijd doorspekt met de normen en waarden van ouders (en omgeving).
gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 02:14:
Ietwat offtopic, maar toch interessant in deze discussie. Wist iedereen dat je je blijkbaar niet kunt laten "ontdopen"?

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7941817.stm
Hoezo interessant?

[ Voor 3% gewijzigd door DFKT op 21-03-2009 08:49 . Reden: laatste post Gambieter ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• Helghast.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-03 11:49
DFKT schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 08:45:
Wederom: jouw mening. Het is al uit den treure besproken dat niet aantoonbaar is of het opperwezen wel of niet bestaat. Jij geeft daar jouw draai aan om het maar fictief te noemen. Erg wetenschappelijk!
Er zijn geen criteria om fantasie van religie te scheiden.

Maar er zijn wel een aantal claims die verbonden zijn aan dit opper wezen, en die kunnen we testen!

6 dagen schepping? Bestond niet.
Eden? Bestond niet.
Eerste zonde? Bestond niet.
Globale vloed? Bestond niet.

Zo kunnen we nog wel even door gaan maar de conclusie is simpel, de god van de bijbel bestaat gewoon niet.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
...
Ik heb het vermoeden dat dat een uitspraak is die komt vanuit van mensen die menen dat ze kunnen onderscheiden tussen willekeurige bekeerden en onbekeerden op grond van hun vooroordelen. Maar misschien kun je het beter uitleggen.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:48

Dido

heforshe

Zolang er geen enkele reden is om aan te nemen dat dat opperwezen bestaat is er niets mis mee om het fictief te noemen, lijkt me. Als je het daar niet mee eens bent wil ik wel eens weten wat volgens jou dan wel fictief kan zijn - als het bestaat is het niet fictief, en als het niet bestaat zou het kunnen bestaan, dus mag je het niet fictief noemen.

Om nou iemand te verwijtenm onwetenschappelijk bezig te zijn terwijl je zelf verwacht dat hij een omnipotent altegenwoordig eeuwigbestaand wezen dat de wereld een paar duizend jaar geleden in zes dagen heeft geschapen als non-fictief te bestempelen, klinkt wat inconsequent.
Gezien de negatieve connotatie van die uitdrukking (waar je ongetwijfeld mee bekend bent) bega je hiermee weer de misselijkmakende fout om het morele gelijk te kapen in naam van het christendom.
Dat is jouw interpretatie, is al eerder aan de orde geweest. Mijn interpretatie: als jij denkt dat je het geluk gevonden hebt en dit geluk ook voor andere mensen kan gelden, waarom zou je ze het dan niet vertellen?
Omdat jouw manier van geluk vinden voor een ander misschien niets anders is dan een irritant, absurd en grijsgedraaid sprookje, waar ze simpelweg niet mee verveeld willen worden? Het is voor een heleboel mensen op deze aardkloot een fantastische reden om hun medemens niet lastig te vallen met hun geluk, hoor.

Je doet net of het normaal is om jouw manier van gelukkig worden aan anderen op te dringen. Stel: ik word toevallig intens gelukkig van sado-masochistische pedosex. Dat levert mij momenten op dat ik me een voel met de hele schepping, en op zulke momenten weet ik waarom ik op aarde ben en weet ik dat mijn leven zinvol is.

Waarom zou ik niet van deur tot deur gaan om mijn geluk met anderen te delen - hallo, meisje, is je vader thuis?
Goede voorlichting zonder beïnvloeding kan niet. Niets is objectief. Jouw hele betoog op dit forum is niet objectief. En je probeert als ouder je kind jouw normen en waarden - die nogal eens niet overeenkomen met die van anderen - bij te brengen, dus opvoeden is al helemaal niet objectief.
Klopt, alle opvoeding is subjectief. Daarom is het ten laste leggen van subjectiviteit an sich weinig zinvol. Indoctrinatie met een zwaar verouderd (sommige politici zouden het woord achterlijk gebruiken) wereldbeeld dat in sommige kringen nog een keer gecombineerd wordt met een onmogelijk moreel ideaal (het onhaalbare waarvan eenvoudig leidt tot aangepraatte schuldgevoelens) is echter niet simpelweg " subjectief".
Jouw standpunt over euthenasie en abortus is duidelijk, en er is wat voor te zeggen. Maar het is geen absolute waarheid. Wanneer is dood te prefereren over lijden? Wanneer is afbreken van zwangerschap het nemen van leven? Het zijn in de eerste plaats ethische vraagstukken, niet religieus. Ook niet-christelijke artsen hebben hier moeite mee.
Het zijn ethische vraagstukken, inderdaad. Maar het afschuiven van de beslissingen erover omdat je jezelf als christelijke arts achter een boekinterpretatie verschuilt is nog steeds niet erg sterk. Niet-christelijke (of liever niet-dogmatische) artsen hebben hier moeite mee, meer moeite dan de arts die simpelweg zegt " god wil het zo, verrek dus maar". Dus, kennelijk ben je het eens met het gemaakt punt dat dat afschuioven niet erg sterk is?
Hoezo interessant?
De visie van megalomane organisaties die minderjarigen inlijven en het vervolgens moeilijk dan wel onmogelijk maken om dat opgedrongen lidmaatschap volledig op te zeggen is tegen het licht van de 21ste eeuwse beschaving zeker interessant, hoewel tragikomisch ook aardig de lading dekt.

Wat betekent mijn avatar?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nope, de mening van de overgrote meerderheid van wetenschappers. Er is namelijk geen enkel bewijs voor het bestaan, terwijl er genoeg bewijzen zijn om het bestaan van het opperwezen als zeer onwaarschijnlijk te verklaren.

En zolang er geen tegenbewijs wordt geleverd is het de beste verklaring, en daarmee mag je in discussies best het opperwezen fictief noemen.
Begrijpelijk, maar daarmee ook niet slechter.
Wel slechter als daarmee hun belangen en ontwikkeling geschaad worden.
Dat klinkt meer als een aanbeveling...
Dat is jouw interpretatie, is al eerder aan de orde geweest. Mijn interpretatie: als jij denkt dat je het geluk gevonden hebt en dit geluk ook voor andere mensen kan gelden, waarom zou je ze het dan niet vertellen? Over de manier waarop dat in het verleden, maar ook in het heden nog wel eens is/wordt uitgevoerd, dat is spijtig, maar in veel gevallen is er niets mis mee.
Goh, maar dan wel eenzijdig. De atheisten mogen niet hun mening verkondigen want dan zijn de religieuzen beledigd, cartoonisten mogen Mohamed niet afbeelden, maar evangeliseren mag wel? Terwijl het een belediging is van de intelligentie van veel mensen.

De atheisten zien mensen hun leven vergooien door religieuze angst en beperkingen, maar die mogen dus niet hun blijde boodschap verkondigen... Als het speelveld gelijk was, dan had van mij evangelisatie ook gemogen zolang er niet misbruik wordt gemaakt van mensen in zwakke posities (armoede, emotionele problemen etc). Maar zolang er %^^&$$ organisaties zijn als de bond tegen het vloeken blijft er hard tegengas nodig.
Goede voorlichting zonder beïnvloeding kan niet.
Wel als je moeite doet. Dat zou namelijk echte liefdadigheid zijn, in plaats van de koppelverkoop die er nu plaatsvind.
Niets is objectief. Jouw hele betoog op dit forum is niet objectief.
Blij te horen dat je jezelf als eerste diskwalificeert.
Natuurlijk is het een moeilijke discussie, die wordt bemoeilijkt door religieuze politici die hun beperkte en beperkende denkbeelden opdringen aan alle mensen. Hoe weet een politicus nu wat de omstandigheden zijn van de specifieke persoon? Toch willen CU en SGP euthanasie en abortus onmogelijk maken, daar waar wat meer bescheidenheid ze zou passen.

Ook leggen de christelijke artsen hun visie op aan de patient, en stellen hun eigen mening boven het belang van de patient. Nogal aanmatigend. Andersom is er wel respect voor de visie van de patient.
Misschien. Misschien ook niet. Maar in ieder geval door jou al een stuk beter geformuleerd dan eerder: je weet het namelijk niet.
Goh, de religieuzen zeggen altijd het wel zeker te weten, en willen dat anderen opdringen. Je verwacht echter andersom dus wel bescheidenheid?
Wat heb je aan een AOW als je over 5 dagen dood bent, omdat je niet te eten hebt? Daarbij is het geld wat door die kerken wordt uitgegeven, in het algemeen geen gemeenschapsgeld, dus die redenering van "het nuttig besteden" gaat hier niet op.
Als je AOW hebt, dan heb je geld voor eten. En verder geef je zelf al aan dat de kerken willen bepalen wat nuttig is en wat niet. Dat is dan alleen maar schijnliefdadigheid, omdat er condities worden gesteld aan de gift, en pure koppelverkoop.
Jawel hoor. Het heet "opvoeding" en is altijd doorspekt met de normen en waarden van ouders (en omgeving).
En zolang men kinderen eenzijdige, beperkte informatie geeft en ze bang maakt, puur met het doel om ze alleen de eigen doctrine aan te leren, is het indoctrinatie.
Hoezo interessant?
Als kind heb je geen keuze, maar wordt je gedoopt als je ouders religieus zijn. Men wil je dus geen keuze geven als volwassene, het is een stigma, een claim van de kerk die je altijd zult houden. Mocht er ooit een machthebben komen die christenen gaat uitzoeken, dan sta ik ook nog als gedoopt te boek, terwijl ik dat misschien niet wil.

Dopen is officieel bedoeld om een kind te beschermen, en toegang tot de hemel te geven. Goed bedoeld, maar dan moet je als kerk ook de persoon de keuze geven zodra deze volwassen is om dit ongedaan te kunnen maken, want het was geen eigen keuze.

Maar de kerken willen de claim niet opgeven, erg fijn...

• DFKT
En we zijn weer terug bij alle christenen over één kam scheren.

In het christendom moet je op latere leeftijd nog je geloof beleiden, dus die keuze is er wel.

Ik vind het prima hoor, AOW invoeren, maar ik vraag me dus af of daarmee de kerkgang volledig uitdroogt. Maar een AOW is geen oplossing voor de mensen die nu nog geen AOW hebben, en die dus hard moeten werken voor hun eten.
Hoe liefdadigheidsinstellingen vervolgens hun geld besteden, moeten zij weten en daar moeten zij verantwoording voor afleggen naar hun donateurs. Dat is bij de Hartstichting zo, bij het WNF en ook bij de kerk. Jij als Atheïst hebt dus niets van doen met hoe zij hun geld besteden. Ik vraag het WNF toch ook niet om het afronden van de A4 te bekostigen?

Je hebt het over bescheidenheid vanuit de christenunie en de SGP, nou, diezelfde bescheidenheid zou jou ook niet misstaan, want jij hebt geen enkel begrip voor het feit dat mensen hun geloof willen en daarmee moeten kunnen beleiden, ook als dat betekent dat er eens in de zoveel tijd iemand aan de deur komt om het Woord van God te verspreiden. Ik heb ze liever ook niet aan de deur, maar dat geldt ook voor de verkopers van de Nuon, of de reclamefolders, en daar doe je ook vrij weinig aan. Soit.

• DFKT
Dido schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 11:44:
[...]

Zolang er geen enkele reden is om aan te nemen dat dat opperwezen bestaat is er niets mis mee om het fictief te noemen, lijkt me. Als je het daar niet mee eens bent wil ik wel eens weten wat volgens jou dan wel fictief kan zijn - als het bestaat is het niet fictief, en als het niet bestaat zou het kunnen bestaan, dus mag je het niet fictief noemen.

Om nou iemand te verwijtenm onwetenschappelijk bezig te zijn terwijl je zelf verwacht dat hij een omnipotent altegenwoordig eeuwigbestaand wezen dat de wereld een paar duizend jaar geleden in zes dagen heeft geschapen als non-fictief te bestempelen, klinkt wat inconsequent.

[...]
Ik heb nooit beweerd dat alles wetenschappelijk bewezen moet zijn? Dat is wat jij en Gambieter verkondigen. Gedraag je daar dan ook naar.
Gezien de negatieve connotatie van die uitdrukking (waar je ongetwijfeld mee bekend bent) bega je hiermee weer de misselijkmakende fout om het morele gelijk te kapen in naam van het christendom.

[...]
Je legt me zaken in de mond die er niet zijn. Ik zeg helemaal nergens dat het christendom het morele gelijk heeft.
Omdat jouw manier van geluk vinden voor een ander misschien niets anders is dan een irritant, absurd en grijsgedraaid sprookje, waar ze simpelweg niet mee verveeld willen worden? Het is voor een heleboel mensen op deze aardkloot een fantastische reden om hun medemens niet lastig te vallen met hun geluk, hoor.

Je doet net of het normaal is om jouw manier van gelukkig worden aan anderen op te dringen.
Weer het gebruik van die term "opdringen". Die paar Jehova's representeren niet de hele christelijke kerk. En dat christenunie en SGP graag een verbod op abortus en euthenasie op de agenda hebben, heet democratie. En als het er door komt, betekent dat dat de democratie zijn werk heeft gedaan. Niet meer en niet minder.

Wat het wel aangeeft, is dat jullie alleen maar aan het redeneren zijn vanuit een soort onderbuikgevoel aangaande religie. Daarmee - om jullie woorden maar eens aan te halen - diskwalificeren jullie jezelf in deze discussie.
Stel: ik word toevallig intens gelukkig van sado-masochistische pedosex. Dat levert mij momenten op dat ik me een voel met de hele schepping, en op zulke momenten weet ik waarom ik op aarde ben en weet ik dat mijn leven zinvol is. Waarom zou ik niet van deur tot deur gaan om mijn geluk met anderen te delen - hallo, meisje, is je vader thuis?

[...]
Anders stel je religie gelijk aan pedosexualiteit. Kun je nog dieper zinken?
Klopt, alle opvoeding is subjectief. Daarom is het ten laste leggen van subjectiviteit an sich weinig zinvol. Indoctrinatie met een zwaar verouderd (sommige politici zouden het woord achterlijk gebruiken) wereldbeeld dat in sommige kringen nog een keer gecombineerd wordt met een onmogelijk moreel ideaal (het onhaalbare waarvan eenvoudig leidt tot aangepraatte schuldgevoelens) is echter niet simpelweg " subjectief".

[...]
Wederom jouw mening en tenminste 50% van de Nederlandse bevolking die het niet met je eens is. Wie ben jij om te bepalen of het zwaar verouderd is? Je doet dus precies hetzelfde als wat je die paar Christenen verwijt die langs de deuren gaan: jouw normen en waarden opdringen aan een ander.
Het zijn ethische vraagstukken, inderdaad. Maar het afschuiven van de beslissingen erover omdat je jezelf als christelijke arts achter een boekinterpretatie verschuilt is nog steeds niet erg sterk. Niet-christelijke (of liever niet-dogmatische) artsen hebben hier moeite mee, meer moeite dan de arts die simpelweg zegt " god wil het zo, verrek dus maar". Dus, kennelijk ben je het eens met het gemaakt punt dat dat afschuioven niet erg sterk is?

