Wellicht is het even interessant als ik ook een klein steentje bijdraag aan deze (briljant goede!!) discussie.
Onlangs zijn wij begonnen met een groot project voor het vervangen van _AL_ onze infrastructuur, servers, etc. etc. Kortom, de hele mikmak. Ook wij hebben gekozen voor een oplossing die deels gebruikt maakt van VMWare als virtualisatie platform. Helaas kan ik geen documenten posten, want die zijn allemaal gemaakt door een derde partij. Ik zal even (proberen) kort uit de doeken te doen waar wij voor gekozen hebben en, belangrijker, waarom.
De basis van onze opzet is een volledige redundant opgezet systeem waarbij beschikbaarheid (dus niet uptime!) een grote rol speelt. Wij zitten in de zorg en bieden 24/7 dienstverlening. Informatie moet dus ten alle tijden beschikbaar zijn voor zorgverleners. Op basis van deze informatie hebben wij er voor gekozen om een 2e datacentre in te richten, buiten onze hoofdlokatie. Dit heeft wel als consequentie dat wij geographically dispersed clusters moeten onderhouden. Op zich geen punt, maar wel iets om rekening mee te houden. Dit even als inleiden verhaaltje
Onze virtualisatie basis:
4x DL380, 32 GB, dual quadcore, 6 nics, dualhead hba's.
Storage die hier aanhangt zijn 2 HP EVA's 4100 die op basis van CA gesynced worden. Bij uitval zal een van de san's het dus overnemen (wel na handmatige acties om ongecontroleerde uitwassen te voorkomen)
De storage is op basis van FC, alles redundant gekoppeld over 2 fabrics.
2 van de DL380's hangen bij ons, de andere in een extern DC. Zo spreiden wij dus ook risico. Overigens, de connectie tussen de DC's loopt op basis van 2x 10 Gbit dark fibre voor de storage connectie en 4x 10 GB Ethernet in trunk voor de netwerk connectiviteit.
Wat wij aan het virtualiseren zijn:
Webservers (lichte load, dit is een standaard target voor virtualisatie, wij hebben er nu 3)
Printerservers (idem, 2 stuks)
Radiusservers (idem, 2 stuks)
Applicatieservers (voor lichte applicaties, 3 stuks)
Managementservers (geen 100% beschikbaarheid nodig, stuk of 4 geloof ik)
Test dingen (hiervoor hebben wij ook nog een aantal standalone ESXi hosts, logisch

)
Totaal dus een stuk of 12 ~ 15 VM's die nu op 4 redelijk dikke servers draaien. Dit kan wel uit, scheelt ruimte in het rack, bekabeling, koeling, administratie etc.
Alle servers zijn over het VMWare cluster verdeelt, zodat bij uitval van 1 van de datacentre's bijvoorbeeld radius en print mogelijkheden blijven bestaan.
Het VMware cluster (dus alles er op en er aan HA, Vmotion, DRS, the whole nine yards zeg maar) zorgt er voor dat wij normaal onderhoud kunnen doen op deze machines, mocht dat nodig zijn. Je basis moet natuurlijk altijd solide zijn.
Het beheer wordt hiermee een stuk eenvoudiger voor ons, de TCO gaat naar beneden, we kunnen standaard 2 van de 4 airco's uitzetten etc. Nu zal dit ook komen omdat we bv. onze citrix farm 50/50 over de datacentre's hebben verdeelt, maar goed.
Wat wij niet virtualiseren zijn bedrijfskritische clusters (exchange, zorgsysteem, oracle db). Tot zo ver even mijn 2 centjes. Geen idee of dit echt de bedoeling is, maar ik vond het wel passen. Ik zou in het HA SAN topic posten, maar ik kwam tot de conclusie dat het hier beter past
Eventueel wil ik documentatie wel door mensen laten doorlezen, maar alleen hier fysiek op lokatie