Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
En dan heb je altijd het ge-eikel om bestanden te moeten overzetten? Ik zit te denken of er geen handigere optie is...

Hoe reis je tussen je ouders? Met een auto dat ze je halen cq. brengen, of met de bus vanuit school oid?

Is het niet handiger om een compacte (shuttle?) te nemen die je makkelijk meeneemt? Een klasgenoot nam die op het laatst dagelijks mee naar school en koppelde die aan de monitoren daar om zo te kunnen werken toen zijn laptop voor reparatie weg was. Dat was prima mee te nemen.

Als je dan wat speakers en een scherm en tobo+muis bij beide ouders hebt dan kun je voor de rest een leuk compact systeem maken. Recycle gewoon je huidige HDD, SSD, geheugen en videokaart. Zorg voor een nieuw moederbord en CPU en kast. Dan kun je de videokaart later inwisselen voor een goede DX11 kaart (de HD3870 heb ik zelf ook en houdt het nog wel even uit).

Zo'n systeem kun je dan makkelijk meenemen en heb je geen gezeur dat je een bestand mist en dubbel onderhoud moet plegen.

Of zie ik dit verkeerd en wordt eht niet je eigen systeem, maar moeten je ouders er ook op werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op maandag 23 maart 2009 @ 21:47:
En dan heb je altijd het ge-eikel om bestanden te moeten overzetten? Ik zit te denken of er geen handigere optie is...

Hoe reis je tussen je ouders? Met een auto dat ze je halen cq. brengen, of met de bus vanuit school oid?

Is het niet handiger om een compacte (shuttle?) te nemen die je makkelijk meeneemt? Een klasgenoot nam die op het laatst dagelijks mee naar school en koppelde die aan de monitoren daar om zo te kunnen werken toen zijn laptop voor reparatie weg was. Dat was prima mee te nemen.

Als je dan wat speakers en een scherm en tobo+muis bij beide ouders hebt dan kun je voor de rest een leuk compact systeem maken. Recycle gewoon je huidige HDD, SSD, geheugen en videokaart. Zorg voor een nieuw moederbord en CPU en kast. Dan kun je de videokaart later inwisselen voor een goede DX11 kaart (de HD3870 heb ik zelf ook en houdt het nog wel even uit).

Zo'n systeem kun je dan makkelijk meenemen en heb je geen gezeur dat je een bestand mist en dubbel onderhoud moet plegen.

Of zie ik dit verkeerd en wordt eht niet je eigen systeem, maar moeten je ouders er ook op werken?
Nu doe ik alles met een externe HD WD Passport van 120GB, en dat gaat behoorlijk, het enige probleem is dat ik al enkele keren eenzelfde programma heb moeten installeren... Ik reis met de auto gewoon tussen m'n ouders. In het begin dat ik een nieuwe pc nodig had bij m'n pa had ik ook overwogen een laptop te nemen om te reizen, maar toen had ik dat X3 8750 systeem bij m'n ma al. En een laptop is meteen al een stukje duurder als je prestaties wil, dus dat viel dan uiteindelijk af. Aan zo'n shuttle zoals jij voorstelt heb ik eigenlijk nog niet echt gedacht, en daar zeg je toch wel iets.

Bedankt voor de tip. Ik overleg hier thuis eens wat de beste opties zijn. Het zou uiteindelijk wel een heel goede oplossing zijn. Verder heb ik al genoeg tips van jullie gehad, dus ik kom er wel uit! Ik laat het topic nu weer over aan anderen en ik meld dan later wel hoe dit is afgelopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De kast en voeding zijn wel aan de prijzige kant, maar het meeste kun je gewoon recyclen uit je huidige systeem. Ik hoop dat dat ook geldt voor je videokaart, anders moet je daar ook een andere voor hebben, maar de HD4750 zal een stuk zuiniger en daarmee compacter zijn. Genoeg power krijg je wel terug.
pricewatch: Shuttle SN78SH7

Even een opzetje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 940 Black Edition€ 197,99€ 197,99
1Samsung Syncmaster T200€ 138,-€ 138,-
1Shuttle SN78SH7€ 281,25€ 281,25
ImporterenTotaal€ 617,24

Hooguit komt er nog zo'n 100 euro bij voor de videokaart, de formaten zouden we moeten checken. Harde schijven, DVD speler en geheugen kun je hergebruiken. Ik weet niet hoeveel geheugen je nu hebt, als dat 2GB totaal is dan kun je voor 30 euro nog een kitje van 4GB halen. Het mobo in de shuttle heeft plaats voro 2 dimms dus dan krijg je totaal 4GB.

De huidige kast kun je dan verkopen. Desnoods gooi je daar dan nog geheugen (of het oude) in samen met een dvd spelertje en HDD. Dan kun je die verkopen, of wellicht ergens thuis houden (voor 1 van je ouders oid).

Volgens mij de kortste klap en levert jou verreweg de meeste performance op op de beide plekken, maar kost je het minste.

Edit: Zie dat de voeding slechts 300W is, dat gaat krap worden met je huidige videokaart. Dan zal dat toch een nieuwe videokaart moeten worden die dezelfde prestaties neer kan zetten. Ik denk dat het wachten op de HD4750 in dat geval het beste is.

Edit 2:
Renamed naar HD 4770 dus en launchdate zal 6 april zijn waarschijnlijk:
http://forums.hardwarezone.com.sg/showthread.php?t=2282483

voor de geintresseerden, dan komt de hd4890 ook uit volgens het bericht

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 23-03-2009 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer V203Wbd€ 121,-€ 121,-
1AMD Phenom II X3 720€ 128,90€ 128,90
1AOpen H450E€ 61,40€ 61,40
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 72,95€ 72,95
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 31,90€ 31,90
1Logitech MX518€ 29,-€ 29,-
1Logitech S220€ 18,71€ 18,71
1OCZ Alchemy Elixir€ 17,95€ 17,95
1Samsung SH-S223F€ 16,74€ 16,74
1Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB€ 77,90€ 77,90
1XFX GeForce 280 GTX 1024MB DDR3 Standard (GX-280N-ZDF9)€ 263,11€ 263,11
ImporterenTotaal€ 839,56

Hoe is dit als gamesysteem? Ik heb een budget van 1000,- en wil de nieuwste games kunnen spelen, waaronder wow op hoogste settings. Is dit dan goed genoeg? Andere aanbevelingen? Zijn er onderdelen die niet met elkaar overweg kunnen. Is de voeding goed voor de videokaart? (Ik ben bekend met het voeding-topic, daar ga ik nog dieper in neuzen als ik tijd heb, maar wellicht kan iemand me nu al vooruit helpen.) B.v.d.!

Aanpassingen:
Videokaart:
Sapphire HD 4850 à €124,90 -> XFX GeForce 280 GTX 1024MB DDR3 Standard (GX-280N-ZDF9) à €263,11
Monitor:
Samsung Syncmaster 2443BW à €239 -> Acer V203Wbd à €121,-
Blu-ray-speler:
LG GGC-H20L à €89,- geschrapt.
Interne kaartlezer:
Sweex CR005V2 internal card reader à € 6,35 geschrapt.
Toetsenbord en Muis:
Logitech Cordless 1500 à € 43,74 -> OCZ Alchemy Elixir à €17,95 en Logitech MX518 à € 29,- = €46,95
Luidsprekers:
Logitech X-540 à € 61,- -> Logitech S220 à € 18,71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik wel idd een andere voeding kast combinatie geven. Al zou ie het wel trekken denk ik. Hebben hier genoeg Aopens staan, maar vind ze standaard toch redelijk lawaaiig vergeleken met mijn Cooler Master. Moet wel zeggen dat oudere Aopens zijn.

Wat je nog kan doen is een betere koeler nemen. Ala Mugen 2. Dan kan je makkelijker overclocken. Je zou ook kunnen bedenken of je nu al naar AM3 wilt of je kan nog een tik sneller geheugen er in zetten.

Wat ik in iedergeval zou doen is een ander moederbord nemen. Een 790X-UD4 bijvoorbeeld. Dat is toch veel meer een gamers en oc bord dan deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet erbij zeggen dat ik niet zó handig ben met computers dat ik dingen kan overclocken. Althans, nooit eerder geprobeerd. Daarnaast ben ik geen die-hard gamer, maar ik wil wel met dit systeem de nieuwste games kunnen spelen (wellicht op die ene na die zo ongelooflijk veel van de computer vraagt). Het liefst zou ik nog heel lang met dit systeem doen, dus mogelijkheid tot upgraden is ook wel een must.

Dus: als ik niet ga overclocken is die koeler dan nodig? Kasten mogen van mij een beetje geluid maken, dat vind ik niet erg. Ik ga even op zoek naar de 790X-UD4 om te kijken of die in dezelfde prijsklasse valt, en zo niet, wat hem dan zoveel beter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD heeft er hele makkelijke software voor :D. Daar mee kan je je 'dragon' platvorm heel makkelijk overclocken. Echt tis zo ongelofelijk makkelijk. Je moet alleen goed je temperaturen in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heb je die monitor uitgezocht op prijs, of wil je echt een 20"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de monitor uit de BBG basissysteem. Gaat mij voornamelijk om de lage prijs idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cooler master kast + voeding maakt het meteen stukken duurder. I.i.g. als ik de voorbeelden neem uit de BBG gamesysteem (zo'n 90 euro duurder). Zijn er goedkopere opties, of moet ik met deze prijs rekening houden als ik voor een betere kast/voeding zou kiezen? Is het het waard?

Mugen 2 is 32,30 extra. Dat is het overwegen waard.
790X-UD4 zou 20,- duurder zijn. Nog te overzien. Hoewel de specifieke voordelen mij nog onduidelijk zijn.
Stel dat ik deze upgrades doorvoer, trekt de originele voeding het dan nog?

> AM3 ... of je kan nog een tik sneller geheugen er in zetten.
Hier wordt het me toch te ingewikkeld ben ik bang :( Het is mij onduidelijk wat voor verschil dit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Met zo'n graka... :N zonde. Als je dan echt wil besparen op de monitor, kan je dan niet beter toch zoiets kiezen: pricewatch: Samsung Syncmaster 2233BW ?

edit: Voor een volgende besparing kun je goed kijken naar een 4870 512. Daar kun je alle games op hoge settings mee spelen op de door jou gekozen resolutie en het bespaart weer €100.

Die Aopen voeding zou ik toch echt vervangen in je setup. Een M520 zou niet misstaan.

