Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32
ik heb me een MRC UV filter gekocht standaard. Ik ga eerst inderdaad even kijken of pola wat voor me is. binnenkort naar ierland en dan zal ik het wel zien :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131383

Ik ga volgende week naar Ierland en wou wat experimenteren met een polarisatiefilter.
Alleen klopt het dat die krengen zo duur zijn? Je bent minimaal 50 euro kwijt (58mm).

Of heet iemand een goedkoop adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Maxsaver, komen nog wel verzendkosten overheen. ($ 9 of zo, ik heb er al een tijdje niet meer besteld).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 08:50

beerns

it is I, Leclerc

Anoniem: 131383 schreef op maandag 06 juli 2009 @ 15:27:
Ik ga volgende week naar Ierland en wou wat experimenteren met een polarisatiefilter.
Alleen klopt het dat die krengen zo duur zijn? Je bent minimaal 50 euro kwijt (58mm).

heb vorige week een B+W mrc kaeseman gekocht. 77 mm (wel wat groter dus), maar die was wel iets meer dan 50 euro, maar de qualiteit is ook super. LEES MAAR

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Anoniem: 131383 schreef op maandag 06 juli 2009 @ 15:27:

Ook naar ierland? ik ga de 30e naar ierland, zuid west ierland :) ik had ook gedacht een pola te kopen, maar wil het eerst even aanzien of ik het echt nodig heb. Voor een goede pola ben je inderdaad wat kwijt.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Tja, ik laat het altijd van het weer afhangen. En dat is in Ierland nu zo slecht te voorspellen ;)
Ik zou iedereen aan willen raden een pola te halen. Is het niet vanwege de warmere kleurtjes, dan is het wel om water te ontspiegelen.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Warmere kleuren? Dat heb ik nog nooit gezien. Er veranderd aardig wat aan je foto maar ik vind niet dat ze er warmer van worden.
Misschien interpreteer ik het wel verkeerd ofzo, je bedoeld echt de warmte als in de kleurbalans die je kan bijstellen?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224096

Vanmiddag mijn IR filter binnen gekregen van nog geen 15 dollar @ http://www.focalprice.com...nsparent_DI289T_8421.html

Ben er nog niet serieus mee bezig geweest aangezien ik geen tijd had. Maar ik vind het effect echt indrukwekkend. Dit was m'n eerste foto (let niet op compositie enzo, puur voor het effect)

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/upuet.jpg

Wat mij betreft zeker een aanrader _/-\o_ O+
Aan die paar euro's kun je je geen breuk vallen.

Binnenkort zal ik eens een testcase openen met dit filter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
Deathchant schreef op maandag 06 juli 2009 @ 16:27:
[...]

Ook naar ierland? ik ga de 30e naar ierland, zuid west ierland :) ik had ook gedacht een pola te kopen, maar wil het eerst even aanzien of ik het echt nodig heb. Voor een goede pola ben je inderdaad wat kwijt.
Ik heb ook voor vakantie net een pola besteld.
Zou 'm eerst kopen bij Maxsaver, of bij Hongsien...

Alleen dan komt ie uit HongKong, en dat gaat niet meer lukken voor de 17'e.
Dus dan toch maar voor een paar euro meer in NL besteld.

De Hoya Pro1 Digital Circular Pola 77mm voor € 81,98 inclusief verzending. :*)
Opzich een nette prijs voor in NL.

Afbeeldingslocatie: http://www.hoyafilter.com/products/hoya/images-pro1d/KF-GROUP.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 06-07-2009 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131383

Mr timbo

Hoe zijn massa filters?

Want bij deal extreem heb je ook genoeg filters.
http://www.dealextreme.com/search.dx/search.filter#806

Deze zijn allemaal heel goedkoop. En volgens mij niet super kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131383 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 09:33:
Mr timbo

Hoe zijn massa filters?

Want bij deal extreem heb je ook genoeg filters.
http://www.dealextreme.com/search.dx/search.filter#806

Deze zijn allemaal heel goedkoop. En volgens mij niet super kwaliteit.
Ik heb echt geen idee hoe de kwaliteit van de Massa filters is. Ik heb de gok gewoon genomen omdat deze filters toch bijna niks kosten. Ik had ook een ND8 filter gekocht van Massa. Hier ben ik echter minder over te spreken. Dit filter geeft nogal een blauwe kleurzweem en is dus niet 100% neutraal. :/

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 224096 op 07-07-2009 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Ben inmiddels ook voorzien van een B+W slim pola filtertje. Het is um.. wennen. Het is niet altijd voorspelbaar wat ie doet, maar dat zal de onwennigheid wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:27
Anoniem: 224096 schreef op maandag 06 juli 2009 @ 19:50:
Vanmiddag mijn IR filter binnen gekregen van nog geen 15 dollar @ http://www.focalprice.com...nsparent_DI289T_8421.html

Ben er nog niet serieus mee bezig geweest aangezien ik geen tijd had. Maar ik vind het effect echt indrukwekkend. Dit was m'n eerste foto (let niet op compositie enzo, puur voor het effect)

[afbeelding]

Wat mij betreft zeker een aanrader _/-\o_ O+
Aan die paar euro's kun je je geen breuk vallen.

Binnenkort zal ik eens een testcase openen met dit filter :)
Heb naar aanleiding van deze foto ook een IR filter bij DX besteld, met nog wat kleine dingetjes weliswaar. Maar ik ben er benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Anoniem: 224096 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:13:
Ik heb echt geen idee hoe de kwaliteit van de Massa filters is. Ik heb de gok gewoon genomen omdat deze filters toch bijna niks kosten. Ik had ook een ND8 filter gekocht van Massa. Hier ben ik echter minder over te spreken. Dit filter geeft nogal een blauwe kleurzweem en is dus niet 100% neutraal. :/
Als je toch al verwacht dat de kwaliteit tegen gaat vallen, waarom koop je ze dan? Alleen omdat ze goedkoop zijn?

Persoonlijk geef ik behoorlijk wat geld uit aan goede lenzen en dan ga ik niet moeilijk doen over m'n filters. Ik heb B+W en Hoya filters (allemaal multicoated, etc) en bestel vaak bij hvstar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
kdbruin schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 09:09:
[...]

Als je toch al verwacht dat de kwaliteit tegen gaat vallen, waarom koop je ze dan? Alleen omdat ze goedkoop zijn?

