Atomsk schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:38:
Oh pleaze, als er ergens superioriteit wordt geclaimed, dat is het wel door de huidige activistische atheïsten. Christenen zijn immers dom volk die maar hersenloos en kritiekloos achter een dominee/bijbelboekje aanlopen? Nee dan de verlichte atheïst die alles kritisch beschouwd, inclusief zichzelf. Alsof gelovigen nooit eens met twijfels en vragen zitten, of met niemand willen praten omdat ze toch lekker gelijk hebben en zij naar de hemel gaan en de rest naar de hel, lekker puh.
Die twijfelende christenen worden hier niet besproken, het gaat hier om de types Dorenbos en co. Als je je er door aangesproken voelt, waarom vraag je Dorenbos en co dan niet om op te houden zich voor te doen als de ware christenen?
Christenen wordt niet aangeleerd dat men superieur is, Gambieter.
Oh nee? Hoe wil je het dan noemen als je jezelf de ware gelovigen noemt, de enigen die gered gaan worden, die de hemel gaan krijgen, die niet in het hellevuur gaan branden. En dat is niet jezelf superieur verklaren?
Sterker nog, volgens mij heb jezelf ergens gezegd dat een waar christen geen respect voor de mening van andersdenkenden kan hebben, omdat ze fout zitten. En dat is geen superioriteit claimen?
Dat de gematigde christenen zich niet superieur
voelen is wat anders.
Hou nou eens op met die gebroken langspeelplaat. Je bent zo nog erger dan die "fundamentalisten" waar je zo'n hekel aan hebt.
offtopic:
Nergens voor nodig om op de man te spelen. Je kunt beter, doe dat dan svp ook.
Zolang er idiote acties als de folder worden ondernomen, waar er gewoon keihard wordt gelogen in een pure propaganda-aanpak, is het duidelijk nodig om dergelijke charlatans te ontmaskeren. Waarom staan de nadenkende christenen dan niet op tegen de hersenloze verspreiders van die folders? Het wordt namelijk wel van de moslims verwacht dat ze zich uitspreken tegen de extremisten en fundamentalisten.
[
afbeelding]Het is een karikatuur, om maar alle religieuzen in het hokje "dom" te schuiven en jezelf de olympische medaille voor intelligentie toe te kennen. Evolutie, ontstaan van het heelal en leven worden net zo goed als absolute waarheden gepresenteerd, of dat je toch wel heel erg dom moet zijn om dat niet als de "beste" waarheid te accepteren. Heeft iemand een andere mening, dan heet dat opdringen en moeten die leugens actief bestreden worden. Die Urker van die scheppingsfoldertjes heeft z'n doodsbedreigingen ook al ontvangen bijv.
Praat iemand die doodsbedreiging dan goed? Zelfs al zal die waarschijnlijk uit een van de GS-generatie hersenlozen komen en niet erg serieus zijn, het zal toch hard aankomen, en is erg jammer. Dit is een debat dat met argumenten moet worden gevoerd.
De karikatuur is precies wat het is: een karikatuur. Ik kan er wel om glimlachen, maar het gaat erom wat je met de informatie doet. Geloof kan iets moois en positiefs zijn, maar wordt in georganiseerd verband nogal eens verwrongen, omdat het dan niet meer alleen om het geloof zelf gaat.
Echter, waar je de fout in gaat is de conclusie in de eerste zin. Zeggen dat een subgroep "dom" is (wat ik trouwens niet doe) is niet hetzelfde als jezelf slim verklaren. Dat zul je toch apart moeten doen als tweede stap, of je moet iedereen anders dom verklaren.
Enfin, het is jammer hoe loopt, maar het zal wel zo moeten zijn. Binnen GoT neemt het azijnpissen ook aardig toe tot het punt waarop je je een neger in een KKK bar gaat voelen.

