Toon posts:

Schokkend beeld bij afspelen FullHD 1080p

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen de Samsung LE40A536 aangeschaft.
Nu heb ik hem met een HDMI kabel gekoppeld aan mijn pc, echter wanneer ik de films afspeel ondervind ik hele lichte schokjes in het beeld.

Het is erg storend en ik wil hier dan ook vanaf.
Aangezien ik ook onlangs een nieuwe pc + LCDmonitor heb gekocht, heb ik het idee dat het daaraan niet kan liggen.

Wellicht dat iemand de zaak kan ophelderen.

Ik zal proberen zo veel mogelijk details te geven:

PC:

Samsung Spinpoint F1 1 TB 7200rpm S-ATA II/300
GigaByte GA-EP43-S3L
Intel Core 2 Quad Q9550 (C1) 2.83 Ghz, 1333 Mhz, 12mb, Boxed
Corsair TWIN2X4096-6400C5 G 4 GB, PC6400, 800 Mhz, 5, Kit of 2
XFX GeForce 9800 GTX+ 512 MB, PCI-e 16x

Monitor:

Acer V243H:
klik hier voor specificaties

Ik heb de volgende HDMI kabel gekocht:

Klik hier voor specificaties

Samsung LE40A536:
Klik hier voor specificaties

Ik heb de volgende afspeelprogramma's geprobeerd:

Media Player Classic (versie 6.4.9.1)
The KM Player

Als codecs heb ik CCCP geinstalleerd
Klik hier voor info

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12 20:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Eén woord: judder.

De film die je afspeelt heeft niet dezelfde framerate als je tv, waardoor er soms beeldjes overgeslagen worden. Dit zie je als schokjes.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 08 maart 2009 @ 20:32:

De film die je afspeelt heeft niet dezelfde framerate als je tv, waardoor er soms beeldjes overgeslagen worden. Dit zie je als schokjes.
Duidelijk, maar is er een manier om dit te voorkomen?

Verwijderd

denk denk

framerate aanpassen van tv misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 20:39:
denk denk

framerate aanpassen van tv misschien?
De TV kan maximaal 50 Hz, ik pas de monitor framerate wel aan naar 50 hz dan... Die stond op 60.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:59
Volgens mij gaat dat niets uitmaken. De enige echte oplossing is wanneer de tv 24p ondersteunt je videokaart ook op 24Hz te laten uitvoeren.

De TV kan daar dan intern 48Hz van maken (in geval van een 50Hz tv) zodat je geen judder meer ziet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12 19:24

Caveman

whahoehaha

Ik zou het niet direct aan judder willen wijten, kijk eens rond hoeveel mensen er problemen hebben met het afspelen van 1080 materiaal. Kijk eerst eens voor de gein of je CPU niet op 100% staat te prakken, als die dat wel doet dan is het dus geen judder, maar een kwestie van je instellingen van FFDshow tweaken, of AVC codec installeren.

Nog een paar topics met veel uitleg:
HD films kijken via pc
[Codecs] Afspelen HD content performance drop

en zie mijn onderbuurman... :)

[ Voor 22% gewijzigd door Caveman op 08-03-2009 20:57 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Ramon
Caveman schreef op zondag 08 maart 2009 @ 20:52:
Ik zou het niet direct aan judder willen wijten, kijk eens rond hoeveel mensen er problemen hebben met het afspelen van 1080 materiaal. Kijk eerst eens voor de gein of je CPU niet op 100% staat te prakken, als die dat wel doet dan is het dus geen judder, maar een kwestie van je instellingen van FFDshow tweaken, of AVC codec installeren.
of DXVA proberen, moet makkelijk lukken met die videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Zie hier mijn CPU verbruik wanneer ik een 1080p film afspeel:

Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/8286/cpuverbruik1080p.jpg

Ook heb ik Core AVC Professional geinstalleerd, zonder resultaat helaas.
Wat is DXVA?

• Ramon
Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:11:
Zie hier mijn CPU verbruik wanneer ik een 1080p film afspeel:

[afbeelding]

Ook heb ik Core AVC Professional geinstalleerd, zonder resultaat helaas.
Wat is DXVA?
CoreAVC zou ik uninstallen die heeft mindere beeldkwaliteit dan ffdshow of via DXVA.

DXVA is een manier om het renderen van een HD film te offloaden naar de videokaart. Op zich heb je dat niet nodig omdat je een snellere processor hebt (is alleen nuttig bij de langzamere processoren). Je kan bijvoorbeeld met MPC-HC en de daarbij meegeleverde codecs gebruik maken van DXVA.

Overigens denk ik zo van een afstandje nog steeds dat het judder is. Zet de resolutie/hz van je TV eens op 1920*1080 bij 24Hz en probeer het dan nog eens.

Ik heb verder geen verstand van nVidia control panel maar denk dat je zoiets moet hebben (plaatje van google):
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/chipsets/2008/IGPChronicles/Part3/24hz.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de Refresh rate op 24 hz zet, gaat het beeld veel langzamer.
Dat is ook weer niet mijn bedoeling...

Zijn er nog andere manieren om judder te voorkomen?

Verwijderd

Gizz schreef op zondag 08 maart 2009 @ 20:32:

En de rest ;) Judder hoeft niet per definitie de oorzaak te zijn, zeker niet met een PC waarvan je niet weet hoe deze ingericht of wat de gebruiker allemaal doet zijn met zijn/haar PC :)

@ tacov, welkom op GoT :)

Het kunnen velen oorzaken zijn die het probleem bij je veroorzaakt. Software player die je gebruikt, mediacontainers zoals je CCCP pack, inrichting van je harde schijf al dan niet opgedeeld in diverse partitie's, draaiende software op de achtergrond etc etc. En Judder kan maar er valt nog genoeg uit te sluiten.

Welk OS draai je ? Hoe is je harde schijf ingedeeld, als één geheel of heb je aparte partitie's, met name voor de films, al eens gedefragmenteerd, alle players en codec packs al eens geuninstalled en VLC player geprobeerd ?

Je zit hier op een goed forum aangaande je probleem met als advies, lees eens wat andere topics door van gebruikers met hetzelfde probleem en lees hun bevonden oplossingen, staan er veel van in :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 23:35:
[...]

En de rest ;) Judder hoeft niet per definitie de oorzaak te zijn, zeker niet met een PC waarvan je niet weet hoe deze ingericht of wat de gebruiker allemaal doet zijn met zijn/haar PC :)

@ tacov, welkom op GoT :)

Het kunnen velen oorzaken zijn die het probleem bij je veroorzaakt. Software player die je gebruikt, mediacontainers zoals je CCCP pack, inrichting van je harde schijf al dan niet opgedeeld in diverse partitie's, draaiende software op de achtergrond etc etc. En Judder kan maar er valt nog genoeg uit te sluiten.

Welk OS draai je ? Hoe is je harde schijf ingedeeld, als één geheel of heb je aparte partitie's, met name voor de films, al eens gedefragmenteerd, alle players en codec packs al eens geuninstalled en VLC player geprobeerd ?

Je zit hier op een goed forum aangaande je probleem met als advies, lees eens wat andere topics door van gebruikers met hetzelfde probleem en lees hun bevonden oplossingen, staan er veel van in :)
Bedankt :)

Ik draai Vista Ultimate, mijn hdd is niet in partities ingedeeld.
Heb nog nooit gedefragmenteerd, heb de pc pas een paar weken in mijn bezit.
VLC player kan ik proberen... daarvoor moet ik dan CCCP uninstallen?

Overigens heb ik het ook al geprobeerd na mijn pc te rebooten , en nagenoeg geen programma's actief te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2009 23:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 23:40:
[...]

Bedankt :)

Ik draai Vista Ultimate, mijn hdd is niet in partities ingedeeld.
Heb nog nooit gedefragmenteerd, heb de pc pas een paar weken in mijn bezit.
VLC player kan ik proberen... daarvoor moet ik dan CCCP uninstallen?

Overigens heb ik het ook al geprobeerd na mijn pc te rebooten , en nagenoeg geen programma's actief te hebben.
CCCP zou ik sowieso uninstallen, gewoon even alle media software unistallen en alle codec packs die je hebt geinstalleerd. Verder is het raadzaam om al je soft/hardware up to date te hebben in de vorm van drivers en moederbord BIOS. Zelf zou ik met een clean install beginnen en je harde schijf in diverse partitie's te zetten, of indien mogelijk als nog aanmaken zodat niet zo erg fragmenteerd.

Wat voor voeding gebruik je overigens, merk en hoeveel watt deze aan kan, zou ook nog een bottleneck kunnen zijn.

Leuk topic verder is misschien om alle delen van HTPC door te nemen waar andere gebruikers hun ervaringen delen :

Home Theater PC (HTPC) Deel 3

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12 19:24

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 00:39:
[...]

CCCP zou ik sowieso uninstallen, gewoon even alle media software unistallen en alle codec packs die je hebt geinstalleerd. Verder is het raadzaam om al je soft/hardware up to date te hebben in de vorm van drivers en moederbord BIOS. Zelf zou ik met een clean install beginnen en je harde schijf in diverse partitie's te zetten, of indien mogelijk als nog aanmaken zodat niet zo erg fragmenteerd.
ehh, persoonlijk vind ik dit een redelijk slecht advies, als het niet werkt installeer je pc ff maar opnieuw.... Ik zie ook niet zo gauw wat de bios met het afspelen van HD content te maken heeft en het indelen van partities al helemaal niet.

CCCP is 1 van de beste codecpacks die er is, dus die zou ik zowiezo laten staan. Na het zien van je screenshot, denk ik ook dat het judder is.
VLC kun je zo gebruiken daarhoef je niets voor te uninstallen, VLC heeft zijn eigen interne codecs, als het judder is dan zal VLC hetzelfde resultaat geven.

Nog een vraagje, je hebt een monitor en een TV aan je videokaart hangen, een dualscreen zeg maar ?

[ Voor 12% gewijzigd door Caveman op 09-03-2009 20:46 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik denk aan reclock :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Ramon
Volgens mij heb je dat niet nodig. die tv ondersteunt 24p volgens kieskeurig.nl dus het instellen van 24Hz op je videokaart zou het goede resultaat moeten geven.

Verwijderd

Ramon schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:04:
die tv ondersteunt 24p volgens kieskeurig.nl dus het instellen van 24Hz op je videokaart zou het goede resultaat moeten geven.
Nou nee hoor, integendeel. De Samsung 5-serie is ongeveer de slechtst mogelijke tv die je kan hebben als het gaat om 24p-content. De door Samsung opgegeven "24p Real Cinema" aanduiding mag je dan ook als 100% pure marketing-onzin/misleiding interpreteren.

Het is onmogelijk om op deze tv 24p-content weer te geven zonder judder, met welke instelling dan ook. Alle bovenstaande adviezen zullen dan ook relatief weinig zin hebben. 24p-judder zal er altijd blijven.

Het hele onderwerp had dan ook kunnen stoppen bij het allereerste antwoord van Gizz ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2009 22:13 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

* Hooglander1 doet duit in zakje

Het Samsung 5-series 24p problemen topic

Succes

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
Caveman schreef op maandag 09 maart 2009 @ 20:40:
[...]
Nog een vraagje, je hebt een monitor en een TV aan je videokaart hangen, een dualscreen zeg maar ?
Precies, ik clone het beeldscherm van de Acer V243H.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 23:34:
[...]
Precies, ik clone het beeldscherm van de Acer V243H.
Dus je gaat alsnog verder met je zoektocht? Okay, succes! |:(

Verwijderd

Caveman schreef op maandag 09 maart 2009 @ 20:40:
[...]

ehh, persoonlijk vind ik dit een redelijk slecht advies, als het niet werkt installeer je pc ff maar opnieuw.... Ik zie ook niet zo gauw wat de bios met het afspelen van HD content te maken heeft en het indelen van partities al helemaal niet.
Ik weet niet welke BIOS, drivers en Intel .inf file de TS gebruikt, niet ieder probleem, zoals TS bij video weergave last heeft kun je zomaar direkt afschrijven als een Judder probleem. Imho kun je dat pas aannemelijk maken als je rest uitgesloten hebt en met vernieuwde .inf files is het beter om te herinstalleren. En updates zijn er over het algemeen voor verbeteringen of om problemen op te lossen :?

Verder zie je in het CCCP forum dat er toch wel veel gebruikers last hebben met een bepaalde versie graka drivers, wat hier dus ook mogelijk is of bij het installeren van diverse players en codec packs. Ondanks dat CCCP zijn eigen codecs gebruikt wil niet zeggen dat er geen conflict binnen het OS optreed.

Verder lijkt het mij dat zijn graka ook gewoon in clone mode goed moet werken, al is external monitor alleen te prefreren.

En vooral met nieuwkomers, no disrespect, weet je niet in hoeverre een PC word gebruikt met het gebruik van software, updates en BIOS updates. Niet voor niets heeft MS geopperd dat men inziet dat met name de veelzijdigheid van het hardware aanbod vaak leidt tot veel instabiliteitsproblemen bij hun OS gebruik en daar verandering in wil aanbrengen. Met name met PC's tov. een Mac kun je niet zomaar zeggen het is dit of het is dat, dat is te gemakkelijk. Een Mac heeft slechts een enkele hardware profiel waardoor er minder problemen voorkomen soft/hardware gerelateerd, behalve dan hun hitte problmen met de GPU's.

Maar goed, dat is mijn visie :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 01:41:
[...]
Ik weet niet welke BIOS, drivers en Intel .inf file de TS gebruikt, niet ieder probleem, zoals TS bij video weergave last heeft kun je zomaar direkt afschrijven als een Judder probleem. Imho kun je dat pas aannemelijk maken als je rest uitgesloten hebt en met vernieuwde .inf files is het beter om te herinstalleren.
De Samsung 5-serie kan geen 24p-content weergeven zonder judder.

Een verse Windows reinstall kan nooit kwaad. Alleen zal erna het beeld nog steeds schokken, maar goed.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 21:35
zolang je content op je monitor vloeiend afspeelt (op een hoge resolutie), zou je kunnen aannemen dat het gewoon aan je tv ligt, of de frame rate van de output...

[ Voor 10% gewijzigd door StanTheMan op 10-03-2009 07:19 ]

• Ramon
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:11:
[...]

Nou nee hoor, integendeel. De Samsung 5-serie is ongeveer de slechtst mogelijke tv die je kan hebben als het gaat om 24p-content. De door Samsung opgegeven "24p Real Cinema" aanduiding mag je dan ook als 100% pure marketing-onzin/misleiding interpreteren.

Het is onmogelijk om op deze tv 24p-content weer te geven zonder judder, met welke instelling dan ook. Alle bovenstaande adviezen zullen dan ook relatief weinig zin hebben. 24p-judder zal er altijd blijven.

Het hele onderwerp had dan ook kunnen stoppen bij het allereerste antwoord van Gizz ;)
Dat wist ik niet. Ook lullig dan als je zo'n tv hebt gekocht. Voor mij geen samsung tv dus ;)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12 13:29
mocht het niet aan de tv liggen dan nog een suggestie van mij.
Ik heb veel van je hardware hetzelfde dus daardoor ook makkelijker te checken ;)
mobo, HDD precies identiek
CPU E8200 (lager dus mag bij jouw geen oorzaak zijn)
GPU: nvidia 7600GT

Bij me oude installatie (zonder dit moederbord) speelde ik ook 1080P vloeiend af en bij me nieuwe installatie met dit moederbord niet.
Dacht eerst dat het aan de energy savings lag maar dat was het dus niet. Later alles af zitten lopen (in gedachte) wat ik wel bij de oude geinstalleerd had staan en wat bij de nieuwe dus niet.
Uit eindelijk bleek het installeren van PowerDVD 8 voor mij de oplossing. Deze installeert blijkbaar ergens een codec waardoor 1080P wel vloeiend loopt terwijl ik gewoon via Media Player Classic met films afspeel.
CoreAVC heb ik niet geprobeerd ondanks dat die ook op me oude installatie aanwezig was.

Ik zou zeggen probeer het gewoon eens want ik had het ook niet verwacht dat het de oplossing voor mij zou wezen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-12 22:32
Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 20:45:
[...]

De TV kan maximaal 50 Hz, ik pas de monitor framerate wel aan naar 50 hz dan... Die stond op 60.
Onmogelijk!

Iedere hdready en hdready1080p kan 50 en 60hz aan, anders mogen ze geen hdready worden genoemd.

Probeer eerst een andere afspeelprogramma. Vaak is dit de oplossing.
Probeer daarna de speler te zetten op 50/60/24hz en kijk welke het beste resultaat geeft.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-12 11:39
Ferry34 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 11:02:
[...]
Probeer eerst een andere afspeelprogramma. Vaak is dit de oplossing.
Niet op een Samsung 5-serie. Deze kan niet zonder te schokken 24p-content weergeven. Nooit, met geen enkele instelling.

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Heb ik ook gehad.. Maar toen ik ff Haali media splitter downloade en configureerde deed ie het normaal o.o
Maar das dan misschien alleen voor .mkv'tjes.

Verwijderd

Brad Pitt schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 12:10:
[...]

Niet op een Samsung 5-serie. Deze kan niet zonder te schokken 24p-content weergeven. Nooit, met geen enkele instelling.
Ik heb even de gebruiksaanwijzing/specs op de site doorgenomen van het toestel waarin word vermeld dat 24p wel word ondersteund. Kijk ik verder in de gebruiksaanwijzing dan vind ik het vreemd dat er een resolutie maximaal word aanbevolen van 1280-1024, ook via HDMI. Verder word HDMI poort 2 aanbevolen.

@ tacov :

Zet even een email in je gegevens of email mij even, wil dit probleem even doorgronden :)

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-12 11:39
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 13:05:
Ik heb even de gebruiksaanwijzing/specs op de site doorgenomen van het toestel waarin word vermeld dat 24p wel word ondersteund.
Het toestel accepteert 24p-content, punt. Het toestel speelt het echter brak af, ondanks de mooie benaming die Samsung heeft bedacht voor het accepteren ervan. Je zal nooit schokrvij 24p kunnen afspelen. Wat men ook allemaal aan zit te raden. Het kan gewoon niét. Maar goed, dit is blijkbaar allemaal aan dovemans oren besteedt dus veel succes verder met de reinstall, bios update, andere afspeelsoftware etc.

De enige oplossing is ofwel leren leven hiermee dan wel een andere tv aan te schaffen die het wel "goed" doet.

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

ik had hier met mijn sony w4500 ook problemen mee , ik heb heel veel spelers geprobeerd maar uiteindelijk was de mkplayer het beste, hierbij heb ik de coreavc als externe driver in gebruik plus de haali splitter.
In de forums van mkplayer kan je hier meer over vinden.
Mocht het hier nog niet vloeiend mee lopen dan ligt het waarschijnlijk aan je tv.

succes
Pagina: 1