Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
update van Seagate

Customer update :

Seagate has isolated a potential firmware issue in certain products, including some Barracuda 7200.11 hard drives and related drive families based on their product platform*, manufactured through December 2008. In some circumstances, the data on the hard drives may become inaccessible to the user when the host system is powered on. Retail products potentially affected include the Seagate FreeAgent® Desk and Maxtor OneTouch® 4 storage
solutions.

As part of our commitment to customer satisfaction, we are offering a free firmware upgrade to those with affected products. To determine whether your product is affected, please visit the Seagate Support web site.
http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207931

Support is also available through Seagate's call center: 1-800-SEAGATE (1-800-732-4283)

Customers can expedite assistance by sending an email to Seagate (discsupport@seagate.com). Please include the following disk drive information: model number, serial number and current firmware revision. We will respond, promptly, to your email request with appropriate instructions.

For a list of international telephone numbers to Seagate Support and alternative methods of contact, please access
http://www.seagate.com/www/en-us/about/contact_us/

*There is no safety issue with these products.

Description

An issue exists that may cause some Seagate hard drives to become inoperable immediately after a power-on operation. Once this condition has occurred, the drive cannot be restored to normal operation without intervention from Seagate. Data on the drive will be unaffected and can be
accessed once normal drive operation has been restored. This is caused by a firmware issue coupled with a specific manufacturing test process.

Root Cause

This condition was introduced by a firmware issue that sets the drive event log to an invalid location causing the drive to become inaccessible.

The firmware issue is that the end boundary of the event log circular buffer (320) was set incorrectly. During Event Log initialization, the boundary condition that defines the end of the Event Log is off by one.
During power up, if the Event Log counter is at entry 320, or a multiple of (320 + x*256), and if a particular data pattern (dependent on the type of tester used during the drive manufacturing test process) had been present
in the reserved-area system tracks when the drive's reserved-area file system was created during manufacturing, firmware will increment the Event Log pointer past the end of the event log data structure. This error is detected and results in an "Assert Failure", which causes the drive to hang as a failsafe measure. When the drive enters failsafe further update s to the counter become impossible and the condition will remain through subsequent power cycles. The problem only arises if a power cycle initialization occurs when the Event Log is at 320 or some multiple of 256 thereafter. Once a drive is in this state, there is no path to resolve/recover existing failed drives without Seagate technical intervention.

For a drive to be susceptible to this issue, it must have both the firmware that contains the issue and have been tested through the specific manufacturing process.

Corrective Action

Seagate has implemented a containment action to ensure that all manufacturing test processes write the same "benign" fill pattern. This change is a permanent part of the test process. All drives with a date of
manufacture January 12, 2009 and later are not affected by this issue as they have been through the corrected test process.

Recommendation

Seagate strongly recommends customers proactively update all affected drives to the latest firmware. If you have experienced a problem, or have an affected drive exhibiting this behavior, please contact your appropriate
Seagate representative. If you are unable to access your data due to this issue, Seagate will provide free data recovery services. Seagate will work with you to expedite a remedy to minimize any disruption to you or your business.

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS (FAQ)

Q: What Seagate drives are affected by this "drive hang after power cycle" issue?
A: The following product types may be affected by this problem:
Barracuda 7200.11, Barracuda ES.2 (SATA), DiamondMax 22, FreeAgent Desk, Maxtor OneTouch 4, Pipeline HD, Pipeline HD Pro, SV35.3, and SV35.4. While only some percentage of the drives will be susceptible to this issue, Seagate recommends that all drives in these families be update d to the latest firmware!

Q: What should I do if I think I have a Seagate drive affected by this issue?
A: Since only some drives have this problem, there is a high likelihood your drive is working and will continue to work perfectly. However, Seagate recommends that all drives in the effected families be update d to the latest firmware as soon as possible. Seagate realizes this recommendation may present challenges for some customers, particularly those with large distributed installed bases. Seagate will work with customers to correct this problem, but requests customers take the following initial actions depending on what type of customer they are. For individual end-users, please contact Seagate Technical Support via web, phone or email.

http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207931 or 1-800-SEAGATE (1 800 732-4283), or discsupportnseagate.com. If emailing, please include the following disk drive information: model number, serial number and current firmware revision.

Q. If my drives are always on, could I see this issue?
A. No, this can only occur after a power cycle, however Seagate still recommends that you upgrade your firmware due to unforeseen power events such as power loss.

Q: How will Seagate help me if I lost data on this drive?
A. There is no data loss in this situation. The data still resides on the drive and is inaccessible to the end user. If you are unable to access your data due to this issue, Seagate will provide free data recovery services. Seagate will work with you to expedite a remedy to minimize any disruption to you or your business.

Q. Does this affect all drives manufactured through January 2008?
A. No, this only affects products that were manufactured through a specific test process in combination with a specific firmware issue.

Q. Why has it taken so long for Seagate to find this issue on Barracuda ES.2 and SV35?
A. In typical nearline and surveillance operating environments, drives are not power cycled and so are not as likely to experience this issue.

Q. Does this affect the Barracuda ES.2 SAS drive?
A. No, the SATA and SAS drives have different firmware.

Q. How will my RAID-set be affected?
A. If the error occurs, the drive will drop offline after a power cycle. The RAID will go into the defined host specific recovery actions which will result in the RAID operating in a degraded mode or initiating a rebuild if a hot spare is available. If you are unsure how your host will respond to a drop ped drive and have not yet experienced this issue, avoid unnecessary power cycles and refer to manufacturer or support for the appropriate instructions.

Q. Is there a way to upgrade the firmware to my drives if they are in a large RAID-set, or do I need to take the solution offline?
A. The ability to upgrade firmware in a RAID array is system dependant. Refer to your system manufacturer for upgrade instructions.

Q. How can I tell which Barracuda ES/SV35 drives are affected?
A. 1). Check the "Drive model #" against the list of affected models below or
2) check the PN of the drive against the PN list below or
3) Call Seagate Technology, support services at 1-800-SEAGATE (1 800 732-4283), or discsupport*seagate.com

If it is a SV35 SATA drive and it is affected, new firmware will be available 1/23/09

Er blijkt nu een werkende firmware update te zijn: http://seagate.custkb.com...ice/news.jsp?DocId=207931

Omdat het de laatste tijd opvallend is hoeveel Seagate schijven met de SD15 firmware problemen geven leek het me zinnig om een centraal topic te maken waarin we kunnen kijken naar de volgende punten
• Wat zijn de problemen?
• Welke disks geven problemen?
• Op welke controllers geven ze problemen?
• In welke configuraties geven ze problemen?
• Wat zijn de oplossingen?
• Data?

Wat zijn de problemen?
De problemen die we tot nu toe hebben gezien bestaan uit schijven die spontaan stuk gaan (zonder dat er een aanwijzing voor was vanuit SMART of iets anders). Vervolgens spinnen deze nog wel op, worden soms ook nog herkend door het OS en de data is te benaderen in sommige gevallen, maar vallen de disks uit op den duur.
Zowel bij losse disks als in RAIDarray's komen er problemen dat de snelheden naar bizarre snelheden terugvallen (van 200MB/s naar 4kB/s in uiterste) en in een aantal gevallen het systeem geheel bevriest. Veel disks geven dipjes in de leessnelheid, waarbij dipjes tot 50MB/s kunnen zijn (single disk is hier gemeten van 75MB/s naar 24MB/s terugval).
Op Intel ICH7R en ICH9R en ICH10R controllers worden RAIDarray's als degraded aangemerkt en het rebuilden (op RAID 5) loopt herhaaldelijk vast.

Welke disks geven problemen?
Seagate heeft aangegeven dat de volgende disks problemen kunnen geven.
ST3500320AS
ST3640330AS
ST3750330AS
ST31000340AS

met de volgende firmware versies

SD15, SD16, SD17, SD18, SD19, AD14

Op welke controllers geven deze problemen?
Het probleem lijkt controller onafhankelijk te zijn. Het probleem ligt in de firmware van de disks, niet aan externe factoren.

In welke configuraties geven ze problemen?
De problemen zijn tot dusver bekend op singledisk (uitvallen van de schijven) en als RAID5 arrays (inzakken van de snelheid en vastlopen OS)

Welke oplossingen zijn er?
Vooralsnog geen goede oplossingen. Seagate heeft nog geen bevestiging van het probleem gegeven voor zover bekend. Schijven RMAen is natuurlijk mogelijk, maar ook deze geven problemen (je krijgt eenzelfde SD15 terug).

Er is sprake van een nieuwe firmware, alleen is deze momenteel nog niet beschikbaar. Updates zullen op de seagate website worden aangegeven.

De disks vervangen door een ander merk is natuurlijk mogelijk, maar niet echt een goede oplossing en voor veel mensen financieel niet haalbaar.

Firmware updates
Seagate heeft inmiddels een aantal firmwares beschikbaar gehad op de website. Deze blijken vooralsnog lastig om te flashen en te updaten en geven op veel schijven nog diverse problemen. Aan te raden is dus om nog even af te wachten.

data?
Bij falende disks is het gelukkig nog wel mogelijk om data terug te halen, maar dit is per disk afhankelijk. Bij uitvallende disks is het kwestie van blijven proberen, zo kun je nog vrij veel terugvinden, mits de disk wel herkent wordt. Zo niet dan kun je de datarecovery manieren uit de OM FAQ proberen of het door een professionele datarecovery service laen afhandelen.
Voor RAIDarrays kun je bijvoorbeeld RAIDreconstructor gebruiken om data terug te halen, ervanuitgaande dat de disks niet volledig defect zijn.

Seagate heeft aangegeven datarecovery aan te bieden: nieuws: Seagate erkent nieuwe problemen met Barracuda-schijven

Graag zien we jullie ervaringen en problemen met deze disks. Probeer zo uitgebreid mogelijk aan te geven welke disks het betreft en op welke controller + config de problemen zich voortdoen.
Ik zal de TS regelmatig aanpassen om een compleet overzicht te maken en op die manier hopelijk ergens een oplossing tegenkomen.

Een simpel 'ik heb dit probleem ook' of 'ik heb dit probleem niet' hebben we niet zoveel aan. Mocht je het probleem niet hebben, maar met dezelfde disks wel hebben gehad, geef dan aan wat je verandert hebt, wie weet is het nuttig voor anderen.

