Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik had voor mijn 17-55 lens een 77mm B+W UV gekocht die de bestaande flare behoorlijk verergerde. Deze filter heb ik vervangen met de MRC variant en toen was het weg. Ik zeg niet dat die MRC filter flare tegenhoudt, maar hij verergert em niet meer.....Dus of meer glas ALTIJD betekent dat er meer kans is weet ik zo net nog nietMobyrick schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:39:
[...]
Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk, meer glas betekend altijd meer kans op flares.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Maar toch klopt het, er is altijd meer kans met filterbebruik. Het hoeft niet te gebeuren maar het zal vaker gebeuren dan zonder filter.Deathchant schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:37:
[...]
Ik had voor mijn 17-55 lens een 77mm B+W UV gekocht die de bestaande flare behoorlijk verergerde. Deze filter heb ik vervangen met de MRC variant en toen was het weg. Ik zeg niet dat die MRC filter flare tegenhoudt, maar hij verergert em niet meer.....Dus of meer glas ALTIJD betekent dat er meer kans is weet ik zo net nog niet
Anoniem: 43565
Uitzicht over een vlatke in volle zon. Verder was het doel niet UV, maar gewoon bescherming. Gewoon met je camera rondlopen of je camera in je tas doen zonder weer zo'n dopje op de lens te hoeven klikken. Maar het viel me die dag wel voor het eerst op dat UV-licht ook echt een vervelend verschijnsel kan zijn.Mobyrick schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:39:
[...]
Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk, meer glas betekend altijd meer kans op flares.
[...]
Veel UV straling die dag dan zeker. Misschien overdrijf ik, maar er zijn mensen die wonderen verwachten van een UV. Dat is gewoon niet zo.
Henk zegt dat die 17-40 gewoon NIET flared.....I guess dat is dan ook het ene exemplaar voor het andereTranceSetter schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:20:
en dat terwijl mijn als 'flare-resistent' bekend staande 17-40 me maandagavond toch een dikke vette flare door mijn beeld gooidegrrrr. Naja, moeten we maar mee leren leven
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Anoniem: 296164
Welk 72mm filter kan ik het beste kopen aangezien ik over een paar maanden naar Zuidwest Amerika ga voor een rondreis en dus heel veel in de natuur ben en in zeer zonnige gebeieden? De maximum prijs mag zo rond de €100 liggen.
Iemand ideën of tips waar ik op moet letten?
UV voor lensbescherming en een pola als effectfilter (blauwe luchten en grotere contrasten).Anoniem: 296164 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 20:52:
Nu blijft mijn vraag eigenlijk nog steeds staan.
Welk 72mm filter kan ik het beste kopen aangezien ik over een paar maanden naar Zuidwest Amerika ga voor een rondreis en dus heel veel in de natuur ben en in zeer zonnige gebeieden? De maximum prijs mag zo rond de €100 liggen.
Iemand ideën of tips waar ik op moet letten?
Let er vooral op dat het geen houtje touwtje spul is (Hama, Tiffen en Hoya G-serie zijn wetenschappelijk bewezen slechter dan vensterglas) maar ontspiegeld en gehard (B+W MRC, Hoya HD). Dan ben je er niet met 100 bal overigens hoor (de Hoya HD's zijn trouwens best te te betalen en optisch het beste en hardste glas wat op dit moment in filterland te leveren is).
Ikzelf zweer bij de MRC's van B+W, omdat ze gewoon nooit vast komen te zitten en makkelijk te reinigen zijn (maar optisch een ietsje pietsje minder dan de Hoya HD's die net nieuw zijn).
[ Voor 9% gewijzigd door mennovanw op 28-05-2009 21:11 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts
Naar Zuidwest Amerika (ik neem aan dat je bedoeld: V.S.) zou ik zeker een CPL meenemen.
Kopen bij maxsaver.net of een betrouwbare e-bay winkel.
Foto's zijn wel licht bewerkt, maar qua kleurstelling kwam het eigenlijk wel zo uit de camera. Heb wel consequent het maximale effect opgezocht met het filter (vind het nu nog erg gaaf, misschien over een tijdje wat minder). Ga de komende tijd vaker op stap met CPL filter en vind het nu al elke euro waard (bij maxaver besteld btw)!
http://singhray.blogspot....-vignetting-building.html
Overigens een leuke blog over filters, voornamelijk Singh Ray filters, maar ja, wel leuk om te lezen.
Ik stack ook gewoon een pola en mijn circulaire grijsverloop-filter van B+W (waarvan de nut van het verloopfilter wat beperkt is doordat het grijs pas vanaf het midden begint). De effecten zijn overigens wel erg leuk; je landschapjes zijn een stuk beter in balans op die manier.wolver1ne schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:51:
Btw.. CPL + Grad ND = vet
http://singhray.blogspot....-vignetting-building.html
Overigens een leuke blog over filters, voornamelijk Singh Ray filters, maar ja, wel leuk om te lezen.
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts
Pol. filters:
Hoya 72 Polarisatie Circulair HD
B&W Polarisatie Circular 72E
UV filters:
Hoya UV 72 HD
B&W UV 72E 010 MRC
Heeft iemand ervaring met een van deze filters en kan mij adviseren welk merk in dit geval de betere is? Het gaat dus om zowel een Polarisatiefilter als een UV filter. Welk filter is kwalitatief gewoon goed?
Als je nog meer foto's van een pola en gradueel ND zoekt, ik heb er een paar jaar mee geschoten.wolver1ne schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:51:
Btw.. CPL + Grad ND = vet
Ben nu mijn filters een beetje kwijt (nou ja, vooral de houder), dus ik heb niks recents.
Overigens gaat het hier om een lineaire pola, maar voor het effect maakt dat niks uit natuurlijk
Finland 1
Finland 2
Texel 1
Texel 2
Texel 3
Je weet dat S-HMC beter is? Je noem ook de B+W MRC filters, die vaak duurder zijn dan een Hoya S-HMC, dus ik zou de HD schrappen en dan kiezen tussen de B+W MRC en Hoya S-HMC.Anoniem: 296164 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 13:38:
Na wat onderzoekswerk op internet heb ik keuze terug gebrachr naar de volgende fliters:
Hoya UV 72 HD
En dan zou ik het vooral af laten hangen van de prijs/beschikbaarheid, want de twee merken doen nauwelijks voor elkaar onder.
[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 01-06-2009 13:56 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
EDIT: om de onvriendelijkheid weg te nemen: "Multi Resistant Coating"
[ Voor 7% gewijzigd door Moby op 01-06-2009 20:03 ]
Verder schijnt MRC dus iets meer licht door te laten dan S-HMC, waardoor je in theorie minder last van reflecties hebt. Maar dan heb je het wel over 99,7% tegen 99,6% of iets in die orde van grootte.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
een 3-stops ND en een 6-stops ND-filter voor mijn foto's met wazig water op klaarlichte dag
Toch maar een 3 en een 6 stops gedaan? Dat is denk ik ook wel de verstandigste keuze. Zolang je 70-200 nog geen 77mm slikt kan je natuurlijk een step up ring kopen (of een step down, hoe zat het ook al weer, je weet wat ik bedoel).TranceSetter schreef op maandag 01 juni 2009 @ 23:26:
Zo, ff een order bij maxsaver geplaatst.
een 3-stops ND en een 6-stops ND-filter voor mijn foto's met wazig water op klaarlichte dagen een CPL van Hoya, de Pro1 versie. Alles op 77mm, moet ik alleen nog zorgen dat mijn 70-200 een 77mm wordt (lees, vervangen voor een f/2.8
) Ben benieuwd wanneer het aankomt
Als je ze alle drie op elkaar stapelt moet je wel 11 stops halen
Jah, toch maar naar de wijze woorden geluisterdMobyrick schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 16:37:
[...]
Toch maar een 3 en een 6 stops gedaan? Dat is denk ik ook wel de verstandigste keuze. Zolang je 70-200 nog geen 77mm slikt kan je natuurlijk een step up ring kopen (of een step down, hoe zat het ook al weer, je weet wat ik bedoel).
Als je ze alle drie op elkaar stapelt moet je wel 11 stops halen
Enne, als ik ze alle 3 stapel op mijn 17-40, dan krijg ik vast wel vignetting. Alhoewel, het is maar op crop-cam natuurlijk
Ik ga in de zomer een Canon 24-70 (of 24-105 weet het nog steeds niet) kopen, maar wil daar behalve een B+W UV filter (mrc natuurlijk) ook een Pola filter bij hebben.Anoniem: 296164 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 13:38:
Na wat onderzoekswerk op internet heb ik keuze terug gebrachr naar de volgende fliters:
Pol. filters:
B&W Polarisatie Circular 72E
UV filters:
Hoya UV 72 HD
B&W UV 72E 010 MRC
Heeft iemand ervaring met een van deze filters en kan mij adviseren welk merk in dit geval de betere is? Het gaat dus om zowel een Polarisatiefilter als een UV filter. Welk filter is kwalitatief gewoon goed?
Ik zie jouw filters. Welke heb je gekozen? Ik heb gelezen dat een B+W MRC Kaeseman circulair polarization filter (slim of normaal) als topqualiteit wordt beoordeeld. Dat heb jij niet genomen?
Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....
Ik heb ook een B+W MRC pola, geen Kaeseman overigens, en ik vind dat topkwaliteit genoeg, het verschil tussen Kaeseman en niet-Kaesman weet ik niet, moet ik nog een keer induiken.
Voor je beoogde lenzen heb je geen slim filters nodig, dit scheelt weer wat geld voor je. Dit kan je overmaken op mijn rekeningnummer.
Maxsaver heeft Kaesemann 77mm voor rond de 100-110 euro en 72mm voor 85-90 euro. Dat is gauw veel goedkoper dan hier Nederland. Dus als je wat centjes voor over hebt liggen, koop het. Erger dan een normale B+W CPL zal het zeker niet zijn.
Ik zat te denken aan een soort (kleine) pringlebuis, alleen dan 1 die aan de zijkant open gaat. Geen idee of het bestaat. Die kan dan gewoon in plaats van een lens in de tas.
(Ik zoek een oplossing voor 15-20 filters met een diameter van 58-77mm.
[ Voor 9% gewijzigd door LethalInnocence op 16-06-2009 19:39 . Reden: aantal filters ]
Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13
Volgens mij heeft het grotendeels iets te maken met de quality van de ring. Deze zou dusdanig gemaakt zijn dat hij minder gevoelig is voor temperatuurverschillen waardoor je filter niet zo snel "vast" komt te zitten.Mobyrick schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 16:39:
het verschil tussen Kaeseman en niet-Kaesman weet ik niet, moet ik nog een keer induiken.
Daarbij zou het edge sealed en meer waterdicht zijn, of het waar is weet ik niet.
Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....
Dus een 24-205 f4 is dan al snel té donker in bep. gevallen en de 24-70 f2.8 heeft dan wel genoeg licht.
