Hmm... Volgens jou, GENETX, zit ik dus volledig verkeerd

Eventjes reageren.
GENETX schreef op maandag 23 maart 2009 @ 09:10:
[...]
* GENETX heeft 12,5 GB vrij op zijn 75GB partitie waar Vista Ultimate plus alle andere apps (office 2007 en Adobe CS4 oa) op staan, behalve de games. Ik zal vast wat kunnen krimpen, maar verkijk je niet op veelvraat Vista.
Ik heb op een andere pc die ook laatst aangekocht is, inclusief SSD van 32GB nog geen opslagbeperkingsmelding (?) gekregen. Daar staat alleen Vista op uiteraard, en de programma's waarvan ik de directory niet kan kiezen bij installatie. Ik heb momenteel wel nog maar 4GB over op die schijf, dus misschien wordt dat inderdaad een beetje krap...
[...]
Ik zou de HD 4830 nemen, of de HD 4750(RV740) afwachten. Die zijn een stuk sneller als de kaart die je nu aanhaalt, maar ook niet echt duur.
De ene zegt HD 4670, de andere zegt 4830 of eventjes wachten op de HD 4750, het is een beetje afwegen met de SSD ivm de prijs dus. Ik ga dus eventjes voor mezelf moeten uitmaken waar ik het meeste nut van zal hebben, ik denk dat het richting SSD zal gaan.
Als ik wacht op de HD 4750 heb ik wel nog geen videokaart in m'n systeem om die periode te overbruggen als ik het aankoop, want dat zit niet on-board denk ik. Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven?
Ik heb misschien nog wel een videokaart uit m'n oude pc, maar ik vrees dat het net aan die videokaart zou kunnen liggen dat ik lang gesukkeld heb, dat moet ik dus ook even uitvogelen als ik daar de mogelijkheden toe heb. (Ben nu niet in de buurt van die pc)
Maar verder, over de SSD: Wat wil je er in hemelsnaam mee bereiken. Het klinkt zo leuk, maar de techniek staat nog altijd in de kinderschoenen. Je zegt dat je het spul snel wil laten starten, maar geldt dat alleen voor Windows?
Nouja kijk, over het algemeen heb ik met dat nieuwe systeem (zie eerste quote en hieronder) die ik laatst ook heb aangekocht heel positieve ervaringen qua snelheid en dat is net wat ik nog eens wil... En eventueel nóg wat sneller. Opstarten (SSD) gaat daar zoals het zou moeten in vergelijking met de pc die hij vervangt (logisch uiteraard, maar tis snel genoeg). Programma's gaan snel genoeg open als ik ze nodig heb, en das ook voldoende. Die staan dan wel op de gewone HD.
In die pc zit:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom X3 8750 | € 104,95 | € 104,95 |
1 | Foxconn A7DA-S | € 99,- | € 99,- |
1 | Patriot Extreme Flash Warp PE32GS25SSDR | € 98,77 | € 98,77 |
1 | Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS, 500GB | € 53,90 | € 53,90 |
Importeren | Totaal | € 356,62 |
Dit heb ik trouwens niet zelf samengesteld, dat liet ik aan iemand anders over omdat ik toen nog niets van hardware afwist. Maar nu wil ik me er wel eens aan wagen

Dit systeem is natuurlijk alweer een beetje "verouderd", 't is te zeggen: d'r is alweer nieuwere hardware op de markt. Ik wil gewoon minstens even snel als dit, en liefst nog sneller.
Geen meningen over dit systeem gevraagd natuurlijk

Bedenk dat Vista ook een techniek heeft die applicaties in het werkgeheugen stopt om zo snel te kunnen starten. Ik denk dat je nu nog XP hebt? Ik merkte een groot verschil, Adobe CS4 start als een gek op als ik dat wil, en dat is echt een merkbaar verschil tegenover XP zonder dat er ook maar iets is veranderd aan de hardware. Verder is Vista slecht in de omgang met het verplaatsen van bestanden, Vista is gewoon lomp en traag.
Ik ben zeer tevreden van Vista, en zou het daar ook graag bij houden... Ik werk er nog maar een paar maandjes mee, maar het bevalt me wel! Ik vind het gewoon veel leuker om overal op te klikken

(op zich niet echt veilig natuurlijk!) Natuurlijk is een optie XP-W7 wel te overwegen, maar ik weet het nog zo niet

Ik vind, zeker voor een PC die maar 2-3 jaar mee hoeft te gaan, een SSD simpelweg zonde. Dat is leuk als je een high-end gaming bak hebt, of met extreem grote bestanden werkt die naar de harde schijf moeten (wisselgeheugen). Maar voor wat dagelijkse taken? Nee, de prijs weegt bij lange na niet op tegen de voordelen.
Ik heb gewoon al een zeer positieve ervaring met SSD... (1 ervaring is wel weinig, dat weet ik ook, maar het zegt wel iets). Als er een oplossing is met een gewone harde schijf, dan hoor ik dat uiteraard graag. Misschien was ik een beetje te laks in het vermelden hoe lang die pc moet meegaan. Het doel is natuurlijk dat ie langer dan 3 jaar meegaat (4 ofzo, ik denk dat hardware tegen dan wel weer stevig verouderd is?), mits hier en daar een update... Liefst zo lang mogelijk.
Mijn advies, laat die SSD links liggen voor dit systeem. Gebruik nog even Windows XP ofzo en wacht de Windows 7 release af. Dat OS zal de Vista functie om spul in je werkgeheugen te laden bevatten, maar werkt zo snel als we gewend waren van XP.
Beter neem je in mijn ogen een AMD Phenom II X4 940, 8GB aan goedkoop KVR DDR2 geheugen en het bijbehorende moederbord zoals een Gigabyte GA-MA790X-UD4.
Ik zal er zeker eens over nadenken. Bedankt voor je volledige twijfel-inbreng

[...]
Daar heb je dus geen snelle SSD voor nodig. Voor het verplaatsen en converteren van bestanden maak je niet eens gebruik van je SSD omdat ze op je andere schijf staan. De andere apps gaan gewoon in je geheugen en met prefetch wordt dat al een stuk sneller opgestart.
Inderdaad, toch ben ik er tevreden over

Nogmaals bedankt.
Conclusie (even voor mezelf ook, anders kom ik er niet meer uit

):
1) Ik moet zelf nog even uitmaken of ik eerder een SSD wil dan een stevigere videokaart. Graag zou ik ook weten of er een gewone hdd-oplossing is voor het SSD-probleem.
2) Videokaart aan de hand van de ssd aanpassen, of nog eventjes wachten. Ik kijk ook even in die andere pc of die kaart nog even kan doortrekken.
3) Het systeem van GENETX overwegen: AMD Phenom II 940, DDR2 geh., AM2+ mobo, HD 4830 (of HD 4750), geen SSD, XP-W7. Ik denk alleen dat je bij dit systeem eerder denkt aan gamen, en dat is zeker niet de bedoeling. Wat wel de bedoeling is heb ik hierboven waarschijnlijk al zo'n tiental keer gezegd
En als laatste: het spijt me dat m'n post alweer zo lang geworden is