Lostson schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:37:
[...]
jammer dat het maar 2,99 is.
ah ja de lounge box is een leuke bijeenkomst idd maar goed gwn cash voor dat Box betalen is goedkoper dan die 20 euro idd...maar ik denk dat als je voor gold gaat je meer naar de verzekeringen moet kijken
die zijn wel beter dan de greencard (had het even op de Amex site vergeleken en er is behoolijk wat verschil vooral de uitgebreidere reisverzekeringen.
Bij de greencard is het allemaal wat droeviger...
Heel eerlijk: als je er niet veel werk in stopt, dan zijn de voordelen van de AMEX kaarten niet super meer vind ik. Er zijn maar weinigen die in hun dagelijkse leven dingen ook alles doen wat de extra's de moeite waard maakt. Dus wat is dan de praktijk: je gaat je leven aanpassen om de voordeeltjes te pakken. Naar de Privium lounge om je Iris te laten scannen, zodat je straks kan reizen. (een keer meer naar Schiphol dan je zelf zou doen). Eten bij restaurants, omdat ze je dinertegoed accepteren. En daar meer uitgeven dan je tegoed natuurlijk, want dure tenten. Boeken van reizen daar waar het net een paar tientjes duurder is, maar die wel AMEX accepteren voor je reisverzekering. Huren bij autoverhuurders met dure verzekeringen en lage basis huurprijzen (want verzekering inbegrepen bij de kaart en maximaal voordeel) en shoppen bij Amex accepterende webshops en winkels etc.
Let voor alles wat de kaart biedt erg goed op de voorwaarden. Je krijgt weinig advies/hulp aanwijzingen hoe je je kaartvoordelen ook echt maximaal kan uitbuiten. Als je de kaart eenmaal hebt, dan hoor je nooit meer wat over de voordelen of hoe je die verzilvert. Op de website etc. draai je soms rondjes om een voordeel te activeren, tot je er achter komt dat een voordeel verandert is, of is gestopt.
Bij mijn Amex FB Platinum had ik een conciërge service, die van alles voor je kon regelen. Toen ik naar de Amex Platinum gewoon overstapte was dit opeens niet meer toegankelijk. Alleen nog voor Centurion leden en dat is op uitnodiging.
De kaarten zijn de laatste jaren niet echt duurder geworden, maar wel zijn de voorwaarden van de extra's en de verzekeringen flink aangepast.
Voorheen was je reis verzekerd als je deze deels betaalde met Amex, of als je aannemelijk kon maken dat je echt niet met AMEX had kunnen betalen. Tegenwoordig moet je hele reis betaald zijn met AMEX, anders ben je niet verzekerd. Voor mij is de waarde van de reisverzekeringen daardoor enorm veel lager geworden.
De gratis upgrades zijn niet te controleren. Alles met een sterretje met "op basis van beschikbaarheid". Je kan dus nergens op rekenen. Je hebt nergens recht op en had misschien wel een betere of luxere kamer geboekt als je geen kans had op een upgrade. (of hebt bij het boeken van een topkamer het stemmetje in je achterhoofd of je deze ook niet toch al had gekregen als upgrade.
De extra's bij partners moet je na ontvangst van je kaart zelf aanvragen of activeren via de Amex Experiënces app. Je krijgt in principe niets vanzelf toegestuurd of geactiveerd. Alleen de Priority pas lag al snel op de mat.
De voorrang bij concert tickets via Ticketmaster is niet overal, maar bij een zeer geselecteerd aantal voorstellingen.
Knallende hotel aanbiedingen via Amex travel, zijn als je deze zelf bij een hotel boekt regelmatig de helft van de prijs.
Bij hotels en autoverhuurders en hotel ketens kan je je via de app gold member of platinum member laten maken, zonder er ooit gehuurd of overnacht te hebben. Maar wel zelf aanvragen!
Het dinertegoed is ook aan allerlei beperkingen verbonden. Het hele bedrag ontvang je in delen per jaar. Verder moet je je vooraf registreren in de Experiënces app, anders geldt het niet en wordt het volle bedrag berekend.
Voor Privium ook weer zelf aanmelden/registreren.
Contactloos betalen is tot max 50,- euro. Apple pay kan je activeren via de gewone AMEX app.
Mijn advies: kijk gewoon kritisch wat je nodig hebt. Amex kan voor aanschaf van de kaart heel gewichtig en speciaal doen, of je kaart echt een belevenis is. Uiteindelijk heb je gewoon een extra metalen pasje in je portemonnee. Toen hij nog in dat houten show blok zat met de post was hij overigens stukken mooier (of sturen ze ze ook al niet meer daarin?
Voor veel klanten volstaat een AMEX blue. Gratis bij besteding van 3000,- per jaar. NB. betaling moet daarvoor wel op "per jaar betalen" staan en niet op "per maand betalen". Anders betaal je dezelfde fee als voor Amex Green per maand. Ook iets wat je niet makkelijk terug vindt in de voorwaarden of bij de aanvraag
Kies zelf een reisverzekering via een vergelijkingssite. Neem elders een autoverhuur verzekering, eet daar waar je wilt. Kom op Schiphol als je ook echt gaat reizen. En voor FB kaarthouders: kijk eens of vliegen met een gewone Amex en een andere airline niet net zo goed is. En til niet zo zwaar aan lounge toegang. Volgens mij kan je ook zelf een soortgelijke lounge pas aanschaffen. De kwaliteit daarvan wordt met de dag lager als de lounge niet vol zit en je er niet in mag.
Doe je voordeel er mee.
[
Voor 3% gewijzigd door
ucsdcom op 14-08-2024 17:15
]