Bose - kunnen wij het beter?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
Interesant topic, ik volg de bose discussie ook al een tijdje en dit is een leuke zijstap :)

Er is gesproken over aluminium profiel, ronde pvc pijp, hout in verschillende diktes, al dan niet bekleed met leer. Alu is kostbaar, een getrokken koker van 100x100x3x2000mm kost minimaal €150. Staal is daarentegen wel wat betaalbaarder, een stalen koker van 100x100x3x2000mm kost [url=3/2007-11/2006]€43[/url]. Daar zijn toch 20 melkpakjes uit te halen :)

Staal is ook iets gemakkelijker te verwerken dan Alu of ronde pijp. Een achter- en voorplaat zijn er nog wel een keer met een huis tuin en keuken lasapparaat op te lassen. De kanten en lasnaden zijn vervolgens goed af te werken met een haakse slijper.

Ik weet alleen niet wat de accoustische eigenschappen zijn van een stalen kubus van 100x100x100, maar misschien is een negatief effect daarvan op te vangen met dempende materiaal aan de binnenkant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Maar dan is een stuk PVC buis toch vele malen simpeler? Mi. is zo'n buis by far de simpelste oplossing voor een luidspreker kast. Want nou lassen, slijpen, of vele zaagsnedes maken, om vervolgens weer de boel te moeten verstevigen met aluminium profielen.

Gewoon een stukkie buis kopen, de opening voor de baffle er uit zagen, onderkantjes maken, de boel met wat lijm/kit aan elkaar plakken, en klaar is kees.

Met een buis/pijp heb je in feite je kast al min of meer kant en klaar. En zoals gezegd; akoestisch is een buis/pijp helemaal geen gekke gedachte; het is stijf en er kunnen geen staande golven optreden wat weer (het tegen gaan van) de resonantie ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik vond die buis wel een grappig idee, geen idee hoe dat zou klinken, maar vooral dat je dan met een soort sokken nog de kleur/print kunt veranderen... dat is pas trendy :)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

kaajee schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:07:
Maar dan is een stuk PVC buis toch vele malen simpeler? Mi. is zo'n buis by far de simpelste oplossing voor een luidspreker kast. Want nou lassen, slijpen, of vele zaagsnedes maken, om vervolgens weer de boel te moeten verstevigen met aluminium profielen.

Gewoon een stukkie buis kopen, de opening voor de baffle er uit zagen, onderkantjes maken, de boel met wat lijm/kit aan elkaar plakken, en klaar is kees.

Met een buis/pijp heb je in feite je kast al min of meer kant en klaar. En zoals gezegd; akoestisch is een buis/pijp helemaal geen gekke gedachte; het is stijf en er kunnen geen staande golven optreden wat weer (het tegen gaan van) de resonantie ten goede komt.
Ik ben het helemaal met je eens, PVC is makkelijk verkrijgbaar, goedkoop en goed te verwerken. Ook zou een ronde speaker met een diameter van 110mm denk ik een hoge WAF hebben.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Is het de bedoeling dat er een ontwerp komt? Ik had de indruk dat er verschillende personen aan het ontwerpen zouden gaan en dan met verschillende ontwerpen zouden komen die eventueel beoordeeld kunnen worden. De beste kan dan uitgeropen wordne tot "winnnaar" of hoe je dat dan ook wil klassificeren. Misschien moet er nog een verschil worden gemaakt of dat je de strijd aangaat met een acoustimass of een 123 systeem.

De ronde buis is zeker een optie maar elke ontwerper mag het wat mij betreft zelf weten.

Ook leuk voor de aluminium bouwers: Er zijn reclame borden met alu profielen aan de zijkant. Deze zijn al keurig parabolisch (doorsnede) en waarschijnlijk behoorlijk solide. Als je een leverancier kunt vinden van zoiets tenminste. Het zou in ieder geval een mooie basis kast opleveren waarbij aan het afwerken niet meer veel tijd hoeft te worden besteed. Als iemand van julie een leverancier weet houdt ik me aanbevolen.

TS, is het de bedoeling dat er een ontwerp komt of dat er meerdere ontwerpen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-12-2024
kippy schreef op maandag 09 februari 2009 @ 15:56:
Ik ben nu al een tijdje dit toppic aan het volgen, maar volgens mij is iedereen het begin doel kweit geraakt.

Het doel, zover ik het begrepen heb was: Voor een fractie van de prijs van een bose set een veel beter geluid neer zetten.

Het lijkt mij dus ook geen probleem als de speakers iets groter zouden zijn dan de bose melkpakjes. Natuurlijk is het weer iets anders om daarom maar vloerstaanders te maken. Het totaal moet dus een beetje in verhouding zijn.

Just my 2 cents.
Ik sluit me helemaal bij jou aan.
Wat zijn we nou aan het noubouwen ?? 321-bose of acoustimas ??
Zit nogal verschil tussen. dat 321 systeem is met dvdspeler en radio en ...dus met een compleet OS met codecs etc. Dat ga je nooit nabouwen voor een fractie van de prijs dat geloof ik niet. Sterker nog, ik denk dat we met al onze knappe koppen bij elkaar dit niet kunnen nabouwen zodat het ook nog niet alleen beter klnkt maar ook gewoon netjes werkt.

Dit is de goedkoopste uitvoering :
3·2·1® DVD home entertainment-systeem
Ons populairste 3·2·1® home entertainment-systeem. Twee compacte luidsprekerarrays en een uit het zicht te plaatsen ACOUSTIMASS®-module leveren bijna dezelfde prestaties als een systeem met vijf luidsprekers.
U kunt genieten van een thuisbioscoop die u eenvoudig installeert zonder een wirwar van kabels. Er wordt een setupdisk meegeleverd die u stapsgewijs door het installatieproces leidt
Het systeem voor één ruimte bevat een dvd/cd-speler die is geïntegreerd met een AM/FM-tuner met RDS
Via BOSE® link kan het 3·2·1® systeem op compatibele LIFESTYLE®-systemen worden aangesloten zodat u een entertainmentoplossing voor het hele huis kunt creëren

Nee maak dan lekker een acoustimas 3 na das wel te realiseren.
Specificaties
Afmetingen (h x b x d):
Cube luidsprekers • 7,9 x 7,9 x 8,1 cm
ACOUSTIMASS®-module • 35,6 x 18,4 x 32 cm
In verpakking • 7,1 kg
Inhoud van de doos
ACOUSTIMASS®-module
2 enkelvoudige cube luidsprekers
4 luidsprekerkabels (6,1 m)
4 zelfklevende rubbervoetjes

Veel plezier !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik merk dat er in dit topic nog steeds onduidelijk is welke facetten van een Bose systeem nu werkelijk verbetert moeten worden. Het is haast onmogelijk al te bepalen welke materialen er gebruikt kunnen worden als er niet bekend is welke drivers er gebruikt gaan worden en aan welke eisen de cabinets moeten voldoen.

Ik denk dat het belangrijk is eerst eens een analyse te maken welke uiteenzet wat precies de kenmerken zijn dat "ons" systeem moet verbeteren aan een Bose systeem. Daarna kan er bekeken worden hoe er een mooie cabinet te fabriceren valt en aan welke eisen randapparatuur moet voldoen. Geluiddskwaliteit is, binnen de eisen, één right?

Naar mijn mening is er over Bose goed nagedacht. Daarmee wil ik niet zeggen dat er een goed geluid uit komt. Ik wil daarmee zeggen dat zij een systeem hebben bedacht waarin concessies, die bij ieder technisch systeem gemaakt moeten worden, toegespitst zijn op hun gebruikersgroep.

De voordelen van een Bose systeem zijn naar mijn mening:
  • Indrukwekkend geluid voor het gemiddelde publiek
  • Zeer kleine afmeting zodat uit het zicht plaatsen mogelijk wordt
  • Eenvoudig installeren
  • Het ziet er professioneel uit
  • Bose pretendeert goed, het beste, beter te zijn.
  • Het gemiddelde BCC publiek gelooft dit.
Al deze eigenschappen zijn voortgevloeid uit het maken van concessies. En ook een Bose systeem heeft dus nadelen.
  • Goedkope materialen.
  • Middentoon koning, het systeem faalt in het goed weergeven van hoge en lage tonen.
  • Localisatie van de lage tonen, dat voortvloeit uit de afmetingen van de sats. Deze kunnen immers slecht lage tonen weergeven.
  • Wollige tonen in het stembereik, dat voortvloeit uit plaatsing van de sattelieten. Dit is dus een gebruikersprobleem.
  • Duur
Er zijn ongetwijfeld nog meer voordelen en nadelen, maar ik typ dit even achter elkaar in wat me te binnen schiet. Zoals je ziet heeft ieder nadeel direct verband met een voordeel. Doordat de Bose sattelietjes uit het zicht te plaatsen zijn, wordt er een beperking opgelegd wat betreft de keuze van drivers. Dat je dan bij een goedkope papieren driver terecht komt die niet gevoelig is onder de 150Hz is dan een logisch vervolg. Dat de sub localiseerbaar wordt, doordat de satteliet het frequentiebereik niet dekt tot waar de sub het overneemt is ook een logsich gevolg.

Zoals al eerder is gezegd kunnen we het pad kiezen van Bose. Kleine sattlietjes met een sub. We krijgen dan exact hetzelfde probleem als waar een Bose systeem mee te maken heeft. Localiseerbaarheid. Nu is dat juist wat we willen vermijden lijkt mij. Dan kunnen we beter op zoek gaan naar een iets grotere driver die goed crost met een sub zodat het geluid een stuk voller wordt. Het volume van een cabinet moet dan wel iets groter worden, maar wat willen we anders?

Of iemand moet een goede en goedkope kleine driver vinden die wel getuned kan worden tot de sub frequentie.

Het gebruik van een tweeter naast bijvoorbeeld een 3" fullrange driver lijkt mij overbodig. De tweeter moet gefiltert worden en even gevoelig zijn als de fullrange. Je levert daardoor volume in aangezien het filter en de tweeter zelf ruimte innemen, en het kost extra geld. De Tanga-Band W3-871 / Hi-Vi B3S kan bijvoorbeeld uitstekend de taak van een tweeter overnemen/benaderen. Een goedkope tweeter, want de kosten moeten immers beperkt blijven, gaat daar echt geen profiteerbare winst boeken.

Ik stem overigens voor een 5.1 systeem zonder THX, DTS, Dolby Digital weet ik het fratsen. Gewoon met afzonderlijke kanaal ingangen. Dan blijft het vormbaar in de toekomst. Ik heb daar al wat leuke ideen over.
kaajee schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 08:54:
Uit de discussie omtrent de bouw van de satellietjes begrijp ik dat mijn buisjes niet te veel stemmen krijgen. Jammer, ik vind het nog steeds een goed idee; hoge WAF factor en concept is luister/audio technisch ook nog eens goed.
Ik vind PVC een leuk materiaal, maar ik heb enkele vragen. Hoe wil je eenvoudig een driver monteren aan een ronde zijde? Of wil je de PVC over de lengte open zagen om er een baffle in te monteren? Dus dat je vanaf boven een D vorm krijgt? PVC is lastig te lakken en kan eigenlijk alleen gelamineerd worden of overtrokken met plastic of leder oid. De eigenfrequentie van PVC ligt vrij laag en daarbij is de demping erg slecht. Dus daar moet inderdaad intern wat aan gedaan worden. Maar ik vind het een leuk materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mace schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 01:05:
Weet je wat ech dik humor zou zijn?

Als we niet een beter systeem voor minder geld kunnen maken maar gewoon falen, dan is Bose ineens niet zo slecht. :+
In polectro plaza hadden ze zo'n acoustimass setje staan van plexiglas, de drivers die daar inzitten zijn budget papieren dingen. Bij de luidspreker zelfbouw zaak haal je mooier spul.

Ik heb tijdenlang Gradient kolibri speakertjes (17.5 x 10.4 x 14.5cm) op de boekenplank boven mijn bureau gehad met de subwoofer eronder op de vloer aangesloten op een Marantz versterker. Klonk prima.

Peerless heeft wel 2,5" fullrange drivers zie ze bij speaker en co voor 17 - 20 euro staan.

[ Voor 7% gewijzigd door bouwfraude op 10-02-2009 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Indoubt schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 08:09:
De maatstaf moet zijn: de kwaliteit van het geluid. Er werd eerder geopperd dat het precies even groot moet zijn omdat anders bose wel een goede prestatie moet hebben neer gezet. Ik kan natuurlijk slecht natuurwetten veranderen dus ik denk dat het dan niet heel erg goed gaat klinken. De grap is: dat kan bose ook niet. Wat mij betreft moet er dus iets ruimte zijn om met de afmetingen te spelen. Je kunt dan betere drivers nemen en een wat betere omkasting dan eentje van dun plastic.
Prima, maar ook al krijg je beter geluid dan Bose dan kan je niet zeggen dat je iets beters hebt neergezet. Waarom niet? Zoals je zelf al zegt gaat het kopers niet om kwaliteit maar om afmetingen. Dus dan zullen deze speakers, hoe mooi afgewerkt ook, van 10x20cm _NOOIT_ een alternatief kunnen zijn. Trouwens, dan kan je beter een setje Mordaunt Short Genie ernaast zetten. Ook klein, supermooi afgewerkt en klinkt ook super. Je wilt concureren met Bose, dan is voorwaarde nummer 1 dat het niet veel groter is. Anders zullen potentiele kopers afhaken.
Uit de discussie omtrent de bouw van de satellietjes begrijp ik dat mijn buisjes niet te veel stemmen krijgen. Jammer, ik vind het nog steeds een goed idee; hoge WAF factor en concept is luister/audio technisch ook nog eens goed.
Ik vind het wel een prima idee :) Je zou zelfs kunnen kijken wat er met het geluid gebeurd als je een Tangband driver met faseplug erin zet en hem dan op de platte kant neerlegt zodat de driver omhoog straalt. Beetje Mirage Omni idee :)

[ Voor 22% gewijzigd door JT op 10-02-2009 12:42 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
5.1 systeem... dat wordt dan Bose`s instap : ACOUSTIMASS® 6 home cinema-luidsprekersysteem.
Valt ook wel na te maken idd. wel duurder na te maken dan het acoustimas 3 .. en Serie 3 is eigenlijk het instap melkpak systeem waar bijna niemand een hoge pet van op heeft.

Ik stem dus :Acoustimas 3 omdat dit makkelijker en goedkoper na te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
carpetburn schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 12:45:
Ik stem dus :Acoustimas 3 omdat dit makkelijker en goedkoper na te maken is.
Nou, met sattelietjes van < 0,5 liter inhoud zal dat nogal tegen gaan vallen.
Tenminste, niet als je de bestaande nadelen op wilt lossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Twynn schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 13:23:
[...]

Nou, met sattelietjes van < 0,5 liter inhoud zal dat nogal tegen gaan vallen.
Tenminste, niet als je de bestaande nadelen op wilt lossen..
Je hebt ook maar beperkt bewegingsruimte. Maar als je grotere satellieten gaat maken dan ben je niet meer bezig met Bose verbeteren op z'n eigen terrein en ga je doen wat tientallen fabrikanten al tientallen jaren doen: betere speakers maken in een ander segment.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Klopt, is ook zo. 't ging mij er meer om dat het niet zomaar makkelijker en goedkoper is :)

Overigens, als ik een beetje in wat simulatiepakketten aan het rommelen ben, krijg ik bij vrij kleine volumes (1 liter) nog wel iets voor elkaar om richting de 150 Hz crossover frequentie te kunnen werken.. Alleen loop je dan weer meteen tegen je maximale belastbaarheid of je max spl aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

En 1 liter zal iemand die Bose wilt met pakjes van 200cc nooit kopen. Te groot :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:39

Exirion

Gadgetfetisjist

En oud :P

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSCN3877_2.jpg

Mijn 'buisjes' :*)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kan je nog zo een mooi geluid hebben, je hele interieur verneukt :'( Ziet er toch niet uit man, zulke grote speakers :') Je hebt tegenwoordig speakers die net zo mooi geluid geven en veeeeeeeeeeeeel kleiner!

:+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:28
JT schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 14:03:
Kan je nog zo een mooi geluid hebben, je hele interieur verneukt :'( Ziet er toch niet uit man, zulke grote speakers :') Je hebt tegenwoordig speakers die net zo mooi geluid geven en veeeeeeeeeeeeel kleiner!

:+
Smaken verschillen toch ? :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mektheb schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 14:05:
[...]

