Bose - kunnen wij het beter?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jawel, maar heel langzaam. Toch weer een stukje verder vanavond. De "tweeterkegel" voor de tweede luidspreker is gezaagd, gevijld en gepolijst. De behuizing van de 3" is gepolijst maar moet nog een keer.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/set2.JPG

De foto's zijn in ieder geval beter. Helaas zie je dan ook goed dat ik nog niet klaar ben met poetsen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-09-2018
Het is hier al een paar daagjes stil dus kom ik maar even met wat info vanaf mijn kant.

Ik heb inmiddels een actie gestart voor de Class-T versterkers op samenkopen.net . In een volgende actie zou ik graag setjes willen aanbieden voor zelfbouwspeakers, hiervoor moet ik echter nog wel het een en ander ontwerpen.

De ta2024 versterker werk op 12volt , er moet dus nog wel een voeding bij.

Hier een voorbeeldje voor het aansluiten van deze versterker:
Afbeeldingslocatie: http://elmoow.googlepages.com/voorbeeldje4.JPG

Het is ook heel mooi om hiermee actieve speakers te maken. Hier een klein schetsje (mijn eerste schets in google sketchup:p). De kleuren kloppen nog niet helemaal en er zit ook nog niet echt veel diepte in , maar het gaat om het idee ;).

Ik verwacht dat bij grotere aantallen de prijs van onderdelen voor zelfbouwkitjes flink kan zakken. Op losse onderdelen zitten vaak best grote marges. Om de korting te halen moeten er dan alleen wel wat afgenomen worden.

hier nog een plaatje om een beetje een idee te krijgen waar ik naartoe wil met mijn ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://elmoow.googlepages.com/voorbeeldje9.JPG

De afmetingen van de statlietjes zijn:
LxBxD 16,44cm x 10,16cm x 16,44cm
Dikte van het hout is 6mm
Inhoud is 2 liter

Gebruikte drivers:
HiVi B3N 3'' full range
Hi-Vi T20-8 tweeter

Ik ben er nog flink mee bezig en wil ook nog wat verschillende drivers proberen. Ik wil ook nog wat betere schetsten maken met meer diepte en verschillende kleuren en drivers.

Alle tips zijn welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Mooi werk elmoooow. Al moet ik zeggen dat ik die conus met carbon of black kevlar er ook wel mooi uit vind zien.

Nog net met daglicht een paar foto's kunnen nemen. De kasten zijn grotrendeels af. Van een moeten de pootjes nog geschroefd (en afgeveild en geboort en en en ) worden maar dan moet eerst de unit eruit en die wil ik nu even laten zitten tot de meting.

Ik zal ze jullie niet onthouden, deze aluscones.

Eet smakelijk!
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/aluscones1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/aluscones2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/aluscone3.JPG

edit: scone= schotse lekkernij meestal geserveerd bij de high tea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Indoubt schreef op zondag 15 maart 2009 @ 18:54:
Mooi werk elmoooow. Al moet ik zeggen dat ik die conus met carbon of black kevlar er ook wel mooi uit vind zien.

Nog net met daglicht een paar foto's kunnen nemen. De kasten zijn grotrendeels af. Van een moeten de pootjes nog geschroefd (en afgeveild en geboort en en en ) worden maar dan moet eerst de unit eruit en die wil ik nu even laten zitten tot de meting.

Ik zal ze jullie niet onthouden, deze aluscones.

Eet smakelijk!
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

edit: scone= schotse lekkernij meestal geserveerd bij de high tea
Ik heb al vaker mooi afgewerkt spul van jouw hand voorbij zien komen geloof ik. Groot compliment voor deze creatie want het ziet er echt super uit, al zou het voor geen meter klinken :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Exirion schreef op zondag 15 maart 2009 @ 19:06[...]

Ik heb al vaker mooi afgewerkt spul van jouw hand voorbij zien komen geloof ik.
Yep, als ik me niet vergis was jij ook bij het GoT DIY contest?
Groot compliment voor deze creatie want het ziet er echt super uit,
Dankje. Gelukkig heeft ieder een eigen smaak maar inderdaad: als het in het zicht staat moet het ook "lekker" uitzien.
al zou het voor geen meter klinken :P
En ook daar ben je wel wat gewend van mij. Toch? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
Ik ben zelf ook niet echt heel erg tevrede met de kleur van de conus :p Het enige waar hij mooi bij staat is hout.
Daarom ga ik waarschijnlijk ook tog voor de peerless, binnekort maar eens beide bestellen en uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een Topic-title verandering misschien op zijn plaats? "Bose- kunnen wij...." => "Kleine DIY luidsprekers" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 21:43:
Is een Topic-title verandering misschien op zijn plaats? "Bose- kunnen wij...." => "Kleine DIY luidsprekers" ?
Want?

Het topic is denk ik nog niet halverwege. Natuurlijk zie je hier van alles voorbijkomen, daarvoor is het tenslotte GoT. Let the creativity flow!

Het is niet zo dat jouw topic titel ongepast is, die zou ook kunnen, de ontwerpjes hebben daar nu eenmaal veel van weg. Het is nu eenmaal de insteek geweest van de TS om dit zo te doen.

Er zijn van de fabrikant nu eenmaal ook veel verschillende systemen, sommige beter dan andere. Er is ook niet voor gekozen om je vast te leggen op een systeem.

Dat het langzaam gaat (althans bij mij) is evident. Ik heb helaas niet veel tijd over voor zulke hobbydingen.Ik wil er ook nog een subje bijmaken en een versterker en een actief filter voor de sub en en en dus voor het helemaal klaar is duurt nog wel even. Overigens is hetgeen ik nu presenteer voor op het buro. Voor de garage liggen mijn eisen al beduidend hoger. De woonkamer komt het sowieso niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
De speakertjes van indoubt vind ik zeker een bepaalde BOSE charmes hebben. Hip, modern mooi looks en klein.
Zeker als je ze bv een zwarte kleur geeft oid (zodat er mee keuze is) kun je een leuk 2.1 systeem bose buster systeem ontwikkelen :)
Subje er bij en helemaal blij :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Indoubt schreef op zondag 15 maart 2009 @ 20:17:
Yep, als ik me niet vergis was jij ook bij het GoT DIY contest?
Eh, nee. Maar ik heb wel 's wat van je gelezen in een DIY topic waarbij een verwijzing naar je website stond.
En ook daar ben je wel wat gewend van mij. Toch? :9~
Ehm, ook al niet :P Maar ik geloof gerust dat je op dat vlak ook bekwaam bent. Ik ben zelf echter ook nogal verwend met geluid dus ik ben wel kritisch met luisteren.

Binnenkort is de renovatie van m'n nieuwe woning klaar en dan zal ik weer eens posten in het audio setup topic :) Eindelijk ruimte om de achterspeakers een stuk achter de bank te zetten ipv ernaast, en een 47" Ambilight TV aan de schouw :Y)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
B_FORCE schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 20:30:
Subje er bij en helemaal blij :)
Dat wordt wel een grote vaas dan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Oke, heel even dan toch stiekum de woonkamer in. De ega is op pad dus het kan wel even.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/alusconeliving.JPG

Vallen bijna niet op en nee, het is geen klein tv-tje, de woonkamer is 3,2 hoog

Geprobeerd met verschillende subs. Een 10" peerless xls met PR, een 10" AXX1010 in een kleine BR behuizing en een 8" TB W8-740 met BR. De laatste preseteerd in deze toepassing het beste. Ik moet de frequentieregeling op de sub helemaal opendraaien naar 150Hz+ maar ik had ook niet anders verwacht. Het nadeel daarvan is dat je de sub kunt lokaliseren en dat je hem kunt horen grommen in de hoek.

Zelfs in de huiskamer klinkt het al heel aardig. Het stereobeeld is goed aanwezig ondanks dat ze ver uit elkaar staan. Ruimtelijkheid is ook best goed. Wel klinken de luidsprekers wat "dun" Ik vermoed dat er nog steeds een frequentiedip zit tussen de sub en de aluscones. Metingen moeten dat gaan uitwijzen. Op dit moment alleen gefilterd met 122uF voor de middentoner en 2,2uF voor de tweeter. Verre van ideaal nog.

Exirion: Ik heb me vergist, dat was ExisioN
B_force: bose charme? 8)7 in dat geval heb ik gefaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
achjqa, charme :P

Ik bedoel eerder dat ze er vrij hip en modern uitzien. Volgens mij is dat wel een must als bedrijf zijnde :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm om toch maar weer een beetje leven in het topic te gooien, zijn er al nieuwe ontwikkelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensi1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2024
De nieuwe reclame van Bose heeft Elvis in de hoofdrol.
Zijn portret is opgebouwd uit luidsprekers.
linkje:
http://i.gizmodo.com/5195...probably-just-an-imposter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jawel hoor, mijn luidsprekertjes staan bij B_force om te meten. Ikzelf ben een week naar .de geweest , daarna een week heel druk en daarna een week naar .co.uk en ben pas gistaravond laat weer terug uit Londen. gewoon weinig tijd dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Ik hoop dat ik de stilte in dit topic niet als een antwoord op de topic titel mag opvatten :)
Zijn er nieuwe ontwikkelingen? Ik heb begrepen dat de speakers sinds 3 april bij B_force staan om te meten, ik ben dan ook erg benieuwd naar de resultaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
Faust schreef op donderdag 16 april 2009 @ 19:13:
Ik hoop dat ik de stilte in dit topic niet als een antwoord op de topic titel mag opvatten :)
Zijn er nieuwe ontwikkelingen? Ik heb begrepen dat de speakers sinds 3 april bij B_force staan om te meten, ik ben dan ook erg benieuwd naar de resultaten..
kleine topickick na >48 uur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Als het van mij af moet hangen zal het in ieder geval niet snel gaan. Ik heb gewoon weinig tijd en niet veel haast bovendien.

De luidsprekertjes staan nog steeds bij b_force maar zijn wel gemeten. Ik ben weer veel onderweg geweest dus dat helpt niet met voortgang en ook niet met ophalen. Bovendien hebben veel andere zaken een hogere prioriteit.

Voor de liefhebbers volgen hieronder de metingen. De metingen zijn gebeurt onder verschillende hoeken (0, 15, 30 en 45 graden) om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van het afstraalgedrag.

Voor de niet kenners: Lijkt rommelig, zo'n curve maar dit is eigenlijk best al heel goed. We gaan kijken of we er nog wat meer van kunnen maken

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/Filter1_00.png
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/Filter1_15.png
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/Filter1_30.png
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/Filter1_45.png
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/Dichtbij.png
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/Woofer_THD.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
Indoubt, ik heb geen twijfels meer, dat ziet er heel netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zei het al op ZBA; dat ziet er meer dan netjes uit. Wat een snoepjes trouwens!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Momenteel even druk met tentamens dus even weinig tijd, maar binnenkort nog iets verder optimaliseren. Indoubt zei zelf dat de filters IN de boxjes moesten dus moet zo klein mogelijk.

Echter ontkom je gewoon niet aan bafflestep compensatie. (die vrij fors was)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je niet bi-wire'en en dan een extern filter gebruiken? Dat doet jvc geloof ik ook, of er gaan iig wel 4 kabels naar de boxjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Als het even kan wil ik geen extern filter tenzij het een actief filter is met 4 (of 5) kanalen versterking en dat heeft dan ook weer de nodige voeten in de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik weet niet of ze nog op een verhoging komen, maar anders zou je het filter daarin kunnen maken (je hebt nmlk maar 3 kabels nodig, tweeter , woofer en ground)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Nope, de bedoeling is op het buro.

Maar: niets is zeker, dat is zeker, daar twijfel ik niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 23:19:
Kan je niet bi-wire'en en dan een extern filter gebruiken? Dat doet jvc geloof ik ook, of er gaan iig wel 4 kabels naar de boxjes
De JVC waar jij het waarschijnlijk over heeft maakt gebruik van verschillende kanalen op de twee speakertjes in de sattaliet. De bovenste voor de front kanalen, de onderste voor de surround kanalen. Nuttig? Vast niet :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, op die manier... Nee niet echt nuttig want je merkt er niks van :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 09:31:
Ah, op die manier... Nee niet echt nuttig want je merkt er niks van :p
klopt, je merkt er niets van idd.

btw, kleine topic kick nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
Het is hier al weer een tijdje stil , maar ik had weer een ideetje.

Bose maakt vaak reclame met hun ''innovaties'' en ''patenten'' die eigenlijk nergens op slaan :p

Maar wat als wij nou iets doen wat wel ergens op slaat?

Ik had het idee dat je een meetmicrofoontje op de luisterpositie zet, bij het installeren van het systeem in je huis, en dat hij dan alle speakers en subwoofer etc. automatisch aanpast aan de kamer, en je dus een vrijwel vlakke frequencie response krijgt en het geluid van alle kanten , en vooral de subwoofer op de luisterpositie even hard klinkt. Is dit mogelijk denken jullie, of dwalen we dan te veel af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 21:43:
qft. Een eventuele afgang is op die manier minder groot.
Ik heb gelezen dat "we" oh zo een cool merk bedacht hadden, "rose" lol :D En toen kwam bose met een rechtzaak aanzetten want ze waren bang dat we betere boxen gaan bouwen... _/-\o_

^ Maar even serieus, het is heel erg stil en dan nog, hoe gaan we testen of ze even goed zijn? Niemand zal hier ervoor uit durven te komen dat hij/zij een moderne bose set heeft.
Dan op een rommelmarkt boxen uit 1980 pakken en dan zeggen "lol karton!" is ook al erg vaak gedaan.
Kortom: mochten er ooit fatsoenlijke boxjes uit voortkomen, hoe gaan we ze dan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
kleine topic kick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 23:33
elmoooow schreef op zondag 17 mei 2009 @ 17:01:
Ik had het idee dat je een meetmicrofoontje op de luisterpositie zet, bij het installeren van het systeem in je huis, en dat hij dan alle speakers en subwoofer etc. automatisch aanpast aan de kamer, en je dus een vrijwel vlakke frequencie response krijgt en het geluid van alle kanten , en vooral de subwoofer op de luisterpositie even hard klinkt. Is dit mogelijk denken jullie, of dwalen we dan te veel af?
Mwuh?! Dit is er toch al járen, bij zo'n beetje álle merken!? |:(

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
Brad Pitt schreef op zondag 24 mei 2009 @ 01:13:
[...]

Mwuh?! Dit is er toch al járen, bij zo'n beetje álle merken!? |:(
Ja inderdaad |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Kun je wel |:( |:( |:( plaatsen......

Het idee erachter is echt goed, alleen niet haalbaar. Andere merken gebruiken dit, maar niet in het segment waar wij mee te maken hebben. Meetmic's hebben hier geen waarde voor de consument. Het moet ''plug en play'' zijn.

De consument wilt kopen, uitpakken, plaatsen... en de komende 10 jaar genieten.

De vraag is: kunnen wij dit beter realiseren dan Bose?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 00:24:
Kun je wel |:( |:( |:( plaatsen......

Het idee erachter is echt goed, alleen niet haalbaar. Andere merken gebruiken dit, maar niet in het segment waar wij mee te maken hebben. Meetmic's hebben hier geen waarde voor de consument. Het moet ''plug en play'' zijn.

De consument wilt kopen, uitpakken, plaatsen... en de komende 10 jaar genieten.

De vraag is: kunnen wij dit beter realiseren dan Bose?
Zo exclusief zijn die meetmicrofoontjes niet hoor, bij mijn Harman Kardon ala 200 euro zit het er zelfs bij. En juist bij dergelijke setjes heeft het wel waarde, het is een beetje homecinema achtig wat bose doet met al de kleine setjes. En juist dan is zo'n microfoontje erg fijn, of het haalbaar is is een tweede. Je zou elk kanaal een volume knop kunnen geven, en dan met verhoudingen gaan werken. De voorste speakers moeten even hard klinken dus als een speaker verder weg staat kun je deze individueel wat extra power geven en opnieuw meten.

Even een snelle brainstorm op de late avond, is maar een ideetje heur. truste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
Het was maar een ideetje , maar ik denk wet dat zo'n microfoontje erg nuttig kan zijn , desnoods maak je het microfoontje draadloos en integreer je hem in de afstandsbediening, om het nog een beetje plug en play te houden. Dan heb je dus geen onhandige draden of extra dingen er bij.

Dus gewoon een keer de afstandsbediening op de luisterpositie houden , de knop in drukken , en hij stelt de boel allemaal helemaal automatisch af.

Verder vind ik het ook nogsteeds intressant om eer klein bijpassend htpc'tje er bij te maken, nu zijn de speakers natuurkiijk de eerse prioriteit. Maar ik zach dat er mooie nieuwe moederbordjes uit waren met een nvidia ion. Deze lijken mij hier wel geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

het verschil met de microfoontjes van de goedkope setjes die hierboven boedoeld worden (H/K, Onkyo, Denon) en het idee van elmoooow is dat die eerste alleen het volume aanpassen en niet de klankkleur zoals elmoooow dat bedoelt.

maar dit is slechts mijn interpretatie van zijn idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

elmoooow schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:08:
Het was maar een ideetje , maar ik denk wet dat zo'n microfoontje erg nuttig kan zijn , desnoods maak je het microfoontje draadloos en integreer je hem in de afstandsbediening, om het nog een beetje plug en play te houden. Dan heb je dus geen onhandige draden of extra dingen er bij.
Dat heeft H/K al een jaar of wat... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
probeer ik eens iets leuks te bedenken , bestaat het al :p

maar ik bedoeld inderdaad ook dat het als een soort equalizer werkt , zodat het de klankkleur veranderd , niet alleen het volume, zodat de frequencie response curve ook zo recht mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

elmoooow schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 16:23:
probeer ik eens iets leuks te bedenken , bestaat het al :p

maar ik bedoeld inderdaad ook dat het als een soort equalizer werkt , zodat het de klankkleur veranderd , niet alleen het volume, zodat de frequencie response curve ook zo recht mogelijk is.
precies, en dat is net iets wat (bij mijn weten) niet gedaan wordt. denk dat het moeilijke punt bij zoiets is dat de stand van de microfoon al veel kan veranderen aan het geluidsbeeld, om het maar niet te hebben over het moeten ijken van het meetapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Natuurlijk gebeurt dat wel. Je krijgt toch gewoon per speaker een aanpassing per bepaald frequentie-gebied? Dus bij linksvoor en 63Hz -1.5dB, 125Hz +1dB etc. Krijg je dingen als

Afbeeldingslocatie: http://www.areadvd.de/images/2009/pioneer_vsx919_1019_mcacc_5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.areadvd.de/images/2009/pioneer_vsx919_1019_mcacc_6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.areadvd.de/images/2009/pioneer_vsx919_1019_mcacc_man_2.jpg

enzovoort. Zal per merk wel wisselen maar ik vind dat er bijzonder veel wordt gemeten en ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Het is misschien niet duur en moeilijk om zoiets (meten en door een signaal processor halen) te doen. maar het is wel moeilijk om zoiets GOED te doen. Ik wacht eigenlijk al jaren op een enigzins betaalbare oplossing.

De DCN28 van groundsound is nu al bijna 2 jaar aangekondigt en nog steeds niet op de markt. De eerste die waarschijnlijk met een goed digitaal filter/DSP/volume regeling voor onder de 1000€ komt is waarschijnlijk Hypex. Verder hebben Lingdorf/hifi akademie/DEXT ook leuke spullen maar die zijn nog een slag duurder.

On topic: langzaam verder. en wel met de filtering en de versterker. Ik ga waarschijnlijk aktief filteren. De kastjes zijn te klein om een gedegen passief filter kwijt te kunnen. Dat betekend wel dat ik een 4 kanaals versterker moet maken maar daar heb ik niet zo veel problemen mee. Ik maak me nog wel zorgen over het aktieve filter maar ik denk dat ik er wel uitkom. Een nieuwe versterkerkast heb ik in ieder geval al besteld.

http://www.modu.it/tampline.html

nu maar hopen dat ik er alles in kwijt kan want het wordt gepruts op de vierkante mm. Een hele nette afgeschermde ringkerntrafo heb ik in ieder geval al en de versterkers heb ik ook al liggen.

Dennoch wird es nicht so schnell gehen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Ik heb inmiddels even geinformeerd over het laten etsen van en PCB voor een actief filter. Het PCB ontwerp heb ik van DIY audio en daar kan echt een hoop mee. Ik had van JvS begrepen dat jij interesse had om er twee mee te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jag schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 16:27:
Ik heb inmiddels even geinformeerd over het laten etsen van en PCB voor een actief filter. Het PCB ontwerp heb ik van DIY audio en daar kan echt een hoop mee. Ik had van JvS begrepen dat jij interesse had om er twee mee te bestellen?
Jazeker, Ik heb alleen nog niet alle info kunnen opduikelen in die lange thread. Ik weet dus nog niet hoe een en ander moet worden uitgevoerd maar ik dank dat dit voor het systeempje wat ik ga maken de juiste weg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Actief filteren is zo gedaan en het hangt er een beetje vanaf hoe stijl je dat wilt doen.
Maar LR4 kun je per kanaal met 2 opamps klaar zijn. stereo dus 4.
Voor higpass en lowpass dus 8.

Of 2 quad opamps is ook goed.
zoiets kun je zelfs op een gaatjes print doen :)

Overigens goedkoopste die ik heb kunnen vinden voor kleine oplagen is futerlec.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

B_FORCE, Ik heb me welliswaar inmiddels stevig ingelezen (en ben me daardoor al redelijk bewust van de valkuilen) maar het is de eerste maal dat ik echt iets aktief ga maken.

Waarschijnlijk ga ik voor de "mini" MOX. de printplaat hiervan is ongeveer 10*10cm. Er ligt al jaren een uitgebreide MOX printplaat in de kast maar deze is erg groot (iets groter dan een A4 vel) en de uitgebreide MOX vergt veel onderdelen.

Aangezien ook bij aktieve crossovers de plaatsing van de onderdelen cruciaal kan zijn ga ik liever voor een goed doordachte en ontworpen print en niet voor gaatjesbord (alhoewel dat zeker een mogelijkheid is).

Ik moet nog even kijken welke opamps er gebruikt gaan worden . Als ik me niet vergis heeft een NE5532 (heb ik op voorraad) en consorten aan 12 volt enkelzijdig genoeg maar dat moet ik nog even nakijken.

Indien mogelijk wil ik ook nog gelijk een sub out op het filter en een highpass voor de mits. Niettemin moet het allemaal klein blijven dus of dat lukt is een 2e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Brad Pitt schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 18:08:
Natuurlijk gebeurt dat wel. Je krijgt toch gewoon per speaker een aanpassing per bepaald frequentie-gebied? Dus bij linksvoor en 63Hz -1.5dB, 125Hz +1dB etc. Krijg je dingen als

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

enzovoort. Zal per merk wel wisselen maar ik vind dat er bijzonder veel wordt gemeten en ingesteld.
my bad, dit systeem kende ik in ieder geval nog niet, mijn ervaring is dat er alleen op volumeniveau wat aangepast wordt.
welk merk is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firestorm schreef op zondag 31 mei 2009 @ 14:18:
[...]

my bad, dit systeem kende ik in ieder geval nog niet, mijn ervaring is dat er alleen op volumeniveau wat aangepast wordt.
welk merk is dit?
Pioneer (zie bestandsnamen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Vind het geluid zonder aanpassingen alsnog beter hoor ;) Zeker met muziek. Met surround is het waardeloos (lees: "vlak", denk dat dat ook zal komen door gewenning aan het "normale" geluid of zo)
welk merk is dit?
Pioneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Indoubt
Een gaatjes print is zeker niet minder in kwaliteit dan een geetste print.
Enkel ziet die laatste er natuurlijk een stuk fraaier uit.

De NE5532 kan net als alle andere opamps idd op enkel 12V en ground. Enkel moet je dan met 2 weerstand wel een instelpunt maken (de helft van de voedingsspanning) en ontkom je er niet aan dat je condensators aan de in- en uitgang moet plaatsen tegen de DC die je dan hebt.
Ik zou gewoon kijken of je een nette symmetrische voedingsspanning kan maken. Zo kostbaar en moeilijk is dat niet. Wellicht heb ik nog wel wat onder delen voor je.
Mail me maar wat je precies je wensen zijn, dan zal ik er eens naar kijken.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Symmetrisch is eigenlijk geen probleem. De trafo heeft 2 secundaire wikkelingen. Ik kan dus eenvoudig +12,7 en min 12,7 maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ok, daarna een paar leuke elco's en spanningsregelaartjes (7809 bijvoorbeeld) en klaar :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Intussen heb ik het weer eens uit de koelkast getrokken om er weer wat verder mee te gaan, en wel ja, optisch hem nog wat liever/kleiner gemaakt (hij wordt ook nog eens cremekleurig, voor ultra-WAF)

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose24.jpg

Ook het filter is gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose23.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Seers schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 11:22:
Intussen heb ik het weer eens uit de koelkast getrokken om er weer wat verder mee te gaan, en wel ja, optisch hem nog wat liever/kleiner gemaakt (hij wordt ook nog eens cremekleurig, voor ultra-WAF)

[afbeelding]

Ook het filter is gemaakt:

[afbeelding]
Ziet er gaaf uit! Wat komt erin qua drivers?
[...]

welk merk is dit?
Ja, dat MCACC is briljant. Ongelofelijke bang voor the buck wat je krijgt met die Pioneer receivers. Denon receivers hebben natuurlijk Audyssey multEQ XT, wat ook een behoorlijk geavanceerd eq systreem op basis van FIR filters is. Maar dat is niet tweakable, dat wil zeggen of helemaal auto of alleen een paar bandjes graphische EQ. Met MCACC kan je elk onderdeel van het correctie systeem aan- en uitzetten of verschillende settings. En als ie klaar is kan je alle parameters handmatig aanpassen, inclusief de PEQ filters! En vervolgens kan je ook nog grove correcties maken met 9-bandjes GEQ. Ik ga binnenkort maar zo'n Pioneer 919 kopen en nooit meer een losse DSP voor room EQ gebruiken :).

Wat betreft het actieve filter PCB: ik zit er nog steeds mee in de maag. Zelf PCB ontwerpen zie ik niet zitten, maar gaatjes printen oid ook niet (wordt zo'n bende + ingewikkeld + dikke kans dat het dan niet werkt). Misschien dat ik toch een bestelling van PCBs bij Futurlec plaats, dat is niet zo gek duur (alhoewel ik nog niet naar verzendkosten heb gekeken). Iemand geinteresseerd mee te doen?

[ Voor 54% gewijzigd door Jag op 04-08-2009 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Jag schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:01:
[...]
Ziet er gaaf uit! Wat komt erin qua drivers?
Net maar eens de Peerless 3" longthrow gekocht en de Dayton ND20FA-6
Ik was trouwens 23,28 euro kwijt voor beide filters, dus dat komt op 11,64 per speakertje. Dat vind ik nog best acceptabel gezien de rest van de prijzen van het speakertje, en dat voor een volledig tweewegfilter zonder elko's en bende erin.

[ Voor 33% gewijzigd door Seers op 04-08-2009 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
En eindelijk zijn ze klaar! Met push-on terminals en alles erin en speakerdoek ervoor.

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose25.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:39
Mooi man. heb je ook een foto zonder speakerdoek?

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

*schop*

En hoe klinken ze ?

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Seers schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 01:52:
En eindelijk zijn ze klaar! Met push-on terminals en alles erin en speakerdoek ervoor.

[afbeelding]
Hee, zie ik daar een Arcam FMJ speler? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Exirion schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:46:
[...]

Hee, zie ik daar een Arcam FMJ speler? :)
Nee, je ziet daar een Arcam A90. Geen metalen jasje dus. Daarboven staat wel een Arcam CD72 text apparaat, dus ik heb wel een speler, maar wederom geen FMJ.
*schop*

En hoe klinken ze ?
Ze klinkt an sich heel goed, maar je hoort nu wel erg dat het laag te wensen overlaat. Ze klinken dus niet "vol". Aan de andere kant is het voor de rest een behoorlijk "eerlijk" speakertje dat stemmen er lekker uit laat komen, alleen schort er nog wel wat aan het kastje heb ik het idee.

Ik ga in ieder geval voor de wat grotere speakers, dat ligt me meer. :)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste