Accu-artikel zonder capciteit te noemen en andere flaters Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:46
Excuses voor mijn frustratie, maar ik word echt ongelooflijk moe van die persberichten die naar de frontage worden ge-copy-paste. Een artikel over een nieuwe batterij techniek brengt vrijwel geen nieuws als de fabrikant de capaciteit van de batterij per volume of gewicht weigert te vermelden. Door wel met de hoge maximale ontlaadstroom te gaan pronken is voor de lezer vrijwel iet relevant.
Een bericht als nieuws: NEC boekt vooruitgang in alternatieve accu-techniek dient of in het geheel niet geplaatst te worden, of er dient duidelijk gemaakt te worden dat het hier gaat om een (weinig relevante) ontlaadstroom, en niet een capaciteit. Voor de verwarring die het artikel zaait hoef je maar de reacties te lezen.
Van ongefundeerde claims als 3x meer capaciteit (zonder te vermelden waarmee het wordt vergeleken), zijn helaas ook vele voorbeelden te vinden op tweakers. Als een nieuw product wordt gemarket als heel zuinig, wel 3x zuiniger, dan zegt dat heel weinig. Ik wil dan gewoon weten hoe zuinig (uitgedrukt in de correcte eenheden). En wat het verbruik is van vergelijkbare producten. Als het rendement van een product is verbeterd, (zie discussies over nieuwe hoogrendement voeding van laatst), zet dan in het artikel wat correct vergelijkingsmateriaal.
Weigert een fabrikant zulke informatie te geven, en kan de redactie hier niks over vinden, schrijf dan niks. Tweakers was (en hoop ik is) meer dan alleen het plaatsten van Nederlandse vertalingen van onzinnige persberichten. Neem een voorbeeld aan engadget, die in ieder geval proberen de claims van fabrikanten in perspectief te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

In dezelfde trant pas ook deze denk ik:

nieuws: Shuttle komt met kleine behuizing voor Core i7 met Vapor Chamber-koeling

Oeeeeh vapor chamber technologie... Lijkt wel heel erg veel op heatpipes die al jaren toegepast worden. Is er een verschil?

Het toppunt van het artikel is wel dat er gelinkt word naar een wikipedia artikel van drie regels. Wat is daar de toegevoegde waarde van? Als het zo speciaal is dat het in de titel van het artikel word genoemd, is dat niet een betere uitleg waard?

Ik denk dat de irritatie is dat de artikelen met enig regelmaat van een niet al te hoog niveau zijn, in plaats van dat ze ergens bij stil staan en even nadenken over wat er nu eigenlijk echt bedoeld word.

[ Voor 20% gewijzigd door Hooglander1 op 17-02-2009 12:02 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Beste Damsplaat, lees het artikel waar je over klaagt nog eens door, leg er je eigen opmerkingen naast en trek zelf een conclusie. Je argumenten snijden weinig hout, om er twee uit te lichten: de capaciteit per volume wordt wel degelijk vermeld, en de 3x zuiniger wordt gerelateerd aan de eerdere generatie NEC ORB.
Hetzelfde geldt voor de vapo(u)r chamber cooling. Het artikel is hier zeker niet aan opgehangen en juist vanwege de vermeende bekendheid wordt volstaan met een linkje naar wikipedia.
Commentaar is welkom, maar ongefundeerde rants zijn wat contra-productief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:46
Dit is dus precies de reden dat ik klaag, zelfs nadat ik het duidelijk opschrijf, en het vele malen in de comments is genoemd, snap je nog niet waar het om gaat. De enige mogelijke manier om een accucapaciteit uit te drukken is de eenheid van energie: Joule. Dit is twede klas natuurkunde ofzo. Eventueel zou je energie kunnen uitdrukken in het identieke Watt*S, of vergelijkbare kilowatt*uur (zit een factor 1000*3600 tussen).
In het artikel wordt dit nergens genoemd. Wel wordt een indicatie gegeven het maximale vermogen (watts) per volume eenheid accu (liter). Dit is dus niet de capaciteit.
...een ontlaadstroom van 1A kunnen genereren en 2W aan elektriciteit kunnen leveren...
deze frase slaat echt nergens op, geeft in ieder geval geen indicatie over de capaciteit van de accu. Als je nog niet weet waarom kan je beter eens even op wikipedia lezen over hoe Joules, Amperes Volts en Watts zich tot elkaar verhouden.

Pas als je weet wat voor vermogen (Watts), je voor hoe lang (Tijd), je per volume (V) kan leveren, dan pas kan je de waarde van deze accu inschatten (als je de waardes ook weet voor een gangbare lithium accu).

Nog een klein opmerkingetje, accucapaciteit wordt vaak, (foutief) weergegeven in ampere*uur (mAH ofzo). Als echter het voltage niet ook gegeven is dan is dit een vrij loze kreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

@Damsplaat
Ik snap waar je op aan stuurt... Natuurlijk, het zou prettig zijn geweest als de capaciteit vermeld was. Maar het gemis daaraan maakt het artikel niet overbodig. Met de huidige informatie is het artikel ook zinvol en informatief. Het gaat te ver om het maar in de prullenbak te gooien, simpelweg omdat de exact capaciteit niet vermeld wordt.

Je moet zo'n artikel gewoon zien als een trigger, waarop je dan verder via Google naar extra details kan gaan zoeken. Dat persberichten niet alle details bevatten is opzichzelf nog geen reden ze niet te plaatsen.

Als er een nieuwe SSD wordt uitgebracht, staat er ook niet de prestaties bij random writes in, ondanks dat dat gigantisch belangrijk is. Maar dat wil niet zeggen dat je daarom een produktaankondiging maar niet moet plaatsen.

@Hooglander1
Jij bent gewoon aan het zeuren. Heatpipes en vapor chambers zijn niet exact hetzelfde. Het is hetzelfde idee, maar een andere uitwerking.
En daar gaat er in dat artikel ook helemaal niet om. Het gaat er om dat Shuttle deze techniek gaat gebruiken. Vooral vapor chamber wordt nog uiterst weinig toegepast, dus dat is best het vermelden waard wanneer een bekende fabrikant dat gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 175233 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 16:54:
@Damsplaat
Ik snap waar je op aan stuurt... Natuurlijk, het zou prettig zijn geweest als de capaciteit vermeld was. Maar het gemis daaraan maakt het artikel niet overbodig. Met de huidige informatie is het artikel ook zinvol en informatief. Het gaat te ver om het maar in de prullenbak te gooien, simpelweg omdat de exact capaciteit niet vermeld wordt.

Je moet zo'n artikel gewoon zien als een trigger, waarop je dan verder via Google naar extra details kan gaan zoeken. Dat persberichten niet alle details bevatten is opzichzelf nog geen reden ze niet te plaatsen.
Als je het zo ziet, dan hoef je je inderdaad weinig aan te storen, maar het lijkt me dat dat niet het doel is van de redactie.
Als er een nieuwe SSD wordt uitgebracht, staat er ook niet de prestaties bij random writes in, ondanks dat dat gigantisch belangrijk is. Maar dat wil niet zeggen dat je daarom een produktaankondiging maar niet moet plaatsen.
Wel grappig dat je dit noemt, want ik moest ook denken aan nieuws: Summit-ssd van OCZ krijgt nieuwe controller en cache
Er word wel gezegd dat er een nieuwe controller is, maar niet wat voor effect dat heeft voor de random writes en de hick-ups. Terwijl dat toch het meest interessantste onderdeel is voor velen denk ik. Het noemen van sequentiele writes heeft iig weinig zin.
@Hooglander1
Jij bent gewoon aan het zeuren. Heatpipes en vapor chambers zijn niet exact hetzelfde. Het is hetzelfde idee, maar een andere uitwerking.
En daar gaat er in dat artikel ook helemaal niet om. Het gaat er om dat Shuttle deze techniek gaat gebruiken. Vooral vapor chamber wordt nog uiterst weinig toegepast, dus dat is best het vermelden waard wanneer een bekende fabrikant dat gaat gebruiken.
Het gaat niet op de techniek maar juist wel? Maar goed, de titel trok mijn aandacht omdat er wordt verteld over een nieuwe technologie voor mij. Vervolgens weet ik nog niets als ik het lees, behalve dat Shuttle een core-i7 bordje in een kleine behuizing heeft gepropt. Dat is op zich leuk, maar heeft veder weinig met de vapor chamber techologie te maken. Daar had ik graag een linkje gezien met diepgaande informatie (en dus niet een makkelijk wiki linkje) of in de gerelateerde content dit artikel: nieuws: Sapphire komt met 1GB-versie van HD 4870 met Vapor-X-koeling, waar wel wordt uitgelegd wat de technologie inhoudt.

Maar goed, het maakt mij verder ook niet heel veel uit, maar ik denk wel dat dit topic gelijkenissen heeft met Niveau frontpage

Om er verder een hoofdlijn van te maken, want dingen zeggen als zeuren en dergelijken houd ik niet zo van. Blijkbaar vinden meerdere mensen het erg jammer dat er vaak diepgang in artikelen ontbreekt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Pagina: 1