Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 20:08
Er is op het Seagate forum ook al sprake van een SD1B firmware? Weet iemand hier meer over?

edit:
Heb hem al door, die is voor andere typen disks. Heb wel het probleem dat m'n disk af en toe rare geluiden produceert, en komt overeen met wat op het Seagate forum ook wordt vermeld. Net alsof de koppen naar de 'park' stand gaan en daarna weer naar normaal gebruik.

[ Voor 60% gewijzigd door Dualdude op 13-02-2009 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:37
Grauw schreef op zondag 01 februari 2009 @ 00:02:

Verder gewoon de instructies op het msfn-forum opgevolgd, let op dat je precies doet wat er staat, en ook dat hoofdletters en kleine letters verschil maken. Bovenste schroefjes wat losgemaakt (maar niet helemaal eruit), papiertje tussen de motoraansluiting, etc. Ging vlekkeloos.

Nog een tip voor het verbinden van zo’n datakabel met die kleine pinnetjes op de harde schijf: knip wat stukjes draad af van een oude kabel, die kan je er dan gewoon omheen schuiven. Dat werkte prima!

Ga morgen ook nog even de harde schijf van mijn vader herstellen, maar als daarna iemand in de buurt van Utrecht nog zo’n kabel nodig heeft, je kan hem voor een paar euro van mij overkopen :), mijn email adres kun je vinden op www.grauw.nl.
En met veel dank!
De ST3500320AS doet het nu weer perfect :)
Als iemand de kabel en drivers zoekt (Deventer eo) doe een PM

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch even een post van mij, om te waarschuwen voor de firmware op de refurbished schijf.

Ook mijn ST3500320AS bleek in de gevarenzone. Ik kwam er alleen pas achter toen hij laveloos in de mATX hing :(

Ik heb geen reddingskabels gesoldeerd, maar hem gelijk opgestuurd. Na een ruime week ontving ik een keurig verpakte 'refurbished'. Al mijn data is bij Seagate achtergebleven :( (jaja, backuppen is mijn verantwoording, je sais.. B) )

Let goed op: die refurbished schijf heeft de SD15 firmware OOK! Het is maar goed dat mijn oog erop viel in dit draadje, anders ben ik over een tijdje wéér alles kwijt. Tenminste, ik vermoed dat de schijf nog steeds het probleem heeft, zolang de SD15 fermwaar erop staat.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 22:45 . Reden: onjuiste firmware versie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Is het inmiddels bekend rond welke fabricageperiode de uitval is begonnen?

Ik heb twee schijven van het type ST3500320AS in Raid-1 staan in mijn NAS. En sinds dit weekend werkt 1 schijf niet meer. Vind dat ik een prettige storage oplossing heb, maar met dubieuze disks is het natuurlijk nog steeds niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
kijk op pagina één,
en volg de linken naar seagate
toets je serienummers etc.
en oja de firmware SD15 eraf asap
SD1A is de opvolger

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, had ik dit maar geweten.
Gisteren is mijn pc off gegaan, HDD niet meer herkenbaar (zie hierrr). Ben er inmiddels vrij zeker van dat dit fw-verhaal het euvel is.

Na het lezen van veel pagina's in dit topic heb ik wat vragen:
1. Wat is RMA?
2. Wat is de succesrate (ervaringen?) van schijven die al gestopt zijn met werken, die weer aan de praat te krijgen en is de data hierop dan weer/nog te lezen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2009 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
tot nu een schijf tot leven gewekt, en twee geflashd.
Dan is hij weer normaal. Volledig te gebruiken, en geen gegevens weg.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen46
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07 22:49
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 08:11:

2. Wat is de succesrate (ervaringen?) van schijven die al gestopt zijn met werken, die weer aan de praat te krijgen en is de data hierop dan weer/nog te lezen?
De procedure mbv het CA-42 kabeltje is bij mij prima verlopen.
Alle data waren daarna weer toegankelijk.
Een hele opluchting na alle stress over een mogelijk data verlies.

Interesse voor het kabeltje? Stuur een message.
Omgeving Dordrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 08:11:
Na het lezen van veel pagina's in dit topic heb ik wat vragen:
1. Wat is RMA?
http://www.google.nl/search?q=rma teveel moeite ?
Hangt van de methode af.. in princiepe is deze nagenoeg 100% als je gebruik maakt van de recovery optie die seagate biedt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor, maar door de "stress" misschien straks mijn systeem weer helemaal te moeten herinstalleren deze simpele doch doeltreffende google-search over het hoofd gezien :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan diegenen die hun al defecte HDD naar Seagate hebben gestuurd: hoe hebben jullie dat gedaan? Mailtje gestuurd, of actieve chat in gegaan? Of wellicht een supportcase aangemaakt onder "Europe"?

Ik kan namelijk geen NL telefoonnummer van ze vinden op het doolhof dat ze hun website noemen. De active chat voor NL en het centrale mailadres discsupport@seagate.com heb ik wel kunnen achterhalen.

Ik ga morgen bij Alternate langs, maar wil alvast wat info omtrent de optie Seagate verzamelen voor het geval Alternate me niet verder kan helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2009 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update, wellicht van belang voor iedereen die net als ik een comateuze schijf heeft:

vandaag bij Alternate geweest. Het probleem was bij hen niet bekend, zij kunnen ook niets doen behalve de schijf terugsturen aan Seagate, zonder mogelijkheid op datarecovery. Contacten met Seagate is mij niet gelukt, ik wordt steevast naar de technical help in de USA doorgeschakeld. En let op, dat is een 1-800 number, wat zoiets als een 0900 nummer is hier in NL. Ik kan me zo voorstellen dat een belletje of 2 met die tent net zoveel kost aan belkosten als een nieuwe HDD.

Alternate wees me wel op het datarecoverybedrijf van Seagate, i365. Zij zitten ook in Nederland.
Na een belletje met dat bedrijf (020-6556484, direct de casemanager van de Benelux) was ik uit de brand.
Na een halve zin wist de man al wat mijn probleem was en verwees me naar de site. Via de site http://www.i365.com kun je kiezen voor de 2e keuze op de hoofdpagina (data recovery), en op de volgende pagina kies je voor "open a case".

Na invullen en registreren van het online formulier zorgt i365 dat TNT je schijf bij je thuis op komt halen. i365 Zorgt voor herstel van je schijf en datarecovery indien nodig, waarna ze de schijf weer keurig bij je afleveren via de TNT. Dit moet al met al niet meer dan 5 werkdagen in beslag nemen. De kosten berekend i365 door aan Seagate (wel het firmwareprobleem vermelden in je case), zoals ook op de site van Seagate en op p1 van dit draadje vermeldt. Nu duimen dat ik alles nog heb.

Oh, in mijn gesprek met de casemanager kwam ter sprake dat het bedrijf op Schiphol-Rijk zit.
Daar ik daar zelf vlakbij in de buurt werk, heb ik afgesproken mijn comateuze schijf er morgen zelf af te geven. Met wat mazzel heb ik hem dan nog vóór het weekend al weer terug, hopelijk in werkende conditie en zonder verlies van data.

UPDATE:
vanmorgen gebracht, vanmiddag al weer op kunnen halen. i365 Heeft mijn schijf zonder verdere omhaal kunnen flashen, ook al wastie dus niet meer benaderbaar op conventionele manieren. Schijfje is dus terug en draait zoals altijd tevoren. Dataloss = 0%.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2009 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ goed om te weten.. tnx !
Jammer dat zoiets niet gewoon op de seagate site staat... communicatie is alweer niet hun sterkste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Influxx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-05 16:26
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:12:
Update, wellicht van belang voor iedereen die net als ik een comateuze schijf heeft:

....................draait zoals altijd tevoren. Dataloss = 0%.
Goede tip!

In mijn systeem krijg ik mijn 2e schijf niet geflashed (Seatools herkent er maar 1, met loskoppelen geflashde schijf 0)
Laatst deed dus de 2e schijf het niet meer na een harde reset....maarrrrr....mijn C schijf is wel geflashed en startte gewoon op, daarna de PC opnieuw opgestart en de 2e schijf werd toen weer herkend...