Nu kan ie op mooie, heldere dagen op m'n 100-400 L en daarnaast op de (nog aan te schaffen) 24-70 L.
hopelijk is ie er snel.
Zodra het binnen is zal ik 's proberen om een paar voorbeeld foto's te maken en mijn indrukken te posten. Heb nog naar Lee gekeken maar dan ben ik echt veel geld kwijt en ik weet nog niet of ik dit vaak genoeg ga gebruiken om het de moeite waard te maken.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Het lichtverlies is bij alle pola's ongeveer gelijk.beerns schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 09:32:
Door dit pola filter verlies je ong. 2 stops aan licht.
Dus een 24-105 f4 is dan al snel té donker in bep. gevallen en de 24-70 f2.8 heeft dan wel genoeg licht.
En ik wil niet flauw doen, maar een pola gebruik je eigenlijk alleen als het buiten zonnig is. Denk je dan echt dat je dan met een f/4 te weinig licht hebt als je 2 stopjes minder licht hebt (dus f/8)?
Desnoods gooi je je iso omhoog van 100 naar 200..
het enige verschil wat ik kan vinden is de prijs en de MRC coating.
Van het kastje naar de muur lopen...
MRC heeft een hardere coating, beter bestendigd tegen vuil/water. Weet niet of er nog verschil in zit met het flaren.DancePlaza schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:53:
Zit er nog verschil in tussen de B+W 72mm UV 010 Haze Filter Coated NEW F-PRO en de B+W 72mm MRC UV 010 Filter F-PRO Multi-Coated Alloy
het enige verschil wat ik kan vinden is de prijs en de MRC coating.
Volgens mij is MRC ontspiegeld glas en versterkt de flare niet, de "gewone" B+W filter versterkte de flare van mijn 17-55 toch behoorlijk. Toen de filter omgeruild tegen een MRC en het was niet meer zo erg.NeOTheMaTriXM schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 22:25:
[...]
MRC heeft een hardere coating, beter bestendigd tegen vuil/water. Weet niet of er nog verschil in zit met het flaren.
Net even gekeken, met 17-40 heeft een non-mrc filter, en flare't uitgelijk nietDeathchant schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 08:45:
[...]
Volgens mij is MRC ontspiegeld glas en versterkt de flare niet, de "gewone" B+W filter versterkte de flare van mijn 17-55 toch behoorlijk. Toen de filter omgeruild tegen een MRC en het was niet meer zo erg.
voorbeeldje
Dat er lenzen zijn die volgens velen totaal NIET flaren en dan met name de 17-40, dat kan natuurlijk
Maar dat is, helaas, onzin. Een 17-40 flared wel degelijk. Zonder of met mijn UV-filter erop, maakt niet uit. Ik krijg precies dezelfde flare. De UV-filter versterkt het dus niet, maar het is niet zo dat de 17-40 niet flaredDeathchant schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 10:30:
Neo, er werd gevraagd of er nog verdere verschillen zaten tussen non MRC en MRC\'s, waarop ik vertelde dat de MRC\'s ontspiegeld glas is en droeg gewoon als voorbeeld aan dat de gewone filter de flare van de 17-55 van mij versterkte. Toen ik em omruilde tegen een MRC was het versterken weg.
Dat er lenzen zijn die volgens velen totaal NIET flaren en dan met name de 17-40, dat kan natuurlijk
Omdat mijn standaard zoom 62mm is en ik ooit nog wel 's een 67mm lens in m'n tas zala-system. ik voor P-system gegaan en niet voor a-system. Bij a is de maximale lensmaat 62mm.
Ik koos vanwege kosten voor Cokin en voor een set namelijk H-250 wat bestaat uit
# Gradual Grey G2 (ND2)
# Gradual Grey G2 (ND4)
# Gradual Grey G2 Soft (ND8)
en een filter houdertje. Daarbij ringen voor 52mm en 62mm.
Voor nog geen 50 euro aan handel valt het allemaal wel mee. Filter houdertje is degelijk genoeg en de filters zien er netjes uit en zijn per stuk verpakt. Ik heb wel m'n twijfels over de kwaliteit als je gaat pixel-peepen en ik hoop dat het op de lange duur niet gaat vergelen. Als eerste set is het echter niet slecht.
Vanochtend voor het werk er even met de statief op uit geweest. Referentieshot op matrix:

Vervolgens op de grond gemeten, daarop ingesteld en de ND2 in de houder geschoven. Het is even pielen om zo'n filter te positioneren maar dat zal onwennigheid zijn. De DoF preview knop is daarbij wel handig.

Eerste voorlopige conclusie. Het werkt wel degelijk, het is wel even wennen en je moet echt goed en zorgvuldig het verschil tussen de lucht en de grond meten.
Verder leesvoer:
http://www.great-landscap...om/graduated-filters.html
juni nummer van Amateur Photographer magazine (pagina 62)
Had je van tevoren dan reden om aan te nemen dat het misschien niet zou werken?Wijnands schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 14:08:
Eerste voorlopige conclusie. Het werkt wel degelijk
Gisteren mijn B+W 106 ND-filter binnengekregen. Vandaag even getest (bij de voordeur omdat ik ziek ben

Werkt best redelijk, ook op een dag als vandaag dat de wolken niet zo hard bewegen. Want daar gaat het me om, wolkjes waar beweging in zit.
Het filter is 6 stops en ik vind hem eigenlijk nog wat te licht. Op een normale dag (het is vandaag niet belachelijk zonnig) moet ik mijn camera op 50 iso gooien en het diafragma op f/22 om vier seconden sluitertijd te krijgen, wat natuurlijk verre van ideaal is. Maar bij Maxsaver hadden ze geen donkerder filter, dus toch maar voor deze gegaan.
