[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 98 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 37.258 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286793

Misschien wordt de gtx275 wel een hd 4890-killer op stock De hd 4890 heeft gewoon veel meer overclock-potentieel.

Hij scoort met een 13.3% hoger clock dan de hd 4870 zon 15% beter. Ik denk dat de gtx275 zon 20% beter scoort dan de gtx 260. Factory-oc gaan de hd4890's wel op 950mhz minstens. Dat is dus is dus een 26.6% hogere clock dan de hd4870 en waarschijnlijk dus ook 27% beter (als je de memory ook overclockt). De gtx 275 overclockt denk ik naar zon 720 mhz. Dat is 83 mhz hoger. Uiteindelijk wordt een gtx 275 oc dus ongeveer 35%. Dit is dus sneller dan een hd4890, maar er zijn 2 problemen die langs komen. 1. Het ddr3 geheugen gaat tegen zijn limieten aan lopen op de hoge resolutie. 2. Dit is allemaal factory oc. De hd4890 haalt makkelijk 1ghz en zelfs hoger. op 1,05ghz is de hd4890 is de hd4890 40% hoger geclockt dan de hd 4870. Uiteindelijk zijn het dus gewoon goede concurrenten van elkaar.

Nog meer theory-crafting. Ik stel even dat de gtx 285 35% sneller is dan de hd4870. Op 1ghz zou de hd4890 de gtx285 moeten bijbenen. Een gtx 285 ssc loopt op 702 mhz. Dat is 8.33% sneller dan stock. Dus uiteindelijk 46% sneller dan de hd4870. Om dit bij te houden moet de hd 4890 op 1.1 ghz geclockt worden. Dit lijkt me eigenlijk wel mogelijk. Niet makkelijk maar wel mogelijk.

Ik zeg het nog maar even. Dit is theory-crafting en er hoeft dus ook helemaal niks van waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:17
Vergeet niet dat de bus breedte van de GTX260/GTX275 kaart 448 Bit is. Dus dan is het geheugen wel lager geclockt maar de bandbreedte is toch nog erg netjes. Je moet 2x zo snel geheugen hebben om dit dus te overtreffen op een 256 Bit bus. Maar goed met GDDR5 komt dat dus wel in orde :P

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Terry Makedon, aka Catalyst Maker, heeft wat interessante cijfers op z'n Twitter gepost over Catalyst in 32-bit en 64-bit vorm. De downloads van Catalyst geven de volgende cijfers aan:

XP 32-bit: 98%
XP 64-bit: 2%

Vista 32-bit: 65%
Vista 64-bit: 35%

Win 7 32-bit: 60%
Win 7 64-bit: 40%

Het lijkt er dus op dat 64-bit steeds populairder wordt en het echt gemeengoed gaat worden met Windows 7.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja klopt maar op hoge res komt de hd4870x2 dicht in de buurt van de gtx295. Het is dus toch een probleem. Bovendien heeft de gtx 285 niet voor niets een 512 bit bus. Juist vanwege dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:31:
Terry Makedon, aka Catalyst Maker, heeft wat interessante cijfers op z'n Twitter gepost over Catalyst in 32-bit en 64-bit vorm. De downloads van Catalyst geven de volgende cijfers aan:

Het lijkt er dus op dat 64-bit steeds populairder wordt en het echt gemeengoed gaat worden met Windows 7.
Er zijn ook steeds meer systemen die 4gb of meer hebben. Dus dan is het wel handig om 64 Bit te hebben zodat je dat ook kan aanspreken. + als software goed geschreven is voor 64 Bit is 64 Bit ook een stuk sneller. In het geval van games is denk ik 98% nog 32 Bit.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Vanaf wanneer lopen deze cijfers? Sinds de eerste builds van Win 7 uitzijn of sinds de introductie van de eerste officiële Win 7-driver? Lijkt me nogal wat verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rough calculations from Feb.

[ Voor 84% gewijzigd door CJ op 27-03-2009 17:43 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-06 22:42

SECURITEH

Man of legend.

Het ziet er naar uit dat ik deel uitmaak van een speciale groep van wel 2% groot! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik vind het verschil tussen Vista en 7 op zijn minst te zeggen klein. Dan zou je ook kunnen stellen dat 64-bit gemeengoed was onder Vista gebruikers.

Overigens vind ik 35% echt hartstikke hoog! Retailers verkopen bijna alleen 32-bit :/ en echt maar heel weinig mensen bouwen zelf een bak procentueel gezien hier. Vraag me echt af of die cijfers kloppen.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-06 16:51
Cassius schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:43:
Ik vind het verschil tussen Vista en 7 op zijn minst te zeggen klein. Dan zou je ook kunnen stellen dat 64-bit gemeengoed was onder Vista gebruikers.

Overigens vind ik 35% echt hartstikke hoog! Retailers verkopen bijna alleen 32-bit :/ en echt maar heel weinig mensen bouwen zelf een bak procentueel gezien hier. Vraag me echt af of die cijfers kloppen.
Houd er ook rekening mee dat win 7 alleen nog beta is he ;)
Misschien dat bij de release er nog meer over stappen naar 64bits.
Overigens zit ik al sinds XP op 64bit dus ben verbaast mij niet zo veel.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

En wat zijn de percentages tussen de onderlinge Windows versies? Zo zegt het nog vrij weinig. Als 75% nog XP gebruikt, dan stelt het 64-bit gebeuren niet veel voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu

Driver downloads. Dat doen ook alleen mensen die er wat van af weten. Gewone mensen die een pc in de winkel kopen. Updaten hun driver nooit. Alleen als hij wordt aangeboden via Windows update.

Dus ik denk dat de groep mensen met 64 Bit windows daarom zo groot lijkt. Ik denk dat 64 Bit voor desktop gebruik maar 5-10% van het totaal is (niet naar servers gekeken want die zijn juist 64 bit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Dat wisten we al een tijdje ;)
nieuws: Microsoft: keerpunt 64bit-adoptie bereikt

Hm nee, op al onze bakken met 4GB geheugen gaat sowieso Windows Vista 64-bit. En ik zie andere winkels dat ook doen. Alleen onze basis systemen met 2GB geheugen hebben nog een 32-bit OS. Al de rest is gewoon 64-bit. Ik weet natuurlijk niet wat grote OEMs doen?

[ Voor 35% gewijzigd door XWB op 27-03-2009 17:59 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nVidia overweegt PhysX te porten naar OpenCL waardoor Radeons ineens ook GPU PhysX kan draaien zonder CUDA nodig te hebben. Interessante quote van nVidia (waaruit de erg arrogante houding van het bedrijf wel weer eens blijkt):
Commenting on this possibility, Mohammad said that “if we start using OpenCL, then there’s a chance that the features would work on ATI, but I have no idea what the performance would be like. Previously, looking at things like Folding@home, ATI GPU computing performance seems to be behind Nvidia. That probably reflects the fact that their GPU computing solution is probably a couple of generations behind ours.”
http://www.bit-tech.net/n...porting-physx-to-opencl/1

Edit: Nieuw topic komt er hopelijk in de loop van morgen aan.

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 28-03-2009 04:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lol wat een opmerking.

Maar hoe is dit in werkelijkheid ? we weten allemaal dat de GTX285 op dit moment een stuk sneller is in dat soort berekeningen.

Heeft het misschien te maken met het feit dat ze niet alle 800 shaders aan het werk kunnen houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:44

Grozno

acts without consequence!

CJ heeft een keer opgemerkt dat de die-size van de nVidia kaarten groter is, onder andere vanwege extra GPGPU-componenten. Als deze componenten crusiaal zijn voor Physx, dan gaan de Radeons daar niet lekker mee werken natuurlijk.
Waarbij een mogelijke conclusie is dat Physx stom is ;)

Zou wel een grap zijn als blijkt dat Radeons in Physx sneller zijn, helemaal na deze uitspraak.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Als je de kaart met OpenCL gaan aanspreken kan het best een ander verhaal zijn. Het kan wel zo zijn dat nVidia de hardware aangepast heeft voor GPGPU in het algemeen.

Volgens mij was dat ook een van de verbeterde punten in het ontwerp van de GT200. Extra performance voor GPGPU taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

CJ schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 04:12:
nVidia overweegt PhysX te porten naar OpenCL waardoor Radeons ineens ook GPU PhysX kan draaien zonder CUDA nodig te hebben. Interessante quote van nVidia (waaruit de erg arrogante houding van het bedrijf wel weer eens blijkt):

[...]

http://www.bit-tech.net/n...porting-physx-to-opencl/1

Edit: Nieuw topic komt er hopelijk in de loop van morgen aan.
Even een voetnootje hierbij: de puntentelling voor nVidia-kaarten is in F@H allang een flink stuk bijgetrokken. De ATi-kaarten hebben er iets bijgekregen en ook is er net een nieuwe core (1.24 van Core11) die de CPU-belasting flink omlaag brengt.. nVidia heeft dus nog wel de bovenhand, maar zo extreem als voorheen is het niet helemaal meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De wii kan nu ook physx gaan draaien met een ati kaart.
Artikel is een week oud en past misschien beter in het nV nieuwstopic maar vanwege de discussie:
http://www.tomshardware.com/news/Wii-Nvidia-PhysX,7325.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-05 11:15
Anoniem: 286793 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 10:37:
De wii kan nu ook physx gaan draaien met een ati kaart.
Artikel is een week oud en past misschien beter in het nV nieuwstopic maar vanwege de discussie:
http://www.tomshardware.com/news/Wii-Nvidia-PhysX,7325.html
Dat draait om normale PhysX, heeft niets te maken met het draaien op een grafische kaart. Ik heb nu ook al PhysX-games draaien hier met een 4870, maar dan op mn CPU en niet mn GPU. En dat laatste is nu net waar het om te doen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 14:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jejking schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 10:27:
[...]

Even een voetnootje hierbij: de puntentelling voor nVidia-kaarten is in F@H allang een flink stuk bijgetrokken. De ATi-kaarten hebben er iets bijgekregen en ook is er net een nieuwe core (1.24 van Core11) die de CPU-belasting flink omlaag brengt.. nVidia heeft dus nog wel de bovenhand, maar zo extreem als voorheen is het niet helemaal meer.
offtopic:
Nieuwe core? Oe dat betekend dat ik weer kan gaan proberen of dat mijn beestje nu wel wilt vouwen...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
Ultraman schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 10:45:
[...]

offtopic:
Nieuwe core? Oe dat betekend dat ik weer kan gaan proberen of dat mijn beestje nu wel wilt vouwen...
Mijn scores zijn ongeveer 20% hoger met Cat 9.3. Stond ook in de release notes dat er een verbetering inzat... maar we gaan OT :o

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-06 14:15

edward2

Schieten op de beesten

winwiz schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 10:48:
[...]

Mijn scores zijn ongeveer 20% hoger met Cat 9.3. Stond ook in de release notes dat er een verbetering inzat... maar we gaan OT :o
Driverontwikkeling is ook nieuws :)

[ Voor 7% gewijzigd door edward2 op 28-03-2009 11:54 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pics inclusief wat benchmarks en een CF opstelling: http://www.cyberpowersyst...m_posts.asp?TID=3786&PN=1

Erg jammer dat de retailers zo oneerbiedig met productlaunches omgaan, getuige quotes als dit:
Still, we'll beat the review sites! ;)
En dat alleen maar om meer hits te krijgen in de hoop zo meer te verkopen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291245

CJ schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:35:
Pics inclusief wat benchmarks en een CF opstelling: http://www.cyberpowersyst...m_posts.asp?TID=3786&PN=1

Erg jammer dat de retailers zo oneerbiedig met productlaunches omgaan, getuige quotes als dit:

[...]

En dat alleen maar om meer hits te krijgen in de hoop zo meer te verkopen. :/
Als we het toch over nieuws hebben.. Ik heb nieuws voor jou:

Zo zijn mensen, dat zit in de genen. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Zo is het altijd al geweest, niets om je over te verbazen.

Ontopic: Ati is zoals gewoonlijk weer via hogere kloksnelheden een GPU structuur aan het uitmelken. De 4850 lijkt nog steeds de beste prijs/kwaliteit kaart, aangezien de rest duurder is, meer verbruikt en niet bijster veel meer presteert..

Ben erg benieuwd wat de 5xxx serie gaat doen in de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-06 16:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 291245 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 15:02:
[...]
Ontopic: Ati is zoals gewoonlijk weer via hogere kloksnelheden een GPU structuur aan het uitmelken.
Zoals gewoon is in deze industrie, bedoel je? Er is ook nieuws voor jou! Ik zie het groene kamp exact hetzelfde doen, namelijk. Wat meer is, hetgebeurt ook in de CPU bizz. Niets om dik om te doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Anoniem: 291245 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 15:02:
[...]
Ontopic: Ati is zoals gewoonlijk weer via hogere kloksnelheden een GPU structuur aan het uitmelken. De 4850 lijkt nog steeds de beste prijs/kwaliteit kaart, aangezien de rest duurder is, meer verbruikt en niet bijster veel meer presteert..
Ten eerste: over GPU structuur uitmelken gesproken.....ik geloof dat nVidia daar nog iets beter in is. :z
Ten tweede: het is al vaker hier besproken dat de releasedrivers naar verwachting nog een performanceboost zullen geven. Je kunt derhalve niet te veel waarde hechten aan de tot nog toe getoonde HD4890 performance.

Wacht nu maar gewoon de echte revieuws af volgende week, waar wél de juiste (release)drivers zijn gebruikt.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!
't Nieuwe topic komt er zo aan. De first post is nog kaal aangezien ik de vernieuwde FP die zich op RV740 en RV790 richt nog niet af heb en ik zo dus weg moet. 't Ging hier weer een beetje vlot vol de laatste tijd. :+

Edit: nieuw deel staat hier: [Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 99

[ Voor 19% gewijzigd door CJ op 28-03-2009 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!