HD films kijken via pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Stefanhendrik
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik ben nu al een tijdje bezig om via mijn pc hd films te kijken op mijn full-HD tv.
Ik heb een nieuwe video kaart gekocht MSI 9500GT (512MB) welke ik in mijn P4 3.0GHZ met 1GB ram heb gedaan.
Na meerdere codecs(ook matroska), mediaplayers (waaronder KM-player; VLC-player etc.) en AVCvideo te hebben gebruikt blijft het beeld achter lopen bij het geluid. Aanvankelijk loopt het synchroon, maar naar een paar minuten loopt het beeld achter op het geluid en blijft het steeds verder achterlopen.
Waarschijnlijk is mijn hardware verouderd. Nu kan ik alleen niet vinden wat er precies voor systeemeisen er nodig zijn om HD bestanden (bv een MKV-file) af te spelen.

Eigenlijk is dus mijn vraag: kan ik er gewoon meer ram instoppen en dan wel de films afspelen of moet ik een nieuwe cpu kopen?

bvd,
Stefan

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Bij HD kijken wordt je cpu heel erg belast, vooral bij fullHD, extra ram zal dan ook niet zoveel helpen. Echter kunnen moderne videokaarten (die jij nu hebt waarschijnlijk ook) de last van de cpu ontnemen en het werk doen. Hier moet je wel de juiste codecs en mediaplayer voor gebruiken, ik weet alleen niet welke dat zijn aangezien ik nog met een relatief oude videokaart zit die dat niet ondersteunt

• wishmasterUT2k4
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-09 10:45
Ik zou een nieuwe CPU(dual core) kopen met minimaal 2GB geheugen.
Heb beneden een P4 3gzh en ook met 1gb geheugen. Dit loopt inderdaad zoals jij al vertelde niet lekker (geluid dat niet synchroon loopt en af-en-toe stotters)

Succes ermee!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:13
Lees dit topic door en waag een poging met Media Player Home Cinema..

Dit topic

• Stefanhendrik
lijkt te werken!
Super!
_/-\o_

• sven-
  • Laatst online: 02-08-2009
Normaal gesproken wordt niet perse de CPU, maar juist de GPU erg belast bij het kijken van HD materiaal met H.264 als videocodering. Er zijn echter programma's die (handig bij een mindere graphics card) toch je GPU kunnen ontlasten, d.m.w. CPU decoding.

• Stefanhendrik
Te vroeg gejuicht |:(
De MKV-file wordt nu juist afgespeeld, echter nu ik dit scherm naar mijn HD tv sleep wordt het beeld geheel zwart...
Wat gaat er mis?
Ondersteunt de player de tv niet ofzo?
gr,
Stefan

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:25
dit laatste van sven- is dus precies verkeerd om.

zoals ook trekdude101 al uitgelegd heeft

Je CPU decodeerd normaliter het HD materiaal. Een moderne GPU kan hierbij assisteren (vanaf Raedon hd 1xxx en geforce 7xxx series meen ik). Het is hierbij nauwelijks van belang wat voor gpu je hebt aangezien de parallelle rekenkracht van een gpu al erg snel voldoende is. Wel moet je de juiste bron, codecs, drivers, instellingen en programma's gebruiken (en als er 1 component niet klopt werkt de hele keten niet)

Verwijderd

Stefanhendrik schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 21:24:
De MKV-file wordt nu juist afgespeeld, echter nu ik dit scherm naar mijn HD tv sleep wordt het beeld geheel zwart...
Wat gaat er mis?
gr,
Stefan
Eerst naar de tv slepen en dan er in iets afspelen? Hier loopt het compleet vast wil ik het gaan slepen naar een ander beeldscherm

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Je hebt in MPC Homecinema niet één of andere postprocessing shader aangezet? Dan kun je niet zomaar slepen tussen schermen.

Zorg dat je de nieuwste drivers gebruikt. Gebruik iig een recente versie van MPC Homecinema met ingebouwde decoders (de enige decoders die al ver genoeg zijn in DXVA ondersteuning om serieus te kunnen gebruiken). En zet in het geval van XP de Rendermode bij Output op VMR 9 Renderless en in het geval van Vista op EVR Custom Pres.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:24
Ik had een P4 3.0 Prescott met 4x 512 MB CAS 2-3-3-6 PC3200 DDR geheugen... en ondanks de HIS HD2600XT 512 MB AGP kaart, die op zich goed genoeg moet zijn om Full HD films af te spelen... ging het over het algemeen voor geen meter.... met een CPU die hele tijd tegen z'n max zat te hikken :P ongeacht welke player ik gebruikte.

Nu met een Quad 2,83 GHz Q9550, 4GB CAS5 PC2-8500 DDR2 (3,2 beschikbaar in XP) en HD4870 1 GB geen enkele probleem meer :P

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 19-02-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Is dit niet gewoon een codecprobleem? Overigens decodeerd de cpu standaard HD content, alleen met speciale programma's kan dat via de gpu gaan.

