Ja.
of kunnen we heel snel een nieuwe X2 verwachten ? ik hoop van wel dan kunnen ze die GTX295 weer van de troon stoten.
Nee. Er staat geen X2 op de planning. Tenminste niet van AMD uit, dus zal het van partners uit moeten gaan. En die GTX295 is toch niet meer te krijgen straks... d'r zijn vorige week bijvoorbeeld helemaal geen nieuwe GTX295s geproduceerd door nVidia... hij is erg schaars aan het worden en het was meer een prestige object voor nVidia om de snelheidskroon weer in handen te krijgen.
De HD4870X2 aan de andere kant is wel goed te krijgen en tegen minder geld zonder echt veel langzamer te zijn.
En ik hoop dat het verbruik lager geworden is. Maar dat lijkt me wel aangezien ze toch een nieuwe naam aan de chip gegeven hebben. Ik gok dat het gebruik minimaal gelijk zal zijn aan de HD4870.
In idle toestand zou het minder moeten zijn.
Anoniem: 107626 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:49:
RV790 is dus gewoon een wat hoger geklokte RV770... Tjonge wat een anti-climax zeg.
Verbazingwekkend dat ze in de tussentijd niet met iets beter zijn gekomen. Zo'n simpele update hoeft toch niet zo lang te duren. Dat geeft wellicht toch iets weer van de limieten van de RV770 op architectureel niveau.
Apoca geeft het goed aan... Was het eigenlijk wel nodig om met iets anders te komen? Iets wat een uitbreiding is van je huidige architectuur met performance die waarschijnlijk dichter op je volgende generatie zit dan je zou willen? Een generatie waarvan de eerste samples klaar zijn op het moment dat je met de refresh komt...? Zeker met het oog op de performance van de concurrentie in verhouding tot de die-size.
Daarnaast wist AMD overigens al vanaf het begin van de lancering van de G92 dat nVidia van plan was om de G92 generatie zo'n 1.5 tot 2 jaar mee te laten draaien. nVidia heeft dit zelfs ooit eens officieel verklaard. AMD wist toen nog niet dat RV770 zo dicht op de performance van de GT200 zou zitten.... toen dat eenmaal duidelijk werd is men volgens mij nog eens goed gaan kijken wat slim was...
Het zegt niets over de limieten op architectureel niveau. Dat is een hele naieve aanname. Op welk architectureel vlak zou het dan wat over de limieten moeten zeggen? We weten dat het aan het 55nm GC proces van TSMC lag dat de RV770 vaak niet stabiel op hoger dan 850Mhz wilde draaien. We weten dat het 55nm GT proces van TSMC er nu voor zorgt dat de RV790 gegarandeerd op 950Mhz kan draaien daar waar veel RV770s vaak niet eens stabiel de 800Mhz haalden. De architectuur wil wel harder, maar als het proces het niet toe laat....
En wat je een simpele update noemt is toch helaas geen 'simpele' update. Een leek zou zeggen van 'de RV770 is toch modulair opgebouwd, plak er een extra ROP-module, een extra SIMD-Array met extra TMU unit bij en huppakee... klaar is Klara...'. Maar helaas is het allemaal niet zo eenvoudig. Er zijn zo veel extra factoren die mee spelen. Een paar niet onbelangrijke factoren zijn bijvoorbeeld: Drivers zijn ingesteld op bepaalde verhoudingen binnen een architectuur... grote veranderingen vereisen grote driveraanpassingen. Wat doet de concurrentie? Verkoopt een uitgebreide DX10.1 refresh nog goed als nog geen paar maanden later Windows 7 en/of DX11 al uit zijn... Zie ook de first post waarin alles al tijden stond vermeld inclusief de redenatie van de keuze voor een simpele refresh ipv een uitgebreide.
RV790 is voor RV770 wat R350 en R360 waren voor R300. En al die chips brachten ze geen windeieren. Als DX11 niet voor de deur stond dan was RV870 waarschijnlijk datgene geweest wat je had verwacht van RV790... een flink opgepompte RV770 met bij wijze van spreken twee keer zo veel van alles. Het punt is echter dat er een nieuwe API aan komt die toch wel wat veranderingen vergt... dus dan is een grote verandering niet slim, zeker met het risico dat er ergens fouten ontdekt worden in het hele tape-out traject... Soms willen ze dat soort risico's nemen en vriend en vijand verrassen... soms is het gewoon niet verstandig.
RV770 was zowiezo al een hele stap vooruit. Een ex-Intel ingenieur die verantwoordelijk was voor de i740 zorgde er voor dat de performance van de R600 architectuur met 40% omhoog ging per mm2. Als iemand me dat een jaar geleden had verteld dat dat zou gebeuren, dan had ik 'm voor gek verklaard. Maar verrassingen zijn dus altijd mogelijk... En de echte volgende R8 generatie is de eerste GPU die door alle drie de ATI teams gemaakt wordt, maar nu met een helpende hand van AMD ingenieurs. Ik heb liever dat ze daar hun focus op leggen dan op een refresh die het nog niet eens 9 maanden uithoudt. Zo kunnen ze er ook voor zorgen dat de AMD ingenieurs het niet verkloten zoals ze dat wel met de eerste Phenom gedaan hebben.
En ze moeten zich wel focussen op de nieuwe generatie, want nVidia heeft ook weer zwaar geschut klaar staan.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.