Al bijna 10 jaar hebben wij thuis een 8Mbit internetverbinding, sinds 2011 bij XS4ALL.
In al die jaren zijn er nooit problemen geweest met het combineren van fanatiek online gamen en het internetbrowsen door andere personen in het huis.
Sinds een aantal maanden zijn er echter constant problemen met de combinatie van deze twee activiteiten.
In vrijwel alle online games (League of Legends, COD4, BF3/4) schiet de ping van <50 naar boven de 400ms bij het bekijken van YouTube filmpjes of zelfs het laden van een website met iets van plaatjes (bmw.nl bijvoorbeeld). Het is zo extreem dat het spelen van online games niet meer te doen is, als een ander in huis actief aan het browsen is.
- De firmware van de Fritzbox 7340 is up to date (6.03). De problemen begonnen in mijn ogen willekeurig, dus niet vlak na een firmwareupdate of iets dergelijks.
- De Fritzbox is teruggezet naar fabrieksinstellingen, zonder resultaat.
- Het fenomeen gebeurt zowel bij bedraadde als draadloze PC's.
Ik heb de technische dienst van XS4ALL al meerdere keren aan de telefoon gehad en het probleem nagebootst. Daarbij constateren zij precies hetzelfde: abnormaal hoge ping voor de bezigheden. De kwaliteit van de lijn is volgens de helpdesk in goede staat (VDSL met 37,9Mbit doorvoersnelheid) en zou niet het probleem moeten zijn.
Over een onbepaalde tijd wordt de snelheid verhoogt naar 20Mbit wegens een algemene snelheidsupgrade bij XS4ALL. De telefonist bij de helpdesk gaf aan dat indien het probleem zich dan nog steeds voordoet, ik maar een RMA voor de router moet indienen.
Hebben jullie enig idee waar het aan zou kunnen liggen?
Update:
Als ik ping naar ping.xs4all.nl krijg ik een stabiele 34-39ms (Vanaf de kamer het verst van de fritzbox). Zodra ik dan een filmpje start op YouTube schiet het in de honderdtallen, met uitschieters naar 580ms.
Als ik naar de fritzbox ping is het resultaat rond de 2-4ms, met af en toe een uitschieter naar 10ms. Filmpjes kijken op YouTube lijkt geen effect hierop te hebben.
Bij beide pingdoelen komt af en toe een regel met "Request timeout for icmp_seq 170"
[
Voor 208% gewijzigd door
Brokxie op 24-03-2014 00:34
]