Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 21:50
Oke gelukkig maar :P Scheelt best wel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Phuncz schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 17:08:
20 tot 40Mbit/s (20.480 tot 40.960Kbit/s)
Wat ook van belang is, is de correcte omzetting van Mbit naar Kbit :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roma0803
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-08 13:12

roma0803

Lost

Ik maak nu enige tijd, naar tevredenheid, gebruik van mijn HTPC. Draait VMC en geeft eigenlijk alles goed weer wat ik afspeel.

Loop nu tegen iets raars aan. DVD's en HD bestanden vanaf de HDD worden goed weergegeven. Dolby 5.1 of DTS naar keuze (indien aanwezig). Een "echte" DVD vanaf de DVD-speler geeft goed DTS weer, maar DD5.1 helemaal niet. DD5.1 output als 2-kanaals stereo. Ik weet niet of dit altijd al was en het me onlangs pas is opgevallen (speel niet zoveel DVD schijfjes meer af), of iets van de laatste tijd.

Iemand een idee in welke richting ik dit moet zoeken? Omdat de DTS track wel goed wordt afgespeeld tast ik even in het duister.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:24
Gonadan schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 14:17:
[...]

Dat ziet er inderdaad stukken beter uit.
Zitten er trouwens ook effecten in zoals de schuivende menu's van XBMC?
Dat maakt het in mijn ogen echt af namelijk.

Ik heb lokaal even voor de grap MythTV geïnstalleerd maar standaard word je daar niet vrolijk van.
Ik neem aan dat de backend voor de belasting zorgt? Dan zal ik ze waarschijnlijk gewoon beiden op de HTPC moeten installeren.
Ik meen van wel, ik heb .22 in een virtual machine draaien wegens testen van o.a. vertaling.
Backen hoeft niet zwaar te draaien, dat kan m.i. al op een Pentium 500 of minder. Ik draai het op een mini-itx celeron bordje met een dual-tuner kaart.
Doorgaans zorgt het frontend, dat op een andere PC mag draaien meer van de PC wegens het moeten decoderen nu nog in de software.
En met lirc kan je als het goed is dan weer alles doen wat je wilt, gewoon mappen e.d.
Ik was van plan een Harmony te kopen, welke weet ik nog niet maar dan kan ik de HTPC ook in de activities betrekken.
Yup, maar ik moet zeggen of ik niet zeker weet of dat goed werkt(denk van wel) omdat er nog wel eens problemen zijn met de MCE-remote op de IR-ontvanger die ik heb. Zelf gebruik ik de std remote,da's geen probleem.
RFdeGroot schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 15:55:

Dat ziet er idd super uit :9~
Als die nieuwe versie uit is ga ik hier absoluut eens naar kijken!

Enneh, hoezo niet super voor wmc gebruikers? WMC ziet er imo echt niet uit, maar goed.
Mediaportal en XBMC daarentegen, die zien er idd super uit. Maar ik moet zeggen dat dit aardig in de buurt komt hoor :)
WMC heeft toch ook al lang verschillende thema's met flashy dingen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Loekie schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:22[/message]:
WMC heeft toch ook al lang verschillende thema's met flashy dingen?
Ik heb dit gevonden: http://wmctp.com/downloads.php?cat_id=1&rowstart=

Mensen die nog meer websites weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:53

Patriek

edit koning

Patriek schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 20:09:
Ik vind het prima hoor, maar bij mij werkt DXVA er dus niet bij.... een 'standaard testfile' kan dat maar beter wel zijn.
Wilt iemand anders dit ook testen?
Hoor nog graag van iemand of DXVA werkt bij de sample/encode die ik gaf.

[ Voor 10% gewijzigd door Patriek op 25-03-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Ik wil graag dat mijn films in Video Library op hetzelfde manier worden weergegeven zoals dat in DVD Library gebeurt.

Dus dat het ongeveer zo eruitziet:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1136594435.jpg

Dus niet die 4:3 verhouding. Wat je bijvoorbeeld hier ziet:

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/aechevarria/SPpEFcPtzLI/AAAAAAAABOA/LX_HLf0n6eE/s1600/LWMC+-+Video+Library+-+07+Playlist%5B2%5D.jpg

Patriek: DXVA doet het bij die niet, is verkeerd gecodeerd. DXVA zal het bij niemand doen. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door lujo op 26-03-2009 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:15
Ik lees hier en daar dat Gigabyte bordjes "meer" stroom zouden verbruiken dan anderen... Lijkt me wat vreemd, maar zou kunnen natuurlijk... Vraag is dan "hoeveel". Ervaringen?

Lijkt me interessant om pricewatch: Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H te pakken icm met pricewatch: AMD Phenom II X4 940 Black Edition

Die AMD lijkt idle bijna niets te verbruiken (vroeg eerder al of daar ervaring mee was in Ronald in "Home Theater PC (HTPC) Deel 3")

Het Gigabyte bord is de enige 780G mATX met sideport memory, wat de GPU wat meer gemak zou moeten geven... Helaas zijn er helemaaaal geen 790GX (waar sideport standaard op moet van AMD) in mATX :(

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dreamvoid schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:03:
[...]

Wat ook van belang is, is de correcte omzetting van Mbit naar Kbit :z
Hoe bedoel je ? "1Mbit/s" is toch "1024Kbit/s" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Loekie schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:22:
Ik meen van wel, ik heb .22 in een virtual machine draaien wegens testen van o.a. vertaling.
Backen hoeft niet zwaar te draaien, dat kan m.i. al op een Pentium 500 of minder. Ik draai het op een mini-itx celeron bordje met een dual-tuner kaart.
Doorgaans zorgt het frontend, dat op een andere PC mag draaien meer van de PC wegens het moeten decoderen nu nog in de software.
Ok, dus als ik het goed begrijp zorgt bij MythTV de backend voor het opnemen van TV en het serveren van media. Transcoding e.d. doet hij dus niet?
De frontend doet dan het daadwerkelijk decoden en laten zien? Dat betekent inderdaad dat de backend niet zo zwaar hoeft te zijn in verhouding tot de frontend.

Dat zou betekenen dat ik bij het plannen van hardware voor de HTPC niet al teveel rekening hoef te houden met de software aangezien bijvoorbeeld XBMC het ook op de frontend doet.
Yup, maar ik moet zeggen of ik niet zeker weet of dat goed werkt(denk van wel) omdat er nog wel eens problemen zijn met de MCE-remote op de IR-ontvanger die ik heb. Zelf gebruik ik de std remote,da's geen probleem.
Volgens mij hoef je niet meer te doen dan het mappen van bepaalde IR signalen naar bepaalde keystrokes.
Misschien denk ik er te makkelijk over maar in het uiterste geval laat ik de Harmony dan gewoon de signalen van de standaardAB overnemen.
Phuncz schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:05:
Volgens IT'ers ja, volgens het metrisch systeem niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 26-03-2009 10:22 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:03
Ronald schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:55:
Ik lees hier en daar dat Gigabyte bordjes "meer" stroom zouden verbruiken dan anderen... Lijkt me wat vreemd, maar zou kunnen natuurlijk... Vraag is dan "hoeveel". Ervaringen?
Mijn GA-MA78G bordje (met Vista, 4GB, 1TB+500GB WD GP, Phenom 9500, 80%-voeding) trekt quasi-idle zo'n 130W. Vind ik persoonlijk best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:24
Gonadan schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:21:
[...]
Ok, dus als ik het goed begrijp zorgt bij MythTV de backend voor het opnemen van TV en het serveren van media. Transcoding e.d. doet hij dus niet?
De frontend doet dan het daadwerkelijk decoden en laten zien? Dat betekent inderdaad dat de backend niet zo zwaar hoeft te zijn in verhouding tot de frontend.
Transcoden doet het backend ook, net als reclame-detectie. Beide zaken zijn echter niet tijdgebonden en laat ik 's nachts draaien wegens het nachttarief.
Het frontend doet het zware werk bij het afspelen.
Dat zou betekenen dat ik bij het plannen van hardware voor de HTPC niet al teveel rekening hoef te houden met de software aangezien bijvoorbeeld XBMC het ook op de frontend doet.
XBMC heeft een redelijke plugin om je mythtv-recordings in XBMC te gebruiken, hoe het exact met je bookmarks gaat durf ik niet te zeggen, maar voor zover ik na kan gaan speelt xbmc bestandsgebaseerd af.En een bookmark zal dan in xbmc gekoppeld zijn aan een bestand.
Opnames plannen doe ik vnl via de webserver, omdat die veel makkelijker is(tobo is fijn als je tecksten wilt zoeken)
Volgens mij hoef je niet meer te doen dan het mappen van bepaalde IR signalen naar bepaalde keystrokes.
Misschien denk ik er te makkelijk over maar in het uiterste geval laat ik de Harmony dan gewoon de signalen van de standaardAB overnemen.
Het probleem is dat ik niet kan zien of je de rm/mx200 remote van soundgraph kan emuleren op een harmony, ik neem ook aan van wel.

In other news:
Ik heb een Sony KDL 40W5500 gekocht om te koppelen aan m'n HTPC 8) Nu maar wachten...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
catchingfire schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:54:
[...]

Mijn GA-MA78G bordje (met Vista, 4GB, 1TB+500GB WD GP, Phenom 9500) trekt quasi-idle zo'n 130W. Vind ik persoonlijk best veel.
Ik heb een Asus M3A78-T/(790GX+128MBsideport) + 940BE + 2x 500GB Deskstar green versie + 8GB in elkaar geschroeft voor me werk, thuis aan de Energy check idle 82 watt, 72 watt als de 2e HD uit gaat, Win 7.7000, van stroom voorzien door een oude enermax 365 silentwhisperblahblah, die vast minder rendement heeft als een moderne voeding. Ik heb hem niet gemeten aan de antec earthower 380 die in de case zit die eergister eindelijk kwam..

Piek verbruik 165w...

Vind het allesinds redelijk voor een desktop systeem... maar 72 idle is nog wat hoog voor een HTPC...

Draait birdscene van hierboven overigens op 40%(*4) via coreavc/mpc-hc
ffmpeg/mpc-hc leek vloeiend, maar geluid hikte nog... aan 45%(*4) cpu?

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 26-03-2009 11:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Loekie schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:04:
Transcoden doet het backend ook, net als reclame-detectie. Beide zaken zijn echter niet tijdgebonden en laat ik 's nachts draaien wegens het nachttarief.
Het frontend doet het zware werk bij het afspelen.
Ik doelde eigenlijk op realtime transcoding.
Waarschijnlijk zal ik in eerste instantie helemaal niet gaan opnemen want ik heb al een HD recorder. Dan is storage dus genoeg volgens mij.
XBMC heeft een redelijke plugin om je mythtv-recordings in XBMC te gebruiken, hoe het exact met je bookmarks gaat durf ik niet te zeggen, maar voor zover ik na kan gaan speelt xbmc bestandsgebaseerd af.En een bookmark zal dan in xbmc gekoppeld zijn aan een bestand.
Opnames plannen doe ik vnl via de webserver, omdat die veel makkelijker is(tobo is fijn als je tecksten wilt zoeken)

[...]

Het probleem is dat ik niet kan zien of je de rm/mx200 remote van soundgraph kan emuleren op een harmony, ik neem ook aan van wel.
Je kunt de Harmony toch altijd nog de signalen leren als het moet?
Zolang het IR kan hij het aan geloof ik. Zo niet standaard dan maar direct aangeleerd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
lujo schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:53:
[...]

Ik heb dit gevonden: http://wmctp.com/downloads.php?cat_id=1&rowstart=

Mensen die nog meer websites weten?
jemig wat een drukke dingen zeg. Een htpc is al druk genoeg, snap niet zo goed dat mensen daar ook nog schreeuwerige achtergrondjes achter willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
catchingfire schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:54:
[...]

Mijn GA-MA78G bordje (met Vista, 4GB, 1TB+500GB WD GP, Phenom 9500, 80%-voeding) trekt quasi-idle zo'n 130W. Vind ik persoonlijk best veel.
Grote kans dat je Cool'n'Quiet in de bios op Disable staat. Zet dat even op Enable.
En zet je Energy Profiel in Vista op "Balanced".

Gebruik een verbruiksmeter zoals Cresta RCE-1106, want ze zijn niet allemaal even betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
.Johnny schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:55:
[...]

jemig wat een drukke dingen zeg. Een htpc is al druk genoeg, snap niet zo goed dat mensen daar ook nog schreeuwerige achtergrondjes achter willen.
Tsja, maar het laat zien dat er wel wat mogelijk is. Daarom ben ik benieuwd of mensen nog meer thema's weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
lujo schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:56:
Grote kans dat je Cool'n'Quiet in de bios op Disable staat. Zet dat even op Enable.
Enable kan niet, wel "auto" of "disabled", hij stond al op "auto".
Moet er wellicht nog een aparte driver worden geinstalleerd om C&Q optimaal te benutten?
En zet je Energy Profiel in Vista op "Balanced".
Wow.. dit had ik op hoge prestaties staan, hij duikt opeens naar ~100W ipv 120-130W idle!! Thanks! (wat is er under the hood verandert?)
Gebruik een verbruiksmeter zoals Cresta RCE-1106, want ze zijn niet allemaal even betrouwbaar.
Ik gebruik de Conrad Energy Monitor 3000, kwam als een van de beste uit de Kassa-test van een tijdje geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
catchingfire schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:31:
Wow.. dit had ik op hoge prestaties staan, hij duikt opeens naar ~100W ipv 120-130W idle!! Thanks! (wat is er under the hood verandert?)

Ik gebruik de Conrad Energy Monitor 3000, kwam als een van de beste uit de Kassa-test van een tijdje geleden.
100W vind ik ook wat aan de hogere kant, maar goed ik zit rond 70W, maar heb dan ook een 9350e (energie efficient processor 65W max.) misschien dat dat verschil verklaart. Trouwens na een tijdje (20 min.) zal je hardeschijf ook uitgeschakeld worden (die niet gebruikt worden) en je zal ongeveer 10Watt minder verbruiken.
Als je onder geavanceerde opties kijkt zie je dat je processor nu in rust stand op 5% staat en maximaal 100%. Onder hoge prestaties stond ie constant op 100%

Aparte driver moest alleen bij XP, dacht ik. Niet bij Vista.

Klopt Conrad Energy Monitor 3000 en Cresta CRE-1106 waren samen de beste volgend hardware.info
Ik weet het niet zeker maar denk dat hardware.info Kassa-test heeft uitgevoerd.

Cresta scoorde iets beter en is 30 euro goedkoper. http://www.hardware.info/...n_Energieverbruiksmeters/

[ Voor 44% gewijzigd door lujo op 26-03-2009 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
catchingfire schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:31:
[...]

Enable kan niet, wel "auto" of "disabled", hij stond al op "auto".
Moet er wellicht nog een aparte driver worden geinstalleerd om C&Q optimaal te benutten?
Driver onder win7 iig niet... Kon er iig niets over vinden...

Je kunt CrystalCPUID proberen (zelf geen ervaring!) waarmee je de cpu nog wat verder terug zou moeten kunnen drukken dan C&Q doet, met name voltage, voor zover de CPU stabiel blijft.
Mijn 72W met 1HD is dus met alleen C&Q.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hebben jullie de HTPC permanent aan staan ofzo dat je je zo druk maakt om het verbruik?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Gonadan schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:36:
Hebben jullie de HTPC permanent aan staan ofzo dat je je zo druk maakt om het verbruik?
Mijn HTPC fungeert ook als file-server en torrent/usenet-leecher. Dus ja, het energieverbruik interesseert mij wel enigszins ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Gonadan schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:36:
ja en nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Ronald schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 14:37:
[...]

Driver onder win7 iig niet... Kon er iig niets over vinden...

Je kunt CrystalCPUID proberen (zelf geen ervaring!) waarmee je de cpu nog wat verder terug zou moeten kunnen drukken dan C&Q doet, met name voltage, voor zover de CPU stabiel blijft.
Mijn 72W met 1HD is dus met alleen C&Q.
Helaas is het met CrystalCPUID niet mogelijk om Phenom (K10) te undervolten.
Met RMClock lukt het ook niet.
Iemand die misschien een ander programma weet die dat wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

catchingfire schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:38:
Mijn HTPC fungeert ook als file-server en torrent/usenet-leecher. Dus ja, het energieverbruik interesseert mij wel enigszins ja.
Aha, maar een leecher/fileserver heeft vergeleken met een HTPC zeer magere hardware nodig.
Is het dan niet handiger om het op te splitsen?
Een zuinig servertje om te serven/leechen en een buffelHTPC om alles af te spelen?
Dat was tenminste mijn intentie. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Gonadan schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:47:
[...]

Aha, maar een leecher/fileserver heeft vergeleken met een HTPC zeer magere hardware nodig.
Is het dan niet handiger om het op te splitsen?
Een zuinig servertje om te serven/leechen en een buffelHTPC om alles af te spelen?
Dat was tenminste mijn intentie. :)
Ik denk dat het verstandiger is om 1 systeem te hebben die redelijk zuinig is, laten we zeggen 70-80 Watt, dan 2 systemen.
Voor die tweede zul je toch in hardware moeten investeren (kosten) plus ga vanuit dat je servertje idle ook minstens (met aardige performance) ook 40-50 Watt zal verbruiken.
Voordat je hardware investering van je tweede servertje eruit hebt (door lagere energie verbruik van 30 Watt) ben je een aantal jaar verder. Dan ben je allang aan de vervanging toe en laten we hopen zullen er tot die tijd veel zuinigere systemen op de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

lujo schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:55:
Ik denk dat het verstandiger is om 1 systeem te hebben die redelijk zuinig is, laten we zeggen 70-80 Watt, dan 2 systemen.
Voor die tweede zul je toch in hardware moeten investeren (kosten) plus ga vanuit dat je servertje idle ook minstens (met aardige performance) ook 40-50 Watt zal verbruiken.
Voordat je hardware investering van je tweede servertje eruit hebt (door lagere energie verbruik van 30 Watt) ben je een aantal jaar verder. Dan ben je allang aan de vervanging toe en laten we hopen zullen er tot die tijd veel zuinigere systemen op de markt komen.
Qua kosten heb je gelijk inderdaad, al denk ik dat je voor serven/leechen niet meer nodig hebt dan een standaard NAS. Als je meer wilt zal je inderdaad een echte server moeten bouwen.

Het probleem zit hem meer in de WAF. Als ik een HTPC bij mij zithoek zet moet hij esthetisch correct zijn.
Horen mag je hem al helemaal niet, behalve als je hem gebruikt. Een server is daar in mijn ogen dan niet geschikt voor.

Ook hoop ik langer dan enkele jaren te doen met een server als ik er een bouw. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Gonadan schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:04:
[...]

Qua kosten heb je gelijk inderdaad, al denk ik dat je voor serven/leechen niet meer nodig hebt dan een standaard NAS. Als je meer wilt zal je inderdaad een echte server moeten bouwen.

Het probleem zit hem meer in de WAF. Als ik een HTPC bij mij zithoek zet moet hij esthetisch correct zijn.
Horen mag je hem al helemaal niet, behalve als je hem gebruikt. Een server is daar in mijn ogen dan niet geschikt voor.

Ook hoop ik langer dan enkele jaren te doen met een server als ik er een bouw. ;)
Klopt voor leechen zijn er leuke NAS dingetjes te koop, helaas wel aan de dure kant vind ik zelf en qua gebruik beperkt.
Voor esthetisch correct zijn er genoeg leuke HTPC kasten te vinden. Hoewel smaken verschillen.
Ik heb zelf mijn HTPC die ik ook als gewoon computer gebruik 1 meter van me vandaan en ik hoor hem helemaal niet....
Moet altijd kijken of dat groene lampje aanstaat voordat ik op aan/uit knop druk, zodat ik hem niet per ongeluk uit ipv aan zet :-)
Het is afhankelijk van de koeling en onderdelen hoe stil je HTPC/server is. Silverstone heeft HTPC kasten waar 6 hardeschijven erin passen. Genoeg data voor een servertje vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

lujo schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:31:
Klopt voor leechen zijn er leuke NAS dingetjes te koop, helaas wel aan de dure kant vind ik zelf en qua gebruik beperkt.
Voor esthetisch correct zijn er genoeg leuke HTPC kasten te vinden. Hoewel smaken verschillen.
Ik heb zelf mijn HTPC die ik ook als gewoon computer gebruik 1 meter van me vandaan en ik hoor hem helemaal niet....
Moet altijd kijken of dat groene lampje aanstaat voordat ik op aan/uit knop druk, zodat ik hem niet per ongeluk uit ipv aan zet :-)
Het is afhankelijk van de koeling en onderdelen hoe stil je HTPC/server is. Silverstone heeft HTPC kasten waar 6 hardeschijven erin passen. Genoeg data voor een servertje vind ik zelf.
Op zich wel een leuke discussie die je zo aanwakkert, alleen beetje balen dat mijn plan dus nog steeds niet definitief is. :P

Die NAS dingen vond ik inderdaad erg leuk, zuinig, kan veel maar toch niet 100% vrijheid. Dan ben ik ook bang dat als ik zelf een server in elkaar zet ik qua hardware veel meer geld kwijt ben en dat het verbruik ook nog eens flink hoger zal liggen.

Wat dat betreft is een HTPC/server combinatie misschien geen slecht idee, als je dan goed zou spelen met schijfactiviteit en speedstep/cool'n'quiet en dat soort dingen dan zal het verbruik vergeleken met een zelfbouwserver nog wel meevallen. In het ergste geval laat je hem 's nachts automatisch uit gaan ofzo.

Ik zie dan echter wel weer wat nadelen. Voor een server heb ik graag Linux, maar de kans dat je uiteindelijk voor HTPC toch beter Windows kunt gebruiken is ook niet te negeren. Dan zou ik een probleem hebben.
Ook zal de HTPC dan meer doen dan alleen maar media serveren, hoe zit het dan met belasting en dus het schokken van media? Kan je dat met prioriteit voorkomen? Ben bang van niet.
Als ik een server neerzet zal ik er ook op 'spelen' met eigen programmatuur e.d., gelukkig programmeer ik niet tijdens het film kijken dus zou dat wel mee moeten vallen.

Grm. Keuzes... Keuzes... Keuzes...

* Gonadan moet nog meer onderzoek doen :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Gonadan schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:52:
[...]

Op zich wel een leuke discussie die je zo aanwakkert, alleen beetje balen dat mijn plan dus nog steeds niet definitief is. :P

Die NAS dingen vond ik inderdaad erg leuk, zuinig, kan veel maar toch niet 100% vrijheid. Dan ben ik ook bang dat als ik zelf een server in elkaar zet ik qua hardware veel meer geld kwijt ben en dat het verbruik ook nog eens flink hoger zal liggen.

Wat dat betreft is een HTPC/server combinatie misschien geen slecht idee, als je dan goed zou spelen met schijfactiviteit en speedstep/cool'n'quiet en dat soort dingen dan zal het verbruik vergeleken met een zelfbouwserver nog wel meevallen. In het ergste geval laat je hem 's nachts automatisch uit gaan ofzo.

Ik zie dan echter wel weer wat nadelen. Voor een server heb ik graag Linux, maar de kans dat je uiteindelijk voor HTPC toch beter Windows kunt gebruiken is ook niet te negeren. Dan zou ik een probleem hebben.
Ook zal de HTPC dan meer doen dan alleen maar media serveren, hoe zit het dan met belasting en dus het schokken van media? Kan je dat met prioriteit voorkomen? Ben bang van niet.
Als ik een server neerzet zal ik er ook op 'spelen' met eigen programmatuur e.d., gelukkig programmeer ik niet tijdens het film kijken dus zou dat wel mee moeten vallen.

Grm. Keuzes... Keuzes... Keuzes...

* Gonadan moet nog meer onderzoek doen :P
Gonadan ik kan alleen zeggen dat mijn 9350e tijdens het afspelen van een 1080p dankzijn DXVA op 1000MHz blijft draaien met 10% processorverbruik. Ervaring met het afspelen van blu ray heb ik niet. Wat processor betreft is er nog genoeg ruimte voor andere zaken.

Het is natuurlijk afhankelijk van wat je met je server zou willen doen. Persoonlijk zou ik als er meerdere computers van de server gebruik maken voor een aparte server kiezen. Maar als het kwestie is van 1 server en 1 computer (+ 1 HTPC) erop aangesloten dan heeft een aparte server in mijn ogen weinig nut.

Voordeel om HTPC op een server aan te sluiten is dat je HTPC erg plat kan worden. Voorbeeld Silverstone LC17 Afbeeldingslocatie: http://www.dirac.co.jp/silverstone/photos/case/SST-LC19S.jpg ook in het zwart.

Met Linux kan je ook een goede combinatie van HTPC/server maken. Je kent het vast wel maar toch: http://www.mythtv.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

lujo schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 17:06:
Gonadan ik kan alleen zeggen dat mijn 9350e tijdens het afspelen van een 1080p dankzijn DXVA op 1000MHz blijft draaien met 10% processorverbruik. Ervaring met het afspelen van blu ray heb ik niet. Wat processor betreft is er nog genoeg ruimte voor andere zaken.
En volgens mij kan XBMC daar nét niet mee omgaan. :D
Het is natuurlijk afhankelijk van wat je met je server zou willen doen. Persoonlijk zou ik als er meerdere computers van de server gebruik maken voor een aparte server kiezen. Maar als het kwestie is van 1 server en 1 computer (+ 1 HTPC) erop aangesloten dan heeft een aparte server in mijn ogen weinig nut.
Twee computers en een laptop zouden er in principe gebruik van moeten gaan maken. Voornamelijk voor storage maar toch. Verder zal hij aan het internet gaan hangen en zelf van alles doen.
Voordeel om HTPC op een server aan te sluiten is dat je HTPC erg plat kan worden. Voorbeeld Silverstone LC17 [afbeelding] ook in het zwart.
Da's ook een voordeel inderdaad, best een mooie kast trouwens. Ik houd wel van zilver, die Antec Fusion vond ik ook wel wat.
Met Linux kan je ook een goede combinatie van HTPC/server maken. Je kent het vast wel maar toch: http://www.mythtv.org/
Die ken ik inderdaad ja, is ook interessant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Phuncz schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:05:
[...]

Bitrates zijn al vanaf ik herrinner uit de jaren 80 in 1000-tallen, die hebben nooit in het 1024-stelsel gezeten. Een 56k6 modem was 56600 bps, 10 Mbit = 10.000/s kbit/s en ook een 128k mp3'tje is 128.000 bits/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik lees het nu na en het klopt wat je zegt. Vreemd dat jij de eerste bent die me daarop verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Gonadan schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:04:
[...]

Als je 50 watt muisstil kan krijgen lukt 80 watt ook wel. Die PC die ik net gebouwd heb is nu niet echt een lawaaibak (ahum ik hoor vrijwel niks) aan 80 watt. En dan zit er nog een 14cm Antec tricool in die niet de stilste casefan is (ook op minimum)

Goed.. 50 watt voor een servertje is eigenlijk wel een te verwachten minimum. Als je gewoon een 80watt HTPC als always on gebruikt en daar in investeerd om hem geruisloos te maken, dan kost dit je 0,030x24x365~=250kwh extra per jaar (minus extra stroomverbruik dat je je htpc naast je server draait!!!)

die 250kwh kost je max 50 euro; kost dus al snel 6 of meer jaar om die serverhardware eruit te halen kwa kosten.

Mijn conclusie is dus 1 machine bouwen.

Het verhaal veranderd nog als je een mAtx + X2 4850 + laptopHD + niet teveel geheugen + picoPSU gebruikt, dat hoeft niet boven de 50 watt te komen en kan zowel htpc als serverspelen (Okay het speeld birdscene niet, maar hoe vaak komt dat voor 8)7 )

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 26-03-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een NAS is vrij duur... En een extra systeem haal je er pas na jaren uit qua kosten idd...
Verwacht volgende week mijn eigen htpc'tje...
Ik ben van plan deze te underclocken -en volten. Enige wat ie gaat doen is 1080P content afspelen, en torrents binnenhalen. Hoe ver kan ik gaan met het terugschroeven van een E7400, om 1080P nog vloeiend af te kunnen spelen?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
lujo schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 17:06:
[...]
Voordeel om HTPC op een server aan te sluiten is dat je HTPC erg plat kan worden. Voorbeeld Silverstone LC17 [afbeelding] ook in het zwart.
Da's niet de LC17, maar de LC19 ;)
Ik vind het echt een prachtig kastje, maar welk MoBo met HDMI (en het liefst ook DXVA) past erin?

edit:
Volgens mij snap ik het verschil tussen mini-atx en micro-atx niet echt goed. Past hier nou een GA-MA78GM-S2H in?

[ Voor 12% gewijzigd door pimsaint op 26-03-2009 22:23 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
pimsaint schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 22:19:
[...]

Da's niet de LC17, maar de LC19 ;)
Ik vind het echt een prachtig kastje, maar welk MoBo met HDMI (en het liefst ook DXVA) past erin?

edit:
Volgens mij snap ik het verschil tussen mini-atx en micro-atx niet echt goed. Past hier nou een GA-MA78GM-S2H in?
Ja natuurlijk LC19, typfoutje :-)
Volgens de website is ie 6,8 cm hoog. En ik ken geen standaard moederborden (we hebben het niet over i7 moederborden en dergelijke) die een chipsetkoeling hebben die hoger is dan 6,8 cm :-)
Bij mij weten bestaat er geen Mini-atx. Het is micro-atx en mini-itx. mini- ITX is veel kleiner dan micro-ATX

Moederbord wat jij noemt is een veel gebruikt moederbord als basis voor een HTPC. Zelf zou ik eerder voor GA-MA78GM-UD2H gaan (Ultra Durable 3 + Easy Energy Saver). Die laatste had toch ook sideport memory dacht ik. Zie ook: http://www.giga-byte.com....roductName=GA-MA78GM-UD2H

[ Voor 8% gewijzigd door lujo op 27-03-2009 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
lujo schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 00:10:
[...]
Die laatste had toch ook sideport memory dacht ik. Zie ook: http://www.giga-byte.com....roductName=GA-MA78GM-UD2H
Weet je dat zeker? Het is namelijk wel een feature die ze graag willen noemen, aangezien het ze 128Mbyte DDR3 extra kost ;) en ik zie het niet in de lijst. Ik heb van de week zitten zoeken, en het Gigabyte bord wat ik eerder noemde is de enige die sideport memory heeft icm 780G/mAtx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ronald schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 20:23:
Als je 50 watt muisstil kan krijgen lukt 80 watt ook wel. Die PC die ik net gebouwd heb is nu niet echt een lawaaibak (ahum ik hoor vrijwel niks) aan 80 watt. En dan zit er nog een 14cm Antec tricool in die niet de stilste casefan is (ook op minimum)
Mijn standaard PC (Q9450@3.4,HD4870 in een Antec P182) is al behoorlijk stil, daar moet je op je knietjes naast gaan zitten om hem te horen. Dan zal een HTPC dat inderdaad nog makkelijk moeten kunnen overtreffen.
In die P182 zitten ook tricool fans, dan 12cm, maar die zijn inderdaad alleen stil op de laagste afstelling. Ze zorgen wel voor een goede airflow trouwens.
Goed.. 50 watt voor een servertje is eigenlijk wel een te verwachten minimum. Als je gewoon een 80watt HTPC als always on gebruikt en daar in investeerd om hem geruisloos te maken, dan kost dit je 0,030x24x365~=250kwh extra per jaar (minus extra stroomverbruik dat je je htpc naast je server draait!!!)

die 250kwh kost je max 50 euro; kost dus al snel 6 of meer jaar om die serverhardware eruit te halen kwa kosten.

Mijn conclusie is dus 1 machine bouwen.
Dat baseer je dan alleen op de kosten, ik ben echter best bereid wat meer neer te leggen als ik daardoor een flexibelere en/of betere oplossing krijg.
Het verhaal veranderd nog als je een mAtx + X2 4850 + laptopHD + niet teveel geheugen + picoPSU gebruikt, dat hoeft niet boven de 50 watt te komen en kan zowel htpc als serverspelen (Okay het speeld birdscene niet, maar hoe vaak komt dat voor 8)7 )
Birdscene niet? Als je een HTPC bouwt is het behalen van een vloeiende birdscene toch waar het om gaat? :') ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Gonadan schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 08:32:
Mijn standaard PC (Q9450@3.4,HD4870 in een Antec P182) is al behoorlijk stil, daar moet je op je knietjes naast gaan zitten om hem te horen. Dan zal een HTPC dat inderdaad nog makkelijk moeten kunnen overtreffen.
In die P182 zitten ook tricool fans, dan 12cm, maar die zijn inderdaad alleen stil op de laagste afstelling. Ze zorgen wel voor een goede airflow trouwens.
Het nadeel van dit soort stilte discussies is dat het nogal persoonlijk is en afhankelijk van erg veel omstandigheden (hoe fanatiek luister je naar je ipod en heb je je hoge frequentiegehoor daardoor misschien wat bijgesteld?). Ik vind zelf die P182 dus helemaal niet stil, met de default fans (ook niet op de laagste stand), een passieve videokaart (accellero s1) en passieve CPU (scythe ninja). Zelfs met 1 fan uitgeschakeld en 2 vervangen door SilenX fans op moederbord headers met "silent" instelling zou ik nooit overwegen dat ding in een huiskamer te zetten. Maar gelukkig is m'n OrigenAE S16T wel een stuk stiller :) Maar kijk voor de gein eens in de "stille pc" topics die hier ook op GOT te vinden zijn, zul je zien dat er niet echt overeenstemming is over wat "stil" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

.Johnny schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 08:54:
Het nadeel van dit soort stilte discussies is dat het nogal persoonlijk is en afhankelijk van erg veel omstandigheden (hoe fanatiek luister je naar je ipod en heb je je hoge frequentiegehoor daardoor misschien wat bijgesteld?). Ik vind zelf die P182 dus helemaal niet stil, met de default fans (ook niet op de laagste stand), een passieve videokaart (accellero s1) en passieve CPU (scythe ninja). Zelfs met 1 fan uitgeschakeld en 2 vervangen door SilenX fans op moederbord headers met "silent" instelling zou ik nooit overwegen dat ding in een huiskamer te zetten. Maar gelukkig is m'n OrigenAE S16T wel een stuk stiller :) Maar kijk voor de gein eens in de "stille pc" topics die hier ook op GOT te vinden zijn, zul je zien dat er niet echt overeenstemming is over wat "stil" is.
Dat klopt ja, dat soort topics (waaronder die) heb ik wel vaker gelezen.
Maar hij staat bij mij dan ook weer tegen de muur onder een tafel aan de andere kant van de kamer.
Als je er dan achter zit maak je meestal zelf geluid.

Ik zal waarschijnlijk al snel veel kritischer zijn als dat ding vlak bij de zithoek staat en hij ook fluisterstil moet zijn als ik een boek zit te lezen. :S

Echter vind ik jouw verhaal ook weer erg overdreven. ;)
Maar wel een mooie kast die Origen maar dat vind ik wel weer wat aan de prijs. :D
Ik twijfel al over een SSD om het OS op te zetten, ook lekker zuinig en stil. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
lujo schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 00:10:
[...]
Ja natuurlijk LC19, typfoutje :-)
...
Moederbord wat jij noemt is een veel gebruikt moederbord als basis voor een HTPC. Zelf zou ik eerder voor GA-MA78GM-UD2H gaan (Ultra Durable 3 + Easy Energy Saver). Die laatste had toch ook sideport memory dacht ik. Zie ook: http://www.giga-byte.com....roductName=GA-MA78GM-UD2H
Kijk dan wordt dan is dat ook interessant voor een nieuw projectje.
Ik heb nu "premium" htpc gebouwd voor in de huiskamer (GA-E7AUM-DS2H, C2D, 2TB, 4GB,Blu-ray, bla bla ba, ong. € 1000) en een "budget" htpc voor een vriend van me (GA-MA78GM-S2H, X2 7750, 2GB, 1TB, DVD, ong € 500) beide in een Fusionkast.

Nu kan ik voor mijn slaapkamer natuurlijk wel een deftige mediaplayer á la popcorn hour kopen, maar het lijkt me ook wel een uitdaging een uiterst stille, dunne en zuinige htpc hiervoor te bouwen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat hij al het (HD)content van mijn htpc beneden af kan spelen. Vandaar dat een 780G chipset mij wel aanspreekt.

In de LC19 zit een fanless voeding. Da's al erg handig omtrent het volume. Er zit alleen geen (voeding)aansluiting op voor een SATA disk. Heb je daar verloopjes voor?
Ronald schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 07:14:
[...]
Weet je dat zeker? Het is namelijk wel een feature die ze graag willen noemen, aangezien het ze 128Mbyte DDR3 extra kost ;) en ik zie het niet in de lijst. Ik heb van de week zitten zoeken, en het Gigabyte bord wat ik eerder noemde is de enige die sideport memory heeft icm 780G/mAtx
Volgens de site toch echt wel:
Built-in 128MB DDR3 SidePort Memory
Through the built-in 128MB DDR3 1066/ 1333(OC)MHz SidePort memory to accelerate 3D performance enhanced up to an additional 10%.

[ Voor 18% gewijzigd door pimsaint op 27-03-2009 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Gonadan schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 09:02:
[...]
Echter vind ik jouw verhaal ook weer erg overdreven. ;)
Maar wel een mooie kast die Origen maar dat vind ik wel weer wat aan de prijs. :D
Ik twijfel al over een SSD om het OS op te zetten, ook lekker zuinig en stil. ;)
Ik heb zelf een WD Green Power in de HTPC. Misschien is het nog omdat ie nieuw is, maar die is tot nu toe niet het meest luidruchtige component in de kast.

En die Origen is idd duur, het ging mij om de flatpanel die erop zit, maar er zijn zat andere kasten die goed te dempen zijn. Een kast moet vooral niet te licht zijn, dat scheelt een hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
[...]

Het gaat dus om GA-MA78GPM-UD2H
Let op dat P tussen G en M
Juiste link: http://www.gigabyte.eu/Pr...oductName=GA-MA78GPM-UD2H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Ah kijk eens aan, meteen antwoord op de vraag die ik wilde gaan stellen. Ik zocht me al suf naar de verschillen tussen die twee. Die P staat dus voor sideport. Nu kan ik helaas nog niet vinden wat dat precies scheelt in de prijs. Kan die met sideport niet vinden in de pricewatch.

Wat heeft dat sideport in de praktijk (dus voor mediacenter doeleinden) nu precies voor voordelen?
edit:
Voornamelijk 3D preformance. Niet echt interessant dus

[ Voor 10% gewijzigd door pimsaint op 27-03-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Volgens mij voldoet de MSI Media diva live ook aan je eisen: mAtx, AMD 780M(obile) chipset, 128Mb sideport memory

http://www.msi.com/index....&cat2_no=171&prod_no=1722

En als bonus ook nog eens een volwaardige versterker. Alleen de prijs is met 200 euro heel stevig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 19:04

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Hoe zit het eigenlijk met een Glasvezel verbinding i.c.m een HTPC?

Binnenkort word ik aangesloten op het glashart netwerk en neem een abbo van KPN ( verplicht)
Nu heb ik begrepen dat er een kastje in de meterkast wordt geplaatst waar een digitale ethernetkabel naar de tv heen gaat. Is het mogelijk om dit signaal op het mediacenter te krijgen of ben ik verplicht om toch het analoge signaal te gebruiken...
Men zegt dat die analoge kwaliteit wel wat beter is als de kwaliteit van de kabelaars maar toch heb ik het natuurlijk het liefst digitaal.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
pimsaint schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 11:29:
Ah kijk eens aan, meteen antwoord op de vraag die ik wilde gaan stellen. Ik zocht me al suf naar de verschillen tussen die twee. Die P staat dus voor sideport. Nu kan ik helaas nog niet vinden wat dat precies scheelt in de prijs. Kan die met sideport niet vinden in de pricewatch.

Wat heeft dat sideport in de praktijk (dus voor mediacenter doeleinden) nu precies voor voordelen?
edit:
Voornamelijk 3D preformance. Niet echt interessant dus
pricewatch: Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H = 89 euro
:)
Ik heb zelf 8200 chipset zonder sideport met phenom 9350e en hier loopt alles vloeiend. Zelfs die bird scene. Zal niet super veel uitmaken ben ik bang, aangezien ik meen ergens gelezen te hebben dat alleen side port geheugen niet voldoende is voor je videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
dreameater schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:19:
Hoe zit het eigenlijk met een Glasvezel verbinding i.c.m een HTPC?

Binnenkort word ik aangesloten op het glashart netwerk en neem een abbo van KPN ( verplicht)
Nu heb ik begrepen dat er een kastje in de meterkast wordt geplaatst waar een digitale ethernetkabel naar de tv heen gaat. Is het mogelijk om dit signaal op het mediacenter te krijgen of ben ik verplicht om toch het analoge signaal te gebruiken...
Men zegt dat die analoge kwaliteit wel wat beter is als de kwaliteit van de kabelaars maar toch heb ik het natuurlijk het liefst digitaal.
Digitaal (TV) is in principe altijd beter dan analoog. Of je gebruik kan maken van digitaal signaal moet je weten wie je tv signaal levert (kpn of upc/ziggo over kpn netwerk dan) en wat voor soort codering ze gebruiken. Zodat je eventueel een CAM module zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Da's niet de GA-MA78GPM-UD2H, maar toch bedankt ;)

Desondanks heb ik besloten om dat sideport maar te laten voor wat het is, en te gaan bouwen op een GA-MA78GM-UD2H (€ 76,20). Ultra Durable 3 geeft mij de hoop het hele systeem uit te kunnen rusten met slechts één fan; die bovenop de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:04:
[...]

Volgens mij voldoet de MSI Media diva live ook aan je eisen: mAtx, AMD 780M(obile) chipset, 128Mb sideport memory

http://www.msi.com/index....&cat2_no=171&prod_no=1722

En als bonus ook nog eens een volwaardige versterker. Alleen de prijs is met 200 euro heel stevig...
Als je geen versterker nodig hebt (omdat je al een externe hebt staan of geen in je pc wilt)
kan je ook voor andere combinatie kiezen:

Zelf zou ik op dit moment gaan voor:

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H iig een 9300 of een 9400
En dan voor een Intel Core 2 Duo E7400 aangezien die nu goedkoper is dan E7200 of E7300
Intel Pentium Dual-Core E5200 is ook te overwegen, toch 40 euro goedkoper. In combinatie met DXVA speelt die ook alles af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
pimsaint schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:32:
[...]

Da's niet de GA-MA78GPM-UD2H, maar toch bedankt ;)

Desondanks heb ik besloten om dat sideport maar te laten voor wat het is, en te gaan bouwen op een GA-MA78GM-UD2H (€ 76,20). Ultra Durable 3 geeft mij de hoop het hele systeem uit te kunnen rusten met slechts één fan; die bovenop de CPU.
Gigabyte moet die borden echt anders gaan noemen :) Ik word gek van die lettertjes :)

Pimsaint, als je nu toch gaat investeren dan is Intel op dit moment betere optie:
"Gigabyte GA-E7AUM-DS2H iig een 9300 of een 9400
En dan voor een Intel Core 2 Duo E7400 aangezien die nu goedkoper is dan E7200 of E7300
Intel Pentium Dual-Core E5200 is ook te overwegen, toch 40 euro goedkoper. In combinatie met DXVA speelt die ook alles af."
http://www.anandtech.com/...wdoc.aspx?i=3432&p=3&cp=3
http://www.hardware.info/...edia_Center_moederborden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

lujo schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:44:
[...]

Gigabyte moet die borden echt anders gaan noemen :) Ik word gek van die lettertjes :)

Pimsaint, als je nu toch gaat investeren dan is Intel op dit moment betere optie:
"Gigabyte GA-E7AUM-DS2H iig een 9300 of een 9400
Intel Pentium Dual-Core E5200 is ook te overwegen, toch 40 euro goedkoper. In combinatie met DXVA speelt die ook alles af."
http://www.anandtech.com/...wdoc.aspx?i=3432&p=3&cp=3
http://www.hardware.info/...edia_Center_moederborden/
Ben ik nog aan het rondkijken naar 780/790, blijkt er al weer een betere optie te zijn. :X

Ik wil echter XBMC gaan gebruiken, volgens mij doet die niet zoveel met DXVA. Maakt het dan überhaupt wel uit wat voor grafische chipset je hebt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Gonadan schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:52:
[...]

Ben ik nog aan het rondkijken naar 780/790, blijkt er al weer een betere optie te zijn. :X

Ik wil echter XBMC gaan gebruiken, volgens mij doet die niet zoveel met DXVA. Maakt het dan überhaupt wel uit wat voor grafische chipset je hebt?
Wat er niet is kan er nog altijd komen toch :)
Is alleen kwestie van een ander codec gebruiken in XBMC. Na verloop van tijd zullen ze dat vast wel gaan ondersteunen.

Nvidia 8200/8300(amd) of 9300/9400(Intel) kan via HDMI 8 kanaals audio overbrengen. 780G kan dat niet, bij 780G is dat beperkt tot 2 kanaals. En volgens de tests is Intel combinatie toch zuiniger. Er zijn nog andere dingetjes maar die staan in het artikel genoemd.

Voor 9300 kan je volgende opties bekijken (9400 is alleen hoger geklokt voor de rest hetzelfde)
http://tweakers.net/price...&scoreMax=5&d892=&x=0&y=0

Ik zou zelf voor die 9400 alleen omdat moederbord completer is en Gygabyte is en omdat ie natuurlijk Dynamic Energy Saver Advanced heeft. Voor mij toch die 30 euro extra waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Bedankt voor de goede adviezen, maar ik ben reeds in het bezit van een GA-E7AUM-DS2H (nVidia 9400) icm een E5200. Speelt alles vlekkeloos af, audio gaat digitaal (DTS, DD) naar mijn versterker. € 189 in de pricewatch.

Voor een vriend heb ik een GA-MA78GM-S2H (780G) icm 5050e gebouwd. Speelt alles vlekkeloos af, audio gaat digitaal (DTS, DD) naar zijn (zelfde) versterker. € 127 in de pricewatch.

Omdat ik nu een slaapkamer (dus 2e) systeem ga bouwen zie ik geen reden om voor de 60 euro duurdere 9400/Intel configuratie te gaan. De intel oplossing heeft wel HDMI 1.3, maar aangezien mijn receiver toch alleen DTS en DD slikt, heb ik daar verder ook niets extra's aan. Ik moet wel opmerken dat ik uitsluitend MPC-HC gebruikt heb om het AMD systeem van mijn kornuit te testen, dus ik weet niet hoe het met slecht gecodeerd content zit.

De kenmerken van mijn slaapkamersysteem moeten zijn stil, slank, en energyzuinig.
Slank: Ik wil de silverstone LC19 gaan gebruiken voor dit systeem. Is erg bescheiden en erg plat.
Stil:De kast heeft een fanless PSU. Ik wil verder ook geen fans gaan gebruiken (behalve eentje op de cpu natuurlijk) en kies daarom voor de GA-MA78GM-UD2H. Deze bevat veel koper (door gigabyte Ultra Durable genoemd) en zou daarvoor koel blijven.
Zuinig: MoBo heeft die easy enegry saver, en de 5050e zal ook niet al te veel slurpen. Green Caviar erin.

[ Voor 33% gewijzigd door pimsaint op 27-03-2009 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

.Johnny schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 08:54:
[...]

Je overdrijft schromelijk.

Dit gaat vind ik helemaal nergens over. Als jij zo'n problemen hebt met een P182 weet ik het ook niet meer. Ik heb al heel lang een nagenoeg gelijke P180 in gebruik voor mijn gewone pc.
Een P180 is met de default fan's echt nagenoeg stil te noemen! Natuurlijk RUIST hij een heeeeeeeeel klein beetje als het doodstil is in de kamer, maar als jij die P182 goed in elkaar gezet hebt dan is dat gewoon een van de allerstilste pc kasten.

"ik nooit overwegen dat ding in een huiskamer te zetten" is echt zwaar overdreven. Dat is net zoiets als zeggen dat de fans uit een PZ85 plasma tv je storen! Ja, purist of niet, op die manier ga je nooit tevreden zijn.

Pfff :(

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
pimsaint schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:19:
Bedankt voor de goede adviezen, maar ik ben reeds in het bezit van een GA-E7AUM-DS2H (nVidia 9400) icm een E5200. Speelt alles vlekkeloos af, audio gaat digitaal (DTS, DD) naar mijn versterker. € 189 in de pricewatch.

Voor een vriend heb ik een GA-MA78GM-S2H (780G) icm 5050e gebouwd. Speelt alles vlekkeloos af, audio gaat digitaal (DTS, DD) naar zijn (zelfde) versterker. € 127 in de pricewatch.

Omdat ik nu een slaapkamer (dus 2e) systeem ga bouwen zie ik geen reden om voor de 60 euro duurdere 9400/Intel configuratie te gaan. De intel oplossing heeft wel HDMI 1.3, maar aangezien mijn receiver toch alleen DTS en DD slikt, heb ik daar verder ook niets extra's aan. Ik moet wel opmerken dat ik uitsluitend MPC-HC gebruikt heb om het AMD systeem van mijn kornuit te testen, dus ik weet niet hoe het met slecht gecodeerd content zit.

Omdat ik de LC19 (low profile kast, fanless psu) wil gaan gebruiken voor dit systeem ZONDER fans, ga ik voor de GA-MA78GM-UD2H icm 5050e. Deze bevat een hoop koper, wat de temperatuur ten goede zou moeten komen. Tenslotte is naast de prijs ook het vebruik een issue bij deze config. Het laatst genoemde MoBo heeft een easy energy saver. Is het allemaal nog te volgen? ;)
Het is heel goed te volgen :)
Goede keuzes allemaal.
Moederbord wat jij kiest heeft ook HDMI 1.3* (wist ja al natuurlijk) alleen dan "* HDMI 1.3 certified in video spec only"
Wil je die 5050e ook passief koelen (dat moet makkelijk kunnen) en wat voor cpu blok wil je erop zetten ivm de hoogte van de kast zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik heb een pc in mijn woonkamer, ik zal het geen htpc noemen, maar het heeft wel een beetje dezelfde doelen.
Nu ben ik op zoek naar een goed draadloos toetsenbord + muis.

Ik ken natuurlijk de DiNovo, maar die is mij eigenlijk te duur.
Als alternatief denk ik nu aan het mediaboard voor de playstation. Deze voldoet volgens mij aardig aan mijn eisen.
Verder denk ik aan een losse draadloze muis, omdat alleen de touchpad mij nogal irritant lijkt, als je het iets langer gebruikt. Ik gebruik de pc namelijk ook voor downloaden en het zoeken naar downloads, etc, etc.
(naast een beetje internetten: als ik toch bezig ben).

Wat is mijn vraag? Mensen die me de oplossing kunnen aan of juist afraden?
Zijn er nog andere oplossingen / wat gebruiken jullie? Het lijkt me namelijk dat meer mensen het geld voor een DiNovo niet (over) hebben.
Of moet ik gewoon niet zo zuinig zijn en wel de DiNovo kopen, omdat deze echt super is?
(twijfels twijfels twijfels)

#ProductPrijsSubtotaal
1Belkin F8T012df (BT 1.2, USB 1.1, 100m)€ 11,29€ 11,29
1Logitech Cordless Mediaboard Pro€ 35,30€ 35,30
1Logitech RX720 Cordless Laser Mouse€ 19,97€ 19,97
ImporterenTotaal€ 66,56

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

lujo schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:06:
Wat er niet is kan er nog altijd komen toch :)
Is alleen kwestie van een ander codec gebruiken in XBMC. Na verloop van tijd zullen ze dat vast wel gaan ondersteunen.
Dat is waar, en als ik het goed begrepen heb komt die techniek pas aan bod als je HD materiaal wilt serveren.
Mijn huidige TV ondersteund dat toch nog niet, ik wil het alleen wel als mogelijkheid hebben voor het geval ik mijn TV uiteindelijk vervang voor een HD scherm.
Nvidia 8200/8300(amd) of 9300/9400(Intel) kan via HDMI 8 kanaals audio overbrengen. 780G kan dat niet, bij 780G is dat beperkt tot 2 kanaals. En volgens de tests is Intel combinatie toch zuiniger. Er zijn nog andere dingetjes maar die staan in het artikel genoemd.

Voor 9300 kan je volgende opties bekijken (9400 is alleen hoger geklokt voor de rest hetzelfde)
http://tweakers.net/price...&scoreMax=5&d892=&x=0&y=0
De pricewatch: Asus P5N7A-VM is wat dat betreft nog best een leuk bordje inderdaad.
Meer aansluitingen dan de 790 borden die ik zag en ondersteund Raid 5. *O*
Ik zou zelf voor die 9400 alleen omdat moederbord completer is en Gygabyte is en omdat ie natuurlijk Dynamic Energy Saver Advanced heeft. Voor mij toch die 30 euro extra waard.
Grom, dat gebeurt mij nu altijd. In de basis valt de prijs van zo'n systeem wel mee maar uiteindelijk kan je op elk onderdeel voor 'maar een beetje meer' een beter alternatief kiezen waardoor de totaalprijs toch flink op loopt.
Maar, jullie zullen wel zeggen, als je het toch doet doe het dan goed. :+

Welke features wil jij dan zo graag die op het 'completere' bord zitten behalve de energysaver?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
lujo schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:44:
Wil je die 5050e ook passief koelen (dat moet makkelijk kunnen) en wat voor cpu blok wil je erop zetten ivm de hoogte van de kast zelf?
Er is geen airflow in de case, dus ik weet niet of het verstandig is om slechts een blok op de cpu te plaatsen. Ik heb geen probleem met een fan op de cpu, maar ik wordt wel beperkt in keuze ivm de hoogte van de kast. Heb me hier eerlijk gezegd nog niet in verdiept. Ik zoek iets klein en stils. Verrassend nietwaar? Even dit topic doorspitten, daar vind ik vast wel wat.
Goed nieuws om te horen dat dit MoBo HMDI 1.3 heeft. Maar natuuuurlijk wist ik dat ;)

Ondertussen ben ik toch nog even opzoek naar een gelijksoort alternatief voor de LC19. Die kast kost momenteel de helft van de totale configuratie ;)
Quacka schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:46:
Zijn er nog andere oplossingen / wat gebruiken jullie? Het lijkt me namelijk dat meer mensen het geld voor een DiNovo niet (over) hebben.
Jazeker. Ik gebruik de KB-2950 van trust. Voor internetten, downloaden en tweaken meer dan genoeg. Goed vast te houden tijdens het "muizen". Alleen het bereik is niet gigantisch, na 5 meter stottert de muis wat...

[ Voor 39% gewijzigd door pimsaint op 27-03-2009 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Gonadan schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:55:
Grom, dat gebeurt mij nu altijd. In de basis valt de prijs van zo'n systeem wel mee maar uiteindelijk kan je op elk onderdeel voor 'maar een beetje meer' een beter alternatief kiezen waardoor de totaalprijs toch flink op loopt.
Maar, jullie zullen wel zeggen, als je het toch doet doe het dan goed. :+

Welke features wil jij dan zo graag die op het 'completere' bord zitten behalve de energysaver?
Reden is: misschien heb ik het toch wel nodig, zekere voor het onzekere :)
Gigabyte heeft betere Onboard audio - Codec chip dan Asus en MSI
Asus - Realtek ALC1200
MSI - Realtek ALC888
Gigabyte - Realtek ALC889A (onvolprezen Realtek ALC889A chip met een uitstekende geluidskwaliteit - volgens hardware.info)

Firewire (van belang als je FloppuDTV kaartjes gebruikt zoals ik)

Gigabyte - JA
MSI - JA
ASUS - NEE

eSATA

Gigabyte - JA
MSI - NEE
ASUS - JA

optisch S/PDIF-uitgang

Gigabyte - JA
MSI - NEE
ASUS - JA

Asus is dus ook een leuk bordje alleen voor mij niet geschikt omdat er geen Firewire erop zit. Zo'n losse kaartje kost al 10 euro, dan kan ik beter voor een onboard oplossing gaan.

Asus heeft ook een DisplayPort-uitgang maar of je dat ooit gaat gebruiken....

Gigabyte - "Belangrijker is dat zowel de CPU- als systeemfan aansluiting van het PWM-type zijn en dat je deze vanuit de BIOS uitstekend temperatuurgestuurd kunt regelen. Op die manier kun je voor een zo stil mogelijk systeem zorgen." - hardware.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
pimsaint schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:56:
[...]

Er is geen airflow in de case, dus ik weet niet of het verstandig is om slechts een blok op de cpu te plaatsen. Ik heb geen probleem met een fan op de cpu, maar ik wordt wel beperkt in keuze ivm de hoogte van de kast. Heb me hier eerlijk gezegd nog niet in verdiept. Ik zoek iets klein en stils. Verrassend nietwaar? Even dit topic doorspitten, daar vind ik vast wel wat.
Goed nieuws om te horen dat dit MoBo HMDI 1.3 heeft. Maar natuuuurlijk wist ik dat ;)

Ondertussen ben ik toch nog even opzoek naar een gelijksoort alternatief voor de LC19. Die kast kost momenteel de helft van de totale configuratie ;)
Misschien Scythe Shuriken proberen. Die is 6,4 cm hoog. Dat moet net wel of net niet passen :-) Heeft een PWM fan dus kan je snelheid mooi in de bios instellen. Ik gebruik hem op dit moment om Phenom 9350e te koelen 65W
Draait hier in mijn kast op 2500 toeren. Ik hoor hem niet dus vandaar dat ik te lui ben om hem lager te zetten. Had keertje bios gereset en snelheid niet meer ingesteld. Maar kan makkelijk op 1000 toeren draaien, zelfs 800

5050e 45W moet ie zonder problemen aankunnen.

Anders heeft silverstone koelers die voor LC19 bedoeld zijn. Zie: http://www.silverstonetek...ts.php?pno=nt07-am2&area=
3,7 cm hoogte :)

Mocht je een alternatief vinden voor Silverstone LC19 dan hoor ik het graag. Ben zelf ook op zoek naar een niet al te grote/hoge kast. Vind die LC19 nieuw alleen wat aan de dure kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaizer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 10:40
Na dit topic een eindje gevolgd te hebben wordt het ook wel eens tijd om mijn htpc te gaan vernieuwen.

Mijn eisen zijn:

- moet 1080p kunnen draaien
- moet xbmc (met aeon stark @ 1080p :9~ ) vlot kunnen draaien
- ik wil stilte :)

en verder:
- hdmi, zal aan een Sony Bravia KDL-40D3500 komen te hangen
- optical SPDIF, zal aan een Logitech Z5500 hangen.
- voldoende SATA poorten (RAID mogelijkheden interesseren me niet)

Ik heb al wat gegoogled en tientallen reviews zitten lezen en ik ben tot volgende configuratie gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 52,46€ 52,46
1Enermax MODU82+ 425€ 74,90€ 74,90
1Gigabyte GA-MA780G-UD3H€ 78,59€ 78,59
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 32,83€ 32,83
1Scythe Ninja Mini€ 20,-€ 20,-
ImporterenTotaal€ 258,78

Wat ik al in mijn bezit heb:

Kast: Silverstone LC10M Black
Remote: de iMon bijgeleverd bij m'n silverstone kast, en ik heb nog een Logitech Harmony 555 liggen ook :9~
Harde schijven: 3x WD 500 GB en 1x Samsung Spinpoint 1TB

Ik vraag me nou af, zal die 425 watt die harde schijven trekken? in gedachte houdende dat ik later ook nog wel 2 schijfjes extra erin steek.
En iemand ervaring met die Gigabyte GA-MA780G-UD3H, hij is hier niet zo populair op het forum zo te horen, ziet er mij nochtans een degelijk moederbord met vele mogelijkheden uit.

evt tips zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Blaizer schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:19:

Ik vraag me nou af, zal die 425 watt die harde schijven trekken? in gedachte houdende dat ik later ook nog wel 2 schijfjes extra erin steek.
Die config moet met 2 hd's ruim onder de 100 watt idle blijven?
Mischien 150 Peak?

En dat is dan nog opgenomen vermogen door de PSU, niet het afgegeven vermogen aan het Mobo....

Ik zou me eerder afvragen of er geen lichtere hoogrendementvoeding te vinden is die wat minder kost...

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 27-03-2009 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Laatst online: 13-06-2022
lujo schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:15:
[...]

Reden is: misschien heb ik het toch wel nodig, zekere voor het onzekere :)
Gigabyte heeft betere Onboard audio - Codec chip dan Asus en MSI
Asus - Realtek ALC1200
MSI - Realtek ALC888
Gigabyte - Realtek ALC889A (onvolprezen Realtek ALC889A chip met een uitstekende geluidskwaliteit - volgens hardware.info)
De ALC889 is inderdaad een prima chip met behoorlijke analoge prestaties. De ALC1200 is qua analoge kwaliteit vermoedelijk (geen specificaties te vinden van Realtek) vergelijkbaar. Op het digitale vlak mist die wel de Dolby Digital Live/DTS Connect functies. Aangezien deze functies in de HTPC wereld eigenlijk totaal oninteressant zijn hoeft dat geen probleem te zijn. De ALC888 presteert iets minder dan de ALC1200/ALC889 op analoog gebied maar zeker niet slecht. Heeft wel Dolby Digital Live maar geen DTS Connect, maar nogmaals eigenlijk een non feature voor HTPC's.

Alledrie de chips zijn sowieso gelijkwaardig als je ze digitaal aansluit omdat je dan de interne DAC omzeilt. Bij hedendaagse HTPC's zal het toch in bijna alle gevallen via een digitale verbinding naar een externe DAC gaan en dan zijn deze chips alle drie prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

The_nv40_man schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:26:
Alledrie de chips zijn sowieso gelijkwaardig als je ze digitaal aansluit omdat je dan de interne DAC omzeilt. Bij hedendaagse HTPC's zal het toch in bijna alle gevallen via een digitale verbinding naar een externe DAC gaan en dan zijn deze chips alle drie prima.
Tenzij je Blu Rays wil gaan afspelen. Qua onboard audio kunnen alleen de ALC885 en ALC889 chipjes door bijvoorbeeld PowerDVD via de inmiddels welbekende PAP functionaliteit overtuigd worden om HD audio over HDMI naar je versterker te sturen.

Heb je een andere onboard chip dan moet je eigenlijk een andere oplossing zoeken in de vorm van de nieuwe X-FI HomeTheater kaart met HDMI out van Auzen of de HDAV kaart van Asus. Vooralsnog zijn dat naast bovengenoemde chipjes de enige kaarten met PAP ondersteuning.

[ Voor 17% gewijzigd door mindcrash op 27-03-2009 22:48 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 07:32

Willem2

Ω is futile

Blaizer schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:19:
Mijn eisen zijn:

- ik wil stilte :)
Harde schijven: 3x WD 500 GB en 1x Samsung Spinpoint 1TB
Je wilt stilte en je gaat 4 hardeschijven inbouwen zonder enige vorm van geluidsdemping?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Willem2 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 07:11:
Je wilt stilte en je gaat 4 hardeschijven inbouwen zonder enige vorm van geluidsdemping?
Zolang die WD's staan te idlen kan je toch best een eind komen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

lujo schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:29:
[...]
Digitaal (TV) is in principe altijd beter dan analoog. Of je gebruik kan maken van digitaal signaal moet je weten wie je tv signaal levert (kpn of upc/ziggo over kpn netwerk dan) en wat voor soort codering ze gebruiken. Zodat je eventueel een CAM module zou kunnen gebruiken.
KPN gaat zelf die diensten uitleveren.
Als ik het goed heb krijg ik een kastje in de meterkast die een aansluiting heeft voor 1 UTP kabel voor digitale/interactieve tv. Deze kabel wordt aangesloten op een "box" die we geleverd krijgen van KPN zelf.
Dit ding heeft een HDD ingebouwd en een HDMI uitgang en we kunnen dus films "bestellen" voor een bepaald bedrag.. maar verder kan ik er niks over vinden.

Verder kan er uit dat kastje vanuit de meterkast ook nog een gewone coax kabel laten lopen naar bijv. de tv toestellen boven... maar ik weet niet wat voor codering daaropzit.. :/

Als het lukt om van dat analoge signaal een digitaal signaal te maken m.b.v een CAM module zou dat geniaal zijn.. dan ruil ik de rollen gewoon om en komt die KPN 'box" gewoon op de slaapkamer en de HTPC beneden _/-\o_

Maja wat ik me afvraag ... ben ik de enige met dit probleem?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
mindcrash schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 22:45:
[...]

Tenzij je Blu Rays wil gaan afspelen. Qua onboard audio kunnen alleen de ALC885 en ALC889 chipjes door bijvoorbeeld PowerDVD via de inmiddels welbekende PAP functionaliteit overtuigd worden om HD audio over HDMI naar je versterker te sturen.

................
Da's niet waar. HDMI audio output en onboard chips (ALC885 of ALC889) hebben iets met elkaar te maken. Zijn 2 aparte dingen, 1 aparte geluidskaarten. HDMI-AUdio wordt verzorgd door een aparte chip (geïntegreerd in de GPU).
Werd het maar door dezelfde gedaan, dan was er wellicht wel een mogelijkheid om audio tegelijk via HDMI, analoog en S/PDIF uit te kunnen sturen. Nu is dat helemaal lastig omdat het (fysiek) 2 aparte geluidskaarten zijn.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Gonadan schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 10:20:
[...]

Zolang die WD's staan te idlen kan je toch best een eind komen?
Nou, ik heb tot op heden nog weinig 3.5"schijven meegemaakt die geen resonantie zoem geven als ze idlen. Maar goed, stilte is iets subjectiefs natuurlijk.

Om het constructief te houden, zelf ben ik hier erg van gecharmeerd: pricewatch: Nexus DiskTwin DTW-2300B/A

Kost weinig, doet prima zijn werk en koelt ook nog eens goed. Enige nadeel is dat je er 5.25" slots voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Laatst online: 13-06-2022
kaajee schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:28:
[...]

Da's niet waar. HDMI audio output en onboard chips (ALC885 of ALC889) hebben iets met elkaar te maken. Zijn 2 aparte dingen, 1 aparte geluidskaarten. HDMI-AUdio wordt verzorgd door een aparte chip (geïntegreerd in de GPU).
Werd het maar door dezelfde gedaan, dan was er wellicht wel een mogelijkheid om audio tegelijk via HDMI, analoog en S/PDIF uit te kunnen sturen. Nu is dat helemaal lastig omdat het (fysiek) 2 aparte geluidskaarten zijn.........
Half waar. Dat is alleen het geval als het om ATI kaarten gaat. Die hebben inderdaad een ingebouwde geluidschip. Bij in ieder geval een losse nVidia kaart moet je via een kabelje vanaf een geluidskaart (al dan niet onboard) het geluid doorlussen naar de videokaart zodat het samen met het beeld via HDMI kan worden uitgestuurd.

Dus ik geef toe, in sommige gevallen zul je dan de ALC1200 moeten mijden. Maar op gebied van geluidskwaliteit doen ze niet veel voor elkaar onder, en digitaal is het (uiteraard) gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ok, nVidia is een verhaal apart. Alhoewel de moederborden met een nVidia onboard wel weer voorzien in een aparte (HDMI) audio chip. De losse PCIe kaarten die n je (vooralsnog) idd te voorzien van een S/PDIF signaal dat vervolgens toegevoegd wordt aan de HDMI. Echter, zul je dan natuurlijk nieet/nooit HD audio geluid hebben want S/PDIF kan geen HD-audio 'dragen'. Je kunt dan hooguit tot DD51 en DTS gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaizer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 10:40
Willem2 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:49:
[...]

Nou, ik heb tot op heden nog weinig 3.5"schijven meegemaakt die geen resonantie zoem geven als ze idlen. Maar goed, stilte is iets subjectiefs natuurlijk.

Om het constructief te houden, zelf ben ik hier erg van gecharmeerd: pricewatch: Nexus DiskTwin DTW-2300B/A

Kost weinig, doet prima zijn werk en koelt ook nog eens goed. Enige nadeel is dat je er 5.25" slots voor nodig hebt.
Nou ja, ik kan niet anders dan zoveel harde schijven er in te stoppen. Die schijven zitten nu in mijn desktop pc en met het geluid dat dat ding produceert kan ik nog veel minder leven :9 Met de huidige hardware hoor ik veel te veel gezoem van ventilatoren enz, dat wil ik tot een minimum herleiden.

De onderdelen zijn ondertussen besteld, eenmaal alles is toegekomen en ingebouwd zie ik dan wel nog in hoeverre ik hem nog stiller wil krijgen. Ik heb voor één harde schijf zo'n nexus kitje besteld, omdat die toch in een 5,25" bay moest. Zal ik ineens eens testen hoeveel verschil dat uitmaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Willem2 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:49:

Ik ben eigenlijk van plan om een SSD erin te hangen en de schijven dan ook stil te laten staan als ze niet gebruikt worden.
Dat om inderdaad die resonantiezoem te voorkomen. Ik hoop dat ze dan alleen spinnen als ik wat afspeel of als de HTPC extern benaderd wordt.

Op zich heb je wel gelijk, extra isolatie kan nooit kwaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik lees vaker in dit topic dat navigeren met een LCD/VFD niet te doen is.
Echter komt het op mij over dat het gebruiksmatig niet te doen is, maar technisch wel.

Kan je ook zelf zo'n scherm aansturen of moet dat per se via de meegeleverde software?
Op zich zou het al genoeg zijn als je kunt tonen wat er in XBMC geselecteerd is.
Navigeren is al mogelijk, puur voor het selecteren van een map met MP3 ofzo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Als je zelf de software gaat schrijven zal er best 1 en ander mogelijk zijn. Ik ben nog geen software (onder Windows icm MCE) tegengekomen die daarin voorziet.
Technisch zal er dus best wat meer mogelijk zijn, maar het zal ook best lastig zijn, anders was het er wel geweest denk ik.

Het is natuurlijk ook niet echt een 'scherm'.

[ Voor 7% gewijzigd door kaajee op 29-03-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreameater schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:02:
[...]

KPN gaat zelf die diensten uitleveren.
Als ik het goed heb krijg ik een kastje in de meterkast die een aansluiting heeft voor 1 UTP kabel voor digitale/interactieve tv. Deze kabel wordt aangesloten op een "box" die we geleverd krijgen van KPN zelf.
Dit ding heeft een HDD ingebouwd en een HDMI uitgang en we kunnen dus films "bestellen" voor een bepaald bedrag.. maar verder kan ik er niks over vinden.

Verder kan er uit dat kastje vanuit de meterkast ook nog een gewone coax kabel laten lopen naar bijv. de tv toestellen boven... maar ik weet niet wat voor codering daaropzit.. :/

Als het lukt om van dat analoge signaal een digitaal signaal te maken m.b.v een CAM module zou dat geniaal zijn.. dan ruil ik de rollen gewoon om en komt die KPN 'box" gewoon op de slaapkamer en de HTPC beneden _/-\o_

Maja wat ik me afvraag ... ben ik de enige met dit probleem?
In mijn woonplaats zijn ze ook bezig om alle woningen te voorzien van glasvezel. Voor wat betreft kabel woon ik in het UPC gebied, dus ik ben al lang blij dat er een alternatief komt.
Ik heb dus flink gezocht naar de mogelijkheden en de werking. Op internet is hier nog niet heel veel van te vinden. Maar bij KPN werkt het als volgt:

In de meterkast komt de glasvezel binnen en gaat naar een FTU (fiber termination unit). Hier zit minimaal op : 1x UTP , 1x telefoon, 1x analoge tv. Helaas maakt KPN hier niet volledig gebruik van. Aan de UTP aansluiting komt een experiabox (Thomson Speedtouch) met aangepaste firmware te zitten. 1 poort is gereserveerd voor digitale tv (Motorola 1960 uit m'n hoofd gezegd). Dit is een kastje wat de tv binnenkrijgt via UTP en uitstuurt via HDMI. Telefonie loopt ook via de experiabox. Alleen de analoge tv komt direct uit de FTU. Voor zover ik heb kunnen nagaan is hier alleen analoge tv op gezet en (helaas) geen digitale tv.
Technisch is het wel mogelijk aangezien provider Caiway het in Naaldwijk in een nieuwbouwwijk wel levert.

Het staat nog wel in de kinderschoenen, maar ik ben bang dat je met een mediacenter hier nog geen gebruik van kan maken (wel analoog natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kaajee schreef op zondag 29 maart 2009 @ 12:52:
Als je zelf de software gaat schrijven zal er best 1 en ander mogelijk zijn. Ik ben nog geen software (onder Windows icm MCE) tegengekomen die daarin voorziet.
Technisch zal er dus best wat meer mogelijk zijn, maar het zal ook best lastig zijn, anders was het er wel geweest denk ik.

Het is natuurlijk ook niet echt een 'scherm'.
Het probleem is natuurlijk dat de leverancier van de schermpjes geen zit heeft om voor alle HTPC software plugins te schrijven om dat mogelijk te maken.
En dat de leveranciers van de HTPC software geen zin hebben om voor alle typen schermpjes een plugin te maken.

Hopen dat er al anderen zijn die het zelfde idee gehad hebben, anders moet ik toch echt zelf aan de slag inderdaad. ;)

Sowieso moet ik natuurlijk nog maar afwachten of de software geschikt is voor het OS bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 29-03-2009 13:28 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

kaajee schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:28:
[...]
Verklaar dan eens waarom Cyberlink specifiek voor PowerDVD eist dat er ofwel een Realtek ALC885 of ALC889 geïntegreerd moet zijn op het moederbord of dat er een Auzentech X-Fi Home Theater in je systeem moet zitten voor het doorgeven van HD audio formaten?

Ik verzin het namelijk ook niet, kijk hier maar eens (helemaal onderaan de lijst - "HD audio compatible sound card list")

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 13:20:
[...]

Het staat nog wel in de kinderschoenen, maar ik ben bang dat je met een mediacenter hier nog geen gebruik van kan maken (wel analoog natuurlijk)
Ja ik ben hier inderdaad ook bang voor .. maarjah velen zeggen dat de analoge kwaliteit van glas wel wat beter is t.o.v kabel, maar dat is natuurlijk afwachten.
Het scheelt wel een hoop geld betreft het mediacenter bouwen nu kan ik er gewoon 2 x PVR-150's indouwen.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
mindcrash schreef op zondag 29 maart 2009 @ 15:16:
[...]

Verklaar dan eens waarom Cyberlink specifiek voor PowerDVD eist dat er ofwel een Realtek ALC885 of ALC889 geïntegreerd moet zijn op het moederbord of dat er een Auzentech X-Fi Home Theater in je systeem moet zitten voor het doorgeven van HD audio formaten?

Ik verzin het namelijk ook niet, kijk hier maar eens (helemaal onderaan de lijst - "HD audio compatible sound card list")
Ik hoef helemaal niets te verklaren............... :P

Maar goed, wil het wel hoor!

Eigenlijk is het heel simpel; die Realtek chips, ALC885 of ALC889, kunnen best HD audio aan, maar de interface niet!
Via S/PDIF kan geen HD audio 'vervoerd' worden. Ik ken (nog) geen oplossing waar de ALC885 of ALC889 gebruikt wordt icm HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:53

Patriek

edit koning

Idd, en dus zal je de analoge uitgangen moeten gebruiken voor 8 kanaals geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:59
Wat voor toetsenbord gebruiken jullie voor de HTPC? Ik heb nu een perfect uitziend exemplaar van Trust ( zie hier), maar deze begint het af te laten weten. Waar ik naar op zoek ben is een draadloos toetsenbord met ingebouwde muis / trackball / joystick / touchpad die er een beetje chique uitziet (het liefts zilver, maar zwart kan ook). Het ding ligt tenslotte in de woonkamer. Het enige wat ik tot nu toe gevonden heb is een Logitech DiNovo, maar die zijn asociaal duur voor een toetsenbord. Weten jullie goede alternatieven?

[ Voor 7% gewijzigd door Munchkin op 29-03-2009 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:58
De officiele MCE keyboard van Microsoft is qua toetsenbord wel goed, maar de muis is waardeloos volgens diverse reviews (oa op de Frontpage van GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik zou dan toch maar doorsparen voor de DiNovo Edge, er is momenteel niet veel beters. Een alternatief voor het toetsenbord is het Apple Wireless Keyboard dat via Bluetooth werkt en er mooi uitziet. Maar daar zit geen muisbesturing op. En anders een DiNovo Mini. Dat krijg je op een markt waar er nauwelijks nog concurrentie is, Logitech zwaait het sceptertje wat betreft home theater toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 21:06

d-motion

zow... en dan nu...

Ik heb hier lang zitten mee lurken....

Vorig jaar (2008) heb ik mijn HTPC gebouwd om nooit meer problemen te hebbben met HD-TV films. Voor deze tijd had ik een Fujitsu Siemens Esprimo Q5000 onder de tv staan met een Intel 21xx processor en een geintegreerde video van Intel. Dit leidde er vaak toe dat de PC het op sommige momenten niet trok.

Voorwaarden: Stil en good looking... En.... Het moest de WAF factor hebben (Wife Acceptance Factor).

De specs zijn eigenlijk overdreven maar alles tot op heden kan ik perfect afspelen.

Wat zit er dus allemaal in:

Processor: Intel E8400
Cooler: Scythe Ninja Mini
Geheugen: 4 GB Kinston
Moederboard: Gigabyte GA-EP35-DS4
Videokaart: Gigabyte 8600GTS Passive
Kast: Origen AE S16T
HDD (Boot): Patriot Sata II 2,5" - 128 GB SSD
HDD (Data): Western Digital RE2-GP 1TB
DVD: NEC Optiarc DVD-Speler (Eigenlijk alleen voor installatie nodig gehad)
ToBo/Muis: Logitech DiNovo + usb toetsenbord als ik echt moet typen/configgen

Dit wordt via DVI verstuurd naar mijn Panasonic 42" en SPDIF naar mijn Pioneer versterker.

Tijdens het bouwen heb ik wat problemen met het moederboard gehad. De BIOS versie was nog een tikkeltje te laag. Hierdoor werd de E8400 niet herkent. Via mijn werk heb ik toen even een lagere processor geleend en heb ik de BIOS kunnen flashen. Ook het plaatsen van de Scythe Mini Ninja was geen pretje. Eerst had ik alles netjes ingebouwd om vervolgens de cooler nog even op processor te zetten. Toch eerst alles maar weer uitgebouwd aangezien je toch nogal wat kracht moet zetten om de cooler goed vast te zetten + je bijna geen ruimte hebt om te drukken in de kast.

Het installeren ging daarna als een zonnetje.
Het instellen van de twee schermen (Duo/Clone) was even wat moeilijker.

Wanneer je in het NVIDIA controlpanel zit en je 2 scheremen actief hebt krijg je de zogenaamde HDTV opties niet. Voordat ik hier achter was.....
Wanneer je alleen je HDTV geselecteerd hebt krijg je dus de HDTV opties inclusief het resizen van je desktop. Hierna had ik een mooi gevuld scherm waar geen rand buiten het beeld valt. Na het instellen van de HDTV kun je weer voor een clone situatie kiezen zodat beide schermen hetzelfde weergeven. Primary screen is dus HDTV en de secondary is de touchscreen in de behuizing zelf. Dit voorkomt namelijk dat je strepen over je output ziet.

Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen spijt van mijn aankoop.

Dit systeem draait dus perfect bij mij thuis maar ook bij mijn vader en een goede vriend. We hebben er dus 3 van waarbij het enige verschil is dat de kast van mijn vader een S16V kast is zonder TFT scherm maar met een VFD.

Alles speelt perfect zonder schokken...

Afgelopen weekend is de bootdisk vervangen door een Patriot 128GB SSD waardoor het systeem nog stiller is geworden. De extra HDD (1TB) gaat na 1 minuut uit en is het 'geklonk' van de HDD ook niet meer aanwezig. Veel van mijn films stream ik via het netwerk gewoon naar de HTPC. Het booten is nu in ieder geval een stuk korter geworden. Zo'n SSD is zeker lekker snel en een aanrader voor iedere mediacenter.

Mischien als in de toekomst @Home wat meer zenders via HD gaat doorgeven tegen een leuke prijs denk ik nog na over een extra DVB-C kaart voor in de computer maar tot die tijd gebruik ik gewoon geen recording etc. want dat gaat gewoon via de HDD recorder via de kabel. Er is wel rekening gehouden hiermee aangezien er firewire netjes onboard beschikbaar is. Vanaf 1 april gaan de extra kosten voor een uitgebreid pakket ook niet meer per smartcard maar per abbonnee. Dus ik denk dat er toch wel in de nabije toekomst nog een extra DVB-C kaart in de computer gaat.

Voor het afspelen gebruik ik nu gewoon de Windows interface met bijvoorbeeld MediaPlayer Classic. Maar ik wil in de toekomst ook nog wat gaan experimenteren met leuke front-ends alla Media-Center of clonen hiervan.

De temperaturen in de kast zijn voor de processor: 34 graden.
Er zijn standaard 3 ventilatoren aanwezig in de kast. Deze draaien zo stil dat ik ze op 50 cm van de kast al niet meer kan horen. Via de zijkant van de kast is 1 intake ventilator en achter de processor zitten 2 outtake ventilatoren. Deze zorgen ervoor dat de lucht uit de kast wordt gezogen via het koelelement van de processor en voeding gaat. De videokaart wordt wel warm maar heeft ook nog een aantal lamellen aan de achterzijde buiten de kast zitten. De Scythe Mini Ninja wordt nauwelijks warm.

Een lap tekst zonder plaatjes is natuurlijk ook niets:

Overzicht van de spullen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GnyLqxl8JUk8m41Cmxdl71yp/thumb.jpg
Origen AE S16T
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yXfI5JJGXuWGfZXxBhi5Cede/thumb.jpg
Een lege Origen AE S16T
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9q1yYPWFMEyKPGyZmelvaCo3/thumb.jpg
Calmer 560Watt Passive voeding:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xn0cUu5f67t45NmtQNsjFXFl/thumb.jpg
Layout alles ingebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2UBKfMZW3uG7jKszcrPTnSUb/thumb.jpg
Vista installeren via de interne TFT:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FT8k4YyMTavNfmxGNZOQmYOg/thumb.jpg

Wat is mooier? Zilver of Zwart...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HuHbuteIlfGWscn5qg738lIP/thumb.jpg

Alle plaatjes zijn clickbaar!

Mocht je vragen hebben....

[ Voor 18% gewijzigd door d-motion op 30-03-2009 00:02 ]

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Bij het zoeken naar een kleine PC kwam ik de Asus Nova Lite PX24 tegen.
Asus beweerd full HD !
http://www.asus.nl/produc...=0&model=2394&modelmenu=1

Review
http://www.pcpro.co.uk/re.../asus-nova-lite-px24.html

Vind niet veel shops die hem verkopen, enkel 4Launch voor 320.50 €

[ Voor 8% gewijzigd door abusimbal op 30-03-2009 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

d-motion schreef op zondag 29 maart 2009 @ 23:19:

Afgelopen weekend is de bootdisk vervangen door een Patriot 128GB SSD waardoor het systeem nog stiller is geworden. De extra HDD (1TB) gaat na 1 minuut uit en is het 'geklonk' van de HDD ook niet meer aanwezig. Veel van mijn films stream ik via het netwerk gewoon naar de HTPC. Het booten is nu in ieder geval een stuk korter geworden. Zo'n SSD is zeker lekker snel en een aanrader voor iedere mediacenter.

Mischien als in de toekomst @Home wat meer zenders via HD gaat doorgeven tegen een leuke prijs denk ik nog na over een extra DVB-C kaart voor in de computer maar tot die tijd gebruik ik gewoon geen recording etc. want dat gaat gewoon via de HDD recorder via de kabel. Er is wel rekening gehouden hiermee aangezien er firewire netjes onboard beschikbaar is. Vanaf 1 april gaan de extra kosten voor een uitgebreid pakket ook niet meer per smartcard maar per abbonnee. Dus ik denk dat er toch wel in de nabije toekomst nog een extra DVB-C kaart in de computer gaat.
Ik heb dezelfde kast OrigenAE, vulling wijkt iets af. Maar ben er ook erg tevreden mee. Ik heb 2 FloppyDTV's er in zitten, en Ziggo abonnement. Nog een maand of 2 wachten en dan zijn de pakketten op beide smartcards idd gelijk... eindelijk :-)

Wel een vraag. Op het moment dat je de WD harddisk aanspreekt, maakt deze dan veel herrie. Ik moet het even nakijken maar volgens mij heb ik zelf een Samsung Spinpoint er in zitten van 1 TB. En die hoor ik toch heel vaak en lang een trommelend geluid maken. Ook al is deze HD met van die rubberen schroefjes in die HD bay ingeklemd. Herken jij dat trommelend geluid ook?
Ik zit er aan te denken om deze HD te vervangen door een andere disk.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion

d-motion

zow... en dan nu...

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 07:51:
[...]

Wel een vraag. Op het moment dat je de WD harddisk aanspreekt, maakt deze dan veel herrie. Ik moet het even nakijken maar volgens mij heb ik zelf een Samsung Spinpoint er in zitten van 1 TB. En die hoor ik toch heel vaak en lang een trommelend geluid maken. Ook al is deze HD met van die rubberen schroefjes in die HD bay ingeklemd. Herken jij dat trommelend geluid ook?
Ik zit er aan te denken om deze HD te vervangen door een andere disk.
Dat is nou net de reden waarom ik er een SSD in de HTPC heb gezet. Het trommelende geluid komt volgens mij gewoon vanwege dat de kast toch vrij groot is en er geen isolatie aan de binnenkant van de kast zit. Aangezien de kast helemaal van aluminium is en geen isolatie aan de binnenkant zit heeft geluid vrij spel in de kast.
Ik denk wanneer je de kast aan de binnenkant zou beplakken met vilt dat het al weer redelijk gedempt zou worden. Maar als je weer vilt aan de binnenkant van je kast gaat plakken kan de warmte weer minder weg behalve dan door de airflow.
Mischien zou alleen de deksel al voldoende zijn?

Ik gebruik dus vanaf nu de interne HDD alleen voor het opslaan (backuppen) van HD films voor het moment dat ik een film eventueel voor nog een tweede of meer keren wil terug zien.

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

d-motion schreef op maandag 30 maart 2009 @ 08:10:
[...]

Dat is nou net de reden waarom ik er een SSD in de HTPC heb gezet. Het trommelende geluid komt volgens mij gewoon vanwege dat de kast toch vrij groot is en er geen isolatie aan de binnenkant van de kast zit.
Ja die gedachte had ik ook al... wellicht dat het niets uit maakt welke HD je er in zet, je blijft het altijd horen. Bij normaal tv kijken of muziek luisteren hoor ik het bijna niet. Maar vooral bij wat rustigere passages in films of muziek, is de HD duidelijk te horen. Misschien wat isolatiemateriaal alleen om de hd-bay doen...?
Of nog even wachten, want volgens mij gaan de SSD's in de nabije toekomst een enorme boost beleven, ook wat betreft aantal GB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
abusimbal schreef op maandag 30 maart 2009 @ 01:06:
Asus beweerd full HD !

Review

Een Celeron 220 op een Intel 945 chip? Ik dacht het niet, alhoewel mister Atom, Phuncz, alhier wel anders zal beweren.
(en dan hebben ze in dat kastje ook nog eens HiFi speakers ingebouwd.........) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Inderdaad. Hij zal ongetwijfeld beeld kunnen uitsturen op een HD-Resolutie ( XXX x 1080) maar dan houdt 't ook een beetje op. Ik kan vrij weinig vinden over de ATI 620LE die ervoor gebruikt wordt, maar met een celeron kom je niet zo gek ver zonder DXVA...

En die ingebouwde "hifi" speakers zijn natuurlijk écht een lachtertje. Full-HD televisie en dan een beetje geluid door twee phonespeakertjes... 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door pimsaint op 30-03-2009 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

abusimbal schreef op maandag 30 maart 2009 @ 01:06:
Asus beweerd full HD !

Review

Geen SPDIF uitgangen, geen firewire (lees: Fire/FloppyDTV), geen ruimte voor interne tv kaarten, single core CPU. Ik word er niet warm van... Maar hij ziet er wel mooi uit! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

d-motion schreef op maandag 30 maart 2009 @ 08:10:
Dat is nou net de reden waarom ik er een SSD in de HTPC heb gezet. Het trommelende geluid komt volgens mij gewoon vanwege dat de kast toch vrij groot is en er geen isolatie aan de binnenkant van de kast zit. Aangezien de kast helemaal van aluminium is en geen isolatie aan de binnenkant zit heeft geluid vrij spel in de kast.
Ik denk wanneer je de kast aan de binnenkant zou beplakken met vilt dat het al weer redelijk gedempt zou worden. Maar als je weer vilt aan de binnenkant van je kast gaat plakken kan de warmte weer minder weg behalve dan door de airflow.
Mischien zou alleen de deksel al voldoende zijn?

Ik gebruik dus vanaf nu de interne HDD alleen voor het opslaan (backuppen) van HD films voor het moment dat ik een film eventueel voor nog een tweede of meer keren wil terug zien.
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 08:49:
Ja die gedachte had ik ook al... wellicht dat het niets uit maakt welke HD je er in zet, je blijft het altijd horen. Bij normaal tv kijken of muziek luisteren hoor ik het bijna niet. Maar vooral bij wat rustigere passages in films of muziek, is de HD duidelijk te horen. Misschien wat isolatiemateriaal alleen om de hd-bay doen...?
Of nog even wachten, want volgens mij gaan de SSD's in de nabije toekomst een enorme boost beleven, ook wat betreft aantal GB's.
Wat verstaan jullie onder een 'trommelend' geluid? Het ratelen van de schijf bij lees- en schrijfacties?
Of een resonantie vanwege het draaien van de platters?

d-motion:
Jij gebruikt SSD? Daar ben ik zelf ook over aan het denken. SSD voor OS en data op raid 5 array.
Echter kan het zijn dat de HTPC sowieso wel eens de schijven nodig heeft, dan wil ik alsnog weinig horen.
Wat is jouw ervaring daarmee? Ik hoop dat je ze nagenoeg onhoorbaar kunt maken, bijvoorbeeld WD Caviar Green in combinatie met een goed geisoleerde case ofzo. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion

d-motion

zow... en dan nu...

Gonadan schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:30:
Wat verstaan jullie onder een 'trommelend' geluid? Het ratelen van de schijf bij lees- en schrijfacties?
Of een resonantie vanwege het draaien van de platters?

d-motion:
Jij gebruikt SSD? Daar ben ik zelf ook over aan het denken. SSD voor OS en data op raid 5 array.
Echter kan het zijn dat de HTPC sowieso wel eens de schijven nodig heeft, dan wil ik alsnog weinig horen.
Wat is jouw ervaring daarmee? Ik hoop dat je ze nagenoeg onhoorbaar kunt maken, bijvoorbeeld WD Caviar Green in combinatie met een goed geisoleerde case ofzo. :)
Trommelend: Bij lees en schrijfacties hoor je in de Origen AE case gewoon de slagen van de lees/schrijf kop. Het draaien van de platters hoor je nagenoeg niet. Dit wordt namelijk door de rubbers opgevangen.

Ik denk ook dat het erg afhankelijk is van de kast. De Origen AE kast die ik heb is van aluminium en is gewoon erg leeg. Daardoor heeft geluid genoeg ruimte en wordt dus versterkt door de kast.

Wanneer je de HDD zelf zou isoleren moet je natuurlijk weer opletten dat hij zijn warmte wel kwijt kan. Ik heb dan zelf een WD GreenPower in de HTPC zitten en denk dat je deze voor de warmte toch echt niet wilt inpakken zonder er voor te zorgen dat hij wel goed gekoeld wordt.

Raid 5 is toch minimaal 3 HDD's. 3 HDD's is een hoop warmte en dat houdt in dat je dat moet afvoeren. Hiervoor heb je dus weer ventilatoren nodig welke weer geluid maken. 1 HDD kan wel stil zijn maar 3 HDD's geeft wel meer geluid.

Zou je mischien niet denken over een leuke NAS waar je dan je films op zet in bijvoorbeeld een meterkast of een zolder? Mijn NAS staat gewoon op zolder. 1 Gbit verbinding er naar toe geeft voldoende snelheid om alles te kunnen streamen of snel te kopieren mocht dat nodig zijn. Automatisch powerdown wanneer hij een tijd niet gebruikt wordt. Zo heb je voldoende opslag en lekkere stilte in je woonkamer.

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

kaajee schreef op maandag 30 maart 2009 @ 09:05:
[...]

Een Celeron 220 op een Intel 945 chip? Ik dacht het niet, alhoewel mister Atom, Phuncz, alhier wel anders zal beweren.
(en dan hebben ze in dat kastje ook nog eens HiFi speakers ingebouwd.........) :?
Ik zal een singlecore Celeron ook niet aanraden voor HD gebruik, no worries :) Een gemiddelde Celeron zowiezo al niet. Dat de Intel 945 chipset niet hardwarematig overweg kan met h.264 en VC-1 boeit trouwens weinig als je CPU snel genoeg is, of je content niet zo belachelijk hoge bitrates heeft.

In mijn ogen is het nieuwe model Mac Mini de nieuwe Full HD koning, met een 2.0GHz Core 2 Duo, Geforce 9400M, dvi out en optical out heb je zowat alles in huis om een stil en zuinig spelertje te hebben die zeker in combinatie met de apple remote of een iPhone/iPod Touch en Plex software heerlijk is om te gebruiken. Het ding verbruikt zeer weinig in idle of simpele divx'jes, we praten over 20-30W wat zich dus ook vertaalt in geruisloos gebruik en de WAF is gewoon door het dak.

[ Voor 27% gewijzigd door Phuncz op 30-03-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Phuncz schreef op maandag 30 maart 2009 @ 13:06:
[...]

Ik zal een singlecore Celeron ook niet aanraden voor HD gebruik, no worries :) Een gemiddelde Celeron zowiezo al niet. Dat de Intel 945 chipset niet hardwarematig overweg kan met h.264 en VC-1 boeit trouwens weinig als je CPU snel genoeg is, of je content niet zo belachelijk hoge bitrates heeft.

In mijn ogen is het nieuwe model Mac Mini de nieuwe Full HD koning, met een 2.0GHz Core 2 Duo, Geforce 9400M, dvi out en optical out heb je zowat alles in huis om een stil en zuinig spelertje te hebben die zeker in combinatie met de apple remote of een iPhone/iPod Touch en Plex software heerlijk is om te gebruiken. Het ding verbruikt zeer weinig in idle of simpele divx'jes, we praten over 20-30W wat zich dus ook vertaalt in geruisloos gebruik en de WAF is gewoon door het dak.
Je zegt aan de ene kant dat DXVA niet boeit, want je kan een snelle CPU gebruiken. Aan de andere kant heb je het over lage verbruik van Mac Mini.... :?

Wat denk je zelf dat een snelle CPU verbruikt. Juist meer dan wanneer DXVA wordt gebruikt.

En heb je gezien wat die Mac Mini kost. En tv kijken met Mac Mini wordt ook een erg lastig klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

d-motion schreef op maandag 30 maart 2009 @ 12:02:
Trommelend: Bij lees en schrijfacties hoor je in de Origen AE case gewoon de slagen van de lees/schrijf kop. Het draaien van de platters hoor je nagenoeg niet. Dit wordt namelijk door de rubbers opgevangen.

Ik denk ook dat het erg afhankelijk is van de kast. De Origen AE kast die ik heb is van aluminium en is gewoon erg leeg. Daardoor heeft geluid genoeg ruimte en wordt dus versterkt door de kast.

Wanneer je de HDD zelf zou isoleren moet je natuurlijk weer opletten dat hij zijn warmte wel kwijt kan. Ik heb dan zelf een WD GreenPower in de HTPC zitten en denk dat je deze voor de warmte toch echt niet wilt inpakken zonder er voor te zorgen dat hij wel goed gekoeld wordt.
Wat dat betreft heb ik ook graag een kast die zelf al goed geïsoleerd is zodat je de schijven niet meer in hoeft te pakken.
Raid 5 is toch minimaal 3 HDD's. 3 HDD's is een hoop warmte en dat houdt in dat je dat moet afvoeren. Hiervoor heb je dus weer ventilatoren nodig welke weer geluid maken. 1 HDD kan wel stil zijn maar 3 HDD's geeft wel meer geluid.
Daar ben ik dus ook bang voor.
Ook al wil ik ze alleen gebruiken als het écht nodig is, toch zouden ze regelmatig op kunnen spinnen. Het blijft natuurlijk een server.
Via sensoren kan je dan waarschijnlijk de fanspeed wel regelen maar ik blijft toch bang dat hij niet echt stil zal worden.
Zou je mischien niet denken over een leuke NAS waar je dan je films op zet in bijvoorbeeld een meterkast of een zolder? Mijn NAS staat gewoon op zolder. 1 Gbit verbinding er naar toe geeft voldoende snelheid om alles te kunnen streamen of snel te kopieren mocht dat nodig zijn. Automatisch powerdown wanneer hij een tijd niet gebruikt wordt. Zo heb je voldoende opslag en lekkere stilte in je woonkamer.
Dat was mijn eerste idee, echter werd mij in dit topic juist aangeraden om het in één machine te doen.
Voornamelijk omdat het anders ook behoorlijk in de kosten kan gaan lopen.
Wat ik nog wel zou kunnen onderzoeken of ik mijn oude PC niet kan ombouwen tot server.
Als dat mogelijk is kan ik misschien zonder al te veel extra kosten toch een retestille HTPC krijgen.

Edit:
RAID 0 or 1, 0+1, JBOD is supported
:(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

lujo schreef op maandag 30 maart 2009 @ 13:41:
[...]

Je zegt aan de ene kant dat DXVA niet boeit, want je kan een snelle CPU gebruiken. Aan de andere kant heb je het over lage verbruik van Mac Mini.... :?

Wat denk je zelf dat een snelle CPU verbruikt. Juist meer dan wanneer DXVA wordt gebruikt.
Ik ben blijkbaar de gouden regel verloren dat CPU snelheid en verbruik exact aan elkaar liggen. 8)7 Je hebt nog nooit een CPU met +100W TDP geklopt zien worden door een CPU met 35W TDP ? DXVA gebruiken wil zeggen dat je CPU een pak minder werk heeft maar dat je videokaart dat mag oplossen. Dat wil niet zeggen dat je minder stroom verbruikt omdat ineens een 70W slurpende videokaart dat mag gaan oplossen...
En heb je gezien wat die Mac Mini kost. En tv kijken met Mac Mini wordt ook een erg lastig klusje.
Een Mac Mini kost 599€ en dat is voor de kleinste full-HD capable geruisloze media player met slot-in DVDRW, Wireless N en Bluetooth vrij bescheiden. TV kijken met de Mac Mini doe je met accessoires die je bv. in de Apple Store kan vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 30-03-2009 16:45 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.