Hallo,d-motion schreef op zondag 29 maart 2009 @ 23:19:
Ik heb hier lang zitten mee lurken....
Vorig jaar (2008) heb ik mijn HTPC gebouwd om nooit meer problemen te hebbben met HD-TV films. Voor deze tijd had ik een Fujitsu Siemens Esprimo Q5000 onder de tv staan met een Intel 21xx processor en een geintegreerde video van Intel. Dit leidde er vaak toe dat de PC het op sommige momenten niet trok.
Voorwaarden: Stil en good looking... En.... Het moest de WAF factor hebben (Wife Acceptance Factor).
De specs zijn eigenlijk overdreven maar alles tot op heden kan ik perfect afspelen.
Wat zit er dus allemaal in:
Processor: Intel E8400
Cooler: Scythe Ninja Mini
Geheugen: 4 GB Kinston
Moederboard: Gigabyte GA-EP35-DS4
Videokaart: Gigabyte 8600GTS Passive
Kast: Origen AE S16T
HDD (Boot): Patriot Sata II 2,5" - 128 GB SSD
HDD (Data): Western Digital RE2-GP 1TB
DVD: NEC Optiarc DVD-Speler (Eigenlijk alleen voor installatie nodig gehad)
ToBo/Muis: Logitech DiNovo + usb toetsenbord als ik echt moet typen/configgen
Dit wordt via DVI verstuurd naar mijn Panasonic 42" en SPDIF naar mijn Pioneer versterker.
Tijdens het bouwen heb ik wat problemen met het moederboard gehad. De BIOS versie was nog een tikkeltje te laag. Hierdoor werd de E8400 niet herkent. Via mijn werk heb ik toen even een lagere processor geleend en heb ik de BIOS kunnen flashen. Ook het plaatsen van de Scythe Mini Ninja was geen pretje. Eerst had ik alles netjes ingebouwd om vervolgens de cooler nog even op processor te zetten. Toch eerst alles maar weer uitgebouwd aangezien je toch nogal wat kracht moet zetten om de cooler goed vast te zetten + je bijna geen ruimte hebt om te drukken in de kast.
Het installeren ging daarna als een zonnetje.
Het instellen van de twee schermen (Duo/Clone) was even wat moeilijker.
Wanneer je in het NVIDIA controlpanel zit en je 2 scheremen actief hebt krijg je de zogenaamde HDTV opties niet. Voordat ik hier achter was.....
Wanneer je alleen je HDTV geselecteerd hebt krijg je dus de HDTV opties inclusief het resizen van je desktop. Hierna had ik een mooi gevuld scherm waar geen rand buiten het beeld valt. Na het instellen van de HDTV kun je weer voor een clone situatie kiezen zodat beide schermen hetzelfde weergeven. Primary screen is dus HDTV en de secondary is de touchscreen in de behuizing zelf. Dit voorkomt namelijk dat je strepen over je output ziet.
Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen spijt van mijn aankoop.
Dit systeem draait dus perfect bij mij thuis maar ook bij mijn vader en een goede vriend. We hebben er dus 3 van waarbij het enige verschil is dat de kast van mijn vader een S16V kast is zonder TFT scherm maar met een VFD.
Alles speelt perfect zonder schokken...
Afgelopen weekend is de bootdisk vervangen door een Patriot 128GB SSD waardoor het systeem nog stiller is geworden. De extra HDD (1TB) gaat na 1 minuut uit en is het 'geklonk' van de HDD ook niet meer aanwezig. Veel van mijn films stream ik via het netwerk gewoon naar de HTPC. Het booten is nu in ieder geval een stuk korter geworden. Zo'n SSD is zeker lekker snel en een aanrader voor iedere mediacenter.
Mischien als in de toekomst @Home wat meer zenders via HD gaat doorgeven tegen een leuke prijs denk ik nog na over een extra DVB-C kaart voor in de computer maar tot die tijd gebruik ik gewoon geen recording etc. want dat gaat gewoon via de HDD recorder via de kabel. Er is wel rekening gehouden hiermee aangezien er firewire netjes onboard beschikbaar is. Vanaf 1 april gaan de extra kosten voor een uitgebreid pakket ook niet meer per smartcard maar per abbonnee. Dus ik denk dat er toch wel in de nabije toekomst nog een extra DVB-C kaart in de computer gaat.
Voor het afspelen gebruik ik nu gewoon de Windows interface met bijvoorbeeld MediaPlayer Classic. Maar ik wil in de toekomst ook nog wat gaan experimenteren met leuke front-ends alla Media-Center of clonen hiervan.
De temperaturen in de kast zijn voor de processor: 34 graden.
Er zijn standaard 3 ventilatoren aanwezig in de kast. Deze draaien zo stil dat ik ze op 50 cm van de kast al niet meer kan horen. Via de zijkant van de kast is 1 intake ventilator en achter de processor zitten 2 outtake ventilatoren. Deze zorgen ervoor dat de lucht uit de kast wordt gezogen via het koelelement van de processor en voeding gaat. De videokaart wordt wel warm maar heeft ook nog een aantal lamellen aan de achterzijde buiten de kast zitten. De Scythe Mini Ninja wordt nauwelijks warm.
Een lap tekst zonder plaatjes is natuurlijk ook niets:
Overzicht van de spullen:
Origen AE S16T
Een lege Origen AE S16T
Calmer 560Watt Passive voeding:
Layout alles ingebouwd:
Vista installeren via de interne TFT:
Wat is mooier? Zilver of Zwart...
Alle plaatjes zijn clickbaar!
Mocht je vragen hebben....
Mag ik uw vragen hoeveel uw erg ongeveer aan heeft uitgeven (zonder die 1TB HD want ze worden toch hier zo via een anderen netwerk pc dan neergezet)
En waar het is bestelt? ;-) Krijg ik misschein me ouders zo gek om die als CD / DVD / En films kijken (en eventueel gamen als ik is zin heb) En loopt dit via HDMI? Op die tv zit geen HDMI stond dat het via HMI loopt , maarja dan maar zoeken naar een omzet stukje naar scart, bestaat vast wel
Groetjes,
Vincent