Zolang jij geen interactie meer hebt met die simulatie waarschijnlijk niet, maar dan zijn alsnog alle "gelovigen" in die simulatie mentaal gestoord (let op : in die simulatie ) want iedereen die denkt dat de schepper van de simulatie naast hun loopt heeft het fout want jij hebt geen interactie.
En omdat jij geen interactie meer met de simulatie hebt is het een leuke filosofische vraag, maar praktisch heeft jouw bestaan ( en alle regels die daar uit voortvloeien ) geen nut meer voor die AI, je bestaat dus gewoon niet meer.
Stap 2, de programmeur welke natuurlijk een gigantische grapjas is, heeft wat dingetjes erin gestopt, die subtiele hints geven, dat er misschien wel iets meer is, dan de simulatie, inclusief een lading informatie over gebeurtenissen, die in de toekomst in de simulatie plaats gaan vinden, ondertussen zijn verschillende dingen al gebeurd.
Zolang je deze grapjes in het begin erin stopte en nadien geen interactie meer hebt besta je dus praktisch niet meer, alle denkbeelden over hemel en hel en een godheid die naast je loopt zijn dus gewoon verzinsels.
Blijf je interactie plegen met de simulatie dan moet je ook ( binnen de simulatie ) bewijsbare acties doen, die zijn in de afgelopen tig duizend jaar nog niet gevonden, dus praktisch besta je nog steeds niet.
Sorry, maar dit soort standpunten vind ik echt hopeloos. Je kunt ook niet 100% zeker weten dat er geen kabouters zijn, dat er geen theepot om de aarde vliegt, dat harry potter niet echt leeft etc etc.
Feitelijk kan je in dit leven niets 100% zeker niet weten, je moet in dit leven alleen wel gewoon praktisch zijn en de dingen die je kan waarnemen / van hoort / over geleerd hebt zijn aannemelijk en de rest is gewoon niet aannemelijk en dus niet van toepassing en dus niet waar.
Simpel gezegd, jij kan niet weten of er geen IPU op jouw hoofd zit op dit moment, maar voor all practical purposes neem je maar aan dat die er niet zit end at het gewoon je eigen haar is.
En om even terug te komen op dat geloven in geloof en geloven in de wetenschap.
De wetenschap heeft wat dat betreft 1 belangrijk punt voor, alles is nabootsbaar, als jij niet gelooft dat een wetenschapper iets gezien heeft kan jij gewoon dat experiment zelf 100x nadoen.
Als jij niet gelooft dat er in de LHC een nieuw deeltje gevonden is, dan staat er ( wetenschappelijk gezien ) niets je in de weg om zelf een LHC in je achtertuin te bouwen en hetzelfde deeltje te zien.
Misschien zijn er wat kennis / geld problemen bij jezelf waardoor je het niet kan nabootsen maar dat ligt aan jezelf en niet aan de wetenschap. De wetenschap is gebaseerd op mensen en die kunnen dat altijd nadoen als ze het niet geloven.
Bij theisme is het echt zo ongeveer een blind geloof, jij kan de bijbel niet nabootsen want God is altijd groter dan de mens. Hier valt gewoon niets na te doen, dit is gewoon blind geloof dat jij het bij het juiste eind hebt.
@Albantar, wat ik wel met je eens ben is dat de kans dat die droom toeval is ongelovelijk klein is. Maar de kans op een Godheid is nog vele malen kleiner.
Zijvraagje trouwens, waar geloof jij ( in een ruime omschrijving ) dan in? Want jij gelooft wel in een God / Jezus maar je accepteert dat de bijbel op punten gewoon onjuist is. Terwijl voorzover ik het weet God / Jezus juist producten van de bijbel zijn. Dat is voor mij moeilijk te verenigen, dat jij wel in een product van iets geloofd ( God / Jezus ) maar dat je zelf inziet dat het product ( de bijbel ) niet 100% kloppend is in de huidige tijd
Ik heb namelijk nog nooit gehoord van mensen die Jezus gevonden hebben zonder ooit van de bijbel gehoord te hebben. Wel van andere Goden die gevonden worden.
Maar specifiek Jezus / christelijk God dat zijn volgens mij gewoon producten van de bijbel.
bovenstaande is niet lullig bedoeld voor de gelovigen, maar ik heb gewoon nog nooit gehoord van een groep mensen die zonder enige kennis van de bijbel / christelijk geloof spontaan in Jezus gingen geloven, alle hedendaagse christenen zijn volgens mij door de evangelisatie bekeerd, waardoor er imho uiteindelijk maar 1 bron is : de bijbel
Imho is dit ook juist 1 vd oorzaken van de verharding. Als iemand 100% in de bijbel gelooft dan heb ik daar respect voor, hoe onpraktisch ik zijn leven dan ook vind. Ik heb er wel respect voor.
Maar als iemand zegt dat hij niet 100% in de letterlijke bijbelteksten geloofd ( bijv door te zeggen dat je het moet interpreteren naar gelang de tijd etc ) dan zie ik dat niet meer verenigd met een alwetende God die de bijbel geschreven heeft. Dan krijg ik echt het idee dat iemand alleen maar aan het cherry picken is, en dat er morgen weer een andere bijbeltekst anders uitgelegd gaat worden omdat dat dan beter uitkomt.
Dat cherry picken heb ik an sich ook geen probleem mee zolang iemand het voor zich houdt. Maar als iemand mij gaat proberen te bekeren en hij doet aan cherry picken dan heb ik daar wel een probleem mee. Dat cherry picken ( / interpreteren naar deze tijd ) is in het verleden zo vaak misbruikt voor de ergste dingen ( kruistochten / aflaten etc ) dat moet wat mij betreft echt met hand en tand bestreden worden en dan kom je bij mij echt niet weg met een : maar zij interpreteerden het fout en ik doe het nu wel goed, dat zeiden zij vroeger ook.