[ Voor 82% gewijzigd door TERW_DAN op 28-01-2009 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285821

Preciese type: I don;t know, maar het kwam van een Lacie, 1 TB, made in Thailand. Op de forum van seagate wordt soortgelijke HD met de grond gelijk gemaakt: http://forums.seagate.com...amp;message.id=3720#M3720
geen goede reclame dus voor seagate en lacie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Anoniem: 285821 schreef op maandag 05 januari 2009 @ 22:14:
Preciese type: I don;t know, maar het kwam van een Lacie, 1 TB, made in Thailand. Op de forum van seagate wordt soortgelijke HD met de grond gelijk gemaakt: http://forums.seagate.com...amp;message.id=3720#M3720
geen goede reclame dus voor seagate en lacie
Maar is dit ook een SD15 disk?
Alles wat werkt kan stuk, dus ook iedere type disk van ieder merk.

Mij is het gewoon opgevallen dat 500GB 7200.11 disks met SD15 firmware snel stuk gaan en veel problemen geven, vandaar dit topic om te kijken hoe groot het probleem is en in welke situaties dat het voorkomt en mogelijk een oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-06 17:36

AKF

Life is hilariously cruel

In mijn geval hield de schijf er na een maand of twee mee op. Zonder waarschuwing, nog nooit eerder iets aan gemerkt, werd hij van de ene op de andere niet meer herkend in de bios, sindsdien (week of 5 nu) werkt hij niet meer.

Ik heb elke mogelijke oplossing geprobeerd: andere kabels, andere computers,datarecovery programma's, zelfs de printplaat met die van een disk uit de zelfde serie verwisseld, het haalde allemaal niets uit. Hoewel de data op de betreffende schijf niet onvervangbaar is (misschien een paar foto's,verder vooral programma's die ik in de loop der jaren verzameld heb), wacht ik toch liever op een oplossing dan de schijf RMA sturen, zo duur zijn ze tegenwoordig ook niet meer. Datarecovery bedrijf is geen optie, dat vind ik veel te duur.

Mijn specs:
Asus p5k (Intel ICH9 controller)
Intel dualcore 6750
2 GB Kingston DDR2-800
Asus GT8800
Maxtor STM332082 320 GB ATA
en natuurlijk Seagate 3500320AS 500 GB SATA, firmware SD15 gemaakt in Thailand.

Volgens de berichten op de Seagate forums doet het probleem zich ook voor bij de 750GB en 1Tb versies, verder wordt daar gesuggereerd dat het probleem eenvoudig door Seagate op te lossen zou moeten zijn, maar dat die het niet willen toegeven.

A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say. "That's dynamite, baby."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157002

Ik sta net op het punt om 2 van deze jongens aan te schaffen. Mijn keuze was uitgegaan naar 2x de 500gb variant, is het zo dat alle schijven die nu worden verkocht de de SD15 firmware hebben? En is dit te vergelijken met het probleem van de AAK firmware op de 7200.10 drives of is dit een stapje erger?
Naar mijn weten waren de 7200.11's altijd erg betrouwbare schijven, hoop dan ook dat het aan de firmware ligt en dat er binnenkort een nieuwe uitkomt dat ik hem veilig hem bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Ik zie net toevallig deze topic, ff nagekeken met everest en ik heb inderdaad ook een 500GB SD15 maar ik heb nog geen problemen ondervonden.

Ik ga maar eens morgen mijn belangrijke data backup-en voor de zekerheid.

I.c.m. P5Q-E dus ICH10R.

De hoofdfactor waarom ik deze schijf heb genomen en geen Samsung e.d. was de 32MB cache.. maarjah als ze plots ophouden is wel een erg kwalijke zaak vind ik..

[ Voor 29% gewijzigd door Q_7 op 07-01-2009 04:28 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5080 Waterforce - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Anoniem: 157002 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:52:
Ik sta net op het punt om 2 van deze jongens aan te schaffen. Mijn keuze was uitgegaan naar 2x de 500gb variant, is het zo dat alle schijven die nu worden verkocht de de SD15 firmware hebben? En is dit te vergelijken met het probleem van de AAK firmware op de 7200.10 drives of is dit een stapje erger?
Naar mijn weten waren de 7200.11's altijd erg betrouwbare schijven, hoop dan ook dat het aan de firmware ligt en dat er binnenkort een nieuwe uitkomt dat ik hem veilig hem bestellen
De AAK firmwares waren gewoon traag (je trok zo'n 55MB/s ipv ruim 75MB/s). Deze disks gaan blijkbaar gewoon dood.
Ik denk dat het voor een groot deel aan de firmware ligt en ik hoop dat 750GB drives er geen last van hebben. Want dan heb ik echt een probleem (er hangen er 8 van aan een Areca hier in mijn systeem). Overigens hebben die tot nu toe geen problemen gegeven moet ik zeggen.
Bij mijn weten wordt alleen de SD15 firmware geleverd, tenzij er inmiddels een nieuwe is uitgebracht.

Hoe groot fan ik ook altijd was van Seagate (het meerendeel werkt(e) hier altijd prima) zou ik voorlopig toch even kijken naar een ander merk. Zelf ben ik gegaan voor WDs en die lijken het hier prima te doen op een ICH9R, ik vermoed dus geen probleem met de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:14

Ravefiend

Carpe diem!

Terw_Dan schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 08:03:
[...]

De AAK firmwares waren gewoon traag (je trok zo'n 55MB/s ipv ruim 75MB/s). Deze disks gaan blijkbaar gewoon dood.
Klopt inderdaad. De AAK firmware hield de boel gewoon een beetje op maar zijn nooit het onderwerp geweest van het sterven van de disks. Mijn twee AAK's zijn trouwens ook nog steeds perfect (kuch*) .... werkende .... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214658

Ik heb mijn schijf opgestuurd voor RMA. Ik ontvang hem waarschijnlijk morgen, dan laat ik wel even weten of er een nieuwe firmware op zit of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286353

Bedankt voor jullie aandacht voor de problemen met de Seagate 7200.11 lijn. Ruim een week geleden heb ik mijn negatieve ervaring met het 500GB model (SD15, China) op bouweenpc gepost:

http://forum.bouweenpc.nl/topic/6480

Op het officiele Seagate forum is er nog veel meer te vinden over soortgelijke problemen (de grootste klaag thread staat op pagina 2 en is ondertussen al gesloten door een moderator) :

http://forums.seagate.com/stx/board?board.id=ata_drives

Vriendelijke groet,

Matthijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Anoniem: 214658 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 18:35:
Ik heb mijn schijf opgestuurd voor RMA. Ik ontvang hem waarschijnlijk morgen, dan laat ik wel even weten of er een nieuwe firmware op zit of iets dergelijks.
Ik heb voor mijn RMAs tot nu toe gewoon SD15s teruggekregen.
Ik heb de data inmiddels van m'n RAID 5 array gebackupt dus ga de disks testen en kijken of ze inderdaad defect aangemerkt worden door Seatools.

Zo niet dan ga ik ze testen door eens wat benches te draaien. De schijven die hikken gaan dan RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _I ochen
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-06 16:02
Iemand enig idee welke firmware versies er zoal gebruikt zijn voor de .11reeks?
Ik heb een 10-tal 500Gb hd's in raid-arrays draaien die nog geen enkel probleem gegeven hebben. Deze zijn allemaal een 5 a 6 maand oud. (in het weekend kan ik die firmware-versies eens posten)

Ik heb het gevoel dat de problemen pas 'later' zijn begonnen... En dus is de vraag vanaf wanneer juist (november?) en wat heeft Seagate toen veranderd...
De problemen lijken gestart te zijn met de 1.5TB .11 disk met zijn 'nieuwe platters', waarna de problemen ook bij de lagere modellen begonden voor te komen (Die 'probleem' platters werden meer en meer gebruikt bij de kleinere modellen)

Nu heb ik men 5maand oude 1TB .11 is nagekeken (de enigste .11 die ik op kot meeheb) en die bleek ook een SD15 Firmware versie te gebruiken, terwijl ik nooit problemen heb gehad met die disk... (niet dat dat representatief is). Dit doet me vermoeden dat alle .11's tot nu toe die SD15 firmware gebruiken? (wat de firmware versie geen goed middel zou maken om de 'slechte' disks te herkennen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Ik ben ook slachtoffer van een 'uitgevallen' 7200.11, gister werd m'n 500GB (ST3500320AS, firmware SD15) bij een normale reboot van m'n PC opeens niet meer herkend in de BIOS. Ik weet niet zeker of dit aansluit op de beschrijving uit de TS, maar het lijkt wel een veel voorkomend probleem.

Gisteravond heb ik een heleboel fora doorgespit op zoek naar de oorzaak en uiteraard een oplossing, wat me daarbij opviel was (zoals hierboven al geconstateerd wordt) dat op de Seagate fora elk topic dat iets te confronterend lijkt te worden gesloten wordt. Seagate erkent het probleem dan ook niet, terwijl er inmiddels een duidelijke oorzaak voor de meeste problemen is gevonden:
de schijf blijft in een 'busy' state (HDD status "BSY") waardoor ie niet herkend wordt door de BIOS.
De symptomen zijn vrij simpel: de schijf spint gewoon op en maakt geen rare (tikkende) geluiden, vaak komt het probleem spontaan voor bij een cold- of reboot, zonder enige aanleiding in de SMART statistieken.

Een ander probleem waar ik (minder) over las is het 'LBA=0'-probleem, dan wordt de schijf wel herkend in de BIOS, maar wordt de grootte weergegeven als 0GB.

Het probleem lijkt zich inderdaad alleen voor te doen bij schijven uit de 7200.11-serie, vooral firmware versie SD15 wordt genoemd bij probleemschijven. De herkomst is niet direct van belang, maar de meeste disks komen idd uit Thailand. Het probleem is echter niet specifiek voor een bepaalde HD-controller; zowel op ATI, Intel en andere chipsets geven schijven bovengenoemde problemen. Single disk of RAID maakt daarin niets uit, elke 7200.11-schijf kan falen.

Interessanter is echter de zoektocht naar een oplossing; de data op de schijf is (waarschijnlijk) nog volledig intact, dus vind ik RMA nog iets te voorbarig. Naar aanleiding van het topic op het Seagate forum is men nu op MSFN verdergegaan met de discussie en de zoektocht naar de oplossing. Enkele users (o.a. fatlip en pichi) proberen via een seriele connectie met twee pinnetjes op de HD de BSY state eraf te halen, waarbij succes steeds dichterbij lijkt te komen. Ik wacht hun bevindingen in spanning af, want als ik de schijf terugbreng voor RMA ben ik m'n data sowieso kwijt ;)

Mogelijke oplossingen die ik op fora tegenkwam maar geen uitkomst bieden:
- andere printplaat (van werkende donorschijf)
- jumper op max. 1.5Gbps dataoverdracht
- andere controller/kabel/pc

Een min of meer bevestigde oplossing is dure datarecovery software, zoals bijvoorbeeld van SalvationData, maar zo'n pakket is vele malen duurder dan de doe-het-zelf-oplossing (mocht die ooit gaan werken). Ik houd het MSFN forum voorlopig nog even goed in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 17:13
Hm ik heb hier ook een 500GB ST3500320AS met firmware SD15, draait al bijna een jaar zonder problemen maar wordt hier toch wel een beetje bang van.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Ik heb net mijn 3 disks getest met Seatools. Alle 3 geven aan dat de DST (drive self test) heeft gefaald. Als de DST er al niet veel van kan maken dan lijkt het me dat die drives gewoon niet goed zijn. Wel ernstig, 3 van die dingen blijkbaar tegelijkertijd.
Dat wordt van de week in elk geval een RMA aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van het officiele Seagate forum hoef je iig niet veel steun te verwachten; non stop censuur de laatste dagen daar. En dan te bedenken dat die paar mensen die echt de moeite nemen om hun problemen te melden en te bespreken op het net waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg vormen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
De reden ook dat ik het topic hier open. Supportfora zijn op zich een heel mooi middel, maar op een neutraal forum krijgi k toch het idee dat je wat makkelijker accurate info krijgt.

@_I ochen.
Wellicht dat het idd niet de beste manier is om de firmware als uitgangspunt van de probleem disks te pakken. Maartot nu toe rapporteert iedereen problemen met die disks, niet met andere. Mocht er wat meer duidelijk worden waar het ligt kunnen we natuurlijk altijd daar de focus op gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 14:07
Ok. here is something i will be trying when i get home. But that won't be until about 10 hours from now. So if someone else is by their barracuda, you may want to try this.

http : / / forum.hddguru . com/official-version-doctor-utility-for-seagate-7200-t10563 . html
Official version of HD Doctor Utility for Seagate 7200.11 hard drive has been released.

The 25th of November, 2008

HD Doctor for Seagate

Today we have announced the release of the Official Version of HD Docctor Utility for Seagate 7200.11 family hard drives which helps to solve the problems of: 1)HDD Status stays BUSY; 2)HDD being detected with 0 in LBA; 3)HDD reports SMART error on startup. All these problems now can be fixed without damaging the data (works for data recovery). Those will be the unique features which are only available in HD Doctor utility, no other similar tool is capable for solution before our release! We have been preparing to add these new capabilities into Data Compass as well, please keep an eye on our website for news.

We have already worked out the solution for bad sector repairing by adding them into the P-List; this feature for HDD repair only will be available in the next update.

Upgrade Log for HD Doctor for Seagate 3.0:

1. Upgrade of the support list to include Barracuda 7200.11 family.
Before the barracuda 7200.11 being added into the support list, in CMD mode, the utility outputs no log information or messy code if users connect a Barracuda 7200.11 drive. Now by installing the upgrade version, after choosing drive family as Barracuda 7200.1, the utility will automatically adjust the Baud rate so that users can receive the correct display in CMD mode.

2. Unique feature in the world to repair Barracuda 7200.11 detected with 0 GB.
The problem that LBA is detected as 0 is a typical malfunction for Barracuda 7200.11. Such drives can be detected normally but the data area is inaccessible with LBA detected as 0. The version 3.0 adds the feature to recover such malfunction without damaging the data on the drive.

3. Upgrade solution for Barracuda 7200.11 malfunction that drive stays BUSY. Please refer to the user manual for detailed operations.

4. Adds the feature to get rid of CE LOG error.
The feature is intended for Barracuda 7200.8, Barracuda 7200.9 and Barracuda 7200.10 drives. The malfunction drive can be ready and detected normally, but it will be very slow in reading data from the drive. When being connected to HD Doctor console, the CMD utility will repeatedly output CE Log error message, which is the reason that causes the drive being very slow in reading data from. The version 3.0 adds the feature of CE Log Repair to remove such malfunction.

HD Doctor for Seagate is a software-hardware complex designed for data recovery from damaged Seagate hard drives by SalvationDATA Technology, LLC. Its first release was on 2004, since then it was developed from a DOS program that supported the major models of Seagate drives to a software-hardware complex runs on Windows with easy and instandly renewable USB installation. Now it has been the tool supports the most comprehensive drive families; SalvationDATA is continuously working on new features that help users in solving newcome data recovery barrier. As the problems of Seagate Barracuda 7200.11 being exposed, on this July, SalvationDATA has worked out the solutions for three typical headaches mentioned above; our technician did a lot of tests inside and outside the lab with the help of some valuable customers. After the long test and improvement, today, as usual, we provide this unique feature as a free upgrade to all our customers.

Customers can download the upgrade version from the exclusive client forum directly.

If you forgot your username, please contact us.

SalvationDATA Forum :http://www.salvationdata.com/forum/
Bron

Misschien een oplossing voor de mensen hier.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:15
Wel vreemd dat het alleen de 500GB versies betreft. Ik heb hier een tiental 7200.11 750GB schijven draaien met SD15 firmware op een Areca 1160. Opzich heb ik ook geen vage problemen gehad, alleen twee schijven die er laatst mee ophielden. Eentje kreeg bad sectors en een andere wilde niet meer opspinnen. Mechanische defecten dus, en niet direct te wijten aan de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Fauna schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 14:44:
Wel vreemd dat het alleen de 500GB versies betreft. Ik heb hier een tiental 7200.11 750GB schijven draaien met SD15 firmware op een Areca 1160. Opzich heb ik ook geen vage problemen gehad, alleen twee schijven die er laatst mee ophielden. Eentje kreeg bad sectors en een andere wilde niet meer opspinnen. Mechanische defecten dus, en niet direct te wijten aan de firmware.
Dat vind ik dus ook zo vreemd. Ik heb zelf 8 750GB disks met SD15 firmware aan een Areca 1220 hangen. En die heb ik nu al een tijdje in m'n systeem hangen, nooit gezeur mee.

En echt mechanische defecten lijkt hij inderdaad niet te vertonen (ik heb iig nog nergens bad blocks/sectors op gehad of wat dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:39
Uit een OEM-doos van 20x7200.11 500GB met SD15 firmware, heb ik er nu 3 dood op kantoor liggen en 1 zit nog in een webserver die uit het cluster gezet is. Lijkt erop dat deze dingen een stuk vaker sterven dan andere disks, heb van de 7200.10 400GB nog maar 1 exemplaar liggen en die draaien al zeker meer dan een jaar langer mee dan deze dingen.
Edit: voor alle disks geldt dat ze nog gewoon herkend worden, maar er treden I/O fouten op waardoor de webserver uiteindelijk geen data meer kan wegschrijven.

[ Voor 18% gewijzigd door _JGC_ op 10-01-2009 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _I ochen
Zoals beloofd, een lijstje van de 500gb (en 1TB) .11's die ik heb , op volgorde van aankoop:

Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/8439/42209597ne4.jpg

Alle 500GB .11's uit dit lijstje draaien sinds de datum van aankoop in een raid-10 array (eentje van 4stuks, en eentje van 6stuks), dit is dus te beginnen vanaf mei...
Tot op heden heb ik nog geen enkel probleem gehad met die harddisks... Ik heb de logs van beide areca raid controllers ,waar ze aan hangen, nog is nagekeken, en die toont geen error messages... (6hd's aan een 1680ix12 en 4 aan een 1120)

Die 1TB hd's van december zijn dan weer 'speciale' gevalletjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij ben je iets op het spoor. Op het msfn forum hebben we tot nu toe van 34 probleemgevallen in tabelvorm gegevens verzameld; zie link (en dan 2e post van die blz 17):

http://www.msfn.org/board...p?showtopic=128092&st=320

Als we de gegevens van jouw schijven met bovenstaande kleine dataset zouden kunnen vergelijken - en dan met name de fabricage datum, welke in een 5 cijferige code wordt aangegeven op de schijf en kan worden omgezet in een werkelijke datum met deze kleine tool (seagate date code calculator); verkrijgbaar via link:

http://www.megaupload.com/?d=HS5ZEL4O

(zie ook pagina 9 op het msfn forum: http://www.msfn.org/board...p?showtopic=128092&st=160) -

dan vormt er zich waarschijnlijk een duidelijk beeld van hetgeen wat jij in je eerdere post al vermoedde. Niet de SD15 firmware, maar de overschakeling in de productielijn naar een ander type platter wat de problemen veroorzaakt.. Ik ben benieuwd. Maarre, het is zaterdagavond en ik ga nu eerst toch ff een biertje drinken. En nee dit mini onderzoekje is statistisch gezien totaal niet significant, misschien wel als je 10000 schijven er in betrekt, maar toch wil ik het weten :p
_I ochen schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:31:
Iemand enig idee welke firmware versies er zoal gebruikt zijn voor de .11reeks?
Ik heb een 10-tal 500Gb hd's in raid-arrays draaien die nog geen enkel probleem gegeven hebben. Deze zijn allemaal een 5 a 6 maand oud. (in het weekend kan ik die firmware-versies eens posten)

Ik heb het gevoel dat de problemen pas 'later' zijn begonnen... En dus is de vraag vanaf wanneer juist (november?) en wat heeft Seagate toen veranderd...
De problemen lijken gestart te zijn met de 1.5TB .11 disk met zijn 'nieuwe platters', waarna de problemen ook bij de lagere modellen begonden voor te komen (Die 'probleem' platters werden meer en meer gebruikt bij de kleinere modellen)

Nu heb ik men 5maand oude 1TB .11 is nagekeken (de enigste .11 die ik op kot meeheb) en die bleek ook een SD15 Firmware versie te gebruiken, terwijl ik nooit problemen heb gehad met die disk... (niet dat dat representatief is). Dit doet me vermoeden dat alle .11's tot nu toe die SD15 firmware gebruiken? (wat de firmware versie geen goed middel zou maken om de 'slechte' disks te herkennen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 03:10
Ik heb sinds 2 weken een 1,5TB schijf in huis, en die geeft tot nu toe nog geen problemen. Ik zal het eens in de gaten houden en ook even kijken welke firmware erop staat (kan ik dat ergens makkelijk zien?).

***** Excellent cron job. Will run again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt! De firmware versie kan je aflezen via een hdd monitoring tool, de "SMART" tab in speedfan of simpelweg op de sticker die bovenop je drive zit geplakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 286353 op 11-01-2009 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _I ochen
Anoniem: 286353 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 00:12:
Als we de gegevens van jouw schijven met bovenstaande kleine dataset zouden kunnen vergelijken - en dan met name de fabricage datum, welke in een 5 cijferige code wordt aangegeven op de schijf en kan worden omgezet in een werkelijke datum met deze kleine tool (seagate date code calculator); verkrijgbaar via link:
De gegevens uit dat tabelletje van mij kon ik gewoon met de software van men areca uitlezen... Die 5cijferige datum-codes verzamelen, vereist dan weer dat ik die hd's stuk voor stuk uit men pc haal , code aflees en terug monteer... Wat me 1 a 2uurtjes werk zou kosten (ik gebruik 2 CM 4 in 3 modules, die in een 'gewone' , overvolle, tower-case steken... + het cable management.. Het zelfde geld voor de overige 4hd's..)
En, aangezien ik de volgende 3weken nog examens heb... Niet echt iets dat ik graag nu zou doen ;)

Ik kan er je wel eentje geven waar ik wel snel aankon:
Deze komt uit de 6 500.11's die ik in Mei 2008 aangekocht heb (zie tabel):
code: 08303 -> maandag 28 januari 2008.
(deze waren niet in stock, en zouden wsl van 1 zelfde batch moeten komen...)

De serie nummers van de disks kan ik wel via de areca http interface aflezen.
Kan je daarmee niet op de site van seagate aflezen tot wanneer je garantie loopt? (dus, x - 5jaar geeft dan , wsl niet zo precies, de fabrikatie datum?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_I ochen schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:12:
[...]

De gegevens uit dat tabelletje van mij kon ik gewoon met de software van men areca uitlezen... Die 5cijferige datum-codes verzamelen, vereist dan weer dat ik die hd's stuk voor stuk uit men pc haal , code aflees en terug monteer... Wat me 1 a 2uurtjes werk zou kosten (ik gebruik 2 CM 4 in 3 modules, die in een 'gewone' , overvolle, tower-case steken... + het cable management.. Het zelfde geld voor de overige 4hd's..)
En, aangezien ik de volgende 3weken nog examens heb... Niet echt iets dat ik graag nu zou doen ;)
Mja, gelijk heb je :p Samen met de gegevens die langzaam binnendruppelen via het msfn forum komt er misschien wel iets interessants uit. Succes met je examens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien beetje offtopic, maar hangen die firmware problemen samen met de bugs in de 1.5TB'er van Seagate?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Raven schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:45:
Misschien beetje offtopic, maar hangen die firmware problemen samen met de bugs in de 1.5TB'er van Seagate?
Dat weet ik niet. ik werk hier enkel met 500 en 750GB disks en enkel de 500jes geven problemen. ik ga ze ook niet kopen met de huidige problemen. Vandaar ook dit topic, ik ben benieuwd naar waar de problemen vandaan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ligt er aan welke bugs je bedoelt. Als je het over deze hebt:

http://www.hardware.info/...acuda_720011_Hard_Drives/

dan gaat het over wat anders dan de firmware problemen die de topic starter aanhaalt. Behalve een summiere omschrijving en dat seagate er een firmware update voor heeft gemaakt heb ik zelf weinig ervaring met de bug uit de link. Of de update ook echt bij iedere 1,5TB de zogenaamde "freezes" kan verhelpen weet ik niet. Is er trouwens niet al een topic op dit forum over dat onderwerp?
Raven schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:45:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De 4 dode schijven die ik hier heb liggen zijn allemaal van 10 april 2008. 7200.11 500GB, SD15 firmware en zomaar van het een op het andere moment gestorven door bad sectors. De schijven zaten in goed gekoelde servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mkay. Bij jou zijn er dus al 4/20 naar de haaien, maar weer om een andere reden..
_JGC_ schreef op maandag 12 januari 2009 @ 14:31:
De 4 dode schijven die ik hier heb liggen zijn allemaal van 10 april 2008. 7200.11 500GB, SD15 firmware en zomaar van het een op het andere moment gestorven door bad sectors. De schijven zaten in goed gekoelde servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het eerste online artikel over de problemen met seagate 7200.11 drives:

http://www.theinquirer.ne...arracudas-7200-11-failing

BTW Iedereen die wil bijdragen aan de "seagate 7200.11 fail & fine dataset", waarin we statische gegevens verzamelen over de "life history" van 7200.11 drives, volg deze link:

http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128514

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 286353 op 13-01-2009 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die post van The Inquirer gaat vnml over het als 0MB detecteren van seagate disks. Op een of andere manier blijft de BSY flag op de disk staan, waardoor de firmware niet wil initialiseren. De enige manier om weer bij je data te komen is via een stukje PCB en seriele kabel de schijf commando's te sturen via een speciale interface (2 van de 4 jumperpinnen ergens naast de SATA aansluiting), waarna de schijf gewoon weer te benaderen is zonder problemen.
Er is dus wel een "oplossing", maar elke post op het seagate forum die naar dat artikel wijst wordt gewoon verwijderd, blijkbaar wil seagate niks van dit probleem weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, de basale setup achter deze oplossing was al bekend, maar de juiste commando's om in te voeren op de terminal niet zomaar 1-2-3 voor de consument. Kant en klare oplossingen zijn wel te koop in de vorm van de eerder genoemde "HD Doctor for Seagate" en onder de naam "PC-3000 UDMA". Prijzen van deze tools varieren van 500 tot een paar duizend dollar. En ja seagate doet er alles aan om hun straatje schoon te houden, want anders gaat het ze natuurlijk te veel geld kosten:p
_JGC_ schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:53:
Die post van The Inquirer gaat vnml over het als 0MB detecteren van seagate disks. Op een of andere manier blijft de BSY flag op de disk staan, waardoor de firmware niet wil initialiseren. De enige manier om weer bij je data te komen is via een stukje PCB en seriele kabel de schijf commando's te sturen via een speciale interface (2 van de 4 jumperpinnen ergens naast de SATA aansluiting), waarna de schijf gewoon weer te benaderen is zonder problemen.
Er is dus wel een "oplossing", maar elke post op het seagate forum die naar dat artikel wijst wordt gewoon verwijderd, blijkbaar wil seagate niks van dit probleem weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 286353 op 13-01-2009 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Ik heb er 1 in me PC en men Pa ook, ik dacht laat ik eens even Raid proberen. Die schijf was al leeg, ze hadden namelijk 20GB in hun pc (en die krijgen ze niet eens vol) en wilden perse 500GB+ in hun computer hebben. Had dus 2 500 GB 32 MB SD15 hardeschijven gekocht, 1 voor mij en 1 voor mijn ouders.

Ik was overigens toen niet op de hoogte van de SD15 "problemen" anders had ik wel een Samsung F1 gekocht.

De aankoop was dus ongeveer een maand geleden, de mijne geeft nu nog geen problemen, máár die van mijn ouders heeft wel de bekende problemen, voordat ik RAID ging installeren heb ik eerst HDTune geopend en error test gestart, en ja hoor na de helft te hebben gecontroleerd werd een hele rij rood aangeveven en liep de PC vast.

Dus opnieuw opstarten, maar nee hoor Windows blijft maar laden terwijl de schijf van mijn ouders als secundaire schijf erbij hangt (die is echt nooit gebruikt, heeft alleen aangestaan that's it).

Nu herkent de PC de schijf helemaal niet meer.

Nu is mijn vraag, de plaag die de SD15 serie heeft is nu algemeen bekend, en zijn dus uiterst onbetrouwbaar, kan ik van de Winkel/Seagate eisen om mijn geld te retourneren zodat ik een "betrouwbare merk" hardeschijf kan kopen?

Want als ik nu belangrijke data op de andere schijf had staan was ik die allemaal kwijt geweest, en daar heb je dus helemaal niks aan. Ik denk dat je wel mag verwachten dat een schijf toch wel 2 jaar meegaat als ze 5 jaar garantie geven, zodat je om de 2 jaar weer een nieuwere schijven (steeds sneller/stiller/groter) kunt kopen en alles kan overzetten.

Betreft 2x
500 GB 32 MB Cache SATA2 SD15
Ze hebben beidden als Date code 09107

[ Voor 6% gewijzigd door Q_7 op 14-01-2009 20:18 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5080 Waterforce - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Q_7 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:14:

Nu is mijn vraag, de plaag die de SD15 serie heeft is nu algemeen bekend, en zijn dus uiterst onbetrouwbaar, kan ik van de Winkel/Seagate eisen om mijn geld te retourneren zodat ik een "betrouwbare merk" hardeschijf kan kopen?
Bij webwinkels kan je meestal wel binnen een bepaalde korte periode ruilen of je geld terugvragen als je niet tevreden bent, maar nu hij eenmaal kapot is kom je waarschijnlijk in het RMA traject terecht. Ik weet niet waar ie vandaan komt, maar ik zou eerst even de voorwaarden van de winkel in kwestie er op nalezen. In het geval van een lokale computerboer, die het moet hebben van de persoonlijke service, zou je het kunnen proberen. En wat betreft de algemene bekendheid van het probleem: we wachten nog steeds op een officiele verklaring van seagate..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Q_7 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:14:
[...]

Want als ik nu belangrijke data op de andere schijf had staan was ik die allemaal kwijt geweest, en daar heb je dus helemaal niks aan. Ik denk dat je wel mag verwachten dat een schijf toch wel 2 jaar meegaat als ze 5 jaar garantie geven, zodat je om de 2 jaar weer een nieuwere schijven (steeds sneller/stiller/groter) kunt kopen en alles kan overzetten.

Betreft 2x
500 GB 32 MB Cache SATA2 SD15
Ze hebben beidden als Date code 09107
Goede vraag, ik ben toevallig gisteren langs m'n lokale PC boer geweest (Informatique in Bergschenhoek, geen kleine zaak op zich) en heb daar eenzelfde vraag gesteld: ik heb hier een 7200.11 500GB liggen die niet herkend wordt in m'n BIOS; is dit een bekend probleem, kunnen jullie/Seagate er iets aan doen?
Antwoord was vrij simpel: er komen inderdaad wel redelijk veel 7200.11's terug, maar Informatique noch Seagate erkent het probleem vooralsnog, dus wordt er niets aan gedaan behalve standaard RMA; de kapotte schijf inleveren en je krijgt een nieuwe (desnoods ander merk).

Ik heb inmiddels een Samsung Spinpoint F1 (640GB) gekocht en heb m'n 'BSY' 500GB 7200.11 hier nog liggen, hopend op een oplossing om m'n data terug te krijgen.
DerSnoezie doet wat mij betreft prima werk op het MSFN-forum met het verzamelen van gegevens, goed om te horen dat er nu eindelijk ook wat publiciteit is voor het probleem :Y Het is te hopen dat er een firmware update komt, maar ik betwijfel of Seagate dat doet. Aan de ene kant moeten ze wel, aan de andere kant halen ze zich een hoop problemen op de hals als ze het probleem min of meer erkennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Hierbij een plaatje, had de test afgebroken omdat het erg (lees ERG) lang duurde voordat hij een blokje verder was

Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/9349/fuckedupschijfbl8.jpg

Afbeelding is van een hardeschijf die +- zo'n 20 uur heeft gedraait, en waar zelfs nooit iets op heeft gestaan.

Ga morgen maar eens langs bij Cdromland, alhoewel dat bedrijf ook erg moeilijk doet met garantie/ruilen

[ Voor 16% gewijzigd door Q_7 op 14-01-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Q_7 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:43:
Hierbij een plaatje, had de test afgebroken omdat het erg (lees ERG) lang duurde voordat hij een blokje verder was

[afbeelding]

Afbeelding is van een hardeschijf die +- zo'n 20 uur heeft gedraait, en waar zelfs nooit iets op heeft gestaan.

Ga morgen maar eens langs bij Cdromland, alhoewel dat bedrijf ook erg moeilijk doet met garantie/ruilen
Ziet er meer uit als een hardware probleem, als in: uitleesbaar via SMART. Wat zeggen de SMART statistics van de schijf? (tabblad health in HDTune, of via zoiets als SpeedFan)
Bovengenoemde problemen staan mijns inziens volledig los van de firmware problemen die BSY en LBA=0 bootperikelen geven, gefaald waarden in SMART kan elke hardeschijf (van elke fabrikant, af-fabriek) overkomen. De firmware-problemen zijn specifiek voor de 7200.11 (uitgezonder een enkele Maxtor schijf wellicht), lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

De bios herkend de hardeschijf niet meer dus ik kan momenteel helemaal niks met deze schijf.

[ Voor 5% gewijzigd door Q_7 op 15-01-2009 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okay. Toen ik vandaag met google zocht naar "seagate barracuda 7200.11 drives failing" kwamen er toch een hoop links naar artikelen tevoorschijn. Misschien tijd voor een kattenbelletje op de frontpage, of wachten op de verklaring van seagate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16225

Het probleem wordt steeds meer bekend ook bij toms hardware http://www.tomshardware.c...7200-11-failing,6844.html
Dit gaat seagate een hoop klanten kosten, en terecht, omdat ze proberen het probleem te verdoezelen. Schijnbaar willen de fabrikanten het maar niet geloven, sinds internet is het bijna onmogelijk om d.m.v. negeren jezelf uit een hachelijke situatie proberen te werken.

Ik had zelf dit topic al gelezen daarom heb ik WD's gekocht, voorheen had/heb ik hoofdzakelijk seagate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als Seagate hier niks aan doet, dan is het bij ons bedrijf exit seagate, komt er alleen nog maar WD en Hitachi in. Als de doos met 7200.11's leeg is, bestellen we ze iig niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Anoniem: 16225 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:13:
Het probleem wordt steeds meer bekend ook bij toms hardware http://www.tomshardware.c...7200-11-failing,6844.html
Dit gaat seagate een hoop klanten kosten, en terecht, omdat ze proberen het probleem te verdoezelen. Schijnbaar willen de fabrikanten het maar niet geloven, sinds internet is het bijna onmogelijk om d.m.v. negeren jezelf uit een hachelijke situatie te werken.

Ik had zelf dit topic al gelezen daarom heb ik WD's gekocht, voorheen had/heb ik hoofdzakelijk seagate.
En vergeet The Inquirer niet. :) Seagate Barracuda 7200.11 drives failing

Je kan vinden van TI wat je wilt, maar ze pakken de grote bedrijven die op een walgelijke manier proberen hun klanten te naaien en onder hun verplichtingen uit te komen wel aan!!! _/-\o_

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Help!!!! schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:46:
[...]
En vergeet The Inquirer niet. :)
Zij waren dinsdag de eerste met een artikel ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 286353 op 15-01-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Q_7 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:43:

[afbeelding]

Als ie defect is zullen ze je echt wel een nieuwe geven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
dominator schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:39:
[...]

Als ie defect is zullen ze je echt wel een nieuwe geven toch?
Je krijgt ook wel nieuwe, dat is het probleem niet.
Maar het geneuzel zit hem in het feit dat de drives gewoon bugs kunnen hebben en die krijg je dus continu weer terug, omdat het niet een exemplarisch probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Terw_Dan schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:45:
[...]

Maar het geneuzel zit hem in het feit dat de drives gewoon bugs kunnen hebben en die krijg je dus continu weer terug, omdat het niet een exemplarisch probleem is.
+ het feit dat je je data kwijt bent -O-

Laat ik nou net een 1.5Tb Seagate als BACKUP schijf hebben .....

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Terw_Dan schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:45:
[...]

Valt wel mee denk ik. Over de samsung HD103UJ leest je ook alleen maar ramp verhalen, terwijl er inmiddels miljoenen van zonder problemen functioneren. Elk produkt heeft zo wel z'n bugs en tekortkomingen.

"Probleem" (niet slecht bedoeld) is alleen dat er op forums zoals deze veel 'power-users' bij elkaar komen. En als er daarvan een aantal eenzelfde probleem ondervinden word iets al snel als een 'seriedefect' bestempeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Van de Samsung drives is bekend dat ze RAID problemen hebben. Standalone is er niks aan de hand met die disks en presteren ze goed. Ik heb er persoonlijk nog geen uitval mee gehad.
Je haalt aan dat alleen powerusers op forums zoals hier posten over problemen. Laat nou net die powerusers degene zijn die exact weten welke disk ze hebben en welke firmware die disk heeft. Een normale gebruiker brengt de PC gewoon terug naar de winkel, om te horen te krijgen dat ze een backup hadden moeten maken en ze nu al hun data kwijt zijn. Die hoor je niet over Seagate, die hoor je alleen over het feit dat ze data kwijt zijn.
Dat ik 4 disks van dezelfde batch uit een OEM verpakking van 20 stuks in mijn RMA bak heb liggen zegt al genoeg lijkt me. Ik spaar nog eventjes door, als ik meer krijg ga ik ze in 1x RMA sturen (een doos met nieuwe 500GB disks bestellen is goedkoper voor mijn baas dan elke keer 1 disk RMA sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Inderdaad. We kunnen gezien de hoeveelheid mensen die erover klagen wel vaststellen dat het geen exemplarische issue is. Dus is de kans groot dat er ergens een fout ligt. Wellicht icm een bepaalde controller, bepaalde configs waarin deze gebruikt wordt of wat dan ook.

Maar het vervelende is dat Seagate zelf het probleem niet erkent, zo is het helemaal lastig er wat mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor wie aardig Duits kan lezen de volgende link:

http://www.computerbase.d.../januar/barracuda_720011/

Met name de laatste alinea is interessant betreffende een mogelijke officiele verklaring van seagate:

Update 17:44 Uhr:

Wie Seagate gegenüber ComputerBase mitteilte, arbeite man aktuell an einer Stellungnahme, die spätestens morgen zu erwarten sei. Der Hersteller ist sich des Problems also bewusst, wenngleich noch völlig offen ist, wie Seagate reagieren wird und inwieweit dies betroffenen Nutzern zu helfen vermag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _I ochen
Terw_Dan schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:32:
Inderdaad. We kunnen gezien de hoeveelheid mensen die erover klagen wel vaststellen dat het geen exemplarische issue is. Dus is de kans groot dat er ergens een fout ligt. Wellicht icm een bepaalde controller, bepaalde configs waarin deze gebruikt wordt of wat dan ook.

Maar het vervelende is dat Seagate zelf het probleem niet erkent, zo is het helemaal lastig er wat mee te doen.
Imo is de kans dat het probleem vooral voordoet icm een bepaalde controller nogal klein, aangezien de problemen van de .11 reeks pas vanaf ergens september-october begonnen. De .11 reeks heeft zich (voor zover ik weet) probleemloos gedragen vanaf zijn introductie (ergens april?) tot september.
Ergens in september-october moet seagate dus iets veranderd hebben aan hun .11reeks... (ik vind de overschakeling naar andere platters nog steeds het meest waarschijnlijke)

Op deze moment, januari, hebben ze hun nieuwe .12 reeks geïntrouduceerd. Imo zullen ze dan niet gauw meer hun 'oude' .11 reeks gaan onderzoeken om te zien wat er juist fout is gegaan. (persoonlijk denk ik dat ze het best wel weten wat er mis is... zie men 'platter' theorie...)
Ik vermoed dat ze gekozen hebben om de 'slechte' hd's die ze in die 3maanden hebben verkocht (october-november-december') gewoon 'uit te zweten'...

Misschien dat, als je even wacht met je slechte .11s re rma-en, je de nieuwe .12's zou kunnen terugkrijgen?