Gelukkig is het geen slimfilter, dus in de praktijk zal ik vaak mijn pola er extra opdraaien om aan ongeveer 8 stops te komen. Bovenstaande foto is ook meteen een goed voorbeeld voor mensen die roepen dat je een slimfilter moet nemen op je UWA: Dit is 17mm fullframe en ik zie totaal geen extra vignettering vergeleken met geen filter
Met een diafragma van 22 heb je uiteraard geen last, dan kan je wel 4 filters op elkaar schroeven. Het gaat om wide open schieten dus F4 in jou geval.Gizz schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 15:57:toon volledige bericht
[...]
Had je van tevoren dan reden om aan te nemen dat het misschien niet zou werken?
Gisteren mijn B+W 106 ND-filter binnengekregen. Vandaag even getest (bij de voordeur omdat ik ziek ben)
[afbeelding]
Werkt best redelijk, ook op een dag als vandaag dat de wolken niet zo hard bewegen. Want daar gaat het me om, wolkjes waar beweging in zit.
Het filter is 6 stops en ik vind hem eigenlijk nog wat te licht. Op een normale dag (het is vandaag niet belachelijk zonnig) moet ik mijn camera op 50 iso gooien en het diafragma op f/22 om vier seconden sluitertijd te krijgen, wat natuurlijk verre van ideaal is. Maar bij Maxsaver hadden ze geen donkerder filter, dus toch maar voor deze gegaan.
Gelukkig is het geen slimfilter, dus in de praktijk zal ik vaak mijn pola er extra opdraaien om aan ongeveer 8 stops te komen. Bovenstaande foto is ook meteen een goed voorbeeld voor mensen die roepen dat je een slimfilter moet nemen op je UWA: Dit is 17mm fullframe en ik zie totaal geen extra vignettering vergeleken met geen filter
Anders quote je even allesMobyrick schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 16:04:
[...]
Met een diafragma van 22 heb je uiteraard geen last
Op f/4 heb ik ook geen problemen. Pas met een pola op de ND krijg je dan een heel klein stukje van de hoekjes dat donker is. Makkelijk weg te croppen (of soms niet eens lelijk).
Maar met één enkel 'dik' filter gebeurd er dus niks.
Nee, bij op f/22 heb ik ook al last van de slim pola + ND. Dat is dus eigenlijk anderhalf filter.dan kan je wel 4 filters op elkaar schroeven
[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 18-06-2009 16:10 ]
Nou ja, niets zo controversieel als filters tegenwoordig. Veel mensen roepen dat je alles ook op de computer kan oplossen.Gizz schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 15:57:
[...]
Had je van tevoren dan reden om aan te nemen dat het misschien niet zou werken?

Misschien niet goed te zien. Maar ik moet in lightroom de vignetting op +25 zetten, om het te corrigeren. En als je dan tussen 'oud' en 'nieuw' switched, dan zie je het verschil wél erg goed
Exposure: 13
Aperture: f/8.0
Focal Length: 17 mm
Exposure: 0.00
ISO Speed: 100
13 seconden sluitertijd?
Waar had ik anders die langere sluitertijd vandaan moeten halen? Zonder filters zat ik op 1/50s.
Daarom koop ik alleen 77mm filters. Met lenzen met een kleinere filterthreading krijg je dus minder tot geen vignetting. En als je lens ook 77mm is, dan is het jammer. Of je zou anders 82mm of een Cokin systeem moeten gebruiken als je zo min mogelijk vignetting wilt.TranceSetter schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 16:31:
Ik heb eergisteren een foto gemaakt tijdens de zonsondergang met mijn 2 ND filters. B+W 102 en B+W 106. Die op elkaar gestapeld geeft toch echt vignetting hoor.
[afbeelding]
Misschien niet goed te zien. Maar ik moet in lightroom de vignetting op +25 zetten, om het te corrigeren. En als je dan tussen 'oud' en 'nieuw' switched, dan zie je het verschil wél erg goed
[ Voor 9% gewijzigd door wolver1ne op 18-06-2009 17:48 ]
Is een optie, maar met vooral lenzen met een 77mm thread is dat natuurlijk standaard. Gelukkig is het makkelijk te corrigeren in Lightroom/Photoshopwolver1ne schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 17:46:
[...]
Daarom koop ik alleen 77mm filters. Met lenzen met een kleinere filterthreading krijg je dus minder tot geen vignetting. En als je lens ook 77mm is, dan is het jammer. Of je zou anders 82mm of een Cokin systeem moeten gebruiken als je zo min mogelijk vignetting wilt.
Hmm, dan ligt het aan mij, het vloeiende water had ik gemist.TranceSetter schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 17:20:
ja, wat is daar gek aan? ISO100, kan dus niet lager. f/8 voor de fatsoenlijke scherpte. En dan dus een sluitertijd van 13 seconden om het water vloeiend te krijgen. Ik heb er ook van 115 seconden sluitertijd op f/22, maar toen was de zon al pleite, en de kleuren dus niet zo aanwezig. Ik maak zelf ook liever op f/8 of f/11 een foto, dan op f/22.
Waar had ik anders die langere sluitertijd vandaan moeten halen? Zonder filters zat ik op 1/50s.
Ow okWijnands schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 19:44:
[...]
Hmm, dan ligt het aan mij, het vloeiende water had ik gemist.

Ik begreep je ook verkeerd. Dacht dat je bedoelde dat ik dat op mijn camera nog wel had kunnen instellen.
Nee, ik snapte gewoon niet waarom je als je toch al weinig licht had het nog 's wilde verminderen. Nu zie ik wat je wilde bereiken en da's ook goed gelukt. Ik persoonlijk vind rimpelingen op het water ook wel mooi maar jouw versie heeft zeker weten iets.TranceSetter schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 19:55:
[...]
Ow okDat kan natuurlijk. Zonder filter zou het deze foto zijn geweest:
[afbeelding]
Ik begreep je ook verkeerd. Dacht dat je bedoelde dat ik dat op mijn camera nog wel had kunnen instellen.
Anoniem: 224096
Cokin H-250 ND Kit
# Gradual Grey G2 (ND2)
# Gradual Grey G2 (ND4)
Nu zou ik deze kit willen gaan gebruiken op mijn Nikon 18-55 kitlens. Deze lens heeft echter wel een front element dat draait bij het focussen.
Nu vraag ik mij het volgende af:
- Is er wel te werken met een Cokin filtersysteem op een objectief met een draaiend front element?
- Weet iemand nog een adresje waar ik deze Cokin kit goedkoop kan bestellen? (FK €35,90)
Jawel. Ik heb jaren gewerkt met mijn Cokin-systeem op een Canon ef-s 18-55. Gewoon de filters op de gewenste plek schuiven, houder vasthouden, focussen en schieten.Anoniem: 224096 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:46:
- Is er wel te werken met een Cokin filtersysteem op een objectief met een draaiend front element?
In feite houd je gewoon het filter vast in plaats van je lens, dan komt alles goed
Bedankt voor je antwoord. Het filterhuis is dus gemakkelijk te draaien om de adapter ringGizz schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 00:28:
[...]
Jawel. Ik heb jaren gewerkt met mijn Cokin-systeem op een Canon ef-s 18-55. Gewoon de filters op de gewenste plek schuiven, houder vasthouden, focussen en schieten.
In feite houd je gewoon het filter vast in plaats van je lens, dan komt alles goed
Dit weekend maar eens kijken waar ik een voor een goede prijs een Cokin setje kan aanschaffen. Tips zijn welkom
Maar ik weet eigenlijk niet waarom ik bijvoorbeeld een ND 103 77mm moet bestellen of een ND 106 77m. Het verschil in aantal stops, maakt in principe toch niet uit als je alles op statief doet? je kunt je sluiter zolang open laten als je wilt op statief.
En aangezien je bij superlichte omstandigheden iso100, f/8 nog steeds kan uitkomen op "maar" 1 seconde, is het toch beter om een dichter filter te nemen?
Als je "watersmoothing" wilt hebben, heb je een lange sluitertijd nodig, dan kan je wel op een statief je sluiter lang open laten staan, maar dan wordt je foto overbelicht bij een te lange sluitertijd. Dit is op te lossen door een filter die meer stops licht tegen houdt.
Als je een filter kiest met bijvoorbeeld maar 3 stops (die ik heb) heb je op een zonnige dag met ISO 100 en F22 nog steeds maar een sluiter van 2 seconden ofzo, te weinig voor het door jou beoogde effect, dan moet je 5 seconden of langer hebben.
Ik hoop dat het duidelijk is, in mijn hoofd heb ik altijd alles correct, uitleggen gaat me slechter af.
F22 is ook namelijk ook niet ideaal qua scherpte. Normaliter zou je uitkomen op iso100,f/8, sluiter van minimaal 5 sec. als het mega daglicht is, dan denk ik inderdaad dat je een behoorlijk dicht filter moet hebben.
Ah, geinspireerd door mijn post? (Wijnands in "Het grote filter topic")Anoniem: 224096 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:46:
Ik ben van plan om met de volgende Kit te gaan experimenteren:
Cokin H-250 ND Kit
# Gradual Grey G2 (ND2)
# Gradual Grey G2 (ND4)
Ja, die houder draait makkelijk op de adapterring, kwestie van even recht draaien.Nu zou ik deze kit willen gaan gebruiken op mijn Nikon 18-55 kitlens. Deze lens heeft echter wel een front element dat draait bij het focussen.
Nu vraag ik mij het volgende af:
Nee, dat lijkt de goedkoopste te zijn. Tipje, bestel ook een of 2 exemplaren van de p-serie zonnekap mee.- Weet iemand nog een adresje waar ik deze Cokin kit goedkoop kan bestellen? (FK €35,90)
Je weet wat voor effect 11 stops geven bij een felle zonsondergangDeathchant schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:04:
nee dat is duidelijke taal. Ik beredeneerde hetzelfde dus. Ik zocht bevestiging en die heb ik nu gekregenGewoon een dikke 6 stops of meer nemen dus.
F22 is ook namelijk ook niet ideaal qua scherpte. Normaliter zou je uitkomen op iso100,f/8, sluiter van minimaal 5 sec. als het mega daglicht is, dan denk ik inderdaad dat je een behoorlijk dicht filter moet hebben.
Doe dat tweede maarDeathchant schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:04:
Gewoon een dikke 6 stops of meer nemen dus.
Heb zelf dus een 6 stops zoals ik al eerder schreef en ik doe mijn pola er maar op om enigzins in de buurt van leuke sluitertijden te komen.
Een losse 6 stops is alleen leuk als het een beetje begint te schemeren, overdag kom je er niet zo heel ver mee als je een normaal diafragma wilt gebruiken.