Smaken verschillen toch ? :
Gelul, je kan veel beter een systeem hebben waarbij je je bas-module ( 8) ) gewoon in de gangkast kan zetten 8)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JT schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 14:05:
Gelul, je kan veel beter een systeem hebben waarbij je je bas-module ( 8) ) gewoon in de gangkast kan zetten 8)
Ja maar ik kan zoon vette Bose systeem niet betalen :| Je weet tog :/

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
JT schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 14:05:
[...]

Huhm, goeie speakers hebben geen sub nodig toch ? :P

want ja bose is wel het einde ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
ff ontopic plze, bose bashen hebben we een ander draadje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:07

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik denk zelf dat je gewoon een 2.1 systeem moet maken, eventueel "upgradable" naar 5.1.

Je neemt dezelfde afmetingen van bose, met 25% speling naar boven. (Als Bose = 10 kunnen wij dan 12,5, verschil is optisch te verwaarlozen, maar je kunt wel net fatsoenlijke(re) drivers kwijt) Heb je alsnog meer mogelijkheden, maar blijven het voornamelijk kleine speakertjes. Mij lijkt het "buis" idee ook heel goed, omdat je met zulke kleine drivertjes in een buis je echt niet druk hoeft te maken over resonantie, je houd maximaal intern volume wegens beperkte wanddikte, afwerking is prima te doen, etc.

Dan nog een submodule die afhankelijk van uitvoering (versterker) 2 of 5 "buisjes" kan aansturen en je bent al een heel end, in combinatie met de juiste drivers. :)

Dan heb je al gewoon een leuk actief speakersysteem, en waar de mensen het dan aanhangen, mogen ze helemaal zelf weten. (wel iets verzinnen met een AB voor geluid harder zachter lijkt mij, aangezien de "bassmodule" de versterker zal krijgen.)

Als ik al kijk naar de geluidskwaliteit van de tangband unitjes met zo'n phase cone erop die in mijn Logitech Z680 speakersetje zitten, denk ik dat er met dat soort breedbanders best leuke buisjes te maken zijn. De driver een slagje groter dan gaan ze wat dieper, en je hebt een behoorlijk homogeen afstraalgedrag. Waarschijnlijk zijn er wel betere drivers dan die tangbandjes met een beter frequentiegedrag, maar daar ben ik niet goed genoeg in thuis.

Maar zeker, gewoon als basis referentie, kijk naar 2 van die tangbandjes, wat stukkies buis, een amp met filter en subkanaal en een aardige subdriver van max 8" ofzo, en kijk waar je dan uitkomt qua budget, (inclusief al het materiaal enzo) en kijk dan wat er beter kan, en hoeveel ruimte er nog naar boven is. (prijstechnisch, door bijvoorbeeld 25% meer te investeren 50% beter geluid te krijgen.)

[ Voor 35% gewijzigd door GaMeOvEr op 10-02-2009 15:22 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Mijn buisjes/pijpjes komen ook niet zomaar uit de lucht vallen. Vrij naar het ontwerp van de Poor Man's Tube.
De binnenkant kan natuurlijk prima bekleed worden met (cheap) dempingsmateriaal en inderdaad zaag je een rechthoek uit de 'lange' zijde van de buis, daar lijm je de baffle in.
Schilderen van PVC gaat natuurlijk prima; beetje primer en je krijgt ze in elke willkeurige kleur. En anders is de sok/panty natuurlijk een optie.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/pmt1.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/pmt2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/pmtcutout.jpg

En dan kleiner natuurlijk met maar 1 speaker/driver. Evt. zou je nog een (kleine) bas reflex poort kunnen overwegen met nog een stukje (4cm) PVC buis. Maar daar moet iemand maar eens een berekening op los laten.......

edit: hier is voor de liefhebbers een/de (bouw) instructie voor de 'grote variant' te downloaden. Daarin is wel goed te zien hoe eenvoudig het is........PMT pdf 900Kb

[ Voor 11% gewijzigd door kaajee op 10-02-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

kaajee schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 15:24:
Mijn buisjes/pijpjes komen ook niet zomaar uit de lucht vallen. Vrij naar het ontwerp van de Poor Man's Tube.
De binnenkant kan natuurlijk prima bekleed worden met (cheap) dempingsmateriaal en inderdaad zaag je een rechthoek uit de 'lange' zijde van de buis, daar lijm je de baffle in.
Schilderen van PVC gaat natuurlijk prima; beetje primer en je krijgt ze in elke willkeurige kleur. En anders is de sok/panty natuurlijk een optie.

[afbeelding] [afbeelding]

[afbeelding]

En dan kleiner natuurlijk met maar 1 speaker/driver. Evt. zou je nog een (kleine) bas reflex poort kunnen overwegen met nog een stukje (4cm) PVC buis. Maar daar moet iemand maar eens een berekening op los laten.......

edit: hier is voor de liefhebbers een/de (bouw) instructie voor de 'grote variant' te downloaden. Daarin is wel goed te zien hoe eenvoudig het is........PMT pdf 900Kb
Stomtoevallig is m'n vader een paar maanden geleden aan het experimenteren geslagen met goedkope compacte drivers. Hij heeft een paar mini-pijpjes met een betaalbare tweeter en woofer gemaakt, in een daline systeem voor het laag. Met de feestdagen heb ik zitten luisteren en dat klink heel erg aardig, zeker als je bedenkt dat je voor zo'n 200 a 250 euro 2 speakertjes bouwt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:48
Hoeveel inhoud hebben die peerless full ranges uit de topic start nodig voor een beetje fatsoenlijk geluid? Graag zou ik het voor zowel de 2,5" als 3" weten.

[Edit 1]
En ook niet onbelangrijk als ze een micro behuizing worden gestopt: hoeveel volume nemen ze (naar schatting) zelf in?

[Edit 2]
En nu ook een directe bijdrage aan dit topic:
Ik heb op de Bose site gekeken naar het formaat van de cube. Er worden echter verschillende gebruikt, al dan niet per 2 gestapeld:
Accoustimass 3 heeft cubes van ongeveer 8 x 8 x 8 cm.
Accoustimass 6 heeft cubes van ongeveer 8 x 8 x 10 cm
Accoustimass 5, 10 en 15 hebben 2 gestapelde cubes samen ongeveer 16 * 8 * 10 cm.
De 3-2-1 is de vreemde eend in de bijt, deze heeft langwerpige speakers van ongeveer 6 x 14 x 10.

Als we het formaat van een enkele cube aanhouden, kan er geen 3" in maar 2 of max 2,5".
Als we het formaat van een dubbele cube aanhouden, kan 3" wel.

[ Voor 81% gewijzigd door croxz op 10-02-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk topic, alles over Bose wel :) Maar wil je echt iets beters neerzetten qua prestatie/prijs dan is het natuurlijk gemakkelijk om bestaande materialen te gebruiken maar dan vraag ik me alleen af waar je nu precies mee bezig bent, iets daadwerkelijk ontwikkelen wat beter/goedkoper is of zo goedkoop mogelijk iets na te maken met bestaande materialen, met de vraagstelling of je daarmee gehoormatig een Bose speaker kan verbeteren ?

Wat is goed en wat is slecht ? Dat is een vraag die vrij relatief is omdat het persoonsgebonden is, een ieder ervaart het nu eenmaal anders, met name voor gehoor en geluid gaat dat duidelijk op aangezien ieder mens anders "registreerd". Wat de één super mooi vind klinken kan een ander als slecht ervaren. Wat vaak een leidraad is voor gebruikers is een budget.

Iets wat nauwkeuriger luisterd is meet apperatuur of een bestaande samenstelling van materiaal en het procede daarvan. Een speaker, filter of amp maak je niet zomaar, daar komt een hoop bij kijken. Nu kan je wel denken ik gebruik die speaker met dat filter op die amp en dan heb ik iets goeds, denk niet dat dat zomaar werkt, daar gaat een hoop testen en ontwikkeling aan vooraf.

WIl je echt iets bereiken omtrend de vraagstelling, Bose - kunnen wij het beter, dan zal je imo van scratch moeten beginnen en zelf alles moeten maken en testen. Bedenk aan de tijd die daar mee gepaard gaat, invetering van machines etc. dan is een speaker op voorhand al duur. Daarna komen assemblage en personeelskosten die allemaal opgebracht worden uit dat éne speakertje.

Wat het geheim achter Bose is ? Wisten we dat maar, het is en blijft goed beschermd hoe hun concept van geluidsproductie werkt, waarvan we nu wel mogen aannemen na allerlei onderzoeken dat hun geheim ergens ligt in het dragen van de wave, zoals die met name tot stand komt in de 802/901. Persoonlijk vind ik het knap dat dergelijke laag weergave's worden geperst uit een kleine compressiekamer, met name de 901. De Acoustimass serie zelf vind ik vele malen minder, puur omdat er helemaal geen gebruik word gemaakt van een klankkast, waardoor er geen warm signaal ontstaat en ook niet word opgevangen door hun basmodule.

En dan kom je bij het punt waar ze de eerste mee waren, kleine speakers met een redelijk geluid, met name gericht op mensen, met name vrouwen, die in het beginsel al niet tegen grote kasten kunnen in een woonkamer en daarmee zetten Bose wel een trend. Hoe vaak hoor je die discussie niet bij velen huishoudens, die ik zelf al meerdere malen heb gevoerd, vrouwen stellen regelmatig dat ze speakers niet willen zien ?

Persoonlijk denk ik dat de speakers qua productiekosten een schijntje kosten dan wat Bose er voor vraagt. Je betaald meer voor de marketing dan voor kwaliteit maar feit blijft, het werkt, al bijna 40 jaar en dat is het enigste wat voor denk ik iedere fabrikant telt. Maar wil je Bose echt verbeteren dan zal van scratch moeten beginnen en met een produkt moeten komen wat beter klinkt voor een lagere aanschafprijs, waarbij ik denk dat velen fabrikanten dit al geprobeerd hebben maar vandaag de dag er nog steeds niet in zijn geslaagd :)

Zelf gebruik ik nu Klipsch en zou niet meer anders willen, ondanks het grote segment aan speaker fabrikanten die allemaal goeie en mooie lijnen hebben maar Klipsch luisterd voor mij het prettigst. Zelfbouw is vaak goedkoper omdat ze een heel proces overslaan en daarom goedkoper kunnen aanbieden, assemblage/peroneel/testen/vervoerskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:46

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

[b][message=31482528,noline]P hun geheim ergens ligt in het dragen van de wave, zoals die met name tot stand komt in de 802/901. Persoonlijk vind ik het knap dat dergelijke laag weergave's worden geperst uit een kleine compressiekamer, met name de 901.
veel pre-processing en EQ'ing, dat is waarschijnlijk het geheim. niet voor niks zit er bij al hun PA-spul een bijna verplichte processor. plus dat bandpass wel punchy klinkt, maar door de verstopte driver niet echt veel harmonischen te onderscheiden zijn..

[ Voor 7% gewijzigd door powerflux op 10-02-2009 16:44 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

powerflux schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 16:41:
veel pre-processing en EQ'ing, dat is waarschijnlijk het geheim. niet voor niks zit er bij al hun PA-spul een bijna verplichte processor. plus dat bandpass wel punchy klinkt, maar door de verstopte driver niet echt veel harmonischen te onderscheiden zijn..
Logitech doet hetzelfde, soms met passieve radiator erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Ik heb ook even gekeken naar diy en commerciele alternatieven met micro fronts. Diy nog niets gevonden, commercieel wel deze:
http://www.orbaudio.com/
Hier zijn de front bollen met een diameter van 10,6 cm en een 3" full range. Volume van de bol is maximaal 623 cm^3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Idd, alleen wel een factor 10 goedkoper ofzo :P
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 16:36:
WIl je echt iets bereiken omtrend de vraagstelling, Bose - kunnen wij het beter, dan zal je imo van scratch moeten beginnen en zelf alles moeten maken en testen. Bedenk aan de tijd die daar mee gepaard gaat, invetering van machines etc. dan is een speaker op voorhand al duur. Daarna komen assemblage en personeelskosten die allemaal opgebracht worden uit dat éne speakertje.
Er hoeft niks opgebracht te worden hoor. Het is puur voor de hobby, niet om nu een bedrijf te beginnen met een paar man. Als het een lopend product wordt dan zijn de ontwikkelingskosten een schijntje als je er 100 of meer setjes van verkoopt.
Maar wil je Bose echt verbeteren dan zal van scratch moeten beginnen en met een produkt moeten komen wat beter klinkt voor een lagere aanschafprijs, waarbij ik denk dat velen fabrikanten dit al geprobeerd hebben maar vandaag de dag er nog steeds niet in zijn geslaagd :)
Die paar die er zijn geweest zijn er wel in geslaagd maar hebben niet zo een sterke marketing afdeling als Bose ;) Verder zijn er weinig fabrikanten die het doen omdat je geluid, inherent aan dergelijke afmetingen, relatief gezien ruk is.

[ Voor 93% gewijzigd door JT op 10-02-2009 17:03 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
JT schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 16:57:
Idd, alleen wel een factor 10 goedkoper ofzo :P

[...]

Er hoeft niks opgebracht te worden hoor. Het is puur voor de hobby, niet om nu een bedrijf te beginnen met een paar man. Als het een lopend product wordt dan zijn de ontwikkelingskosten een schijntje als je er 100 of meer setjes van verkoopt.

[...]

Die paar die er zijn geweest zijn er wel in geslaagd maar hebben niet zo een sterke marketing afdeling als Bose ;) Verder zijn er weinig fabrikanten die het doen omdat je geluid, inherent aan dergelijke afmetingen, relatief gezien ruk is.
Inderdaad bose maakt wel inderdaad de leuke setjes voor de moderne looks vs een samsung / sony setje , maar ruil me hepta's echt niet in voor een bose setje, en zoals verdeer genoemt de vrouw factor speeld inderdaad mee

maar heb mijne zoiezo al zo ver me Heptás wel in de kamer mogen maar dat de b&w's eruit moeten in de slaap kamer :(

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 10-02-2009 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Er is geen geheim achter bose. Je kunt het mooi vinden of niet, je kunt tevreden zijn met het geluid of niet. Dat maakt ieder voor zichzelf uit. Ik heb persoonlijk niks tegen bose alleen is het voor mij geen huiskamer leage. Als dat voor anderen anders is is het ok.

Ik doe mee met het topic omdat ik het een leuke challenge vindt. Bovendien heb ik nieuwe luidsprekers nodig voor in de garage. Als dat beter kan dan een bose systeem voor een fractie van de prijs dan is dat toch ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
Is het geen idee om bijvoorbeeld een composet van een auto te pakken 1" tweeter en 6" woofer en alleen de tweeters in de satelieten te bouwen en bijvoorbeeld de woofers in de subwooferkast erbij te bouwen en te richten... Je zou zo dus wel extreem kleine satelieten kunnen maken en op het compofilter de cross over te bepalen.

en dan in de subwooferkast eventueel zelfs een dubbel din auto receiver in te bouwen. dan krijg je dus een 3-2 systeem omdat de receiver in de sub geintergreerd zit... Maak me alleen zorgen om het formaat die de sub kast dan krijgt....

(waarschijnlijk is dit totale onzin, maar het schoot me te binnen)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

peugeot206gt schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 17:55:
Is het geen idee om bijvoorbeeld een composet van een auto te pakken 1" tweeter en 6" woofer en alleen de tweeters in de satelieten te bouwen en bijvoorbeeld de woofers in de subwooferkast erbij te bouwen en te richten... Je zou zo dus wel extreem kleine satelieten kunnen maken en op het compofilter de cross over te bepalen.
:P Dude, dat kan echt niet ;) Tweeters geven pas weer vanaf 2-2,5khz grofweg :X
en dan in de subwooferkast eventueel zelfs een dubbel din auto receiver in te bouwen. dan krijg je dus een 3-2 systeem omdat de receiver in de sub geintergreerd zit... Maak me alleen zorgen om het formaat die de sub kast dan krijgt....
Ja en de sub willen Bose kopers uit het zicht hebben dus hoeveel heb je dan aan de versterking door een autoradio (die overigens veel te zwak is en ook weer een losse voeding nodig heeft), cd's die je dan in de sub moet doen die achter de bank staat of de sub vol in het zicht...laat staan dat er ook nog een afstandsbediening bij moet :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
JT schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 18:17:
[...]

:P Dude, dat kan echt niet ;) Tweeters geven pas weer vanaf 2-2,5khz grofweg :X

[...]

Ja en de sub willen Bose kopers uit het zicht hebben dus hoeveel heb je dan aan de versterking door een autoradio (die overigens veel te zwak is en ook weer een losse voeding nodig heeft), cd's die je dan in de sub moet doen die achter de bank staat of de sub vol in het zicht...laat staan dat er ook nog een afstandsbediening bij moet :P
Ik hoor het alweer :P ik zeg niets meer in dit topic :+

Ik blijf het echter wel volgen :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ach, je mag gerust wel ideeen spuien hoor :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even iets over het laag: niet mis wat er voor zo'n 13" gevraagd wordt, ook 2e hands...

http://www.2dehands.be/te...e-55750386.html?start=210

Weet niet in welk Bose-systeem deze toegepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-09-2018
en dan is het nog geeneens een 13 inch , maar een 13cm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elmoooow schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 20:39:
en dan is het nog geeneens een 13 inch , maar een 13cm ;)
:$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

ZIjn die 2,5" peerless units werkelijk zo slecht eigenlijk?

Wat gebeurt er als je gewoon deze units gebruikt?
http://shop.speakerenco.n...Path=1_75&products_id=748

Afbeeldingslocatie: http://shop.speakerenco.nl/images/830985_1.jpg

En omdat ik het zulke gave dingen vind, combineren met een subje met zo'n ding erin:
http://shop.speakerenco.n...cPath=1_8&products_id=830

Afbeeldingslocatie: http://shop.speakerenco.nl/images/LAT250.bmp

8-). Iemand al ervaring met die dingen btw? Heel erg klein vooral! 26x10x10 cm! Met dit zou je aan pure speakers een krappe 120 euro verder zijn. Niet iets dat achterlijk hard kan overigens.

Met wellicht 2 units in een behuizing en eventueel een ander subje moet je toch een heel eind beter kunnen gaan klinken dan Bose? En met deze unit moet je met 6 + 6 + 69 = 81mm ook wel een mooi smal speakertje kunnen maken. Hoewel ik misschien wel 9mm aan breedte zou willen opofferen aan een 3" drivertje...

[ Voor 29% gewijzigd door JvS op 10-02-2009 22:10 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Is het nu al duidelijk wat we willen maken :? Laten we daar ons eerst over buigen om alle neuzen de zelfde kant op te krijgen. Pas dan ga je je bezig houden met de rest van de details.

Lijkt me dat een DVD systeem sowiso afvalt, maar een 2.1 systeem dat je op een conventionele 5.1 receiver aan kan sluiten zou eventueel wel een mogelijkheid zijn. Een andere optie is een gewoon 5.1 systeem met de melkpakjes en een sub.

Ik zou in alle gevallen opteren voor een actieve subwoofer. Passief is zo 1990 en doet kwalitatief gewoon dik onder. Kost natuurlijk wel wat meer, maar dat verdien je wel dubbel en dwars terug. Een platamp heb je al voor zo'n 80 euro. Sub drivertjes mogen natuurlijk niet erg groot, en moeten toch laag gaan met voldoende kwaliteit. Probleem hier is vooral dat het kein en laag moet, wat je eigenlijk automatisch bij de duurdere woofertjes brengt. Bandpass, zoals Bose gebruikt, en ook vele andere merken om nog redelijk wat laag uit, ben ik geen voorstander van, maar als het niet anders kan, dan moet het maar... Dat geeft in ieder geval wat meer keuzeruimte.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Andere oplossing voor het klein/laag probleem kan een push/pull config zijn maar moet je wel 2 woofers hebben wat de kosten weer laat stijgen. Laat ik eens aan de gang gaan voor een subje.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Even snel in elkaar gedraaid:

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/2f4e605b.gif

Ground Zero Titanium 8" woofertje

Optie 1:
Poort van 3x30cm, 65cm in een kistje van 30l.
+3db @ 65hz (eigenlijk wel 60-70hz)
0db @ 43,5hz
-3db @ 36hz
108db@50hz@100w

optie 2:
Gesloten 20 liter
+1db van 80-100hz
0db @ 64hz
-3db @ 49hz
103db@50hz@100w

Lijken mij beide wel interessante opties. Met de open optie haal je nog aardig wat db en enigzins dieptegang. De gesloten optie is erg compact en zal ws beter klinken. Komt ook bij dat het een heel makkelijk te bouwen ontwerp is ;) Desnoods kunnen we misschien iets van een Linkwitz Reilly circuitje toepassen om -3db @ 40hz te halen?

Hoe groot zijn die kisten van Bose eigenlijk qua inhoud? Dit drivertje kost btw 60e ongeveer en kan een aardige stoot vermogen hebben voor zijn klasse en ook 12mm xmax.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

JT, welke driver heb je nou gekozen? Ik kan me voorstellen dat een TB W8-740C hier namelijk absoluut het meest op z'n plaats is (tenzij we meer vermogen willen) De accoustimass basmodule heeft 3 stuks 5,25" drivers in een 6e orde bandpass als ik me niet vergis.

Ik heb een schattig subje gemaakt http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5264

Misschien dat iets meer inhoud wel wat beter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zou niet voor een tangband gaan, maar origineel wat Seers had, een Mivoc.

Tangbands zijn veel en veel duurder en de toleranties zijn om te huilen.
Dat geldt ook voor de breedbanders.

Als breedbanders gewoon de Peerlessen nemen. Gewoon in een gesloten kistje. Ik heb er ook 2 en je kunt ze echt flink hard draaien (veeeel harder dan een W3-871).
Als subwoofer een BR AW2000 of AW3000. Of gesloten met GHP.

Alle drivers kun je het best gewoon actief filteren wat betreft de crossovers. Je hebt nmlk toch je aparte versterker die je moet maken, dus kunnen een handje vol opamps er ook nog wel bij.
Hiervoor neem je gewoon een standaard opampje, de NE5532 oid, die kosten geen ene donder. (BOSE gebruikt zelf vast minder, een 4558 ofzo).

Of je BOSE kunt verslaan met dezelfde prijs vraag ik me af. Je betaald nmlk de volle mep voor alle producten.
Is het een eenmalige actie, zou je qua elektronica een hoop kunnen samplen, dat scheelt al flink in de kosten.

Bedenk ook dat 5.1 lastig wordt. Je moet nmlk dan wel een externe surround decoder hebben, of een dvd speler/computer die voorbereid is.

2.1 lijkt me, om mee te beginnen voldoende.
Voor de subwoofer een LM3886, voor de sats iets van een LM1876 of een TDAtje.
Voor de LM3886 heb je aan 2x22V 100VA genoeg, en voor de ander iets van 2x12V 50VA.
Laat je zoiets costum maken bij AE-Europe, ben je 60 euro kwijt.
Daar komen nog de chipamps bij + wat elco's etc.
Laten we zeggen 120 euro in totaal voor de gehele versterking + filtering.

Drivers in totaal wordt dan iets van 90-95 euro (voor 3inch Peerles + tweeter en een AW2000).
Dan de rest nog aan materialen.
Totaal komt het dan wel richting de 300 euro.
Een gemiddeld logitech setje (met ook tangband drivers en een 8inch) is gemiddeld goedkoper en ook diverse Sony, philips setjes heb je voor die prijs. (maar veel completer) of zelfs een marantzje met een setje KEF cresta's

Doe mij dan maar liever voor dat geld een mooie 2 weg :)

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 11-02-2009 01:21 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Indoubt schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 00:26:
JT, welke driver heb je nou gekozen? Ik kan me voorstellen dat een TB W8-740C hier namelijk absoluut het meest op z'n plaats is (tenzij we meer vermogen willen) De accoustimass basmodule heeft 3 stuks 5,25" drivers in een 6e orde bandpass als ik me niet vergis.

Ik heb een schattig subje gemaakt http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5264

Misschien dat iets meer inhoud wel wat beter is
Zoals ik al zei, Ground Zero Titanium 8", precieze type is GZTW20. En je projectje ziet er leuk uit. Alleen zet ik m'n vraagtekens bij de kamervullende-capaciteiten bij een kleine tot middelgrote kamers met muziek of films. Klopt dit?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

JT, Uiteraard heb je gelijk. de 8" heeft onvoldoende kamervullende capaciteiten. Dat heeft een bose basmodule ook dus dan past het toch weer uitstekend. Ik denk zelfs dat deze 8"het beter doet maar dat zullen luistertest/metingen dan moeten uitwijzen.

De tangband past in een relatief klein doosje. Ik kon van de ground zero zo snel niet alle specs vinden maar ik denk dat die specs van de tangband beter passen bij een BR. De x-max van beide is gelijk.

Bij maximaal volume heb ik met 2 BR pijpen poortruis. Er moet een 3e pijp in of 2 grotere, dat moet ik nog doen. In beide gevallen moeten de pijpen ook worden verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ah, het was een 8". Dat was mij even ontgaan, ik dacht dat het een 6,5" of 5,25" was. Heb je iets van een frequentiecurve? En theoretische db cijfers?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Als je overigens een kleine vrij prijzige 2.5" peerless in een klein bose achtig kastje stopt kan je net zo goed een cheape small-signal speaker in een kleine doos stoppen. De Peerless zal ook in een kleine kast slecht presteren, misschien wel net zo slecht als een goedkope papieren driver.

Ik ben van mening dat als je de afemtingen van Bose aanhoudt je dezelfde crappy karakteristiek houdt. Maar de afmeting van een Bose sat. aanhouden is natuurlijk wel de uitdaging.

[ Voor 23% gewijzigd door Oyster op 11-02-2009 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Xander2000 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:20:
Als je overigens een kleine vrij prijzige 2.5" peerless in een klein bose achtig kastje stopt kan je net zo goed een cheape small-signal speaker in een kleine doos stoppen. De Peerless zal ook in een kleine kast slecht presteren, misschien wel net zo slecht als een goedkope papieren driver.
Dat ligt er maar helemaal aan hoe die goedkope papieren driver zich gedraagt. Beiden zullen ze geen laag geven in zo'n klein kastje, maar de rest is toch redelijk afhankelijk van de driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Twynn schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:23:
[...]

Dat ligt er maar helemaal aan hoe die goedkope papieren driver zich gedraagt. Beiden zullen ze geen laag geven in zo'n klein kastje, maar de rest is toch redelijk afhankelijk van de driver.
Oke ben ik het mee eens. Maar als laag wegvalt kan de prijs van de driver een stuk omlaag. Er is dan geen behoefte om een peerless te gebruiken met zo'n bereik. Ik vermoed dat er ook wel goedkopere drivers te vinden zijn met een lage distortion in de bruikbare bandbreedte.

Dit is overigens echt een killer voor de prijs.
http://www.parts-express....tl.cfm?Partnumber=297-428

[ Voor 9% gewijzigd door Oyster op 11-02-2009 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Xander2000 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:26:
[...]

Oke ben ik het mee eens. Maar als laag wegvalt kan de prijs van de driver een stuk omlaag. Er is dan geen behoefte om een peerless te gebruiken met zo'n bereik. Ik vermoed dat er ook wel goedkopere drivers te vinden zijn met een lage distortion in de bruikbare bandbreedte.

Frequency range: 100-7,000
;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Het Rose-logo is overigens weggehaald; bij Bose konden ze er niet om lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
Kaj. schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:48:
Ze zijn er wel als de kippen bij zeg. Hebben ze al met een rechtzaak gedreigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Xander2000 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:26:
[...]

De Peerless zijn gewoon rete goed. Daarnaast wil je een 2,5inch echt niet veel lager laten gaan dan 100Hz, zeker niet als je wat harder wilt draaien. Dan gaat hij dik vervormen en over z'n nek. (xmax)

Dus een klein kistje voor die Peerlessjes is prima, maar je moet sowieso actief crossen om ze goed aan te laten sluiten op de subwoofer.
Ook is actief crossen gewenst doordat je dan een veel hogere max SPL krijgt.

Dat zou ik gewoon 2e orde doen, dan volstaat 1 opampje.

Ik heb hier overigens de B3S, W3-871S en de Peerless breedbander liggen.
Afgezien dat de prijs voor de Peerless veel beter is, presteerd hij ook veel beter dan de andere 2.

De W3, vervormt waar je bij staat en heeft nagenoeg geen xmax. De B3S is totaal niet breedbandig in te zetten en knalt ook redelijk snel tegen zijn xmax aan.
De Peerless kan ik bijna eindeloos hard zetten. Tevens is de kleine magneet echt een voordeel ivm kastvolume en compressie vervorming.

Op de vraag of wij het beter kunnen voor hetzelfde bedrag?
Ja, als je alles kunt kopen voor productie kosten.
Moeilijk tot nee, als je dus alles moet kopen waar je de volle mep voor betaald.
Bedenk daarbij dat BOSE op hun systemen ook dikke winst maakt.
(er zijn soms winst marges van dik 70% )

[ Voor 30% gewijzigd door B_FORCE op 11-02-2009 14:46 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Xander2000 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:20:

Ik ben van mening dat als je de afemtingen van Bose aanhoudt je dezelfde crappy karakteristiek houdt. Maar de afmeting van een Bose sat. aanhouden is natuurlijk wel de uitdaging.
Maar dan is dit project dus mislukt? De uitdaging was het beter te doen dan Bose, en dan moet je wel hun afmetingen aanhouden. Voor fronts heb je dan een box van ongeveer 8 x 16 x 10 cm. Dan heb je (uitgaande van '4 mm wanddikte) een netto inhoud van 900-1000cc. Uitgaande van een smal profiel kan je er 1 of 2 stuks 2,5" in kwijt. Nu wordt 2 speakers per box een beetje duur, zeker igv een 5.1 setup, dus zou ik uitgaan van 1. Als je iets afwijkt van Bose en een wat breder vierkanter profiel neemt, kan er een 3" in. Ik zou zeggen, simuleer beide scenario's eens een kijk hoe diep ze gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

......
Maar dan is dit project dus mislukt? De uitdaging was het beter te doen dan Bose, en dan moet je wel hun afmetingen aanhouden. ...
En dan moet je hun driver nemen en hun kastjes en hun bedrading en hun stukjes demping en hun versterker en hun bassmodule met hun drivers en hun 6e orde bandpas systeem etc. etc. en dan en alleen dan heb je iets identieks.

Wat heb je dan gewonnen, dan heb je geen project.

Je kunt alleen maar iets anders maken als je iets anders maakt. Dat de sattelietjes klein moeten zijn en een hoge waf moeten hebben was evident, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

lol, de azijnpissers :D

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

I told you so I told you so I told you so! :D

Ik sta er wel van te kijken overigens, dacht niet dat ze het echt zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Indoubt schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:12:
[...]
En dan moet je hun driver nemen en hun kastjes en hun bedrading en hun stukjes demping en hun versterker en hun bassmodule met hun drivers en hun 6e orde bandpas systeem etc. etc. en dan en alleen dan heb je iets identieks.
Nee, dat schrijf ik niet. Van binnen mag alles anders zijn, maar de afmetingen (zeker van de fronts) kunnen niet veel groter zijn dan die van Bose. Als je het micro formaat (voornaamste WAF factor) los laat en naar mini gaat dan zijn er legio oplossingen beschikbaar, zowel commercieel als zelfbouw. Wat is dan nog de uitdaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Tja, van die marges die zij maken op hun spul kun je natuurlijk een leuke juridische afdeling neerzetten. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Laatst online: 15-08 21:35
Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose2.jpg

Net maar eens de Peerless 3" longthrow gekocht en de Dayton ND20FA-6

Ik denk alleen toch dat het beter front-mounted allebei kan worden gezet. Maar ik ga zometeen de tweeter eens op zijn kant meten, kijken wat voor output we krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

JT schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:40:
[...]

[Frequency range: 100-7,000]

;)
Ik heb geen idee waar ze die data vandaan halen. Maar de specificaties van de fabrikant zeggen anders.

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=51

Afbeeldingslocatie: http://www.swanspeaker.com/product/curve/b3n-sm.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Oyster op 11-02-2009 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Ik vind dat 7k nog wel aan de royale kant is! Dat ding heeft een dikke resonantie daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Nou nee hoor, die zeggen niet veel anders............ wel meer dat is waar........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Seers schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 17:16:
Ik vind dat 7k nog wel aan de royale kant is! Dat ding heeft een dikke resonantie daar.
Het is nu eenmaal een metal cone, die resonantiepiek krijg je er dus gratis bij.Niets waar een notch filter niets aan kan doen.

De Peerless 3" is bij 15kHz al afgevallen. En toont een nog grotere piek bij 10kHz.

Afbeeldingslocatie: http://shop.speakerenco.nl/images/830986_2.gif

[ Voor 30% gewijzigd door Oyster op 11-02-2009 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Die Peerless heeft idd een resonantie op de 10kHz zitten. die kun je opzich notchen.

Ik vind die Peerless wel leuk, je betaalt 17 euro, daarbij nog 6 euro voor die Dayton tweeter en je bent net zoveel kwijt als een Tangband W3.
Voordeel is dat nu het hoog beter is dan de tangband en dat de Peerless niet direct al vervormt bij een paar Watt.
Ik heb metingen gezien van de Deense 3incher en die zijn ook helemaal niet verkeerd.

Ik zou zeggen crossen op ongeveer 3-3,5kHz en je hebt een heel erg fraai klinkend speakertje.

[ Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 11-02-2009 17:31 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Xander2000 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 17:10:
[...]

Ik heb geen idee waar ze die data vandaan halen. Maar de specificaties van de fabrikant zeggen anders.

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=51

[afbeelding]
Staat gewoon bij de link die je gaf :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Even wat impedantiemetingen gedaan om de consistentie te controleren:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose4.jpg

Dat gaat aardig goed! Zometeen wat akoestische metingen doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

JT schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 17:39:
[...]

Staat gewoon bij de link die je gaf :P
Dat begrijp ik. :+
En jij begrijpt ongetwijfeld wat ik bedoel. :+

Volgens mij meten zij de speakers zelf. Met welke hardware doe je die metingen Seers?

[ Voor 7% gewijzigd door Oyster op 11-02-2009 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dat doet "ie" met ARTA :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
De software die ik voor impedantiemetingen gebruik ik LIMP, een onderdeel van ARTA inderdaad.

De hardware die ik gebruik is een Arcam A90, een impedantieboxje en een Dell Latitude D830 met een Hercules "one-knob" geluidskaart of iets dat daarop lijkt. No fancy stuff hoor.

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose5.jpg

Uiteraard met vergulde aansluitingen. >:)

De akoestische metingen zal ik doen met een Behringer ECM8000 en een Berhringer MIC100 (om vragen voor te zijn :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Xander2000 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 17:47:
[...]

En jij begrijpt ongetwijfeld wat ik bedoel. :+
Nu wel, nu ik je post goed heb gelezen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Leuk dat je lekker bezig bent gegaan Seers!

Ik zou zeggen het doel: 2.1 of 5.1 speakersetje maken dat je gewoon op een versterker aan kunt sluiten. Actief of passief dus, als het maar werkt en beter klinkt :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Seers schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 18:42:
De software die ik voor impedantiemetingen gebruik ik LIMP, een onderdeel van ARTA inderdaad.

De hardware die ik gebruik is een Arcam A90, een impedantieboxje en een Dell Latitude D830 met een Hercules "one-knob" geluidskaart of iets dat daarop lijkt. No fancy stuff hoor.

[afbeelding]

De akoestische metingen zal ik doen met een Behringer ECM8000 en een Berhringer MIC100 (om vragen voor te zijn :P).
Thanks voor het posten! Ziet er leuk en vooral handig uit. Weerstand in een oversized box met vergulde klemmen. _/-\o_ Als ik even de tijd kan vinden zet ik ook wat in elkaar, het is namelijk fijn als je zelf zekerheid erbij kan meten. Ik zie dat je ook uit Haarlem komt. Speakers op de Jansweg gehaald? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 11-02-2009 22:55 ]

• Seers
Xander2000 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 22:53:
Thanks voor het posten! Ziet er leuk en vooral handig uit. Weerstand in een oversized box met vergulde klemmen. _/-\o_ Als ik even de tijd kan vinden zet ik ook wat in elkaar, het is namelijk fijn als je zelf zekerheid erbij kan meten. Ik zie dat je ook uit Haarlem komt. Speakers op de Jansweg gehaald? ;)
Er zit meer dan een weerstand in dat doosje hoor. ;-) Ik denk niet dat je het in nog veel kleinere doosjes kan krijgen als je het ook nog fatsoenlijk wilt solderen en zulke klemmen gebruiken. Bovendien is het helemaal niet nodig om een klein doosje te nemen, je boekt daar geen echte winst mee ofzo.

Als je ook uit Haarlem komt: kom eens langs. :) En ik heb ze inderdaad op "de Jansweg" gehaald ja. ;)

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Seers schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 08:24:
[...]

Er zit meer dan een weerstand in dat doosje hoor. ;-) Ik denk niet dat je het in nog veel kleinere doosjes kan krijgen als je het ook nog fatsoenlijk wilt solderen en zulke klemmen gebruiken. Bovendien is het helemaal niet nodig om een klein doosje te nemen, je boekt daar geen echte winst mee ofzo.

Als je ook uit Haarlem komt: kom eens langs. :) En ik heb ze inderdaad op "de Jansweg" gehaald ja. ;)
Ah ik had niet gezien dat je gebruik maakt van een Arcam. Dan moet er inderdaad wel wat meer in dat doosje zitten. ;) Ik ben momenteel even bezig met een paar fullrange "Cyburs Stick" dat ik zo snel mogelijk af wil hebben. Als ik deze af heb wil ik direct met dit project aan de haal. Anders spreken we eens af, lijkt me leuk. :)

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Op "de Jansweg" tegenover de parkeergarage? :)

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:07
Sinds wanneer is dit een datingsite 8)7 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/small_drivers.jpg

Nog wat drivertjes door win isd gehaald. Alle curves zijn 2 drivers in een 1 liter gesloten kast
Lichtblauw: Peerless 2,5" longstroke
Donkerblauw: Peerless 3" (inverted surround)
Rood: Visaton FRS8-8ohm
Oranje: Visaton FRS8-M
Geel: Hivi B3S

Bijna alle drivers hebben last van een bult die gecorrigeerd moet worden. Dat kan deels met een hochpass op bijvoorbeeld 120Hz.
De visaton FRS8M heeft de mooiste curve maar begint pas bij 200Hz en ik zou toch echt graag wat lager willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

.

[ Voor 99% gewijzigd door Exirion op 14-02-2009 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:01

mace

Sapere Aude

Seers schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 18:42:
Haha, vergulde aansluitingen en dan van die kroko's er aan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
mace schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 17:39:
[...]

Haha, vergulde aansluitingen en dan van die kroko's er aan. _/-\o_
Wel audiofiele kroko's uiteraard. :*)

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose6.jpg

Bij de Gamma maar eens wat hout laten halen door het budget. Ik denk van het zal wel allemaal meevallen dat het zo slecht gezaagd wordt. Nou helaas. :X Gelukkig heb ik de overkopse kanten één millimeter extra gegeven maar ze gingen daar ook mekkeren hoe ze dat moesten doen en dat het zulke kleine stukjes waren en dergelijke dingen. Sja, zij werken in een zagerij, ik niet.

Hij ontstook bijna in woede (je zag zijn neusvleugels wapperen) toen hij na 16 zaagsnedes vroeg of ik een Gamma voordeelpas had en ik antwoordde met "ja". gniffel Maarja, eerdaags kijken of ik er wat leuke kastjes van kan boetseren. Speaker en Co heeft ze inmiddels al klaar, en dat klinkt best aannemelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:01

mace

Sapere Aude

Seers schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:03:
[...]

[afbeelding]

Bij de Gamma maar eens wat hout laten halen door het budget. Ik denk van het zal wel allemaal meevallen dat het zo slecht gezaagd wordt. Nou helaas. :X Gelukkig heb ik de overkopse kanten één millimeter extra gegeven maar ze gingen daar ook mekkeren hoe ze dat moesten doen en dat het zulke kleine stukjes waren en dergelijke dingen. Sja, zij werken in een zagerij, ik niet.

Hij ontstook bijna in woede (je zag zijn neusvleugels wapperen) toen hij na 16 zaagsnedes vroeg of ik een Gamma voordeelpas had en ik antwoordde met "ja". gniffel Maarja, eerdaags kijken of ik er wat leuke kastjes van kan boetseren. Speaker en Co heeft ze inmiddels al klaar, en dat klinkt best aannemelijk. :)
Als dit niet 3 minuten voor sluitingstijd plaatsvond heb je gelijk, anders had je maandag maar terug moeten komen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

[...]

[afbeelding]

Haha ik kwam een week geleden ook even om kwart voor 6 (zaterdag) om even wat panelen te laten zagen. Het beste is om te zorgen dat hij zijn zaag niet teveel moet verstellen. Dus eerst alle stukken met dezelfde maat, dan afkorten. Over het zaagwerk ben ik prima tevreden, dat is echt netjes. Maar ht hout vind ik echt beun. Het is ook de laatste keer geweest dat ik hout bij een bouwmarkt koop. De volgende keer ga ik denk ik naar een houthandel, mocht het eenbelangrijke kast worden. :)

Wat heeft S&C overigens klaar?
jbhc schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 18:53:
Op "de Jansweg" tegenover de parkeergarage? :)
Die ja. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 14-02-2009 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Xander2000 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:14:
[...]

Haha ik kwam een week geleden ook even om kwart voor 6 (zaterdag) om even wat panelen te laten zagen. Het beste is om te zorgen dat hij zijn zaag niet teveel moet verstellen. Dus eerst alle stukken met dezelfde maat, dan afkorten. Over het zaagwerk ben ik prima tevreden, dat is echt netjes. Maar ht hout vind ik echt beun. Het is ook de laatste keer geweest dat ik hout bij een bouwmarkt koop. De volgende keer ga ik denk ik naar een houthandel, mocht het eenbelangrijke kast worden. :)
Och, ik was er iets van twee uur/half drie, dus dat is niet echt op het einde ofzo. Ik heb het voor hun nog zo makkelijk mogelijk gemaakt, ik heb hem zelfs tips gegeven hoe hij het beste kon zagen. Maar de dingen die dezelfde maat zouden moeten hebben, hebben dat ook niet. Dus dat is best jammer. Maar het hout is inderdaad ook troep, maar voor dit ga ik niet naar de Verbro of Bremers, dat word veels te prijzig. (Gelijk een tip mocht je een degelijke zager willen hebben). Voor plaatmateriaal is de Verbro nog iets beter.
Wat heeft S&C overigens klaar?
Een tweeweg met die woof en tweet die ik ook heb. :+ Als ik die van mij klaar hebt dan gaan we natuurlijk battlen! Kijken wie het beter heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ja ik ken het Seers, weet je wat eigenlijk het punt is.
De zagerij bij de Gamma is niet echt een zagerij. Van oorsprong was het bedoeld om planken kleiner te kunnen maken voor vervoer.

Maargoed dat vind ik nog geen excuus. zet er dan bij: "Enkel voor vervoer" of iets in die trend.

Tegenwoordig laat ik het nooit meer doen bij de Gamma, ik word daar helemaal gek.

Hoe dik heb je de plankje nu?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
8 hele millimeters :P

Inmiddels al wel een provisorisch filter in elkaar geknutseld. :+ Waarempel komt er herrie uit. Morgen maar eens een speakertje in elkaar lijmen.

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
[...]
Misschien de volgende keer bij de Bremers Houthandel op het Spaarne langsgaan. Volgens mij heb ik daar een mooie kant- of freesbank gezien. Daar kun je dan verstek laten zagen en wellicht lijmpunten voor verstevigingen in laten frezen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Hé, kijken we uit met de PA? In het begin van het topic was iedereen helemaal blij met klasse-D en daarna zag ik op pagina 6 opeens iemand weer met een TDA'tje aankomen... In de afgelopen 10 jaar is veel betere output voltage-controlled (en dus behoorlijk impedantie-onafhankelijk, in zware tegenstelling tot klasse-A/B troep) klasse-D versterkerspul op de markt gekomen dat zeker in dit soort toepassingen, maar m.i. eigenlijk in elk audioproject niet misstaat. Hoopjes bedrijven hebben tegenwoordig ook programmeerbare equalisers, waarmee een bezier-interpolated curve kan worden geprogrammeerd, ideaal dus voor je metalen/anderszins stijve conussen met resonantie. En dat alles bij elkaar kan zomaar 250-500Wrms versterken met koeling aan slechts een klein passief koelblokje achterop je actieve sub.

Ik weet niet hoezeer iemand zin gaat hebben om fatsoenlijke elektronica te ontwerpen voor dit (hoewel het niet meer dan application sheets overtekenen is denk ik), maar als iemand dat gaat doen heeft het zeker nut om dit verhaal in het achterhoofd te nemen voordat hij een of ander outdated miljard-opamp-controlled filter produceert.

* mux rent weg

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

8 hele millimeters? Mag dat? Je gaat nu volledig voorbij aan het origineel. (met een wanddikte van een paar honderd procent dikker) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Van wie zou het niet mogen dan? :P Als hij daarmee een goed klinkend speakertje krijgt, wat lekker compact is?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Indoubt schreef op maandag 16 februari 2009 @ 07:47:
[...]

8 hele millimeters? Mag dat? Je gaat nu volledig voorbij aan het origineel. (met een wanddikte van een paar honderd procent dikker) :)
Och, het wordt ook een tweeweg, dat is ook voorbij gaan aan het origineel. Eigenlijk wilde ik 6mm nemen maar ze hadden bij de Gamma alleen 4 en 8 millimeter. Bovendien kan ik nu nog de speakertjes vrouwvriendelijk afronden (a la Apple). Zwart speakerdoekje ervoor en klaar is tante Klara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Wat heeft deze 'Gamma discussie' met dit topic te maken? Het is al zo'n zooitje aan het worden. zullen we er nu mee kappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan deze boxjes als ze af zijn ook in massa productie?

Ik zoek namelijk nog een paar van die halve melk pakjes voor in mijn vensterbank :) met daarop aangesloten een iPod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Kleine kans? Hopelijk gaat een goed industrieel ontwerper eraan om een bouwbaar ontwerp te maken zodat je de meeste onderdelen zelf kunt maken en hoogstens één of twee onderdelen moet laten frezen, met de freesbestanden erbij oid?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 20:23:
Gaan deze boxjes als ze af zijn ook in massa productie?

Ik zoek namelijk nog een paar van die halve melk pakjes voor in mijn vensterbank :) met daarop aangesloten een iPod.
Je mag ze natuurlijk zelf namaken, maar wellicht zijn er een aantal tweakers te porren om de handen ineen te slaan indien er genoeg animo is om een wat grotere productie te draaien. Eigenlijk verwachtte ik nog wat tegenwicht van anderen die iets soortgelijks gingen maken van dezelfde afmetingen min-of-meer. }:O
ssj3gohan schreef op maandag 16 februari 2009 @ 20:37:
Kleine kans? Hopelijk gaat een goed industrieel ontwerper eraan om een bouwbaar ontwerp te maken zodat je de meeste onderdelen zelf kunt maken en hoogstens één of twee onderdelen moet laten frezen, met de freesbestanden erbij oid?
Bouwbaar ontwerp? 't Zijn toch gewoon zes plankjes? Zelf ga ik niets infrezen, ik kijk wel uit in 8 mm. Ik plaats er een speakerdoekje voor, en niemand ziet er meer wat van hoor. O-) jammer dat ik reststukjes grijs speakerdoek heb weggeflikkerd, was wel mooi geweest

Intussen begint er al wat vorm te komen:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose8.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Seers op 16-02-2009 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

...
. Eigenlijk verwachtte ik nog wat tegenwicht van anderen die iets soortgelijks gingen maken van dezelfde afmetingen min-of-meer.
Yep, dat wel, maar of ik zooo klein ga weet ik nog niet. Punt is dat er heel weinig keuze is in goede luidsprekertjes in dit formaat en dat het formaat van het kastje bijna geen goede resultaten toestaat. Of je krijgt een bult (honk geluid) of je moet het helemaal dood equalizen.

Ik zit te denken aan twee hivi B3s-jes in een kastje maar dit wordt toch alweer groter. De B3S komt wel nog relatief laag maar ik moet nog zien hoe ik de bult oplos.

Het kastje zal waarschijnlijk niet eenvoudig worden, dus niet voor mensen met 2 linkerhanden of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Leuk project dit. Heb de discussie nog niet helemaal gelezen. Ik wil eventueel als er behoefte aan is, wel bijdrage in de zin van als er crossover filters of EQ's geprobeerd/gesimuleerd moeten worden of de respons van iets moet worden gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Heb niet zo'n verstand van HiFi etx. maar vind dit wel heel interessant. Heb nu namelijk melkpakjes van pioneer die een ongelooflijk k*tgeluid geven. Wil graag een kleine vervanger voor de fronts maar die toch aardig klinken. Het mag dus wel wat groter zijn dan melkpakjes maar niet teveel.

Hoe groot gaan deze nou worden en waar worden de kosten opgeschat?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste