Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
lujo schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 17:21:
[quote]Gonadan schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 16:56:
Mening of niet, maar je suggereert dat "Windows absoluut niet geschikt is om lang te draaien". Je geeft het als een feit weer, wat dus niet terecht is. Had je het anders geformuleerd dan kon ik het nog wel begrijpen. ;)
offtopic:
Is naar mijn mening wel terecht. :P
Je weet waarschijnlijk heel goed welke feiten ik mijn mening op gebaseerd heb maar dat hoor niet in dit topic thuis. ;)
Je HD-recorder neemt analoog op. HTPC zal dat digitaal (met een digitaal kaartje) doen, wat dus over het algemeen beter kwaliteit betekent.
Wat wil je daarmee zeggen dan?

Ontopic:
Wat voor voedingen gebruiken jullie?
Dat lijkt mij namelijk nog een van de moeilijkste factoren om stil te krijgen. :S

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 03-04-2009 21:21 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Gonadan schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:19:

Wat wil je daarmee zeggen dan?

Ontopic:
Wat voor voedingen gebruiken jullie?
Dat lijkt mij namelijk nog een van de moeilijkste factoren om stil te krijgen. :S
Nou gewoon dat alle dvd recorders naar mijn weten gewoon analoog (analoog signaal gebruiken om op te nemen) opnemen. Terwijl je met HTPC ook in staat bent om digitaal op te nemen. In een dvd recorder kan je namelijk geen smartcard erin steken zodat ie digitaal signaal ontvangt.

Be Quiet voedinger zijn erq stil. Je hoort ze echt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door lujo op 03-04-2009 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

lujo schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:29:
Nou gewoon dat alle dvd recorders naar mijn weten gewoon analoog (analoog signaal gebruiken om op te nemen) opnemen. Terwijl je met HTPC ook in staat bent om digitaal op te nemen. In een dvd recorder kan je namelijk geen smartcard erin steken zodat ie digitaal signaal ontvangt.
Klopt ja, is die van mij ook.
Digitale TV komt er niet in. Pas als het echt niet anders kan.
Be Quiet voedinger zijn erq stil. Je hoort ze echt niet.
Het klinkt als zo'n C-merk, misschien toch maar eens wat reviews lezen.
Ik staar mij nu nogal blind op Antec of Corsair e.d. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoodlum77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 10:18
lujo schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 13:56:
[...]

Aan de hand van je eisen, en dan voornamelijk dat je geluid via HDMI naar je versterker wil doorsturen zou ik niet voor een AMD oplossing kiezen. 780G kan in ieder geval maar 2 kanaals via hdmi doorsturen. 790 Zal niet veel anders zijn ga ik vanuit. Analoog kunnen ze wel 8 kanaals doorsturen.

Nvidia 8200 (voor AMD) kan via hdmi wel 8 kanaals geluid doorvoeren, maar dan als LPCM (ongecodeerd).
Dus je zou middels je processor DTS-HD of Dolby TrueHD kunnen laten "decoderen" naar LPCM en dan door HDMI als 8 kanaals (7.1) doorsturen.

Voor AMD oplossing is hoe dan ook een Phenom cpu aan te raden vanwege extra features (deinterlacing en dergelijke). daarvoor is HT 3.0 nodig en die vind je alleen bij Phenoms. Volgens mij heeft AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition ook een HT 3.0 maar dat is niks anders dan een uitgeklede Phenom, die Athlon wordt genoemd.

Nvidia 9300/9400 (voor Intel) is nog beter oplossing. Wel wat duurder (zie pricewatch voor Asus en MSI beide 9300 en Gigabyte 9400). In combinatie met een E7400 heb je een prima en uptodate oplossing.

Wil je echter rechtreeks DTS-HD of DolbyTrueHD rechtreeks (dus zonder "decoderen" naar LPCM) willen doorsturen kijk dan even naar kaartjes zoals ASUS Xonar HDAV1.3
Fjew, dat wordt weer even verdiepen in de materie. Ik dacht er wel redelijk uit te zijn. Hahaha.

De phenom cpu verstoken een hoop meer watts en het was nu juist de bedoeling de boel wat zuiniger te maken. Die kaartjes van Asus zijn nog redelijk aan de prijs. hmm weer een hoop om over na te denken. Dank je wel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Hoodlum77 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 00:44:
[...]

Fjew, dat wordt weer even verdiepen in de materie. Ik dacht er wel redelijk uit te zijn. Hahaha.

De phenom cpu verstoken een hoop meer watts en het was nu juist de bedoeling de boel wat zuiniger te maken. Die kaartjes van Asus zijn nog redelijk aan de prijs. hmm weer een hoop om over na te denken. Dank je wel in ieder geval.
Je hebt zuinigere versie van Phenoms, Kijk even dat naar lettertje "e"aan het eind. Voorbeeld je is Phenom 9350e
Dat zijn processors van 65 Watt. Graag gedaan en succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Gonadan schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 22:19:
Het klinkt als zo'n C-merk, misschien toch maar eens wat reviews lezen.
Ik staar mij nu nogal blind op Antec of Corsair e.d. :+
Het is echt een zeer goed merk. Garantie volgens mij ook van 3 jaar en hoge efficientie van 88%
Kijk ook even voor Media Center advies van hardware.info
http://www.hardware.info/...ce/bpqfaZtnag/viewconfig/

"De keuze voor de SilverStone behuizing maakt het mogelijk een aparte voeding te selecteren. We kiezen voor de 400 watt uitvoering van de Be Quiet Straight Power serie, welke in onze tests als stilste naar voren kwam. Uiteraard is deze voeding ruim voldoende om de gebruikte componenten van stroom te voorzien, terwijl hij met een efficiëntie van 80% ook nog eens energiezuinig is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoodlum77 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 00:44:
[...]

Die phenom 2's lijken idd gruwelijk onzuinig kwa idle.....
http://www.lostcircuits.c...d=42&limit=1&limitstart=4
En full load
http://www.lostcircuits.c...d=42&limit=1&limitstart=5

Ik heb op werk een 940BE staan, en verschil tissen idle en full load was 80 watt aan het stopcontact met een energy check3000, op 5 jaar oude enermax voeding gemeten, Dicht genoeg bij de 60 watt cpu-powerverschil + overige componenten die los gaan om deze cijfers te geloven.

Als ik dan het enorme verschil zie tussen een 940BE en een 9350e(nergy efficient) dan zou ik toch echt de 125W tdp van de 2 kiezen, de 940BE is nl idle een heel stuk zuiniger, genoeg om overal de 65w tdp cpu te verslaan overall

/sarcasm

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:40
lujo schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 17:21:
Je HD-recorder neemt analoog op. HTPC zal dat digitaal (met een digitaal kaartje) doen, wat dus over het algemeen beter kwaliteit betekent.
uhuh, hangt van je capturekaart af, ik heb ook een HTPC met PVR500 en PVR150's, maar die nemen een analoog signaal op. Ik heb ook een digitenne stickje, die neemt wel digitaal op.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Dat zegt ie toch? Lezen......! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Ronald schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 05:24:
[...]

Die phenom 2's lijken idd gruwelijk onzuinig kwa idle.....
http://www.lostcircuits.c...d=42&limit=1&limitstart=4
En full load
http://www.lostcircuits.c...d=42&limit=1&limitstart=5

Ik heb op werk een 940BE staan, en verschil tissen idle en full load was 80 watt aan het stopcontact met een energy check3000, op 5 jaar oude enermax voeding gemeten, Dicht genoeg bij de 60 watt cpu-powerverschil + overige componenten die los gaan om deze cijfers te geloven.

Als ik dan het enorme verschil zie tussen een 940BE en een 9350e(nergy efficient) dan zou ik toch echt de 125W tdp van de 2 kiezen, de 940BE is nl idle een heel stuk zuiniger, genoeg om overal de 65w tdp cpu te verslaan overall

/sarcasm
Nou is die Energy check 3000 niet de meest betrouwbare metertje wat je kan kopen: http://www.hardware.info/...n_Energieverbruiksmeters/

Maar het klopt inderdaad dat eerste generatie Phenom's qua idle verbruik niet lager kon dan rond 20Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Loekie schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 09:53:
[...]

uhuh, hangt van je capturekaart af, ik heb ook een HTPC met PVR500 en PVR150's, maar die nemen een analoog signaal op. Ik heb ook een digitenne stickje, die neemt wel digitaal op.
Ja lees wat kaajee zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51

nwagenaar

God, root. What's the differen

lujo schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 17:10:
[...]
Klopt, het betreft een beta .DLL om H.264 mogelijk te maken. HD mpeg-4 zenders worden zonder "tweaks" ondersteund.

[...]
Is zonde, want dat zou voor mij van toegevoegde waarde zijn ten opzichte van Vista Media Center.
Het werkt wel, maar de werking is het stabielst met DVB Viewer Pro (icm SoftCSA) en Mytheatre (icm MDPLUGIN, heeft wel last van trager zappen maar is enorm stabiel). Beide producten zijn betaalde producten en dan zul je ook nog DVBSBridge moeten aanschaffen.

Overigens kun je via beide producten ook H264 bekijken zolang je software dit ondersteund (in theorie dus Mediacenter icm Fiji beta) maar je zult maximaal 184 kanalen kunnen vinden. Daar en tegen moet je ook een XML imported hebben om de EPG te importeren vanuit DVBSBridge (Die dit weer native verkrijgt uit de software). Wat dat betreft heeft DVB Viewer Pro de voorkeur, deze heeft ondersteuning voor de Mediahighway EPG die gebruikt wordt door Canal Digitaal.
[...]
Je bedoelt dat je gewoon verschillende mappen hebt. Een map voor 1 artist, 1 voor pop, 1 voor rock liedjes enz.
Heb je dan niet veel nummers dubbel? Want 1 in map artist en 1 in map pop liedjes.

Ben benieuwd hoe je dat gesorteerd hebt. Ben zelf ook op zoek naar een "sorteer techniek" ook al zal VMC dat als een geheel zien. Dat indexeren zou inderdaad niet hoeven en het zou makkelijker zijn als VMC zich gewoon houdt aan hoe de gebruiker het gesorteerd heeft. Dus per map.

Hoewel Playlists wat je ook weer zelf kan aanmaken zouden een oplossing hiervoor bieden.
Simpel, ik heb een map audio met daarin het genre (Dance, Rap, Various, etc). Vervolgens de naam van de artiest of album-variant (bijvoorbeeld Nope is Dope is een album, deze staat in Dance en heeft er vier uitgebracht) en daarin staan de MP3's in opgelsagen.

Ik maak dus geen gebruik van de TAG's van de album en/of artiest en heb dit zelf ingedeeld. Op basis daarvan wil ik dus mijn MP3's beluisteren en niet vanwege de overview die je bij veel software ziet. Deze maken namelijk veelvuldig gebruik van tags terwijl ik mijn sortering beter vindt ;)

Overigens is dit niet VMC of MCE2005 afhankelijk, ook bijvoorbeeld MythTV heeft dit probleem. En ik heb diverse MP3's zonder duidelijke tags of combinatie-albums die dus tags hebben staan van het originele album van de artiest/band. Dit maakt het er niet makkelijker op.
[...]
XBMC is zeer makkelijk wat dat betreft, veel ingebouwde codecs, maar codecs voor VMC installeren is ook niet zo'n groot probleem. Wat dat betreft zal Windows 7 het stuk beter doen, maar waarschijnlijk nog niet 100% volledig zijn (wat codecs betreft).
Op dit moment heb ik nog geen enkel bestand of schijfje gehad die niet door XBMC werd afgespeeld, en met de smoothvideo repository heb ik vernomen dat video bestanden enorm goed wordt afgespeeld (maakt niet uit of het 24P, 30P of 25P is) met goede kwaliteit. Sinds kort ben ik bezig met het testen van een VDR plugin (zodat XBMC mijn algemene frontend wordt). Met deze plugin kun je EPG zien en channels zappen. Probleem wat er nog wel is, is dat het zappen eventjes duurt (gemiddeld 5~8 seconden per actie) maar daarentegen wordt het beeld wel via VDPAU in XBMC op het scherm getoverd.
[...]
Ik zal het zelf ook met VMC een keertje uitproberen. Kijken hoe ver ik kom met zenders die op dezelfde transponder zitten. Waarschijnlijk niet ver, maar toch even uitproberen. :)
VMC ondersteunde dit nog niet goed toen ik dit wilde testen. NED1 werd opgenomen met een timer en NED2 was te bekijken. Maar NED1 en NED2 opnemen en vervolgens NED3 kijken ging niet. Toen kreeg ik de melding dat de tuner in use was. Uiteraard kan dit ook komen door mijn USB tuner en de brakke drivers die erbij zitten :+
[...]
Het is zeker veel geld. Hoe goedkoper hoe beter. Het is alleen tot nu toe geweest dat FloppyDTV enig kaartje was wat (vanwege dat DVB-T) door VMC werd ondersteunt. Zeker straks in Windows 7 wat DVB-S2 natief ondersteunt zal het mogelijk zijn om met verschillende DVB-S2 kaartjes te werken. Prijzen zullen hoogstwaarschijnlijk ook dalen naarmate er meer concurrentie is.
Ik geef je groot gelijk, op dat moment was het de enige werkende mogelijkheid. Voor mij toen de reden om te kijken naar alternatieven. Want de aanschaf van een FloppyDTV configuratie die ik wou, kostte meer dan mijn HTPC zonder DVB kaarten. Nu heb ik een configuratie die ong. € 455,- kost en bestaat uit goede hardware en een (voor mij) geschikte kast. Ik heb geen aditionele koeling in gebruik en het verbruik zit ong. op de 60W bij het afspelen van HDTV materiaal. Al met al werkt het allemaal zoals ik zou willen, het enige wat nog mist is Bluray playback.

Ik zal binnenkort wel even een filmpje maken van mijn configuratie. Dan kun je zien hoe het allemaal draait en hoe werkt, etc.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Heb een korte vraag, hoeveel geld hebben jullie uitgeven aan jullie HTPC hardware, dus niet de kast? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 16:02

Sa1

DJ-Visto schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 19:29:
Heb een korte vraag, hoeveel geld hebben jullie uitgeven aan jullie HTPC hardware, dus niet de kast? ;-)
uhh zonnnn 400 a 500 euro excl kast (was ook nog is 219 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Sa1 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 19:53:
[...]

uhh zonnnn 400 a 500 euro excl kast (was ook nog is 219 euro)
En wat voor systeem heb je dan ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

270€ voor het volledig systeem met kast, HDD had ik al.
Shuttle x27d
2GB DDR2 PC2-6400
Slimline DVDRW

Ik had nog een Creative 5.1 Surround USB liggen (voor SPDIF) die 50€ kostte. Nog een BT PS3 Remote (25€) en BT Stick (10€).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:40
lujo schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 13:06:
[...]

Ja lees wat kaajee zegt :)
Het gaat er meer om wat je zegt, het bron materiaal is beide gelijk dus je neemt analoog op en slaat het digitaal op. Het hangt maar net van de kwaliteit hardware af of er echt kwaliteitsverschil is.
Goed, het is lood om oud ijzer....

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

DJ-Visto schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 20:11:
[...]

En wat voor systeem heb je dan ongeveer?
zie m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Grafische kaart (PCIe) XFX GF9800GT XXX
Voeding Antec TruePower Trio
Behuizing Antec Fusion Remote Max
Moederbord Alternate Upgrade Kit Intel Vista Ready E8500/4GB
Harddisks (SATA) Seagate ST3500321CS
DVD-ROM Samsung SH-D162D

Komt uit op € 798,-
Heb een pakketje genomen bij Alternate :9 Van €339,- met werkgeheugen/moederbord/processor genomen ^^ :+ Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

DJ-Visto schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 22:32:
Moederbord Alternate Upgrade Kit Intel Vista Ready E8500/4GB
Harddisks (SATA) Seagate ST3500321CS
DVD-ROM Samsung SH-D162D

Komt uit op € 798,-
Heb een pakketje genomen bij Alternate :9 Van €339,- met werkgeheugen/moederbord/processor genomen ^^ :+ Wat vinden jullie?
overkill, maar het heeft er maar net mee te maken wat je er mee wilt bereiken, wat jouw wensen zijn enz. Echter! dit is niet een topic van "kijk, dit is m'n systeem wat vinden jullie er van".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Sa1 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 22:57:
[...]
overkill, maar het heeft er maar net mee te maken wat je er mee wilt bereiken, wat jouw wensen zijn enz. Echter! dit is niet een topic van "kijk, dit is m'n systeem wat vinden jullie er van".
Dacht ik al. En waarom mag je daar voor niet vragen stellen, waar moet het dan? ^^

edit:
Zo minder overkill?:

Processor koeler Asus PM010-9LB3W
Moederbord Alternate Upgrade kit Intel Vista ready Q8200 / 4GB
Harddisks (SATA) ExcelStor J9250SR 250 GB
DVD-ROM Samsung SH-D162D

[ Voor 47% gewijzigd door DJ-Visto op 05-04-2009 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
minder maar nog steeds.............

Lees anders even wat van dit topic er komen tientallen configuraties voorbij. Kom je er ook achter waarom het overkill is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

lujo schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 04:10:
Het is echt een zeer goed merk. Garantie volgens mij ook van 3 jaar en hoge efficientie van 88%
Kijk ook even voor Media Center advies van hardware.info
http://www.hardware.info/...ce/bpqfaZtnag/viewconfig/

"De keuze voor de SilverStone behuizing maakt het mogelijk een aparte voeding te selecteren. We kiezen voor de 400 watt uitvoering van de Be Quiet Straight Power serie, welke in onze tests als stilste naar voren kwam. Uiteraard is deze voeding ruim voldoende om de gebruikte componenten van stroom te voorzien, terwijl hij met een efficiëntie van 80% ook nog eens energiezuinig is."
Raar dat er dan geen links naar die testen staan bij het product.
Nou ja, ik ga maar eens op onderzoek uit.
Kijken of andere bronnen hun claim ondersteunen. ;)

Edit:
Als je Be Quiet in de vergelijkingstabel gooit staat er zelfs helemaal niets.
Komt hun claim uit de lucht vallen ofzo? 8)7

Edit2:
Ik heb SPCR eens doorgelezen en het is inderdaad een stille voeding.
Echter zijn voedingen van Antec en Seasonic nog stiller.
Nog maar eens wat reviews zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 05-04-2009 11:52 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Loekie schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:25:
[...]

Het gaat er meer om wat je zegt, het bron materiaal is beide gelijk dus je neemt analoog op en slaat het digitaal op. Het hangt maar net van de kwaliteit hardware af of er echt kwaliteitsverschil is.
Goed, het is lood om oud ijzer....
Tuurlijk is het bron materiaal niet gelijk als je digitale aansluiting hebt. Het hangt dus wat voor aansluiting je hebt. Voorbeeld: kijk je tv via canaal digitaal (wat dus digitaal wordt uitgezonden) zal je met je analoog kaartje niet kunnen opnemen. Zeker geen lood om oud ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Gonadan schreef op zondag 05 april 2009 @ 10:44:
[...]

Raar dat er dan geen links naar die testen staan bij het product.
Nou ja, ik ga maar eens op onderzoek uit.
Kijken of andere bronnen hun claim ondersteunen. ;)

Edit:
Als je Be Quiet in de vergelijkingstabel gooit staat er zelfs helemaal niets.
Komt hun claim uit de lucht vallen ofzo? 8)7

Edit2:
Ik heb SPCR eens doorgelezen en het is inderdaad een stille voeding.
Echter zijn voedingen van Antec en Seasonic nog stiller.
Nog maar eens wat reviews zoeken.
Zie: http://www.hardware.info/...megatest_50x_400W1200W/33

Volgens hun test is Be Quiet toch echt de stilste, hoewel verschillen klein zijn, maar toch.

"Als laatste hebben we het mid-range systeem volledig van passief gekoelde componenten voorzien, zodat we daarna het geluidsniveau van voedingen onder load konden meten. Deze metingen zijn uitgevoerd met een professionele dB-meter op 10 centimeter afstand. Let op: fabrikanten meten zelf meestal op 1 meter afstand, vandaar dat onze testresultaten hoger uitvallen! De meting is gedaan zodra de voedingen volledig opgeward zijn. Bij de resultaten mag je concluderen dat voedingen die minder dan 40 dB(A) scoren zeer stil zijn, terwijl scores boven de 50 dB(A) juist erg luidruchtig zijn."

Misschien ook een interessant artikel voor je: http://www.hardware.info/...ma/De_voeding_uitgekleed/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Ik zou graag aan een nieuw project beginnen nu ik 2 weken tijd heb, mijn vriendin is op reis hehe :p.

Dit projectje betreft het bouwen van een HTPC, wat is het doel van deze HTPC? Enkel en alleen downloaden/extracten en afspelen van films. Ik ben nogal een muziekliefhebber en ben er ook veel mee bezig waardoor mijn muziek op mijn desktop blijft staan. Ik zou graag vloeiend 1080p materiaal kunnen afspelen, alhoewel mijn collectie grotendeels uit 720p materiaal bestaat wil ik natuurlijk op de toekomst voorzien zien.

Na voldoende geïnformeerd te hebben ben ik bij het volgende terecht gekomen:
Ik heb gekozen voor 780G chipset omdat ik nooit van plan ben surround te hebben. (780G kan slechts 2 kanalen verzenden via HDMI).
De Phenom heb ik gekozen voor het voordeel van HT 3.0
Voor de rest heb ik allemaal stille onderdelen proberen te kiezen omdat ik niet van geluid hou.

AMD Phenom X3 8650 + Scythe Shuriken
GigaByte MA78GM-UD2H
BluRay player LG GGC-H20LRB
Corsair CMPSU-450VX
Kingston ValueRAM 4 GB DDR2-800 Kit
Thermaltake DH101
Logitech Cordless Desktop EX100 of Logitech Cordless Mediaboard Pro PS3 (lijkt me ook een leuk keyboard voor een HTPC)
Logitech Harmony 880
Sweex Cardreader All in One
Seagate DIAMONDMAX 7200 RPM SATA 160 GB (heb ik nog liggen)

Dit komt uit het ronde bedrag van €600 alles te bestellen op alternate (be) en de harmony op ebay welke reeds besteld is.

Zal dit systeem aan mijn eisen voldoen en zal alles naar behoren samenwerken?
Is dit een goed systeem voor zijn prijs? Zijn er betere producten voor minder geld?
Zou ik mss beter kiezen voor AM3 processor? Dit maakt het systeem wel weer een stuk duurder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Wie weet de zwaartste 1080P film of trailer die je legaal kan downloaden ?

Op het forum van de fabrikant willen ze een test doen en het op youtube posten.
http://www.fit-pc2.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=62

Komt uit het topic abusimbal in "[Ervaringen] FIT-PC2"

Post het hier omdat dit in het algemeen gaat over HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Een zeer interessante discussie omtrent de combinatie van de te gebruiken software. Op dit moment ben ook aan het kijken naar de gouden set van hardware en software: mijn ouders hebben een nieuwe Philips 42PFL9803H Full HD televisie aangeschaft en ik heb ze overtuigd van het nut van een HTPC.

Toepassing
- TV kijken & opnemen (moet tegelijk kunnen)
- Fotocollectie bekijken
- Muziek CD's omzetten naar MP3 zodat er nooit meer met losse CDtjes gekloot hoeft te worden
- (Full HD) Videomateriaal bekijken
- DVD bekijken
- Blu-Ray bekijken
- Internet / Email / Google Earth
- Geluid (optisch?) via Pioneer XV-DV55 (5.1 DTS ondersteuning)

Uiteraard moet alles zo eenvoudig mogelijk bestuurd kunnen worden. Beiden kunnen ze redelijk goed (gezien de leeftijd :+ ) omgaan met een Windows computer, vandaar ook dat de HTPC op Windows Vista gebaseerd zal moeten zijn. Origineel dacht ik gelijk om dan ook het Vista WMC te gebruiken, daar ik er zelf enigszins mee bekend ben en ik weet dat de bediening vrij gemakkelijk is. Hier blijken echter enkele hiaten aan te zitten icm gecodeerde DVB-S kanalen (zie problemen).

Basis hardware
Een budget is niet gesteld: wat nodig is, is nodig.

Eisen aan hardware:
Behuizing: moet mooi en stil zijn.
Mobo: liefst zoveel mogelijk onboard, dus ook HDMI en optisch spdif. Moet gezien de behuizing mATX zijn.
Voeding: stil & efficient.
Processor: moet snel genoeg zijn om tegelijk tv mee te kijken/op te nemen.
Proc koeling: moet uiteraard zo stil mogelijk zijn, echter lijkt de behuizing maar beperkte ruimte te bieden.
Geheugen: geheugen kost geen drol meer, een standaard 2x2GB kitje lijkt mij prima.
Graka: er wordt niet mee gegamed, dus een aparte videokaart is in mijn optiek overbodig.
HDD: 1TB biedt voorlopig genoeg ruimte. Wellicht op een later tijdstip nog uitbreiding naar RAID1 of RAID5.
Optic: Bluray & DVD combolezer. Branden van blu-ray is niet nodig, dvd branden is handig.

Ik kom dan ook op de volgende set uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 127,85€ 127,85
1Gigabyte GA-73PVM-S2H€ 58,40€ 58,40
1Hauppauge WinTV HVR1100€ 53,95€ 53,95
1Intel Core 2 Duo E8400€ 139,45€ 139,45
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 32,99€ 32,99
1Sony BDU-X10S€ 69,-€ 69,-
1Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black€ 6,35€ 6,35
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 78,25€ 78,25
ImporterenTotaal€ 566,24

Problemen:
Probleem 1
Tv kijken&opnemen: we hebben hier (omgeving Gouda) zowel analoge televisie van de REKAM als digitale televisie van Caiway. Niet alleen hebben we met Caiway meer zenders in het basispakket, ook de beeldkwaliteit is duidelijk beter. Helaas zend Caiway in de REKAM huishoudens hun zenders alleen gecodeerd mee (ook de basiskanalen NED123/RTL4578/etc.).

Naar mijn weten heb ik dus een DVB-C tunerkaart nodig, met een aansluiting voor een CAM module. Op dit moment is, voor zover ik weet, alleen een AlpaCrypt CAM module beschikbaar welke om kan gaan met het type codering dat door Caiway wordt gebruikt. Echter komt moeilijkheid #2 ook om de hoek kijken: het aantal DVB-C tunerkaarten met ondersteuning voor een CAM module en compatibel met Windows Vista Media Center is uiterst beperkt (gezien Media Center geen native ondersteuning heeft voor DVB-C). Zover ik kon achterhalen is op dit moment alleen de FloppyDTV C/CI van Digital Everywhere in combinatie met de eerder genoemde Alphacrypt geschikt om gecodeerde DVB-C kanalen via Windows Vista Media Center te kunnen bekijken.

Daarnaast zou deze kaart ook ondersteuning bieden voor HD kanalen, mocht ik daar later een extra pakket voor nemen. Het nadeel aan deze kaart betreft volgens mij dat het een single tuner heeft: tegelijk bijvoorbeeld Nederland 1 kijken en RTL4 opnemen is er dus niet bij. Er zouden dan twee van dergelijke sets (FloppyDTV&AlphaCrypt) aangeschaft moeten worden om dat mogelijk te maken, á €250,00 per set (ex meerprijs voor een tweede smartcard: eenmalig €19,90 en maandelijks €1,95 extra).

Een alternatief is natuurlijk om 1x een FloppyDTV&Alphacrypt set te kopen als primaire tuner, en bijvoorbeeld 1 Hauppauge WinTV HVR1100 als secundaire tuner voor de gevallen dat er zowel tv wordt gekeken als opgenomen wordt.

Probleem 2
Matige ondersteuning voor videocodecs direct vanuit WMC. Gezien gedownloade films het liefst ook vanuit de mediacenter software afgespeeld moet kunnen worden is dit een minpunt voor WMC.

Vraag
- Software: wat raden jullie als alternatief aan voor de software? In principe is switchen tussen verschillende programma's niet echt een probleem, alleen moet ik mn ouders dat eerst wel weer aanleren ;)
- Hardware: ik heb gekozen voor een C2D gebaseerd systeem, mede omdat ik het moederbord als eerst tegenkwam. Ik mag aannemen dat met de gekozen processor 1080p video geen probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

abusimbal schreef op zondag 05 april 2009 @ 16:57:
Wie weet de zwaartste 1080P film of trailer die je legaal kan downloaden ?

Op het forum van de fabrikant willen ze een test doen en het op youtube posten.
http://www.fit-pc2.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=62

Komt uit het topic abusimbal in "[Ervaringen] FIT-PC2"

Post het hier omdat dit in het algemeen gaat over HTPC.
De bird scene is vrij berucht over zijn zwaarheid...

[ Voor 0% gewijzigd door Shapeshifter op 05-04-2009 19:44 . Reden: Link is dood :X ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
- Software: wat raden jullie als alternatief aan voor de software?
Ikzelf gebruik mediaportal 1.0. Erg compleet en alle types dvb (c/t/s) worden ondersteund.
Ook geen geblokte codecs zoals met windows mce (welke versie je ook gebruikt, het blijft behelpen.)
http://www.team-mediaportal.com/
Kijk daar maar s.

En met betrekking tot 1080p decodering, zorg dat je de laatste versie van coreavc erop zet.
Deze werkt in combinatie met Nvidia CUDA, en neemt dus je processor heel wat werk uit handen.
Anders kun je ook nog een externe player gebruiken in mediaportal, nl Media Player Classic HT.
Een complete howto vind je hier:
http://www.guru3d.com/art...ovies-over-the-gpu-guide/

[ Voor 37% gewijzigd door arbraxas op 05-04-2009 19:51 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Obscurax schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:03:

<knip>

Zal dit systeem aan mijn eisen voldoen en zal alles naar behoren samenwerken?
Aan je eisen wat 1080p (is ook zwaarste eis) betreft wel, en tuurlijk zal het samenwerken.
Is dit een goed systeem voor zijn prijs? Zijn er betere producten voor minder geld?
Wel ok, als ik nu nog alles zou moeten kopen dan zou ik kiezen voor Intel oplossing met 9400.
Voor meer informatie, zoek naar mijn reacties in "Home Theater PC (HTPC) Deel 3"
Zou ik mss beter kiezen voor AM3 processor? Dit maakt het systeem wel weer een stuk duurder natuurlijk.
Wil je per se bij AMD blijven dan zou ik nu zeker voor Phenom II kiezen. Goedkoopste "AMD Phenom II X3 710" die zijn in idle zuiniger dan eerste Phenom's.

Een AM3 processor past ook op AM2+ moederbord, mits er bios voor uitgebracht is. Maar fysiek past ie erop. Je kan ook gewoon DDR2 geheugen gebruiken, wat in kosten scheelt.

Mijn advies zou zijn dus:

Intel combinatie, wil je per se AMD dan een (goedkoopste) AM3 processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

lujo schreef op zondag 05 april 2009 @ 13:04:
Zie: http://www.hardware.info/...megatest_50x_400W1200W/33

Volgens hun test is Be Quiet toch echt de stilste, hoewel verschillen klein zijn, maar toch.
En volgens SPCR niet, pas op hogere load wordt de Be Quiet stiller.
hardware.info staat niet voor absolute waarheid hoor.
Er zijn meerdere sites/groepen/personen die testen en allemaal andere resultaten krijgen.

SPCR staat echter ook niet voor absolute waarheid dus ga ik nog verder lezen.
"Als laatste hebben we het mid-range systeem volledig van passief gekoelde componenten voorzien, zodat we daarna het geluidsniveau van voedingen onder load konden meten. Deze metingen zijn uitgevoerd met een professionele dB-meter op 10 centimeter afstand. Let op: fabrikanten meten zelf meestal op 1 meter afstand, vandaar dat onze testresultaten hoger uitvallen! De meting is gedaan zodra de voedingen volledig opgeward zijn. Bij de resultaten mag je concluderen dat voedingen die minder dan 40 dB(A) scoren zeer stil zijn, terwijl scores boven de 50 dB(A) juist erg luidruchtig zijn."

Misschien ook een interessant artikel voor je: http://www.hardware.info/...ma/De_voeding_uitgekleed/
Grappig om eens te lezen inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
nwagenaar schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 18:41:
[...]
Overigens kun je via beide producten ook H264 bekijken zolang je software dit ondersteund (in theorie dus Mediacenter icm Fiji beta) maar je zult maximaal 184 kanalen kunnen vinden.
In de vorige post was je nog iets minder stellig, en volgens mij terecht. De FloppyDTV-C werkt voor zover ik weet ook als DVB-T kaart in MCE en ik heb toch echt wel wat meer dan 184 kanalen.

Ook werkt H264 trouwens zonder problemen in Win7 (beta) MCE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, met dank aan dit topic ook maar een HTPC besteld :)

AMD Athlon 64 X2 5200+ (AM2)
Antec Fusion Remote Black matx
Asus M2N68-VM AM2
Plextor PX-820A DVDrw ide zwa
Seagate 7200.11 1TB 32MB SATA2
Kingston HX DDR2 1066 2G SLI K
Corsair CX400W 400Watt ATX PSU
Linksys WMP54G WLAN PCI 54Mb

Totaal +- 460 euro. Vooral de kast vond ik wel mooi. Mobo heeft een vriend van me ook en heeft geen enkel probleem met HD-films, daarom geen graka.
Over 2 - 3 weken wordt hij geleverd, dan post ik mijn eigen ervaringen hier wel.

Trouwens, ik heb dit toetsenbord erbij besteld. Werkt gewoon op een PC! Voor 50 euro heb je dus een toetsenbord met ingebouwde touchpad met BT (+- 10m bereik!)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:48

psy

Mening of niet, maar je suggereert dat "Windows absoluut niet geschikt is om lang te draaien". Je geeft het als een feit weer, wat dus niet terecht is. Had je het anders geformuleerd dan kon ik het nog wel begrijpen.
Gonadan schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:19:
[...]

offtopic:
Is naar mijn mening wel terecht. :P
Je weet waarschijnlijk heel goed welke feiten ik mijn mening op gebaseerd heb maar dat hoor niet in dit topic thuis. ;)

[...]
Ik zou toch wel eens erg graag weten welke feiten dit zijn. Ik leer graag van anderen. Ik neem aan dat je doelt op een 'gewoon' OS als Vista? Aangezien we het hier over HTPC's hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door psy op 06-04-2009 11:00 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Shapeshifter schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:37:
[...]

De bird scene is vrij berucht over zijn zwaarheid...
Da's een low-bitrate recode, dus bij lange na niet zo zwaar als de originele "bird scene" op de Planet Earth Blu-Ray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:04:
Zo, met dank aan dit topic ook maar een HTPC besteld :)

........
Asus M2N68-VM AM2
..................

...............Mobo heeft een vriend van me ook en heeft geen enkel probleem met HD-films, daarom geen graka.
Over 2 - 3 weken wordt hij geleverd, dan post ik mijn eigen ervaringen hier wel.

...............
Dan zullen we je inderdaad vast weer zien/horen hier. ;)

Ik snap niet dat je nu nog investeert in 'verouderde' techniek (qua moederbord; GPU nVidia 7050, dx 9.1) terwijl je voor hetzelfde geld een veel modernere en betere hebt........

edit: en je zult wel de Logitech Cordless MediaBoard Pro bedoelen (link werkte niet)

[ Voor 12% gewijzigd door kaajee op 06-04-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaajee schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:09:
[...]

Dan zullen we je inderdaad vast weer zien/horen hier. ;)

Ik snap niet dat je nu nog investeert in 'verouderde' techniek (qua moederbord; GPU nVidia 7050, dx 9.1) terwijl je voor hetzelfde geld een veel modernere en betere hebt........

edit: en je zult wel de Logitech Cordless MediaBoard Pro bedoelen (link werkte niet)
Welk mobo doel je dan op? Welk mobo heb ik voor hetzelfde geld en kwaliteit? Ik zou de order misschien nog aan kunnen passen.

Bedoelde inderdaad dat toetsenbord. Snap niet waarom link niet werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:15:
[...]

Welk mobo doel je dan op? Welk mobo heb ik voor hetzelfde geld en kwaliteit? Ik zou de order misschien nog aan kunnen passen.

Bedoelde inderdaad dat toetsenbord. Snap niet waarom link niet werkt.
Ietsjes duurder: Asus M3N78-EM
Alles erop en eraan, goedkoper dan 780G bordjes, betere ondersteuning, zeker nu door coreavc met cuda support, 7.1 LPCM via hdmi, 24p perfect geimplementeerd.
Verbruikt meer dan de 780G naar verluidt, als je dit heel erg vindt kijk dan eens naar 780G bordjes. Deze zijn iets duurder, maar die van gigabyte zijn ook heel erg kompleet, soms zelfs met sideport memory voor de grafische chip. Maar ik zou idd ook sowieso dat oude mobo eruit gooien!

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Nou hetzelfde moederbord dat 99% van de bouwers uit dit topic gebruikt (obv een 780 chip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
DARKviper123 schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:42:
[...]

Alles erop en eraan, goedkoper dan 780G bordjes, betere ondersteuning, zeker nu door coreavc met cuda support, 7.1 LPCM via hdmi, 24p perfect geimplementeerd.
Verbruikt meer dan de 780G naar verluidt, als je dit heel erg vindt kijk dan eens naar 780G bordjes. Deze zijn iets duurder, maar die van gigabyte zijn ook heel erg kompleet, soms zelfs met sideport memory voor de grafische chip. Maar ik zou idd ook sowieso dat oude mobo eruit gooien!
Volgend mij is het zo dat 8200/8300 minder verbruiken dan een 780G. Scheelt niet veel maar toch. Komt omdat 8200/8300 noord/zuid chipset in een is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DARKviper123 schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:42:
[...]

Bedankt! Deze is echter niet te koop bij Norrod, waar ik mijn systeem heb samengesteld.

De enige die ik vind bij Norrod met de 780G is deze, maar deze heeft weer geen HDMI...

Wel vind ik de M3A78, maar van die ene review word ik niet vrolijk. Hij voldoet verder wel aan de specs (780G, HDMI-out, optisch out, etc.)
Wat vinden jullie van die? Het mooiste zou zijn als ik hem bij Norrod kon bestellen...
kaajee schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:46:
Nou hetzelfde moederbord dat 99% van de bouwers uit dit topic gebruikt (obv een 780 chip)
En welk mobo is dat? In de OP zie ik verouderde borden... Van sommige is er geen eens meer een prijs opgenomen.

M3A78 Pro is ook een optie?? Best goede review

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Laatst online: 05-09 07:32

Willem2

Ω is futile

Volgens mij wil jij een mATX kast en is dit een ATX bord? Gaat niet passen dus...

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willem2 schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:21:
[...]

Volgens mij wil jij een mATX kast en is dit een ATX bord? Gaat niet passen dus...
Klopt, mijn kast is een mATX :( Goed dat je het zegt...

What about M3N78-VM ? Type-aanduiding technisch de opvolger van de M2N68-VM, tevens geeft de Norrod-site aan:
- HDMI/Full HD ondersteuning
- Vloeiend Blu-Ray / HD DVD afspelen
Dat is dus met de Geforce 8200 chipset.

Prima specs zo te zien

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Gonadan schreef op maandag 06 april 2009 @ 08:38:
[...]

En volgens SPCR niet, pas op hogere load wordt de Be Quiet stiller.
hardware.info staat niet voor absolute waarheid hoor.
Er zijn meerdere sites/groepen/personen die testen en allemaal andere resultaten krijgen.

SPCR staat echter ook niet voor absolute waarheid dus ga ik nog verder lezen.

[...]

Grappig om eens te lezen inderdaad.
Geen enkele website staat voor absolute waarheid, dat klopt.
Maar dit komt ook van SPCR: "There's little question that this Be Quiet! DP Pro 430 is an impressively quiet power supply. It's too bad distribution is limited to 240VAC locales."

En verschillen wat zij meten zijn 1 a 2 dBA. Je kan blijven lezen natuurlijk, maar je kan je ook afvragen heeft het wel nut om echt de stilste op papier te vinden. Die 1 a 2 dBA kunnen ook binnen de foutmarge van de test vallen. Ik zou zeggen koop gewoon eentje binnen de top 3 die qua kabels aan jouw wensen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-09 15:00
Heeft er iemand adviezen over antivirus op een HTPC? Kan zo'n programma het systeem vertragen? Ik ben overigens fan van Nod32 (Eset) die vrijwel geruisloos op mijn andere pc's draait. Ik heb net mijn nieuwe HTPC klaar. Ik zal er niet veel mee op het internet struinen (wel youtube, uitzending gemist, etc.). De HTPC hangt aan een router met firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

lujo schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:35:
Geen enkele website staat voor absolute waarheid, dat klopt.
Maar dit komt ook van SPCR: "There's little question that this Be Quiet! DP Pro 430 is an impressively quiet power supply. It's too bad distribution is limited to 240VAC locales."

En verschillen wat zij meten zijn 1 a 2 dBA. Je kan blijven lezen natuurlijk, maar je kan je ook afvragen heeft het wel nut om echt de stilste op papier te vinden. Die 1 a 2 dBA kunnen ook binnen de foutmarge van de test vallen. Ik zou zeggen koop gewoon eentje binnen de top 3 die qua kabels aan jouw wensen voldoet.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik lees de review dan ook voornamelijk om gebruikerservaringen te zien.
Of hij snel stuk gaat of compatilibiteitsproblemen heeft vind ik namelijk ook niet onbelangrijk.
Zo waarschuwt SPCR over die Antec dat er nogal eens wat problemen mee zijn.
Voor mij is dat een reden om nog even verder te kijken.

Het kwam op mij over dat jij vond dat ik de Be Quiet moest nemen omdat hardware.info dat de stilste vond.
Daar ging ik even tegen in. ;)
De test van hardware.info is al flink verouderd en de modellen die dus nog stiller zijn vind je alleen op andere reviewsites.
Het type geluid is ook nog eens belangrijk.
Leuk dat het bijvoorbeeld 3dBA scheelt maar een toonloze woei is al veel minder storend dan een lichte zoem. Dat lees je dan alleen weer in uitgebreide reviews. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:27:
[...]

What about M3N78-VM ? Type-aanduiding technisch de opvolger van de M2N68-VM, tevens geeft de Norrod-site aan:

[...]

Prima specs zo te zien
Als ik dit artikel moet geloven, is de performance op 1080p van de 8200 niet denderend...

En hieruit blijkt dat de 780G de beste keuze is voor Full HD zo te zien...
Wat raden jullie aan, toch maar voor een 780G bord gaan??

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
@ Gonadan

Ik gaf Be Quiet alleen als advies, omdat ik zelf eentje heb van 350W :)
Zelf hoor ik hem echt niet, maar dat is natuurlijk geen garantie dat jij hem niet zal horen (hoewel ik zelf geen problemen met mij gehoor heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:27:
[...]

[...]

Prima specs zo te zien
Die heeft alleen geen firewire en heeft ipv nvidia 8300 een nvidia 8200. Wat volgens mij alleen inhoud dat de chipset wat lagere freqs heeft, voor de rest is de 8200 identiek aan de 8300. Jammer dat ze die -EM niet hebben die is goedkoper en uitgebreider. Maar die 8200 voldoet ook prima. Ik zou het proberen om te wisselen.
En nogmaals als je liever 780G chipset wilt (omdat nou eenmaal iedereen die haast gebruikt) neem dan de Asus M3A78-EM idd. Of bestel je bordje af en bestel ergens anders die Asus M3N78-EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DARKviper123 schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:56:
[...]

Die heeft alleen geen firewire en heeft ipv nvidia 8300 een nvidia 8200. Wat volgens mij alleen inhoud dat de chipset wat lagere freqs heeft, voor de rest is de 8200 identiek aan de 8300. Jammer dat ze die -EM niet hebben die is goedkoper en uitgebreider. Maar die 8200 voldoet ook prima. Ik zou het proberen om te wisselen.
En nogmaals als je liever 780G chipset wilt (omdat nou eenmaal iedereen die haast gebruikt) neem dan de Asus M3A78-EM idd. Of bestel je bordje af en bestel ergens anders die Asus M3N78-EM
Zie mijn edits, bijv deze en deze review waaruit blijkt dat de 780G toch wel beter is...

M3A78-EM is dan de beste optie denk ik, mocht ik bij Norrod willen bestellen. Ik word alleen niet vrolijk van de user reviews in de Pricewatch

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
@Boland, voordat dit je privé topic gaat worden; lees je eerst eens in, door bijvoorbeeld dit topic (globaal) door te lezen. Kom daarna nog eens terug. niemand (incl. jezelf) schiet er wat mee op dat je om de paar posts met een nwe. configuratie komt en uit alles blijkt dat je er nog weinig moeite zelf voor gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:54:
[...]

Als ik dit artikel moet geloven, is de performance op 1080p van de 8200 niet denderend...

En hieruit blijkt dat de 780G de beste keuze is voor Full HD zo te zien...
Wat raden jullie aan, toch maar voor een 780G bord gaan??
Link (8200) doet het niet. In dat ander artikel:

HD HQV video quality
We've added Silicon Optix's latest HD HQV benchmark to the mix to assess each chipset's HD video playback quality. HD HQV tests noise reduction, antialiasing, and various resolution loss scenarios, culminating in an overall score out of 100. The scoring system for HD HQV is entirely too subjective for my liking, and the weighting is a little odd, but it'll have to do for now.

Dus 8200 presteert beter...... het is toch dat je beter beeld wilt...

Dat de meeste 780G hebben is omdat 780G eenmaal als eerst op de markt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaajee schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:02:
@Boland, voordat dit je privé topic gaat worden; lees je eerst eens in, door bijvoorbeeld dit topic (globaal) door te lezen. Kom daarna nog eens terug. niemand (incl. jezelf) schiet er wat mee op dat je om de paar posts met een nwe. configuratie komt en uit alles blijkt dat je er nog weinig moeite zelf voor gedaan hebt.
Ik wilde juist niet overkomen alsof ik er geen moeite voor doe, ik zie al uren te googlen naar wat nou het beste is... In de startpost staan borden waarvan geen eens meer een prijs staat, dus dan moet ik zelf wel op onderzoek uit. Tevens is dit de eerste keer dat ik helemaal zelf een systeem heb samengesteld, dan heb je nog wel eens vragen, alles is nieuw voor mij. Wel ben ik dankbaar voor het feit dat je mij erop gewezen hebt dat het mobo verouderd is!
lujo schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:02:
[...]
Link (8200) doet het niet. In dat ander artikel:

HD HQV video quality
We've added Silicon Optix's latest HD HQV benchmark to the mix to assess each chipset's HD video playback quality. HD HQV tests noise reduction, antialiasing, and various resolution loss scenarios, culminating in an overall score out of 100. The scoring system for HD HQV is entirely too subjective for my liking, and the weighting is a little odd, but it'll have to do for now.

Dus 8200 presteert beter...... het is toch dat je beter beeld wilt...

Dat de meeste 780G hebben is omdat 780G eenmaal als eerst op de markt was.
Dat is inderdaad ook wel belangrijk :) Ik ga voor de M3N78-VM.

Dit was de url. Daaruit blijkt dat de 8200 nogal fluctuaties oplevert voor de CPU.
Tegels schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:39:
Heeft er iemand adviezen over antivirus op een HTPC? Kan zo'n programma het systeem vertragen? Ik ben overigens fan van Nod32 (Eset) die vrijwel geruisloos op mijn andere pc's draait. Ik heb net mijn nieuwe HTPC klaar. Ik zal er niet veel mee op het internet struinen (wel youtube, uitzending gemist, etc.). De HTPC hangt aan een router met firewall.
Het lijkt me toch dat een simpele virusscanner als Nod32 wel prima moet werken? Je HTPC draait niet op volle toeren, een virusscanner moet er wel van af kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:12:
[...]

Dat is inderdaad ook wel belangrijk :) Ik ga voor de M3N78-VM.

Dit was de url. Daaruit blijkt dat de 8200 nogal fluctuaties oplevert voor de CPU.
Je bent je van bewust dat dat moederbordje "nVidia GeForce 8200 chipset" heeft?
Omdat je ook vermeldt dat 8200 fluctuaties voor de CPU oplevert. (Mijn ervaring is wat anders heb ook 8200, maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lujo schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:22:
[...]

Je bent je van bewust dat dat moederbordje "nVidia GeForce 8200 chipset" heeft?
Omdat je ook vermeldt dat 8200 fluctuaties voor de CPU oplevert. (Mijn ervaring is wat anders heb ook 8200, maar goed)
Yes, dat weet ik, maar zoals je zelf ook aangeeft, is de beeldkwaliteit beter volgens die test en daar gaat het om. Er staat idd ook wel bij dat het subjectief is, maar goed.
Indien mogelijk, bestel ik liever alles bij 1 shop. De andere optie is de M3A78-EM, die heeft alleen slechte reviews daar.

'k Wilde je DM-en, maar dat kan niet. De 8200 bevalt wel goed dus?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:25:
[...]

Yes, dat weet ik, maar zoals je zelf ook aangeeft, is de beeldkwaliteit beter volgens die test en daar gaat het om. Er staat idd ook wel bij dat het subjectief is, maar goed.
Indien mogelijk, bestel ik liever alles bij 1 shop. De andere optie is de M3A78-EM, die heeft alleen slechte reviews daar.

Kijk gewoon eens bij een degelijke webshop als www.azerty.nl, www.4launch.nl of www.maxict.nl. Er is vast een online winkel te vinden die alles kan leveren wat je echt wilt hebben voor minder dan norrod. Zo en nu moet je t ff zelf uitzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DARKviper123 schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:28:
[...]

Kijk gewoon eens bij een degelijke webshop als www.azerty.nl, www.4launch.nl of www.maxict.nl. Er is vast een online winkel te vinden die alles kan leveren wat je echt wilt hebben voor minder dan norrod. Zo en nu moet je t ff zelf uitzoeken ;)
'k Krijg korting bij de Norrod ;) En, die andere webshops ken ik wel :) Toch bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:29:
[...]

'k Krijg korting bij de Norrod ;) En, die andere webshops ken ik wel :) Toch bedankt.
Haha mag je wel flinke korting krijgen, want prijzen zijn bij die andere shops zo €10 tot €15 onder die van norrod per product. Zie bv moederbord bij norrod 73.50 en bij azerty 60 ;) Kast bij norrod 150 en azerty 134.

[ Voor 4% gewijzigd door DARKviper123 op 06-04-2009 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:25:

Hier bevalt ie goed. Met CoreAVC werkt hardwarematig versnellen van h.264 content ook zonder problemen. Advies is toch wel om als je voor een AMD oplossing gaat. 780G of 8200/8300 maakt niet uit. Om voor een Phenom I of nu (zou ik zelf) voor Phenom II kiezen. Dit vanwege HT 3.0 waardoor deinterlacing en dergelijke (wat beeld kwaliteit ten goede komt) mogelijk worden.

Echter wil je iets meer uitgeven. Kies dan voor een Intel oplossing. Moederbordje 9300 (MSI of Asus) of 9400 (Gigabyte) en als CPU E7400

Uit verschillende test is Intel oplossing als best gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lujo schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:43:
[...]

Hier bevalt ie goed. Met CoreAVC werkt hardwarematig versnellen van h.264 content ook zonder problemen. Advies is toch wel om als je voor een AMD oplossing gaat. 780G of 8200/8300 maakt niet uit. Om voor een Phenom I of nu (zou ik zelf) voor Phenom II kiezen. Dit vanwege HT 3.0 waardoor deinterlacing en dergelijke (wat beeld kwaliteit ten goede komt) mogelijk worden.

Echter wil je iets meer uitgeven. Kies dan voor een Intel oplossing. Moederbordje 9300 (MSI of Asus) of 9400 (Gigabyte) en als CPU E7400

Uit verschillende test is Intel oplossing als best gebleken.
Mijn TV is 2 jaar oud (82 cm HD-Ready) dus ik denk niet dat ik het verschil zie tussen wel of geen HT 3.0.
Bedankt voor de tip anyways; ik denk dat ik nu wel een goed systeem heb. Ik hoef niet per se het neusje van de zalm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 18:46
nwagenaar schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 18:41:

[...]
Ik zal binnenkort wel even een filmpje maken van mijn configuratie. Dan kun je zien hoe het allemaal draait en hoe werkt, etc.
Dat lijkt me leuk :)
Ik gebruik zelf momenteel mediaportal, maar zoals ik al zei in eerdere posts gaat mijn voorkeur uit naar een linux-gebaseerde oplossing.
Omdat jij ook vdr ingericht hebt ben ik benieuwd hoe het bij jou draait en hoe je het switchen tussen vdr en xbmc geregeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Tegels schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:39:
Ik gebruik helemaal geen virusscanner op mijn htpc (eigenlijk op geen enkele pc die ik gebruik, alleen op de server die ook als proxy fungeert). Als je een htpc gebruikt waar hij voor bedoelt is heb je aan een goede firewall meer dan voldoende.

Als je er toch een wil draaien is NOD32 wel een van de fijnste (licht)

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 06-04-2009 15:48 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

Sinds een week heb ik last van dat m'n tv eerst aangeeft dat de zenders gecodeerd zijn, ga ik een zender omhoog en weer terug dan gaat het gewoon goed. Ziggo icm windows vista media center en floppyDTV.. herkend iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:12
arbraxas schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:45:
Anders kun je ook nog een externe player gebruiken in mediaportal, nl Media Player Classic HT.
Een complete howto vind je hier:
http://www.guru3d.com/art...ovies-over-the-gpu-guide/
Treffend dat hier belangrijke settings toch behoorlijk anders zijn:
http://nunnally.ahmygodde...g-h264-videos-using-dxva/
"Go to Internal Filters section and under Source Filters, make sure Matroska and Ogg is not selected. "

En in de guru3d-guide:
"Matroska is the MKV / x.264 file container format we want to have accelerated. We strongly recommend you to check the Matroska flag, so that the internal filter will be used, key to x.264 GPU acceleration."

Gelukkig dat het allemaal zo duidelijk en eenduidig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sa1 schreef op maandag 06 april 2009 @ 20:20:
Sinds een week heb ik last van dat m'n tv eerst aangeeft dat de zenders gecodeerd zijn, ga ik een zender omhoog en weer terug dan gaat het gewoon goed. Ziggo icm windows vista media center en floppyDTV.. herkend iemand dit?
Via Google is wel wat te vinden.
Het lijkt me een probleem van je FloppyDTV in combinatie met Ziggo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

lujo schreef op zondag 05 april 2009 @ 23:59:
[...]

Aan je eisen wat 1080p (is ook zwaarste eis) betreft wel, en tuurlijk zal het samenwerken.

[...]

Wel ok, als ik nu nog alles zou moeten kopen dan zou ik kiezen voor Intel oplossing met 9400.
Voor meer informatie, zoek naar mijn reacties in "Home Theater PC (HTPC) Deel 3"

[...]

Wil je per se bij AMD blijven dan zou ik nu zeker voor Phenom II kiezen. Goedkoopste "AMD Phenom II X3 710" die zijn in idle zuiniger dan eerste Phenom's.

Een AM3 processor past ook op AM2+ moederbord, mits er bios voor uitgebracht is. Maar fysiek past ie erop. Je kan ook gewoon DDR2 geheugen gebruiken, wat in kosten scheelt.

Mijn advies zou zijn dus:

Intel combinatie, wil je per se AMD dan een (goedkoopste) AM3 processor.
Bedankt voor je reactie,
ik heb eigenlijk een AMD systeem gekozen vanwege de prijs
Indien ik opteer voor de 9400 chipset, moet ik dit mobo kiezen: GA-E7AUM-DS2H wat bijna het dubbele kost van dat andere mobo, ook de processor valt duurder uit.

Ik zal wss wel een AM3 processor nemen alhoewel dit ook weer flink duurder is
AM2: € 89 AM3: € 150

Ik had er geen idee van dat een AM3 processor op een AM2+ mobo werkt; bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Tweakers

Ik probeer ook een nieuwe HTPC samen te stellen. Ik ben bijna rond, maar zit ik toch met een vraagje.
Is het mogelijk om 2 floppydtv kaarten aan te sluiten via een firewire kaart, die via een pci slot op een asus p5n7a-vm bord zit? Of zou dit te langzaam zijn en resulteren in schokkende beelden enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Zou geen probleem moeten zijn. Je kunt anders ook nog op zoek naar een PCIe FW kaartje.......

(je had beter meteen een moederbord mét built-in firewire kunnen nemen, maar ja da's te laat, volgende keer eerst GoT raadplegen........) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
Toevallig had ik het gisteren ook een keer, maar zal even opletten of het structureel is. Ik gebruik Windows 7 MC. Wel heb ik ontdekt dat na ruim 2 maanden afgelopen week "eindelijk" mijn digitale kaart alleen nog maar toestaat Z1 te kijken, ipv alle kanalen.
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 20:43:
Via Google is wel wat te vinden.
Het lijkt me een probleem van je FloppyDTV in combinatie met Ziggo...
Dit gaat volgens mij niet echt over hetzelfde. Wat Sa1 zegt is dat bij het beginnen met kijken de melding komt en verdwijnt als je zapt. Achter die link zit iemand die grotere problemen lijkt te hebbe,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hebben jullie nooit het idee gehad om een lijstje van songs/clips/scene's in verschillende formaten op te stellen om te kijken of hij alles kan spelen?
Ik zit daar zelfs namelijk aan te denken.

Wat korte clips van standaard codecs, enkele songs in de codecs die je vaak ziet.
En dan wat scene's in verschillende HD en normale formaten, bijvoorbeeld een stukje bird-scene enzo.

Hebben jullie daar nog tips en ideeën over?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik heb dit ook... af en toe. Niet echt hinderlijk maar het moet niet te vaak gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Laatst online: 05-09 07:32

Willem2

Ω is futile

Heb ik ook last van (TV pack 2008). Lijkt bij mij te zijn begonnen nadat ik of a) de firmware van mijn floppydtv's geupgrade heb of b) er een iets langere antenne kabel tussen is gekomen.

Moet ik nog ff gaan troubleshooten :)
Altijd een slecht idee natuurlijk om 2 dingen tegelijkertijd te veranderen...

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi

ik heb de gehele topic door gelezen en zit met 1 hele belangrijke vraag/dilemma.
Welke chipset moet ik kiezen. Ik zit de twijfelen tussen de 9400/9300 (intel , duurder) of 780g (amd , goedkoper).
Wat ik voornamelijk met mijn HTPC ga doen is filmpjes bekijken (full hd) MAAR ik wil er ook eventueel spelletjes op spelen en dan moet je denken aan spellen zoals FIFA en race spellen.
Dus welke van de twee is hier het meest geschikt voor (graag ook zuinig).
Ik heb in het verleden wel eens impulsief het meest dure genomen omdat dat "altijd wel goed" is en achteraf bleek dat het ook veel goedkoper kon of dat ik het apparaat niet volledig gebruikte.
Dus als iemand mij in de goede richting zou willen sturen.
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
@ bander

Gewoon 9400 (Gigabyte) met E7400 cpu nemen.
Het is in ieder geval krachtiger chipset om spelletjes mee te spelen en volgens testen zuiniger.
Het lijkt me dat FIFA en race spellen niet de meest zware game's zijn die je kan bedenken en dat zou op 9400 goed moeten werken. Maar ik ben geen gamer dus weet het niet zeker. Wat wel zeker is is dat 9400 krachtiger is dan 780G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwa
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

dwa

ik zit een beetje met hetzelfde dilemma. Een 9400 of toch de 780g. Als ik het goed begrijp is de 9400 krachtiger maar is de 780g zuiniger. Persoonlijk neig ik door de zuinigheid meer naar de amd oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willem2 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:17:
[...]

Heb ik ook last van (TV pack 2008). Lijkt bij mij te zijn begonnen nadat ik of a) de firmware van mijn floppydtv's geupgrade heb of b) er een iets langere antenne kabel tussen is gekomen.

Moet ik nog ff gaan troubleshooten :)
Altijd een slecht idee natuurlijk om 2 dingen tegelijkertijd te veranderen...
Ik heb dit probleem ook. Ik heb media-center draaien onder Vista met TV Pack 2008. Zelf vermoed ik dat dit probleem voor het eerst opgedoken is sinds ik die .DLL geïnstalleerd heb om ook HD zenders te kunnen ontvangen. Hebben jullie die DLL ook geïnstalleerd?

Dit probleem treedt bij mij altijd op als ik mijn HTPC aangezet heb (uit sleepmode gehaald) en vervolgens tv ga kijken. Als de tuner dan nog afgestemd staat op een zender die in het extra-pakket zit krijg ik bijna altijd blauw scherm. Als ik dan een 15 seconden wacht, hoor ik wel het geluid van die zender maar scherm blijft blauw (service gecodeerd). Even op en neer zappen en dan komt het beeld er ook bij.

Ik moet mezelf nog overtuigen of dit ook gebeurd op het moment dat de laatst gekeken zender gewoon in het standaardpakket zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

dwa schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:24:
ik zit een beetje met hetzelfde dilemma. Een 9400 of toch de 780g. Als ik het goed begrijp is de 9400 krachtiger maar is de 780g zuiniger. Persoonlijk neig ik door de zuinigheid meer naar de amd oplossing.
Volgens tests schijnt de 9400 juist zuiniger te zijn, maar veel zal dat waarschijnlijk niet schelen.
Prijs is volgens mij puur het dillemma waar de meesten op blijven steken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook bezig een HTPC samen te stellen en heb al een aardig idee wat ik wil. Wat ik alleen niet duidelijk krijg is de audio uitgang op de diversen moederborden. Ik zit te denken aan de Asus M3A78-EM, nu lees ik alleen verschillende verhalen over de audio uitgangen. De bedoeling is om hem aan te sluiten op een Pioneer LX51. En dan dus 5.1 te hebben.

Kan dat gewoon via HDMI?
Eerder in dit item wordt er namelijk beweert dat 780G chipset maar twee kanalen kan door geven?
Of moet het aangesloten worden via de S/PDIF?
Of zelfs gewoon via de verschillende jack pluggen?

Ik ben een beetje in de war gebracht door de verschillende verhalen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:33:
Ik ben ook bezig een HTPC samen te stellen en heb al een aardig idee wat ik wil. Wat ik alleen niet duidelijk krijg is de audio uitgang op de diversen moederborden. Ik zit te denken aan de Asus M3A78-EM, nu lees ik alleen verschillende verhalen over de audio uitgangen. De bedoeling is om hem aan te sluiten op een Pioneer LX51. En dan dus 5.1 te hebben.

Kan dat gewoon via HDMI?
Eerder in dit item wordt er namelijk beweert dat 780G chipset maar twee kanalen kan door geven?
Of moet het aangesloten worden via de S/PDIF?
Of zelfs gewoon via de verschillende jack pluggen?

Ik ben een beetje in de war gebracht door de verschillende verhalen.

Alvast bedankt voor de reacties.
Dat de 780G maar 2 kanalen door zou kunnen geven, begreep ik ook al niet.
Er zit gewoon digitaal optisch uit op, dat kun je er prima voor gebruiken. Zie hier voor de specs. Er zit gewoon 7.1 op, dus dat gaat prima werken.
Misschien kan de 780G via HDMI maar 2 kanalen versturen, dus dat je sowieso s/pdif uit moet gebruiken. Dat kan dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat laatste inderdaad, 7.1 via HDMI wat niet gecodeerd/gecomprimeerd of watdanook is kan niet op de 780G.
Tenminste, dat is wat ik in dit topic tegen kwam.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 13:19
Volgens mij kan spdif maximaal 5.1 aan (DTS - DD). 7.1 is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rsvmark schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:54:
Volgens mij kan spdif maximaal 5.1 aan (DTS - DD). 7.1 is niet mogelijk.
Hoe kan dit dan:
Audio
Audio kanalen 8 (7.1)
Audio uitgangen Analoog (3,5mm), Digitaal Optisch (S/PDIF)
Als het niet via HDMI en S/PDIF kan, hoe kan het dan? Of zit er 5xjacks-out op??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:06:
Hoe kan dit dan:

Als het niet via HDMI en S/PDIF kan, hoe kan het dan? Of zit er 5xjacks-out op??
Analoog moet je dan inderdaad geloof ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Laatst online: 15:21
Ik heb tegenwoordig een dichte tv-kast waardoor mijn huidige htpc (die sowieso aan vervanging toe is) erg heet wordt en derhalve de fans steeds harder gaan loeien. Gedeeltelijk komt dit doordat de warmte niet goed weg kan en anderzijds vergt het afspelen van m.n. 720p films erg veel processorcapaciteit en dus warmte.

Nu ben ik bezig om een nieuwe htpc samen te stellen op basis van de Antec NSK2480 (de simpele verise van de Fusion remote) plus een 780g borde en de 7750 processor. De bedoeling is voornamelijk het afspelen van films in 1080p, wat nu dus niet kan. Ik verwacht dat die in ieder geval minder warmte afgeeft dan mijn 4 jaar oude pentium 4 in mijn shuttle barebone, waardoor het probleem mogelijk al minder groot wordt.

Ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen qua warmte ontwikkeling in mijn tv-kast:
1. zorgen dat de fan die lucht binnenzuigt met een gat aan de achterkant van de kast is "verbonden"
2. ervoor zorgen dat de warme lucht de kast door een gat uitgeblazen wordt

Het verwijderen van de achterplaat is geen optie een extra gat hierin wel.

Daarnaast zit ik nog te twijfelen aan een Passieve Scythe Ninja Mini dan wel de Scythe Shuriken. Mijn voorkeur gaat uit naar de Ninja Mini alleen weet ik niet of er dan genoeg koeling is.

[ Voor 3% gewijzigd door jswinkels op 07-04-2009 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Mijn GA-MA78GM-S2H heeft dit als achterzijde:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1209204050.jpg

Volgens mij is het genoemd in dit topic maar kan het in de handleiding niet 1 2 3 vinden.

[ Voor 54% gewijzigd door rsvmark op 07-04-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jswinkels schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:17:

Daarnaast zit ik nog te twijfelen aan een Passieve Scythe Ninja Mini dan wel de Scythe Shuriken. Mijn voorkeur gaat uit naar de Ninja Mini alleen weet ik niet of er dan genoeg koeling is.
Als je alleen 720P wil afspelen waarom neem je dan geen 4850E i.p.v de 7750,scheelt een boel warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Laatst online: 15:21
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:26:
[...]

Als je alleen 720P wil afspelen waarom neem je dan geen 4850E i.p.v de 7750,scheelt een boel warmte.
Ik wil niet alleen 720p afspelen, mijn huidige htpc trekt niet meer dan dit. De bedoeling is dat de nieuwe uiteraard wel 1080p aan kan. Heb mijn eerdere post een beetje bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Wikipedia:

Connecting a Dolby TrueHD source to a receiver requires a digital link capable of transporting either the encoded bitstream or the unpacked Linear PCM audio data (18 Mbit/s max for a Blu-ray source). HDMI 1.0 (and higher) can transport multichannel PCM-audio, and therefore can transport an unpacked TrueHD audiotrack. An HDMI 1.3 (or higher) link is required to transport Dolby TrueHD in bitstream form.[1]

S/PDIF cannot carry Dolby TrueHD due to bandwidth limitations, as S/PDIF is limited to 5.1 channels of compressed discrete audio. When using S/PDIF, a device such as a Blu-ray Disc player will automatically send the Dolby Digital audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke wat ik dus begrijp uit de verschillende berichten, waarvoor dank.
Dat ik gewoon de S/PDIF kan gebruiken als ik aan 5.1 genoeg heb.

Dat de HDMI van de Asus M3A78-EM dus geen 5.1 kan doorgeven i.v.m. de 780G chipset.

Is de HDMI van de Asus M3N78-EM dus met een 8300 chipset wel 5.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:51:
Is de HDMI van de Asus M3N78-EM dus met een 8300 chipset wel 5.1?
Met 8200/8300 via HDMI zelfs 7.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53
Goed... laat ik hier dan ook even mijn bedenkingen "spuien" :-) (in het xbmc topic heb ik dat al een beetje gedaan).

Ik heb een tijdje terug mijn HTPC op basis van een Silverstone LC10 kast de deur uit gedaan omdat: 1) de kast te lomp werd voor het aantal apparaten wat in mijn Ikea Oppli meubel moet staan en 2) Ik er toch vrij weinig meer mee deed (niet krachtig gevoel en VDR, waar ik 'm eigenlijk alleen voor gebruikte, is voorlopig onbruikbaar omdat ik KPN iTV heb genomen).

Toch wil ik wel weer een HTPC gaan bouwen omdat mijn huidige xbox (die uiteraard xbmc draait) het aan het begeven is. Ik wil per se weer naar XBMC toe omdat dit gewoon het mooiste werkt, werkelijk alle media support en het langzamerhand voor Linux ook een serieus alternatief wordt.

Op mijn desktop bak (AMD BE-2330 op een Asus mainboard met Nvidia Geforce 8300 chipset) draait XBMC steeds beter, mede dankzij de nvidia VDPAU drivers. Op wat lastige h.264 bestanden na werkt dit echt fantastisch.

Maar goed, mijn dilemma bestaat nu dus eigenlijk uit twee zaken:

1) Welke chipset en welk mainboard. Het liefst neem ik een geforce 9400-gebaseerde chipset (met Intel cpu) vanwege de superieure performance. Echter, het ook recent in dit topic genoemde moederbord van Gigabyte lijkt niet over S-VIDEO uitgang te beschikken. Voorlopig nog een eis omdat ik nog niet aan een LCD tv toe ben. Overigens, mijn huidige desktop mainboard met GF 8300 chipset heeft deze ook niet, dus sowieso een uitdaging.
Ik zoek dus iets wat op de toekomst voorbereid is maar voorlopig ook nog in mijn huidige setup kan werken.

2) De Antec fusion remote, die lange tijd mijn aandacht had vanwege zijn relatief beperkte hoogte maar toch aardige eigenschappen heeft voor mij eigenlijk toch 2 nadelen: Nadeel 1 is dat er tegenwoordig een LCD panel ipv VFD in zit en nadeel 2 is dat hij lastig uit te breiden is met bv. een card reader. Ik zou hier evt. de dvd-rom positie voor kunnen opofferen (opticals speel ik toch met mijn goede Pioneer dvd-speler), maar dan moet de opening hiervoor wel volwaardig 5,25 inch zijn ipv. iets met een klepje ofzo.

De Antec NSK2480 lijkt me een mooi alternatief maar voor zover ik nu kan zien is ie net wat breder dan een antec fusion, waarmee hij waarschijnlijk op een halve centimeter niet meer in de Oppli zal passen. Anders was het wel een ideale kast geweest (2 5,25 inch openingen dus zelf de benodigde uitbreidingen inbouwen).

De eisen voor de htpc zijn dus:
* Niet breder dan een gemiddelde Marantz of Yamaha hifi receiver.
* VFD display (voorkeur), het liefst met remote ook de ATX power togglen
* Mogelijkheid voor een cardreader.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
Heb nu het volgende bij Informatique samengesteld om te gebruiken als Vista HTPC met MediaPortal of Vista MC:

Componenten:
Basiscomponenten:
Behuizing : Antec Fusion
Mobo : MSI P7NGM-Digital (Chipset: NVIDIA nForce 730i (MCP7A))
Proc : Intel E7400 met Scythe Ninja
RAM : Kingston 2x2GB
HDD : WD Cavier Green 1TB, SATA2
Optical : Sony BC-5100S BD-ROM speller, DVD brander

HTPC Componenten
Primaire tuner : FloppyDTV DVB-C
CAM card : Alpacrypt Full CAM
Secundair : Hauppauge WinTV-HVR-1700

Accessoires
Belkin HDMI>HDMI kabel
Belkin toslink>toslink kabel

In de pricewatch kom ik uit op ongeveer €950, bij Informatique op €1050.

Eisen
- Klaar voor de toekomst
- Stil
- Snel
- Moet gemakkelijk 1080p (bluray/mkv/etc.) video af kunnen spelen
- HD video van digitale tv op kunnen nemen.

Aansluiting op
- Middels HDMI op een full HD beelscherm
- Middels optical spdif op een 5.1DTS geluidssysteem
- Analoog coax tvsignaal
- Digitaal coax (gecodeerd) tvsignaal van Caiway.
eymey schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:05:
<knip>
De Antec NSK2480 lijkt me een mooi alternatief maar voor zover ik nu kan zien is ie net wat breder dan een antec fusion, waarmee hij waarschijnlijk op een halve centimeter niet meer in de Oppli zal passen. Anders was het wel een ideale kast geweest (2 5,25 inch openingen dus zelf de benodigde uitbreidingen inbouwen).
Qua breedte of hoogte? Als het in de hoogte zit kan je kijken in hoeverre je de pootjes eraf kan halen, en gewoon een paar dunne stukjes rubber in de plaats daarvan gebruikt.
* Mogelijkheid voor een cardreader.
Dat vind ik zelf ook een nadeel van de Fusion, maar de enkele keer dat je het gebruikt kan je toch ook een externe gebruiken?

[ Voor 23% gewijzigd door Neok_ op 07-04-2009 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

eymey schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:05:
1) Welke chipset en welk mainboard. Het liefst neem ik een geforce 9400-gebaseerde chipset (met Intel cpu) vanwege de superieure performance. Echter, het ook recent in dit topic genoemde moederbord van Gigabyte lijkt niet over S-VIDEO uitgang te beschikken. Voorlopig nog een eis omdat ik nog niet aan een LCD tv toe ben. Overigens, mijn huidige desktop mainboard met GF 8300 chipset heeft deze ook niet, dus sowieso een uitdaging.
Ik zoek dus iets wat op de toekomst voorbereid is maar voorlopig ook nog in mijn huidige setup kan werken.
Gadverdamme dat meen je niet he?
Die stond ook op mijn shortlist.

* Gonadan rent naar pricewatch

Edit:
Inderdaad. :(
Dat wordt dus óf solderen naar SCART óf een alternatieve plank zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 07-04-2009 16:17 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Neok_ schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:08:
Qua breedte of hoogte? Als het in de hoogte zit kan je kijken in hoeverre je de pootjes eraf kan halen, en gewoon een paar dunne stukjes rubber in de plaats daarvan gebruikt.
Qua breedte :-). Dacht in de specs gezien te hebben dat ie 44,5 cm is en dat wordt heeeel krap.

En tsja, losse kaartlezer zou idd kunnen :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Gonadan schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:15:
[...]

Gadverdamme dat meen je niet he?
Die stond ook op mijn shortlist.

* Gonadan rent naar pricewatch

Edit:
Inderdaad. :(
Dat wordt dus óf solderen naar SCART óf een alternatieve plank zoeken.
Meeeeeesterlijk, die reactie :D. Maar ja, inderdaad erg iritant dus. Ik heb nog niet echt andere GF 9400 bordjes gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:19:
[...]

Meeeeeesterlijk, die reactie :D. Maar ja, inderdaad erg iritant dus. Ik heb nog niet echt andere GF 9400 bordjes gezien.
In hoeverre verscheelt de GF9400 eigenlijk met de 9300 serie (nForce 730i)?

//edit:
The announcement of chipset NVIDIA MCP7A was already prepared . In essence, GeForce 9400 differ from GeForce 9300 only in terms of the higher graphic core frequencies : 580/1400 MHz against 450/1200 MHz.
Heb je aan het performance verscheel nou nog wat aan als je er niet mee gaat gamen? Voor afspelen van (full HD) video lijkt het me beiden sterk genoeg?

[ Voor 38% gewijzigd door Neok_ op 07-04-2009 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

eymey schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:19:
Leedvermaak is het mooiste vermaak wat er is hè? ;)
Ok, mijn AVR snapt Composiet, S-Video en YPbPr ingaand en uitgaand.
Het moederbord ondersteund HDMI, DVI en VGA.
Daar moet toch wat te combineren zijn. :P
Neok_ schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:48:
In hoeverre verscheelt de GF9400 eigenlijk met de 9300 serie (nForce 730i)?
Hogere kloksnelheid van de chipset, dat is alles eigenlijk.

Edit:
gvd ook al geen 9300 meer in de PW.
elgoog here i come!

Edit2:
De twee 9300 bordjes die eerst in de PW stonden hebben ook geen S-Video.

* Gonadan voelt zich bij de ballen gegrepen :(

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 07-04-2009 17:15 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:52:
[...]
Edit2:
De twee 9300 bordjes die eerst in de PW stonden hebben ook geen S-Video.

* Gonadan voelt zich bij de ballen gegrepen :(
Biedt de 9300/9400 chipset geen ondersteuning voor tvout over vga, zodat een dergelijk verloopje makkelijk werkt: zoiets..

Daarnaast staat de MSI P7NGM-Digital bv in de pricewatch, en die heeft een 9300 chipset?

[ Voor 23% gewijzigd door Neok_ op 07-04-2009 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Neok_ schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:21:
[...]

Biedt de 9300/9400 chipset geen ondersteuning voor tvout over vga, zodat een dergelijk verloopje makkelijk werkt: zoiets..
Ik hoop dat je daarin gelijk hebt, de meeste borden hebben zo'n aansluiting niet meer standaard zo te zien.
Daarnaast staat de MSI P7NGM-Digital bv in de pricewatch, en die heeft een 9300 chipset?
Die heeft een 730 chipset volgens MSI. En ook geen S-Video uitgang.
Echter is een NForce 730 niet geschikt voor Intel, ik snap er even geen reet van.
MSI zegt NForce 730 en MCP7a welke weer de GeForce 9300 is. 8)7

Edit:
Aaaaaah, stom stom stom.
nForce is de chipset, GeForce de onboard kaart.
Dus 730i + 9300. :)

Blijft de zoektocht naar de S-Video open, wordt vervolgd.

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 07-04-2009 19:24 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.