Ik bedoel met begrijpend lezen, dat je snapt wat er bedoeld wordt.
Voorbeeld, het citaat: "Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat." (
Mat 19:16-26) Dit gaat erover dat als je rijk bent, je al het geld voor jezelf hebt. Want zoveel geld hebben, betekent dat je het niet hebt uitgegeven. Dus je wilt voor jezelf leven als je rijk bent, ipv dat je andere mensen helpt zoveel je kan, met het geld. Het is een vorm van hebberigheid en misschien wel status. En dat is de eigenlijke reden waarom die rijke niet in het Koninkrijk Gods kan komen.
Een Christen zal inderdaad niet zo vaak de werkelijkheid objectief beoordelen nee. Dit komt door de verlangen die hij/zij heeft voor Jezus. Dat verlangen is echter niet zomaar gekomen, daar heeft zich wel een geschiedenis aan vooraf gegaan. Als dat verlangen er is, is dat zijn/haar drijfveer om te leven voor Hem. Als hij/zij dus de bijbel leest of een ander boek wat over de werkelijkheid gaat, dan zal hij/zij dat beoordelen vanuit zijn perspectief, waar God al in voorkomt. Omdat voor een Christen het al vaststaat dat God er voor hem is en dat Hij überhaupt bestaat.
Over dat met de evolutietheorie, ik bedoel dat homoseksuelen niet kunnen voortplanten uit zichzelf. Het is daarom gewoon niet goed voor de voortplanting. Dus homoseksuelen zijn wat betreft in de voortplanting in het nadeel. Dat evolutietheorie geen doel heeft, kan ik mee inkomen, maar het gaat wel door met z'n ding. Van generatie op generatie. Die flow die stopt als er iemand geen kind kan krijgen, dus ook bij de homoseksuelen. Dus voor de natuurlijke selectie, in hoeverre dat echt natuurlijk is, zijn de homoseksuelen afgeschreven.
Het "in hoeverre dat echt natuurlijk is" slaat op, dat praktiserend homoseksueel, niet meteen een keus is die natuurlijk bepaald wordt, maar een bewuste keus van de mens is.
Ardana schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 17:09:
...
Tsja, of Jezus aan 't einde zegt 'ik heb je nooit gekend', ik geloof niet dat ik daar invloed op heb. En jij kan dat ook niet zeker weten. Je kan er op hopen, in geloven en/of op vertrouwen. Maar zeker weten (en dus kunnen bewijzen) dat het zo is, nee, niet mogelijk.
Heb je wel invloed op als mens, namelijk een relatie zoeken met God/Jezus. Jezus zei: "Ken je Mij, dan ken je de Vader". Ik neem de bijbel als ware autoriteit aan in mijn leven en van daaruit kan ik zeker weten dat Jezus dat zegt tegen sommigen, zie:
Mat 7:21-23.
Ben ik nou geen Christen? Ik verschil hierin van mening met jou, heb kennelijk een andere interpretatie van de bijbel. Maar ik weet zeker dat jouw interpretatie niet goed is hoor! Jij kunt geen echte Christen zijn als je zoiets denkt.
Ok. Ik schrijf BS. Ik ben idd geen Christen (beter gezegd, ik geloof niet dat Jezus een zoon van welke god dan ook is - ik geloof best dat Jezus bestaan heeft). Maar wat ik probeer te zeggen, is dat jouw interpretatie geen haar beter is dan die van wie dan ook - en dat je niet kunt aantonen dat dat wel zo is.
Wij Christenen moeten de waarheid nastreven en nastreven dat wij de bijbel zo interpreteren, zoals bedoeld is door God. Hierin krijgen we ook hulp in door God. God geeft ons de beschikking over de Heilige Geest om onze ogenen te openen voor wat er staat. Dat wil zeggen dat je niet alleen weet wat er staat, maar dat je het ook realiseert/ziet.
Mijn interpretatie van de bijbel is inderdaad niet beter dan die van andere Christenen. Dit omdat mijn interpretatie, maar ook die van andere Christenen, niet volledig is. Ik leer elke keer weer nieuwe dingen uit de bijbel. Het is niet zo dat, als je de bijbel kent, dat je dan het dan ook echt helemaal kent. Je kunt hem je hele leven lang lezen en er nog dingen uit leren.
Tegenstrijdige interpretaties mogen echter niet voorkomen. Dit omdat de bijbel dan toch maar 1 of geen van die kanten kan kiezen. Het is dan de vraag wie gelijk heeft en wie niet. Misschien hebben ze beide wel geen gelijk, dat kan.
Met heel veel anderen hier in dit topic: laat in hemelsnaam 'n keer al die Christenen op 1 lijn komen over wie en wat god is, wat de bijbel nou werkelijk zegt en wellicht, misschien ben ik dan zelfs bereid en in staat om zelf te gaan geloven. Tot die tijd zijn alle Christenen samen niet meer dan een verzameling individuen die een wereldbeeld hebben dat afwijkt van de mijne (en van elkaars wereldbeeld!), maar die gezamenlijk én individueel niet meer invloed zouden mogen hebben dan wie of welke groepering dan ook (met hetzelfde aantal leden).
Het Christendom is een persoonlijke leven voor en met God. David had een ander leven dan Mozes en weer een ander leven dan Paulus. Ook nadat ze bekeerd waren. Dus het blijft altijd een verzameling individuen, omdat ze allemaal toch een ander/unieke leven leiden. Echter hoort het wel zo te zijn dat ze samen het eens zijn over wat God zegt, door de bijbel of via gebed of in hun harten.
