Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 17:59

Lostson

Zeekr 001 Privilige (Blue)

hmm dat 1e keer scannen (ik scan dan hun QR code) heb ik een keer gedaan bij een bubble tea shop maar dat mislukte...toen maar overgeschakeld naar Cash. dus of er moet iets gewijzigd zijn waardoor het nu wel werkt, maar toen in April 2024 werkte het niet zonder ID Verificatie.

maar hopelijk kan ik dit soort dingen even verder testen in Malaysia/Philippines ik had begrepen dat ze daar ook Alipay/Wechatpay toelaten. Ik hou je op de hoogte

Ik zie in mijn Wise logs ook dat de verificatie op "Tencent" wat Wechatpay is en "Alipay" check goed is gegaan dus denk dat het okay is. Ik hoop dat de fysieke taart op tijd binnenkomt...anders moet ik alsnog een klein beetje pinnen met mijn normale kaart voor cash lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvunited
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 13:29
Ik heb momenteel de Amex platinum. Ik ben benieuwd of ik de pas daadwerkelijk altijd nodig heb om gebruik te maken van de voordelen die er aan verbonden zitten. Denk aan hotel upgrades, airport lounges, autoverzekering?

Ik zal niet snel daadwerkelijk mijn pas gebruiken om een betaling te doen bij een kledingwinkel of supermarkt, het zal eigenlijk altijd online betalingen zijn. Echter ben ik benieuwd hoe het dan zit hij het huren van een auto. Ik kan me voorstellen dat je dan je pas juist wel nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
psvunited schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:29:
Ik heb momenteel de Amex platinum. Ik ben benieuwd of ik de pas daadwerkelijk altijd nodig heb om gebruik te maken van de voordelen die er aan verbonden zitten. Denk aan hotel upgrades, airport lounges, autoverzekering?

Ik zal niet snel daadwerkelijk mijn pas gebruiken om een betaling te doen bij een kledingwinkel of supermarkt, het zal eigenlijk altijd online betalingen zijn. Echter ben ik benieuwd hoe het dan zit hij het huren van een auto. Ik kan me voorstellen dat je dan je pas juist wel nodig hebt.
Ik heb nog niet meegemaakt dat een verhuurder of hotel NIET om een fysieke pas heeft gevraagd. Niet zozeer voor eventuele loyalty, maar voor de borg.

Airport lounges kan je zo uit m'n hoofd in drie categorieën onderverdelen met je Privium:
1) Privium lounge: heb je een aparte pas voor nodig
2) Priority Pass lounges: heb je een aparte pas voor nodig (niet alle lounges accepteren de digitale kaart, houd hier rekening mee)
3) Centurion, Plaza Premium lounges, hiervoor heb je wel je Amex nodig. Dit geldt ook voor de Lufthansa en Delta lounges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je moet je voor de hotel upgrades aanmelden via de website voor de verschillende ketens.
Fysieke pas wordt niet altijd meer gevraagd (apple pay is soms voldoende) maar ik zou bij een autohuur de fysieke kaart zeker mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

dat is mijn ervaring ook altijd...de fysieke kaart is nodig bij autohuur maar ook vaak bij Hotels voor Borg (handdoek kaart ja ECHT! freaking borg voor een handdoek bij het zwembad...) maar ook dingen zoals Minibar in je kamer dat ze dan een bedrag reserveren heb ik vaak genoeg gehad (Fysiek was wel nodig)

Ook kan ik wel confirmen dat ik al een tijdje geen Fysieke Priority Pass vraag heb gehoord (ben laatst in Hong Kong, Dubai geweest en beide vonden Apple wallet prima)...Alle lounges willen alleen een QR Code scannen en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvunited
Mawlana schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Ik heb nog niet meegemaakt dat een verhuurder of hotel NIET om een fysieke pas heeft gevraagd. Niet zozeer voor eventuele loyalty, maar voor de borg.

Airport lounges kan je zo uit m'n hoofd in drie categorieën onderverdelen met je Privium:
1) Privium lounge: heb je een aparte pas voor nodig
2) Priority Pass lounges: heb je een aparte pas voor nodig (niet alle lounges accepteren de digitale kaart, houd hier rekening mee)
3) Centurion, Plaza Premium lounges, hiervoor heb je wel je Amex nodig. Dit geldt ook voor de Lufthansa en Delta lounges.
Is er een aparte Priority Pass?

Ik heb de app geïnstalleerd en kan daar de digitale pas openen. Als ik ook nog een fysieke pass in sommige gevallen nodig heb - is dat heel goed om te weten. Vlieg donderdag voor langere tijd weer naar verschillende bestemmingen zonder dat ik terug kom in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

psvunited schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:10:
[...]

Ik heb de app geïnstalleerd en kan daar de digitale pas openen. Als ik ook nog een fysieke pass in sommige gevallen nodig heb - is dat heel goed om te weten. Vlieg donderdag voor langere tijd weer naar verschillende bestemmingen zonder dat ik terug kom in Nederland.
ik heb niet eens zo'n fysieke PP kaart om eerlijk te zijn...in ieder geval bij alle PP Lounges was de digitale voldoende. Dit was in Eindhoven, Schiphol, Spanje Madrid, Polen Warschau, Hongkong, Dubai, Hongarije Budapest....dus denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken. (je kan ook een andere lounge pakken als ze moeilijk doen genoeg keuze)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Wat offtopic gezien je vraag maar toch een tip vanwege je username: wat ik altijd deed is mijn seizoenskaart van met psv giftcards betalen. Deze kunnen online in de fanstore gekocht worden met paypal. Amex zit gekoppeld aan paypal dus op die manier.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:37
[...]

Ik durf niet te zeggen of er lounges zijn die om een fysieke pas vragen maar je krijgt hem als het goed is gewoon thuisgestuurd. Heb je de platinum Amex kort geleden in gebruik genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvunited
Wally2002 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Ik durf niet te zeggen of er lounges zijn die om een fysieke pas vragen maar je krijgt hem als het goed is gewoon thuisgestuurd. Heb je de platinum Amex kort geleden in gebruik genomen?
Platinum pas heb ik inmiddels 2 weken ook ik gebruik genomen. Priority heb ik direct voor geregistreerd, nog voor dat ik mijn platinum bevestigingsmail had ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Hier staan de levertijden van de priority pass:
https://www.prioritypass.com/nl/delivery-guidelines

Dus de levertijd kan variëren van 5 tot 17 werkdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Lostson schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:27:
hmm dat 1e keer scannen (ik scan dan hun QR code) heb ik een keer gedaan bij een bubble tea shop maar dat mislukte...toen maar overgeschakeld naar Cash. dus of er moet iets gewijzigd zijn waardoor het nu wel werkt, maar toen in April 2024 werkte het niet zonder ID Verificatie.
Het is idd aan te raden om ID te verifiëren als je met Ali pay wilt betalen. Zoals eerder gezegd heb ik dit wel gedaan, maar mijn vrouw niet. Haar is het wel gelukt om haar QR door de winkel te laten scannen. Alleen toen zij een qr scande en een bedrag invoerde, mislukte dit. Dus ik denk dat daarvoor een ID verificatie nodig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:30
krijn1985 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:43:
[...]

Als jij euro's om zet in MYR zal hij automatisch uit het MYR potje halen. En zodra daar te weinig in zit uit je euro potje. Persoonlijk zet ik het niet van te voren om en liet ik het allemaal uit mijn euro's komen. werkt ook prima en hoef je aan het eind niet overgebleven valuta om te wisselen.
Het nut van een aparte 'jar' waarin je alvast vreemde valuta vastzet ontgaat mij even. Is het misschien voordeliger om het alvast om te zetten?

Het is namelijk een heel gedoe om van tevoren te bedenken hoeveel vreemde valuta ik nodig heb. Als je teveel omzet betaal je hier conversie over een weer terug naar euros wanneer je vreemde valuta over hebt na je vakantie.

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

volgens mij koop je vreemde valuta in zodat je de exchange rate pakt van Nu.
als het moment aanbreekt dat je op vakantie gaat dan kan de exchange rate slechter zijn dan wanneer jij thuis achter je PC zit.

ik ben het met je eens dat het lastig is uit te rekenen hoeveel je nodig hebt...maar goed je kan het ook op de manier doen hoe @krijn1985 het doet...gewoon euros erop laten staan en dan maar de exchange rate pakken op dat moment.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Lostson schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:37:
[...]

jammer dat het maar 2,99 is.
ah ja de lounge box is een leuke bijeenkomst idd maar goed gwn cash voor dat Box betalen is goedkoper dan die 20 euro idd...maar ik denk dat als je voor gold gaat je meer naar de verzekeringen moet kijken
die zijn wel beter dan de greencard (had het even op de Amex site vergeleken en er is behoolijk wat verschil vooral de uitgebreidere reisverzekeringen.

Bij de greencard is het allemaal wat droeviger...
Heel eerlijk: als je er niet veel werk in stopt, dan zijn de voordelen van de AMEX kaarten niet super meer vind ik. Er zijn maar weinigen die in hun dagelijkse leven dingen ook alles doen wat de extra's de moeite waard maakt. Dus wat is dan de praktijk: je gaat je leven aanpassen om de voordeeltjes te pakken. Naar de Privium lounge om je Iris te laten scannen, zodat je straks kan reizen. (een keer meer naar Schiphol dan je zelf zou doen). Eten bij restaurants, omdat ze je dinertegoed accepteren. En daar meer uitgeven dan je tegoed natuurlijk, want dure tenten. Boeken van reizen daar waar het net een paar tientjes duurder is, maar die wel AMEX accepteren voor je reisverzekering. Huren bij autoverhuurders met dure verzekeringen en lage basis huurprijzen (want verzekering inbegrepen bij de kaart en maximaal voordeel) en shoppen bij Amex accepterende webshops en winkels etc.

Let voor alles wat de kaart biedt erg goed op de voorwaarden. Je krijgt weinig advies/hulp aanwijzingen hoe je je kaartvoordelen ook echt maximaal kan uitbuiten. Als je de kaart eenmaal hebt, dan hoor je nooit meer wat over de voordelen of hoe je die verzilvert. Op de website etc. draai je soms rondjes om een voordeel te activeren, tot je er achter komt dat een voordeel verandert is, of is gestopt.

Bij mijn Amex FB Platinum had ik een conciërge service, die van alles voor je kon regelen. Toen ik naar de Amex Platinum gewoon overstapte was dit opeens niet meer toegankelijk. Alleen nog voor Centurion leden en dat is op uitnodiging.

De kaarten zijn de laatste jaren niet echt duurder geworden, maar wel zijn de voorwaarden van de extra's en de verzekeringen flink aangepast.

Voorheen was je reis verzekerd als je deze deels betaalde met Amex, of als je aannemelijk kon maken dat je echt niet met AMEX had kunnen betalen. Tegenwoordig moet je hele reis betaald zijn met AMEX, anders ben je niet verzekerd. Voor mij is de waarde van de reisverzekeringen daardoor enorm veel lager geworden.

De gratis upgrades zijn niet te controleren. Alles met een sterretje met "op basis van beschikbaarheid". Je kan dus nergens op rekenen. Je hebt nergens recht op en had misschien wel een betere of luxere kamer geboekt als je geen kans had op een upgrade. (of hebt bij het boeken van een topkamer het stemmetje in je achterhoofd of je deze ook niet toch al had gekregen als upgrade.

De extra's bij partners moet je na ontvangst van je kaart zelf aanvragen of activeren via de Amex Experiënces app. Je krijgt in principe niets vanzelf toegestuurd of geactiveerd. Alleen de Priority pas lag al snel op de mat.

De voorrang bij concert tickets via Ticketmaster is niet overal, maar bij een zeer geselecteerd aantal voorstellingen.

Knallende hotel aanbiedingen via Amex travel, zijn als je deze zelf bij een hotel boekt regelmatig de helft van de prijs.

Bij hotels en autoverhuurders en hotel ketens kan je je via de app gold member of platinum member laten maken, zonder er ooit gehuurd of overnacht te hebben. Maar wel zelf aanvragen!

Het dinertegoed is ook aan allerlei beperkingen verbonden. Het hele bedrag ontvang je in delen per jaar. Verder moet je je vooraf registreren in de Experiënces app, anders geldt het niet en wordt het volle bedrag berekend.

Voor Privium ook weer zelf aanmelden/registreren.

Contactloos betalen is tot max 50,- euro. Apple pay kan je activeren via de gewone AMEX app.

Mijn advies: kijk gewoon kritisch wat je nodig hebt. Amex kan voor aanschaf van de kaart heel gewichtig en speciaal doen, of je kaart echt een belevenis is. Uiteindelijk heb je gewoon een extra metalen pasje in je portemonnee. Toen hij nog in dat houten show blok zat met de post was hij overigens stukken mooier (of sturen ze ze ook al niet meer daarin?

Voor veel klanten volstaat een AMEX blue. Gratis bij besteding van 3000,- per jaar. NB. betaling moet daarvoor wel op "per jaar betalen" staan en niet op "per maand betalen". Anders betaal je dezelfde fee als voor Amex Green per maand. Ook iets wat je niet makkelijk terug vindt in de voorwaarden of bij de aanvraag

Kies zelf een reisverzekering via een vergelijkingssite. Neem elders een autoverhuur verzekering, eet daar waar je wilt. Kom op Schiphol als je ook echt gaat reizen. En voor FB kaarthouders: kijk eens of vliegen met een gewone Amex en een andere airline niet net zo goed is. En til niet zo zwaar aan lounge toegang. Volgens mij kan je ook zelf een soortgelijke lounge pas aanschaffen. De kwaliteit daarvan wordt met de dag lager als de lounge niet vol zit en je er niet in mag.

Doe je voordeel er mee.

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 14-08-2024 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Voor ervaringen met reward tickets / frequent flier programs en maaltijden aan boord is er een mooi topic: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1. De reacties die (grotendeels) daar mee te maken hebben, zijn naar dat topic verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Hoewel in dit verhaal zeker wat waarheden zitten vind ik het ook wel weer erg negatief uitglegd.
ucsdcom schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:07:
[...]

Dus wat is dan de praktijk: je gaat je leven aanpassen om de voordeeltjes te pakken. Naar de Privium lounge om je Iris te laten scannen, zodat je straks kan reizen. (een keer meer naar Schiphol dan je zelf zou doen).
Dat hoef je letterlijk maar 1x te doen. Als je maar 1x per jaar (of minder) via Schiphol reist is het een issue, maar goed dan heb je ook geen Privium nodig. Anders doe je het een keer voordat je toch al naar Schiphol zou gaan. Maar voor mij heeft die ene keer al meer opgeleverd qua tijdsbesparing op Schiphol dan die irisscan (disclaimer ik woon in Amsterdam).
Eten bij restaurants, omdat ze je dinertegoed accepteren. En daar meer uitgeven dan je tegoed natuurlijk, want dure tenten.
Dit is heel smaakgevoelig. Het dinertegoed is uiteindelijk een sigaar uit eigen doos, maar voor mij het waard. Een groot aantal restaurants die beschikbaar is zou ik sowieso wel heen gaan en kan ik ook (vrijwel) uit met het diner tegoed.
Boeken van reizen daar waar het net een paar tientjes duurder is, maar die wel AMEX accepteren voor je reisverzekering.
Voor reizen boeken kan ik mij de laatste keer niet herinneren dat ik ergens niet met Amex kon betalen. Maar goed ymmv.
Huren bij autoverhuurders met dure verzekeringen en lage basis huurprijzen (want verzekering inbegrepen bij de kaart en maximaal voordeel) en shoppen bij Amex accepterende webshops en winkels etc.
Ik huur eigenlijk altijd bij Avis/Sixt/Hertz en kijk gewoon wat het goedkoopste is. Dat ik dan niet nog verder moet duiken in autoverzekeringen is voor mij toch wel een pre.
Let voor alles wat de kaart biedt erg goed op de voorwaarden. Je krijgt weinig advies/hulp aanwijzingen hoe je je kaartvoordelen ook echt maximaal kan uitbuiten. Als je de kaart eenmaal hebt, dan hoor je nooit meer wat over de voordelen of hoe je die verzilvert. Op de website etc. draai je soms rondjes om een voordeel te activeren, tot je er achter komt dat een voordeel verandert is, of is gestopt.
Fair punt, ik vond het zelf niet zo heel complex maar de website kan beter op dat punt.
Bij mijn Amex FB Platinum had ik een conciërge service, die van alles voor je kon regelen. Toen ik naar de Amex Platinum gewoon overstapte was dit opeens niet meer toegankelijk. Alleen nog voor Centurion leden en dat is op uitnodiging.
Conciërge service is iets wat ik niet snel zou gebruiken mis ik niet.
De gratis upgrades zijn niet te controleren. Alles met een sterretje met "op basis van beschikbaarheid". Je kan dus nergens op rekenen. Je hebt nergens recht op en had misschien wel een betere of luxere kamer geboekt als je geen kans had op een upgrade. (of hebt bij het boeken van een topkamer het stemmetje in je achterhoofd of je deze ook niet toch al had gekregen als upgrade.
Bij de hotels hebben de loyaliteitsniveaus in mijn ervaring zeker wel enige waarde. Je moet niet verwachten dat je in suites terecht komt als je de goedkoopste kamer boekt (hoewel ik heb een keer meegemaakt maar dat is echt uitzondering). Maar wel net beter uitzicht of net de betere kamer in dezelfde of een net hogere categorie. Ik heb aanmerkelijk vaker in een net grotere kamer of een beter uitzicht gehad dan voordat ik de status had. Of dat je überhaupt iets waard is verschilt van persoon tot persoon.
De extra's bij partners moet je na ontvangst van je kaart zelf aanvragen of activeren via de Amex Experiënces app. Je krijgt in principe niets vanzelf toegestuurd of geactiveerd. Alleen de Priority pas lag al snel op de mat.
[..]
Bij hotels en autoverhuurders en hotel ketens kan je je via de app gold member of platinum member laten maken, zonder er ooit gehuurd of overnacht te hebben. Maar wel zelf aanvragen!
[..]
Het dinertegoed is ook aan allerlei beperkingen verbonden. Het hele bedrag ontvang je in delen per jaar. Verder moet je je vooraf registreren in de Experiënces app, anders geldt het niet en wordt het volle bedrag berekend.
[..]
Voor Privium ook weer zelf aanmelden/registreren.
Zijn allemaal een beetje een herhaling van zetten. Je verwacht kennelijk dat Amex je voor alles en nog wat aanmeldt. Dat gebeurt inderdaad niet.
De voorrang bij concert tickets via Ticketmaster is niet overal, maar bij een zeer geselecteerd aantal voorstellingen.
Moet inderdaad zeggen dat ik nog nooit iets voorbij heb zien komen wat mij intresseert.
Knallende hotel aanbiedingen via Amex travel, zijn als je deze zelf bij een hotel boekt regelmatig de helft van de prijs.
Hoewel ik best geloof dat Amex travel duurder is (ik boek sowieso nooit via brokers) lijkt mij de helft wat overdreven of zijn de voorwaarden echt anders.
Het dinertegoed is ook aan allerlei beperkingen verbonden. Het hele bedrag ontvang je in delen per jaar.
Dit herken ik helemaal niet ik heb de 2x 150 euro (binnenland/buitenland) in een keer in een maand tijd uitgegeven (en teruggekregen).
Contactloos betalen is tot max 50,- euro. Apple pay kan je activeren via de gewone AMEX app.
Max pincode loos tot 50 euro, maar goed ik gebruik Apple Pay.

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-09 04:40
krijn1985 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:08:
[...]

Het ligt een beetje aan de landen, maar in azie waren de meeste landen waar ik ben geweest vooral cash. Neemt niet weg dat gewoon je hotel etc in lokale valuta betalen met Wise voordeliger is dan je gewone bank. Geld opnemen nadat je die "gratis" 200 euro hebt opgenomen zou je moeten narekenen wat voordeliger is. Aangezien je dan 1,75% + conversion fee betaald, waarbij je dus al gauw op 2,3 - 2,5% komt.

Enige jammere is wel dat tegenwoordig een iDEAL fee van 0,45 EUR geldt, vroeger was dit gratis, dus even een 10tje erop zetten kost wel weer extra.
Je hebt ook een BE IBAN bij Wise en dan is overmaken gewoon gratis. In de meeste gevallen via Instant Payments ook nog dus snel op je rekening :)

• Lostson

Lostson

nou we gaan het zien
ik neem de Wise Visa Debit card mee (Fysiek) op vakantie, maar ook even de kaart in apple wallet gezet...ik ga proberen zoveel mogelijk met de kaart te betalen, maar als dat niet lukt is dan gebruik ik gewoon cash (ik zorg er altijd wel voor dat ik een beetje cash bij de hand heb voor het geval geen enkele kaart geaccepteerd wordt)

het is alleen wel een beetje opletten met de ATM automaten of die niet nog iets chargen ofzo...het mag dan wel 200 euro wisselkoers toeslag vrij zijn, maar goed we gaan het mee maken...vaak is het van tevoren toch niet te plannen wat voor ATM automaten je tegen komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-09 12:39
Ik vind de post hierboven over AMEX ook veel te negatief beschreven. Laatst heb ik de 100.000 MR referral bonus ontvangen en hiermee 1400 euro voordeel behaald. Degene die ik aangedragen heb, heeft ook 100k MR ontvangen en hiermee zo'n 1200 euro voordeel behaald door de punten om te zetten naar Flying Blue.

Laatst in Ibiza via Skyscanner een huurauto gevonden voor 80 euro per week (ja, echt bizar goedkoop). De allrisk verzekering voor deze auto zou 150 euro extra kosten maar die had ik nog niet op voorhand erbij genomen. Eenmaal aangekomen bij de balie kon ik die huurprijs van 80 euro met mijn AMEX Platinum aftikken, waardoor de autohuur allrisk automatisch verzekerd was via AMEX. Scheelde toch weer 150 euro, bijna 3 maanden lidmaatschap.

Zo heb ik nog legio voorbeelden. Als je het slim doet, haal je het lidmaatschap er dubbel en dwars uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Jdome schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:54:
Ik vind de post hierboven over AMEX ook veel te negatief beschreven.
@ucsdcom geeft aan hoe hij ertegen aan kijkt en heeft ook de moeite genomen om dat vrij uitgebreid op te schrijven. Met zijn advies ben ik het 100% eens:
Mijn advies: kijk gewoon kritisch wat je nodig hebt.
Neemt niet weg dat ik er persoonlijk ook anders tegenaan kijk, om van de voordelen te profiteren hoef je echt niet door allerlei hoepels te springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 21:39
Ben het wel eens dat het Platinum dining voordeel binnenlands wat tegenvalt.... Wij zijn de mensen er niet naar om in een */**/*** restaurant te gaan zitten dineren (net zoals we al meteen kriebels krijgen van 20 jarige autoverkopers in een veel te gladjes pak), dus de restaurants uit het Gold dining voordeel (zoal Loetje) zouden beter bij ons gezin passen. Maar ja, dat kan niet....

Buitenlands kan je bij hele leuke, normale tenten als Alex (in Duitsland, bijvoorbeeld Berlijn of Oberhausen) terecht. Het buitenlandse dining voordeel heb ik nu 2 jaar op rij gewoon helemaal uitgenut, binnenlands nog geen euro.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-09 16:30

Pieroman

/me

Hmmbob schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:21:
Ben het wel eens dat het Platinum dining voordeel binnenlands wat tegenvalt.... Wij zijn de mensen er niet naar om in een */**/*** restaurant te gaan zitten dineren (net zoals we al meteen kriebels krijgen van 20 jarige autoverkopers in een veel te gladjes pak), dus de restaurants uit het Gold dining voordeel (zoal Loetje) zouden beter bij ons gezin passen. Maar ja, dat kan niet....

Buitenlands kan je bij hele leuke, normale tenten als Alex (in Duitsland, bijvoorbeeld Berlijn of Oberhausen) terecht. Het buitenlandse dining voordeel heb ik nu 2 jaar op rij gewoon helemaal uitgenut, binnenlands nog geen euro.
Geheel mijn ervaring en mede reden waarom ik van Platinum ben afgestapt.
In Nederland is de selectie erg beperkt en met de nadruk in Amsterdam/randstad. Het Gold tegoed heb ik nu dit jaar al keurig opgemaakt.
Snap niet dat Platinum niet gewoon de Gold én Platinum restaurants accepteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Hmmbob schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:21:

Hahaha alleen dat look al met die gladde 20-jarige auto verkopertjes die dan stoer doen dat ze een Amex platinum hebben 8)7 nee mijn type restaurants is ook niet echt de sterrenrestaurants (ik geniet er eerlijk gezegd niet echt van) wij zijn zo'n type van lekker Vlees eten zoals Gauchos/Argentijns restaurant ipv fancy waar je net een likje mag doen of een geurdiner met een streepje saus :/

maar het zou fijn zijn als ze wat meer restaurants toevoegen die wat mainstream is idd...niet freaking librije waar je 800 euro per avond moet dokken :? sja dan kom je wel aan die 150 euro dinertegoed ja
maar goed venting mode off

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Lostson schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
nee mijn type restaurants is ook niet echt de sterrenrestaurants (ik geniet er eerlijk gezegd niet echt van) wij zijn zo'n type van lekker Vlees eten zoals Gauchos/Argentijns restaurant ipv fancy waar je net een likje mag doen of een geurdiner met een streepje saus :/
Ik vraag mij dan oprecht af of je het al een keer geprobeerd hebt? Want het zijn ook een beetje vooroordelen imho. De laatste keer dat ik diner voordeel heb gebruikt heb ik dat bij Rijks gedaan (naast het Rijksmuseum). Toegeven het 6 gangen menu is 120 euro dus heb je met het dinervoordeel maar 1 persoon gecoverd. Maar ik was met mijn ouders en die vonden het heerlijk. En die komen normaal gesproken niet verder dan eetcafe (+). En ja je krijgt geen enorme lappen vlees, maar met 6 gangen heb je echt meer dan voldoende te eten. Maar het is niet glad, omhooggevallen oid. Dat is echt een vooroordeel uit het verleden wat zeker nog wel voor een aantal sterren tenten geldt maar zeker niet algemeen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Lostson schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:09:
[...]

Hahaha alleen dat look al met die gladde 20-jarige auto verkopertjes die dan stoer doen dat ze een Amex platinum hebben 8)7 nee mijn type restaurants is ook niet echt de sterrenrestaurants (ik geniet er eerlijk gezegd niet echt van) wij zijn zo'n type van lekker Vlees eten zoals Gauchos/Argentijns restaurant ipv fancy waar je net een likje mag doen of een geurdiner met een streepje saus :/

maar het zou fijn zijn als ze wat meer restaurants toevoegen die wat mainstream is idd...niet freaking librije waar je 800 euro per avond moet dokken :? sja dan kom je wel aan die 150 euro dinertegoed ja
maar goed venting mode off
Veel restaurants bieden ook lunches aan. Als je dat doet blijf je best makkelijk onder de 150 euro in mijn ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-09 12:39
Mr Porter in Amsterdam is ook een top restaurant om heen te gaan voor de 150 euro diner benefit.
Afgelopen weekend nog geweest, dinertje met zijn 2'en red je daar wel voor dat geld. Echt heerlijk gegeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:04
Platinum aanbod is idd erg geconcentreerd op Amsterdam. (mij hoor je niet klagen)
Rijks keer geweest vond matig slecht.

en nu al wel 2x bij mr Porter geweest daar kan je voor die 150 echt prima eten met een goed stuk vlees en wat drinken. woon je buiten de randstad dan heb je inderdaad gelijk een stuk minder keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fun
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-08 20:50

fun

Ik ben het wel grotendeels met @PolarBear eens. Met de komende verhoging van de partnercard (€10 pm) kost de Amex Plat €900 per jaar. Dan moet je wel heel creatief bezig zijn met punten verzamelen wil dit positief uitpakken. Referrals verzamelen is leuk en tikt idd aan maar moet je dat aan kaartvoordelen toerekenen? Je bent zelf een soort wederverkoper van het product geworden...

Als ik het "harde product" bestaande uit 2x Privium, een reisverzekering, de Priority Pass en 2x 150 Euro optel kom ik rond de €900 uit. De prijzen die Amex voor bijvoorbeeld de Priority Pass (€300) en de reisverzekering (€500) noemt zijn absurd want voor €125 heb je een top ANWB reisverzekering (weliswaar zonder autohuur verzekering).

Kortom, ik vind de waarde ook zeer beperkt en ga bij de komende verhoging of verschraling maar eens heel goed nadenken of ik nog wel lid van de club wil blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
fun schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:30:
Ik ben het wel grotendeels met @PolarBear eens. Met de komende verhoging van de partnercard (€10 pm) kost de Amex Plat €900 per jaar. Dan moet je wel heel creatief bezig zijn met punten verzamelen wil dit positief uitpakken. Referrals verzamelen is leuk en tikt idd aan maar moet je dat aan kaartvoordelen toerekenen? Je bent zelf een soort wederverkoper van het product geworden...

Als ik het "harde product" bestaande uit 2x Privium, een reisverzekering, de Priority Pass en 2x 150 Euro optel kom ik rond de €900 uit. De prijzen die Amex voor bijvoorbeeld de Priority Pass (€300) en de reisverzekering (€500) noemt zijn absurd want voor €125 heb je een top ANWB reisverzekering (weliswaar zonder autohuur verzekering).

Kortom, ik vind de waarde ook zeer beperkt en ga bij de komende verhoging of verschraling maar eens heel goed nadenken of ik nog wel lid van de club wil blijven.
Goede overwegingen. Afhankelijk van je eigen gebruik kun je meer of minder waarde toekennen aan elk element.

Dichtbij restaurants die je waardeert, veel vliegen via Schiphol (non-Schengen) en in de lounges, veel reizen betaald met Amex? >> haal je er wel uit
Verder weg van de restaurants, weinig vliegen, etc. >> zeer twijfelachtig.

Ik twijfel ook of ik nog wil upgraden naar Plat. Privium is eigenlijk het enige echte voordeel voor ons (4-5x per jaar non-Schengen) maar voor het dinertegoed moeten we alweer extra moeite doen en dan ga je alleen maar meer kosten maken.

Met een goede upgrade offer kan het nog wel lonen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
fun schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:30:
de reisverzekering (€500) noemt zijn absurd want voor €125 heb je een top ANWB reisverzekering (weliswaar zonder autohuur verzekering).
Je kunt niet zo de 1 op 1 vergelijking doen op prijs. Die top ANWB verzekering (die ik ook heb) dekt niet de 20k annulering die amex wel dekt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Lostson schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:27:
xileS schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:38:
[...]

Het is idd aan te raden om ID te verifiëren als je met Ali pay wilt betalen. Zoals eerder gezegd heb ik dit wel gedaan, maar mijn vrouw niet. Haar is het wel gelukt om haar QR door de winkel te laten scannen. Alleen toen zij een qr scande en een bedrag invoerde, mislukte dit. Dus ik denk dat daarvoor een ID verificatie nodig is..
Toch nog een correctie.

https://www.google.com/am...rs-to-use-mobile-pay.html

Volgens mij zag ik idd ergens in de app voorbij komen dat je zonder verificatie max 2.000 euro/dollar kon betalen.

Vandaag een aantal x mijn vrouw laten betalen (zelfs scannen en bedrag invoeren) en dat werkte blijkbaar wel gewoon. Dat het vorige x niet werkte was denk ik dan iets anders. Heel soms krijg ik in Alipay ineens een extra verificatie door mijn bankapp (ik moet transactie dan in N26 app verifiëren), daardoor duurt het wel een stukje langer, vooral als je internet niet zo snel meewerkt.

/edit
Nog een correctie. Toch nog een transactie mislukt bij niet geverifieerde Alipay account van mijn vrouw. Ze moest in N26 verifiëren en kreeg dan net als vorige x een error, terwijl het met mijn geverifieerde account wel gewoon lukt (zonder dat er een extra N26 verificatie gevraagd word).

Maw ik kan er niet echt een peil op trekken.

[ Voor 10% gewijzigd door xileS op 17-08-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:02
Bij ING is het blijkbaar niet mogelijk om geld terug te vragen bij een faillissement. Zijn er wel kaarten die het dekken omdat ik een grote aankoop ga doen en niet onrustig wil worden omdat er eerder een grote shop onverwacht failliet gegaan is (bcc)

Belachelijk dat ING dit niet duidelijk aangeeft voordat we hun kaart kunnen aanvragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dn0KRkDJY7fdrbPc_djT0PbeVv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUgPKd4Xiu7p3tzKCw5AKBr6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Superman schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 05:55:
Bij ING is het blijkbaar niet mogelijk om geld terug te vragen bij een faillissement. Zijn er wel kaarten die het dekken omdat ik een grote aankoop ga doen en niet onrustig wil worden omdat er eerder een grote shop onverwacht failliet gegaan is (bcc)

Belachelijk dat ING dit niet duidelijk aangeeft voordat we hun kaart kunnen aanvragen.
[Afbeelding]
*knip* nope

Er staat volgens mij niets in de voorwaarden dat het niet mogelijk is om gebruik te maken van de GeldTerugService als het bedrijf failliet is, trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 18-08-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:53
Ik zou het helemaal niet gek vinden als je geen geld terug krijgt als een bedrijf failliet gaat. Part of the game en dan gaat het inderdaad via de curatoren.

Ze kunnen alles wel verzekeren en dekken…

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:43
Redondo1982 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:41:
Ik zou het helemaal niet gek vinden als je geen geld terug krijgt als een bedrijf failliet gaat. Part of the game en dan gaat het inderdaad via de curatoren.

Bij een creditcard is dat wel gek, dat is juist de meerwaarde van een creditkaart dat je goed verzekerd bent.

ING dekt wel bij verlies van het product…. Mjah

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Morpheusk schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:46:
[...]

Bij een creditcard is dat wel gek, dat is juist de meerwaarde van een creditkaart dat je goed verzekerd bent.

Vind ik inderdaad ook wel wat voor te zeggen. De verzekeraar kan dan immers een bedrag uitkeren en zichzelf melden bij de curator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Morpheusk schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:46:
[...]

Verzekeringen dekken inderdaad bij verlies en/of diefstal (en meer). Bij faillissementen is er gewoon een ander dossier en heb je te maken met andere derde partijen. Een verzekeraar houdt graag het voortouw en wilt de voorwaarden bepalen. Daarom zou ik het ook niet gek vinden als een cc niet dekt bij faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Superman schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 05:55:
Bij ING is het blijkbaar niet mogelijk om geld terug te vragen bij een faillissement.
Hier is medio september vorig jaar in dit draadje een hele discussie over geweest. O.a. dat het geen specifieke uitsluiting in de voorwaarden is zoals @Jeoh ook aangeeft.

De post van JossKp geeft goede achtergrondinfo:
JossKp schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:38:
[...]

ING moet de zogenaamde MasterCard card scheme rules volgen, wat in jouw geval uitkomt op een chargeback met Reason Code 4853 (Goods or Services Not Provided). ING volgt dus de MasterCard processen.

ING stuurt dit naar MasterCard, en MC handelt dit voor jou af om vervolgens weer terug te rapporteren aan ING.

Google maar eens op "RC 4853 Mastercard" en je zult de documentatie vinden. Hier de reden waarom je een maand moet wachten:

If there is no specified delivery date/service performance date: The issuer (ING in jouw geval) must wait a minimum of 30—but no more than 120—calendar days past the transaction processing date to initiate a chargeback (this 30-day waiting period may be waived if the merchant has gone out of business, or for some other reason cannot provide the service or merchandise).

Faillisementen worden overigens gewoon gedekt door MasterCard onder RC4853. ING medewerkers zijn hier overigens niet altijd van op de hoogte. Onder Nederlands recht ben je over het algemeen de pineut bij een faillissement, maar volgens de MasterCard schemes niet. Dit zorgt nogal eens voor verwarring.

Zolang je zorgt dat er een Chargeback onder RC4853 wordt ingediend zit je goed.

Bron: In een ver verleden gewerkt op een chargeback desk ;)

Edit:

De reden waarom je na een faillissement alsnog een chargeback kan doen, is omdat de chargeback naar de acquirer wordt gestuurd en niet naar de merchant. De acquirer loopt hier het risico, maar zal dit zoveel mogelijk proberen te verhalen op de merchant. Een acquirer houdt tevens een reserve aan van 5-15% van de omzet van de merchant om chargebacks op te vangen. Om deze reden ben jij ook geen schuldeiser in het faillissement van de merchant.

In dit geval heb je dus:

Kaarthouder (jij) & Issuer (ING) aan de ene kant, en Acquirer (bijvoorbeeld PayVision, EMS, WorldPay, etc..) & Merchant (BCC) aan de andere kant.

Het werkelijke dispuut gaat tussen issuer en acquirer, welke beide eigenlijk slechts optreden als gatekeepers van Mastercard.
Het gaat in dit geval dus ook niet om de aankoopverzekering (die dekt schade, verlies of diefstal) maar om een chargeback. De verzekeraar die @Redondo1982 doelt zou dan de verzekeraar van de acquirer zijn (voor zover die daar zelf niet een reserve voor aanhoudt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Redondo1982 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:41:

Dat het bedrijf failliet gaat klinkt als een probleem tussen de creditcardmaatschappij en de curator, niet tussen de klant en de creditcardmaatschappij. Lekker makkelijk om het risico over de schutting te gooien.

American Express doet hier gelukkig helemaal niet moeilijk over, die keren het bedrag gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Jeoh schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Dat het bedrijf failliet gaat klinkt als een probleem tussen de creditcardmaatschappij en de curator, niet tussen de klant en de creditcardmaatschappij. Lekker makkelijk om het risico over de schutting te gooien.

American Express doet hier gelukkig helemaal niet moeilijk over, die keren het bedrag gewoon uit.
Zoals gezegd: ik had het niet gek gevonden. Ik zie het namelijk zeker niet als probleem van elke creditcardmaatschappij. Sterker nog, ik zou graag zien dat hier nog meer levels in komen. Wil je gedekt zijn dan moet je een (veel) duurdere creditcard nemen. Nu is dit er wel, maar meer duidelijkheid/gradaties zou fijner zijn. Als je ziet wat er geclaimd wordt ieder jaar dan is het niet gek dat de kaartenbijdrage duurder wordt óf de voorwaarden/extra afgeroomd worden.

Er is ook nog iets zoals eigen verantwoordelijkheid. Maar of dat nog gaat lukken in de huidige pamper-maatschappij, ik denk van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Redondo1982 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Zoals gezegd: ik had het niet gek gevonden. Ik zie het namelijk zeker niet als probleem van elke creditcardmaatschappij. Sterker nog, ik zou graag zien dat hier nog meer levels in komen. Wil je gedekt zijn dan moet je een (veel) duurdere creditcard nemen. Nu is dit er wel, maar meer duidelijkheid/gradaties zou fijner zijn. Als je ziet wat er geclaimd wordt ieder jaar dan is het niet gek dat de kaartenbijdrage duurder wordt óf de voorwaarden/extra afgeroomd worden.

Er is ook nog iets zoals eigen verantwoordelijkheid. Maar of dat nog gaat lukken in de huidige pamper-maatschappij, ik denk van niet.
De pampermaatschappij :')

Mensen nemen hun verantwoordelijkheid door gebruik te maken van een product waarvan de voorwaarden aangeven dat ze hun geld terug krijgen als het gekochte product niet geleverd wordt. Ik weet niet wat je nog meer kan verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Het is gewoon een verzekering met voorwaarden. Als daarin staat dat je bij een faillisement pecht hebt dan is het zo...... gewoon de voorwaarden lezen.

Bij een faillisement kan de creditcard maatschappij de transactie niet meer terugboeken.
Maakt de aankoopverzekering natuurlijk wel een heel stuk minder waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Tweaker_BE schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:25:
Het is gewoon een verzekering met voorwaarden. Als daarin staat dat je bij een faillisement pecht hebt dan is het zo...... gewoon de voorwaarden lezen.

Bij een faillisement kan de creditcard maatschappij de transactie niet meer terugboeken.
Maakt de aankoopverzekering natuurlijk wel een heel stuk minder waard.
Als je nou even naar boven scrollt dan kan je lezen dat dit niet in de voorwaarden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

xileS schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:55:
[...]

[...]

Toch nog een correctie.

https://www.google.com/am...rs-to-use-mobile-pay.html

Volgens mij zag ik idd ergens in de app voorbij komen dat je zonder verificatie max 2.000 euro/dollar kon betalen.

Vandaag een aantal x mijn vrouw laten betalen (zelfs scannen en bedrag invoeren) en dat werkte blijkbaar wel gewoon. Dat het vorige x niet werkte was denk ik dan iets anders. Heel soms krijg ik in Alipay ineens een extra verificatie door mijn bankapp (ik moet transactie dan in N26 app verifiëren), daardoor duurt het wel een stukje langer, vooral als je internet niet zo snel meewerkt.

/edit
Nog een correctie. Toch nog een transactie mislukt bij niet geverifieerde Alipay account van mijn vrouw. Ze moest in N26 verifiëren en kreeg dan net als vorige x een error, terwijl het met mijn geverifieerde account wel gewoon lukt (zonder dat er een extra N26 verificatie gevraagd word).

Maw ik kan er niet echt een peil op trekken.
Ik probeerde bij een drankautomaat iets te kopen (QR code scannen) wat denk ik misschien 1 euro was ofzo maar dat mislukte. in het chinees gaf de melding Wechatpay en Alipay dat mijn ID Geverifieerd moest zijn.
Toen ik voor 30 macao dollar bij een bubble tea shop probeerde te betalen met alipay lukte dat ook niet

dus ik weet niet hoe ik die 2000 euro zou kunnen betalen, maar misschien niet je eigen QR code scannen manier maar als zij een QR code maken en dat jij deze met je camera scant (wat je zegt je kan op 2 manieren QR code betalen/scannen idd)
is er nog een reden waarom je vrouw niet ID verifieerd? volgens mij is het altijd een beetje Hit or Miss als je dan bij de kassa staat...het kan werken of niet. Bij mij werkte het gewoon 100% niet...maar dat was mijn ervaring.
ik ga volgende week naar Malaysia en als er een zaak is waar je met Alipay kan betalen ga ik het wel testen denk ik :) hou je op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Jeoh schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:31:
[...]

Als je nou even naar boven scrollt dan kan je lezen dat dit niet in de voorwaarden staat.
Ik kan niet bepalen of dit hoort bij de relevante creditcard dus kan er niets mee. Staat het niet in de voorwaarden dan is het toch duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Jeoh schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

De pampermaatschappij :')

Mensen nemen hun verantwoordelijkheid door gebruik te maken van een product waarvan de voorwaarden aangeven dat ze hun geld terug krijgen als het gekochte product niet geleverd wordt. Ik weet niet wat je nog meer kan verwachten?
Wat is er niet duidelijk aan: ik had het niet gek gevonden? Ik zei niks over of het wel of niet gedekt wordt. Ik hoop ook dat het in de toekomst anders ingericht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Redondo1982 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:08:
[...]
Als je ziet wat er geclaimd wordt ieder jaar dan is het niet gek dat de kaartenbijdrage duurder wordt óf de voorwaarden/extra afgeroomd worden.
Waar kan ik dit zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Lostson schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:33:
[...]

Ik probeerde bij een drankautomaat iets te kopen (QR code scannen) wat denk ik misschien 1 euro was ofzo maar dat mislukte. in het chinees gaf de melding Wechatpay en Alipay dat mijn ID Geverifieerd moest zijn.
Toen ik voor 30 macao dollar bij een bubble tea shop probeerde te betalen met alipay lukte dat ook niet

dus ik weet niet hoe ik die 2000 euro zou kunnen betalen, maar misschien niet je eigen QR code scannen manier maar als zij een QR code maken en dat jij deze met je camera scant (wat je zegt je kan op 2 manieren QR code betalen/scannen idd)
is er nog een reden waarom je vrouw niet ID verifieerd? volgens mij is het altijd een beetje Hit or Miss als je dan bij de kassa staat...het kan werken of niet. Bij mij werkte het gewoon 100% niet...maar dat was mijn ervaring.
ik ga volgende week naar Malaysia en als er een zaak is waar je met Alipay kan betalen ga ik het wel testen denk ik :) hou je op de hoogte
Ik had mijn ID al geverifieerd en we zijn zo goed als altijd samen op vakantie, dus het leek mij niet nodig dat zij dit ook deed. Aangezien ik ineens zag staan dat je tot 2k euro zonder verificatie kan betalen. Zoveel zijn we niet van plan om te gebruiken via haar Alipay account. Wij gebruiken daarnaast nu een Joint account op N26, dus het gaat alsnog van dezelfde rekening.

Het zou als ik het goed begrijp idd sinds ergens dit jaar ongeveer ook moeten werken voor niet geverifieerde accounts. Alleen in praktijk lopen wij toch een paar x tegen problemen aan en altijd was dit als mijn vrouw een extra verificatie in haar bankapp (N26) moest doen. Alleen wanneer dit moet is mij ook niet duidelijk. Ik heb dit een aantal x gehad, maar heel vaak gaat de betaling in 1x doorheen. Het kan dus wel, maar het werkt op 1 of andere manier niet altijd.

Toevallig vandaag alsnog ook de Alipay account van mijn vrouw geverifieerd, dit is snel gedaan als je paspoort bij de hand hebt. Dit was blijkbaar verplicht als je een OV QR code (digitale OV Pas) wou aanmaken. Ik ben benieuwd of ze dan alsnog tegen problemen loopt met betalingen, want dan zou het niet aan de verificatie moeten liggen, maar aan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

trouwens ik kwam er achter dat mijn KNAB kaart gewoon 1% was voor wisselkoersopslag (als je bijv bij een ATM pint in buitenland) dus die kan ik nog als backup gebruiken naast de Wise card.
dat is nog goedkoper dan Mastercard, Amex, Crypto VISA die zitten allemaal op 3.5%-4% volgens mij op ATM Withdrawal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wisselkoersopslag en kosten geldopname staan los van elkaar. Volgens de website van Knab is de koersopslag 2% en de kosten voor geldopname 4%. Een geldopname in een vreemde valuta kost dus 6% met deze kaart.

Je betaalt alleen 1% als de geldopname in euro's is en je houdt een positief saldo aan op de kaart.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 18-08-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Zr40 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:02:
Wisselkoersopslag en kosten geldopname staan los van elkaar. Volgens de website van Knab is de koersopslag 2% en de kosten voor geldopname 4%. Een geldopname in een vreemde valuta kost dus 6% met deze kaart.

Je betaalt alleen 1% als de geldopname in euro's is en je houdt een positief saldo aan op de kaart.
hmm ok dan haal ik idd wat dingen door elkaar...maar ik bedoelde met je normale KNAB bank kaart en niet met de KNAB Creditcard. de KNAB Creditcard is gewoon een Mastercard en die zijn niet bepaald goedkoop als je daarmee pinned...but damn 6% is best een aardig bedrag...maar goed point taken

by the way nog iets over de Mastercard Black Priority Pass:
ik had op 5 aug de kaart aangevraagd.
op 10 augustus was de kaart goedgekeurd.
op 15 Augustus lag de kaart op de deurmat...maar het blijft nog erg stil omtrent de Priority pass Prestige
(die zou 13 aug aangevraagd zijn...had ICS gebeld) maar geen idee wanneer die binnenkomt. hopelijk komt dat deze week nog binnen (je zou verwachten dat Priority Pass wel iets van een email stuurt ofzo dat de aanvraag loopt) hou jullie op de hoogte

[ Voor 24% gewijzigd door Lostson op 19-08-2024 00:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fun
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-08 20:50

fun

We Are Borg schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:50:
[...]

Je kunt niet zo de 1 op 1 vergelijking doen op prijs. Die top ANWB verzekering (die ik ook heb) dekt niet de 20k annulering die amex wel dekt :)
Klopt, die ANWB verzekering is niet volledig vergelijkbaar. Er zit inderdaad geen autohuur dekking en annuleringsverzekering in. Tegelijkertijd heeft AMEX de voorwaarden meerdere keren aangepast, volgens de laatste aanpassing moet je de VOLLEDIGE reis met je AMEX kaart hebben betaald wil je aanspraak kunnen maken op de verzekering. Dit lijkt me een soort open deur voor oneindige discussies met AXA, de verzekeraar achter AMEX. In mijn enige ervaring met hun tot nu toe viel me op dat ze maar vragen bleven stellen, elke mail resulteerde in een antwoord met nieuwe vragen. Het ging om een flinke bagagevertraging (4 dagen, 4 koffers tijdens onze US vakantie). Tot mijn verbazing had ik het sneller geregeld met Delta (vliegmaatschappij) dan met AXA, Delta betaalde binnen een week alles uit dus toen ben ik gestopt met AXA te mailen.

Mbt ANWB reisverzekering, mijn vrouw kwam met een kleine hoofdwond in een Spaans ziekenhuis terecht. Na 1 belletje met de ANWB namen zij direct de regie en alle kosten over, moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de professionaliteit en het snelle handelen. Dat zie ik bij AXA/AMEX nog niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Ik probeer mijn Knab Mastercard en Mastercard Black te koppelen aan Apple Pay maar ik krijg elke keer een foutmelding ik de ICS app dat ik het niet kan toevoegen en probeer het later nog een keer …nou dat later is al maanden zo dus ik weet niet of iemand hier ook last heeft? Het is mij niet gelukt om op dat knop add to Apple Pay werkend te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Ik ben niet tevreden met ics en hun klantenservice. Nu blijken ze helaas een behoorlijke monopoly positie te hebben in Nederland. Ik heb wel een creditcard nodig (geen prepaid optie ivm hotels en auto huren e.d.)

is de enige redelijke manier om een niet-prepaid-creditcard aan te vragen en ICS te ontlopen om een rekening bij de Rabobank of ING te openen en daar een creditcard aan te vragen? Zijn er nog andere opties (terwijl het salaris idealiter gewoon op mijn asn-rekening blijft binnenkomen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 14:59
Sanny1987 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:26:
Ik ben niet tevreden met ics en hun klantenservice. Nu blijken ze helaas een behoorlijke monopoly positie te hebben in Nederland. Ik heb wel een creditcard nodig (geen prepaid optie ivm hotels en auto huren e.d.)

is de enige redelijke manier om een niet-prepaid-creditcard aan te vragen en ICS te ontlopen om een rekening bij de Rabobank of ING te openen en daar een creditcard aan te vragen? Zijn er nog andere opties (terwijl het salaris idealiter gewoon op mijn asn-rekening blijft binnenkomen)?
American Express?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Sanny1987 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:26:

american express heeft een nice chat functie waar je een echte medewerker krijgt...bij ICS moet ik altijd bellen...dat is wel een beetje jammer...is het vanwege de autoverzekering, reisverzekering, annuleringsverzekering dat je perse Credit card wilt? wellicht Amex proberen idd...naast MC, Visa heb je niet veel ander keus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Lostson schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

american express heeft een nice chat functie waar je een echte medewerker krijgt...bij ICS moet ik altijd bellen...dat is wel een beetje jammer...is het vanwege de autoverzekering, reisverzekering, annuleringsverzekering dat je perse Credit card wilt? wellicht Amex proberen idd...naast MC, Visa heb je niet veel ander keus...
Niet perse voor de verzekering, meer omdat hotels en autoverhuur regelmatig nog steeds een echte kridiet-creditcard vereisen, dan schijnt iets als een prepaid creditcard als Revolut niet voldoende te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
Sanny1987 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:36:
[...]

Niet perse voor de verzekering, meer omdat hotels en autoverhuur regelmatig nog steeds een echte kridiet-creditcard vereisen, dan schijnt iets als een prepaid creditcard als Revolut niet voldoende te zijn
Ik maak weleens gebruik van een debitcard voor autoverhuur. Wel meegemaakt bij kennissen dat een debitkaart werd geweigerd bij autohuur, en dat is voornamelijk omdat er op de Nederlandse pin passen geen 16 cijferig kaartnummer staat. Het maakt de grote verhuurders niet uit of het een Visa debit of credit is, zolang het er maar uit ziet als een reguliere kaart met 16 cijferig kaartnummer. En Turo maakt het al helemaal geen zak uit want die zien je kaart niet eens.

De bovengenoemde American Express is een aanrader als je in je latere leven naar een ander land zou verhuizen. Je kunt je credit history namelijk meenemen naar veel landen wat bij Visa/Mastercard niet zo makkelijk kan. Ik heb zelf de Delta AMEX, misschien is de KLM/AF AMEX interessant? Wellicht zelfs de Apple Card? Loopt die via ICS? De opt-in credit history verhuizing is echt een mega mega mega grote plus van Amex (het is optioneel, je moet het zelf in gang zetten, dus je data gaat niet zomaar de GDPR uit) en het is nu misschien niet interessant, maar mogelijk in de toekomst wel.

[ Voor 9% gewijzigd door ibmpc op 19-08-2024 18:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16ZcNUXo-6R-nNP2Jv7CNAMOb0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b3iIuvrhyAtijiLMhnwJz42j.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:02
Wally2002 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:30:
[...]

Hier is medio september vorig jaar in dit draadje een hele discussie over geweest. O.a. dat het geen specifieke uitsluiting in de voorwaarden is zoals @Jeoh ook aangeeft.

De post van JossKp geeft goede achtergrondinfo:

[...]

Het gaat in dit geval dus ook niet om de aankoopverzekering (die dekt schade, verlies of diefstal) maar om een chargeback. De verzekeraar die @Redondo1982 doelt zou dan de verzekeraar van de acquirer zijn (voor zover die daar zelf niet een reserve voor aanhoudt).
Dus mocht ING moeilijk doen als ik "nee' aanklikt bij een faillissement dan kan ik rechtsbijstandverzekering inschakelen omdat in hun voorwaarden hier niks erover staat en je hebt dan een sterke zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Ah, de upgrade "die je wist dat zou komen" :9
Perfecte timing voor mij, eind augustus precies 6mnd (opnieuw) kaarthouder.
De punten maken het in elk geval wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyNameIs
  • Laatst online: 16-09 11:50
Als ik mijn Amex nu weer naar Platinum upgrade maar ik heb in januari al eerder mijn dining voordeel gebruikt, krijg ik dan nu weer een nieuw dining voordeel? Technisch gezien is dit namelijk een nieuwe kaart (toch?)…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Sanny1987 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:36:
[...]

Zoals eerder genoemd, moet het (vaak) ook met een Debit Mastercard/Visa lukken als er genoeg saldo op staat. Borg gaat namelijk wel van je saldo af.

Zelf ook pas getest en het werkte met mijn N26 Debit Mastercard. Borg was ook instant terug bij inleveren auto. Bij ICS wordt mijn borg pas na een maand vrij gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 06:01:
[...]

Zelf ook pas getest en het werkte met mijn N26 Debit Mastercard. Borg was ook instant terug bij inleveren auto. Bij ICS wordt mijn borg pas na een maand vrij gegeven.
Dit ligt toch aan de merchant, die moet de reservering vrij geven. Als die dit niet doet wordt de reservering na een maand automatisch vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:14:
[...]

Dit ligt toch aan de merchant, die moet de reservering vrij geven. Als die dit niet doet wordt de reservering na een maand automatisch vrijgegeven.
Heb dat idd ook mee gekregen, maar ik heb geen idee waar het verkeerd gaat. Beide bedrijven wijzen dan naar elkaar en bij mij duurt het altijd 30 Dagen tot het vrij is gegeven bij ICS ;s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:14
Ik gebruik al iets van 15 jaar verschillende creditcards van ICS en ik kan me bij autohuur ook niet herinneren dat de reservering eerder ongedaan werd gemaakt dan wanneer die sowieso al zou vervallen. Zelfs wanneer ze bij het inleveren de kaart helemaal in de terminal steken en ik dus ook kan zien dat ze fysiek een actie uitvoeren.

Gelukkig gaan 'normale' bijschrijvingen (bijvoorbeeld door een refund of prijsaanpassing) veel sneller. Heb al vaak genoeg meegemaakt dat het bedrag meteen was bijgeschreven nadat de merchant mij daarover informeerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefal
  • Registratie: Februari 2014
Toch maar geupgrade van de gold naar platinum amex. Die 100K aanbieding is zeer aantrekkelijk. Hoop wel dat ie binnen 2 weken komt. Heb namelijk al een vakantie geboekt in begin september. Zou top zijn om er meteen gebruik van te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

oh gaaf...helaas heb ik die persoonlijke offer niet gekregen...wellicht dat het later komt geen idee...
ik heb hem in ieder geval al 3 x gehad maar nooit wat mee gedaan, maar nu vlieg ik wel wat meer dan zou het wel goed uitkomen...

Update: Als je in de Americanexpress account inlogt krijg je wel de melding om te upgraden voor 100.000 punten dus YES! Finally!!
Update 2: Ik heb het even opgezocht en de minimale spend is 5000 Euro voor 17 December 2024 (Ik moet nog wat hotels betalen dus komt wel goed denk ik). wel een bijzondere voorwaarde trouwens
Indien u een upgradebonus heeft ontvangen en u uw kaart binnen 6 maanden na het upgraden downgrade, kan American Express uw bonus Membership Rewards terugvorderen. dus je mag niet binnen 6 maanden downgraden.

Wel jammer dat ik net een Mastercard Black heb binnengekregen ...had ik misschien toch wat meer geduld moeten hebben...maar goed ik hou hem gewoon een jaartje gezien ik daar toch al 204 euro heb betaald.

[ Voor 44% gewijzigd door Lostson op 20-08-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sefal schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:57:
Toch maar geupgrade van de gold naar platinum amex. Die 100K aanbieding is zeer aantrekkelijk. Hoop wel dat ie binnen 2 weken komt. Heb namelijk al een vakantie geboekt in begin september. Zou top zijn om er meteen gebruik van te kunnen maken.
Op de fysieke kaart hoef je niet te wachten, je kan de oude blijven gebruiken zolang je de nieuwe nog niet hebt.

Bij mij is het zeer snel gegaan. Gisteravond aangevraagd, en zojuist is de kaart al bijgewerkt naar Platinum in Apple Pay en in de app. De fysieke kaart zal vast niet lang meer op zich laten wachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 20-08-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
fun schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:38:
[...]
In mijn enige ervaring met hun tot nu toe viel me op dat ze maar vragen bleven stellen, elke mail resulteerde in een antwoord met nieuwe vragen.
Twee keer geclaimd, een keer auto schade (die heel laat na de huur pas werd gereclameerd door de verhuurder) en een keer vertraging door weer en daardoor een hotelovernachting. Beide vrij snel en zonder veel gezeur afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:55
Ik heb nu een FB Silver card, is het dan het meest efficient om na een half jaar weer te downgraden naar silver om dan een half jaar daarna weer een bonus te kunnen krijgen?

Behoud je na downgrade wel de 60xp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
sanderblaaat schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:51:
Ik heb nu een FB Silver card, is het dan het meest efficient om na een half jaar weer te downgraden naar silver om dan een half jaar daarna weer een bonus te kunnen krijgen?

Behoud je na downgrade wel de 60xp?
Je 60XP staat bij KLM Flying blue in de boeken. Die behoud je dus. Maar houd er rekening mee dat alle XP op 31 december van ieder jaar weer op 0 gezet wordt, behalve als je aan de upgrade voorwaarden hebt voldaan voor een hoger niveau. Dan krijg je een nieuwe status en gaat je XP daarna naar 0.

Als voorbeeld had ik in november een FB Platiunum genomen. Begin december kreeg ik mijn XP punten bijgeschreven en op 31 december was ik alles voor het hele jaar weer kwijt door de jaarlijkse KLM reset.

[ Voor 13% gewijzigd door ucsdcom op 20-08-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:55
Is het dan ook mogelijk om elk half jaar te wisselen tussen FB Platinum en normale Platinum, zodat je (soort van) beide voordelen tegelijk hebt? Blijft privium / priority pass bijv alsnog de rest van het jaar actief?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:28

g0tanks

Moderator CSA
ucsdcom schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Je 60XP staat bij KLM Flying blue in de boeken. Die behoud je dus. Maar houd er rekening mee dat alle XP op 31 december van ieder jaar weer op 0 gezet wordt, behalve als je aan de upgrade voorwaarden hebt voldaan voor een hoger niveau. Dan krijg je een nieuwe status en gaat je XP daarna naar 0.

Als voorbeeld had ik in november een FB Platiunum genomen. Begin december kreeg ik mijn XP punten bijgeschreven en op 31 december was ik alles voor het hele jaar weer kwijt door de jaarlijkse KLM reset.
Dit klopt volgens mij niet helemaal. Als je een nieuwe status bereikt wordt je resetdatum ook aangepast naar 12 maanden vanaf dat moment. Daarnaast gaat je XP bij een reset niet per se naar 0.

Bijvoorbeeld:
  • Je bereikt in augustus 2024 Silver status > de resetdatum wordt augustus 2025
  • In augustus 2025 heb je 140 XP > je Silver status wordt met 1 jaar verlengd en je XP wordt gereset naar 40 XP (omdat je slechts 100 XP voor Silver nodig hebt)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

@Mawlana
Ik heb hem direct aangevraagd (ook al ga ik over een paar dagen al op reis) maar dan loopt de boel in ieder geval...kun je de extra kaart ook direct aanvragen? of kan dat pas wanneer je zelf een kaart hebt?
Aangezien ik al over een paar dagen op vakantie ga zal dat Privium aanvraag niet lukken...wel jammer maar goed voor de volgende keer...ik heb hem aangevraagd zodat de processen lopen. als de kaart wel in Apple Pay staat dan kan ik er tenminste wel mee betalen bijv bij Hotels :-)

volgens de American Express Email:
Beste kaarthouder,
Bedankt voor uw aanvraag om naar een andere American Express® Kaart over te stappen. Uw aanvraag wordt nu verwerkt. De verwerking, inclusief het versturen van uw kaart, duurt maximaal 15 werkdagen.

dus gaat nog wel even duren...of is de ervaring anders?

De Mastercard Black heb ik nu een beetje voor jan lul genomen, maar goed die hou ik gewoon een jaar en dan annuleer ik het.

[ Voor 16% gewijzigd door Lostson op 20-08-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
Lostson schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

@Mawlana
Ik heb hem direct aangevraagd (ook al ga ik over een paar dagen al op reis) maar dan loopt de boel in ieder geval...kun je de extra kaart ook direct aanvragen? of kan dat pas wanneer je zelf een kaart hebt?
Aangezien ik al over een paar dagen op vakantie ga zal dat Privium aanvraag niet lukken...wel jammer maar goed voor de volgende keer...ik heb hem aangevraagd zodat de processen lopen. als de kaart wel in Apple Pay staat dan kan ik er tenminste wel mee betalen bijv bij Hotels :-)
Ik weet niet of je de extra kaart al kan aanvragen. Als je nu meteen Privium wil, dan zou ik dat gewoon rechtstreeks bij Schiphol aanvragen. Kan je betalen met je Amex, en je krijgt de kosten weer teruggestort op je rekening wanneer je je via amex hebt aangemeld, dus gratis spend. ;)

Als je in de app eenmaal platinum ziet staan, dan zou ik verwachten dat je alle platinum benefits (loyalty status, Privium etc) al kan aanvragen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Mawlana schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Ik weet niet of je de extra kaart al kan aanvragen. Als je nu meteen Privium wil, dan zou ik dat gewoon rechtstreeks bij Schiphol aanvragen. Kan je betalen met je Amex, en je krijgt de kosten weer teruggestort op je rekening wanneer je je via amex hebt aangemeld, dus gratis spend. ;)

Als je in de app eenmaal platinum ziet staan, dan zou ik verwachten dat je alle platinum benefits (loyalty status, Privium etc) al kan aanvragen trouwens.
vraagje nog over de Privium wordt dat voor je aangevraagd? of moet je dat zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
Lostson schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:24:
[...]

vraagje nog over de Privium wordt dat voor je aangevraagd? of moet je dat zelf doen?
Zelf aanvragen. Volgens mij wordt alleen priority pass voor je aangevraagd, dus de rest moet je allemaal zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mawlana schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Je komt na inloggen wel op het scherm dat aangeeft welke benefits beschikbaar zijn, maar voor de daadwerkelijke aanvraag heb je het nieuwe kaartnummer nodig. Even wachten dus :)

edit: kaartnummer is niet bij alle loyalty programma's nodig. Voor sommige programma's kan je de statusupgrade ook aanvragen zonder het kaartnummer te weten :)

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 20-08-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Mawlana schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:24:
[...]

Zelf aanvragen. Volgens mij wordt alleen priority pass voor je aangevraagd, dus de rest moet je allemaal zelf doen.
oh dat wist ik niet...dus je zou ook nu richting schiphol kunnen gaan en dan die kaart laten maken (doen ze dat nog steeds aan een walk-in ofzo?) ik neem van aan dat die mensen bij de Balie zitten het niet rete druk hebben met aanvragen...de kaart is nog niet veranderd naar Platinum dus daar wilde ik nog eerst op wachten (zodra het in de app naar platinum is geswitched zijn alle spending op de Platinum card)
ik wacht wel even op amex voordat ik allemaal zelf dingen ga doen...het heeft geen haast...

[ Voor 6% gewijzigd door Lostson op 20-08-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
Platinum kaart binnen, ik heb volgens de medewerker (chat AMEX app) tot 17 december de tijd om 5k uit te geven :9. Dat zou dus een periode van 4 maanden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:27
Nu ook een aanbieding om een upgrade te down van FB Gold naar FB Platinum.

Alleen voor Entry, Silver en Gold kaarthouders die een upgrade naar Platinum aanvragen: vraag uw upgrade naar Platinum aan vóór 17 september 2024 en ontvang 70.000 extra Miles, als u vóór 17 december 2024 minimaal € 5.000 uitgeeft met uw nieuwe Platinum Card. Miles worden uiterlijk 28 februari 2025 overgedragen.

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Realest
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:57
Ik wil eigenlijk mijn green ook weer upgraden naar platinum. Maar ga die 5k spend niet redden de komende maanden.

Mijn vrouw heeft via mijn ref de platinum flying blue al genomen en moet eerst daarmee 4k spenden.

Iemand tips om aan de spend te komen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

The_Realest schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:23:
Ik wil eigenlijk mijn green ook weer upgraden naar platinum. Maar ga die 5k spend niet redden de komende maanden.

Mijn vrouw heeft via mijn ref de platinum flying blue al genomen en moet eerst daarmee 4k spenden.

Iemand tips om aan de spend te komen 😁
even een macbook pro kopen ofzo :-D ?
ik weet niet of je nog op reis gaat? dan moet je sowieso vliegtickets en hotels boeken dan gaat het ook vrij hard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Realest
Ja gaan wel op reis in maart en dan zou het ideaal zijn. Wellicht deze upgrade maar overslaan en hopen dat we over 6 maanden weer een mooi aanbod krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
The_Realest schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:31:
Ja gaan wel op reis in maart en dan zou het ideaal zijn. Wellicht deze upgrade maar overslaan en hopen dat we over 6 maanden weer een mooi aanbod krijgen.
Als je elkaar vertrouwt kun je ook zaken voor een ander betalen. Ik heb meerdere malen electronica voor mijn schoonmoeder gekocht (factuur wel op mijn naam) ook i.v.m. extra verzekeringen.

Soms schiet ik ook zaken voor voor mijn werk, bij ons administratief makkelijker dan eerst een voorschot aanvragen. Vooral bij reizen tikt dat aan.

Moet je natuurlijk wel zin in hebben.

Volgens mij was er begin dit jaar ook een aardige offer dus de kans is zeker aanwezig dat er in de lente weer iets moois komt. Hoewel ik 100k niet eerder heb gezien in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Even een update: omdat ik de Mastercard Black nog korter dan 14 dagen in bezit heb kon ik deze kosteloos annuleren (204 euro jaarbijdrage wordt dan kwijt gescholden). dus scheelt weer 204 euro die ik dan kan gebruiken voor de Amex platinum.

Er zijn wel een aantal dingen in stroomversnelling in gang gezet voor wat betreft Amex Platinum:

Gisteren de aanvraag gedaan en vandaag de kaart al in Apple pay kunnen zetten + Amex app gewijzigd.
Priority Pass uitnodiging ook vandaag binnengekregen (ook geconfigureerd in mijn Priority Pass App)
Via de Amex experiences app heb ik de Privium Plus aangevraagd.
Via de app/desktop kan ik met geen mogelijkheid de volledige kaart nummer zien (ik heb de fysieke Platinum kaart nog niet maar ik kan nog met mijn oude greencard betalen dat werkt gewoon) dus de extra kaart voor mijn vrouw kan ik pas aanvragen als ik mijn eigen kaart heb. (als je in de American express Experiences app de Privium Partner wilt aanvragen heb je ook de laatste 5 cijfers van de 2e kaart nodig)

Komende vrijdag ga ik vliegen dan loop ik even langs Privium om te kijken of de membership direct aangemaakt kan worden (Als kan het dan is het mooi mee genomen...kan het niet ....next time dan maar).

Hou jullie op de hoogte van alle aanvragen...maar ben positief verrast hoe snel Amex dingen oppakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Lostson op 21-08-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Realest
finsdefis schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Als je elkaar vertrouwt kun je ook zaken voor een ander betalen. Ik heb meerdere malen electronica voor mijn schoonmoeder gekocht (factuur wel op mijn naam) ook i.v.m. extra verzekeringen.

Soms schiet ik ook zaken voor voor mijn werk, bij ons administratief makkelijker dan eerst een voorschot aanvragen. Vooral bij reizen tikt dat aan.

Moet je natuurlijk wel zin in hebben.

Volgens mij was er begin dit jaar ook een aardige offer dus de kans is zeker aanwezig dat er in de lente weer iets moois komt. Hoewel ik 100k niet eerder heb gezien in Nederland.
Dat is wel een goeie! Thanks 😃 vast wel iemand in mijn omgeving die nog wat duurs gaat kopen.

Heb zelf in april/mei geüpgraded naar flying blue platinum weer, was toen 60k miles is nu 70k. En 2x 80k miles voor de ref van mijn vrouw. Dus zo gaan de Miles lekker snel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semve
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-06 11:31
mprkooij schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:14:
Platinum kaart binnen, ik heb volgens de medewerker (chat AMEX app) tot 17 december de tijd om 5k uit te geven :9. Dat zou dus een periode van 4 maanden zijn.
Heb je de fysieke kaart na 2 dagen al binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

mprkooij schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:14:
Dat is wel heel snel zeg...ik moet nog een hotel betalen dus dat is al 1k down...nu de overige 4k nog...

5k voor 100.000 punten voor 80k Flyingblue punten :') die je met normaal spenderen 100.000 euro pas zou krijgen? althans 1 MR is 1 Euro toch?

maar komt vast wel goed....per maand 1k spenderen (beetje goochelen met uit eten gaan tot aan random aankopen I guess).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

semve schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:19:
[...]

Heb je de fysieke kaart na 2 dagen al binnen?
Die zat hier vanochtend al in de brievenbus. Ook de eerste uitgave al gedaan, voelt nog wel een beetje onwennig om die kaart in een betaalterminal te zien zitten :)

Bij activatie gaf de app aan dat de kaart al was gekoppeld aan een "ander" account, maar dat is gewoon mijn eigen account, daar was de nieuwe kaart gisteren al verschenen, samen met de update in Apple Pay.

De Marriott status was gisteren na een halve dag al bijgewerkt, bij Hilton doen ze er langer over. Hopelijk binnenkort ook een uitnodiging van Privium :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Zr40 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:55:
[...]

Die zat hier vanochtend al in de brievenbus. Ook de eerste uitgave al gedaan, voelt nog wel een beetje onwennig om die kaart in een betaalterminal te zien zitten :)

Bij activatie gaf de app aan dat de kaart al was gekoppeld aan een "ander" account, maar dat is gewoon mijn eigen account, daar was de nieuwe kaart gisteren al verschenen, samen met de update in Apple Pay.

De Marriott status was gisteren na een halve dag al bijgewerkt, bij Hilton doen ze er langer over. Hopelijk binnenkort ook een uitnodiging van Privium :)
Privium heb ik vandaag zelf aangevraagd via de American Express Experiences App (Even downloaden via de App Store) dat is een andere app dan de Amex App.
je moet dan gewoon de instructies volgens onder knopje snelle grenspassage op Schiphol toegang. Hopelijk komt de uitnodiging dan ook snel, zodat ik een afspraak kan maken.

Ik heb zelf die Hotel benefits nog niet gecheckt, maar die ga ik binnenkort wel even aanmelden allemaal (de statussen bijwerken zullen vast wat tijd kosten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtsiSREN8qqa46WykkP_0qJhQ_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhDJod0VX6Amyf8CyzNEeNtw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Lostson op 21-08-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefal
  • Registratie: Februari 2014
Met mijn Amex Gold, had ik al de priority pass aangevraagd, Die is nu gelinked aan de gold kaart inclusief de 4 x per jaar lounge access. Dit is niet veranderd. Moet ik hiervoor contact opnemen met priority pass om het om te zetten naar platinum unlimited access?

Heeft de extra platinum kaart alle voordelen (behalve privium plus) als de hoofd platinum kaart?

Om van privium partner gebruik te kunnen maken met de extra platinum kaart. Moet die persoon een levenspartner zijn? Of maakt het niet uit, zolang het maar op de naam van de extra platinum kaart houder staat?

Moet wel zeggen dat het zeer snel gaat.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:56
Lostson schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:12:
[...]

Dat is wel heel snel zeg...ik moet nog een hotel betalen dus dat is al 1k down...nu de overige 4k nog...

5k voor 100.000 punten voor 80k Flyingblue punten :') die je met normaal spenderen 100.000 euro pas zou krijgen? althans 1 MR is 1 Euro toch?

maar komt vast wel goed....per maand 1k spenderen (beetje goochelen met uit eten gaan tot aan random aankopen I guess).
Een Platinum kaart hebben en een beetje goochelen om uiterlijk in december 5k te hebben gespendeerd :o

Volgens mij ben je dan niet helemaal de doelgroep. Met zo’n kaart zou je dat minimaal per maand moeten uitgeven om de kosten te rechtvaardigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

La1974 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:33:
[...]

Een Platinum kaart hebben en een beetje goochelen om uiterlijk in december 5k te hebben gespendeerd :o

Volgens mij ben je dan niet helemaal de doelgroep. Met zo’n kaart zou je dat minimaal per maand moeten uitgeven om de kosten te rechtvaardigen.
beetje ongelukkige woordkeuze/zinsopbouw van mijzelf denk...maar ik hoef in ieder geval geen magic te gebruiken om geld te spenderen wees gerust.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Flauwekul natuurlijk. Als jij sowieso Privium zou nemen en ook wel eens uit eten gaat bij de restaurants waarvoor dat dinner tegoed geldt ben je al een aardig eind op weg om de kaartbijdrage te rechtvaardigen. Ik denk dat er niet veel zijn met een platinum kaart en een jaarlijkse spend van 60k zoals jij stelt.

Dat betekent, stam + t .

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:56
Apache4u schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

Flauwekul natuurlijk. Als jij sowieso Privium zou nemen en ook wel eens uit eten gaat bij de restaurants waarvoor dat dinner tegoed geldt ben je al een aardig eind op weg om de kaartbijdrage te rechtvaardigen. Ik denk dat er niet veel zijn met een platinum kaart en een jaarlijkse spend van 60k zoals jij stelt.
Kan je vinden.

Als je sowieso Privium zou nemen vlieg je regelmatig. Vliegen is niet gratis en verblijven op de plek waar je naartoe gaat ook niet.

Het zelfde voor uit eten gaan.

Jij neemt mijn tekst te letterlijk voor die 60k. Ik reageerde op de opmerking dat het misschien lastig is om voor december 5k te hebben uitgegeven met je kaart. Dat is ca. 1.500 per maand. Als dat niet lukt lijkt het met niet dat Platinum de juiste kaart is.

Als jij dat flauwekul vindt, prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
[...]

'Minimaal' per maand? Dat lijkt me zéér overtrokken. Zo premium is de kaart nou ook weer niet. Met 60k netto aan inkomen per jaar zit je al in de top x% van Nederland (zelfs als gezin), laat staan uitgaven.

Plus, we wonen en leven niet in de VS waar je je vaste lasten ook met een CC kunt voldoen.

Alles is afhankelijk van je profiel, zoals hierboven ook gezegd. Wij vliegen 4-5x per jaar via Schiphol, waarvan het merendeel non-Schengen. Plus nog een zakelijke reis hier en daar. Het dinervoordeel kunnen we dan ook mooi op onze bestemming opmaken.

Dat terzijde vind ik de 100k MR doorslaggevend. Zonder die bonus is het voor ons om het even qua voordelen. Vooral omdat ik persoonlijk niet afhankelijk wil zijn van deze reisverzekering.
Pagina: 1 ... 80 ... 95 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1