Totdat je met je het met je eigen ogen ziet gebeuren. Vakmanschap bestaat nog, echt waar.mace schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:31:
[...]
Daar zijn ze wel heel erg recht voor, lijkt me sterk.
Maargoed, genoeg offtopic gezwam
Totdat je met je het met je eigen ogen ziet gebeuren. Vakmanschap bestaat nog, echt waar.mace schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:31:
[...]
Daar zijn ze wel heel erg recht voor, lijkt me sterk.
Helemaal mee eens, lijkt me ook de beste oplossing. Scheelt dure en grote filter onderdelen in de speakertjes en je kan er veel netter mee filteren (en je haalt meer uit je speakers en versterkers). Kabels kan je oplossen door een vier aderige speaker kabel te gebruiken in combinatie met een connector zoals Neutrik speakon of iets anders waarmee je het niet fout kan aansluiten (tweeter die laag frequent krijgt)).Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 17:09:
Is actief filteren geen optie? Low-pass voor de sub op 150 Hz, bandpass tussen 150 Hz en +/- 3 kHz voor de Peerless en de tweeter High-pass op +/- 3 kHz. Een potmeter om de tweeter te dempen. Die signalen stuur je vervolgens naar versterkers die per frequentiegebied iedere driver voorzien van een gefilterd signaal.
Verwijderd
Dankjewel voor de infoB_FORCE schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:56:
FKo, in feite kun je van alles nemen, meestal neem ik MLS meting, maar een sweep kan ook (met de nieuwe ARTA kun je dan gelijk vervorming meten).
Op een zaagtafel waarvan het blad op 45 graden gekanteld staat met een zij aanslag. kind kan de was doen
[ Voor 43% gewijzigd door Indoubt op 02-03-2009 00:34 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Aannames zijn fataal.
Verwijderd
HalloIndoubt schreef op zondag 01 maart 2009 @ 21:17:
Alternatief voor op het buro (mijn buro wel te verstaan) met een enkele breedbander (en misschien toch een topmount tweeter)
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Life is not about specs, it is about joy!
Aannames zijn fataal.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Verwijderd
Verwijderd
Ziet er mooi uitIndoubt schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:39:
Nog even wat gedaan en wel de tweeter behuizing gemonteerd.
Verwijderd
Vind het wel mooi, doet wat aan de 'Nautilus' denkenIndoubt schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:39:
Nog even wat gedaan en wel de tweeter behuizing gemonteerd. De holle bus kun je krijgen bij de betere bouwmarkt of bij een verlichtingszaak.
[afbeelding]
en gemonteerd
[afbeelding]
Met aluminium gaat het soms beter zonder flits
[afbeelding]
Beide foto's doen eigenlijk geen recht aan hoe het eruit ziet. Ik zal kijken of het met daglicht beter gaat
Dat was dus ook het eerste dat ik dacht. Zou wel niet weten in welke doe het zelf zaak ze zulke vormen verkopen (en waar ze nota-bene voor dienen maar soitVerwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 20:28:
[...]
Vind het wel mooi, doet wat aan de 'Nautilus' denken
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
1cm is wel wat dichtbij wellicht, maakt het uit als je de mic iets verder weg doet, 10cm ofzo? Het is behoorlijk anders dan je simulatie. En idd wat erg enthousiast rond de 2K. Heb je ook een totale response van tweeters + woofers gemeten?Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 01:15:
[...]
Ziet er mooi uit![]()
Heb mijn microfoon binnen![]()
Ben eens aan het meten gegaan.
Is dus wel een ongecalibreede microfoon maar ziet toch al wel wat leuke grafiekjes
de 4 tweeters op 1cm afstand gemeten
Durf je het niet aan of was het veel schreeuwen en niets doen?voodooless schreef op zondag 22 februari 2009 @ 15:56:
Doe eens wat files van de response en impedantie, dan kunnen wat meer mensen meedenken voor een filter. Met Boxsim moet daar wel iets van te maken zijn.
Sommige mensen hebben ook nog een leven en moeten geld verdienenSeers schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:22:
Durf je het niet aan of was het veel schreeuwen en niets doen?
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Die zijn echt heel goedkoop. Waar koop je een koelelement voor zoiets? of wordt dat zelf fabricerenJuicie schreef op zondag 08 maart 2009 @ 11:36:
Iemand ervaring met de volgende versterkertjes?
http://www.e-electronica....s-26/home-cinema-kits-63/
Ze zijn relatief goedkoop, al moet er nog een voeding bij. En zijn misschien wel goed geschikt voor een PC speaker setje.
Of eventueel deze: http://www.e-electronica....5w-hifi-amplifier-40.html
Heb je een eenvoudige 12V voeding nodig en kunt ze eventueel 2.1 bruggendus dan heb je 2 x 35W voor de speakers en 1 x 70W voor de sub.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2009 12:17 ]
Als koelelement pak je gewoon een oude stock AMD of Intel heatsink.Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 12:15:
[...]
Die zijn echt heel goedkoop. Waar koop je een koelelement voor zoiets? of wordt dat zelf fabricerengevonden: http://www.e-electronica....-heat-dissipater-110.html maar moet je ze zo koelen dan? met zoveel?
Verwijderd
Is dat genoeg? Want als zo'n ding 100Watt aan warmte produceert moet er wel een fan op toch?Juicie schreef op zondag 08 maart 2009 @ 12:54:
[...]
Als koelelement pak je gewoon een oude stock AMD of Intel heatsink.
De TDA'tjes die hierin gebruikt worden zijn al gebridged. Die kun je dus niet nog een keer bridgen.Juicie schreef op zondag 08 maart 2009 @ 11:36:
Heb je een eenvoudige 12V voeding nodig en kunt ze eventueel 2.1 bruggendus dan heb je 2 x 35W voor de speakers en 1 x 70W voor de sub.
Het idee van die versterkers is dat ze een rendemet hebben van 90%. Dat betekent dat er maar van 10% van het gebruikte vermogen warmte wordt gemaakt. Dan zou je alleen met maximaal hard spelen 10w gebruiken.Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:00:
[...]
Is dat genoeg? Want als zo'n ding 100Watt aan warmte produceert moet er wel een fan op toch?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Zoiets? http://www.parts-express.com/pdf/295-480s.pdfjeronimo schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:29:
[...]
De TDA'tjes die hierin gebruikt worden zijn al gebridged. Die kun je dus niet nog een keer bridgen.
Zie ook http://www.st.com/stonlin...ture/ds/4060/tda7384a.pdf Je zou wel bij deze kitjes de voedingsspanning iets kunnen verhogen tot 18V en een dubbelspoels sub kunnen nemen.
Verwijderd
Die 10watt die kan toch makkelijk kwijt aan de lucht of heb ik het nu mis? Moet er echt een koeler op?JvS schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:53:
[...]
Het idee van die versterkers is dat ze een rendemet hebben van 90%. Dat betekent dat er maar van 10% van het gebruikte vermogen warmte wordt gemaakt. Dan zou je alleen met maximaal hard spelen 10w gebruiken.
Verwijderd
Ik heb al vaker mooi afgewerkt spul van jouw hand voorbij zien komen geloof ik. Groot compliment voor deze creatie want het ziet er echt super uit, al zou het voor geen meter klinkenIndoubt schreef op zondag 15 maart 2009 @ 18:54:
Mooi werk elmoooow. Al moet ik zeggen dat ik die conus met carbon of black kevlar er ook wel mooi uit vind zien.
Nog net met daglicht een paar foto's kunnen nemen. De kasten zijn grotrendeels af. Van een moeten de pootjes nog geschroefd (en afgeveild en geboort en en en ) worden maar dan moet eerst de unit eruit en die wil ik nu even laten zitten tot de meting.
Ik zal ze jullie niet onthouden, deze aluscones.
Eet smakelijk!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
edit: scone= schotse lekkernij meestal geserveerd bij de high tea
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Yep, als ik me niet vergis was jij ook bij het GoT DIY contest?Exirion schreef op zondag 15 maart 2009 @ 19:06[...]
Ik heb al vaker mooi afgewerkt spul van jouw hand voorbij zien komen geloof ik.
Dankje. Gelukkig heeft ieder een eigen smaak maar inderdaad: als het in het zicht staat moet het ook "lekker" uitzien.Groot compliment voor deze creatie want het ziet er echt super uit,
En ook daar ben je wel wat gewend van mij. Toch?al zou het voor geen meter klinken
Verwijderd
Want?Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 21:43:
Is een Topic-title verandering misschien op zijn plaats? "Bose- kunnen wij...." => "Kleine DIY luidsprekers" ?
