Met dit citaat uit een ander topic over Bose wil ik starten: deze vat namelijk goed de bedoeling van het topic samen.quote: BarryIk zou het nog mooier vinden om iemand hier een Bose setje na te laten bouwen. Dit setje zou dan minimaal moeten voldoen aan de geluidskwaliteit van een Bose setje, met dezelfde (of kleinere) afmetingen.
Ik zou daar zo 10 euro voor sponsoren. Als er nog 15 man deelnemen met 10 euro, komen we toch al een heel end
2 breedbanders, een 20cm subje en een gainclone ampje zijn ingrediënten die zo even te binnen schieten. De melkpakjes kun je natuurlijk maken van cilindervormige huishoudelijke troep wat je bij de Xenos of Action tegenkomt voor 1 euro.
Vaak wordt er bij zelfbouwprojecten gekeken naar de prijs van het gehele project, en daarbuiten uiteraard naar de prestaties die het systeem weet neer te zetten. Looks zijn een latere bijkomstigheid. In dit topic willen we het omdraaien: looks, en dan met name het formaat, moeten een extreem hoge WAF hebben. Daarbij moet de prijs laag blijven en uiteraard moet het wel net zo goed klinken als de BOSE setjes zelf, zoals in het citaat wordt vermeld.
Dit topic is bedoeld om te brainstormen hoe wij tweakers het gaan klaarspelen om bovenstaande voor elkaar te krijgen. Want uiteraard komt er het een-en-ander bij kijken waar wel over nagedacht moet worden.
Het kastuiterlijk
Uiteraard moet het kastje klein blijven. Iets als 10 cm breed, 10 cm diep, 15 cm hoog zou opzich genoeg moeten opleveren. Je krijg dan ongeveer 1 liter inhoud netto. Zelf denk ik dat wit de kleur is met de hoogste WAF, zoals ook de oudere BOSE-setjes zijn. Grijs speakerdoek ervoor maken behoort tot de mogelijkheden (is ook niet moeilijk verder). Wit maken kunnen we op meerdere manieren doen. Één manier is hem simpelweg wit schilderen. Zelf ben ik daar niet echt een fan van, maar het kan. Een andere methode is witte plakfolie kopen en dit aanbrengen. Als dit netjes gebeurt kan dit er zeer mooi uitzien. Echter geldt dit ook voor het schilderen. Liefst ga ik zelf voor het met witte skai overtrekken van het kastje, en dan zetten we op de zijkanten een mooie stukkie hardhout, een stukje jatoba bijvoorbeeld. Schuur dit mooi op en zet het in de waxolie en je hebt een speaker met opeens héél veel allure. Toegegeven, het is wel een iets duurdere methode, maar het is goedkoper dan de meeste mensen denken. Een strookje jatoba kost niet zoveel, en een pot verf is ook niet gratis!
De kastconstructie
Dit onderdeel is natuurlijk op te delen in twee stukken: die van de satellietjes en die van de subwoofer. Afhankelijk van de afwerkingsmethode zou ik gewoon spaanplaat of MDF gebruiken van behoorlijk dun. 9 mm, of zelfs 6 mm durf ik aan voor de satellietjes, indien ik een paneeltje versterk met een aluminium L-profiel. Hiermee versterk je een houten paneel extreem. De subwoofer moet minimaal van 12 mm worden gemaakt, en dan ook versterkt worden met L-profielen. Anders moet je al sneller naar 18 mm toe, en dan wordt alles weer groter, terwijl de focus nu juist naar klein-klein-klein moet worden verlegd. Een bandpass subwoofer lijkt me bij deze erg gewenst, vanwege een gratis bracing en dat je vervorming niet snel hoort. De gratis low-pass is leuk meegenomen, maar moet voor twee kwartjes ook wel actief te filteren kunnen zijn.
If you want to be like BOSE, do as BOSE
De drivers
Voor de satellietjes had ik in gedachten om Peerless breedbanders te nemen zoals deze of deze. Liever neem ik geen Tangbands. Waarom niet? Omdat de tolerantie van die Tangbands niet echt binnen mijn maatstaven past. Nu is het - aangenomen dat we een gesloten kast daarvoor nemen - niet echt kritisch, maar toch vind ik het niet prettig om te werken met drivers die twijfelachtig zijn. Daarbij zijn ze duurder dan de Peerless breedbanders, en hebben de Peerless een mooiere open structuur met een NdFeB-magneetsysteem waardoor je niet snel een hele kleine lekke gesloten kast gaat creëren tussen het hout en de magneet.
Eventueel kan het aangevuld worden met een Dayton tweetertje, die wat mij betreft bovenop komt (en dan gewoon met een simpel condensatortje voorgeschakeld wordt) om ruimtelijkheid te creëren door alle kanten uit te stralen. Zo kom je dicht in de buurt bij een omnipool. Een tweeter in de voorkant zetten en een heus filter maken is ook een optie. Hier ben je wel al snel 12 componenten in kwijt, die sowieso niet meer in het kastje zelf passen (dat is opzich niet zo'n probleem) maar het drijft ook de prijs op, met hoe goedkope kernspoelen je ook werkt).
De elektronica
Hier heb ik zelf totaal geen verstand van, maar ik hoor het een-en-ander van een Gainclone. Als het maar goedkoop kan. Ik zou zeggen kom maar op met die suggesties.
Wat denken jullie ervan? Ideeën? Tips? Uitvoeringsplannen? Kom maar op!