[ Voor 37% gewijzigd door Edmin op 25-03-2009 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké. Ik heb jullie comments aandachtig bekeken, en heb de high-end gamesysteem guide er ook nog 'ns bijgepakt en ben tot de volgende samenstelling gekomen. Lijkt dit er al meer op? Overigens: de geschatte bijkomende kosten waren voor de eerste samenstelling 160 euro en nu nog maar 60. Enig idee waar dat aan kan liggen?
Alle comments zijn welkom.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720€ 126,95€ 126,95
1Cooler Master Centurion 590 Zwart€ 60,39€ 60,39
1Cooler Master Real Power M620€ 76,04€ 76,04
1Foxconn A7DA-S€ 99,-€ 99,-
1Logitech S220€ 18,71€ 18,71
1Logitech Value Keyboard€ 6,37€ 6,37
1Logitech Value Optical Mouse€ 5,30€ 5,30
1OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK€ 43,77€ 43,77
1Samsung Syncmaster 2233BW€ 179,95€ 179,95
1Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E€ 149,90€ 149,90
1Scythe Mugen 2 - SCMG-2000€ 32,30€ 32,30
2Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB€ 48,49€ 96,98
ImporterenTotaal€ 912,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Syteem is zo veel beter in balans. Muizen en keyboards zijn persoonlijk. Als je deze basisplank lekker vind rammen, dan moet je het zeker doen.

Dat verhaal over bijkomende kosten komt neem ik aan uit je winkelmandje op Tnet? Waarschijnlijk heb je nu een samenstelling die bij minder verschillende shops besteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vraag(en) ...
Ik wil de HD beelden van mijn sony cx11e videocamera monteeren en dat heeft even veel cpu power nodig.
De videocamera maak gebruik van AVCHD format.

Wat is optimaale videocard voor bewerking,renderen of conversie van AVCHD,
Ik weet ook niet op hoe veel de videocard uberhaupt help bij dit ...?
Ik wil graag ook HDMI 1.3 uitgang op videocard hebben ?

Welke videocard zullen jullie aanraden ?
Alvast bedankt!
Torsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
VOlgens mij is dat puur CPU spul en zal je videokaart uberhaupt niet mee kunnen helpen. Ik zou zeggen, zoek eerst eens met google of er uberhaupt iets kan worden gedaan met een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na nogal wat uurtjes lezen, knippen en plakken heb ik ook een systeem samengesteld.
Aangezien ik niet echt een pro ben op t gebied van alle nieuwe ontwikkelingen m.b.t. hardware etc. vroeg ik me af of iemand een blik zou willen werpen op mijn setup.

Ik wil het budget graag houden rond €800/€850 max. (de computer zelf dus)
Alle randapparatuur heb ik behalve een monitor (zat te denken aan een Samsung Syncmaster T200 aangezien ik wel goede ervaringen heb met monitors van samsung)

Het systeem zal ik eigenlijk voor van alles en nog wat gebruiken, maar ik wil er wel de nieuwste games op redelijk goede kwaliteit mee kunnen spelen. Verder gebruik ik veel adobe programma's voor foto- & videobewerking, muziek, film etc etc.

Ik weet niet of het mobo precies is wat ik nodig heb, maar ik hoor er veel goede dingen over en zie m vaak terug in setups van andere mensen. zelfde geldt voor het geheugen, maar jullie hebben daar meer verstand van ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 940 Black Edition€ 195,95€ 195,95
1Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 Zwart€ 49,75€ 49,75
1Cooler Master Real Power M520€ 65,-€ 65,-
1Foxconn A7DA-S€ 94,21€ 94,21
1OCZ Gold OCZ2G10664GK€ 41,22€ 41,22
1Samsung SH-S223F€ 20,10€ 20,10
1Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB€ 79,61€ 79,61
1Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E€ 176,-€ 176,-
1Scythe Mugen 2 - SCMG-2000€ 32,25€ 32,25
ImporterenTotaal€ 754,09

In ieder geval, alvast bedankt,

Alkaloid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet zo veel op aan te merken. Lijkt op het Game systeem met een goedkopere vidkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09-2021
Wat ik erover denk is het volgende, maar neem niet zomaar iets van mij aan;): Het Foxconn mobo was een paar weken geleden heel populair omdat ie toen een stuk goedkoper was. Nu de prijzen van de Foxconn en de Gigabyte GA-MA790X-UD4 zo dicht bij elkaar liggen is de Gigabyte een betere keuze heeft Reinman uitgelegd, zie:
Voordelen? Dat het een gigabyte is(De bios van de foxconn was matig meende ik gelezen te hebben), je geen IGP hebt(niet echt een voordeel of nadeel), betere geluidschip 889 vs 888. Ultra Durable 3(Als je Danny's review van UD3 hebt gelezen dan zie je ook dat hij op belangrijke punten koeler blijft). Ik zie wel Solid caps en Ferrite core chockes, maar staat niets over lowRDS Mosfets. Fysieke Dual Bios. Optische SPDif(in en out). Easy Energy Saver(ik weet niet of foxconn daar iets van heeft) scheelt een paar watt(Danny heeft daar ook reviews over). De Foxconn heeft dan weer een iets beter Lan Chipset al is dat interessanter voor *nix dan windows. De Gigabyte heeft dus wat kleine voordelen. Niet echt dingen die een maker of breaker zijn, meer omdat ze toch hetzelfde kosten.
Als je nog wat ruimte overhebt kan je misschien i.p.v. de Samsung Spinpoint de Seagate Barracuda kopen, omdat laatstgenoemde volgens mij maar 1 platter heeft tegenover de 2 platters van Samsung, wat zorgt voor een hogere snelheid.

Daarnaast kan je denk ik ook wel de 512mb versie graka nemen met de resolutie die je gaat gebruiken. I.p.v. de T200 kan je wat bezuinigen op de monitor door de Acer v203wabd te nemen.

Tot slot, ik weet niet of je van plan bent om te gaan overklokken? Als dit niet het geval is voldoet de stock koeler ook wel en hoef je dus niet de Scythe Mugen 2 te kopen.

Nogmaals, ik weet niet of het allemaal klopt wat ik zeg dus neem het zeker niet klakkeloos over.

[ Voor 4% gewijzigd door Rienk333 op 30-03-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals, ik weet niet of het allemaal klopt wat ik zeg dus neem het zeker niet klakkeloos over.
Klopt wel ongeveer wat je zegt :). Grappig om me eigen post over het verschil terug te zien. Het verschil zal niet groot zijn kwa bord. Bij azerty scheelt het idd maar 2 euro.

Edit: Die acer monitor ziet er niet echt leverbaar uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Rienk333, er bestaan nog geen single platter 1TB disks. De barracuda heeft 2 500GB platters. Ik meen me te herinneren dat de F1 3 333GB platters heeft, maar daar ben ik dan weer niet zeker van.
Je opmerking over de graka is terecht, al kan het voor bijv. GTA4 handig zijn om wat extra GDDR te hebben. Ik krijg nog steeds braakneigingen van Acer, maar dat komt met name door de bouwkwaliteit van hun laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
De barracuda heeft 2 500GB platters. Ik meen me te herinneren dat de F1 3 333GB platters heeft, maar daar ben ik dan weer niet zeker van.
Ik denk dat dat het dan is, want ik meen me te herinneren dat ik pas ergens in een topic gelezen heb dat de Seagate sneller is dan de Samsung. Dat klopt toch als we ervanuit gaan dat de Seagate 2 en de Samsung 3 platters heeft?

edit:
Die acer monitor ziet er niet echt leverbaar uit.
Klopt idd, heb daar niet naar gekeken aangezien ik de monitor vorige week nog bijna in huis had gehad maar uiteindelijk toch voor een andere ben gegaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Rienk333 op 30-03-2009 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor de antwoorden :) Kheb t dus een beetje aangepast en gooi er dan op een later tijdstip wel nog een HDD in, neem nu de 500gb.

Acer heb ik eerlijkgezegd niet zo veel trek in. De laptop die ik een aantal jaar geleden van acer kocht ging al redelijk snel kapot(apparatuur erin). Samsung heeft t daarentegen altijd goed gedaan bij mij, plus besparen op een al redelijk goedkoop scherm vind ik een beetje zonde :)

De 1gb gfx laat ik er denk ik maar inzitten in het geval dat ik toch besluit een groter scherm te kopen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 940 Black Edition€ 195,95€ 195,95
1Gigabyte GA-MA790X-UD4€ 96,41€ 96,41
1OCZ Gold OCZ2G10664GK€ 41,22€ 41,22
1Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E€ 176,-€ 176,-
1Scythe Mugen 2 - SCMG-2000€ 32,25€ 32,25
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB€ 48,33€ 48,33
ImporterenTotaal€ 725,01

Dat moet m dan maar worden denk ik ;)

edit: Ik was inderdaad van plan m te overclocken, vandaar dat ik de scythe erin had gezet. Van wat ik heb gehoord is t een goede stille cooler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Als je echt een stille wil, kan je beter een waterkoeler kopen meen ik. Maar het lijkt me dat hij vooral goed koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Rienk333 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:14:
Als je echt een stille wil, kan je beter een waterkoeler kopen meen ik. Maar het lijkt me dat hij vooral goed koelt.
Dat is een beetje een onzinopmerking natuurlijk. De Mugen is naast erg koel ook nog eens enorm stil. WC is hier absoluut niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat en een goeie WC set kost al gauw 200 euro. Je hebt er ook iets meer onderhoud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

€200 voor het koelen van alleen je CPU, zodat je de rest van de componenten er nog overheen hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik werd doorverwezen naar dit topic toen dit topic gesloten werd. Helaas werd de toevoeging van mijn topic te minimaal bevonden. De info in het topic aan de andere kant was wel in orde, dus die ga ik hier niet allemaal herhalen. Wel een korte samenvatting:

Mijn broertje krijgt een pc van mijn pa. Hiervoor is 500 euro aan budget beschikbaar voor hardware. Het gaat hierbij om de onderdelen die ik zo zal noemen. Mijn broertje wil graag een zwarte kast, de pc moet stil zijn en de videokaart moet goed genoeg zijn om wat videobewerking te kunnen doen, maar voor gaming zal hij niet nodig zijn (ik denk dat eigenlijk elke kaart hier wel binnen valt). Mijn broertje heeft als plan om later een keer een externe geluidskaart toe te voegen en om met geluidsbewerking aan de gang te gaan. Hiernaast zal de pc gebruikt worden voor standaard office taken.

