Tja, kan ik me toch helemaal niet in vinden.
Het is bangmakerij te beweren dat, als je zelfs maar twijfelt aan scheppingsdagen van 24 uur, je dan uiteindelijk de hele Bijbel loslaat. Het is ook niet pastoraal, want je zet mensen voor het blok: ze móéten kiezen. Er is geen ruimte meer voor twijfel of een ander standpunt.
Imho als je een ander standpunt in wilt nemen over scheppingsdagen dan dat de bijbel voorschrijft ( en dat is in elke normale uitleg gewoon 24 uur ) dan kan je misschien geloven, maar niet in een christelijke God. Die christelijke God is namelijk netjes omschreven in de bijbel.
Daar is vanwege de ouderdom / vermeende onfeilbaarheid door de jaren heen inderdaad ruimte meer voor twijfel of een ander standpunt.
Het is van groot belang de Bijbel te onderscheiden van de uitleg van de Bijbel. Niemand ‘leest gewoon wat er staat’; wie dat denkt doet aan zelfbedrog. De Bijbel moet uitgelegd worden; wie de Schrift leest en denkt haar te begrijpen, heeft ongemerkt uitleg gepleegd. Daar is niks mis mee, het kán gewoon niet anders. Echter: de Bijbel is wel Gods Woord, maar de uitleg ervan is altijd gebrekkig mensenwerk.
Volgens mij meende de kerk juist eeuwenlang te doen wat deze meneer nu zegt dat een mens niet goed kan.
Deze beste meneer doet hetzelfde wat ik meerdere hedendaagse christenen zie doen, namelijk gewoon even over het feit heenstappen dat de bijbel ( door de grotere stromingen ) al eeuwenlang op manier x geinterpreteerd word en dat hij zonder blikken of blozen maar even interpretatie y eraan gaat hangen omdat x niet meer houdbaar is.
Er wordt geen verklaring gegeven waarom x niet meer geldig is, er wordt niet uitgelegd waarom y beter is, er wordt alleen nog maar geantwoord met dat y niet door de wetenschap onwaar te bewijzen is ( is ook helemaal niet het doel van de wetenschap, maar dat terzijde ).
Elk argument tegen x ( je weet wel de leidende interpretatie voor eeuwen ) wordt terzijde geschoven met dat je het in de tijdsgeest moet zien, dat er toen ook mensen waren die er anders over dachten etc. etc.
Het hele simpele punt dat hun geloof gebaseerd is op een heilig boek wat eeuwenlang gewoon anders uitgelegd werd als dat hun nu doen dat wordt gewoon genegeerd, terwijl het imho toch echt een hoeksteen van hun geloof is.
Eeuwenlang werd er beweerd dat de aarde in 6 dagen geschapen was, nu de wetenschap dat grotendeels ontkracht heeft komt er opeens een idee op dat misschien die 6 dagen niet letterlijk zijn, maar de rest van de bijbel is nog wel waar.
Ja, dat kan zomaar niet. Elke pagina in dat hele boek heeft voor mij als hedendaagse mens evenveel waarheid als de vorige. Of alles is waar ( je gelooft erin ), of niets is waar.
Tussenwegen zijn alleen mogelijk als je een heel erg goede verklaring hebt hoe je tot die tussenweg gekomen bent. En waarom die tussenweg nu wel gevonden is,
en waarom de rest van het boek buiten die tussenweg valt