[...]
Klopt. Afschuiven is geen goede zaak. Maar jij bestempelt het als afschuiven, terwijl er net zo goed een wel onderbouwde overweging aan ten grondslag kan liggen die ethisch is (religie heeft ook met ethiek te maken). Je loopt dus weer op de muziek vooruit.
De visie van megalomane organisaties die minderjarigen inlijven en het vervolgens moeilijk dan wel onmogelijk maken om dat opgedrongen lidmaatschap volledig op te zeggen is tegen het licht van de 21ste eeuwse beschaving zeker interessant, hoewel tragikomisch ook aardig de lading dekt.
Heb ik al uit den treure weerlegd. Ik blijf niet herkauwen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DFKT schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 13:54:
Je hebt het over bescheidenheid vanuit de christenunie en de SGP, nou, diezelfde bescheidenheid zou jou ook niet misstaan, want jij hebt geen enkel begrip voor het feit dat mensen hun geloof willen en daarmee moeten kunnen beleiden, ook als dat betekent dat er eens in de zoveel tijd iemand aan de deur komt om het Woord van God te verspreiden. Ik heb ze liever ook niet aan de deur, maar dat geldt ook voor de verkopers van de Nuon, of de reclamefolders, en daar doe je ook vrij weinig aan. Soit.
Ik heb er inderdaad geen enkel begrip voor als mensen denken het recht te hebben anderen hun mening door de strot te duwen. Dat recht hebben ze namelijk helemaal niet, zeker niet als ze andersom zo hypocriet zijn om zwaar beledigd te zijn door busreclames van atheisten of door vloeken.

Bij reclamefolders heb je Nee/Nee, bij telefoon heb je Infofilter, maar evangeliserende christenen lijken maar niet door te hebben dat mensen niet om hun blijde boodschap zitten te wachten. En dat allemaal vanuit een zelfopgelegde drogredenering over het moeten verspreiden van de blijde boodschap.

Ik kijk naar alle partijen vanuit een gelijke start. Zolang religieuzen het privilege claimen dat hun absolute waarheid niet beledigd mag worden (al dan niet bedoeld), zullen ze ook moeten accepteren dat anderen niet opgezadeld willen worden met hun beperkte en beperkende visie. Nu is het een grotendeels eenzijdig respect en ruimte eisen zonder respect of ruimte te geven.
DFKT schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:04:
Klopt. Afschuiven is geen goede zaak. Maar jij bestempelt het als afschuiven, terwijl er net zo goed een wel onderbouwde overweging aan ten grondslag kan liggen die ethisch is (religie heeft ook met ethiek te maken). Je loopt dus weer op de muziek vooruit.
De ethiek van de arts, die dwingend wordt opgelegd aan de patient.
Waar dan? Er is helemaal niets weerlegd, jij vind het simpelweg geen indoctrinatie, maar hebt nog nergens kunnen aangeven waarom men niet kan wachten tot de kinderen volwassen zijn en zelf een keuze kunnen maken.
Weer het gebruik van die term "opdringen". Die paar Jehova's representeren niet de hele christelijke kerk. En dat christenunie en SGP graag een verbod op abortus en euthenasie op de agenda hebben, heet democratie. En als het er door komt, betekent dat dat de democratie zijn werk heeft gedaan. Niet meer en niet minder.

Wat het wel aangeeft, is dat jullie alleen maar aan het redeneren zijn vanuit een soort onderbuikgevoel aangaande religie. Daarmee - om jullie woorden maar eens aan te halen - diskwalificeren jullie jezelf in deze discussie.
Dus de mening van een partij die 6 van de 150 zetels heeft, zorgt ervoor dat abortus moeilijker wordt gemaakt. Verder een knappe conclusie over Dido en mijzelf, al is die conclusie gebaseerd op drijfzand. Het feit dat er gelukkig ook genoeg verstandige mensen zijn die fundamentalistische voorstellen blokkeren, maakt de voorstellen niet minder erg en de visie niet minder extremistisch.

Wat je blijkbaar niet doorhebt, is dat de opzet van de grote religies automatisch expansie zoekt en wil afdwingen, op welke manier dan ook. Daar wordt tegen geageerd; niemand heeft problemen met het christelijk of islamitisch geloof an sich, maar wel met de hypocriete eenzijdigheid waarbij rechten worden geclaimd en afgepakt, maar andersom men niet beperkt wil worden.

Er is niets mis met geloof, wel met de manier waarop het wordt beleden.
*zucht*. Goed lezen is moeilijk. Je kunt de evangelistische aanpak vervangen door iets wat goed bedoeld is, vanuit degene die langsgaat. Maar Dido vergelijkt de religie zelf niet met pedosuksualiteit, maar probeert je duidelijk te maken dat je evangelisatie goedpraat omdat het vanuit de religies komt, zonder te zien dat dezelfde aanpak ook voor dingen gebruikt kan worden die je tegenstaan.

Het geeft aan dat het principe van actieve evangelisatie fout is. Het zegt niets over de religie zelf.

[ Voor 48% gewijzigd door gambieter op 21-03-2009 14:20 ]

• zeeg
gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 12:21:
En zolang er geen tegenbewijs wordt geleverd is het de beste verklaring, en daarmee mag je in discussies best het opperwezen fictief noemen.
Ook als het op z'n minst niet respectvol is?
Goh, maar dan wel eenzijdig. De atheisten mogen niet hun mening verkondigen want dan zijn de religieuzen beledigd, cartoonisten mogen Mohamed niet afbeelden, maar evangeliseren mag wel? Terwijl het een belediging is van de intelligentie van veel mensen.
Spotten met wat dan ook, lijkt me sowieso geen deugd. Maar evangeliseren is dan zeker spotten met de intelligentie van mensen zoals jij?
De atheisten zien mensen hun leven vergooien door religieuze angst en beperkingen, maar die mogen dus niet hun blijde boodschap verkondigen... Als het speelveld gelijk was, dan had van mij evangelisatie ook gemogen zolang er niet misbruik wordt gemaakt van mensen in zwakke posities (armoede, emotionele problemen etc). Maar zolang er %^^&$$ organisaties zijn als de bond tegen het vloeken blijft er hard tegengas nodig.
Bond tegen het vloeken maakt misbruik van mensen in zwakke posities? Volgens mij moet je hun mission-statement er nog maar eens op na slaan.
En ach, wat zijn de atheisten weer zielig zeg...
In de Nederlands samenleving klinkt de atheistische stem al jaren heel wat duidelijker dan de christelijke.
Dopen is officieel bedoeld om een kind te beschermen, en toegang tot de hemel te geven. Goed bedoeld, maar dan moet je als kerk ook de persoon de keuze geven zodra deze volwassen is om dit ongedaan te kunnen maken, want het was geen eigen keuze.

Maar de kerken willen de claim niet opgeven, erg fijn...
Dopen bedoelt om kinderen de toegang tot de hemel te geven? Man, je weet echt niet waar je het over hebt!

Vreemd trouwens dat iemand die zijn doop ongedaan wil maken, daar nog een officieel document voor nodig heeft ook. Als je er geen waarde aan hecht, maken die paar druppels water op je voorhoofd van tientallen jaren geleden toch ook niet meer uit?

Ik mis vaak, en dat bij zulke ontwikkelde mensen als jullie, een stukje inlevingsvermogen en voorstellingsvermogen in, in dit geval, de christelijke wereld.
Is het onwil, frustratie misschien, ik kan het niet helemaal duiden?
Het doet me trouwens wel een beetje aan atheistische evangelisatie denken, iets wat jullie uiteraard niet zouden willen...?

• DFKT
gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:05:
[...]

Ik heb er inderdaad geen enkel begrip voor als mensen denken het recht te hebben anderen hun mening door de strot te duwen. Dat recht hebben ze namelijk helemaal niet, zeker niet als ze andersom zo hypocriet zijn om zwaar beledigd te zijn door busreclames van atheisten of door vloeken.
Het is één van de belangrijkste geboden voor een christen, niet vloeken. Dat jij daar geen respect voor op kunt brengen, geeft maar weer aan hoe jij er in staat.
Bij reclamefolders heb je Nee/Nee,
Die 9 van de 10 keer niet werken
bij telefoon heb je Infofilter, maar evangeliserende christenen lijken maar niet door te hebben dat mensen niet om hun blijde boodschap zitten te wachten. En dat allemaal vanuit een zelfopgelegde drogredenering over het moeten verspreiden van de blijde boodschap.
Als jij ze vriendelijk vertelt dat je niet geïnteresseerd bent, gaan ze gewoon weg hoor. Iets wat de Nuon verkoper bij mij laatst aan de deur trouwens niet deed. Het gebruik van de term "drogredenering" is trouwens wel weer kenschetsend voor hoe je er in staat.
Ik kijk naar alle partijen vanuit een gelijke start. Zolang religieuzen het privilege claimen dat hun absolute waarheid niet beledigd mag worden (al dan niet bedoeld), zullen ze ook moeten accepteren dat anderen niet opgezadeld willen worden met hun beperkte en beperkende visie. Nu is het een grotendeels eenzijdig respect en ruimte eisen zonder respect of ruimte te geven.
Welk eenzijdige respect? Jij toont totaal geen respect. Je wilt met rust gelaten worden, dat is iets heel anders...
[...]

De ethiek van de arts, die dwingend wordt opgelegd aan de patient.
Nee, een arts dwingen iets te doen waar hij ethisch niet achter kan staan, dat is lekker!
[...]

Waar dan? Er is helemaal niets weerlegd, jij vind het simpelweg geen indoctrinatie, maar hebt nog nergens kunnen aangeven waarom men niet kan wachten tot de kinderen volwassen zijn en zelf een keuze kunnen maken.
Beter lezen, ik doelde op het feit dat ze later alsnog zelf mogen kiezen voor het geloof. En waarom zou je met het bijbrengen van normen en waarden moeten wachten tot iemand volwassen is? Je zou moeten voorstellen dat ieder kind een kwart christelijk, kwart boedhistisch, kwart islamitische en kwart atheïstische opvoeding krijgt, dat is pas echt onbevooroordeeld, daar waar niet-religieus opvoeden wel degelijk eenzijdig en bevooroordeeld is.
*zucht*. Goed lezen is moeilijk. Je kunt de evangelistische aanpak vervangen door iets wat goed bedoeld is, vanuit degene die langsgaat.
Ik heb er geen problemen mee als mensen langsgaan om iets te verkondigen wat goed bedoeld is!?

Hey maareh, ik ga het voorbeeld van zeeg volgen. Hier gaan we toch nooit uitkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door DFKT op 21-03-2009 14:27 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zeeg schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:19:
Ja.
Spotten met wat dan ook, lijkt me sowieso geen deugd. Maar evangeliseren is dan zeker spotten met de intelligentie van mensen zoals jij?
Gevoel voor humor is iets heel belangrijks. Verder is spotten soms een uitstekende manier om door een blokkade heen te komen, zonder verbaal geweld te moeten gebruiken.
Bond tegen het vloeken maakt misbruik van mensen in zwakke posities? Volgens mij moet je hun mission-statement er nog maar eens op na slaan.
Goed lezen, want dat staat er niet. De bond tegen het vloeken probeert mensen iets te verbieden, terwijl evangeliserende organisaties nogal eens misbruik maken van mensen die zwak staan. De koppelverkoop van voedsel met de blijde boodschap is er een van. Waarbij ik trouwens best geloof dat de mensen die dit doen, het goed bedoelen en niet doorhebben wat er mis mee kan zijn.
In de Nederlands samenleving klinkt de atheistische stem al jaren heel wat duidelijker dan de christelijke.
Oh? Is er dan een atheistische politieke partij of zo? Ik tel wel 3 openlijk christelijke politieke partijen, maar atheisten zijn zo goed als niet verenigd. Atheisme is iets anders dan niet-religieus zijn.
Dopen bedoelt om kinderen de toegang tot de hemel te geven? Man, je weet echt niet waar je het over hebt!
Oh jawel hoor. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Doop_(sacrament):
De rooms-katholieke, oosters-orthodoxe en de meeste protestantse kerken uit de tijd van de Reformatie kennen het kinderdoopsel, waarbij een kind zo vroeg mogelijk gedoopt wordt. Dit doet men naar aloude traditie en omdat de ouders krachtens hun christelijke overtuiging de heilzame of zelfs heilsnoodzakelijke werking van het doopsel niet mogen onthouden aan hun kind.
[...]
In de Rooms-katholieke en met Rome geünieerde Oosters-katholieke Kerken wordt, net als overigens onder de oosters-orthodoxen, de doop als een heilsnoodzakelijk sacrament gezien zonder hetwelk men de hemel niet kan binnengaan. In de westelijke Kerk ontstond hierdoor het misbruik om doodgeboren kinderen en ongedoopt gestorven baby's anoniem en zonder vermelding in ongewijde aarde te begraven. Inmiddels bestaat deze kwetsende omgang met ongedoopt gestorvenen niet meer, hoewel het begraven worden in gewijde aarde nog wel aan katholieken/gedoopten voorbehouden is. Ongedoopt gestorven kinderen worden tegenwoordig met respect begraven.
Dat de doop bij de protestanten soms anders wordt uitgelegd maakt het nog niet minder waar.
Vreemd trouwens dat iemand die zijn doop ongedaan wil maken, daar nog een officieel document voor nodig heeft ook. Als je er geen waarde aan hecht, maken die paar druppels water op je voorhoofd van tientallen jaren geleden toch ook niet meer uit?
Nee, dat staat er niet. We hebben overal (officieel) de mogelijkheid om incorrecte data te corrigeren, maar niet bij de kerken. Mensen willen gewoon die aantekening niet, en dat zouden de kerken zich best mogen aantrekken.

Als jouw ouders je ooit lid hadden gemaakt van een organisatie welke sterk negatieve associaties oproept, zou je die aantekening dan ook niet verwijderd willen hebben? Waarom zou dat dan niet met de kerken moeten kunnen?
Ik mis vaak, en dat bij zulke ontwikkelde mensen als jullie, een stukje inlevingsvermogen en voorstellingsvermogen in, in dit geval, de christelijke wereld.
Het doet me trouwens wel een beetje aan atheistische evangelisatie denken, iets wat jullie uiteraard niet zouden willen...?
Je verwart actie en reactie. De meeste "atheisten" doen alleen aan reactie, als er weer eens religieuze onzin wordt verspreid, zoals nu door de paus, of als er weer eens religieuze voorstellen worden gedaan die algemeen moeten worden ingevoerd, maar onnodig beperkend gaan werken voor hen die die religie niet aanhangen.

De reactie zou niet nodig zijn als er vanuit de religies gewoon respect zou zijn voor andere standpunten, en men de niet- of anders religieuzen met rust zou laten. Dus geen beperkingen opleggen, geen vingertje wijzen, geen moreel gelijk claimen. Ik kan me heel goed inleven in de christelijke wereld, maar vind dat dit geen uitzonderingspositie mag hebben, en dat het geen politieke of andere invloed zou mogen hebben buiten de eigen kerk.

• Helghast.
zeeg schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:19:
Niet respectvol?? Zwijg je kwetst mijn gevoelens, ik dacht dat islam daar patent op had?
Evangaliseren is zelfspot het wordt alleen vervelend op den duur.
Hier heb je gelijk. Al walg ik van deze nuttelozen organisatie om het af te schilderen als een roofdier dat op gewonde mensen jaagt is te ver.

Een religieuze handelling tegen je wil uitvoeren is een grove inperking op jou vrijheid als een persoon. Een doop voordat het kind oud genoeg is om zelf te beslissen is ook erg kwalijk in mijn mening.
Het is moeilijk je in te leven bij iets dat zo absoluut belachelijk is. Ik denk niet dat je mischien wel gelijk zou kunnen hebben en dat er wijsheid in zit om je overtuiging te volgen, ik denk dat je een geestelijke aandoening hebt.

Tot op dat niveau kan ik me inleven.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 12:21:
terwijl er genoeg bewijzen zijn om het bestaan van het opperwezen als zeer onwaarschijnlijk te verklaren.
Welke bewijzen?

--------

Overigens kun je een christelijke opvoeding wel indoctrinatie noemen, maar in een opvoeding vindt zo beschouwd altijd indoctrinatie plaats, want de normen en de waarden van onze samenleving worden eveneens door de strot van kinderen geduwd. Dit merk je vooral als je er zelf compleet andere normen en waarden op na houdt, omdat de confrontatie met die normen en waarden dan het grootst is.

• Dido

Dido

heforshe

DFKT schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:04:
Ik heb nooit beweerd dat alles wetenschappelijk bewezen moet zijn? Dat is wat jij en Gambieter verkondigen. Gedraag je daar dan ook naar.
Ik zal niet voor Gambieter spreken, toon me even aan waar ik dat beweerd heb, of stop met het in de mond leggen van zaken.
Jij claimt dat een bepaald punt niet gemaakt mag worden, met als argument dat het niet wetenschappelijk is - althans, dat insinueer je. Niemand heeft het over "alles" gehad, behalve jij nu dan.
Je legt me zaken in de mond die er niet zijn. Ik zeg helemaal nergens dat het christendom het morele gelijk heeft.
Dat doe je door het gebruik van de term "van god los" - een term met een beladen betekenis, die aangeeft dat je zonder god tot moreel verval gedoemd bent. Die uitdrukking an sich is al kapen van de moraal.

Dat je je dat mogelijkerwijs niet realiseert is helemaal niet zo gek. Een groot deel van de Nederlandse samenleving realiseert zich niet hoe dat soort christelijke onhebbelijkheden zijn doorgedrongen in ons alledaags taalgebruik en denken.
Weer het gebruik van die term "opdringen". Die paar Jehova's representeren niet de hele christelijke kerk.
Ik heb het ook niet alleen over die paar Jehova's getuigen. Hou nou eens op met iedere keer dezelfde zielige stromannetjes aan te vallen. Ik heb het over hele hordes irritante hufters die mij ongevraagd denken te moeten overtuigen van de zaligheid van de heere heere, middels huisbezoeken, folders, posters, muurschilderingen, schreeuwende PA's in winkelstraten en op pleinen.

Ik zeg nergens dat alle christenen dat doen, maar wel dat degenen die dat doen in overgrote meerderheid christenen zijn - er lopen soms wat krishna's tussen, maar die vallen nauwelijks op tussen de verschillende verschijnigsvormen van christelijke buitensporigheid.
En dat christenunie en SGP graag een verbod op abortus en euthenasie op de agenda hebben, heet democratie. En als het er door komt, betekent dat dat de democratie zijn werk heeft gedaan. Niet meer en niet minder.
Het heet dan alleen dictatuur van de meerderheid. Als jij van jouw god niet mag sterven dan is er nog steeds geen enkele reden waarom ik het ook niet zou mogen. Probeer je dat toch te voorkomen, dan ben je dus jouw moraal op een schofterige manier op mij aan het opdringen - laat dan trouwens het hele verhaal over " ik ben zo gelukkig, dat gun ik jou ook" alsjeblieft ook achterwege, want je doet een ander alleen maar leed aan door voor dergelijke verboden te pleiten.
Oh nee hoor. Een onderbuikgevoel is verdomd lastig te beargumenteren, maar mijn (voor)oordelen jegens de manier waarop religie door veel mensen wordt beleden wordt door bijna elke religieus actieve persoon die de discussie aangaat keer op keer bewezen: hypocrisie, meten met twee maten, je beter voelen dan de rest van de wereld, jouw moraal wel uit mogen dragen terwijl je het anderen wilt verbieden, vrijheid van meningsuiting geldt alleen voor religie, beledigen van religie mag niet, maar beledigen uit naam van religie is een grondrecht, opdringen van je moraal mag alleen met een sprookjesboek erbij, etc, etc, etc. Onderbuik? Toon maar aan dat al die punten helemaal nergens op slaan.
Is dat een uitdaging?

Wil je echt weten hoever ik kan gaan om vergelijkingsmateriaal te vinden voor een religie die onder meer gebaseerd is op goddelijke geinspireerde volkerenmoord en ronselen van kinderen?

Als je nou even leest wat ik vraag, dan snap je misschien waarom het volslagen van de pot gerukt is om te verdedigen dat je ongevraagd evangeliseert.
Wederom jouw mening en tenminste 50% van de Nederlandse bevolking die het niet met je eens is. Wie ben jij om te bepalen of het zwaar verouderd is? Je doet dus precies hetzelfde als wat je die paar Christenen verwijt die langs de deuren gaan: jouw normen en waarden opdringen aan een ander.
Het feit dat ik hier in een discussie een ongezouten mening aangaande een 2000 jaar oude set regels neerzet ga jij gelijktrekken met ongevraagd op de straathoek door een microfoon bleren dat alleen Jezus je gelukkig kan maken of bij mensen thuis die boodschap langsbrengen?
Het zla me een zorg zijn of 50% van de bevolking het niet met me eens is. In tegenstelling tot de opdringerige hufters die mij m'n recht om te sterven zouden ontenemen als ze de kans kregen mag iedereen het van mij met me oneens zijn zonder dat ik ze dat wil verbieden. Hoe zie jij dat als hetzelfde?
Het kan wel, maar welke zou dat dan zijn? Je roept vanalles, maar kom dan eens met die onderbouwing? Laat dan zien dat ik ongelijk heb? Waarom blijf je dan zo vaag? Kom maar op, laat me maar zien welke onderbouwing er is behalve de ingebeelde mening van een fictief opperwezen op basis waarvan iemand die daar niets mee te maken heeft of wil hebben maar moet lijden. Ik kijk erover heen, kennelijk, verlicht me dan?
O, maar je blijft juist wel in herhaling vallen! Niet alle christenen zijn hetzelfde (heeft ook niemand beweerd), evangelistatie mag best want het is zo lief bedoeld (maar kennelijk alleen als christen), je moet respect hebben voor meningen (van christenen!).

Jij hebt nergens weerlegd dat de kinderdoop niet ongedaan gemaakt kan worden, volgens op zijn minst een aantal grote kerken. dat was namelijk het punt waar het over ging. Jij weerlegd zaken die door de hoogste kerkleiders gesteld worden over de werkwijze van die kerk? Er is er volgens mij maar een die dat zou kunnen doen, en als je jezelf daarmee gelijkstelt ga je volgens een hoop religieuzen wel erg ver ;)
DFKT schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:21:
Het is één van de belangrijkste geboden voor een christen, niet vloeken. Dat jij daar geen respect voor op kunt brengen, geeft maar weer aan hoe jij er in staat.
Hey, als een christen niet mag vloeken doet ie dat toch lekker niet. Ga je nu eindelijk eens uitleggen waarom de rest van de wereld zich er dan opeens ook aan zou moeten houden, of blijf je dat maar negeren?
Oh? Da's nieuw - ik had begrepen dat die stickers uitstekend werkten, namelijk. Misschien niet tegen evangelisten? ;)
Als jij ze vriendelijk vertelt dat je niet geïnteresseerd bent, gaan ze gewoon weg hoor.
Die schreeuwers met megafoons horen een vriendelijk vraag niet eens, dus dat is onzin.
Trouwens, de aanmatigende teksten op allerlei gebouwen gaan ook niet weg na een vriendelijke vraag.
Welk eenzijdige respect? Jij toont totaal geen respect. Je wilt met rust gelaten worden, dat is iets heel anders...
Er bestaat inderdaad geen eenzijdig respect. Dus zolang christenen naar mij mogen schreeuwen dat ik me moet bekeren mag ik vloeken.
Nee, een arts dwingen iets te doen waar hij ethisch niet achter kan staan, dat is lekker!
Dan moet ie geen arts worden. Ik word toch ook geen pastoor om dan te klagen dat ik moet bidden terwijl ik er ethisch niet achtersta?
Wordt soldaat en klaag erover dat je mensen moet doodmaken, da's net zo hypocriet.
En ja, misschien is het medisch vak wel gewoon veranderd. Waar je vroeger inderdaad als arts je eigen eigen ethiek voor mocht laten gaan wordt er nu meer en meer verwacht dat je een algemeen aanvaarde en overeengekomen ethiek hanteert.
Beter lezen, ik doelde op het feit dat ze later alsnog zelf mogen kiezen voor het geloof.
Dat is ronduit een leugen. Na een kinderdoop (en een eerste communie bij katholieken) mag een kind inderdaad kiezen om tegen de volledige goegemeente en de verwachtingen van vrienden en familie in te gaan door geen plechtige communie te doen.

Met andere woorden: je mag later alsnog (proberen te) weigeren. Dat is niet hetzelfde als kiezen voor iets. Het is iemand een abonnement aansmeren waar ie ooit een keer vanaf kan als ie er moeite voor doet en dat verkoemen als " ja, maar hij kan er later toch voor kiezen?".
En waarom zou je met het bijbrengen van normen en waarden moeten wachten tot iemand volwassen is? Je zou moeten voorstellen dat ieder kind een kwart christelijk, kwart boedhistisch, kwart islamitische en kwart atheïstische opvoeding krijgt, dat is pas echt onbevooroordeeld, daar waar niet-religieus opvoeden wel degelijk eenzijdig en bevooroordeeld is.
Het klinkt al beter dan "als je niet bid ga je naar de hel" onzinngheid!
Of van je ouders horen dat de juf een slecht mens is omdat ze op zondag de was buitenhangt (nee, die verzin ik niet zelf).
Ik heb er geen problemen mee als mensen langsgaan om iets te verkondigen wat goed bedoeld is!?
Leuk voor je. Alleen het volslagen gebrek aan empathie dat je tentoonspreid door niet in te kunnen zien dat een ander er wel last van heeft siert je niet.

M'n zwager heeft ooit heel goedbedoeld een kuikentje gewassen in de afwasteil. Moet ik echt uitleggen dat het voor het kuikentje niet veel verschil gemaakt heeft of de bedoeling goed of slecht was?

Verwijderd

Spruit 11 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:14:
[...]

Ja, alleen zijn de anti-abortus-/anti-euthanasie-/anti-condoomstandpunten van de RK daar volgens mij niet op gebaseerd. Die zijn volgens mij gebaseerd op de gedachte dat de natuurlijke gang van zaken niet mag worden verstoord omdat de natuurlijke gang van zaken Gods plan is, en als de mens kunstmatig ingrijpt in de natuurlijke gang van zaken, dan dwarsboomt de mens Gods plan en daarmee wordt het menselijk ingrijpen zondig:

over condooms:
Als een man en een vrouw gemeenschap hebben dan vindt er een conceptie plaats. Volgens de natuurlijke gang van zaken zal er nu een kind ontstaan. De natuurlijke gang van zaken is Gods plan, dus als er een kind ontstaat dan is dat Gods wil: God houdt immers alles in de hand.
Stel nu dat de man een condoom gebruikt. Als de man en de vrouw dan gemeenschap hebben vindt er geen conceptie plaats. Volgens de natuurlijke gang van zaken had die echter wel moeten plaatsvinden. De man en de vrouw hebben de conceptie echter verhinderd door een kunstmatige ingreep: het gebruik van het condoom. Hiermee hebben ze dus de natuurlijke gang van zaken verstoord door middel van een kunstmatige menselijke handeling. De natuurlijke gang van zaken is echter Gods wil, dus de man en de vrouw hebben in feite Gods wil gedwarsboomd. Dit maakt het kunstmatige menselijk handelen zondig.

Dit verklaart ook waarom de paus voor geheelonthouding is: bij geheelonthouding vindt er sowieso nooit een conceptie plaats. Door middel van geheelonthouding wordt de natuurlijke gang van zaken dus niet verstoord.

En daarom is de paus volgens mij tegen condooms en voor geheelonthouding.
Lopen we meteen tegen de hypocriete kant van religies aan. Want als het om dergelijke dingen gaat dan is het gods wil, en wordt dat als argument aangedragen.

Vervolgens komt er een 'johovie' bij mij aan de deur die mij probeert te overtuigen. Als ik behoefte zou hebben in een geloof kan ik toch ook zelf naar de kerk lopen? Dan zou god mij leiden naar de kerk (of iets in die trend). Daar heb ik die 'kunstmatige menselijke handeling' niet voor nodig lijkt me?

En dit is maar een heel lullig voorbeeld over hoe religies te werk gaan. Ik kan er zo ontzettend boos over worden, maar heb mezelf er maar bij neergelegd. Ik kan toch een heel gelukkig leven leiden zonder een (zeeeeer waarschijnlijk fout) antwoord op elke vraag. Mensen die in dit soort 'feiten' geloven denken op een ander niveau, en ik kan er niet (meer) mee discussiëren over dergelijke onderwerpen.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dido schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 16:19:
Hey, als een christen niet mag vloeken doet ie dat toch lekker niet. Ga je nu eindelijk eens uitleggen waarom de rest van de wereld zich er dan opeens ook aan zou moeten houden, of blijf je dat maar negeren?
Als iemand de naam van mijn vader de hele tijd als vloek gebruikt dan vind ik dat dat niet moet kunnen. Aangezien christenen God als hun vader beschouwen kun je begrijpen waarom ze willen dat er niet gevloekt wordt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spruit 11 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 16:39:
Als iemand de naam van mijn vader de hele tijd als vloek gebruikt dan vind ik dat dat niet moet kunnen. Aangezien christenen God als hun vader beschouwen kun je begrijpen waarom ze willen dat er niet gevloekt wordt.
Dus anderen moeten zich aanpassen omdat de christenen zelf besluiten een opperwezen als hun vader te beschouwen? Als er een geloof zou zijn dat Celine Dion als moeder zou aanwijzen, dan mag ik haar geen stembandamputatie meer toewensen? Het is vergelijkbaar met de Mohamed-cartoons: het is een keuze van de moslims dat zij Mohamed niet mogen afbeelden. Daar heeft de rest van de wereld geen ene zak mee te maken. Natuurlijk kan men een vriendelijk verzoek doen, maar niet eisen of proberen af te dwingen.

Want je komt dan weer andersom terecht bij een eenzijdig en hypocriet respect eisen zonder het te willen geven: die evolutiefolder en de hele ID-leer zijn uitermate beledigend en zijn vloeken voor hen die helder en wetenschappelijk denken, maar dat moet dan wel kunnen?
DFKT schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:21:
Het is één van de belangrijkste geboden voor een christen, niet vloeken.
Dan moet die christen dat inderdaad niet doen. Maar dat heeft verder geen enkele betekenis voor een niet-christen.
Dat jij daar geen respect voor op kunt brengen, geeft maar weer aan hoe jij er in staat.
Mooie conclusie, en weer op drijfzand gebaseerd. Ik vloek weinig, maar juist de mensen die gaan eisen dat een ander niet vloekt hebben pech. Een vriendelijk verzoek mag, maar daarna hebben ze zich nergens meer mee te bemoeien. Posters over papegaaien zijn trouwens grappig, want die mensen die de posters maken papegaaien al eeuwenlang de teksten uit het heilige boek zonder begrip.
Die stickers werken in Nederland juist uitstekend.
Als jij ze vriendelijk vertelt dat je niet geïnteresseerd bent, gaan ze gewoon weg hoor. Iets wat de Nuon verkoper bij mij laatst aan de deur trouwens niet deed. Het gebruik van de term "drogredenering" is trouwens wel weer kenschetsend voor hoe je er in staat.
Nee, het is een drogredenering dat je moet evangeliseren. Dat hebben de herschrijvers en interpreteerders van het nieuwe testament erg handig gedaan, en daar er niet verder wordt nagedacht over dergelijke geboden worden ze uitgevoerd.
Yep, ik wil religie uit het dagelijks leven. Als je regels afspreekt, dan niet baseren op een een onveranderlijk heilig boek maar op doordachte afspraken.
Dan moet die persoon zich afvragen of hij of zij arts moet worden. Als je het belang van de patient niet als allerhoogste ziet, dan ga je problemen krijgen. En kom svp niet aan met "het is het beste voor de patient als deze zich aan de bijbel houd", want die keuze is niet aan de arts.
Beter lezen, ik doelde op het feit dat ze later alsnog zelf mogen kiezen voor het geloof. En waarom zou je met het bijbrengen van normen en waarden moeten wachten tot iemand volwassen is? Je zou moeten voorstellen dat ieder kind een kwart christelijk, kwart boedhistisch, kwart islamitische en kwart atheïstische opvoeding krijgt, dat is pas echt onbevooroordeeld, daar waar niet-religieus opvoeden wel degelijk eenzijdig en bevooroordeeld is.
Waar komt toch dat waandenkbeeld vandaan dat je religie nodig hebt om een kind ethiek, normen en waarden bij te brengen? Je kan een kind heel goed aanleren dat deze niet mag stelen, zonder dat te koppelen aan een opperwezen of een hemelse beloning/helse straf.
Dan heb je dus ook geen probleem met de pedofiel die langs gaat? Er is een uitdrukking over "het moeras van goede bedoelingen", en die is er niet voor niets.
Hey maareh, ik ga het voorbeeld van zeeg volgen. Hier gaan we toch nooit uitkomen.
Dat zal inderdaad zo zijn. Toch hoop ik dat mensen uit dergelijke discussies wel in gaan zien dat goede bedoelingen (als ze al zo goed zijn) geen excuus zijn voor misdadige uitspraken zoals de paus doet. Die bedoelt het ook goed, maar is wel verantwoordelijk voor heel veel AIDS-doden.

[ Voor 61% gewijzigd door gambieter op 21-03-2009 17:04 ]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 16:50:
Dus anderen moeten zich aanpassen omdat de christenen zelf besluiten een opperwezen als hun vader te beschouwen? Als er een geloof zou zijn dat Celine Dion als moeder zou aanwijzen, dan mag ik haar geen stembandamputatie meer toewensen? Het is vergelijkbaar met de Mohamed-cartoons: het is een keuze van de moslims dat zij Mohamed niet mogen afbeelden. Daar heeft de rest van de wereld geen ene zak mee te maken. Natuurlijk kan men een vriendelijk verzoek doen, maar niet eisen of proberen af te dwingen.

Want je komt dan weer andersom terecht bij een eenzijdig en hypocriet respect eisen zonder het te willen geven: die evolutiefolder en de hele ID-leer zijn uitermate beledigend en zijn vloeken voor hen die helder en wetenschappelijk denken, maar dat moet dan wel kunnen?
De vergeliijking met Celine Dion klopt niet: ten eerste heb je het over haar stem en niet over de persoon. Ten tweede zou je Celine Dion geen stembandamputatie toewensen in de buurt van haar biologische kinderen.
Ook de vergelijking met de Mohammed-cartoons klopt niet: Mohammed werd beledigend afgebeeld, waardoor de moslims beledigd waren.
Dan ben ik het wel eens met de uitspraak dat er dan een vriendelijk verzoek kan worden gedaan, en niet moet worden geëist.
En nee, ID hoort niet in het onderwijs of de wetenschap, dat moet niet kunnen. Echter is dat geen reden om met gelijke munt terug te betalen.
Dat zal inderdaad zo zijn. Toch hoop ik dat mensen uit dergelijke discussies wel in gaan zien dat goede bedoelingen (als ze al zo goed zijn) geen excuus zijn voor misdadige uitspraken zoals de paus doet. Die bedoelt het ook goed, maar is wel verantwoordelijk voor heel veel AIDS-doden.
Nee, de paus bedoelt het niet goed. De paus komt met zijn onzin op de proppen omdat ie vastgeroest zit in een bepaalde christelijke subcultuur. Met goede bedoelingen heeft dat niets te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Salvatron op 21-03-2009 17:16 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spruit 11 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 17:15:
De vergeliijking met Celine Dion klopt niet: ten eerste heb je het over haar stem en niet over de persoon. Ten tweede zou je Celine Dion geen stembandamputatie toewensen in de buurt van haar biologische kinderen.
Christenen zijn geen biologische kinderen van God, sterker nog, ze hebben zichzelf geadopteerd.

Vergis je trouwens niet in hoe graag ik Celine Dion stil krijg ;)
Ook de vergelijking met de Mohammed-cartoons klopt niet: Mohammed werd beledigend afgebeeld, waardoor de moslims beledigd waren.
Nee, dat was alleen nog maar olie op het vuur. Men mag Mohamed helemaal niet afbeelden als het aan de moslims ligt.
Dan ben ik het wel eens met de uitspraak dat er dan een vriendelijk verzoek kan worden gedaan, en niet moet worden geëist.
Mooi :) . En niet meer dan een eenmalig verzoek.
En nee, ID hoort niet in het onderwijs of de wetenschap, dat moet niet kunnen. Echter is dat geen reden om met gelijke munt terug te betalen.
Que? Ik betaal niemand met gelijke munt terug. Ik geef alleen aan waar de denkfout zit, en waar de religieuze stromingen eenzijdig redeneren. Van mij mogen ze die folder publiceren, maar dan zullen ze ook alles moeten accepteren wat anderen zeggen en publiceren. Zolang het tweezijdig of gelijk is maakt het me niet uit; geen evolutietheorie in het godsdienstonderwijs, en geen creationisme, ID of andere religie in het wetenschappelijk onderwijs.
Nee, de paus bedoelt het niet goed. De paus komt met zijn onzin op de proppen omdat ie vastgeroest zit in een bepaalde christelijke subcultuur. Met goede bedoelingen heeft dat niets te maken.
Wat de paus doet geldt evengoed voor evangeliserende christenen. Die zitten ook vastgeroest in het zelfde stramien, al tweeduizend jaar. Als je wat de paus zegt niet onder goede bedoelingen laat vallen, dan geld dat ook voor andere christelijke acties als evangelisatie, missionarissen etc.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 17:25:
Christenen zijn geen biologische kinderen van God, sterker nog, ze hebben zichzelf geadopteerd.
Ik zie niet in dat dat wat uit zou maken.
Que? Ik betaal niemand met gelijke munt terug. Ik geef alleen aan waar de denkfout zit, en waar de religieuze stromingen eenzijdig redeneren. Van mij mogen ze die folder publiceren, maar dan zullen ze ook alles moeten accepteren wat anderen zeggen en publiceren. Zolang het tweezijdig of gelijk is maakt het me niet uit; geen evolutietheorie in het godsdienstonderwijs, en geen creationisme, ID of andere religie in het wetenschappelijk onderwijs.
Religieuze stromingen redeneren inderdaad eenzijdig.
Wat de paus doet geldt evengoed voor evangeliserende christenen. Die zitten ook vastgeroest in het zelfde stramien, al tweeduizend jaar. Als je wat de paus zegt niet onder goede bedoelingen laat vallen, dan geld dat ook voor andere christelijke acties als evangelisatie, missionarissen etc.
Ik weet niet precies wat jij onder evanngelisatie verstaat. Evangelisatie, missionarissen, etcetera, zijn in het algemeen volgens mij ook niet goed bedoeld. Die zijn bedoeld omdat christenen hun sociale omgeving met zichzelf gelijk willen maken.
Evangelisatie is pas goedbedoeld als de evangelist daadwerkelijk om de mensen geeft aan wie hij het evangelie verkondigt.

• Dido

Dido

heforshe

Spruit 11 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 17:35:
Ik zie niet in dat dat wat uit zou maken.
Het lijkt me anders enorm aanmatigend als ik mezelf tot jouw zoon bombardeer, of niet dan?

Maar goed. De christelijke god heeft een naam, dacht ik: Jahweh, Jehova of Jupiter, wat je wilt. Dan begrijp ik nog steeds niet hoe iemand het lef heeft om aan de ene kant zich elke god die voorbij komt maar even als zijn vader en zijn god toe te eigenen, en aan de andere kant degene die die god ter sprake bracht te kapittelen.

Laten we het met een praktijkvoorbeeldje toelichten: jij valt Gambieter aan, maar ik vind Gambieter fantastisch. Zo fantastisch dat ik mezelf zie als kind van Gambieter. Waar haal jij het gore lef vandaan mijn Vader te beledigen? Wat een disrespect! Schande!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 16:50:
... Als je het belang van de patient niet als allerhoogste ziet, dan ga je problemen krijgen. ...

Zo simpel is het niet natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 21-03-2009 19:19 ]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dido schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 18:45:
De christelijke god heeft een naam, dacht ik: Jahweh, Jehova of Jupiter, wat je wilt. Dan begrijp ik nog steeds niet hoe iemand het lef heeft om aan de ene kant zich elke god die voorbij komt maar even als zijn vader en zijn god toe te eigenen, en aan de andere kant degene die die god ter sprake bracht te kapittelen.

Laten we het met een praktijkvoorbeeldje toelichten: jij valt Gambieter aan, maar ik vind Gambieter fantastisch. Zo fantastisch dat ik mezelf zie als kind van Gambieter. Waar haal jij het gore lef vandaan mijn Vader te beledigen? Wat een disrespect! Schande!
Ten eerste: op zich heb je deels wel gelijk met je opmerking van elke god die langskomt als vader te beschouwen. Echter wordt de naam Jezus Christus ook de hele tijd als vloek gebruikt.
Ten tweede: oke, maar dan kun je de vergelijking nog wel doortrekken naar iemand van wie je veel houdt: van die wil je niet dat de naam gebruikt wordt als vloek.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spruit 11 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:16:
Ten eerste: op zich heb je deels wel gelijk met je opmerking van elke god die langskomt als vader te beschouwen. Echter wordt de naam Jezus Christus ook de hele tijd als vloek gebruikt.
Ten tweede: oke, maar dan kun je de vergelijking nog wel doortrekken naar iemand van wie je veel houdt: van die wil je niet dat de naam gebruikt wordt als vloek.
Dan nog is het niet aan die groepering om te beslissen wat anderen wel en niet mag zeggen :) . Grenzen moet je nooit vastleggen op de gevoeligste personen, zeker niet als die er zelf voor kiezen om beledigd te zijn. Of mag ik Celine Dion geen gilt**f noemen omdat er mensen zijn die Celine Dion adoreren? Dan gaat er straks onderhandeld worden over wat er nog wel gezegd en gedaan mag worden...
begintmeta schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 19:19:
Zo simpel is het niet natuurlijk.
Op zich wel. De discussie gaat alleen zijn wat het beste is voor de patient. Als een christelijke arts denkt dat de patient niet naar de hemel gaat als er euthanasie wordt gepleegd, mag deze dan de euthanasie verhinderen tegen de wens van de patient in?

Edit: deze had ik even gemist.
De aarde die niet 6000 jaar oud is, allerlei verhalen uit de bijbel die duidelijk niet gebeurd kunnen zijn (zondvloed, ark van Noah, schepping etc). Allerlei activiteiten die aan God worden toegeschreven waar gewoon een goede verklaring voor is, en ga zo maar door :) .

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 21-03-2009 20:33 ]

• Dido

Dido

heforshe

Spruit 11 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:16:
Het aanroepen van allerlei heiligheid is iets wat we juist van vrome christenen geleerd hebben, dacht ik. Een dergelijke aanroep (of dat nou Jezus, Maria of Ste.Barbara is) is moeilijk als vloek te zien, lijkt me. Wel zou je het een verdomd hypocriet schietgebed kunnen noemen als een atheist het uit.
Het is toch echt een bepaalde (ik zou het haast sectarische) afwijking van het christendom die het erg vind als namen van wat ze heilig is aangeroepen worden, hoor. Ik zie echt niet wat er beledigend aan zou moeten zijn als ik gefrustreerd uitroep "Jezus, waarom gaat alles vandaag mis?" - behoudens de genoemde hypocrisie. Waarop is dat gevoel van belediging dan gebaseerd? Als ik nou die persoon of god overal de schuld van ga geven, soit.
Ik heb voor een Ier gewerkt die ik nooit op vloeken kon betrappen (geen shit of fuck kwam er over zijn lippen). Hij kon er echter zonder problemen een "holy Mary sweet mother of God!" uitkrijgen, hoor. Of de befaamde bijbelquote "Jesus wept". Kennelijk vond deze vrome christen daar niets ergs aan.

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 15:58
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:00 ]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-12 19:36
gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:23:
[...]

Dan nog is het niet aan die groepering om te beslissen wat anderen wel en niet mag zeggen :) . Grenzen moet je nooit vastleggen op de gevoeligste personen, zeker niet als die er zelf voor kiezen om beledigd te zijn. Of mag ik Celine Dion geen gilt**f noemen omdat er mensen zijn die Celine Dion adoreren? Dan gaat er straks onderhandeld worden over wat er nog wel gezegd en gedaan mag worden...

[...]

Op zich wel. De discussie gaat alleen zijn wat het beste is voor de patient. Als een christelijke arts denkt dat de patient niet naar de hemel gaat als er euthanasie wordt gepleegd, mag deze dan de euthanasie verhinderen tegen de wens van de patient in?

Edit: deze had ik even gemist.

[...]

De aarde die niet 6000 jaar oud is, allerlei verhalen uit de bijbel die duidelijk niet gebeurd kunnen zijn (zondvloed, ark van Noah, schepping etc). Allerlei activiteiten die aan God worden toegeschreven waar gewoon een goede verklaring voor is, en ga zo maar door :) .
Dingen waarvan jij, simpele ziel, waarschijnlijk alleen maar kijkend naar wat de wetenschappers denken te kunnen bewijzen, niet kunt bevatten dat ze wel kunnen. Alleen mensen kunnen het niet doen. Als God een wereld kan maken kan hij ook een zondvloed doen gebeuren of mensen scheppen. Volgens mij doe jij in deze discussies alleen maar mee om gelovige mensen te kwetsen. En je bent er nogal fanatiek in als ik de hoeveelheid en lengte van je posts zie. Je denkt het altijd maar beter te weten en je moet ook altijd het laatste woord hebben. Ik heb voor jou maar één 'smiley' :r

• Helghast.
deadlock2k schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:51:
Gaan er nu niet iets teveel discussies door elkaar lopen? De uitspraken van de paus zijn foeilelijk en zwaar ongepast omdat ze simpelweg niet waar zijn, maar dat neemt niet weg dat hij ze rustig mag doen. Jammer genoeg ;) Tot de revolutie daar is dan in ieder geval.
Smaad tegen condoom makers? Smaad tegen aids preventie programmas? Moedwillig in gevaar brengen van anderre?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:23:
Op zich wel. ...

Op zich niet, als een arts weet dat een patient zijn kind seksueel misbruikt, mag hij dit dan melden tegen de wens van de patient in? En zo kun je zeer veel zeer uiteenlopende casus in de praktijk aantreffen waar het juist handelen gewoon niet zo simpel is als 'doe wat het beste is voor de patiënt' (wat op zich al zoals je aangeeft best een lastige vraag kan zijn; in hoeverre moet de arts bijvoorbeeld zorgen dat de patient een authentieke en weloverwogen keuze maakt en al 'dat soort vragen'... in bijvoorbeeld dit topic komt ook wat naar voren.

Dancing_Animal :/

• Spheroid
Maar de statistiek die het ondersteunt is daarentegen verdomd overtuigend.

Verder is het in ieder geval duidelijk dat "religieuzen" van vrijwel alle stromingen onderwijs in ieder geval over bepaalde onderwerpen graag en actief saboteren. Neem bijvoorbeeld seksuele voorlichting. Of neem de constante pogingen om creationisme of ID onderwezen te laten worden en pogingen om de evolutietheorie niet te onderwijzen, danwel in diskrediet te brengen.
Wat heb je aan een AOW als je over 5 dagen dood bent, omdat je niet te eten hebt?
Maar dat eten is er niet, door de overbevolking. Begrip hebben voor het krijgen van veel kinderen als oudedagsvoorziening is dus kortzichtig, gezien het feit dat dat het probleem erger maakt. Er dus iets veranderen: minder kinderen en een betere oudedagsvoorziening. Dat de transitie ingewikkeld kan zijn is waar. Maar jij lijkt voor te stellen om het probleem dan maar niet op te lossen. Dat lijkt me niet handig.
Daarbij is het geld wat door die kerken wordt uitgegeven, in het algemeen geen gemeenschapsgeld, dus die redenering van "het nuttig besteden" gaat hier niet op.
Natuurlijk wel. Daar kun je gewoon belasting over heffen. Gezien het feit dat de kerken het probleem verergeren valt een "aso-tax" van een procent of 90 goed te verdedigen.
Er is een verschil tussen het leren van kinderen om met bestek te eten en ze een levensfilosofie in te prenten onder bedreiging van eeuwig branden in de hel. Door dat de grote sociale druk en de onmenselijke dreigementen overschreid je de grens tussen opvoeding en indoctrinatie.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dancing_Animal schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:57:
Dingen waarvan jij, simpele ziel, waarschijnlijk alleen maar kijkend naar wat de wetenschappers denken te kunnen bewijzen, niet kunt bevatten dat ze wel kunnen. Alleen mensen kunnen het niet doen. Als God een wereld kan maken kan hij ook een zondvloed doen gebeuren of mensen scheppen. Volgens mij doe jij in deze discussies alleen maar mee om gelovige mensen te kwetsen. En je bent er nogal fanatiek in als ik de hoeveelheid en lengte van je posts zie. Je denkt het altijd maar beter te weten en je moet ook altijd het laatste woord hebben. Ik heb voor jou maar één 'smiley' :r
Jammer dat je geen argumenten geeft voor je stellingen. De persoonlijke aanval is nergens voor nodig, en ga ik gewoon negeren.

(om een simpele ziel te zijn heb ik er eerst één nodig... O-) )

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:34

Angeloonie

Cheeseburger Addict

...

[ Voor 108% gewijzigd door Angeloonie op 22-03-2009 00:21 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik wil graag eerst bewijs dat je het bewijs even wilt zien.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Angeloonie schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 21:43:
Mag ik hiervan het bewijs dan even zien?

Dit is niet te bewijzen. Je zult het nooit 100% zeker weten dat het niet gebeurd is. Net zoals gelovigen het ook niet 100% zeker kunnen weten dat het wél gebeurd is.
Koolstofdatering aangaande ouderdom. Natuurlijk kan er dan een slimmerik opstaan die zegt dat God dat expres heeft gedaan, maar zo kan je alle discrepanties wegmoffelen (wat dan ook geprobeerd wordt). Maar zelfs als je de 100% niet haalt, dan nog ligt de "waarheid" niet in het midden, en is de waarschijnlijkheid van het Godsbestaan heel erg laag :)
begintmeta schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 21:24:
Op zich niet, als een arts weet dat een patient zijn kind seksueel misbruikt, mag hij dit dan melden tegen de wens van de patient in? En zo kun je zeer veel zeer uiteenlopende casus in de praktijk aantreffen waar het juist handelen gewoon niet zo simpel is als 'doe wat het beste is voor de patiënt' (wat op zich al zoals je aangeeft best een lastige vraag kan zijn; in hoeverre moet de arts bijvoorbeeld zorgen dat de patient een authentieke en weloverwogen keuze maakt en al 'dat soort vragen'... in bijvoorbeeld dit topic komt ook wat naar voren.[/ot]
Dan is er een complicerende factor omdat het gaat om strafbare handelingen, en heeft de (religieuze) moraliteit/ethiek van de arts er niet zoveel mee te maken. Ik zeg trouwens niet dat de beslissing makkelijk gaat zijn, alleen dat het uitgangspunt relatief simpel is, zoals ook in de beroepseed staat (gebaseerd op Hippocrates) (Wikipedia: Eed van Hippocrates):
Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen.
Als het belang van de patient botst met de ethiek van de arts, dan zou deze de beroepseed aan kunnen houden :)

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 21-03-2009 21:50 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

...

[ Voor 166% gewijzigd door Angeloonie op 22-03-2009 00:21 ]

• Dancing_Animal
Ja die persoonlijke aanval was misschien ook niet zo aardig van mij. Maar ik begrijp die harde uitspraken van jou niet zo. Als ik je reakties zo eens in de verschillende topics lees dan reageer je soms zo keihard tegen mensen die gelovig zijn. Dit doe je door woorden als kortzichtig en krankzinnig te gebruiken als het over religie gaat. Waarom? Ik weet ook wel dat er extreme dingen gebeuren door fanatieke gelovigen, of mensen die beweren iets om geloofsredenen te doen. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedere gelovige. Als iemand wil geloven dat van mijn part de wereld in 5 seconden is geschapen, laat iemand dat dan geloven. Waarom dan roepen dat het onzin is? Je kunt het tegendeel niet bewijzen en je kan die ander er mee kwetsen. Ik geloof wel. Iemand anders gelooft niet. Ik zeg dan ook niet tegen die ander dat het belachelijk is dat hij niet gelooft.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Angeloonie schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 21:52:
Koolstofdatering is een methode die enorm veel haken en ogen bevat. Metingen lopen vaak gigantisch uiteen en dit is tevens slechts een methode. Even een willekeurige quote:
[...]
Net zoals jij niet gelooft dat bijv de zondvloed niet mogelijk is, geloof ik niet dat je door koolstofdatering, uitgevoerd door mensen, zoiets kunt berekenen.
Het is inderdaad moeilijk om daar een heel exacte datering uit te halen, maar het verhaaltje dat de aarde 6000 jaar oud is, is heel makkelijk weerlegd. Of je nu 5 of 10 miljoen jaar schat, het is in een compleet andere orde van grootte dan 6000 jaar.
Maar goed, we komen er nog wel achter, ooit dachten we ook dat de aarde plat was.
En dat is langer gedacht dan noodzakelijk was, net als men lang heeft gedacht dat de zon om de aarde draaide. Vraag maar aan Galilei wat er gebeurde toen hij zich niet aan het religieuze dogma hield.

Belangrijk is eerst te meten, dan te concluderen. Niet eerst concluderen aan de hand van een heilig boek, en dan zeggen dat de metingen niet kunnen kloppen, of niet helemaal zeker zijn :) .
Dancing_Animal schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 21:57:
Ja die persoonlijke aanval was misschien ook niet zo aardig van mij. Maar ik begrijp die harde uitspraken van jou niet zo. Als ik je reakties zo eens in de verschillende topics lees dan reageer je soms zo keihard tegen mensen die gelovig zijn. Dit doe je door woorden als kortzichtig en krankzinnig te gebruiken als het over religie gaat. Waarom? Ik weet ook wel dat er extreme dingen gebeuren door fanatieke gelovigen, of mensen die beweren iets om geloofsredenen te doen. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedere gelovige. Als iemand wil geloven dat van mijn part de wereld in 5 seconden is geschapen, laat iemand dat dan geloven. Waarom dan roepen dat het onzin is? Je kunt het tegendeel niet bewijzen en je kan die ander er mee kwetsen. Ik geloof wel. Iemand anders gelooft niet. Ik zeg dan ook niet tegen die ander dat het belachelijk is dat hij niet gelooft.
Die harde uitspraken zijn helaas nodig, omdat er een grote invloed is van religie op het dagelijks leven. De religies zijn namelijk niet tevreden met het inperken van de levens van de eigen leden, maar willen het iedereen opleggen. Ik zou het prachtig vinden als iedereen kon geloven wat hij of zij wilde, maar zie de effecten van de opdringerigheid van religies en verzet me daar tegen.

De uitspraken van de paus zijn een goed voorbeeld waarom religies geen enkele invloed zouden moeten hebben op het dagelijks leven. Jarenlang hard werk voor voorlichting tot preventie van SOAs wordt teniet gedaan door de uitlatingen van de paus.

Je mag trouwens best zeggen dat het belachelijk is dat iemand niet gelooft, zolang je met argumenten aankomt :) .

[ Voor 42% gewijzigd door gambieter op 21-03-2009 22:04 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

...

[ Voor 108% gewijzigd door Angeloonie op 22-03-2009 00:21 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Angeloonie schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:04:
En hoe kan jij weten of die metingen kloppen? Niet. Metingen kan je hooguit doen op iets recentelijks, niet iets waar niemand tegenwoordig bij is geweest. Metingen zijn alleen betrouwbaar als ze volledig te controleren zijn, en dat zijn deze niet, hooguit tot een eeuw oud, verder niet omdat er geen tastbaar vergelijkingsmateriaal is, die met dezelfde berekening is getoetst. Beginpunt<>eindpunt zeg maar.
En dan kom je weer bij de waarschijnlijkheid, door reproduceerbaarheid in onafhankelijke metingen, waarmee je de extrapoleerbaarheid groter maakt. Ook dat kun je weer controleren door onafhankelijke metingen.

Je twijfelt nu aan de metingen/meetmethode, in plaats van zelf met bewijs voor een alternatieve mogelijkheid te komen, wat precies de aanpak van ID is. Je kunt trouwens wel dingen vinden die ouder zijn, in de ruimte en ook op de aarde :)
Dit zeg ik niet aan de hand van de Bijbel, maar gewoon als mens. Ik geloof (typisch ) best dat er dingen te bewijzen zijn, maar zo lang terug echt niet.
Oh, ik ben het met je eens als er gezegd wordt dat het 1.501.234 jaar oud is ;) , maar er wordt dan gebruikelijk gezegd "zo rond de 1-2 miljoen jaar oud".

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 21-03-2009 22:09 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Met betrekking tot ethisch handelen (in de geneeskunde): 't is in praktijk allemaal niet zo simpel. Het uitgangspunt kun je inderdaad redelijk simpel noemen, al is daar natuurlijk ook al veel te veel en te lang over gefilosofeerd. Ik denk trouwens dat verdere discussie hierover niet in dit topic thuishoort. Maar ik wil toch graag benadrukken dat het niet simpelweg een kwestie is van: 'Als je het belang van de patient niet als allerhoogste ziet, dan ga je problemen krijgen' dergelijk dogmatisme zou ik liever niet zien, en jij gezien je opmerkingen over strafbare feiten ook niet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 21-03-2009 22:15 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

...

[ Voor 99% gewijzigd door Angeloonie op 22-03-2009 00:21 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dit lijkt misschien niet serieus, maar het was het toch wel een beetje.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

begintmeta schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:12:
Ik denk trouwens dat verdere discussie hierover niet in dit topic thuishoort.
OK, mee eens :)
Maar ik wil toch graag benadrukken dat het niet simpelweg een kwestie is van: 'Als je het belang van de patient niet als allerhoogste ziet, dan ga je problemen krijgen' dergelijk dogmatisme zou ik liever niet zien, en jij gezien je opmerkingen over strafbare feiten ook niet ;)
Eensch :)
Angeloonie schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:13:
Ik heb geen alternatieve mogelijkheid, omdat het gewoon onmogelijk is te bewijzen hoe oud iets iets. Je zult altijd bij metingen blijven, door mensen uitgevoerd, gebaseerd op theorieën. Bewijs dat het allemaal écht zo werkt als volgens de theorie gemeten is bestaat niet.
Dan weet je blijkbaar toch niet hoe koolstofdatering werkt. Het is een meting gebaseerd op natuurconstantes, namelijk het verval van koolstofatomen welke relatief constant is. Daar is niets menselijks aan.

Als je zo redeneert kun je geen enkele meting vertrouwen, op geen enkel vakgebied. Zelfs je eigen zintuigen niet. Vertrouw je het scherm van je PC wel?
Tsja, en daar kan ik me totaal niet in vinden. Een theorie om te meten hoeveer iets terug in de tijd gaat? Yeah right. Er kunnen best betrouwbare ruwe schattingen gemaakt worden, maar meer dan een paar millenia terug gaat het echt niet worden, de afwijkingen zijn dan gewoon te groot, en de theorieën te onbetrouwbaar.
Niets theorie, zie hierboven. Als je denkt dat men het niet verder dan een paar millenia kan schatten, dan weet je echt niets over de methode :)

Ik krijg een beetje het gevoel dat er nu alleen getwijfeld wordt aan metingen die onwelgevallige resultaten geven? Geloof je wel dat de zwaartekracht bestaat? Newton's wetten zijn ook niet helemaal exact gebleken, maar geven toch een zeer goede beschrijving die standaard goed te gebruiken is, en dat geld ook voor koolstofdatering.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 21-03-2009 22:23 ]

Verwijderd

gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:00:
[...]

Het is inderdaad moeilijk om daar een heel exacte datering uit te halen, maar het verhaaltje dat de aarde 6000 jaar oud is, is heel makkelijk weerlegd. Of je nu 5 of 10 miljoen jaar schat, het is in een compleet andere orde van grootte dan 6000 jaar.
6000 jaar na Adam en Eva uit het paradijs waren gezet nadat ze er 1 miljoen jaar hebben rondgelopen. De slang was namelijk listig en kon praten. Daar gaat heel wat evolutie overheen. Nog steeds voldoende grond om aan te nemen dat de wetenschap klopt en de gelovigen die het bij het scheppingsverhaal houden het bij het juiste eind hebben.

Die slimme slang is overigens uitgestorven snel na zijn vervloeking. Van stof eten wordt je al niet dik en als je het ook nog eens niet lust dan is het snel bekeken.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 21:49:
Koolstofdatering aangaande ouderdom. Natuurlijk kan er dan een slimmerik opstaan die zegt dat God dat expres heeft gedaan, maar zo kan je alle discrepanties wegmoffelen (wat dan ook geprobeerd wordt). Maar zelfs als je de 100% niet haalt, dan nog ligt de "waarheid" niet in het midden, en is de waarschijnlijkheid van het Godsbestaan heel erg laag :)
Dit vind ik wel een heel vreemde redenering. Hoe wil je de link leggen tussen de uitspraak "de aarde is miljarden jaren oud" en de uitspraak "God bestaat niet"? Je kunt hoogstens zeggen "De aarde is 4.6 miljard jaar oud en dus heeft God de aarde niet 6000 jaar geleden gemaakt". Dit zegt niets over de waarschijnlijkheid van het bestaan van een Godheid.

• Spheroid
[...]

Koolstofdatering is een methode die enorm veel haken en ogen bevat. Metingen lopen vaak gigantisch uiteen en dit is tevens slechts een methode. Even een willekeurige quote:

[...]

Net zoals jij niet gelooft dat bijv de zondvloed niet mogelijk is, geloof ik niet dat je door koolstofdatering, uitgevoerd door mensen, zoiets kunt berekenen.
Dat doet niet terzake. Koolstofdatering (die overigens mits goed uitgevoerd zeer betrouwbaar kan zijn) gaat maar tot 50.000 jaar terug. Voor het dateren van de ouderdom van de aarde is dat peanuts. Daarvoor gebruikt men andere dateringsmethoden.

Om aan te tonen dat de aarde meer dan 6000 oud is heb je geen natuurwetenschappelijke methodes nodig. Door het simpelweg tellen van jaarringen van bomen of varven (gelaagde afzettingen in meertjes), waarbij jaarlijks een laagje afgezet wordt kom je al veel verder terug dan 6000 jaar.
Angeloonie schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:13:
[...]

Ik heb geen alternatieve mogelijkheid, omdat het gewoon onmogelijk is te bewijzen hoe oud iets iets is.
Jawel dus: tellen van jaarlijkse verschijnselen zoals jaarringen en varven.
Je zult altijd bij metingen blijven, door mensen uitgevoerd, gebaseerd op theorieën. Bewijs dat het allemaal écht zo werkt als volgens de theorie gemeten is bestaat niet.
Dat is er wel. Dateringsmethodes zoals koolstofdatering zijn een bijproduct van onderzoek naar andere verschijnselen. Namelijk onderzoek naar kernfysica. Dat onderzoek werd niet opgezet om dateringsmethoden te ontwikkelen, maar om bommen te maken en energie op te wekken.

Als je daadwerkelijk denkt dat er geen bewijs is dat onze dateringsmethodes kloppen, dan ben je dus van mening dat een groot deel van onze moderne maatschappij op drijfzand is gebaseerd. De kerncentrales in Petten en Borsele zijn dan tijdbommen. Het gebruik van munitie met verarmd uranium door onze jongens is vragen om problemen. Het gebruik van radioactieve isotopen in de medische wetenschap is vragen om onnodig gestorven patienten enzenz.

Denk je echt dat er kerncentrales etc. gebouwd zouden worden als er geen bewijs was dat de theorieen kloppen? Dat komt vrij naief over.

[ Voor 40% gewijzigd door Spheroid op 21-03-2009 22:38 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spruit 11 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:22:
Dit vind ik wel een heel vreemde redenering. Hoe wil je de link leggen tussen de uitspraak "de aarde is miljarden jaren oud" en de uitspraak "God bestaat niet"? Je kunt hoogstens zeggen "De aarde is 4.6 miljard jaar oud en dus heeft God de aarde niet 6000 jaar geleden gemaakt". Dit zegt niets over de waarschijnlijkheid van het bestaan van een Godheid.
De bijbel is eigenlijk de enige bron waaruit het bestaan van God zou blijken. Als je de bron onwaarschijnlijk maakt, maak je dus ook het bestaan van die God onwaarschijnlijk. De makkelijkste manier is door te laten zien dat de verschillende claims niet kloppen, zoals de schepping 6000 jaar terug, het feit dat dieren geevolueerd zijn ipv geschapen, etc :)
Spheroid schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:23:
Dat doet niet terzake. Koolstofdatering (die overigens mits goed uitgevoerd zeer betrouwbaar kan zijn) gaat maar tot 50.000 jaar terug. Voor het dateren van de ouderdom van de aarde is dat peanuts. Daarvoor gebruikt men andere dateringsmethoden.
offtopic:
Dat klopt, maar 50,000 jaar is voldoende om het 6000-jaar verhaal te weerleggen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 21-03-2009 22:28 ]

Verwijderd

Misschien off topic, maar ik moet zeggen dat ik dit topic met veel plezier lees. Voornamelijk de goed onderbouwde argumenten van een aantal mensen. Zo gaat mijn wereldje toch wel weer open. Dank daarvoor ;)

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:25:
De bijbel is eigenlijk de enige bron waaruit het bestaan van God zou blijken. Als je de bron onwaarschijnlijk maakt, maak je dus ook het bestaan van die God onwaarschijnlijk. De makkelijkste manier is door te laten zien dat de verschillende claims niet kloppen, zoals de schepping 6000 jaar terug, het feit dat dieren geevolueerd zijn ipv geschapen, etc :)
Er zijn nog veel andere godsdiensten hoor. Hindoeïsme, weetikveelisme, etcetera. Het enige wat met jouw argumentatie onwaarschijnlijk is, is het bestaan van een God die de aarde 6000 jaar geleden in 6 dagen heeft geschapen, die de zondvloed veroorzaakte, etcetera.

• Helghast.
Koolstof datering valt onder de radiometrische daterings methoden en is slechts een van velen. Je hebt duidelijk geen verstand van deze methoden en quote alleen maar een nutteloos stukje tekst dat je via google gevonden heb.

De mensen die radiometrisch dateren weten waneer het wel en niet kan! Waneer je de resultaten kunt vertrouwen en waneer niet.

Maar goed, we komen er nog wel achter, ooit dachten we ook dat de aarde plat was.
Een zonnevloed hoef je niet met radiometrisch dateren te ontkrachten. DNA/Geologie/Paleontologie is meer dan genoeg om aan te tonen dat dit nooit is gebeurd.

Het is ontzettend simpel om de mythes uit de bijbel te ontkrachten.

En over het uitgevoerd door mensen deel, waarom denken al jullie religieuze dat mensen slechte domme mormels zijn die als ze de kans krijgen alleen maar kwaad kunnen doen?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spruit 11 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:30:
Er zijn nog veel andere godsdiensten hoor. Hindoeïsme, weetikveelisme, etcetera. Het enige wat met jouw argumentatie onwaarschijnlijk is, is het bestaan van een God die de aarde 6000 jaar geleden in 6 dagen heeft geschapen, die de zondvloed veroorzaakte, etcetera.
Dat is de God waar we het in dit topic over hebben, en in de Westerse wereld degene waar we het meeste mee te maken hebben (al is Allah in opkomst ;) ). Maar waar het om gaat is dat we veel dingen zonder een opperwezen of opperwezens kunnen verklaren, en je deze dus niet nodig hebt als je de werkelijkheid probeert te beschrijven :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Maar goed, het gaat hier inderdaad om uitspraken van de paus (voor we weer bij celestial teapots en IPUs-die-op-mijn-hoofd-grazen-uitkomen): de huidige paus is het afaik met deze man eens
Die Idee der Erschaffung fertiger einzelner Wesen oder Arten sei für ihn absurd, so Schönborn. „Sie ist so unhaltbar wie die kreationistischen Thesen von einer Erschaffung der Welt in sechs 24-Stunden-Tagen, wie die pseudowissenschaftliche Spekulationen über eine 'junge' Erde, über eine historische Deutung der Sintflut, etc.“[7] Allerdings dürfe man einen fundierten christlichen Schöpfungsglauben auch nicht in einen Topf mit einem fundamentalistisch-biblizistischen Schöpfungsverständnis werfen, so der Kardinal.
Auch die Theorie des Intelligent Design kritisierte Schönborn erstmals deutlich: Der Versuch dieser Schule, hohe Komplexität in der Natur als „Beweis für ein 'intelligent design' zu bewerten, krankt an dem fundamentalen Denkfehler, dass 'design', Plan, Zielgerichtetheit nicht auf der Ebene der Kausalität gefunden werden kann, mit der sich die naturwissenschaftliche Methode befasst“[7], sagte Schönborn. Mit anderen Worten: Mit dem wissenschaftlichen Prinzip von Ursache und Wirkung können Design oder Zielgerichtetheit nicht erklärt werden.

[ Voor 63% gewijzigd door begintmeta op 21-03-2009 22:51 ]

• Dido

Dido

heforshe

Dancing_Animal schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 21:57:
Dit doe je door woorden als kortzichtig en krankzinnig te gebruiken als het over religie gaat. Waarom?
Waarom niet? Het is volslagen normaal om zo over mensen te denken die iets geloven waar je met hele verstand niet bijkunt. Vergelijk het met woorden als onwetend en gedoemd die ik regelmatig ongevraagd om mijn oren krijg, gewoon als ik op straat loop.
Ik weet ook wel dat er extreme dingen gebeuren door fanatieke gelovigen, of mensen die beweren iets om geloofsredenen te doen. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedere gelovige.
Daarom val ik niet iedere gelovige lastig met mijn mening dat ze kortzichtig zijn ;)

Je wilt toch niet beweren dat Gambieter of ik hier ergens zoiets gezegd hebben over alle gelovigen?
Als iemand wil geloven dat van mijn part de wereld in 5 seconden is geschapen, laat iemand dat dan geloven. Waarom dan roepen dat het onzin is? Je kunt het tegendeel niet bewijzen en je kan die ander er mee kwetsen.
Sorry, maar dat tegendeel is prima te bewijzen zolang je niet alle vormen van normaal rationeel denken de deur uitgooit. Als iemand dat beledigend vindt is het jammer voor hem.

Je stelt nu daadwerkelijk dat ik iemand die gelooft dat de aarde plat is niet mag laten zien dat ie rond is omdat hij dan misschien wel gekwetst wordt :?

Dan ligt er nog een interessant open vraag voor je: waarom mag een gelovige mij wel ongevraagd vertellen dat ik fout zit?
begintmeta schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 21:46:
Ik wil graag eerst bewijs dat je het bewijs even wilt zien.
Je doet je nick eer aan 8)7
Ach ja, dat klopt. Koolstofdatering is sowieso niet zo in trek als het gaat om het bepalen van de leeftijd van de aarde. 't Is toevallig een methode waar ID-ers ook wel eens van gehoord hebben en die ze vervolgens tot deel van de evolutie-stroman maken om er lekker tegenaan te schoppen.
Het is filosofisch best interessant om te stellen dat iets niet bestaat omdat je het niet snapt, maar praktisch of rationeel is het niet.

Ik heb geen idee hoe een verbandingsmotor precies werkt - maar ik ga niet met mijn vingers in mijn oren roepen dat het niet mogelijk is dat mensen zo'n ding bouwen.

Op dezelfde manier snap ik de details van quantumfysica niet, maar ik ga niet roepen dat het onzin is. Als concurrerende wetenschappers elkaars experimenten kunnen herhalen met gelijke resultaten kun je wel blijven geloven in de grote samenzwering van de wetenschap, maar wees dan consequent en verklaar je ongeloof in zwaartekracht. Hint: er is nog steeds geen uitsluitsel hoe zwaartekracht werkt, dus zal het wel niet bestaan. Het zijn gewoon de vingers van God die dingen op de grond houden.

Je mag best geloven dat het niet mogelijk is de ordegrootte van de leeftijd van de aarde te bepalen, maar ga niet lopen beweren dat anderen dus maar in alles rekening moeten gaan houden met jouw ononderbouwbare hypothese. Straks moeten we nog rekening gaan houden met de mogelijkheid van een platte aarde omdat er iemand van de flat earth society binnen komt stuiteren in dit topic.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

...

[ Voor 148% gewijzigd door Angeloonie op 22-03-2009 00:39 . Reden: laat maar, kansloze discussie. ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik doe mijn best :>

Wat ik daarmee probeerde te bereiken komt terug in een post van gambieter: 'Als je zo redeneert kun je geen enkele meting vertrouwen, op geen enkel vakgebied. Zelfs je eigen zintuigen niet. Vertrouw je het scherm van je PC wel?' Het slot van je post bevat overigens ook iets met een dergelijke strekking.

Het bewijs staat trouwens nog uit Angeloonie

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 21-03-2009 22:59 ]

• Dido

Dido

heforshe

Angeloonie schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:54:
Onzinnige vergelijking, resultaten van een expiriment zijn te herhalen ja, omdat het nu nog van toepassing is op dit moment. Zwaartekracht werkt nu ook nog en is dus te bewijzen.
De vraag van Gambieter is een goede: geloof je je eigen beeldscherm wel :?

Misschien werkt zwaartekracht wel helemaal niet, ik heb een prima alternatief gegeven, of niet soms?
En ik moet wel rekening gaan houden met jullie ononderbouwbare hypotheses?
De theorieen die tengrondslag liggen aan die dateringen zijn verdomd goed onderbouwd. Zou je zo vriendelijk willen zijn om te specificeren over welke hypotheses jij het hebt?
Een datering van de aarde is niet te bewijzen. Je kan niet zomaar even zeggen dat iets volgens een theorie klopt, want je kan het nooit nameten. Tenzij je een tijdmachine hebt natuurlijk.
Zo lust ik er nog een paar. Geloof jij dat je gisteren bestond? Dat is namelijk niet zo. Ik heb je net een uurtje geleden gemaakt, inclusief alles wat jij je denkt te herinneren. Bewijs maar eens dat ik god niet ben. Dat kun je niet, tenzij je een tijdmachine hebt natuurlijk.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Onzinnige vergelijking, resultaten van een expiriment zijn te herhalen ja, omdat het nu nog van toepassing is op dit moment. Zwaartekracht werkt nu ook nog en is dus te bewijzen.
En dat terwijl iedereen weet dat het de noodly appendages van het FSM zijn die ons op de aarde drukken.

Dateringsmethoden werken nu ook nog, juist omdat ze gebaseerd zijn op vergelijkbare principes als zwaartekracht: natuurwetten en -constanten.
En ik moet wel rekening gaan houden met jullie ononderbouwbare hypotheses? Een datering van de aarde is niet te bewijzen. Je kan niet zomaar even zeggen dat iets volgens een theorie klopt, want je kan het nooit nameten. Tenzij je een tijdmachine hebt natuurlijk.
Dus je vertrouwt je monitor nog steeds? En allerlei andere technieken, behalve als de uitkomst je niet bevalt? Dat noemen ze cherrypicking.

Je vergeet nog steeds eigen onderbouwingen te leveren. Beter niet geheel sluitende bewijzen, dan helemaal geen enkele onderbouwing.