Jammer.
Je realiseert je dat de KKK vooral uit blanke Amerikaanse christenen bestaat?
Als je het azijnpissen vindt, betekent dat dat je de folderactie en de opzettelijke leugens daarin goedkeurt?
Opi schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 22:37:
Elke stroming moet zichzelf superieur vinden. Anders handelt men strijdig met zijn eigen gedachten goed, waardoor men zich genoodzaakt voelt zijn eigen stroming aan te passen. Dit geldt ook op het niveau van indivuen; je kunt niet zeggen "ik vind het slecht als men 's avonds TV kijkt" en vervolgens een ander zijn opvatting superieur vinden omdat hij vindt dat het goed is als men 's avonds TV kijkt.
Daar ben ik het niet mee eens. Het getuigt juist van mentale flexibiliteit als je in staat bent je mening aan te passen als er goede argumenten worden gegeven. Dat kan op microniveau vrij makkelijk, op macroniveau heel moeilijk doordat er bepaalde paden zijn ingesleten, door opvoeding en ervaring. Het is echter niet onmogelijk.
Anders zou men nooit meer van mening kunnen veranderen, niet over kunnen stappen. Dan zouden de bekeringen toch ook niet kunnen?

Het gaat bij abortus niet
alleen om eigen belangen, maar ze spelen wel degelijk mee. Het gaat er ook om of je een mening kan opleggen aan een ander, al dan niet bewust. Abortus is wel een gecompliceerder geheel door de onduidelijkheid of je een embryo of foetus als een levend wezen kunt beschouwen, vandaar dat ik euthanasie ook eerst noemde

.
Desalniettemin, de polarisatie die nu in dit topic gemaakt wordt door christenen enerzijds en atheisten/agnosten/wetenschappers anderzijds neer te zetten vind ik tekenend genoeg voor het punt dat de topicstarter aandroeg. Waarom wordt het ook hier zo zwart-wit neergezet?

Het is eerder een polarisatie die ontstaat door irritatie, zeker als er mensen komen met slechte argumenten of (zoals in de folder) bewust onwaarheden als propaganda gaan verspreiden. De meningen worden feller, en dan gaat het inderdaad steeds meer richting de stelling van de TS.
Hoe dit te voorkomen? Een goede stap zou zijn als stichtingen als die van de folder dit soort rommel niet verspreiden. Dat is niet een "hullie begonnen" opmerking, maar er is een verschil met actief valse informatie verspreiden (zoals de folder), of passief iets beschrijven (zoals de evolutietheorie), waaruit dan conclusies kunnen worden getrokken die de religieuze groeperingen niet aanstaan.
Ik zou er geen probleem mee hebben gehad als de folderaars gewoon hun eigen website hadden opgezet en het daarbij hadden gelaten. Dat is passief, en je hoeft die site niet te bezoeken.
Helghast. schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:00:
Het aids verhaal is geen stroman en de protestante amerikanen zijn daar de voorlopers van, er zijn nu een hele berg christenen die onthouding aan afrikanen aan het preken zijn. Niet passief maar actief er op uit trekken en zelfs anderre anti aids programma's saboteren door bv doanen om te kopen om gratis condooms te onderscheppen.
Het ergste is nog dat de US het meeste sexueel overdraagbare ziekten en tiener zwangerschappen heeft. Maar de religieuze zijn in mijn ervaring meestal blind en blijven een niet werkend systeem door duwen.
Je begrijpt mijn vergelijking blijkbaar niet

. Het niet mogen gebruiken van condooms is een van de verwrongen conclusies die bepaalde religieuze stromingen hebben getrokken uit de multi-interpreteerbare Bijbel, zoals de RK-kerk (maar niet de protestanten, als ik me goed herinner). Het heeft echter niets te maken met wel of geen God, net zoals de doden door het marxisme niets te maken hebben met het ontbreken van een God. Het zijn gewoon mensen die daar schuld aan hebben; misleide mensen.
[
Voor 41% gewijzigd door
gambieter op 26-02-2009 00:19
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.