Mijn eerste idee was om voor dit lijstje te gaan:

* Behuizing (Nexus Voltinia 430W, 110)
* Voeding (Nexus Voltinia 430W, 0)
* Moederbord (MSI K9A2 CF F, 55)
* Processor (AMD Phenom X4 9550, 110)
* Processorkoeler (Is dit nodig?, 0)
* Intern geheugen (Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G, 35)
* Harde schijf (Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB, 50)
* Videokaart (Asus EAH3650 SILENT/HTDI/512M, 55)
* DVD-brander (Samsung SH-S223Q, 20)

Hier kwam al commentaar op dat deze processor nogal een heethoofd is en dus waarschijnlijk meer koeling nodig zal hebben, waar dus waarschijnlijk meer lawaai van een processor koeler nodig is. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Er werd me aangeraden eens te kijken naar de Phenom II.

Zo gezegd, zo gedaan, ik denk dat ik dan voor deze optie zou gaan:

AMD Phenom II X3 710

Ik zag alleen dat deze (net als de 9550) een TDP van 95W heeft, terwijl deze wat duurdere Phenom 65W nodig heeft, misschien is dat een beter plan?

AMD Phenom X4 9350e

Ook werd gezegd dat het moederbord dat ik op het oog heb een oudje is en het een beter plan zou zijn om te kijken voor een nieuwere. Misschien is de Gigabyte GA-MA770-UD3 beter? Ik zie in ieder geval een genoemde north en south bridge terug, maar krijg ook nu een beetje het gevoel dat dit een ouder bordje is. Wel heeft mijn broertje niet zo veel bijzonders nodig, dus als de onderdelen maar werken op het bordje vind ik het op zich best, maar doel blijft om een goed systeem in mekaar te prutsen. Dat ik niet kan zien voor het interne gehuegen of deze compatible is doet me vooral vermoeden dat het om een ouder bordje gaat. Ik zie wel zat andere van kingston er bij staan en mocht er echt iets mis gaan kan ik altijd eens proberen te wisselen met het geheugen in mijn eigen pc (al blijft het natuurlijk een risico).

Als laatste krijgen we dan een processor koeler omdat de stock koeler waarschijnlijk niet zo super is. Kijkend naar wat ik een beetje een redelijke prijs zou vinden voor een koeler (max 30 euro) en de hoeveelheid lawaai die ze voort volgens deze website. Kwam ik uit bij de Asus Triton 77

Om wat ruimte te maken vervang ik de grafische kaart door de Asus EAH4350 SILENT/DI/512MD2.

Voornaamste vraag is nu, voor welke processor kan ik het best gaan als ik het lawaai zo laag mogelijk wil houden en zijn de andere gewijzigde onderdelen een beetje goed gekozen.

Ik heb trouwens net de boel eens in lopen voeren op Salland met de duurste van de 2 processoren en daar eindigen de kosten op ongeveer 506, wat waarschijnlijk wel acceptabel is voor mijn pa (en anders leg ik die 6 zelf bij als het de beste keuze is, heb net een wasmachine gehad die mijn broertje over had).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moederbord wat je nu in de lijst zou ik niet nemen. Die heeft nog een SB600. De UD3 heeft idd een SB700. De northbridge verschilt van een 790X naar een 770. Dat heeft meer te maken met pci-e express lijnen enzo. Niet echt interessant.

Die duurdere phenom is een extra zuinige, maar ook veel langzamere. TDP != verbruik. Ik zou toch voor de Phenom 2 gaan. Ik zal ff bij salland guken of er geen X4 810 in past.

Edit: Zo, videkaart is niet nodig als hij niet gamed. Bij videoverwerking komt het nog niet veel aan te pas. Dus die kan later ook wel.

http://www.salland.eu/content/productinfo.php?pid=65400
http://www.salland.eu/content/productinfo.php?pid=66018
http://www.salland.eu/content/productinfo.php?pid=49210
http://www.salland.eu/content/productinfo.php?pid=66047
http://www.salland.eu/content/productinfo.php?pid=91556
http://www.salland.eu/content/productinfo.php?pid=70417
http://www.salland.eu/content/productinfo.php?pid=80491

Te Betalen € 431,98

Nog wat geld over voor stillere fans en of koeler.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Edmin schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:43:
[...]

Dat is een beetje een onzinopmerking natuurlijk. De Mugen is naast erg koel ook nog eens enorm stil. WC is hier absoluut niet aan de orde.
Excuses, dan heb ik het ergens verkeerd begrepen. Wist trouwens ook niet dat WC zo duur was |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Rienk333 op 30-03-2009 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
@Reinman
Ik moet bekennen dat ik niet helemaal het verschil tussen north- en southbridge duidelijk heb, maar de UD3 zou dus inderdaad een betere keus zijn?

Als ik kijk bij Salland is die X4 810 dertig euro duurder, ik zit nu al iets over het budget dus dat lijkt me niet echt gaan passen. Zou je voor de phenom II gaan vanwege snelheid of meer vanwege hoe zuinig hij is? Ik denk dat mijn broertje met beide kwa snelheid al erg tevreden, hij zit nu op een 1.8 Ghz P4 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Past makkelijk in het budget zonder iets op te geven aan wat ie nodig heeft. Zie mijn edit. De Phenom 2 is sneller dan de phenom 1 en ook nog een stuk zuiniger. Dus het is om beiden. Die phenom is zijn geld het eigenlijk niet waard imho.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mocht je nog net een paar tientjes willen besparen, kies dan de X3 720 ipv de X4 810. €131 om €159 en prima prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Ja, maar om het te bereiken neem je eigenlijk overal minder stille onderdelen voor. De voeding werd juist erg goed beoordeeld, terwijl de kast speciaal materiaal er in heeft om geluid te dempen. De 418As variant van de harde schijf is maar op 1 punt verschillend van de 410AS, namelijk de geluidsproductie. Voor de DVD-brander hetzelfde. Je geheugen is wel een goeie optie, die had ik even over het hoofd gezien.

Voor wat betreft de videokaart heb je in weze gelijk, maar ik geloof dat mijn broertje graag een losse videokaart wil. Zelf zou ik er liever een ATX bordje in stoppen.

@Ed_L: dat zou inderdaad wel moeten passen.

[ Voor 3% gewijzigd door cerietke op 30-03-2009 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:48:
Mocht je nog net een paar tientjes willen besparen, kies dan de X3 720 ipv de X4 810. €131 om €159 en prima prestaties.
Ed, hij wil videobewerking doen, videobewerking = quad core liefde.
cerietke schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:49:
Ja, maar om het te bereiken neem je eigenlijk overal minder stille onderdelen voor.
Dat is niet waar. Ik heb zon voeding(NAS) en zon kast(Club) en ze zijn stil. Verder is de kast goedkoop genoeg om 2 stille fans er in te doen. Geluidsabsorbtie is leuk, heb ik hier ook. Het werkt alleen voor vibratie(Lucht stroom hoor je dus nogsteeds). De Seagate 7200.12 is al heel stil van zichzelf en je zal dus weinig last van hem hebben.
De voeding werd juist erg goed beoordeeld, terwijl de kast speciaal materiaal er in heeft om geluid te dempen. De 418As variant van de harde schijf is maar op 1 punt verschillend van de 410AS, namelijk de geluidsproductie. Voor de DVD-brander hetzelfde. Je geheugen is wel een goeie optie, die had ik even over het hoofd gezien.
Die be quiet is ook heel erg stil. Ik heb hier een NAS staan met zon voeding en 2 fans op 5 volt en dat ding is onhoorbaar. De 7200.12 is ook al heel erg stil, maar die heb ik alleen maar uit gezocht op de goedkoopste + leverbaarheid. Brander? Hoe vaak zit ie te branden dat ie er last van krijgt? Dat is toch onzin om daar een stille voor te gaan zoeken als je niet 24/7 zit te branden.
Voor wat betreft de videokaart heb je in weze gelijk, maar ik geloof dat mijn broertje ook graag een losse videokaart wil. Zelf zou ik er liever een ATX bordje in stoppen.
Want? Waarom? Wat voegt het toe voor hem? Hij gamed niet. Dingen als de Videodecoder kan ook op deze IGP. HMDI kan ie ook. Waarom wil je een ATX, wat komt er allemaal op?

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Rienk333 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:33:
[...]

Excuses, dan heb ik het ergens verkeerd begrepen. Wist trouwens ook niet dat WC zo duur was |:(
Niet nodig. WC is de laatste jaren redelijk bijgebeend door high-end luchtkoeling. Het gevolg is dat eigenlijk alleen high-end WC nog echt een verschil kan maken. Je komt dan al gauw op radiator+koelblok+pomp van elk minimaal €50 en dan moet je de slangen, slangenklemmen, koppelingen, reservoir, vloeistof er nog bij hebben. Wil je meer componenten koelen, dan moet je rad groter (€100) of je moet een extra rad. Sowieso nog een extra koelblok en reken maar uit. €300-€400 is geen uitzondering voor een goede set waar je je CPU en GPU mee kan koelen.

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:49:
[...]

Ed, hij wil videobewerking doen, videobewerking = quad core liefde.
Jawel, maar hij zit over zijn budget heen. Als het niet uit de lengte kan...

[ Voor 14% gewijzigd door Edmin op 30-03-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij zit niet over zijn budget heen, het past er makkelijk in. Dat heb ik al aangetoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Even uit zijn originele topic:
hij gamed niet, maar videobewerking kan wel eens langs komen
Wat is in dit geval videobewerking? Hoe vaak en met welke software? Semi-pro of gewoon Windows moviemaker?

M.a.w. de aanduiding is te summier om die conclusie te trekken Rein.

edit: Verder met Rein eens... waarom een videokaart? Vandaag vroeg iemand me advies over een te kopen laptop. Hij vond dat er een goede videokaart in moest, omdat hij films keek... 8)7 en gewoon niet geloven dat dat dikke onzin is! 7(8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Edmin op 30-03-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik niet geheel met je eens, videobewerking is gewoon in dit geval videobewerking. Het past in het budget om een te nemen die veel sneller is zonder eigenlijk iets op te geven.

http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3512&p=5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Natuurlijk, als het binnen het budget past. Zo lang het betekent dat je nergens anders concessies hoeft te doen ga ik direct overstag, maar ik heb het gevoel dat er nog wel een wensen-aap uit de mouw kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is nog budget over, dus er kan nog meer geld in bepaalde dingen gestoken worden.
Te Betalen € 431,98 => Dus nog ~70 euro over.