• Helghast.
En ik moet wel rekening gaan houden met jullie ononderbouwbare hypotheses? Een datering van de aarde is niet te bewijzen. Je kan niet zomaar even zeggen dat iets volgens een theorie klopt, want je kan het nooit nameten. Tenzij je een tijdmachine hebt natuurlijk.
Ok jij heb duidelijk geen enkel benul van radiometrisch dateren.

De daterings methode is testbaar!

http://www.youtube.com/watch?v=UcV7PKzJ7Vo

edit: nog beter http://www.youtube.com/wa...PHYsLHb5Q&feature=related

[ Voor 6% gewijzigd door Helghast. op 22-03-2009 00:36 ]

• DFKT
Helghast. schreef op zondag 22 maart 2009 @ 00:14:
Ok jij heb duidelijk geen enkel benul van radiometrisch dateren.
Leg jij het me dan eens precies uit, zonder gebruik van Google of Youtube: hoe werkt radiometrisch dateren? En hoe komt het dat we een halfwaardetijd van 713 miljoen jaar hebben kunnen aantonen, in die 60 jaar dat we ons hier nu ongeveer mee bezig houden?

Want ik lees dat nu wel iedere keer, maar ik ben helaas nooit in de natuurkunde verder gegaan, dus ik kan me daar vrij weinig bij voorstellen...

• Spheroid
DFKT schreef op zondag 22 maart 2009 @ 08:50:
[...]

Leg jij het me dan eens precies uit, zonder gebruik van Google of Youtube: hoe werkt radiometrisch dateren? En hoe komt het dat we een halfwaardetijd van 713 miljoen jaar hebben kunnen aantonen, in die 60 jaar dat we ons hier nu ongeveer mee bezig houden?
Het is simpel: Je hebt een isotoop die niet stabiel is, zoals C14, maar er zijn er meer Je hebt bijvoorbeeld ook Ka/Ar, U/Th dateringen. De halfwaardetijd is uit te rekenen, doordat het verval constant is. Als je dus de huidige vervalsnelheid extrapoleert, dan kun je berekenen wanneer de helft van het originele gehalte van het atoom vervallen is. Verder kun je de methodes checken, door ze te gebruiken op materialen waarvan je de exacte ouderdom weet. Bij C14 kun je daarvoor bijvoorbeeld bomen met jaarringen gebruiken, of organische resten in een gevarvd meer (die gaan vele malen verder terug dan bomen met jaarringen).

Het begingehalte van het radioactieve product is vast te stellen omdat we bij C14 het gehalte aan atmosferische C14 uit organische afzettingen en bomen met jaarringen. Bij K/Ar datering op vulkanische gesteentes weet je dat er in de originele afzetting geen Ar voorkwam. Alle opgebouwde Ar is dus het product van vervallen K sinds het gesteente gevormd is.

Voor meer informatie zou je Archaeology, Theory, Methods & Practice van Renfrew & Bahn na kunnen slaan, een algemeen boek dat in de meest openbare bibliotheken te vinden is.

(Het is best moeilijk om een studie en promotietraject van 10 jaar in 1 post samen te vatten namelijk).

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
[...]

...

Waarom moet Helghast het jou uitleggen? Los van het feit dat het weinig meer met uitspraken van de paus te maken zal hebben en dat het IMHO niet in dit topic thuis zou horen, kun je, als je het echt wilt weten het beste zelf aan de slag gaan. Ga bijvoorbeeld de artikelen en hun referenties eens lezen en als je ze niet snapt of als het niet lijkt te kloppen: ga bijvoorbeeld eerst natuurkunde studeren of laat je het beste 'in real life' instructie geven door iemand die verstand van zaken heeft.

Spheroid: ik ben bang dat enkelen hier 'De halfwaardetijd is uit te rekenen, doordat het verval constant is. ' niet zullen accepteren.' Er zijn ook uitzonderingen natuurlijk

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 22-03-2009 10:16 ]

• DFKT
begintmeta schreef op zondag 22 maart 2009 @ 09:29:
Waarom moet Helghast het jou uitleggen?
Omdat Helgast nogal neerbuigend doet, maar ik niet de indruk krijg dat ie het zelf allemaal wel snapt. Googlen kunnen we allemaal wel; uitzoeken dat de halfwaardetijd van Uranium-Lood datering 713 miljoen danwel 4.5 miljard jaar bedraagt is ook niet zo moeilijk.

Maar wat mij verbaast, is dat we wel zonder vraagtekens te zetten accepteren, dat iets wat pas 60 jaar gemeten kan worden, door middel van extrapolatie en statistiek voor waar en zuiver aannemen.

Ik geloof best in de validiteit van dergelijke dateringstechnieken, maar ik ben me er ook van bewust dat er nogal wat haken en ogen (onzekerheden) aanzitten. Elke bron die je Googlet, zal dat aangeven. Wat ik dan niet begrijp, is dat mensen zo hard hun best denken te moeten willen doen om anderen van hun gelijk te overtuigen, terwijl zekerheid ook in het geval van de wetenschap relatief is.

En dat is dus het probleem met de discussie in dit topic. Jullie weten het zo goed, maar baseren je op aannames, die hypothes vormen, die onderzocht worden en die vooralsnog gestaafd blijken te kunnen worden aan onze huidige waarnemingen. Of niet.
Misschien is de bijbel maar een verhaal opgeschreven door mensen en misschien geloven sommige christenen veel te rigide, dat heb ik nooit ontkend. Maar men verzuimt zichzelf eens een spiegel voor te houden: ben ik wel zo bescheiden als dat ik wil dat die christenen zijn, is de wetenschap wel zo allesomvattend als dat ik nu doe voorkomen.

Het feit dat alle universele constanten zijn zoals ze zijn, en dat bij een lichte afwijking van één van deze constanten leven zoals wij dat kennen niet mogelijk zou zijn geweest, wordt door atheïsten toegekend aan toeval. DAT vind ik nou frappant. De statistische kans dat zoiets toevallig gebeurt is namelijk net zo oneindig klein als het bestaan van een opperwezen.

Ik wil om af te sluiten Socrates nog wel even quoten, om er ook maar eens een dooddoener tegenaan te gooien:
“And in knowing that you know nothing, that makes you the smartest of all.”

[ Voor 2% gewijzigd door DFKT op 22-03-2009 10:55 . Reden: Iets te veel neergetypt ]

• Dido

Dido

heforshe

DFKT schreef op zondag 22 maart 2009 @ 10:47:
Maar wat mij verbaast, is dat we wel zonder vraagtekens te zetten accepteren, dat iets wat pas 60 jaar gemeten kan worden, door middel van extrapolatie en statistiek voor waar en zuiver aannemen.
Voor zuiver en waar? Nopes. Voor waar en betrouwbaar binnen duidelijke grenzen, ja.
Ik geloof best in de validiteit van dergelijke dateringstechnieken, maar ik ben me er ook van bewust dat er nogal wat haken en ogen (onzekerheden) aanzitten. Elke bron die je Googlet, zal dat aangeven. Wat ik dan niet begrijp, is dat mensen zo hard hun best denken te moeten willen doen om anderen van hun gelijk te overtuigen, terwijl zekerheid ook in het geval van de wetenschap relatief is.
De reden dat je dat niet begrijpt hangt waarschijnlijk samen met feit dat je er kennelijk een zuiver dualistische logica op nahoudt die de volgende redenering in jouw ogen logisch maakt:

1) Jij hebt nog nooit sneeuw gezien, maar zonder enig argument, zonder enige onderbouwing, zonder enige andere aanleiding dan een enorm oud boek dat geschreven is door iemand die ook nog nooit sneeuw gezien had stel jij: sneeuw is oranje.
2) Ik heb ook nog nooit sneeuw gezien, maar ik heb uit beschrijvingen begrepen dat het een fijnkristallijne vorm van bevroren water is. Ik doe een fotometrisch experiment op een hoeveelheid gemalen ijs, en dat blijkt dat alle golflengten in het zichtbare spectrum min of meer evenveel te reflecteren. I concludeer dat sneeuw naar alle waarschijnlijk wit is, al dan niet met een kleine gekleurde zweem.

Nu stel jij:
A) Omdat in 2) meetfouten en onnauwkeurigheden voorkomen verwerp ik het volledig, want het moet 100% betrouwbaar zijn. Aangezien 2) verworpen is, moet 1) wel waar zijn, want andere mogelijkheden zie ik niet.
terwijl ik stel
B) Hoewel 2) meetfouten en onnauwkeurigheden bevat is er geen reden om aan te nemen dat het resultaat enorm ver van de werkelijkheid afligt, de onnauwkeurigheid is immers prima aantoonbaar en klein genoeg. Optie 1) heeft een onmetelijke onnauwkeurigheid en er is geen reden om optie 1) als waarschijnlijker dan opties 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 of 10 te zien. Als 2) niet waar is, kan sneeuw nog steeds net zo goed paars met gele stippen zijn als oranje.

Ik moest meteen aan jouw argumenten denken toen ik deze zag:
Afbeeldingslocatie: http://johnoliverschool.ca/ambrose/wp-content/uploads/2009/01/calvin_hobbes_math_atheist.jpg
En dat is dus het probleem met de discussie in dit topic. Jullie weten het zo goed, maar baseren je op aannames, die hypothes vormen, die onderzocht worden en die vooralsnog gestaafd blijken te kunnen worden aan onze huidige waarnemingen. Of niet.
Misschien is de bijbel maar een verhaal opgeschreven door mensen en misschien geloven sommige christenen veel te rigide, dat heb ik nooit ontkend. Maar men verzuimt zichzelf eens een spiegel voor te houden: ben ik wel zo bescheiden als dat ik wil dat die christenen zijn, is de wetenschap wel zo allesomvattend als dat ik nu doe voorkomen.
Daar hebben we die alomvattendheid weer: heb je nou nog niet door dat geen enkele serieuze wetenschapper ooit zal beweren dat wetenschap dezelfde alomvattendheid nastreeft als religie? Het hele idee van zingeving (waarom zijn we hier) is voor een wetenschapper niet relevant. Dat mag een religie verklaren. Maar om het bestaan van wetenschappelijk aangetoonde fenomenen te ontkennen omdat "de wetenschap" geen levensdoel geeft getuigt niet van bescheidenheid, maar van kortzichtigheid: "nee, ik wil die auto niet, want er zit geen iPod bij. Ik pak m'n fiets dus wel, en gebruik de iPod die ik al op heb."
Het feit dat alle universele constanten zijn zoals ze zijn, en dat bij een lichte afwijking van één van deze constanten leven zoals wij dat kennen niet mogelijk zou zijn geweest, wordt door atheïsten toegekend aan toeval. DAT vind ik nou frappant. De statistische kans dat zoiets toevallig gebeurt is namelijk net zo oneindig klein als het bestaan van een opperwezen.
Die drogredenering had ik in dit topic nog niet echt voorbij zien komen.

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat je exact dezelfde vraag had gesteld als je bloed koperoxide had vervoerd en je uit magnesium in plaats van koolstof was opgebouwd?
Om daar dan uit te concluderen dat er wel een god zal zijn toont alleen onbegrip aan, geen logica.

Ik zal voor de zoveelste keer maar eens een vraag herhalen voor degenen die statistiek denken te kunnen gebruiken om aan te tonen dat we niet zouden kunnen bestaan:

Experiment 1)
Stel dat ik 100 keer met een dobbelsteen gooi. Wat is de kans dat ik exact de serie 1625353425152436453416253425534425142231425342314243512435241324364322135453242341234343232445535263
gooi?
Antwoord: 6-100. Als je het hier niet mee eens bent is verder lezen zinloos ;)

Experiment 2)
Ik gooi 100 keer met een dobbelsteen. De resulterende serie is
1625353425152436453416253425534425142231425342314243512435241324364322135453242341234343232445535263

Mogelijke conclusies uit experiment 2:
A) De kans op om het even welke serie was 6-100 dus is het niet zo gek dat er eentje uitkwam.
B) De kans op die serie was 6-100. Dat is zo belachelijk klein dat dat niet toevallig kan zijn. Er zal wel een metafysisch fenomeen achter zitten!

De vraag: welke conclusie trek jij?
Ik wil om af te sluiten Socrates nog wel even quoten, om er ook maar eens een dooddoener tegenaan te gooien:
Je verwijst nu naar de absolute waarheid die mensen uit religieuse bronnen halen, neem ik aan?

Ik bedoel, als je doelt op het klakkeloos aannemen van wetenschappelijke fenomena die binnen de grenzen van onze alledaagse beleving simpelweg onomstotelijk zijn aangetoond, dan is de vraag jij gelooft dat je langer dan vandaag bestaat ook voor jou relevant. Heb je in dat geval enig argument waarom ik niet God, jouw schepper ben, die jou vijf minuten geleden geschapen heeft?

• Helghast.

Want ik lees dat nu wel iedere keer, maar ik ben helaas nooit in de natuurkunde verder gegaan, dus ik kan me daar vrij weinig bij voorstellen...
Kalium komt in de open natuur in de volgende concentraties voor:
39K 93.26% Stabiel
40K 0.012% Halfwaarde tijd 1.250×10^9 jaar
41K 6.73% Stabiel

40K valt uit een in 40Ar en 40Ca. Als een mineraal vormt heb je een gesloten systeem en kun je gaan meten.

Als je meer uitleg wil ga je maar naar de wikipedia page ipv creationisme propoganda sites.
Nu kun je kiezen voor de wetenschappelijke benadering die gegrond is in de wetten van de natuur, of je kunt gaan voor iets wat net zo goed door een gek in een grot bij elkaar gedroomd kan zijn als dat het bovennatuurlijk is.

Nog een leuke brain teaser om het af te ronden, als het universum 6000 jaar oud is waarom zien we dan sterren miljoenen lichtjaren ver weg?

• Dancing_Animal
Helghast. schreef op zondag 22 maart 2009 @ 15:29:
[...]

Nog een leuke brain teaser om het af te ronden, als het universum 6000 jaar oud is waarom zien we dan sterren miljoenen lichtjaren ver weg?
Omdat er wetenschappers zijn die denken te weten wat miljoenen lichtjaren zijn. En wetenschappers zitten er nogaleens naast.

[ Voor 43% gewijzigd door Dancing_Animal op 22-03-2009 15:33 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dancing_Animal schreef op zondag 22 maart 2009 @ 15:33:
Omdat er wetenschappers zijn die denken te weten wat miljoenen lichtjaren zijn. En wetenschappers zitten er nogaleens naast.
Een lichtjaar is een goed gedefinieerde afstand. Maar goed, wat wil je er tegenover stellen? Alleen zeggen dat wetenschappers er nog wel eens naast zitten doet helemaal niets voor je eigen zaak.

Ik ben benieuwd naar een positieve bijdrage, waar je zelf bewijzen levert voor de bijbelse 6000 jaar-theorie, maar om eerlijk te zijn reken ik er niet op.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 22-03-2009 16:09 ]

• deadlock2k
-

Verwijderd

Dancing_Animal schreef op zondag 22 maart 2009 @ 15:33:
[...]

Dit antwoord is m.i. het beste voorbeeld waarom ieder zinnig denkend mens tegen indoctrinatie door de kerk van kinderen zou moeten zijn...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Iedereen kan zaken fout inschatten, niet iedereen is zich daar van bewust.

Ook kan niet iedereen zich 'ontdekking' van foute inschatting permitteren, zo zal het voor een gelovige vaak lastig zijn iets te accepteren wat doordat het conflicteert met zijn geloof een existentieel probleem oplevert (of lijkt op te leveren). Strategieen daarmee om te gaan zijn dan bijvoorbeeld het stug vasthouden aan het oude idee of het zoeken naar een nieuwe manier daarmee om te kunnen gaan zonder dat het een probleem oplevert binnen de belangrijkste opvattingen (zie de EO/Dekker etc.). Of het afleggen van oude ideeen en iets nieuws accepteren (waarvoor angst kan bestaan: van zijn geloof vallen, zoals ook duidelijk is geworden in de uitzending van de EO (weet geen link))

Voor een wetenschapper kan het een probleem zijn, dat hangt voor een groot deel af van de incentives (eigenlijk dus net als bij de gelovige): als het erg aantrekkelijk is vast te houden aan een achterhaald idee, bijvoorbeeld als je daar je hele leven aan hebt gewerkt en je (potentieel) veel prestige aan dat oude idee kunt ontlenen, is dat een reden het onjuiste idee te promoten. De gemeenschap van wetenschappers zal normaal gesproken uiteindelijk het betere nieuwe idee overnemen, omdat wetenschappers nieuwsgerig zijn en willen weten hoe iets (waarschijnlijk) werkt. De kans dat zo'n achterhaald idee erg lang (wetenschappelijk) mainstream blijft is in dat geval niet erg groot.

Een (bepaald soort) gelovige heeft denk ik al snel meer reden vast te houden aan een metafysisch idee met fysieke pretenties dan een wetenschapper, voor die is dat niet wezenlijk van belang.

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 22-03-2009 16:37 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwant en wel passend hier:

De mockumentary Religulous komt deze week in Engeland uit:
Religulous
Bill Maher interviews some of religion's oddest adherents. Muslims, Jews and Christians of many kinds pass before his jaundiced eye. Maher goes to a Creationist Museum in Kentucky, which shows that dinosaurs and people lived at the same time 5000 years ago. He talks to truckers at a Truckers' Chapel. (Sign outside: "Jesus love you.") He goes to a theme park called Holy Land in Florida. He speaks to a rabbi in league with Holocaust deniers. He talks to a Muslim musician who preaches hatred of Jews. Maher finds the unlikeliest of believers and, in a certain Vatican priest, he even finds an unlikely skeptic.
De regisseur is dezelfde als bij de Borat-films, en de aanpak blijkbaar ook. De titel is trouwens een combinatie van "religion" en "ridiculous". Gelijk maar een linkje naar de officiele website.

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 16:21:
[...]

Dit antwoord is m.i. het beste voorbeeld waarom ieder zinnig denkend mens tegen indoctrinatie door de kerk van kinderen zou moeten zijn...
Ik begrijp je reactie niet helemaal, wil je hem even uitleggen?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op zondag 22 maart 2009 @ 17:10:
Verwant en wel passend hier:

De mockumentary Religulous komt deze week in Engeland uit:

[...]

De regisseur is dezelfde als bij de Borat-films, en de aanpak blijkbaar ook. De titel is trouwens een combinatie van "religion" en "ridiculous". Gelijk maar een linkje naar de officiele website.
Zou best een grappige film kunnen zijn, echter kun je zo'n film waarschijnlijk ook wel maken met ongelovigen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Spruit 11 schreef op zondag 22 maart 2009 @ 17:55:
[...]

Zou best een grappige film kunnen zijn, echter kun je zo'n film waarschijnlijk ook wel maken met ongelovigen.
Ik heb hem gezien. Het is echt op zijn Amerikaans, het had best een interessante film kunnen zijn inderdaad, maar de persoon die de film maakt heeft overal zijn conclusies al getrokken (waar ik het vaak wel mee eens ben, maar het zou mooier zijn voor de documentaire als hij meer reageert op wat de mensen die hij interviewt vertellen).

Ik vraag me af waarom hij zo'n hoge score heeft op IMDB.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Marzman, bijna zo hoog als The Blues Brothers inderdaad :o

• Helghast.
Dancing_Animal schreef op zondag 22 maart 2009 @ 17:46:
[...]

Dat is het probleem. 8)7

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dancing_Animal schreef op zondag 22 maart 2009 @ 17:46:
Wetenschappers zitten er wel eens naast, zeg je. Maar heilige boeken en hun interpreteerders niet? :)
Spruit 11 schreef op zondag 22 maart 2009 @ 17:55:
Dat zal harder zoeken worden naar de wacko's ;)

[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 22-03-2009 19:23 ]

• DFKT
Dido schreef op zondag 22 maart 2009 @ 12:39:
[...]

Voor zuiver en waar? Nopes. Voor waar en betrouwbaar binnen duidelijke grenzen, ja.

[...]

De reden dat je dat niet begrijpt hangt waarschijnlijk samen met feit dat je er kennelijk een zuiver dualistische logica op nahoudt die de volgende redenering in jouw ogen logisch maakt:
Wat je hier neerzet slaat echt kant noch wal. Je gaat totaal niet in op wat ik zeg en verzint ter plekke zaken die IK volgens jou waarchijnlijk denk? Ik geef aan dat de wetenschap niet onfeilbaar is, dat is iets anders dan dat ik liever een oud boek geloof.
Jij hebt nog nooit sneeuw gezien, maar zonder enig argument, zonder enige onderbouwing, zonder enige andere aanleiding dan een enorm oud boek dat geschreven is door iemand die ook nog nooit sneeuw gezien had stel jij: sneeuw is oranje.
2) Ik heb ook nog nooit sneeuw gezien, maar ik heb uit beschrijvingen begrepen dat het een fijnkristallijne vorm van bevroren water is. Ik doe een fotometrisch experiment op een hoeveelheid gemalen ijs, en dat blijkt dat alle golflengten in het zichtbare spectrum min of meer evenveel te reflecteren. I concludeer dat sneeuw naar alle waarschijnlijk wit is, al dan niet met een kleine gekleurde zweem.

Nu stel jij:
Nee, dat stel jij. Je moet niet voor mij proberen te denken, gaat je niet zo goed af hier.
[...]

Daar hebben we die alomvattendheid weer: heb je nou nog niet door dat geen enkele serieuze wetenschapper ooit zal beweren dat wetenschap dezelfde alomvattendheid nastreeft als religie? Het hele idee van zingeving (waarom zijn we hier) is voor een wetenschapper niet relevant.
Niet? Waarom wil je weten waar je onderzoek naar doet dan?
Dat mag een religie verklaren. Maar om het bestaan van wetenschappelijk aangetoonde fenomenen te ontkennen omdat "de wetenschap" geen levensdoel geeft getuigt niet van bescheidenheid, maar van kortzichtigheid: "nee, ik wil die auto niet, want er zit geen iPod bij. Ik pak m'n fiets dus wel, en gebruik de iPod die ik al op heb."
Ik ontken toch helemaal niets? Zie bovenaan.
[...]

Die drogredenering had ik in dit topic nog niet echt voorbij zien komen.

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat je exact dezelfde vraag had gesteld als je bloed koperoxide had vervoerd en je uit magnesium in plaats van koolstof was opgebouwd?
Om daar dan uit te concluderen dat er wel een god zal zijn toont alleen onbegrip aan, geen logica.

Ik zal voor de zoveelste keer maar eens een vraag herhalen voor degenen die statistiek denken te kunnen gebruiken om aan te tonen dat we niet zouden kunnen bestaan:

Experiment 1)
Stel dat ik 100 keer met een dobbelsteen gooi. Wat is de kans dat ik exact de serie 1625353425152436453416253425534425142231425342314243512435241324364322135453242341234343232445535263
gooi?
Antwoord: 6-100. Als je het hier niet mee eens bent is verder lezen zinloos ;)

Experiment 2)
Ik gooi 100 keer met een dobbelsteen. De resulterende serie is
1625353425152436453416253425534425142231425342314243512435241324364322135453242341234343232445535263

Mogelijke conclusies uit experiment 2:
A) De kans op om het even welke serie was 6-100 dus is het niet zo gek dat er eentje uitkwam.
B) De kans op die serie was 6-100. Dat is zo belachelijk klein dat dat niet toevallig kan zijn. Er zal wel een metafysisch fenomeen achter zitten!

De vraag: welke conclusie trek jij?
Jeetje, is er al honderd keer en singulariteit uiteen gebarsten waaruit een universum is ontstaan? En onze singulariteit is de enige waar leven in is ontstaan, zoals wij dat kennen? Wat een toeval! En jij bent echt goed in statistiek!

Hoe vind je die conclusie?
[...]

Je verwijst nu naar de absolute waarheid die mensen uit religieuse bronnen halen, neem ik aan?
Nee, die absolute waarheid die jij en je makkers pretenderen te hebben ten aanzien van religie. Een religieus iemand WEET namelijk dat ie niet alles weet, dit in tegenstelling blijkbaar tot een aantal mensen op dit forum.
Ik bedoel, als je doelt op het klakkeloos aannemen van wetenschappelijke fenomena die binnen de grenzen van onze alledaagse beleving simpelweg onomstotelijk zijn aangetoond, dan is de vraag jij gelooft dat je langer dan vandaag bestaat ook voor jou relevant. Heb je in dat geval enig argument waarom ik niet God, jouw schepper ben, die jou vijf minuten geleden geschapen heeft?
Er is niets onomstotelijks aan statistiek. Wat als de kans 6^-100 is dat ik een bepaalde reeks gooi met een dobbelsteen, kan het ook gebeuren dat ik de rest van mijn leven aan het dobbelen ben, en ik nog die serie niet heb gegooid. En dat is waar jullie al een aantal topics mee aan het schermen zijn: statistiek.

Verder trek ik helemaal niets in twijfel. Ik ben er heilig van overtuigd dat de aarde niet in 6 dagen is geschapen en dat de aarde ouder is dan 6000 jaar. Maar ik zie niet in waarom dat bewijst dat er verdere geen hogere macht in het spel is. Oh ja, volgens jullie moet de bijbel letterlijk genomen worden, omdat een paar rigide christenen er ook zo over denken, en je in religie natuurlijk vooral niet zelf moet nadenken. Toch?
gambieter schreef op zondag 22 maart 2009 @ 19:23:
[...]
Statistisch gezien is die kans groter dan binnen een groep christenen O-)

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op zondag 22 maart 2009 @ 19:23:
Dat zou best zo kunnen zijn. In de samenleving zijn de wacko's vaak veroordeeld tot productiewerk, vuilnisman of een bijstandsuitkering, of helpen ze vrolijk mee aan een actie van het Dierenbevrijdingsfront. Binnen godsdiensten zoals het christendom hebben ze echter de kans om op te klimmen tot posities zoals die van de paus of president van de VS, wat de wacko's de kans geeft om hun lariekoek aan honderden miljoenen mensen ten gehore te brengen. :D

[ Voor 6% gewijzigd door Salvatron op 22-03-2009 20:47 ]

• deadlock2k
-

• deadlock2k
-

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

deadlock2k schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:24:
In de bijbel staat bijvoorbeeld ergens een foute waarde voor Pi (geen grapje).
Waar staat dat in de bijbel?

• deadlock2k
-

• DFKT
deadlock2k schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:24:
[...]

Wetenschappers zitten er inderdaad wel eens naast. Maar wetenschappers erkennen in ieder geval de tekortkomingen van hun hypothesen en gaan op zoek naar een andere. Of als een theorie wegens nieuwe ontdekkingen niet toereikend blijkt te zijn, gaan ze op zoek naar manieren om die uit te breiden.

Het is zó ongelofelijk duidelijk dat de mensen hier die dergelijke dingen beweren zich werkelijk waar nog nooit maar één seconde hebben verdiept in de zogenaamde 'wetenschappelijke methode' dat mijn broek er vanaf zakt.
Wie dan, of lees jij net zo slecht als die anderen hier?
Helemaal met de uitspraken die ze er bij durven te doen. Terwijl in religieuze context vaak gemaakte fouten niet herzien worden. In de bijbel staat bijvoorbeeld ergens een foute waarde voor Pi (geen grapje).
Volgens mij staat er een stuk tekst over een cirkel in relatie tot zijn diameter, die niet tot een aantal decimalen achter de komma zuiver is? Maar afgerond toch best aardig. En dat in een periode van een paar honderd jaar v. Chr of zo? Best aardig, aangezien de benadering van de Babyloniërs en de Egyptenaren ook niet heel exact was.
Als je gelooft in de heiligheid van de bijbel als het onfeilbare woord van god, zal je dus nooit een simpele cirkel kunnen trekken. Toch wordt die fout in de bijbel niet verbeterd. Wie is er dan dom bezig?
Ja, want een verhaal over het trekken van een cirkel, bevat de volledige essentie van religie 8)7
En @DKFT; Omdat jij het niet snapt betekent het niet dat magie is. Als je jezelf er een beetje in zou verdiepen (want over het algemeen is het écht geen raketwetenschap om de basics er van te leren) zou je in ieder geval globaal snappen hoe dergelijke dateringsmethoden werken en dat het zeer wel mogelijk is om te kunnen zeggen dat er een halfwaardetijd van een slordige 700 miljoen jaar optreedt bij een bepaalde isotoop.
Ik snap er genoeg van, meer dan jij denkt in ieder geval. En ik heb ook al aangegeven dat ik de theorie erachter accepteer. Ik kan het ook niet helpen dat jullie iedere keer weer lezen wat jullie willen lezen, namelijk dat ik wetenschap veracht of zoiets.
En jullie beseffen je toch ook wel dat het apparaat waar jullie nu je posts op zitten te lezen voor 100% gebaseerd is op dergelijke gecompliceerde natuurkunde en logica? Tenzij je een nihilist bent kan je daar simpelweg niet omheen.
8)7

• DFKT
Je bedoelt waarschijnlijk 1 Koningen 7:23

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

DFKT schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:01:
Je bedoelt waarschijnlijk 1 Koningen 7:23
Ik zie daar geen PI staan.

• DFKT
Spruit 11 schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:33:
[...]

Ik zie daar geen PI staan.
Klopt. My point exactly.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DFKT schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:55:
Ik snap er genoeg van, meer dan jij denkt in ieder geval. En ik heb ook al aangegeven dat ik de theorie erachter accepteer. Ik kan het ook niet helpen dat jullie iedere keer weer lezen wat jullie willen lezen, namelijk dat ik wetenschap veracht of zoiets.
Tot nu toe heb je alleen maar gezegd dat de wetenschap niet perfect is, op een negatieve manier. Je hebt echter nergens neergezet wat je zelf denkt, en dat dan onderbouwd; daardoor is er nog geen reden om aan te nemen dat je echt begrijpt hoe wetenschap werkt :) .

Dat is de aanpak van ID, door alleen te zeggen wat er nog niet klopt aan de andere redeneringen, zonder zelf bij te dragen en de eigen argumenten bloot te stellen aan falsificatie en weerlegging.

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:59 ]

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:59 ]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

deadlock2k schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:45:
Oeps, 1 Kon 7:23 :o

Uit die berekening volgt dus een volledig verkeerde waarde van pi.
Hoe moet uit die bijbeltekst in vredesnaam het getal PI volgen?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste