Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
- MRC is altijd verstandig
- Slim idem (zijn wel iets duurder). Zijn essentieel bij groothoek
- B+W of Hoya nemen. De rest is prut (ik heb het dan over normale filters, niet Cokin-achtige dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
sOid schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:38:
- B+W of Hoya nemen. De rest is prut (ik heb het dan over normale filters, niet Cokin-achtige dingen).
Poep, is niet essentieel, lees deze thread maar eens door. Ikzelf kan ook uit ervaring spreken.

Ik heb zelf een pola slim en een nd non slim (geen grad) filter en zolang je met de 10-22 wegblijft van 10mm op f3.5 is er niets aan de hand. Dit is een setting die ik niet vaak heb op mijn 10-22. Op 11mm en/of f4 is er al nauwelijks een probleem.

De rest is wel verstandig maar ook dat staal al een paar keer vermeld.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zal ongetwijfeld al een paar keer vermeld staan, maar als mensen de moeite niet nemen om het zelf uit te zoeken... ;)

En ik zou echt geen non-slimfilter op m'n 17-40 willen hebben (FF). Of dit nou terecht is of niet, dat boeit me niet zo zeer. Ik weet tenminste zeker dat ik mét een slimfilter er sowieso geen last van heb.

Overigens is poepen vrij essentieel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
sOid schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:46:
Zal ongetwijfeld al een paar keer vermeld staan, maar als mensen de moeite niet nemen om het zelf uit te zoeken... ;)

En ik zou echt geen non-slimfilter op m'n 17-40 willen hebben (FF). Of dit nou terecht is of niet, dat boeit me niet zo zeer. Ik weet tenminste zeker dat ik mét een slimfilter er sowieso geen last van heb.

Overigens is poepen vrij essentieel :p
Je hebt wel gelijk, dat is ook de reden dat ik de pola slim heb aangeschaft, beter zeker dan onzeker. Achteraf is deze aanschaf dus misschien niet helemaal nodig geweest aangezien ik mijn 10-22 eigenlijk altijd afknijp. Het ND filter dat hierna kwam is gewoon een non slim geworden om deze reden. Dat de lensdop op een non slim wel past is trouwens ook wel zeer prettig, ik zit altijd te rommelen met mij slim pola, dat flutding dat je erbij krijgt blijft echt niet zitten.

EDIT, er staat een komma, anders was het inderdaad een leugen geweest, poepen is erg essentieel ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 16-04-2009 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287184

Het zijn misschien wel zoek vragen. Maar aangezien ik niet weet waar op te letten enz. wordt een zoektocht nogal moeilijk. Ik moet gewoon iets goeds hebben.
Het zijn meer een paar vragen waar ik een antwoord op verwacht van: neem merk A type B, omdat merk C type D, van mindere kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Anoniem: 287184 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:02:
Het zijn misschien wel zoek vragen. Maar aangezien ik niet weet waar op te letten enz. wordt een zoektocht nogal moeilijk. Ik moet gewoon iets goeds hebben.
Het zijn meer een paar vragen waar ik een antwoord op verwacht van: neem merk A type B, omdat merk C type D, van mindere kwaliteit is.
Ik wil niet weer een hele rant beginnen, maar dit topic doorlezen moet echt wel helpen bij jouw vragen.

Hier komt een volledig antwoord, koop deze filter, klik, eventueel in een ander maatje voor je telelens. Waarom dan, omdat de rest mindere kwaliteit is, dit zijn de beste en de duurste, kijk niet verder. Je hebt geen slim nodig, die is wel duurder maar zeker in jou geval niet beter. Hoya filters heb ik nu even compleet buiten beschouwing gelaten. Ook een andere webwinkel is geen probleem, let dan wel op dat je precies dezelfde hebt, er zitten nogal veel verwarrende afkortingen enzo in.

Als je verdere vragen hebt kan altijd een DM sturen, geen probleem, ik antwoord graag (echt, niet sarcastisch, ik wil voorkomen dat iedereen weer gaat zeuren)

[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 16-04-2009 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Filtermaat van je lenzen weet ik niet. Dus daar kan ik je niet bij helpen.

Ik heb zelf gekozen voor Hoya Pro1 D Digital UV filters. Waarom? Nou, zoals sOID al aangeeft. B+W is iets beter, maar dat fotografeer ik er dus niet uit, terwijl ik met andere filters wel heb gezien dat Hoya het beter doet. Het prijsverschil bij echt gelijkwaardige filters (mijn eerdere link klopt inderdaad niet, dat is een goedkoper filter) van Hoya en B+W is zodanig dat ik niet lang twijfelde.

Persoonlijk vind ik Hoya slim filters handiger dan B+W's omdat de Hoya's nog wel een filterthread hebben voorop en dus kan je dan gewoon je lensdoppen gebruiken. Bij B+W donderen ze er telkens af, omdat je ze gewoon niet meer vast kunt zetten.
Meeste van mijn filters zijn slimline, zodat ik me niet druk hoef te maken over het ruilen van filters van de ene lens op de andere.

Hoewel, op mijn Tokina maakt het ook geen bal uit. Ik heb er al een keer drie filters opgeschroefd (niet doen als je echt wilt fotograferen, maar als test wel grappig) en toen zag ik op F4.0 en 12 mm nog geen vignetering.

Overigens wil ik nog wel even vermelden dat je ook gerust kunt kiezen voor de Kenko variant op de genoemde website. Kenko = Hoya, maar Hoya komt naar west europa en Kenko is in principe alleen leverbaar in ZO azie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik begrijp dat je niet wilt dat er een discussie aangeslingerd wordt. En daarom ook mijn simpele vraagstelling om te voorkomen dat er een discussie op gang zou komen.
Ik wil geen afwegingen, overwegingen en prijs/kwaliteit verhoudingen. Ik wil een goed filter en er niet over filosoferen.
Mobyrick schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:12:
let dan wel op dat je precies dezelfde hebt, er zitten nogal veel verwarrende afkortingen enzo in.
En dat is dus nou juist het probleem dat ik tegen kwam in mijn zoektocht. Er is teveel verwarring waardoor een vergissing gauw gemaakt is.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Edit. Reactie is overbodig geworden. Eerst even refreshen dan pas antwoorden. ;)

[ Voor 91% gewijzigd door L_Jinx op 16-04-2009 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 176826 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:13:
Ik heb zelf gekozen voor Hoya Pro1 D Digital UV filters. Waarom? Nou, zoals sOID al aangeeft. B+W is iets beter, maar dat fotografeer ik er dus niet uit, terwijl ik met andere filters wel heb gezien dat Hoya het beter doet.
Wat ik van Hoya vervelend is, is dat ze mysterieus doen over de nieuwe DMC coating. Bij HMC en S-HMC worden gewoon getallen genoemd en kun je grafieken zien. Bij DMC staat alleen dat het geweldig is voor digitale fotografie (yeah right..)

