Een zeer interessante discussie omtrent de combinatie van de te gebruiken software. Op dit moment ben ook aan het kijken naar de gouden set van hardware en software: mijn ouders hebben een nieuwe Philips 42PFL9803H Full HD televisie aangeschaft en ik heb ze overtuigd van het nut van een HTPC.
Toepassing
- TV kijken & opnemen (moet tegelijk kunnen)
- Fotocollectie bekijken
- Muziek CD's omzetten naar MP3 zodat er nooit meer met losse CDtjes gekloot hoeft te worden
- (Full HD) Videomateriaal bekijken
- DVD bekijken
- Blu-Ray bekijken
- Internet / Email / Google Earth
- Geluid (optisch?) via Pioneer XV-DV55 (5.1 DTS ondersteuning)
Uiteraard moet alles zo eenvoudig mogelijk bestuurd kunnen worden. Beiden kunnen ze redelijk goed (gezien de leeftijd

) omgaan met een Windows computer, vandaar ook dat de HTPC op Windows Vista gebaseerd zal moeten zijn. Origineel dacht ik gelijk om dan ook het Vista WMC te gebruiken, daar ik er zelf enigszins mee bekend ben en ik weet dat de bediening vrij gemakkelijk is. Hier blijken echter enkele hiaten aan te zitten icm gecodeerde DVB-S kanalen (zie problemen).
Basis hardware
Een budget is niet gesteld: wat nodig is, is nodig.
Eisen aan hardware:
Behuizing: moet mooi en stil zijn.
Mobo: liefst zoveel mogelijk onboard, dus ook HDMI en optisch spdif. Moet gezien de behuizing mATX zijn.
Voeding: stil & efficient.
Processor: moet snel genoeg zijn om tegelijk tv mee te kijken/op te nemen.
Proc koeling: moet uiteraard zo stil mogelijk zijn, echter lijkt de behuizing maar beperkte ruimte te bieden.
Geheugen: geheugen kost geen drol meer, een standaard 2x2GB kitje lijkt mij prima.
Graka: er wordt niet mee gegamed, dus een aparte videokaart is in mijn optiek overbodig.
HDD: 1TB biedt voorlopig genoeg ruimte. Wellicht op een later tijdstip nog uitbreiding naar RAID1 of RAID5.
Optic: Bluray & DVD combolezer. Branden van blu-ray is niet nodig, dvd branden is handig.
Ik kom dan ook op de volgende set uit:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 127,85 | € 127,85 |
1 | Gigabyte GA-73PVM-S2H | € 58,40 | € 58,40 |
1 | Hauppauge WinTV HVR1100 | € 53,95 | € 53,95 |
1 | Intel Core 2 Duo E8400 | € 139,45 | € 139,45 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 32,99 | € 32,99 |
1 | Sony BDU-X10S | € 69,- | € 69,- |
1 | Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black | € 6,35 | € 6,35 |
1 | Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB | € 78,25 | € 78,25 |
Importeren | Totaal | € 566,24 |
Problemen:
Probleem 1
Tv kijken&opnemen: we hebben hier (omgeving Gouda) zowel analoge televisie van de REKAM als digitale televisie van Caiway. Niet alleen hebben we met Caiway meer zenders in het basispakket, ook de beeldkwaliteit is duidelijk beter. Helaas zend Caiway in de REKAM huishoudens hun zenders alleen gecodeerd mee (ook de basiskanalen NED123/RTL4578/etc.).
Naar mijn weten heb ik dus een DVB-C tunerkaart nodig, met een aansluiting voor een CAM module. Op dit moment is, voor zover ik weet, alleen een AlpaCrypt CAM module beschikbaar welke om kan gaan met het type codering dat door Caiway wordt gebruikt. Echter komt moeilijkheid #2 ook om de hoek kijken: het aantal DVB-C tunerkaarten met ondersteuning voor een CAM module en compatibel met Windows Vista Media Center is uiterst beperkt (gezien Media Center geen native ondersteuning heeft voor DVB-C). Zover ik kon achterhalen is op dit moment alleen de FloppyDTV C/CI van Digital Everywhere in combinatie met de eerder genoemde Alphacrypt geschikt om gecodeerde DVB-C kanalen via Windows Vista Media Center te kunnen bekijken.
Daarnaast zou deze kaart ook ondersteuning bieden voor HD kanalen, mocht ik daar later een extra pakket voor nemen. Het nadeel aan deze kaart betreft volgens mij dat het een single tuner heeft: tegelijk bijvoorbeeld Nederland 1 kijken en RTL4 opnemen is er dus niet bij. Er zouden dan twee van dergelijke sets (FloppyDTV&AlphaCrypt) aangeschaft moeten worden om dat mogelijk te maken, á €250,00 per set (ex meerprijs voor een tweede smartcard: eenmalig €19,90 en maandelijks €1,95 extra).
Een alternatief is natuurlijk om 1x een FloppyDTV&Alphacrypt set te kopen als primaire tuner, en bijvoorbeeld 1 Hauppauge WinTV HVR1100 als secundaire tuner voor de gevallen dat er zowel tv wordt gekeken als opgenomen wordt.
Probleem 2
Matige ondersteuning voor videocodecs direct vanuit WMC. Gezien gedownloade films het liefst ook vanuit de mediacenter software afgespeeld moet kunnen worden is dit een minpunt voor WMC.
Vraag
- Software: wat raden jullie als alternatief aan voor de software? In principe is switchen tussen verschillende programma's niet echt een probleem, alleen moet ik mn ouders dat eerst wel weer aanleren

- Hardware: ik heb gekozen voor een C2D gebaseerd systeem, mede omdat ik het moederbord als eerst tegenkwam. Ik mag aannemen dat met de gekozen processor 1080p video geen probleem is?