Ongetwijfeld dat mijn vragen al meerdere keren zijn langsgekomen maar ik hoop toch dat iemand mij ermee zou kunnen helpen

.
Van de zomer ga ik op vakantie naar de Verenigde Staten en dan ook het meer Zuidelijke gedeelte aandoen; dus met woestijnen etc. Laatst bedacht ik mij dat het misschien wel slim was om een Circulair polarisatie filter aan te schaffen. Persoonlijk houd ik namelijk niet van weinig contrastvolle foto's (voeg dit vaak in post-processing zelf extra toe) of met veel 'haze'. Hier lijkt een CP filter het antwoord op te zijn. Ook normaal buiten en met mooi weer of op een luchtmacht opendag lijkt mij een CP filter wel handig en van toegevoegde waarde (met mooi weer natuurlijk). Klopt deze beredenering?
Tweede vraag is of CP filters gemakkelijk te bedienen zijn in combinatie met een zonnekap. Formaat zonnekap zal voor een, non rotating, 72mm filter thread 18-200mm lens zijn. Ik ga er van uit dat hier dan nog prima mee te werken valt?
Dan vraag ik mij af of er groot verschil zit tussen de verschillende CP filters? Heeft de ene filter bijvoorbeeld een groter bereik van min tot max effect? Mij lijkt eentje met een zeer minimaal effect wel handig, zodat het filter vaker kan blijven zitten en er snel, indien gewenst, gekeken kan worden of meer effect wat toevoegt.
Als laatste blijft dan de vraag natuurlijk; welk CP filter voor welke prijs? MRC lijkt in iedergeval erg belangrijk.
Zelf had ik de
B+W Circulair Polarisatiefilter MRC 72 E al op het oog. Ik vind hem wel erg aan de prijs (€100-110) maar dit lijken deze filters toch wel te kosten?
Ik ben benieuwd naar jullie mening en met name welke filter voor mij geschikt zou zijn? Ik denk niet dat ik hem altijd op mijn lens wil houden, maar met name bij felle zon lijkt het mij toch wel prettig en van toegevoegde waarde. De lens zal dus een 18-200mm variant worden en niet een of andere luxe L variant, maar (onnodige) nadelige gevolgen van het filter op de beeldkwaliteit zal ik denk ik niet echt kunnen waarderen.