Mytische Wensaap? :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ja die, het broertje van de wensadder die nog wel eens in het gras wil zitten.

[ Voor 44% gewijzigd door Edmin op 30-03-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Eerlijk gezegd denk ik dat mijn broertje het ook niet precies weet. Maar hij had het er over dat ie er een videokaart in wilde. Videokaart pakt geen ram af wat een ingebouwde wel doet zover ik weet. Ook biedt deze (en de vorige) 2 digitale uitgangen en het alternatieve bord er maar 1. Er zijn dus wel wat voordelen aan.

Ik kreeg het idee dat het stille het belangrijkste voor mijn broertje is (hij zit direct naast de pc), vandaar de focus daar op. Over andere dingen was hij minder duidelijk, ja, de muziek, maar daarvoor wil ie zelf een externe geluidskaart kopen dus dat is niet zo relevant.

Omdat in principe zowel de quad als de triple naar mijn inschatting echt ruim genoeg voor hem is (weet hoe ik me voelde van mijn P4 @ 1.6 naar mijn E6600) leg ik dan liever wat geld neer voor iets wat hij aangaf dat hij wilde.

Ik krijg bij de suggestie van Rein meer het idee dat het puur het doel is om er een zo snel mogelijke CPU in te proppen en dan heb ik het gevoel dat de verhouding een beetje scheef trekt. Trouwens, is een triple core niet zuiniger dan een quad? (Dus minder koeling nodig, dus minder geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

cerietke schreef op maandag 30 maart 2009 @ 23:08:
Eerlijk gezegd denk ik dat mijn broertje het ook niet precies weet. Maar hij had het er over dat ie er een videokaart in wilde.
De vraag is: waarom? Wat gaat hij doen dat een videokaart benodigt?
Videokaart pakt geen ram af wat een ingebouwde wel doet zover ik weet.
Met de huidige hoeveelheid RAM/€ is dat geen probleem. 4GB is lekker ruim voor de geschetste toepassing.
Ook biedt deze (en de vorige) 2 digitale uitgangen en het alternatieve bord er maar 1. Er zijn dus wel wat voordelen aan.
Gaat hij er 2 schermen op aansluiten dan?
Ik kreeg het idee dat het stille het belangrijkste voor mijn broertje is (hij zit direct naast de pc), vandaar de focus daar op.
Graka's zijn alleen still indien ze passief gekoeld worden. Meestal zit er een lawaaiige fan op.
Over andere dingen was hij minder duidelijk, ja, de muziek, maar daarvoor wil ie zelf een externe geluidskaart kopen dus dat is niet zo relevant.

Omdat in principe zowel de quad als de triple naar mijn inschatting echt ruim genoeg voor hem is (weet hoe ik me voelde van mijn P4 @ 1.6 naar mijn E6600) leg ik dan liever wat geld neer voor iets wat hij aangaf dat hij wilde.
Duidelijk. Ga voor de quad in dat geval.
Ik krijg bij de suggestie van Rein meer het idee dat het puur het doel is om er een zo snel mogelijke CPU in te proppen en dan heb ik het gevoel dat de verhouding ene beetje scheef trekt.
Nee, het is de bedoeling je zo veel mogelijk prestaties voor je zuurverdiende geld te leveren. En scheef is het systeem absoluut niet.
Trouwens, is een triple core niet zuiniger dan een quad?
Zuinig schmuinig. Daar heb je het eerder ook niet over gehad. Maar hoeveel denk je dat het op jaarbasis oplevert? In ieder geval niet genoeg om een nachtlampje pemanent op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cerietke schreef op maandag 30 maart 2009 @ 23:08:
Eerlijk gezegd denk ik dat mijn broertje het ook niet precies weet. Maar hij had het er over dat ie er een videokaart in wilde. Videokaart pakt geen ram af wat een ingebouwde wel doet zover ik weet. Ook biedt deze (en de vorige) 2 digitale uitgangen en het alternatieve bord er maar 1. Er zijn dus wel wat voordelen aan.
Is dat een eis om 2 dvi poorten te hebben? Verder kan ik er ook een uit zoeken met IGP en eigen geheugen en 2 poorten. Die zijn een tientje of 3 meer. Alleen zou ik niet snappen WAAROM je dat dan wil.
Ik kreeg het idee dat het stille het belangrijkste voor mijn broertje is (hij zit direct naast de pc), vandaar de focus daar op. Over andere dingen was hij minder duidelijk, ja, de muziek, maar daarvoor wil ie zelf een externe geluidskaart kopen dus dat is niet zo relevant.
En mijn suggestie is niet stil omdat?
Sja ik ben gewoon doel gericht. Daarin probeer het budget zo goed mogelijk te verdelen naar de dingen die nodig zijn.
Ik krijg bij de suggestie van Rein meer het idee dat het puur het doel is om er een zo snel mogelijke CPU in te proppen en dan heb ik het gevoel dat de verhouding een beetje scheef trekt. Trouwens, is een triple core niet zuiniger dan een quad? (Dus minder koeling nodig, dus minder geluid)
Nee hoor, dan had ik nog wel een snellere genomen. Waar is het scheef dan? Wat is minder en waarom denk je dat? Ik heb een hele nette alround neer gezet, met de focus op videobewerking en geld overhoudend voor stillere fans en koeler. Zuinig? Kijk zelf maar:
http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=3512&p=10

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
Ik heb even met mijn broertje overlegd. hij wil echt perse een losse videokaart. Daarnaast is het stille minder belangrijk voor hem dan gedacht, al wil hij toch wel graag de geluidsdemping van de kast die ik al voor hem op het oog had. Ik heb om deze reden overwogen om voor een aantal componenten wat minder stilleuit te zoeken, zoals de dvd speler. Volgens de prijswatch zou het overzichtje hieronder een paar euro over budget gaan als ik de bestelling combineer tussen zercom en salland (dit zou 484 bij Zercom kosten en dan nog de kast van Salland), mocht in de praktijk blijken dat het wat anders uitkomt dan ga ik voor een iets goedkopere koeler.

Ik sta open voor suggesties voor de koeler of goedkoper geheugen van een bekende producent.

Salland heeft trouwens behoorlijk prijzen verhoogd sinds gisteren, het geheugen waar Rein naar linkte moet je nu eens bekijken...

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 810€ 158,90€ 158,90
1Asus EAH4350 SILENT/DI/512MD2€ 34,95€ 34,95
1Asus Triton 77€ 28,-€ 28,-
1Gigabyte GA-MA770-UD3€ 77,-€ 77,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 32,99€ 32,99
1Microsoft Windows Vista Home Premium SP1€ 98,20€ 98,20
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB€ 49,46€ 49,46
ImporterenTotaal€ 496,24

En dan samen met deze kast die niet meer in de pricewatch staat:
http://www.salland.eu/content/productinfo.php?pid=80831

(Met OS er bij is het totale budget 600)

Nog even een reactie op het bovenstaande, zoals Ed_L al zei, jullie doel lijkt vooral om "zo veel mogelijk prestaties voor je zuurverdiende geld te leveren", mijn doel was niet zoveel mogelijk prestaties, maar juist een stil systeem waar ik best een beetje prestaties voor in wilde leveren. Na overleg met mijn broertje blijkt dat het toch meer dan ik dacht de prestaties zijn die hij leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

cerietke schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 21:10:
Ik heb even met mijn broertje overlegd. hij wil echt perse een losse videokaart. Daarnaast is het stille minder belangrijk voor hem dan gedacht, al wil hij toch wel graag de geluidsdemping van de kast die ik al voor hem op het oog had. Ik heb om deze reden voor een aantal componenten wat minder stille, goedkopere uitgezocht.
Toch is de reden voor die videokaart me nog steeds compleet onduidelijk. De 4330 die je er nu in hebt zitten is bijna niets sneller dan een IGP 3300. Als hij er soms een klein spelletje op wil spelen, dan is het niet voldoende. Als hij dat niet wil, dan volstaat een IGP. Bedenk jezelf dat het geld dat je niet nutteloos inzet, gebruikt kan worden voor snellere componenten. Gooi de graka eruit en er zou ruimte zijn voor een X4 940!
Nog even een reactie op het bovenstaande, zoals Ed_L al zei, jullie doel lijkt vooral om "zo veel mogelijk prestaties voor je zuurverdiende geld te leveren", mijn doel was niet zoveel mogelijk prestaties, maar juist een stil systeem waar ik best een beetje prestaties voor in wilde leveren.
Dat blijkt dan onvoldoende uit je posts, maar dan nog is er geen geluidsverschil tussen een X3 720 en een X4 810. Het is ook de reden dat we de Mugen2 aanraden.
Na overleg met mijn broertje blijkt dat het toch meer dan ik dacht de prestaties zijn die hij leuk vindt.
Hate to tell you.. told you so? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Waarom zou je uberhaupt... Ik weet niet hoeveel sneller een HD 4350 is vergeleken met de HD 3450, maar de 790GX chipset is in zijn eentje al sneller als de HD 3450:
http://www.sharkyextreme....icle.php/10703_3764251__6

nieuws: 'AMD presenteert deze maand Radeon HD 4350 en HD 4550'
Waarschijnlijk dus geen / weinig verschil tussen die 2.

[ Voor 31% gewijzigd door GENETX op 31-03-2009 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cerietke schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 21:10:
Nog even een reactie op het bovenstaande, zoals Ed_L al zei, jullie doel lijkt vooral om "zo veel mogelijk prestaties voor je zuurverdiende geld te leveren", mijn doel was niet zoveel mogelijk prestaties, maar juist een stil systeem waar ik best een beetje prestaties voor in wilde leveren. Na overleg met mijn broertje blijkt dat het toch meer dan ik dacht de prestaties zijn die hij leuk vindt.
En dat heb ik niet bij mijn systeem gedaan omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primate
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05-2024
Hallo,

Ik ben een totale leek als het gaat om het upgraden van een computer en hoop dat ik hier met wat vragen terecht kan.
Ik heb een bijna 4 jaar oude Microstar 3.2Ghz Pentium 4 staan die niet meer mee kan met de tijd, ik wil hem dus een boost geven.
Dit zijn mijn wensen;

- Zo energiezuinig mogelijke onderdelen
- Goede processor, in ieder geval beter dan die in mijn Dell xps M1330 laptop ( 2.20 Ghz nog iets
- Videokaart geschikt voor zo nu en dan een game die toch nog op medium settings mee kan ( o.a. Star Craft 2 in de nabije toekomst)
-minimaal 500GB HDD ( liefst 1TB)
-minimaal 4GB aan RAM
-Goede Duallayer DVD re-writer
-Nieuw moederbord? Nieuwe voeding?
-De onderdelen moeten ook geschikt zijn om HD camcorderfilms te kunnen bewerken met een acceptabele snelheid.
-als mogelijke optie een manier om de videokaart uit te schakelen om energie te besparen als deze niet wordt gebruikt, ik begrijp dat dat mogelijk is als er ook een on board grafische processor aanwezig is.

