Maxsaver is heel goedkoop.
nee dank je. Heb wel eens uit amerika besteld. Toen zat mijn pakketje een maand in de douane vast. Die tijd heb ik niet.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Komt dan goed uit want maxsaver zit in Hong Kong en gemiddeld is een filter na zo'n twee weken al in huis
de grap is dus dat ze hem gewoon een maand lang vast kunnen houden bij de douane hier in nederland.sapphire schreef op zondag 28 maart 2010 @ 13:53:
Komt dan goed uit want maxsaver zit in Hong Kong en gemiddeld is een filter na zo'n twee weken al in huis
Dat kunnen ze inderdaad doen. Maar iedereen is zeer tevreden over maxsaver en ik denk niet dat iemand van hier langer dan 2 weken moest wachten.
Maar goed, als je het snel nodig hebt, dan moet je toch extra gaan betalen. Goedkoper krijg je het hier in Nederland niet. Of anders moet je een of andere merkloze filter nemen.
Gaat het overigens om een 77mm filter?
Maar goed, als je het snel nodig hebt, dan moet je toch extra gaan betalen. Goedkoper krijg je het hier in Nederland niet. Of anders moet je een of andere merkloze filter nemen.
het gaat idd over een 77mm filter. die ik wil gebruiken op een 67mm en een 52 mm lens.en jammer genoeg heeft maxsaver geen craft nd filter.wolver1ne schreef op zondag 28 maart 2010 @ 16:29:
Dat kunnen ze inderdaad doen. Maar iedereen is zeer tevreden over maxsaver en ik denk niet dat iemand van hier langer dan 2 weken moest wachten.
overigens moet er wel weer 19 procent belasting betaald worden en heb je 15 euro inklaring... (ik denk dat het nog steeds goedkoper is maar het verschil wordt dan wel weer snel kleiner)
[ Voor 13% gewijzigd door justice strike op 28-03-2010 17:25 ]
Niks van waar. Ik heb nooit 19% of welke dan ook inklaring betaald.
Nog nooit meegemaakt bij Maxsaver bestellingen (al heel wat gedaan in de laatste twee jaar). Alles komt netjes in een discrete bruine envelop binnenjustice strike schreef op zondag 28 maart 2010 @ 17:14:
[...]
overigens moet er wel weer 19 procent belasting betaald worden en heb je 15 euro inklaring... (ik denk dat het nog steeds goedkoper is maar het verschil wordt dan wel weer snel kleiner)
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
ok... dan ga ik een gokje wagen. Weet iemand dan waar ik de de craft vari nd dan in de winkel kan krijgen? die wilde ik namelijk ergens in een webwinkel bestellen maar dat komt dan ook te vervallen.
Factory Prices is ook goedkoop met Hoya HD filters, scheelt niet veel met maxsaver.
Staat me bij dat die vrijstelling fors verhoogd was tot iets van 180- euro.justice strike schreef op zondag 28 maart 2010 @ 17:14:
[...]
het gaat idd over een 77mm filter. die ik wil gebruiken op een 67mm en een 52 mm lens.en jammer genoeg heeft maxsaver geen craft nd filter.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
nou. Net 2 bestellingen gedaan. Bij factory prices voor de filters. en bij maxsaver voor de step up ringen... daarbij hadden ze bij maxsaver ook cokin p filtes (elcheapo maar toch) dus voor een tientje kan je daar niet echt iets verkeers aan hebben. Gewoon proberen dacht ik:)
gelukkig ook onder de grens van 22 euro gebleven dus dat is allemaal perfect.
Moet alleen nog wel een nd filter hebben. Nu wilde ik eerst die craft nd fader kopen, maar volgens mij is dat bij nader inzien niet zo handig aangezien je die volgens mij niet kan stacken.
gelukkig ook onder de grens van 22 euro gebleven dus dat is allemaal perfect.
Moet alleen nog wel een nd filter hebben. Nu wilde ik eerst die craft nd fader kopen, maar volgens mij is dat bij nader inzien niet zo handig aangezien je die volgens mij niet kan stacken.
[ Voor 4% gewijzigd door justice strike op 30-03-2010 13:47 ]
Daarnaast geven ze bij groothoeklenzen blijkbaar een groot donker kruis door je beeld op 't moment dat je 'm op z'n donkerst draait.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
dat is volgens mij als je voorbij de index op de lens gaat. Maar aan de andere kant kun je veel beter je stops instellen dan met een enkele filter.abrakadaver schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:52:
Daarnaast geven ze bij groothoeklenzen blijkbaar een groot donker kruis door je beeld op 't moment dat je 'm op z'n donkerst draait.
Ik vroeg mij af wat het verschil was tussen de HD serie en de Pro1 serie van Hoya. Ik vind niet echt iets over kwaliteitsverschil. De HD zou wel een stuk steviger zijn, gezien in een filmpje waarin ze ermee op een tafelhoek sloegen
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Dat is het verschil ja. De HD heeft wat meer coatings waaronder een paar die ervoor zorgen dat de HD filter grotere krachten kan weerstaan. Beiden hebben daarnaast een (mysterieuze) DMC coatingfreddyronny schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 19:25:
Ik vroeg mij af wat het verschil was tussen de HD serie en de Pro1 serie van Hoya. Ik vind niet echt iets over kwaliteitsverschil. De HD zou wel een stuk steviger zijn, gezien in een filmpje waarin ze ermee op een tafelhoek sloegen
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Dus qua beeldkwaliteit, ga ik daar geen enkel verschil tussen merken?Yellowneck schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 19:30:
[...]
Dat is het verschil ja. De HD heeft wat meer coatings waaronder een paar die ervoor zorgen dat de HD filter grotere krachten kan weerstaan. Beiden hebben daarnaast een (mysterieuze) DMC coating
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
HD schijnt nóg neutraler te zijn, volgens reviews (die ik zsm. niet kan vinden) zijn de HD's zelfs kleur neutraler dan de B+W MRC's. Plus dat Hoya's brak schoon te maken zijn en dat schijnt ook bij de HD's opgelost te zijn.....
overigens mocht iemand er waarde aan hechten...mijj B+W filtertjes liggen op t postkantoor, ruim over de 22 euro waarde en gewoon zonder dat de douane er naar heeft gekeken hoor (net zoals de vorige keren bij maxsaver
)
overigens mocht iemand er waarde aan hechten...mijj B+W filtertjes liggen op t postkantoor, ruim over de 22 euro waarde en gewoon zonder dat de douane er naar heeft gekeken hoor (net zoals de vorige keren bij maxsaver
Ik heb rondgekeken op maxsavers naar een B+W MRC pola 58mm, maar ik heb de indruk dat ze die niet verkopen, ik vind enkel de Slim varianten of de Kasemann versies? Of heb ik nu iets over het hoofd gezien?
http://maxsaver.net/B-W-5...ass-Filter-NEW-F-PRO.aspxfreddyronny schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:45:
Ik heb rondgekeken op maxsavers naar een B+W MRC pola 58mm, maar ik heb de indruk dat ze die niet verkopen, ik vind enkel de Slim varianten of de Kasemann versies? Of heb ik nu iets over het hoofd gezien?
Dat is de F-PRO versie. Is er geen 'goedkopere' versie van de B+W MRC's? Want deze is wel erg duur in vergelijking met Hoya HD serie
Nouja ik zeg eerlijk dat ik B+W pola's te duur vind. Heb toen lekker een Hoya Pro1 gehaald en die bevalt prima
F-PRO is zo'n beetje de standaard van B+W.freddyronny schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:02:
[...]
Dat is de F-PRO versie. Is er geen 'goedkopere' versie van de B+W MRC's? Want deze is wel erg duur in vergelijking met Hoya HD serieIk had die F-PRO serie al gezien, maar ik dacht dat dat nog een versie duurder was.
Het mooie weer begint alweer een beetje te komen dus een mooie gelegenheid om me wat meer in landschapsfotografie te verdiepen. Voorlopig met een 18-55mm lens, maar eventueel in de (nabije) toekomst een 17-40mm van canon. Ik heb alleen nog geen filters, en het leek mij handig om in ieder geval een polarisatie filter en een grijsverloop filter aan te schaffen.
Het lastige is dat als ik nu bv een B&W polarisatie filter aanschaf ik hier straks niets meer aan zou hebben mocht het er van komen een 17-40mm te kopen. Qua grijsverloop filters is er bij B&W niet zo heel veel mogelijk, of heb ik het mis?
Een andere optie is om met de cokin P serie te gaan werken, veel keuze in verschillende filters, ook voor het grijsverloop en ook de mogelijkheid om een polarisatie filter van cokin te plaatsen, welke ook nog een stuk goedkoper is. En bij aanschaf van een andere lens alleen een nieuwe adapterring.
Wat is de kwaliteit van cokin tov B&W voor de verschillende filters en waarom wel een of niet een cokin systeem boven B&W? Hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Het lastige is dat als ik nu bv een B&W polarisatie filter aanschaf ik hier straks niets meer aan zou hebben mocht het er van komen een 17-40mm te kopen. Qua grijsverloop filters is er bij B&W niet zo heel veel mogelijk, of heb ik het mis?
Een andere optie is om met de cokin P serie te gaan werken, veel keuze in verschillende filters, ook voor het grijsverloop en ook de mogelijkheid om een polarisatie filter van cokin te plaatsen, welke ook nog een stuk goedkoper is. En bij aanschaf van een andere lens alleen een nieuwe adapterring.
Wat is de kwaliteit van cokin tov B&W voor de verschillende filters en waarom wel een of niet een cokin systeem boven B&W? Hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Cokin is plastic met eventueel een kleurzweem, sommige dingen zijn glas (pola). B+W is goed glas met goede coating als je het juiste type kiest.iivvvii schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:46:
Wat is de kwaliteit van cokin tov B&W voor de verschillende filters
Wel Cokin: goedkoper, makkelijker wisselen tussen lenzen. Graduele filters lekker schuiven totdat ze op de goede hoogte zitten. Filters makkelijk stapelen.en waarom wel een of niet een cokin systeem boven B&W? Hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
B+W: betere beeldkwaliteit.
Verder vergeet je nog een mogelijkheid: een 77mm filter met stepdown ring.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ziet dat er niet stiekem een beetje belachelijk uit? Ik zie trouwens niet direct een 77-58, dan zou je een 77-62 en een 62-58 moeten kopen?Gizz schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:53:
Verder vergeet je nog een mogelijkheid: een 77mm filter met stepdown ring.
Als F-Pro de standaard is... dan koop ik mij een hoya! Ik heb geen zin om zoveel geld uit te geven aan een polarizer! Die kost bijna evenveel als mijn lens! (18-55IS) Ik twijfel nog een beetje tussen de Hoya Pro1 of Hoya HD. Hier moet ik nog eens over nadenken, de Pro1 zal ook wel kwaliteitsvol zijn zeker?
Als je echt van plan bent om een 17-40 aan te schaffen dan koop je toch een filter in die maat en werk je tot die tijd met tussenringen?
De polarizers van B&W zijn beter dan de P164 van cokin, die laatste heeft wel eens last van flare wanneer de zon in- of net buiten beeld is.iivvvii schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:46:
Grijsverloopfilters zou ik nooit als opschroeffilter kopen, daar heb je echt helemaal geen zak aan (tenzij je horizon altijd op 50% van je beeld zit). Dus daar valt B&W af.
Het cokin systeem is hier 't beste voor, dus rechthoekige grijsverloopfilters die je voor je lens in een houder plaatst. De grijsverloopfilters van cokin zijn echter niet zo best, ze zijn niet kleurneutraal waardoor het gefilterde deel een bruine/magenta verkleuring kan krijgen. (Is dus ook niet met witbalans goed te krijgen want alleen 't gefilterde deel verkleurt) Wanneer je filters gaat stapelen wordt dit effect natuurlijk steeds duidelijker.
In ongeveer dezelfde prijsklasse koop je filters van hitech (formatt.co.uk), die zijn vrij goed en in veel verschillende gradaties te kopen. Wil je écht neutraal dan kom je bij Sinh-Ray of Lee, met een flink prijskaartje uit.
Van dit systeem zijn 2 maten gangbaar bij dslr gebruikers, 't P systeem van 85mm en 't Z-pro systeem van 100mm. Die laatste is bij extreme groothoeklenzen handiger.
Dus voor die grijsverloopfilters kom je eigenlijk altijd bij zo'n cokin-achtige houder uit, maar da's weer niet handig met een opschroefpolarizer. Zodra je je polarizer verdraait heeft de filterhouder ook de neiging om mee te draaien (kan je wel tegenhouden). Of wanneer je even een foto zonder polarizer wil maken dan moet je eerst de filterhouder er af halen, je polarizer eraf schroeven en vervolgens de filterhouder weer terugzetten.
Wanneer je dus van plan bent om je grijsverloopfilters vaak te gebruiken dan is 't misschien toch handig om de cokin polarizer (of een singh-ray) te kopen, die past namelijk in de filterhouder.
Een alternatief is de grijsverloopfilters niet in een houder gebruiken maar gewoon met de hand voor de lens houden, in dat geval kan je wel weer gemakkelijk een opschroef polarizer te gebruiken. Bij lange sluitertijden is dat wel weer wat minder handig/stabiel.
succes!
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Wat ik me ook nog even afvroeg, een polarisatie filter en nd grad filter gebruik je eigenlijk beiden om de lucht donkerder te krijgen of mooier uit te laten komen. Is dan niet één van de twee voldoende? wat is het effect als je beide combineert?
ik heb net 3 hoya hd filters binnen... maar ik kan slecht zien of ik deze kan stacken. ik heb nog geen stepup/down ringen. Weet iemand toevallig of je meerdere filters achter elkaar kan schroeven met deze filters?
Gewoon op elkaar schroeven...
Tenzij ze natuurlijk in verschillende formaten zijn, dan moet je wel step-up ringen gebruiken.
Verwijderd
Het grote verschil zit hem er in dat je met polarisatiefilters reflecties weg kan halen. Dat kan een nd grad filter niet. Het is ook niet zo dat als je een polarisatie filter op je lens schroeft dat de lucht dan donkerder wordt.iivvvii schreef op donderdag 01 april 2010 @ 09:59:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Wat ik me ook nog even afvroeg, een polarisatie filter en nd grad filter gebruik je eigenlijk beiden om de lucht donkerder te krijgen of mooier uit te laten komen. Is dan niet één van de twee voldoende? wat is het effect als je beide combineert?
