Engineer Stewie schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 13:12:
Ik heb nog wat testen gedaan.
Blijkt dat ik een FSB wall heb van rond de 500MHz, dit was nog stabiel genoeg om te booten (6x500 MHz).
Het enige wat ik gedaan heb is alle voltages manueel gezet (niet perse verhoogd) en MCH frequency latch op 400 MHz ipv 333 MHz.
Heb hem nu op 9.5*422 = 4GHz, enkel ORTHOS kapt er na 1m50s seconden al mee.
Vcore staat op 1.264V, dus zal dit nog wat verhogen.
Een 500Mhz stabiel bordje is netjes hoor

, dat halen ze echt niet allemaal.
Ik ken persoonlijk geen E8*00 die 4ghz+ (stabiel) doet zonder boven de 1,3v te gaan, dus het voltage verhogen zal ongetwijfeld helpen.
Zet hem anders gewoon vast op 1,3625v, en hou je temperaturen in de gaten. Als je e8400 stabiel is ga je wat lager met de vCore en kijk je wanneer hij onstabiel wordt (minder dan 8u orthos bv), dan verhoog je je vCore weer met 2 stapjes en ben je zowat klaar

.
Als het met het verhogen van de vCore nog niet lukt, dan moet je even kijken naar voltages van andere onderdelen, zoals de northbridge, en het geheugen

.
Je kunt van te voren ook testen hoe stabiel je geheugen is en tot welke klok ze kunnen. Dat doe je dan weer met Memtest.
Zet het voltage van het geheugen op een bepaalde waarde.
Zet de snelheid van het geheugen op een bepaalde waarde.
Draai een versie van Memtest, een stuk of 2-3 runs zijn eigenlijk genoeg.
Als hij dit haalt zonder fouten heb je iig stabiel geheugen en zal het daar waarschijnlijk niet meer aan liggen.
Ik doe het altijd zo:
Geheugen op maximaal aanbevolen voltage
Geheugen op maximaal (stabiel )overclockbaar mhz (en wat overeenkomt met mn FSB zodat mem:cpu 1:1 lopen)
Northbridge op maximaal aanbevolen voltage
Processor op maximaal aanbevolen voltage
Temperaturen in de gaten houden.
De mhz'en van de onderdelen aanpassen, en een run van 8uur Orthos, 8 uur Prime95, of 20runs van Intels BurnInTest doen.
En daarna (of ondertussen, bv 15minuten stabiel = opnieuw opstarten en voltages wat lager zetten) steeds lager gaan met alle voltages totdat je tevreden bent

.
Duurt allemaal effe (leuk weekendje), maar dan heb je ook iets moois

.
[
Voor 31% gewijzigd door
KoffieNT op 13-01-2009 14:18
]