Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ook op de FP nu: nieuws: Firmware-fix Seagate doet meer kwaad dan goed

Beetje prutsmerk aan het worden tegenwoordig. Denk dat ik de volgende keer maar een merk neem dat kwaliteits en haar klanten iets belangrijker vind dan Seagate, want daar vind men het allemaal niet zo belangrijk kennelijk :)

[ Voor 45% gewijzigd door wildhagen op 20-01-2009 18:31 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvia
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-05 07:55
Een puntje waar ik mij dus eigenlijk over verbaas of wat ik mij af vraag:

Hoe repareert Seagate dan al die schijven die nu als gerefurbisched te koop zijn?! Of zouden dat allleen schijven zijn die andere problemen hebben gehad?

Vind het maar vreemd...

Ik heb 3 ST3500320AS schijven, allemaal met de SD15 fwm waarvan ik er eentje als RMA heb terug gestuurd. Deze zat in m'n Diskstation en werd, na een week of twee, idd niet meer herkent/deed niets meer. Inmiddels heb ik weer een ander exemplaar retour gekregen ook met de SD15 fw. Gelukkig heb ik die nog niet teruggeplaatst:) Tegelijkertijd met die RMA had ik er nog eentje gekocht: ook weer die SD15 fw:( Is inmiddels mijn opstartschijf maar daar heb ik (nog) geen problemen mee. Mijn allereerste ST3500320AS draait al een maandje of 6 als data-schijf in m'n desktop, probleemloos.

Zodra de nieuwe firmware er is ga ik hem wel op alle drie de schijven installeren! Hopelijk heel snel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 10:39
ik heb net 3 nieuwe 500gb ST3500320AS gekocht en vandaag binnen gehad. ik heb mn moederbord nog niet binnen dus kan niet testen, maar op de sticker staat firmware: SD1A.
Lijkt er op dat ik geluk heb en schijven met goede firmware heb.
vind het interessant om te lezen dat de schijven niet te flashen zijn naar die firmware maar dat ze wel verkocht worden met die firmware er op. lijkt eerder op een bug in de flashing methode dan de firmware....

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 10:47
Ik heb een seagate 31000333as van de Aldi in externe behuizing aangesloten via ESATA op mn Windows Home Server. Ik heb de OS op de internet PATA schijf staan en als ik bij het booten de ESATA schijf heb hangen blijft de computer hangen bij "dmi pool data". Ik sluit deze schijf dus pas aan als windows aan het opstarten is. Dit geeft geen problemen en de schijf wordt gewoon gezien en gebruik in Windows.

Maar nu probeer ik met drivechecker de SN van de seagate schijf op te vragen, maar dit programma ziet alleen mijn PATA schijf. Kan ik deze checker nog ergens naar laten verwijzen?

Ik kan op een andere manier het serienummer ook wel krijgen, maar niet de bevestiging op mijn HD "affected" is. Want de seagate SNcheck is al 2 dagen offline.

Hoe kan ik weten of me druk moet maken?

Ik heb dus een ST310003 33AS, serienummer 9te0gqcb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287245

Nog steeds geen response van See-gate over de data recovery, dus mijn zoektocht naar een oplossing gaat verder... 1800 euro voor een datarestore vind ik toch ietsjes aan de hoge kant.

Maar nu ben ik deze link tegen gekomen met veel succes verhalen van mensen, is er toevallig iemand hier die hier ervaring mee heeft?
http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128807

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Anoniem: 287245 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:50:
Nog steeds geen response van See-gate over de data recovery, dus mijn zoektocht naar een oplossing gaat verder... 1800 euro voor een datarestore vind ik toch ietsjes aan de hoge kant.

Maar nu ben ik deze link tegen gekomen met veel succes verhalen van mensen, is er toevallig iemand hier die hier ervaring mee heeft?
http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128807
Ik wil 'm best proberen, want ik heb ook niet heel veel vertrouwen in snelle data recovery via Seagate. Ik ben dus op zoek naar een geschikt RS232 / MAX232 (to TTL) bordje, de guide lijkt me duidelijk genoeg om de BSY-state van m'n drive af te halen.
Ik heb nog weinig geschikts gevonden, behalve via eBay. Weet iemand een pc/electronicazaak die zoiets zou kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-04 16:32
Nou, dikke pret :-( Gisteren met m'n MSI P7N Zilent (nForce 750i) een RAID 0+1 raid gebouwd. Hoop gedoe in Ubuntu, dus maar even Vista (x64) erop gezet.

Maar helaas, als een schijf er mee op houdt, dan gaat gewoon de hele machine op z'n bek. Heb nu de 'foute' schijf maar even uitgezet in de bios en loopt m'n RAID op 3 poten.

Zou een dedicated RAID controller een betere/stablielere optie zijn? (Ik wil sowieso redundantie van mirroring voor al m'n RAW foto's).

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287550

Het is appart dat jullie allemaal problemen hebben met de harddisks eten jullie ze op of zo ?:P

Ik heb in totaal 6x 1,5 TB harddisks ....en ik gebruik er 2 voor backup en 4 voor 2x RAID 1

de 4 in raid 1 lopen altijd de snelheid die ze kunnen verdragen en als ik een backup maak, dan gaat dit bij mij
met zo'n 90mb/110mb seconden dus ik vind het knap dat jullie allemaal problemen met harddisks hebben terwijl ik eigenlijk 6x zoveel pech moet hebben wat ik dus niet heb

Welke OS'es ik draai

Ubuntu
Vista Ultimate x64
Windows xp x64
:)

Hoop dat jullie probleem snel word opgelost
Ariejan misschien is dit een idee voor jouw

http://www.alternate.nl/h...E&l1=Controllers&l2=eSATA

RAID Controller
Zowel 2 SATA als 2 eSATA aansluitingen

in de bios herkenbaar en je snelheid word er niet door geremd

[ Voor 19% gewijzigd door TERW_DAN op 21-01-2009 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
Anoniem: 287550 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 08:51:
Ariejan misschien is dit een idee voor jouw

http://www.alternate.nl/h...E&l1=Controllers&l2=eSATA

RAID Controller
Zowel 2 SATA als 2 eSATA aansluitingen

in de bios herkenbaar en je snelheid word er niet door geremd

Greetz, Wondex
Hmm, da's wel goedkoop, maar ik zie bij de specs nergens RAID vermeld staan. Is dit niet gewoon 'n SATA controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee :)
ik heb er zelf 3 RAID Controllers
en idd er staat geen raid functie vermeld, maar ik kan je verzekeren dat deze er wel op is

en er is ook nog software voor op de bijgeleverde cd :)

[ Voor 40% gewijzigd door TERW_DAN op 21-01-2009 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
Anoniem: 287550 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:11:
nee :) ik heb er zelf 3 en idd er staat geen raid functie vermeld maar ik heb zelf bios functies aanstaan voor raid 1

en er is ook nog software voor op de bijgeleverde cd :)
Ja, dus het is gewoon een SATA controller die via de fakeRAID van je mobo in RAID gezet kan worden, toch? Ik zoek denk ik meer een echte, dedicated RAID controller, eentje die uit zich zelf disk gaat rebuilden als je ze er uit trekt enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

er zit een rebuild functie in lal

zal vanavond wel ff screens maken :P als je dat wilt

[ Voor 45% gewijzigd door TERW_DAN op 21-01-2009 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-06 17:44
10.00 uur. Mijn pc-boer is open en ik denk dat ik maar even een nieuwe hd ga halen.....

Mijn ST3500320AS heb ik gekocht in oktober (duurde even voordat tie geleverd kon worden) en heeft ook firmware SD15.
In de eerste week heb ik een aantal keer gehad dat ik deze schijf 'kwijt' was nadat mijn pc uit slaapstand terugkeerde. Toen dacht ik nog dat het kwam doordat de hd werd uitgeschakeld nadat de pc al in slaapstand stond. Ik heb toen deze tijden aangepast en geen probleem meer gehad.....

Maar als ik dit zo alles lees, toch maar een nieuwe erbij (van een ander merk!) en dan deze updaten, tegen de tijd dat Seagate met iets komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 287550 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 08:49:
Het is appart dat jullie allemaal problemen hebben met de harddisks eten jullie ze op of zo ?:P

Ik heb in totaal 6x 1,5 TB harddisks ....en ik gebruik er 2 voor backup en 4 voor 2x RAID 1
Zoals het inmiddels duidelijk is zijn voornamelijk disks die in het ~afgelopen halfjaar zijn geproduceerd degene die dit soort problemen geven. Als jij je disks al langer hebt dan dat kan het zijn dat je buiten de problemen serie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Terw_Dan schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:18:
[...]

Zoals het inmiddels duidelijk is zijn voornamelijk disks die in het ~afgelopen halfjaar zijn geproduceerd degene die dit soort problemen geven. Als jij je disks al langer hebt dan dat kan het zijn dat je buiten de problemen serie valt.
Ik heb ze nu ongeveer 4 maanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19547

Heeft er hier iemand toevallig firmware AD14 ?
het duurt me allemaal veel te lang bij seagate. Ik heb hier systemen staan die naar een klant toe moeten.
Nu zijn ze allemaal bricked met een corrupte SD1A firmware.
Ik wil ze proberen terug te flashen naar AD14.
Mocht dat niet lukken stuur ik ze allemaal terug naar Seagate, maarja dan ben ik ze zeker een week kwijt.
Data staat er nog niet op (gewoon kale xp installatie) dus als ik dat kwijt ben.. boeie..
Dus als iemand firmware versie AD14 heeft voor de ST32500320AS 500GB!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Ik zit al een tijdje te kijken voor 2 nieuwe hardeschijven om mijn 7200.10 250GB RAID 0 config te vervangen.
Nu was ik uitgekomen bij de 7200.11 320GB omdat deze iets sneller zijn de Samsung F1 320GB en er raid problemen zijn met de samsung schijven.

Is het wijsheid om nu een 7200.11 aan te schaffen? In de TS staat deze er niet bij: ST3320613AS.
Gaat het hier dan om een schijf met andere firmwaren, andere type schijf of betreft het ook een schijf met het firmware probleem?

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 22:20
Anoniem: 19547 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:12:
Heeft er hier iemand toevallig firmware AD14 ?
het duurt me allemaal veel te lang bij seagate. Ik heb hier systemen staan die naar een klant toe moeten.
Nu zijn ze allemaal bricked met een corrupte SD1A firmware.
Ik wil ze proberen terug te flashen naar AD14.
Mocht dat niet lukken stuur ik ze allemaal terug naar Seagate, maarja dan ben ik ze zeker een week kwijt.
Data staat er nog niet op (gewoon kale xp installatie) dus als ik dat kwijt ben.. boeie..
Dus als iemand firmware versie AD14 heeft voor de ST32500320AS 500GB!?
Hier staat de AD14:
http://www.driverheaven.n...-hd-owners-must-read.html

Maar don't get your hopes up. Heb het ook geprobeerd en bij mij haalt het niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt.. Maar ik zie nu dat dit een firmware is voor een compleet ander "type" schijf.
Een andere serie.

Ik heb net Seagate gebeld via zo'n gratis 00800 nummer. Ze konden me uiteraard niet verder helpen, ze waren druk bezig met de nieuwe firmware, maar hij kon me niet zeggen wanneer deze uit zou komen.

Ik wacht nog 2 dagen en als er daarna geen nieuwe firmware uitgekomen is stuur ik ze allemaal terug via rma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
Rye schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:53:
Ik zit al een tijdje te kijken voor 2 nieuwe hardeschijven om mijn 7200.10 250GB RAID 0 config te vervangen.
Nu was ik uitgekomen bij de 7200.11 320GB omdat deze iets sneller zijn de Samsung F1 320GB en er raid problemen zijn met de samsung schijven.

Is het wijsheid om nu een 7200.11 aan te schaffen? In de TS staat deze er niet bij: ST3320613AS.
Gaat het hier dan om een schijf met andere firmwaren, andere type schijf of betreft het ook een schijf met het firmware probleem?
Ik zou ze niet aanschaffen. De eerste firmware fix van Seagate brickt schijven, en een werkende oplossing blijft vooralsnog uit. Mochten jouw nieuwe schijven een probleem hebben, dan kun je dus met de rest hier gaan zitten wachten op een werkende oplossing...

Ook al staan je schijven niet op de 'affected' lijst van seagate, ik zou er niet te happig op zijn... Volgens mij zijn er genoeg waardige alternatieven bij b.v. Western Digital. (/me hopt naar de Pricewatch om alvast een mooi setje WD's te zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeroen__online schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:00:
[...]

Ik wil 'm best proberen, want ik heb ook niet heel veel vertrouwen in snelle data recovery via Seagate. Ik ben dus op zoek naar een geschikt RS232 / MAX232 (to TTL) bordje, de guide lijkt me duidelijk genoeg om de BSY-state van m'n drive af te halen.
Ik heb nog weinig geschikts gevonden, behalve via eBay. Weet iemand een pc/electronicazaak die zoiets zou kunnen hebben?
Helaas, zijn de converters en of kabels vrijwel niet te vinden in nederland, ik heb wel e.e.a. gevonden betreffende wat doe-het-zelf werk, en heb zojuist iets in elkaar gefreubeld op basis van een ST232EBN ic (deze is vergelijkbaar met de MAX232) deze ic's zijn goed verkrijgbaar bij electronica zaken, er is genoeg info te vinden hoe je een converter in elkaar moet sleutelen, nu nog de boel controleren en dan kijken of ik een signaal krijg. Als alles werkt scheelt dat toch weer een berg geld en tijd (en vooral frustratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 09:34

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Ik heb een dergelijke disk (ST3500320AS) (zonder problemen overigens) en heb vanavond even zitten lezen over de problemen hiermee. Kan ik nu wachten totdat er iets mis gaat en beter proactief de firmware flashen (mits een goede uitkomt) of beter net doen alsof er niet met mijn schijf aan de hand is?

Ik heb nu geen problemen, maar de problemen steken blijkbaar zonder waarschuwing de kop op. Ik heb geen zin rustig af te wachten totdat dat gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Anoniem: 287245 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 22:07:
[...]

Helaas, zijn de converters en of kabels vrijwel niet te vinden in nederland, ik heb wel e.e.a. gevonden betreffende wat doe-het-zelf werk, en heb zojuist iets in elkaar gefreubeld op basis van een ST232EBN ic (deze is vergelijkbaar met de MAX232) deze ic's zijn goed verkrijgbaar bij electronica zaken, er is genoeg info te vinden hoe je een converter in elkaar moet sleutelen, nu nog de boel controleren en dan kijken of ik een signaal krijg. Als alles werkt scheelt dat toch weer een berg geld en tijd (en vooral frustratie).
Idd, de enige die ik tegenkwam was de Parallax Prop Clip bij deze winkel, maar bijna 40eu incl. verzenden is dan wel wat veel. Een alternatief vond ik bij Sparkfun, 10eu excl. verzenden vanuit de states.
Ik ben misschien wat voorbarig, maar heb je verder plannen met je converter als ie werkt? Ik wil 'm wellicht van je overkopen om ook mijn drive te fixen :) En als er andere mensen bezig zijn met een fix (converter/ RS232 naar TTL bordje), laat het aub even weten want misschien kunnen we elkaar hier wel makkelijk helpen door wat uit te wisselen ;)

@Lt. Marx: het is zeer aan te raden de firmware fix toe te passen als er een goede uitkomt (mits je drive dan nog werkt), anders kan je schijf alsnog uitvallen. Tot die tijd is het voorzichtig afwachten...

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen__online op 22-01-2009 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De nieuwe firmware staat nu online : > klik <

Op een st3500320AS met sd15, zonder problemen geupdate naar SD1A.

Op diverse forums gelezen dat ook de drives die van de week om zeep geholpen waren met de verkeerde sd1a, nu weer functioneren na de firmware update :)

Eindelijk een einde aan het seagate gedoe !

[ Voor 6% gewijzigd door HaseMike op 22-01-2009 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:17

Format-C

Tracing Rays

Mooi zo.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Is er ook een andere mogelijkheid dan op cd branden? dat gaat hier namelijk niet :S heb al 4 cd's verknald

Lekker dan; er zit helemaal niks in de ISO; alleen drivedetect en een readme? Wel 5x opnieuw gedownload, ook met een download manager.

Way to go Seagate.

[ Voor 55% gewijzigd door Phusebox op 22-01-2009 08:57 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
HaseMike schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 07:30:

Op diverse forums gelezen dat ook de drives die van de week om zeep geholpen waren met de verkeerde sd1a, nu weer functioneren na de firmware update :)

Eindelijk een einde aan het seagate gedoe !
Als DiamondMax 22 (STM3500320AS) eigenaar sta ik anders nog mooi in de kou, geen firmware voor mij :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mor0n
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03-2022
Net mijn eerste schijf van de 4 gedaan, de firmware tool werkte prima. Een paar keuzes en het flashen is gedaan. Zojuist in mijn NAS gedaan en vooralsnog bootte de NAS prima.

SMART Information for Disk 4

Model: ST31000340AS
Serial: 5QJ....RR
Firmware: SD1A

In mijn situatie werkten de schijven wel voor die tijd. Maar ik ga ze voor de zekerheid nu allemaal flashen nu de eerste goed is gegaan. Ik ben benieuwd of er weer schijfjes tot leven worden gewekt met deze firmware upgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Phusebox schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 08:51:
Is er ook een andere mogelijkheid dan op cd branden? dat gaat hier namelijk niet :S heb al 4 cd's verknald

Lekker dan; er zit helemaal niks in de ISO; alleen drivedetect en een readme? Wel 5x opnieuw gedownload, ook met een download manager.

Way to go Seagate.
Het gaat om een bootable CD. Na het branden stop je dat ding in je CD-speler, stel je in de BIOS in dat er van CD geboot moet worden en kan je de firmware updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 08:51:

Way to go Seagate.
Nee : de flash programmatuur zit in de bootsector, die kan je niet zien in de iso. Het enige programma wat dat kan is Winiso daar kan je alle programmatuur zien staan in de iso.

Je kan een freedos bootstick maken en daar de zaken opzetten uit winiso.

Allemaal wat overbodig want de iso is prima en brand ook goed : ik zou eens kijken of je brander / schijven wel o.k. zijn want deze keer heeft seagate het wel goed voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Sjeez, wat een achterlijk bedrijf. Sta je een half uur on hold, krijg je eindelijk iemand te pakken wordt je gewoon gedisconnect....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackal.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
HaseMike schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 09:06:
[...]
Nee : de flash programmatuur zit in de bootsector, die kan je niet zien in de iso. Het enige programma wat dat kan is Winiso daar kan je alle programmatuur zien staan in de iso.

Je kan een freedos bootstick maken en daar de zaken opzetten uit winiso.

Allemaal wat overbodig want de iso is prima en brand ook goed : ik zou eens kijken of je brander / schijven wel o.k. zijn want deze keer heeft seagate het wel goed voor elkaar.
Met het gratis 7-zip zie je gewoon een BOOT sector met daarin een Bootable_1.44M.img file en die kun je ook gewoon uitpakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
jackal.nl schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 09:16:
[...]

Met het gratis 7-zip zie je gewoon een BOOT sector met daarin een Bootable_1.44M.img file en die kun je ook gewoon uitpakken...
Winiso vind anders niks, dus dan ga ik 7-zip maar eens proberen, en 7-zip vind al meer, maar niet de genoemde batchfile die je nodig hebt :S

En als je die .img file wil uitpakken krijg je niet ondersteunde compressiemethode.

[ Voor 19% gewijzigd door Phusebox op 22-01-2009 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:36

ThaHandy

Discovery Channel

standaard DOS floppy image

MooseDT-SD1A-3D4D-16-32MB.ISO -> http://members.home.nl/thahandy/seagate

HF :)

/edit
iso bestandsnaam toegevoegd O-)

[ Voor 57% gewijzigd door ThaHandy op 22-01-2009 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ehm ik krijg echt compleet andere bestanden? Voor welk type is dit? edit: Ok dat is dus niet die wat ik zoek.

Laat ook maar, ik dacht dat een bootable usb drive in deze tijd simpel te maken was, en zelfs dat is een gepuzzel en uitzoek werk. :S

[ Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 22-01-2009 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207951

Yep, ook mijn schijven werken weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

kan je die img niet online gooien?
wat is seagate's reden dat je er heen moet bellen/emailen?

ik denk dat ze PC-dos gebruiken in de image ipv MS-dos (licentie)
je kan gewoon een eigen maken en dan alles behalve command.com en kernel.sys naar de nieuwe (super)floppy overzetten

maar zelf wacht ik nog even, ik heb hier een aantal ST31000340AS met SD15 hier liggen voor mn server. Seagate kennende :P

[ Voor 22% gewijzigd door ThaHandy op 22-01-2009 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 17:10
Firmware is bij mij op mijn st3500320As zonder problemen geupdate en de schijf werkt zoals je mag verwachten.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
MoBi schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 11:03:
Firmware is bij mij op mijn st3500320As zonder problemen geupdate en de schijf werkt zoals je mag verwachten.
Was je schijf voorheen 'stuk' of werkte hij gewoon goed voorheen?

Ik denk dat de grote vraag is of het eerder defecte schijven repareert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
Die van mij leeft ook weer. :)

SD15 -> SD1A-Broken
SD1A-Broken --> Werkende SD1A

Nu maar eens benchmarken.

[ Voor 76% gewijzigd door Dualdude op 22-01-2009 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:17

Format-C

Tracing Rays

Ariejan schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 11:10:

Ik denk dat de grote vraag is of het eerder defecte schijven repareert.
Lijkt mij ook interessant; ik heb 1 defecte (uit zichzelf "kapot" gegaan), en 2 nog goede schijven. Ben benieuwd of die kapotte weer gaat werken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 22-01-2009 11:32 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

RappieRappie schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 11:31:
[...]
Lijkt mij ook interessant; ik heb 1 defecte (uit zichzelf "kapot" gegaan), en 2 nog goede schijven. Ben benieuwd of die kapotte weer gaat werken. :)
Die vraag is in het msfn-topic ook al vaak gesteld en is vrij simpel: als je drive niet gedetecteerd wordt in je BIOS (de BSY-bug) kun je er ook geen nieuwe firmware inknallen. De LBA=0-bug wordt er waarschijnlijk ook niet door verholpen (weet ik niet zeker), maar in dat geval kun je nog wel de nieuwe firmware flashen. De enige manier om de BSY-bug op te lossen is via Seagate's gratis recovery service of via de bekende doe-het-zelf oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
Maar eens wat testjes gedaan:

Dit verdient geen schoonheidsprijs lijkt me?: (ST3500320AS @ SD1A als Bootdisk voor Vista x64)
edit: Had misschien iets langer moeten wachten met testen, m'n Samsung Spinpoint F1 750GB geeft net zo'n waardeloze grafiek net na het booten. Moet windows misschien even wat tijd geven. Nog maar eens opnieuw proberen zo.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dualdude/pics/hdtune/ST3500320AS_SD1A.jpg

Grafiek na wat langer wachten zodat Superfetch uitgeprutteld is. :)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dualdude/pics/hdtune/ST3500320AS_SD1A_Boot-Wait.jpg

Dit is een oude screenie met de SD15 Firmware:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dualdude/pics/hdtune/st3500320as_vista.jpg
Zit qua performance niet veel verschil in.

Dit krijg ik als ik hem als 2e disk aansluit en boot vanaf een andere disk:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dualdude/pics/hdtune/ST3500320AS_SD1A_Noboot.jpg

S.M.A.R.T. Values:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dualdude/pics/hdtune/ST3500320AS_SD1A_SMART.jpg

Meningen hier over? Die B8 Unknown was altijd al geel, die andere niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Dualdude op 22-01-2009 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Ik heb zojuist de update ook uitgevoerd, maar de schijf is er wel trager op geworden, beidden tests zijn uitgevoerd met minimale achtergrond programma's.

SD15
Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/9228/sd15wa7.jpg

SD1A
Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/8405/sd1ara9.png

Hij mag dan wel fatsoenlijk werken, maar ik vind het geen afgemaakt product.

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5080 Waterforce - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dit is wat ie bij mij doet:
Afbeeldingslocatie: http://www.phuse.nl/got/seatest.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.phuse.nl/got/seatest2.gif

Vindt dat ie maar veel cpu-usage heeft, en een lage max. speed

[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 22-01-2009 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 09:18:
[...]

Winiso vind anders niks, dus dan ga ik 7-zip maar eens proberen, en 7-zip vind al meer, maar niet de genoemde batchfile die je nodig hebt :S

En als je die .img file wil uitpakken krijg je niet ondersteunde compressiemethode.
Sorry mijn fout ik bedoelde winimage ipv winiso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:38
HaseMike schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 07:30:

Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt?
Ik heb de ISO op een cd gebrand en ermee opgestart. Dan krijg ik een soort bootmenu te zien met 1 optie (FD nog iets), maar daarna gebeurt er niets meer en reageert mijn pc ook nergens meer op. Alleen een harde reboot hielp nog.

edit:
OEPS! Vergeten F5 te drukken voor ik postte...

edit2: ondanks alle posts tussendoor is mijn vraag nog niet beantwoord. Zijn er meer mensen met deze problemen, of doe ik iets fout?

[ Voor 14% gewijzigd door MoZe op 22-01-2009 14:06 ]

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Q_7 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 12:13:
Ik heb zojuist de update ook uitgevoerd, maar de schijf is er wel trager op geworden, beidden tests zijn uitgevoerd met minimale achtergrond programma's.

SD15
[afbeelding]

SD1A
[afbeelding]

Hij mag dan wel fatsoenlijk werken, maar ik vind het geen afgemaakt product.
Sorry hoor, maar de burst speed is iets hoger met de nieuwe firmware (lijkt me toch niet onbelangrijk) en alleen de average transfer speed is met 0.2MB/s afgenomen, waarschijnlijk door het dipje naar 41MB/s (waarschijnlijk een seek naar aanleiding van een nog draaiend proces) en jij gaat klagen dat ie trager is geworden? :s

Ik zie (bij elk van de geposte screenies) geen grote afwijkingen met de nieuwe firmware, hoogstens standaardafwijkingen. Het enige opmerkelijke is de eerste screenie van Phusebox, met de bolling aan het begin: dat lijkt een beperking van de controller of iets dergelijks, want de schijf hoort aan het begin van de grafiek te pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
jeroen__online schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:26:
[...]
Ik zie (bij elk van de geposte screenies) geen grote afwijkingen met de nieuwe firmware, hoogstens standaardafwijkingen. Het enige opmerkelijke is de eerste screenie van Phusebox, met de bolling aan het begin: dat lijkt een beperking van de controller of iets dergelijks, want de schijf hoort aan het begin van de grafiek te pieken.
En mijn vele lagere burstrate?

Moederbord is Asus P6T Deluxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:04

Sorcerer8472

Mens sana?

Mja, ik heb 10 Barracuda 1TB-schijven in servers (veelal in RAID) en 4 stuks 750GB. De meeste schijven zijn geproduceerd in oktober en geen van alle zorgen ze nu nog voor problemen. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Het gaat om servers die binnen 1 maand gelijk vrij heftig in productie worden genomen... :{

(kan iemand btw aangeven hoe lang het flashen per disk duurt?)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
jeroen__online schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:26:
[...]

Sorry hoor, maar de burst speed is iets hoger met de nieuwe firmware (lijkt me toch niet onbelangrijk) en alleen de average transfer speed is met 0.2MB/s afgenomen, waarschijnlijk door het dipje naar 41MB/s (waarschijnlijk een seek naar aanleiding van een nog draaiend proces) en jij gaat klagen dat ie trager is geworden? :s

En misschien ook even wachten tot superfetch klaar is, als dat aan staat tenminste. :)

[ Voor 82% gewijzigd door Dualdude op 22-01-2009 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
MoZe schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:18:
[...]Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt?
Ik heb de ISO op een cd gebrand en ermee opgestart. Dan krijg ik een soort bootmenu te zien met 1 optie (FD nog iets), maar daarna gebeurt er niets meer en reageert mijn pc ook nergens meer op. Alleen een harde reboot hielp nog.

edit:
OEPS! Vergeten F5 te drukken voor ik postte...

edit2: ondanks alle posts tussendoor is mijn vraag nog niet beantwoord. Zijn er meer mensen met deze problemen, of doe ik iets fout?
- iso branden, opstarten van de cd
- tekst lezen, esc drukken
- Even naar de schijven laten scannen (ik meen dat dat de "s" toets was)
- Kies de juiste drive om te updaten
- Wacht tot hij klaar is
- Power down - power up (niet soft herstarten)

> wel even alle drives eraf behalve de drive die geflashed moet worden + je dvd drive
> werkt het nog niet, zet dan in de bios de sata mode op ide/sata ipv ahci/raid

Als je het nog niet aan de praat krijgt, schrijf dan even duidelijk wat/waar het precies mis gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door HaseMike op 22-01-2009 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Hoe lang duurt dat gedeelte ongeveer? Een minuut? 5 minuten? 10 minuten? Langer?

Alvast bedankt voor de info (die is nergens anders te krijgen namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:27:[...]Hoe lang duurt dat gedeelte ongeveer? Een minuut? 5 minuten? 10 minuten? Langer?
Alvast bedankt voor de info (die is nergens anders te krijgen namelijk).
Kort, zeker niet langer dan 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
HaseMike schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:18:
- iso branden, opstarten van de cd
- tekst lezen, esc drukken
Hier gaat het bij mij dus al fout, er verschijnt geen tekst die zegt dat ik esc moet drukken.
> wel even alle drives eraf behalve de drive die geflashed moet worden + je dvd drive
> werkt het nog niet, zet dan in de bios de sata mode op ide/sata ipv ahci/raid
Dit ga ik vanavond eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Phusebox schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:58:
[...]

En mijn vele lagere burstrate?

Moederbord is Asus P6T Deluxe
Aan welke controller hangt de schijf, ICH10R of de Marvell? In geval van de ICH10R, op welke modus staat ie in de BIOS (IDE/AHCI)? En is het je boot-schijf? De lagere burstrate en overall lagere performance doet denken aan een controller 'probleem', iets wat misschien verholpen wordt door een BIOS of driver update. Maar dat is offtopic ;)

Terug naar m'n eerdere vraag: is ier, naast SpooXDezigN nog iemand bezig met de doe-het-zelf-oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
jeroen__online schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 15:26:
[...]

Aan welke controller hangt de schijf, ICH10R of de Marvell? In geval van de ICH10R, op welke modus staat ie in de BIOS (IDE/AHCI)? En is het je boot-schijf? De lagere burstrate en overall lagere performance doet denken aan een controller 'probleem', iets wat misschien verholpen wordt door een BIOS of driver update. Maar dat is offtopic ;)

Terug naar m'n eerdere vraag: is ier, naast SpooXDezigN nog iemand bezig met de doe-het-zelf-oplossing?
aam de ICH10R in AHCI, en ja is mijn bootschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
FreeDOS wil niet starten bij Intel's AHCI. Zet gewoon tijdelijk je SATA controller in IDE of SATA mode en je zou moeten kunnen flashen. Trek ook evt USB sticks uit je systeem, daar kan FreeDOS ook niet tegen. RAID mode kan evt ook, maar niet met de Intel RAID BIOS. Ik heb op een supermicro bord de keuze tussen Adaptec en Intel voor de BIOS, bij adaptec start FreeDOS wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
_JGC_ schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 16:21:
FreeDOS wil niet starten bij Intel's AHCI. Zet gewoon tijdelijk je SATA controller in IDE of SATA mode en je zou moeten kunnen flashen. Trek ook evt USB sticks uit je systeem, daar kan FreeDOS ook niet tegen. RAID mode kan evt ook, maar niet met de Intel RAID BIOS. Ik heb op een supermicro bord de keuze tussen Adaptec en Intel voor de BIOS, bij adaptec start FreeDOS wel gewoon.
Jawel hoor, heb hem vanmiddag gewoon kunnen flashen in AHCI mode. Het ging mij meer om de slechte performance...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
Wel raar, want ik heb hem ook aan een Intel ICH10 hangen en m'n grafiekjes heb ik vanmiddag gepost. Ik kom toch wel wat hoger uit dan jij. Heb een Gigabyte EP45-DS3 mobo en de intel .1009 inf update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dualdude schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 17:15:
Wel raar, want ik heb hem ook aan een Intel ICH10 hangen en m'n grafiekjes heb ik vanmiddag gepost. Ik kom toch wel wat hoger uit dan jij. Heb een Gigabyte EP45-DS3 mobo en de intel .1009 inf update.
Ik heb geen echte driver updates gedaan, eens kijken of ik die ergens kan vinden dan. Hmm heb wat drivers van de Asus site gemaakt, maar het wordt nu eerder slechter dan beter :S

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 22-01-2009 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 19:24
Beste mensen ik een heb een Maxtor STM3500320AS met firmware MX15
En sinds kort heb ik het probleem dat hij soms continu opstart (z'n raar opstart geluid) en als ik net ingelogd ben op winxp krijg ik een BSOD.
En als ik mijn HDD eindelijk aan de praat (door continu mijn pc op te starten) heb zit tie radeloos irritant te tikken.
Alles wat op de schijf staat is te lezen.

ik heb op internet gezocht naar een firmware upgrade.
http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207969
en heb dit gevonden. Ze hebben de update weggehaald
Mijn vraag is zal een firmware update dit probleem verhelpen en welke firmware moet ik dan flashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
encryped schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 18:29:
En sinds kort heb ik het probleem dat hij soms continu opstart (z'n raar opstart geluid) en als ik net ingelogd ben op winxp krijg ik een BSOD.
En als ik mijn HDD eindelijk aan de praat (door continu mijn pc op te starten) heb zit tie radeloos irritant te tikken.

ik heb op internet gezocht naar een firmware upgrade.
http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207969
en heb dit gevonden. Ze hebben de update weggehaald
Mijn vraag is zal een firmware update dit probleem verhelpen en welke firmware moet ik dan flashen
Hey, ik heb 4 van die schijven ;-) Eéntje is ook uitgevallen. Vooralsnog zijn er alleen firmware updates voor de Seagates uit. Het is nog even wachten op de maxtor variant.