Een nd grad filter wordt gebruikt om licht tegen te houden zodat je dynamisch bereik normaal blijft. Als je met de zon in je rug een landschapsfoto maakt zal een polarisatiefilter geen of nauwelijks verschil maken.
zijn inderdaad allemaal andere formaten. Maar ik had no een ring threaded lenshood. en die pastwolver1ne schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 18:39:
Gewoon op elkaar schroeven...Tenzij ze natuurlijk in verschillende formaten zijn, dan moet je wel step-up ringen gebruiken.
trouwens. Die HOYA hd filters die zijn echt top notch
moet alleen nog een nd filter en een fototas hebben en ik ben klaar voor azie
Wie heeft er ervaring met die craft fader nd? ik zit er over na te denken, maar wellicht dat ik beter een nd500 filter kan nemen. Weet namelijk niet of ik die enkele stops ga gebruiken.
[ Voor 29% gewijzigd door justice strike op 03-04-2010 01:13 ]
Ik vroeg mij af of een polarizer filter in dit geval mij had geholpen om de hemel mooier te krijgen:

Ik denk niet veel een polarisatie filter maakt een blauwe lucht alleen maar nog blauwer, maar deze lucht is grijs dus zal het weinig uitmaken en je onderwerp op de voorgrond zou dan ook donkerder zijn geworden.freddyronny schreef op maandag 05 april 2010 @ 12:27:
Ik vroeg mij af of een polarizer filter in dit geval mij had geholpen om de hemel mooier te krijgen:
[afbeelding]
Een polarisatie-filter had iets geholpen (de lucht is niet geheel grijs maar gewoon wat overbelicht). Je had iets onder kunnen belichten en achteraf fill-light kunnen gebruiken (had de lucht iets beter uit gekomen).freddyronny schreef op maandag 05 april 2010 @ 12:27:
[afbeelding]
Een grijsverloop-filter had je dag qua deze foto echt kunnen maken (belichting lucht en ondergrond beter in balans, je verkleint het dynamisch bereik van je te fotograferen landschap een stuk).
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Had ik dan niet een probleem gehad om het donkere deel van de filter te laten overeenkomen met de hemel, dan ging een deel van het kasteel (bvb de toren) toch erg onderbelicht zijn.mennovanw schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:37:
[...]
Een polarisatie-filter had iets geholpen (de lucht is niet geheel grijs maar gewoon wat overbelicht). Je had iets onder kunnen belichten en achteraf fill-light kunnen gebruiken (had de lucht iets beter uit gekomen).
Een grijsverloop-filter had je dag qua deze foto echt kunnen maken (belichting lucht en ondergrond beter in balans, je verkleint het dynamisch bereik van je te fotograferen landschap een stuk).
Ik heb het fill-light ding eens geprobeerd en ik vind het iets beter maar nog niet perfect.

De hemel in dit geval is niet grijs, maar gewoon erg overbelicht omdat het kasteel in de schaduw stond. Zie maar op deze foto dat de hemel nog vrij blauw is:photofreak schreef op maandag 05 april 2010 @ 12:29:
[...]
Ik denk niet veel een polarisatie filter maakt een blauwe lucht alleen maar nog blauwer, maar deze lucht is grijs dus zal het weinig uitmaken en je onderwerp op de voorgrond zou dan ook donkerder zijn geworden.

Een grijsverloop-filter hoeft niet vanuit het midden te beginnen en hoeft ook niet altijd perfect horizontaal te zijn. Er zit een leuk grijverloop-filtertje ingebouwd in lightroom waarmee je ook kan bepalen hoe sterk het effect in de overloop is (dat de torentjes niet heel erg donker zijn enzo).freddyronny schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:49:
Had ik dan niet een probleem gehad om het donkere deel van de filter te laten overeenkomen met de hemel, dan ging een deel van het kasteel (bvb de toren) toch erg onderbelicht zijn.
Ik heb het fill-light ding eens geprobeerd en ik vind het iets beter maar nog niet perfect.
Dit in combinatie met wat fill-light kan een beter resultaat geven; je moet wel oppassen dat het resultaat niet al te kunstmatig is..
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
Je kan misschien wat met HDR doen.freddyronny schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:49:
[...]
Had ik dan niet een probleem gehad om het donkere deel van de filter te laten overeenkomen met de hemel, dan ging een deel van het kasteel (bvb de toren) toch erg onderbelicht zijn.
[afbeelding]
[...]
De hemel in dit geval is niet grijs, maar gewoon erg overbelicht omdat het kasteel in de schaduw stond. Zie maar op deze foto dat de hemel nog vrij blauw is:
[afbeelding]
Even een quick&dirty adhv je gepostte JPGjes

Kleuren zijn niet helemaal top, vooral de lucht is wat overdreven, en kwaliteit is matig (mede door de jpgjes) maar je snapt t idee wel.
[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 05-04-2010 14:33 ]
Hmm net een filter van maxsaver binnen, blijkt het niet degene te zijn die ik besteld had hehe.
Had een bw uv haze mrc brass filter gewilt (was de enige goedkopere mrc op voorraad volgens de teller) en nu heb ik een bw xspro mrc gekregen, duss das wel lief van ze hehe.
Waarschijnlijk was die brass niet meer op voorraad en hebben ze dat opgelost door de duurdere xs pro te sturen, hulde aan maxsaver. (natuurlijk wel zonder het blazertje en doekje die je krijgt als je een xs pro voor 84dollar haalt)
De xs pro is volgensmij een redelijk nieuwig filter dat de slim versie vervangt???????????????? aangezien deze ook redelijk dun is maar wel een schoefdraad heeft itt de slim versie welke een aparte dop heeft (welke echt vervelend is).
Had een bw uv haze mrc brass filter gewilt (was de enige goedkopere mrc op voorraad volgens de teller) en nu heb ik een bw xspro mrc gekregen, duss das wel lief van ze hehe.
Waarschijnlijk was die brass niet meer op voorraad en hebben ze dat opgelost door de duurdere xs pro te sturen, hulde aan maxsaver. (natuurlijk wel zonder het blazertje en doekje die je krijgt als je een xs pro voor 84dollar haalt)
De xs pro is volgensmij een redelijk nieuwig filter dat de slim versie vervangt???????????????? aangezien deze ook redelijk dun is maar wel een schoefdraad heeft itt de slim versie welke een aparte dop heeft (welke echt vervelend is).
Omdat je geluk hebt gehad.. Natuurlijk is het zo dat het heel vaak goed gaat maar _officieel_ zou je die 19% bij een order tussen de 22 en 150 euro moeten betalen. (en boven de 150 euro ook nog douanerechten)wolver1ne schreef op zondag 28 maart 2010 @ 18:17:
Niks van waar. Ik heb nooit 19% of welke dan ook inklaring betaald.
Dat jij het nog nooit hebt hoeven betalen betekent niet dat iets niet waar is. Anders moet je maar eens iets via FedEx laten komen vanuit de VS, dan ben je gegarandeerd het haasje.