Maar gelukkig zijn er dan gebruikers die wel duidelijkheid willen: Klik.
Het is duidelijk dat DMC bijna gelijk is aan de normale HMC en dat S-HMC veel beter presteert.
Als je je het dus kunt veroorloven, neem dan een S-HMC.

Verder ga ik altijd voor normale filters ipv slim. Slim is niet nodig, duurder, lastiger vast te houden met vast- en losschroeven en je normale lensdop past er niet op. Waarin slim dan veel beter is moet ik nog ontdekken, misschien een paar gram gewichtsbesparing? :P Op mijn 17-40 kan een gewoon filter, zelfs bij fullframe. Kan me niet voorstellen dat ik binnenkort een nog wijdere lens ga kopen waar slim opeens wel bij nodig is.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 16-04-2009 17:50 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Gizz schreef op donderdag 16 april 2009 @ 17:43:
[...]

Wat ik van Hoya vervelend is, is dat ze mysterieus doen over de nieuwe DMC coating. Bij HMC en S-HMC worden gewoon getallen genoemd en kun je grafieken zien. Bij DMC staat alleen dat het geweldig is voor digitale fotografie (yeah right..)

Maar gelukkig zijn er dan gebruikers die wel duidelijkheid willen: Klik.
Het is duidelijk dat DMC bijna gelijk is aan de normale HMC en dat S-HMC veel beter presteert.
Als je je het dus kunt veroorloven, neem dan een S-HMC.

Verder ga ik altijd voor normale filters ipv slim. Slim is niet nodig, duurder, lastiger vast te houden met vast- en losschroeven * en je normale lensdop past er niet op. Waarin slim dan veel beter is moet ik nog ontdekken, misschien een paar gram gewichtsbesparing? :P Op mijn 17-40 kan een gewoon filter, zelfs bij fullframe. Kan me niet voorstellen dat ik binnenkort een nog wijdere lens ga kopen waar slim opeens wel bij nodig is.
* http://www.the-digital-pi...Filter-Wrench-Review.aspx

@BellySM
Ik overweeg om wat filters bij maxsaver/hvstar te bestellen. Met name B+W ND filters en wat verloopringen. Hoe snel was jouw levering en wat waren de verzend kosten voor jou, toentertijd bij hvstar. Prijzen zijn erg aantrekkelijk, maar ja, je weet dus nooit of wel of niet namaak is. Schneider (B+W) geeft zelf overigens toe dat maxsaver een retailer van hun filters is, dus zal wel moeten kloppen. Maar, je hebt altijd twijfels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:28

Ethirty

Who...me?

offtopic:
Hvstar veranderd ook vaak van naam, maar de service is top

F.Jacobse: de genoemde B+W MRC filters van de genoemde webshop zijn een van de zo niet de beste filters die je kan kopen en ook nog eens een stuk voordeliger dan in de winkel.

[ Voor 56% gewijzigd door Ethirty op 16-04-2009 19:01 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07

Spikey

Making the web accessible!

ik heb afgelopen dinsdag mijn b+w mrc uv filter ontvangen van maxsaver/hvstar.

besteld, betaald via paypal, geleverd in 9 dagen (zondag-op-maandag nacht besteld)
verzendkosten waren 5 USD, totaal incl verzenden kwam omgerekend op 28,81 Euro

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb zojuist 2 B+W mrc filters besteld. Iedereen bedankt voor zijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

Geweldig topic dit, dankzij jullie ben ik tot de beslissing gekomen vandaag ook maar is een filter te kopen. Het is de B+W 010 UV MRC geworden. Bedankt mannen! (heb btw ook meteen maar de 580ex II meegenomen, ik was er nou toch haha)

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 11:41
wolver1ne schreef op donderdag 16 april 2009 @ 18:25:
[...]

* http://www.the-digital-pi...Filter-Wrench-Review.aspx

@BellySM
Ik overweeg om wat filters bij maxsaver/hvstar te bestellen. Met name B+W ND filters en wat verloopringen. Hoe snel was jouw levering en wat waren de verzend kosten voor jou, toentertijd bij hvstar. Prijzen zijn erg aantrekkelijk, maar ja, je weet dus nooit of wel of niet namaak is. Schneider (B+W) geeft zelf overigens toe dat maxsaver een retailer van hun filters is, dus zal wel moeten kloppen. Maar, je hebt altijd twijfels...
Niet zo snel gezien, deze vraag 8)7 , maar ik heb 3x besteld en altijd keurig geleverd. Langst was 11 dagen, dus ik denk dat het afhangt van de dag vd week dat je de bestelling opgeeft. Ik denk dat de meeste anderen in dit topic dezelfde (goede) ervaringen delen. Ik kan mij voorstellen dat je zorgen maakt over namaak, maar dan zijn er vast op Internet slechte verhalen hierover te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:01
Ongetwijfeld dat mijn vragen al meerdere keren zijn langsgekomen maar ik hoop toch dat iemand mij ermee zou kunnen helpen :) .

Van de zomer ga ik op vakantie naar de Verenigde Staten en dan ook het meer Zuidelijke gedeelte aandoen; dus met woestijnen etc. Laatst bedacht ik mij dat het misschien wel slim was om een Circulair polarisatie filter aan te schaffen. Persoonlijk houd ik namelijk niet van weinig contrastvolle foto's (voeg dit vaak in post-processing zelf extra toe) of met veel 'haze'. Hier lijkt een CP filter het antwoord op te zijn. Ook normaal buiten en met mooi weer of op een luchtmacht opendag lijkt mij een CP filter wel handig en van toegevoegde waarde (met mooi weer natuurlijk). Klopt deze beredenering?

Tweede vraag is of CP filters gemakkelijk te bedienen zijn in combinatie met een zonnekap. Formaat zonnekap zal voor een, non rotating, 72mm filter thread 18-200mm lens zijn. Ik ga er van uit dat hier dan nog prima mee te werken valt?

Dan vraag ik mij af of er groot verschil zit tussen de verschillende CP filters? Heeft de ene filter bijvoorbeeld een groter bereik van min tot max effect? Mij lijkt eentje met een zeer minimaal effect wel handig, zodat het filter vaker kan blijven zitten en er snel, indien gewenst, gekeken kan worden of meer effect wat toevoegt.

Als laatste blijft dan de vraag natuurlijk; welk CP filter voor welke prijs? MRC lijkt in iedergeval erg belangrijk.

Zelf had ik de B+W Circulair Polarisatiefilter MRC 72 E al op het oog. Ik vind hem wel erg aan de prijs (€100-110) maar dit lijken deze filters toch wel te kosten?

Ik ben benieuwd naar jullie mening en met name welke filter voor mij geschikt zou zijn? Ik denk niet dat ik hem altijd op mijn lens wil houden, maar met name bij felle zon lijkt het mij toch wel prettig en van toegevoegde waarde. De lens zal dus een 18-200mm variant worden en niet een of andere luxe L variant, maar (onnodige) nadelige gevolgen van het filter op de beeldkwaliteit zal ik denk ik niet echt kunnen waarderen.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

Ik zoek dus ook een paar filtertjes, 1 voor een 67, 2 voor 52mm en nog 2 voor een 58 mm, ik zoek iets van een 100 euro uit te geven. de 67 is een walk around lens die er het meeste opzit, en de 52'ers zijn Primes. de 58 is een 70-300. Wat haal ik nu het beste in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Aan een CP filter moet je draaien voor het effect. In combinatie met een zonnekap werkt dat dus niet lekker. Je beredenering klopt volgens mij wel, met dien verstande dat een CP filter schitteringen weghaald. Voor het verminderen van 'haze' als gevolg van te veel licht zou je misschien ook een ND-filter kunnen gebruiken, maar dat weet ik niet zeker.

CP filters zijn duur, dat is een ding wat zeker is ;) MRC is altijd aan te raden.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Anoniem: 255680 schreef op zondag 26 april 2009 @ 18:03:
Ik zoek dus ook een paar filtertjes, 1 voor een 67, 2 voor 52mm en nog 2 voor een 58 mm, ik zoek iets van een 100 euro uit te geven. de 67 is een walk around lens die er het meeste opzit, en de 52'ers zijn Primes. de 58 is een 70-300. Wat haal ik nu het beste in huis?
Paar verloopringen naar 77mm en één of twee 77mm filters. Scheelt wat centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net allemaal B+W filter besteld, dus gewoon allemaal uv filters, van elke mm 1 dus 3 filters, en nog een zonnekap voor m'n 18-135, kwam met verzending uit op 106 euro, voor 3 B+W uv filters en een nikon zonnekap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Anoniem: 255680 schreef op zondag 26 april 2009 @ 21:43:
Ik heb net allemaal B+W filter besteld, dus gewoon allemaal uv filters, van elke mm 1 dus 3 filters, en nog een zonnekap voor m'n 18-135, kwam met verzending uit op 106 euro, voor 3 B+W uv filters en een nikon zonnekap.
Mag ik dan weten waar? Ik denk zelf dat ik voor een Hoya CP Pro1 filter ga via ebay. Scheelt ook aanzienlijk :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kamera express. Het zijn wel de goedkoopste uv filters van B+W nl:

http://www.kamera-express...age=product&product=10085

http://www.kamera-express...page=product&product=8974

en ook nog eens zo'n 58

met deze zonnekap

http://www.kamera-express...page=product&product=3336

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom bestel je je filters niet bij factoryprices?
Dan had je een UV filter 67mm voor dezelfde prijs gehad maar dan een MRC variant.

En de zonnekap is daar ook een paar euro goedkoper.

Edit: @ diegene die mij geadviseerd hebben omtrent filters. Bedankt.. ik ben erg blij met de MRC filters voor de 17-55 en de 70-200. Totaal geen flare aanwezig en het front element is heerlijk beschermd tegen krassen en stof. Ik kan niet merken dat ik ook maar iets aan kwaliteit verlies door het filter. (hetgeen ik wel bang voor was)

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 287184 op 27-04-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omdat ik erg tevreden was van kamera express, en ik die site nog niet kende, ik zal hem eens opzoeken. Al bij al ben ik nu wel goed gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Heb gisteravond 4 stuks 77mm filters en twee verloopringen bij maxsaver/hvstar uit HK besteld:

B+W ND 0.6 4x
B+W ND 0.9 8x
B+W ND 3.0 1000x
B+W CPL MRC F-PRO
Verloopring 62-77
Verloopring 52-77

Voor alles ongeveer 250 euro betaald incl verzending. Erg goedkoop dus. Hopelijk over een weekje is het binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Even een vraagje: wat doet een ND1000x met het licht? Het is nogal een verschil met 8x...

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-06 19:49
Volgens mij 10 stops eraf halen, zodat je ipv 1/4000ste op 1/4de een foto neemt op een zonnige dag.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Hier is wat je ziet als door de filter (ND 3.0) kijkt (foto niet van mij):

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3031/2655960140_9c624f3f14.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 19:23

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ethirty schreef op maandag 27 april 2009 @ 18:17:
Even een vraagje: wat doet een ND1000x met het licht? Het is nogal een verschil met 8x...
Diafragma knijpen en long exposures maken :) Hoef je niet tot (na) zonsondergang te wachten
Langs kusten met rotsen en opspattend water kan dat mooie effecten geven.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 21:35
Anoniem: 287184 schreef op maandag 27 april 2009 @ 13:11:
Edit: @ diegene die mij geadviseerd hebben omtrent filters. Bedankt.. ik ben erg blij met de MRC filters voor de 17-55 en de 70-200. Totaal geen flare aanwezig en het front element is heerlijk beschermd tegen krassen en stof. Ik kan niet merken dat ik ook maar iets aan kwaliteit verlies door het filter. (hetgeen ik wel bang voor was)
Ja ook mijn dank. Ik ervaar hetzelfde, maar ik kreeg gelijk weer commentaar dat het toch zo heerlijk tussen de oren zit en dat ik ignorant ben. Nou ja laat me dat maar zijn dan, ik zie wat ik ervaar :).....Het is bij mij helaas niet zo dat ik 0,0 flare heb, maar het is wel behoorlijk minder dan zonder MRC filter. Het is wel trouwens zo dat er altijd wel een piepklein stofje op de filter en lens blijft zitten. Ik heb al weet ik niet hoeveel doekjes geprobeerd....wrijf je het ene eraf, dan komt het andere erop. Alsof het een magneet is ofzo :)

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 28-04-2009 09:48 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

BlaTieBla schreef op maandag 27 april 2009 @ 21:08:
Diafragma knijpen en long exposures maken :) Hoef je niet tot (na) zonsondergang te wachten
Langs kusten met rotsen en opspattend water kan dat mooie effecten geven.
Ik weet waarvoor een ND is, ik vroeg me alleen af wat het verschil is tussen 8x en 1000x aangezien dat een flinke sprong is ;)
wolver1ne schreef op maandag 27 april 2009 @ 18:59:
Hier is wat je ziet als door de filter (ND 3.0) kijkt (foto niet van mij):
Da's flink donker, zo maak je van een dag een nacht. Echt vaak zul je dit alleen niet gaan gebruiken, of wel?

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 28-04-2009 09:52 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
10 stops is echt wel veel zeg, kaderen en daarna pas je filter er op schoeven denk want anders zie je niets meer. 3 stops (die ik heb) is nog wel te doen, maar 10 stops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 20:52
Heb een B+W 52mm 4x en 8x (0,6 & 0,9) ND filter besteld voor mijn 50mm 1.8 en voor in de toekomst de 35mm 2.0 :) leuk om mee te experimenteren.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Mobyrick schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:35:
10 stops is echt wel veel zeg, kaderen en daarna pas je filter er op schoeven denk want anders zie je niets meer. 3 stops (die ik heb) is nog wel te doen, maar 10 stops?
Shots met 3.0 filter doe je toch vanuit een tripod vanwege lange exposures. Dus op zich geen probleem als je zonder filter eerst moet focussen en dan filter er op schroeven. Vari-ND van Singh-Ray is wel een oplossing voor zo iets, maar die loopt alleen tot 8 stops. Op zich ook veel, maar kost ook ruim 350 euro incl. verzend kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Heb ze eindelijk binnen. Heeft precies een week geduurd, had ze ook eigenlijk vandaag al verwacht. Pakketje is goed ingepakt. Elke filter in bubblewrap en alles in een bubblewrap envelop. Geen factuur. Op zich niet erg, maar had wel gekund. Afzender is H&V Champion.

Aantal filters hadden wat stof op zitten, lijkt of ze al een keertje uitgepakt waren. Waarschijnlijk tijdens de quality check door de afzender. De polarizer filter is aanzienlijk stevig tijdens het draaien, wel soepel uiteraard. Ik denk dat het misschien aan de grootte van de filter ligt (77mm); mijn andere 52mm pola is stuk soepeler. Hoe dan ook, is niet erg en waarschijnlijk ook de bedoeling dat het niet zo stevig draait. Zit in ieder geval goed op zijn ingestelde hoek of hoe je het ook wilt noemen.

De ND filter moet ik van de weekend nog uitproberen. Maar zien er wel gaaf uit.

Naast filters hebben zij ook gratis een Tiffen etui voor 4 77mm filters meegestuurd. Op zich leuk, maar ik bewaar filters het liefst in de originele plastic doosjes.

Oordeel van maxsavers: goedkoop, relatief snel en tot zo ver betrouwbaar (qua kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41
Oordeel van maxsavers: goedkoop, relatief snel en tot zo ver betrouwbaar (qua kwaliteit).
mooi,heb nog een paar mrc f pro nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door jejeh op 06-05-2009 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
wolver1ne schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 18:27:
Heb ze eindelijk binnen. Heeft precies een week geduurd, had ze ook eigenlijk vandaag al verwacht. Pakketje is goed ingepakt. Elke filter in bubblewrap en alles in een bubblewrap envelop. Geen factuur. Op zich niet erg, maar had wel gekund. Afzender is H&V Champion.

[...]
Er is bij de zending vermoedelijk bewust geen factuur bijgesloten. Hooguit een pakbon. De factuur is je e-mail bevestiging + betaalafschrift paypal. Kijk maar eens op de douaneklaring op de bubble envelop.... nou 8)7 snappie?
Gefeliciteerd met je aankoop :P

tip: als je de tiffen filterhouder gebruikt, zorg dan dat de houder in gevouwen stand de filters die in grootte overeen komen boven elkaar komen te liggen. Zo voorkom je dat ze stuk gaan als er om wat voor reden dan ook flinke druk op komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 20:52
Zojuist mijn 2 ND filtes (52mm) binnengekregen, en een Giotos Air rocket. Prima verpakt, maar zoals eerder gezegt zit er wat stof op de filters. HVstar maakt ze blijkbaar open om te controlleren, opzich niets mis mee.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
Drie keer heb ik besteld bij hvstar en drie keer filters geleverd gekregen in ongeopende met hologramsticker verzegelde doosjes. Nu moet ik wel erbij zeggen dat het in mijn geval om vrij gangbare filters ging in vgl met ^^^. Misschien hebben ze wat geopend voor het maken van produktfoto's voor hun webshop of misschien idd ter controle, aangezien eenmaal de deur uit moeilijk meer te achterhalen is of klachten gegrond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Is er iemand die een ND grad filter gebruikt zonder het cokin systeem? Is het lastig dat de horizon dan altijd in het midden moet liggen itt het cokin systeem? Je kan wel croppen natuurlijk maar in de praktijk is het misschien lastig. Is er ook een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag pakje van KE aangekregen. Leuke filters.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3645/3522569664_6b845c0040.jpg

Mooie 106 euro, maar ze voelen superdegelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Waarom zo veel UV? Ter protectie? Ik had ook een 52mm UV voor me 50mm ooit gekocht. Heb 'em later er af gehaald want die is nergens voor nodig. Neemt alleen extra ruimte in. Gewoon goed voor je glas zorgen en uitkijken dat je het nergens aan stoot. Je had misschien beter een leuke 77mm filter (ND, Grad ND, IR) kunnen kopen en paar verloopringen naar 77mm voor je lenzen. Ja, gepruts met het verwisselen, maar als je ooit een 77mm pro lens koopt, dan ben je gelijk klaar voor en kom je uiteindelijk ook goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Protectie, en prope houden van het front element. Slechte UV's zijn het zeker niet. Ik heb later deze week een goede lens binnen, en daar zal ik met de tijd wel een dure filter voor kopen. Maar gewoon, een UV filter is toch niet enkel ter protectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Als je niet in de Sahara woont of gaat klimmen boven 2500 meter is een UV echt alleen voor protectie. Maar je hebt gelukkig goede gekocht (het zijn toch mrc's?) dus je zal er ook niet veel last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen MRC, maarja. Ik zie wel. Thx voor de advies iig al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233011

Ik ben op zoek naar een gele of amber "blueblocker" filter die het blauwe spectrum wegfiltert en de kleurcontrasten vergroten net als bij een echte blueblocker zonnebril (duurdere mist bril).
Misschien dat je dan ook minder snel last hebt van smear omdat dit vaak blauwe/paarse strepen zijn.
Iemand ervaring met zo'n filter als die al bestaat?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 11-05-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:25
Ik ben van plan een aantal filter aan te gaan schaffen voor mijn camera (eos 1000d met kitlens)
een ND filter (ben fan van lange sluitertijden) en een polarisatie filter.
Ga binnenkort ook een lens (waarschijnlijk de 70-300mm lens van Sigma)

Nu heb ik gelezen dat B & W goede filters maakt maar ik wil niet al te veel geld uitgeven.
Budget max 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
En nu?

Wat heb je zelf al gevonden/uitgezocht? Kant en klare oplossingen doen we hier meestal niet, zeker niet als het lijkt dat je er zelf niet al te veel moeite voor wilt doen. Verder staat er voor deze specifieke vraag al zeer veel info in dit topic.

Als je er niet uitkomt help ik (iedereen) je graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Banjy schreef op zondag 26 april 2009 @ 17:18:
Van de zomer ga ik op vakantie naar de Verenigde Staten en dan ook het meer Zuidelijke gedeelte aandoen; dus met woestijnen etc.
Ik ben toevallig afgelopen weken naar Egypte geweest, waar het dus ook pittig zonnig is. Ik ben daar een aantal maal blij geweest met een ND4 filter, aangezien sommige foto's op f8 en 1/2000 nog overbelicht zouden zijn geweest. Verder had ik ook een aantal graduele kleurenfilters mee, helaas geen ND grad (te laat met bestellen...), wat ook wel veel heeft toegevoegd (vnl Cokin Grad-Fluo B2 (667) ben ik erg blij mee geweest, mooie blauwe lucht waar het soms toch wat hazy was).
Laatst bedacht ik mij dat het misschien wel slim was om een Circulair polarisatie filter aan te schaffen.
Ik heb zelf een linear pola filter, waar ik normaal veel profijt van heb. Echter in Egypte heb ik er weinig tot niets van gemerkt. Heeft iemand enig idee waarom het filter daar vrijwel zinloos was? Teveel licht misschien? Het was ook een goedkoop filter overigens, €25 (58mm), dus dat zal allicht ook invloed hebben. Normaal voldoet hij echter prima aan mijn behoeften.

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:17

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Op een ander forum kwam ik deze test van verschillende UV filters tegen, veel verschillende merken en uitvoeringen (normale en multicoating filters).
De Hoya 72 mm HMC UV-0 komt als beste uit de test.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233011

Komt aardig in de buurt, alleen geen blauw blokker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Op dit moment heb ik geen filter ingebruik, maar heb wel de B+W 58 010 UV Haze 1x.

Deze filter is waardeloos, als de zon richting de lens staat krijg je reflecties/wazigheid, deze foto's hebben er vaak last van, maar bij sessie heb ik fotos waar het nog veel erger is (zie deze foto in de rode cirkels).

Als ik dan naar de B+W 58 010 UV Haze MRC kijk heb je daar weinig last van.

[ Voor 48% gewijzigd door RobbyTown op 14-05-2009 19:20 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-03 12:36
Vandaag binnen uit HK:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/1gmwy8.jpg
Hoya HD CPL 77mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Feli! Hoe vindt je het zover? Ik wilde in eerste instantie ook voor Hoya HD CPL gaan, maar ging uiteindelijk toch voor B+W omdat ik andere filters ook van B+W heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
Ik heb natuurlijk nog geen praktijkervaring met dit filter, maar in vergelijking met andere CPL-filters laat deze zichtbaar meer licht door. Die claim lijkt dus te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Laatst online: 15:26
Hoe zit het eigenlijk met ND-filters. Ik stond van de week aan het water, mooie zonsondergang, maar zoveel licht dat het water scherp bleef. Ook op ISO100 en F22. Ik zie er verschillende, en als ik dan bv. bij Hoya kijk, zie ik dat ze niet een HMC Super Pro1 hebben, wat ze wel als UV-filter hebben. Bij welke zou ik dan moeten zijn. En is x8 niet erg donker? Of is dat juist handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:28
nouja reken uit....8x is 3 stops licht 'verlies'

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
3 stops is echt niet te veel hoor, die heb ik ook en ik op een zeer zonnige dag heb ik dit eruit weten te krijgen. Ik moest alsnog naar f22 om een sluitertijd te krijgen van 0.5 seconden. F22 is overigens niet lekker voor de kwaliteit

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3344/3272068033_022fe23c60.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Het is btw ook heel makkelijk om shutter speed te berekenen voor een ND filter. Eerst zonder filter kijken en dan het volgende berekening doen. Bijvoorbeeld 1/10: 1/10 (zonder ND) * 8 (ND waarde-x) = 0,8 (met ND 8x). Dus bijna 1 seconde.

Dat dus handig als je bijvoorbeeld meer ND filters op elkaar zet. Bijvoorbeeld 10 stop + 3 stop + 2 stop = 15 stops. Erg overdreven, maar kan wel. 15 stops heeft een ND waarde-x van 32768 (2^15). Met dit getal ga je dus aan het werk. Zelfde voorbeeld: 1/10 (zonder ND) * 32768 (ND waarde-x) = 3276.8 seconden (~54 minuten) met de filters.

Deze berekening werkt uiteraard alleen als de aperture hetzelfde blijft. Zo niet dan wordt het een beetje gepruts, maar het blijft op zich hetzelfde verhaal. ND waarde-x berekenen en dat keer de shutter speed.

15 stops is leuk als je de zon met een 600mm lens met 2x ext. gaat fotograferen. SS op 1/1000 of nog sneller en schieten. Heb zelf laatst paar foto's met 10 stops filter op 200mm (18-200vr) gemaakt. Geen top kwaliteit, maar geeft wel beetje het idee wat je dus te zien krijgt. Niet erg spannend, maar toch wel. :D

Afbeeldingslocatie: http://g.imagehost.org/0807/zon.jpg
100% crop @ 1/1600, f/20, ISO100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Maakt het merk eigenlijk uit met ND filters? Is het aan te raden een Hoya of B+W aan te schaffen, of is de goedkoopste ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 20:51:
Maakt het merk eigenlijk uit met ND filters? Is het aan te raden een Hoya of B+W aan te schaffen, of is de goedkoopste ook voldoende?
Ligt aan de eisen die je zelf stelt. Met ND-filters kun je evenzeer last hebben van reflecties en contrastvermindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ook hier geld: hoe duurder hoe beter. ND filters moeten alle golflengten van het zichtbare licht hetzelfde verminderen. Als 1 gedeelte minder wordt doorgegeven krijg je een kleurzweem over de foto of een gedeelte van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Thanks voor de uitleg. Ik dacht serieus dat 8x ook 8 stops was :X Maar ik heb denk ik wel meer nodig dan 3 stops, want als je een zonsondergang fotografeert waarbij je op ISO100, f/22 nog sluitertijden haalt van 1/200, dan doen die 3 stops het hem niet...
Bij 10 stops zal de autofocus wel niet meer werken, hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Nee, is te donker of te focussen. Bij 10 stops moet je gewoon alles in Manual doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Je kan natuurlijk eerst je camera focussen en dan pas de filters ervoor zetten. Aangezien het je om lange sluitertijden gaat zal je toch wel een statief gebruiken.

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Wat ook nog kan is een ND filter met een pola ervoor, zelf nog nooit gedaan maar dat scheelt weer ongeveer 2 stops + de 3 die je al had van het ND filter. Dan zou ik alweer naar 2 seconden gaan in mijn voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Mobyrick, dan moet je wel een lineair pola gebruiken. Heb met een CPL geprobeerd en het heeft geen effect, anders dan gewoon normale polarisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
sOid schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:38:
Wat een onzin.... :Lekker ongenuanceerd weer. Ooit wel eens van Heliopan gehoord? Maakt gebruik van hetzelfde schott glas als B+W en qua kwaliteit (en prijs) gewoon vergelijkbaar

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Punksmurf schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:26:
Je kan natuurlijk eerst je camera focussen en dan pas de filters ervoor zetten. Aangezien het je om lange sluitertijden gaat zal je toch wel een statief gebruiken.
Of als je met een redelijk dicht diafragma schiet de schaal op je lens gebruiken je het dan vaak toch een speling van enkele meters, het voordeel van een DSLR is toch dat je gelijk ziet of je goed hebt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:28
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 20:51:
Opzicht maakt eht wel uit zoals hierboven al gezegd is. Ikzelf maak al ongeveer een jaar gebruik van 2 goedkope Kaiser ND filters en heb er nog nooit problemen mee gehad dus tja....:)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Ik wil nu 2 fatsoenlijke ND-filters aanschaffen. een 10-stops, en een 6 stops. 3 stops is sowieso te weinig, omdat ik die normaal wel met de ISO/Diafragma/Sluitertijd kan opvangen. Ik denk vaak de 6-stops te gaan gebruiken, maar 10 stops voor bepaalde dingen toch nodig te hebben.

Nu heb ik eens op hvstar gekeken, en dan zie ik dat Hoya niet eens 6-stops of 10-stops filters heeft, en van B+W er maar 1 soort op staat, terwijl met UV filters er zoveel verschillende zijn. Is deze filter degene die ik moet hebben? Heb namelijk geen verstand van die B+W filters, en het moet natuurlijk wel goed spul zijn, en niet dat mijn foto's in een keer softer worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Yep, dat is een goede, ik heb dezelfde maar dan de 3 stops versie. Achteraf had ik liever voor de 6 stops gekozen of zelfs 10 stops al lijkt me dat wat veel. Hoya heb ik niet bekeken, daar weet ik echt niets van.

Ze zijn trouwens niet op voorraad zie ik net, maar dat heb je mischien zelf ook wel gezien. Ga je ze alletwee bestellen? Is dat niet wat overkill? dan zou ik liever de 3 en de 6 stops kopen die je dan eventueel kan combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 17:13

mennovanw

Canon? You can!

Enzo Dizono schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:54:
[...]
Wat een onzin.... :Lekker ongenuanceerd weer. Ooit wel eens van Heliopan gehoord? Maakt gebruik van hetzelfde schott glas als B+W en qua kwaliteit (en prijs) gewoon vergelijkbaar
Heliopan heeft wel de naam maar niet de prestaties.. Lees dit er maar eens op na (Poolse website maar testmethoden zijn behoorlijk goed). http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html

Heliopan? Duur en zeer middelmatig (gek / verrassend genoeg komen de HMC/Pro van Hoya er het beste vanaf, gevolgd door de MRC's van ons aller vrienden van B+W, met als kanttekening dat de B+W's het mooist gemaakt zijn en het makkelijkst schoon te maken zijn).

Leuk leesvoer.. ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Mobyrick schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 19:55:
Yep, dat is een goede, ik heb dezelfde maar dan de 3 stops versie. Achteraf had ik liever voor de 6 stops gekozen of zelfs 10 stops al lijkt me dat wat veel. Hoya heb ik niet bekeken, daar weet ik echt niets van.

Ze zijn trouwens niet op voorraad zie ik net, maar dat heb je mischien zelf ook wel gezien. Ga je ze alletwee bestellen? Is dat niet wat overkill? dan zou ik liever de 3 en de 6 stops kopen die je dan eventueel kan combineren.
Misschien is dat een beter idee. Zie wel dat ze bij Factory-prices op voorraad zijn, maar daar kosten ze 78 euro ipv dollar. mm, Nog ff wachten tot ze bij hvstar weer op voorraad zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Als je toch bij maxsaver spullen gaat halen, neem dan ook gelijk wat anders mee. Een grad nd of een pola. Is toch goedkoper dan hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Sowieso een UV filter, want die moet ik nog hebben voor mijn 17-40. Vraag me echter af in hoeverre een ND-grad handig is die je op de lens moet schroeven. Dan kan ik niet bepalen waar die 'horizon' loopt.
En een CP wordt ook meebesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296164

Ik ben van plan om op zeer korte termijn een Tamron 18-270mm F3.5-6.3 VC lens te kopen voor op mijn Canon EOS 450 D. Nu ben ik me aan het oriënteren voor zowel een Polaristaiefilter als een UV filter.

Nu is mijn gevallen op dit filter: Hama Circulair Polarisatiefilter 72MM. Ik weet dat dit in verhouding een goedkoper filter is maar toch.
Heeft iemand toevallig hier ervaring mee of heeft iemand goede adviezen cq. alternatieven voor filters op mijn toekomstige nieuwe lens? En ja ik ben toch iets beperkt qua budget op dit moment. ;(

Dus heel graag adviezen over een polarisatiefilter en een UV filter.

Alvast bedankt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Blijf af van merken als Hama, vooral als het om filters gaat. En ook vooral als je een UV filter de hele tijd er op wilt hebben hebben. 18-270 zal geen super kwaliteit produceren, dus de kwaliteit wat je er mee kan halen moet je proberen te behouden. En met filters van Hama zal de kwaliteit alleen maar degraderen.

Dus B+W, Hoya of Heliopan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zoek een goede niet te dure polaristie filter voor m'n tamron 70-200 f/2.8. De diameter is 77mm.

Hij heeft IF, dus een circulaire zou een optie zijn. Ik weet er helaas niet veel van, van de effecten. Zouden jullie me kunnen helpen?

Met niet te duur bedoel ik geen 100 euro, met 50 euro zou ik nog kunnen leven.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 255680 op 27-05-2009 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wolver1ne schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:51:
Mobyrick, dan moet je wel een lineair pola gebruiken.
Anoniem: 255680 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 09:42:
Ik zoek een goede niet te dure polaristie filter

Hij heeft IF, dus een circulaire zou een optie zijn.
Even een misverstand uit de weg ruimen. Het verschil tussen een lineair en een circulair pola-filter is het soort licht dat er uiteindelijk uitkomt. In beide gevallen wordt een deel van het gepolariseerde licht tegengehouden, dus met zowel een lin als cir heb je lichtverlies (om even op wolver1ine te reageren)

@Kevinneke: zoals ik het nu lees denk je dat je een circulaire kan draaien om het effect aan te passen, en een lineaire niet. Dit is onjuist, beide soorten moet je gewoon draaien om het effect aan te passen. Alleen natuurkundig gezien is het soort licht dat er uitkomt anders. Moderne AF-systemen houden niet zo van lineair gepolariseerd licht, dus daarom kies je altijd voor een circulaire.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Heb je de startpost en de rest van dit draadje gelezen? Daar staan de effecten van een pola in, er is ook zeer veel met Google te vinden. Sowieso is het wel handig om eerst het effect te weten voordat je hem gaat kopen lijkt me. Welke je moet kopen is al zeer vaak verteld: een MRC van een goed merk, Hoya of B+W (of heliopan lees ik net). Lineair of circulair hoeft bijna niemand zich af te vragen, circulair werkt altijd, lineair soms niet en is moeilijker te vinden dan een circulaire.

Dus voor eens en altijd een algemene mededeling: blijf weg bij lineaire filters, deze hebben geen meerwaarde tov ciculaire filters, sterker nog ze doen het niet altijd op DSLR's. Zie ook mijn bovenbuurman trouwens.
wolver1ne schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:51:
Mobyrick, dan moet je wel een lineair pola gebruiken. Heb met een CPL geprobeerd en het heeft geen effect, anders dan gewoon normale polarisatie.
Ik weet niet wat je obsessie is met lineaire polafilters :P maar ik heb het even getest met een ND filter met daarop een CPL filter en dat scheelt toch echt wel heel wat licht hoor. Het ND filter zorgt voor 3 stops en de pola daar bovenop zorgt voor nog wat stops, niet getest hoeveel maar ik weet zeker dat het werkt. Weet je zeker dat je de definitie van lineair en circulair kent?

[ Voor 31% gewijzigd door Moby op 27-05-2009 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 21:35
Anoniem: 255680 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 09:42:
Ik zoek een goede niet te dure polaristie filter voor m'n tamron 70-200 f/2.8. De diameter is 77mm.

Hij heeft IF, dus een circulaire zou een optie zijn. Ik weet er helaas niet veel van, van de effecten. Zouden jullie me kunnen helpen?

Met niet te duur bedoel ik geen 100 euro, met 50 euro zou ik nog kunnen leven.
ik kan uiteraard niet in je beurs kijken, maar 50 euro voor een circulair MRC polarisatie filter met ook nog 77mm lensformat lijkt me een tikkeltje optimistisch. Mijn MRC UV filter 77mm kostte al 80 euro, laat staan een pola....
Dus ik denk toch dat je wat meer komt te besteden hoor. 100 euro gaat volgens mij nog niet eens lukken.
Tenzij je een non MRC kiest....dan zou het nog kunnen.....

Kies B+W of Hoya en een MRC. Je hebt best kans dat wanneer je een non-MRC kiest dat juist dat extra stukje glas van je filter flare versterkt...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 20:59

Swaptor

Java Apprentice

Hoya circ pola (MRC) op 77mm kost je plusminus €125 bij ons, en zo rond de 70 euro wanneer je *echt* heel goed zoekt in het buitenland (ex invoerrechten). Ik sluit me daarmee dus aan bij de bovenbuurman, 50 euro is optimistisch.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je kunt natuurlijk wel tweede hands zoeken. Heb pas op marktplaats.nl een ongeopende Hoya 77mm S-HMC pola gekocht voor €55 :)

Alleen kwam ik er later achter bij het opruimen van mijn kamer dat ik al een B+W pola had, vorig jaar gekocht :X Die Hoya heb ik dus vrijwel meteen doorverkocht aan een kennis, weer voor €55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293952

Deathchant schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 11:33:
[...]

Mijn MRC UV filter 77mm kostte al 80 euro, laat staan een pola....
Wow, dat is wel redelijk aan de prijs voor een 77 MRC. Prijs van dergelijke filters fluctueert ook aardig heb ik gemerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Mobyrick schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:53:
Ik weet niet wat je obsessie is met lineaire polafilters :P maar ik heb het even getest met een ND filter met daarop een CPL filter en dat scheelt toch echt wel heel wat licht hoor. Het ND filter zorgt voor 3 stops en de pola daar bovenop zorgt voor nog wat stops, niet getest hoeveel maar ik weet zeker dat het werkt. Weet je zeker dat je de definitie van lineair en circulair kent?
Heb niks met lineaire polas, maar een lineaire pola filter werkt het beste als je zelf een variabele ND filter in elkaar wilt knutselen.

