(had deze even gemist, het gaat opeens hard
)Spruit 11 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 15:46:
Nee, je zult met argumenten moeten komen waarom je een bestaande traditie af wilt schaffen, als die traditie geen schadelijke gevolgen heeft. Al die tradities die jij opnoemt (eerwraak/vrouwenbesnijdenis/etc) hebben schadelijke gevolgen en moeten daarom worden afgeschaft. Ik zie de vrije zondag geen schadelijke gevolgen hebben. Iedereen is gewend aan die vrije zondag.
Restaurantpersoneel, politieagenten, tankstationmedewerkers ook (en dan vergeet ik nog velen die gewoon op zondag werken)? Mensen die nachtdiensten draaien hebben last van het standaard levensritme en zien het misschien wel als schadelijk voor hun eh dagrust, hebben ze dan een goede zaak? En om te voorkomen dat dit wordt weggeschoven als een minderheid, dan zul je ook met eerwraak moeten zien dat er een enkeling schade van ondervindt, maar in de cultuur de familie er voordeel van heeft.
Natuurlijk is dat laatste voorbeeld veel te ver doorgetrokken, maar dat is vooral bedoeld om aan te geven dat het je beroepen op een traditie imo dus een zwaktebod is. Ook tradities hebben onderbouwing nodig, en als ze dat niet hebben, dan kun je je afvragen of ze niet beeindigd moeten worden

Als je tegen het handhaven van tradities bent, dan wil je de 24-uurs-klok ook afschaffen, of het feit dat in elektrische stroom loopt van positief naar negatief terwijl dit in werkelijkheid andersom is? Zolang een traditie geen schadelijke gevolgen heeft zie ik geen reden om die traditie af te schaffen.
Je verwart tradities met conventies. De 24-uurs klok en stroompolen zijn conventies omdat dit zo is afgesproken, net zoals gewichten, namen, chemische afkortingen etc. Dat zijn echter geen tradities
(had deze even gemist, het gaat opeens hard
)Spruit 11 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 15:46:
Nee, je zult met argumenten moeten komen waarom je een bestaande traditie af wilt schaffen, als die traditie geen schadelijke gevolgen heeft. Al die tradities die jij opnoemt (eerwraak/vrouwenbesnijdenis/etc) hebben schadelijke gevolgen en moeten daarom worden afgeschaft. Ik zie de vrije zondag geen schadelijke gevolgen hebben. Iedereen is gewend aan die vrije zondag.
Restaurantpersoneel, politieagenten, tankstationmedewerkers ook (en dan vergeet ik nog velen die gewoon op zondag werken)? Mensen die nachtdiensten draaien hebben last van het standaard levensritme en zien het misschien wel als schadelijk voor hun eh dagrust, hebben ze dan een goede zaak? En om te voorkomen dat dit wordt weggeschoven als een minderheid, dan zul je ook met eerwraak moeten zien dat er een enkeling schade van ondervindt, maar in de cultuur de familie er voordeel van heeft.
Natuurlijk is dat laatste voorbeeld veel te ver doorgetrokken, maar dat is vooral bedoeld om aan te geven dat het je beroepen op een traditie imo dus een zwaktebod is. Ook tradities hebben onderbouwing nodig, en als ze dat niet hebben, dan kun je je afvragen of ze niet beeindigd moeten worden

Als je tegen het handhaven van tradities bent, dan wil je de 24-uurs-klok ook afschaffen, of het feit dat in elektrische stroom loopt van positief naar negatief terwijl dit in werkelijkheid andersom is? Zolang een traditie geen schadelijke gevolgen heeft zie ik geen reden om die traditie af te schaffen.
Je verwart tradities met conventies. De 24-uurs klok en stroompolen zijn conventies omdat dit zo is afgesproken, net zoals gewichten, namen, chemische afkortingen etc. Dat zijn echter geen tradities

begintmeta schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:01:
In die drie landen met veel verdergaand 'ontregelde' winkelopeningstijden heb ik nog behoorlijk veel kleine winkels gezien (gevoetbald wordt er overigens ook). Ik denk dat winkeliers (en klanten) in Nederland best meer zelf zouden kunnen regelen.
Wellicht kan gambieter zeggen of hij in GB nog eens een slager heeft gezien.
Sterker nog, een van mijn teamleden heeft voor zijn universitaire studie in een slagerij gewerkt

. Er zijn hier in de UK zeker nog zat kleine winkeltjes. Interessant genoeg kiezen er zat (kleine en grote) winkels voor om zondags gesloten te zijn, of om alleen beperkt open te zijn. De grote supermarkten zijn wel elke dag open.
Voetbal is trouwens veel minder georganiseerd dan het in Nederland is

En stressvermeerderend voor hen die verandering willen of meer flexibiliteit. Alles heeft minimaal twee kanten

Als je met iets gaat experimenteren heb je volgens mij altijd een business case waarin je de beoogde voordelen en nadelen vermeld. Een van de nadelen kan zijn dat je werknemers het wel prima vinden en daar zal je dan als ondernemer mee moeten leven.
En dat zal de winkelbranche allang gedaan hebben, anders hadden ze die extra koopzondagen niet erdoorheen hebben gelobbyed.
Daarbij doe je al de aanname dat dit het geval is. Ik vind het prima dat winkels en bedrijven op zondag dicht zijn en daar zit volstrekt geen religieuze verantwoording in.
Ik zeg toch niet dat iedereen die voor is dat uit religieuze redenen doet?

. De oorspronkelijke keuze komt uit een tijd dat de christelijke religies min of meer universeel waren in Nederland.
Vind ik een vreemde.

Dat mag

Elke groep heeft regels, beperkingen en een superieuriteitsgevoel dat meer dan eens niet onderbouwd kan worden. Daarmee ook elke overheid. Als je me een enkel tegenvoorbeeld van een overheid kunt geven die geen beperkingen aan zijn burgers oplegt, dan ben ik meer dan heel erg geinteresseerd. Tot die tijd zet ik vraagtekens bij elke onderbouwing dat een religieuze partij fout bezig is.
Je weet zelf ook heel goed dat dit niet bestaat, maar dat is ook niet waar ik op doel. Het gaat erom (voor de zoveelste keer) of je vanwege een minderheid met bepaalde visies dit aan iedereen moet opleggen.
Anyway, waar slechte scheiding van religie en staat toe kan leiden zien we in allerlei landen, van VS tot Israel en Iran. Die landen verschillen minder van elkaar dan ze zelf denken

.
offtopic:
Column in The Independent van zaterdag: deze buitenlandverslaggever had wat problemen bij de douane op een vliegveld in de VS, vanwege de vele visa-stempels uit twijfelachtige landen. Werd hem gevraagd of hij wel eens met een terrorist had gesproken. Hij reageerde: ja, met Ariel Sharon en Bin Laden

.
[
Voor 58% gewijzigd door
gambieter op 15-06-2009 16:27
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.