Mijn budget is om en nabij de 400 Euro.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt.

[ Voor 28% gewijzigd door een moderator op 10-04-2009 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Primate schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:22:
- Zo energiezuinig mogelijke onderdelen
- Goede processor, in ieder geval beter dan die in mijn Dell xps M1330 laptop ( 2.20 Ghz nog iets
- Videokaart geschikt voor zo nu en dan een game die toch nog op medium settings mee kan ( o.a. Star Craft 2 in de nabije toekomst)
-minimaal 500GB HDD ( liefst 1TB)
-minimaal 4GB aan RAM
-Goede Duallayer DVD re-writer
-Nieuw moederbord? Nieuwe voeding?
-De onderdelen moeten ook geschikt zijn om HD camcorderfilms te kunnen bewerken met een acceptabele snelheid.
-als mogelijke optie een manier om de videokaart uit te schakelen om energie te besparen als deze niet wordt gebruikt, ik begrijp dat dat mogelijk is als er ook een on board grafische processor aanwezig is.

Mijn budget is om en nabij de 400 Euro.
Post eens de specificaties van je huidige systeem. Ik denk, zoals ik het lees dat je beter een nieuwe PC kan kopen, want nu wil je alles behlave de kast upgraden ;) .

Om je uit de eerste droom te helpen: 400 euro is te weinig. Voor alles dat jij wilt is wel zo'n 600 euro nodig en dan hebben we het meest optimale systeem uit de gamesysteem upgrade guide met een kast en brander. Misschien dat we nog iets kunnen besparen, maar 500-550 euro is minimaal nodig om aan je wensen te voldoen.

Uitschakelen van de videokaart is niet mogelijk overigens. Energiezuinig is ook betrekkelijk als je zoveel power wilt. Juist energiezuinige onderdelen kosten veel geld. Door wat trucjes op normale hardware toe te passen is er wel wat te bereiken.

Mijn tip is dan ook om je huidige systeem te verkopen (enkel de kast en hetvolgende te nemn)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720€ 126,15€ 126,15
1Antec Sonata III 500 Zwart€ 102,79€ 102,79
1Gigabyte GA-MA790X-UD4€ 96,43€ 96,43
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB€ 49,71€ 49,71
ImporterenTotaal€ 574,71

Wellicht kunnen we nog wat op moederbord en voeding+kast bezuinigen (dit is even snel samengesteld). Maar tussen 500-550 euro moet je wel rekenen voor een beetje systeem. Ik denk niet dat je 100-150 euro voor je huidige kast kan halen, je zult nog iets bij moeten leggen dus.

[ Voor 44% gewijzigd door GENETX op 10-04-2009 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUrg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoi.
Na uren lezen en uitzoeken heb ik de volgende setup samengesteld. Het was namelijk heel lang geleden dat ik me nog in pc hardware verdiept had.

Het systeem dient vooral voor normaal dagelijks gebruik.
Maar ik gebruik ook regelmatig video playback, Matlab voor simulaties, audio programma's met virtual instruments en het zou toch liefst de hedendaagse games moeten kunnen draaien.
Ik heb alle randapparatuur al, incl een 22" monitor op 1680x1050.
Oh, en ik heb ook een hekel aan wachten tijdens het werken op de pc (hebben we dat niet allemaal? :P ).
Ik doel op een absoluut maximum van €800 bij bestelling bij 1 shop.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-MA790X-UD4€ 95,-€ 95,-
1OCZ Gold OCZ2G10664GK€ 39,95€ 39,95
1Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS, 500GB€ 47,25€ 47,25
1Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB€ 86,-€ 86,-
ImporterenTotaal€ 679,10

Ik heb nog enkele overwegingen waarover ik niet duidelijk kan beslissen:
  • Heeft het veel zin om 1066MHz DDR2 te nemen ipv 800MHz?
  • Als CPU heb ik ook nog getwijfeld aan de AMD Phenom II X4 940 Black Edition, maar heb het geld gestoken in de extra Raptor HDD. Een goede keuze?
  • Kan ik voor de voeding ook een Cooler Master Silent Pro M500 nemen? De CM Real Power M520 is namelijk niet overal vlot leverbaar.
  • Is een upgrade van de GPU naar 1GB van nut? Ik gebruik maar 1 scherm (het bovenaan genoemde)
  • Ik heb gekozen voor de WD Caviar Blue ipv de Seagate Barracuda die ik eerst had. Ik las bij het nieuws dat de Barracuda reeks nogal wat problemen heeft gekend.
Alvast bedankt voor de geleverde moeite. Ik heb heel veel gehad aan de berichten die op dit forum gepost zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primate
GENETX schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 17:05:
[...]

Post eens de specificaties van je huidige systeem. Ik denk, zoals ik het lees dat je beter een nieuwe PC kan kopen, want nu wil je alles behlave de kast upgraden ;) .
Hier zij de specs.:

Fabrikant : microstar

> Moederbord : MSI MS-7042

> Chipset : VIA PT880

> Processor : Intel Pentium 4 @ 3200 MHz

> Fysiek Geheugen : 1024 MB (2 x 512 DDR-SDRAM )

> Videokaart : NVIDIA GeForce FX 5600

> Harde Schijf : ST3200021A (200 GB)

> DVD-Rom Station : SONY DVD-ROM DDU1612

> DVD-Rom Station : PIONEER DVD-RW DVR-107D

Ik zat zelf aan de ,Sapphire Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E als videokaart te denken. Kun je hiermee nog even op normale settings, voor games die uitkomen in het komende jaar, mee door? Misschien dat daar ook een goedkoper moederbord bijkan?
Ook heb ik als voorkeur de Western Digital Caviar Green WD7500AACS, 750GB als HDD, maar misschien is de 5400rpm te langzaam?
Als een nieuwe kast nodig is maakt het me niet veel uit hoe die er uit ziet als hij maar degelijk is dus misschien kan die ook goedkoper in het geval dat deze vervangen moet worden.

Wat zou ik max. kunnen krijgen voor mijn systeem en is het zinvol om dat met die verouderde configuratie te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
MMUrg schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:12:
Hoi.
Na uren lezen en uitzoeken heb ik de volgende setup samengesteld. Het was namelijk heel lang geleden dat ik me nog in pc hardware verdiept had.

Het systeem dient vooral voor normaal dagelijks gebruik.
Maar ik gebruik ook regelmatig video playback, Matlab voor simulaties, audio programma's met virtual instruments en het zou toch liefst de hedendaagse games moeten kunnen draaien.
Ik heb alle randapparatuur al, incl een 22" monitor op 1680x1050.
Oh, en ik heb ook een hekel aan wachten tijdens het werken op de pc (hebben we dat niet allemaal? :P ).
Ik doel op een absoluut maximum van €800 bij bestelling bij 1 shop.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-MA790X-UD4€ 95,-€ 95,-
1OCZ Gold OCZ2G10664GK€ 39,95€ 39,95
1Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS, 500GB€ 47,25€ 47,25
1Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB€ 86,-€ 86,-
ImporterenTotaal€ 679,10

Ik heb nog enkele overwegingen waarover ik niet duidelijk kan beslissen:
[list]
• Heeft het veel zin om 1066MHz DDR2 te nemen ipv 800MHz?
Heel veel zin niet, maar geheugen is aan de andere kant al goedkoop. Een andere optie is om gelijk 8GB te nemen. Hoe dan ook, het OCZ geheugen zou ik niet nemen omdat er problemen schijnen te zijn met OCZ en Gigabyte borden: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G
• Als CPU heb ik ook nog getwijfeld aan de AMD Phenom II X4 940 Black Edition, maar heb het geld gestoken in de extra Raptor HDD. Een goede keuze?
Lijkt me wel. Zelf heb ik nooit echt zo'n probleem met wachten, maar dat ben ik :P
• Kan ik voor de voeding ook een Cooler Master Silent Pro M500 nemen? De CM Real Power M520 is namelijk niet overal vlot leverbaar.
Lijkt me ook prima zat. Check even of deze de juiste aansluitingen heeft, maar dat kan bijna niet missen.
• Is een upgrade van de GPU naar 1GB van nut? Ik gebruik maar 1 scherm (het bovenaan genoemde)
Pff, geen idee. De andere tweakers weten dat beter. Je kan iig zelf wel naar benchmarks zoeken. Die moeten er wel zijn.
• Ik heb gekozen voor de WD Caviar Blue ipv de Seagate Barracuda die ik eerst had. Ik las bij het nieuws dat de Barracuda reeks nogal wat problemen heeft gekend.
[/list]
Ooh, volgens mij vallen die problemen wel mee. De SpinPoint F1 serie is ook een goede optie.
Alvast bedankt voor de geleverde moeite. Ik heb heel veel gehad aan de berichten die op dit forum gepost zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primate
Ik de volgende aanpassingen gemaakt.
Als ik een nieuwe kast moet hebben dan moet ik wel m'n budget verhogen.
Ik hoop alleen dat onderstaande efficient is en geen onnodige componenten bevat die de rest vertragen en/of niets positiefs bijdragen.
Is dit wat? Is dit compleet of mist er nog wat?
De grafische kaart is er ook van Sapphire maar die is een tientje duurder dan die van Asus bij de winkel waar ik het wil gaan halen, maakt dat wat uit?
Ik heb zelf nog nooit een computer gebouwd dus de volgende vraag verraad mijn onwetendheid; moeten de aansluitingen er nog los worden bij gekocht of zitten die bij de componenten?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EAH4670/DI/512M€ 63,77€ 63,77
1Gigabyte GA-MA790X-UD4€ 95,32€ 95,32
1Western Digital Caviar Green WD10EVDS, 1TB€ 79,95€ 79,95
ImporterenTotaal€ 517,71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Primate schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 22:18:
Ik de volgende aanpassingen gemaakt.
Als ik een nieuwe kast moet hebben dan moet ik wel m'n budget verhogen.
Ik hoop alleen dat onderstaande efficient is en geen onnodige componenten bevat die de rest vertragen en/of niets positiefs bijdragen.
Is dit wat? Is dit compleet of mist er nog wat?
De grafische kaart is er ook van Sapphire maar die is een tientje duurder dan die van Asus bij de winkel waar ik het wil gaan halen, maakt dat wat uit?
Ik heb zelf nog nooit een computer gebouwd dus de volgende vraag verraad mijn onwetendheid; moeten de aansluitingen er nog los worden bij gekocht of zitten die bij de componenten?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EAH4670/DI/512M€ 63,77€ 63,77
1Gigabyte GA-MA790X-UD4€ 95,32€ 95,32
ImporterenTotaal€ 517,71
Je videokaart is gewoon erg traag in dat systeem. Daarnaast heb je ook een trage harde schijf genomen, neem altijd 7200 rpm of meer. Als je echt niet veel wilt uitgeven dan kunnen we beter een minder geavanceerd moederbord nemen en een iets mindere videokaart, maar 1 die een stuk sneller is als de door jou gekozen videokaart:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI KA790GX€ 85,62€ 85,62
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB€ 49,71€ 49,71
1XFX Radeon HD 4830 512MB DDR3€ 88,89€ 88,89
ImporterenTotaal€ 502,89

Als ik bijkomende kosten meebereken kom ik op 530 euro. Maar zoals gezegd, als je je huidige PC verkoopt zou je dat geld kunnen bijleggen. Daar zou ik een betere videokaart voor kopen als ik jou was. De HD 4850 is ook een goede optie als de 4870 te hoog gegrepen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primate
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E€ 117,76€ 117,76
ImporterenTotaal€ 562,-

Ok, ik denk dat ik het zo wel goed heb. De WD HDD is trouwens een 7200rpm schijf ( volgens de pricewatch en de winkel waar ik het wil kopen in ieder geval) dus dat zal wel goed zijn lijkt me dan.
Die AMD 790GX chip op het moederbord, kan ik daarmee HD camcorder opnames bewerken of heb ik daar echt een videokaart voor nodig? Ik kan die videokaart altijd nog later kopen aangezien ik de kaart de komende maanden zowieso niet ga gebruiken om te gamen of HD films te bewerken, dat zal op zijn vroegst over 3 maanden zijn, en miscchien zijn, de nu betere en duurdere kaarten, dan ook in prijs verlaagd . Zolang ik met de rest van de componenten voorlopig maar wel Photoshop en Webdesign programma's kan draaien.

Ik ben in iedergeval blij met de hulp, dank daarvoor.

(de bijkomende kosten bestaan natuurlijk uit verzend kosten, maar moet ik ook nog kabels/aansluitingen aanschaffen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Primate schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 23:12:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E€ 117,76€ 117,76
ImporterenTotaal€ 562,-

Ok, ik denk dat ik het zo wel goed heb. De WD HDD is trouwens een 7200rpm schijf ( volgens de pricewatch en de winkel waar ik het wil kopen in ieder geval) dus dat zal wel goed zijn lijkt me dan.
Die AMD 790GX chip op het moederbord, kan ik daarmee HD camcorder opnames bewerken of heb ik daar echt een videokaart voor nodig? Ik kan die videokaart altijd nog later kopen aangezien ik de kaart de komende maanden zowieso niet ga gebruiken om te gamen of HD films te bewerken, dat zal op zijn vroegst over 3 maanden zijn, en miscchien zijn, de nu betere en duurdere kaarten, dan ook in prijs verlaagd . Zolang ik met de rest van de componenten voorlopig maar wel Photoshop en Webdesign programma's kan draaien.

Ik ben in iedergeval blij met de hulp, dank daarvoor.

(de bijkomende kosten bestaan natuurlijk uit verzend kosten, maar moet ik ook nog kabels/aansluitingen aanschaffen?)
Ik zie het inderdaad van de harde schijf, meende dat het allemaal energiezuinige (green) 5400rpm-ers waren, blijkbaar niet dus.

Verder is de HD 3300, de igp van de 790GX chipset, prima zat voor jou taken voorlopig. Je videobeelden vormen enkel een belastig voor je CPU eigenlijk. De HD 3300 heeft in ieder geval alle HD features aan boord om nog mee te werken. Dat moet prima lukken voorlopig.

Alleen bedenk ik me net iets, hoe zet je je films over, gaat dat via FireWire? Dat mist dat MSI bord namelijk |:( (<- prutsers bij MSI, geen firewire op zo'n bord..)

In dat geval kun je beter voor pricewatch: Foxconn A7DA-S gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primate
[b][message=31784527,noline]

Alleen bedenk ik me net iets, hoe zet je je films over, gaat dat via FireWire? Dat mist dat MSI bord namelijk |:( (<- prutsers bij MSI, geen firewire op zo'n bord..)

In dat geval kun je beter voor pricewatch: Foxconn A7DA-S gaan.
Ik denk dat firewire een belangrijk punt is, die houd ik in mijn achterhoofd. Ik ben eruit,denk ik.
hartelijk bedankt voor de hulp nogmaals.

mvg,

primate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUrg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
GENETX schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:47:
Heel veel zin niet, maar geheugen is aan de andere kant al goedkoop. Een andere optie is om gelijk 8GB te nemen. Hoe dan ook, het OCZ geheugen zou ik niet nemen omdat er problemen schijnen te zijn met OCZ en Gigabyte borden: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G
Bedankt, dat wist ik niet. Dan wordt het Kingston.
Ik las ook op Tom's Hardware dat meer dan 6GB RAM vrij zinloos is en 4GB voor de meeste mensen wel volstaat.
Aangezien ik geen extreme multitasking ga doen en ook niet van plan ben VMWare ofzo te draaien (ik gebruik wel X-Win32 en de servers van de unief) ga ik het op 4GB houden.
Lijkt me wel. Zelf heb ik nooit echt zo'n probleem met wachten, maar dat ben ik :P
Nja. Ik kom nu van een 5 jaar oude Dell Latitude 1.3GHz 768MB, dus ik heb voorlopig wel voldoende gewacht ;)

Bedankt. Nu is het enkel nog wachten op de levering :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook graag een computer willen samenstellen. Qua configuratie lijkt het et meest op een multimedia systeem. Eigenlijk moet mijn computer vrij allround zijn. Ik doe er van alles op en ben vaak bezig me (te)veel dingen tegelijk. Ik hecht veel waarde aan snelheid en weinig geluid. Ik ben niet van plan om al te regelmatig te gaan gamen, maar als ik dat doe wil ik het wel op redelijke kwaliteit kunnen doen.
Verder ben ik niet van plan om te gaan overklokken en mijn computer moet wel ongeveer minimaal 4 jaar mee kunnen gaan. Mijn huidige computer gaat ook al 5 jaar mee.

Dit is wat ik nu tot nu toe heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 920€ 165,-€ 165,-
1Asus EAH4830/HTDP/512MD3€ 97,-€ 97,-
1Asus M4N78 SE€ 56,64€ 56,64
1Cooler Master Centurion 5 Zwart€ 46,01€ 46,01
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/4G€ 37,32€ 37,32
1Samsung SH-D162D€ 11,84€ 11,84
1Samsung Spinpoint F1 DT HD753LJ, 750GB€ 64,-€ 64,-
ImporterenTotaal€ 494,55

Over een aantal producten heb ik een aantal vragen:

Moederbord: Kan ik hierop besparen? Ik verwacht de ‘normale’ functies van een moederbord en niets meer eigenlijk. Of gaat iets goedkopers de snelheid van me processor omlaag halen?

Moet er een koeler bij om het geluid stil te houden?

Kast? Uiterlijk boeit mij niet maar hij moet wel degelijk zijn en niet te luidruchtig.

En heeft een geluidskaarte veel meerwaarde? Ik las ergens dat een geluidskaart de druk op de processor verminderd.

Mijn budget is ongeveer €600. Aangezien ik het ga assembleren doe ik het bij 1 zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
1. Je mist nog een voeding.
2. Ik zou een iets duurder moederbord nemen juist. Deze geeft geen upgradeopties wat betreft geheugen. Daarnaast bepaald je moederbord ook een deel van je prestaties, maar vooral ook de stabiliteit.

Je kan nog wel bezuinigen op je videokaart en geheugen. In totaal kunnen die 2 samen nog 15 euro goedkoper. Zoek maar eens in de priceatch naar de HD 4830 en Kingston ValueRam. Je hebt een snellere CL5 variant van jou geheugen die ook nog eens 5 euro goedkoper is.

Verder zou ik nog even wachten op de ATI Radeon HD4770.

[ Voor 31% gewijzigd door GENETX op 12-04-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:59:
1. Je mist nog een voeding.
2. Ik zou een iets duurder moederbord nemen juist. Deze geeft geen upgradeopties wat betreft geheugen. Daarnaast bepaald je moederbord ook een deel van je prestaties, maar vooral ook de stabiliteit.

Je kan nog wel bezuinigen op je videokaart en geheugen. In totaal kunnen die 2 samen nog 15 euro goedkoper. Zoek maar eens in de priceatch naar de HD 4830 en Kingston ValueRam. Je hebt een snellere CL5 variant van jou geheugen die ook nog eens 5 euro goedkoper is.

Verder zou ik nog even wachten op de ATI Radeon HD4770.
Ik had de alternate system builder aangehouden en die gaf geen error aan :S vreemd dat ze niet zeggen dat er nog een voeding bij moet. Welke voeding valt aan te raden? Aan wat kan ik zien welke moederbord goed is?

Die Sapphire kaart maakt een helehoop herrie heb ik via verschillende recensies gelezen.Dat is de enige kaart van de 4830 die goedkoper is. En wanneer komt die nieuwe HD4770 dan? Ik heb geen zin om nog al te lang wachten voor het bestellen van mijn nieuwe computer. In welke prijsklasse gaat die overigens zitten? De geheugen ga ik in ieder geval al aanpassen. Bedankt daarvoor.

Nog aanmerkingen op de rest van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Er is ook een versie van XFX: pricewatch: XFX Radeon HD 4830 512MB DDR3
Maar volgens mij volgen ze toch allemaal wel het reference design en zouden ze dezelfde koeler hebben?

Wanneer de 4770 komt durf ik niet te zeggen, wel weet ik dat deze koeler (stiller) is en ook zo'n 90 euro gaat kosten. De prestaties zouden beter zijn als de HD 4830.

Wat betreft Alternate, je wilt toch niet echt daar gaan bestellen? Er zijn veel goedkopere shops en die kunnen ook gewoon de PC inelkaar zetten, Verder is de PC Builder van alternate troep, blijf daar van af. Zo'n bot kan nog altijd niet op tegen het menselijk brein. Ik zie duidelijk dat de kast geen voeding heeft namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:16:
Die Sapphire kaart maakt een helehoop herrie heb ik via verschillende recensies gelezen.Dat is de enige kaart van de 4830 die goedkoper is.
Is dat zo? Ik meende dat ie de zelfde heeft als die op de HD4850 zit. Die is gewoon stil te krijgen met een fanprofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 14:09:
[...]

Is dat zo? Ik meende dat ie de zelfde heeft als die op de HD4850 zit. Die is gewoon stil te krijgen met een fanprofiel.
Ik heb het op verschillende recensies van gebruikers gelezen. Daarom zeg ik het.
GENETX schreef op zondag 12 april 2009 @ 14:05:
Er is ook een versie van XFX: pricewatch: XFX Radeon HD 4830 512MB DDR3
Maar volgens mij volgen ze toch allemaal wel het reference design en zouden ze dezelfde koeler hebben?

Wanneer de 4770 komt durf ik niet te zeggen, wel weet ik dat deze koeler (stiller) is en ook zo'n 90 euro gaat kosten. De prestaties zouden beter zijn als de HD 4830.

Wat betreft Alternate, je wilt toch niet echt daar gaan bestellen? Er zijn veel goedkopere shops en die kunnen ook gewoon de PC inelkaar zetten, Verder is de PC Builder van alternate troep, blijf daar van af. Zo'n bot kan nog altijd niet op tegen het menselijk brein. Ik zie duidelijk dat de kast geen voeding heeft namelijk ;)
Als die 4770 niet binnen een paar weken komt heb ik er geen zin om erop te wachten :) Anders kan je blijven wachten natuurlijk.

Nee ik ga mijn computer niet bestellen bij Alternate, maar via de PC builder leek het handig voor mij als noob om daarmee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 15:27:
[...]
Ik heb het op verschillende recensies van gebruikers gelezen. Daarom zeg ik het.
Dat ie standaard lawaaiig is, weet ik, maar met een goed profiel is hij stil te krijgen. Dat weet ik ook wel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan je zo een goed profiel aanschaffen?

350 watt zal toch wel genoeg zijn voor een computer zoals die van mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is gratis he ;)

Staat hier een stukkie in over Ati Tray Tools.
Het ATi HD4XXX Serie Ervaringen Topic - Deel 8

350 watt ligt een beetje aan wat voor voeding het is. Als het een A merk is van recente productie dan wil het wel. Al zou ik toch iets meer nemen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2009 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
moso:
http://azerty.nl/winkelma...5D=1&product%5B33066%5D=1

Binnen je budget. Ik heb maar de 1 TB-schijf genomen. Je zou ook de 640GB-versie kunnen nemen. De 750GB presteert slechter.
De XFX 4830 ziet er vrij degelijk uit. De Sapphire is vrij luidruchtig, heb ik ook gehoord.
De kast is vrij degelijk, maar ook goedkoop. Stilte is in deze prijsklasse toch meer afhankelijk van de andere onderdelen. Tja, echt stil is een HD4830 ook niet, maar het is denk ik wel te doen.
Je zou nog een stille processorkoeler kunnen kopen. Dat kan weer net wat schelen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quacka schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:47:
moso:
PC

Binnen je budget. Ik heb maar de 1 TB-schijf genomen. Je zou ook de 640GB-versie kunnen nemen. De 750GB presteert slechter.
De XFX 4830 ziet er vrij degelijk uit. De Sapphire is vrij luidruchtig, heb ik ook gehoord.
De kast is vrij degelijk, maar ook goedkoop. Stilte is in deze prijsklasse toch meer afhankelijk van de andere onderdelen. Tja, echt stil is een HD4830 ook niet, maar het is denk ik wel te doen.
Je zou nog een stille processorkoeler kunnen kopen. Dat kan weer net wat schelen.
De assemblage is buiten de €600. Bedankt voor je tip want ik hoor vaker inderdaad dat een 750 gb schijf niet zo goed werkt. Aangezien 640 mij toch iets te weinig lijkt met het oog op de toekomst kies ik voor een 1 tb-schijf.

Dit is wat ik er nu van gemaakt heb: http://www.azerty.nl/wink...[2002]=1&product[35626]=1

Overigens vraag ik mij af wat echt de meerwaarde is van een videokaart behalve voor het spelen van games. Ik speel eigenlijk alleen maar Football Manager en wellicht ga ik de Sims weer oppakken. Dat zijn volgens mij niet de spellen die grafisch veel kracht eisen. Overigens hoeft voor mij ook niet alles op high-detail. Dus zijn er nog andere voordelen om een videokaart aan te schaffen?

Edit: Hoezo werkt mijn directe link naar azerty niet en die van Quacka wel?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kan je beter een HD4650 nemen, mocht je nog wat meer gaan doen dan dat. Die is nog veel zuiniger en redelijk rap. Heeft ook geen power connector nodig.

Zonder videokaart zou je beter een MSI 790GX bord kunnen nemen, heb je net wat meer power en direct een side port met dedicated geheugen.. http://www.azerty.nl/8-85...790gx-moederbord-atx.html

Voor azerty moet je ff op het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/toolbar/link.gif drukken

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2009 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:39

Ibex

^^ met stom.

Ik heb volgende setup samengesteld met behulp van de BBG:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720€ 126,40€ 126,40
1AOpen H450E€ 57,50€ 57,50
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 73,01€ 73,01
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 37,51€ 37,51
1LG GGW-H20L€ 153,80€ 153,80
1Logitech Cordless 1500 Rechargeable Desktop€ 43,74€ 43,74
1Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB€ 73,95€ 73,95
1Sapphire VAPOR-X HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E€ 185,-€ 185,-
1Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black€ 6,35€ 6,35
ImporterenTotaal€ 757,26

De bedoeling van deze setup is de mogelijkheid om gekochte blu-rays films te kunnen afspelen aan de met HDMI aangesloten Full HD tv, en op diezelfde tv moderne games te kunnen spelen (liefst tegen de native resolutie van de tv) met fatsoenlijke frames. Deze pc zal in de huiskamer in het tv meubel komen te staan, dus liefst vanal wil ik ook een beetje een stille pc. Een beetje geluid mag natuurlijk wel, zolang het niet te overdreven is en ik het geluid van de film zelf nog kan horen. Ik wil bovendien het geluid niet via mijn tv, maar via mijn surroundset horen die ik het liefst vanal wil aansluiten via digitale coax. Indien het niet anders kan is optische ingang ook goed. Het geluid moet dus niet via de hdmi verzonden worden. Aangezien het moederbord enkel optisch heeft, veronderstel ik dat een extra geluidskaartje misschien een beter idee is? Welke geluidkaart met digitale coax kan minstens 5.1 uitsturen (5.1 setje) en is fatsoenlijk voor een goed geluid bij films en games?

Ik ben nogal fan van Intel & Nvidia, maar heb begrepen dat de huidige i7 nog te duur is, en de socket van de core 2 reeks bijna end of live is. Kan ik met de bovenstaande setup in de toekomst gemakkelijk upgraden? Andere cpu, wat meer geheugen, nieuwe grafische kaart?

Voor de rest vroeg ik me af of moderne games werken op een 64bit systeem. Ik werk hoofdzakelijk met Linux en zit dus al enige tijd in een 64bit omgeving, maar ik ken de huidige stand van zaken in Windows + games niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Ibex op 13-04-2009 14:26 . Reden: Twee grafische kaarten zijn een beetje veel van het goede :) ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Geweldig! Ik loop al heel lang met het idee om slechts te upgraden. Ik heb op zich nog best goede hardware waar ik op voort kan metselen:

74GB Raptor
1TB Externe schijf
DVD Brander
17'' TFT
Fatsoenlijke kast
350W Voeding van Antec

Nu lees ik dus al deze systemen, en dat ziet er goed uit. Nu heb ik slechts één vraag:

Hoe zal GTA IV lopen op deze systemen? Ik heb het spel namelijk wel gekocht, maar het zit nog netjes in het plastic ivm het uitblijven van een fatsoenlijke PC. De enige eis die ik stel aan het beeld is dat ik het spel op de native resolutie kan spelen (1280*1024) van mijn TFT.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GTA IV zal gewoon goed lopen zonder de details op laag te hoeven zetten op een AMD Phenom II X3 710 en een ATi Radeon HD4670. :Y

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
-The_Mask- schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:11:
GTA IV zal gewoon goed lopen zonder de details op laag te hoeven zetten op een AMD Phenom II X3 710 en een ATi Radeon HD4670. :Y
Top, dat is bijzonder goed nieuws!

Nu lees ik ook bij de config hierboven van 300 euro dat daar een losse koeler bij zit. Deze kan ik ook weglaten, omdat de PhenomII ook met een Boxed koeler komt?

Dan kan ik die 20 euro extra in een betere videokaart stoppen > Klaar is kees! (Maar zie nu al wel dat dat niet gaat lukken).

Maar nu valt mij op dat de config hierboven met de PhenomII een MB heeft die slechts AM2 is! Terwijl de Phenom een AM3 is. Ik neem aan dat dat gewoon past? Tevens is het een mATX bord, dit past gewoon in mijn normale ATX kast?

Ik heb de koeler eruit gesloopt, en er volgende configuratie van gebakken:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720€ 126,20€ 126,20
1Asus EN9600GT/HTDI/512M€ 85,51€ 85,51
1Foxconn A7GM-S€ 56,60€ 56,60
1OCZ Value OCZ2V8004GK€ 30,90€ 30,90
ImporterenTotaal€ 299,21

[ Voor 70% gewijzigd door Jassy op 14-04-2009 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jassy schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:47:
[...]

Top, dat is bijzonder goed nieuws!

Nu lees ik ook bij de config hierboven van 300 euro dat daar een losse koeler bij zit. Deze kan ik ook weglaten, omdat de PhenomII ook met een Boxed koeler komt?
Ja kan idd. :)
Dan kan ik die 20 euro extra in een betere videokaart stoppen > Klaar is kees! (Maar zie nu al wel dat dat niet gaat lukken).
Kan ook.
Maar nu valt mij op dat de config hierboven met de PhenomII een MB heeft die slechts AM2 is! Terwijl de Phenom een AM3 is. Ik neem aan dat dat gewoon past? Tevens is het een mATX bord, dit past gewoon in mijn normale ATX kast?
Ja hoor een AM3 moederbord heeft alleen DDR3 sloten dus dan ben je verplicht DDR3 te nemen wat een stuk duurder is.
Ik heb de koeler eruit gesloopt, en er volgende configuratie van gebakken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EN9600GT/HTDI/512M€ 85,51€ 85,51
ImporterenTotaal€ 299,21
Ik zou de videokaart in wisselen voor een pricewatch: XFX Radeon HD 4830 512MB DDR3
Die is namelijk een stuk sneller en scheelt maar 3 euro. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
  • Laatst online: 30-08 18:40
Ik zit te kijken voor een nieuwe PC, het enige wat ik erop doe is Office/Internetten en soms wat video editing, een videokaart heb ik (nog) niet nodig.

Ik ben van plan om te gaan kopen bij Azerty (in de buurt).

AMD X3 720
Cooler Master Elite 334
Be Quiet Straight Power 450W
Seagate Barracude 7200.12 500GB
Samsung DVD-brander
Kingston Valueram 4GB.
Scythe Mugen 2

Vragen:

Nu ben ik nog op zoek naar een moedebord, de Foxconn is een interessante keuze (kwa budget) maar kan pas worden geleverd over 14 dagen. Wat zijn moederborden die ik ook kan overwegen voor een leuke prijs?

Daarnaast omdat ik het wel leuk vind om af en toe een video te editten, is het slimmer om voor de X4 940 te gaan? Is dit de 70e extra waard?

Is de voeding genoeg? Er bestaat de mogelijkheid dat ik er later een videokaart bij wil doen, is 450W dan nog steeds genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
-The_Mask- schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:30:
[...]
Ja kan idd. :)

[...]
Kan ook.
[...]
Ja hoor een AM3 moederbord heeft alleen DDR3 sloten dus dan ben je verplicht DDR3 te nemen wat een stuk duurder is.

[...]

Ik zou de videokaart in wisselen voor een pricewatch: XFX Radeon HD 4830 512MB DDR3
Die is namelijk een stuk sneller en scheelt maar 3 euro. :)
Super! Die heb ik inderdaad toegevoegd. Super!

Nu zit ik alleen nog over het moederbord in, want dit is is een micro ATX bord en geen normaal bord (ATX).

Ik vermoed dat de chipset die op het bord zit de reden is dat er voor dit bord gekozen is (zeer scherpe prijs). Ik kan dus misschien beter gaan zoeken naar een bord dat welliswaar een beetje duurder is maar wel beter te verkrijgen is. Ik krijg namelijk nogal kriebels van het merk Foxconn (Ik ken het niet, maar laat mij graag overtuigen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jassy schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:24:
[...]

Super! Die heb ik inderdaad toegevoegd. Super!

Nu zit ik alleen nog over het moederbord in, want dit is is een micro ATX bord en geen normaal bord (ATX).

Ik vermoed dat de chipset die op het bord zit de reden is dat er voor dit bord gekozen is (zeer scherpe prijs). Ik kan dus misschien beter gaan zoeken naar een bord dat welliswaar een beetje duurder is maar wel beter te verkrijgen is. Ik krijg namelijk nogal kriebels van het merk Foxconn (Ik ken het niet, maar laat mij graag overtuigen!)
Foxconn is een echt groot merk. :Y
Ook niks mis mee trouwens heb er al een paar gehad nog niet kapot gegaan. ;)
Zie ook wiki
quote van wiki:
Foxconn is the largest manufacturer of electronics and computer components worldwide, and mainly manufactures on contract to other companies.
Meestal (99% kans dat het werkt) kan in een ATX kast ook mATX moederbord, maar dat ligt eraan als je de afstandsbusjes ook kunt verplaatsen naar de juiste plek.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 14-04-2009 19:44 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Dan gaat dit hem wel worden !!

En hier nog over mATX en een ATX kast, dat past dus gewoon > Past moederbord m-ATX in ATX behuizing?

Dit systeempje gaat het worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon HD 4830 512MB DDR3€ 88,77€ 88,77
ImporterenTotaal€ 302,47

Azerty en Salland bieden hem beide voor 325 euro aan. Als dit dan ook 4 of 5 jaar mee gaat ben ik tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het 4/5 jaar mee gaat licht er natuurlijk aan wat je eisen zijn en hoeveel zwaarder de games worden in de komende jaren. Niks over te zeggen dus. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
-The_Mask- schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:47:
Als het 4/5 jaar mee gaat licht er natuurlijk aan wat je eisen zijn en hoeveel zwaarder de games worden in de komende jaren. Niks over te zeggen dus. ;)
Nou, ik ben absoluut geen gamer. Het systeem wat ik nu heb begint aardig problemen te geven, en het wordt dus tijd voor wat nieuws, en de oude meuk (CPU MB RAM) eruit.

De enige twee spellen die ik speel zijn Call of Duty 1 en GTA IV, waarbij ik vooral voor dat laatste spel een nieuw systeempje ga halen. CoD 1 zal wel lopen op die configuratie. Verder alleen maar Word/Excel/Internet etcetera, en heel sporadisch een mpg2 bestand van de schotel omzetten naar DVD. Het systeem staat dus het grootste deel van de tijd uit zijn neus te vreten.

Bedankt voor je advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:51:
Dan kan je beter een HD4650 nemen, mocht je nog wat meer gaan doen dan dat. Die is nog veel zuiniger en redelijk rap. Heeft ook geen power connector nodig.

Zonder videokaart zou je beter een MSI 790GX bord kunnen nemen, heb je net wat meer power en direct een side port met dedicated geheugen.. http://www.azerty.nl/8-85...790gx-moederbord-atx.html

Voor azerty moet je ff op het [afbeelding] drukken
Bedankt voor het advies. Ik denk dat dit mijn systeem wordt: http://www.azerty.nl/wink...97596]=1&product[33066]=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik niet met je eens. Die straight powers zijn echt goed hoor.

Je moederbord kan veel goedkoper zonder veel in te leveren.
http://www.azerty.nl/8-85...3a78-moederbord-atx-.html

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:30:
Ben ik niet met je eens. Die straight powers zijn echt goed hoor.

Je moederbord kan veel goedkoper zonder veel in te leveren.
http://www.azerty.nl/8-85...3a78-moederbord-atx-.html
Zelf zie ik niet echt verschil tussen de moederborden en weet ik ook niet wat beter voor mij is dus ga ik blind op jou advies af in dit geval ;).
-The_Mask- schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:58:
[...]

Voeding zou je misschien nog kunnen veranderen in een http://www.azerty.nl/8-10...r-cx400w-voeding-int.html.
Stukje beter imho. :D
Volgens mij is de voeding die ik heb gekozen 1 van de meest zachte voedingen en dat wil ik toch wel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die heeft geen Onboard. Maar je hebt een losse videokaart dus heb je die ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
alleen verlies je wel de 2e pci-e poort bij dat moederbord.

Voeding. Be Quiet is inderdaad wel aardig stil. Ze zouden ook hun naam moeten veranderen als dit niet zo is.
Maar of de corsair echt veel luidruchtiger is betwijfel ik.
Qua specs is de Be Quiet zelfs iets zwaarder. Maar dat verschil is heel klein.

Qua kabels heeft de corsair 2 sata en ata-aansluitingen extra. Tja, mocht je echt zoveel nodig hebben, dan zijn er ook nog verloopstukken.

[ Voor 0% gewijzigd door Quacka op 14-04-2009 23:40 . Reden: 'extra' vergeten... ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me niet van belang voor zijn systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De corsiar is ook nog goedkoper daarom gaf ik het ook aan. En voedingen van Corsair zijn ook extreem stil, maar geen idee wie van de twee het stilst is. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quacka schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 23:37:
alleen verlies je wel de 2e pci-e poort bij dat moederbord.

Voeding. Be Quiet is inderdaad wel aardig stil. Ze zouden ook hun naam moeten veranderen als dit niet zo is.
Maar of de corsair echt veel luidruchtiger is betwijfel ik.
Qua specs is de Be Quiet zelfs iets zwaarder. Maar dat verschil is heel klein.

Qua kabels heeft de corsair 2 sata en ata-aansluitingen extra. Tja, mocht je echt zoveel nodig hebben, dan zijn er ook nog verloopstukken.
Wat zou ik daarmee moeten of kunnen doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 19:28:
[...]
Wat zou ik daarmee moeten of kunnen doen dan?
In een PCIe slot druk je een videokaart. Als je twee PCIe sloten hebt kun je dus twee videokaarten erin steken. Voor het aansluiten van meerdere beeldschermen of samen laten werken voor meer FPS in games. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ben ik toch niet van plan dus dat is niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
Omdat de Foxconn niet op voorraad is ben ik naar een ander moederbord aan het kijken, ik heb nu het MSI DKA790GX moederbord op het oog, goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacht je van de gigabyte 790X-UD4. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 08:14:
Dacht je van de gigabyte 790X-UD4. :)
Hier zit (als ik het goed heb) geen ingebouwde videokaart in? Aangezien ik niet van plan een losse videokaart te kopen, ik speel nooit een spelletje, lijkt me dit geen verstandige keuze, of heb ik het mis? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In dat geval kan je ook af met een 780G bord :).

pricewatch: Foxconn A7GM-S
pricewatch: MSI K9A2GM-FIH
pricewatch: Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Een greep uit de selectie :).

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2009 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
DKA790GX is idd een prima bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ie er geen meerdere videokaarten in gaat zetten of echt gebruik gaat maken van de GPU, dan heeft ie ook niets aan een 790GX of aan de DKA :). Dan kan ie een redelijk aantal 10tjes besparen. Als het dan toch een 790GX moet zijn is ie beter af met de KA. Gezien ie geen crossfire gaat gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 11:06:
Als ie er geen meerdere videokaarten in gaat zetten of echt gebruik gaat maken van de GPU, dan heeft ie ook niets aan een 790GX of aan de DKA :). Dan kan ie een redelijk aantal 10tjes besparen. Als het dan toch een 790GX moet zijn is ie beter af met de KA. Gezien ie geen crossfire gaat gebruiken.
Toch wil ik graag de optie hebben er in de toekomst een videokaart bij te doen, meerdere videokaarten lijkt me onnodig. Zijn de drie moederborden jij aanraadde nog steeds een goede optie of zal ik dan wel voor een moederbord met 790GX chipset gaan?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste