Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

d-motion schreef op zondag 29 maart 2009 @ 23:19:
Ik heb hier lang zitten mee lurken....

Vorig jaar (2008) heb ik mijn HTPC gebouwd om nooit meer problemen te hebbben met HD-TV films. Voor deze tijd had ik een Fujitsu Siemens Esprimo Q5000 onder de tv staan met een Intel 21xx processor en een geintegreerde video van Intel. Dit leidde er vaak toe dat de PC het op sommige momenten niet trok.

Voorwaarden: Stil en good looking... En.... Het moest de WAF factor hebben (Wife Acceptance Factor).

De specs zijn eigenlijk overdreven maar alles tot op heden kan ik perfect afspelen.

Wat zit er dus allemaal in:

Processor: Intel E8400
Cooler: Scythe Ninja Mini
Geheugen: 4 GB Kinston
Moederboard: Gigabyte GA-EP35-DS4
Videokaart: Gigabyte 8600GTS Passive
Kast: Origen AE S16T
HDD (Boot): Patriot Sata II 2,5" - 128 GB SSD
HDD (Data): Western Digital RE2-GP 1TB
DVD: NEC Optiarc DVD-Speler (Eigenlijk alleen voor installatie nodig gehad)
ToBo/Muis: Logitech DiNovo + usb toetsenbord als ik echt moet typen/configgen

Dit wordt via DVI verstuurd naar mijn Panasonic 42" en SPDIF naar mijn Pioneer versterker.

Tijdens het bouwen heb ik wat problemen met het moederboard gehad. De BIOS versie was nog een tikkeltje te laag. Hierdoor werd de E8400 niet herkent. Via mijn werk heb ik toen even een lagere processor geleend en heb ik de BIOS kunnen flashen. Ook het plaatsen van de Scythe Mini Ninja was geen pretje. Eerst had ik alles netjes ingebouwd om vervolgens de cooler nog even op processor te zetten. Toch eerst alles maar weer uitgebouwd aangezien je toch nogal wat kracht moet zetten om de cooler goed vast te zetten + je bijna geen ruimte hebt om te drukken in de kast.

Het installeren ging daarna als een zonnetje.
Het instellen van de twee schermen (Duo/Clone) was even wat moeilijker.

Wanneer je in het NVIDIA controlpanel zit en je 2 scheremen actief hebt krijg je de zogenaamde HDTV opties niet. Voordat ik hier achter was.....
Wanneer je alleen je HDTV geselecteerd hebt krijg je dus de HDTV opties inclusief het resizen van je desktop. Hierna had ik een mooi gevuld scherm waar geen rand buiten het beeld valt. Na het instellen van de HDTV kun je weer voor een clone situatie kiezen zodat beide schermen hetzelfde weergeven. Primary screen is dus HDTV en de secondary is de touchscreen in de behuizing zelf. Dit voorkomt namelijk dat je strepen over je output ziet.

Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen spijt van mijn aankoop.

Dit systeem draait dus perfect bij mij thuis maar ook bij mijn vader en een goede vriend. We hebben er dus 3 van waarbij het enige verschil is dat de kast van mijn vader een S16V kast is zonder TFT scherm maar met een VFD.

Alles speelt perfect zonder schokken...

Afgelopen weekend is de bootdisk vervangen door een Patriot 128GB SSD waardoor het systeem nog stiller is geworden. De extra HDD (1TB) gaat na 1 minuut uit en is het 'geklonk' van de HDD ook niet meer aanwezig. Veel van mijn films stream ik via het netwerk gewoon naar de HTPC. Het booten is nu in ieder geval een stuk korter geworden. Zo'n SSD is zeker lekker snel en een aanrader voor iedere mediacenter.

Mischien als in de toekomst @Home wat meer zenders via HD gaat doorgeven tegen een leuke prijs denk ik nog na over een extra DVB-C kaart voor in de computer maar tot die tijd gebruik ik gewoon geen recording etc. want dat gaat gewoon via de HDD recorder via de kabel. Er is wel rekening gehouden hiermee aangezien er firewire netjes onboard beschikbaar is. Vanaf 1 april gaan de extra kosten voor een uitgebreid pakket ook niet meer per smartcard maar per abbonnee. Dus ik denk dat er toch wel in de nabije toekomst nog een extra DVB-C kaart in de computer gaat.

Voor het afspelen gebruik ik nu gewoon de Windows interface met bijvoorbeeld MediaPlayer Classic. Maar ik wil in de toekomst ook nog wat gaan experimenteren met leuke front-ends alla Media-Center of clonen hiervan.

De temperaturen in de kast zijn voor de processor: 34 graden.
Er zijn standaard 3 ventilatoren aanwezig in de kast. Deze draaien zo stil dat ik ze op 50 cm van de kast al niet meer kan horen. Via de zijkant van de kast is 1 intake ventilator en achter de processor zitten 2 outtake ventilatoren. Deze zorgen ervoor dat de lucht uit de kast wordt gezogen via het koelelement van de processor en voeding gaat. De videokaart wordt wel warm maar heeft ook nog een aantal lamellen aan de achterzijde buiten de kast zitten. De Scythe Mini Ninja wordt nauwelijks warm.

Een lap tekst zonder plaatjes is natuurlijk ook niets:

Overzicht van de spullen:

Origen AE S16T

Een lege Origen AE S16T

Calmer 560Watt Passive voeding:

Layout alles ingebouwd:

Vista installeren via de interne TFT:

Wat is mooier? Zilver of Zwart...

Alle plaatjes zijn clickbaar!

Mocht je vragen hebben....
Hallo,
Mag ik uw vragen hoeveel uw erg ongeveer aan heeft uitgeven (zonder die 1TB HD want ze worden toch hier zo via een anderen netwerk pc dan neergezet)
En waar het is bestelt? ;-) Krijg ik misschein me ouders zo gek om die als CD / DVD / En films kijken (en eventueel gamen als ik is zin heb) En loopt dit via HDMI? Op die tv zit geen HDMI stond dat het via HMI loopt , maarja dan maar zoeken naar een omzet stukje naar scart, bestaat vast wel :9

Groetjes,
Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Phuncz schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:43:
[...]

Ik ben blijkbaar de gouden regel verloren dat CPU snelheid en verbruik exact aan elkaar liggen. 8)7 Je hebt nog nooit een CPU met +100W TDP geklopt zien worden door een CPU met 35W TDP ? DXVA gebruiken wil zeggen dat je CPU een pak minder werk heeft maar dat je videokaart dat mag oplossen. Dat wil niet zeggen dat je minder stroom verbruikt omdat ineens een 70W slurpende videokaart dat mag gaan oplossen...
Appels met peren vergelijken of geen verstand waarover je het hebt.
Bij mij hangt er een metertje Cresta 1106
Processor is 9350e 65W
Op het moment dat DXVA gebruikt wordt is verbruik ten opzichte DXVA UIT 30 Watt lager bij het afspelen van HD content. HD is geen 3D game maar nog steeds 2D waardoor je videokaart niet extreem veel verbruikt.

En ik wist niet dat 780G en 8200-8300 of 9300-9400 70 Watt verbruiken ;)
Eerder hele systeem in idle (70 Watt) en misschien 10 Watt meer met DXVA aan.
Tuurlijk kan je altijd cpu´s van 10 jaar geleden met die van nu vergelijken. Architectuur van een cpu zegt ook wel wat (heel veel) over de kracht.
Een Mac Mini kost 599€ en dat is voor de kleinste full-HD capable geruisloze media player met slot-in DVDRW, Wireless N en Bluetooth vrij bescheiden. TV kijken met de Mac Mini doe je met accessoires die je bv. in de Apple Store kan vinden.
Trouwens in die Mac zit toch 9400, en hij verbruikt 20-30 Watt zeg je zelf. Boven meld je dat een slurpende 70 Watt kaartje dat mag oplossen......
Ik snap het niet, jij wel?

Daarnaast, ik zal waarschijnlijk niet goed gekeken hebben, maar waar kan ik voor Mac Mini DVB-T en DVB-S kaartjes bestellen met een CAM slot zodat daarin CAM module en kaartje geplaatst kan worden. Want hoe moet ik anders Digitenne of CanalDigitaal ontvangen?

Wil je het alleen als filmspeler gebruiken, dan is aanschaf van een rond 200 euro kostende Popcorn Hour A-110 veel verstandiger lijkt me dan 3 keer zoveel uitgeven voor zelfde functionaliteit :)

[ Voor 32% gewijzigd door lujo op 30-03-2009 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

lujo schreef op maandag 30 maart 2009 @ 17:00:
[...]
...Appels met peren vergelijken of geen verstand waarover je het hebt.
...Ik snap het niet, jij wel?
Je hebt blijkbaar al meermaals problemen gehad met mijn posts te begrijpen dus ik zal vanaf nu zo duidelijk mogelijk zijn.
Op het moment dat DXVA gebruikt wordt is verbruik ten opzichte DXVA UIT 30 Watt lager bij het afspelen van HD content. HD is geen 3D game maar nog steeds 2D waardoor je videokaart niet extreem veel verbruikt.
...
En ik wist niet dat 780G en 8200-8300 of 9300-9400 70 Watt verbruiken ;)
Eerder hele systeem in idle (70 Watt) en misschien 10 Watt meer met DXVA aan.
...
Trouwens in die Mac zit toch 9400, en hij verbruikt 20-30 Watt zeg je zelf. Boven meld je dat een slurpende 70 Watt kaartje dat mag oplossen......
Dat is prachtig dat jij 30W minder verbruikt met DXVA, mijn volledig systeem doet het met slechts 30W (ook 1080p ja). Dus blijkbaar verknoeit jouw systeem ergens heel veel energie op nutteloze CPU cycles. Tevens heb ik nergens aangehaald dat de Mac Mini die 9400M effectief nodig heeft of moet gebruiken of uberhaupt niet mag gebruiken. Ik heb het over een systeem dat uit het stopcontact 20-30W trekt. Dit zal met 1080p materiaal wel iets meer zijn, dat zal ik binnenkort eens meten.
Tuurlijk kan je altijd cpu's van 10 jaar geleden met die van nu vergelijken. Architectuur van een cpu zegt ook wel wat (heel veel) over de kracht.
Tuurlijk kan je dat, maar dat deed niemand hier. Omdat je mijn reply niet goed begreep zal ik hem opnieuw formuleren: een snelle CPU met veel cache, hoge FSB en eindeloos krachtige pipeline met dito hoog verbruik is niet nodig, je kan Full HD decoden op een pak minder dan een recente dual core 2GHz.
Wil je het alleen als filmspeler gebruiken, dan is aanschaf van een rond 200 euro kostende Popcorn Hour A-110 veel verstandiger lijkt me dan 3 keer zoveel uitgeven voor zelfde functionaliteit :)
De laagste prijs is toch nog steeds 250€ excl. verzenden en de gemiddelde prijs zit aan 300€ excl. verzenden. Aangezien dat zonder een DVDRW, een harde schijf en zelfs zonder enige aanpasbaarheid is, vergelijk je dus appels met peren. Zowiezo kan je gebruikmaken van Plex, een frontend voor een grote mediabibliotheek. MacOS X voorziet standaard al Front Row waar je de meeste mediaplayerfuncties mee kan doen.
Daarnaast, ik zal waarschijnlijk niet goed gekeken hebben, maar waar kan ik voor Mac Mini DVB-T en DVB-S kaartjes bestellen met een CAM slot zodat daarin CAM module en kaartje geplaatst kan worden. Want hoe moet ik anders Digitenne of CanalDigitaal ontvangen?
Google helpt ! Anyway, je vroeg gewoon hoe je TV wou kijken. Blijkbaar is CanalDigitaal en Digitenne tegenwoordig de standaard. Ik ging ervan uit dat men met de gewone digitale uitzendingen al tevreden was.

Indien je van plan bent hier nog lang over te discussieren om te zien "wie de langste heeft", count me out bij je reply. Als je inhoudelijk verder wil gaan, gebruik dan liefst geen neerkijkende toon en elk bericht doen alsof je iets niet snapt. Dat is niet gezellig en niemand schiet er iets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06:25
d-motion schreef op zondag 29 maart 2009 @ 23:19:
Ik heb hier lang zitten mee lurken....

Vorig jaar (2008) heb ik mijn HTPC gebouwd om nooit meer problemen te hebbben met HD-TV films. Voor deze tijd had ik een Fujitsu Siemens Esprimo Q5000 onder de tv staan met een Intel 21xx processor en een geintegreerde video van Intel. Dit leidde er vaak toe dat de PC het op sommige momenten niet trok.

Voorwaarden: Stil en good looking... En.... Het moest de WAF factor hebben (Wife Acceptance Factor).

De specs zijn eigenlijk overdreven maar alles tot op heden kan ik perfect afspelen.

Wat zit er dus allemaal in:

Processor: Intel E8400
Cooler: Scythe Ninja Mini
Geheugen: 4 GB Kinston
Moederboard: Gigabyte GA-EP35-DS4
Videokaart: Gigabyte 8600GTS Passive
Kast: Origen AE S16T
HDD (Boot): Patriot Sata II 2,5" - 128 GB SSD
HDD (Data): Western Digital RE2-GP 1TB
DVD: NEC Optiarc DVD-Speler (Eigenlijk alleen voor installatie nodig gehad)
ToBo/Muis: Logitech DiNovo + usb toetsenbord als ik echt moet typen/configgen

...

Mocht je vragen hebben....
Kan je je systeem in én uit standby (S3-mode) halen met de (originele) afstandsbediening ?
Zo ja, hoe heb je dat gedaan?
Ik wil binnenkort de OrigenAE S14V kopen. Dus dan moet het ook bij de S14V lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
pimsaint schreef op maandag 30 maart 2009 @ 09:29:
Inderdaad. Hij zal ongetwijfeld beeld kunnen uitsturen op een HD-Resolutie ( XXX x 1080) maar dan houdt 't ook een beetje op. Ik kan vrij weinig vinden over de ATI 620LE die ervoor gebruikt wordt, maar met een celeron kom je niet zo gek ver zonder DXVA...

En die ingebouwde "hifi" speakers zijn natuurlijk écht een lachtertje. Full-HD televisie en dan een beetje geluid door twee phonespeakertjes... 8)7
Die 620LE is hetzelfde als een ATI HD3450.
Maar andere specs zijn inderdaad niet zo geweldig.

Ik zelf ben aan het wachten op de Asus EEE Box B208 met een Atom 330 en een ATI 4350 VGA kaart. Maar die is op eens van de Asus website verdwenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 21:06

d-motion

zow... en dan nu...

DJ-Visto schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:56:
[...]

Hallo,
Mag ik uw vragen hoeveel uw erg ongeveer aan heeft uitgeven (zonder die 1TB HD want ze worden toch hier zo via een anderen netwerk pc dan neergezet)
En waar het is bestelt? ;-) Krijg ik misschein me ouders zo gek om die als CD / DVD / En films kijken (en eventueel gamen als ik is zin heb) En loopt dit via HDMI? Op die tv zit geen HDMI stond dat het via HMI loopt , maarja dan maar zoeken naar een omzet stukje naar scart, bestaat vast wel :9
Ik denk dat je met de huidige prijzen zo richting de €1500 a €1600 euro moet gaan denken. Het duurste single onderdeel ligt zo rond de €550 voor de kast zelf. (1 TB kost tegenwoordig ook maar iets van €100 dus dat is niet het grootste bedrag).

In jou geval zou ik eerder een PopCorn hour (of iets vergelijkbaars) kopen voor het afspelen van video kopen en dan een leuke game PC erbij kopen. Zeker aangezien je toch nog geen HD op je TV kan afspelen.
CAD-tekenaar schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:21:
[...]

Kan je je systeem in én uit standby (S3-mode) halen met de (originele) afstandsbediening ?
Ik wil binnenkort de OrigenAE S14V kopen. Dus dan moet het ook bij de S14V lukken.
Ik zal dat eens bekijken. Volgens mij moet het mogelijk zijn maar wegens tijdgebrek heb ik hier nooit naar gekeken. Ik druk altijd via de knop de HTPC aan. Afstandsbediening ligt nog netjes ingepakt. Volgens mij heb ik alles wel netjes aangesloten via alle connectoren. Mischien heb ik hier a.s. woensdag even tijd voor om uit te proberen. (Kom er nog op terug).

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Heeft iemand ervaring met elisa media center? http://elisa.fluendo.com/

Ik ben vroegtijdig aan het onderzoeken wat de beste software is voor een HD Media center.
Wat ik wil is een fanless systeem met netboot. Nu heb ik een en ander al werkend in een testopstelling,
maar uiteindelijk kan windows gewoon niet wat ik nodig heb en ben ik dus op zoek naar HD (en cross-platform) media center software. Ik heb het getest, en het werkt meer dan uitstekend (instant playback van m'n servers via gigabit ethernet), maar dat is niet alles. Ik vroeg me af of iemand dit in de mediacenter-tv-normaalgebruik situatie heeft. Zoeken levert niks op, dus ik hoop dat er dan toch iemand is die het gebruikt.

De uiteindelijke hardware heb ik nog niet gekocht, daar zoek ik later naar, maar het software gedeelte wil ik af hebben om daarna specs te kennen voor een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Phuncz schreef op maandag 30 maart 2009 @ 17:50:

Dat is prachtig dat jij 30W minder verbruikt met DXVA, mijn volledig systeem doet het met slechts 30W (ook 1080p ja). Dus blijkbaar verknoeit jouw systeem ergens heel veel energie op nutteloze CPU cycles. Tevens heb ik nergens aangehaald dat de Mac Mini die 9400M effectief nodig heeft of moet gebruiken of uberhaupt niet mag gebruiken. Ik heb het over een systeem dat uit het stopcontact 20-30W trekt. Dit zal met 1080p materiaal wel iets meer zijn, dat zal ik binnenkort eens meten.

Tuurlijk kan je dat, maar dat deed niemand hier. Omdat je mijn reply niet goed begreep zal ik hem opnieuw formuleren: een snelle CPU met veel cache, hoge FSB en eindeloos krachtige pipeline met dito hoog verbruik is niet nodig, je kan Full HD decoden op een pak minder dan een recente dual core 2GHz.

De laagste prijs is toch nog steeds 250€ excl. verzenden en de gemiddelde prijs zit aan 300€ excl. verzenden. Aangezien dat zonder een DVDRW, een harde schijf en zelfs zonder enige aanpasbaarheid is, vergelijk je dus appels met peren. Zowiezo kan je gebruikmaken van Plex, een frontend voor een grote mediabibliotheek. MacOS X voorziet standaard al Front Row waar je de meeste mediaplayerfuncties mee kan doen.

Google helpt ! Anyway, je vroeg gewoon hoe je TV wou kijken. Blijkbaar is CanalDigitaal en Digitenne tegenwoordig de standaard. Ik ging ervan uit dat men met de gewone digitale uitzendingen al tevreden was.
Phuncz,

Het gaat er niet om wie langste-kortste heeft. Het gaat erom dat jij mensen verkeerd informeert in jouw posts.

1. Ik merk uit je posts dat je een Atom fan bent. Of beweerd dat ie hd content kan afspelen. Nu ben ik benieuwd wat voor systeem je zelf gebruikt (Atom?) dat je een verbruik van 20-30 Watt haalt en toch 1080p materiaal afspeelt. Misschien dat we dan wat van je kunnen leren. En met welk metertje gemeten?
Atom kan dat duidelijk niet. Zie hardware.info en ook anandtech.com
Jij bent enige die het tegendeel beweert. Andere kenners hier zullen ook zeggen en hebben meermaals gezegd dat Atom geen 1080p aankan.

2. Ik ben zelf in het bezit van een DVB/S2. Die wordt niet in een apart kastje geleverd. Ik ben benieuwd naar jouw oplossing voor TV kijken, want nogmaals floppydtv DVB/S2 zal dus niet in die Mac Mini passen.
Jij wilt `gewoon´ digitaal TV kijken. Wat is voor jou gewoon digitaal?

Ik heb iets gevonden in vorm van weer een apart kastje EyeTV 310. Maar de vraag is of dat ding geintegreerd is in ront Row. Kosten zijn 250 euro alleen voor dat kastje.....

3. Wat voor cpu is dan volgens jou voldoende om HD 1080p af te spelen? Dan zal ik het proberen te testen hier. Met of zonder DXVA? Hoewel meerdere websites dat gedaan hebben. Hardware.info spreekt over een krachtige cpu om 1080p content af te spelen.

4. Popcorn Hour A110 kost nog steeds 245 euro incl. BTW en voor totaal van 255 euro word ie naar je toe verstuurd. Je koopt het toch voor de laagste prijs en niet voor gemiddelde prijs....Kijk maar zelf in de pricewatch zou ik zeggen.
Paar dagen terug op ibood.com voor 190 euro inclusief verzenden.
Daarnaast is dit stukje hardware wat erg goed ondersteund wordt. Wat kost een HD tegenwoordig. Er zit een 120GB in die Mac van 599 euro. 120GB heb je tegenwoordig voor paar euro´s. 160GB (pricewatch) voor 30 euro. Tweedehands nog minder. Trouwens 120GB is wel erg weinig voor een HTPC vind je niet?

Nu op ibood.nl is HD Digitech HDX-1000 Full-HD Networked Media Tank voor 190 euro te koop.

5, Het is niet voor niks dat Apple overgestapt is op Nvidia 9400 ipv Intel. Juist, vanwege prestaties van 9400 die DXVA ondersteund en andere technologien.

Al met al is die Mac Mini te duur voor datgene wat je krijgt. Hardeschijf van 120GB zegt genoeg lijkt mij.
Ik begrijp heel goed wat je schrijft alleen klopt het volgens mij helemaal niet. Daardoor worden mensen verkeerd geinformeerd en dat lijkt me niet de bedoeling. Maar aan jou om tegendeel te bewijzen door mijn vragen te beantwoorden.
Ik ben alleen bang dat verdere discussie op dit punt met jou niet mogelijk is of geen zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

d-motion schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:04:

[...]

Ik zal dat eens bekijken. Volgens mij moet het mogelijk zijn maar wegens tijdgebrek heb ik hier nooit naar gekeken. Ik druk altijd via de knop de HTPC aan. Afstandsbediening ligt nog netjes ingepakt. Volgens mij heb ik alles wel netjes aangesloten via alle connectoren. Mischien heb ik hier a.s. woensdag even tijd voor om uit te proberen. (Kom er nog op terug).
Volgens mij werkt dat niet i.c.m. de IR221 module die in deze kast zit.
Als je het aan het werk krijgt hoor ik het graag.
Aanzetten doe ik ook altijd met een druk op de knop van de kast zelf. Uitzetten altijd via het menu van windows-mediacenter. En dan kies ik meestal de slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik heb een vraag, wat voor O.S gebruiken veel van jullie?
Gewoon XP mediacenter of toch Vista?
Of misschien iets heel anders? ;-) En hoe besturen jullie dat ding op afstand? :P Gewoon met een muis of met iets anders (afstandsbediening enzo)
[...]

Ik denk dat je met de huidige prijzen zo richting de €1500 a €1600 euro moet gaan denken. Het duurste single onderdeel ligt zo rond de €550 voor de kast zelf. (1 TB kost tegenwoordig ook maar iets van €100 dus dat is niet het grootste bedrag).

In jou geval zou ik eerder een PopCorn hour (of iets vergelijkbaars) kopen voor het afspelen van video kopen en dan een leuke game PC erbij kopen. Zeker aangezien je toch nog geen HD op je TV kan afspelen.
De kast zelfs is het duurst merk ik uit deze reactie? Ja ik werk nu al op een leuken game pc ;-)
Zo'n PopCorn hour ziet er leuk uit, maar toch een paar nadelen ik kan hem niet zelf bouwen om ervaring op te doen ;) Ik zal is gaan rond neuzen naar een kleine kast.. Want het moet ook niet te groot zijn ziet er ook niet uit :P En misschien kan ik nog wat van vrienden krijgen zoals moederborden.. Hoef ik alleen een kast en een leuken videokaart te kopen en een mooie dikke S-Video kabel :+
Maar die 1500/1600 daar kan ik als 13'n jarige echt niet tegen op >:)

[ Voor 70% gewijzigd door DJ-Visto op 31-03-2009 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

samengevoegt dacht dat er iemand het gereageert, whoeps

[ Voor 92% gewijzigd door DJ-Visto op 31-03-2009 07:38 . Reden: 2 post achter elkaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:48

psy

CAD-tekenaar schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:21:
[...]

Mij lukt het niet met de S14V. De knop op de case doet het perfect, maar via de afstandsbediening lukt het niet. Heb alles al geprobeerd en me er bij neergelegd. Eerlijk gezegd is het ook niet zo'n probleem, even aan/uit zetten met de knop is helemaal geen probleem. Overigens werkt de DiNovo Mini wel, hiermee kan ik hem remote aan en uitzetten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfooter
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 16:36
psy schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 08:26:
[...]

Mij lukt het niet met de S14V. De knop op de case doet het perfect, maar via de afstandsbediening lukt het niet. Heb alles al geprobeerd en me er bij neergelegd. Eerlijk gezegd is het ook niet zo'n probleem, even aan/uit zetten met de knop is helemaal geen probleem. Overigens werkt de DiNovo Mini wel, hiermee kan ik hem remote aan en uitzetten.
Ik heb ook een S14V maar het uitzetten met de orginele remote maar ook met een Harmony gaat prima! OrigenAE heeft hiervoor een handige tutorial gemaakt, als je het precies volgt werkt het perfect. http://www.origenae.co.kr...p?bo_table=e_faq&wr_id=31

Wind, Waves and Snow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion

d-motion

zow... en dan nu...

DJ-Visto schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 07:29:
Ik heb een vraag, wat voor O.S gebruiken veel van jullie?
Gewoon XP mediacenter of toch Vista?
Of misschien iets heel anders? ;-) En hoe besturen jullie dat ding op afstand? :P Gewoon met een muis of met iets anders (afstandsbediening enzo)

[...]

De kast zelfs is het duurst merk ik uit deze reactie? Ja ik werk nu al op een leuken game pc ;-)
Zo'n PopCorn hour ziet er leuk uit, maar toch een paar nadelen ik kan hem niet zelf bouwen om ervaring op te doen ;) Ik zal is gaan rond neuzen naar een kleine kast.. Want het moet ook niet te groot zijn ziet er ook niet uit :P En misschien kan ik nog wat van vrienden krijgen zoals moederborden.. Hoef ik alleen een kast en een leuken videokaart te kopen en een mooie dikke S-Video kabel :+
Maar die 1500/1600 daar kan ik als 13'n jarige echt niet tegen op >:)
Ik gebruik zelf Vista Premium 32bit. 32bit om problemen met drivers/codecs te voorkomen. 64bit zou tegenwoordig ook geen probleem meer moeten zijn geloof ik.
Om de HTPC te besturen gebruik ik zelf een Dinovo Mini (Maar dat is alleen om een filmpje op te zetten aangezien het toetsenbord hiervoor te klein is om echt mee te typen). Als ik echt wat zou moeten doen zou ik bijvoorbeeld mischien in de toekomst nog wel een Mediacenter toetsenbord van Microsoft kopen. Maar om echt te werken heb ik wel een normale PC.

Ik heb in het verleden wel eens wat gelezen over de S3 problemen.
Toch volgens de Origen AE site zou de IR221 module toch in staat moeten zijn om de PC uit resume te kunnen halen:

"- Resume from standby (S1, S3, S4*, S5* supported)"

Ik zag alleen zelf dat ik de extra kabel voor het resume inderdaad niet heb aangesloten omdat ik zoals velen gewoon even op de knop druk om de HTPC aan te zetten. Even op een avondje proberen is er voor mij even niet bij maar mischien aankomend weekend. De HTPC is afgelopen weekend toch opnieuw geinstalleerd (ik heb de drivers ook nog niet allemaal geïnstalleerd, mijn touchpanel doet het ook niet (kwam ik gisteren achter).

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 07:24:
Aanzetten doe ik ook altijd met een druk op de knop van de kast zelf. Uitzetten altijd via het menu van windows-mediacenter. En dan kies ik meestal de slaapstand.
IR221 Features:
- IR transceiver fully dedicated for Microsoft
Windows Vista
- fits S21T, S16T, S16V, S14V, S10V
- Incorporates Microsoft recommended
RC6 IR protocol
- Resume from standby (S1, S3, S4*, S5*
supported)

- Supports 2 independent IR emitters
- Microsoft RLC structure compliant
Echter is die optioneel voor zover ik weet.
Bij de S16T zit hij wel standaard.
De S14V krijgt de VF210 en de volgende features:
- full MCE compatibility
- optional IR221 module including IR blasting
- linux drivers available
- fits S16V, S14V, S10V
- supplied with RC197 remote
- learns any remote
- scrolling display
- displays time in standby
- switch PC on from off state
Dus niet de bekende signalen zo te zien.
Je zal waarschijnlijk de IR221 erbij moeten bestellen als je dat wilt, of zelf gaan knutselen.

Let er trouwens wel op dat het moederbord wat je kiest die signalen ook moet snappen, de IR sensor geeft ze alleen maar door.

offtopic:
Dit staat trouwens allemaal gewoon op de Origenae website, kan je toch gewoon opzoeken? :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Ik heb het topic even doorgelezen en wil eigenlijk de noodzaak voor een HTPC ter discussie stellen. Waarom zou je geen gewone PC gebruiken?

Zelf heb ik een halve HTPC, een AHANIX DVine 5 behuizing met ATX moederbord en mATX/SFX voeding van 300W. Ik heb mijn LCD TV als extended desktop en een gewoon TFT scherm bij mijn werkplek / bureau. Mijn muis en toetsenbord zijn draadloos. Zie de sig voor verdere info.
Ik gebruik hem voor alles: gamen, tekstverwerking, films, en voor TV in noodgevallen. Als ik per se in een andere kamer moet werken heb ik een laptop.
Het bevalt me prima, maar doordat er nogal zware componenten in zitten en het een krappe kast is heb ik wat zwaardere koeling nodig waardoor hij niet zo stil is. Ik wil nu eigenlijk een gewone PC behuizing en dan wat verderop zetten en in een kast ofzo waardoor je hem niet hoort.

Voordeel is dat je een krachtige PC hebt, stil, mooi (je ziet hem niet), toekomst zeker.

Nadeel is een wat hoger stroomverbruik (valt wel mee tegenwoordig: active PFC voedingen, automatisch terugklokkende onderdelen, SSD, etc.) Besturing niet met AB met met muis (volgens mij meer een voordeel)

Iemand nog andere ideeen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Initial G schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 10:07:
Ik heb het topic even doorgelezen en wil eigenlijk de noodzaak voor een HTPC ter discussie stellen. Waarom zou je geen gewone PC gebruiken?

Zelf heb ik een halve HTPC, een AHANIX DVine 5 behuizing met ATX moederbord en mATX/SFX voeding van 300W. Ik heb mijn LCD TV als extended desktop en een gewoon TFT scherm bij mijn werkplek / bureau. Mijn muis en toetsenbord zijn draadloos. Zie de sig voor verdere info.
Ik gebruik hem voor alles: gamen, tekstverwerking, films, en voor TV in noodgevallen. Als ik per se in een andere kamer moet werken heb ik een laptop.
Het bevalt me prima, maar doordat er nogal zware componenten in zitten en het een krappe kast is heb ik wat zwaardere koeling nodig waardoor hij niet zo stil is. Ik wil nu eigenlijk een gewone PC behuizing en dan wat verderop zetten en in een kast ofzo waardoor je hem niet hoort.

Voordeel is dat je een krachtige PC hebt, stil, mooi (je ziet hem niet), toekomst zeker.

Nadeel is een wat hoger stroomverbruik (valt wel mee tegenwoordig: active PFC voedingen, automatisch terugklokkende onderdelen, SSD, etc.) Besturing niet met AB met met muis (volgens mij meer een voordeel)

• véél hoger stroomverbruik
• bediening met AB is veel handiger, gewoon van de bank en niet eikelen met een muis, draadloze ramplank kan nog
• je bent tweaker, een HTPC bouwen en hebben is cool 8)
• computer is niet bezet zodra iemand de HTPC gebruikt
• je hoeft geen draden te trekken van de pc naar de tv
• display met huidige nummer als de tv uit staat
• je hoeft geen rekening te houden met HT eisen als je ooit je PC upgrade of vervangt
• een mooie HTPC kast is mooier dan helemaal geen kast

Dit komt zo even in mij op, misschien later meer. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion

d-motion

zow... en dan nu...

Initial G schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 10:07:

Je kan natuurlijk een PC in een kast zetten en zodoende uit het zicht voor de 'vrouw'. In mijn geval staan alle audio/video componenten in de woonkamer in het zicht. ('W'ife 'A'cceptance 'F'actor)! Een gewone PC had niet in het interieur gepast. Zelf had ik het ook niet echt mooi gevonden.

Tussen mijn woonkamer en hobby/studeerkamer zitten 2 verdiepingen. Een HDMI kabeltje van de zolder naar de woonkamer ga je dan gewoon niet redden. Laat staan hoe je de PC dan gaat aansturen.

Voor mij is een HTPC ook een gewone PC maar met eventueel wat stillere onderdelen (passieve componenten) maar met een behuizing welke tussen mijn audio en video componenten past.

Voor sommigen hier is het een sport om een zo zuinig mogelijke HT(PC) combinatie te maken. Op zich helemaal geen slecht idee maar zoals je aangeeft weet je nog niet helemaal wat de toekomst gaat brengen en of je nog andere of meer componenten nodig hebt in je PC. Of je nou een HTPC behuizing hebt of een PC behuizing je kan over het algemeen wel uitbreiden of vervangen. Het is dus in dat geval een kwestie van geld wat je er voor wilt uitgeven.

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 07:24:
[...]

Ik heb hier een S16T en die kan ik uit elke willekeurige uit positie met de remote aanzetten, behalve als je de hard switch van je voeding op 0 hebt staan natuurlijk :+
De S16T hangt rechtstreeks aan de power header op je moederbord, die doet dus exact hetzelfde als wanneer je handmatig op de aan uit knop drukt. In windows stel je dan in dat de powerknop je systeem in S3 zit, als je dat wilt. Of je systeem afsluit, als je dat liever hebt. Het werkt zo goed dat 4sec de power switch op de remote indrukken zelfs een forced shutdown uitvoert (net als de knop op je kast).
Met oude S16T's waren daar problemen mee geloof ik, die van mij is uit feb '09 en ik heb die problemen die je kunt googlen dus helemaal niet. Gewoon netjes die stekker die je krijgt om de dikke kabel naar je moederbord te verlengen en van power af te tappen aansluiten en klaar!

edit; overigens heb ik in de device manager de eHome Infrared Receiver op disabled gezet en een andere aangesloten want die van Origen is vrij bagger in vergelijking met de microsoft USB receiver. Die heb ik maar aangesloten en heeft veel minder last van "lag", of juist het dubbel uitvoeren van commando's en werkt gewoon prima met de Origen remote. De power switch werkt dan nog wel steeds via de origen receiver, want die is "hard wired" naar je power switch header op je mobo.

[ Voor 16% gewijzigd door .Johnny op 31-03-2009 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

bigfooter schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 08:57:
[...]

Ik heb ook een S14V maar het uitzetten met de orginele remote maar ook met een Harmony gaat prima! OrigenAE heeft hiervoor een handige tutorial gemaakt, als je het precies volgt werkt het perfect. http://www.origenae.co.kr...p?bo_table=e_faq&wr_id=31
Nee helaas dat heb ik ook geprobeerd. Ik heb ook nog een tweede aansluitschema gekregen van Origen omdat de originele niet klopte (!!!). Maar ook daarmee had ik geen succes. Overigens werkte bij mij de front-usb printplaat ook al niet. Ik ga de kast hiervoor echter niet terugsturen, veel te veel werk (besteld in Duitsland). Origen wil mij ook geen nieuw printplaatje sturen en verwijst mij helaas weer terug naar de leverancier. Dat is hun goed recht, maar ik kom er niet verder mee.

Voor mij dus liever geen Origen kast meer. Ik vind de kwaliteit(scontrole) erg slecht. Het is net als met VW's en Audi, het ziet er prachtig uit, maar dat is absoluut geen garantie voor een goede werking.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:51
Ik heb mijn budget gamepc omgebouwd tot mediacenter.
E8400
MSI P35 bord
4GB RAM
Radeon HD 4850
Cooler Master Real Power M520watt

Dat is dus wel een krachtige HTPC. Ik zat te denken mijn videokaart te verkopen en een passieve stille (goedkope!) kaart erin te doen, die ook minder verbruikt. Bijv een HD4350 512mb voor 37 euro.
Vraag: Is dat snel genoeg met een E8400 voor 1080p?
Maakt het kwa stroomverbruik erg veel uit? anders laat ik die 4850 er wel in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 14-09 10:07
aalekss schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:34:
Ik heb mijn budget gamepc omgebouwd tot mediacenter.
E8400
MSI P35 bord
4GB RAM
Radeon HD 4850
Cooler Master Real Power M520watt

Dat is dus wel een krachtige HTPC. Ik zat te denken mijn videokaart te verkopen en een passieve stille (goedkope!) kaart erin te doen, die ook minder verbruikt. Bijv een HD4350 512mb voor 37 euro.
Vraag: Is dat snel genoeg met een E8400 voor 1080p?
Maakt het kwa stroomverbruik erg veel uit? anders laat ik die 4850 er wel in zitten.
Qua stroomverbruik zal het wel veel schelen. Zo een 4850 verbruikt iets van 120 watt t.o.v een 4350 die 25 watt gebruikt (dacht ik).

Ik zit nog steeds te wachten op de 4770 om in mn 2e mediacenter te stoppen (hou ook soms game-toernooitjes, daarom :*) )

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verbruik is niet direct relevant voor een 'pure' HTPC - die haal je uit sleep met de afstandsbediening als je gaat kijken en valt weer terug nadat je klaar bent. Pas als je je HTPC ook als 24/7 server gaat gebruiken wordt laag stroomverbruik wel zinnig.

Indirect is laag stroomverbruik wel handig: het systeem kan in een kleinere behuizing, minder fans nodig, etc - maar ja, als je al zo'n systeem hebt staan en tevreden bent met de geluidsproductie...

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 31-03-2009 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalekss
  • Laatst online: 00:51
mm dat is eigenlijk wel waar dreamvoid.. Hij staat alleen aan als ik even een filmpje wil kijken, en af en toe iets downloaden.. dat is dus een paar uurtjes per week. Het verschil zal marginaal zijn. Ik laat hem er lekker inzitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.Johnny schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:03:
[...]

Ik heb hier een S16T en die kan ik uit elke willekeurige uit positie met de remote aanzetten, behalve als je de hard switch van je voeding op 0 hebt staan natuurlijk :+
De S16T hangt rechtstreeks aan de power header op je moederbord, die doet dus exact hetzelfde als wanneer je handmatig op de aan uit knop drukt. In windows stel je dan in dat de powerknop je systeem in S3 zit, als je dat wilt. Of je systeem afsluit, als je dat liever hebt. Het werkt zo goed dat 4sec de power switch op de remote indrukken zelfs een forced shutdown uitvoert (net als de knop op je kast).
Met oude S16T's waren daar problemen mee geloof ik, die van mij is uit feb '09 en ik heb die problemen die je kunt googlen dus helemaal niet. Gewoon netjes die stekker die je krijgt om de dikke kabel naar je moederbord te verlengen en van power af te tappen aansluiten en klaar!

edit; overigens heb ik in de device manager de eHome Infrared Receiver op disabled gezet en een andere aangesloten want die van Origen is vrij bagger in vergelijking met de microsoft USB receiver. Die heb ik maar aangesloten en heeft veel minder last van "lag", of juist het dubbel uitvoeren van commando's en werkt gewoon prima met de Origen remote. De power switch werkt dan nog wel steeds via de origen receiver, want die is "hard wired" naar je power switch header op je mobo.
Wat vreemd dat dit bij mij dan niet werkt. Gebruik je dan die kleine zwarte remote van OrigenAE of die bijgeleverde 'witte' remote? Ik die laatste en daar heeft het nooit mee gewerkt. Inmiddels heb ik een Harmony One. Die problemen (sticky key) met R221 heb ik wel allemaal gehad maar printje is vervangen en alles werkt goed. Dan ga ik maar weer eens experimenteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:04:
[...]

Wat vreemd dat dit bij mij dan niet werkt. Gebruik je dan die kleine zwarte remote van OrigenAE of die bijgeleverde 'witte' remote? Ik die laatste en daar heeft het nooit mee gewerkt. Inmiddels heb ik een Harmony One. Die problemen (sticky key) met R221 heb ik wel allemaal gehad maar printje is vervangen en alles werkt goed. Dan ga ik maar weer eens experimenteren...
Ik gebruik de witte remote, maar ik neem aan dat dat niet uitmaakt verder. Je hebt wel de verlengkabel van je ATX stekker aangesloten waarbij 2 draadjes vrijkomen die je moet aansluiten naar een draadje dat ergens los in je kast ligt? Als je die aansluit wordt ook je power knop oranje als je de PC in sleep of uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.Johnny schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:22:
[...]

Ik gebruik de witte remote, maar ik neem aan dat dat niet uitmaakt verder. Je hebt wel de verlengkabel van je ATX stekker aangesloten waarbij 2 draadjes vrijkomen die je moet aansluiten naar een draadje dat ergens los in je kast ligt? Als je die aansluit wordt ook je power knop oranje als je de PC in sleep of uit zet.
Dat moet ik controleren. Ik heb de kast laten bouwen bij de winkel waar ik hem gekocht heb. Ik heb destijds zelf de IR221 vervangen. Maar ik zal eens goed kijken hoe een en ander precies aangesloten is. Ik weet wel dat de aan/uit knop bij mij ook oranje is als ie in sleep mode staat.
Ik heb trouwens het moederbord ASUS P5K-E met Intel P35 chipset. Misschien dat dit moederbord het probleem veroorzaakt?
Bedankt voor de tips, ga het zeker uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 14:30:
[...]

Dat moet ik controleren. Ik heb de kast laten bouwen bij de winkel waar ik hem gekocht heb. Ik heb destijds zelf de IR221 vervangen. Maar ik zal eens goed kijken hoe een en ander precies aangesloten is. Ik weet wel dat de aan/uit knop bij mij ook oranje is als ie in sleep mode staat.
Ik heb trouwens het moederbord ASUS P5K-E met Intel P35 chipset. Misschien dat dit moederbord het probleem veroorzaakt?
Bedankt voor de tips, ga het zeker uitzoeken.
Ik gebruik zelf een P5Q, maar los van dat, dat moet niks uitmaken. als je handmatige knop werkt, moet ook je remote power knop het doen, 1:1. Als je een oudere kast hebt dan heb je dus kans dat je bedrading nog verouderd is en het daarom niet werkt (als in de problemen die je vind als je via google op s16t standby zoekt). Volgens mij hebben ze ooit wat bedradingen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Ik dacht dat het na het nieuws van Ziggo van gisteren wel storm zou lopen in dit topic, maar het is nog vrij rustig in deze bookmark. Even iets anders dan maar; met Ziggo digitaal en een 16:9 scherm zien bijna al mijn zenders er goed uit (wordt 16:9 getoond), behalve Veronica. Die is alleen tijdens de reclame vaak 16:9. Een hoop programma's die ze uitzenden (weet niet zeker of dit altijd zo is, in elk geval gisteren bij Friends bv) zie ik een 4:3 uitzending (met zwarte balken aan de zijkant dus).
MCE zoom is dan geen optie want die zoomt dan meteen op elk kanaal een stuk in, en ik wil eigenlijk dat ie alleen zoomt als dat nodig is. Weet iemand hier workarounds voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Welk nieuws?

Ziggo kondigt ondersteuning CI+ aan
Ziggo kondigt vandaag officieel aan CI+ te gaan ondersteunen en is daarmee de eerste Nederlandse kabelmaatschappij die het mogelijk maakt om zonder extra settopbox gecodeerde digitale televisie te ontvangen.

Bullocks

[ Voor 90% gewijzigd door Shapeshifter op 01-04-2009 11:23 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:34
Misschien handig voor de mensen die MediaPortal gebruiken.

Ik heb zelf gekozen voor een vista installatie en daarop media portal geinstalleerd. Hier had ik regelmatig codec problemen mee. Vaak werkte het ene wel en het andere weer niet. DXVA problemen etc etc.

Uiteindelijk kale install vista weer gedaan en daarna mediaportal en SAF geinstalleerd.

http://forum.team-mediapo...rs-mediaportal-saf-44614/

Ik ben tot nu toe nog geen enkel bestand tegengekomen wat mediaportal nu niet kan afspelen. DXVA ondersteuning waar het toegelaten wordt (bestanden met ingebakken subs etc.). Wellicht iets wat je kunt proberen mocht je dit soort problemen hebben met je HTPC icm MediaPortal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.Johnny schreef op woensdag 01 april 2009 @ 10:52:
[...]
Even iets anders dan maar; met Ziggo digitaal en een 16:9 scherm zien bijna al mijn zenders er goed uit (wordt 16:9 getoond), behalve Veronica. Die is alleen tijdens de reclame vaak 16:9. Een hoop programma's die ze uitzenden (weet niet zeker of dit altijd zo is, in elk geval gisteren bij Friends bv) zie ik een 4:3 uitzending (met zwarte balken aan de zijkant dus).
MCE zoom is dan geen optie want die zoomt dan meteen op elk kanaal een stuk in, en ik wil eigenlijk dat ie alleen zoomt als dat nodig is. Weet iemand hier workarounds voor?
Ik heb dit probleem ook. Ook bij alle Discovery kanalen, die krijg ik in 4:3 te zien. Dus met zwarte balken links/rechts, boven en onder! Terwijl zenders als NL1/2/3 en alle RTL zenders dan goed beeldvullend zijn.

Het is moeilijk om hier een goede workaround voor te vinden. Het is volgens mij een samenspel tussen de zoomfactor in mediacenter EN je tv-instellingen (auto-zoom, of vaste waarde 16:9 etc).
Ik heb in ieder geval geen instelling/combinatie ontdekt waarmee ik altijd, op iedere zender, een goed beeldvullend resultaat heb.
Ik heb het nu goed ingesteld voor de zenders die ik het meeste kijk. En anders gebruik ik de zoomfactor van mediacenter.

Uiteraard, als iemand een betere workaround heeft, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Shapeshifter schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:14:
Welk nieuws?

Ziggo kondigt ondersteuning CI+ aan
Ziggo kondigt vandaag officieel aan CI+ te gaan ondersteunen en is daarmee de eerste Nederlandse kabelmaatschappij die het mogelijk maakt om zonder extra settopbox gecodeerde digitale televisie te ontvangen.

Bullocks
Dit zou wel meer mogen, het hele voordeel aan de DVB-standaard is dat je niet voor elke scheet een settopbox nodig hebt. En dan vertikken de maatschappijen het nog om het te gebruiken... Ach ja, meer inkomsten voor hun zeker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Phuncz schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:30:
[...]

Dit zou wel meer mogen, het hele voordeel aan de DVB-standaard is dat je niet voor elke scheet een settopbox nodig hebt. En dan vertikken de maatschappijen het nog om het te gebruiken... Ach ja, meer inkomsten voor hun zeker ?
Ik vermoed uit je reactie dat je niet helemaal door hebt wat er gebeurt. Dat er geen settop box meer nodig is, is niet het punt van het nieuws (dat is nu toch ook al zo? ik heb geen settopbox). CI+ werkt alleen voor hardware die ziggo nadrukkelijk goedkeurt. Daar valt je HTPC dus niet onder. Zelfs hele series DVB-C TVs met alphacrypts werken straks niet meer en kunnen dus juist wel een settopbox gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

euh...

werken straks MOGELIJK niet meer. Meer staat er niet hoor.
niemand die het echt zeker weet.

als Ziggo die alphacrypts zou uitschakelen zitten ze met een groot imago/marketing probleem. Er zijn er echt veel van verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
fair enough, ik had verzuimd die nuance te vermelden :)
Maar aangezien de hoofdreden natuurlijk is om "illegale opnames" te gaan verbieden lijkt het mij eigenlijk ook wel logisch dat ze het wel gaan blokkeren. Waarom gaan ze anders naar CI+? Dat settopbox-consumentvriendelijk verhaal is natuurlijk kolder. Een Bravia met Alphacrypt heeft ook geen settopbox nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
lujo schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:37:
[...]

Als je geen versterker nodig hebt (omdat je al een externe hebt staan of geen in je pc wilt)
kan je ook voor andere combinatie kiezen:

Zelf zou ik op dit moment gaan voor:

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H iig een 9300 of een 9400
En dan voor een Intel Core 2 Duo E7400 aangezien die nu goedkoper is dan E7200 of E7300
Intel Pentium Dual-Core E5200 is ook te overwegen, toch 40 euro goedkoper. In combinatie met DXVA speelt die ook alles af.
Speelt een E5200 zonder combinatie van DXVA niet alles af dan? Zou toch gewoon moeten kunnen lijkt mij? Of is dit dan net te krap? Ik speel voornamelijk .mkv (1080P) af via mediaportal met externe subs die dus niet door DXVA afgehandeld worden. Mijn mediacenter boven met een E8400 en 9600GT heeft hier geen problemen mee. Alleen de mediacenter die ik beneden wil gaan bouwen wil ik toch liever voor onboard vid en goedkopere proc. gaan om de prijs wat te kunnen drukken.

[ Voor 2% gewijzigd door keepitfrosty op 01-04-2009 12:58 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
Prince_of_Darkness schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:06:
Wat voor toetsenbord gebruiken jullie voor de HTPC? Ik heb nu een perfect uitziend exemplaar van Trust ( zie hier), maar deze begint het af te laten weten. Waar ik naar op zoek ben is een draadloos toetsenbord met ingebouwde muis / trackball / joystick / touchpad die er een beetje chique uitziet (het liefts zilver, maar zwart kan ook). Het ding ligt tenslotte in de woonkamer. Het enige wat ik tot nu toe gevonden heb is een Logitech DiNovo, maar die zijn asociaal duur voor een toetsenbord. Weten jullie goede alternatieven?
Heb zelf de Dinovo Mini. Werkt uitstekend. Kost ook wat maar zeker het geld waard. Enige waar ik me aan erger is dat het mousepad gedeelte ook gebruikt kan worden als navigatie gedeelte (up,down,lef,right) en die dat niet altijd even goed pakt (zeg maar beetje zoals de xbox 360 controller met zijn vierpuntsdruktoets probleem). Apple wireless keyboard moet toch ook gewoon werken op PC? Helaas geen muisbesturing volgens mij maar wel erg netjes.

[ Voor 5% gewijzigd door keepitfrosty op 01-04-2009 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Iemand die me kan helpen met het volgende probleem

Ik heb een HTPC gebouwd, en die heeft goed gewerkt tot 1 week geleden.

Als ik de mediacenter opstart en een file af speel dan gaat na 1 minuut het scherm op zwart. De audio volgt gauw erna. Ik kan dan helemaal niks doen. Het is geen sleep mode of hibernation, want dat heb ik nooit ingesteld. Het lukt me met gene mogenlijkheid de HTPC 'wakker' te krijgen. Vreemde is dat de fans nog wel draaien en de machine gewoon stroom krijgt, maar niks meer doet. Als ik de HTPC dan hardhandig uitzet en opnieuw opstart dan valt ie uit, en moet ik weer de powerknop indrukken. Somds boot hij dan door naar windows, maar vaak moet ik meedere keren de power eraf halen voordat ie een keer doorboot naar Windows. Dus lijkt het mij dat de voeding het niet meer trek.

Als ik de recovery CD van Vista in de drive stop en een memory check draai loopt ie naar verloop van tijd vast. Volgens een collega kan het ook het moederbord zijn.

Ook heb ik geprobeerd in safemode op te starten, maar dan loopt ie ook vast. ik weet dat safemode effe kan duren, maar na 15 minuten loopt het ding gewoon vast.

De specs:
Shuttle SG33G5M
GigaByte GV-RX26P512H,512MB, GDDR2, PCI Express x16
Intel Core 2 Duo E8400 3 00GHz 1333MHz 6MB
LG GGC-H20L Sata
OCZ 1GB DDR2 PC2-6400
Samsung Spinpoint F HD502IJ 500GB 16Mb

Iemand nog andere iedeen of suggesties? Ik heb een andere voeding gevonden op het werk en ga dat even proberen, en sowieso heb ik garantie, maar hoop op een super suggestie die het probleem misschien snel kan fixen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door FrankGuthrie op 01-04-2009 13:40 ]

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

.Johnny schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:43:
[...]

Ik vermoed uit je reactie dat je niet helemaal door hebt wat er gebeurt. Dat er geen settop box meer nodig is, is niet het punt van het nieuws (dat is nu toch ook al zo? ik heb geen settopbox). CI+ werkt alleen voor hardware die ziggo nadrukkelijk goedkeurt. Daar valt je HTPC dus niet onder. Zelfs hele series DVB-C TVs met alphacrypts werken straks niet meer en kunnen dus juist wel een settopbox gaan aanschaffen.
Als Belg ben ik niet op de hoogte van de Nederlandse kabeldistributie en uit het gequote bericht haalde ik eruit dat dmv. CI+ ondersteuning het nu juist wél mogelijk was zonder settopboxes te werken. Mijn excuses :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Phuncz schreef op woensdag 01 april 2009 @ 13:46:
[...]

Als Belg ben ik niet op de hoogte van de Nederlandse kabeldistributie en uit het gequote bericht haalde ik eruit dat dmv. CI+ ondersteuning het nu juist wél mogelijk was zonder settopboxes te werken. Mijn excuses :)
Dat kon je dan inderdaad niet weten en de persverklaring van Ziggo zelf doet ook anders vermoeden :)

Ik denk dat shapeshifter dat ook bedoelt met "bullocks"

[ Voor 6% gewijzigd door .Johnny op 01-04-2009 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

.Johnny schreef op woensdag 01 april 2009 @ 12:25:
fair enough, ik had verzuimd die nuance te vermelden :)
Maar aangezien de hoofdreden natuurlijk is om "illegale opnames" te gaan verbieden lijkt het mij eigenlijk ook wel logisch dat ze het wel gaan blokkeren. Waarom gaan ze anders naar CI+? Dat settopbox-consumentvriendelijk verhaal is natuurlijk kolder. Een Bravia met Alphacrypt heeft ook geen settopbox nodig.
denk dat zenders als Film1 enzo op een gegeven moment wel op zwart gaan. Maar 'gewone' zenders, zie niet goed in waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

.Johnny schreef op woensdag 01 april 2009 @ 13:57:
[...]

Dat kon je dan inderdaad niet weten en de persverklaring van Ziggo zelf doet ook anders vermoeden :)

Ik denk dat shapeshifter dat ook bedoelt met "bullocks"
Yup, dat was wat ik bedoelde. Langzamerhand wordt het een beetje een vermoeiende kwestie. Opta die concurrentie belooft, maar wat eeuwig uitblijft. Vervelende monopolische TV-maatschappijen die steeds meer hun macht misbruiken om de consument te betuttelen en te beperken in hun mogelijkheden (beetje wat de overheid tegenwoordig ook doet).Het is gewoon niet leuk meer om early adopter te zijn...

[ Voor 26% gewijzigd door Shapeshifter op 01-04-2009 14:44 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 22:29

antipode

-=Got is in the details=-

Prince_of_Darkness schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:06:
Wat voor toetsenbord gebruiken jullie voor de HTPC? Ik heb nu een perfect uitziend exemplaar van Trust ( zie hier), maar deze begint het af te laten weten. Waar ik naar op zoek ben is een draadloos toetsenbord met ingebouwde muis / trackball / joystick / touchpad die er een beetje chique uitziet (het liefts zilver, maar zwart kan ook). Het ding ligt tenslotte in de woonkamer. Het enige wat ik tot nu toe gevonden heb is een Logitech DiNovo, maar die zijn asociaal duur voor een toetsenbord. Weten jullie goede alternatieven?
Zoek eens op de logitech mediaboard pro. Deze is in principe gemaakt voor ps3, maar werkt ook op windows. Ik heb hem zelf ook en werkt echt uitstekend (zit op 4 meter afstand van tv). Bijkomend voordeel, kost je hooguit 45 euro (zie pricewatch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkyDoodle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07-2024
Ik heb sinds een paar dagen mijn systeem up & running, maar nu vallen de prestaties me eigenlijk wel een beetje tegen. En daar bedoel ik in het byzonder de HD prestaties. Ik draai windows 7 met de volgende config:

MSI Media Live Diva 5.1(AMD 780M- M-ATX-S.AM2/AM3)
AMD Phenom X4 9650 (AM2+ - Hypertrans) 2,4 BOX
Western Digital 1 TB 10EACS (SATA300 - 16 MB)
Silverstone SST-GD02B Zwart (M-ATX - Desktop)
PC2-6400 - 1 GBx2 - DDR2 - OCZ Gold XTC 2K C5
450 Watt PSU - Corsair VX

Ik maak dus gebruik van mijn on board videokaart en het zou dus erg fijn zijn de GPU te gebruiken. Nu weet ik alleen niet wanneer ik dat kan activeren. Iemand enige suggesties hoe ik het meeste rendement uit mijn systeempie kan pakken? :) Verder ben ik erg blij met de set, behalve dan dat ik GEEN fatsoenlijk stille koeler kan plaatsen. De Ninja past helaas niet. De dvd-tray zit echt hinderlijk in de weg. Misschien dat hier meer mensen zijn met dezelfde kast als ik. Welke koeler gebruiken jullie?

HT-addict in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:58
Zelf denk ik dat ik van plan ben om de volgende samenstelling aan te schaffen:
http://www.salland.eu/?badv=133 Dat is de HTPC van PC Advies.

Deze zet ik beneden in de woonkamer en sluit hem aan op de HDtv via HDMI kabel.
Oke prima... so far so good.

Nu heb ik boven in de slaapkamer ook een HDtv en daar wil ik de mediacenter ook op aansluiten en vanuit deze kamer ook bedienen. Heb topics aardig doorgestruind, ook zeker meer te weten gekomen alleen helaas niet op dit punt.

Iemand een tactische oplossing of wordt het gewoon een gat in het plafond, kabel doortrekken en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Kabelverbinding is voor HDTV wel vrij cruciaal, maar je kan veel doen met andere oplossingen. Zowiezo is enkel voor een eventuele HDMI een kabel nodig waar je beeld en geluid door gaat, de rest kan je via wireless/RF/Bluetooth oplossen.

En anders gewoon een stream player voor daar ? Een Popcorn Hour of iets dergelijks dat via netwerk speelt zou wel handig zijn, tenzij je ook effectief wil gaan opnemen en dergelijke. Het ligt er maar eigenlijk aan wat je EXACT wil gaan doen in je slaapkamer naast "andere dingen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
PaulBloem schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:29:

<knip>

Nu heb ik boven in de slaapkamer ook een HDtv en daar wil ik de mediacenter ook op aansluiten en vanuit deze kamer ook bedienen. Heb topics aardig doorgestruind, ook zeker meer te weten gekomen alleen helaas niet op dit punt.

Iemand een tactische oplossing of wordt het gewoon een gat in het plafond, kabel doortrekken en klaar?
Misschien is Linksys DMA 2100 (nu voor 66 euro pricewatch) of DMA 2200 (nu voor 82 euro pricewatch) iets voor je.

Er zijn wat beperkingen (klein voorbeeldje, losse ondertitels afspelen doen ze niet.), maar dat kan je makkelijk op internet vinden en overwegen of het wat voor je is. Het werkt alleen met Microsoft Media Center. Dus niet met Media Portal en dergelijke. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Eindelijk mijn htpc binnen... Maar hij doet het niet. Geen beeld, piepjes, niks.
Nu zie ik dat er hier wel wat mensen zijn met de Antec NSK1480. Ik zie dat er een pinnetje mist van de voedingstekker van deze kast. Het draadje zit er ook niet aan. Het gaat om pin 20, een -5v pin. Is deze cruciaal voor het moederbord? Ik heb totaal geen verstand van electronica... Op het bord (Gigabyte e7aum-ds2h) zit wel een pinnetje...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Laatst online: 14:37
Vanochtend heb ik nietsvermoedend een floppyDTV en een Alphacrypt besteld, die inmiddels al onderweg naar mijn brievenbus zijn.
Nu lees ik dus net dat Ziggo CI+ gaat introduceren, wat dus niet gaat werken met de floppyDTV. Nu ben ik dus even in paniek: heb ik nu 260 euro in de sloot geflikkerd?

Nu ik even weer rustig nadenk, zijn er eigenlijk twee opties:

1. De kaarten terugsturen onder het mom van 8 dagen afkoelperiode. Hiermee weet ik zeker dat ik voorlopig geen TV kan kijken met mijn net in elkaar gekluste htpc. Immers wordt de instantie achter de CI+ standaard onder druk gezet door de kabelleveranciers om hun standaard niet te laten gebruiken door PC-gerelateerde fabrikanten, om te voorkomen dat consumenten beelden kunnen opnemen. Daarmee lijkt de kans dat er een floppyDTV-achtige kaart voor CI+ komt op korte termijn klein, en kan ik voorlopig, of misschien wel nooit TV kijken en opnemen via mijn HTPC.

2. De kaarten houden, zodat ik nu TV kan kijken en op kan nemen via mijn HTPC. De vraag is echter hoe lang dit nog kan. Op hardware.info heb ik echter gelezen dat de fabrikant van de alphacrypt kaartjes heeft laten weten dat er minstens 200.000 kaarten zijn verkocht in Nederland. Aangezien de kaarten niet bruikbaar zijn in UPC-gebied, wordt het grootste gedeelte van deze kaarten waarschijnlijk in Ziggo-gebied gebruikt. Als Ziggo de CI-stekker er uit trekt, dan zullen er ontzettend veel ontevreden klanten zijn. Niet alleen htpc-gebruikers, maar ook consumenten met oudere, door Ziggo ondersteunde Panasonic en Nokia-settopboxen, die niet met CI+ signaal overweg kunnen. De vraag is dus of ze dit werkelijk gaan doen.

Dilemma: zal ik de kaartjes terugsturen of zal ik ze houden?

-edit-

Update: reactie van Ziggo: http://www.hardware.info/...t_wordt_niet_gesaboteerd/

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenTheStig op 01-04-2009 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Nu online
Is CI+ niet backwards compatible met CI? M.a.w.: kan het niet zo zijn dat Ziggo CI blijft onderstuenen?

En verder: binnekort moet er meer concurrentie op de kabel, meen ik mij te herinneren, dus kan ik dan ook kiezen voor Casema bijvoorbeeld? waar FloppyDTV nog wel blijft werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ja hoor kies jij maar voor Casema straks............... |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Laatst online: 14:37
http://www.ziggoziet.nl/jesse/

Ziggo promoot hier het gebruik van hdtv :?
Ik begrijp er echt helemaal niets meer van.... Wat willen ze nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Zullen we het topic een beetje zuiver houden en de hele Ziggo (CI+) kwestie aan dit topic overlaten:
AlphaCrypt binnenkort op zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:58
Phuncz schreef op woensdag 01 april 2009 @ 17:32:
Kabelverbinding is voor HDTV wel vrij cruciaal, maar je kan veel doen met andere oplossingen. Zowiezo is enkel voor een eventuele HDMI een kabel nodig waar je beeld en geluid door gaat, de rest kan je via wireless/RF/Bluetooth oplossen.

En anders gewoon een stream player voor daar ? Een Popcorn Hour of iets dergelijks dat via netwerk speelt zou wel handig zijn, tenzij je ook effectief wil gaan opnemen en dergelijke. Het ligt er maar eigenlijk aan wat je EXACT wil gaan doen in je slaapkamer naast "andere dingen" :)
lujo schreef op woensdag 01 april 2009 @ 17:54:
Misschien is Linksys DMA 2100 (nu voor 66 euro pricewatch) of DMA 2200 (nu voor 82 euro pricewatch) iets voor je.
Er zijn wat beperkingen (klein voorbeeldje, losse ondertitels afspelen doen ze niet.), maar dat kan je makkelijk op internet vinden en overwegen of het wat voor je is. Het werkt alleen met Microsoft Media Center. Dus niet met Media Portal en dergelijke. Succes.
In principe is boven in de slaapkamer het kijken van video van op de HTPC voldoende. Opnemen en dergelijke gebeurt beneden wel. Gamen etc. gebeurt op een andere pc dus dat is ook geen punt.

Oke dit zijn wel goede ideeën, zat al een beetje in die richting.. maar de bevestiging is zeker altijd prettig. Dan ga ik deze dingen even verder exploren.
Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 07:32

Willem2

Ω is futile

[...]

Ack? Ter vergelijking: ik heb het simpel gehouden (en toch behoorlijk stil) en ben voor een Media Center dat op Vista Premium draait zo'n 350€ kwijt (op basis van het bekende 780G gigabyte bordje). Daar komt nog wel 320€ bij voor 2x FloppyDTV met CAM kaarten. Sky is the limit natuurlijk, maar als je goedkoop wilt beginnen kan dat heel best. 2x digitale TV om mee te starten kun je ook prima achterwege laten en eerst voor 50€ met 1 analoge tuner beginnen.

Dus ook als je 13 bent kan een veelzijdige HTPC prima in je bereik liggen! Hoewel ik geen idee heb wat iemand van 13 tegenwoordig zoal te besteden heeft... :-)

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Willem2 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:05:
[...]

Ack? Ter vergelijking: ik heb het simpel gehouden (en toch behoorlijk stil) en ben voor een Media Center dat op Vista Premium draait zo'n 350€ kwijt (op basis van het bekende 780G gigabyte bordje). Daar komt nog wel 320€ bij voor 2x FloppyDTV met CAM kaarten. Sky is the limit natuurlijk, maar als je goedkoop wilt beginnen kan dat heel best. 2x digitale TV om mee te starten kun je ook prima achterwege laten en eerst voor 50€ met 1 analoge tuner beginnen.

Dus ook als je 13 bent kan een veelzijdige HTPC prima in je bereik liggen! Hoewel ik geen idee heb wat iemand van 13 tegenwoordig zoal te besteden heeft... :-)
Maar je bent 13 zonder inkomen, neeh. Nouja is misschien wat voor de toekomst, of toch een macbook pro ;)
Want tja, die kan ik misschien voor mijnverjaardag krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Laatst online: 14:48
HenkyDoodle schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:05:
... Verder ben ik erg blij met de set, behalve dan dat ik GEEN fatsoenlijk stille koeler kan plaatsen. De Ninja past helaas niet. De dvd-tray zit echt hinderlijk in de weg. Misschien dat hier meer mensen zijn met dezelfde kast als ik. Welke koeler gebruiken jullie?
Ik ben momenteel bezig met een zelfbouw project in een oude dvd-recorder aangezien kasten met h<10cm moeilijk zijn te vinden voor een normale prijs. Heb de Silverstone NT07 koeler besteld omdat die maar 3,1 cm hoog is en relatief stil volgens gevonden recensies. Heb momenteel alleen nog maar het mobo, de rest komt pas na het weekend, dus kan je nog niet uit eigen ervaring vertellen hoeveel geluid er vanaf komt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoodlum77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 10:18
Ik heb dit ook al in het topic "energie zuinige moederborden"geplaatst.

Gezien het hier een HTPC/NAS welke energie zuinig betreft, zou ik ook graag jullie mening willen over mijn aan te schaffen systeem.

Is dit voldoende voor wat ik wil.

Dit is de post uit andere topic:
Wat ga ik met de PC doen.

HTPC: Films (MKV/BluRay/DVD) muziek
NAS: RAID5 backup van de films, muziek, fotos etc
downloaden. Torrents en Usenet(Unrar en PAR)

Beeld en geluid moet via HDMI naar mijn versterker gaan, nu Marantz 5001, dit wordt in april de Onkyo 607 of de nieuwe pioneer. Deze laatste ondersteunen DTS-HD etc. Dus dit moet zeker via de PC naar de versterker gaan. Beeld moet 24P ondersteunen, de TV wordt ook eind april vervangen door een Samsung 50B850. De huidige samsung gaat naar de slaapkamer. Zal ook al aardig in energie schelen, huidige tv(samsung 42Q7h) is niet heel zuinig. De pc zal dan ook naar de slaapkamer moeten streamen, richting TVIX6500a.

De PC wil ik op afstand ( op het werk, bij vrienden etc) kunnen benaderen en bedienen.

Op basis van de reacties hier heb ik het volgende systeem in gedachte.

# Product Prijs Subtotaal
1 AMD Athlon X2 5050e € 54,34 € 54,34
1 Antec Fusion Remote Zwart € 127,85 € 127,85
1 Asrock A790GMH/128M € 79,- € 79,-
1 Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G € 32,99 € 32,99
3 Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB € 81,- € 243,-
Importeren Totaal € 537,18

Het OS zal waarschijnlijk een windows variant worden, tips graag
Voor het HTPC gedeelte wil ik XBMC draaien.

Het is al weer een tijd geleden dat ik een PC heb samengesteld.Game voornamelijk op mijn xbox360 en films kijk ik op de TVIX6500, alleen gaat deze nu naar de slaapamer met de samsung PS42Q7h.Dus ik zou graag jullie mening willen over dit systeem. Qua verwacht verbuik, redt ik met deze specs mijn doelstellingen(denk zelf van wel) etc

Qua voeding heb ik ook geen idee, volgens mij zou de antec 380W earth nog iets moeten voldoen.

Graag jullie tips en suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion

d-motion

zow... en dan nu...

Willem2 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:05:
[...]

Ik heb ook niet gezegt dat je gelijk een mediacenter(HTPC) van +€1500 euro moet kopen.

Je kunt zoals je hierboven idd zegt gewoon een 'instap' HTPC bouwen voor minder.('instap' betekend niet minder of niet een goede!!!) Het is maar net wat je er mee wilt, in hoeverre de HTPC af moet zijn en hoeveel je er aan uit wilt geven.

Zoals ik schetste... Ik heb een HTPC die voor mij af is en in princiepe de komende jaren niet hoef te vervangen of uit te breiden (tenzij ik extra functionaliteit zou willen ivm opnemen en kijken van digitale kabel maar hier wacht ik zelf nog even mee totdat mijn HDD recorder kapot gaat en de markt een beetje gestabiliseerd is). Voor mij was de insteek : Probleemloos HD-Films kunnen kijken, stil, en voor de vrouw in een acceptabele vormgeving. In mijn geval speelde geld een kleine rol (ik heb er ook voor moeten sparen hoor!).

Wat ik trouwens hier heel veel zie:

Een voeding met een ventilator.
Waarom zou je toch een ventilator willen in je voeding? Deze maakt, hoe stil dan ook, nog steeds geluid. Kosten spelen natuurlijk wel een rol maar het vervangen van je voeding door een fanloze versie maakt je HTPC toch echt een heel stuk stiller.

Hoeveel mensen hebben hier een fanless voeding in de HTPC zitten?

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Onzin, er bestaan genoeg voedingen met ventilator die je niet hoort. Zeker onder de lichte HTPC belasting. Elke harde schijf die draait zal je daar bovenuit horen.
En daarbij, een fanless voeding, heeft eigenlijk ook wat airflow nodig. Dus dan moet je elders weer een fan plaatsen.

Daarbij zijn goede fanless voedingen een stuk duurder.

[ Voor 10% gewijzigd door psy op 03-04-2009 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Precies, alle passief gekoelde hardware rekent op een airflow die de case dan regelt.
Dus hoe meer passief gekoelde spullen je neemt hoe belangrijker de casefans weer worden.
Daar moet je dan een balans in vinden.

Persoonlijk heb ik dan liever een voeding die temperatuurgeregelde en stille fans heeft en stille casefans dan al mijn hardware passief en dan meer casefans moeten toevoegen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Hoodlum77 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 08:42:
Ik heb dit ook al in het topic "energie zuinige moederborden"geplaatst.

Gezien het hier een HTPC/NAS welke energie zuinig betreft, zou ik ook graag jullie mening willen over mijn aan te schaffen systeem.

Persoonlijk lijkt Windows Vista 64-bit Home Premium of Ultimate de betere keuze om de volgende redenen:
- betere power management, je kan dus nog meer stroom besparen dan bv. met XP
- laatste nieuwe Media Center, kan maar nuttig zijn
- 64-bit want je hebt 4GB RAM en XP 64-bit is voor niets goed

Totdat Windows 7 er is natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Is 64 bit inmiddels bugvrij te gebruiken met betrekking tot de verschillende software die wij zoal gebruiken? Ik vind 4 GB in een htpc nogal overbodig en ik vind de meerwaarde van Vista 64 bit dan ook nogal magertjes t.o.v. 32 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 18:46
Gonadan schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 09:44:
Ik heb proberen te zoeken naar ervaringen met het bouwen van een HTPC met Linux als OS.
Het lijkt er echter op dat bijna iedereen in dit topic een Windows gebaseerde HTPC heeft.
Waarom is dat? Is het echt niet lekker werkend te krijgen met Linux? Te veel gezeur met codes?

Zelf lijkt het mij ideaal, Linux met XBMC of MythTV, al zie de laatste er wat minder goed uit.
Windows is gewoon te duur wat dat betreft en Linux kan je ook nog lekker op de commandline beheren.

Heeft iemand hier wat over te zeggen? Ik ben zeker van plan een HTPC te gaan maken maar de richting hangt wel enigzins af van het OS at gebruikt moet worden. :)
Wilde hier toch nog even op inhaken na de laatste ontwikkelingen bij xbmc eens even bekeken te hebben. Een HTPC op basis van linux icm xbmc lijkt inmiddels een stuk interresanter te zijn geworden.
XBMC heeft (als je nvidia hebt) inmiddels VDPAU (hardware versnelling voor hd content) en er zijn verschillend tv frontends ontwikkeld.
Ook is er een unified pvr frontend in ontwikkeling die als tv client kan dienen voor o.a. mythtv, linux vdr, mediaportal tv server en zelfs voor een dreambox!

Toch wel weer leuk he?
En als je dan ff wat screens bekijkt op bijv: http://www.aeonproject.com/ :9~ :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Je moet wel een ontzettende Linux freak zijn om je vrouw te willen overtuigen om af te stappen van Mediacenter en daarvoor in de plaats Linux met de daarbij horende software te gaan gebruiken. Ik heb werkelijk geen idee hoe dat is, maar ik DENK dat dat toch tegen gaat vallen :)

Als ik trouwens die link bekijk en de screens, dan denk ik maar een ding, wat een verschrikkelijk drukke interface :|
Gaat bijna meer om vormgeving dan om de inhoud.

[ Voor 23% gewijzigd door psy op 03-04-2009 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:30

Sr_Ogel

Klop klop klop

Sinds kort heb ik hier ook XBMC als dedicated htpc draaien, hiervoor altijd via de xbmc via de xbox gebruikt. Ben zeer tevreden over het pakket en voormamelijk de volledigheid en de eenvoud van het geheel. Wat betreft de skins van xbmc, Niet elke skin is even gebruiksvriendelijk, bij veel skins wordt alleen gekeken naar het gelikt weergeven van fanart van films en series en is het gebruiksgemak bijna bijzaak. Gelukkis is niet elke skin zo, de standaard PM3.HD skin heeft ook de fanart maar is wel eenvoudig en logisch opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RFdeGroot schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:09:
Wilde hier toch nog even op inhaken na de laatste ontwikkelingen bij xbmc eens even bekeken te hebben. Een HTPC op basis van linux icm xbmc lijkt inmiddels een stuk interresanter te zijn geworden.
XBMC heeft (als je nvidia hebt) inmiddels VDPAU (hardware versnelling voor hd content) en er zijn verschillend tv frontends ontwikkeld.
Ook is er een unified pvr frontend in ontwikkeling die als tv client kan dienen voor o.a. mythtv, linux vdr, mediaportal tv server en zelfs voor een dreambox!

Toch wel weer leuk he?
En als je dan ff wat screens bekijkt op bijv: http://www.aeonproject.com/ :9~ :9~ :9~
Aeon vind ik te druk maar VDPAU ondersteuning voor XBMC is alsof er en een engeltje in mijn oren brult.
Wat een geweldig nieuws! *O*
Ik was toch al van plan een 9300/9400 bord te halen.
psy schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:40:
Je moet wel een ontzettende Linux freak zijn om je vrouw te willen overtuigen om af te stappen van Mediacenter en daarvoor in de plaats Linux met de daarbij horende software te gaan gebruiken. Ik heb werkelijk geen idee hoe dat is, maar ik DENK dat dat toch tegen gaat vallen :)

Als ik trouwens die link bekijk en de screens, dan denk ik maar een ding, wat een verschrikkelijk drukke interface :|
Gaat bijna meer om vormgeving dan om de inhoud.
Je moet je wel ontzettend blind gestaard hebben op Windows of een Linux aversie hebben om dat soort opmerkingen te maken. :') :z ;)
Verdiep je er eerst eens in, XBMC is standaard ontzettend gebruiksvriendelijk. Zo zijn er nog tig andere softwareopties. Hoe druk hij is hangt van de skin af, tot nu toe vind ik de standaard het mooist.

En als je een goede HTPC bouwt ziet je vriendin helemaal niets van het OS.
Het enige wat lastig is is het afspelen van gecodeerde blu-ray films. Dat kan linux niet on-the-fly.
Daarbuiten zijn er ook mensen die liever niet een illegale windows gebruiken als er een lichter, flexibeler en gratis OS op kan. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 03-04-2009 11:14 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 11:14:

Verdiep je er eerst eens in, XBMC is standaard ontzettend gebruiksvriendelijk. Zo zijn er nog tig andere softwareopties. Hoe druk hij is hangt van de skin af, tot nu toe vind ik de standaard het mooist.
Mooi is XBMC wel maar logisch/gebruikersvriendelijk toch niet echt, je komt vrij snel een een brij van instellingen terecht. Ik ben al zo'n zes jaar met HTPCs aan het klooien (Linux, Mac en Windows - Plex, MediaPortal, XBMC, EyeTV, GBPVR, Meedio, MythTV, Linux MCE) maar in mijn ervaring met vrouw & kids zijn er maar twee echt WAF-proof media centers en dat zijn Front Row en Media Center.

Helaas kan je met Front Row bijna niets (geen TV, en door een muziek collectie van >200 albums navigeren is hopeloos). Voor de tweaker is Media Center niet zo interessant omdat er niet zoveel aan te versleutelen valt, maar als kant-en-klaar produkt voor de basis (TV, fotos, muziek) is er nog niets dat qua eenvoud en stabiliteit in de buurt komt.
Daarbuiten zijn er ook mensen die liever niet een illegale windows gebruiken als er een lichter, flexibeler en gratis OS op kan. ;)
Overdrijven is ook een vak - ik draai al 2 jaar Vista MC (& Media Portal) op een E2140 met 1 GB - hoe veel lichter/goedkoper wil je het hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Gonadan schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 11:14:
[...]

Aeon vind ik te druk maar VDPAU ondersteuning voor XBMC is alsof er en een engeltje in mijn oren brult.
Wat een geweldig nieuws! *O*
Ik was toch al van plan een 9300/9400 bord te halen.

[...]

Je moet je wel ontzettend blind gestaard hebben op Windows of een Linux aversie hebben om dat soort opmerkingen te maken. :') :z ;)

En als je een goede HTPC bouwt ziet je vriendin helemaal niets van het OS.
Het enige wat lastig is is het afspelen van gecodeerde blu-ray films. Dat kan linux niet on-the-fly.
Met de nukken van Windows heb ik in de afgelopen 15 jaar leren leven. Nu zit ik dus in het stadium, Linux, whatever!... waarom zou ik me gaan verdiepen in een nieuw OS als Windows het al goed genoeg doet? We hebben het over een geheel ander OS, niet alleen andere HTPC software. Ik ben dagelijks al genoeg bezig met software.... ik ga me in mijn spaarzame tijd die ik nog voor mezelf heb zeker niet ook nog eens vastbijten in Linux. Want daarmee haal ik me gegarandeerd weer de nodige extra dagen/weken/maanden werk op mijn hals :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Tja, dan houd het op he?

De meeste mensen echter die zichzelf 'tweaker' noemen vinden het juist leuk om een nieuw os te verkennen... maar ach, iedereen moet het ook voor zich weten.
Ik heb veel ervaring met allerlei linux distro's en ook met windows en ik kan je vertellen uit eigen ervaring dat linux echt niet zo ingewikkeld is. Het kost uiteraard alleen tijd om er in thuis te raken, maar dat geld ook voor bijv osx.

Maar goed, om een beetje on-topic te blijven (het gaat immers om de toepasbaarheid op htpc) als je het goed inricht merk je er niets van dat xbmc op linux draait.
Sterker nog, er is geen ander systeem/software pakket te verkrijgen wat een meer 'apparaat' gevoel kan geven aan vrouw en kids als een juist geinstalleerde xbmc op linux, check de live-cd van xbmc maar eens.
Nadeel van vmc en mediaportal blijf ik vinden dat je gewoon overal in merkt dat je met een pc te maken hebt. Dat toch af en toe een muis of keyboard aangesloten moet worden etc. als je het over waf hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
d-motion schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 08:55:

<knip>

Wat ik trouwens hier heel veel zie:

Een voeding met een ventilator.
Waarom zou je toch een ventilator willen in je voeding? Deze maakt, hoe stil dan ook, nog steeds geluid. Kosten spelen natuurlijk wel een rol maar het vervangen van je voeding door een fanloze versie maakt je HTPC toch echt een heel stuk stiller.

Hoeveel mensen hebben hier een fanless voeding in de HTPC zitten?
Wat de rest zegt, warmte moet hoe dan ook afgevoerd worden. Dus extra casefans zijn dan verplicht.
Ik heb zelf Be Quiet Straight Power 350W (E6) en ik hoor hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
lujo schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:06:
[...]

Wat de rest zegt, warmte moet hoe dna ook afgevoerd worden. Dus extra casefans zijn dan verplicht.
Ik heb zelf Be Quiet Straight Power 350W (E6) en ik hoor hem niet.
Is niet helemaal waar, als je een HXF case neemt kun je volledig zonder fans werken:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/smartImageShow.php?image=C33-01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

psy schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:06:
Is 64 bit inmiddels bugvrij te gebruiken met betrekking tot de verschillende software die wij zoal gebruiken? Ik vind 4 GB in een htpc nogal overbodig en ik vind de meerwaarde van Vista 64 bit dan ook nogal magertjes t.o.v. 32 bit.
Het ligt eraan wat je ermee doet maar ik gebruik het hier icm. MPC-HC en CoreAVC zonder problemen. 4GB voor een gemiddelde HTPC is idd niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
RFdeGroot schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 10:09:
[...]

Toch wel weer leuk he?
XBMC kan je toch ook op Windows gebruiken. Waarom zou je voor Linux kiezen afgezien van het feit dat het gratis is.
Zijn er voordelen als XBMC op Linux werkt ipv Windows?

En dat VDPAU is blijkbaar alleen voor Linux. Is hardware versnelling voor hd content op Windows met XBMS nog niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
kaajee schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:09:
[...]

Is niet helemaal waar, als je een HXF case neemt kun je volledig zonder fans werken:
[afbeelding]
Ja klopt kaajee, maar dan is nog de vraag hoeveel wil je voor zo'n kast uitgeven. Vind je het een mooi HTPC kast enz. Overigens wat "lichtere" hardware kan je ook in een goedkopere kasr stoppen en ook zonder fans laten werken. Het is maar wat je wilt. Ik kies zelf altijd voor wat koeling middels fans, als ze toch niet hoorbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Om de discussie over XBMC als volwaardige vervanger van Mediacenter meteen ten einde te brengen... ondersteunt deze FloppyDTV?

Nee! Sterker nog, zelfs geen tv tuner... geen PVR functies.

Hoe kan je dat dan in hemelsnaam beschouwen als volwaardige HTPC software??

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 03-04-2009 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04

nwagenaar

God, root. What's the differen

lujo schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:22:
[...]

XBMC kan je toch ook op Windows gebruiken. Waarom zou je voor Linux kiezen afgezien van het feit dat het gratis is. Zijn er voordelen als XBMC op Linux werkt ipv Windows?
De Linux versie is vele malen sneller dan de Windows versie. Het lijkt misschien raar, maar dit lijkt te komen door het gebruik van de SDL en OpenGL libraries in XBMC.

Zelf gebruik ik Xubuntu 8.04 en heb de SVN apt-sources van XBMC in gebruik. Tot op heden geen spijt gehad van XBMC. Sinds kort maak ik gebruik van de smoothvideo repo met onorme leuke features (Correcte weergave van 24P titels, VDPAU, etc, etc). Verder maak ik gebruik van VDR 1.7.0 voor het kijken van TV (DVB-T en DVB-S2 via budget devices) en via mijn MCE afstandsbediening kan ik switchen tussen XBMC en de VDR-frontend (in mijn geval Xine-vdpau en de Xine-VDR plugin). Tevens heb ik ook nog een MediaMVP in de slaapkamer staan waarmee ik films en TV kan kijken.
En dat VDPAU is blijkbaar alleen voor Linux. Is hardware versnelling voor hd content op Windows met XBMS nog niet mogelijk?
VDPAU is volgens mij aanwezig op alle non-MS besturingssystemen. En volgens mij heeft de WIN32 build beperkte hardware versnelling bij het afspelen van HD content.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
psy schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:33:
Om de discussie over XBMC als volwaardige vervanger van Mediacenter meteen ten einde te brengen... ondersteunt deze FloppyDTV?

Ten eerste omdat niet iedereen op tv via de htpc zit te wachten en dan xbmc kan wel degelijk als tv client gebruikt worden in een server/client config.
Tja, dat mediacenter als dit soort opstellingen niet kent lijkt me eerder een beperking van mediacenter.

Maar goed, ik ben met je eens dat op dit moment als tv kijken je primary focus voor je htpc is dat xbmc misschien dan niet de handigste keuze is (komt komende tijd wel verandering in verwacht ik als die unified pvr client klaar is).
Ik zou dan idd eerder geneigd zijn naar mediaportal (wat ik overigens momenteel zelf ook gebruik hoor)

Mediacenter van microsoft vind ik eerlijk gezegd een beetje heel erg beperkt kwa mogelijkheden, dat is voor mij zowieso geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Hoodlum77 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 08:42:

Beeld en geluid moet via HDMI naar mijn versterker gaan, nu Marantz 5001, dit wordt in april de Onkyo 607 of de nieuwe pioneer. Deze laatste ondersteunen DTS-HD etc. Dus dit moet zeker via de PC naar de versterker gaan. Beeld moet 24P ondersteunen, de TV wordt ook eind april vervangen door een Samsung 50B850.

Graag jullie tips en suggesties
Aan de hand van je eisen, en dan voornamelijk dat je geluid via HDMI naar je versterker wil doorsturen zou ik niet voor een AMD oplossing kiezen. 780G kan in ieder geval maar 2 kanaals via hdmi doorsturen. 790 Zal niet veel anders zijn ga ik vanuit. Analoog kunnen ze wel 8 kanaals doorsturen.

Nvidia 8200 (voor AMD) kan via hdmi wel 8 kanaals geluid doorvoeren, maar dan als LPCM (ongecodeerd).
Dus je zou middels je processor DTS-HD of Dolby TrueHD kunnen laten "decoderen" naar LPCM en dan door HDMI als 8 kanaals (7.1) doorsturen.

Voor AMD oplossing is hoe dan ook een Phenom cpu aan te raden vanwege extra features (deinterlacing en dergelijke). daarvoor is HT 3.0 nodig en die vind je alleen bij Phenoms. Volgens mij heeft AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition ook een HT 3.0 maar dat is niks anders dan een uitgeklede Phenom, die Athlon wordt genoemd.

Nvidia 9300/9400 (voor Intel) is nog beter oplossing. Wel wat duurder (zie pricewatch voor Asus en MSI beide 9300 en Gigabyte 9400). In combinatie met een E7400 heb je een prima en uptodate oplossing.

Wil je echter rechtreeks DTS-HD of DolbyTrueHD rechtreeks (dus zonder "decoderen" naar LPCM) willen doorsturen kijk dan even naar kaartjes zoals ASUS Xonar HDAV1.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dreamvoid schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:18:
Mooi is XBMC wel maar logisch/gebruikersvriendelijk toch niet echt, je komt vrij snel een een brij van instellingen terecht. Ik ben al zo'n zes jaar met HTPCs aan het klooien (Linux, Mac en Windows - Plex, MediaPortal, XBMC, EyeTV, GBPVR, Meedio, MythTV, Linux MCE) maar in mijn ervaring met vrouw & kids zijn er maar twee echt WAF-proof media centers en dat zijn Front Row en Media Center.

Helaas kan je met Front Row bijna niets (geen TV, en door een muziek collectie van >200 albums navigeren is hopeloos). Voor de tweaker is Media Center niet zo interessant omdat er niet zoveel aan te versleutelen valt, maar als kant-en-klaar produkt voor de basis (TV, fotos, muziek) is er nog niets dat qua eenvoud en stabiliteit in de buurt komt.
Moeten vrouw en kids ook in de instellingen dan? Dat is niet mijn intentie.
Het gaat dan puur om afspelen, daar is XBMC erg simpel in vind ik.
Probleem met instellingen is niet mijn ervaring, wel zal ik meteen toegeven dat MC gewoon erg simpel en recht-toe-recht-aan is.
Overdrijven is ook een vak - ik draai al 2 jaar Vista MC (& Media Portal) op een E2140 met 1 GB - hoe veel lichter/goedkoper wil je het hebben?
En jij hebt ook betaald voor die Vista ME + MP? Dat is op een HTPC van 500 euro zeker 30 procent extra.
Als dat even niet hoeft doe ik het liever niet.
Maar aangezien de meeste tweakers er toch niet voor betalen is dat een wat loze discussie. ;)
psy schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:29:
Met de nukken van Windows heb ik in de afgelopen 15 jaar leren leven. Nu zit ik dus in het stadium, Linux, whatever!... waarom zou ik me gaan verdiepen in een nieuw OS als Windows het al goed genoeg doet? We hebben het over een geheel ander OS, niet alleen andere HTPC software. Ik ben dagelijks al genoeg bezig met software.... ik ga me in mijn spaarzame tijd die ik nog voor mezelf heb zeker niet ook nog eens vastbijten in Linux. Want daarmee haal ik me gegarandeerd weer de nodige extra dagen/weken/maanden werk op mijn hals :)
Kijk, dat is een redenatie waar ik mij helemaal in kan vinden.
Dat je er zelf geen zin in hebt kan ik volkomen begrijpen, maar jij suggereerde dat als het 'af' is het nog steeds lastiger is. Dat is dus niet waar. :)
Zeker niet voor de eindgebruiker.
lujo schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:22:
XBMC kan je toch ook op Windows gebruiken. Waarom zou je voor Linux kiezen afgezien van het feit dat het gratis is.
Zijn er voordelen als XBMC op Linux werkt ipv Windows?

XBMC ondersteund inderdaad nog geen DXVA dus heb je een krachtigere processor nodig als je alle HD content vlekkeloos wilt spelen.
Verder heeft Linux met bijvoorbeeld XFCE ook minder resources nodig dan Windows, dat scheelt ook alweer.
Het nadeel blijft echter wel dat het meer tijd kan kosten omdat de 3rd party drivers/plugins/tools vaak ontwikkeld worden voor Windows.

Mijn HTPC moet helemaal geen TV tonen dus dat is geen probleem.
Waarom zou je de eisen van MC-software hangen aan de functionaliteit van WMC?
Tegen de tijd dat ik dat zou willen zou ik nog eerder naar MythTV gaan kijken dan WMC. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik bedoelde inderdaad niet lastiger te bedienen, al vind ik veel alternatieven al snel 'te' gelikt/druk uitzien.
Ik vind dat htpc software vooral gemakkelijk, intiuatief en overzichtelijk moet zijn. Maar vooral compleet. En in één pakket.

Kijk, ik beschouw Mediacenter dus als een totaalpakket. In principe kan je er eigenlijk alles mee. Als ik ooit over zou stappen op andere software, ga ik dat dus ook pas doen, als deze hetzelfde kan, en ook relatief simpel is en uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
[...]

Verder heeft Linux met bijvoorbeeld XFCE ook minder resources nodig dan Windows, dat scheelt ook alweer.

[...]
Check deze link 'es: http://xbmc.org/wiki/?title=HOW-TO:_Install_XBMC_for_Linux_on_Ubuntu_8.10_(Intrepid)_step-by-step

Zelfs geen xfce of niets nodig. Als je het lightweight wilt houden moet je bovenstaande tut eens volgen.
Dan hoeft je htpc zelfs niet eens x te starten.
Boottijd van hele systeem is dan echt in een paar seconden gepiept. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

HTPC Software an sich vindt ik wat anders dan HTPC software met PVR functies. Om eerlijk te zijn is dit meer een extra en bij enorm veel software is dit ook nog eens belabberd geimplementeerd (MCE Vista/2005 bij in begrepen). En als wij het over PVR functies hebben, wat dat betreft zijn de PVR mogelijkheden van Media Center (Vista/2005) ook enorm beperkt (voor mij dan):

- Directe ondersteuning DVB-S en/of DVB-S2, nope (alleen met vage MCE drivers tot een maximum van 184 vanwege de DVB-T hack in deze drivers)
- Ondersteuning H264 stream via DVB-S2, nope (alleen icm TV pack 2008 oid en dan nog een beta variant ook)
- Ondersteuning voor budget DVB kaarten zonder CI-aansluiting (via NewCS bijvoorbeeld), nope (alleen icm DVB-Bridge, aparte DVB software zoals ProgDVB/DVB Viewer/etc en instabiele MDAPI plugins).
- Direct afspelen Audio/Video titels zonder dat het eerst gescanned wordt, nope (je moet wachten totdat de boel is geupdate alvorens hij naar voren komt);
- Direct afspelen Audio/Video in het algemeen, gedeeltelijk maar standaard worden vele zaken gewoonweg niet ondersteund (Xvid, DivX, MKV, DVD, etc);

Niet iedereen wil minimaal 600 euro uitgeven voor een tweetal DVB-S2 kaarten, tweetal CA's en tweetal subscription kaarten zodat je vervolgens alleen MPEG2 streams kan bekijken via DVB-S in Media Center ;)Waarom moet ik 300 euro betalen voor het geheel (kaart+CA module+smartcard) als ik een DVB-S2 kaart kan kopen voor 80 Euro die het perfect doet met een phoenix reader (al verkrijgbaar voor 15 Euro) en een subscription (80 Euro)? En dan kan ik nog steeds niet H264 over DVB-S2 bekijken :(

Laat ik eerlijk zijn, Mediaportal en MythTV zijn niet echt uber wat dat betreft. Is het niet stabiliteit dan is het wel problemen bij het direct afspelen van audio en/of video bestanden of geen ondersteuning voor DVB-S2. Wat dat betreft heb ik dus een ultieme combinatie gevonden:

- XBMC als HTPC software voor het afspelen van audio en video materiaal (DivX, XviD, ACC, MP3, MKV, etc);
- VDR als PVR software voor het bekijken van DVB-S, DVB-S2 en DVB-T kanalen.

Beide zaken zijn voorzien van VDPAU zodat ik hardwarematige decoding heb van diverse formaten. Het is toch wel enorm gaaf om een 1080P MKV af te spelen met max. 8% CPU usage :) Of een 1080i H264 stream via DVB-S2 met max 6% CPU usage. En het ziet er gewoon uber uit en draait enorm stabiel. En het mooie van dit alles, het kostte mij maar € 455,- aan materiaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
RFdeGroot schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:37:
Tja, dan houd het op he?

De meeste mensen echter die zichzelf 'tweaker' noemen vinden het juist leuk om een nieuw os te verkennen... maar ach, iedereen moet het ook voor zich weten.
Ik heb veel ervaring met allerlei linux distro's en ook met windows en ik kan je vertellen uit eigen ervaring dat linux echt niet zo ingewikkeld is. Het kost uiteraard alleen tijd om er in thuis te raken, maar dat geld ook voor bijv osx.

Maar goed, om een beetje on-topic te blijven (het gaat immers om de toepasbaarheid op htpc) als je het goed inricht merk je er niets van dat xbmc op linux draait.
Sterker nog, er is geen ander systeem/software pakket te verkrijgen wat een meer 'apparaat' gevoel kan geven aan vrouw en kids als een juist geinstalleerde xbmc op linux, check de live-cd van xbmc maar eens.
Nadeel van vmc en mediaportal blijf ik vinden dat je gewoon overal in merkt dat je met een pc te maken hebt. Dat toch af en toe een muis of keyboard aangesloten moet worden etc. als je het over waf hebt...
Vind dat wel meevallen, dat je bij mediaportal nog het gevoel hebt met een pc te werken. Bij mij boot het vanaf vista direct door naar media portal en hoef ik in principe geen toetsenbord en muis te gebruiken. Gebruik wel een dinovo mini maar heb genoeg aan het navigatie gedeelte van dat toetsenbord. Alleen wanneer ik wat series en films ga toevoegen moet ik soms even aan de achterzijde wat invoeren maar verder is het behoorlijk WAF proof. Zeker met een gelikte skin als streamedMP en TV series plugin + moving pictures plugin. Het configureren van MediaPortal kost wel in het begin wat tijd, maar daarna werkt het echt top. XBMC heb ik alleen ervaring mee op de Xbox 1 en daar werkte het verder wel prima, maar heb voor mijn HTPC toch gekozen voor MediaPortal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
nwagenaar schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:34:
[...]

HTPC Software an sich vindt ik wat anders dan HTPC software met PVR functies. Om eerlijk te zijn is dit meer een extra en bij enorm veel software is dit ook nog eens belabberd geimplementeerd (MCE Vista/2005 bij in begrepen). En als wij het over PVR functies hebben, wat dat betreft zijn de PVR mogelijkheden van Media Center (Vista/2005) ook enorm beperkt (voor mij dan):

- Directe ondersteuning DVB-S en/of DVB-S2, nope (alleen met vage MCE drivers tot een maximum van 184 vanwege de DVB-T hack in deze drivers)
- Ondersteuning H264 stream via DVB-S2, nope (alleen icm TV pack 2008 oid en dan nog een beta variant ook)
- Ondersteuning voor budget DVB kaarten zonder CI-aansluiting (via NewCS bijvoorbeeld), nope (alleen icm DVB-Bridge, aparte DVB software zoals ProgDVB/DVB Viewer/etc en instabiele MDAPI plugins).
- Direct afspelen Audio/Video titels zonder dat het eerst gescanned wordt, nope (je moet wachten totdat de boel is geupdate alvorens hij naar voren komt);
- Direct afspelen Audio/Video in het algemeen, gedeeltelijk maar standaard worden vele zaken gewoonweg niet ondersteund (Xvid, DivX, MKV, DVD, etc);

Niet iedereen wil minimaal 600 euro uitgeven voor een tweetal DVB-S2 kaarten, tweetal CA's en tweetal subscription kaarten zodat je vervolgens alleen MPEG2 streams kan bekijken via DVB-S in Media Center ;)Waarom moet ik 300 euro betalen voor het geheel (kaart+CA module+smartcard) als ik een DVB-S2 kaart kan kopen voor 80 Euro die het perfect doet met een phoenix reader (al verkrijgbaar voor 15 Euro) en een subscription (80 Euro)? En dan kan ik nog steeds niet H264 over DVB-S2 bekijken :(

Laat ik eerlijk zijn, Mediaportal en MythTV zijn niet echt uber wat dat betreft. Is het niet stabiliteit dan is het wel problemen bij het direct afspelen van audio en/of video bestanden of geen ondersteuning voor DVB-S2. Wat dat betreft heb ik dus een ultieme combinatie gevonden:

- XBMC als HTPC software voor het afspelen van audio en video materiaal (DivX, XviD, ACC, MP3, MKV, etc);
- VDR als PVR software voor het bekijken van DVB-S, DVB-S2 en DVB-T kanalen.

Beide zaken zijn voorzien van VDPAU zodat ik hardwarematige decoding heb van diverse formaten. Het is toch wel enorm gaaf om een 1080P MKV af te spelen met max. 8% CPU usage :) Of een 1080i H264 stream via DVB-S2 met max 6% CPU usage. En het ziet er gewoon uber uit en draait enorm stabiel. En het mooie van dit alles, het kostte mij maar € 455,- aan materiaal :+
Hmm bij mij draait mediaportal toch echt stabiel en speel elk formaat af. Ook wordt hardware decoding gebruikt wanneer het kan. Heb nog een aantal .mkv met subtitles waardoor de hardware decoding het niet doet maar komt denk ik nog wel en volgens mij heeft XBMC dat ook nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

keepitfrosty schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:40:
[...]
Hmm bij mij draait mediaportal toch echt stabiel en speel elk formaat af. Ook wordt hardware decoding gebruikt wanneer het kan. Heb nog een aantal .mkv met subtitles waardoor de hardware decoding het niet doet maar komt denk ik nog wel en volgens mij heeft XBMC dat ook nog niet?
Mediaportal draait stabiel zolang je geen gebruik maakt van MDAPI plugins. Deze heb ik dus nodig, om mijn smartcard te kunnen gebruiken zodra ik de commerciele wil bekijken via DVB-T, DVB-S en/of DVB-S2 (ik heb geen CA-module of slot remember?). Op dat moment heb ik al meerdere malen meegemaakt dat ik tijdens het kijken van een film vervolgens de TV Server Service onderuit ziet gaan met een onderbreking/foutmelding tot gevolg. Bij andere producten zoals GB-PVR en DVB Viewer Pro zijn soortgelijke problemen en SageTV is gewoon te duur om even mee te testen/spelen.

Overigens zie ik geen drastische CPU usage bij het afspelen van MKV's in XBMC (incl. degene met subitles, meerdere audio-tracks, etc). Voorheen was het software-matig en zag ik de 100%+ voorbij schieten bij het afspelen van 1080P bestanden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
nwagenaar schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:42:

Zelf gebruik ik Xubuntu 8.04 en heb de SVN apt-sources van XBMC in gebruik. Tot op heden geen spijt gehad van XBMC. Sinds kort maak ik gebruik van de smoothvideo repo met onorme leuke features (Correcte weergave van 24P titels, VDPAU, etc, etc). Verder maak ik gebruik van VDR 1.7.0 voor het kijken van TV (DVB-T en DVB-S2 via budget devices) en via mijn MCE afstandsbediening kan ik switchen tussen XBMC en de VDR-frontend (in mijn geval Xine-vdpau en de Xine-VDR plugin). Tevens heb ik ook nog een MediaMVP in de slaapkamer staan waarmee ik films en TV kan kijken.
Dus je gebruikt 2 verschillende applicaties XBMC om video, muziek en foto's af te spelen en VDR 1.7.0 om TV te kijken/opnemen?
Kijk je opnames weer met VDR of gebruik je XBMC daarvoor?

Dat switchen gaat redelijk snel neem ik aan.

Ik vroeg me meer af of het niet mogelijk is om alles onder 1 applicatie onder te bregen. Dus dat je XBMC als frontend gebruikt ipv VDR-frontend.
Zoals: http://xbmc.org/wiki/?title=MythTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0bro
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 07:50
Wacht nog even en pak een NVIDIA ION-based nettop/moederbord en plak deze achter je flatscreen.

Ik heb in de woonkamer nu een GF9300-based HTPC met Linux en XBMC; i.c.m. de native ondersteuning van de WiiRemote werkt deze combo fan-tas-tisch. VDPAU offloading naar de GPU werkt super en zit er in de komende 9.04 release XBMC zelfs standaard ingebouwd.

Voor op de slaapkamer wacht ik totdat er leuke pico-ITX mobo's zijn op basis van het ION platform, dan heb je _alles_ wat een XBMC htpc nodig heeft in broekzakformaat.

To question is to grow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

lujo schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:51:
[...]
Dus je gebruikt 2 verschillende applicaties XBMC om video, muziek en foto's af te spelen en VDR 1.7.0 om TV te kijken/opnemen?
Kijk je opnames weer met VDR of gebruik je XBMC daarvoor?
Klopt als een bus. En mijn opnames bekijk ik gewoon in VDR (is het makkelijkst), maar ik kan ze ook bekijken in XBMC.
Dat switchen gaat redelijk snel neem ik aan.
Switchen tussen XBMC en VDR is een simpele druk op één van mijn MCE toetsen en ze starten op. Wat betreft het switchen van kanalen (zappen), over het algemeen heb ik binnen 5 seconden beeld. FTA is per direct beeld alleen de ge-encrypte kanalen duren iets langer. Soms heb ik ze nagenoeg direct en soms pas met 5 seconden.
Ik vroeg me meer af of het niet mogelijk is om alles onder 1 applicatie onder te bregen. Dus dat je XBMC als frontend gebruikt ipv VDR-frontend.
Zoals: http://xbmc.org/wiki/?title=MythTV
Die is er al :) Alleen het is een aparte repo en zonder VDPAU implementatie. Alleen bij de eerste testen liep alles goed maar was het een klein beetje instabiel. Mogelijk dat dit ondertussen is verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

j0bro schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:55:
Wacht nog even en pak een NVIDIA ION-based nettop/moederbord en plak deze achter je flatscreen.

Ik heb in de woonkamer nu een GF9300-based HTPC met Linux en XBMC; i.c.m. de native ondersteuning van de WiiRemote werkt deze combo fan-tas-tisch. VDPAU offloading naar de GPU werkt super en zit er in de komende 9.04 release XBMC zelfs standaard ingebouwd.

Voor op de slaapkamer wacht ik totdat er leuke pico-ITX mobo's zijn op basis van het ION platform, dan heb je _alles_ wat een XBMC htpc nodig heeft in broekzakformaat.
Combinatie met Wii-remote? Bwaha dat meen je niet?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
nwagenaar schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:34:

1. Wat bedoel je met "maximum van 184"?

2. Klopt, het is wel mogelijk met "TV pack 2008". Hoezo is het een beta? Het wordt aan systeembuilders geleverd en daardoor niet bedoeld voor consument om achteraf te installeren. Maar wordt gewoon geleverd met kant en klare HTPC's. Daarnaast ondersteund "TV Pack 2008" ook H.264 kanalen en ook DVB-S2

3. NewCS is ook een protocol wat wordt gebruikt voor cardsharing via internet. Je kan begrijpen dat een bedrijf zoals Microsoft zoiets niet kan onderteunen. In Linux gemeenschap (hobbyisten) is dat natuurlijk geen probleem. Dreambox heeft als basis namelijk ook Linux als besturingssysteem.

4. Als je je hardeschijf laat indexeren dan zouden Video/Audio titels gelijk bij het erop klikken direct afgespeeld moeten kunnen worden.

5. Wat codecs installeren betreft moet dat voor een HTPC gebruiker toch geen probleem zijn? ik denk dat jij veel langer bezig was om alles op Linux uit te zoeken dan dat iemand bezig is met het installeren van ffdshow bijvoorbeeld. Daarnaast worden veel codecs, zelfs H.264, in Windows 7 standaard ondersteund. mkv container waarschijnlijk niet, maar daarvoor heb je Haali Media Splitter. DVB-S2 is ook standaard in Windows 7 (nu ook in TV Pack 2008)

Kan jij met 1 DVB-S2 kaart (op je Linux installatie) tegelijk opnemen en kijken?

Dat zou namelijk een van de redenen zijn dat je 2 FloppyDTV kaartjes voor Windows zou willen aanschaffen. Anders voor niet tegelijk opnemen en kijken voldoet 1 FloppyDTV kaartje. Ik heb mijne voor 110 euro + CanalDigitaal CAM 25 euro kunnen kopen. Totaal 135 euro.
En ik kan wel DVB-S2 kijken. Vista + TV Pack 2008 (4 lnb's - switch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:57:
En jij hebt ook betaald voor die Vista ME + MP? Dat is op een HTPC van 500 euro zeker 30 procent extra.
Als dat even niet hoeft doe ik het liever niet.
Maar aangezien de meeste tweakers er toch niet voor betalen is dat een wat loze discussie. ;)
Mijn HTPC was 300 euro en de OEM licensie van Vista was 80 euro. MP (wat ik nog steeds geinstalleerd heb staan maar zelden meer gebruik) is gratis zoals je wel zal weten :) Ik vind Vista de 80 euro meer dan waard (zeker tov EyeTV op mn Mac dat ook 80 euro kostte!). Sterker nog, ik heb ook de Windows 7 beta draaien en de verbeteringen in Media Center zijn mij ook nog de upgrade waard.
Mijn HTPC moet helemaal geen TV tonen dus dat is geen probleem.
Waarom zou je de eisen van MC-software hangen aan de functionaliteit van WMC?
Tegen de tijd dat ik dat zou willen zou ik nog eerder naar MythTV gaan kijken dan WMC. :)
Daar is misschien het grote verschil - bij mij thuis wordt de HTPC voor 70-80% van de tijd met TV en TV-opnames gebruikt, en dat moet gewoon stabiel zijn. Hoe de EPG bijvoorbeeld geimplementeerd is op Vista MC is echt ontzettend goed. Geen geklooi met XML-scrapers zoals op MP en MythTV (al weet ik ook wel dat het veel interessanter is voor tweakers om dat werkend te krijgen), niet nog een betaald EPG abonnement zoals bij EyeTV. Dat mijn HTPC geen plugins voor Joost, game trailers of een IMDB scraper voor .mkv'tjes heeft neem ik inmiddels gewoon voor lief.

Overigens was ik tot aan Vista helemaal niet zo'n fan van Media Center - ik heb 2003, 2004 en 2005 gehad en ben vrijwel direct alternatieven als MediaPortal gaan gebruiken. Maar inmiddels ben ik wel om (mede door mijn gebrek aan vrije tijd oftewel zin om eraan te blijven sleutelen).

Edit: TV Pack 2008 voegt wel ondersteuning voor DVB-S(2) toe, maar voor zover ik weet nit voor H.264 kanalen? Dat komt toch pas met Windows 7 MC?

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 03-04-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:40
lujo schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:22:
[...]
Kan jij met 1 DVB-S2 kaart (op je Linux installatie) tegelijk opnemen en kijken?

Dat zou namelijk een van de redenen zijn dat je 2 FloppyDTV kaartjes voor Windows zou willen aanschaffen. Anders voor niet tegelijk opnemen en kijken voldoet 1 FloppyDTV kaartje. Ik heb mijne voor 110 euro + CanalDigitaal CAM 25 euro kunnen kopen. Totaal 135 euro.
Zo lang het op dezelfde multiplex zit kun je meerdere kanalen kijken/opnemen. vgl digitenne: daar zitten NL1,2,3, en regionaal op 1 multiplex samen met de gratis radio. Dan kun je dus net zo veel 'virtuele tuners' aanmaken om die kanalen te bekijken/luisteren.
Ik gebruik daarvoor mythtv, maar het is zeg maar al in de driver mogelijk.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

lujo schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:22:
[...]
1. Wat bedoel je met "maximum van 184"?
Volgens mij is de spec dat DVB-T maximaal 184 kanalen kan bevatten. De meeste MCE drivers zijn een hack waarbij ze hun kaart als DVB-T device in MCE koppelen. Volgens mij krijg je daardoor een maximum van 184 kanalen die ja kan koppelen binnen MCE. Overigens, dit was in het begin zo en ik weet niet of dit nog steeds het geval is.
2. Klopt, het is wel mogelijk met "TV pack 2008". Hoezo is het een beta? Het wordt aan systeembuilders geleverd en daardoor niet bedoeld voor consument om achteraf te installeren. Maar wordt gewoon geleverd met kant en klare HTPC's. Daarnaast ondersteund "TV Pack 2008" ook H.264 kanalen en ook DVB-S2
De officiele/final edition van TV Pack 2008 (Fiji?) heeft geen ondersteuning voor H264 kanalen. Deze ondersteuning is eruit gehaald vanwege Windows 7. Je zult dus de Beta moeten downloaden (of eigenlijk een beta DLL) alvorens je deze kunt gebruiken. Oh, en officieel is de TV Pack 2008 alleen voor OEM leveranciers en je kan als consument deze versie dus officieel niet kopen.
3. NewCS is ook een protocol wat wordt gebruikt voor cardsharing via internet. Je kan begrijpen dat een bedrijf zoals Microsoft zoiets niet kan onderteunen. In Linux gemeenschap (hobbyisten) is dat natuurlijk geen probleem. Dreambox heeft als basis namelijk ook Linux als besturingssysteem.
Ik praat hier duidelijk over in-house cardsharing. En ik praat niet alleen over Microsoft (van hun is het volledig begrijpelijk) maar er zijn een legio producten die dus wel deze ondersteuning kunnen leveren (al dan niet via een additionele plugin) via de MDAPI interface (Media Portal, DVB Viewer Pro, ProgDVB, MyTheatre, GB-PVR, etc) en dan blijkt veel software hier stabiliteits problemen mee te ondervinden of is het gebruik problematisch (lees, geen WAF).

Ik heb in het verleden Dvbsbridge gebruikt icm Vista MCE (MyTheatre als backend). Dit werkte uitmuntend met zowel mijn DVB-T als mijn DVB-S kanalen. Maar vanwege het ontbreken van H264 decoding heb ik uiteindelijk dit los moeten laten.
4. Als je je hardeschijf laat indexeren dan zouden Video/Audio titels gelijk bij het erop klikken direct afgespeeld moeten kunnen worden.
Totdat je dus 2TB aan diverse titels op een NAS server hebt staan en 2TB aan data hebt staan op je werkstation (1080P MKV's zijn groot). En ik beschik ook nog eens over een Gbit netwerk en het indexen is gewoon traag en zou (IMHO) niet eens moeten gebeuren. Ik wil geen index van mijn MP3's hebben zodat ik gewoon per map kan bladeren (mijn collectie is opgebouwd op basis van muziek soort, artiest, album, etc alleen sommige MP3's zijn niet goed ingevuld qua tags vanwege het opbouwen van deze collectie over de jaren heen) en niet een scherm krijg met sorteer acties waar ik niks aan heb.
5. Wat codecs installeren moet voor een HTPC gebruiker toch geen probleem zijn? ik denk dat jij veel langer bezig was om alles op Linux uit te zoeken dan dat iemand bezig is met het installeren van ffdshow bijvoorbeeld. Daarnaast worden veel codecs, zelfs H.264, in Windows 7 standaard ondersteund. mkv container waarschijnlijk niet, maar daarvoor heb je Haali Media Splitter. DVB-S2 is ook standaard in Windows 7 (nu ook in TV Pack 2008)
XBMC heeft geen additionele codecs nodig en het vreet alles, inclusief VMW bestanden of FLAC, etc. In geval van mijn VDR configuratie heb ik maar twee dingen nodig:

- Xine-Lib 1.2 (SVN)
- FFMpeg (SVN)

Voor VDPAU met VDR heb ik maar een patch nodig (xine-vdpau patch voor Xine-Lib 1.2) omdat FFMPeg deze ondersteuning al heeft.
Kan jij met 1 DVB-S2 kaart (op je Linux installatie tegelijk opnemen en kijken?
Zolang deze indezelfde transponder zit ja. Ik heb tot op 4 encrypted channels kunnen opnemen en 1 kunnen kijken binnen dezelfde transponder. Bij HDTV is het maximum 3 kanalen opnemen en 1 bekijken, maar dit komt meer omdat er maar 4 waren toen ik dit ging testen :+
En toch vind ik het enorm veel geld voor een DVB kaart (170 euro). De Terratec HD kaart (of ook wel Skystar HD2) is al te koop voor 90 euro incl. CA mogelijkheid. Als ik zo iets zou willen gebruiken, dan zou ik hier eerder voor kiezen dan voor de FloppyDTV en/of FireDTV serie. Ik zou alleen niet weten hoe ze functioneren in een MCE omgeving icm Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dreamvoid schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:37:
Mijn HTPC was 300 euro en de OEM licensie van Vista was 80 euro. MP (wat ik nog steeds geinstalleerd heb staan maar zelden meer gebruik) is gratis zoals je wel zal weten :) Ik vind Vista de 80 euro meer dan waard (zeker tov EyeTV op mn Mac dat ook 80 euro kostte!). Sterker nog, ik heb ook de Windows 7 beta draaien en de verbeteringen in Media Center zijn mij ook nog de upgrade waard.
Ik steek dat geld dan liever in een mooiere case dan in de software die zat alternatieven heeft.
Daar is misschien het grote verschil - bij mij thuis wordt de HTPC voor 70-80% van de tijd met TV en TV-opnames gebruikt, en dat moet gewoon stabiel zijn. Hoe de EPG bijvoorbeeld geimplementeerd is op Vista MC is echt ontzettend goed. Geen geklooi met XML-scrapers zoals op MP en MythTV (al weet ik ook wel dat het veel interessanter is voor tweakers om dat werkend te krijgen), niet nog een betaald EPG abonnement zoals bij EyeTV. Dat mijn HTPC geen plugins voor Joost, game trailers of een IMDB scraper voor .mkv'tjes heeft neem ik inmiddels gewoon voor lief.
Daar heb je dan gelijk in. Een HD-recorder heb ik al, die laat ik opnemen.
Opnemen van TV zou ik niet snel aan een HTPC toevertrouwen, dan moet hij eerst tijden trouwe dienst bewezen hebben. ;)
Overigens zou ik een OS zoals Windows wat absoluut niet geschikt is om lang te draaien nooit het opnemen van TV toevertrouwen.

Een ander groot verschil is waarschijnlijk dat jij graag gemak wilt en ook bereid bent daarvoor te betalen.
Ik wil daar dus niet voor betalen. En dan wil ik ook nog eens graag zelf gaan sleutelen aan IR ontvangst en VFD/LCD weergave. Dan kom je al snel op Linux terecht.

Zo heb je dus gewoon verschillende typen gebruikers blijkt maar weer. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 16:01:
Overigens zou ik een OS zoals Windows wat absoluut niet geschikt is om lang te draaien nooit het opnemen van TV toevertrouwen.
Met zo'n opmerking kan ik heel weinig. Vista MC draait hier nu twee jaar ononderbroken in de huiskamer, zonder problemen met EPG en opnames. Dat is iets wat me met mijn vorige 'huiskamer' opstelling (XP-met-MediaPortal) niet is gelukt, meer dan ik met mijn tweede HTPC (de 'test' opstelling zeg maar, dual-boot Linux-met-MythTV/XP-met-MediaPortal) voor elkaar krijg en ook meer dan ik van mijn Macbook-met-EyeTV-en-Plex kan zeggen.

Misschien is een losse PVR wel nog stabieler, maar ik wil helemaal geen extra kastje onder mijn TV - bovendien heb ik nog geen (betaalbare) PVR gevonden met zo'n gelikte interface als je op een HTPC kan krijgen.
Zo heb je dus gewoon verschillende typen gebruikers blijkt maar weer. :)
Zo is het, maar wees wel voorzichtig aan wie je wat aanraadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dreamvoid schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 16:34:
Met zo'n opmerking kan ik heel weinig.
Hoeft ook niet. Het is mijn mening, niet meer dan dat. ;)
Misschien is een losse PVR wel nog stabieler, maar ik wil helemaal geen extra kastje onder mijn TV - bovendien heb ik nog geen (betaalbare) PVR gevonden met zo'n gelikte interface als je op een HTPC kan krijgen.
Helemaal met je eens, mijn HD-recorder is behoorlijk gebruiksvriendelijk maar het ziet er niet uit. :D
Echter heb ik hem al jaren en begin ik nu pas over een HTPC te denken.
Dat doe ik liever in stappen, eerst de HTPC volledig op de rit. Dan mijn server leren op te nemen zodat ik dat via de HTPC kan plannen. Client-server model dus.
Maar ook dat is persoonlijk, ieder doet wat anders.
Zo is het, maar wees wel voorzichtig aan wie je wat aanraadt.
Heb ik iemand wat verkeerds aangeraden dan? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
nwagenaar schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:47:

De officiele/final edition van TV Pack 2008 (Fiji?) heeft geen ondersteuning voor H264 kanalen. Deze ondersteuning is eruit gehaald vanwege Windows 7. Je zult dus de Beta moeten downloaden (of eigenlijk een beta DLL) alvorens je deze kunt gebruiken. Oh, en officieel is de TV Pack 2008 alleen voor OEM leveranciers en je kan als consument deze versie dus officieel niet kopen.
Klopt, het betreft een beta .DLL om H.264 mogelijk te maken. HD mpeg-4 zenders worden zonder "tweaks" ondersteund.
Ik praat hier duidelijk over in-house cardsharing. En ik praat niet alleen over Microsoft (van hun is het volledig begrijpelijk) maar er zijn een legio producten die dus wel deze ondersteuning kunnen leveren (al dan niet via een additionele plugin) via de MDAPI interface (Media Portal, DVB Viewer Pro, ProgDVB, MyTheatre, GB-PVR, etc) en dan blijkt veel software hier stabiliteits problemen mee te ondervinden of is het gebruik problematisch (lees, geen WAF).
Is zonde, want dat zou voor mij van toegevoegde waarde zijn ten opzichte van Vista Media Center.
Totdat je dus 2TB aan diverse titels op een NAS server hebt staan en 2TB aan data hebt staan op je werkstation (1080P MKV's zijn groot). En ik beschik ook nog eens over een Gbit netwerk en het indexen is gewoon traag en zou (IMHO) niet eens moeten gebeuren. Ik wil geen index van mijn MP3's hebben zodat ik gewoon per map kan bladeren (mijn collectie is opgebouwd op basis van muziek soort, artiest, album, etc alleen sommige MP3's zijn niet goed ingevuld qua tags vanwege het opbouwen van deze collectie over de jaren heen) en niet een scherm krijg met sorteer acties waar ik niks aan heb.
Je bedoelt dat je gewoon verschillende mappen hebt. Een map voor 1 artist, 1 voor pop, 1 voor rock liedjes enz.
Heb je dan niet veel nummers dubbel? Want 1 in map artist en 1 in map pop liedjes.

Ben benieuwd hoe je dat gesorteerd hebt. Ben zelf ook op zoek naar een "sorteer techniek" ook al zal VMC dat als een geheel zien. Dat indexeren zou inderdaad niet hoeven en het zou makkelijker zijn als VMC zich gewoon houdt aan hoe de gebruiker het gesorteerd heeft. Dus per map.

Hoewel Playlists wat je ook weer zelf kan aanmaken zouden een oplossing hiervoor bieden.
XBMC heeft geen additionele codecs nodig en het vreet alles, inclusief VMW bestanden of FLAC, etc. In geval van mijn VDR configuratie heb ik maar twee dingen nodig:

- Xine-Lib 1.2 (SVN)
- FFMpeg (SVN)

Voor VDPAU met VDR heb ik maar een patch nodig (xine-vdpau patch voor Xine-Lib 1.2) omdat FFMPeg deze ondersteuning al heeft.
XBMC is zeer makkelijk wat dat betreft, veel ingebouwde codecs, maar codecs voor VMC installeren is ook niet zo'n groot probleem. Wat dat betreft zal Windows 7 het stuk beter doen, maar waarschijnlijk nog niet 100% volledig zijn (wat codecs betreft).
Zolang deze indezelfde transponder zit ja. Ik heb tot op 4 encrypted channels kunnen opnemen en 1 kunnen kijken binnen dezelfde transponder. Bij HDTV is het maximum 3 kanalen opnemen en 1 bekijken, maar dit komt meer omdat er maar 4 waren toen ik dit ging testen :+
Ik zal het zelf ook met VMC een keertje uitproberen. Kijken hoe ver ik kom met zenders die op dezelfde transponder zitten. Waarschijnlijk niet ver, maar toch even uitproberen. :)
En toch vind ik het enorm veel geld voor een DVB kaart (170 euro). De Terratec HD kaart (of ook wel Skystar HD2) is al te koop voor 90 euro incl. CA mogelijkheid. Als ik zo iets zou willen gebruiken, dan zou ik hier eerder voor kiezen dan voor de FloppyDTV en/of FireDTV serie. Ik zou alleen niet weten hoe ze functioneren in een MCE omgeving icm Windows 7.
Het is zeker veel geld. Hoe goedkoper hoe beter. Het is alleen tot nu toe geweest dat FloppyDTV enig kaartje was wat (vanwege dat DVB-T) door VMC werd ondersteunt. Zeker straks in Windows 7 wat DVB-S2 natief ondersteunt zal het mogelijk zijn om met verschillende DVB-S2 kaartjes te werken. Prijzen zullen hoogstwaarschijnlijk ook dalen naarmate er meer concurrentie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
[quote]Gonadan schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 16:56:
Hoeft ook niet. Het is mijn mening, niet meer dan dat. ;)
"Overigens zou ik een OS zoals Windows wat absoluut niet geschikt is om lang te draaien nooit het opnemen van TV toevertrouwen."
Mening of niet, maar je suggereert dat "Windows absoluut niet geschikt is om lang te draaien". Je geeft het als een feit weer, wat dus niet terecht is. Had je het anders geformuleerd dan kon ik het nog wel begrijpen. ;)
Helemaal met je eens, mijn HD-recorder is behoorlijk gebruiksvriendelijk maar het ziet er niet uit. :D
Echter heb ik hem al jaren en begin ik nu pas over een HTPC te denken.
Dat doe ik liever in stappen, eerst de HTPC volledig op de rit. Dan mijn server leren op te nemen zodat ik dat via de HTPC kan plannen. Client-server model dus.
Maar ook dat is persoonlijk, ieder doet wat anders.
Je HD-recorder neemt analoog op. HTPC zal dat digitaal (met een digitaal kaartje) doen, wat dus over het algemeen beter kwaliteit betekent.
Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.