[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 98 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 37.241 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 19:26
Cassius schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:30:
[...]

Mogen winkels ook nog winst maken Astennu :> ? Marge is in winkels (retail) meestal het gouden getal: 18 procent. Dat zou €275 zijn - wat me prima lijkt voor winkel termen. Online is het echter een volledig ander verhaal, de echte dozenschuivers kunnen soms zelfs overleven met 6 tot 8 procent marge, dan kom je op online prijzen van rond de €250 euro. Hierbij lijkt Salland dus helemaal niet zo ver van de boot te zitten en je kan verwachten dat deze prijs grotendeels klopt :) .
Top webwinkels verkopen producten vaak met maar 5-10 euro winst niet eens procenten. Soms is het zo dat als iets rma terug komt ze verlies maken. Maar goed 250 euro zal dan wel de prijs worden. Ik ben dan wel benieuwd naar de performance gezien het feit dat ze qua prijs rond de HD4850 X2 zitten en we weten allemaal al hoe snel die is.
Hacku schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:36:
[...]

Een maand op voorhand gebeurt zelden, doorgaans twee - maximaal drie - weken op voorhand. De praktijk leert dat deze prijzen ook nog wat zullen dalen (niet veel, een paar euro's).
Dus eind maart / begin april. Maar dat wisten we eigenlijk al wel een beetje.

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 17-03-2009 13:50 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het klopt dat de Sapphire in de lijsten voorkomt. Op 20 maart zouden ze namelijk al aan de handel worden uitgeleverd. Ze mogen echter pas verkocht worden vanaf de launchdag....

Zoals ik al eerder zei... verwacht geen wonderen wat betreft performance... wat er in de first post staat klopt aardig, afhankelijk van resolutie en game... Wat cijfers die ik door kreeg... XT versie 6% sneller dan HD4870. XTX versie is 15% sneller.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Dan ziet het er naar uit dat hij idd gewoon weer 800 shaders heeft op een hogere klok. Beetje jammer. Gaan we maar weer wachten op de RV870 en R800.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 17-03-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:55:
Het klopt dat de Sapphire in de lijsten voorkomt. Op 20 maart zouden ze namelijk al aan de handel worden uitgeleverd. Ze mogen echter pas verkocht worden vanaf de launchdag....

Zoals ik al eerder zei... verwacht geen wonderen wat betreft performance... wat er in de first post staat klopt aardig, afhankelijk van resolutie en game... Wat cijfers die ik door kreeg... XT versie 6% sneller dan HD4870. XTX versie is 15% sneller.
Uhmm erg jammer dus. Niets meer dan een RV770 op 850-900 mhz..... Eigenlijk verdient hij de naam RV790 niet als het alleen een clock speed bump is. En dan is hij ook zeker geen 250 euro waard. Kun je beter een HD4870 X2 kopen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoezo verdient hij de naam RV790 niet? ATI doet al jaren niks anders.

R300 -> R350 -> R360
R420 / R423 -> R480 / R481
RV350 -> RV360 -> RV370 -> RV380

Allemaal voorbeelden van GPUs die andere namen hebben gekregen ondanks dat de architectuur hetzelfde is gebleven. Voor de buitenwereld was het niets meer dan een speedbump, maar onder de motorkap zijn er wel tweaks doorgevoerd om die hogere snelheden mogelijk te maken. De R3x0 generatie was natuurlijk het ultieme voorbeeld van 325Mhz naar 380Mhz naar 412Mhz.

Ik snap ook niet dat je daar verbaast over bent... Ik heb al zooooo veel hints gegeven en het stond al maanden in de first post wat je kon verwachten. :+

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat het sowieso een speedbump zou zijn gingen we wel van uit. Ik denk dat de meesten met mij toch hoopten op ook nog wat meer SPU's hogere geklokt GDDR5. Beetje een tegenvaller. Vandaar dat Nvidia dan ook een GTX 275 er tegen over kan zetten, inplaats van dat hij onverwacht gaat concurreren met de GTX285. Zoals de HD4 serie onverwacht goed was. Het zou wel te veel verandering met zich mee brengen om naar 160 SPU's te gaan. Trouwens in je TS heb je het over 20% :P. Dat hadden we toen ongeveer uitgerekend betekende 160 SPU's 850/900mhz core en 4Ghz geheugen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 17-03-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 14:22:
Hoezo verdient hij de naam RV790 niet? ATI doet al jaren niks anders.

R300 -> R350 -> R360
R420 / R423 -> R480 / R481
RV350 -> RV360 -> RV370 -> RV380

Allemaal voorbeelden van GPUs die andere namen hebben gekregen ondanks dat de architectuur hetzelfde is gebleven. Voor de buitenwereld was het niets meer dan een speedbump, maar onder de motorkap zijn er wel tweaks doorgevoerd om die hogere snelheden mogelijk te maken. De R3x0 generatie was natuurlijk het ultieme voorbeeld van 325Mhz naar 380Mhz naar 412Mhz.

Ik snap ook niet dat je daar verbaast over bent... Ik heb al zooooo veel hints gegeven en het stond al maanden in de first post wat je kon verwachten. :+
I know. En ik ben ook niet verbaast maar denk ik eerder teleurgesteld :). Als ze echt dingen intern verandert hebben klopt het wel met de lijn die ze in het verleden gevolgd hebben en die jij hierboven ook schetst. Alleen had ik dan eerlijk gezegd 900 MHz verwacht. Ik snap niet dat AMD relatief veel moeite heeft gedaan om alleen maar de clockspeed omhoog te krijgen. Ben benieuwd of het verbruik misschien ook nog lager geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoger geklokt GDDR5 heeft weinig nut. De RV770 is zowiezo al niet onderbedeeld wanneer het aan komt om bandbreedte. Zie ook het verschil van HD4850 naar HD4870... daar komt zo'n 80% meer bandbreedte bij naast de 20% corespeed verhoging, maar de performance stijgt niet met 80%... De HD4870 is gemiddeld zo'n 20% sneller dan de HD4850 wanneer er veel met AA/AF gewerkt wordt. Dus nog hoger geklokt geheugen heeft weinig zin, tenzij de ROPs nog eens grondig onder handen genomen worden om nog efficienter met de bandbreedte om te gaan.

Bij die 20% in de TS is hab ik een tijd terug een ninja/stealth-edit gemaakt waardoor er staat 'maximaal 20%'. De hints liggen voor het oprapen in dit topic, vooral in de first post. Dat niet iedereen het leest, daar kan ik niets aan doen. O-) Overigens zal het soms iets hoger liggen, soms iets lager. Dat hangt natuurlijk af van de game, resolutie en de IQ instellingen. En d'r stond ook al weken in dat de RV790 in grote lijnen gelijk bleef aan de RV770... duidelijker kon ik het niet maken.

@ Astennu, die 900Mhz+ komt er ook wel. Ik verwacht OC versies die op 950Mhz geklokt zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 17-03-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-05 20:51

edward2

Schieten op de beesten

Wat is het ontzettend saai in GPU-land. Een paar mhz erbij, een kruimel doormidden snijden (GTX275). Bah.
Anderzijds is er steeds minder behoefte naar snellere GPU's nu de consoles PC gamesprogressie zo goed als uitgeroeid heeft .

Ik mis de good old times toch wel hoor, toen er bin na elk jaar wel een nieuwe architectuur uitkwam, maar ja, toen waren er meerdere spelers en waren de ontwerpen nog klein...

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiLLaHeRTz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-04 14:50
edward2 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 17:27:
Wat is het ontzettend saai in GPU-land. Een paar mhz erbij, een kruimel doormidden snijden (GTX275). Bah.
Anderzijds is er steeds minder behoefte naar snellere GPU's nu de consoles PC gamesprogressie zo goed als uitgeroeid heeft .

Ik mis de good old times toch wel hoor, toen er bin na elk jaar wel een nieuwe architectuur uitkwam, maar ja, toen waren er meerdere spelers en waren de ontwerpen nog klein...
Dat is nog steeds zo, om het jaar is er een nieuwe generatie, waarbij meestal ook een nieuwe architectuur ontworpen wordt, al is het maar een blok met shaders erbij en nieuw geheugen. Om de 3(?) jaar komt meestal een compleet nieuwe architectuur uit.

Dit alles is natuurlijk alleen zo als er voldoende concurrentie is *Mikt naar G80/R600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Eerst waren de sprongen wat groter en dat begint nu minder te worden. Ook vind ik dat de consoles het in verhouding nog erg goed doen qua IQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 06:33
CJ schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 14:43:

Bij die 20% in de TS is hab ik een tijd terug een ninja/stealth-edit gemaakt waardoor er staat 'maximaal 20%'. De hints liggen voor het oprapen in dit topic, vooral in de first post. Dat niet iedereen het leest, daar kan ik niets aan doen. O-) Overigens zal het soms iets hoger liggen, soms iets lager. Dat hangt natuurlijk af van de game, resolutie en de IQ instellingen. En d'r stond ook al weken in dat de RV790 in grote lijnen gelijk bleef aan de RV770... duidelijker kon ik het niet maken.
Sinds wanneer wist jij het al? Sinds die first post of al veel eerder? d:)b

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
Radeon HD 4890 shows up in European e-tail listing

http://techreport.com/discussions.x/16590

Remember those rumors about an upcoming Radeon HD 4890 from AMD? Well, it doesn't look like they're rumors anymore. At least, a listing for the new high-end graphics card has popped up at Salland, an online retail store in the Netherlands.

