Anoniem: 287245 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 09:01:
[...]
Beste Jeroen,
ik neem aan dat je de boel volgt op msfn...
Ja mijn soldeerwerkje is gelukt, ik heb successvol de schijf weten te benaderen en de zogenaamde 'busy-error' eraf weten te krijgen, echter is het nog niet 100% succesvol. 2 van de 3 partities (en laten dat nou net de meest belangrijke zijn..) kan ik nog niet bereiken, dus die gaan we maar eens op low-level niveau bekijken.
Ik vrees dat de meeste mensen hier (gelukkig) geen totaal 'gebrickte' hdd's hebben met de busy-error, en dus kunnen volstaan met een goede flash van Seagate.
Dat ziet er uit als een vaag probleem, maar de schijf wordt iig weer herkend, dat is dan wel weer mooi. Hou ons op de hoogte!
Blijkbaar is het nog niet helemaal duidelijk voor iedereen, maar de firmware is bedoeld als fix voor het BSY en LBA=0 probleem, welke respectievelijk de volgende kenmerken hebben:
- de schijf wordt
niet meer herkend door de BIOS, maar spint wel netjes op (zonder rare geluiden)
- de schijf wordt herkend door de BIOS, maar
geeft aan 0GB groot te zijn (wederom ZONDER rare geluiden zoals tikken)
Als je schijf WEL
rare geluiden maakt (continu op/afspinnen, tikken, enz.) heeft een firmware update weinig zin, de schijf is dan kapot (aan het gaan) waarvoor het devies luidt (zoals hierboven al gezegd):
BACKUP!
In tegenstelling tot de BSY en LBA=0 problemen is dit soort problemen (als het goed is) WEL te zien aan de SMART stats van de schijf, kijk daarvoor even naar het 'Health'-tabblad van het programma
HDTune (de gratis versie voldoet).