Zie hier: http://www.dimagemaker.co...for-a-variable-nd-filter/

Lineaire pola moet wel altijd boven zitten. Wat er tussen zit mag dus een CPL of een normale ND filter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:51

delorean7

Let's take the Aston toni

Nu wel in het juiste topic ;)

Na een jaartje of twee met de 40D en twee aardige lenzen (Sigma 17-70 en Canon 70-300) begin ik me nu af te vragen of ik de kwaliteit van de foto's niet aan het vernaggelen ben geweest met mijn HAMA filters.

Vorige week het filter van mijn 70-300 kapot geslagen door de tas wat al te hard op de grond te zetten (nice...) gelukkig is het objectief nog heel.

Nu even aan het testen geslagen met crops met en zonder UV filter en ik vind het verschil behoorlijk groot! Zelfs met de net binnengekomen B + W UV filter (geen mrc) zie ik echt verschil in scherpte met en zonder dat filter. Op de Sigma, met die (blijkbaar) slechte HAMA filter is het verschil echter dramatisch te noemen.

Na een avondje neuzen hier en elders kan ik geen antwoord vinden op de vraag of de Hoya Clear PRO1 DIGITAL Protector Filter DMC LPF wellicht een betere optie is dan de PRO1 D Digital UV(0) Filter DMC THIN. Ik heb nergens iets terug kunnen vinden over de vraag of een protector (clear) wellicht bescherming biedt zonder afname van de scherpte van de foto?

Over een paar weken gaan we rondtrekken in de States en ik wil voor die tijd dat HAMA filter vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zal het toch weer eens voorzichtig ten sprake brengen: geen UV-filters gebruiken?

Het is goedkoper en je foto's zijn beter. Hoe vaak heb je al een filter vervangen omdat er teveel krassen op zaten? Als je dat nog nooit gedaan hebt, dan had je zonder filter ook nooit je lens hoeven te vervangen :P

Zeker met telelenzen vind ik het nut twijfelachtig. Met een tele heb je toch meestal wel wat ruimte voor je en geen dronken mensen die hun bierglas tegen je frontelement parkeren. Ook is de kans dat er een vogel tegenaan vliegt niet echt groot :P

Zelf gebruik ik geen UV-filters op mijn lenzen, terwijl ze wel een stukje duurder zijn dan die van jou. Mijn 17-40 4L gebruik ik ook tussen hossende mensen op feesten en na anderhalf jaar kan ik nog geen krasje ontdekken. Wel heb ik mezelf bergen 'flare' op mijn foto's bespaard omdat ik geen UV gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Het lijkt mij goedkoper en ook wel eens beter qua de IQ (image quality) om gewoon een lenshood te gebruiken. En als het niet kan, dan wel eentje kopen. En als dat niet kan, dan is het niet anders. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:51

delorean7

Let's take the Aston toni

In mijn geval plof ik dus vorige week die filter aan gort door de tas wat al te enthousiast neer te zetten. Dus ik dank god op mijn blote knietjes dat ik er een filter op had zitten. En juist omdat de telezoom vaker in de tas te vinden is kwam het in dit geval goed uit dat hij goed beschermd was.

De vraag blijft trouwens staan,
UV filter <-> geen filter is een afweging tussen veiligheid maar mindere kwaliteit, maar hoe zit dat met die protector filter t.o.v. de UV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ze doen alletwee helemaal niets, of je moet met je UV boven 2500 meter of in de Sahara gaan schieten. Het UV filter heeft geen tot weinig functie, het protector filter doet helemaal niets. Alletwee kunnen ze een nadelige invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
delorean7 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:07:
In mijn geval plof ik dus vorige week die filter aan gort door de tas wat al te enthousiast neer te zetten. Dus ik dank god op mijn blote knietjes dat ik er een filter op had zitten. En juist omdat de telezoom vaker in de tas te vinden is kwam het in dit geval goed uit dat hij goed beschermd was.
Ik heb ook wel gelezen dat juist het filter kan versplinteren en doorschieten tot ver in de lens. Daarnaast is in een hoop lenzen het front element relatief goedkoop te vervangen geloof ik. Als er nog meer stuk is dan het front element dan lijkt mij een UV-filter ook weinig extra bescherming te bieden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Maar, ik meen me ook te herinneren dat een goede uv-filter juist flares kan helpen voorkomen. Kan alleen ff zo geen link vinden, maar als dat dus echt zo is, dan kan het een lens zelfs verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43565

Met UV-filter kreeg ik anders toch mooi de blauwe waas over de foto weg in Toscane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
TranceSetter schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:34:
Maar, ik meen me ook te herinneren dat een goede uv-filter juist flares kan helpen voorkomen. Kan alleen ff zo geen link vinden, maar als dat dus echt zo is, dan kan het een lens zelfs verbeteren.
Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk, meer glas betekend altijd meer kans op flares.
Anoniem: 43565 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:35:
Met UV-filter kreeg ik anders toch mooi de blauwe waas over de foto weg in Toscane
Veel UV straling die dag dan zeker. Misschien overdrijf ik, maar er zijn mensen die wonderen verwachten van een UV. Dat is gewoon niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Anoniem: 43565 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:35:
Als dat het doel is; waarom dan geen CPL? Ik heb sinds kort een CPL (als enige) filter; en dat effect bevalt mij tot nu toe erg goed! UV geloof ik gewoon weinig van in 99% van de gevallen. Maar goed; het feit dat er zoveel discussie over is lijkt in iedergeval te suggeren dat we het over kleine of zelfs minieme verschillen hebben. Dus ieder zijn ding toch :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Sommige mensen gaan dusdanig ver dat ze CPL vrijwel altijd aan de lens hebben hangen. In vergelijking tot een UV filter, aan een CPL heb je tenminste wat, in daglicht dan. Dus als je alleen in daglicht schiet, doe die CPL er op en schieten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 11:36

DancePlaza

ninja

kan ik ook een uv filter samen met een zonnekap gebruiken?

Van het kastje naar de muur lopen...

Pagina: 1 2 ... 32 Laatste

Let op:
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money