Waar de kerk echter een beetje mee zit is dat religie soms belangrijker is dan hun persoonlijke wandel met God. Hier wordt religie een soort van status symbool. Voorbeeld is, elke zondag voorin de kerk zitten. Zo van "kijk eens hoe goed wij zijn". Dan begint het meer religie te worden en begint het te lijken op wat de farizeeërs en schriftgeleerden deden. Jezus zei ook tegen ze, dat dat niet de weg was die ze moesten bewandelen, maar dat ze Jezus moesten volgen. Dit maakt de kerk wat afstandelijker in plaats van een hechtere gemeenschap, omdat het dan ieder voor zich wordt.
Daarnaast zijn er weinig mensen in de kerk die ook maar
echt de bijbel lezen. Vaak wordt er zomaar aangenomen dat de kerk vanuit de bijbel preekt en dat wat de predikant of wat andere Christenen zeggen ook werkelijk in de bijbel staat zoals ze het zeggen. Hierdoor krijg je erg veel misvattingen. Dit omdat er maar wordt aangenomen, maar vervolgens worden de uitspraken niet getoetst aan de hand van de bijbel. Dat is de grootste oorzaak op het moment van dat er zoveel "interpretaties" zijn van de bijbel.
[...]
Mmm... ik heb gisteren te hard gereden en ben geflitst. Maar ja, er stond geen diender bij, dus hij kan 't niet bewijzen. Of mis ik nu iets?
Je hoeft er echt niet zelf bij te zijn geweest om iets te bewijzen hoor... beetje vreemd uitgangspunt dit.
Je hoeft er zeker niet bij te zijn om het te bewijzen, dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat die specifieke situatie niet te bewijzen valt, maar er ook geen tegenbewijs van te vinden valt. Dit omdat, een vrouw creëren uit een rib van de man, een bovennatuurlijke gebeuren is door God. Dit kan God als God ook de hemel een aarde gemaakt heeft. Als je vanuit dat perspectief kijkt, dat is dus de Christen zijn perspectief, dat kan God dat, omdat Hij God is.
[...]
Wat let je om je erin te verdiepen, zodat je weet waarover je een mening/oordeel hebt? In de bijbel staat niets over "evolutie", dus daarop kun je niet je mening baseren. Probeer gewoon eens onbevooroordeeld naar wat (betrouwbare) informatie over evolutie te kijken, wie weet vind je het interessant.
Ik lees er soms wel eens over en vaak hetzelfde. Dat is dus mijn informatie. Meer zoek ik er ook niet over omdat ik het niet interessant vind en ik beter God kan volgen en doen wat Hij me vraagt te doen dan me daarop te gaan focussen.
[...]
Je stelt dat jij de juiste interpretatie van de bijbel kent, omdat jij de hele bijbel gelezen hebt. Wat zorgt ervoor dat jij zeker weet dat jij het juist hebt, en al die anderen, die toch ook de hele bijbel gelezen hebben, het mis hebben? Zij weten nl. zeker dat jij het mis hebt, om precies dezelfde redenen als jij dat stelt te weten.
Je zegt wel dat je kans hebt dat je fout zit, maar als je dat werkelijk zou weten/aanvaarden/voelen, zou je niet zo stellig kunnen zijn in je be/veroordeling van andere Christenen.
Omdat er in de bijbel op verscheidene plekken naar voren komt dat dit gebeurd en dit zal blijven gebeuren, todat Jezus terugkeert. Dus daarom weet ik dat het gebeurd. Daarnaast ben ik ook niet de enige die het zegt. Ik zeg niet dat al die anderen het mis hebben, maar er is een grote groep die het wel mis heeft. Dit omdat het dan niet vanuit de bijbel komt, maar vanuit de religie.
Misschien is dat wel de boodschap die "wij" agnosten, atheisten, non-gelovigen etc.etc. af willen geven aan de mensen van de bijbel: Get your facts strait, kom met 1 verhaal en we praten verder. Tot die tijd: blijf met je tengels van ons (en ons zelfbeschikkingsrecht) af!
Je zou ook kunnen zeggen dat "jullie" agnosten, atheisten, non-gelovigen etc.etc. met je tengels van ons Christenen (en ons zelfbeschikkingsrecht) af moeten blijven. Je hoeft het niet te geloven. We dwingen jullie niks. We prediken het als waarschuwing en als waarheid. Accepteer je het, fijn dan willen we je helpen om te groeien in je geloof. Accepteer je het niet, heel erg jammer, je weet niet wat je mist en je weet niet wat je te wachten staat, we hopen dat je nog terug komt, voordat het te laat is. We dwingen niemand.
Jezus Christus is ons voorbeeld of zou dat moeten zijn van ons leven. De liefde geven die Hij ook geeft. En geen compromissen zoeken in waarheid, zoals Hij dat ook niet deed. Heb je toevallig de film "Passion of the Christ" gezien, of weet je hoe Jezus daadwerkelijk was, als persoonlijkheid? Zou het niet geweldig zijn als we zoals Hem kunnen leven? Ik geef toe dat ik er zelf totaal niet in de buurt kom. Ik wil echter er wel naartoe groeien in mijn leven.