Persoonlijk geef ik behoorlijk wat geld uit aan goede lenzen en dan ga ik niet moeilijk doen over m'n filters. Ik heb B+W en Hoya filters (allemaal multicoated, etc) en bestel vaak bij hvstar.
Yep, goedkoop is in het geval van filters ook vaak duurkoop. Ik zou er echt niet aan moeten denken dat mijn filters de foto verknallen ofzo. Voor mij ook alleen B+W MRC's, ik doe liever in 1 keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Idd Moby. Ik heb ook een keer de fout gemaakt :) ik ook alleen nog de B+W MRCtjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Ik vind die goedkope filters wel leuk op uit te proberen. Ik heb nou niet het idee dat ik zo'n IR filter vaak zal gebruiken, maar soms zou het wel leuk zijn. Mocht ik het vaker gebruiken haal ik zo een B+W in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Extreme smell schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:02:
Ik vind die goedkope filters wel leuk op uit te proberen. Ik heb nou niet het idee dat ik zo'n IR filter vaak zal gebruiken, maar soms zou het wel leuk zijn. Mocht ik het vaker gebruiken haal ik zo een B+W in huis.
Dit dus. Bij de wat meer experimentelere filters rommel ik liever eerst wat aan met goedkope merken. Als ik er achter kom dat ik er echt meer mee wil doen koop ik wel een B+W. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06 07:36
Ey guys,

Ik wil een polarisatiefilter halen voor mijn pa's 10-22 en voor mijn 17-40 f4. Beide zijn 77mm, maar omdat die 10-22 groothoek is, wil ik een slimfilter nemen. Nu zat ik te kijken naar die Hoya filters, maar welk moet ik nu pakken? Bij cameranu verschillen ze 8euro ofzo in prijs, waar zit 'em die 8 euro in? Of zit er dermate weinig verschil tussen beide filters dat het niet uitmaakt welk ik neem?

Het zijn trouwens de Hoya Circulair Polarising 77mm Hmc Pro 1 Digital en de Hoya Circulair Polarising 77mm HD, waarbij die laatste dan 113,- kost en die ander 120euro.

Als iemand anders nog een goed idee heeft voor een ander merk hoor ik het natuurlijk graag :) Ik ga overigens geen goedkoop filter op deze lenzen zetten, iets in de klasse van die Hoya's vind ik wel een goede prijs. Ik zag wel dat die B+W's zo'n 100 euro duurder waren :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
De_Bastaard schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:56:
...

Het zijn trouwens de Hoya Circulair Polarising 77mm Hmc Pro 1 Digital en de Hoya Circulair Polarising 77mm HD, waarbij die laatste dan 113,- kost en die ander 120euro.

....
Ja ik heb een goed idee, bespaar je geld en koop de Hoya Circulair Polarising 77mm Hmc Pro 1 Digital niet voor 113 euro maar EUR 81,98 inclusief verzending :?

Redcoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Wel raar dat Redcoon 40euro goedkoper is dan alle andere winkels :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-06 06:39
Bij Factoryprices hebben ze een Hoya UV Pro1 HMC Super 77mm filter voor 53,nogwat. Waarom dan 120 euro betalen, terwijl dat die filter 12 coatings heeft, en degenen die jij aangeeft, maar 3 en 5. En die coating is dan weer goed om reflecties, etc. tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06 13:07

Zuurstok

Passionately curious

heeft iemand trouwens ervaring met Redcoon ?
Hoe snel word het geleverd ?
want ik moet nog een 77mm pola filter hebben van hoya, en die is hier maar 76 euro.
Lijkt me een redelijke deal.

Het enigste probleem is is dat ik al over 2 weken op vakantie ga, dus hoe snel leveren ze ?:)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Heb nu een Hama C14 pola filter. M'n pa was naar een fotozaak in Düren gegaan voor die Hoya filter, maar die was uitverkocht. De meneer achter de balie had echter wel een Hama Pola filter in de aanbieding, normaal 233,- .. en nu 130 :D

14 lagen coating, prima ding lijkt me :) http://www.hama.co.uk/por...39ADF4DAC.tomcat_uk_lin28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 15:39
TranceSetter schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:05:
Bij Factoryprices hebben ze een Hoya UV Pro1 HMC Super 77mm filter voor 53,nogwat. Waarom dan 120 euro betalen, terwijl dat die filter 12 coatings heeft, en degenen die jij aangeeft, maar 3 en 5. En die coating is dan weer goed om reflecties, etc. tegen te gaan.
Je vergeet dat hij op zoek is naar een pola filter, niet een UV filter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:56
JvdW schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 21:54:
[...]

Ja ik heb een goed idee, bespaar je geld en koop de Hoya Circulair Polarising 77mm Hmc Pro 1 Digital niet voor 113 euro maar EUR 81,98 inclusief verzending :?

Redcoon
http://maxsaver.net/Hoya-...lar-Polarizer-Filter.aspx

53 euri excl

[ Voor 4% gewijzigd door jejeh op 09-07-2009 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Inderdaad, die had ik ook kunnen adviseren.
Komt nog zo'n 4 dollar aan verzending bij, das ook niks....

Alleen moest ik het zeker vóór de 17e hebben ivm vakantie....
dan kan je er niet van op aan...

Vandaar de goedkoopste uitgezocht in NL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Ghenzi schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:45:
heeft iemand trouwens ervaring met Redcoon ?
Hoe snel word het geleverd ?
want ik moet nog een 77mm pola filter hebben van hoya, en die is hier maar 76 euro.
Lijkt me een redelijke deal.

Het enigste probleem is is dat ik al over 2 weken op vakantie ga, dus hoe snel leveren ze ?:)
Ik heb de Hoya Pro1 Digital Circular Pola 77mm besteld bij Redcoon.
Ook vanwege het feit dat ik het vóór de vakantie nodig heb....

Anders had ik wel bij Maxsaver besteld....

Bestelling Redcoon:
- 6 juli besteld ( 's avonds )
- 7 juli een mail dat ie verzonden is
- 8 juli mannetje van GLS aan de deur _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-06 06:39
JvdW schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:05:
[...]

Ik heb de Hoya Pro1 Digital Circular Pola 77mm besteld bij Redcoon.
Ook vanwege het feit dat ik het vóór de vakantie nodig heb....

Anders had ik wel bij Maxsaver besteld....

Bestelling Redcoon:
- 6 juli besteld ( 's avonds )
- 7 juli een mail dat ie verzonden is
- 8 juli mannetje van GLS aan de deur _/-\o_
Maxsaver had hem ook op tijd gestuurd. Ik had mijn 3 filters op zaterdag besteld, en woensdag waren ze binnen :) Maar je hebt je filter nu, hoog tijd om ff te proberen voordat je op vakantie gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvds
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04-2021
Ik weet niet zeker of het mag, maar ik heb hier nog een hele stapel filters liggen. Miss dat sommigen onder jullie er enkele kunnen gebruiken. Je kan de lijst downloaden via volgende link: http://www.mediafire.com/download.php?1z9mdimcs25

Prijzen kunnen overeengekomen worden of ik kan ze zelfs gratis weggeven (excl verzendkosten dan natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielrenner
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik heb wel interesse in je 55mm filters.
Maar hoe stuur ik een pm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvds
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04-2021
goede vraag. Als iemand het weet: stuur maar door. Stuur anders maar een mailtje naar nickvanderstocken apenstaartje msn . com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

DM ;)

myreact->voorkeuren->privacy->vinkje aanmeppen bij Direct messages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Kan iemand mij vertellen of dit een beetje een redelijk kwaliteits filter is ?
( ik weet dat de kwaliteits flilters voornamelijk hoya en b+w zijn maar precieze types enzo... )

Zou uitkomen op rond de 55euro excl.
vind ik wel een top prijsje eerlijk gezegt voor een 77mm hoya pola filter :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ghenzi schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 20:35:
Kan iemand mij vertellen of dit een beetje een redelijk kwaliteits filter is ?
( ik weet dat de kwaliteits flilters voornamelijk hoya en b+w zijn maar precieze types enzo... )

Zou uitkomen op rond de 55euro excl.
vind ik wel een top prijsje eerlijk gezegt voor een 77mm hoya pola filter :)
Als ik je een tip mag geven....hou je bij de MRC varianten (als het gaat om B+W) en voor Hoya geldt dat je je bij de SHMC varianten moet houden. Zeer goed glas, ontspiegeld etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

heb je dan ook een adresje waar ze hoya SHMC 77mm circ pola voor een redelijk prijsje verkopen ?
maxsavers en redcoon enzo verkopen of alleen maar 77mm uv of geen 77mm pola oid.

En zou je alsjeblieft een beredenering willen geven waarom ik alleen voor MRC of SHMC zou moeten gaan ? ( jaa ik ken al die theoretische dingetjes wel enzo, maar jij komt over alsof je daadwerkelijk ervaring direct uit de praktijk hebt. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ghenzi schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 22:34:
En zou je alsjeblieft een beredenering willen geven waarom ik alleen voor MRC of SHMC zou moeten gaan ? ( jaa ik ken al die theoretische dingetjes wel enzo, maar jij komt over alsof je daadwerkelijk ervaring direct uit de praktijk hebt. )
Nou, ik had eerst een B+W 77mm UV gekocht voor 40 euro. Zonder MRC dus. Ik merkte dat in tegenlichtsituaties de aanwezige flare enorm versterkt werd door het filter (grotere "kringen" en verder uitgesmeerd).
Ik heb de filter omgeruild tegen de MRC variant. Dus multi coating resistant en ontspiegeld glas. Uiteraard meteen tegenlichtfoto's gemaakt, totdat ik de flare door de zoeker zag en toen foto's gemaakt. De aanwezige flare werd niet erger dan dezelfde foto zonder de filter. Dus ik geloof nu wel dat meer glas voor je lens zetten toch negatieve dingen kan betekenen als je het "verkeerde" filter ervoor zet.

Ik bestel de filters gewoon bij fotokonijnenberg. Ik weet zo 1,2,3 niet waar je de SHMC's of MRC's goedkoper kunt krijgen. Er is al vaker een link hier gepost in dit topic waar je dit het goedkoopst kunt krijgen. Ergens in china ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:19
Ik wil graag weten of een polarisatiefilter iets voor mij is. Ik ben alleen van plan om over een jaar ofzo de kitlens te vervangen voor iets als een Sigma 17-70 F2.8-4.5. Die heeft een diameter van 72 mm, de kitlens 55 mm. Bij die lens wil ik dan ook een goede polarisatiefilter kopen, maar dan zit je over de 100 euro. Best een smak geld.
Is het dan handig om nu een cheap-ass filter te kopen voor de kitlens (25 euro) en te kijken of het bevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Laatst online: 25-01 07:07
@PowerUp
Koop gelijk een goede 72mm filter en een 55-72 verloop ring. Hoef je straks niet weer een filter te kopen voor de Sigma. En een pola is altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Om te kijken of het bevalt zou ik wel een cheap ass filter kopen ja. Kijk ff bij dealextreme ofzo.

Edit: at the other hand, een dx pola filter zal nooit een goeie indruk geven van 'de polarisatie filter'.
Begin anders met het goedkoopste BW filter op 55 mm, die zijn niet heel erg duur. Al je overstapt verkoop je hem gewoon weer.

[ Voor 54% gewijzigd door Extreme smell op 12-07-2009 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
wolver1ne schreef op zondag 12 juli 2009 @ 12:19:
@PowerUp
Koop gelijk een goede 72mm filter en een 55-72 verloop ring. Hoef je straks niet weer een filter te kopen voor de Sigma. En een pola is altijd handig.
Punt is dat ik nog niet zeker weet of het de Sigma gaat worden. Een andere lens is weer een andere filtermaat meestal. Ik wil het liefste meteen de goede maat kopen.
Extreme smell schreef op zondag 12 juli 2009 @ 12:39:
Edit: at the other hand, een dx pola filter zal nooit een goeie indruk geven van 'de polarisatie filter'.
Begin anders met het goedkoopste BW filter op 55 mm, die zijn niet heel erg duur. Al je overstapt verkoop je hem gewoon weer.
Hmm een Hoya Pro1 is nog wel te betalen, het zou ook jammer zijn als een slecht filter je foto's verknalt.

[ Voor 34% gewijzigd door PowerUp op 12-07-2009 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Deathchant schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 21:41:
[...]

Als ik je een tip mag geven....hou je bij de MRC varianten (als het gaat om B+W) en voor Hoya geldt dat je je bij de SHMC varianten moet houden. Zeer goed glas, ontspiegeld etc.
Het filter wat hij wil voor dat geld heeft multi coating ;)
Dus wat dat betreft zit ie wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:35
Een Hitech 100mm Neutral Density Graduated filter kit binnen. Vorige week besteld bij www.Formatt.co.uk. Ga nu op zoek naar een Cokin Z-Pro filter houder, waarin deze filters precies passen volgens De heer Van Daal.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2491/3717166550_4d5755893e.jpg?v=1247496672

[ Voor 39% gewijzigd door Jochem op 13-07-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

wolver1ne schreef op zondag 12 juli 2009 @ 12:19:
@PowerUp
En dan maar hopen dat er geen zonnekap op de kitlens gebruikt wordt, anders past die niet meer bij gebruik van de verloopring.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KKoning
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:06
Heren, ik ben eigenaar van een 450d en zou graag een aantal filter aan willen schaffen. ND Grad en kleurenfilters bijvoorbeeld. Hiervoor heb ik al een Cokin systeem gezien, maar raak een beetje de weg kwijt qua wat ik nu allemaal precies moet kopen als voorset stukjes. Ik heb de standaard 18-55 IS lens en de 55-250 IS lens. Beiden met een diameter van 58 mm meende ik.

Daarnaast wat voor een filters raden jullie aan voor met name autofotografie. Het lijkt me gaaf om mijn foto's wat meer naar de top gear stijl te krijgen. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Top Gear is zeer sterke ND grad filters, verder misschien een pola filter? Veder staat in de startpost wel wat info over het cokin systeem en welke je kan kiezen. Kleurenfilters is eventueel achteraf ook met nabewerking te doen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:35
Over het Cokin systeem: let op de (toch wel aanwezige) magenta kleurzweem over je foto's zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2450/3700448761_a88d496ed3_o.jpg
Zie ook dit Dutch Photo Zone draadje. Daarom heb ik mijn filters in de UK besteld bij www.formatt.co.uk en wel deze. Zie ook 2 posts eerder: Jochem in "Het grote filter topic".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295785

Die magenta cast heb ik wel vaker gezien bij cokin's, kwestie van prijs/kwaliteit, of overstappen op een betere set of blijven shoppen tot het het wel/niet wordt... dan toch kijken naar lee's of hightech's imho als je er meer mee wilt doen dan experimenteren.

Heb overigens de volgende filters nog liggen ivm overstap, pm maar bij belang, allemaal schoon en zonder krassen.

Hoya Pro1 Digital UV Filter 82mm
Hoya Pro1 Digital UV Filter 55mm 3x
Hoya Pro1 Digital UV Filter 77mm
B+W 55E KR 1,5 1,1x Skylightfilter
Minolta 55mm Circulair polarisatiefilter
B+W 49ES Circulair polarisatiefilter
DORR 52mm Circulair polarisatiefilter

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 295785 op 14-07-2009 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Het is uiteindelijk een Hoya Pro1 55mm pola filter geworden. Niet heel erg duur, maar de resultaten zijn best aardig. Ik heb even gekeken, maar het filter veroorzaakt voor zover ik kan zien geen extra flares.

Hier wat voorbeeldjes:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jx3Zda8tr56YM7JdA1I6gzki/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HkAggm33IIMPo4AwRw7HJV8A/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cNDAU8hM7TMKRvUWVbIqaip0/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y00Y7WjcQZsCVttzIvmHVqJd/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
Ik heb een Tamron 17-50 F2.8 gekocht, zoek alleen nog een UV-filter ter protectie. Veel besproken merken wat ik hier lees zijn B+W en Hoya. Nu heb ik de volgende filter gezien, B+W 67mm UV Filter MRC voor €48 bij KE. Zou deze filter voldoen voor portret/ party en alledaags fotografie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

wil je je niet eerst afvragen waarom je uberhaupt een uv filter nodig hebt ?
Onder wat voor omstandigheden fotografeer je dat je een uv filter wilt hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Die is prima. Als je geen haast hebt kan je nog even verder kijken naar de bekende winkels in Japan (maxsaver) of misschien factoryprices.

EDIT: als hij dat niet vraagt hoeven wij daar niet op in te gaan lijkt me? Hij wil graag een filter en heeft er 1 uitgezocht. Om nu bij iedereen die een filter wil aanschaffen te vragen waarom hij dat wil lijkt me iets te veel van het goede. Hij zegt overigens dat hij aan party gebeuren doet dus daarom misschien ofzo. Misschien ook wel niet, wie weet?

[ Voor 56% gewijzigd door Moby op 21-07-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Gewoon voor het geval dat, ik heb liever dat ik een stukje bescherming er voor heb zitten van een paar euro's dan dat ik perongeluk met de lens zelf ergens tegenaan stoot of er iets gebeurd. Factoryprices is toch net weer een tientje goedkoper zie ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Deef_K op 21-07-2009 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Neefdave schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 15:23:
Nu heb ik de volgende filter gezien, B+W 67mm UV Filter MRC voor €48 bij KE. Zou deze filter voldoen voor portret/ party en alledaags fotografie?
Een prima filter zou ik zeggen!! Een UV filter is puur ter bescherming van je frontelement en voegt geen effecten toe o.i.d., ik ga er vanuit dat dat ook de bedoeling is :)
Dus ik zou zeggen: kopen die hap! Ik heb de 77mm variant hiervan en ik betaalde 80 euro ervoor...

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 21-07-2009 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 12-06 13:32
Jochem schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 15:30:
Over het Cokin systeem: let op de (toch wel aanwezige) magenta kleurzweem over je foto's zoals deze:

[afbeelding]
Zie ook dit Dutch Photo Zone draadje. Daarom heb ik mijn filters in de UK besteld bij www.formatt.co.uk en wel deze. Zie ook 2 posts eerder: Jochem in "Het grote filter topic".
Ik heb net 2 weken vakantie in Cornwall gedaan en veel met m'n nieuwe ND's gespeeld. Af en toe een foutje gemaakt met de positionering maar dit ben ik gelukkig niet tegengekomen. Super neutraal zijn ze niet maar dit is wel heel erg.

En ja, het zijn niet de beste filters op de markt maar voor nog geen 40 euro voor een setje van 3 en houder verwacht ik dat ook niet

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neefdave schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 15:23:
Ik heb een Tamron 17-50 F2.8 gekocht, zoek alleen nog een UV-filter ter protectie. Veel besproken merken wat ik hier lees zijn B+W en Hoya. Nu heb ik de volgende filter gezien, B+W 67mm UV Filter MRC voor €48 bij KE. Zou deze filter voldoen voor portret/ party en alledaags fotografie?
Prima filter, al zou ik deze ook als optie bekijken, met huidige dollarkoers ong. 30 euro.
http://maxsaver.net/HOYA-...on-Digital-UV-Filter.aspx

Zelfde kwaliteit als de pro1, maar keihard glas (je kunt ze tegen een steen beuken en t blijft heel) en naast de s-hmc coatings ook een speciale coating welke vuil afstoot (i-dee-aal!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Dan neem ik aan dat je deze bedoelt? http://maxsaver.net/HOYA-...-67-67mm-UV-0-Filter.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 23:17
Iemand enig idee wat het verschil is tussen deze twee? Zijn allebei B&W MRC 77mm

BW1056702BWF B&W 007 MRC XS PRO Digital 77 € 77,00
BW70252BWF B&W UV MRC 77 E 010 € 79,95

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns

beerns

it is I, Leclerc

AugmentoR schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:52:
Iemand enig idee wat het verschil is tussen deze twee? Zijn allebei B&W MRC 77mm

BW1056702BWF B&W 007 MRC XS PRO Digital 77 € 77,00
BW70252BWF B&W UV MRC 77 E 010 € 79,95
De eerste

De tweede

Oftewel. De eerste is puur ter beveiliging en de 2e is ook bedoeld als UV filter.
Duidelijk?

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 23:17
Sommige mensen weten ook alles (te vinden) :) bedankt!

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik heb een vraag over de B+W ND 110 filter. Aangezien ie 10 stops weg filtert, krijg je als je een foto maakt in een drukke winkelstraat met winkelend publiek dat ze in weze op de foto weggevaagd zijn. Dit omdat ie de beweging in de foto dus wegvaagd. Maar wat nu als je zeg maar zo'n zelfde foto maakt, maar dan met jezelf in het midden van de foto? Jij staat stil, de rest is in beweging. Op de uiteindelijke foto wordt jij dan toch niet weggevaagd? Maar dan wordt je dan toch eerder omhult met de bewegende mensen die weggevaagd zijn op de foto toch?

Wil namelijk zo'n filter kopen voor ik op herstvakantie ga en Petra bezoek. En gezien Petra elke dag overspoeld wordt door massa mensen wil ik hen dus wegfilteren zodat ik als enige over blijf. Hopelijk snap je dus nu een beetje wat mijn vraag is. Lukt dat met die filter of wordt ik dan ook weggevaagd? Lijkt mij niet, omdat ze enkel de beweging uit de foto halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 20:01
Joosie200 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 10:25:
Ik heb een vraag over de B+W ND 110 filter. Aangezien ie 10 stops weg filtert, krijg je als je een foto maakt in een drukke winkelstraat met winkelend publiek dat ze in weze op de foto weggevaagd zijn. Dit omdat ie de beweging in de foto dus wegvaagd. Maar wat nu als je zeg maar zo'n zelfde foto maakt, maar dan met jezelf in het midden van de foto? Jij staat stil, de rest is in beweging. Op de uiteindelijke foto wordt jij dan toch niet weggevaagd? Maar dan wordt je dan toch eerder omhult met de bewegende mensen die weggevaagd zijn op de foto toch?

Wil namelijk zo'n filter kopen voor ik op herstvakantie ga en Petra bezoek. En gezien Petra elke dag overspoeld wordt door massa mensen wil ik hen dus wegfilteren zodat ik als enige over blijf. Hopelijk snap je dus nu een beetje wat mijn vraag is. Lukt dat met die filter of wordt ik dan ook weggevaagd? Lijkt mij niet, omdat ze enkel de beweging uit de foto halen.
Ja dat moet lukken, je zal wel voor een scherpe afdruk van je eigen persoon wel lang stil moeten staan....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213673

hallo allemaal,
Ik heb na het zoeken door dit zeker handige forum nog een paar vragen,
Ik heb gisteren een sigma 10-20 gekocht met daarbij een hoya HD circulaire polarisatie filter.
Deze past op mijn lens met de bijgeleverde zonnekap.
Ik snap de werking van de polarisatiefilter en ik denk dat de filter en zonnekap een andere functie hebben.
Klopt het dan dat het goed is om ze beide tegelijk te gebruiken?
In principe kan ik met de zonnekap op aan de polarisatiefilter draaien. Dit komt omdat het een kleine zonnekap is.

bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zonnekap gebruikt je altijd tenzij hij echt in de weg zit. Pola gebruik je om schitteringen weg te neemen of om je luchten extra kleur te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-06 11:56
Wijnands schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 13:38:
Zonnekap gebruikt je altijd tenzij hij echt in de weg zit. Pola gebruik je om schitteringen weg te neemen of om je luchten extra kleur te geven.
In mijn ogen niet alleen luchten extra kleur te geven, maar ook de contrast van objecten te verhogen. Niet 'mat' objecten, maar glimmende of 'op water' objecten te 'enhancen'.

Het geeft gewoon een extra 'dimensie' als het ware, als het neer komt op contrasten mbt veel 'overbelichte' hoeken. Dus water-, lucht-, lak-, <insert overbelichting object>weerspiegelingen.

(kan ik 2 foto's zo tevoorschijn toveren waar je echt denkt van ... uh ... zelfde tijdstip????)

Extra om je statement toe te lichten met situaties, voor de primaire vraagsteller.

Kap is immers, net als hij zelf al aanvoelde, voor directe flare tegen te gaan :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door LinuX-TUX op 25-07-2009 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213673

okee bedankt,
ik ga binnenkort naar Toscane op vakantie om veel landschapfoto's met mooie blauwe luchten te maken en ga zonnekap en polarisatiefilter zoveel mogelijk tegelijk gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kap is niet alleen voor directe flare. Bij felle zon werkt 't ook scherpte en contrast verhogend. Wat jij zegt over overbelichte hoeken is iets wat wat mij betrft volgt uit schitteringen wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Nu ben ik ook opzoek naar polarisatiefilter voor mijn lens 67mm filter maat.
Nu heb je van B+W de kaeseman MRC Slim en de gewone MRC slim, gevonden op maxsaver.net
Als ik goed calculeer van Amerikaanse dollar naar de euro is het verschil slechts €7,-

Uit de tekst die op de site staat word gezegd dat de kaesemann variant uit het hogere segment is. Leuk natuurlijk zo'n verhaaltje (WC-eend) maar kan iemand dit daadwerkelijk ook beamen? Anders steek ik dat wel in de verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 17:13

mennovanw

Canon? You can!

Neefdave schreef op maandag 27 juli 2009 @ 16:54:
Uit de tekst die op de site staat word gezegd dat de kaesemann variant uit het hogere segment is. Leuk natuurlijk zo'n verhaaltje (WC-eend) maar kan iemand dit daadwerkelijk ook beamen? Anders steek ik dat wel in de verzendkosten.
Welke lens ga je de pola op gebruiken? De slimline pola's van B+W zijn echt een ontzettende pain in the ass qua lensdop (ding is altijd kwijt en valt er altijd af, ik heb al een aantal keer stevig met de Heer gesproken ;) ) en alleen nuttig met ultra groothoek lenzen (onder 20 mm effectief en dan alleen wide-open op de wijdste stand).

De kaesemanns hebben een extra rubber tussen de twee ringen van de pola zitten waardoor ze waterdicht zijn (toch fijn i.c.m. een 1D3 en een weathersealed lensje). Optisch zijn de MRC's en de MRC ksm's hetzelfde. Wel een van de MRC-varianten nemen heh? Want dat scheelt dus wel qua optische kwaliteit.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Als je naar mijn sig had gekeken komt die op een Tamron 17-50 F2.8 op een 400D.
Dat slim heb ik eigenlijk niet nodig, de B+W 67mm Circular Polarizer C-POL Filter NEW F-PRO CPL staat er ook nog. Weliswaar goedkoper maar niet MRC, althans dat kan ik er niet uit concluderen. Je gaat toch snel richting de €100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Neefdave schreef op maandag 27 juli 2009 @ 19:02:
Als je naar mijn sig had gekeken komt die op een Tamron 17-50 F2.8 op een 400D.
Dat slim heb ik eigenlijk niet nodig, de B+W 67mm Circular Polarizer C-POL Filter NEW F-PRO CPL staat er ook nog. Weliswaar goedkoper maar niet MRC, althans dat kan ik er niet uit concluderen. Je gaat toch snel richting de €100,-
Had toch ook gekund op je 18-55'je ;)? Maar je hebt gelijk, ik had even niet gekeken. Neem absoluut een MRC-variant. Ze hebben het ding niet op de website staan zie ik (je kan ze even mailen) maar ze leveren ze wel (heb er zelf 1 bij ze besteld een halfjaar terug).

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Die is 't geld niet waard. Zo kijken we allebei er overheen. Ik heb ze even gemaild. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293952

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het verwijderen van een vastzittend UV-filter op een objectief?!

Om `t verhaal ff wat specifieker uit te leggen...
Vorige jaar tijdens de vakantie is m`n Canon EF-S 10-22 uit m`n tas gevallen (dus een hoogte van ongeveer 1,5 meter) op asfalt. Het objectief zelf heeft er wonderwel geen schade van ondervonden (ook niet intern, anders had ik dat inmiddels wel gemerkt). De lensdop en het filter (een Hoya Super Pro1 Digital) zijn wel beschadigd, maar gezien de val niet heel ernstig. Probleem is nu dat het Hoya filter er vast opzit en ik deze er eigenlijk wel af willen hebben aangezien ik graag een pola op m`n 10-22 wil gaan gebruiken en ik vermoed dat een B+W Slim pola nog te dik wordt om op de 10-22 met Hoya filter te plaatsen waardoor ik de 10-22 niet op 10 of 11 milimeter kan gebruiken (wat ik dus echt niet kan missen). Ik vermoed dus dat de schroefdraad van of het filter, of het objectief verbogen is (of allebei). Ik heb al vele dingen geprobeerd om het filter eraf te krijgen. Mijn pure spierkracht, al dan niet in samenwerking met van die anti-slip doekjes, met een mes tussen het filter en het objectief gaan wrikken, met een waterpomp tang het filter los proberen te draaien. Niks helpt helaas. Ik ben bang dat het filter en de 10-22 nu een onafscheidelijke combinatie voor `t leven is geworden. Ik zou de lens kunnen opsturen naar bijv. ROFA maar ik betwijfel of zij het filter eraf kunnen halen met garantie dat ze `t glaswerk van de 10-22 niet beschadigen.

Misschien zijn er mensen die ervaring met bovenstaand probleem hebben en een (mogelijke) oplossing weten?!

Ooh ja, misschien dat er mensen zijn die de dikte/hoogte van hun B+W Slim MRC (Kaeseman) Pola (of een vergelijkbaar Hoya exemplaar) voor mij kunnen opmeten om te zien of deze misschien i.c.m. de 10-22 en Hoya filter te gebruiken is op 10mm (die 10mm is voor mij echt een must).

Alvast super bedankt voor eventuele reacties/tips e.d.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293952

Sjonge, jonge wat een verhaal weer zeg :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Er zijn speciale tangen om vastzittende filters te verwijderen. Ik zo rofa gewoon even bellen, misschien kunnen ze het doen terwijl je wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73026

Ooh ja, misschien dat er mensen zijn die de dikte/hoogte van hun B+W Slim MRC (Kaeseman) Pola (of een vergelijkbaar Hoya exemplaar) voor mij kunnen opmeten om te zien of deze misschien i.c.m. de 10-22 en Hoya filter te gebruiken is op 10mm (die 10mm is voor mij echt een must).
Ik heb vorige week een B+W slim MRC gekocht en kan hem wel opmeten voor je. Echter ben ik beginner en 10-22 zegt me niets.
Dus als je in jip en janneke taal beschrijft welke maten je wilt hebben dan meet ik even met een schuifmaat.

Op de filter staat iig 55 slim c-pol mrc

Nu heb ik ook een vraagje . Wat is het merkteken voor de polarisatie? Ik had wat geprobeert met een polaroid zonnebril en als ik deze vertikaal hou dan staat C-pol bovenaan op de filter. is dit dan de "polarisatie richting" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerminator
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 18:40
mennovanw schreef op maandag 27 juli 2009 @ 18:00:
[...]
De kaesemanns hebben een extra rubber tussen de twee ringen van de pola zitten waardoor ze waterdicht zijn (toch fijn i.c.m. een 1D3 en een weathersealed lensje). Optisch zijn de MRC's en de MRC ksm's hetzelfde. Wel een van de MRC-varianten nemen heh? Want dat scheelt dus wel qua optische kwaliteit.
Waarom is de Kaesemann variant dan goedkoper? Bijv. 77mm MRC bij defilterspecialist: zonder ksm EUR 159,95, met KSM EUR 149,95.

Je zou haast denken dat er een of ander nadeel aan de KSM's verbonden is.

Trust me - I'm a lawyer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
Mijn B+W CPOL (77mm) is precies 7mm dik als ie op de lens zit (dus schroefdraad niet meegeteld).

Overigens doet ie 't prima zonder vignetten op mijn Tokina 12-24 (Nikon), maar 10mm is natuurlijk net wat ruimer dus kan zijn dat je een slim versie moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Kerminator schreef op maandag 27 juli 2009 @ 22:16:
[...]

Waarom is de Kaesemann variant dan goedkoper? Bijv. 77mm MRC bij defilterspecialist: zonder ksm EUR 159,95, met KSM EUR 149,95.

Je zou haast denken dat er een of ander nadeel aan de KSM's verbonden is.
Omdat je bij een niet-Kaeseman een slimfilter-dop er bij krijgt. Zo'n dop kost al gauw belachelijke 15-20 euro (edit: rond 8 gemiddeld op deze website). Dus Kaeseman is duurder hoe je het ook bekijkt, niet veel, maar wel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

wolver1ne schreef op maandag 27 juli 2009 @ 23:37:
[...]

Omdat je bij een niet-Kaeseman een slimfilter-dop er bij krijgt. Zo'n dop kost al gauw belachelijke 15-20 euro (edit: rond 8 gemiddeld op deze website). Dus Kaeseman is duurder hoe je het ook bekijkt, niet veel, maar wel duurder.
Krijg je er bij een KSM ook bij. Alle B+W slimlines worden geleverd met zo'n k*tdop.

@ Kerminator

De kaesemann's zijn duurder qua inkoop: ik denk dat de rare prijzing te maken heeft met de concurentie. Ik weet zeker dat ze hetzelfde glas gebruiken als de MRC's. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat de KSM's wat stroever roteren door het rubber (ik vind dat wel fijn).

[ Voor 14% gewijzigd door mennovanw op 27-07-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Joosie200 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 10:25:

In theorie werkt het... Maar je hebt heeeeel lange belichtingstijden nodig om mensen echt goed weg te krijgen. En dan moet je moet zelf wel errug stil zitten, om geen bewegingsonscherpte te produceren. Ik denk niet dat het in de praktijk erg goed zal werken.

In denk dat het beter in post-processing werkt. In Photoshop Element 7.0 bijvoorbeeld, zit een functie die het mogelijk maakt meerdere foto's te maken, waarbij je dan één foto als basis gebruikt, en de rest om mensen uit het beeld te filteren. Het idee is dat als je meerdere foto's hebt, je altijd wel een foto hebt waarbij de achtergrond zichtbaar is, en er geen persoon voor staat. Je hoeft in PSE alleen maar grof aan te geven welke persoon je in het orgineel weg wilt poezelen, en Photoshop doet de rest voor je, inclusief de uitlijning. (hoewel een statief vast het beste werkt). Staan een paar mooie demo's van op de website.

Ik heb het echter nog niet in de praktijk getest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns

beerns

it is I, Leclerc

Ik heb laatst ook een kaesemann gekocht. Een b+w MRC Kaesemann CPol 77mm Slim dus.
Waarom kaesemann? Omdat daar een betere sealing qua vocht in zit. Die is dus beter afgeschermd.
En waarom een Slim en geen normale mrc?
Ook heel eenvoudig. Bij een Polarisatie is de kans dan aanwezig dat je de (iets grotere) rand op je foto's krijgt en dat wil ik voorkomen.
Komt bij dat je een pola filter (ten minste IK) alleen erop schroeft in specifieke situaties. Die zit er toch niet standaard op. Daarvoor heb ik een B+W MRC UV, dus een normale waar dus wel de Canon lenskap op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Nou heb een mailtje terug betreffende de B+W MRC Polarisatie niet slim versie, of ze die ook hadden.
Dear Dave,
Thanks for your email.

Sorry the B+W 67mm NON-slim version was sold out at this moment.
Maybe you could try Hoya HD CPL which is the newest version of Hoya, many features have been updated. Hoya is also a well-known brand in the world.

Please click the link below for details, thanks.
http://maxsaver.net/HOYA-...izing-Digital-Filter.aspx

Best regards,
Lydia
Account Manager
H&V Champion Trading Co. Ltd.
Volgens haar een nieuwe versie van Hoya en zijn er veel dingen veranderd. Daarnaast scheelt het ongeveer $35. Meer info over de filter in de link van het mailtje. Ik denk dat dat ook een hele goede keus is voor dat geld. Ook vuil afstotend, 8 laagse anti-reflectie coating, kras bestendig. Voor een vele leukere prijs dan de B+W

[ Voor 6% gewijzigd door Deef_K op 28-07-2009 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Vis

Ik heb vanmorgen een Sigma 10-20 groothoek besteld, en nu heb ik dus ook een UV filter nodig.
Het liefst zo goedkoop mogelijk, omdat het toch alleen dient voor bescherming van het glas.

Maat: 77 mm

Zag op Bol.com een Hama UV filter voor 18 euro.

Is dit wat? Dient echt alleen maar voor de bescherming...

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

beerns schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:09:
Ik heb laatst ook een kaesemann gekocht. Een b+w MRC Kaesemann CPol 77mm Slim dus.
Waarom kaesemann? Omdat daar een betere sealing qua vocht in zit. Die is dus beter afgeschermd.
En waarom een Slim en geen normale mrc?
Ook heel eenvoudig. Bij een Polarisatie is de kans dan aanwezig dat je de (iets grotere) rand op je foto's krijgt en dat wil ik voorkomen.
Komt bij dat je een pola filter (ten minste IK) alleen erop schroeft in specifieke situaties. Die zit er toch niet standaard op. Daarvoor heb ik een B+W MRC UV, dus een normale waar dus wel de Canon lenskap op kan.
Tja... ik heb alleen last van vignetering op mijn Tamron 17-50mm f/2.8 op 17mm bij f/2.8 wanneer ik mijn pola bovenop het UV-filter schroef.

Slimline lijkt mij echt iets voor UWA, of 17mm op FullFrame wellicht. Op een crop-cam zijn de ongemakken van een slimlime filter-dop het mij niet waard. Het is een leuk verkoop-praatje maar ik zie de voordelen niet.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Vis schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 10:46:
Ik heb vanmorgen een Sigma 10-20 groothoek besteld, en nu heb ik dus ook een UV filter nodig.
Het liefst zo goedkoop mogelijk, omdat het toch alleen dient voor bescherming van het glas.

Maat: 77 mm

Zag op Bol.com een Hama UV filter voor 18 euro.

Is dit wat? Dient echt alleen maar voor de bescherming...
Sja... ik geloof dat de meningen hierover wel verdeeld zijn, maar het zou zonde zijn als je de eigenschappen van een lens van 450 euro verpest met een cheap ass filtertje....
Ik zou zeggen, geef gewoon 45 euro uit voor een hoya / B+W

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Prulleman schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 11:10:
[...]

Sja... ik geloof dat de meningen hierover wel verdeeld zijn, maar het zou zonde zijn als je de eigenschappen van een lens van 450 euro verpest met een cheap ass filtertje....
Ik zou zeggen, geef gewoon 45 euro uit voor een hoya / B+W
Hoezo verpest je de eigenschappen door middel van dit filtertje dan?
Kwaliteit van de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Vis schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 11:12:
[...]

Hoezo verpest je de eigenschappen door middel van dit filtertje dan?
Kwaliteit van de foto?
slechte coatings kunnen voor juist meer flare zorgen, aan dat soort dingen moet je denken.

Ik heb hier wel wat moois gevonden, een hele uitgebreide test,
http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html

1e interessante qoute:
The last sentence, however, isn’t completely true. We have to remember that each filter is also an additional optical element, which can increase the tendency of flares, can decrease the light transmission in a significant way, can change the color mapping or cause vignetting. So, when putting the UV filter on our lens we have to be aware of those facts.
vervolgens flare test van hama filter:
http://www.lenstip.com/11...72mm_UV_390_(0-Haze).html
zonder Hama
Afbeeldingslocatie: http://www.lenstip.com/upload2/2830_bez_filtra_seria3.jpg
met Hama
Afbeeldingslocatie: http://www.lenstip.com/upload2/2861_Hama-UV-seria3.jpg

Merk is trouwens ook geen garantie, zitten ook B+W filters tussen met aanzienlijke toename in flare, maar deze is bv wel ok:
http://www.lenstip.com/11...2mm_010M_UV-Haze_MRC.html
zonder B+W MRC
met B+W MRC
Afbeeldingslocatie: http://www.lenstip.com/upload2/2841_B+W-MRC-seria3.jpg

en populaire Hoya Pro1 dig
http://www.lenstip.com/11...Pro1_Digital_MC_UV-0.html
zonder hoya
met hoya
Afbeeldingslocatie: http://www.lenstip.com/upload2/2900_Hoya-Pro1-Digital-seria3.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door Prulleman op 28-07-2009 11:30 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Ja dan... wat een verschil idd..

Zal dan toch maar voor een kwalitatief betere filter opzoek gaan..

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Er zijn trouwens ook filters alleen ter bescherming, dus zonder enig effect. Wellicht ook nog iets om even naar te kijken? Ik weet overigens niet zeker of die filters geen enkele bijwerking hebben, maar ze hebben in ieder geval geen coating o.i.d. wat voor rare kleureffecten zou kunnen zorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Morrar schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 12:00:
Er zijn trouwens ook filters alleen ter bescherming, dus zonder enig effect. Wellicht ook nog iets om even naar te kijken? Ik weet overigens niet zeker of die filters geen enkele bijwerking hebben, maar ze hebben in ieder geval geen coating o.i.d. wat voor rare kleureffecten zou kunnen zorgen...
Klopt ja, Protect filters..
Maar daar betaal je ook al gauw 60 euri voor! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wat dus meteen weer 's aangeeft waarom ik sterk m'n bedenkingen heb bij beschermende filters bij goedkope lenzen.

Anyway, wat is 60 euro op de aanschafprijs van die sigma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Morrar schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 12:00:
of juist wel... bij veel lenzen/filters zijn de coatings er juist voor om flare en kleur effecten tegen te gaan. Ga je dan helemaal zonder heb je niet eens meer de coating van je lens!
Ik zou geen filter zonder coating halen zonder hele duidelijke test resultaten. Die coatings zitten er niet voor de grap op

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Vis schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 12:21:
[...]

Klopt ja, Protect filters..
Maar daar betaal je ook al gauw 60 euri voor! 8)7
Ik zou het wel echt doen hoor. Ik heb een B+W 77mm UV MRC van 80 euro. Niet flare versterkend. Ik heb voorheen een "normale" B+W UV gehad van 35 euro en de aanwezige flare werd alleen maar erger. Dus ik heb die toen snel tegen bijbetaling omgeruild tegen de MRC variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Hama UV-filters zijn gemeten slechter dan vensterglas. Vensterglas laat 85-87% van het licht door, Hama slechts 83%. Een fatsoenlijk UV filter zoals een B+W MRC laat 98% door, een Hoya HD zelfs 99%. Tiffen is ook zo'n drama.

Qua pola: de Hoya HD's zijn ook goed. Enige nadeel vind ik de aluminium ring die wat sneller vast komt te zitten dan de legering die B+W gebruikt. Maar optisch doen de HD's en de MRC's niet veel voor elkaar onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
@mennovanw, ik heb dan ook maar de HOYA 67mm HD Circular Polarizing Digital Filter besteld voor €56,68. Geen verkeerde prijs integenstelling tot de B+W's. Ben benieuwd of het wat is.

[ Voor 20% gewijzigd door Deef_K op 28-07-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Prulleman schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 13:04:
[...]
of juist wel... bij veel lenzen/filters zijn de coatings er juist voor om flare en kleur effecten tegen te gaan. Ga je dan helemaal zonder heb je niet eens meer de coating van je lens!
Ik zou geen filter zonder coating halen zonder hele duidelijke test resultaten. Die coatings zitten er niet voor de grap op
Nou ja, ik bedoelde ook niet dat ze helemaal geen coating meer zouden hebben, maar in ieder geval niet een coating die het licht op een bepaalde manier beïvloedt (zoals UV / polarizer / ND / etc). Ze zouden nog wel anti-reflectieve coatings kunnen hebben tegen flares etc. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze evengoed zo prijzig zijn; ze zijn wel coated, alleen niet om het licht te veranderen. Voordeel is dat als je geen UV (o.i.d.) coating erop gooit, je meer aandacht en geld kunt besteden aan anti-reflectieve coatings e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 28-07-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Neefdave

De HD versie pola's zijn wel ong 2 stops lichter als de Pro1 versies!
Beetje afhankelijk van de hoeveelheid zon die je hebt kan de keuze dus nog anders zijn welke te gebruiken,
ik gebruik de hd veel hier, maar de pro1 weer in landen waar de zon wat meer aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Anoniem: 175233 schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 00:37:
[...]

In theorie werkt het... Maar je hebt heeeeel lange belichtingstijden nodig om mensen echt goed weg te krijgen. En dan moet je moet zelf wel errug stil zitten, om geen bewegingsonscherpte te produceren. Ik denk niet dat het in de praktijk erg goed zal werken.

In denk dat het beter in post-processing werkt. [verhaal]

Ik heb het echter nog niet in de praktijk getest...
Hmm, allicht is het dan beter 100 euro te stoppen in PSE 7 i.p.v. in een ND filter. Kan ik blijvend gebruik van maken m.b.t. raw verwerking + uit proberen of me zoiets lukt in het programma. Dat plus dat de ND filter die ik op het oog heb op bestelling lijkt wel wordt geproduceerd (de 77mm variant) maakt het een makkelijke keuze. Bedankt voor je antwoord. :)
Pagina: 1 ... 4 ... 32 Laatste

Let op:
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money