Salland is beroemd! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
Waarschijnlijk morgen Catalyst 9.3 :).

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Laatst online: 17-05 20:51

edward2

Schieten op de beesten

Astennu schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 17:44:
Eerst waren de sprongen wat groter en dat begint nu minder te worden. Ook vind ik dat de consoles het in verhouding nog erg goed doen qua IQ.
Vroeger waren de ontwerpen natuurlijk ook kleiner. Ik kan me voorstellen dat je niet elk jaar even een GPU uitpoept met een miljard transistoren. De ontwikkeltijden van zowel hardware als drivers zal daadoor wel vele malen zijn toegenomen. Opzich is meer perf. in de vorm van het uitbreiden van streamprocessoren, TMU's en of kloksnelheid natuurlijk in veel gevallen ook al acceptabel, aangezien alles binnen de DX standaard al ondersteund wordt, maar het is altijd leuk als er wat aan de efficiëntie gedaan wordt. (die was natuurlijk al erg goed en compact in de HD4xxx reeks).

Veel engines zijn tegenwoordig multiplatform en daarom zijn er toch wel consessies gedaan op het gebied van IQ voor de PC hoor (textures en shaders). Sinds Crysis en Stalker bv. zit er voorlopig weinig tot niets meer in de pipeline waar de GFX die van deze games ovetreffen, erg zuur, "onze" GPU's kunnen veel beter.

Het wachten is vermoedelijk op de volgende generaties consoles.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30
[b]CJ schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 14:43:[/
@ Astennu, die 900Mhz+ komt er ook wel. Ik verwacht OC versies die op 950Mhz geklokt zijn.
CJ nu je toch aan het lekken bent ;)
Is er nog wat aan het idle verbruik gedaan, en @load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286793

20% performance erbij is niet eens zo slecht als het lijkt. Oc- edities doen er misschien nog eens 5 a 10% bij op. Dan hebben we toch echt een gtx 285 concurrent.

Ja een gtx 285 black edition verslaat de hd 4890 dan weer met 15%. Maar hij is ook 125 euro duurder. Je kunt dan net zo goed een hd 4870 x2 kopen.

En wat dachten jullie van een hd 4890 x2? Als we nog eens 20%+ erbij krijgen bovenop de prestaties van een hd 4870 x2 heeft ati de snelste kaart van het moment!

Het is alleen te hopen dat ati niet heeft stilgezeten op het gebied van energieverbruik. Dat was voor mij het grootste nadeel aan de hd 4870/4870x2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 19:33
hmm..... en toch moet er meer zijn want 50mhz verschil met mijn 4870 oc versie lijkt me de drukte van de nieuwe dozen niet eens waard.

en mocht het wel zo zijn: mooi! dan kan mijn kaartje nog wel een half jaar blijven zitten :+

trouwens, hij gaat het voor die prijs erg moeilijk krijgen tegen een gtx280 voor dezelfde prijs. natuurlijk zijn er situaties dat de 4870 die al aardig bijhoudt maar overall is de gtx280 toch wel wat sneller. daar gaat 50mhz extra weinig verschil in maken (of reference 100mhz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Anoniem: 286793 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 18:47:
20% performance erbij is niet eens zo slecht als het lijkt. Oc- edities doen er misschien nog eens 5 a 10% bij op. Dan hebben we toch echt een gtx 285 concurrent.
Probleem is dat het tot 20% zal zijn en als ik de posts van CJ mag geloven, zit de gemiddelde kaart daar ruim onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 19:33
als er verder geen bottlenecks zijn dan zal 900-950mhz dus 20% kunnen geven. eigenlijk ook niet eens zo verkeerd, Nvidia maakt ook niet bepaald reuzesprongen op het moment dus waarom zouden ze meer doen?

er moet tenslotte ook nog een splinternieuwe dx11 kaart gebouwd worden die uiteraard wel duidelijk sneller moet zijn.

al met al toch weer een leuke kaart die helaas, vergeleken met de huidige prijzen van de 4870, iets te duur is in eerste instantie.... persoonlijk zet ik er dan liever voor 150 euro een 2e bij. 900-950mhz zullen waarschijnlijk de oc versies zijn die dus richting de 300 euro gaan.

maar mocht je nu in zijn voor een upgrade vanaf een andere generatie is het toch weer een leuke boost.

toch ben ik bang dat de gtx280 de betere (goedkopere) keus gaat worden.... we shall see!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meet HD4890...

De eerste pics....

http://forum.coolaler.com/showthread.php?t=204743

Coresnelheid in 2D: 240Mhz. Powerplay @ full effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30
CJ schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 19:54:
Meet HD4890...

De eerste pics....

http://forum.coolaler.com/showthread.php?t=204743

Coresnelheid in 2D: 240Mhz. Powerplay @ full effect.
Die info zie ik daar verder niet hij is d'r ook zonder chinees:

http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=25257&catid=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Al die drukte om 100 mhz verschil. Ik vind het knap als hij de 15% meer performance haalt.

Zon klein beetje verschil voor 100 euro meer?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prijzen zullen ongetwijfeld nog zakken. En bedenk je wel dat de 1GB HD4870 voor €299 gelanceerd werd. Een half jaar later krijg je een snellere versie voor minder geld die ook nog eens een stuk zuiniger is in idle toestand (iets wat vaak tegen de HD4870 gebruikt werd in vergelijking met de GTX260/280).

Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/3537/powercolor4890.jpg
http://many-electronics.s...ce.de/sp.php?artnr=18678& nu @ €260

[ Voor 8% gewijzigd door CJ op 17-03-2009 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 286793 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 20:35:
Al die drukte om 100 mhz verschil. Ik vind het knap als hij de 15% meer performance haalt.

Zon klein beetje verschil voor 100 euro meer?!
Hier nog een. Dat wordt even de reviews afwachten voor je op de pre-order knop drukt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 20:48:
Prijzen zullen ongetwijfeld nog zakken. En bedenk je wel dat de 1GB HD4870 voor €299 gelanceerd werd. Een half jaar later krijg je een snellere versie voor minder geld die ook nog eens een stuk zuiniger is in idle toestand (iets wat vaak tegen de HD4870 gebruikt werd in vergelijking met de GTX260/280).

[afbeelding]
http://many-electronics.s...ce.de/sp.php?artnr=18678& nu @ €260
MAar is de pin layout nu ook echt anders ? of kunnen we heel snel een nieuwe X2 verwachten ? ik hoop van wel dan kunnen ze die GTX295 weer van de troon stoten. En ik hoop dat het verbruik lager geworden is. Maar dat lijkt me wel aangezien ze toch een nieuwe naam aan de chip gegeven hebben. Ik gok dat het gebruik minimaal gelijk zal zijn aan de HD4870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107626

RV790 is dus gewoon een wat hoger geklokte RV770... Tjonge wat een anti-climax zeg.

Verbazingwekkend dat ze in de tussentijd niet met iets beter zijn gekomen. Zo'n simpele update hoeft toch niet zo lang te duren. Dat geeft wellicht toch iets weer van de limieten van de RV770 op architectureel niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 17:15

Apoca

Array Technology Industry

Je zou je ook kunnen afvragen, moeten ze al met iets veel beters komen?

Ik had zelf niks specials verwacht, en ga dan ook lekker wachten op de "nieuwe" reeks.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Anoniem: 107626 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:49:
RV790 is dus gewoon een wat hoger geklokte RV770... Tjonge wat een anti-climax zeg.

Verbazingwekkend dat ze in de tussentijd niet met iets beter zijn gekomen. Zo'n simpele update hoeft toch niet zo lang te duren. Dat geeft wellicht toch iets weer van de limieten van de RV770 op architectureel niveau.
In dat opzicht is AMD dus niet veel anders dan nVidia. Die laatste zat ook gebakken met hun superieure 8800 GTX en GTS serie. Het duurde toen ook nog best lang voordat de prijzen naar een lager niveau kwamen en qua prestaties werd er pas bij de GeForce 9800GX2 weer een grote stap gezet. De 8800GTX doet namelijk amper onder voor die 9800GTX. Vooral op hogere resoluties en met veel AA is die goed oude G80 chip nog steeds sneller door de 384-bits geheugenbus en het extra geheugen tov de 9800GTX.

Verschil is wel dat je bij nVidia een stevige prijs betaald voor zo'n mooie kaart, terwijl je de HD4850 en HD4870 al direct voor 150 tot 225 euro kon krijgen in de zomer van 2008.

Zolang er weinig druk is van de concurrentie zal er ook geen vaart worden gemaakt met het uitbrengen van nieuwe producten. Naar mijn verwachting verkoopt de HD4800 serie nog steeds goed, zeker met die prijsverlaging van afgelopen week.

[ Voor 3% gewijzigd door frankknopers op 18-03-2009 00:06 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiLLaHeRTz
Apoca schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:56:
Je zou je ook kunnen afvragen, moeten ze al met iets veel beters komen?

Ik had zelf niks specials verwacht, en ga dan ook lekker wachten op de "nieuwe" reeks.
Idd, ik hou lekker mijn watergekoelde 4870 1gb tot de nieuwe generatie uit is :)

Waarom zou je nog sneller willen, de meeste games kan je al voluit spelen op Crysis na ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KiLLaHeRTz schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 00:07:
[...]

Idd, ik hou lekker mijn watergekoelde 4870 1gb tot de nieuwe generatie uit is :)

Waarom zou je nog sneller willen, de meeste games kan je al voluit spelen op Crysis na ;)
Omdat het kan? :9 Mits het betaalbaar is enzo :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiLLaHeRTz
Anoniem: 134818 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 00:11:
[...]

Omdat het kan? :9 Mits het betaalbaar is enzo :p.
Mja, als je echt sneller wilt, zou ik 2x een HD4870X2 kopen, omdat het sneller kan.
Dit heeft echter geen nut in Crysis door zijn bagger multi-GPU, maar in COD4/5 en andere games zorgt het zeker voor de nodige extra frames ;)

Overigens kan je dan ook 4x een 4890 in CFX zetten, maar dan ben je echt gek :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nadeel aan Quad CF is ook 4x een AF in AFR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:18:
[...]
MAar is de pin layout nu ook echt anders ?
Ja.
of kunnen we heel snel een nieuwe X2 verwachten ? ik hoop van wel dan kunnen ze die GTX295 weer van de troon stoten.
Nee. Er staat geen X2 op de planning. Tenminste niet van AMD uit, dus zal het van partners uit moeten gaan. En die GTX295 is toch niet meer te krijgen straks... d'r zijn vorige week bijvoorbeeld helemaal geen nieuwe GTX295s geproduceerd door nVidia... hij is erg schaars aan het worden en het was meer een prestige object voor nVidia om de snelheidskroon weer in handen te krijgen.

De HD4870X2 aan de andere kant is wel goed te krijgen en tegen minder geld zonder echt veel langzamer te zijn.
En ik hoop dat het verbruik lager geworden is. Maar dat lijkt me wel aangezien ze toch een nieuwe naam aan de chip gegeven hebben. Ik gok dat het gebruik minimaal gelijk zal zijn aan de HD4870.
In idle toestand zou het minder moeten zijn.
Anoniem: 107626 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:49:

Apoca geeft het goed aan... Was het eigenlijk wel nodig om met iets anders te komen? Iets wat een uitbreiding is van je huidige architectuur met performance die waarschijnlijk dichter op je volgende generatie zit dan je zou willen? Een generatie waarvan de eerste samples klaar zijn op het moment dat je met de refresh komt...? Zeker met het oog op de performance van de concurrentie in verhouding tot de die-size.

Daarnaast wist AMD overigens al vanaf het begin van de lancering van de G92 dat nVidia van plan was om de G92 generatie zo'n 1.5 tot 2 jaar mee te laten draaien. nVidia heeft dit zelfs ooit eens officieel verklaard. AMD wist toen nog niet dat RV770 zo dicht op de performance van de GT200 zou zitten.... toen dat eenmaal duidelijk werd is men volgens mij nog eens goed gaan kijken wat slim was...

Het zegt niets over de limieten op architectureel niveau. Dat is een hele naieve aanname. Op welk architectureel vlak zou het dan wat over de limieten moeten zeggen? We weten dat het aan het 55nm GC proces van TSMC lag dat de RV770 vaak niet stabiel op hoger dan 850Mhz wilde draaien. We weten dat het 55nm GT proces van TSMC er nu voor zorgt dat de RV790 gegarandeerd op 950Mhz kan draaien daar waar veel RV770s vaak niet eens stabiel de 800Mhz haalden. De architectuur wil wel harder, maar als het proces het niet toe laat....

En wat je een simpele update noemt is toch helaas geen 'simpele' update. Een leek zou zeggen van 'de RV770 is toch modulair opgebouwd, plak er een extra ROP-module, een extra SIMD-Array met extra TMU unit bij en huppakee... klaar is Klara...'. Maar helaas is het allemaal niet zo eenvoudig. Er zijn zo veel extra factoren die mee spelen. Een paar niet onbelangrijke factoren zijn bijvoorbeeld: Drivers zijn ingesteld op bepaalde verhoudingen binnen een architectuur... grote veranderingen vereisen grote driveraanpassingen. Wat doet de concurrentie? Verkoopt een uitgebreide DX10.1 refresh nog goed als nog geen paar maanden later Windows 7 en/of DX11 al uit zijn... Zie ook de first post waarin alles al tijden stond vermeld inclusief de redenatie van de keuze voor een simpele refresh ipv een uitgebreide.

RV790 is voor RV770 wat R350 en R360 waren voor R300. En al die chips brachten ze geen windeieren. Als DX11 niet voor de deur stond dan was RV870 waarschijnlijk datgene geweest wat je had verwacht van RV790... een flink opgepompte RV770 met bij wijze van spreken twee keer zo veel van alles. Het punt is echter dat er een nieuwe API aan komt die toch wel wat veranderingen vergt... dus dan is een grote verandering niet slim, zeker met het risico dat er ergens fouten ontdekt worden in het hele tape-out traject... Soms willen ze dat soort risico's nemen en vriend en vijand verrassen... soms is het gewoon niet verstandig. ;)

RV770 was zowiezo al een hele stap vooruit. Een ex-Intel ingenieur die verantwoordelijk was voor de i740 zorgde er voor dat de performance van de R600 architectuur met 40% omhoog ging per mm2. Als iemand me dat een jaar geleden had verteld dat dat zou gebeuren, dan had ik 'm voor gek verklaard. Maar verrassingen zijn dus altijd mogelijk... En de echte volgende R8 generatie is de eerste GPU die door alle drie de ATI teams gemaakt wordt, maar nu met een helpende hand van AMD ingenieurs. Ik heb liever dat ze daar hun focus op leggen dan op een refresh die het nog niet eens 9 maanden uithoudt. Zo kunnen ze er ook voor zorgen dat de AMD ingenieurs het niet verkloten zoals ze dat wel met de eerste Phenom gedaan hebben. :+

En ze moeten zich wel focussen op de nieuwe generatie, want nVidia heeft ook weer zwaar geschut klaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

En toch ben ik het met edward eens dat het vrij saai is in GPU land. We zijn als GPU liefhebbers een stel pubers die nieuwe speeltjes krijgen en de laatste paar keren was het speeltje twee keer zo duur en maar een paar procent sneller. De X1950XTX bracht bergen snelheid, net zoals de 8800Ultra echt twee keer zo snel was als de 7900GTX512, soms wel meer. Ik snap wel dat het grote chips zijn, dure ontwikkeling, yadda yadda en ze doen het al langer zo binnen de serie.

Maar toch, er borrelt niets. Jammer wel :) .

Maar er zijn alweer wat kleine geruchten over opvolgers van de GT200 serie (GT300?) en de RV8/R8 series. Blijkbaar wordt dat weer wat spannender. We shall see what we shall see.

[ Voor 14% gewijzigd door Cassius op 18-03-2009 00:42 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Cassius schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 00:39:
En toch ben ik het met edward eens dat het vrij saai is in GPU land. We zijn als GPU liefhebbers een stel pubers die nieuwe speeltjes krijgen en de laatste paar keren was het speeltje twee keer zo duur en maar een paar procent sneller. De X1950XTX bracht bergen snelheid, net zoals de 8800Ultra echt twee keer zo snel was als de 7900GTX512, soms wel meer. Ik snap wel dat het grote chips zijn, dure ontwikkeling, yadda yadda en ze doen het al langer zo binnen de serie.

Maar er zijn alweer wat kleine geruchten over opvolgers van de GT200 serie (GT300?) en de RV8/R8 series. Blijkbaar wordt dat weer wat spannender. We shall see what we shall see.
De thrill was er een beetje uit met de HD4870X2, dat was voor een binnenkomertje een monsterkaart. Vergeet niet dat de performance de afgelopen jaren drastisch is verhoogd allemaal, maar niet alleen de kracht van de kaart een rol speelde, ook koeling, geluidsproductie en vooral stroom-verbruik. Is wel leuk een reeks kaarten in je systeem te hebben waarmee je feilloos elk spel kan spelen op maximale settings, maar dat consumeerd vrij veel stroom niet?

Liever een slanker model wat minder consumeert maar toch dezelfe prestaties kan neerzetten. Er zijn op het moment nog echt weinig games waarbij een X4 Crossfire of Sli opstelling een vereiste is, dus zowiezo de X2 of Sli in het algemeen is dan ook beetje een hype. Immers een spel wat niet geschreven is om te werken met beide technieken zal niet harder lopen dan op een single-kaart.

Ik denk dat over een jaar wel de grote bang weer komen gaat. Ik vind het zowiezo vreemd dat nvidia zich moet bezighouden met herproducties van dezelfde chips. Alsof die fabriek non-stop heeft staan bakken en Nvidia + de kaartbakkers met een overschot aan chips zitten. Lekker makkelijk is dan weer rebranden. Zoveel nieuws is er nu eenmaal ook niet aan toegevoegd, en het verkopen van je oudere 8800GTS gaat met een te karig geldbedrag de deur uit (omdat er immers 'nieuwere' kaarten van nvidia zijn en goedkoper ook nog).

Ik ben van een HD3850 256MB overgestapt naar een HD3870 512MB, prima kaartje en kan nog wel even mee dacht ik zo. Ik heb nog niet de behoefte om elk half jaar een nieuwe kaart (monster) in mn systeem te proppen, behalve dat het weer oeh's en ah's doet bij elke 3Dmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Cassius schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 00:39:

Aan de andere kant is er wel genoeg verbetering gekomen op het multi GPU vlak. Zo zie je steeds meer moederborden met twee, drie of vier videokaartsloten en kun je met het Core i7 platform zowel met SLI als Crossfire experimenteren. Als je meer performance wilt kun je dus richting een triple of quad GPU opstelling gaan. Steeds meer games bieden hier ondersteuning voor, maar helaas nog niet alle.

Ik vind het dan wel erg jammer dat GTA IV neit meer dan twee GPU's gebruikt in de Catalyst drivers. Het argument dat dit een CPU gelimiteerde game is gaat ook niet meer op als je een stevige Core i7 configuratie hebt. De CPU load zit nooit hoger dan 50%, waardoor het nuttig kan zijn om een extra videokaart te plaatsen.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 00:47:
[...]
De thrill was er een beetje uit met de HD4870X2, dat was voor een binnenkomertje een monsterkaart.
Yep. En het is er eentje die aangeeft hoe de trends gaan worden... je weet nu min of meer wat je kan verwachten in de toekomst... en nVidia zal er dit keer beter op voorbereid zijn.... want die weten nu dat de RV870 een leuke boost zal geven ten op zichte van de RV770/RV790 en dat er vlak er na... of misschien zelfs wel tegelijkertijd... een X2 uit gaat komen die deze performance verdubbeld. Daarna zal het weer een tijd vlak zijn... om ineens bij de R9 generatie precies hetzelfde patroon te vertonen van enorme boost, gevolgd door een vlakke periode.

Wil nVidia dit counteren dan moeten ze a) of een GT300 maken die in single configuratie al net zo snel is als een X2, of b) ze moeten de GT300 zo klein maken dat ook zij gelijk een GX2 variant kunnen lanceren. AMD zette hun "small die strategy" al in 2005 in werking. nVidia werd hierdoor verrast en heeft wat dat betreft een kleine achterstand, maar we weten allemaal hoe vasthoudend Jen-Hsung is, dus die komt wel terug bijten. :+

Dan wat andere details aangezien niemand dit nog niet echt heeft opgemerkt... zoals bekend dus 240Mhz in idle toestand, cooler draait op 24% en de GPU wordt dan nog zo'n 60C in idle (zet 'm op 35 en de temp daalt naar 45). 2x een 6 pins connector met ruimte voor een 1x6 en 1x8 combo (eventueel voor OC versies), Catalyst Overdrive gaat nu tot 1Ghz core en 1.2Ghz mem (omhoog van 790Mhz core en 1.1 Ghz).. zeker dat laatste is niet oninteressant.

Aangezien een RV770 dit niet zo maar haalde, is er dus wel het een en ander gewijzigd om veel verder te komen. De stap van R300 naar R350 was slechts 55Mhz. De stap van R350 naar R360 was nog kleiner met 32Mhz. De refresh stap van R520 naar R580 was architectureel gezien groter, maar de kloksnelheid bleef gelijk. Nu gaat de core relatief gezien dus een stuk hoger geklokt worden en krijgt het zo'n 10GB/s meer bandbreedte. Nu nog even afwachten wat men zegt over tweaks binnen de GPU waardoor dit mogelijk is en of de bandbreedte door eventuele tweaks efficienter gaat worden benut.

Edit: in Duitsland is-ie nu trouwens voor €237 opgedoken... de Powercolor HD4890 1GB: http://www.computerbase.de/preisvergleich/a414190.html. De specs staan er ook bij vermeldt. In de Tweakers pricewatch is de goedkoopste HD4870 1GB zo'n €188. €50 verschil dus nog maar.

[ Voor 5% gewijzigd door CJ op 18-03-2009 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

De refreshes met een maximaal verschil 50Mhz klopt niet helemaal he. Het lijkt me stug dat ze een chip verversen voor 50Mhz alleen. Immers gaat het stroomverbruik er een stukje omlaag mee (in de meeste gevallen) en wordt de chip wat effiecienter wat resulteert in een snellere beeldopbouw.

Dat Ati zegt (of AMD iig) dit is de chip, de referentiesnelheid is 740MHz, en het verbruik is hiermee 100W op load, dan houden de meeste fabrikanten daar zich aan. Als ik een voltmod toepas en wat extra koeling erop plaats, om vervolgens 200MHz sneller te gaan met de chip, dan zal dat voor een langere tijd ook prima gaan, maar garantie over werking van de kaart is daarmee niet langer gegeven vanaf Ati. Het stroomverbruik wordt ook asociaal hoog.

Ook kaarten met een 3 slots koeler en 3 fans minimaal, is eigenlijk wel om te lachen als je ziet dat deze maar 'net 50mhz' sneller is als de originele. Doe er dan een V-mod op, maak het interessant, geef het een boost zodat het de moeite waard is om te kopen. Want zonder v-mod of temperaturen nog altijd boven kampertemperatuur zal 'hard' overklokken er toch niet in zitten. Je zit met een stockvoltage waar de meeste chips er al na 75MHz mee uitscheiden.

Vroegere kaarten, en kaartenbouwers, maakte het dan weer interessant door ipv 2.5Ns geheugen erop te plaatsen, voor 2.0ns te gaan. Dat maakte het met overklokken ook wat net interessanter. Tegenwoordig krijgt elke kaart nagenoeg dezelfde chips en componenten. Je zou bijna je eigen caps en fets moeten gaan solderen om het nog leuk te maken :P :+

En om toch naar weer objectief te blijven: De big bang komt er straks weer aan. De kaart waar we immers allen op zaten te wachten met DirectX 11 ondersteuning, nog betere powerplay, nog betere GPU-werkzaamheden die voor de CPU bedoeld waren, en nog betere ondersteuning in steeds meer games. De drivers van Ati/AMD is waar ook de kracht ligt, en daarom kies ik ook voor Ati.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik ga er denk ik wel een proberen gewoon om te zien wat hij kan. Ik hoop dat je de core giga hoog kan clocken. En in dat geval koop ik misschien wel een 2e om in CF te zetten. Voordeel van in CF zetten is dat als games vertragen met CF je CF echt uit kan zetten. En je een van die kaarten naar een andere pc kan zetten voor trouble shooting :)

En er zijn al mooie coolers voor de single kaarten te krijgen.

Al is er voor de X2 nu ook een Artic Xtreem. Dat kan ook nog wel interessant zijn :P

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 18-03-2009 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CJ, Komt deze kaart ook al uit met standaard vaporchamber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 58485 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 01:27:
De refreshes met een maximaal verschil 50Mhz klopt niet helemaal he. Het lijkt me stug dat ze een chip verversen voor 50Mhz alleen. Immers gaat het stroomverbruik er een stukje omlaag mee (in de meeste gevallen) en wordt de chip wat effiecienter wat resulteert in een snellere beeldopbouw.
De basis 4870 loopt op 750MHz. De op computerbase getoonde specs spreken van 850MHz. Dat valt alvast niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:05
Edmin schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:51:
De basis 4870 loopt op 750MHz. De op computerbase getoonde specs spreken van 850MHz. Dat valt alvast niet tegen.
Dus + 13%, weet je ook al wel wat dat voor prestatieboost geeft indien het geheugen evenveel meegaat...
Een ex-Intel ingenieur die verantwoordelijk was voor de i740 zorgde er voor dat de performance van de R600 architectuur met 40% omhoog ging per mm2. Als iemand me dat een jaar geleden had verteld dat dat zou gebeuren, dan had ik 'm voor gek verklaard.
Inderdaad, maar dan mn vanwege de über-prestaties van de i740 :+ (hoewel die het bij intro niet gek deed)

[ Voor 37% gewijzigd door Puppetmaster op 18-03-2009 10:55 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40

JanvD

Portretfotograaf

Astennu schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 09:03:
Ik ga er denk ik wel een proberen gewoon om te zien wat hij kan. Ik hoop dat je de core giga hoog kan clocken. En in dat geval koop ik misschien wel een 2e om in CF te zetten. Voordeel van in CF zetten is dat als games vertragen met CF je CF echt uit kan zetten. En je een van die kaarten naar een andere pc kan zetten voor trouble shooting :)

En er zijn al mooie coolers voor de single kaarten te krijgen.

Al is er voor de X2 nu ook een Artic Xtreem. Dat kan ook nog wel interessant zijn :P
zou die arctic xtreem ook werken op een 3870x2? staat niet bij de specs, maar zou het niet werken met lichte aanpassingen? zonde dat er voor mijn 3870x2 nooit een aparte koeler is uitgekomen...

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 08:25
Ik zit hier tegenwoordig ook met een 3870x2 (had hiervoor een 8800 GTX). Andere koeler zou wel fijn zijn ding maakt onder load flink wat herrie :)

Nou speel k met een headset op dus veel hoor ik t niet, maar met benchmarken lijkt t wel of er een straaljager opstijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39
Fudzilla:

Faster clock to clock than the RV770

We’ve heard that ATI's secret weapon with RV790 is not actually the higher clock speed, but rather improved shader efficiency, which enables it to do things a bit faster than a RV770.

This would meant that the RV790, Radeon HD 4890 card should end up faster compared at the same clock and specification to HD 4870 card.

We are not sure what ATI did to its shaders, but this is the reason why RV790 chips are actually differ from the RV770, and that the pin count is not the same. The release day should be April 6th.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zou betekenen dat Meer dan 20% ook mogelijk is :|. Ik hou het nu gewoon op een RV770 op een nieuw 55nm process welke kloks van 900mhz+ toelaten. Al vind ik dat als dat het toe laat het dom dat ze hem niet standaard hoger klokken dan 850mhz.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 18-03-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Who knows.... Maar ik verwacht 1-3% op dezelfde clocks. Maar dit is dan ook alleen bij shader intensive apps. Dus je zult niet altijd een grote boost zien. Die clockspeed boost zorgt er in ieder geval voor dat de RBE's ook harder lopen en AA en AF dus ook beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287880

Als het stroomverbruik maar aangepakt is. Als ik op stock clockspeeds de fan van mijn HD 4870 vol zet en furmark aanzet schiet de temperatuur van de shadercore voorbij de 90 graden. Komt de overklokbaarheid niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287880 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:06:
Als het stroomverbruik maar aangepakt is. Als ik op stock clockspeeds de fan van mijn HD 4870 vol zet en furmark aanzet schiet de temperatuur van de shadercore voorbij de 90 graden. Komt de overklokbaarheid niet ten goede.
Stroom verbruik != Temperatuur. Verder is het onzin dat hij lager moet, 90 graden is geen probleem voor zon kaart. Wil je betere overclockbaarheid, moet je een betere koeler kopen. Man dat riedeltje is nu ook al zo oud als de HD4 serie.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 18-03-2009 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Astennu schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:51:
Who knows.... Maar ik verwacht 1-3% op dezelfde clocks. Maar dit is dan ook alleen bij shader intensive apps. Dus je zult niet altijd een grote boost zien. Die clockspeed boost zorgt er in ieder geval voor dat de RBE's ook harder lopen en AA en AF dus ook beter gaan.
Hangt inderdaad erg af van van welke applicaties je over praat. Toch denk ik dat het misschien wel iets meer dan 1-3% is hoor.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En Furmark is nou niet je gemiddelde standaardapplicatie. Die belast de GPU op onnatuurlijke wijze alsof het een burntest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Laatst online: 19-05 22:03

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

CJ schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:13:
En Furmark is nou niet je gemiddelde standaardapplicatie. Die belast de GPU op onnatuurlijke wijze alsof het een burntest is.
En zo heb ik die ook wel eens gebruikt, best handig om te bepalen of er iets mis gaat met je koeling ;)
CJ schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 00:38:
RV770 was zowiezo al een hele stap vooruit. Een ex-Intel ingenieur die verantwoordelijk was voor de i740 zorgde er voor dat de performance van de R600 architectuur met 40% omhoog ging per mm2. Als iemand me dat een jaar geleden had verteld dat dat zou gebeuren, dan had ik 'm voor gek verklaard.
Daar zou ik dan graag nog wel wat meer over willen weten eigenlijk. Als dat kan tenminste..

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:13:
Het is ook een burn test om de gpu stability te testen. Het scheelde bij een 8800GT 20 graden met furmark of gewoon een zware game. Als je OC daar werkt is de kans best groot dat hij in games ook goed draait. Net als de Error checker van ATi Tool die maakt je gpu ook veel warmer dan games dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 11:53
Anoniem: 134818 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:08:
[...]

Stroom verbruik != Temperatuur. Verder is het onzin dat hij lager moet, 90 graden is geen probleem voor zon kaart. Wil je betere overclockbaarheid, moet je een betere koeler kopen. Man dat riedeltje is nu ook al zo oud als de HD4 serie.
Ga jij je eens eventje verdiepen in energietechniek voordat je iets blaat.
P=U*I
Wat zoveel betekent als: Energie/Power (in watts) = Spanning (in volts) * Stroom (in Amperès)
U=I*R
Wat zoveel betekent als: Spanning = Stroom * weerstand (in Ohms)

Elke chip vraagt een bepaalde spanning, die altijd gelijk moet blijven. Aangezien de chip een inwendige weerstand heeft gaat er een stroom lopen van U/R = I
Daarnaast heeft elke chip een bepaalde inefficientie tov de power. Dit betekent dat er een bepaald percentage wordt gedissipeerd, dit komt vrij in warmte.
Deze warmte wordt dus gedissipeerd en men kan uitrekenen hoe snel dit gebeurt als men het dissipatievermogen van de chip weet, die wordt uitgedrukt in °C/W. Wat dus betekent dat er voor elke watt een bepaald warmte wordt afgegeven. Zet men een heatsink op de chip dan neemt het dissipatievermogen gigantisch toe.
Dit is het verhaaltje in een notendop en miss klopt er hier en daar iets niet, dus feel free to correct :)
Er bestaat oa ook een formule waarin power direct aan temperatuur wordt gekoppeld, google is your friend.

Maar je stroom!= temperatuur gaat niet echt op... Want dat is het dus in zekere zin wel, iig wel bijdezelfde spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar je stroom!= temperatuur gaat niet echt op... Want dat is het dus in zekere zin wel, iig wel bijdezelfde spanning
Dus als ik er een dikke koeler op zet en mijn temperatuur naar beneden gaat, verbruik ik ook minder stroom?(ik hoop dat jij ook aanvoelt dat het onzin is). Dus jij moet niet zo blaten. Ik weet wel wat ik zeg. Het gaat om de koeler in dit geval(hij miept over temperatuur, maar geeft daar het verbruik de schuld van, terwijl het verbruik van de kaart niet buitensporig is, alleen de koeler zo is ingesteld om op een laag pitje te draaien) en niet het verbruik van de kaart. Ik weet ook wel dat als je er meer stroom doorheen jakkert de temperatuur gaat stijgen en als je minder door heen gaat de temperatuur daalt. Alleen ligt de temperatuur overwegend gewoon aan de gebruikte koeler. Hoe hoger het koel vermogen, hoe hoger je dissipatie mag zijn. In dit geval moet je dus de juiste schuldige aanwijzen, namelijk de koeler.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 18-03-2009 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Newsflash: ATI promoot DX11 op aankomende Games Developer Conference!

Ondanks alle drukte rondom de RV790 van de laatste tijd, is er natuurlijk nog veel meer interessants wat er dit jaar aan komt... misschien wel veel interessanter dan de RV790... Tijdens de GDC 09 (23-27 maart) zal de ATI Graphics Product Group (ATI GPG) van AMD zich volop inzetten om DirectX11 en z'n belangrijkste nieuwe features te promoten, terwijl nVidia zich juist op andere zaken.

ATi heeft natuurlijk een lange geschiedenis wanneer het aankomt op Tesselation. Al vanaf de Radeon 8500 probeerde men Tesselation, het hardwarematig toevoegen van extra polygonen aan objecten om ze er natuurlijker uit te laten zien zonder dat dit ten koste gaat van de performance, aan de man te krijgen. TruForm op de Radeon 8500, TruForm 2 op de Radeon 9700 en later de Tesselator in de Xbox360 die uiteindelijk op het PC platform verscheen in de vorm van de R6x0 generatie en later ook in aangepaste vorm in de R7x0 generatie. Steeds werd de feature steeds verder verfijnd. Zo is bv het grote verschil tussen de R6x0 en R7x0 generatie, dat developers de Tesselator op de R6x0 generatie alleen via de vertexshaders kunnen aanspreken, terwijl dit bij de R7x0 generatie zowel door de vertexshaders als de pixelshaders kan gebeuren. Ondanks dit werd Tesselation nooit echt een groot succes.

Dit gaat veranderen dankzij DX11 waar ATI nu eindelijk z'n zin heeft. Tesselation is een vast onderdeel van de nieuwe shaderpipeline. Op de GDC van 2009 zal ATI GPG zich dus ook volop storten op de promotie van alle nieuwe functies van DX11 en met name dus de nieuwe aspecten van de shaderpipeline die Tesselation mogelijk maken:

- de hullshader, die berekent hoeveel tesselation er moet plaats vinden
- de tesselation unit zelf
- de domainshader, die tesselator data gebruikt om de vertexes posities te berekenen

Tesselation zou hierdoor dus in een singlepass moeten kunnen gebeuren, waardoor het niet alleen erg snel is, maar ook erg efficient. Gedetailleerde modellen kunnen dan in no-time op het scherm getoverd worden, zonder dat de GPU of CPU erg belast wordt. Ze zijn er dit keer erg op gebrand om developers veel meer gebruik te laten maken van alle functionaliteit van de nieuwe API.

Verder zal AMD een sessie geven over hoe developers zich al kunnen voorbereiden op DX11 op huidige hardware. Een slimme zet natuurlijk omdat developers nu al met tesselation kunnen proefdraaien op de huidige Radeon generatie. Maar wat interessanter is, is dat deze DX11 push van AMD er waarschijnlijk op duidt dat ze wel erg ver gevorderd zijn met de R8x0 generatie die dit kwartaal gesampled wordt. En dat verklaard misschien ook een beetje waarom AMD weinig energie lijkt te stoppen in RV790... dit gaat natuurlijk allemaal naar de R800 generatie.

Met enig geluk kunnen we zelfs volgende week een voorproefje krijgen van de architectuur in AMD's aankomende DX11 GPUs...

http://www.xbitlabs.com/n...Developer_Conference.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
Gurneyhck schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:20:

Nee, dat hangt af wat voor koeling je erop zet ;)

edit: Reinman was me al voor... M.i. heeft ie gelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Avalaxy op 18-03-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Newsflash: Catalyst 9.3 - Vista + Win 7 in 1 package

Vandaag zal als het goed is Catalyst 9.3 worden gereleased. Catalyst 9.3 is een grote stap voor Windows 7. Het is de eerste driver waar goed duidelijk wordt dat Windows 7 efficentier is dan Vista wat betreft graphicsperformance, aldus AMD. Wat nog interessanter is, is dat AMD er voor heeft gekozen om de drivers voor Vista en Windows 7 in 1 package aan te leveren. De driver ziet zelf welk OS je draait en zal aan de hand daarvan beslissen of het WDDM 1.0 (Vista) of 1.1 (W7) moet installeren.

Op dit moment zijn alleen de Vista drivers WHQL gecertificeerd, omdat het WHQL proces voor Windows 7 nog niet gereed is. Daarnaast zal ondersteuning voor hardware ouder dan de R6x0 generatie worden stilgelegd en zal dit eventueel (bv bij baanbrekende bugs) terugvallen op een kwartaalrelease.

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2343283,00.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownage maxim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 20:32
misschien niet geheel ATI nieuws, maar toch wel interessant:

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/09-03-18/16arxxx.png

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/09-03-18/r8dy6p.png

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/09-03-18/35j022p.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
En wat wordt bedoeld met failure rates? Crashes van drivers? Kapotte videokaarten die RMA moeten?

En van wanneer zijn die cijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Laatst online: 28-04-2024
http://www.techpowerup.co...s_Card_Failure_Rates.html

Link die hoort bij bovenstaande plaatjes gepost door ownage maxim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownage maxim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 20:32
Bedankt dahakon, ik was de link blijkbaar vergeten erbij te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:33

Grozno

acts without consequence!

The data of faulty graphics cards was collected in the period of seven months from August 2008 to March of this year. To build the statistics, an ideal sample amount of at least 500 units was used.
Zo, hoeven mensen niet meer te klikken.

Jammer dat Point of View het zo slecht doet. Dat is een Nederlands bedrijf toch?
Ach, toch nVidia only }) :P

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idd PoV is nederlands *plaats vervangende schaamte enzo*. Zou de hoge GTX280 failure te maken hebben met de hoge failure rate van PoV? Ik las in de discussie daar dat PoV een el cheapo merk is. Jammer dat ze peak niet hebben mee genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 05:09
Grozno schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:48:
[...]

Jammer dat Point of View het zo slecht doet. Dat is een Nederlands bedrijf toch?
Ik kan uit de tekst ook niet opmaken of er rekening gehouden is met het feit dat sommige merken relatief meer in bepaalde kaarten zitten.

Oftewel: misschien verkoopt point of view wel vooral overgeclockte gx280s, terwijl asus die kaart nauwelijks verkoopt maar zich vooral richt op het lagere segment. Procentueel gezien heeft asus dan over de gehele linie lagere uitval natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het heeft er alle schijn van dat AMD de beoogde resultaten voor de HD4xxx serie heeft gehaald. Op dit moment lijken ze zich (tijdelijk) te richten op consolidatie van de marktpositie. Een nog steeds goedkoop te produceren Performance segment dat niet veel voor het veel duurdere product van NV onder doet, het midrange segment dat een klein beetje als experiment dient met de 40nm RV740 en een instapsegment dat het helemaal niet slecht doet.
Dx11 lijkt erg prettig in het straatje van AMD te vallen.

Mijn voorspelling is dan ook dat we voor Vista en Dx10 in de komende (lente + zomer) periode niet veel hoeven te verwachten. Geen schokkende gebeurtenissen in de drivers, de RV790 een nette, maar bescheiden speedbump om de verkopen op gang te houden.
Zoals CJ al zegt ligt de focus op de R8xx, met de Tesselator als technologisch breekijzer.

Wat zal het worden: Win7 in Q4 '09, R8xx in Q4 '09, Dx11 in Q1 '10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DX11 zit toch bij launch van Win7 in of heb ik dat verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Grozno schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:48:
[...]

Uit: http://www.techpowerup.co...s_Card_Failure_Rates.html
Headquaters is in the Netherlands but Point of Few cards are made and by far mainly distributed in Asia.
Geen voorbarige conclusies trekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik heb ergens gelezen dat DX11 pas ergens volgend jaar beschikbaar komt, maar of dat betrouwbare informatie was, durf ik niet zo te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 134818 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:55:
Ik had begrepen (gelezen) dat Dx11 uitgesteld was tot begin 2010, maar kan me niet voorstellen dat Win7 zich daardoor laat vertragen. Ik zal eens op zoek gaan naar de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:29:
Newsflash: Catalyst 9.3 - Vista + Win 7 in 1 package

Vandaag zal als het goed is Catalyst 9.3 worden gereleased. Catalyst 9.3 is een grote stap voor Windows 7. Het is de eerste driver waar goed duidelijk wordt dat Windows 7 efficentier is dan Vista wat betreft graphicsperformance, aldus AMD. Wat nog interessanter is, is dat AMD er voor heeft gekozen om de drivers voor Vista en Windows 7 in 1 package aan te leveren. De driver ziet zelf welk OS je draait en zal aan de hand daarvan beslissen of het WDDM 1.0 (Vista) of 1.1 (W7) moet installeren.

Op dit moment zijn alleen de Vista drivers WHQL gecertificeerd, omdat het WHQL proces voor Windows 7 nog niet gereed is. Daarnaast zal ondersteuning voor hardware ouder dan de R6x0 generatie worden stilgelegd en zal dit eventueel (bv bij baanbrekende bugs) terugvallen op een kwartaalrelease.

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2343283,00.asp
Ik ben benieuwd. Vista is erg log. En qua vga niet sneller dan XP. WM7 is zoals vista had moeten zijn. We zullen het eind dit jaar wel zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oet schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:47:
[...]
Daar zou ik dan graag nog wel wat meer over willen weten eigenlijk. Als dat kan tenminste..
Scott Hartog werkte bij Real3D, het bedrijf dat de i740 GPU voor Intel ontwikkelde. Hij vertrok op een gegeven moment en ging bij ATI werken, en kreeg dus uiteindelijk de leiding over het team dat aan het begin van 2005 de RV770 moest ontwikkelen. Hij zorgde er voor dat de efficientie van de RV770 er erg op vooruit ging.

Natuurlijk deed niet alleen hij dat, maar ook de andere teams, want RV770 was een samenwerkingsproject van drie ontwikkelteams van ATI, te weten die in Orlando, het team in Shanghai en het team in Toronto. Orlando zat hier dit keer echter achter het stuur.

Ter vergelijking: het team in Marlborough (Massachusets, westcoast) was verantwoordelijk voor de R200. Het team in Santa Clara, California (voornamelijk ex Art-X) was verantwoordelijk voor de hele R300, R400 en R500 generatie. Gedurende die tijd was er nog het team van zo'n 175 engineers die op de C1 (ook bekend als Xenos/R500, maar C1 is de door ATI gebruikte naam) werd gezet in de Xbox360. Dit team zat ook verspreid over de verschillende sites van ATI, namelijk Orlando, Massachusets en Toronto. De ontwikkeling van de R600 was net als bij de RV770 een gezamenlijk project van meerdere teams, maar hier zat ook Santa Clara weer aan het hoofd. Voor RV770 nam Orlando dus het leidende stokje over, maar het hele team van de R600 hielp wel mee.

Het artikel van Anandtech over het grote verhaal achter het succes van de RV770 legt het denk ik de rest het beste uit: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3469

Overigens werken er bij alle IHVs mensen die bij andere IHVs hebben gewerkt. Bij nVidia werken veel ex-ATI mensen. Bij ATI werken veel ex nVidia mensen (denk aan Richard Huddy), maar ook mensen van XGI (overgenomen), Bitboys (overgenomen), 3dfx en S3. Het feit dat ik Scott Hartog en Intel specifiek noemde was eigenlijk een soort van waarschuwing om Intel en hun aankomende LRB niet te onderschatten. Als iemand als Scott Hartog van de i740 er voor kan zorgen dat de RV770 een enorm succes wordt, dan heeft een veel groter bedrijf als Intel zeer zeker de kennis in huis om van LRB een enorme kaskraker te maken. Geld om in het project te pompen hebben ze in ieder geval genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 134818 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:55:
http://www.theinquirer.ne.../ms-cuts-windows-features

edit:
nog meer...

http://www.pcgameshardwar...ect-X11-is-unlikely/News/
PCGH: Will Windows 7 be delivered with DirectX 11?

Ben Basaric: That is to be determined yet. I could speculate, but that wouldn't help you. But I can give a tendency: unlikely.

PCGH: Will Vista drivers work on Windows 7?

[ Voor 41% gewijzigd door Edmin op 18-03-2009 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm misschien ben ik niet wakker genoeg, maar het lijkt meer te gaan over manditory requirements? Maar het zal me niets verbazen dat hij word uit gesteld microsoft kennende enzo. Ik zal ook ff zoeken.

Deze zijn nieuwer Ed:
http://g4tv.com/thefeed/b...ting_Vista_Customers.html
http://www.theinquirer.ne.../microsoft-announces-dx11
http://www.fudzilla.com/i...k=view&id=10610&Itemid=38

Edit Jouw link is overrulled :9
After the initial interview that chaps from PCGamesHardware.de had with Microsoft's Ben Basaric, Product Marketing Manager for Windows, we had a brief moment of surprise with the vague statement that Windows 7 is unlikely to come with DirectX 11, but the same guys have since managed to confirm that both Vista and Windows 7 will get DirectX 11.
http://www.pcgameshardwar...t-revised-statement/News/
Microsoft's Ben Basaric just told us that Windows 7 will, contrary to the rather vague statement a few days ago, be delivered with DirectX 11. Furthermore DX11 will also come for Windows Vista although Microsoft wouldn't confirm, if this will coincide with the release of Service Pack 2 for Vista.
Man dit is gewoon vervelend 8)7 . Ik denk dat hij dus wel geleverd word met DX11.

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 18-03-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Catalyst 9.3 preview: http://www.pcgameshardwar...driver-reviewed/Practice/

Edit: je ziet hier ook meteen waarom ik een hekel heb aan sites die verouderde drivers als Cat 8.12 blijven gebruiken in recente reviews. :|

[ Voor 39% gewijzigd door CJ op 18-03-2009 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
CJ schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:21:
Catalyst 9.3 preview: http://www.pcgameshardwar...driver-reviewed/Practice/

Edit: je ziet hier ook meteen waarom ik een hekel heb aan sites die verouderde drivers als Cat 8.12 blijven gebruiken in recente reviews. :|
Ik heb eigenlijk ook een hekel aan testen zoals die jij hierboven aanhaalt... Alsof je nog performance increases gaat zien in games als GRID of Crysis :')

Erg leuk, maar laat ze maar nieuwe games testen... Empire: Total War, of H.A.W.X. ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat was eigenlijk niet het punt wat ik wilde maken.

GRID en Crysis zagen dus nog wel degelijk verbetering als je Catalyst 8.12 of zelfs 9.1 vergelijkt met 9.2. Net zoals CoD5. Ik bedoel... 26% winst in CoD5 is geen kattepis.

En toch gebruiken bepaalde sites nog altijd Catalyst 8.12 als maatstaf. Dan maakt het niet uit of het oudere games zijn of niet. Performancewinst = performancewinst, zelfs als het gaat om 5 fps meer in Commander Keen. Nou ja, bij wijze van spreken dan. :+

Daarom ben ik er altijd voor om de meest recente drivers te gebruiken. Ik bedoel... je hoeft je PC niet eens opnieuw op te starten als je de Catalyst drivers installeert. Zoveel moeite is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
CJ schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:32:
Dat was eigenlijk niet het punt wat ik wilde maken.
Met 'ook' wilde ik je geen gelijk geven, maar zeggen dat dat wat mij betreft het punt is :+

Maar je hebt wel gelijk hoor, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 18:58

Format-C

Tracing Rays

CJ schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:32:

Daarom ben ik er altijd voor om de meest recente drivers te gebruiken. Ik bedoel... je hoeft je PC niet eens opnieuw op te starten als je de Catalyst drivers installeert. Zoveel moeite is het niet.
De meeste sites testen de kaarten niet eens opnieuw volgens mij...

Als er een nieuwe kaart is, testen ze alleen die met de nieuwste drivers, en plakken daar velvolgens de reslutaten van de oudere kaarten en drivers gewoon weer onder. Ik kan me niet voorstellen dat ze ALLE kaarten opnieuw gaan testen met de nieuwste drivers.... Dat kost véél teveel tijd denk ik.

Edit; het is wat mij betreft weer tijd voor een nieuwe architectuur.. Ik heb de GT2xx en RV7xx serie wel weer gezien. :O

[ Voor 19% gewijzigd door Format-C op 18-03-2009 14:53 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe architectuur? Zal je dan erg teleurgesteld zijn als de R8x0 generatie niks meer is dan een RV770 met de nieuwe DX11 shaders er tussen gepropt? Het schijnt namelijk dat de RV770 generatie erg dicht op DX11 zit... alleen de nieuwe shaders en wat functionaliteit mist. Het zou mij dus erg onlogisch lijken als ze voor DX11 een compleet nieuwe architectuur gaan maken...

Het zou me dus niks verbazen als de RV870, de nieuwe R520 is (nou ja, zonder al de opstartproblemen met third party libraries dan :+)... R520 was eigenlijk een R420 met SM3. Het zou dus goed kunnen dat RV870 een RV770 is met met meer SPs/TMUs en DX11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 14:08:
[...]

Scott Hartog werkte bij Real3D, het bedrijf dat de i740 GPU voor Intel ontwikkelde. Hij vertrok op een gegeven moment en ging bij ATI werken, en kreeg dus uiteindelijk de leiding over het team dat aan het begin van 2005 de RV770 moest ontwikkelen. Hij zorgde er voor dat de efficientie van de RV770 er erg op vooruit ging.

Natuurlijk deed niet alleen hij dat, maar ook de andere teams, want RV770 was een samenwerkingsproject van drie ontwikkelteams van ATI, te weten die in Orlando, het team in Shanghai en het team in Toronto. Orlando zat hier dit keer echter achter het stuur.

Ter vergelijking: het team in Marlborough (Massachusets, westcoast) was verantwoordelijk voor de R200. Het team in Santa Clara, California (voornamelijk ex Art-X) was verantwoordelijk voor de hele R300, R400 en R500 generatie. Gedurende die tijd was er nog het team van zo'n 175 engineers die op de C1 (ook bekend als Xenos/R500, maar C1 is de door ATI gebruikte naam) werd gezet in de Xbox360. Dit team zat ook verspreid over de verschillende sites van ATI, namelijk Orlando, Massachusets en Toronto. De ontwikkeling van de R600 was net als bij de RV770 een gezamenlijk project van meerdere teams, maar hier zat ook Santa Clara weer aan het hoofd. Voor RV770 nam Orlando dus het leidende stokje over, maar het hele team van de R600 hielp wel mee.

Het artikel van Anandtech over het grote verhaal achter het succes van de RV770 legt het denk ik de rest het beste uit: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3469

Overigens werken er bij alle IHVs mensen die bij andere IHVs hebben gewerkt. Bij nVidia werken veel ex-ATI mensen. Bij ATI werken veel ex nVidia mensen (denk aan Richard Huddy), maar ook mensen van XGI (overgenomen), Bitboys (overgenomen), 3dfx en S3. Het feit dat ik Scott Hartog en Intel specifiek noemde was eigenlijk een soort van waarschuwing om Intel en hun aankomende LRB niet te onderschatten. Als iemand als Scott Hartog van de i740 er voor kan zorgen dat de RV770 een enorm succes wordt, dan heeft een veel groter bedrijf als Intel zeer zeker de kennis in huis om van LRB een enorme kaskraker te maken. Geld om in het project te pompen hebben ze in ieder geval genoeg.
LRB kan het goed gaan doen of heel slecht. We hebben geen een idee hoe de performance is. Het is een X86 chip die vga gaat doen. Ik vind het toch maar vaag. Je zit volgens mij dus ook met een deel emulatie. Want door een nieuwe driver update kun je nieuwe DX versies ondersteunen. Intel zegt dat de scaling van de cores erg goed werkt. Dus dat ze makkelijk 8 of 16 cores aan elkaar kunnen hangen en nog steeds goede scaling hebben in games.Maar ATi en nVidia zitten natuurlijk ook niet stil. Tegen de tijd dat LRB uit is is de opvolger van de RV870 al bijna klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LRB heeft een enorm groot programmeervoordeel ten op zichte van de GPUs van nVidia en AMD. Het nadeel is echter dat het er nu naar uit ziet dat de GPUs van AMD en nVidia gewoonweg meer horsepower hebben.

Overigens... eerste benchmarks HD4890?

http://www.ocheaven.com/news_view.asp?gid=6754

Tegen de ~P11000 aan op een Core i7 920. Wat scoort een gewone HD4870 op een soort gelijk systeem? Ben nu effe te lui om de ORB door te spitten.

[ Voor 20% gewijzigd door CJ op 18-03-2009 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Als ik 3DMARK06 met mijn oude HD4870 840 Mhz - 4600 Mhz vergelijk valt deze zelfs wat lager uit..

Lijkt me verder niks speciaals.. heb ik mijn HD4870 toch voor niks weggedaan :( .

Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/74/vergelijking.jpg

Links HD4890 1GB, rechts HD4870 512MB

[ Voor 23% gewijzigd door Q_7 op 18-03-2009 15:41 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5080 Waterforce - 9100Pro 2TB - BeQuit Dark Power 1500w - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor niks? Vergeet niet dat de RV790 een stuk verder overklokt dan de RV790... Overdrive geeft al aan dat de max op 1000Mhz core zit en volgens bepaalde documenten zou 200Mhz gegarandeerd zijn. Als je dan ineens op 950Mhz zit, dan is dat toch een 26% corespeedverbetering ten opzichte van de RV770... 26% voor alle 800 streamprocessors, dat tikt toch nog wel redelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe zit het eigenlijk CJ. De standaard HD4890 is 850mhz en de OCed moet door AIB's maar zelf gemaakt worden? En nu ik je aandacht hopelijk heb :P Hoe zit het met de stock koeler, heeft die al vapourchamber?

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 18-03-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
k haal met een 3870x2 de 8900 nieteens :+ Op een Q9550 met 4 gig OCZ DDR-3 1333 :+
(3DMark Vantage)
Ik zit zelf op 15500 op 3DMark06

[ Voor 56% gewijzigd door Lampuhkap op 18-03-2009 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Q_7 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:31:
Als ik 3DMARK06 met mijn oude HD4870 840 Mhz - 4600 Mhz vergelijk valt deze zelfs wat lager uit..

Lijkt me verder niks speciaals.. heb ik mijn HD4870 toch voor niks weggedaan :( .

[afbeelding]

Links HD4890, rechts HD4870 512MB
Slechte vergelijking. Zie cpu score. Dus hier kun je niets van zeggen. 06 werkt raar snelle cpu boost je fps daar ook. Terwijl de FPS daar maar iets van 30 is. Zou je zeggen is GPU limited maar op een of andere manier heeft Futuremark het voor elkaar gekregen die tests heel cpu limited te maken. 06 kun je in dit geval alleen gebruiken als beide kaarten in een exact hetzelde systeem getest zijn. Met dezelfde software en drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://service.futuremark...9486&compareResultType=19

8697 Graphics score. Heb er maar gewoon een uit getrokken waar bij stond dat de GPU stock was.
9336 Graphics score voor 810.... http://service.futuremark...0045&compareResultType=19

3Dmark06 :'( . Dat mensen die benchmark op stock nog interessant vinden. Dat ding is zo CPU limited als maar kan.

@hieronder: Lees de TS eens:
Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?
* Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 18-03-2009 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

De 4870 is bij pixmania inmiddels 150 euro, maar wanneer kunnen we de prijsverlaging bij de andere (Nederlandse) webshops verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dj-sannieboy schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:45:
De 4870 is bij pixmania inmiddels 150 euro, maar wanneer kunnen we de prijsverlaging bij de andere (Nederlandse) webshops verwachten.
Heel wat vendors willen helaas (nog) niet meegaan met de prijsdaling.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Astennu schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:42:
[...]

Slechte vergelijking. Zie cpu score. Dus hier kun je niets van zeggen. 06 werkt raar snelle cpu boost je fps daar ook. Terwijl de FPS daar maar iets van 30 is. Zou je zeggen is GPU limited maar op een of andere manier heeft Futuremark het voor elkaar gekregen die tests heel cpu limited te maken. 06 kun je in dit geval alleen gebruiken als beide kaarten in een exact hetzelde systeem getest zijn. Met dezelfde software en drivers.
Nou.. zo scheef vind ik het nou ook weer niet, hieruit trek ik de conclusie dat de HD4890 gewoon een hoger geclockte HD4870 is, waarschijnlijk dan wel zuiniger + beter overclockbaar.

Ben wel benieuwd of 1000+ mogelijk is voor de core met eventueel v-mods en hoe hoog het geheugen komt, bijna iedere HD4870 haalt de 4600 Mhz voor het geheugen hoop op 5Ghz+ met de HD4890 :p .

Q_7 wilt een HD4890 1000 - 5000 })

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5080 Waterforce - 9100Pro 2TB - BeQuit Dark Power 1500w - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hacku schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:48:
[...]

Heel wat vendors willen helaas (nog) niet meegaan met de prijsdaling.
Ik had het natuurlijk over de Sapphire. Pixmania is internationaal dus het verbaast me niet dat de prijs daar eerder lager is. Aangezien het meestal langer duurt voordat die prijsverlaging hier merkbaar is, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-04 22:23

the_RJ

Banana Hammock!

Speedlink schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:37:
k haal met een 3870x2 de 8900 nieteens :+ Op een Q9550 met 4 gig OCZ DDR-3 1333 :+
(3DMark Vantage)
Ik zit zelf op 15500 op 3DMark06
Dat lijkt mij toch wat mager qua punten voor jouw setup. Ik draai 2x 3870 CF + X3 720BE + 4 gig OCZ DDR3 1600, met de proc op 3.5GHz geclocked en verder stock had ik 17400 punten. Lijkt me moeilijk 2000 punten verschil te verklaren tussen mijn triple en jouw quad.

@ de 4890, dit was voor mij een kandidaat om allicht mijn 3870CF setup te vervangen en later een tweede erbij te prikken (helaas dan wel een nieuwe voeding nodig), maar gezien de huidge berichten blijf ik maar dan toch maar even bij mijn 3870's, misschien dat de r8xx dan een kandidaat wordt.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
the_RJ schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 16:04:
[...]

Dat lijkt mij toch wat mager qua punten voor jouw setup. Ik draai 2x 3870 CF + X3 720BE + 4 gig OCZ DDR3 1600, met de proc op 3.5GHz geclocked en verder stock had ik 17400 punten. Lijkt me moeilijk 2000 punten verschil te verklaren tussen mijn triple en jouw quad.

@ de 4890, dit was voor mij een kandidaat om allicht mijn 3870CF setup te vervangen en later een tweede erbij te prikken (helaas dan wel een nieuwe voeding nodig), maar gezien de huidge berichten blijf ik maar dan toch maar even bij mijn 3870's, misschien dat de r8xx dan een kandidaat wordt.
Mijn PC is een DELL XPS 430 met alles op stock :) En k vond de score ook wel laag, maar wat ik er aan kan doen? Alles zit potdicht bij DELL, dus overclock zit er niet in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287880

Anoniem: 134818 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:22:
[...]

Dus als ik er een dikke koeler op zet en mijn temperatuur naar beneden gaat, verbruik ik ook minder stroom?(ik hoop dat jij ook aanvoelt dat het onzin is). Dus jij moet niet zo blaten. Ik weet wel wat ik zeg. Het gaat om de koeler in dit geval(hij miept over temperatuur, maar geeft daar het verbruik de schuld van, terwijl het verbruik van de kaart niet buitensporig is, alleen de koeler zo is ingesteld om op een laag pitje te draaien) en niet het verbruik van de kaart. Ik weet ook wel dat als je er meer stroom doorheen jakkert de temperatuur gaat stijgen en als je minder door heen gaat de temperatuur daalt. Alleen ligt de temperatuur overwegend gewoon aan de gebruikte koeler. Hoe hoger het koel vermogen, hoe hoger je dissipatie mag zijn. In dit geval moet je dus de juiste schuldige aanwijzen, namelijk de koeler.
Maar ze zetten er standaard geen dikke koeler op dus het zou de overklokbaarheid ten goede komen als hij minder stroom zou verbruiken en minder warmte zou produceren. Mijn X850XT kon makkelijk een stuk hoger zonder dat de temps over de 100 gingen maar mijn HD 4870 niet en dat is irritant want dan moet je toch een aftermarket koeler kopen. Vergeet niet dat de chip miniklein is in vergelijking met die GT200. Dan vind ik het opvallend dat hij alsnog evenveel verbruikt als een GTX 260 load en veel meer in idle. Ik vraag me af of 790 daar verbetering inbrengt.

O en hoge temps met die HD 48xx zijn idd zo oud als de weg naar Rome maar dat maakt het niet minder waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287880 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 17:17:
Maar ze zetten er standaard geen dikke koeler op dus het zou de overklokbaarheid ten goede komen
Ja en? Er zijn genoeg betere koelers te krijgen dan de referentie.
als hij minder stroom zou verbruiken en minder warmte zou produceren. Mijn X850XT kon makkelijk een stuk hoger zonder dat de temps over de 100 gingen maar mijn HD 4870 niet en dat is irritant want dan moet je toch een aftermarket koeler kopen.
Je kan ook gewoon de fanspeed op 80% zetten. o wacht dan maakt hij te veel lawaaii. Als je alles wil hebben moet je gewoon een kopen met standaard betere koeler. Jij kan google toch ook gebruiken en dat vinden of niet?
Vergeet niet dat de chip miniklein is in vergelijking met die GT200. Dan vind ik het opvallend dat hij alsnog evenveel verbruikt als een GTX 260 load en veel meer in idle. Ik vraag me af of 790 daar verbetering inbrengt.
BS kleine chip betekend niet lage verbruik. Ga je eens in lezen hier in het topic over wat padlimited in houd. Waarom ATI gekozen heeft om meer shaders toe tevoegen dan energie en warmte besparen de middelen. Ja bij de RV790 zijn ze harder aan de slag gegaan met de idle, maar we hadden het hier niet over idle of over verbruik.
O en hoge temps met die HD 48xx zijn idd zo oud als de weg naar Rome maar dat maakt het niet minder waar he?
Het maakt het redundant om te blijven herhalen. Mijn temperaturen van mijn 4850 komen niet boven de 40 graden uit. Ik heb mij ingelezen in wat ik kocht en er wat aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De 4870 is gewoon bloedheet. Iedereen heeft het er nog steeds over en zeurt nog steeds over de temps. Ja hij is heet dus als je hem koel wilt hebben heb je een betere koeler nodig. De reference koeler NET goed genoeg voor de hd 4870 maar als je hem gaat overclocken is een betere koeler aan te raden.

Neemt niet weg dat de hd 4850 het gewoon goed doet op de reference koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
Was het al gemeld??.... ze staan er hoor. Cat 9.3 http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ziet er goed uit die nieuwe downloadpagina :)

Thanks voor het posten.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!