De 'nieuwe' 7200.11 1TB 'SD35' hd die ik in december kocht geeft immers nogal verdacht gelijkaardige resultaten als de nieuwe 7200.12 reeks ...
Afbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/4170/st1tbcompare600xo1.jpg

No way dat dit prestatie verschil (sd35 =rood, sd15=blauw) enkel door de firmware zou komen :)

[ Voor 9% gewijzigd door _I ochen op 15-01-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ Waarom wordt in de legenda bij beiden SD35 aangegeven ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Laatst online: 03-06 21:32
Dit was een verklaring op de website van seagate ->
Deze is ondertussen alweer weg ... maar volgens sommige komt er morgen een firmware update

Ik vraag me wel ZEER af of ik een FW update moet doen ivm dat ik een van de eerste 7200.11 500GB
drives heb ( 08 september 2007!!) Deze hebben FW SD01.

http://www.2shared.com/fi...agate_Knowledge_Base.html

###################################################

Welcome, Seagate hard drive owners. A number of Seagate hard drives from the following families may fail when the host system is powered on:

Barracuda 7200.11
DiamondMax 22
FreeAgent Desk
OneTouch 4
Barracuda ES.2 SATA
Pipeline HD
Pipeline HD Pro
SV35

Once a drive has failed, the data is inaccessible to users. Seagate has isolated this issue to a firmware bug affecting drives from these families manufactured through December 2008. Please use the following tools and instructions to determine if you have one of the affected products. If you do, we recommend that you update the firmware on the disk drive.

To help determine if you need to pursue this any further, you will need to check your model number, serial number and firmware revision. This can be done in Windows – it's easy! Download and run, or simply run as is, the Seagate Drive Detect software program. You will see a screen like this. Look for the drives that are Attached:

Image

In this example above the model number name is ST31500341AS, the serial number 9VS00J20 and firmware revision SD1A.

Click here to download Drive Detect: Download Flash

Or you can use Microsoft Windows Device Manager to see the model numbers of you disk drive. At the Windows Start button select Run and type: devmgmt.msc

Then expand the Disk Drive branch to see the model numbers. Like this:

Image

Or you can download SeaTools for Windows which displays all of the needed information.

See if your model number is in this list.

Barracuda 7200.11
ST31000340AS
ST31000640AS
ST3750330AS
ST3750630AS
ST3640330AS
ST3640630AS
ST3500320AS
ST3500620AS
ST3500820AS
ST31500341AS
ST31000333AS
ST3640323AS
ST3640623AS
ST3320613AS
ST3320813AS
ST3160813AS

Barracuda ES.2 SATA
ST31000340NS
ST3750330NS
ST3500320NS
ST3250310NS

DiamondMax 22
STM31000340AS
STM31000640AS
STM3750330AS
STM3750630AS
STM3500320AS
STM3500620AS
STM3500820AS
STM31000334AS
STM3320614AS
STM3160813AS

If you have one of the models listed above, Customers can expedite assistance by contacting Seagate via email. Please include the following disk drive information: model number, serial number and current firmware revision. We will respond, promptly, to your email request with appropriate instructions.

Or you can call Seagate Support at 1-800-SEAGATE. Please be prepared to give the serial number of your drive as the solution depends on knowing the exact serial number.

For a list of international telephone numbers to Seagate Support and alternative methods of contact, please access »www.seagate.com/www/en-us/about/contact_us/

############################################################

[ Voor 3% gewijzigd door freedzed6 op 16-01-2009 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Ik acht de kans klein dat je voor een 7200.11 disk zomaar een 7200.12 terugkrijgt. Laatst had ik een 7200.10 retour gestuurd, daar kwam nog gewoon een 7200.10 voor terug (weliswaar een 500GB ipv een 320GBer, maar nog steeds een 7200.10 disk). Denk dat het met de 7200.11 disks niet anders gaat (tenzij ze het probleem gaan erkennen, maar dat heb ik ze nog niet zien doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _I ochen
DukeBox schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:04:
^ Waarom wordt in de legenda bij beiden SD35 aangegeven ?
Ik vroeg het me zelf ook net af...
Ligt aan HDtach vermoed ik. Op de sticker van de disk, en via hdtune lees ik dat het wel degelijk een sd35 en sd15 zijn...
Terw_Dan schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:06:
Ik acht de kans klein dat je voor een 7200.11 disk zomaar een 7200.12 terugkrijgt. Laatst had ik een 7200.10 retour gestuurd, daar kwam nog gewoon een 7200.10 voor terug (weliswaar een 500GB ipv een 320GBer, maar nog steeds een 7200.10 disk). Denk dat het met de 7200.11 disks niet anders gaat (tenzij ze het probleem gaan erkennen, maar dat heb ik ze nog niet zien doen).
Mmm, spijtig, ik heb hier nog 2 'half'-dode 320 .10 hd's liggen, en hoopte hiervoor een nieuwer model in de plaats te krijgen...
(half dood = na 2maand als OS-disk draaien raakt de data corrupt. Begint met de video codecs die mediaplayer doen crashen... (meest gebruikte bestanden sterven eerst). Het probleem is dat de drives niet als slecht worden beoordeeld door seagate's controle prog...)

Het blijft natuurlijk gissen, maar als ik kijk naar de 'nieuwe' 1TB .11 disk die ik heb, wat volgens mij gewoon een ge-relabelde .12 is (exact dezelfde performance cijfers)... Die is dan 'gecamoufleerd' door een iets hoger type nummer (ST31000...340 als ik het goed heb) en die sd35 firmware...
Daarmee zouden ze, zonder het probleem te moeten erkennen, gewoon die nieuwe .12's kunnen returnen... (onder het .11 label)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Iets dat ik niet helemaal begrijp, als ik mijn disk uitlees via m'n raid controller krijg ik alleen bij bios revision dit te zien: CC1F is dat dan ook de firmware versie ? (gaat om een ST31000333AS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Laatst online: 03-06 21:32
DukeBox schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 01:29:
Iets dat ik niet helemaal begrijp, als ik mijn disk uitlees via m'n raid controller krijg ik alleen bij bios revision dit te zien: CC1F is dat dan ook de firmware versie ? (gaat om een ST31000333AS)
Seagate Seatools kan je proberen.
of deze:
http://sourceforge.net/pr...d=61413&release_id=583095

[ Voor 13% gewijzigd door freedzed6 op 16-01-2009 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
CC1x is ook een firmware serie idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Ik heb de mijne ingeleverd, heb ze mijn screen met bad sectors ook laten zien in dit topic maar ze wilden hem perse zelf ook testen ( :X ).

Ze willen hem wel ruilen tegen een andere merk schijf maar dan heb ik geen raid meer.

Ik heb in de forum van Seagate zelf begrepen dat IEDERE SD15 een tijdbom is en onverwachts kan overlijden.
Is het dan verstandig om bijv. 2x Samsungs te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Hoezo zou je met een ander merk geen RAID kunnen draaien?

Sowieso zijn Samsungs af te raden, die dingen geven vrijwel zeker gezeik in RAID namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Enig idee wanneer de 7200.12 serie in de winkels ligt? Western Digital spreekt me namelijk helemaal niet aan, maar je hoort er wel weinig gezeik over. Heb de Samsung topic doorgenomen, maar die kunnen inderdaad ook problemen geven in Raid..

Kan gvd geen fatsoenlijke schijf vinden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116877

Het is niet te geloven wat Seagate uithaalt. :?

Elk levensmiddelenbedrijf dat een fout product in de winkels zet, weet dat je onmiddellijk en groots moet uitpakken richting het publiek. Je moet direct in grote advertenties vertellen dat je een fout gemaakt hebt, dat je je excuses aanbiedt en dat iedereen zijn geld terugkrijgt. Op de meest gemakkelijke manier. En je moet altijd een telefoonnummer noemen. Ten eerste is dat natuurlijk vanuit fatsoensredenen de beste aanpak, maar ook de economen zonder geweten die in die bedrijven de aanpak mee helpen vaststellen, weten dat het de minste schade oplevert. En zelfs voordeel ;) Want tante Jans zegt: "toch goed van ze!".

Seagate dat imho gewoon een keihard Amerikaans bedrijf is, zal met het fatsoen niet zo veel doen misschien, maar dat verhaal van de schade zal ze beslist aanspreken. Het lijkt er dus op dat ze denken dat het (1) een vrij klein probleem is (alleen een bepaalde productielijn tussen maand x en maand y bijvoorbeeld) en dat ze (2) denken dat ze het kunnen doodzwijgen. Iemand in de diverse fora die ik heb gelezen, zei dat dat doodzwijgen op Internet niet lukt, maar ik betwijfel dat. De berichten blijven namelijk in die gespecialiseerde fora en komen tot nu toe totaal niet bij de massa terecht.

Een soort internationale Consumentenbond zou dit moeten oppakken.

Voor mezelf geldt in ieder geval dat het vertrouwen enorm daalt, omdat deze opstelling betekent dat Seagate niet te vertrouwen is. En dat straalt uit op de andere Seagate-producten; die zullen ook niet deugen. Plus dat ik me als klant beledigd voel. :(

Freedzed6 citeert een bericht op de Seagate-site dat op goed nieuws lijkt. Maar waarom is het bericht er weer af? Freedzed6, zou je nog eens willen kijken? Want misschien is alleen de link gewijzigd?

Conclusie: ik moet het nog zien gebeuren.

=====

We kijken tot nu toe alleen naar de schijf, de aansluitkabel en de interface. Maar er is meer dan dat en hnet verbaast me dat niemand daar over begint. Mijn ervaring is dat schijven standaard nogal gevoelig zijn voor voedingsproblemen zoals slecht gebouwde voedingen (waarvan b.v. de diverse voedingslijnen niet mooi tegelijk afschakelen, of die geen piekstroom kunnen leveren), of domweg voedingen met te weinig vermogen. Alleen de A-merken en bovendien van ruim voldoende vermogen komen er hier nog in.

Hetzelfde geldt voor de diverse vormen van sleep-mode. Die kunnen, denk ik, vervelende invloeden hebben op schijven die (bijvoorbeeld) nog optoeren bij het verlaten van een sleep-mode en die dan te vroeg beschreven worden oid.

Als Seagate geen firmware-update verstrekt en deze thread wordt voortgezet, is het IMHO verstandig om deze twee aspecten mee te nemen.

Verder vraag ik me af: in een RAID is het vaak slim om de cache in de schijven af te zetten, of dergelijke. Heeft iemand een vermoeden of dat scheelt? Maakt een afgezette cache de schijf minder kwetsbaar?

Just my 5 cts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Helaas werkt dat niet met een raid controller (PERC6i).
Terw_Dan schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:29:
Hoezo zou je met een ander merk geen RAID kunnen draaien?
Het zou zelfs in dit geval een heel slim idee kunnen zijn, 1/10 over 2 verschillende merken.
Maar het 'voelt' niet ok om een mixed raid groep te hebben, zeker omdat geen enkele leverancier daar support op wil geven.
Sowieso zijn Samsungs af te raden, die dingen geven vrijwel zeker gezeik in RAID namelijk.
Alle ? Heb 4x 750GB Samsungs al ruim 1,5 jaar in raid 5 op een PERC5i draaien zonder ook maar een enkel probleem. Zeker met al deze seagate verhalen heb ik daar meer vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft dat knowledgebase artikel: alhoewel het een redelijk betrouwbare screenshot lijkt, kan elke grapjurk zoiets inelkaar flansen. Tenzij de poster van deze screenshot die shot zelf genomen heeft of zelf de tekst heeft zien staan, geloof ik nog niet voor de volle 100% in een bevestiging van seagate en spoedig nieuwe firmware releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In het lijstje meest gelezen items in de KB van Seagate staat het volgende onderwerp:

Does my drive need a firmware update? [206091]

Dit KB-bericht zal ongetwijfeld vooral algemeen bedoeld zijn, maar gezien de meldingen en het gedrag van Seagate op het eigen forum, lees ik dit bericht ook vanuit de vraag "waarom biedt Seagate geen nieuwe firmware aan voor de hier besproken schijven?". Bovendien zegt Seagate impliciet dat er af en toe wel degelijk een update nodig is. Maar wanneer en waarom blijft vergaand duister, behalve een "meestal nodig voor timingsproblemen".

Het antwoord in dit KB-bericht is heel slim geformuleerd, want Seagate zegt dat dat "voor de meeste gebruikers niet nodig" is.

En vervolgens komen er uitsluitend argumenten om het niet te doen. De paar procent gebruikers die kennelijk wél een update kunnen gebruiken, worden vrijwel geheel genegeerd.

De meest ergerlijke is: om de gebruiker te beschermen. Ik heb kort geleden geprobeerd een aantal Li-accu's (losse cellen dus) bij National te bestellen, en wat was het antwoord? Wij verkopen niet aan particulieren want wij moeten aan de veiligheid van particulieren denken.

Zover zijn we al gezonken, dat een verkoper meent dat hij aangesproken kan worden dat hij iets verkoopt en dat de koper het vervolgens verkeerd toepast. Het was natuurlijk gewoon een leugen.

Om de gebruiker te beschermen? Waarom levert Seagate dan wel software die een low format doet? Dat is minstens zo gevaarlijk voor de gebruiker.

Andere smoes: wij testen alles zo goed. Over het feit dat er een bug kan zijn, of een fabricagefout, wordt niets gezegd.

Andere smoes: de drive is niet ontworpen voor updates. In begrijpelijke taal betekent dit dat in hun interne specs staat (neem ik aan) dat de drive geen speciale functies hoeft te hebben voor externe software die de update kan doen. Die worden wel in de meer professionele drives gespecificeerd, kennelijk. Maar dan zeg ik: nou en? Dit is een intern besluit waar de klant niets mee te maken heeft. Zo'n intern besluit betekent niet dat het flashen niet mag, of niet kan.

Andere smoes: problemen liggen meestal aan andere factoren. Dit is een uitstekend argument. Maar niet voldoende. Want de flashsoftware kan uitstekend testen OF flashen wel nodig is. Seagate zegt hier zelfs impliciet dat het soms wel degelijk aan de drive ligt. Zie het magische woord meestal.

De verwijzing naar software van OEM-bedrijven is terecht. Maar die betekent opnieuw niet dat er geen updates nodig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Het officiele persbericht is uit, volgens TechReport zou Seagate zelfs kosteloze data recovery aanbieden aan getroffen gebruikers. Ik moet het nog zien, maar de reacties op het MSFN forum zijn iig positief :D De firmware update zou er halverwege volgende week moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207968

jeroen__online schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 00:29:
Het officiele persbericht is uit, volgens TechReport zou Seagate zelfs kosteloze data recovery aanbieden aan getroffen gebruikers. Ik moet het nog zien, maar de reacties op het MSFN forum zijn iig positief :D De firmware update zou er halverwege volgende week moeten zijn.
Ik zal ze ook maar een mailtje sturen.
Hier 2 Seagate 750Gb 7200.11 schijven sinds kort, als ik iets aan het installeren ben kan het zomaar gebeuren dat de muziek even blijft hangen, gebeurt net iets te vaak.
Had ik met mn oude Samsung schijven niet zo vaak.
Staat in RAID0 btw.
Het gaat om dit model nummer: ST3750330AS.
Of als ik opstart en gelijk een map open en een progje aanklik reboot mn pc spontaan, paar keer gedaan dat bleef zo, de drive moet even 'warm lopen' ofzo.
Hopelijk kunnen ze dit fixen met een firmware update :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Jammer dat ze niet gewoon een lijst publiceren met FW revisies en/of serie nummers.. nu moet ik al mijn servers nalopen en er (minimaal 1 want zijn uit dezelfde serie) fysiek uithalen omdat ik niet alles kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Mijn 1.5tb staat op de lijst..... Heb maar ff een mail/case aangemaakt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Heb 1 van mijn Seagate schijven ingeleverd, ik laat mijn tegoed gewoon staan totdat de 7200.12 serie in de winkels komt.

Die hebben namelijk 1 platter van 500GB dus zou een stuk sneller moeten zijn :P .

En met de andere zie ik wel wanneer hij het begeeft, anders ruil ik die ook gewoon in, heb toch alles moeten backuppen.

Wat de nieuwe firmware brengt is natuurlijk koffiedik kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287245

Ik heb ook een Seagate 1 TB disc die verstopt zat in een La Cie USB casing, en zowaar heeft die ook de geest gegeven, nog niet eerder meegemaakt van een product wat amper een maand in gebruik is. Op basis van het 'officiele' bericht maar een mail gestuurd, en hopen dat ik mijn data terug kan krijgen, aangezien ik die gewoon nodig heb en uniek is.

http://www.ubergizmo.com/..._answer_from_seagate.html
"Customers can expedite assistance by sending an email to Seagate (discsupport@seagate.com). Please include the following disk drive information: model number, serial number and current firmware revision. We will respond, promptly, to your email request with appropriate instructions. There is no data loss associated with this issue, and the data still resides on the drive. But if you are unable to access your data due to this issue, Seagate will provide free data recovery services. Seagate will work with you to expedite a remedy to minimize any disruption to you or your business. "

ben erg benieuwd naar de reactie, aangezien ik afgelopen week al contact heb opgenomen met de datarecovery services van Seagate, maar zij nergens vanaf wisten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpooXDezigN:
[...]
But if you are unable to access your data due to this issue, Seagate will provide free data recovery services. Seagate will work with you to expedite a remedy to minimize any disruption to you or your business. "[/i]
ben erg benieuwd naar de reactie, aangezien ik afgelopen week al contact heb opgenomen met de datarecovery services van Seagate, maar zij nergens vanaf wisten...
Het zal wel een beetje chaotisch zijn daar bij Seagate, vermoed ik. >:)

Mooi! De recente berichten duiden er op dat de klanten eindelijk serieus worden genomen en dat Seagate eindelijk ophoudt met zijn ijskoude opstelling :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Q_7 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:21:
Ik heb in de forum van Seagate zelf begrepen dat IEDERE SD15 een tijdbom is en onverwachts kan overlijden.
Zal ik je dag even verpesten? Elke harde schijf kan onverwachts stoppen met functioneren, sterker nog hij zal overlijden! De vraag is alleen wanneer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Q_7 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:21:
Ik heb de mijne ingeleverd, heb ze mijn screen met bad sectors ook laten zien in dit topic maar ze wilden hem perse zelf ook testen ( :X ).

Ze willen hem wel ruilen tegen een andere merk schijf maar dan heb ik geen raid meer.

Dan koop je misschien wel weer een Tijdbom.... Lees het F1 topic er ook maar is op na, kapotte sectoren, weet niet welke types, heb het gezien bij 640GB en 1TB schijven. Ik zou eerder zeggen koop een Western Digital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 14:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Q_7 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:33:
Enig idee wanneer de 7200.12 serie in de winkels ligt? Western Digital spreekt me namelijk helemaal niet aan, maar je hoort er wel weinig gezeik over. Heb de Samsung topic doorgenomen, maar die kunnen inderdaad ook problemen geven in Raid..

Kan gvd geen fatsoenlijke schijf vinden :X
offtopic:
Wat is er voor jouw gevoel mis met WD dan? Slechte ervaringen mee gehad?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:11
Help!!!! schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:12:
Mijn 1.5tb staat op de lijst..... Heb maar ff een mail/case aangemaakt.
De mijne ook, maar ik heb gechecked met dat serienummer check ding, en daar stond dat de mijne "NOT affected" was.

Ik heb firmware CC1H trouwens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:46
Mijn hardeschijf is dus ook affected, maar ik krijg met geen mogelijkheid OF een firmware gevonden op die site, OF een mailtje gestuurd naar die gasten?

Alle contact links linken weer naar pagina's, registratie, pagina's die niet werken etc etc etc.

Crap bedrijf zeg. Laatste keer Seagate voor mij.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
nieuws: Seagate erkent nieuwe problemen met Barracuda-schijven

Hier staat een link naar dat firmware tooltje, maar ik kan het alsnog niet gebruiken om te checken, hij doet het simpelweg niet. Maar goed, mijn 3 drives waren defect, dus die ga ik mooi RMAen van de week, hopelijk krijg ik iets terug met de juiste firmware erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-06 01:24
Via de volgende link kun je checken of je HDD affected is. Iets wat mij wel opviel is dat ik de serienummers in hoofdletters moest invoeren (met hoofdletters waren mn schijven namelijk WEL affected en zonder hoofdletters waren ze NOT affected): http://support.seagate.com/sncheck.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ThinkPadd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 17:07:
[...]

De mijne ook, maar ik heb gechecked met dat serienummer check ding, en daar stond dat de mijne "NOT affected" was.

Ik heb firmware CC1H trouwens. :)
Toen ik gisteren op de site was, stond dat tooltje er nog niet. Vandaag opnieuw gecheckt en "not affected" met revision (=firmware?) SD17

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefChocolateball
  • Laatst online: 11-06 10:04
Phusebox schreef op zondag 18 januari 2009 @ 17:11:
Mijn hardeschijf is dus ook affected, maar ik krijg met geen mogelijkheid OF een firmware gevonden op die site, OF een mailtje gestuurd naar die gasten?

Alle contact links linken weer naar pagina's, registratie, pagina's die niet werken etc etc etc.

Crap bedrijf zeg. Laatste keer Seagate voor mij.
Same here, kan met geen mogelijkheid een mail sturen. Wanneer je contact support via wil kiezen vraagt hij om een registratie (wat ik reeds gedaan heb...) vervolgens kent de pagina mijn inlognaam niet... Denk dat ze veel problemen/met grote drukte kampen. Komende dagen nog maar eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _I ochen
12disks getest... (nog 2* sd35 te gaan)

En ... 1 slechte ertussen... (eentje uit de 6disks raid-10, dus pretty safe :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudie_V
  • Laatst online: 05-08-2024
Ik heb een maand of 6 geleden ook tegelijk 2x 1 TB gekocht en heb er eigenlijk geen problemen mee ondervonden(gelukkig). Deze schijven zitten op een ICH9R in een RAID1 set. De serienummers zijn 5QJ10R31 en 5QJ10R33 waarmee je zou denken dat ze of beide wel of beide niet last hebben van deze bug. Maar na een SN check is de 3e mogelijkheid hier op van toepassing, de 5QJ10R31 heeft wel last van deze bug, maar de 5QJ10R33 heeft weer niet last van deze bug. Beide hebben de SD15 firmware.
Ik snap alleen niet echt waarom ze de firmware niet beschikbaar stellen om te downloaden en je contact met hun op moet nemen. Misschien willen ze de extra info hebben om te inventariseren maar dat had ook via een formuliertje op het internet ingevuld kunnen worden... Nu moeten ze alle mailtje persoonlijk gaan beantwoorden wat volgens mij een hoop werk gaat worden en het voor ons dus langer kan gaan duren voordat we eindelijk een oplossing krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Pff fijn hoor. Moet ik me ook nog reggen om een firmware te krijgen? Ik vind het lichtelijk een schande van Seagate.

*affected drive

Nouja zeg, registreer ik, zegt ie bij het inloggen doodleuk dat me inlog naam verkeerd is.
:(

[ Voor 27% gewijzigd door Beta op 18-01-2009 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Beta schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:15:
Pff fijn hoor. Moet ik me ook nog reggen om een firmware te krijgen? Ik vind het lichtelijk een schande van Seagate.

*affected drive

Nouja zeg, registreer ik, zegt ie bij het inloggen doodleuk dat me inlog naam verkeerd is.
Hun database draait ook op een 7200.11 met SD15 firmware :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 17:18
Beta schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:15:

*affected drive

Had ik dus ook, toen maar even contact opgenomen met hun live chat in de US, kreeg ik het volgende:
Christopher H.: ST35000320AS
Christopher H.: I am sorry we do not support firmware under the 1.5Tb drives over chat please call in at 800 732-4283 or try our email at mailto:discsupport@seagate.com
Dus maar een e-mail naar het adres gestuurd en een dagje of 2 wachten. Heb ik dan nog geen reactie probeer ik website wel weer...

Update: zojuist e-mail teruggehad dat m'n vraag was ontvangen, en een case nummer ontvangen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonaldMade op 18-01-2009 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

duncanvdlinden schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:44:
Hun database draait draaide ook op een 7200.11 met SD15 firmware :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 19:44
Mijn 750GB 7200.11 ST3750330AS is aan de hand van het serienummer "NOT affected", maar heeft wel de SD15 en is voor december 2008 gemaakt. :? Hoe kan de schijf nou niet affected zijn, maar wel voldoen aan de criteria?
Mijn schijf zit in mijn linux server die op een colocatie hangt. Ik kan er niet bepaald makkelijk bij en firmware updaten onder linux zal er wel helemaal niet in zitten... :(

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 16:33
Kan die Firmware online worden geplaatst? Of mag dat niet?
Dan kan iedereen hem zo direct al downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Inderdaad, wat een bos door de bomen website is die van Seagate zeg. Zeurt ie ook nog eens dat ik de popup blocker moet uitzetten om vervolgens zo'n tevredenheidsonderzoekje voor je neus te pleuren.
Nou goed daar komt ie dan :Y)
Using Google and the searches on the Seagate web site it takes a lot of ploughing through irrelevant pages in order to find out which drives are affected by the firmware problem mentioned in the news. Via tweakers.net i found a page pointing out how to find the serial number of the drive on a remote system, but there was no mention of Linux systems on that page. On some other page (don't ask me how i got there) i was redirected to a helper program called 'Seatools enterprise edition', but before downloading i got some customer registration form asking me the drive model number. I'm sorry, but that number was just what i was trying to find out and where i would like to have some customer service for!

At that moment i remembered there was some drive maintenance program already existent in the Debian repositories, and it might be easier to try that first. Half a minute later i had all the information i needed by typing hdparm -i /dev/sd?. Thanks for NOT pointing that out on your website. Bleh. Well, finally i know which systems have to be patched. I wonder what hoops i have to jump through now, in order to find the firmware download, and to issue that patch on various systems... oh i see, i am not to expect further instructions and downloads on the web site, it's only available via e-mail request. How convenient...

Anyway, apart from the above i never had a disappointing experience with Seagate Barracudas, which has made them my choice and recommendation for many years. Thank you for supplying these excellent products, and success improving your after sales service to match the same level of usability and reliability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:17

Format-C

Tracing Rays

Wat een belachelijke zooi dat die firmware niet zo te downloaden is!

Ik zit hier met 3 affected drives. 2 van 500GB en 1 van 1TB. 1 500GB is 2 uur terug kapotgegaan.

Ik moet die firmware hebben, anders ben ik straks AL mijn data kwijt! :(

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:11
RappieRappie schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:37:
Wat een belachelijke zooi dat die firmware niet zo te downloaden is!

Ik zit hier met 3 affected drives. 2 van 500GB en 1 van 1TB. 1 500GB is 2 uur terug kapotgegaan.

Ik moet die firmware hebben, anders ben ik straks AL mijn data kwijt! :(
Nee, Seagate vergoed de datarecovery :P (maargoed om het nou zover te laten komen is ook weer zo wat :P )

Wel beroerd inderdaad dat je die firmware zelf niet kunt downloaden, en dat je het alleen met instemming van Seagate kunt verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:17

Format-C

Tracing Rays

Morgen maar eens via de chat aldaar proberen.

En de volgende keer maar Western Digitals.

Samsungs heb ik al 2 of 3 kapotte van gehad, Seagate nu al 2, Hitachi al 2... :o :o

WTF. Ik heb gewoon totaal geen vertouwen meer in HDD's!

Edit; ik heb nog mazzel dat uitgerekend de disk waar alleen maar 2 backupjes opstonden kapot gegaan is...

Ik heb inmiddels al mijn (belangrijkste) data van de 500GB disk en de 1TB disk op een Samsung 750GB gekopieerd. :D

[ Voor 36% gewijzigd door Format-C op 18-01-2009 23:03 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
571Pro schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:16:
Kan die Firmware online worden geplaatst? Of mag dat niet?
Dan kan iedereen hem zo direct al downloaden
Waarom niet? Het is toch niet illegaal om je firmware te flashen als deze bugs blijkt te bevatten?
Zou wel graag een linkje ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
Mensen, wat een paniek. Seagate weet welke schijven het betreft, daarom is er die serienummer controle. Komt je schijf door die check of je heb je andere problemen met je schijf, kun je Seagate mailen die je met de juiste firmware voorziet. Seagate beschermt die firmwares, omdat er verschillende revisies en schijven met verschillende firmwares (SDxx vs CC1x) op de markt zijn. Zo voorkom je dat je de verkeerde firmware in je schijf flasht en je niets meer met je data aan kan vangen. Op deze manier krijgt Seagate ook inzicht in de grootschaligheid van het probleem. Oververhitte discussies hier en op het Seagate forum hebben gewoon geen zin, daarom worden die laatste ook gesloten en getrashed.

Simpel gezegd wil Seagate erger voorkomen. Ze bieden mijns inziens een juiste oplossing met zo min mogelijk risico voor de klant.

P.S. als je goed zoekt op torrentsites kom je de firmwares ook tegen :) Maar check en doublecheck je huidige firmware en of de schijf in aanmerking komt. Beter mail je Seagate en je weet het zeker + je hebt een betrouwbare bron.

[ Voor 11% gewijzigd door Fauna op 18-01-2009 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unglaublich
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 21:26
Hmm, als ik het bericht op de frontpage zo lees, vraag ik me af of ik er ook gezeik mee kan krijgen aangezien er wel belangrijke gegevens op die hd van mij staan...

Ik had die check gedraait, en hij geeft aan attached. Ja, natuurlijk is mijn schijf attached, bedoelen ze soms affected?

Model ID ST3250310AS
Serienummer 5RY1719A
Revisie 3.AAC

[ Voor 21% gewijzigd door unglaublich op 19-01-2009 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
tomlankhorst schreef op maandag 19 januari 2009 @ 08:33:
Hmm, als ik het bericht op de frontpage zo lees, vraag ik me af of ik er ook gezeik mee kan krijgen aangezien er wel belangrijke gegevens op die hd van mij staan...

Ik had die check gedraait, en hij geeft aan attached. Ja, natuurlijk is mijn schijf attached, bedoelen ze soms affected?

Model ID ST3250310AS
Serienummer 5RY1719A
Revisie 3.AAC
Bij mij, en vele anderen, stond er ook echt "affected". Misschien verkeerd gelezen?

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Let op:
In de TS staan een FAQ die van Seagate afkomstig is (met dank aan DeKoning!)

Als je GEEN problemen hebt met een disk hoef je dat niet te vermelden. Dit topic is voor problemen aangaande 7200.11 disks met firmware issues. Er zijn genoeg 7200.11 disks die prima werken, maar die hoeven we niet allemaal te zien in het topic, want het is nu duidelijk waar het probleem ligt.
Mocht je nu geen problemen meer hebben gehad nadat je ze hebt weten op te lossen is dat natuurlijk altijd welkom.