philipnorth schreef op woensdag 08 april 2009 @ 15:29:
[...]
Er zijn wel meer voordelen hoor.
- Je kunt elke PC-webcam en bluetooth-headset gebruiken ipv dat je proprietaire hardware moet kopen. bij Xbox Pro/Elite is een headset meegeleverd, hoef je er ook niet speciaal een te kopen
- Je kunt de PS3-controller opladen via een standaard USB-kabel ipv een speciale, los aan te schaffen kabel.
- Je kunt je HD zelf upgraden. over de HDD, is het makkelijk om films er naar te kopieren en die zo af te spelen? Of moet je heen en weer met een usb device? (heb wel een en ander gelezen al over streamen enzo, maar als kopieren ernaar makkelijk gaat... kan dit wel een plus punt zijn ja
- WiFI is standaard aanwezig itt de Xbox 360. WiFi vind ik op zich niet enorm spannend, router staat nu naast tv ongeveer en straks in nieuw huis zit er netwerkaansluiting op die plek, maar het kan een voordeel zijn
- Blu-Ray voor HD-films + punt
- Upscaling DVD-speler ja, ook wel
- Upscaling CD-speler heb ik recent allemaal geript zodat ik ze digitaal heb staan
- Regiovrije games zeker + punt
- Downloaden uit PSN-stores uit andere landen is gewoon mogelijk
- PS3-exclusives zoals God of War, Gran Turismo, e.d. ja, en de xbox heeft ook weer exclusives, deze 2 consoles hebben voor mij persoonlijk weinig exclusives die doorslaggevend zijn
- Internetbrowser gebruik ik m'n console niet voor, zit ook op m'n Wii, maar gebruik ik echt niet
- Linux voor homebrew zal ik niet (snel) gebruiken.
- Gratis theme-maker tsja, da's puur voor de XMB?
Over het geheel neig ik wel naar de PS3, want BD en dankzij regio vrij kunnen spellen goedkoper dan in NL.
Alleen dat stukje van: ja, het is wel 120 euro ofzo meer ineens.... (incl spellen enzo)
Als een eigenaar van beide systemen, vind ik de volgende dingen:
- USB-kabeltje om op te laden.
Mja, echt niet interessant, voor 15 EUR heb je een MS accu en kabel, anderen zweren bij simpele herlaadbare AA-batterijen. Je hebt keuze en mocht je toch een accu willen dan is dat niet een duur probleem.
- HDD upgrade:
Ik vind voor de 360 dat de 60 GB al genoeg is, voor de PS3 vind ik dat niet. Waarom? Omdat ik HD-films via Playstation Media Server naar de harddisk kopieer van de PS3. Daar parkeer ik er een aantal die ik zo kan starten wanneer ik dat wil, onafhankelijk van de stream-throughput. De 360 kan dat niet. Daarnaast heeft de PS3 veel meer spellen die geïnstalleerd moeten worden, zelfs als het 360 broertje dat niet hoeft.
- Blu-Ray playback opties.
Kijk naar je behoefte. Ik vind het Blu-Ray erg mooi, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel veel films erop koop, omdat ik de prijzen te hoog vind. Leuk voor een sinterklaas/verjaardagscadeautje, maar totdat die prijzen naar beneden gaan tot DVD-niveaus vind ik het nog niet een heel erg belangrijk punt. Als jij er echt gek van bent, kan dit doorslaggevend zijn.
- Upscaling
Naar mijn idee doet de 360 dat ook goed?
- Regiovrije games
Bij 95% ook het geval bij de 360. Echt heel weinig titels hebben een regio lockout.
- Downloaden PSN games uit andere landen
Mja, bij mij werkt dat niet, omdat ik geen US credit card heb, daar geeft hij een foutmelding op. Bovendien moet je uitkijken bij een verkeerde combinatie regio game en DLC. Niet zo heel belangrijk voor mij.
- PS3-exclusives
360 heeft ook genoeg exclusives, je hebt helemaal gelijk dat dit niet zo doorslaggevend is.
- Internetbrowser/ linux/ theme maker
Nee, maak daar geen gebruik van
Dan nog wat andere punten, die ik belangrijker vind dan de vraag of er wel een theme maker is:
- Live kosten vs PSN gratis
Live kost circa 35 EUR per jaar. We hebben het over 3 EUR per maand. En dat is alleen als je multiplayer wilt spelen, want voor demo's, DLC en zo heb je dit niet nodig.
- Content stores
Er zijn veel meer items te downloaden op de 360. Dat heeft niet alleen te maken met het langer op de markt zijn, maar ook met iets anders heel belangrijks: elke Arcade-game heeft een demo! Op PSN heeft een groot deel niet eens een demo, je mag op plaatjes en filmpjes op het net bekijken wat je er van vindt. Vind ik echt een heel groot nadeel. Over de inrichting hebben anderen het al gehad: prut voor de PSN EU store.
- Controller:
Heel persoonlijk, maar de 360 controller is voor mij gewoon net wat lekkerder. Goed 'vol' in de hand en goede trekkers aan de achterkant voor schiet- en racespellen. Je kan 'verlengers' kopen voor de PS3 controller, maar daar begin ik echt niet aan. Overigens is het kruis op het joypad van de PS3 absoluut veel beter dan dat van de 360, speel je Street Fighter 4, dan kan dat meetellen.
- Stilte:
Ook met een HDD install kan de 360 niet tippen aan de PS3 stilte. Absoluut een groot pre van de PS3.
- cross-platform games:
Het gat is substantieel kleiner geworden, maar als je titels van een jaartje geleden leuk vindt, dan zal je zien dat de 360 vaak de beter versie heeft. Nu is dat echt minder. Ik vond Fallout 3 absoluut prima te pruimen op de PS3, terwijl die in de media verguisd werd ten opzichte van de andere versies.
- DLC:
Beetje glazen bollen gehalte, maar denk aan de titels die jij leuk vindt en of de extra content wel op de PS3 uitkomt. Voor Fallout 3 was dat een grote domper, die komt alleen voor de PC en de 360 uit, niet op de PS3. Ook GTA heeft DLC voor de 360, maar niet voor de PS3.