MRC coating is plezierig omdat dat uitstekende multi-layer anti-reflectie combineert met eenvoudige reiniging, en hoge krasvastheid. Dat is wat mij betreft een vereiste. De niet-MRC versie is een simpeler AR coating... dat wil je niet wanneer je veel geld voor een B&W uitgeeft.
SLIM betekent dat het een dun filter is, zonder schroefdraad aan de voorkant... dat is alleen relevant voor ultra-wide lenzen, niet voor telelenzen. (3mm dik i.p.v. 5mm. )
XS-Pro is ook een dun filter, maar dan mét schroefdraad. (3.4mm dik i.p.v. 5mm) Wederom, irrelevant voor telelenzen.
(Zie ook
http://www.schneideroptics.com/info/faq/bw.htm#qu26)
Pro-Gold is voor mensen die graag hun filter bijpassend bij hun Rolls Royce en Rolex hebben.
Digitaal is nauwelijks UV gevoelig, dus eventueel kun je in plaats van UV (010) ook een clear (007M) filter nemen. Je hebt 'm bij digitaal puur voor bescherming.
Je wilt dus gewoon MRC, F-Pro en UV of clear.
Dus nummer 1 en 3 in je lijstje. (Dat zijn verschillende beschrijvingen voor hetzelfde filter)
(Ik vindt het op de 70-200 f/4 IS niet bijster noodzakelijk... de lens zit behoorlijk diep, is relatief klein, en er zit een enorme zonnekap op. Ik heb op mijn 17-55 f/2.8 IS wel een beschermingsfilter, maar niet op mijn 70-200 f/4 IS. )
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 04-03-2010 11:33
]