[ Voor 4% gewijzigd door Recoil op 07-04-2010 13:55 ]
Ja officieel meot dat wel ja.
Maar heb je wel eens post gehad van maxsaver? klein bruin envelopje met een paar postzegels erop, beschrijving dat het een gift is+ inhoud + waarde (zetten ze er $10 op ofzo) en that's it....
Nou die enkele keer dat de douane dat openmaakt wil ik het 'risico' wel voor lopen hoor. Het is wat anders als je voor XXX honderd euro's over laat komen vind ik, dan is de 'pakkans' ook stukken groter meteen.
Maar heb je wel eens post gehad van maxsaver? klein bruin envelopje met een paar postzegels erop, beschrijving dat het een gift is+ inhoud + waarde (zetten ze er $10 op ofzo) en that's it....
Nou die enkele keer dat de douane dat openmaakt wil ik het 'risico' wel voor lopen hoor. Het is wat anders als je voor XXX honderd euro's over laat komen vind ik, dan is de 'pakkans' ook stukken groter meteen.
gelukkig is datgene wat ik koop ook echt onder de 21 eurosapphire schreef op woensdag 07 april 2010 @ 17:46:
Alleen een beetje jammer dat het restocken bij Maxsaver zóóóó lang op zich laat wachten. Ik ben nu al een paar weken aan het wachten op een Hoya S-HMC 77mm UV filter of HD UV Filter, hell desnoods een B+W MRC UV 77mm filter.
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Je hoort mij nergens beweren dat je in de meeste gevallen geen geluk hebt, maar het is pertinent onjuist om te beweren dat er van douanerechten/omzetbelasting nooit sprake is. Ik heb al mijn filters (ik schat voor +/- 500 euro) in losse etappes bij -toentertijd nog- HVStar gekocht en net dat éne bruine envelopje met gift, 50 dollar waarde en een paar postzegels met mijn B+W Kaesemann en UV-Haze 77mm filters was bij de douane opengetrokken. Gevolg: douanerechten en omzetbelasting.sapphire schreef op woensdag 07 april 2010 @ 17:46:
Dezelfde situatie is me meerdere malen met FedEx overkomen en éénmaal met UPS, misschien is het een kwestie van bad luck, maar ze zijn niet achterlijk bij de douane.
[ Voor 7% gewijzigd door Recoil op 07-04-2010 19:42 ]
De grens is kortgeleden opgehoogd naar 430 euro:Recoil schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:54:
[...]
Omdat je geluk hebt gehad.. Natuurlijk is het zo dat het heel vaak goed gaat maar _officieel_ zou je die 19% bij een order tussen de 22 en 150 euro moeten betalen. (en boven de 150 euro ook nog douanerechten)
Dat jij het nog nooit hebt hoeven betalen betekent niet dat iets niet waar is. Anders moet je maar eens iets via FedEx laten komen vanuit de VS, dan ben je gegarandeerd het haasje.
http://www.mistermoney.nl...d-wat-zijn-de-regels.html
Zolang je binnen europa besteld maakt het niet uit
https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl
http://www.douane.nl/part...aankopen-02.html#P59_5020N3oC schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:56:
[...]
De grens is kortgeleden opgehoogd naar 430 euro:![]()
http://www.mistermoney.nl...d-wat-zijn-de-regels.html
Zolang je binnen europa besteld maakt het niet uit
ja maar 50$ is al meer dan 22 euro, dus lijkt me dat die kans een stuk groter is, wel balenRecoil schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:40:
[...]
Je hoort mij nergens beweren dat je in de meeste gevallen geen geluk hebt, maar het is pertinent onjuist om te beweren dat er van douanerechten/omzetbelasting nooit sprake is. Ik heb al mijn filters (ik schat voor +/- 500 euro) in losse etappes bij -toentertijd nog- HVStar gekocht en net dat éne bruine envelopje met gift, 50 dollar waarde en een paar postzegels met mijn B+W Kaesemann en UV-Haze 77mm filters was bij de douane opengetrokken. Gevolg: douanerechten en omzetbelasting.
Dezelfde situatie is me meerdere malen met FedEx overkomen en éénmaal met UPS, misschien is het een kwestie van bad luck, maar ze zijn niet achterlijk bij de douane.
iemand enig idee wat een ''marumi 52SL R<-->B'' filter is ?
edit: de ene keer is ie aan allebij de kanten ( als je er door heen kijkt ) roze, dan is ie opeens aan 1 kant blauw, dan draai je hem om, daar roze. dan opeens aan allebei de kanten blauw
edit: de ene keer is ie aan allebij de kanten ( als je er door heen kijkt ) roze, dan is ie opeens aan 1 kant blauw, dan draai je hem om, daar roze. dan opeens aan allebei de kanten blauw
[ Voor 62% gewijzigd door Zuurstok op 09-04-2010 21:07 ]
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
KlikBobF. schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 21:02:
iemand enig idee wat een ''marumi 52SL R<-->B'' filter is ?
The changeable color changes color tone constantly by rotating filter frame.
Regulated color tone can be checked in your viewer.
5 types are available.
[ Voor 15% gewijzigd door Recoil op 10-04-2010 19:27 ]
Heb net even de proef op de som genomen... Onvoorstelbaar wat een verschil met of zonder Marumi UV filter. Die gaat dus meteen de prullenbak in. Ga van de week maar eens kijken of hoya pro1 beter is of dat ik maar gewoon filterloos door het leven moet.Joor schreef op zondag 21 maart 2010 @ 01:45:
Ik heb een lens gekocht met een 77mm Marumi UV filter. Is dit een goed filter of kan ik het beter vervangen door een Hoya of B+W?
Met Marumi:

Zonder filter:

En ik heb uiteraard 10 shots met en zonder gedaan met dezelfde resutaten.
[ Voor 19% gewijzigd door Joor op 11-04-2010 00:27 ]
hoya hd polar filter is een goede. Laat ook veel meer licht door volgens mij tot 2/3 stop meer licht dan een standaard circ polar filter.Joor schreef op zondag 11 april 2010 @ 00:10:
[...]
Heb net even de proef op de som genomen... Onvoorstelbaar wat een verschil met of zonder Marumi UV filter. Die gaat dus meteen de prullenbak in. Ga van de week maar eens kijken of hoya pro1 beter is of dat ik maar gewoon filterloos door het leven moet.
Waarom een UV filter? Schiet je nog analoog? Heb je een sensor met slecht UV filter en ga je vaak hoog in de bergen foto's maken?Joor schreef op zondag 11 april 2010 @ 00:29:
Het gaat gewoon om een UV filtertje dat ik ter bescherming gebruik.
Indien je twee keer nee hebt geantwoord en enkel bescherming van je lens wilt, dan zou ik voor bijvoorbeeld een B+W 007 Neutral Clear Protect filter gaan.
hoya hd uv filter. Heb hem zelf en ik moet zeggen. Het is een stukje kwaliteit. Volgens mij staat er een filmpje op youtube.Joor schreef op zondag 11 april 2010 @ 00:29:
Het gaat gewoon om een UV filtertje dat ik ter bescherming gebruik.
Die Hoya HD filters zien er inderdaad zeer interessant uit. Vooral dat ze zo gemakkelijk schoon zijn te maken spreekt mij erg aan. Mijn huidige Hoya Pro1 digital CPL is echt niet schoon te krijgen. Waarschijnlijk is het niet direct zichtbaar op de foto's maar ik kan mij er mateloos aan storen. Daarnaast is het filter een keer gevallen waardoor hij niet meer perfect rond is en dus stroef ronddraait op sommige punten. Maar ja zo een HD is wel een prijzig grapje.
Misschien als ik een nieuwe lens koop dat ik dan ook maar een HD protector en CPL weer aanschaf bij maxsaver, het begint namelijk wel steeds meer te prikkelen...
Misschien als ik een nieuwe lens koop dat ik dan ook maar een HD protector en CPL weer aanschaf bij maxsaver, het begint namelijk wel steeds meer te prikkelen...
factory prices is ook aardig goedkoop. Laatste ker dat ik bij maxsaver keek was het niet leverbaarBanjy schreef op zondag 11 april 2010 @ 13:00:
Die Hoya HD filters zien er inderdaad zeer interessant uit. Vooral dat ze zo gemakkelijk schoon zijn te maken spreekt mij erg aan. Mijn huidige Hoya Pro1 digital CPL is echt niet schoon te krijgen. Waarschijnlijk is het niet direct zichtbaar op de foto's maar ik kan mij er mateloos aan storen. Daarnaast is het filter een keer gevallen waardoor hij niet meer perfect rond is en dus stroef ronddraait op sommige punten. Maar ja zo een HD is wel een prijzig grapje.
Mijn ervaring is juist dat de Hoya HD's zichzelf niet makkelijk laten reinigen (zeker niet als je de MRC's van B+W gewend bent). Optisch valt er op de Hoya's niets af te dingen BTW..Banjy schreef op zondag 11 april 2010 @ 13:00:
Die Hoya HD filters zien er inderdaad zeer interessant uit. Vooral dat ze zo gemakkelijk schoon zijn te maken spreekt mij erg aan.
Ok, wist ik niet. Ik heb het feitelijk gebaseerd op dit promo filmpje van Hoya zelf: http://www.youtube.com/watch?v=cT6wBQR7iqEmennovanw schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:24:
[...]
Mijn ervaring is juist dat de Hoya HD's zichzelf niet makkelijk laten reinigen (zeker niet als je de MRC's van B+W gewend bent). Optisch valt er op de Hoya's niets af te dingen BTW..
Dat ziet er namelijk ontzettend goed uit. Maar volgens jou zijn de MRC's van B+W nog beter? Heb al wel eens eerder vernomen dat deze inderdaad beter was dan de 'standaard' versies, maar ik kreeg de indruk dat de HD nu toch weer als iets beter bekend staat. Ben benieuwd hoe jij daar precies over denkt, zeker doordat je natuurlijk erg veel hands on ervaring er mee hebt
De B+W MRC is trouwens wel een stuk duurder dan de Hoya HD ($141,90 versus $93.90 @ 72mm & maxsaver)
De nieuwe Hoya HD's zijn absoluut de hardste filters die er te krijgen zijn (heb o.a. een testje gezien i.r.l. van een vertegenwoordiger die een kogellager van een cm doorsnee op een filter vanaf 1,5 meter hoogte liet vallen -> geen krasje) en optisch zijn ze ook erg goed (weinig reflecties, zeker de UV-filters). Reinigen zeker van vettigheid (vingers e.d.) is bij de Hoya's een bitch (de MRC-coating van B+W laat zich veel makkelijker schoon maken -> dit is de reden dat ik B+W MRC exclusive ben voor m'n kitBanjy schreef op zondag 11 april 2010 @ 16:57:
Ok, wist ik niet. Ik heb het feitelijk gebaseerd op dit promo filmpje van Hoya zelf: http://www.youtube.com/watch?v=cT6wBQR7iqE
Dat ziet er namelijk ontzettend goed uit. Maar volgens jou zijn de MRC's van B+W nog beter? Heb al wel eens eerder vernomen dat deze inderdaad beter was dan de 'standaard' versies, maar ik kreeg de indruk dat de HD nu toch weer als iets beter bekend staat. Ben benieuwd hoe jij daar precies over denkt, zeker doordat je natuurlijk erg veel hands on ervaring er mee hebt![]()
De B+W MRC is trouwens wel een stuk duurder dan de Hoya HD ($141,90 versus $93.90 @ 72mm & maxsaver)
Als polarisatiefilter zijn ze ook optisch best aardig -> vrij warm (typisch Hoya) maar de B+W's schijnen juist als polarisatiefilter (van oudsher al). Wat koelere kleuren en ook het polariserende effect is een stukje sterker (ik vind persoonlijk de B+W's optisch de allermooiste kleuren geven van alle pola's). Ook lopen de B+W's mechanisch beter.
test van de Hoya HD
test van de B+W MRC
ik heb die hoya hd filters... ik weet niet precies wat je moeilijk vind maar vette vingers erop is erg makkelijk schoon te maken met wat van die bril vloeistof en een microfiber doekje. Niet anders dan een gewone bril. Dus ik heb geen flauw idee of dat moeilijk of makkelijk is. Maar volgens mij valt het wel mee.mennovanw schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:54:
[...]
De nieuwe Hoya HD's zijn absoluut de hardste filters die er te krijgen zijn (heb o.a. een testje gezien i.r.l. van een vertegenwoordiger die een kogellager van een cm doorsnee op een filter vanaf 1,5 meter hoogte liet vallen -> geen krasje) en optisch zijn ze ook erg goed (weinig reflecties, zeker de UV-filters). Reinigen zeker van vettigheid (vingers e.d.) is bij de Hoya's een bitch (de MRC-coating van B+W laat zich veel makkelijker schoon maken -> dit is de reden dat ik B+W MRC exclusive ben voor m'n kit)
Als polarisatiefilter zijn ze ook optisch best aardig -> vrij warm (typisch Hoya) maar de B+W's schijnen juist als polarisatiefilter (van oudsher al). Wat koelere kleuren en ook het polariserende effect is een stukje sterker (ik vind persoonlijk de B+W's optisch de allermooiste kleuren geven van alle pola's). Ook lopen de B+W's mechanisch beter.
test van de Hoya HD
test van de B+W MRC
In ieder geval erg prettig om wat gebruikservaringen te zien. Mijn huidige is in ieder geval vele malen lastiger schoon te maken dan een bril, dat is mij vies (hehe) tegengevallen. Aangezien de HD zo sterk is en ook nog eens aanzienlijk goedkoper ga ik uiteindelijk toch maar voor de HD. Eerst echter maar weer een nieuw objectief en nog wat meer tijd om mijzelf te overtuigen dat ik mijn licht manke Pro1 CPL filter moet gaan vervangen voor een HD...
Zijn filters ook gewoon schoon te maken met warm water en een beetje afwasmiddel? Ik heb het hier in dit topic wel langs zien komen, maar wil even zeker weten of het geen kwaad kan voor eventuele coatings en zo.
En de lens zelf, hoe maak ik die het beste schoon als een lensdoekje niet meer toereikend is?
En de lens zelf, hoe maak ik die het beste schoon als een lensdoekje niet meer toereikend is?
Dat moet zeker lukken, volgens mij heb ik zelfs mensen gehoord die ze in de afwasmachine gooien. Dit raad ik niet direct aan overigens.
Ik maak de mijne gewoon altijd schoon met een brillendoekje.
Ik maak de mijne gewoon altijd schoon met een brillendoekje.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Heeft iemand een goed alternatief voor maxsaver/hvstar? Deze jongens kunnen B+W eigenlijk niet meer leveren.
Het was zo'n mooi adresje voor goedkope en goede (B+W) filters.
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Factoryprices wellicht?!Kwartjuh schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:17:
Heeft iemand een goed alternatief voor maxsaver/hvstar? Deze jongens kunnen B+W eigenlijk niet meer leveren.
Niet meer leveren? Net gekeken en ze hebben nog steeds genoeg B+W filters op voorraad. Misschien lang niet alles, zoals ND3.0, maar wel genoeg.Kwartjuh schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:17:
Heeft iemand ervaring met een ND vari filter? Die zijn dus traploos instelbaar van 1 tot 8 stops? 
bv: http://www.calumetphoto.nl/item/DIV0373/
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Dat is het ook altijd volgens mij. De resultaten zijn wel ok geloof ik, je kan wel last hebben dat er een verloop in zit, het is niet egaal, en dit wordt erger naar mate je hem dichter draait. In hoeverre dit een probleem is weet ik niet. Hij is ook erg handig met filmen.
Ik ben erg gecharmeerd van de effecten die je met een polarisatiefilter kan gebruiken. Zelf heb ik een Nikon D90 icm de volgende lenzen:
-Nikkor 18-105 met Hoya Pro 1 MC UV-filter
-Sigma 50 1.4 met een Hoya HD UV-filter (77mm)
-Tokina 12-24 (waarbij ik ook de HD filter gebruik, indien nodig).
Vandaar dat ik overweeg om een 77mm B+W Kasemann MRC circulaire polarisatiefilter (normaal) aan te schaffen. De slim versie schijnt een ongelofelijk irritante lensdop te hebben, die er makkelijk af valt. Reden voor deze filter: de review op lenstip (ook al werd deze filter gediskwalificeerd, de slim versie werd nr 1).
Ik heb aardig wat zoekresultaten gelezen die Google opleverde, zoals subfora op DPR. Daaruit blijkt dat je met een 12-24 al snel last kan hebben van vignettering en/of oneven polarisatie-effect. Uit deze topic blijkt dat de meesten met een 12-24 geen last hebben van vignettering met een B+W, ook niet bij wijd open.
Volgende maand ga ik naar Egypte en de maand erop naar Moskou/St Petersburg. Ik had ergens gelezen dat het ook raadzaam is om in Egypte rond te lopen met een ND filter erop. Aan de andere kant lever je ook enkele stops in met een polarisatiefilter. Kan je met een polafilter ook gewoon mensen fotograferen (bv in de woestijn, voor piramides e.d.) of dien je er die dan af te halen? Ik voel er erg weinig voor om constant m'n lenshood eraf te halen, de pola eraf te draaien, zonnekap erop, plaatje schieten en weer de pola erop om een andere foto te maken. Waarschijnlijk zal m'n 12-24 de walkaround lens worden.
Welk (type) filter raden jullie aan om in Egypte foto's te kunnen maken? Ik overweeg dus de pola omdat ik dan mooie blauwe hemels kan krijgen icm minder haze. Doe ik er goed aan om de eerder genoemde pola te halen? En gebruiken jullie de pola icm je uv filter?
Vandaar dat ik overweeg om een 77mm B+W Kasemann MRC circulaire polarisatiefilter (normaal) aan te schaffen. De slim versie schijnt een ongelofelijk irritante lensdop te hebben, die er makkelijk af valt. Reden voor deze filter: de review op lenstip (ook al werd deze filter gediskwalificeerd, de slim versie werd nr 1).
Ik heb aardig wat zoekresultaten gelezen die Google opleverde, zoals subfora op DPR. Daaruit blijkt dat je met een 12-24 al snel last kan hebben van vignettering en/of oneven polarisatie-effect. Uit deze topic blijkt dat de meesten met een 12-24 geen last hebben van vignettering met een B+W, ook niet bij wijd open.
Volgende maand ga ik naar Egypte en de maand erop naar Moskou/St Petersburg. Ik had ergens gelezen dat het ook raadzaam is om in Egypte rond te lopen met een ND filter erop. Aan de andere kant lever je ook enkele stops in met een polarisatiefilter. Kan je met een polafilter ook gewoon mensen fotograferen (bv in de woestijn, voor piramides e.d.) of dien je er die dan af te halen? Ik voel er erg weinig voor om constant m'n lenshood eraf te halen, de pola eraf te draaien, zonnekap erop, plaatje schieten en weer de pola erop om een andere foto te maken. Waarschijnlijk zal m'n 12-24 de walkaround lens worden.
Welk (type) filter raden jullie aan om in Egypte foto's te kunnen maken? Ik overweeg dus de pola omdat ik dan mooie blauwe hemels kan krijgen icm minder haze. Doe ik er goed aan om de eerder genoemde pola te halen? En gebruiken jullie de pola icm je uv filter?
Ik heb bij de aanschaf van mijn Nikon D90 icm 18-105VR een Hama UV-filter gekregen. Nu hoor ik gemengde verhalen over Hama en denk ik erover om dit filter maar in te ruilen tegen een B+W filter. Ik wil deze voornamelijk gebruiken als extra bescherming aangezien ik veel op een boot fotografeer met de kans op wat zout water etc. Ook heb je op zee wat andere luchten dus misschien verstandig om gelijk een pola filter erbij te nemen.
there's no tweak without the tweaker
Ja.wilmundo schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 20:43:
Kan je met een polafilter ook gewoon mensen fotograferen (bv in de woestijn, voor piramides e.d.) of dien je er die dan af te halen?
Nee, niet gaan stapelen.En gebruiken jullie de pola icm je uv filter?
This footer is intentionally left blank
Ik zou het zeker doen, lees mijn bevindingen hierboven maar.virtualJac schreef op maandag 19 april 2010 @ 13:20:
Ik heb bij de aanschaf van mijn Nikon D90 icm 18-105VR een Hama UV-filter gekregen. Nu hoor ik gemengde verhalen over Hama en denk ik erover om dit filter maar in te ruilen tegen een B+W filter. Ik wil deze voornamelijk gebruiken als extra bescherming aangezien ik veel op een boot fotografeer met de kans op wat zout water etc. Ook heb je op zee wat andere luchten dus misschien verstandig om gelijk een pola filter erbij te nemen.
Leer nou eerst s gebruiken wat je hebt.virtualJac schreef op maandag 19 april 2010 @ 13:20:
Op zee zou ik, en ik ben toch vrij kritisch op filter gebruik, ook een uv filter overwegen. Kies voor een goed multicoated filter, B+W of hoya maakt niet heel veel uit.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Doe ik, mijn camera is momenteel filterloos. De Hama zit nog nieuw in de doos, vandaar dag ik wellicht ook de mogelijkheid heb om hem in te ruilen. Weer maar eens een tripje doen naar de zaak waar ik hem gekocht heb danWijnands schreef op maandag 19 april 2010 @ 13:42:
[...]
Leer nou eerst s gebruiken wat je hebt.
Op zee zou ik, en ik ben toch vrij kritisch op filter gebruik, ook een uv filter overwegen. Kies voor een goed multicoated filter, B+W of hoya maakt niet heel veel uit.
Verwijderd
Inderdaad twee polarizers over elkaar...BaRF schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 10:05:
Heeft iemand ervaring met een ND vari filter? Die zijn dus traploos instelbaar van 1 tot 8 stops?
Zie mijn opmerkingen hiervoor: Verwijderd in "Het grote filter topic"
Ik zou graag een Hoya of B+W uv filter aanschaffen ter bescherming van me lens (en omdat ik veel aan boord fotografeer op zee/meren). Een 67mm nodig voor mijn Nikkor 18-105VR. Echter heb ik de komende periode weinig tijd om deze te gaan halen en zou ik deze dus het liefst online bestellen. Dit zou ik graag bij een winkel doen waar ik tegelijkertijd een blaasbalgje en evt een Lenspen kan bestellen om te besparen op verzendkosten.
Iemand die goede tips voor mij heeft? Zowel voor de shop als een specifiek filter.
Ik zat zelf aan deze te denken. B+W F-PRO MRC UV 010
Bij maxsaver hebben ze ook de Lenspen en een blaasbalgje. Zowel in een kit als de rocketblower + lenspen los.
Iemand die goede tips voor mij heeft? Zowel voor de shop als een specifiek filter.
Ik zat zelf aan deze te denken. B+W F-PRO MRC UV 010
Bij maxsaver hebben ze ook de Lenspen en een blaasbalgje. Zowel in een kit als de rocketblower + lenspen los.
[ Voor 19% gewijzigd door virtualJac op 22-04-2010 11:50 ]
LENSPEN en Blaasbalgje inmiddels gevonden. Nu twijfel ik alleen nog tussen deze Hoya UV Of het B+W filter met de Alloy mount. Kan iemand me overtuigen welke te nemen? Brengt die alloy mount van B+W voordelen met zich mee?
edit: Oeps, had vorige post moeten editten
edit: Oeps, had vorige post moeten editten
[ Voor 6% gewijzigd door virtualJac op 22-04-2010 13:42 ]
Vandaag de sigma 150-500 binnen gekregen en hiervoor moet ik natuurlijk nog ff een filter hebben, ik heb gekeken maar veel keus is er niet voor 86mm.
Ik heb de volgende gevonden:
B+W UV MRC 86 ES Filter en de Sigma EX MC UV Filter DG 86 mm
Iemand ervaring met 1 van deze twee? Mijn keuze ligt nu bij de b+w omdat dit merk zich wel bewezen heeft, en omdat de sigma filter net nieuw is en weinig over te vinden.
Iemand ervaring met 1 van deze twee? Mijn keuze ligt nu bij de b+w omdat dit merk zich wel bewezen heeft, en omdat de sigma filter net nieuw is en weinig over te vinden.
Verwijderd
Ik heb mij een beetje ingelezen, maar kom er toch niet helemaal uit.
Ik wil wat gaan experimenteren met long exposure fototgrafie en dan met name overdag of einde middag/begin avond. Foto's als in het topic [verzamel] Long exposure fotografie (ND... filters), zeg maar. Daarvoor wil ik een ND filter gebruiken (is de juiste manier toch?).
Nu zijn er verschillende filters te koop, bijvoorbeeld de B+W 103 ND en B+W 110 ND.
Nu lijkt de 103 (3 stops) mij wat te licht voor overdag, daar heb ik denk ik meer stops nodig. Het licht er natuurlijk aan hoeveel sluitertijd je wilt, maar ik neem aan dat bij een sluitertijd overdag van bijv. 1/200 ik met 3 stops nou niet echt het water 'stil' krijg.
Aan de andere kant lijkt de 110 (10 stops) mij wat te zwaar voor begin van de avond, daar heb ik denk ik minder stops nodig.
Klopt mijn aanname en heb ik dan 2 of meerdere filters nodig of is er wel een mogelijkheid om met één van deze filters beide opties (zowel 's middags als begin van de avond) te hebben?
Ik wil wat gaan experimenteren met long exposure fototgrafie en dan met name overdag of einde middag/begin avond. Foto's als in het topic [verzamel] Long exposure fotografie (ND... filters), zeg maar. Daarvoor wil ik een ND filter gebruiken (is de juiste manier toch?).
Nu zijn er verschillende filters te koop, bijvoorbeeld de B+W 103 ND en B+W 110 ND.
Nu lijkt de 103 (3 stops) mij wat te licht voor overdag, daar heb ik denk ik meer stops nodig. Het licht er natuurlijk aan hoeveel sluitertijd je wilt, maar ik neem aan dat bij een sluitertijd overdag van bijv. 1/200 ik met 3 stops nou niet echt het water 'stil' krijg.
Aan de andere kant lijkt de 110 (10 stops) mij wat te zwaar voor begin van de avond, daar heb ik denk ik minder stops nodig.
Klopt mijn aanname en heb ik dan 2 of meerdere filters nodig of is er wel een mogelijkheid om met één van deze filters beide opties (zowel 's middags als begin van de avond) te hebben?
Ik neem aan dat je hem alleen als bescherming wilt gebruiken? Zit er niet een enorme zonneklep bij zo'n 150-500, en zou je dat niet als bescherming nemen in plaats van een, voor die filtermaat vast hele dure en voor je foto vrij nutteloze, filter te kopen?joosthaarman schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:09:
Vandaag de sigma 150-500 binnen gekregen en hiervoor moet ik natuurlijk nog ff een filter hebben, ik heb gekeken maar veel keus is er niet voor 86mm.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Klopt, er zit idd een grote kap bij en idd terbescherming tegen krassen en toch ook tegen uv! Maar goed echt prijs verschil zit er niet in (tussen de 80 en 100 euro)Sallin schreef op donderdag 22 april 2010 @ 16:24:
[...]
Ik neem aan dat je hem alleen als bescherming wilt gebruiken? Zit er niet een enorme zonneklep bij zo'n 150-500, en zou je dat niet als bescherming nemen in plaats van een, voor die filtermaat vast hele dure en voor je foto vrij nutteloze, filter te kopen?
Mwa van UV heb je echt niet zoveel last hoor, zeker bij teletoeters met een grote zonnekap erop ben ik niet meer zo van de filters. Je onderwerp zit doorgaans toch wat verder weg en de diepe kap bied imho genoeg bescherming.
Is er geen 6 stops model te krijgen? 3 stops is inderdaad te weinig voor je doel weet ik uit ervaring. Let er ook op dat je ND filters haalt en geen ND-grad. Eventueel kan je ook nog stapelen met een pola filter als je die al hebt, is ook weer 2 stops omgeveer.
Verwijderd
Waarschijnlijk is een 6 stops wel te krijgen, maar red ik daar mijn doel mee? Zowel bij veel als minder licht experimenteren met long exposure? Ik heb nog geen pola filter. Mijn vraag is dus eigenlijk, moet ik geld uitgeven voor meerdere filters en deze voor aparte doeleinden gebruiken dan wel stapelen of is één filter (bijv. 6 stops) mogelijk?Mobyrick schreef op donderdag 22 april 2010 @ 18:07:
[...]
Is er geen 6 stops model te krijgen? 3 stops is inderdaad te weinig voor je doel weet ik uit ervaring. Let er ook op dat je ND filters haalt en geen ND-grad. Eventueel kan je ook nog stapelen met een pola filter als je die al hebt, is ook weer 2 stops omgeveer.
Hippe Cokin filters.....dacht ik.....geleend van iemand. Oi oi oi

Maar daar kun je dus dit mee
http://www.cokin.fr/filtres7.html?=
gaat om de double mask 1
gaat om de double mask 1

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
@wsrdam
B+W 106 ND is een 6-stops filtertje. Of er ermee redt is een vraag die alleen jij zelf kan beantwoorden. Als je 1/200 als voorbeeld neemt, dan zit je met een 6 stops filter rond een halve seconde (wat niet erg veel is), terwijl met een 10 stops is het al ruim 5 a 6 seconden.
Ik heb zelf 102,103 en 110. Prima te combineren als het nodig is.
B+W 106 ND is een 6-stops filtertje. Of er ermee redt is een vraag die alleen jij zelf kan beantwoorden. Als je 1/200 als voorbeeld neemt, dan zit je met een 6 stops filter rond een halve seconde (wat niet erg veel is), terwijl met een 10 stops is het al ruim 5 a 6 seconden.
Ik heb zelf 102,103 en 110. Prima te combineren als het nodig is.
Eens een test gedaan met filter op en en eraf (remote shooting) richting in de buurt van een spot (binnen).
Had een Divox (Hoya) erbij gekregen op de 70-200 f/2.8 IS.
Zag toch een heel duidelijk verschil in contrast (ik gebruik altijd de zonnekap).
Dus dat wordt nu of een B+W MRC halen, of in tegenlicht-situaties de uv-filter eraf laten (concerten).
Gezien de lens een kleine 1600 euro kost, denk ik dat eerstgenoemde het veiligste gevoel geeft.
Kom ook regelmatig in een zanderige omgeving met dat ding.
Ik vind kleur en contrast een mega-belangrijke eigenschap van een lens.
Mijn vraag: als je kort in de buurt van de zon richt (of een lamp), zie je dan met een B+W MRC geen verschil vergeleken met zonder deze filter?
Had een Divox (Hoya) erbij gekregen op de 70-200 f/2.8 IS.
Zag toch een heel duidelijk verschil in contrast (ik gebruik altijd de zonnekap).
Dus dat wordt nu of een B+W MRC halen, of in tegenlicht-situaties de uv-filter eraf laten (concerten).
Gezien de lens een kleine 1600 euro kost, denk ik dat eerstgenoemde het veiligste gevoel geeft.
Kom ook regelmatig in een zanderige omgeving met dat ding.
Ik vind kleur en contrast een mega-belangrijke eigenschap van een lens.
Mijn vraag: als je kort in de buurt van de zon richt (of een lamp), zie je dan met een B+W MRC geen verschil vergeleken met zonder deze filter?
Met een goed filter zie je inderdaad geen verschil.
(In extreme situaties zul je wel een miniem verschil kunnen meten)
De volgende site geeft een goed voorbeeld hoe ontzettend slecht en tegelijk hoe goed filters kunnen zijn:
http://www.kenandchristin...ter-Tests/1054387_ucZqa/1
Er worden maar twee UV filters getest, een multicoated en een hele simpele zonder coating. Maar als je dat een keer gezien hebt dan weet je dat je alleen hele goede filters moet gebruiken of helemaal geen filters, maar nooit iets er tussen in.
Vergeet ook vooral de polarizer test niet. Daar is het verschil helemaal extreem...
(In extreme situaties zul je wel een miniem verschil kunnen meten)
De volgende site geeft een goed voorbeeld hoe ontzettend slecht en tegelijk hoe goed filters kunnen zijn:
http://www.kenandchristin...ter-Tests/1054387_ucZqa/1
Er worden maar twee UV filters getest, een multicoated en een hele simpele zonder coating. Maar als je dat een keer gezien hebt dan weet je dat je alleen hele goede filters moet gebruiken of helemaal geen filters, maar nooit iets er tussen in.
Vergeet ook vooral de polarizer test niet. Daar is het verschil helemaal extreem...
[ Voor 7% gewijzigd door mjtdevries op 23-04-2010 09:24 ]
Zelf ook geen last van vignetting bij een Tokina 12-24 met een Hoya HD cir-pol, polazier is geloofik zo'n 4 mm dik (?) icm met een Canon crop.wilmundo schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 20:43:
Ik ben erg gecharmeerd van de effecten die je met een polarisatiefilter kan gebruiken. Zelf heb ik een Nikon D90 icm de volgende lenzen:
Verwijderd
@ wolver1ne en Mobyrick
Thanks voor de feedback. Volgens mij klopte mijn beeldvorming wel. Ik denk dat ik het eerst ga proberen met een 10 stops (ik zal met name overdag bezig zijn en denk dan voor het effect echt wel langere sluitertijden nodig te hebben). Als het mij bevalt, dan kijk wel even verder voor een 2e filter, bijvoorbeeld 3 of 6 stops bij minder licht.
Thanks voor de feedback. Volgens mij klopte mijn beeldvorming wel. Ik denk dat ik het eerst ga proberen met een 10 stops (ik zal met name overdag bezig zijn en denk dan voor het effect echt wel langere sluitertijden nodig te hebben). Als het mij bevalt, dan kijk wel even verder voor een 2e filter, bijvoorbeeld 3 of 6 stops bij minder licht.
Ik kom net van de telefoon met Factory-Prices.nl.
Ik had daar onder andere een 110 (1000x) 77mm filter besteld: Deze zijn echter maanden niet leverbaar omdat er 'een probleem met het glas is in de fabriek'.
Lekker is dat, ik ga over anderhalve maand naar Cyprus.
Wil niet iemand mij zo'n filter lenen
Ik had daar onder andere een 110 (1000x) 77mm filter besteld: Deze zijn echter maanden niet leverbaar omdat er 'een probleem met het glas is in de fabriek'.
Lekker is dat, ik ga over anderhalve maand naar Cyprus.
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Hoe werkt dit? Tis niet dat je even het filmrolletje laat staan zoals bij analoogbonzz.netninja schreef op donderdag 22 april 2010 @ 21:10:
Hippe Cokin filters.....dacht ik.....geleend van iemand. Oi oi oi
[afbeelding]
gaat om de double mask 1
[afbeelding]
Foto 1 belichten, andere filter erop in het pikkedonker en dan foto 2 belichten? Vraag je toch om problemen met de belichtingstijd?
Het zal ongetwijfeld in de afgelopen 32 pagina's al een keer voorbij zijn gekomen, maar is B&W de enige producent van ND-filters met 10 stops verduistering?
Let op:
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money