Volgens mij heb ik heel erg geluk gehad maar nu weet ik waar ik hem naartoe kan brengen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UPDATE:

Ik heb ook een ST3500320AS. Deze viel ook onder de probleemschijven en heb ik enkele maanden geleden met succes geflashed. Hij is nooit uitgevallen en alles leek goed te zijn.
Maar: enkele dagen geleden had ik wat bestanden heen en weer gekopieerd van een andere schijf naar de seagate. Toen ik ze wilde lezen kon ik enkele bestanden (echt maar een heel klein deel van vele GB's aan bestanden) opeens niet meer openen. Meteen een scan gedaan en de schijf had een paar bad blocks. Daarna direct de SeaTools software uitgevoerd en deze zag nu ook problemen met de HD...
Ik ga hem nu opsturen naar Seagate. Heb op de site RMA aanvraag gedaan en al de formulieren etc uitgeprint. (Is het opsturen overigens gratis, dat kan ik zo 123 niet vinden?)

Nu kan dit natuurlijk met elke harde schijf gebeuren. Maar misschien heeft het toch te maken met de bekende bug. Dus voor iedereen die zo'n schijf heeft, controleer hem eens extra goed. Ook al lijkt het er nu misschien op dat die geen problemen heeft, misschien dat ook al enkele bestanden van jou beschadigd zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Kan het me niet voorstellen. Als die bug nog steeds aanwezig is bij de nieuwe firmware dan zouden er toch wel meer gevallen moeten zijn komen bovendrijven?

Wel klote voor je overigens!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
Dit firmwareprobleem heeft niks te maken met het ontstaan van bad sectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor zover ik weet heeft het firmware probleem niets te maken met badblocks of bad sectors. Ik denk dat je gewoon pech hebt in dit geval.

Opsturen is overigens niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:12:
[...]
vanmorgen gebracht, vanmiddag al weer op kunnen halen. i365 Heeft mijn schijf zonder verdere omhaal kunnen flashen, ook al wastie dus niet meer benaderbaar op conventionele manieren. Schijfje is dus terug en draait zoals altijd tevoren. Dataloss = 0%.
Ik wilde even melden dat ik dus ook met met een affected disk zat die de bios op eens niet meer zag. Ik heb net zoals Tobus een case gestart bij i365. De disk is nu terug in mijn bezit. 0 euro kosten, 0% dataloss en 100% tevreden klant.

Wel je disk goed inpakken voordat je em aan de TNT man afstaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK heb hier een 7200.11 disk van seagate liggen echter dit is een HP OEM disk uit een pavalion, HP geeft aan dat hier een firmware update voor ndig is, echter deze schijf zit al vast. I365 wil hem wel repararen maar dit kost 1500 Euro...........(indien het het firmware probleem betreft).

Kan iemand bevestigen of het waarschijnlijk is dat deze schijf door dit probleem vastgelopen zou kunnen zijn?

ST3500620AS met firmware HP24
Dit is de 500 GB versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
OEM firmware, dus Seagate geeft er geen service op. Je zult bij HP moeten aankloppen voor support. Seagate is hier gewoon heel erg strikt in, OEM schijven verlenen ze geen service op. Contracten die recoverybedrijven met Seagate heeft zijn dus ook niet van toepassing op OEM schijven.
Overigens zit er verschil in de echte OEM schijven met custom firmware zoals die van HP, en de "OEM" schijfjes die je los in bulkverpakkingen in de winkel koopt. Die laatste schijven zijn bedoeld voor systeembouwers en hebben ook een vermelding daarvan op het etiket, maar garantie kan je als eindgebruiker gewoon claimen bij Seagate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat ik de HP OEM Seagate schijf verstuurd heb om te laten controleren of het daadwerkelijk een firmware probleem betreft. Bleek inderdaad dat het een firmware probleem is........... en inderdaad het valt buiten de garantie van seagate.

HP weigert de data te herstellen........

Weet iemand of op de HP firmware dezelfde "herstel" procedure als op de originele seagate van toepassing is?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 13:56 . Reden: duidelijkere omschrijving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiSpeed
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07-2021
hallo,

ikzelf wou toevallig de Seagate ST31000333AS kopen en plots zag k problemen op internet met deze serie van Seagate...

nu zie ik hier ook mensen met problemen en mensen die hun hd geflasht hebben...is het nu opgelost?

is het nu aan te raden deze schijf te kopen? of kan k beter zoeken voor een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het firmwareprobleem lijkt opgelost ja. Waarom wil je eigenlijk per se de 7200.11? De 7200.12 is er ook in 1TB inmiddels. Die doet het met 2 platters, waar de 7200.11 het met 3 moet doen voor het 1TB model.
Tot nu toe van de 42 7200.11 1.5TB drives is er nog maar 1 gesneuveld: ding kreeg spontaan een heleboel reallocated sectors, waarna ik dat ding uit het RAID-array heb gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiSpeed
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07-2021
_JGC_ schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 18:25:
Het firmwareprobleem lijkt opgelost ja. Waarom wil je eigenlijk per se de 7200.11? De 7200.12 is er ook in 1TB inmiddels. Die doet het met 2 platters, waar de 7200.11 het met 3 moet doen voor het 1TB model.
Tot nu toe van de 42 7200.11 1.5TB drives is er nog maar 1 gesneuveld: ding kreeg spontaan een heleboel reallocated sectors, waarna ik dat ding uit het RAID-array heb gegooid.
je bedoelt deze?
http://www.alternate.nl/h...=Serial-ATA&l3=3%2C5+inch

waarom is deze eigenlijk goedkoper dan deze?
http://www.alternate.nl/h...=Serial-ATA&l3=3%2C5+inch

ik denk idd dat k dan beter kan gaan voor de ST31000528AS.. snap alleen niet waarom deze dan juist goedkoper moet zijn als hij beter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
EiSpeed schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:31:
ik denk idd dat k dan beter kan gaan voor de ST31000528AS.. snap alleen niet waarom deze dan juist goedkoper moet zijn als hij beter is
Nieuwere schijf dus mogelijk een nieuwer productieproces dat goedkoper is. Als je maar 2 platters nodig hebt ipv 3 scheelt dat weer in materiaal, dus kan ene disk weer goedkoper worden.

Maar goed, dat is verder een beetje offtopic voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Ik heb een Seagate Drive, en last van freeze problemen enzo bij spelen van films.. Nu heb ik geprobeerd nieuwe firmware te vinden, maar seagate wil geen firmwire uitspuwen...

Ik heb de volgende drive:
Model: ST31500341AS, Serial: 9VS08ZBL, Firmware: SD17

Ofwel een SD17, welke dus kan worden geupgrade (althans, die van mij is een 9JU138-500, géén 300/336)... Maar ik krijg van seagate nadat ik de serial heb ingetyped te horen;

1 9VS08ZBL No download available for this serial number. No action required.

Zou iemand mij de firmware kunnen geven? O.i.d.?

[ Voor 7% gewijzigd door Neodymium op 14-07-2009 22:04 ]

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die disks die ik had waren ook niet het juiste typenummer, gewoon een ST31500341AS met een SD* firmware. Ik heb gewoon de firmware op http://seagate.custkb.com...ng=en&Hilite=ST31500341AS geflasht zonder problemen. Waren volgens mij ook -500 drives, maar zekerheid kan ik je daar niet meer over geven, die dingen zitten 1500km van hier in een fileserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

_JGC_ schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:36:
Die disks die ik had waren ook niet het juiste typenummer, gewoon een ST31500341AS met een SD* firmware. Ik heb gewoon de firmware op http://seagate.custkb.com...ng=en&Hilite=ST31500341AS geflasht zonder problemen. Waren volgens mij ook -500 drives, maar zekerheid kan ik je daar niet meer over geven, die dingen zitten 1500km van hier in een fileserver.
Thx :) Ik heb even een cd-tje gebrand, en laten upgraden en idd het maakt geen ene moer uit :)

Model: ST31500341AS, Serial: 9VS08ZBL, Firmware: SD1B

Firmware updated :)

NU kan ik het cd'tje weer weggooien :S Zonde...

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taipan
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 19:49
Ik heb ook dit probleem met mijn schijf.
7200.11
Firmware:SD15
Type: ST31000340AS
Serial:9QJ245JC

Volgens de checker op de site heb ik een*affected* drive.
Hij linkt mij door tot ik uiteidelijk op deze site kom: Link
Hierna heb ik de onderste dowload in de 2e tabel gedownload:
ST31000340AS
En dan gebrand met PowerISO.

Wanneer ik deze cd in m'n pc stop verschijnt er eerst FreeDOS en daarna wat meer info over FreeDOS (duurt erg lang).
Hierna krijg ik een melding dat mijn HDD niet gevonden kan worden en begint mijn PC beeper af te gaan.
Op dit moment heb ik de PC uitgezet.

Hoort dit of doe ik wat fout?
Danku.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
ja dit hoort zo...
De schijf is niet meer te vinden in het BIOS.
Een nieuwer firmware flashen kan alleen voordat hij in de fout ging...
Als je wat draadjes doorleest hierboven dan moet je via Seagate's servicedesk een case aanmaken, opsturen en hij komt weer terug.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taipan
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 19:49
Kheb op I365.com een case gemaakt. Nu maar wachten wat zij ermee doen.
Edit:
Mailtje gehad van seagate dat ik op I365 een case aan moet maken (wat ik al gedaan had)

Hello,

You should use the following link:

https://services.seagate....quest_form.aspx?lng=en-en

Please use the case number - 00483195 in the customer reference line of the second section titled 'Media Type and Circumstances of failure'.

You can also call i365 if you have any specific questions at : (0)20 6556 485

Please note that i365 will do an analysis of your drive in relation to firmware however, if the cause of the problem is not due to firmware i365 will offer other options for regular data recovery payment options. If drive failure due to other causes is determined, at this time you may choose to proceed with regular recovery payment options or receive the drive again at your shipping expense.

Cordially,
Quincy T.
Seagate Tech Support

Edit:
3 dagen later werd ik gebeld door TNT ze komen zo mijn schijf ophalen.

[ Voor 87% gewijzigd door Taipan op 21-07-2009 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:27

ThaHandy

Discovery Channel

Luukland schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:38:
[...]

Firmware updated :)

NU kan ik het cd'tje weer weggooien :S Zonde...
usb boot :Y)

[ Voor 27% gewijzigd door ThaHandy op 18-07-2009 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Seagate Barracuda 7200.11 1TB
ST31000333AS
Firmware: LC15

Duwde power in een LaCie externe HDD, daarna een stank. Probleem is: er staat data op die belangrijk is. Heb de HDD in een andere PC gestopt, die wil niet eens booten met de disk eraan. Stank leek vooral in de USB <---> SATA converter te zitten, de HDD rook nog 'gewoon'.

Na dit topic doorgelezen te hebben is het me niet duidelijk of de oorzaak nu bij de firmware ligt, of dat ik gewoon pech heb gehad en de converter (USB/SATA) kaduuk is en de drive heeft meegenomen.

Het lijkt me namelijk niet aannemelijk dat die firmware bug, na het topic doorgelezen te hebben, dat kan veroorzaken. Toch ging het wel mis bij en powercycle, valt de drive onder de typenummers die Seagate aangeeft.

Volgens de site is er "a download available for serial number". Vervolgens moet ik mijn OEM contacten. :? Het lijkt er dus inderdaad op dat mijn drive die brakke firmware heeft.

De vraag is nu hoe we de data van deze drive kunnen kopieëren. Ik zal i365 maandag eens even bellen.
Andere vraag die ik heb wat dat OEM gebeuren te betekenen heeft voor mij. Betekend dat ik nu slechts garantie kan claimen van LaCie, het "externe HDD product" waar deze drive in zat? Als laatste: Kan ik als laatste uitvlucht de grote verwisseltruc voor de printplaat nog proberen? Of werkt dat tegenwoordig niet meer met moderne drives?

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als seagate aangeeft dat je bij je OEM aan moet kloppen ben je afhankelijk van je OEM voor support. De gratis datarecovery van I365 geldt alleen voor drives die rechtstreeks van Seagate komen, niet voor drives gebruikt door OEMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Ik had hier op m'n werk nog een aantal disks liggen met SD15 firmware die dezelfde problemen gaven. Na het flashen is de performance nog slechter geworden dan die al was. Met name de cpu usage schiet omhoog bij gebruik in HDtune gaat het naar 50% op sommige disks (nu is HDtune niet zaligmakend, maar het is wel een indicatie). Zoals het er naar uitziet heb ik dus nu nog 7 disks (zelfs als refurbished dingen) die het nog niet doen. Ik ga ze gewoon terugsturen naar Seagate in de hoop dat ik nu eindelijk eens goede terugkrijg.

De firmware update is dus niet zaligmakend :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd!
Ik heb mijn Seagates een half jaar geleden gechecked, en had blijkbaar geen probleemschijven, want ik hoefde geen firmware aan te passen.
Krijg ik deze week een 'urgent' brief van DELL dat ik mijn firmware moet flashen. Dus ik naar de Seagate-site, en daar blijkt mijn ST3500620AS opeens 'affected'.
Een half jaar geleden nog niet!?!
Zijn er meer mensen met deze verlate firmwareproblemen? Enkel Dell Vostro 200 bezitters? En is een waarschuwing, een half jaar nadat het probleem is ontdekt, niet veel te laat? En als een schijf al een half jaar probleemloos werkt, ook na 200 keer booten, wat is er dan opeens mis met de firmware? If it ain't broke, don't fix it?

Ook weer zoiets: download je dat flashbestand, moet je de instructies volgen. Maar je ziet helemaal geen instructies! Dus moet iedereen digibeet weer de helpdesk bellen. Op de DELL-site vind je de instructies wel, maar dan erg goed weggestopt. Had een txt-bestand bijgevoegd! Alles ook weer Engelstalig, dus voor sommige gebruikers niet te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 13:55
het is offtopic, maar een nieuw topic is ook zoiets;

Ik heb een nieuwe barracuda schijf, dus de 12 serie en draai deze in RAID0, kan iemand mij vertellen of er een 'betrouwbare' tool is waarmee ik zo nu en dan mijn schijven kan controleren zodat ik met enige zekerheid mijn config. kan bewaken.

is een hd tune achtige tool voldoende ?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je gaat wel heel erg offtopic met de 7200.12, maar als je data je lief is, waarom gebruik je dan RAID0? Bij harddisks en zelfs SSDs is er geen 100% zekerheid dat het ding blijft werken, en SMART data zoals je uit kunt lezen met hdtune is slechts een indicatie als er iets dreigt mis te gaan. Je kunt hele goede SMART waarden hebben, maar je disk kan er ook zo mee ophouden.
Ik heb zelf ooit een WD harddisk gehad die altijd perfect gedraaid heeft en zomaar ineens van de ene op de andere dag crashte. Eerstvolgende reboot was "SMART error - backup and replace". Backuppen werd het al niet meer toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:19
Ik heb in december twee 1.5TB ST31500341AS disks gekocht die standaard al waren voorzien van firmware CC1H. Nu is gisteren een van de twee schijven (helaas de disk met mijn boot partitie) begonnen met 'tikken', hij geeft (nog) geen leesfouten maar is wel enorm traag geworden.
Volgens de Seagate site is er voor deze drive geen firmware update. Wat zijn mijn opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Modbreak:Mensen, het gaat hier om de 7200.11 disk met brakke firmware. Alle andere issues horen hier niet. Kijk daarvoor in OM FAQ of open evt een eigen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:19
Wie O wie heeft er op dit moment de spullen in huis om Seagate 7200.11 drives met SD15 firmware te fixen, die niet meer in de bios herkent wordt?
Ik mis m'n 1 TB aan data :-)
Stuur een bericht of post hier pls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
Je hebt geen DM aanstaan
Dus ja de spullen heb ik.
En Woensdag ben ik op vakantie 8)

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:19
THNX
Ik hem de schijf vandaag bij Seage S365 afgegeven, zij gaan het onder garantie fixen (als het dat issue is).
En anders hoor ik het nog.

Mocht het allemaal niet lukken , dan zoek ik ng contact met je.
Prettige vakantie nu eerst :-)

• rst10
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-06-2023
spammen doe je elders maar

[ Voor 95% gewijzigd door TERW_DAN op 05-10-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• severien
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-06-2023
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:54:
Nadat ik de HP OEM Seagate schijf verstuurd heb om te laten controleren of het daadwerkelijk een firmware probleem betreft. Bleek inderdaad dat het een firmware probleem is........... en inderdaad het valt buiten de garantie van seagate.

HP weigert de data te herstellen........

Weet iemand of op de HP firmware dezelfde "herstel" procedure als op de originele seagate van toepassing is?
Ik heb ook een schijf met HP24 firmware, die sinds woensdag niet meer wordt herkend door het bios. Is jouw schijf nog gerepareerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Vandaag vond mijn ST3500320AS (FW: AD14) het leuk om ermee op te houden. Direct een mailtje naar de support, en al weer een mailtje van terug gehad dat ze dit naar een verantwoordelijke in mijn regio doorsturen...

Maar nu las ik hier, dat Seagate voor zulke zaken beroep doet op http://www.i365.com (nouja, het is onderdeel van hen). Heb ik daar dus ook een case aangmaakt, en mooi in de "customer reference line" mijn Seagate support case nummer gezet. Ook al hebben ze me in die case nog niet gezegd, dat ik bij i365 moet zijn...

Heb in het i365 formulier wel gemarkeerd als priority (de middelste optie). Mag wat vooruit gaan, niet? ;)

Ben ik nu goed bezig?

Van i365 kreeg ik direct een (standaard) mailtje met de gegevens om die schijf te verzenden. Als ik het goed heb, moet ik wachten tot zij mij contacteren, want die schijf wordt gratis opgehaald?

Update: Schijnbaar wel, de HD is vandaag al opgehaald door TNT. Snelle service, dat wel. Een belletje van hen, en nog geen uur later al opgehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door Tweaker36 op 06-10-2009 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Vandaag een mailtje:
Dear Jowan *****,

Thank you for sending your Seagate E-mail inquiry.

You drive is not affected by the firmware issue. The serial number shows that the drive is not from the mannufactory where the error occurred on drives. If a part is burned on your platter you can also experience such symptoms.

If you do not have an adequate backup of your data, Seagate now offers best-in-class data recovery for all formats and all brands of storage media. For more information about our data recovery services please visit our website:

Data Recovery:
http://services.seagate.com
Data Recovery Software:
http://services.seagate.com/diysoftware.aspx

Further information can be obtained by directly contacting the data recovery department in the US at 1-800-475-0143.
In Europe or Australia: +800-5631-1670
If you have any additional questions, please let me know.

Regards,

Steffin
Oje, ontkennen. Daar zijn we goed in. Goed bezig, mensen. |:(

Mijn ST3500320AS (FW: AD14) is wel degelijk affected, volgens diverse bronnen.

Ben eens nieuwsgierig wat dat gaat worden, want i365 is mijn schijf al komen halen...

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker36 op 04-09-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robo1993
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-06 21:28
Weet iemand of het mogelijk is om mijn twee Maxtor stm3500320as schijven met firmware MX15 te flashen terwijl ze in RAID-0 staan?

Dell U2412M, Intel Xeon W3680 @ 4,3GHz, AMD Radeon RX 5700XT, Scythe Mugen 2, Asus P6T, 12GB DDR3, Kingston A2000 NVMe 1TB, OCZ Vertex 4 120 GB, 2X 500GB WD Caviar Black RAID-0, Cooler Master Real Power M700W, Logitech G533, Logitech MX5500, @Odido 1 Gb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Mij ontgaat even waarom je dat in dit topic vraagt... :?
Hoe dan ook, over het algemeen heeft de firmware geen invloed op de data die op de hdd staat, dus ook niet op een raid partitie. Er zijn echter updates (maar meestal alleen bij SSD's) waar dat niet zij is, dus gewoon de info die erbij zit lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 14-10-2009 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robo1993
DukeBox schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:07:
Mij ontgaat even waarom je dat in dit topic vraagt... :?
Hoe dan ook, over het algemeen heeft de firmware geen invloed op de data die op de hdd staat, dus ook niet op een raid partitie. Er zijn echter updates (maar meestal alleen bij SSD's) waar dat niet zij is, dus gewoon de info die erbij zit lezen.
Ik vraag dat in dit topic omdat het gaat over het firmware probleem van de Seagate 7200.11 HDD's. En de door mij genoemde Maxtor is gewoon indentiek aan de Seagate. :)

Maar heeft er verder nog niemand geprobeert de HDD's te flashen al draaient in RAID-0?

Dell U2412M, Intel Xeon W3680 @ 4,3GHz, AMD Radeon RX 5700XT, Scythe Mugen 2, Asus P6T, 12GB DDR3, Kingston A2000 NVMe 1TB, OCZ Vertex 4 120 GB, 2X 500GB WD Caviar Black RAID-0, Cooler Master Real Power M700W, Logitech G533, Logitech MX5500, @Odido 1 Gb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De flashtool zal waarschijnlijk je disk gewoon niet herkennen. Je kunt die disks gewoon los aan je onboard controller hangen in AHCI of IDE/SATA mode en vervolgens afzonderlijk flashen. Zo heb ik het tot nu toe ook bij de 1.5TB modellen gedaan die in onze fileservers komen: bovenste bays bekabeld op onboard controller, 4 disks erin, flashen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:44
@JoWannes: het kan toch ook een niet-firmware gerelateerd probleem zijn? De S/N check op de Seagate site geeft normaal uitsluitsel daarover. Lijkt me echter dat je de recoverykosten zelf mag dokken in dit geval.

@Robo1993: Raid of niet maakt niet uit, zolang de tool je schijven maar herkent. Mogelijk moet je de schijven daarvoor aan een andere controller/pc hangen. Wees er echter wel zeker van dat je de juiste FW flasht! (Wat _JGC_ zegt dus :O )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robo1993
Ik heb de disks geflashed met de bootable ISO image van de Seagate Maxtor site. Mijn RAID-0 array heeft hier geen last van gehad. De tool herkende de schijven gewoon. Mijn RAID controller is de Intel ICH10 op de Asus P6T. Ik denk dat deze informatie handig kan zijn voor andere RAID gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toene
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-02-2023
Ik heb hier ook een schijf van een vriendin liggen die de symptomen heeft. (een op andere dag niet meer herkend worden, spint nog wel, maar niet meer te zien in de bios).

Volgens de serial check op de site van Seagate is er een "download available"maar ook dat het een OEM schijf. (komt uit een Acer pc).
En als ik de verhalen hier zo lees zal Seagate weinig doen met OEM schijven voor het weer toegankelijk maken van de data. (en ik heb weinig hoop betreffende support van Acer).

Heeft er iemand dus nog een kabel liggen om de schijf d.m.v. de msfn.org methode tot leven te wekken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Gisteren een doem (doom? :P ) scenario voor mij, mijn Seagate 1,5TB schijf doet het niet meer. Ik had 'm in de Sharkoon Quickport Duo gestoken (via esata verbonden), en de computer leek vast te hangen, schijf kon niet benaderd worden. Weer opnieuw opgestart, zelfde. Schijf uitgezet en na 3-4 seconden voorzichtig uit de quickport gehaald. In mijn hand gaf de schijf toen "krachten" af zodat mijn hand meebewoog. Klinkt dus niet goed.

Schijf daarna nog in externe usb behuizing gedaan, maar schijf is niet te benaderen. Schijf spint op, maakt de normale ratels, maar dan niets meer (draait wel, maar doet niets). Ook Windows schijfbeheer start niet op (zonder de schijf aan wel).

De Quickport Duo:
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/SemenGar/SOyf4gaCTII/AAAAAAAAAWo/D4v6ZUsI-_k/jpgAF1.png

Wat nu te doen? Aangezien ik er inmiddels 4 van heb, weet ik nog niet welke schijf het is, maw hoe belangrijk de data is die erop staat.

Moet ik naar de computerzaak waar ik dit gekocht heb, of online melden? :'(

EDIT: ik heb de eerste schijven geflashed, de latere aankopen niet, omdat deze toen al niet meer een problematische BIOS hadden.

[ Voor 6% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 21-10-2009 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Even een kleine update:

Bij seagate is enkel de RMA mogelijkheid, maar dan ben ik alle data natuurlijk kwijt.

Ik heb een e-mail verstuurd naar i365 (data recovery bedrijf van Seagate), ben nu in afwachting van een reactie. Standaard de aanvraag formulieren invullen doe ik niet, want daar hangt dan een prijskaartje van 1500 euro aan.

EDIT: de chat van net, teleurstellend, seagate ziet de lijst niet als één die mogelijk de firmware fout bevat..... weg data... Geen seagate meer voor mij, nooit meer. :(

----
pipo: Let me check to see if this drive is one of those that are effected by that issue. One moment.

pipo: We have a list of all the drives that were released with the bad firmware. According to that list, your drive is not one of them.

pipo: Reguardless, the known issue you mentioned before does not apply to you. This drive would be considered a standard failure. You can still get data recovery on it.

pipo: Then based on your answers, I am going to recommend full replacement of this drive. You are still welcome to see about data recovery, but the drive will have to be exchanged in the long run.

pipo: Please follow this link. It will take you to our exchange form under Guest User. Using this will help us swap out your drive as quickly as possible. There is also a link to a data recovery company we recommend on this page.

The agent is sending you to http://www.seagate.com/ww...nty_&_returns_assistance/ .

pipo: You will need to contact a data recovery company to ask what the options are. We don't offer data recovery here.

pipo: My diagnosis stands. Based on all of your answers this drive is damaged. It is not part of the bad firmware failure issue. If you want to confirm that please follow this website and you are welcome to check it with that serial number.

[ Voor 68% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 22-10-2009 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toene
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-02-2023
Het is gelukt met de kabel van beascob! :)

Al was het niet helemaal zoals gepland. Het blijkt dat de harde schijf ook kapot is.(of aan het gaan is)
En door het steeds vastlopen / opnieuw opstarten is waarschijnlijk ook de BSY fout erbij gekomen.
Maar door de truc met de kabel kon ik hem weer zien in de Bios en flashen met de nieuwe firmware.
Hij bleef echter weer hangen bij het opstarten van Windows, en gaf S.M.A.R.T foutmeldingen bij het opstarten.

Maar dankzij het "kickstarten" dmv de kabel heb ik tenminste de belangrijkste map met foto's kunnen terughalen.
Want met behulp van Spotmau Powersuite 2009, kan ik booten vanaf de cd, en kan ik de Barracuda zien.
Het lastige is wel dat wanneer hij een foto of bestand wil kopiëren naar mijn externe schijf, en die zich op een beschadigd deel van de Barracuda bevindt, hij dan weer onzichtbaar wordt.
Pas na een harde reboot is hij weer zichtbaar voor de Bios en kan ik weer verder met Spotmau.
Dus als ik straks klaar ben met kopiëren gaat de Barracuda in een la, en zal niet meer gebruikt worden.

Hier is trouwens nog een filmpje wat wel goed laat zien wat je moet doen om de schijf te starten met de CA-42 kabel methode.
http://www.youtube.com/watch?v=29FztWJVxbM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:54
Hier een vreemd probleem; ik heb sinds Januari 2 stuks 500GB 7200.11 drives draaien, HP OEM schijven. Volgens Seagate; affected. HP bood een firmware update aan, en die heb ik rap geïnstalleerd op beide schijven. (HP13)

Naderhand eigenlijk nooit problemen gehad. (Schijven draaien niet in RAID) Tot gisteren. Eén van de schijven was baggertraag geworden. Ratel-de-ratel alsof er zeer zware fragmentatie was of zo. Dit was van het een op het andere moment. Het probleem deed zich ook voor toen ik de schijf met een USB2sata converter had aangesloten. Mijn laatste backup was 13 dagen, dus toch nog een nieuwe backup getrokken. Dit duurde ca 5 keer zo lang als normaal, maar de backup was wel geslaagd.
Nu draai ik dus op 1 andere disk, en de 2e Seagate disk.

Eigenlijk wantrouw ik dus ook de 2e disk, gezien het "gedoe" met deze disk. Maar aan de andere kant, wie weet is er met de traag geworden schijf wel iets heel anders aan de hand?

Ik heb net even met de Seatools testtool zitten klooien, maar daar krijg ik op alle tests een Pass. Ook op de rare disk. Iemand dit gedrag al eens gezien?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Ik ben blij dat ik deze horror schijf niet meer heb. Heb hem een tijdje gehad, maar hij maakte me teveel lawaai, en hij trilde ook erg hard. Ook werd hij erg warm (soms over de 48 graden).

Toch wel slecht dat Seagate de problemen nog niet 100% opgelost krijgt blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
@ JAHRASTAFARI
Heb er ook 1 kapot gehad die niet een probleem firmware had. (waren eind febuari in gebruik genomen)
En leek gewoon een dode schijf.
Heb me niet te druk om gemaakt.
Ben voor de RMA gegaan en me raid5 hersteld met een 7200.12 (CC37 ST31000528AS) serie schijf.

Mijne zijn SD35 (ST31000333AS).

@Mistraller
Klinkt beetje wat met mijne ook is overkomen.
Ik merkte met sommige bewerkingen erg veel vertragingen en veel geratel.
Heb toen niet bij stilgestaan en toen was ineens 1 kapot. (die dus probleem veroorzaakte).
Want later was me systeem gewoon weer erg snel. (na rebuild).
Hoe oud zijn je schijven nu eigenlijk? en hoe intensief gebruik je ze.

Ben eigenlijk benieuwd hoe erg betrouwbaar die test tools zijn.
Hoe ken een tool nou herkennen als de harddisk bijna aan ze eind zit?? Door bijvoorbeeld de kop ineens niet meer goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:54
Erwinvz1 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:42:

@Mistraller
Klinkt beetje wat met mijne ook is overkomen.
Ik merkte met sommige bewerkingen erg veel vertragingen en veel geratel.
Heb toen niet bij stilgestaan en toen was ineens 1 kapot. (die dus probleem veroorzaakte).
Want later was me systeem gewoon weer erg snel. (na rebuild).
Hoe oud zijn je schijven nu eigenlijk? en hoe intensief gebruik je ze.

Ben eigenlijk benieuwd hoe erg betrouwbaar die test tools zijn.
Hoe ken een tool nou herkennen als de harddisk bijna aan ze eind zit?? Door bijvoorbeeld de kop ineens niet meer goed werkt.
Nu ik erover nadenk heb ik dat drukke geratel al eens een keer eerder meegemaakt, maar dat was maanden terug. Een dag later was het over. Maar nu is het dus weer terug. (Ik heb toen alleen niet gekeken welke van de twee disken het was)

De disks hebben volgens seatools pas ca 450 draaiuren gemaakt. Dat klopt volgens mij aardig, want ik zit alleen in de avonduren aan de pc. Schijven hebben het hier rustig. Drukste wat ze voor hun kiezen krijgen is booten en afsluiten volgens mij...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Hoi,

Ik heb hier een bijna volle 1000Gb schijf liggen van Seagate met de firmware die het 'BSY' probleem zou moeten oplossen. Nou, mooi niet dus.

Ik heb zelf geprobeerd om verbinding op te bouwen met de schijf met een USB<->serieel printje maar blijkbaar lukt alleen het lezen daarmee wel (want ik zie de bij 'BSY' horende melding in Putty), sturen niet (wat vreemd is, aangezien bij een loopback test alles goed gaat). Kortom: Ik kom niet in de CMD console van de firmware. Inmiddels heb ik zo moeten prutsen met draadjes en isolatie dat ik überhaupt geen dingen meer kan verzenden/ontvangen :'(. De HDD spint nog wel op, dus die lijkt het nog wel prima te doen (behalve dan dat ie zich nog steeds in de 'BSY' state ophangt en het BIOS de schijf niet herkend).

Anyway, aangezien ik de data op de schijf toch wel hard nodig heb, vroeg ik me af of er iemand is die alle hulpmiddelen in huis heeft om me op weg te helpen om de schijf te repareren. Eventuele gemaakte kosten worden (indien nodig) uiteraard vergoed.

UPDATE 22/11

Inmiddels ben ik erachter dat de schijf én de controller waarmee de firmware aangesproken wordt beide moeten worden aangesloten op dezelfde PC, anders werkt ontvangen wél maar verzenden niet. Aangezien ik een nogal brakke machine heeft die nu random freezed durf ik nog niet aan om de commando's die het e.e.a. oplossen aan de firmware te voeren (omdat de schijf anders gegarandeerd fubar verklaard kan worden). Het wachten is dus op de onderdelen voor mijn Core i7 build komende week. Daarna ga ik met de reparatie beginnen.

[ Voor 52% gewijzigd door mindcrash op 22-11-2009 13:08 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-07 09:20
Iemand toevallig een serienr van het gebruikte ca-42 kabeltje? Zijn verschillende modellen te koop variërend van 10 t/m 50 euro? Datakabel met dit serienr : WT0480000317 , is helaas nergens meer te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc181982
Niemand die het serie nr weet voor een geschikte kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

marc181982 schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:34:
Niemand die het serie nr weet voor een geschikte kabel?
Zoeken op "ca 42" in dit topic levert tenminste 1 post op met een linkje naar een geschikte ca-42 kabel, *klik*. Wat is daar niet-te-bestellen aan? :? succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc181982
Klopt , maar zover ik heb gelezen zijn sommige datakabels hier niet geschikt voor? En in sommige kabels zit prijsverschil sommige kosten 10,00 en de ander weer 50,00 euro , vandaar de vraag.
jeroen__online schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:04:
[...]

Zoeken op "ca 42" in dit topic levert tenminste 1 post op met een linkje naar een geschikte ca-42 kabel, *klik*. Wat is daar niet-te-bestellen aan? :? succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc181982
Subtiel schopje
marc181982 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 08:36:
Klopt , maar zover ik heb gelezen zijn sommige datakabels hier niet geschikt voor? En in sommige kabels zit prijsverschil sommige kosten 10,00 en de ander weer 50,00 euro , vandaar de vraag.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Ik snap de reden van je schop niet helemaal; is het nog niet duidelijk dat de (door mij) eerder genoemde kabel (incl. URL) prima geschikt is? Zoeken op "ca 42" levert o.a. mijn post hier op, waarin ik aangeef dat recoveren is gelukt met deze kabel. Bij de zoekresultaten staan ook nog andere tips, waaronder de post van Grauw met nota bene een serienummer en pinout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prewien
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-10-2024
Ik had ook dit probleem bij een schijf gemaakt NA dec. 2008, op mijn harddisk staat een production date van 09 (weet niet meer precies want het schijffie is al ingepakt om opgehaald te worden :) )
Deze disk zat trouwens in een LaCie 750gb external hd Firmware LC11, de rest ben ik vergeten..

Maar ik heb mijn harddisk gewoon kunnen repareren en mijn gegevens terug kunnen halen!

Ik heb gewoon een USB to TTL kabel gehaald en verder een beetje zitten klooien, niks solderen, van een oude kapotte muis (eentje van trust, was een wireless muis van het jaar 2000 als ik het goed heb) heb ik de perfecte aansluiting kunnen vinden waardoor het fixen in principe 15 minuten werk was :D

GELUKKIG!

Dus iemand die weet dat hij/zij deze problemen ook heeft bied ik mijn hulp wel aan.

Als je je schijf gerepareerd wilt hebben doe ik dat graag voor je :)
Natuurlijk vraag ik wel 15 euro voor de kleine moeite hiervoor. (en dat is dan gewoon als je de harddisk naar me toebrengt) ik kon het niet geloven maar het werkt echt!

Voor mensen die het kabeltje zelf willen zie onderstaande link:

http://nl.rs-online.com/w...thod=getProduct&R=0429307

Wel een beetje aan de prijzige kant (rond de 25 euro alleen voor dit kabeltje, zonder aansluiting op harddisk) maar werkt perfect en is een van de makkelijkste kabels die er zijn.
Er staat ook een mooi PDFje op de site waardoor je ziet welk kabeltje wat is :)

[ Voor 24% gewijzigd door Prewien op 21-12-2009 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou iemand mij aub kunnen helpen, op het vlak van probleemoplossen van pc's ben ik niet bepaald een held.

Het zit namelijk zo, mijn CD/DVD driver van 'seagate' leest geen enkele vorm data meer, ik heb al een zogenaamde 'Firm'-upware gedaan, de driver geherinstalleerd, maar niets blijkt te lukken. (DVD-films, Audio CD's (zowel origineel als zelfgebrande) worden niet gelezen).

Het is een model ST3500620AS, (Firmware: SD25).

Weet iemand hoe dit probleem te verhelpen is, voor eens en voor altijd? Indien deze vraag al eens gesteld is mag u altijd een link naar de desbetreffende pagina sturen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Prewien schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:46:
(rond de 25 euro alleen voor dit kabeltje, zonder aansluiting op harddisk
Wat bedoel je hiermee? Zonder aansluiting?

Of is er iemand die zijn kabeltje verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb twee van deze schijven in RAID draaien en één ervan is affected.

Ik krijg echter die Seagate updatetool br-sd1b.exe met geen mogelijkheid aan de praat, geprobeert in Win98-ntfs en WinXP. Geeft telkens de melding "target location not defined".

Iso gedownload en gebrand in linux, krijg ik het volgende:
Eerste schijf:
NO MATCH! WILL NOT DOWNLOAD FIRMWARE!
Tweede schijf:
Error opening firmware file.
Dit is de korte uitleg, ik ben er al een dikke dag mee zoet. Backuppen van de RAID volume kostte anderhalve dag. Hoe moet ik nu flashen?

Asus P5QC met 1CH10R Intel Raid controller maar heb ook AHCI en IDE mode in bios geprobeert.

Het viel me wel op dat br-sd1b.exe in feite een zip bestandje is met een wizard, wat tooltjes en een paar firmware bestanden. Maar ik heb geen idee hoe dit werkt, de commando's geven geen help output en er is geen readme.

[ Voor 19% gewijzigd door Sando op 29-12-2009 23:17 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Hier nog een waarschuwing: zorg dat je zo snel mogelijk de data van de 7200.11 naar een andere schijf verplaatst. Ik heb de schijf uiteindelijk aan de praat weten te krijgen middels een omgebouwde CA-42 kabel en gelukkig alle data op een nieuwe Samsung F3 schijf weten te parkeren. en heb vervolgens de schijf voor een langere periode in mijn nieuwe systeem getest.

Sinds eerste kerstdag blijft de schijf echter wederom in 'BSY' state hangen en het betreft hier een schijf met de nieuwe firmware die dit juist zou moeten voorkomen! Mij maakt het in principe weinig uit, want de schijf was immers leeg; maar als jij hem toevallig levensvatbaar hebt gekregen en nog gebruikt: volg alsjeblieft mijn advies op tenzij je graag wéér wil gaan rotzooien met de electronica op je schijf...

[ Voor 8% gewijzigd door mindcrash op 07-01-2010 20:47 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ha_cr
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-01-2024
Hoi Prewien,

Ik heb een ST31000340NS via de marktplaats gekocht; wel nieuw maar met een datalock. Dat merkte ik pas op het moment dat ik hem in de pc had geplaatst. Ik krijg hem dus met geen mogelijkheid aan de praat. De bios en schijfbeheer Vista ziet de schijf wel, maar kan hem verder niet benaderen.
Ik zag dat jij je hulp aanbiedt, kun je mij ook helpen?

Ik hoor het wel. bvd..

Gr Hans

Dus iemand die weet dat hij/zij deze problemen ook heeft bied ik mijn hulp wel aan.

Natuurlijk vraag ik wel 15 euro voor de kleine moeite hiervoor. (en dat is dan gewoon als je de harddisk naar me toebrengt) ik kon het niet geloven maar het werkt echt!
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prewien
Ha_cr schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 13:38:
Hoi Prewien,

Ik heb een ST31000340NS via de marktplaats gekocht; wel nieuw maar met een datalock. Dat merkte ik pas op het moment dat ik hem in de pc had geplaatst. Ik krijg hem dus met geen mogelijkheid aan de praat. De bios en schijfbeheer Vista ziet de schijf wel, maar kan hem verder niet benaderen.
Ik zag dat jij je hulp aanbiedt, kun je mij ook helpen?

Ik hoor het wel. bvd..

Gr Hans

[/quote]
Ik betwijfel het of dit wel het zelfde probleem is aangezien hij dus helemaal niet herkend hoort te worden.
Zoek even of het misschien de LBA0 error is, (0gb in de bios)
Wellicht valt hij wel te fixen met een knoppix (ofzo??) linux live cdtje.. ik ben effe vergeten hoe het heette, maar heb enkele jaren terug iets van linux gebruikt om een verrotte harddisk weer aan de praat te krijgen en de data terug te halen. (er was toen wat fout gegaan tijdens het formatteren)

Ik heb wel redelijk vaak een harddisk in mn handen gehad waar iets mee gebeurd was en die ik achteraf nog kon redden, maar ik durf nooit met zekerheid te zeggen of het me gaat lukken jouw harddisk te maken.
Wat heb je tot nu toe geprobeerd te doen met de harde schijf?

[ Voor 9% gewijzigd door Prewien op 18-01-2010 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prewien
croontje schreef op maandag 28 december 2009 @ 09:51:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Zonder aansluiting?

Of is er iemand die zijn kabeltje verkoopt?
dus je moet dan zelf nog vanaf dat kabeltje wat daar te koop staat de connectie maken naar je harddisk, je kan het niet direct in je harddisk pluggen, ook geen sata connectors of wat dan ook meegeleverd.

Graag zou ik mijn 'tooltje' om de harddisk te maken niet willen verkopen aangezien ik eigenwijs ben en de harddisk nu alweer een maand in gebruik heb (wel een backup disk staan, maar ben even te lui om die nu te vervangen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ha_cr
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-01-2024
Prewien schreef op maandag 18 januari 2010 @ 21:50:
[...]

Ik betwijfel het of dit wel het zelfde probleem is aangezien hij dus helemaal niet herkend hoort te worden.
Zoek even of het misschien de LBA0 error is, (0gb in de bios)
Wellicht valt hij wel te fixen met een knoppix (ofzo??) linux live cdtje.. ik ben effe vergeten hoe het heette, maar heb enkele jaren terug iets van linux gebruikt om een verrotte harddisk weer aan de praat te krijgen en de data terug te halen. (er was toen wat fout gegaan tijdens het formatteren)

Ik heb wel redelijk vaak een harddisk in mn handen gehad waar iets mee gebeurd was en die ik achteraf nog kon redden, maar ik durf nooit met zekerheid te zeggen of het me gaat lukken jouw harddisk te maken.
Wat heb je tot nu toe geprobeerd te doen met de harde schijf?
Dank voor je reactie!
Ja sorry, ik heb er niet zoveel verstand van. Mijn schijf is locked (het is een ES.2 1tb OEM). Ik kan bij Seagate geen software vinden/krijgen omdat ik naar mijn OEM leverencier moet. Die heb ik niet, dus ik kan hem via een bootdisc niet flashen. Ik dacht dat de procedure die hier staat beschreven ook voor dat probleem kan worden gebruikt. Hij is derhalve softwarematig gelocked, maar wel zichtbaar in de bios en in schijfbeheer. Zodra ik hem wil initialiseren geeft hij aparaatfout I/O aan. Ook de standaard detectieprogramma's van Seagate herkennen hem niet. Tja er verder weet ik het ook niet... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredhabienet
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hallo Prewien,

dat jezelf aanbood om dit probleem te verhelpen.

Mijn schijf (Seagate Barracuda ST3500320AS) doet het van de een op de andere dag niet meer.
De schijf spint wel op en tikt niet, hij wordt niet herkend in het bios.
Waarschijnlijk hetzelfde probleem als wat jij ook had.

Zou jij mij hiermee kunnen helpen?
Ik stel het erg op prijs omdat al mijn persoonlijke data erop staat.

kosten zijn geen probleem!!

in afwachting van je antwoord,

mvg,

Alfred van der Heiden

PS: het zou fijn zijn als je mij een mailje kunt sturen naar
alfredvanderheiden@live.nl ;)
Prewien schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:46:
Ik had ook dit probleem bij een schijf gemaakt NA dec. 2008, op mijn harddisk staat een production date van 09 (weet niet meer precies want het schijffie is al ingepakt om opgehaald te worden :) )
Deze disk zat trouwens in een LaCie 750gb external hd Firmware LC11, de rest ben ik vergeten..

Maar ik heb mijn harddisk gewoon kunnen repareren en mijn gegevens terug kunnen halen!

Ik heb gewoon een USB to TTL kabel gehaald en verder een beetje zitten klooien, niks solderen, van een oude kapotte muis (eentje van trust, was een wireless muis van het jaar 2000 als ik het goed heb) heb ik de perfecte aansluiting kunnen vinden waardoor het fixen in principe 15 minuten werk was :D

GELUKKIG!

Voor mensen die het kabeltje zelf willen zie onderstaande link:

http://nl.rs-online.com/w...thod=getProduct&R=0429307

Wel een beetje aan de prijzige kant (rond de 25 euro alleen voor dit kabeltje, zonder aansluiting op harddisk) maar werkt perfect en is een van de makkelijkste kabels die er zijn.
Er staat ook een mooi PDFje op de site waardoor je ziet welk kabeltje wat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Prewien,

Bij deze nog een klant met een defecte OEM schijf van HP dus geen garantie van Seagate
kunnen wij in contact komen om mijn schijf te unbricken ?

Alvast bedankt _/-\o_

Skipp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb op mijn werk een kabel gevonden ( USB - RJ45 ) waarmee ik vanavond ga proberen de schijf aan de praat te krijgen...............
Zal mijn bevindingen posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prewien
RJ45 is een internet kabel... dat werkt naar mijn weten niet.. tenzij je TTL/RS232 bedoelt ofzo...

Ik hoop dat het je lukt, het is een hele vervelende klus maar als je alle stappen correct volgt ben je wel snel klaar. Wel goed uitkijken met de elektronica spulletjes.

@alfred, ik heb een emailtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prewien
Ha_cr schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:57:
[...]

Dank voor je reactie!
Ja sorry, ik heb er niet zoveel verstand van. Mijn schijf is locked (het is een ES.2 1tb OEM). Ik kan bij Seagate geen software vinden/krijgen omdat ik naar mijn OEM leverencier moet. Die heb ik niet, dus ik kan hem via een bootdisc niet flashen. Ik dacht dat de procedure die hier staat beschreven ook voor dat probleem kan worden gebruikt. Hij is derhalve softwarematig gelocked, maar wel zichtbaar in de bios en in schijfbeheer. Zodra ik hem wil initialiseren geeft hij aparaatfout I/O aan. Ook de standaard detectieprogramma's van Seagate herkennen hem niet. Tja er verder weet ik het ook niet... :?
Kan je wel zien hoeveel GB's hij is? of blijft er 0gb bijstaan?
Format werkt ook niet? Data is geen probleem eigenlijk. Je kunt altijd met GetDataBack je bestanden terugkrijgen ook al heb je je schijf geformatteerd. (4 van 4 succesvolle ervaringen)

Maar een I/O fout is niet zo best en denk zelf niet dat de schijf een van deze (bsy/lba0) errors vertoont... Alle kabeltjes gecheckt? Andere kabeltjes geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prewien,

Ik heb toch de verkeerde kabel denk ik, lijkt me gemakkelijker als jij als "ervaren"
unbricker het doet voor me , tegen betaling uiteraard.

Zou je contact met me op kunnen nemen op skipphuisman@gmail.com ?

Alvast bedankt _/-\o_

Gr

Skipp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prewien,

heb het geprobeerd met een CA-42 kabel via marktplaats (http://link.marktplaats.nl/302507788) met multimeter gecontroleerd (zijn trouwens maar 3 kabels blauw, oranje en rood) inderdaad GND en RX geven 3.6 V alleen bij het aansluiten op de HD geeft hyperterminal totaal geen reactie :? kan met ctrl Z geen prompt krijgen

met programma terminal v1.9b ook nog gecontroleerd of RX en TX een signaal terug sturen door beide aan elkaar te koppelen ook geen reactie :?

het is trouwens ook geen originele Nokia kabel want op de originele usb staat GND RX TX op prinplaatje aangeven en op deze staan alleen nummers vermeld

graag je hulp

mvg Minas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:48:
Prewien,

heb het geprobeerd met een CA-42 kabel via marktplaats (http://link.marktplaats.nl/302507788) met multimeter gecontroleerd (zijn trouwens maar 3 kabels blauw, oranje en rood) inderdaad GND en RX geven 3.6 V alleen bij het aansluiten op de HD geeft hyperterminal totaal geen reactie :? kan met ctrl Z geen prompt krijgen

met programma terminal v1.9b ook nog gecontroleerd of RX en TX een signaal terug sturen door beide aan elkaar te koppelen ook geen reactie :?

het is trouwens ook geen originele Nokia kabel want op de originele usb staat GND RX TX op prinplaatje aangeven en op deze staan alleen nummers vermeld

graag je hulp

mvg Minas
Ben er al uit de connectoren achter in de HD maakten geen goede contact 8)7 dit nu opgelost werkt perfect ben mijn data nu aan het overzetten op laptop

voor wie deze kabel wil gebruiken rood=TX, blauw=RX, oranje=GND, dus alleen stekker eraf (USB deel niet strippen) kabeltjes met bv connectoren oude kabeltje geluidskaart verbinden (met knijptang iets aandrukken)en deze aan HD aansluiten verder de instructies volgen zie link (http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128807)

veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het juiste kabeltje gevonden , ga vanavond ermee aan de slag
even een vraagje aan Minfaal ; Heb jij de power van de computer gebruikt voor de HDD
of heb je dit met een batterij gedaan ?

Hoop dat het allemaal gaat lukken. :/ :/ :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb een externe behuizing gebruikt met eigen voeding is makkelijker met aan en uit zetten van de HD maar kan ook met voeding uit een pc, ik heb alleen de voeding aangesloten en de extra datakabel niet gebruikt

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan met de kabel op geen enkele manier contact maken via hypertherminal
krijg met ctrl z niks te zien. Als ik draden omdraai dan zie ik wel allemaal vreemde tekens in
het scherm maar blijft het bij.

Sta op het punt om het op te geven , heeft iemand nog een goede tip ? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ik eerst ook gehad vreemde tekens betekent dat je de kabels verkeerde volgorde aangesloten hebt gewoon blijven proberen

welke kabel gebruik je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de CA-42 Nokia kabel maar dan met 5 draden , als het goed is "volgens een youtube filmpje "
gebruik je
zwart = grnd
wit = TX
blauw = RX
Rood = pluspool batterij
Geel = Minpool batterij

Ik heb draden doorverbonden met een kabeltje uit een andere machine waarbij ik
ze netjes over de pinnetjes kan schuiven dus connectie moet goed zijn maar toch geen
reactie bij CTRL Z....

Ga het morgen weer proberen :)

bedankt voor je reactie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prewien
Niet vergeten dat je de TX op de RX en de RX op de TX moet doen.. was ook mijn fout de eerste keer :P
Trouwens niet enkel op de kleur van kabeltjes letten in andere filmpjes en foto's maar zorg dat je op de printplaat/datasheet/o.i.d. leest welk kabeltje voor wat is.
@M2M, ik had je een mailtje gestuurd maar ik zie dat je al de juiste kabel hebt. Ik hoop dat het je alsnog lukt.

[ Voor 27% gewijzigd door Prewien op 31-01-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
Met dank aan alle forumgebruikers _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Is het gelukt om mijn schijf weer aan de praat te krijgen!!!!!

Na veel heeeeeeel veel pogingen is het dan toch gelukt om de hypertherminal sessie
te openen en de commando's uit te voeren . Kabels moesten toch andersom en niet te vergeten
de power op de HDD te zetten ( was ik ff vergeten .... 8)7 )

Is het toch nog een mooi weekend geworden.

Nogmaals dank aan iedereen die er nog in geloofde en dat ik niet op moest geven .
Het werkt dus ECHT .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2010 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredhabienet
  • Niet online
Ik heb inmiddels ook al een ca42 kabeltje binnen, maar het is nog niet gelukt om een verbinding op te zetten met een terminal sessie. Ik heb het ook nog maar een aantal keer geprobeerd.
Vanaf ebay kom dat kabeltje, alleen het vreemde is er op de drivercd een windowsxp drivers staat alleen die wil mijn windows xp sp3 installatie niet pakken. (het is een schone installatie)
Link:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/...iewItem&item=360229012142

Verder ben ik toen een andere driver tegen gekomen op internet, alleen ik weet niet of die aansturing wel goed is.

Hebben jullie nog tips welke ca-42 kabel je moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel aders heeft jouw kabel ?
indien 5

Dan als volgt aansluiten :

zwart = grnd
wit = TX
blauw = RX
Rood = pluspool batterij ( 3 volt cel )
Geel = Minpool batterij

Als je de USB kabel in de computer stopt vindt de pc dan nieuwe hardware ?
zo ja laat hem dan zoeken op het internet als het goed is komt de nokia driver vanzelf
tevoorschijn.

Indien je een nieuwe compoort hebt gekregen dan pas kan je een connectie maken via hyper terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredhabienet
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 11:53:
Hoeveel aders heeft jouw kabel ?
indien 5

Dan als volgt aansluiten :

zwart = grnd
wit = TX
blauw = RX
Rood = pluspool batterij ( 3 volt cel )
Geel = Minpool batterij

Als je de USB kabel in de computer stopt vindt de pc dan nieuwe hardware ?
zo ja laat hem dan zoeken op het internet als het goed is komt de nokia driver vanzelf
tevoorschijn.

Indien je een nieuwe compoort hebt gekregen dan pas kan je een connectie maken via hyper terminal.
Ik krijg er wel een compoort bij met de driver die ik van het internet heb gedownload.
De kabel heeft 4 draaden namelijk een TX, RX en zo lijkt het 2 grnd.
Vanavond zal ik even een foto maken van de kabel en hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredhabienet
  • Niet online
Zoals je kunt zien is de RX zwart en de GND OUT wit en rood. is het niet vreemd dat er 2 kabels vanaf de GND OUT lopen of zie ik dat verkeerd? Is het trouwens verplicht om de GND aan te sluiten op de harddisk?
Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/3847/hpim5388.th.jpg
De TX zit alleen aangesloten aan de andere kant
Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/3845/hpim5389.th.jpg
Hier heb ik netjes een kaartje ertussen geplaatst
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/5863/hpim5393.th.jpg
Het aansluiten van de draden kan nog wel wat beter, misschien nog even solderen voor beter contact dat zou ook het probleem kunnen zijn. :+
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/3854/hpim5394.th.jpg

[ Voor 255% gewijzigd door alfredhabienet op 02-02-2010 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alfredhabienet schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 19:14:
Zoals je kunt zien is de RX zwart en de GND OUT wit en rood. is het niet vreemd dat er 2 kabels vanaf de GND OUT lopen of zie ik dat verkeerd? Is het trouwens verplicht om de GND aan te sluiten op de harddisk?
[afbeelding]
De TX zit alleen aangesloten aan de andere kant
[afbeelding]
Hier heb ik netjes een kaartje ertussen geplaatst
[afbeelding]
Het aansluiten van de draden kan nog wel wat beter, misschien nog even solderen voor beter contact dat zou ook het probleem kunnen zijn. :+
[afbeelding]
Misschien een rare vraag maar heb je tijdens je pogingen om via hyperterminal sessie contact te maken wel de
power op de HDD aangesloten ? Zie op de plaatjes de kabel niet aangesloten zitten ?
Als je tijdens de hyperterminal sessie de rx en tx tegen elkaar houd krijg je dan vreemde tekens ?

Ik heb de grnd niet gebruikt tijdens het unbricken van schijf dus het kan met 2 kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredhabienet
  • Niet online
Ja de schijf krijgt stroom via satakabel. Op de foto's heb ik alles even afgekoppeld.
De schijf spint op en na een seconde of 10 weer down.
Ik ga proberen om de rx en de tx eens tegen elkaar de houden en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredhabienet
  • Niet online
Mijn schijf heb ik ook weer werkend :) :)

nog even terugkomend op wat N2M zei,
wanneer je tx en rx tegen elkaar houd kan je ook tekst typen in de terminal.
Als je de letters van het alfabet combineert met de ctrl toets komen er inderdaad vreemde tekens te staan.

In bijna alle handleidingen die op het internet te vinden zijn staat dat TX en RX omgedraaid moeten worden.
Dit is bij de kabel die ik heb niet het geval, ben ik nu achter gekomen.

Verder had ik nog even audiokabel van een cdrom speler gesloopt en deze aansluitingen aan de hdd gekoppeld zodat ik zeker wist dat ze goed contact maakten.
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31JC5ZN2Y%2BL._SL500_AA280_.jpg

Wanneer ik alle data eraf heb gaat de Seagate schijf terug naar Alternate.

Andere mensen die het liever aan iemand anders overlaten wil ik ook wel verder helpen.
Die kunnen even een mailtje sturen naar mijn e-mailadres alfredvanderheiden[at]live[dot]nl om een afspraak te maken.

Nu steeds meer Tweakers dit probleem opgelost hebben kunnen we misschien wel een lijstje opzetten bij wie de mensen dit kunnen repareren als ze dit zelf niet kunnen oplossen. Zo hoeven ze niet stad en land af te reizen.

Om maar te beginnen ik kom uit Schoonrewoerd - Nederland. (vlak bij Utrecht)

Verder wil ik iedereen bedanken die mij heb geholpen om de schijf te fixen. :)
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
In de TS staan een FAQ die van Seagate afkomstig is (met dank aan DeKoning!)

Als je GEEN problemen hebt met een disk hoef je dat niet te vermelden. Dit topic is voor problemen aangaande 7200.11 disks met firmware issues. Er zijn genoeg 7200.11 disks die prima werken, maar die hoeven we niet allemaal te zien in het topic, want het is nu duidelijk waar het probleem ligt.
Mocht je nu geen problemen meer hebben gehad nadat je ze hebt weten op te lossen is dat natuurlijk altijd welkom.