Afgelopen dagen het hele topic maar even doorgenomen, en ik moet zeggen dat het me een beetje duizelt ;-)
Ik zit al een poosje te denken om een aantal filters aan te schaffen, en dan vooral polarisatie en ND filters.
Nu heb ik een viertal lenzen: 11-18 tamron groothoek (77mm), 18-55 canon kitlens (ik meen 55mm), canon 70-300mm (ook 55mm meen ik) en een sigma 105mm macro (mm onbekend ik meen 55).
Aangezien de groothoeklens ook gelijk de grootste diameter heeft, vroeg ik me af: gaat het werken als ik alle filtertjes in 77mm maat koop, en dan bijv. een verloopdingetje zodat ik ze toch kan gebruiken op de 55mm lensen? In prinicpe hoef ik het geld dan maar 1x uit te geven (ja ben een geldbewuste boerenhollander

). Of ga je dit op de 1 of andere manier merken in je foto's? Bij ND filters kan ik me haast niet voorstellen dat het iets uitmaakt, maar is dit bij polarisatiefilters ook zo?
Voorts zit ik te twijfelen of ik gewoon opzetfiltertjes moet aan gaan schaffen, of dat ik zo'n cokin systeem zal gaan gebruiken. Zijn er voor zo'n cokin systeem ook polarisatiefilters verkrijgbaar? Ik vind namelijk vooral ND filters en kleurfilters hiervoor.
Nog een vraag: heeft een polarisatiefilter uberhaupt zin op m'n tamron 11-18mm? Ik meen ergens gelezen te hebben dat pola's op groothoeklensen minder effect hebben. Heeft dit nog echt toegevoegde waarde, of koop je dan echt een nutteloos stukje glas voor op je lens?
Ik krijg de indruk dat per saldo een cokin systeem goedkoper is dan voorzetfiltertjes. Merk je dit ook nog in de kwaliteit? Ik lees her en der in het topic dat er een rode waas over de foto heen kan komen, maar dat lijkt mij makkelijk op te lossen met fotosjop. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met flares? Of contrastverlies? is dit bij het ene systeem meer aanwezig dan bij het andere?
Verder vroeg ik mij af wat nu de voordeligste manier is om ze aan te schaffen. ik had hvstars.com (oid) al voorbij zien komen, evenals factoryprices.com. Ook ken ik kameraexpress en konijnenberg.
Wat ik me ook afvroeg: stel dat ik het in het buitenland bestel: loop ik dan niet het risico op een naheffing van de douane , waardoor ik alsnog 3x zo duur uit ben dan door het in nld te bestellen?
Alvast bedankt voor het meedenken.