EDIT: B+W grijs ND 110 77E. Filterfactor is ongeveer 1.000, diafragmastops is 10 en dichtheid (ND) is 3,0.
[ Voor 49% gewijzigd door Deathchant op 25-06-2009 23:18 ]
Niet geweldig, het lijkt wel iets te helpen. Had er alleen 2 moeten bestellen want ze zijn stackable en niet zo heel diep.Anoniem: 293952 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 21:22:
@Wijnands: werkt zo`n Cokin zonnekap wel?!
En de Cokin NDX schijnt 13 stops te zijnDeathchant schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 23:17:
volgens mij is er geen sterker filter dan de ND 106 77mm
EDIT: B+W grijs ND 110 77E. Filterfactor is ongeveer 1.000, diafragmastops is 10 en dichtheid (ND) is 3,0.
Maar ja, in principe maakt het niet uit he, want je kunt die 10 stops filter echt wel overdag en in de schemering gebruiken. Als ik in de schemering dan 10 seconde of 20 seconde moet doen, dan is dat ook niet zo erg.
Ik was al een tijdje op zoek, maar je post verduidelijkte wel het eea, bedankt nog. Inmiddels heb ik de kit al binnen. Ik heb geen zonnekappen erbij besteld, maar tot dusver nog niet gemist.Wijnands schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:12:
[...]
Ah, geinspireerd door mijn post? (Wijnands in "Het grote filter topic")![]()
[...]
Ja, die houder draait makkelijk op de adapterring, kwestie van even recht draaien.
[...]
Nee, dat lijkt de goedkoopste te zijn. Tipje, bestel ook een of 2 exemplaren van de p-serie zonnekap mee.
Ik heb echter wel het probleem dat de filters een roze/rode waas veroorzaken. Ligt dit aan de instellingen van mijn camera (D40), of zijn de Cokin filters niet neutraal.
Graag zou ik willen weten hoe ik dit op zou kunnen lossen, desnoods in de nabewerking.
Edit:
En oh ja, zijn die filters misschien ook compacter mee te nemen? Ik vind de doosjes namelijk nogal groot. Iemand misschien een oplossing om 3 filters in 1 doosje te bewaren?
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 224096 op 26-06-2009 11:21 ]
Ik heb zelf gekozen voor een 3- en 6 stops filter. Kom je op 9, maar nog wel flexibiliteit. Nog langere sluitertijden (+200s) kan best leuk zijn als je ook de wolken helemaal wazig wil hebben. Maar of de foto dan nog mooi is...Deathchant schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:45:
Ja ik moet toch even goed opletten, want ik wil ook niet op zo\'n overgangspunt komen te zitten. Bijvoorbeeld schemering, dat je net niet genoeg hebt aan 6 stops, maar dat 10 stops veel te veel is. Als ik rond de 5 seconde shutterspeed kan zitten dan is het goed.
Maar ja, in principe maakt het niet uit he, want je kunt die 10 stops filter echt wel overdag en in de schemering gebruiken. Als ik in de schemering dan 10 seconde of 20 seconde moet doen, dan is dat ook niet zo erg.
Ze zijn niet mooi neutraal. Komt doordat het vrij goedkoop materiaal is.Anoniem: 224096 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:19:
[...]
Ik heb echter wel het probleem dat de filters een roze/rode waas veroorzaken. Ligt dit aan de instellingen van mijn camera (D40), of zijn de Cokin filters niet neutraal.
Je witbalans iets anders zetten lost het op. Maar dat werkt natuurlijk alleen voor filters die egaal te rood zijn. Met graduele ND's van Cokin had ik altijd het idee dat het vooral in de donkere delen rood was.
2 filters is me momenteel wat te duur. Ik heb het nog nooit gedaan en heb alleen theoretische kennis. Dus het is in het begin experimenteren. Plus ik heb het geld nu ook nietTranceSetter schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 12:42:
[...]
Ik heb zelf gekozen voor een 3- en 6 stops filter. Kom je op 9, maar nog wel flexibiliteit. Nog langere sluitertijden (+200s) kan best leuk zijn als je ook de wolken helemaal wazig wil hebben. Maar of de foto dan nog mooi is...
Met pola scheelt zelfs 2 stopsDeathchant schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 14:01:
[...]
2 filters is me momenteel wat te duur. Ik heb het nog nooit gedaan en heb alleen theoretische kennis. Dus het is in het begin experimenteren. Plus ik heb het geld nu ook niet. Wanneer ik wat verder ben met die 6 stops filter zal ik wel merken of ik er genoeg aan heb of niet. Misschien ook een leuke optie om een pola filter na die 6 stops filter erop te schroeven. Scheelt ook weer 1 stop en krijg ik wat diepere kleuren
Anoniem: 275624
Het kan ja. Je kunt een pola filter voorop een uv filter schroeven volgens mij. Maar de vraag is, waarom zou je dat willen?Anoniem: 275624 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 13:38:
Ik wil graag de Hoya 58 MM HD pol. filter halen.. IS het gebruikelijk dat je deze met je UV filter tegelijk op je lens hebt zitten en zo ja in welke volgorde?
En je kunt je natuurlijk afvragen of het überhaupt gebruikelijk is om een UV-filter op je lens te hebben. Binnen mijn 'fotografenkring' in ieder geval niet
Anoniem: 275624
Oke ik vond het al vreemd.. want lees in topics dat mensen en UV filters hebben en Pol. filters hebben..Gizz schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:19:
Nee, het is niet gebruikelijk.
En je kunt je natuurlijk afvragen of het überhaupt gebruikelijk is om een UV-filter op je lens te hebben. Binnen mijn 'fotografenkring' in ieder geval niet
Die Pol. filter van Hoya HD biedt al voldoende bescherming lijkt me.
Mensen die altijd een stuk glas ter bescherming voor hun lens willen hebben schroeven er dan een UV op. Een polarisatiefilter op een UV-filter biedt geen voordelen, behalve dat je 2 seconden tijd bespaard omdat je niet eerst je UV los hoeft te schroeven. Maar je beeldkwaliteit gaat wel extra achteruit en het is irritant om een pola van een UV af te krijgen
Ben het voor een groot deel met je eens, maar bovenstaande quote is wel erg suggestief, en is helemaal niet waar als je maar de juiste filters gebruikt. Dat de kwaliteit er niet beter op wordt, ok, maar slechter 'hoeft' het ook niet te worden.Gizz schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:38:
Maar je beeldkwaliteit gaat wel extra achteruit en het is irritant om een pola van een UV af te krijgen
Zelf zal je me iig nooit met én een UV en een CP-filter rond zien lopen.
Een filter laat nooit 100% van het licht door, er zijn altijd reflecties (zie de specs van Hoya en B+W). Bij het stapelen van filters zul je dus altijd twee extra glazen oppervlakken toevoegen waartussen het gaat reflecteren. Minder contrast, meer kans op flares etc.
Ook met goede filters, want die hebben ook een reflectie.
Dat je het wellicht niet op elke foto direct ziet zal best, ik heb ook niet gezegd dat je beeldkwaliteit altijd zichtbaar achteruit gaat
En ik was nog vergeten te melden bij de nadelen dat je extra kans op vignetting krijgt bij het stacken van filters
Je geeft ook aan dat bij gebruik van een enkele uv-filter de kwaliteit minder wordt. En ja, theoretisch is het zo, maar ik heb er nog nooit last van gehad. Had laatst zelfs een testje gedaan, en mijn 17-40 had een iets grotere flare zonder UV-filter, als met. Ik snap wel wat je bedoeld hoor, en verder probeer ik het stapelen van filters zover mogelijk te voorkomen, al heb je soms geen keus (ND-filters, etc.)Gizz schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 15:06:
Suggestief?
Een filter laat nooit 100% van het licht door, er zijn altijd reflecties (zie de specs van Hoya en B+W). Bij het stapelen van filters zul je dus altijd twee extra glazen oppervlakken toevoegen waartussen het gaat reflecteren. Minder contrast, meer kans op flares etc.
Ook met goede filters, want die hebben ook een reflectie.
Dat je het wellicht niet op elke foto direct ziet zal best, ik heb ook niet gezegd dat je beeldkwaliteit altijd zichtbaar achteruit gaat
En ik was nog vergeten te melden bij de nadelen dat je extra kans op vignettering krijgt bij het stacken van filters
Vignetting is inderdaad wel iets waar je rekening mee moet houden, maar dat is meestal ook pas bij meer als 1 filter gestapeld. Voor 95% van de lenzen heb je niet eens een slim-filter nodig.
Niet in een post van vandaag geloof ik? Misschien dat ik er ooit wel wat over geschreven heb, maar hier heb ik het toch echt over de nadelen van twee filters op elkaar gebruiken.TranceSetter schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 15:09:
[...]
Je geeft ook aan dat bij gebruik van een enkele uv-filter de kwaliteit minder wordt.
Over het testen met flares: ik neem aan dat je dan overdag tegen de zon in een foto neemt? Het makkelijkst om te testen is 's avonds bij een lantaarnpaal of stoplicht. Dan test je namelijk echt de coating van je filter, met de flare-test speelt de 'flaregevoeligheid' van de lens een te grote rol.
Met dit soort testen...

..zie je ook op een 17-40 meteen of een filter ruk is of niet. En ook met een Hoya S-HMC of B+W MRC blijf je in dit geval reflecties zien!
[ Voor 39% gewijzigd door Gizz op 27-06-2009 15:26 ]
Dat lees je vaker over cokin. Ik heb er nog geen last van gehad, verbaasde me want ik had dat wel verwacht.Anoniem: 224096 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:19:
[...]
Ik was al een tijdje op zoek, maar je post verduidelijkte wel het eea, bedankt nog. Inmiddels heb ik de kit al binnen. Ik heb geen zonnekappen erbij besteld, maar tot dusver nog niet gemist.
Graag zou ik willen weten hoe ik dit op zou kunnen lossen, desnoods in de nabewerking.
Zou in de nabewerking vrij eenvoudig te corrigren moeten zijn
Nee, daarvoor zijn die doosjes te dun. Hoesje laten naaien door je vrouw?Edit:
En oh ja, zijn die filters misschien ook compacter mee te nemen? Ik vind de doosjes namelijk nogal groot. Iemand misschien een oplossing om 3 filters in 1 doosje te bewaren?

Het zijn kunststof filters die je in een huis schuift. Ik zoek eigenlijk een aardig systeem voor uitbreiding van mijn landschapsfotografie affectie. Ik schiet momenteel met een 450D en een Canon 10-22mm UWA lens.
Maar mijn vraag is, of het nog enig zins mogelijk is om een pol.filter te gebruiken?
En waarom wel of niet? (dan begrijp ik ook een beetje hoe het werkt)
Waar herken je lenzen aan, dat de lens niet meedraait met het focussen? Of moet je dan gewoon de spec's bekijken?
Een polarisatiefilter moet je instellen zodat het optimaal werkt. Dat instellen doe je aan een ring te draaienScirocco schreef op zondag 28 juni 2009 @ 02:56:
Ik heb gister een 55-250IS besteld, maar nu weet ik dat de lens draait bij het focussen.
Maar mijn vraag is, of het nog enig zins mogelijk is om een pol.filter te gebruiken?
En waarom wel of niet? (dan begrijp ik ook een beetje hoe het werkt)
Een lens waarvan de voorkant meedraait is best mee te schieten, je moet alleen leren pas aan het filter te draaien als de lens niet meer zoomt of focust.
Meestal de aanduiding IFWaar herken je lenzen aan, dat de lens niet meedraait met het focussen? Of moet je dan gewoon de spec's bekijken?
Ok, top!Wijnands schreef op zondag 28 juni 2009 @ 07:14:
[...]
Een polarisatiefilter moet je instellen zodat het optimaal werkt. Dat instellen doe je aan een ring te draaien
Een lens waarvan de voorkant meedraait is best mee te schieten, je moet alleen leren pas aan het filter te draaien als de lens niet meer zoomt of focust.
[...]
Meestal de aanduiding IF
Precies wat ik wilde weten, bedankt!
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Blijkbaar zijn de natuurkundig onderlegen tweakerts er even niet dus moet je het hjier mee doen.
Wikipedia: Photographic filter
Ik ben natuurkundig onderlegd. Maar ik neem aan dat er maar 1 polariserend stukje glas bij zit. Met 2 krijg je het effect dat je het licht helemaal blokt als de richtingen loodrecht op elkaar staan.Wijnands schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:46:
Nee, het effect van een polarisatiefilter komt namelijk uit 2 lagen glas. Als je dit doet draait de achterste laag gewoon mee.
Blijkbaar zijn de natuurkundig onderlegen tweakerts er even niet dus moet je het hjier mee doen.
Wikipedia: Photographic filter
Edit: ik lees het al in dat wiki-stukje. bij circulaire polarizers heb je 2 plaatjes.
[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 28-06-2009 16:17 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII
UV filter tegen zandstormen.LaZZ schreef op maandag 29 juni 2009 @ 13:34:
Welk filter is het best geschikt voor in woestijnachtige gebieden? Vlieg maandag richting San Francisco maar ga van daaruit via Los Angeles naar Las Vegas... Heb zeer weinig ervaring met filters en geen idee wat ik daar eventueel het beste voor zou kunnen aanschaffen?
Pola voor een blauwere lucht.
ND (dus niet gradeel) als je met bakken daglicht toch met bv ISO 100 en f/2.8 wil schieten en je sluitertijden anders te kort zouden worden voor de camera.
Kijk eens naar het Cokin P-systeem, geen Cokin filters gaan stapelen omdat je dan snel last krijgt van een rode kleurzweem. Wel oppassen dat het P-systeem eigenlijk niet geschikt is voor de 10-12 mm van je lens, de filterhouder is dan in beeld. Vanaf een mm of 12 is het geen probleem meer.Jochem schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 23:28:
Heeft iemand ervaring met het LEE filtersysteem?
[afbeelding]
Het zijn kunststof filters die je in een huis schuift. Ik zoek eigenlijk een aardig systeem voor uitbreiding van mijn landschapsfotografie affectie. Ik schiet momenteel met een 450D en een Canon 10-22mm UWA lens.
[ Voor 41% gewijzigd door ajhaverkamp op 29-06-2009 13:44 ]
This footer is intentionally left blank
Ik ben van plan een 10-22 te halen, waarbij mijn lenzenset dus dan zal bestaan uit de 17-55/2.8 en de 10-22.
Op de 17-55 heb ik nu een UV filter gewoon voor bescherming.
Ik heb geen zin om naast lenzenwissel ook steeds filterwissel te moeten doen, dus ik wil ook voornamelijk bescherming voor mijn 10-22. Dit is alweer 90 euro. Dus ik dacht, waarom niet gelijk 20 euro meer en dan een 77mm polafilter kopen? Ik ben niet van plan filters te stacken voorlopig, maar 2 identieke B+W 77mm MRC UV filters terwijl ik ook een pola kan hebben (iets wat ik ook al een tijdje wil, zeker met de landschappen die ik met de 10-22 wil gaan schieten). Maar ik wil de polafilter ook niet default op die 10-22 laten zitten, maar wel bescherming hebben.
Conclusie is dan toch beter om een UV filter te kopen ipv pola.
Om het even zeker te weten: de B+W 77mm MRC UV filter die ik ook op de 17-55 heb, kan dus geen "kwaad" bij de toekomstige 10-22 en hoef dus niet persé een slim te kopen?
Dus of deze: http://www.fotokonijnenbe...lusw_uv_mrc_77_e_010.html
Of deze: http://www.fotokonijnenbe...slim_010_uv_77_e_mrc.html
[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 03-07-2009 11:23 ]
Dit "probleem" vind ik zwaar overdreven, in de praktijk zie ik het niet veel, mijn pola zit buiten ongeveer 80% van de tijd op mijn 10-22, momenteel mijn meest gebruikte lens.wolver1ne schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 17:57:
@ Deathchant
http://images.google.com/images?q=ultra+wide+polarization
Je snapt het wel, denk ik.
Als het optreedt is het makkelijk te verhelpen, iets anders kaderen of even draaien ofzo.
Ik vind het typisch een probleem dat theoretisch vet irritant is maar in de praktijk gewoon nauwelijks bestaat of makkelijk te verhelpen is. Dit alles is IMHO natuurlijk, niet de absolute waarheid.
This footer is intentionally left blank
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money