Ongeacht of je een slechte harddisk hebt of niet, als je data belangrijk is zorg je toch voor backups?tomlankhorst schreef op maandag 19 januari 2009 @ 08:33:
Hmm, als ik het bericht op de frontpage zo lees, vraag ik me af of ik er ook gezeik mee kan krijgen aangezien er wel belangrijke gegevens op die hd van mij staan...
Ik had die check gedraait, en hij geeft aan attached. Ja, natuurlijk is mijn schijf attached, bedoelen ze soms affected?
Model ID ST3250310AS
Serienummer 5RY1719A
Revisie 3.AAC
Ik weet anders niet waar jullie het over hebben maar zo ziet het er bij mij uit:Phusebox schreef op maandag 19 januari 2009 @ 08:37:
[...]
Bij mij, en vele anderen, stond er ook echt "affected". Misschien verkeerd gelezen?

Ja dat weet ik wel, ik denk dat ik maar eens een 2e schijfje koop voor in raid 0._JGC_ schreef op maandag 19 januari 2009 @ 08:44:
[...]
Ongeacht of je een slechte harddisk hebt of niet, als je data belangrijk is zorg je toch voor backups?
Haha ok dat je de checker die je je serienummer geeft. En dat nummer vul je weer in in het venster dat checked of je drive "affected" is.tomlankhorst schreef op maandag 19 januari 2009 @ 08:46:
[...]
Ik weet anders niet waar jullie het over hebben maar zo ziet het er bij mij uit:
[afbeelding]
Je moet dus:
1) je serienummer opzoeken
2) De firmware staat nu ook online als je onderaan de pagina op het juiste product klikt.
[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 19-01-2009 08:53 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Oooh, nu snap ik de grap! Bedankt hePhusebox schreef op maandag 19 januari 2009 @ 08:52:
[...]
Haha ok dat je de checker die je je serienummer geeft. En dat nummer vul je weer in in het venster dat checked of je drive "affected" is.
Je moet dus:
1) je serienummer opzoeken
2) De firmware staat nu ook online als je onderaan de pagina op het juiste product klikt.
edit: Oke, ik ben blij, d'r is wel een NS variant van mijn schijf maar de AS die ik heb die staat er niet tussen.
Model: ST3250310AS, Serial: 5RY1719A, Firmware: 3.AAC
[ Voor 14% gewijzigd door unglaublich op 19-01-2009 09:03 ]
Anoniem: 19547
Ik heb hier 5 ST312500AS (500GB) Schijven liggen met firmware SD15.
Ik heb de iso firmware gedownload en op cd gebrand. Daar van opgestart en in het menu gekozen voor mijn type schijf..
Alleen daarna krijg ik een error dat hij de st312500AS schijf verwacht maar niet heeeft gevonden!?!? WTF? Die zit er gewoon in!?
ook op andere systemen lukt het niet om die nieuwe firmware er in te zetten.
Iemand anders ook deze problemen?

Ik heb de iso firmware gedownload en op cd gebrand. Daar van opgestart en in het menu gekozen voor mijn type schijf..
Alleen daarna krijg ik een error dat hij de st312500AS schijf verwacht maar niet heeeft gevonden!?!? WTF? Die zit er gewoon in!?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 19547 op 19-01-2009 09:57 ]
De serienummercheck is offline gehaald, Seagate raadt nu aan om alle disks met SD15 en nog een aantal andere firmwares te updaten naar de nieuwe firmware.
De firmware update wordt nu gewoon op de site aangeboden als ISO. Met een beetje huisvlijt heb je niet eens een CD speler nodig (als je de floppy image uit de ISO kunt halen kan je die image gewoon booten met grub of PXE). Straks maar eens proberen een testserver op afstand te upgraden via PXE met KVM.
De firmware update wordt nu gewoon op de site aangeboden als ISO. Met een beetje huisvlijt heb je niet eens een CD speler nodig (als je de floppy image uit de ISO kunt halen kan je die image gewoon booten met grub of PXE). Straks maar eens proberen een testserver op afstand te upgraden via PXE met KVM.
mischien dat ik het niet snap maar ik heb de ST31000340AS en als ik daar op klik kan ik een iso downloade maar op die iso staat allleen eer tekst bestand en drive detect.
waar is de fireware upgrade dan?
waar is de fireware upgrade dan?
Ja Presies dezelfde problemen hier, ook het flashen van de drive werkt niet.Anoniem: 19547 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 09:32:
Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....
Nee, attatched betekend niets anders dan dat de schijf is aangesloten. Ik heb in het verleden andere schijven aangekoppeld gehad, en die staan nu als 'Attached: no'.tomlankhorst schreef op maandag 19 januari 2009 @ 08:33:
Ik had die check gedraait, en hij geeft aan attached. Ja, natuurlijk is mijn schijf attached, bedoelen ze soms affected?
Model ID ST3250310AS
Serienummer 5RY1719A
Revisie 3.AAC
Gezien jouw firmware revisie en typenummer heb je een 7200.10 schijf, en die zijn dus sowieso niet affected.
Hangt de schijf niet aan een RAID-controller? Dat zorgt vaker bij DOS-applicaties voor problemen.MoBi schreef op maandag 19 januari 2009 @ 11:09:
[...]
Ja Presies dezelfde problemen hier, ook het flashen van de drive werkt niet.
[ Voor 20% gewijzigd door Fauna op 19-01-2009 11:45 ]
Ja, heb precies hetzelfde. De menu-optie om drives te zoeken vond m'n schijf wel gewoon.Anoniem: 19547 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 09:32:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb overigens netjes zoals gevraagd alle andere SATA-drives afgekoppeld (de SATA cd-speler is nog wel aangekoppeld omdat het anders zo lastig booten is vanaf de CD, maar het lijkt me sterk dat dat een probleem veroorzaakt)
Ik heb het hier ook volgens hun boekje gedaan, maar zonder succes, als ik scan zeg vind hij de schijf wel, maar als ik daadwerkelijk mijn schijf kies is het error.
Wat heeft Seagate alles mooi aangepakt zeg..
Wat heeft Seagate alles mooi aangepakt zeg..
AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5080 Waterforce - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - LG 3440P 240Hz WOLED
Ik heb al een vermoeden waarom dat flashen via een cd niet lukt.
Het flashen gebeurt onder dos. En het seagate flash programma heeft een cd drive letter nodig
Alleen bij de meeste moderne pc's is er geen ondersteuning meer dmv bv atapi.sys. Die werkt niet meer. De enige DVD/CD driver die nog werkt is Qcdrom.sys
Als ik in mijn screenshot kijkt wil hij ook een exe laden vanaf C:\
Dat is niet de C van mn harde schijf (heb NTFS en dat is niet benaderbaar via DOS!) maar een stations letter C.
De Stations letter is echter niet geladen omdat er geen juiste dos drivers voor de cdrom zijn.
Ik ga het image eens op een bootable pendrive zetten. Ik vermoed dat het dan wel gaat lukken.
Het flashen gebeurt onder dos. En het seagate flash programma heeft een cd drive letter nodig
Alleen bij de meeste moderne pc's is er geen ondersteuning meer dmv bv atapi.sys. Die werkt niet meer. De enige DVD/CD driver die nog werkt is Qcdrom.sys
Als ik in mijn screenshot kijkt wil hij ook een exe laden vanaf C:\
Dat is niet de C van mn harde schijf (heb NTFS en dat is niet benaderbaar via DOS!) maar een stations letter C.
De Stations letter is echter niet geladen omdat er geen juiste dos drivers voor de cdrom zijn.
Ik ga het image eens op een bootable pendrive zetten. Ik vermoed dat het dan wel gaat lukken.
Ik heb geprobeerd om met pxelinux en memdisk de diskette image te booten vanaf PXE. Hierbij liep ik tegen een aantal problemen aan:
- AHCI en RAID moeten uit, anders crasht FreeDOS met een "invalid opcode"
- Er mag geen USB stick aanwezig zijn, anders blijft FreeDOS hangen met InitDisk en mag je hard resetten.
Vervolgens boot het ding gewoon door, krijg ik het keuzemenu en kan ik gaan flashen. Vervolgens krijg ik een segmentation fault en een melding dat de juiste disk niet is gedetecteerd en daarmee houdt dus alles op.
De readme.txt en detectdisk.exe die in de ISO staan worden AFAIK helemaal niet gebruikt voor het flashen, alles zit in het bootable diskette image die in de ISO is verwerkt. De C: drive die je ziet is gewoon de ramdisk waar de firmware en flashtools naar worden uitgepakt.
- Er mag geen USB stick aanwezig zijn, anders blijft FreeDOS hangen met InitDisk en mag je hard resetten.
Vervolgens boot het ding gewoon door, krijg ik het keuzemenu en kan ik gaan flashen. Vervolgens krijg ik een segmentation fault en een melding dat de juiste disk niet is gedetecteerd en daarmee houdt dus alles op.
De readme.txt en detectdisk.exe die in de ISO staan worden AFAIK helemaal niet gebruikt voor het flashen, alles zit in het bootable diskette image die in de ISO is verwerkt. De C: drive die je ziet is gewoon de ramdisk waar de firmware en flashtools naar worden uitgepakt.
Als ik dit zo allemaal lees denk ik dat ik al mijn "affected" Seagate drives formatteer en terugstuur naar de Komplett (of Seagate).
Ik heb helemaal geen zin in dit geklooi!!!
Ik heb helemaal geen zin in dit geklooi!!!
[ Voor 7% gewijzigd door Format-C op 19-01-2009 12:32 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Ik denk dat je beter al je 7200.11 schijven kunt opsturen want per vandaag maakt het ook niet meer uit of ze affected zijn of niet, ze moeten allemaal geflashed worden..
AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5080 Waterforce - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - LG 3440P 240Hz WOLED
Ik heb precies hetzelfde probleem... Lekker getest door meneer Seagate en ook erg handig dat ze updates hebben die je onder Linux kan draaien of direct onder Windows, maar niet heus...._JGC_ schreef op maandag 19 januari 2009 @ 12:17:
Ik heb geprobeerd om met pxelinux en memdisk de diskette image te booten vanaf PXE. Hierbij liep ik tegen een aantal problemen aan:
Je hebt niks te klagen over de manier waarop je deze firmwares toepast. Je krijgt een kant en klare ISO die je onder elk OS naar CD kunt branden en ongeacht welk besturingssysteem gewoon kunt booten. Enige probleem is dat het dus niet werkt zoals het hoort 
De pxelinux methode die ik gebruik wordt officieel niet ondersteund, maar heb ik op dit soort machines eerder gebruikt om een BIOS te flashen. Voor mij is het veel makkelijker om even tijdelijk een seagate firmware update via PXE uit te rollen naar de juiste servers. Kan ik mooi vanaf kantoor doen en ik hoef niet met een karretje en USB CDROM naar het datacenter bij alle servers langs.
De pxelinux methode die ik gebruik wordt officieel niet ondersteund, maar heb ik op dit soort machines eerder gebruikt om een BIOS te flashen. Voor mij is het veel makkelijker om even tijdelijk een seagate firmware update via PXE uit te rollen naar de juiste servers. Kan ik mooi vanaf kantoor doen en ik hoef niet met een karretje en USB CDROM naar het datacenter bij alle servers langs.
Mensen die problemen hebben met de error: "specific model not found" bij het updaten van de firmware moeten eens proberen om alle schijven te disconnecten en de drive die wil update op SATA1 aansluiten. Dat verhielp bij mij de problemen. SATA5 herkende hij niet bij mij. Toen ik de drive in SATA1 stak deed ie het goed. Met de CD updaten gaat overigens een stuk beter als met floppy. Sowieso zijn al mijn floppy's inmiddels gaar
.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Hou maar op met proberen. Deze iso gaat NIET/NOOIT werken. Het flash programma FDL462a die Seagate gebruikt crasht.
Ik heb via bbie.exe (http://www.nu2.nu/bbie/) de iso kunnen openen en weer weg kunnen schrijven naar image1.bin. Nu kun je winimage gebruiken (http://www.winimage.com/download.htm) om dit image in te laden. Je ziet dan:

Je ziet dan een SD1AMOOS.ZIP staan. hierin staat: Choice.exe FDAPM.exe FDL462A.exe Flash.bat, list.com, readme.txt SD1AMOOS.LOD (het firmware bestand) en seaenum een programma om te detecteren welke drive je hebt.
in flash.bat staat dit:
---------------------------------------------------
@echo off
REM (January 15, 2009)
:BEGIN
set exe=fdl462a.exe
set model=
set family=Moose
set firmware=SD1AMOOS.LOD
set options=-s -x -b -v -a 20
cls
echo ====================================================================
echo STD Firmware Updates Moose Barracuda 7200.11 SD1A
echo All Capacities for Distribution tabs -303
echo.
echo.
echo Generic Disty/STD-OEM, 32MB Configurations
echo A) Download Firmware to ST31000340AS 9BX158-300
echo B ) Download Firmware to ST3750330AS 9BX156-300
echo C) Download Firmware to ST3640330AS 9BX15L-300
echo D) Download Firmware to ST3500320AS 9BX154-300
echo.
echo --------------------------------------------------------------------
echo S) Scan ATA devices
echo R) Read documentation and License Agreement
echo Z) Done
choice /c:ABCDSRZ /n Selection:
if errorlevel 7 goto OFF
if errorlevel 6 goto README
if errorlevel 5 goto SCAN
if errorlevel 4 goto SEAFLASH4
if errorlevel 3 goto SEAFLASH3
if errorlevel 2 goto SEAFLASH2
if errorlevel 1 goto SEAFLASH1
:SEAFLASH1
set model=ST31000340AS
%exe% -m %family% -f %firmware% -i %model% %options%
if errorlevel 2 goto WRONGMODEL
if errorlevel 1 goto ERROR
goto DONE
:SEAFLASH2
set model=ST3750330AS
goto DONE
:SEAFLASH3
set model=ST3640330AS
goto DONE
:SEAFLASH4
set model=ST3500320AS
goto DONE
:WRONGMODEL
echo.
echo ********
echo.
echo Error: Specific model not found. %model% expected.
echo.
echo ********
goto OFF
:ERROR
echo.
echo ********
echo.
echo ERROR!
echo.
echo ********
goto OFF
:SCAN
cls
seaenum
pause
goto BEGIN
:README
list readme.txt
goto BEGIN
:DONE
set exe=
set model=
set family=
set firmware=
set options=
echo.
echo.
echo Firmware has been updated.
echo DO NOT USE CTRL-ALT-DEL!!!!!!
echo You must power cycle the drive to complete the firmware download.
:OFF
echo.
echo Cycle power to continue...
pause
ctty nul
fdapm pureoff
---------------------------------------------------------------------
Ik heb alle bestanden op een bootable usb stick gezet en flash.bat uitgevoerd. Het gaat dan nog steeds fout
vreemd genoeg zegt ie dat hij de verkeerde drive heeft. Exptected drive is " ST31000340AS"
Deze melding slaat nergens op omdat ik een ST3500320AS.
uiteindelijk heb ik een nieuwe batch file aangemaakt met dit commando:
fdl462a.exe -m Moose -f SD1AMOOS.LOD -i ST3500320AS -s -x -b -v -a 20
pause
resultaat: een keiharde crash:
Ik heb via bbie.exe (http://www.nu2.nu/bbie/) de iso kunnen openen en weer weg kunnen schrijven naar image1.bin. Nu kun je winimage gebruiken (http://www.winimage.com/download.htm) om dit image in te laden. Je ziet dan:

Je ziet dan een SD1AMOOS.ZIP staan. hierin staat: Choice.exe FDAPM.exe FDL462A.exe Flash.bat, list.com, readme.txt SD1AMOOS.LOD (het firmware bestand) en seaenum een programma om te detecteren welke drive je hebt.
in flash.bat staat dit:
---------------------------------------------------
@echo off
REM (January 15, 2009)
:BEGIN
set exe=fdl462a.exe
set model=
set family=Moose
set firmware=SD1AMOOS.LOD
set options=-s -x -b -v -a 20
cls
echo STD Firmware Updates Moose Barracuda 7200.11 SD1A
echo All Capacities for Distribution tabs -303
echo.
echo.
echo Generic Disty/STD-OEM, 32MB Configurations
echo A) Download Firmware to ST31000340AS 9BX158-300
echo B ) Download Firmware to ST3750330AS 9BX156-300
echo C) Download Firmware to ST3640330AS 9BX15L-300
echo D) Download Firmware to ST3500320AS 9BX154-300
echo.
echo --------------------------------------------------------------------
echo S) Scan ATA devices
echo R) Read documentation and License Agreement
echo Z) Done
choice /c:ABCDSRZ /n Selection:
if errorlevel 7 goto OFF
if errorlevel 6 goto README
if errorlevel 5 goto SCAN
if errorlevel 4 goto SEAFLASH4
if errorlevel 3 goto SEAFLASH3
if errorlevel 2 goto SEAFLASH2
if errorlevel 1 goto SEAFLASH1
:SEAFLASH1
set model=ST31000340AS
goto DONE
:SEAFLASH2
set model=ST3750330AS
goto DONE
:SEAFLASH3
set model=ST3640330AS
goto DONE
:SEAFLASH4
set model=ST3500320AS
goto DONE
:WRONGMODEL
echo.
echo ********
echo.
echo Error: Specific model not found. %model% expected.
echo.
echo ********
goto OFF
:ERROR
echo.
echo ********
echo.
echo ERROR!
echo.
echo ********
goto OFF
:SCAN
cls
seaenum
pause
goto BEGIN
:README
list readme.txt
goto BEGIN
:DONE
set exe=
set model=
set family=
set firmware=
set options=
echo.
echo.
echo Firmware has been updated.
echo DO NOT USE CTRL-ALT-DEL!!!!!!
echo You must power cycle the drive to complete the firmware download.
:OFF
echo.
echo Cycle power to continue...
pause
ctty nul
fdapm pureoff
---------------------------------------------------------------------
Ik heb alle bestanden op een bootable usb stick gezet en flash.bat uitgevoerd. Het gaat dan nog steeds fout
vreemd genoeg zegt ie dat hij de verkeerde drive heeft. Exptected drive is " ST31000340AS"
Deze melding slaat nergens op omdat ik een ST3500320AS.
uiteindelijk heb ik een nieuwe batch file aangemaakt met dit commando:
pause
resultaat: een keiharde crash:

Nou ik heb hier 5 systemen staan met 5x een 500GB en heb echt alles geprobeerd. Drive op IDE mode/legacy mode. Er zitten geen andere schijven in het systeem.MrFl0ppY schreef op maandag 19 januari 2009 @ 13:28:
Mensen die problemen hebben met de error: "specific model not found" bij het updaten van de firmware moeten eens proberen om alle schijven te disconnecten en de drive die wil update op SATA1 aansluiten. Dat verhielp bij mij de problemen. SATA5 herkende hij niet bij mij. Toen ik de drive in SATA1 stak deed ie het goed. Met de CD updaten gaat overigens een stuk beter als met floppy. Sowieso zijn al mijn floppy's inmiddels gaar.
Zelfs sata cdrom speler ontkoppeld en via usb geprobeerd te flashe. Gaat nog steeds fout.
PS, wil diegene waarbij het gelukt is zijn/haar iso naar mij willen sturen?
Misschien dat er meerdere/verschillende versies online zijn geweest.
gaarne sturen naar psies2008 AT gmail.com
Alvast bedankt
Helaas, bij mij werkte het zo wel met mijn 1,5TB schijven. Ik heb wel die firmware maar daar heb je ook niets aan. Mocht iemand die wel willen, stuur maar even DM.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Hoe zit het nu als je al 2 van die schijfjes in RAID 1 hebt hangen
(zoals ik). Kan ik ze dan ook gewoon flashen of moet ik eerst de controller naar s-ata mode zetten? En hopen dat mijn Array dat overleeft?
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.
Vind het bovenstaande interessant om te zien maar denk toch dat als het bij mij niet zou werken dat ik seagate support / leverancier zou inschakelen voor RMA. Veel te veel rare problemen.
Blijkbaar is dit Harddisk flashen andere koek dan Bios flashen.....
PS: De meeste linkjes zijn inmiddels dood bij mij.
Iemand een link die nog wel werkt naar dit probleem op de seagate site
Blijkbaar is dit Harddisk flashen andere koek dan Bios flashen.....
PS: De meeste linkjes zijn inmiddels dood bij mij.
Iemand een link die nog wel werkt naar dit probleem op de seagate site
[ Voor 20% gewijzigd door Help!!!! op 19-01-2009 13:58 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Als je niet bang bent voor dataloss, dan zou ik gewoon een RMA aavragen. Seagate geeft op hun site al aan dat firmware upgrades doorgaans niet door de klant hoeven te gebeuren, dus als er dan geklooi met de firmware is lijkt me dat genoeg om aan te nemen dat de disk niet goed is.
Ik heb zelf nu 4 van die dingen liggen, die stuur ik gewoon in 1 keer op, dan hoop ik nieuwe te krijgen met de juiste firmware erop en ben ik van 't geklooi af.
Daarnaast werken serienummers checks en dergelijke niet, dus dat schiet ook weinig op.
Ik heb zelf nu 4 van die dingen liggen, die stuur ik gewoon in 1 keer op, dan hoop ik nieuwe te krijgen met de juiste firmware erop en ben ik van 't geklooi af.
Daarnaast werken serienummers checks en dergelijke niet, dus dat schiet ook weinig op.
[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 19-01-2009 14:05 ]
Die flash.bat die erbij zit is gaar, aangezien hij hier altijd de ST31000340AS selecteert ook al kies je optie B,C of D.... Wederom: lekker getest meneer Seagate....
het schijnt te werken als je het bios flash programma van de eerder uitgegeven firmware update van de 1.5T CC1H ISO gebruikt. Zie hier : >klik<
Edit : die link schuift ondertussen steeds verder op dus hier is de tekst van die melding :
-------------
SE FDL452 form 1.5T CC1H ISO SUCCESSED! with ST31000340AS OEM -303 DISK *2
google and find 1.5T CC1H FW then use a floopy copy out fdlxxx.exe then use it with SD1A FW CD
---------------
Geen idee hoe je dit moet doen maar misschien heeft iemand hier wat aan en kan hij een nieuwe iso bakken en ter beschikking stellen
Edit : die link schuift ondertussen steeds verder op dus hier is de tekst van die melding :
-------------
SE FDL452 form 1.5T CC1H ISO SUCCESSED! with ST31000340AS OEM -303 DISK *2
google and find 1.5T CC1H FW then use a floopy copy out fdlxxx.exe then use it with SD1A FW CD
---------------
Geen idee hoe je dit moet doen maar misschien heeft iemand hier wat aan en kan hij een nieuwe iso bakken en ter beschikking stellen
[ Voor 29% gewijzigd door HaseMike op 19-01-2009 14:36 ]
Slecht als drives zoveel problemen geven, nog slechter als dan ook nog de "oplossing" allerlei problemen geeft.
Ik heb een 1,5TB met SD15 update (al eerder ge-update), en heb nergens last van. Toch maar updaten om problemen te voorkomen? Heb er echter weinig vertrouwen in, als ik de update pogingen hier lees....
Ik heb een 1,5TB met SD15 update (al eerder ge-update), en heb nergens last van. Toch maar updaten om problemen te voorkomen? Heb er echter weinig vertrouwen in, als ik de update pogingen hier lees....

ja daar kwam ik ook achter, vandaar dat ik zelf een batch file had gemaakt met maar 1 keuze.. en zelfs dat werkt niet.arnova schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:09:
Die flash.bat die erbij zit is gaar, aangezien hij hier altijd de ST31000340AS selecteert ook al kies je optie B,C of D.... Wederom: lekker getest meneer Seagate....
Het ligt echt aan dat flash bestand FDL462a daar zit een bug in.
Zijn er ook mensen die in 2009 een schijf gekocht hebben? Welke firmware zit daar op? Meerbepaald modellen ST31000333AS en ST31000340AS.
Zou je er al van uit kunnen gaan dat de laatste leveringen gewoon OK schijven zijn?
Zou je er al van uit kunnen gaan dat de laatste leveringen gewoon OK schijven zijn?
Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus
nope, hier een schijf van een week uit, met SD15 firmwareNoel schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:37:
Zijn er ook mensen die in 2009 een schijf gekocht hebben? Welke firmware zit daar op? Meerbepaald modellen ST31000333AS en ST31000340AS.
JAAAA!! Eindelijk is het flashen gelukt.
Wat HaseMike ook al aangaf. met flash utillity FDL457.exe werkt het wel.
Mocht iemand hem nodig hebben mail me ff psies2008 at gmail.com
Het enige wat je hoeft te doen is
FDL457 op een bootable pendrive/usb stick te zetten. samen met het firmware bestand SD1AMOOS.LOD
en een batch file aanmaken met daarin de volgende regel
Let alleen op dat je het model nummer wel veranderd!!!!!! Als je dus een 500GB hebt is het dus ST3500320AS
heb je de 1TB schijf vul je daar in ST31000340AS...
etc
Bewaar het bestand als flash.bat en zet deze bij de 2 andere bestanden op je usb stick.
UPDATE: NIET PROBEREN! FIRMWARE WORDT WEL GEFLASHT MAAR DAARNA WORDT DE SCHIJF NIET MEER HERKEND DOOR DE BIOS
Wat HaseMike ook al aangaf. met flash utillity FDL457.exe werkt het wel.
Mocht iemand hem nodig hebben mail me ff psies2008 at gmail.com
Het enige wat je hoeft te doen is
FDL457 op een bootable pendrive/usb stick te zetten. samen met het firmware bestand SD1AMOOS.LOD
en een batch file aanmaken met daarin de volgende regel
Let alleen op dat je het model nummer wel veranderd!!!!!! Als je dus een 500GB hebt is het dus ST3500320AS
heb je de 1TB schijf vul je daar in ST31000340AS...
etc
Bewaar het bestand als flash.bat en zet deze bij de 2 andere bestanden op je usb stick.
UPDATE: NIET PROBEREN! FIRMWARE WORDT WEL GEFLASHT MAAR DAARNA WORDT DE SCHIJF NIET MEER HERKEND DOOR DE BIOS
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 19547 op 19-01-2009 16:46 ]
Heb het op bovenstaande manier gedaan en m'n disk doet het niet meer
[ Voor 76% gewijzigd door Dualdude op 19-01-2009 16:23 ]
Ok, ook lekker dan. Weet je zeker dat je de goede firmware hebt gebruikt?Dualdude schreef op maandag 19 januari 2009 @ 16:10:
Heb het op bovenstaande manier gedaan en m'n disk doet het niet meer![]()
Gaf die wel aan dat ie klaar was? Welke code kreeg je toen ie klaar was met flashen?Dualdude schreef op maandag 19 januari 2009 @ 16:10:
Heb het op bovenstaande manier gedaan en m'n disk doet het niet meer![]()
tering he.. bij mij nu ook niet meer ! WTF?
Flashen was succesfully gaf ie aan, code 0. programma gaf ook aan dat nieuwe firmware geflasht was...
nu ziet de bios de schijf niet meer! (programma van seagate nog wel)
Seagate zelf zal vandaag geen oplossing bieden want alles zit dicht daar in de VS (heb technische dienst gebeld maar kreeg te horen dat ze een dicht zijn vanwege een "holiday" ...
Dan maar wachten op morgen en hopen dat ze een fix releasen. wat een klotezooi dit!
[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 19547 op 19-01-2009 16:32 ]
@Phusebox
Yup, weet 'k zeker. Bij het detecteren zegt hij nu ST3500320AS SD1A alleen staat er onder "Device verify failed". In Seatools ziet hij hem ook nog alleen kan hij er niks meer mee. Maar eens proberen of ik een oudere firmware er weer in kan krijgen.
@Tmaster26
Hij gaf code: 0 en hij ging terug naar de prompt dus mag er dan toch vanuit gaan dat hij klaar was.
Yup, weet 'k zeker. Bij het detecteren zegt hij nu ST3500320AS SD1A alleen staat er onder "Device verify failed". In Seatools ziet hij hem ook nog alleen kan hij er niks meer mee. Maar eens proberen of ik een oudere firmware er weer in kan krijgen.
@Tmaster26
Hij gaf code: 0 en hij ging terug naar de prompt dus mag er dan toch vanuit gaan dat hij klaar was.
[ Voor 36% gewijzigd door Dualdude op 19-01-2009 16:34 ]
Wel de PC helemaal uitgehad zodat de disk opnieuw kan starten? Schijnt dat een normale reboot niet voldoende is, de stroom moet er even af.
Yup, maar dat mocht niet baten. Heb nu de AD14 er in geflashed maar ook daar doet hij het niet mee.
[ Voor 52% gewijzigd door Dualdude op 19-01-2009 16:43 ]
ja stroom er helemaal af gehaald. reststroom eruit.. opnieuw opstarten,, maar nee, hij ziet geen disk meer.._JGC_ schreef op maandag 19 januari 2009 @ 16:34:
Wel de PC helemaal uitgehad zodat de disk opnieuw kan starten? Schijnt dat een normale reboot niet voldoende is, de stroom moet er even af.
Die hele knowledgebase is offline...
Ik heb me net een WD Green 1TB aangeschaft bij de plaatselijke PC boer. Al mijn data zet ik erop, en ik stuur alle Seagates terug naar Seagate (3 stuks met foute FW). Dan maar zien wat ze ermee doen.
Normaliter heb je binnen een week een nieuwe (was de vorige keer wel zo), alleen vraag ik me af of het nu ook zo snel gaat. Het zal wel druk zijn daar.
Ik heb me net een WD Green 1TB aangeschaft bij de plaatselijke PC boer. Al mijn data zet ik erop, en ik stuur alle Seagates terug naar Seagate (3 stuks met foute FW). Dan maar zien wat ze ermee doen.
Normaliter heb je binnen een week een nieuwe (was de vorige keer wel zo), alleen vraag ik me af of het nu ook zo snel gaat. Het zal wel druk zijn daar.
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Ik ga nog maar even wachten dan tot morgen, want de drive in kwestie is mijn OS disk... dus dat is niet echt handig als ik die op moet sturen.
-> Ik wacht wel eventjes met firmware flashen... Men hd's zijn allemaal van voor september gekocht, en hebben nog geen problemen gegeven... En de tool van Seagate zelf heeft er maar 1tje als slecht gemarkeerd en die zit in een raid-10array van 6stuks..._I ochen schreef op zondag 18 januari 2009 @ 18:40:
12disks getest... (nog 2* sd35 te gaan)
En ... 1 slechte ertussen... (eentje uit de 6disks raid-10, dus pretty safe)
Ik had gelukkig een Samsung Spinpoint F1 750GB als bootschijf, en die andere 3 schijven waren/ zijn data schijven, dus ik heb de belangrijke dingen nu naar de nieuwe 1TB schijf gezet, en 2 nog werkende Seagates geformatteerd. De derde Seagate ging gisteren zomaar stuk... Dus die moest zowieso al terug.
Best kut hoor, deze ellende. Mijn vertrouwen in harde schijven is vollédig weg. Ik durf niet eens meer belangrijke data op een schijf te laten staan. Ik heb het laatste half jaar teveel kapotte HDD's gehad, daar word je niet vrolijk van. Ik heb voorheen ook RAID0 gedraaid, maar dat durf ik al helemáál niet meer...
Met de Hitachi's klapte de array er telkens uit, schijf stuk, vervolgens met 2 x 750GB Spinpoints ook, en vervolgens nog eens met 2 x 1TB Spinpoints hetzelfde verhaal. Dus RAID0 doe ik niet meer.
Dat bepaalde HDD's snel zijn is leuk, maar laat ze alsjeblieft eerst weer eens wat aan de betrouwbaarheid doen.
Spinpoints F1; brak. Seagate Barracuda's 7200.11s; brak. Hitachi Deskstar; al 2 van kapot gehad, imho ook brak (was al langer geleden trouwens).
Dus alleen WD is voor mij nog over. Als deze ook kapot gaat ga ik alle data dubbel opslaan.
Ik heb iig al een losse 250GB schijf in de kast liggen waarop ik 150GB aan muziek heb gezet, en mijn belangrijke foto's. Dus ALS mijn PC weer vreemd gaat doen door een defecte schijf heb ik dat nog iig.
Best kut hoor, deze ellende. Mijn vertrouwen in harde schijven is vollédig weg. Ik durf niet eens meer belangrijke data op een schijf te laten staan. Ik heb het laatste half jaar teveel kapotte HDD's gehad, daar word je niet vrolijk van. Ik heb voorheen ook RAID0 gedraaid, maar dat durf ik al helemáál niet meer...
Dat bepaalde HDD's snel zijn is leuk, maar laat ze alsjeblieft eerst weer eens wat aan de betrouwbaarheid doen.
Spinpoints F1; brak. Seagate Barracuda's 7200.11s; brak. Hitachi Deskstar; al 2 van kapot gehad, imho ook brak (was al langer geleden trouwens).
Dus alleen WD is voor mij nog over. Als deze ook kapot gaat ga ik alle data dubbel opslaan.
Ik heb iig al een losse 250GB schijf in de kast liggen waarop ik 150GB aan muziek heb gezet, en mijn belangrijke foto's. Dus ALS mijn PC weer vreemd gaat doen door een defecte schijf heb ik dat nog iig.
[ Voor 8% gewijzigd door Format-C op 19-01-2009 17:44 ]
Ja, dit zou opgaan als om te beginnen die ISO uberhaupt zou werken. Ik heb hem op 3 verschillende PCs met 3 verschillende SATA controllers geprobeerd en dat ding blijft gewoon keihard crashen. Bovendien heb ik ook nog een stuk of wat servers met deze schijven erin + 2 SANs met elk 16 schijven!!! Heel fijn als je die allemaal met hand kan gaan lopen updaten (nogmaals, als het al zou werken). En dan heb ik het nog niet eens over downtime en de risico's ed......_JGC_ schreef op maandag 19 januari 2009 @ 12:57:
Je hebt niks te klagen over de manier waarop je deze firmwares toepast. Je krijgt een kant en klare ISO die je onder elk OS naar CD kunt branden en ongeacht welk besturingssysteem gewoon kunt booten. Enige probleem is dat het dus niet werkt zoals het hoort
Ik heb nog niet vaak een kapotte schijf gehad, terwijl ik er aardig wat heb. 2 x een raptor naar z'n malle moer dat dan weer wel.RappieRappie schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:37:
Ik had gelukkig een Samsung Spinpoint F1 750GB als bootschijf, en die andere 3 schijven waren/ zijn data schijven, dus ik heb de belangrijke dingen nu naar de nieuwe 1TB schijf gezet, en 2 nog werkende Seagates geformatteerd. De derde Seagate ging gisteren zomaar stuk... Dus die moest zowieso al terug.
Best kut hoor, deze ellende. Mijn vertrouwen in harde schijven is vollédig weg. Ik durf niet eens meer belangrijke data op een schijf te laten staan. Ik heb het laatste half jaar teveel kapotte HDD's gehad, daar word je niet vrolijk van. Ik heb voorheen ook RAID0 gedraaid, maar dat durf ik al helemáál niet meer...Met de Hitachi's klapte de array er telkens uit, schijf stuk, vervolgens met 2 x 750GB Spinpoints ook, en vervolgens nog eens met 2 x 1TB Spinpoints hetzelfde verhaal. Dus RAID0 doe ik niet meer.
Spinpoints F1; brak. Seagate Barracuda's 7200.11s; brak. Hitachi Deskstar; al 2 van kapot gehad, imho ook brak (was al langer geleden trouwens).![]()
Echter, als je veel schijven hebt die dicht bij elkaar zitten is het verstandig om er een paar ventilatoren op te zetten. Die dingen worden echt loeiend heet. Maar goed dat weet jij waarschijnlijk wel.
Vandaag een oude HD geDband, lag gewoon op mijn bureau. wordt echt heet en is niet bevorderlijk voor de levensduur.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Even een vraagje he;
kan je schijven met foute Firmware OOK gewoon naar Seagate terugsturen? Ik begrijp dat defecte schijven terug kunnen, maar als ik de 2 "goede" schijven naar Seagate stuur, en ik doe er een briefje bij dat alleen de firmware ge-update moet worden (wel met RMA aanvraag uiteraard), zullen ze dat dan ook gewoon doen?

2 120mm intakes die eroverheen blazen, en 2 120mm fans die het er weer vandaan zuigen. Ook nog een fan helemaal bovenin waar normaliter de voeding zit, en nog 1 achter de CPU cooler. Dus met de koeling zit het wel goed.
Mijn vorige kast was trouwens een Stacker 101, en daar was het zo'n beetje hetzelfde. 3 120mm intake (3-in-1 modules), en 2 120mm outtake, + 3 80mm fans outtake fans. Dus ook in die kast werden mijn schijven niet warm.
Edit; of kunnen schijven ook te koud zijn?
Terwijl ik een paar honderd gig overkopieer:

kan je schijven met foute Firmware OOK gewoon naar Seagate terugsturen? Ik begrijp dat defecte schijven terug kunnen, maar als ik de 2 "goede" schijven naar Seagate stuur, en ik doe er een briefje bij dat alleen de firmware ge-update moet worden (wel met RMA aanvraag uiteraard), zullen ze dat dan ook gewoon doen?
Help!!!! schreef op maandag 19 januari 2009 @ 18:04:
Echter, als je veel schijven hebt die dicht bij elkaar zitten is het verstandig om er een paar ventilatoren op te zetten. Die dingen worden echt loeiend heet.

2 120mm intakes die eroverheen blazen, en 2 120mm fans die het er weer vandaan zuigen. Ook nog een fan helemaal bovenin waar normaliter de voeding zit, en nog 1 achter de CPU cooler. Dus met de koeling zit het wel goed.
Mijn vorige kast was trouwens een Stacker 101, en daar was het zo'n beetje hetzelfde. 3 120mm intake (3-in-1 modules), en 2 120mm outtake, + 3 80mm fans outtake fans. Dus ook in die kast werden mijn schijven niet warm.
Edit; of kunnen schijven ook te koud zijn?
Terwijl ik een paar honderd gig overkopieer:

[ Voor 30% gewijzigd door Format-C op 19-01-2009 19:16 ]
Spijtig om te lezen dat de firmware update bij sommige zo mislukt is. Met 2 gewraakte 1 TB schijven wacht ik dan nog maar even totdat ik betere verhalen hoor(sorry dat ik jullie dus proefkonijn laat zijn).
offtopic:
Zo lees ik dus bij sommige dat het vertrouwen in harddisks zo laag is, ik vraag me af of het procentueel gezien nu zoveel slechter, of beter, is dan vroeger?
Om eerlijk te zijn heb ik ook weinig vertrouwen in disken, daarom gebruik ik al jaren RAID sets, SCSI RAID 5 voor het OS en dan toch maar ATA voor de data in mirrors.
Zo lees ik dus bij sommige dat het vertrouwen in harddisks zo laag is, ik vraag me af of het procentueel gezien nu zoveel slechter, of beter, is dan vroeger?
Om eerlijk te zijn heb ik ook weinig vertrouwen in disken, daarom gebruik ik al jaren RAID sets, SCSI RAID 5 voor het OS en dan toch maar ATA voor de data in mirrors.
Vroeger waren HDD's echt wel beter volgens mij. Ik heb wat exemplaren van 80 gig, 160 gig, 200 gig gehad, en die gingen nóóit stuk. Jaren en jaren gehad.
Of ik heb toen net geluk gehad, dat kan ook.
Maar goed; ik heb het idee dat de snelheid nu ten koste van de betrouwbaarheid gaat.
Maar goed; ik heb het idee dat de snelheid nu ten koste van de betrouwbaarheid gaat.
Anoniem: 116877
Aan RappieRappie: je hebt wel érg vaak problemen met RAID0. Er is dan ook een redelijk grote kans dat de echte oorzaak ergens anders ligt. Heb je voor het bouwen van je RAID wel flink gelezen overal, hoe dat precies moet?
De vorige poster noemde de temperatuur al. Inderdaad belangijk IMHO.
Andere zaken:
- de laatste drivers voor het MB ophalen. Dito voor de controller enz. Geen risico's nemen dus geen beta's en geen driver voor XP onder Vista gaan draaien of andersom;
- een RAID kan van slag raken als een van de drives een soort zelf-test gaat doen. Voor losse schijven is dat niet erg. Maar in een RAID-configuratie denkt de controller dat die schijf er "niet meer is" want hij reageert een paar seconden niet. Je moet daar dus op letten bij de aanschaf/instelling van drives en/of controller;
- zaken zoals cache op de HD en/of daarbuiten kunnen problemen opleveren. Hoe precies, dat heb ik niet zo bij de hand uit mijn hoofd;
- een goede voeding is onmisbaar - diverse malen gemerkt;
- oppassen bij het buiten de specs draaien van dingen. Ik zou persoonlijk nooit overclocken als ik een RAID0 heb. Stel ook de BIOS verder "normaal" in. Kijk goed uit met powerfuncties/standbyfuncties. In het verleden werkten die meer niet dan wel.
just my 5 cts.
Andere zaken:
- de laatste drivers voor het MB ophalen. Dito voor de controller enz. Geen risico's nemen dus geen beta's en geen driver voor XP onder Vista gaan draaien of andersom;
- een RAID kan van slag raken als een van de drives een soort zelf-test gaat doen. Voor losse schijven is dat niet erg. Maar in een RAID-configuratie denkt de controller dat die schijf er "niet meer is" want hij reageert een paar seconden niet. Je moet daar dus op letten bij de aanschaf/instelling van drives en/of controller;
- zaken zoals cache op de HD en/of daarbuiten kunnen problemen opleveren. Hoe precies, dat heb ik niet zo bij de hand uit mijn hoofd;
- oppassen bij het buiten de specs draaien van dingen. Ik zou persoonlijk nooit overclocken als ik een RAID0 heb. Stel ook de BIOS verder "normaal" in. Kijk goed uit met powerfuncties/standbyfuncties. In het verleden werkten die meer niet dan wel.
just my 5 cts.
Anoniem: 207968
Helemaal mee eens.RappieRappie schreef op maandag 19 januari 2009 @ 19:07:
Vroeger waren HDD's echt wel beter volgens mij. Ik heb wat exemplaren van 80 gig, 160 gig, 200 gig gehad, en die gingen nóóit stuk. Jaren en jaren gehad.
Aan allen:
(1)
Op de site van Seagate veranderen de teksten zonder dat je er erg in hebt. Als je dus nog eens terugkomt, lees dan alles opnieuw.....
N.B. Momenteel staat er op de pagina met de titel Firmware Recommendations for Barracuda 7200.11, ES.2 SATA, and DiamondMax 22 Drives [207931] dat het om schijven gaat die "in december" zijn gemaakt. Een paar dagen geleden stond er nog (als ik het me goed herinner): "through December" = tot en met december.
(2)
De knowledge base roept erg snel dat je niet ingelogd bent. Dit is al wat langer het geval. Gewoon nog eens proberen, eventueel weer vanaf het begin.
(1)
Op de site van Seagate veranderen de teksten zonder dat je er erg in hebt. Als je dus nog eens terugkomt, lees dan alles opnieuw.....
N.B. Momenteel staat er op de pagina met de titel Firmware Recommendations for Barracuda 7200.11, ES.2 SATA, and DiamondMax 22 Drives [207931] dat het om schijven gaat die "in december" zijn gemaakt. Een paar dagen geleden stond er nog (als ik het me goed herinner): "through December" = tot en met december.
(2)
De knowledge base roept erg snel dat je niet ingelogd bent. Dit is al wat langer het geval. Gewoon nog eens proberen, eventueel weer vanaf het begin.
-Ik heb altijd de laatste drivers en BIOS erop staan, alleen officiele. Alleen voor de VGA's wel eens beta.Anoniem: 116877 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 19:09:
Aan RappieRappie: je hebt wel érg vaak problemen met RAID0. Er is dan ook een redelijk grote kans dat de echte oorzaak ergens anders ligt. Heb je voor het bouwen van je RAID wel flink gelezen overal, hoe dat precies moet?
Andere zaken:
just my 5 cts.
-Samsung F1 schijven staan er bekend om dat ze RAID niet leuk vinden, en dat ze brak zijn.
-De Hitachi's zal wel gewoon pech geweest zijn.
-Deze Seagates kan ik ook niks aan doen; fabrieksfout.
-Voeding; Ik heb een 1000W voeding, dat moet genoeg zijn.
-Op de nieuwste moederborden staat de PCI e.d. vast, dus die overklok je niet mee. Die PCI bus instelling bestaat niet eens meer.
Maar iig wel bedankt voor de tips en het meedenken. Ik ben gewoon een pechvogel met veel dingen. Altijd al geweest. En dat zal ook niet snel veranderen denk ik. Sommige mensen hebben dat nou eenmaal.
Edit; ik zie inderdaad dat die knowledgebase weer werkt. De hamvraag is; werkt de MooseDT-32MB-SDA1.ISO die er staat ook/ wel?
[ Voor 3% gewijzigd door Format-C op 19-01-2009 19:32 ]
Schijven gaan vaak kapot omdat er tijdens het transport van de fabriek naar eind gebruiker nog wel eens wat mis gaat.
Er worden stapeltjes van gemaakt die in het magazijn omvallen of op de grond vallen. Tijdens transport kunnen schijven soms ferme tikken krijgen etc.
Maar ook een slechte voeding kan veel schijven kapot maken.
Ik heb ooit eens een langdurig gesprek gehad met iemand van WD/ technische dienst.
Uiteraard gaf hij aan dat de uitval percentage slechts 5% is van WD totale harde schijf lijn (incl scsi) maar dat van die 5% maar slechts 1% echt een fabricage fout betrof. (slechte onderdelen, printplaat, slechte electronica etc)
de rest werd veroorzaakt door langdurige te lage of te hoge 5volts spanning lijn van de voeding.
Dit leidt over het algemeen naar corrupte data maar kan dus ook uiteindelijk tot een defecte harde schijf leiden.
De schijf gaat kapot en iedereen geeft de schuld aan de fabrikant van de schijf, De oorzaak is echter een brakke voeding, maar daar kom je heel moeilijk achter!!
Mensen die veel /vaak een defecte schijf hebben in hun systeem moeten maar eens hun voeding vervangen ipv continue maar domweg alleen hun HD vervangen.
Uiteraard is temperatuur ook belangrijk. Schijven worden van nature al vrij warm. 55 a 60 graden is voor de meeste schijven echt een max temperatuur.
Er worden stapeltjes van gemaakt die in het magazijn omvallen of op de grond vallen. Tijdens transport kunnen schijven soms ferme tikken krijgen etc.
Maar ook een slechte voeding kan veel schijven kapot maken.
Ik heb ooit eens een langdurig gesprek gehad met iemand van WD/ technische dienst.
Uiteraard gaf hij aan dat de uitval percentage slechts 5% is van WD totale harde schijf lijn (incl scsi) maar dat van die 5% maar slechts 1% echt een fabricage fout betrof. (slechte onderdelen, printplaat, slechte electronica etc)
de rest werd veroorzaakt door langdurige te lage of te hoge 5volts spanning lijn van de voeding.
Dit leidt over het algemeen naar corrupte data maar kan dus ook uiteindelijk tot een defecte harde schijf leiden.
De schijf gaat kapot en iedereen geeft de schuld aan de fabrikant van de schijf, De oorzaak is echter een brakke voeding, maar daar kom je heel moeilijk achter!!
Mensen die veel /vaak een defecte schijf hebben in hun systeem moeten maar eens hun voeding vervangen ipv continue maar domweg alleen hun HD vervangen.
Uiteraard is temperatuur ook belangrijk. Schijven worden van nature al vrij warm. 55 a 60 graden is voor de meeste schijven echt een max temperatuur.
Wij hebben 5 Samsung's hier in huis en nog geen problemen mee gehad. De oudste is een 500GB T-166 (1,5 jaar oud ongeveer) en we hebben 4 F1 750GB's (0,5 tot 1 jaar oud). So-far nog geen problemen mee gehad. Ik had voor m'n desktop een disk nodig en de Seagate ST3500320AS kwam als snel uit de tests dus daarom er voor gegaan. Seagate had ik in het verleden veel problemen mee en wou ze eigenlijk niet meer. Maar omdat deze zo snel zou zijn dus de gok maar weer eens genomen. En 'k word weer teleur gesteld dus.RappieRappie schreef op maandag 19 januari 2009 @ 19:24:
-Samsung F1 schijven staan er bekend om dat ze RAID niet leuk vinden, en dat ze brak zijn.
Met mijn reactie bedoel ik dat het altijd nogal specialistisch blijft, zo'n PC. Zie ook de bijdrage van Tmaster26.RappieRappie:
[...]
[...]
Want je zegt "die Samsung is brak en houdt niet van Raid" - maar die benadering is natuurlijk eigenlijk te onnauwkeurig. Ik neem aan dat je weet wát er precies brak was en waarom hij niet van Raid houdt. Is dat een cache die niet uit kon? Of een interne test die te lang duurde en niet uit kon? Of voldeed de schijf niet aan de juiste IDE/SATA-aansluitspecs? Of was de schijf gewoon slecht gemaakt?
Als je dit niet weet, kun je moeilijk zeggen dat de tegenwoordige schijven waarschijnlijk steeds onbetrouwbaarder worden. Dat is te kort door de bocht. Er zijn te veel factoren die invloed hebben.
=======
Aan een eerdere poster: het is juist dat we dit voor een groot deel aan onszelf te wijten hebben. Als ik in de winkel vroeg wat voor specs een bepaalde schijf had, keken ze me met grote ogen aan - en dat komt alleen doordat werkelijk niemand zoiets vraagt die wat komt kopen.
Even zwart-wit gesteld: niemand gaat naar een garage en zegt: ik wil een auto, en de verkoper zegt: deze dan. Maar in de PC-winkel doen we het wel. Maar ik word steeds meer off-topic.
Veel raid problemen (echte raid problemen) kunnen ook vaak komen omdat niet veel mensen weten dat er ook nog een jumper op een sata schijf zit.
Deze jumper zorgt ervoor of een schijf in sata 150 of sata 300 mode loopt.
Er zijn nog genoeg Raid Controllers in omloop die geen Sata II ondersteunen. De meeste letten daar niet eens op en sluiten er gewoon Samsung F1 hd's aan die default op Sata II modus lopen.
Dit kan dan weer tot rare problemen leiden! En zo krijg je verhalen dat F1 HD's niet van raid houden..
gebruik een klein jumpertje op je harde schijf en je schijf is beter compatible met je raid controller! Dit kan voorkomen dat je schijf opeens weg valt of niet wordt gedetecteerd tijdens de boot sequence!
Deze jumper zorgt ervoor of een schijf in sata 150 of sata 300 mode loopt.
Er zijn nog genoeg Raid Controllers in omloop die geen Sata II ondersteunen. De meeste letten daar niet eens op en sluiten er gewoon Samsung F1 hd's aan die default op Sata II modus lopen.
Dit kan dan weer tot rare problemen leiden! En zo krijg je verhalen dat F1 HD's niet van raid houden..
gebruik een klein jumpertje op je harde schijf en je schijf is beter compatible met je raid controller! Dit kan voorkomen dat je schijf opeens weg valt of niet wordt gedetecteerd tijdens de boot sequence!
Samsung levert de F1 serie zonder jumper. Zit er niet aan of bij.
Edit; en je mag er toch vanuit gaan dat elk modern SATA2 ondersteunend mobo de schijven (al dan niet in RAID) op SATA300 mode kan draaien?
Maar goed; ik kan me ook best voorstellen dat het hier en daar aan de gebruikers zou kunnen liggen.
Edit:
http://www.samsung.com/gl...bbs_msg_id=126&orderNum=2
Edit; en je mag er toch vanuit gaan dat elk modern SATA2 ondersteunend mobo de schijven (al dan niet in RAID) op SATA300 mode kan draaien?
Maar goed; ik kan me ook best voorstellen dat het hier en daar aan de gebruikers zou kunnen liggen.
Edit:
http://www.samsung.com/gl...bbs_msg_id=126&orderNum=2
[ Voor 85% gewijzigd door Format-C op 19-01-2009 20:21 ]
Ik heb ook een ST31000333AS in mijn PC zitten met firmware SD15, weliswaar gekocht in oktober 2008. Nog geen problemen mee gehad, dus ik voel er dan ook weinig voor om die firmware upgrade te doen.Noel schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:37:
Op de seagate site staat de update status voor mijn model momenteel op "In Validation". Nog eventjes afwachten dus...
Pfff, die Samsungs gaan gewoon niet lekker in RAID. Klaar. Fora (ook GoT) staan er vol mee. Maaaarrrrr, daarom heeft Samsung ook de F1R. Die is duurder en geeft geen (of iig minder) problemen in RAID.
Maar laten we die Samsung ellende nu ook niet hier gaan bespreken, die heeft z'n eigen topic.
Ik heb de trouwens 4 stuks van de ST3500320NS 500 GB , en die wilde vers uit de winkel niet eens herkend worden door het BIOS. Op een andere computer deed die het wel.
De firmware was vanmiddag voor die nog 'in validation' maar zodra ie er is ga ik het erop zetten.
Maar laten we die Samsung ellende nu ook niet hier gaan bespreken, die heeft z'n eigen topic.
Ik heb de trouwens 4 stuks van de ST3500320NS 500 GB , en die wilde vers uit de winkel niet eens herkend worden door het BIOS. Op een andere computer deed die het wel.
De firmware was vanmiddag voor die nog 'in validation' maar zodra ie er is ga ik het erop zetten.
Was er gisteren op de Seagate site niet een linkje waar je je serial nummer van je HD intyp en gelijk antwoord krijg of die er ook last van heeft? Ik heb het gisteren gedaan, maar kan het nu nergens meer vinden. Ook zie ik links en rechts tegenstrijdige dingen. Er staat als je firmware SD15 heb dat je moet updaten, maar met de validatie gisteravond kreeg ik te zien dat mijn schijf geen last van heeft....
SR+ MiC
http://support.seagate.com/sncheck.html
Alleen is de service momenteel down; wat wil je als half de wereld tegelijk hun schijven wil checken.
Ik heb in mijn NAS ook twee ST3750330AS schijven van mei 2008 zitten, maar tot zover geen probleem, ondanks dat ik hem toch regelmatig uit zet. Zodra ik problemen krijg gaan ze wel direct naar Seagate, aangezien zelf de firmware flashen erg lastig gaat zonder monitor
Alleen is de service momenteel down; wat wil je als half de wereld tegelijk hun schijven wil checken.
Ik heb in mijn NAS ook twee ST3750330AS schijven van mei 2008 zitten, maar tot zover geen probleem, ondanks dat ik hem toch regelmatig uit zet. Zodra ik problemen krijg gaan ze wel direct naar Seagate, aangezien zelf de firmware flashen erg lastig gaat zonder monitor
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
Anoniem: 226024
nog geen probleem gehad met mijn ST31000340AS - Revisie AD14
Blijft erg onduidelijk bij Seagate, maar we wachten rustig af
Blijft erg onduidelijk bij Seagate, maar we wachten rustig af
Anoniem: 93325
Heb de data zip file uitgepakt en naar een bootable usb stick gezet.
ben nu van de eerste foutmedling af maar krijg nu de volgende error specific model not found.
ST31000340AS expected.
deze file is volgens mij niet voor de st3500320as of de settings zijn niet goed heb alle 4 de opties geprobeerd.
wil alleen maar st31000340as flashen
ben nu van de eerste foutmedling af maar krijg nu de volgende error specific model not found.
ST31000340AS expected.
deze file is volgens mij niet voor de st3500320as of de settings zijn niet goed heb alle 4 de opties geprobeerd.
wil alleen maar st31000340as flashen
Ik heb zelf eigenlijk nog maar 1 (+ 1 niet van mij**) defecte HDD gehad, een HDT725032VLA360. Die veroorzaakte een maand of 3 na aankoop BSOD's bij netwerkfiletransfers naar de betreffende HDD toe. HDD-testtool gedraaid, foutcode/melding + BSOD op een A4tje gezet, RMA aangevraagd -> 1 dag na ontvangst door de winkel al een nieuweRappieRappie schreef op maandag 19 januari 2009 @ 19:07:
Maar verder... Heb hier HDD's beginnend bij (zo uit mijn hoofd) +- 500MB en die doen het allemaal nog
Last time I checked
**Een oud 40GB Seagate Momentum(oid) PATA laptopschijfje, niet van mij overigens. Windows wilde niet meer starten, bleek later dat doordat de HDD bad sectors had de nodige systeemfiles stuque waren.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Rappie, jij hebt idd eerder een koude probleem lijkt me 
Ik vind dat Seagate echt een flater slaat op het moment. Eerst door het probleem langdurig te ontkennen en allerlei threads/posts op hun forum te trashen. En nu door zo'n wazige firmware acties. Webpages zijn onbereikbaar en veranderen voortdurend. Het is gewoon ongecontroleerd!
Door op deze wijze eindgebruikers hun drives te laten flashen wordt het echt een puinhoop!
Dat "to december" kan ik me ook herinneren.Anoniem: 116877 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 19:13:
Aan allen:
(1)
Op de site van Seagate veranderen de teksten zonder dat je er erg in hebt. Als je dus nog eens terugkomt, lees dan alles opnieuw.....![]()
N.B. Momenteel staat er op de pagina met de titel Firmware Recommendations for Barracuda 7200.11, ES.2 SATA, and DiamondMax 22 Drives \[207931] dat het om schijven gaat die "in december" zijn gemaakt. Een paar dagen geleden stond er nog (als ik het me goed herinner): "through December" = tot en met december.
Ik vind dat Seagate echt een flater slaat op het moment. Eerst door het probleem langdurig te ontkennen en allerlei threads/posts op hun forum te trashen. En nu door zo'n wazige firmware acties. Webpages zijn onbereikbaar en veranderen voortdurend. Het is gewoon ongecontroleerd!
Door op deze wijze eindgebruikers hun drives te laten flashen wordt het echt een puinhoop!
[ Voor 106% gewijzigd door Help!!!! op 19-01-2009 23:22 ]
PC Specs
Anoniem: 12784
WAARSCHUWING: Installeer nog geen updates die je nu kan aanklikken:
SD1A is the wrong firmware. It doesn't fix the bricking issue, it doesn't even install on most drives. Why on earth Seagate has this linked as an update to the Knowledge Base article as some kind of fix for the boot-of-death is crazy. Even the support and pre-sales people are telling me that the fix is not available yet. The SD1A article is nonsense. It's misleading, it doesn't fix the problem, it doesn't install, and if you force it, you will brick your drive.
http://forums.seagate.com...ata_drives&thread.id=5380
Ga ze ook zeker niet forceren want er zijn al meerdere gebruikers geweest die hiermee hun disk gebricked hebben.
SD1A is the wrong firmware. It doesn't fix the bricking issue, it doesn't even install on most drives. Why on earth Seagate has this linked as an update to the Knowledge Base article as some kind of fix for the boot-of-death is crazy. Even the support and pre-sales people are telling me that the fix is not available yet. The SD1A article is nonsense. It's misleading, it doesn't fix the problem, it doesn't install, and if you force it, you will brick your drive.
http://forums.seagate.com...ata_drives&thread.id=5380
Ga ze ook zeker niet forceren want er zijn al meerdere gebruikers geweest die hiermee hun disk gebricked hebben.
Seagate heeft vandaag een nieuwe firmware op de website gezet volgens het knowledgebase artikel.
Ik laat dit eerst nog maar even voor wat het is. Die lui die de knowledgebase aan't typen zijn schrijven elk uur wel weer wat anders. Ik zie wel wat er gebeurt met die drives. Als ze zichzelf ophangen zie ik het vanzelf ook wel, kan me hooguit 12 van de 40 webservers kosten, en aangezien het nu buiten het hoogseizoen is qua drukte op de site mogen die best uitvallen.
Ik laat dit eerst nog maar even voor wat het is. Die lui die de knowledgebase aan't typen zijn schrijven elk uur wel weer wat anders. Ik zie wel wat er gebeurt met die drives. Als ze zichzelf ophangen zie ik het vanzelf ook wel, kan me hooguit 12 van de 40 webservers kosten, en aangezien het nu buiten het hoogseizoen is qua drukte op de site mogen die best uitvallen.
Fijn
Primary Hard Disk Error. Eerst GoT lezen voordat men HD firmware gaat upgraden.
Dat gaat mijn zusje leuk vinden die net haar nieuwe pc verwachtte
Iemand ideen voor error?
Boot cd deed het prima en zei dus exit code 0, ging uit en toen was mijn pc dus dood.
Bios ziet de schijf uitstekend, hij doet alleen nogal lang met booten omdat deze hem wars niet kan lezen.
Ergens oudere firmware te vinden? En dan met een flash die ik wel kan vertrouwen?
Primary Hard Disk Error. Eerst GoT lezen voordat men HD firmware gaat upgraden.
Dat gaat mijn zusje leuk vinden die net haar nieuwe pc verwachtte

Iemand ideen voor error?
Boot cd deed het prima en zei dus exit code 0, ging uit en toen was mijn pc dus dood.
Bios ziet de schijf uitstekend, hij doet alleen nogal lang met booten omdat deze hem wars niet kan lezen.
Ergens oudere firmware te vinden? En dan met een flash die ik wel kan vertrouwen?
[ Voor 26% gewijzigd door epTa op 20-01-2009 01:02 ]
Flickr | And I still wonder if you ever wonder the same
Van seagate forum:
Nog even wachten dus.SD1A was introduced to try and fix the problem with the 1.5 TB drives stalling out during use. For a lot of people it reduced performance. It's been available for a while now, and cannot have the fix for the boot-of-death busy problem as Seagate have only just admitted the issue and say they do not yet have a firmware to address it.
Hmm.. kwa betrouwbaarheid hoef je Seagate niet te nemen denk ik, heb bij mijn plaatselijke Computerboer de site nagechecked en als je ziet hoeveel "Refurbished" schijven van Seagate aangeboden worden.. terwijl er maar 1 WD schijf tussen zit..
http://www.cdromland.nl/?...n=opruiming&sub=harddisks
Uitval bij Seagate "lijkt" gigantisch. 21 totaal waarvan 20 Seagate..
Echt om te huilen
.
Heb net een recente firmware gedownload + geprobeerd = steeds geen resultaat.
http://www.cdromland.nl/?...n=opruiming&sub=harddisks
Uitval bij Seagate "lijkt" gigantisch. 21 totaal waarvan 20 Seagate..
Echt om te huilen

Heb net een recente firmware gedownload + geprobeerd = steeds geen resultaat.
[ Voor 18% gewijzigd door Q_7 op 20-01-2009 02:44 ]
Inmiddels is de firmware iso offline gehaald.
Hoelang heeft dat ding er eigenlijk opgestaan?
Note: This file has been temporarily taken offline as of Jan 19, 2008 8PM CST for validation.
Mooi dat, hoop dat een volgende firmware mijn HD weer aanspreekbaar maakt zonder een format te hoeven doen.
Note: This file has been temporarily taken offline as of Jan 19, 2008 8PM CST for validation.
Mooi dat, hoop dat een volgende firmware mijn HD weer aanspreekbaar maakt zonder een format te hoeven doen.
Nog even en niemand durft meer de volgende firmware te installen voordat een ander dat gedaan heeft. Seagate maakt er een ongeloofelijke bende van. Hebben ze daar überhaupt wel eens van kwaliteits controle gehoord ? Het is echt van de gekke, elke paar uur een andere uitleg/firmware/check util waarvan er verschillende tot een gebrickte drive lijden. Echt ongeloofelijk slecht.epTa schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 07:41:
Inmiddels is de firmware iso offline gehaald.
Ja ze hebben inderdaad de firmware weer offline gehaald..
Ik ga ervanuit dat hier:
http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207951
de nieuwe firmware komt te staan.
Ik ga ervanuit dat hier:
http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207951
de nieuwe firmware komt te staan.
Temperatuur is niet of nauwelijks van invloed op levensduur/defecten.Help!!!! schreef op maandag 19 januari 2009 @ 18:04:
[...]
Echter, als je veel schijven hebt die dicht bij elkaar zitten is het verstandig om er een paar ventilatoren op te zetten. Die dingen worden echt loeiend heet. Maar goed dat weet jij waarschijnlijk wel.
Zie: nieuws: Google: hoge temperatuur geen oorzaak van harddiskfouten
"Ook opvallend is de invloed van de temperatuur op een harddisk. Algemeen wordt aangenomen dat een harddisk eerder stuk gaat wanneer deze warmer wordt. Uit de resultaten van Google blijkt dit echter niet het geval te zijn. Het aantal kapotte harddisks neemt niet toe wanneer de werktemperatuur stijgt. Wel is er een duidelijke trend die laat zien dat fouten toenemen wanneer de temperatuur juist lager wordt. Alleen bij erg hoge temperaturen heeft warmte invloed op de failure rate. "
[ Voor 29% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 20-01-2009 09:07 ]
Constante temperatuur is veel belangrijker dan een lage temperatuur. Ik heb liever mijn servers in een datacenter hangen die continu 25 graden is, dan in een datacenter waar de temperatuur de hele dag schommelt tussen 18 en 25 graden.
Heb m'n drive toch al verkloot, dus probeer zo nog een andere firmware. Flashen wil nog wel namelijk. En er zijn meer die hun disks al hebben verprutst dus daar krijgt men wel van te horen of het werkt.HaseMike schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 08:30:
[...]
Nog even en niemand durft meer de volgende firmware te installen voordat een ander dat gedaan heeft. Seagate maakt er een ongeloofelijke bende van. Hebben ze daar überhaupt wel eens van kwaliteits controle gehoord ? Het is echt van de gekke, elke paar uur een andere uitleg/firmware/check util waarvan er verschillende tot een gebrickte drive lijden. Echt ongeloofelijk slecht.
Hmm, ik heb media september al een ST3500320AS geRMA'd naar Alternate omdat deze steeds uitviel in m'n RAID setup (nForce 750i chipset).
Sinds vandaag geeft er weer een disk problemen. Deze wordt zo-af-en-toe niet gevonden door het bios. Soms start de PC wel op, maar dan kun je gaan zitten wachten op 'n blue-screen.
Hopelijk komt er snel een werkende firmware update beschikbaar. Heb nl. 4 van deze gekke schijven.
Sinds vandaag geeft er weer een disk problemen. Deze wordt zo-af-en-toe niet gevonden door het bios. Soms start de PC wel op, maar dan kun je gaan zitten wachten op 'n blue-screen.
Hopelijk komt er snel een werkende firmware update beschikbaar. Heb nl. 4 van deze gekke schijven.
Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com
Ik had een paar dagen terug een maxtor 160gb die S.M.A.R.T errors gaf, en daarna dood was. Dus ik dacht: ik koop een seagate, die zijn snel en betrouwbaar.
Helaas, ik heb volgens de seagate site de firmwarebug (heb paar dagen terug gecheckt). Nu is mijn vraag: zijn er al mensen die wel succesvol de firmware hebben geupdate? Ook iemand met een ST3500320AS ?
Helaas, ik heb volgens de seagate site de firmwarebug (heb paar dagen terug gecheckt). Nu is mijn vraag: zijn er al mensen die wel succesvol de firmware hebben geupdate? Ook iemand met een ST3500320AS ?
SD15 bug...
Ik heb nog geen firmware updates gedaan. Er staan momenteel ook geen update online bij Seagate (link).Bluefan schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 11:36:Ook iemand met een ST3500320AS ?
Iedereen die de SD1A update in z'n ST3500320AS heeft gedrukt heeft z'n disk verprutst. De update is momenteel weer van de site gehaald dus ik hoop dat op het moment dat er weer een nieuwe staat deze de disks weer tot leven kan wekken.
Pfff, eerst heb ik 14(!) Samsungs geRMA'd omdat ze bluescreens gaven icm m'n raidcontroller en nu heb ik DIT!
De schijven draaien nu al bijna 6 maanden (zonder problemen), echter een Adaptec controller geeft een hoog aantal "aborted commands" bij de Seagate-schijven (en minder bij de ene Samsung-schijf die nog niet vervangen is uit deze server). Kan echter andere redenen hebben en totaal unrelated zijn (de schijven vertonen geen echte errors).
Heb nu geen enkele manier om me ertegen te wapenen aangezien niet duidelijk is welke schijven wel of niet getroffen zijn (serial checks @ Seagate zijn offline gehaald). Heb intussen alle serials van m'n ST31000340AS's verzameld en wacht totdat ik kan gaan checken...
Failure rate is nog steeds 0, maarja... als ineens je hele raid-array uitvalt dan ben je zuur...
De schijven draaien nu al bijna 6 maanden (zonder problemen), echter een Adaptec controller geeft een hoog aantal "aborted commands" bij de Seagate-schijven (en minder bij de ene Samsung-schijf die nog niet vervangen is uit deze server). Kan echter andere redenen hebben en totaal unrelated zijn (de schijven vertonen geen echte errors).
Heb nu geen enkele manier om me ertegen te wapenen aangezien niet duidelijk is welke schijven wel of niet getroffen zijn (serial checks @ Seagate zijn offline gehaald). Heb intussen alle serials van m'n ST31000340AS's verzameld en wacht totdat ik kan gaan checken...

Failure rate is nog steeds 0, maarja... als ineens je hele raid-array uitvalt dan ben je zuur...
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Gelukkig vallen ze bij mij 1 voor 1 uit en (nog) niet allemaal tegelijkertijd. Met 'n RAID 1+0 kun je dat nog wel opvangen... maar dan moet het echt bij één schijf blijven.
Jup de sd1a firmware verkloot je hardeschijf.
Linux live valt ook niet meer te booten, deze krijgt buffers I/O errors voor fd0.

De flash disk kan de HD ook opnieuw flashen, nog altijd zonder resultaat. Het detecteren doet hij echt wel zonder problemen. Dit met de enumtool van Seagate op dezelfde schijf voor het flashen.

Ook het bios ziet de schijf nog gewoon. Geen 0GB geen getik of iets.

Alleen verder kan dat ding dus niets. Ik ga straks even kijken met bootcd's die aan je HD kunnen sleutelen. Maar verwacht er eigenlijk niets van.
Het eerder genoemde forum : http://www.msfn.org/board...hp?showtopic=128514&st=40 waar ze doorzijngegaan op een gelockte thread bij seagate zelf is informatie aan het verzamelen om de reikwijdte van het probleem te voorleggen aan Seagate. Kan helpen om leuke klacht in te dienen als je even jouw schijf er ook bijzet. Je moet toch wat...
Hoeveel mensen zitten hier nou eigenlijk met precies hetzelfde probleem? Dit is een totaal onacceptabele situatie. Welk bedrijf zet er een firmware online die in (alle? geloof ik) gevallen een HD verkloot.
Ik wacht op nieuwe firmware en als dat niet snel komt/werkt dan retourneer ik de schijf.
Nooit meer seagate
Linux live valt ook niet meer te booten, deze krijgt buffers I/O errors voor fd0.

De flash disk kan de HD ook opnieuw flashen, nog altijd zonder resultaat. Het detecteren doet hij echt wel zonder problemen. Dit met de enumtool van Seagate op dezelfde schijf voor het flashen.

Ook het bios ziet de schijf nog gewoon. Geen 0GB geen getik of iets.

Alleen verder kan dat ding dus niets. Ik ga straks even kijken met bootcd's die aan je HD kunnen sleutelen. Maar verwacht er eigenlijk niets van.
Het eerder genoemde forum : http://www.msfn.org/board...hp?showtopic=128514&st=40 waar ze doorzijngegaan op een gelockte thread bij seagate zelf is informatie aan het verzamelen om de reikwijdte van het probleem te voorleggen aan Seagate. Kan helpen om leuke klacht in te dienen als je even jouw schijf er ook bijzet. Je moet toch wat...

Hoeveel mensen zitten hier nou eigenlijk met precies hetzelfde probleem? Dit is een totaal onacceptabele situatie. Welk bedrijf zet er een firmware online die in (alle? geloof ik) gevallen een HD verkloot.
Ik wacht op nieuwe firmware en als dat niet snel komt/werkt dan retourneer ik de schijf.
Nooit meer seagate

Ik heb 4x de 1.0TB/7200.11/SD15 in een NetGear ReadyNAS NV+ zitten, met een X-RAID configuratie. Tot op heden nog geen problemen ondervonden. Ik heb het apparaat diverse malen ge-reboot.
Mijn schijven zijn rond 20 oktober besteld zie ik trouwens. Ben benieuwd of deze dan inderdaad nog problemen zullen opleveren. Serienummers lopen best flink uiteen, kan atm niet zien of ze nou uit China of uit Thailand komen. Wordt tijd dat ze bij Seagate weer wakker worden en die tools weer online zetten!
Eeehm, kleine correctie. Want je raakt de kern van wat ik bedoel, maar je tekst roept vragen op.Vatt:
[...]
Pfff, die Samsungs gaan gewoon niet lekker in RAID. Klaar. Fora (ook GoT) staan er vol mee. Maaaarrrrr, daarom heeft Samsung ook de F1R. Die is duurder en geeft geen (of iig minder) problemen in RAID.
[...]
Als ik je goed begrijp heeft Samsung dus een versie die speciaal voor Raid bedoeld is. Dat is exact wat ik bedoelde (in het algemeen) met: eerst goed studeren voordat je een aantal schijven in een Raid zet op zomaar een moederbord.
Met ellende bedoel je, als het goed is, dat je wel de juiste schijf moet kiezen. Of je bedoelt al die lange discussies over die Samsungs. Je zult dus niet bedoelen dat Samsung slechte schijven maakt omdat ze in Raid niet blijken te voldoen, want dat is in dit geval het gevolg van de verkeerde aanschaf door de gebruiker.
Sorry mods, weer een beetje off topic. Aan de andere kant ook weer niet. Want het is een van de vele antwoorden op de vraag: vallen die Seagates in alle gevallen uit door de firmware of zitten er ook andere oorzaken bij? [mijn mening: ongetwijfeld]
Even wat handige links, als tweakers stilvalt of gewoon om nog meer medegenoten te vinden.
Post hier links voor de issues met nieuwe firmware of oude problemen, alle met Baracuda7200.11
Eerst het nieuws, blijkbaar komt het al wat hogerop in de nieuwschain.
http://www.tomshardware.c...firmware-update,6867.html
Forum waar meeste threads van Seagate worden doorgezet, evenals nieuwe.
http://www.msfn.org/board/index.php?showforum=5
Om echt als tweaker te rommelen, zover ik weet voornamelijk voor oude problemen, niet gelijk geralateerdaan nieuwe firmware.
http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128807
Voor de mensen die proberen te downgraden vanaf SD1A (naar AD14)
http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128869
Misschien idee om aan startpost toe te voegen.
Ik zou graag ook berichten horen over hoe het gaan met custom firmware (MooseDT-32MB-SD1A_fixed.iso) op de st3500320as gaat.
Post hier links voor de issues met nieuwe firmware of oude problemen, alle met Baracuda7200.11
Eerst het nieuws, blijkbaar komt het al wat hogerop in de nieuwschain.
http://www.tomshardware.c...firmware-update,6867.html
Forum waar meeste threads van Seagate worden doorgezet, evenals nieuwe.
http://www.msfn.org/board/index.php?showforum=5
Om echt als tweaker te rommelen, zover ik weet voornamelijk voor oude problemen, niet gelijk geralateerdaan nieuwe firmware.
Voor de mensen die proberen te downgraden vanaf SD1A (naar AD14)
http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128869
Misschien idee om aan startpost toe te voegen.
Ik zou graag ook berichten horen over hoe het gaan met custom firmware (MooseDT-32MB-SD1A_fixed.iso) op de st3500320as gaat.
Leuk antwoord zo uit de hoogte. FYI: de non-raid-edition Samsung schijven hebben ook problemen met bijv. gewone Intel ICH7R-systemen die niet in RAID staan. Bovendien hoort geen enkele harddisk spontaan en at random data te corrumperen, ook niet als het "geen RAID-disk is".Anoniem: 116877 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:28:
[...]
Eeehm, kleine correctie. Want je raakt de kern van wat ik bedoel, maar je tekst roept vragen op.![]()
Als ik je goed begrijp heeft Samsung dus een versie die speciaal voor Raid bedoeld is. Dat is exact wat ik bedoelde (in het algemeen) met: eerst goed studeren voordat je een aantal schijven in een Raid zet op zomaar een moederbord.
De Samsung RAID-editions van de grote schijven zijn ook niet goedgekeurd door grote producenten van RAID-apparatuur. Ik raad een ieder aan om altijd schijven te kiezen die wel goedgekeurd zijn (zoals deze Seagates, die wel goedgekeurd zijn door 3ware...)Met ellende bedoel je, als het goed is, dat je wel de juiste schijf moet kiezen. Of je bedoelt al die lange discussies over die Samsungs. Je zult dus niet bedoelen dat Samsung slechte schijven maakt omdat ze in Raid niet blijken te voldoen, want dat is in dit geval het gevolg van de verkeerde aanschaf door de gebruiker.
Er zitten vast ook andere fouten bij, zoals DOA's enzo die een mechanische oorzaak hebben, maar het uitvallen van deze Seagates lijkt totaal random te zijn: bij de een vallen ze bij bosjes uit de RAID-array, bij de ander worden ze ineens niet meer herkend in de bios na een reboot.Sorry mods, weer een beetje off topic. Aan de andere kant ook weer niet. Want het is een van de vele antwoorden op de vraag: vallen die Seagates in alle gevallen uit door de firmware of zitten er ook andere oorzaken bij? [mijn mening: ongetwijfeld]
Overigens: vaak zijn de enige verschillen bij die RAID-schijven de aanschafprijs, de garantie en het doorgeven van bepaalde errors naar de controller (veel schijven hebben bijv. een groter aantal interne retries voordat ze een SMART-error geven; dit voorkomt onnodige uitval... de exacte functionaliteit hiervan kan overigens iets anders liggen, maargoed). Het komt erop neer dat je normaalgesproken IEDERE schijf in een RAID-array moet kunnen gebruiken, want een harde schijf = een harde schijf. Voor mij staat het gelijk aan die HDMI-kabels die je bij de MediaMarkt voor 50 euro kan kopen "especially made for full hd"... Doe mij maar die gewone schijf, vooral als me dat 300 euro scheelt op een hele array!
Als er verder iemand is met een on-topic opmerking over de firmware, serienummers, problems/fixes, blijf posten!
op http://forums.seagate.com...=by_date_ascending&page=2 zijn ze er achter gekomen dat er 2 verschillende ISO's met de firmware update zijn.
Iemand ervaring met de nieuwere ISO?
Iemand ervaring met de nieuwere ISO?
SD15 bug...
Heee, zeer interessant!JAHRASTAFARI:
[...]
Temperatuur is niet of nauwelijks van invloed op levensduur/defecten.
Zie: nieuws: Google: hoge temperatuur geen oorzaak van harddiskfouten
[...]
Ik ga dat rapport eens heel goed doorlezen, maar nu eerst even snel. En dan zie ik enkele aandachtspunten. Het gaat om temperaturen tot zo'n 45-50 C. In gewone PC-kasten waar de schijf wat onhandig is gemonteerd, is de binnenkant van de kast al snel 35 graden en de schijf 55. Dat zijn schattingen van mij. Ok, dat zou volgens het rapport een grensgeval zijn.
Een andere poster heeft al gewezen op het feit van de constante temperatuur. Googles schijven draaien 24/7. PC's thuis worden steeds aan- en uitgezet - niet gezond voor mechanische spullen en printjes. Ik denk vanuit ervaring en kennis dat dat erger is dan een hoge temperatuur.
Bedankt voor je post - ik ga het rapport eens goed lezen.
Anoniem: 226024
Na wat zoek werk vond ik een leuke Forum wat wel wat had
???Sorcerer8472 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 16:06:
[...]
Leuk antwoord zo uit de hoogte.
[...]
Als er verder iemand is met een on-topic opmerking over de firmware, serienummers, problems/fixes, blijf posten!
Verder schreef ik: "Want het is een van de vele antwoorden op de vraag: vallen die Seagates in alle gevallen uit door de firmware of zitten er ook andere oorzaken bij? [mijn mening: ongetwijfeld]"
Excuses Sorcerer, maar ik bedoelde niet uit de hoogte te doen, maar probeer alleen maar heel strikt redenerend bezig te zijn. Opbouwend. Jij bent eigenlijk ook weer heel strikt bezig, prima dus, en ook jij slijpt de zaken weer wat bij. Prima prima.
Mijn post was een antwoord aan Vatt.
Ik was niet helemaal on topic, daar ben ik eerlijk over en dat zei ik ook, maar aan de andere kant ben ik dat ook weer wel. Omdat ik al enige dagen geleden (toen alle problemen op de firmware werden geschoven), heb gezegd dat er ook andere problemen zijn. Zie de post Anoniem: 116877 in "Het grote Seagate 7200.11 SD15-firmware ...". En m.i. is het essentieel om die oorzaken goed te scheiden.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 116877 op 20-01-2009 16:36 ]
AFAIK is dat geen custom firmware, maar de zelfde image van Seagate maar dan met de oudere flashtool er in gebouwd. Later heeft Seagate zelf ook zo'n versie op de site gezet waar nog een nieuwe lichting mensen hun ST3500320AS mee heeft verprutst.epTa schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:49:
Dit stond hier:
Just talked to tech support. Gey was pretty nice and sounded like he was in the US. Had a straightforward point of view, and didn't try and sugar coat it, (I like that.) Said a fix is in the works. Recommeded that all of us CALL the tech support w/ model no., s/n and previous f/w version. He stated the email system was overrun with complaints and the best way to get a response it to sit on hold for an hour. I am at the office and do not have my s/n w/ me so I will repost after 11am cst when I have the information in hand and get a result.
Hopes and prayers for everyones drives and data.
According to tech support, data is still good and a new f/w will bring the drive back to life, as if nothing was wrong, but no eta on the new revision. I understand people are flashing to AD14 with limited success, but my drives were both SD15 from the factory, so I choose to wait for a fix. Though I don't think I will be one of the first to try it this time.
Beetje oud nieuws maar zo blijft er awareness voor t probleem 
Blog op Anandtech: Seagate Responds to Barracuda Problems...
[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 20-01-2009 17:00 ]
PC Specs
Het duurt wel lekker lang daar bij Seagate om een fatsoenlijke flashtool of ISO te produceren... Belachelijk.
Ook op mail reageren ze vooralsnog niet.
Nog veel ernstiger is het dat ze eerst een ondeugdelijke fix plaatsen die vervolgens bij een hoop mensen een werkende schijf naar baksteen hebben omgetoverd!RappieRappie schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:33:
Het duurt wel lekker lang daar bij Seagate om een fatsoenlijke flashtool of ISO te produceren... Belachelijk.
Quote uit dat blog:
"The good news is that Seagate is going to take care of their customers by offering immediate firmware fixes"
Jaja....
Quote uit dat blog:
"The good news is that Seagate is going to take care of their customers by offering immediate firmware fixes"
Jaja....

Let op:
In de TS staan een FAQ die van Seagate afkomstig is (met dank aan DeKoning!)
Als je GEEN problemen hebt met een disk hoef je dat niet te vermelden. Dit topic is voor problemen aangaande 7200.11 disks met firmware issues. Er zijn genoeg 7200.11 disks die prima werken, maar die hoeven we niet allemaal te zien in het topic, want het is nu duidelijk waar het probleem ligt.
Mocht je nu geen problemen meer hebben gehad nadat je ze hebt weten op te lossen is dat natuurlijk altijd welkom.
In de TS staan een FAQ die van Seagate afkomstig is (met dank aan DeKoning!)
Als je GEEN problemen hebt met een disk hoef je dat niet te vermelden. Dit topic is voor problemen aangaande 7200.11 disks met firmware issues. Er zijn genoeg 7200.11 disks die prima werken, maar die hoeven we niet allemaal te zien in het topic, want het is nu duidelijk waar het probleem ligt.
Mocht je nu geen problemen meer hebben gehad nadat je ze hebt weten op te lossen is dat natuurlijk altijd welkom.