Zijn er nog meer mensen die met Maxtors zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
Phusebox schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 17:49:
[...]

Ik heb geen echte driver updates gedaan, eens kijken of ik die ergens kan vinden dan. Hmm heb wat drivers van de Asus site gemaakt, maar het wordt nu eerder slechter dan beter :S
En als je die van Intel zelf gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-06 01:24
Heb op 2 1TB 7200.11 schijven de SD15 firmware geupdate. Helaas heb ik bij één schijf nog steeds het probleem dat Windows Vista (x64 ultimate) hangt na het kopieeren van een paar GB aan data. Het is redelijk willekeurig wanneer het gebeurt en zodra ik de S-ATA connector lostrek doet mn PC weer normaal.

Denk dat het dan toch een RMA wordt voor die disk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

encryped schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 18:29:
Jouw probleem lijkt eerder mechanisch van aard. Het Seagate-probleem had niks te maken met tikken etc., maar enkel met niet herkenbaar worden in de bios of een grootte van 0 GB aangeven in de bios, afaik.

Voor alle andere problemen raad ik sowieso voor de zekerheid aan:
1. BACKUP!
2. RMA

Ik ga me ook voorbereiden op een firmware upgrade binnenkort. Alleen is dat in mijn geval ivm raid (met veel schijven) erg onhandig en onpraktisch uit te voeren, moet waarschijnlijk in een los pc'tje/servertje 1 voor 1... en dat voor 12 stuks ofzo, brrr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
MoZe schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 15:00:
Hier gaat het bij mij dus al fout, er verschijnt geen tekst die zegt dat ik esc moet drukken.
[...]
Dit ga ik vanavond eens proberen.
OK, het lag dus aan een foute ISO. Opnieuw gedownload, opnieuw gebrandt en het liep als een zonnetje.

Tip voor Sorcerer: hang ze allemaal in dezelfde kast, neem 1 voldoende lange SATA kabel en gebruik een stekkerdoos met schakelaar voor het "power cyclen".
Het flashen zelf is 2 tellen werk. Daarna gooi je de schakelaar uit, prik je de SATA kabel in de volgende schijf en reboot. Volgens mij moet dat lukken in een uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeroen__online schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 15:26:
[...]

Beste Jeroen,
ik neem aan dat je de boel volgt op msfn...
Ja mijn soldeerwerkje is gelukt, ik heb successvol de schijf weten te benaderen en de zogenaamde 'busy-error' eraf weten te krijgen, echter is het nog niet 100% succesvol. 2 van de 3 partities (en laten dat nou net de meest belangrijke zijn..) kan ik nog niet bereiken, dus die gaan we maar eens op low-level niveau bekijken.

Ik vrees dat de meeste mensen hier (gelukkig) geen totaal 'gebrickte' hdd's hebben met de busy-error, en dus kunnen volstaan met een goede flash van Seagate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
Anoniem: 287245 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 09:01:
Ik vrees dat de meeste mensen hier (gelukkig) geen totaal 'gebrickte' hdd's hebben met de busy-error, en dus kunnen volstaan met een goede flash van Seagate.
Klopt, mijn flash was een preventieve, schijf deed het nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Anoniem: 287245 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 09:01:
[...]

Beste Jeroen,
ik neem aan dat je de boel volgt op msfn...
Ja mijn soldeerwerkje is gelukt, ik heb successvol de schijf weten te benaderen en de zogenaamde 'busy-error' eraf weten te krijgen, echter is het nog niet 100% succesvol. 2 van de 3 partities (en laten dat nou net de meest belangrijke zijn..) kan ik nog niet bereiken, dus die gaan we maar eens op low-level niveau bekijken.

Dat ziet er uit als een vaag probleem, maar de schijf wordt iig weer herkend, dat is dan wel weer mooi. Hou ons op de hoogte!

Blijkbaar is het nog niet helemaal duidelijk voor iedereen, maar de firmware is bedoeld als fix voor het BSY en LBA=0 probleem, welke respectievelijk de volgende kenmerken hebben:
- de schijf wordt niet meer herkend door de BIOS, maar spint wel netjes op (zonder rare geluiden)
- de schijf wordt herkend door de BIOS, maar geeft aan 0GB groot te zijn (wederom ZONDER rare geluiden zoals tikken)

Als je schijf WEL rare geluiden maakt (continu op/afspinnen, tikken, enz.) heeft een firmware update weinig zin, de schijf is dan kapot (aan het gaan) waarvoor het devies luidt (zoals hierboven al gezegd): BACKUP!
In tegenstelling tot de BSY en LBA=0 problemen is dit soort problemen (als het goed is) WEL te zien aan de SMART stats van de schijf, kijk daarvoor even naar het 'Health'-tabblad van het programma HDTune (de gratis versie voldoet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 18:37
Heeft Seagate inmiddels al een correcte firmware update procedure weten te fabriceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.joey
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-06-2024
Ik heb net geprobeerd om de firmware van mijn seagate ST3500320AS te upgraden.
Het bios herkent mijn hardeschijf niet meer(maakt geen rare geluiden, herkende opeens mijn
hd niet meer). Als ik in FreeDOS een scan uitvoer geeft
hij aan dat er 0 schijven gedetecteerd zijn. Heb in IDE en SATA mode geprobeerd.

Ik heb Intel ICH10 AHCI op Asus P5Q-Deluxe.

[ Voor 9% gewijzigd door mr.joey op 23-01-2009 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 12:11:
Heeft Seagate inmiddels al een correcte firmware update procedure weten te fabriceren?
Lees even de laatste pagina, dan zie je zelf dat de nieuwe firmware lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
mr.joey schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 16:08:
Ik heb net geprobeerd om de firmware van mijn seagate ST3500320AS te upgraden.
Het bios herkent mijn hardeschijf niet meer(maakt geen rare geluiden, herkende opeens mijn
hd niet meer). Als ik in FreeDOS een scan uitvoer geeft
hij aan dat er 0 schijven gedetecteerd zijn. Heb in IDE en SATA mode geprobeerd.

Ik heb Intel ICH10 AHCI op Asus P5Q-Deluxe.
Volgens mij moet je schijf wel herkent worden om de firmware te kunnen updaten.

In mijn geval werkt een paar keer opnieuw starten (stroom d'r even vanaf) vaak om de schijf weer 'n keer te herkennen. Dan dus snel de update er op en "you should be good to go".

Ondertussen nog *steeds* geen Maxtor firmware updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.joey
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-06-2024
jeroen__online schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 12:09:
[...]

Blijkbaar is het nog niet helemaal duidelijk voor iedereen, maar de firmware is bedoeld als fix voor het BSY en LBA=0 probleem, welke respectievelijk de volgende kenmerken hebben:
- de schijf wordt niet meer herkend door de BIOS, maar spint wel netjes op (zonder rare geluiden)
- de schijf wordt herkend door de BIOS, maar geeft aan 0GB groot te zijn (wederom ZONDER rare geluiden zoals tikken)
@Ariejan
Dat eerste kenmerk komt toch vrijwel overeen met die van mij. De stroom eraf halen heb ik ook geprobeerd in FreeDOS, maar geen succes. Kan jij (Ariejan) nog even aangeven wanneer je de stroom eraf haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• food4thought
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-05 08:01
Tot vanavond hád ik het met enige regelmaat het "not found by BIOS" probleem met een ST3320613AS.
De nu aangeboden fix werkt tot zover, valt hij toch weer om dan meld ik me weer.
Ik ben er blij mee en wens iedereen veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
mr.joey schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 19:56:
[...]

@Ariejan
Dat eerste kenmerk komt toch vrijwel overeen met die van mij. De stroom eraf halen heb ik ook geprobeerd in FreeDOS, maar geen succes. Kan jij (Ariejan) nog even aangeven wanneer je de stroom eraf haalt?
Als je schijf tikt of anderzinds rare (hoorbare) gedragingen heeft, is er iets anders mis dan alleen de firmware. Het is natuurlijk niet onmogelijk dat je schijf én hardware matig defect gaat én het firmware probleem heeft.

Ik zet m'n PC uit (niet resetten), even de voeding uitzetten (mijn corsair heeft gewoon 'n 0/1 schakelaartje achterop). Gewoon uit en meteen weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dualdude schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 20:10:
[...]

En als je die van Intel zelf gebruikt?
Heb nu die Intel drivers geinstalleerd maar als ik dan kijk in dat programmatje van Intel, dan zie ik dat mijn Samsung F1 schijf wel op SATA 2 mode draait, terwijl de rest allemaal op SATA 1 mode werkt. Terwijl ze wel SATA 2 ondersteunen?

Nevermind; bij Seagate moesten ze er weer een of andere achterlijke jumper opzetten die je standaard limiteert tot SATA 1.
Maar verbazingwekkend genoeg is de schijf nu echt NOG trager in SATA 2 mode, met als dieptepunten 6 mb/s

[ Voor 22% gewijzigd door Phusebox op 24-01-2009 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
@ Phusebox: Die dieptepunten komen gewoon omdat je OS op dat moment ook de schijf benadert. OS-schijven in benchmarks zijn nooit heel betrouwbaar, plus het feit dat er per benchmark iets verschillende resultaten kunnen optreden. De grafiekjes die je eerder van HD-tune postte vind ik er (afgezien van de dalen dan) vrij netjes uitzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_The_Miller
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-11-2020
Mocht je in de "gelukkige" omstandigheden verkeren dat je twee Seagate 7200.11 bezit waarvan één het nog doet,die dus nog door het bios herkend wordt, en waarvan de andere niet meer in het bios te zien is, kan je met een torq T6 schroevendraaier en de laatste seagate patch de boel redden.

Schroef de boardjes van beide schijven af en verwissel ze. In mijn geval (RAID 0) heb ik eerst de schijf die niet meer in het bios werd herkend aan de PC gehangen en de flash CD gestart. Schrik niet, de schijf maakt eerst wat kabaal tijdens het opstarten, maar wordt wel weer door de flash software herkend. Flashen en PC uitzetten. Daarna de andere schijf flashen. Boardjes terugzetten, beide schijven op de PC aansluiten, RAID weer in de bios instellen en alles zou weer als vanouds moeten werken. :+

Deze methode wordt wel afgeraden overigens, maar it did the trick for me

Groet en succes

[ Voor 4% gewijzigd door John_The_Miller op 24-01-2009 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
Net even gecheckt of ik niet stiekem de ST3500320AS op m'n STM3500320AS kon krijgen, maar daar trapt de flashsoftware helaas niet in.

Wat is het probleem met Seagate? Zijn maxtor klanten niet goed genoeg om geholpen te worden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116877

Phusebox schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 10:53:
[...]
bij Seagate moesten ze er weer een of andere achterlijke jumper opzetten die je standaard limiteert tot SATA 1.
[...]
:?

Ik denk niet dat dat "achterlijk" is, maar dat het eerder ligt aan achterlijke moederborden (wél achterlijk). Seagate zou die jumper vast en zeker liever weglaten.

Ik heb regelmatig gelezen dat sommige interfaces wel tegen een schijf riepen dat ze geschikt waren voor SATA2, terwijl dat feitelijk niet het geval was. Dat was vooral in de beginperiode het geval, toen SATA2 net opkwam.

Dergelijke moederborden waren dus gewoon ondeugdelijk. Het resultaat zou een slecht of niet werkende schijf zijn. De logische aanpak is dan dat de fabrikant die jumper aanbrengt. Helemaal prima.

Maar wat is het probleem, je leest de bijgesloten papieren toch wel, of anders de PDF op het internet? Daar staat het in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Anoniem: 116877 schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 19:16:
[...]

:?

Ik denk niet dat dat "achterlijk" is, maar dat het eerder ligt aan achterlijke moederborden (wél achterlijk). Seagate zou die jumper vast en zeker liever weglaten.

Ik heb regelmatig gelezen dat sommige interfaces wel tegen een schijf riepen dat ze geschikt waren voor SATA2, terwijl dat feitelijk niet het geval was. Dat was vooral in de beginperiode het geval, toen SATA2 net opkwam.

Dergelijke moederborden waren dus gewoon ondeugdelijk. Het resultaat zou een slecht of niet werkende schijf zijn. De logische aanpak is dan dat de fabrikant die jumper aanbrengt. Helemaal prima.

Maar wat is het probleem, je leest de bijgesloten papieren toch wel, of anders de PDF op het internet? Daar staat het in. ;)
Er zat geen briefje bij ofzo waar het op stond, maar op de drive zelf allerlei blabla tekst die nooit iemand leest :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 13:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Phusebox schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 20:30:
[...]

Er zat geen briefje bij ofzo waar het op stond, maar op de drive zelf allerlei blabla tekst die nooit iemand leest :D
En dat is precies de reden waarom een eindgebruiker eigenlijk geen OEM harddisk hoort te kopen ;).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DukeBox schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 23:50:
[...]

En dat is precies de reden waarom een eindgebruiker eigenlijk geen OEM harddisk hoort te kopen ;).
Tja op de site waar ik hem gekocht stond er nergens OEM harddisk, volgens mij zetten ze dat er nergens bij. En dan nog, handleidingen lees ik ook nooit dus tja.

Ik had er gewoon nog nooit van gehoord dat er een jumper was die je SATA2 belemmerde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 13:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Meeste sites verkopen OEM, opzich alleen maar een voordeel omdat zij dan ook verantwoordelijk zijn voor het al dan niet functioneren met je andere hardware. Als eind gebruiker zou je in princiepe alleen retail moeten/mogen(?) kopen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11-2024

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik kan die firmware niet vinden, als ik 'm download krijg ik 'n iso met 'n app die checkt wat voor disk je hebt, wel leuk en aardig, maar dat weet ik zelf ook wel, en 'n readme, die zegt dat ik flash.bat of zo moet draaien in DOS :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 20:14

n00bs

Het is weer Zomer!

Weten jullie of de externe schijven mogelijk ook problemen ondervinden?
Ik sta namelijk op het punt om een backup schijf aan te schaffen en had de 1TB Seagate Extreme als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Als je (nog) geen klachten hebt, moet je dan evengoed preventief flashen, of if it ain't broke don't fix it?
za3redrum schreef op maandag 26 januari 2009 @ 13:07:
Ik kan die firmware niet vinden, als ik 'm download krijg ik 'n iso met 'n app die checkt wat voor disk je hebt, wel leuk en aardig, maar dat weet ik zelf ook wel, en 'n readme, die zegt dat ik flash.bat of zo moet draaien in DOS :S
Heb je al geboot met de cd?
Ik heb een brinks-iso, en daar zit ook geen flash.dat in. Ik zie met wordpad wel freedos en flash.dat in de boot.img staan. Misschien dat ze pas zichtbaar worden als je boot?

**
Als je een probleemschijf in een extern kastje stopt blijft het een probleemschijf, dus ja: als het moet, moet het..,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Ik zie alleen drivedetect.exe en een readme, verder echt niks, en die zijn ook niet onzichtbaar verder.

Hier heb ik 'm gedownload: http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207951

[ Voor 33% gewijzigd door za3redrum op 26-01-2009 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:26
als hij bij de check aangeeft not infected dan hoef je ze niet te updaten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Ik zie alleen de drive name, serial number en revision staan. Attached staat verder 'Ja' bij, dus... En de revision betreft dus SD15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 12:05
za3redrum schreef op maandag 26 januari 2009 @ 13:40:
Ik zie alleen drivedetect.exe en een readme, verder echt niks, en die zijn ook niet onzichtbaar verder.

Hier heb ik 'm gedownload: http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207951
De flash software zit ergens verstopt in de bootloader. Het staat er echt wel op (kijk maar naar de grootte van de twee bestanden die je ziet en de grootte van de ISO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Je hebt gelijk, hij boot wel maar niet geheel:

Bad or missing Command Interpreter: command.com /P /E:256
Enter the full shell command line:"

Op een andere PC boot hij wel gewoon door, echt weird :S LIgt dus niet aan de CD

edit: usb cd rom werkt dus niet, mja, ide maar even geprobeerd, ik ga nu kijken of 't werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door za3redrum op 26-01-2009 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headliner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07-2023
Ik heb de firmware gebrand, geboot en ik krijg de tekst te zien (ESC of F10 afsluiten), en krijg een menutje waarbij ik met 'S' scan naar de harddisks en hij ziet m'n ST31000333AS.
Kies daarna voor 'A' en dan scant hij alle drives en aangekomen bij de ST31000333AS krijg ik de melding:

Model ST31000333AS 6T....SZ SD35
Error opening firmware file
----
Error: Specific model not found ST31000333AS expected

En dan moet de PC weer herstart worden.

Iemand een idee wat de fix voor 'error opening firmware file' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77995

Wat ik in de topic-start mis, is een aanbeveling wat te doen in geval van

1) Je hebt een SD15 schijf van één van de gewraakte series, en de Seagate online serienummer-check geeft aan dat je inderdaad problemen kunt krijgen - maar die problemen heb je nog niet.
2) Idem, maar de online serienummer-check zegt dat je desondanks geen problemen mag verwachten. (M.a.w. is die check wel helemaal zeker?)

Geldt in beide gevallen het advies 'if it ain't broke, don't fix it'? Of heeft het zin om preventief te flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

headliner schreef op maandag 26 januari 2009 @ 14:48:
Ik heb de firmware gebrand, geboot en ik krijg de tekst te zien (ESC of F10 afsluiten), en krijg een menutje waarbij ik met 'S' scan naar de harddisks en hij ziet m'n ST31000333AS.
Kies daarna voor 'A' en dan scant hij alle drives en aangekomen bij de ST31000333AS krijg ik de melding:

Model ST31000333AS 6T....SZ SD35
Error opening firmware file
----
Error: Specific model not found ST31000333AS expected

En dan moet de PC weer herstart worden.

Iemand een idee wat de fix voor 'error opening firmware file' is?
ga jij eens info lezen welke de problemen hebben en welke niet
Anoniem: 77995 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 15:18:
Wat ik in de topic-start mis, is een aanbeveling wat te doen in geval van

1) Je hebt een SD15 schijf van één van de gewraakte series, en de Seagate online serienummer-check geeft aan dat je inderdaad problemen kunt krijgen - maar die problemen heb je nog niet.
2) Idem, maar de online serienummer-check zegt dat je desondanks geen problemen mag verwachten. (M.a.w. is die check wel helemaal zeker?)

Geldt in beide gevallen het advies 'if it ain't broke, don't fix it'? Of heeft het zin om preventief te flashen?
problemen komen op een later stadium. dus het is wel verstandig om de firmware te upgraden

ff iets anders. Nu er allemaal info te finden is hoe je de LBA bug kan fixen met seriele kabel, is er dan geen optie om via de seriele poort de firmware te uploaden, als je HD niet wordt herkend in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Heb nooit last gehad van die schijven en disfunctioneren maar toch maar even uitgevoerd. M'n primary sata drive heeft helaas data verloren, m'n mirror drive wilde nog wel booten, een groot geluk. Beide dus met de nieuwe firmware inmiddels aan het syncen. Als ze booten maken ze wel 'n raar kraak geluid, ook voor het flashen, maar dat zal wel zo horen. Flashen via een USB DVD speler werkte bij mij overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-06 21:35

Shiro

Serenity

Eerst gaf S/N checker aan dat mijn disk geen problemen had, en vandaag van wel. Ik had er in ieder geval nog geen problemen mee ondervonden. Maar ik heb de nieuwe firmware toch maar ff gebrand op een rewriteble CD en de firmware geflash.

Ging allemaal erg soepel. Alhoewel ik toch wel ff bang was dat het mis gaat. Vond het niet zo handig hoe je keuze (A (B (C kreeg. Zodra je A intyp gaat die ook gelijk beginnen met het updaten van je firmware. Niet eens een Enter ter bevestiging.

Screenshots:

(Oud) SD15
Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/ST3500320ASFirmware-SD15.png

(Nieuw) SD1A
Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/ST3500320ASFirmware-SD1A.png

SR+ MiC

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Let op:
In de TS staan een FAQ die van Seagate afkomstig is (met dank aan DeKoning!)

Als je GEEN problemen hebt met een disk hoef je dat niet te vermelden. Dit topic is voor problemen aangaande 7200.11 disks met firmware issues. Er zijn genoeg 7200.11 disks die prima werken, maar die hoeven we niet allemaal te zien in het topic, want het is nu duidelijk waar het probleem ligt.
Mocht je nu geen problemen meer hebben gehad nadat je ze hebt weten op te lossen is dat natuurlijk altijd welkom.