Bose - kunnen wij het beter?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jag schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 15:44:
Leuk project dit. Heb de discussie nog niet helemaal gelezen. Ik wil eventueel als er behoefte aan is, wel bijdrage in de zin van als er crossover filters of EQ's geprobeerd/gesimuleerd moeten worden of de respons van iets moet worden gemeten.
Ha Jag,

Je kennis en ervaring m.b.t.equalizing komt hier zeker van pas. Het gevaar bestaat dat er een bult moet worden weg ge-EQ-ed en dat dat hoorbaar is als je daarbij te hard van stapel loopt. Het moet natuurlijk wel beter gaan klinken dan het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose9.jpg

De kastjes zitten in elkaar. Ze zijn nog niet geschuurd, gefreesd en alle andere dingen die het er netjes uit laten zien, maar nu ga ik eerst eens kijken of ik een filter in elkaar kan flansen. Ik ben ook benieuwd wat die dingetjes doen qua bas.

Edit: Ze gaan niet erg diep, maar geven ook geen overdreven thump wat mij betreft. Zometeen even nearfield metingen doen (en verder).

[ Voor 17% gewijzigd door Seers op 17-02-2009 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Metingen

Hieronder zijn de Nearfieldmetingen (afstand ca. 1 cm) van de units. Ziet er behoorlijk netjes uit als je het mij vraagt. Dit geeft gelijk aan hoe diep het gaat. Impedantiemetingen heb ik reeds gedaan, de fc zit op 145 Hz. Voor de rest biedt dat niet zoveel meerwaarde in dit topic. Ik maak een dubbelpost omdat ik in deze post de metingen wil verzamelen, dat is het makkelijk om ernaar te refereren.

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose10.jpg

Watervallen (uiteraard ook nearfield)

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose12.jpg

En met het eerste filter:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose14.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose13.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Seers op 17-02-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Is de eerste grafiek zonder filter? Zo'n Peerles 3" valt nog sterk af in het hoog. Ik maak me geen illusies trouwens dat het met de hivi B3S heel veel beter is. Ik moet de grafiek maar eens opzoeken.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/b3sduo_small.jpg

Eerste aanzet met een massief teakhouten front en een rearmounted luidspreker. Eigenlijk wordt het met 2 stuks 3" en een tweeter niet eens zo klein. De 1 liter ga ik ook niet halen als ik op deze weg door ga. De tweeter is het kleine broertje van de tweeter die jij gebruikt (en wel de Dayton ND16). Voor de tweeter moet nog een gat worden gezaagd maar dat kan pas als ik versteviging heb van de bovenkant, anders zit ik te veel op de rand. De bovenkant moet uit verschillende teaklatjes worden samengesteld dus zelfs daar zit nog wat werk in.

Ik was eigenlijk van plan een luidspreker te maken met mooie gebogen wanden. Het wordt dan uiteraard geen beginnerspakketje ook al is het ook weer niet zo moeilijk.

Ik heroverweeg de sttrategie nog even.

Tijd is meestal niet mijn vriend, in de zin van dat ik er te weinig van heb. Het zal bij mij niet zo snel gaan als bij jouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:37

Glewellyn

is er ook weer.

thejoker80 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 16:08:
Heb niet zo'n verstand van HiFi etx. maar vind dit wel heel interessant. Heb nu namelijk melkpakjes van pioneer die een ongelooflijk k*tgeluid geven. Wil graag een kleine vervanger voor de fronts maar die toch aardig klinken. Het mag dus wel wat groter zijn dan melkpakjes maar niet teveel.

Hoe groot gaan deze nou worden en waar worden de kosten opgeschat?
Ik heb in ieder geval de kosten van de drivers even opgezocht, die komen op ongeveer 25 EUR per speaker. Reken op grofweg hetzelfde voor een filter (denk ik).

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Indoubt schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 23:56:
Is de eerste grafiek zonder filter? Zo'n Peerles 3" valt nog sterk af in het hoog. Ik maak me geen illusies trouwens dat het met de hivi B3S heel veel beter is. Ik moet de grafiek maar eens opzoeken.
Dat is inderdaad zonder filter. Echter doet hij bij zulke closerangemetingen dus een beetje raar. Het ging mij vooral om het laag. Je ziet ook dat die piek in de datasheet opeens een dikke dip is. Hier heb ik de grafiek van een meter afstand (wel met gratis reflecties).

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose15.gif

Daar zie je dat het wel doorloopt en zo oppiekt als de datasheet. Hier zie je wel de invloed van de bafflestep, die uiteraard niet op de datasheet staat.
[afbeelding]

Eerste aanzet met een massief teakhouten front en een rearmounted luidspreker. Eigenlijk wordt het met 2 stuks 3" en een tweeter niet eens zo klein. De 1 liter ga ik ook niet halen als ik op deze weg door ga. De tweeter is het kleine broertje van de tweeter die jij gebruikt (en wel de Dayton ND16). Voor de tweeter moet nog een gat worden gezaagd maar dat kan pas als ik versteviging heb van de bovenkant, anders zit ik te veel op de rand. De bovenkant moet uit verschillende teaklatjes worden samengesteld dus zelfs daar zit nog wat werk in.
Het ziet er in ieder geval supergaaf uit. :D Ik ben benieuwd of je het een beetje klinkend kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:02

JT

VETAK y0

Ziet er allemaal goed uit, vooral die met het teakhout vind ik erg mooi. Maar helaas zullen beide nooit een alternatief zijn voor Bose vanwege het formaat...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

JT schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 01:00:
Ziet er allemaal goed uit, vooral die met het teakhout vind ik erg mooi. Maar helaas zullen beide nooit een alternatief zijn voor Bose vanwege het formaat...
misschien ja, ik kan tenslotte weinig veranderen aan de physica, bose trouwens ook niet.

Die met dat teakhouten front heeft misschien wel te grote afmetingen. Misschien dat ik nog iets anders maak waarbij ik de afmetingen wel kleiner kan houden. Hoe kleiner het wordt, hoe slechter het geluid, ook met goede ontwerpen en goede materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:06

Exirion

Gadgetfetisjist

Indoubt schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 07:48:
misschien ja, ik kan tenslotte weinig veranderen aan de physica, bose trouwens ook niet.
Bose en consorten proberen dat dan ook op te vangen met een sub die veel te ver naar boven toe doorloopt. Dan nog blijft het hoge laag en middengebied bij de melkpaksystemen erg mager. Dan kun je beter wat grotere satellietjes hebben en een 'echte' sub die maar tot echt maximaal 120Hz gaat.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Glewellyn schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 00:08:
[...]

Ik heb in ieder geval de kosten van de drivers even opgezocht, die komen op ongeveer 25 EUR per speaker. Reken op grofweg hetzelfde voor een filter (denk ik).
dat is niet veel, incl hout komt het op zón 60-70 euro per speaker dus? Hoe groot zijn ze nu? (b x d x h) en zijn ze bijvoorbeeld beter dan:

Jamo S 602 - 70-80 euro, (13,3 x 21 x 24)

of

Mordaunt-Short Premiere 302 - € 70 (11,2 x 13 x 18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:38
Seers schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:13:
[afbeelding]

De kastjes zitten in elkaar. Ze zijn nog niet geschuurd, gefreesd en alle andere dingen die het er netjes uit laten zien, maar nu ga ik eerst eens kijken of ik een filter in elkaar kan flansen. Ik ben ook benieuwd wat die dingetjes doen qua bas.

Edit: Ze gaan niet erg diep, maar geven ook geen overdreven thump wat mij betreft. Zometeen even nearfield metingen doen (en verder).
Seers zou je me kunnen vertellen wat de afmetingen van jouw concept melkpakje zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
h x b x d = 15 x 10 x 10 [buitenmaat, cm]

60 euro per speaker is veel te veel, ik zit nu nog on 55 euro per paar! Het filter moet toch voor een tientje te lukken zijn.

Overigens net een foto geschoten van het verschil tussen het melkpakje en een gewone boekenplankspeaker, en het verschil is toch wel vrij fors:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose16.jpg

Daarbij is de gewenning erg grappig. Ik sluit net mijn Aeon Mk III's weer aan (die rechter op de foto) en ik denk: knijters wat een bas :P

[ Voor 55% gewijzigd door Seers op 18-02-2009 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Seers schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 09:09:
60 euro per speaker is veel te veel, ik zit nu nog on 55 euro per paar! Het filter moet toch voor een tientje te lukken zijn.
Zou je misschien een kostenoverzichtje kunnen posten? Ik heb zelf wel wat kunnen vinden, maar vooral het met filters bouwen heb ik maar weinig ervaring.

Als ik op de website van S&C de kosten van de drivers opzoek zijn die Peerless Longthrow 3" 17,01 euro en de Dayton ND20FA-6 7,27 euro. Of heb je die ergens anders goedkoper vandaan gevist?

Bij elkaar dus 34,02 + 14,54 = 48,56 euro aan drivers per paar.
Een plaat MDF (waaraan je nog veel overhoudt) kost iets van 10 euro.

En dan de kosten voor twee filtertjes, fineer of lak, lijm en speakerkabel.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
De afmetingen van de Bose 321 Gemstone speakers zijn:
h x b x d= 6,4 x 14 x 10,5 cm [specificaties Bose site]

Het verschil in afmetingen valt me geheel niet tegen integendeel zelfs.
[afbeelding]

Daarbij is de gewenning erg grappig. Ik sluit net mijn Aeon Mk III's weer aan (die rechter op de foto) en ik denk: knijters wat een bas :P
Het verhaal van de Bose sub Exirion in "Bose - kunnen wij het beter?" wordt dus in de praktijk onderbouwt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Exirion schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 07:55:
[...]

Bose en consorten proberen dat dan ook op te vangen met een sub die veel te ver naar boven toe doorloopt. Dan nog blijft het hoge laag en middengebied bij de melkpaksystemen erg mager. Dan kun je beter wat grotere satellietjes hebben en een 'echte' sub die maar tot echt maximaal 120Hz gaat.
Ben ik het absoluut mee eens, maar ik dacht dat het doel was een alternatief voor de allerkleinste Bose speakers te creëren. Dat is iets dat we nu niet doen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
JT schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 12:25:
[...]

Ben ik het absoluut mee eens, maar ik dacht dat het doel was een alternatief voor de allerkleinste Bose speakers te creëren. Dat is iets dat we nu niet doen.
Het komt redelijk in de buurt zie het verschil in afmetingen, neemt niet weg dat ik wel de indruk heb dat Bose het helemaal niet zo slecht doet met die kleine speakertjes. Dit wordt nu wel duidelijk hoe langer ik het topic volg.

Naar mijn mening heeft Bose goed naar de markt gekeken en de vraag beantwoord die er was. Hoeveel samenwoonde/gehuwde GoT'ers zijn er hier waarbij vrouwlief heeft VERBOTEN om grote en/of meerdere speakers in de woonkamer te mogen plaatsen. Ik denk dit behoorlijk wat zijn waaronder mezelf meereken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

JT schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 12:25:
[...]

Seers is nu speakertjes van 100mm x 100mm x 150mm aan het bouwen. En hoewel dat in extern volume zo'n 35% groter is zou ik niet willen zeggen dat dat nou zo veel groter is dat het niet met Bose zou concurreren qua WAF.

Hieronder heb ik even snel wat plaatjes gemaakt van de onderlinge grootte:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~glew/BoseSeers.png

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~glew/BoseSeers2.png

[ Voor 16% gewijzigd door Glewellyn op 18-02-2009 13:36 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ben niet zon grafieken wizard, maar het ziet er toch best goed uit of niet Seers?

Als je deze van intellexual.net bekijkt
Afbeeldingslocatie: http://www.intellexual.net/faq/am15freqa.jpg
http://www.intellexual.net/bose.html

Dan hebben jouw sattelietjes toch al een mooiere vlakkere response, en zelfs iets lager toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Miki schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 12:55:
[...]

Het komt redelijk in de buurt zie het verschil in afmetingen, neemt niet weg dat ik wel de indruk heb dat Bose het helemaal niet zo slecht doet met die kleine speakertjes. Dit wordt nu wel duidelijk hoe langer ik het topic volg.

Naar mijn mening heeft Bose goed naar de markt gekeken en de vraag beantwoord die er was. Hoeveel samenwoonde/gehuwde GoT'ers zijn er hier waarbij vrouwlief heeft VERBOTEN om grote en/of meerdere speakers in de woonkamer te mogen plaatsen. Ik denk dit behoorlijk wat zijn waaronder mezelf meereken :')
Ja, alleen had ik het interessanter gevonden om de kleine speakers na te bouwen en te kijken voor hoeveel geld je net zo goed geluid had gehad. Want dát is het punt, dat Bose veel te veel geld vraagt.
Glewellyn schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:03:
[...]

Seers is nu speakertjes van 100mm x 100mm x 150mm aan het bouwen. En hoewel dat in extern volume zo'n 35% groter is zou ik niet willen zeggen dat dat nou zo veel groter is dat het niet met Bose zou concurreren qua WAF.

Hieronder heb ik even snel wat plaatjes gemaakt van de onderlinge grootte:
[afbeelding]

[afbeelding]
Ja ok, vergeleken met dat bose 123 systeem. Maar zet er nu eens een Acoustimass speakertje naast.
AtomicShockwave schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:14:
Ik ben niet zon grafieken wizard, maar het ziet er toch best goed uit of niet Seers?

Als je deze van intellexual.net bekijkt
[afbeelding]
http://www.intellexual.net/bose.html

Dan hebben jouw sattelietjes toch al een mooiere vlakkere response, en zelfs iets lager toch?
Mag ook wel met 6 keer de inhoud ofzo :P

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 18-02-2009 13:45 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

JT schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 13:45:
[...]

Ja, alleen had ik het interessanter gevonden om de kleine speakers na te bouwen en te kijken voor hoeveel geld je net zo goed geluid had gehad. Want dát is het punt, dat Bose veel te veel geld vraagt.
[...]

Ja ok, vergeleken met dat bose 123 systeem. Maar zet er nu eens een Acoustimass speakertje naast.

[...]

Mag ook wel met 6 keer de inhoud ofzo :P
Je geeft naar mijn mening behoorlijk ongefundeerd kritiek. Als je moeite had genomen om de afmetingen van de daar gereviewde Acoustimass cubes te bekijken had je wellicht tot een andere conclusie gekomen. De afmetingen van dual cubes uit die Acoustimass set zijn volgens Bose:
"Cube luidsprekers • 15,7 x 7,9 x 10,2 cm"
Met andere woorden, de boxjes van Seers zijn 1500 cm3 (anderhalve liter). Die van Bose 1265 cm3 (één en een kwart liter). Dat is een verschil van 18%, en dus verre van jouw 6x zo groot.

Door een aanpassing van de behuizing kan je nog meer ruimte besparen. Hierbij denk ik aan bijvoorbeeld aluminium buis van 100x100mm met een wanddikte van 3mm die standaard in de handel verkrijgbaar is. Met 4mm houten baffle en achterkant zou je op uitwendige maten (met hetzelfde interne volume als Seers' huidige kistje) van 100mm x 100mm x 115mm komen. Daarmee ben je qua volume kleiner dan de Bose boxjes (1150 cm3 t.o.v. 1265 cm3)

De vraag is even of beide drivers daar nog in zouden passen. Misschien moeten we even kijken naar 80*80 bij wanddikte 2mm en dan de drivers in de aluminium buis zetten.

edit: Ik heb het even snel getekend en 100x100mm is niet echt handig als het interne volume van de speaker gelijk moet blijven. Dus 80x80mm met een wanddikte van 2mm zou wat mij betreft beter uitkomen. Dan heb je het over uitwendige maten 80x80x172mm (1100cm3, 15% kleiner dan die Acoustimass speakers)

Als je zou willen vergelijken met de Acoustimass 6 serie, moet je daarvan ook even de curves zien te vinden. Zoals je het nu stelde ben je appels met peren aan het vergelijken.

[ Voor 37% gewijzigd door Glewellyn op 18-02-2009 14:55 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ik heb aluminium plaat gehaald en ga een kleiner alternatief maken. Of ik er zelf dan nog naar wil luisteren is een tweede maar ik ben zelf dan ook geen publiek/klant voor bose. Ik denk wel dat ik ze beter kan maken dan bose, o.a. vanwege betere driverkeuze, gebruik van filters, uitgekiende demping etc. Of dat lukt zal moeten blijken. Hoe beter de filtercomponenten van kwaliteit zijn hoe groter de afmetingen van die componenten. Gezien de beperkte ruimte zal dat mogelijk compromissen vergen.

Het concept idee zal in stappen worden uitgewerkt. In eerste instantie 2 breedbanders zonder tweet en mogelijk de 2,5" versie. Afhankelijk van hoe die meet zal er een tweeter moeten komen, mogelijk bovenop.

Ik twijfel nog over d'appolito configuratie. Enerzijds is dat gunstig vanwege beperking van de afstraling, anderzijds luisterd de hoek waaronder gemonteerd kan worden dan veel nauwer.

De alu plaat die ik heb gehaald is dunwandig. Om te voorkomen dat de alu kast onevenredig veel gaat resoneren zal de kast uit laagjes worden opgebouwd. Tussen de alu lagen zal een flexibele laag worden aangebracht. Of het gewenste effect kan worden bereikt zal uit de metingen moeten blijken. Welke tussenlaag ik nodig heb moet ik nog vaststellen maar met enige geluk kan ik gebruik maken van een flexibele lijm of een klevende bitumeuze pasta.

wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 12:12

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Wat post jij een ongelofelijke lading kritiek op dit project welke domweg niet waar is? 6x de inhoud? Ze zijn qua inhoud 59% groter dan bose's kleinste speakertjes (gemstone 321), dat is 1,6x de inhoud. Ten opzichte van de acoustimass cube's zijn ze zelfs maar 18% groter qua inhoud, dat is praktisch nauwelijks groter. Deze speakers kunnen met een strak ontwerp met een leuk kleurtje (wit?) en afgeronde hoekjes dus een WAF factor hebben die zeker wel competatief is met die van bose.

En zelfs als ze veel groter zouden zijn (wat ze dus niet zijn), waarom loop jij er dan de hele tijd over te posten, dat het allemaal zo oneerlijk is t.o.v. bose? Als jij vind dat het kleiner moet en dat dit niet trouw is aan de bedoeling van dit project (wat natuurlijk ook onzin is, iedereen moet lekker zelf weten wat ie bouwt voor dit project) probeer dan zelf een speaker te bouwen, maar loop niet hier de hele tijd te spammen dat iedereen het helemaal verkeerd doet. Één keer opbouwende kritiek is nuttig, de hele tijd zeveren niet.

Everybody lies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Indoubt schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:03:
[...]

Ha Jag,

Je kennis en ervaring m.b.t.equalizing komt hier zeker van pas. Het gevaar bestaat dat er een bult moet worden weg ge-EQ-ed en dat dat hoorbaar is als je daarbij te hard van stapel loopt. Het moet natuurlijk wel beter gaan klinken dan het origineel.
Misschien een idee om als er een ontwerp is van top en sub een keer bij mij wat te meten, te filteren en evt te EQ-en?
Mooie metingen :). Hard ook voor zo'n klein kastje, 120dB :7

Wel raar dat die near field meting vreemd doet, in principe toch de meest betrouwbare manier van meten. Verder wel al een best mooie respons, denk al een stuk beter dan een Bose acoustimass cube. En dat voor een hele nette prijs en klein formaat. En wellicht dat kleiner ook nog wel te doen is qua diepgang. Dan alleen nog een mooi ontwerp met hoge WAF maken en klaar.
Ik vermoed alleen wel dat dat kleine bultje bij 800Hz wel hoorbaar gaat zijn en hetzelfde voor die bult in het hoog. Maar dat laatste lijkt me heel erg makkelijk op te lossen door het hele niveau van de tweeter ongeveer 4dB terug te trekken. Is dat als je luistert niet storend dat hoog? En wat betreft de baffle step: hoe stond dat speakertje toen je meette op een meter afstand?

Is er al overéénstemming over wat het moet worden? 2.1 met versterkers ingebouwd bijvoorbeeld (lijkt mij het meest logische)?
En is er iemand goed genoeg met electronica (ik kan alleen maar kabels solderen :P ) om een simpel actief filter te maken, evt een simpel EQ filter en daarna drie amp kanaaltjes?

Als je zoiets zou hebben, zou je toch een mooi alternatief voor zo'n acoustimass setje hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Glewellyn schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 14:19:
[...]

Je geeft naar mijn mening behoorlijk ongefundeerd kritiek. Als je moeite had genomen om de afmetingen van de daar gereviewde Acoustimass cubes te bekijken had je wellicht tot een andere conclusie gekomen. De afmetingen van dual cubes uit die Acoustimass set zijn volgens Bose:
[...]

Met andere woorden, de boxjes van Seers zijn 1500 cm3 (anderhalve liter). Die van Bose 1265 cm3 (één en een kwart liter). Dat is een verschil van 18%, en dus verre van jouw 6x zo groot.
Ok, ik was in de veronderstelling dat de vergelijking was voor de Acoustimass 6, met afmeting van 7,9 x 7,9 x 10,2 cm. Zit je alsnog op 637cm3. Ik was in de veronderstelling dat ze kleiner waren. Had ik misschien eerst even moeten opzoeken.
Als je zou willen vergelijken met de Acoustimass 6 serie, moet je daarvan ook even de curves zien te vinden. Zoals je het nu stelde ben je appels met peren aan het vergelijken.
Acoustimass 10 is Acoustimass 6 x 2 en die curves zullen dus niet heel anders zijn ;) De inhoud per driver is nog steeds hetzelfde.
XplodingForce schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 17:09:
[...]

Wat post jij een ongelofelijke lading kritiek op dit project welke domweg niet waar is? 6x de inhoud? Ze zijn qua inhoud 59% groter dan bose's kleinste speakertjes (gemstone 321), dat is 1,6x de inhoud. Ten opzichte van de acoustimass cube's zijn ze zelfs maar 18% groter qua inhoud, dat is praktisch nauwelijks groter. Deze speakers kunnen met een strak ontwerp met een leuk kleurtje (wit?) en afgeronde hoekjes dus een WAF factor hebben die zeker wel competatief is met die van bose.

En zelfs als ze veel groter zouden zijn (wat ze dus niet zijn), waarom loop jij er dan de hele tijd over te posten, dat het allemaal zo oneerlijk is t.o.v. bose? Als jij vind dat het kleiner moet en dat dit niet trouw is aan de bedoeling van dit project (wat natuurlijk ook onzin is, iedereen moet lekker zelf weten wat ie bouwt voor dit project) probeer dan zelf een speaker te bouwen, maar loop niet hier de hele tijd te spammen dat iedereen het helemaal verkeerd doet. Één keer opbouwende kritiek is nuttig, de hele tijd zeveren niet.
Ik heb geroepen dat het oneerlijk is? Ik heb geroepen dat iedereen het verkeerd doet?

:')
Indoubt schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 15:11:
Ik heb aluminium plaat gehaald en ga een kleiner alternatief maken. Of ik er zelf dan nog naar wil luisteren is een tweede maar ik ben zelf dan ook geen publiek/klant voor bose. Ik denk wel dat ik ze beter kan maken dan bose, o.a. vanwege betere driverkeuze, gebruik van filters, uitgekiende demping etc. Of dat lukt zal moeten blijken. Hoe beter de filtercomponenten van kwaliteit zijn hoe groter de afmetingen van die componenten. Gezien de beperkte ruimte zal dat mogelijk compromissen vergen.

Het concept idee zal in stappen worden uitgewerkt. In eerste instantie 2 breedbanders zonder tweet en mogelijk de 2,5" versie. Afhankelijk van hoe die meet zal er een tweeter moeten komen, mogelijk bovenop.

Ik twijfel nog over d'appolito configuratie. Enerzijds is dat gunstig vanwege beperking van de afstraling, anderzijds luisterd de hoek waaronder gemonteerd kan worden dan veel nauwer.

De alu plaat die ik heb gehaald is dunwandig. Om te voorkomen dat de alu kast onevenredig veel gaat resoneren zal de kast uit laagjes worden opgebouwd. Tussen de alu lagen zal een flexibele laag worden aangebracht. Of het gewenste effect kan worden bereikt zal uit de metingen moeten blijken. Welke tussenlaag ik nodig heb moet ik nog vaststellen maar met enige geluk kan ik gebruik maken van een flexibele lijm of een klevende bitumeuze pasta.

wordt vervolgd
Ben benieuwd hoe ver je gaat komen :D Beter verwoord: hoeveel beter het wordt voor hoeveel minder geld bij min of meer dezelfde afmetingen :P

[ Voor 58% gewijzigd door JT op 18-02-2009 17:41 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Jag schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 17:31:
Mooie metingen :). Hard ook voor zo'n klein kastje, 120dB :7
Haha, mijn levels zijn nooit genormaliseerd op een bepaalde standaardwaarde. :)
Wel raar dat die near field meting vreemd doet, in principe toch de meest betrouwbare manier van meten. Verder wel al een best mooie respons, denk al een stuk beter dan een Bose acoustimass cube. En dat voor een hele nette prijs en klein formaat. En wellicht dat kleiner ook nog wel te doen is qua diepgang. Dan alleen nog een mooi ontwerp met hoge WAF maken en klaar.
Ik vermoed alleen wel dat dat kleine bultje bij 800Hz wel hoorbaar gaat zijn en hetzelfde voor die bult in het hoog. Maar dat laatste lijkt me heel erg makkelijk op te lossen door het hele niveau van de tweeter ongeveer 4dB terug te trekken. Is dat als je luistert niet storend dat hoog? En wat betreft de baffle step: hoe stond dat speakertje toen je meette op een meter afstand?
Haha, een paar dingen: :)
- Dat gekrul (dus ook dat bultje bij 800 Hz) komt van ruimtereflectie, en zit niet in de speaker zelf (dat is ook te zien op de Nearfield)
- Zoals je kunt zien in de blauwe curve kun je het hoog niet 4 dB naar beneden trekken, dan stort je hele midhoog in elkaar, en klinkt alles heel "lief" maar geen presence. Dat de top-end wat piekt is niet zo erg, veroorzaakt meestal slechts wat lucht rond de instrumenten. De sibilance van de stemmen zit voornamelijk op 4k.
- Dat speakertje stond recht naar de microfoon wijzend, en de microofoon op.. nou wat zal het zijn . . . 80 cm afstand gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jammer dat het geen mooi weer is zonder wind, had je buiten een meting kunnen doen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
JT schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 17:46:
Jammer dat het geen mooi weer is zonder wind, had je buiten een meting kunnen doen :P
Och, dat is toch nergens voor nodig? Ik lees zelf door de reflecties heen als het ware. Ik heb er geen last van, en die metingen maak ik voornamelijk voor mezelf. :P

Nu ga ik dit seriefilter eens proberen. Steilere hellingen en kleinere componentwaarden (=goedkoper) Het midhoog is ook iets teruggetrokkener.

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose17.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 12:12

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

JT schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 17:38:
[...]

Ik heb geroepen dat het oneerlijk is? Ik heb geroepen dat iedereen het verkeerd doet?

:')
JT in "Bose - kunnen wij het beter?"; JT in "Bose - kunnen wij het beter?"; JT in "Bose - kunnen wij het beter?"; JT in "Bose - kunnen wij het beter?"; JT in "Bose - kunnen wij het beter?"; JT in "Bose - kunnen wij het beter?"; JT in "Bose - kunnen wij het beter?"
^ zijn allemaal post van jou in dit topic waarin je het hebt over het formaat, beetje veel, niet?

"Ben ik het absoluut mee eens, maar ik dacht dat het doel was een alternatief voor de allerkleinste Bose speakers te creëren. Dat is iets dat we nu niet doen."
Daarmee zeg je dat jij vind dat het dus niet vergelijkbaar is met bose (oneerlijk) en dat "we dat" nu niet doen (iedereen doet het verkeerd), mijn quote's waren niet letterlijk, maar dat is wel zo'n beetje wat je zegt en dat komt op mij over als een beetje zeikerig. Begrijp me niet verkeerd, verder draag je prima bij aan het topic, maar al dat gedoe over die grootte viel me gewoon een beetje op, terwijl het naar mijn mening niet klopte.

Maar laten we er niet verder over doorgaan, 't is niet echt ontopic en ik meen te begrijpen dat je het er met dit verschil in formaat ook mee eens ben dat het vergelijkbaar is met bose?

@ Seers en Indoubt: Mooie dingen allemaal, ga zo door!

Everybody lies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Zo, dat seriefilter doet het behoorlijk goed! :o Zoals te zien is, is het midden iets gedempter:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose18.jpg

Echter als we dat ding onder een hoek gaan zetten worden we vooral vrolijk:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose19.jpg

En onder veel hoeken:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose20-klein.jpg
[klikbaar]

[ Voor 24% gewijzigd door Seers op 18-02-2009 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:33

voodooless

Sound is no voodoo!

Toch wel raar die bult, lijkt er op alsof de peerless hier behoorlijk invloed heeft op de afstraling door het filter. Daar valt zeker nog vanalles te winnen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Seers schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 17:51:
[...]

Och, dat is toch nergens voor nodig? Ik lees zelf door de reflecties heen als het ware. Ik heb er geen last van, en die metingen maak ik voornamelijk voor mezelf. :P
Als jij zo |337 bent dat je dat niet nodig hebt prima B) :P
Tja sorry hoor, maar jij neemt zelf het woord "oneerlijk" steeds in je mond.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
voodooless schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 20:01:
Toch wel raar die bult, lijkt er op alsof de peerless hier behoorlijk invloed heeft op de afstraling door het filter. Daar valt zeker nog vanalles te winnen.
Welke bult heb je het over?
JT schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 20:12:
Als jij zo |337 bent dat je dat niet nodig hebt prima B) :P
Tuurlijk ben ik monsterlijk |33t coño, je weet toch. :P

[ Voor 27% gewijzigd door Seers op 18-02-2009 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Ik vermoed de bult zo tussen 7500Hz en 18000Hz

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Glewellyn schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 20:37:
[...]

Ik vermoed de bult zo tussen 7500Hz en 18000Hz
Dat zou - als je naar het plaatje kijkt - een logisch antwoord zijn inderdaad. Maar het commentaar erachter kan ik weer totaal niet stroken daarmee. Het is toch heel normaal dat een tweeter ook afvalt in het hoog. :?

Hieronder zie je het gedrag van de woofer (afstandmeting) zonder de tweeter aangesloten maar wel met filter:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bose21.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Seers op 18-02-2009 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Seers schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 20:51:
[...]

Dat zou - als je naar het plaatje kijkt - een logisch antwoord zijn inderdaad. Maar het commentaar erachter kan ik weer totaal niet stroken daarmee. Het is toch heel normaal dat een tweeter ook afvalt in het hoog. :?

[afbeelding]
Nou ja... dan wachten we maar even af wat voodooless precies bedoelt, meestal is dat wat hij zegt goed onderbouwd.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Overigens net een foto geschoten van het verschil tussen het melkpakje en een gewone boekenplankspeaker, en het verschil is toch wel vrij fors:

[afbeelding]

Ik vind dit al een aardig mooi formaat. Kleiner zou nog leuker zijn maar dan mis je de tweeter. Is de geluidskwaliteit die deze box aflevert vergelijkbaar met de Audioengine A2 (a 199,99 euro)?
http://www.wifimedia.eu/c...a647af5be0b90beb185aa5dec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Seers schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 20:51:
Natuurlijk is het normaal dat ie afvalt, maar die bult laat toch zien dat er iets niet helemaal lekker zit. Het is een seriefilter, en dat houdt dus in dat de impedantie van je woofer invloed heeft op de response van je tweeter. Wellicht dat deze zorgt voor het vreemde effect?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
invloed voor hoog van de Peerless kan het niet zijn.

Ik vind het vreemd, meting van partsexpress en zaph laten niet het karakter zien.
Invloed van kast zou nog enigszins kunnen, maar is meestal net 1-max 2 dB.

Ik weet niet wat de toleranties zijn van Dayton met de tweeters, ik heb ze zelf ook al een heel erg lange tijd liggen, maar moet ze nog even meten.

Seers, bedenk trouwens dat jou mic ook niet gekalibreerd is (of gebruik je een ECM8000 kalibratie file?)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Nog even wat geexperimenteerd met aluminium op een minimum size baffle
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/hivi_alubaffle.jpg

De baffle is 156 mm lang, 80 mm breedt en 3 mm dik. en kan precies 2 hivi B3s drivers of 2 peerless 3" drivers bevatten. De baffle is niet geschikt om direkt te bouwen tenzij het aluminium gelast kan worden of zo. Het idee is om deze op een houten baffle te plaatsen. Voordeel is de minimale driverspacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Had je niet een stuk gebogen alu kunnen gebruiken zodat je hem wél kunt inbouwen? Dat zou zomaar tsja, toch wel een paar centimeter schelen.

@voodooless: ik moet bekennen dat ik van audioresponses nog niet veel heb gezien, maar is die bult in het hoog niet gewoon mechanische resonantie? Of zeg ik nou wat stoms. Ik heb vooral ervaring met sensorresponses en dat soort dingen, daar zie je eigenlijk altijd een patroon van golfjes geassocieerd met eerst elektrische resonantie, en daarna mechanische resonantie.

[ Voor 57% gewijzigd door mux op 22-02-2009 13:40 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Seers schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 17:43:
[...]
Haha, mijn levels zijn nooit genormaliseerd op een bepaalde standaardwaarde. :)
Zoiets vermoede ik al :).
Haha, een paar dingen: :)
- Dat gekrul (dus ook dat bultje bij 800 Hz) komt van ruimtereflectie, en zit niet in de speaker zelf (dat is ook te zien op de Nearfield).
Ok, maar geldt datzelfde voor dat bultje bij 2k bij het seriefilter?
Zoals je kunt zien in de blauwe curve kun je het hoog niet 4 dB naar beneden trekken, dan stort je hele midhoog in elkaar, en klinkt alles heel "lief" maar geen presence. Dat de top-end wat piekt is niet zo erg, veroorzaakt meestal slechts wat lucht rond de instrumenten. De sibilance van de stemmen zit voornamelijk op 4k.
Ik zie het idd. En het x-over punt hoger leggen, is dat nog haalbaar? Het lijkt mij toch wel veel die bult, ook al is ie vanaf 30 graden off axis een stuk minder prominent. Maar goed, ik heb het niet gehoord, en jij wel :). Heb je niet toevallig nog een andere (niet al te dure) tweeter liggen?
Dat speakertje stond recht naar de microfoon wijzend, en de microofoon op.. nou wat zal het zijn . . . 80 cm afstand gok ik.
Ik bedoelde meer waar het speakertje opstaat of dat ie helemaal vrij stond (op een stand bijv). Dit in het kader van het baffle step effect :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Voor die aluminium behuizing,

Als je de alu plaat nou knipt/snijdt/slijpt in de vorm van de tekening (maar dan symmetrisch en met ronde gaten :+) en dan vouwt. (bijvoorbeeld met een stuk hout in een bankschroef die de afmetingen heeft van de voorkant van de speaker).

Dan hoef je niet te lassen als je aan de binnenkant bij de naden vierkante houten latjes lijmt/kit. De achterkant kun je dan dichtmaken door er een stukje hout of alu plaat in de latjes te schroeven.

Afbeeldingslocatie: http://f.imagehost.org/0899/alu_speaker.jpg

rechtsonder is achteraanzicht. dat gelige zijn de houten latjes.

Om bij de achterkant geen naden te laten ontstaan kunnen er ook dwarslatjes geplaatst worden. Dus dat er latjes aan de binnenkant rond de hele achterkant lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door jdm8 op 22-02-2009 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Doe eens wat files van de response en impedantie, dan kunnen wat meer mensen meedenken voor een filter. Met Boxsim moet daar wel iets van te maken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Indoubt schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:33:
Nog even wat geexperimenteerd met aluminium op een minimum size baffle
[afbeelding]

De baffle is 156 mm lang, 80 mm breedt en 3 mm dik. en kan precies 2 hivi B3s drivers of 2 peerless 3" drivers bevatten. De baffle is niet geschikt om direkt te bouwen tenzij het aluminium gelast kan worden of zo. Het idee is om deze op een houten baffle te plaatsen. Voordeel is de minimale driverspacing.
Tweeter gaat topmount?
Jag schreef op zondag 22 februari 2009 @ 14:11:

[...]

Ok, maar geldt datzelfde voor dat bultje bij 2k bij het seriefilter?
Kweet niet. Het ziet eruit van niet.
[...]

Ik zie het idd. En het x-over punt hoger leggen, is dat nog haalbaar? Het lijkt mij toch wel veel die bult, ook al is ie vanaf 30 graden off axis een stuk minder prominent. Maar goed, ik heb het niet gehoord, en jij wel :). Heb je niet toevallig nog een andere (niet al te dure) tweeter liggen?
Ik heb een Eton 19 SD 1 voor je liggen. MAar die past niet in die kast. :D
[...]

Ik bedoelde meer waar het speakertje opstaat of dat ie helemaal vrij stond (op een stand bijv). Dit in het kader van het baffle step effect :).
Redelijk vrij ja.

Ik moet wel bekennen dat ik het filter intussen heb besteld. De kosten zal ik later vermelden zodat ik een mooi totaalplaatje heb.
voodooless schreef op zondag 22 februari 2009 @ 15:56:
Doe eens wat files van de response en impedantie, dan kunnen wat meer mensen meedenken voor een filter. Met Boxsim moet daar wel iets van te maken zijn.
Zie bovenstaand. U staat volledig vrij zelf speakertjes te kopen. ;)

Hier zijn mijn meetdata te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dat vouwen van aluminium in deze kwaliteit en deze dikte valt niet mee om precies te doen. Zelfs met verwarmen is het niet eenvoudig als je dat gewoon in de workmate moet doen. Ik heb wel een paar extra stukjes aluminium die langer zijn en ook een stukje wat 10cm breed is.

De tweeter gaat waarschijnlijk topmount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Visaton heeft ook voor een paar euro een paar leuke satellietjes.
http://www.visaton.com/en...e/nanosat_mkii/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292437

Hallo

Tijdens mijn zoektocht naar een Bose Acoustimass 5 setje kwam ik toevallig op dit topic terecht
En heb alles aandachtig doorgelezen
Ik heb ook een idee in mijn hoofd zitten en ben reeds aan de gang gegaan

Een aantal zaken stonden voor mij vast zoals:
Het formaat moet hetzelfde(danwel kleiner) zijn als Acoustimass 5 "melkpakje"
Het hoeft niet oorverdovend hard het is voor mijn slaapkamer bedoeld
Het leek mij leuk meer als 2 drivers per kant te gebruiken
Er komt nog een subje bij maar weet nog niet precies wat maar waarschijnlijk bassreflex of 4e orde bandpass
tot 100 of 200 hz

Als drivers heb ik de volgende bedacht en reeds besteld:
4x 2,5" Peerless full range
4x 1" fabric dome HiVi Research tn25

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/tweeter.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/fullrange.jpg

Het hout wat ik gebruikt heb ik 6mm multiplex alles onder 45 graden gezaagd en verlijmt met konstruktielijm
De enkele Cube's zijn buitenmaats HxBxD 8 cm x 8 cm x 10 cm
Dus 1 Cubesetje is dadelijk 16 cm x 8 cm x 10 cm

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/cube1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/cube2.jpg

Omdat de tweeter 4,5cm diep is heb ik wat moeten schuiven met de speakers
Daardoor staan ze nu niet recht onder elkaar.
Hoewel als ik de 2 cube's onderling een beetje verdraai net zoals op de foto
staan de 4 speakers wel op 1 lijn
Hier kun je zien dan het allemaal net gaat passen

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/cube.jpg

1 nadeel is dat ik dadelijk wel 2 aderparen speakersnoer nodig heb per cubekoppel

Het filter is nog een raadsel hoop dat ik iets kan bedenken
denk dat ik de 2 peerless van 8 Ohm in serie zet
en de 2 tn25's van 5 Ohm ook in serie zet

Tenzij iemand een beter idee heeft (of suggestie voor het filter)

Verder vervolg zal ik posten
Speakers zouden over een dag of 2 - 3 binnen moeten zijn
Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden
Kan me voorstellen dat ik wat kritiek krijg op het ontwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

In serie krijg je wel een erg hoge weerstand. Maar verder erg leuk plan!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weer even een update

Cubes geschuurd en gefreest en gaten gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/cubes.jpg

Nu de grondlaag erop (haakjes zijn om aan te drogen)
En die haakjes zitten waar dadelijk een draaimechanisme moet komen
Ben nog even aan het bedenken of ik daardoor ook de draden laat lopen van de ene naar de andere cube of toch maar buitenom.
Anders word het iets van een hol draadeind van M20 met moeren en 2 teflon ringen ertussenin
Maargoed zit nog steeds een beetje met het filter in mijn maag
Zeker omdat de peerless speakers 8ohm zijn en een spl van 86db
en de HiVi research dome maar 5 ohm zijn en een spl van 90 db hebben

Peerless 2,5 Inch
Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/peerless%202,5.jpg

Hivi Research TN25
Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/tn25.jpg

Dus er zal ergens een verzwakkingsnetwerkje in moeten komen.....daarover later meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Is actief filteren geen optie? Low-pass voor de sub op 150 Hz, bandpass tussen 150 Hz en +/- 3 kHz voor de Peerless en de tweeter High-pass op +/- 3 kHz. Een potmeter om de tweeter te dempen. Die signalen stuur je vervolgens naar versterkers die per frequentiegebied iedere driver voorzien van een gefilterd signaal.

Voordelen;
Goedkope(re) filtercomponenten => experimenteren
Experimenteren => afstemmen op eigen smaak
Geen "grote" componenten in behuizingen

Nadelen;
Meer kanalen versterken => meer versterkers (1 voor sub, 1 voor linkerkanaal mid, 1 voor linkerkanaal hoog, 1 voor rechterkanaal mid en 1 voor rechterkanaal hoog) Wat je kan doen is een klasse D 6kanaals-versterker pakken en voor de sub twee kanalen bridgen. "3* TA2020"
Meer kabels/bi-wire'n => rommelig

Lijkt me een interessante optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 24-02-2009 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan een interessante optie zijn maar omdat het voor mijn slaapkamer is heb ik natuurlijk een afstandsbediening nodig om alles te kunnen regelen. en laat het nou zo zijn dat ik helaas geen pre-out op mijn versterker heb zitten.
Maar hou het in gedachte mocht dit niets worden.

Heb al een klein idee over het filter maar weet niet of ik iets over het hoofd heb gezien
of dat het zo wel kan(of dat ik tegen alle wetten in ga) of dat iemand een beter idee heeft?

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/filter.jpg

Of is dit veel te simpel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Ik zou de woofers parallel zetten zodat je wat meer rendement hebt in de laagste regionen. Ook zou ik niet zomaar de nattevingerwerkmethode gebruiken maar het setje nameten en simuleren. Als je geen mogelijkheid hebt om te meten dan zou ik de curves van de fabrikant gebruiken en bafflestep meenemen en dan alsnog simuleren. Geeft je een grotere kans van slagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Seers schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 00:07:
Ik zou de woofers parallel zetten zodat je wat meer rendement hebt in de laagste regionen. Ook zou ik niet zomaar de nattevingerwerkmethode gebruiken maar het setje nameten en simuleren. Als je geen mogelijkheid hebt om te meten dan zou ik de curves van de fabrikant gebruiken en bafflestep meenemen en dan alsnog simuleren. Geeft je een grotere kans van slagen. :)
Aha net even wat meer gelezen over dat bafflestep
nu heb ik uitgerekend dat die bafflestep bij mij bij 1435hz zou komen en zou daar gecompenseerd zou moeten worden.(denk met een paar db)
Maar nu heb ik ook gelezen dat als je speakers aan 2 kanten hebt zitten dat die dit probleem voor een deel zelf opgelost word.
Dus weet nu niet goed wat ik moet doen

De reden waarom ik de 2 "woofers" in serie heb gezet is dat mijn versterker helaas geen 4 ohm ondersteund
Maar heeft wel vermogen genoeg

De curves van de fabrikant gebruiken.....de curves staan hierboven gepost maar ik kan er niet meer uithalen dan optijd de peerless laten stoppen met hoog en met de tweeter niet te vroeg beginnen

Weet ook nog niet zo goed welke componenten ik zou bestellen
Daarmee bedoel ik wat voor type spoelen (lucht of ferriet) met welke draad dikte
En wat voor condensatoren (MKP MKT Folie)

Helaas heb ik geen appartuur om iets na te kunnen meten

Nog iemand een suggestie?

Seers zou jij hier eens naar kunnen kijken jij hebt hier behoorlijk wat kaas van gegeten lees ik zo

ps cubes zitten in grondverf

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/cubesgverf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
zonder meten wordt het idd giswerk zoals Seers zegt.
Kun je echt werkelijk niks mee.

Met SPLtrace kun je nog wel redelijk een indicatie krijgen, maar ook dat kan er flinknaast zitten.
Voor de gein heb ik de SPL en impedantie van de Peerless datasheet gehaald en die in boxsim gezet.

Klopte toch net niet helemaal. (hier en daar toch wel flink andere waardes nodig gehad).

Dus wil je een costum speaker maken, dan ontkom je er niet aan om meet apparatuur te kopen, anders blijft het giswerk.

Voor een dergelijk budget setje zou ik gewoon lekker bipolair nemen, eventueel voor tweeter een MKTje. Als spoel gewoon een kerntje.
Veel stroom gaat er toch niet doorheen.

[ Voor 15% gewijzigd door B_FORCE op 25-02-2009 10:36 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap dat het een beetje gissen is zo
Dus zojuist maar de ECM8000 + statief en MIC100 besteld dan kan ik eens wat metingen gaan doen
Weet alleen nog niet helemaal hoe alles werkt.
Ik kan de Mic100 toch gewoon op mijn externe USB Creative geluidskaart aansluiten op de line ingang neem ik aan
En welke toon gebruiken jullie in dat pakket arta om frequentiebereik te meten
Ik dacht eigenlijk aan een sweep maar die kan ik niet kiezen alleen pink en white noise enz
Ik hoor het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Met een klasse-D versterker zou je ook een zelf-compenserends actieve satelliet kunnen maken.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
FKo, in feite kun je van alles nemen, meestal neem ik MLS meting, maar een sweep kan ook (met de nieuwe ARTA kun je dan gelijk vervorming meten).

Let er wel op dat je nu een ongekalibreerde microfoon hebt.
Opzich is dat niet heel erg, maar frequenties vanaf zo'n 7-8kHz en hoger kunnen afwijken. (meestal is het een soort bult die je dan meet op 10kHz).

Naast een microfoon moet je overigens ook nog impedanties meten van de luidsprekers, daarvoor moet je een zogenaamde referenties weerstand nemen.
Maar dat verhaal kun je ook in de ARTA manual lezen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243975

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 243975 op 27-02-2009 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292437 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 22:39:
Hallo

Het hout wat ik gebruikt heb ik 6mm multiplex alles onder 45 graden gezaagd en verlijmt met konstruktielijm
De enkele Cube's zijn buitenmaats HxBxD 8 cm x 8 cm x 10 cm
Dus 1 Cubesetje is dadelijk 16 cm x 8 cm x 10 cm

[afbeelding]
Hoe krijg je alles zo recht gezaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Anoniem: 243975 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:17:
[...]

Waarschijnlijk met een zijaanslag.
Of een 45graden bovenfrees.

Of een getrainde timmermanshand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:57

mace

Sapere Aude

Daar zijn ze wel heel erg recht voor, lijkt me sterk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

mace schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:31:
[...]

Daar zijn ze wel heel erg recht voor, lijkt me sterk. :P
Totdat je met je het met je eigen ogen ziet gebeuren. Vakmanschap bestaat nog, echt waar.

Maargoed, genoeg offtopic gezwam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 185410 schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 17:09:
Is actief filteren geen optie? Low-pass voor de sub op 150 Hz, bandpass tussen 150 Hz en +/- 3 kHz voor de Peerless en de tweeter High-pass op +/- 3 kHz. Een potmeter om de tweeter te dempen. Die signalen stuur je vervolgens naar versterkers die per frequentiegebied iedere driver voorzien van een gefilterd signaal.
Helemaal mee eens, lijkt me ook de beste oplossing. Scheelt dure en grote filter onderdelen in de speakertjes en je kan er veel netter mee filteren (en je haalt meer uit je speakers en versterkers). Kabels kan je oplossen door een vier aderige speaker kabel te gebruiken in combinatie met een connector zoals Neutrik speakon of iets anders waarmee je het niet fout kan aansluiten (tweeter die laag frequent krijgt)).

De ideale situatie lijkt me dat je een speaker ontwerpt, je eraan meet en verschillende filter instellingen probeert door het te simuleren. En als je dan een mooi resultaat hebt, dan maak je het na, analoog en op line level (eventueel gewoon passief, maar dus wel op lijn niveau).

Misschien is het leuk om bijvoorbeeld met twee ontwerpen zo'n simulatie en meetdag te doen. Zou bijvoorbeeld bij mij kunnen, ik heb iig een dsp waar we filters mee kunnen simuleren (vanaf 2e orde) en genoeg amp kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B_FORCE schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:56:
FKo, in feite kun je van alles nemen, meestal neem ik MLS meting, maar een sweep kan ook (met de nieuwe ARTA kun je dan gelijk vervorming meten).
Dankjewel voor de info
Anoniem: 243975 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:17:
[...]

Op een zaagtafel waarvan het blad op 45 graden gekanteld staat met een zij aanslag. kind kan de was doen
10 minuten klaar

Heb alweer het 1 en ander gedaan
Drivers zijn nu allemaal binnen

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/drivers.jpg

En een impedantie meetkastje gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/meetkastje.jpg

heb hier al wat resultaten van de 2,5" drivers
( heb nog wel geen versterker gebruikt voor de input maar de koptelefoonuitgang van de geluidskaart zelf)

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/impedantiewoof.jpg

Laatste laag verf zit op de speakers

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/drogen.jpg

Dus kan ze vanmiddag in elkaar zetten en dan eens kijken of er al wat geluid uit komt
Helaas is aleen de ECM8000 nog niet binnen dus kan nog niks meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Text volgt
Met excuses voor de slechte fotokwaliteit.

Alternatief voor op het buro (mijn buro wel te verstaan) met een enkele breedbander (en misschien toch een topmount tweeter)

Dit is de basisbehuizing van 4 mm dik aluminium
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/aluvaas_small.JPG

De bodem is ruim 12 mm dik. De 2 gaten zijn voor de aansluitingne en de 4 gaten zijn voor draadeinden die de luidspreker op z'n plaats houden.
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/vaasbodem.JPG

Deze passen dus niet want de bodem van de vaas is dus ruim 12 mm dik. de luidsprekeraansluitingen zijn te kort. Tijdelijk een andere aansluiting gemaakt van messing M4 boutjes
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/bindingpost.JPG

Bekleding is plakvilt
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/bekleed.JPG

Op de bodem eerst een stukje pritex en daarboven op geluiddempend materiaal. De kast is gesloten.
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/wol.JPG

Even de luidspreker erin gehangen. Dit is een 3 inch Tangband W3-315SC met een afgeschermde dubbele magneet.
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/tbw3-315sc.JPG

Vanavond nog 2 Aluminium minivaasjes op de kop getikt die uitstekend dienst kunnen doen als tweeter behuizing. Heb ik geluik een oplossing voor de topmount tweeter. Moet er wel nog een filter in de behuizing passen natuurlijk en het liefts nog een hochpass ook.

Het andere concept is nog niet van de baan overigens, misschien maak ik die ook nog wel.

[ Voor 43% gewijzigd door Indoubt op 02-03-2009 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Nog even tijd gehad om de garage in te duiken
Deze foto is wat beter dan de vorige
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/vaas.JPG

Vaasje gekocht in de lokale kroeg. Er zat een stickertje van de Xenos op dus voor de liefhebbers moet het te krijgen zijn.
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/vaasje.JPG

Afgezaagd op de plek waar de diameter 34 mm is. Daarna vijlen met een halfronde vijl tot het gat 32 mm is
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/zaagsnede1.JPG

En de bovenkant afgekort op lengte
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/zaagsnede2.JPG

En klaar is het tweeterhuis. ER moet nog wel worden gepolijst en er moet nog een bevestigingsgat gemaakt worden om het tweeterhuis te bevestigen op het huis van de middentoner. Ik verwacht ruim boven de 4Khz te crossen maar een meting zal dat moeten uitwijzen
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/tweethuis.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ubervet :D Creativiteit ten top! Ben benieuwd hoe het er in totaal uit ziet en hoe het gaat klinken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 14:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Designtechnisch iig heel goed bezig!

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
De tweeters staan oa op de site van Zaph en je kunt ze gemakkelijk rond de 3-3.5kHz gebruiken.
Dat zal ik zeker niet laten, omdat ook de tweeters beter zullen presteren in het hoog of hele hoge mid-hoog dan de tangband.

Al met al, ziet het er wel stoer uit :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Indoubt schreef op zondag 01 maart 2009 @ 21:17:
Alternatief voor op het buro (mijn buro wel te verstaan) met een enkele breedbander (en misschien toch een topmount tweeter)
Hallo

Ziet er zeker goed uit :) . Hoe zorg je dat ze op je buro niet omrollen of iets dergelijks? Maak je nog een soort beugel of hoe moet ik met het voorstellen
Ben ook benieuwd wat er uit de metingen komt.

M'n microfoon komt eindelijk donderdag binnen zodat ik ook kan gaan meten
Ben benieuwd wat mijn acoustimass replica gaan doen
Heb ze natuurlijk al wel even aangesloten en beluisterd (full range op de peerless)
En moet zeggen dat die kleine speakertjes toch nog wel wat in huis hebben.
Hoewel het hoog en laaf natuurlijk flink opgekrikt moet worden om het lekker te laten klinken.
Maar zelfs met hogere vermogens.....nou ja 10-25 watt houden ze zich uitstekend
Daarna een versterker extra aangesloten op het hoog en beide actief gefilterd (helaas een beetje laag 1500hz maar dit filter had ik nog liggen)
maar daar kwamen de tweeters toch ook wel tot zijn recht, maar zou de peerless toch wel wat langer door willen laten gaan.
Hoor wel een flinke piek ergens in het middengebied gebied die ik ook zeker niet zal gaan missen in mijn metingen
Over de sub ga ik deze week nadenken.
Denk dat ik toch voor 2 drivers (tussen de 6 en 8 inch) ga in het subje omdat dat makkelijk aan te sluiten is (met de gedachte dat ik het uiteindelijk passief wil gaan filteren)
Als ik toch voor actief ga is 1 driver ruim voldoende denk ik zo'n 8 of 10 inch o.i.d
Weet inmiddels wat een zelfgemaakte enkele 12 inch aan kan richten in je woonkamer.... 8)7
De cubes heb ik intern verbonden met elkaar door een dik hol draadeind te gebruiken waardoor 4 1,5mm2 aders lopen
Hier nog wat fotootjes van het tot dusver behaalde resultaat

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/ingebouwd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/ingebouwd2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/ingebouwd3.jpg

p.s. zwarte schroeven heb ik hier niet kunnen vinden dus zijn het rvs schroeven geworden 3,9 mm en 4.2 mm
vanaf donderdag dus hopelijk ook wat meetresultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ziet er erg leuk uit en om de een of andere reden vind ik de schroeven niet eens misstaan :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:41

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat holle draadeind, kan dat niet intern tot rare effecten leiden? of heb je hem dichtgekit? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat het als een soort resonator gaat werken. Iemand enig idee of ik hier lariekoekfantasie loop te verkondigen of dat het echt een issue kan zijn?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Je hebt gelijk dat dat een effect zou kunnen hebben, een interne helmholzresonator werkt namelijk ook op die manier. Liever dichtkitten dus als dat nog niet is gebeurt. Het is wel zo dat het pijpje dusdanig klein is dat het waarschijnlijk ver buiten het werkgebied zit en daarom al geen issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wow... Strak afgewerkt hoor, hulde!

Vraag me alleen af of het nog goed zit met de WAF ;)

Ben benieuwd naar de meetresultaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 14:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Nou, zo heel erg groot zijn ze niet, of bedoel je meer de looks? Anders kun er altijd nog een stofje voorspannen. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, doelde meer op de looks... Vind het zelf wel stoer zo...

Denk dat voor de vrouwen een ingefreesde speaker en een doekje beter te pruimen valt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:43
We weten in ieder geval op welk ontwerp bose zijn volgende range speakers gaat afstemmen als de meetresultaten ook goed zijn :P

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Zolang er maar een patent GoT engineered opstaat en per unit gevangen wordt is er toch niks aan de hand? Gewoon zelfde lariekoek doen als Dolby :P. Gewoon keihard kassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Nog even wat gedaan en wel de tweeter behuizing gemonteerd. De holle bus kun je krijgen bij de betere bouwmarkt of bij een verlichtingszaak.
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/kegel.JPG

en gemonteerd
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/huis1.JPG

Met aluminium gaat het soms beter zonder flits
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/huis2.JPG

Beide foto's doen eigenlijk geen recht aan hoe het eruit ziet. Ik zal kijken of het met daglicht beter gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Indoubt schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:39:
Nog even wat gedaan en wel de tweeter behuizing gemonteerd.
Ziet er mooi uit ;)

Heb mijn microfoon binnen _/-\o_
Ben eens aan het meten gegaan.
Is dus wel een ongecalibreede microfoon maar ziet toch al wel wat leuke grafiekjes

de 4 tweeters op 1cm afstand gemeten

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/metingtweet1cm.jpg

en de 4 "woofers" gemeten op 1 cm afstand
Leuke hiervan is dat je duidelijk het verschil ziet tussen de 2 woofers boven in en de 2 woofers onderen.
Wat een behuizing allemaal wel niet doet hoe klein die dan ook is.

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp791568/metingwoof1cm.jpg

Ga morgen eens kijken of ik nog wat andere speakers kan meten kijken of het toch een beetje klopt.
Maar zal er niet aan ontkomen om het toch te laten calibreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

Indoubt schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:39:
Nog even wat gedaan en wel de tweeter behuizing gemonteerd. De holle bus kun je krijgen bij de betere bouwmarkt of bij een verlichtingszaak.
[afbeelding]

en gemonteerd
[afbeelding]

Met aluminium gaat het soms beter zonder flits
[afbeelding]

Beide foto's doen eigenlijk geen recht aan hoe het eruit ziet. Ik zal kijken of het met daglicht beter gaat
Vind het wel mooi, doet wat aan de 'Nautilus' denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291785

nou nog actief filteren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Laatst online: 27-12-2024
Anoniem: 143259 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 20:28:
[...]

Vind het wel mooi, doet wat aan de 'Nautilus' denken :)
Dat was dus ook het eerste dat ik dacht. Zou wel niet weten in welke doe het zelf zaak ze zulke vormen verkopen (en waar ze nota-bene voor dienen maar soit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is een mok en een kandelaar volgens mij. Xenos is dan een aardige kanshebber :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Kleine vaasje heb ik de kroeg gekocht maar er zat een srtickertje van Xenos op. De grote is eigenlijk een bloempotje en heb ik gekocht bij "van der valk". Of ze die vaasjes nog hebben weet ik niet, het is al een tijd geleden. Als je aangeeft dat je er 2 will hebben halen ze zelfs nieuwe uit de voorraad. (en ja ik heb een bon!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 292437 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 01:15:
[...]

Ziet er mooi uit ;)

Heb mijn microfoon binnen _/-\o_
Ben eens aan het meten gegaan.
Is dus wel een ongecalibreede microfoon maar ziet toch al wel wat leuke grafiekjes

de 4 tweeters op 1cm afstand gemeten
1cm is wel wat dichtbij wellicht, maakt het uit als je de mic iets verder weg doet, 10cm ofzo? Het is behoorlijk anders dan je simulatie. En idd wat erg enthousiast rond de 2K. Heb je ook een totale response van tweeters + woofers gemeten?

Ik vind dat je mooie kastjes hebt gemaakt iig :). Het is alleen wel een beetje onvoorspelbaar wat er gaat gebeuren met een woofertje en tweeter side firing: voor het onderste deel van hun bereik zullen ze zoveel minder directioneel zijn dat dat deel naar voren komt.
Voor de woofer aan de zijkant zal zeker gelden dat ie omnidirectioneel is onder de 3-400Hz ofzo. Dat is voor een deel niet erg omdat je daarmee de baffle step corrigeert, maar dat gaat zeker niet precies kloppen. Voor de tweeter geldt wellicht iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
voodooless schreef op zondag 22 februari 2009 @ 15:56:
Durf je het niet aan of was het veel schreeuwen en niets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Seers schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:22:
Durf je het niet aan of was het veel schreeuwen en niets doen?
Sommige mensen hebben ook nog een leven en moeten geld verdienen 8)7

Maar effe serieus: Ik heb momenteel gewoon de tijd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Eén "kast" is vrijwel klaar. De luidspreker is gemonteerd met draadeinden M3. De draadeinden moesten wel met 2 knikken in een S vorm worden gebogen om te zorgen dat de magneet vrij blijft.

Het gat met de tweeter kamer is provisorisch afgesloten met een oordopje. Later komen daar de draden naar de tweeter doorheen. Ik hoop de highpas voor de tweeter in de ruimte achter de tweeter te kunnen monteren. dat scheelt weer volume achter de TB W3-315SC.

De luidsprekers staan in te spelen. Voor de TB W3 staat een 220Uf condensator om die enigszins van het laag te ontlasten. Dat gebeurt nog onvoldoende. Voor de tweeter zit additioneel nog een 2,2Uf dus deze komt er pas vrij hoog in (circa 9 kHz 1e orde)

Toch maakt de tweeter veel uit in ruimtelijkheid, zelfs bij deze hoge crossover frequentie. Hij is goed hoorbaar terwijl mijn gehoor in de bovenste octaaf toch beduidend minder is geworden.

Het is nog niet helemaal af. De twee pootjes bijvoorbeeld zijn als test slechts met prit buddies bevestigd. Met ondersteuning van een sub klinkt het toch al veelbelovend :)

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/huisklaar1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~werve040/huisklaar2.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:12
Iemand ervaring met de volgende versterkertjes?

http://www.e-electronica....s-26/home-cinema-kits-63/

Ze zijn relatief goedkoop, al moet er nog een voeding bij. En zijn misschien wel goed geschikt voor een PC speaker setje.

Of eventueel deze: http://www.e-electronica....5w-hifi-amplifier-40.html

Heb je een eenvoudige 12V voeding nodig en kunt ze eventueel 2.1 bruggen :) dus dan heb je 2 x 35W voor de speakers en 1 x 70W voor de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
donders, als die kits incl componenten zijn, dan is het wel heel erg goedkoop :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Juicie schreef op zondag 08 maart 2009 @ 11:36:
Iemand ervaring met de volgende versterkertjes?

http://www.e-electronica....s-26/home-cinema-kits-63/

Ze zijn relatief goedkoop, al moet er nog een voeding bij. En zijn misschien wel goed geschikt voor een PC speaker setje.

Of eventueel deze: http://www.e-electronica....5w-hifi-amplifier-40.html

Heb je een eenvoudige 12V voeding nodig en kunt ze eventueel 2.1 bruggen :) dus dan heb je 2 x 35W voor de speakers en 1 x 70W voor de sub.
Die zijn echt heel goedkoop. Waar koop je een koelelement voor zoiets? of wordt dat zelf fabriceren :D gevonden: http://www.e-electronica....-heat-dissipater-110.html maar moet je ze zo koelen dan? met zoveel?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 243975 op 08-03-2009 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
Anoniem: 243975 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 12:15:
[...]

Die zijn echt heel goedkoop. Waar koop je een koelelement voor zoiets? of wordt dat zelf fabriceren :D gevonden: http://www.e-electronica....-heat-dissipater-110.html maar moet je ze zo koelen dan? met zoveel?
Als koelelement pak je gewoon een oude stock AMD of Intel heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Juicie schreef op zondag 08 maart 2009 @ 12:54:
[...]

Als koelelement pak je gewoon een oude stock AMD of Intel heatsink.
Is dat genoeg? Want als zo'n ding 100Watt aan warmte produceert moet er wel een fan op toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Juicie schreef op zondag 08 maart 2009 @ 11:36:
De TDA'tjes die hierin gebruikt worden zijn al gebridged. Die kun je dus niet nog een keer bridgen.
Zie ook http://www.st.com/stonlin...ture/ds/4060/tda7384a.pdf Je zou wel bij deze kitjes de voedingsspanning iets kunnen verhogen tot 18V en een dubbelspoels sub kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 243975 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:00:
[...]

Is dat genoeg? Want als zo'n ding 100Watt aan warmte produceert moet er wel een fan op toch?
Het idee van die versterkers is dat ze een rendemet hebben van 90%. Dat betekent dat er maar van 10% van het gebruikte vermogen warmte wordt gemaakt. Dan zou je alleen met maximaal hard spelen 10w gebruiken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
jeronimo schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:29:
[...]

De TDA'tjes die hierin gebruikt worden zijn al gebridged. Die kun je dus niet nog een keer bridgen.
Zie ook http://www.st.com/stonlin...ture/ds/4060/tda7384a.pdf Je zou wel bij deze kitjes de voedingsspanning iets kunnen verhogen tot 18V en een dubbelspoels sub kunnen nemen.
Zoiets? http://www.parts-express.com/pdf/295-480s.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:53:
[...]

Het idee van die versterkers is dat ze een rendemet hebben van 90%. Dat betekent dat er maar van 10% van het gebruikte vermogen warmte wordt gemaakt. Dan zou je alleen met maximaal hard spelen 10w gebruiken.
Die 10watt die kan toch makkelijk kwijt aan de lucht of heb ik het nu mis? Moet er echt een koeler op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291785

je kan allerlei soorten koelblokken gebruiken, ik gebruik nu koelblokken van een socket 7 processor werkt prima voor een autoversterker. je kan de grootte van het koelblok zo berekenen:

Elk component waar een spanning over staat en een stroom door vloeit zal een zeker vermogen P verstookt worden. Dit verstookte vermogen is de oorzaak van de temperatuurverhoging van de component. Hoeveel warmer een component wordt is behalve afhankelijk van het gedissipeerde vermogen maar ook in welke mate hij z'n warmte kwijt kan raken. Ofwel hoe groot zijn warmteweerstand is.

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/img/000048.gif

Figuur 1: Thermische wet van Ohm
In figuur 1 is de thermische "wet van Ohm" schematisch weergegeven. Door de thermische weerstand Rth vloeit een warmtestroom P. Dit veroorzaakt een temperatuurverschil ΔT tussen de uiteinden van de thermische weerstand. In formulevorm:

ΔT = P · Rth
En het temperatuurverschil:

ΔT = T1 - T2
Het vermogen P wordt uitgedrukt in Watt [W]. De temperatuur T in graad Celsius [°C]. En voor de thermische weerstand Rth wordt zowel graad Celsius per Watt [°C/W] als Kelvin per Watt [K/W] gebruikt. In plaats van "Rth" wordt ook wel "κ" geschreven.
De temperatuur mag ook in Kelvin worden uitgedrukt, maar gebruik geen °C en K door elkaar. Voor temperatuurverschillen mogen daar in tegen zowel de °C als de K worden gebru

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/img/000049.gif

Figuur 2: Serieschakeling van 3 thermische weerstanden
De situatie in de praktijk

Een component gemonteerd op een koellichaam is een serieschakeling van 3 thermische weerstanden. Zie figuur 2. Als eerste de thermische weerstand van de chip of halfgeleider (Junction) naar het montageplaatje van zijn behuizing (Mountingbase): Rth j-mb. Vervolgens de thermische weerstand van het montageplaatje naar het koellichaam (Heatsink): Rth mb-h. En als laatste de thermische weerstand van het koellichaam naar de omgeving (Ambient): Rth h-a.
Het komt ook voor dat fabrikanten de benaming "case" (behuizing) gebruiken in plaats van "mountingbase". Het subscript "c" voor case en "mb" voor mountingbase hebben dezelfde betekenis.

Door deze serieschakelingen van thermische weerstanden loopt een warmtestroom P. Dit is dezelfde P als het vermogen dat in de component gedissipeerd wordt. Deze warmtestroom door de keten van thermische weerstanden veroorzaakt een temperatuurverschil tussen de uiteinden, dus tussen de chip en de omgeving.
Voor de omgevingstemperatuur wordt de hoogst voorkomende genomen, bv 35°C. Als het koellichaam is ingebouwd, neem dan een hogere waarde, bv 60°C. In een kast kan de temperatuur hoog oplopen!
Voor veel componenten mag de maximale junctie temperatuur 125 of 150°C bedragen. Maar let op! Bij deze temperatuur mag er geen vermogen meer gedissipeerd worden. In datasheets staat vaak een grafiek die het maximaal toegestane gedissipeerde vermogen uitzet tegen de temperatuur, vaak genaamd "power derating". Hierin is dus de maximum junctie- of case-temperatuur af te lezen.

In de datasheets is Rth j-mb te vinden. De fabrikant geeft ook nog de waarde Rth j-a op. Dit is de thermische weerstand van de chip naar de omgeving, dus als er geen koellichaam wordt gebruikt.

De waarde van Rth mb-h is afhankelijk van hoe de component gemonteerd wordt:

Geen isolatie en geen warmtegeleidingspasta: Rth mb-h = 0,05...0,2°C/W;
Geen isolatie en wel warmtegeleidingspasta: Rth mb-h = 0,005...0,1°C/W;
Aluminiumoxideplaatje + w.g.-pasta: Rth mb-h = 0,2...0,6°C/W;
Mica isolatie + w.g.-pasta: Rth mb-h = 0,4...0,9°C/W;
Silikonenisolatieplaatje zonder w.g.-pasta: Rth mb-h = 0,85°C/W;
Sil-Pad K10 zonder w.g-pasta: Rth mb-h = 0,2°C/W.

Voorbeeld 1: casetemperatuur gegeven

Over een BD135 staat een spanning van 10 volt en er loopt een stroom door van 0,5 ampere. Het gedissipeerde vermogen is dus 5 watt. In de datasheet is af te lezen dat de maximale casetemperatuur 100°C mag zijn. De maximale omgeving temperatuur is 35°C. Dus het temperatuurverschil tussen de transistorbehuizing en de omgeving is dan:

ΔTmb-a = Tmb - Ta = 100 - 35 = 65°C
De maximum thermische weerstand tussen de transistor behuizing en omgeving is dan:

Rth mb-a = ΔTmb-a / P = 65 / 5 = 13 K/W
Als we de montage thermische weerstand (mica + w.g. pasta: 0,9 K/W) hier nog van aftrekken, krijgen we de minimum thermische weerstand van het koellichaam:

Rth h-a = Rth mb-a - Rth mb-h = 13 - 0,9 = 12,1 K/W
Een koellichaam van Fischer SK-09/37,5 met een thermische weerstand van 12 K/W is dus geschikt voor deze toepassing. De waarde van het koellichaam mag wel kleiner, maar nooit groter zijn dan deze waarde!

Voorbeeld 2: junctietemperatuur gegeven

Een BDX53C moet een vermogen dissiperen van 20W. In de Power Derating curve is af te lezen dat de junctietemperatuur niet hoger mag zijn dan 110°C. De thermische weerstand tussen junctie en mountingbase is 2K/W. Het totale temperatuurverschil tussen junctie en omgeving is:

ΔTj-a = Tj - Ta = 110 - 35 = 75°C
De maximale totale thermische weerstand Rth j-a is nu te berekenen:

Rth j-a = ΔTj-a / P = 75 / 20 = 3,75 K/W
De transistor is met een Sil-Pad K10 gemonteerd, dus Rth mb-h is 0,2 K/W. De thermische weerstand van het koellichaam kan nu berekend worden:

Rth h-a = Rth j-a - (Rth j-mb + Rth mb-h) = 3,75 - (2 + 0,2) = 1,55 K/W
Een Fischer koellichaam SK-04/100 heeft een thermische weerstand van 1,5 K/W.

ik hoop dat dit het duidelijker maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:43
Alweer nieuwe ontwikkelingen hier?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Pagina: 1 2 3 4 Laatste