Wat ik gebruik is het k-lite codec pack en dan de standaard versie. Naar mijn idee werkt dat beter dan losse codecs installeren die daarna moeilijkheden gaan veroorzaken afhankelijk in welke volgorde je ze geinstalleerd hebt. Overigens kan je daarna zelf bekijken in welke mediaspeler je het af wilt spelen. zelf gebruik ik classic, zit bij de k-lite.

Als dit anders zo door blijft gaan , vrees ik dat je cpu dus niet krachtig genoeg is en zul je software moeten hebben die GPU decoding ondersteund. Voor de meeste zul je echter moeten betalen. Ze zijn te zoeken onder google. Bij mijn weten ondersteund MPC Homecinema het iig niet. PowerDVD daarentegen wel.

Een andere mogelijkheid is een nieuwe pc/ pc upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erhan12
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-09 23:20

erhan12

PMD

mpc-hc ondersteunt wel gpu decoding(dxva). zet zoals The_nv40_man al zei in het geval van XP de Rendermode bij Output op VMR 9 Renderless en in het geval van Vista op EVR Custom Pres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik hoor hier van alles over code packs en players, maar je kan niet zomaar nvidia GPU laten renderen met een willekeurige player en een of andere code pack die je van het internet af plukt, geen wonder dat het niet werkt. :) Je heb daarvoor Nvidia PureVideo voor nodig en ook een player die dat ondersteunt, anders word je HD film gewoon op je cpu afgespeeld en zal het dus niks uitmaken.

Zoals in de eerste post al min of meer werd gezegd. :)
NVIDIA® PureVideo

_purevideo_requirements

Onder andere ondersteunt CyberLink PowerDVD Ultra en InterVideo WinDVD 8 Platinum Pure Video.

Je moet ook nog wat instelling goed zetten, en heb het dacht ik ook met een andere player aan de praat gekregen in mediaportal, maar weet niet meer welke dat was en hoe ik dat heb gedaan toe der tijd, mediaportal moet je toch al hoop instellen en installeren voor het allemaal goed werkt. :P

Weet even niet zeker maar geloof dat de Geforce 8 pas Pure video HD heeft.

Edit/

Weet niet hoe dit bij ATI zit, maar zal me niks verbazen dat je daar ook eerst iets moet installeren en juiste software moet gebruiken wil je het aan de praat krijgen, anders word de HD film gewoon alleen door de cpu berekent.

Edit/2

Dit zijn de players die ondersteunt worden door purevideo:

* WinDVD
* PowerDVD
* Media Player Classic Home Cinema
* MediaPortal
* Microsoft Windows Vista internal MPEG-2 decoder
* The KMPlayer
* Arcsoft Total Media Theater

[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 20-02-2009 04:02 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 07:59
@hierboven,

Ik heb nog nooit iets gedownload van 'PureVideo' (is zelfs niet te downloaden). Het enige dat ik gebruik is Media Player Classic Home Cinema op zowel een nvidia als een ati kaart. Beide werken perfect samen met MPC Home Cinema met een CPU load van <5%.

PureVideo is gewoon de benaming van een techniek en geen los software onderdeel dat je download.
http://www.nvidia.com/content/purevideohd/pv_buy_hd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
tm030614 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 09:50:
@hierboven,

Ik heb nog nooit iets gedownload van 'PureVideo' (is zelfs niet te downloaden). Het enige dat ik gebruik is Media Player Classic Home Cinema op zowel een nvidia als een ati kaart. Beide werken perfect samen met MPC Home Cinema met een CPU load van <5%.

PureVideo is gewoon de benaming van een techniek en geen los software onderdeel dat je download.
http://www.nvidia.com/content/purevideohd/pv_buy_hd.html
*kuc* http://www.nvidia.com/object/dvd_decoder.html *kuch*

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Je kan ook CoreAVC eens gebruiken. Dit is een decoder. Die kan je gebruiken in combinatie met MPC-HC (in je opties even op preferred zetten in MPC-HC.

CoreAVC is een lekker lichte decoder, ideaal voor PC's zonder h264 acceleratie (wat je niet altijd netjes aan de praat krijgt, in verband met een te veel aan onder andere Reference Frames.. :) ). Ik speel 720p af op een Celeron 430M met Windows Vista.. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Laatst online: 16-09 12:17
De videokaart kan alleen helpen bij 'echte' blu-ray / HD DVD discs. Voor de gemiddelde MKV's rips die je online kan vinden hoef je in veel gevallen niet te rekenen op hulp van de videokaart. Alleen af en toe een film die geschikt is voor DXVA, maar dat zijn uitzonderingen als je dat tegenkomt.

Kortom, je pc schiet te kort. Ik had in mijn HTPC eerst een AMD X2 4200+, 1,5GB en een ATi HD2400pro, en die kon alleen 720P vloeiend weergeven. Wil je zeker weten dat je alle HD content kan afspelen (dus ook 1080P) heb je een stevige dual core nodig. Ik heb nu een C2D E6750 (2,6 Ghz), 2GB en de ATi HD2400 pro, en die trekt alles tot nu toe.

HD content is gewoonweg een zware decodeerklus voor een pc, dat trekt een pc van 5 jaar oud niet meer helaas.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

BackSlash schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 10:44:
De videokaart kan alleen helpen bij 'echte' blu-ray / HD DVD discs. Voor de gemiddelde MKV's rips die je online kan vinden hoef je in veel gevallen niet te rekenen op hulp van de videokaart. Alleen af en toe een film die geschikt is voor DXVA, maar dat zijn uitzonderingen als je dat tegenkomt.

Kortom, je pc schiet te kort. Ik had in mijn HTPC eerst een AMD X2 4200+, 1,5GB en een ATi HD2400pro, en die kon alleen 720P vloeiend weergeven. Wil je zeker weten dat je alle HD content kan afspelen (dus ook 1080P) heb je stevige dual core nodig. Ik heb nu een C2D E6750 (2,6 Ghz), 2GB en de Ati HD2400 pro, en die trekt alles tot nu toe.

HD content is gewoonweg een zware decodeerklus voor een pc, dat trekt een pc van 5 jaar oud niet meer helaas.
Tegenwoordig valt dat wel mee en zijn de meeste releases gelukkig wel DXVA-compatible.. :)

Het probleem vroeger was niet dat precies duidelijk was waarom acceleratie soms werkte en soms niet. Uiteindelijk is dat probleem naar boven gekomen en sindsdien zijn veel encodes DXVA compatible. Die ik zelf maak in elk geval altijd wel.. ;) Scene encodes tegenwoordig eigenlijk ook wel.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Ik draai met media player classic homecinema en ffdshow, dus DXVA zal bij mij ook automatisch aanstaan.

Hoeveel scheelt die DXVA tov het ontbreken daarvan voor de cpu belasting schat je? Ik heb toevallig laatst gecontroleerd wat mijn CPU verbruik was bij Saw V 2008 1080p BluRay DTS x264-CtrlHD (x264, 2pass, L4.1)
en dat liep tegen de 80% aan voor beide cores. Geen idee of die release DXVA bevat, ik let er eigenlijk nooit op.

Ik vind dit in ieder geval nog een flinke belasting voor de CPU, met of zonder DXVA. Ik kan me niet voorstellen dat dit op een P4 3Ghz vloeiend af te spelen is mbv DXVA.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 21:56
Rare logica vind ik dat. :?
Je weet niet of het met of zonder DXVA was, hoe kan je er dan iets zinnig over zeggen?
Als het met DXVA was en je zit aan 80%, dan is het een flinke belasting idd.
Als zonder was, had je MET DXVA voor het zelfde geld maar een belasting van 15%, en da's dus helemaal niks.
Dan zou het met die P4 3Ghz ook gewoon vlot draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:17

DaRoot

Some say...

ik draai een 720p x264 mkv op een P4 2,4GHz met een Geforce4 MX440 op 70% CPU belasting, diezelfde film op een Turion MT32 met Ati Xpress 200 onboard video op 33%...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Fire69 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:10:
Je weet niet of het met of zonder DXVA was, hoe kan je er dan iets zinnig over zeggen?
Logica? Die noem ik niet. Ik ken de voorwaarden waaraan een MKV moet voldoen voor DXVA niet, daarom vermeld ik de release en video codec van deze release. Wellicht dat iemand anders deze voorwaarden wel kent, of deze release kent, dan kan diegene wellicht vertellen of deze release DVXA compatible is.
My thought exactly.
Als zonder was, had je MET DXVA voor het zelfde geld maar een belasting van 15%, en da's dus helemaal niks.
Dat betwijfel ik dus :) 720P is een heel ander verhaal, maar 1080P met DXVA vloeiend op een P4 3Ghz... ik kan het me niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

BackSlash schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:04:
Ik draai met media player classic homecinema en ffdshow, dus DXVA zal bij mij ook automatisch aanstaan.

Hoeveel scheelt die DXVA tov het ontbreken daarvan voor de cpu belasting schat je? Ik heb toevallig laatst gecontroleerd wat mijn CPU verbruik was bij Saw V 2008 1080p BluRay DTS x264-CtrlHD (x264, 2pass, L4.1)
en dat liep tegen de 80% aan voor beide cores. Geen idee of die release DXVA bevat, ik let er eigenlijk nooit op.

Ik vind dit in ieder geval nog een flinke belasting voor de CPU, met of zonder DXVA. Ik kan me niet voorstellen dat dit op een P4 3Ghz vloeiend af te spelen is mbv DXVA.
Dan doe je toch echt iets verkeerd. CtrlHD releases zijn tegenwoordig altijd DXVA. Het staat er nota bene zelfs bij. L4.1 (Dat is juist het ding wat je nodig hebt voor DXVA ondersteuning).

Je moet in MPC-HC onder Vista EVR Custom Presence selecteren en juist NIET FFDshow aanzetten...
Fire69 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:10:
Met DXVA aan heb je 1-5% CPU belasting. Is het hoger, dan staat het gewoon niet aan. Je kan het in MPC-HC zien als je rechtermuisknop doet tijdens het afspelen, filters, MPC-HC decoder (oid) en daar staat het bij.
DaRoot schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:20:
ik draai een 720p x264 mkv op een P4 2,4GHz met een Geforce4 MX440 op 70% CPU belasting, diezelfde film op een Turion MT32 met Ati Xpress 200 onboard video op 33%...
Dat heeft te maken met het feit dat je CPU sneller is en dus minder relatieve belasting nodig heeft om af te spelen.. :) DXVA staat nog steeds niet aan.
BackSlash schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:57:
[...]

Logica? Die noem ik niet. Ik ken de voorwaarden waaraan een MKV moet voldoen voor DXVA niet, daarom vermeld ik de release en video codec van deze release. Wellicht dat iemand anders deze voorwaarden wel kent, of deze release kent, dan kan diegene wellicht vertellen of deze release DVXA compatible is.

[...]

My thought exactly.

[...]

Dat betwijfel ik dus :) 720P is een heel ander verhaal, maar 1080P met DXVA vloeiend op een P4 3Ghz... ik kan het me niet voorstellen.
Ik ken de voorwaarden wel. 1080p vloeiend met DXVA op een P4 3.0GHz is mogelijk, maar het probleem is dat bij ATi kaarten AGP drivers wel eens moeilijk willen doen, maar dat is een ander verhaal ;)

In elk geval, niemand hier heeft DXVA aan de praat geloof ik :P

Werkt bij mij Prima onder Windows Vista met een HD4850 met vrijwel de meeste nieuwe releases.

Op http://mpc-hc.sourceforge.net/DXVASupport.html staat goed uitgelegd hoe het nou zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Mojo op 20-02-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Laatst online: 16-09 07:59
:o

Maar hoe komt het dan dat ik al jaren zonder PureVideo werk? Volgens mij is het meer voor de audio en om support te krijgen voor Windows media player.

Edit: Is dus idd een plug in voor Windows Media Player (center). Maar PureVideo is dus niet nodig om DXVA te activeren.

[ Voor 14% gewijzigd door tm030614 op 20-02-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:17

DaRoot

Some say...

Mojo schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:05:
[...]

Dat heeft te maken met het feit dat je CPU sneller is en dus minder relatieve belasting nodig heeft om af te spelen.. :) DXVA staat nog steeds niet aan.
Mijn HTPC's draaien MythTV onder Ubuntu.. dus DXVA heb ik niet.. wel gebruik ik op die Geforce machine XvMC.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Mojo schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:05:
[...]

Ik ken de voorwaarden wel. 1080p vloeiend met DXVA op een P4 3.0GHz is mogelijk, maar het probleem is dat bij ATi kaarten AGP drivers wel eens moeilijk willen doen, maar dat is een ander verhaal ;)

In elk geval, niemand hier heeft DXVA aan de praat geloof ik :P

Werkt bij mij Prima onder Windows Vista met een HD4850 met vrijwel de meeste nieuwe releases.

Op http://mpc-hc.sourceforge.net/DXVASupport.html staat goed uitgelegd hoe het nou zit.
Dat meen je.. Ik ga er thuis gelijk eens mee klooien. Ik heb hem nu geloof ik ingesteld op Haali Media Splitter voor de output, maar ik zal nog eens kijken. Ondertiteling is voor mij wel een vereiste, dit werkt alleen als deze in de MKV zelf zitten? Dat zal dan ook geen probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

tm030614 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:09:
[...]

:o

Maar hoe komt het dan dat ik al jaren zonder PureVideo werk? Volgens mij is het meer voor de audio en om support te krijgen voor Windows media player.

Edit: Is dus idd een plug in voor Windows Media Player (center). Maar PureVideo is dus niet nodig om DXVA te activeren.
Purevideo is inderdaad niet nodig... MPC HC doet alles.

Het kan ook met Cyberlink PowerDVD trouwens... Maar dat is wat lastiger. MPC HC heeft een interne decoder welke prima werkt. :)
BackSlash schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 13:13:
[...]

Dat meen je.. Ik ga er thuis gelijk eens mee klooien. Ik heb hem nu geloof ik ingesteld op Haali Media Splitter voor de output, maar ik zal nog eens kijken. Ondertiteling is voor mij wel een vereiste, dit werkt alleen als deze in de MKV zelf zitten? Dat zal dan ook geen probleem worden.
Met EVR Custom Presence werkt ondertiteling als die gewoon in de MKV zit. Hij staat onder het kopje Navigate ;)

Vergeet niet in je options FFDshow uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanhendrik
Bedankt voor de hulp!
Ik heb ondertussen een oplossing. Mediaplayer classic homecinema met 720 ipv 1080 gebruiken...
Het zwarte beeld heb ik opgelost door de videokaart de beeldschermen te klonen ipv op de optie dualscreen te laten lopen. Er zit nu wel een beetje lag in de films, echter loopt het geluid synchroon met het beeld.
Ziet er verder top uit. Tis dus wel mogelijk op een pc van 6 jaar oud (heb ik nog even opgezocht ;) ) MKV bestanden af te spelen. Echter moet je wel wat inleveren op kwaliteit :(
gr,
Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 15:22
Voor MPC-HC issues, volg deze guide:
http://ranpha.wordpress.com/page-1/
Als je deze guide gevolgd hebt moet je nog Internal Filters->Transform Filters->MPEG-2 Video aangevinken om werkende DVD-menu's en subtitles te krijgen.
Ook schijn je als je Vista gebruikt Aero te moeten enablen.

Hier nog veel info over alle opties van MPC-HC: http://nunnally.ahmygodde...layer-classic-homecinema/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven-
-Niels- schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 21:25:
dit laatste van sven- is dus precies verkeerd om.

zoals ook trekdude101 al uitgelegd heeft

Je CPU decodeerd normaliter het HD materiaal. Een moderne GPU kan hierbij assisteren.
Hmm, op een Mac is dit in ieder geval heel anders. Daar wordt toch echt de grafische kaart gebruikt door progamma's als QuickTime Player en VLC. Andere programma's als XBMC en Plex (variant daarop) maken wel gebruik van CPU decoding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Die nVidia DVD decoder is al jaren oud. En uiteraard alleen om mpeg2 te decoden. Daarvoor is het één van vele decoders die de DXVA mogelijken van moderne GPU's kunnen gebruiken.

Tegenwoordig bouwen zowel ATI als nVidia allerlei DXVA functies in hun GPU's, maar het is aan derden om hier decodersoftware voor te maken die daar gebruik van maakt. Voorbeelden voor H.264 zijn de cyberlink decoder uit Powerdvd en de gratis MPC-HC decoder uit het gelijknamige programma. De laatste heeft zwaar de voorkeur. Behalve dat ie gratis is, werkt deze decoder ook veel beter voor materiaal anders dan officiële bluray disks. En bij de nieuwste builds van MPC-HC is voor nVidia GPU's de bekende L4.1 limiet (de specificaties waaraan bluray zich moet houden op het gebied van bijvoorbeeld reference frames) niet meer van toepassing. Dit betekend dat met een moderne nVidia GPU en MPC-HC's interne decoders eigenlijk alles met hulp van DXVA kan worden afgespeeld. Alleen heel oude en exotische encodes kunnen hier en daar artifacts veroorzaken.

Kijk ook even in het Mediaportal topic. Want in de laatste SVN builds daarvan is het mogelijk de subtitles engine uit MPC-HC te gebruiken in Mediaportal. Dat zorgt ervoor dat je in Mediaportal, als je zowel de decoder als de subtitle engine van MPC-HC gebruikt, vrijwel zonder problemen al het H.264 materiaal kan versnellen met DXVA inclusief subtitles. Iets wat een hele tijd niet mogelijk is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

sven- schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 14:08:
[...]

Hmm, op een Mac is dit in ieder geval heel anders. Daar wordt toch echt de grafische kaart gebruikt door progamma's als QuickTime Player en VLC. Andere programma's als XBMC en Plex (variant daarop) maken wel gebruik van CPU decoding.
Onzin, VLC kan geen hardwarematige h264 decoding. XviD zou zo maar kunnen, maar ik denk van niet. Boeit trouwens ook niet, want dat is ook niet zwaar.

Overigens denk ik niet dat Quicktime het ook kan. Het heeft namelijk niet zozeer met het OS te maken, maar met de decoder.

[ Voor 22% gewijzigd door Mojo op 20-02-2009 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven-
Mojo, je trekt mijn opmerking dus in twijfel!? Geloof me, ik loop hier niet een potje te liegen. VLC en QuickTime Player maken in Mac OS X voornamelijk (niet alleen) gebruik van de videokaart. Ik heb zelf een 8-core Mac Pro en als er sprake zou zijn van CPU decoding door die programma's, dan zouden bij het afspelen van HD materiaal meerdere cores moeten worden aangesproken. Er wordt er echter maar ééntje gebruikt (van de 8 ), omdat de videokaart een groot gedeelte voor zijn rekening neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

VLC heeft ook geen multicore support.. Je PC is gewoon snel zat :)

Als je volledige hardware matige ondersteuning hebt, wordt je CPU simpelweg (vrijwel) niet aangesproken. Dat heeft geen bal te maken met het aantal cores.

[ Voor 70% gewijzigd door Mojo op 20-02-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Ik ben aan de hand van de tips en links uit dit topic aan de slag gegaan om DVXA aan de praat te krijgen, maar ik blijf stranden op dit punt:

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/3336/mpcstatsmino.jpg
Die letters zijn de display stats, klik in MPC menu View, Display Stats

Oftewel, als ik het bestand open wijzigt MPC heel hoopvol de grootte van het venster aan naar de film, ik hoor de harddisk even laden en vervolgens blijft het beeld zwart.

De gebruikte hard- en software:
  • Ati Radeon HD 4870 met Catalyst 9.1
  • Media Player Classic HomeCinema V1.2.1000.0
  • Windows XP SP3 Professional
  • FFDShow is gedeïnstalleerd
Zo zien de options eruit:
Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/5369/output.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/7953/internalfilters.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/1852/externalfilters.jpg

En als ik hier op klik:
Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/2792/menup.jpg
Krijg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/1645/properties.jpg
Hier heb ik niks gewijzigd tov hoe het standaard hier staat ingesteld.

Wat zie ik over het hoofd / wat doe ik fout om DXVA aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Sorry voor de kick, maar de oplossing van het probleem leek me wel een nuttige bijdrage.
De oplossing was Catalyst 8.12 installeren. In de laatste drivers heeft Ati blijkbaar iets veranderd waardoor het niet meer werkt. Met bovenstaande instellingen is het aan de praat te krijgen.

Films met DXVA ondersteuning hebben inderdaad maar iets van 10% cpu usage, daar waar hij eerst nog de 90% aantikte zonder DXVA. Helaas heeft lang niet elke titel DXVA ondersteuning en komt het nog gewoon aan op rouwe cpu power voor het decodeerwerk.

Overigens kan ik nog steeds .srt bestanden in MPC slepen en hoeven de subtitles niet in de MKV gebakken te zitten :)

[ Voor 4% gewijzigd door BackSlash op 27-02-2009 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
Dat is blijkbaar een bug in de XP 9.1 driver. De Vista driver heeft er geen last van las ik.Zie ook hier.

Edit: met 9.2 werkt het nog steeds niet :/

[ Voor 11% gewijzigd door tweak_dude op 27-02-2009 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ondersteunt VLC geen HD?? want als ik een 720p film kijk is hij wel veel sherper dan een gewone dvd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 17:12:
ondersteunt VLC geen HD?? want als ik een 720p film kijk is hij wel veel sherper dan een gewone dvd..
HD is alleen een resolutie. VLC kan h.264 in mkv's afspelen (wat je waarschijnlijk bedoelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh oke bedankt, en als ik dus 1080p films wil kijken, welke speler moet ik dan nemen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stefanhendrik schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 21:24:
Wat gaat er mis?
gr,
Stefan
waarschijnlijk ondersteund de speler geen dualscreen opstelling, probeer is je andere scherm uit te zetten en alleen op je tv te werken

(ik neem aan dat je dual screen hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:22
Even dit topic omhoog gooien. :)

Mijn ouders hebben vorige week een nieuwe TV gekocht, een Samsung LED 115cm.

Ik vertelde dat, als ze ook maximaal gebruik willen maken van de kwaliteit van films, ze het beste een computertje konden hebben, aangesloten op de tv, om zo full hd films te kunnen kijken.

Ik heb het volgende systeem in elkaar gezet:

350 w A-open voeding
2x 512mb DDR PC3200
Asus P5P800-VM
Intel Pentium 4 3,06ghz (s775) die op 3,36ghz loopt
Asus ATI 3450 512mb AGP

Ik heb Windows 7 erop gezet, een aantal mediaplayers en codes. Nu lopen de films wel, maar ook hier blijft het beeld soms achter, en 'hapert' het geluid af en toe.

Is dit te verhelpen als ik er nog 1 gb geheugen bij in zet? Aangezien de GPU ervoor gemaakt is om full hd films af te spelen, en die CPU ook niet de traagste is.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De gpu kan dan wel gemaakt zijn om hd te draaien, maar als je codecs er geen gebruik van maken gaat alles over de cpu.

Je geeft aan film in hd te willen kijken maar volgens mij is er een groot verschil in wat voor film je wilt kijken, welke compressie er gebruikt is in die film ed.

En voor de rest zou ik een P4 ook niet 'niet van de traagste' noemen. Echt snelheidsrecords gaat die toch niet breken.

Heb je ook al eens gekeken wat die pc doet als er geen OC is? Mijn i7 gaat met een minder goede OC (te lage spanning) zich ook al eens verslikken.

Als ik advies zou moeten geven hierrond dan zou ik zeggen: Om maximaal van de kwaliteit van een film te genieten kan je een pc gebruiken maar dan wel iets beter dan wat jij nu hebt maar misschien nog beter is iets als een PS3.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 18-01-2010 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
kluyze schreef op maandag 18 januari 2010 @ 13:34:
De gpu kan dan wel gemaakt zijn om hd te draaien, maar als je codecs er geen gebruik van maken gaat alles over de cpu.

Je geeft aan film in hd te willen kijken maar volgens mij is er een groot verschil in wat voor film je wilt kijken, welke compressie er gebruikt is in die film ed.

En voor de rest zou ik een P4 ook niet 'niet van de traagste' noemen. Echt snelheidsrecords gaat die toch niet breken.

Heb je ook al eens gekeken wat die pc doet als er geen OC is? Mijn i7 gaat met een minder goede OC (te lage spanning) zich ook al eens verslikken.

Als ik advies zou moeten geven hierrond dan zou ik zeggen: Om maximaal van de kwaliteit van een film te genieten kan je een pc gebruiken maar dan wel iets beter dan wat jij nu hebt maar misschien nog beter is iets als een PS3.
Daar heb je wel gelijk in, ik heb een aantal films geprobeerd, Ice age 3 is een .m2ts file (ruim 4 gb groot), deze speelt die opzich prima af, alleen het beeld blijft een beetje achter.

This is it, van Michael Jackson is een .mkv bestand (ruim 9 gb groot), deze file krijg ik niet eens werkend, je hoort alleen maar geratel van de HD.

Ik zal de volgende keer als ik bij mijn ouders ben eens kijken hoe het speelt zonder OC, alleen denk ik dat het er vrij weinig mee uit te staan heeft.

1 of 2 gb extra geheugen is dus geen nuttige inverstering? Of werkt het daarna wel prima? :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Volgens mij heeft je geheugen er zo goed als niks mee te maken. CPU en GPU tellen eigenlijk alleen bij HD films. Als je alleen geratel hoort dan kloppen je codecs niet, of je speelt hem af met de verkeerde speler. Als ik bijv een HD film/serie heb, komt dat ook wel eens voor in WMP. Dan klopt ook de tijd niet. De film/serie speelt dan echter wel goed af in bijv VLC. Ik denk dat je eerst maar even van de zoekfunctie hier op GoT gebruik moet gaan maken voordat je vragen stelt. Dit probleem staat in meerdere topic uitgelegd + opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
In de tijd dat dit topic actueel was, een jaar geleden, stonden de zaakjes er iets anders voor. DXVA ondersteuning bij MKV's was gebrekkig en de instellingen om het aan de praat te krijgen waren diep weggestopt. Overigens heb ik het tot vandaag aan toe nog nooit aan de praat gekregen onder Windows XP.

Nu, een jaar verder, speel ik alles af met DXVA. Alle MKV releases die nu uitkomen zijn DXVA compatible. Ik ben inmiddels over op Windows 7, waar het veel beter werkt. Ik kijk overigens enkel MKV materiaal.

Je geeft aan verschillende codecs en media players geïnstalleerd te hebben. Die kunnen conflicten met mekaar veroorzaken, dus ik adviseer alles te deïnstalleren. Installeer alleen Media Player Classic Home Cinema. Stel het programma in zoals ik hier heb gepost. Het plaatje met external filters is voor jou alleen van toepassing als je Cyberlink PowerDVD hebt geïnstalleerd.

Het enige wat je onder Windows 7 anders moet instellen is bij de Options, de Output op EVR Custom Pres ** instellen in plaats van VMR9 (renderless)**.

Probeer vervolgens een recente MKV (die in 2009 is gereleased) en speel het af, en check of DXVA draait. Loopt het nu nog steeds niet soepel, dan kun je aan hardware upgrades denken. Het is nu te vroeg om conclusies te trekken of je systeem geen HD films kan afspelen zonder upgrades.

Als het dan nog niet soepel loopt zou ik denken aan een core2duo, aangezien je al een socket 775 moederbord hebt, plus 1 reep geheugen van 1GB. Daarmee zou je eventueel zelfs via enkel cpu power kunnen renderen.

edit: Ah, ik zie dat je moederbord enkel Celeron en P4 cpu's ondersteund... bummer. Als je met DXVA ondersteuning HD materiaal niet vloeiend aan de praat kan krijgen, ben ik bang dat je het hele zwikje mag gaan upgraden. Overigens is 720P materiaal een stuk minder veeleisend als 1080P materiaal, wellicht werkt dat wel.

[ Voor 11% gewijzigd door BackSlash op 18-01-2010 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
Inmiddels heb ik een ander systeem in elkaar gezet:

AMD Athlon x2 6000+ 3ghz
2gb pc6400 geheugen
Asus M3N78-VM (met onboard videokaart (geforce 8200)

Ik heb alles gedaan was BackSlash schreef hierboven, maar nog steeds hapert het beeld, ongeveer om de 5 seconden een 'hapering' dan gaat het weer verder, ondertussen blijft het geluid wel doorspelen.

Heel erg vreemd, omdat deze pc sterk genoeg is voor Full HD films, en zelf nvidia heeft op hun site staan dat dit prima werkt op een Geforce 8200 gpu. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 15:28
Ik probeer hier een 720p serie af te spelen, maar ook hier loopt het beeld achter.
Het is een x264 mkv bestand.
Ik heb CoreAVC en ffdshow geinstaleert, en wil af spelen in WMP11. In media player classic zelfde verhaal.
Proc is een P4 2.8 GHz en een geforce 6600 kaartje.

Weet iemand hoe ik 720p wel vloeiend af kan spelen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 19:17

job

Deorgere schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:46:
Inmiddels heb ik een ander systeem in elkaar gezet:

AMD Athlon x2 6000+ 3ghz
2gb pc6400 geheugen
Asus M3N78-VM (met onboard videokaart (geforce 8200)

Ik heb alles gedaan was BackSlash schreef hierboven, maar nog steeds hapert het beeld, ongeveer om de 5 seconden een 'hapering' dan gaat het weer verder, ondertussen blijft het geluid wel doorspelen.

Heel erg vreemd, omdat deze pc sterk genoeg is voor Full HD films, en zelf nvidia heeft op hun site staan dat dit prima werkt op een Geforce 8200 gpu. :?
Juiste versie van mpc geinstalleerd? De home cinema editie dus??
http://mpc-hc.sourceforge.net/
Wat de instellingen van backslash betreft, eigenlijk hoef je alleen de rendering goed te zetten. vmr9 voor xp, evr voor vista/windows 7.
Wat voor bestand gaat het eigenlijk om? Als het een mkv is zou ik even haali media splitter installeren.
Werkt het dan nog niet helemaal lekker kan je altijd nog wat gaan tweaken, maar mpc hc standaard laten staan en de juiste rendering kiezen is meestal genoeg.

Maar buiten het hele hardwarematige versnelling gebeuren. Jouw pc moet het met alleen de cpu ook makkelijk trekken. Ik heb hier nog een "oude" X2 4200+ en met alleen cpu kom ik vrij ver.
TereZz schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 00:34:
Ik probeer hier een 720p serie af te spelen, maar ook hier loopt het beeld achter.
Het is een x264 mkv bestand.
Ik heb CoreAVC en ffdshow geinstaleert, en wil af spelen in WMP11. In media player classic zelfde verhaal.
Proc is een P4 2.8 GHz en een geforce 6600 kaartje.

Weet iemand hoe ik 720p wel vloeiend af kan spelen??
6600 kan geen hardwarematige versnelling aan, daarnaast is een 6600 ook vrij oud, dus ik neem aan dat je systeem ook vrij oud is. 720p gaat je dan gewoonweg niet lukken.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 17-02-2010 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
@Job
Ik kreeg het eerst wel (nog net) aan de praat, maar na een reinstal van windows xp niet meer.
Hiervoor gebruikte ik trouwens WMP10, en hierbij zat WMP 11 al ingebakken, en ik kan hem ook niet verwijderen :(

EDIT:
Hij kreeg het trouwens wel voor elkaar :S
DaRoot schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:20:

[ Voor 43% gewijzigd door TereZz op 17-02-2010 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 19:17

job

WMP is dan ook geen geweldig programma. Veels te bloated. Probeer eens iets als mediaplayer classic home cinema.

Of het kan of niet met je cpu ligt ook een beetje aan de bitrate en codec van je film. Proberen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Deorgere schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:15:
Even dit topic omhoog gooien. :)

Mijn ouders hebben vorige week een nieuwe TV gekocht, een Samsung LED 115cm.

Ik vertelde dat, als ze ook maximaal gebruik willen maken van de kwaliteit van films, ze het beste een computertje konden hebben, aangesloten op de tv, om zo full hd films te kunnen kijken.

Ik heb het volgende systeem in elkaar gezet:

350 w A-open voeding
2x 512mb DDR PC3200
Asus P5P800-VM
Intel Pentium 4 3,06ghz (s775) die op 3,36ghz loopt
Asus ATI 3450 512mb AGP

Ik heb Windows 7 erop gezet, een aantal mediaplayers en codes. Nu lopen de films wel, maar ook hier blijft het beeld soms achter, en 'hapert' het geluid af en toe.

Is dit te verhelpen als ik er nog 1 gb geheugen bij in zet? Aangezien de GPU ervoor gemaakt is om full hd films af te spelen, en die CPU ook niet de traagste is.
Vergeet alsjeblieft al die codecs als je Windows 7 gebruikt. Windows 7 plus de haali splitter is voldoende om 95 procent van al het film materiaal af te spelen. met de standaard windows codec weet je ook nog eens zeker dat je gpu het decoderen voor zijn rekening neemt. Een aangezien je een ATI in de 3000 serie hebt kan deze dat.

Mieter al je codecs van de pc af, installeer enkel de haali splitter en probeer het nog eens.
Het enige wat je op deze manier niet hebt is dat losse ondertitel bestanden niet afgespeeld worden.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
job schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 01:16:
WMP is dan ook geen geweldig programma. Veels te bloated. Probeer eens iets als mediaplayer classic home cinema.

Of het kan of niet met je cpu ligt ook een beetje aan de bitrate en codec van je film. Proberen kan altijd.
WMV lukt wel met 720p, maar mkv bestanden (x264) niet.
Vraag me af hoe DaRoot het gelukt is :?
Pagina: 1