Eh, nee. Maar ik heb wel 's wat van je gelezen in een DIY topic waarbij een verwijzing naar je website stond.Indoubt schreef op zondag 15 maart 2009 @ 20:17:
Yep, als ik me niet vergis was jij ook bij het GoT DIY contest?
Ehm, ook al nietEn ook daar ben je wel wat gewend van mij. Toch?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
kleine topickick na >48 uur..Faust schreef op donderdag 16 april 2009 @ 19:13:
Ik hoop dat ik de stilte in dit topic niet als een antwoord op de topic titel mag opvatten
Zijn er nieuwe ontwikkelingen? Ik heb begrepen dat de speakers sinds 3 april bij B_force staan om te meten, ik ben dan ook erg benieuwd naar de resultaten..
Wise enough to play the fool
Verwijderd
De JVC waar jij het waarschijnlijk over heeft maakt gebruik van verschillende kanalen op de twee speakertjes in de sattaliet. De bovenste voor de front kanalen, de onderste voor de surround kanalen. Nuttig? Vast nietVerwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 23:19:
Kan je niet bi-wire'en en dan een extern filter gebruiken? Dat doet jvc geloof ik ook, of er gaan iig wel 4 kabels naar de boxjes
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
klopt, je merkt er niets van idd.Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 09:31:
Ah, op die manier... Nee niet echt nuttig want je merkt er niks van
qft. Een eventuele afgang is op die manier minder groot.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 21:43:
Is een Topic-title verandering misschien op zijn plaats? "Bose- kunnen wij...." => "Kleine DIY luidsprekers" ?
Mwuh?! Dit is er toch al járen, bij zo'n beetje álle merken!?elmoooow schreef op zondag 17 mei 2009 @ 17:01:
Ik had het idee dat je een meetmicrofoontje op de luisterpositie zet, bij het installeren van het systeem in je huis, en dat hij dan alle speakers en subwoofer etc. automatisch aanpast aan de kamer, en je dus een vrijwel vlakke frequencie response krijgt en het geluid van alle kanten , en vooral de subwoofer op de luisterpositie even hard klinkt. Is dit mogelijk denken jullie, of dwalen we dan te veel af?
Nickname does not reflect reality
Ja inderdaadBrad Pitt schreef op zondag 24 mei 2009 @ 01:13:
[...]
Mwuh?! Dit is er toch al járen, bij zo'n beetje álle merken!?
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Verwijderd
Zo exclusief zijn die meetmicrofoontjes niet hoor, bij mijn Harman Kardon ala 200 euro zit het er zelfs bij. En juist bij dergelijke setjes heeft het wel waarde, het is een beetje homecinema achtig wat bose doet met al de kleine setjes. En juist dan is zo'n microfoontje erg fijn, of het haalbaar is is een tweede. Je zou elk kanaal een volume knop kunnen geven, en dan met verhoudingen gaan werken. De voorste speakers moeten even hard klinken dus als een speaker verder weg staat kun je deze individueel wat extra power geven en opnieuw meten.Barry|IA schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 00:24:
Kun je wel![]()
![]()
plaatsen......
Het idee erachter is echt goed, alleen niet haalbaar. Andere merken gebruiken dit, maar niet in het segment waar wij mee te maken hebben. Meetmic's hebben hier geen waarde voor de consument. Het moet ''plug en play'' zijn.
De consument wilt kopen, uitpakken, plaatsen... en de komende 10 jaar genieten.
De vraag is: kunnen wij dit beter realiseren dan Bose?
Dat heeft H/K al een jaar of wat...elmoooow schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:08:
Het was maar een ideetje , maar ik denk wet dat zo'n microfoontje erg nuttig kan zijn , desnoods maak je het microfoontje draadloos en integreer je hem in de afstandsbediening, om het nog een beetje plug en play te houden. Dan heb je dus geen onhandige draden of extra dingen er bij.
precies, en dat is net iets wat (bij mijn weten) niet gedaan wordt. denk dat het moeilijke punt bij zoiets is dat de stand van de microfoon al veel kan veranderen aan het geluidsbeeld, om het maar niet te hebben over het moeten ijken van het meetapparaat.elmoooow schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 16:23:
probeer ik eens iets leuks te bedenken , bestaat het al
maar ik bedoeld inderdaad ook dat het als een soort equalizer werkt , zodat het de klankkleur veranderd , niet alleen het volume, zodat de frequencie response curve ook zo recht mogelijk is.
Jazeker, Ik heb alleen nog niet alle info kunnen opduikelen in die lange thread. Ik weet dus nog niet hoe een en ander moet worden uitgevoerd maar ik dank dat dit voor het systeempje wat ik ga maken de juiste weg isJag schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 16:27:
Ik heb inmiddels even geinformeerd over het laten etsen van en PCB voor een actief filter. Het PCB ontwerp heb ik van DIY audio en daar kan echt een hoop mee. Ik had van JvS begrepen dat jij interesse had om er twee mee te bestellen?
my bad, dit systeem kende ik in ieder geval nog niet, mijn ervaring is dat er alleen op volumeniveau wat aangepast wordt.Brad Pitt schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 18:08:
Natuurlijk gebeurt dat wel. Je krijgt toch gewoon per speaker een aanpassing per bepaald frequentie-gebied? Dus bij linksvoor en 63Hz -1.5dB, 125Hz +1dB etc. Krijg je dingen als
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
enzovoort. Zal per merk wel wisselen maar ik vind dat er bijzonder veel wordt gemeten en ingesteld.
Verwijderd
Pioneer (zie bestandsnamenFirestorm schreef op zondag 31 mei 2009 @ 14:18:
[...]
my bad, dit systeem kende ik in ieder geval nog niet, mijn ervaring is dat er alleen op volumeniveau wat aangepast wordt.
welk merk is dit?
Vind het geluid zonder aanpassingen alsnog beter hoorFirestorm schreef op zondag 31 mei 2009 @ 14:18:
my bad, dit systeem kende ik in ieder geval nog niet, mijn ervaring is dat er alleen op volumeniveau wat aangepast wordt.
Pioneer.welk merk is dit?
Ziet er gaaf uit! Wat komt erin qua drivers?Seers schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 11:22:
Intussen heb ik het weer eens uit de koelkast getrokken om er weer wat verder mee te gaan, en wel ja, optisch hem nog wat liever/kleiner gemaakt (hij wordt ook nog eens cremekleurig, voor ultra-WAF)
[afbeelding]
Ook het filter is gemaakt:
[afbeelding]
Ja, dat MCACC is briljant. Ongelofelijke bang voor the buck wat je krijgt met die Pioneer receivers. Denon receivers hebben natuurlijk Audyssey multEQ XT, wat ook een behoorlijk geavanceerd eq systreem op basis van FIR filters is. Maar dat is niet tweakable, dat wil zeggen of helemaal auto of alleen een paar bandjes graphische EQ. Met MCACC kan je elk onderdeel van het correctie systeem aan- en uitzetten of verschillende settings. En als ie klaar is kan je alle parameters handmatig aanpassen, inclusief de PEQ filters! En vervolgens kan je ook nog grove correcties maken met 9-bandjes GEQ. Ik ga binnenkort maar zo'n Pioneer 919 kopen en nooit meer een losse DSP voor room EQ gebruikenFirestorm schreef op zondag 31 mei 2009 @ 14:18:
[...]
welk merk is dit?
[ Voor 54% gewijzigd door Jag op 04-08-2009 15:11 ]
Ik was trouwens 23,28 euro kwijt voor beide filters, dus dat komt op 11,64 per speakertje. Dat vind ik nog best acceptabel gezien de rest van de prijzen van het speakertje, en dat voor een volledig tweewegfilter zonder elko's en bende erin.Net maar eens de Peerless 3" longthrow gekocht en de Dayton ND20FA-6
[ Voor 33% gewijzigd door Seers op 04-08-2009 20:56 ]
Sig
Smiling as the shit comes down...
Hee, zie ik daar een Arcam FMJ speler?Seers schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 01:52:
En eindelijk zijn ze klaar! Met push-on terminals en alles erin en speakerdoek ervoor.
[afbeelding]
Nee, je ziet daar een Arcam A90. Geen metalen jasje dus. Daarboven staat wel een Arcam CD72 text apparaat, dus ik heb wel een speler, maar wederom geen FMJ.
Ze klinkt an sich heel goed, maar je hoort nu wel erg dat het laag te wensen overlaat. Ze klinken dus niet "vol". Aan de andere kant is het voor de rest een behoorlijk "eerlijk" speakertje dat stemmen er lekker uit laat komen, alleen schort er nog wel wat aan het kastje heb ik het idee.*schop*
En hoe klinken ze ?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq