Goed, ik heb gisteren tot 3 uur in de ochtend zitten te lezen. Met de bedoeling om meteen te posten zodat ik de ochtend meteen kon kijken of er reacties waren. Maar goed, het is er niet meer van gekomen, helaas.
Deze PC moet het einde maken aan een jarenlange overheersing van laptops in mijn bezit. In het begin kocht ik laptops waarbij ik nog enkel een VM op kon draaien, wat op kon gamen en muziek/films op kon slaan en downloaden. Echter ben ik van mening dat ik beter mij huidige laptop kan gebruiken om de nodige mobiele zaken mee te doen maar dat de wat zwaardere zaken beter terug kunnen naar de desktop. De prijs/kwaliteit verhouding van een goede laptop is toch wel out of sync met de werkelijkheid. Ook zijn trage hardeschijven (en meestal wat kleiner), upgradebility en warmte dingen die mij bij laptops tegen staan.
Deze PC zal in het begin windows 2003 (daar heb ik een licentie van, 2008 niet) moeten draaien. Hij zal namelijk door domain controller moeten spelen en voor centrale opslag moeten zorgen. Maar er moet ook op gegamed kunnen worden. Ik snap dan dat Directx 10 en 11 dan geen optie zullen zijn tot 2008, dat accepteer ik. Echter XP drivers werken toch meestal ook op 2003? Dit is natuurlijk belangrijk anders gaat het hele idee van een domain controller en centrale opslag niet door.
Het systeem wat ik naar aanleiding van het lezen van dit topic bij elkaar gezocht heb:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X4 940 Black Edition | € 197,99 | € 197,99 |
1 | Antec Sonata III 500 Zwart | € 102,79 | € 102,79 |
1 | Foxconn A7DA-S | € 98,96 | € 98,96 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 31,52 | € 31,52 |
1 | Samsung SH-S223F | € 16,74 | € 16,74 |
1 | Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E | € 149,90 | € 149,90 |
1 | Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 | € 32,30 | € 32,30 |
Importeren | Totaal | € 630,20 |
De kast is een place holder. Ik hoef niet specifiek deze kast maar ik kwam deze tegen in het topic. Uiterlijk is voor mij niet zo belangrijk, functionaliteit en prijs zijn veel belangrijker. En daar voldoet deze kast/voeding aan zo ver ik weet.
Hardeschijven (later meer hier over), een beeldscherm en een 2.1 set moeten nog. Mijn budget is tot de €1000 maar er mag lichtelijk over heen gegaan worden met argumentatie. Het moederbord heb ik gekozen omdat ik er goede verhalen over hoor en dat er veel features op zitten. De problemen met de levering en de recente prijsstijging zouden mij kunnen laten kiezer voor een ander moederbord. Mijn doel is om alles, behalve monitor, bij Azerty te bestellen tenzij er grote prijsverschillen ontstaan. Als Azerty het moederbord echter niet kan leveren probeer ik het eerst bij rypma.nl, bij mij in de buurt en volgens de website is het leverbaar (plus goedkoper). Over de video kaart zit ik ook nog wat over in. Is het verstandig om te gaan voor een 1GB versie terwijl je daar toch zo'n €50 meer voor mag neertellen?
Nu even over de zaken die nog moeten: de monitor, 2.1 set en hardeschijven. De oplettende lezers zien dat ik hier nog zo'n 400 euro voor over heb, niet erg veel jammer genoeg. De monitor uit de BBG hebben wel goede reviews, echter het slurpt wel meteen een groot gedeelte van mijn budget op. Kleiner mag wel als er maar redelijke prijs/kwaliteit tegen over staat. De monitor zal ik naar alle waarschijnlijkheid halen bij Norrod aangezien je ze daar altijd binnen 8 dagen terug kan brengen, dan hoef ik dus ook geen dode pixel garantie. En ik kan het zelf ophalen (geen DHL sukkels die gooien met de rotzooi). Over het geluid heb ik ook nog geen beslissing genomen. Waarschijnlijk neem ik een setje van rond de €50 dat ik in dit topic zag. Mits de reviews goed zijn.
Dan blijft er nog een peulenschil over voor de harde schijven. Ik wil het liefst een schijf voor het OS en applicaties en een schijven voor data. De OS en applicatie schijf hoeft niet eens zo groot, 160GB zal zat zijn maar meer mag als dat veel betere GB/€ ratios veroorzaakt. De data schijven wil ik hebben met bescherming tegen disk failure. Dus RAID 1 of 5 zijn een must. De capaciteit zal 500GB of meer moeten zijn en het liefst 1TB. Echter door de budget beperkingen ben ik bang dat het 2 500GB Barracuda's worden uit de BBG, in RAID 1. Ik heb dan nog 2 Sata aansluitingen over. Daar kunnen dan in de toekomst nog meer schijven op. Ik overweeg om de extra koeling weg te laten om meer budget over te houden voor de schijven. Ik zal dan waarschijnlijk in de toekomst een extra koeling voor de klok activiteiten kopen. Ik zal mij toch weer moeten inlezen: de laatste keer dat ik aan het overklokken geslagen ben was toen de eerste retail 1Ghz proc nog niet op de markt was. De Tweakers die dat wel haalden hadden stikstof koeling nodig en dan zelf deed het systeem het maar enkele minuten. Lang geleden dus

.
Graag advies, en sorry dat deze post zo lang is geworden.