Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:04

Sorcerer8472

Mens sana?

Shiro schreef op maandag 26 januari 2009 @ 16:15:
Eerst gaf S/N checker aan dat mijn disk geen problemen had, en vandaag van wel. Ik had er in ieder geval nog geen problemen mee ondervonden. Maar ik heb de nieuwe firmware toch maar ff gebrand op een rewriteble CD en de firmware geflash.
Wanneer is 'eerst'? Ze veranderen 'm hopelijk niet dagelijks.

Maar één van mijn 14 schijven blijkt affected te zijn gelukkig. Deze zal ik op termijn vervangen (draait in RAID6 dus geen giga prioriteit). Maar stel dat Seagate ineens besluit dat er nog meer schijven affected zijn... het is iig niet handig als ze die later pas toevoegen...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-07 20:27
inderdaad lekker gaar.

eerst gaf hij aan niet infected nu zijn ineens 2 van de 3 schijven wel infected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweikese
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04-2019
nou... m'n HDD heeft het 3 dagen te vroeg begeven helaas :'(

de bios herkent hem niet meer, maakt geen rare geluiden. Andere kabel etc. heeft geen nut. Ik heb al geprobeerd met die ISO maar dat haalt niks uit (bios ziet de hdd niet)

is er iemand bereid om met mij het board swap trucje te doen?

het gaat om een ST3500320AS (500gb)

omgeving Breda... ik ben wel bereid om een paar meter ervoor te rijden natuurlijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
ik ga ook mijn 2 drives maar flashen voordat ik probleem ga krijgen.

is dit de goede file? MooseDT-SD1A-2D-8-16-32MB.iso

hoe kan je zien welke serial number bij welke drive hoort dus c,d,e ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:47

Shiro

Serenity

Sorcerer8472 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:05:
[...]

Wanneer is 'eerst'? Ze veranderen 'm hopelijk niet dagelijks.

Maar één van mijn 14 schijven blijkt affected te zijn gelukkig. Deze zal ik op termijn vervangen (draait in RAID6 dus geen giga prioriteit). Maar stel dat Seagate ineens besluit dat er nog meer schijven affected zijn... het is iig niet handig als ze die later pas toevoegen...
18-Januari.

Toen controleerde ik met de S/N check, kreeg te zien dat het in orde was. dag daarna was de S/N checker offline. En vandaag weer gekeken nadat ik gehoord had dat Seagate hun zaakjes eindelijk in orde heeft. Kreeg te zien dat het wel affected was. Dus maar ff geflashed.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shiro schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:52:
[...]

18-Januari.

Toen controleerde ik met de S/N check, kreeg te zien dat het in orde was. dag daarna was de S/N checker offline. En vandaag weer gekeken nadat ik gehoord had dat Seagate hun zaakjes eindelijk in orde heeft. Kreeg te zien dat het wel affected was. Dus maar ff geflashed.
Idem hier.

Een paar dagen geleden was de schijf niet affected. Nu heb ik nog eens gecontroleerd en is de schijf wel affected. Ik ga even snel een backup maken van de stand zoals die nu is, en dan ook maar eens flashen.

Hopelijk gaat het flashen hier ook soepel. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2009 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:50

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zie nu dat mijn schijf: Model: ST3500320AS, Serial: 5QM0MWSP, Firmware: SD15
ook affected is via de tooling (eerst dus nog niet!).

Zijn er mensen die zonder enige problemen deze drive hebben geupdate? overigens vreemd dat de schijf problemen zou hebben, omdat hij nu al bijna een jaar probleemloos draait.

Ik wil voor de FW update echter een een backup schijf kopen en eigenlijk een Seagate: pricewatch: Seagate FreeAgent Xtreme ST310005FPD2E3-RK 1TB (ik neem aan dat die externe schijven geen problemen hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 15:36
n00bs schreef op maandag 26 januari 2009 @ 20:03:

Zijn er mensen die zonder enige problemen deze drive hebben geupdate? overigens vreemd dat de schijf problemen zou hebben, omdat hij nu al bijna een jaar probleemloos draait.

Ik wil voor de FW update echter een een backup schijf kopen en eigenlijk een Seagate: pricewatch: Seagate FreeAgent Xtreme ST310005FPD2E3-RK 1TB (ik neem aan dat die externe schijven geen problemen hebben?)
Seriously... Seagate? (Of Maxtor)? Ik begin er iig niet meer aan.

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:49
Ik heb even een vraag NAV een comment bij het niewsbericht, hier wordt gesuggereerd dat het probleem zich alleen voordoet met intel controller. Ik heb zelf 3 van deze disks (2 in raid 0 en 1 als backup, heb belangrijke data dus dubbel) en maak me nu toch een beetje zorgen. Ik heb echter een nforce 680 chipset. IVM raid 0 is updaten een lastig verhaal (zonder mn data te beschadigen). Is deze stelling al bevestigd ergens? Kon het niet op de seagate site vinden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:47

Shiro

Serenity

Als je mijn vorige post met screenshots van Hdtune heb gezien weet je ook wel de antwoord op je vraag :)

Overigens heb ik niet eens een backup gemaakt, gewoon gaan met die banaan. :o

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:09
Waar staat die Ser nr checker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headliner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07-2023
ThaHandy schreef op maandag 26 januari 2009 @ 15:45:
[...]

ga jij eens info lezen welke de problemen hebben en welke niet
Je punt is???

Het is een probleemgeval: zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 20:46
http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207931

en dan kiezen voor optie 3 (serial number check utility).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:09
Thanks beide disks: Drive is affected.

Kan je de FW updaten zonder dat je eerst je disk hoeft te formateren of dat hij word gewist??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 18:05
Samplex schreef op maandag 26 januari 2009 @ 21:44:
[...]

Thanks beide disks: Drive is affected.

Kan je de FW updaten zonder dat je eerst je disk hoeft te formateren of dat hij word gewist??
Er gebeurd niks met je data op de schijf. Maar backup is altijd aan te raden.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Shiro schreef op maandag 26 januari 2009 @ 21:08:
[...]

Als je mijn vorige post met screenshots van Hdtune heb gezien weet je ook wel de antwoord op je vraag :)

Overigens heb ik niet eens een backup gemaakt, gewoon gaan met die banaan. :o
Ik had jouw posting gezien en dat zag er ook goed uit!
Maar zoals gezegd ik heb deze schijf bijna een jaar zonder problemen... ik maak liever eerst een backup voordat ik alles op het spel zet >:)

Anders koop ik wel een F1 1TB voor backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja, niet exact die schijf natuurlijk, de mijne hebben andere serienummers ;)
Verder precies hetzelfde. Update ging prima via de .iso die Seagate beschikbaar heeft gesteld.
Nu hopen dat het inderdaad zin heeft gehad en de schijven er niet problemen bij hebben gekregen.

NB maak wel een backup; leuk, al die cowboys hier die zonder dralen hun schijven flashen, maar als er iets op staat wat je belangrijk acht: stel dat veilig. Nu doet je hd het nog, na het flashen moet je dat maar afwachten. Voor hetzelfde geld heb je een stroomstoring op het verkeerde moment... :|

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2009 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
net 2 schijfen geflashed wat een gedoe zeg.

die seagate check klopt eg van geen kant.

hij zei 2 van de 3 infected ik die 2 gefixed.

denk doe erna nog zo check was die andere ineens ook infected.

die ook maar gefixed was me windows schijf alles werkt gelukkig nog.

[ Voor 72% gewijzigd door jorisw86 op 26-01-2009 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Mja, lijkt erop dat er toch meerdere schijven affected waren. Hoop dat het voor mij bij die ene blijft, dat is nog te overzien...

Over een weekje maar eens de S/N-check doen. Dan kom ik erop terug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
sorcer ik zou ze allemaal flashen just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Laatst online: 22:05
De firmware voor mijn versie (ST3500320NS) staat niet online, maar moet je via mail aanvragen.
Natuurlijk al gedaan een week geleden, maar nog steeds niks.
Dus op internet een beetje zoeken en heb voor mijn ES.2 de SN06 nieuwste firmware gevonden.

Maar wat een gedoe zeg. De CD zegt dat je alle andere drives eerst moet losmaken en dus alleen moet booten met de Seagate aangesloten.
Natuurlijk deed de CD het niet, althans dat dacht ik. Ik moest ook nog even AHCI/RAID uitzetten en dus gewoon de standaard intel controller gebruiken.

Daarna is het een fluitje van een cent. Het flashen zelf duurt maar een seconde of 10, daarna 20 seconden delay en dan Power Cycle. Maar met het hele in- en uitbouwen ben ik wel een uur zoet geweest.

Ik heb er trouwens 4, die alle 4 affected zijn. 3 heb ik er gisteren geflasht, de 4e moet nog omdat die al ingebouwd was. En het is wel nodig, want hij valt regelmatig uit de RAID10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond het al vreemd dat op de site van Seagate om te beginnen staat dat ze niet precies weten hoeveel schijven er affected zijn - maar dat ze wél een serie-nummer checker hebben om vast te stellen of een individuele schijf affected is.

Aangezien Seagate exact weet hoeveel schijven er hun fabrieken verlaten, is dat eerste natuurlijk een vreemde mededeling.

Dit, in combinatie met het groeiende aantal meldingen (mezelf incluis) dat serienummers die in eerste instantie als 'clean' werden aangemerkt, later bij een tweede check toch als affected worden gemeld, doet mij vermoeden dat Seagate die serie-nummer checker constant aanpast, aan de hand van de gegevens die ze binnenkrijgen van gebruikers en data-recovery bedrijven.

Het advies lijkt me dan nu ook om alle schijven die mogelijk problemen hebben, preventief te flashen. Wie weet hoe veel de pool met probleemschijven zich nog uitbreidt? Je kan redelijkerwijs niet elke dag de serienummers van je schijven gaan checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweikese
goed, mijn schijf kan ik niet meer benaderen op een gristelijke manier. Er schijnt een radicale oplossing voor te zijn, hetgeen hier beschreven staat:

http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128807

heeft IEMAND dit al geprobeerd??? ik ben radeloos en tevens bang dat ik mijn schijf helemaal mol als ik dit trucje zelf ga doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sweikese schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 11:21:
heeft IEMAND dit al geprobeerd??? ik ben radeloos en tevens bang dat ik mijn schijf helemaal mol als ik dit trucje zelf ga doen :X
Aangezien Seagate de kosten voor datarecovery op zich zegt te nemen, kan je je afvragen of het wel zinnig is om zelf te gaan rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweikese
het probleem is dat de service van seagate zo belabberd slecht is, dat ik mijn schijf daar bij voorkeur NIET naartoe ga sturen. Er wordt niet gereageerd op emails, chatsessies, whatever. Seagate blundert mij echt teveel en ik ga dan ook definitief van dat belabberde zooitje afstappen.
Het punt is, ik kan hem terugbrengen naar waar ik hem gekocht heb, maar dan gaat ie RMA en ben ik hoe dan ook AL mijn data KWIJT. Plus, als men die harde schijf weer aant werk heeft dan ligt mijn data dus ergens bij iemand... ook daar heb ik niet zo'n trek in, wie weet wat er mee gebeurd.
Ik neem nog liever het risico dat ik de schijf echt mol, dan dat ik mijn data zo de markt op strooi... ik ben niet van de overheid!

[ Voor 10% gewijzigd door sweikese op 27-01-2009 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

sweikese schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 11:21:
goed, mijn schijf kan ik niet meer benaderen op een gristelijke manier. Er schijnt een radicale oplossing voor te zijn, hetgeen hier beschreven staat:

http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128807

offtopic:
spuit 11

Als je dit topic had gelezen was je al een enkeling tegengekomen die deze guide geprobeerd heeft (Spooxdesignz), het MSFN topic zelf staat vol met succesverhalen en natuurlijk ook mensen die problemen ondervinden (zijn veelal opgelost).

Ik ga zelf ook deze guide gebruiken om m'n schijf te herstellen, daarvoor heb ik een Nokia DKU-5 of CA-42 kabel op het oog. Ik hoop binnen enkele dagen te kunnen laten weten of het is gelukt ;)

DeKoning! (hierboven) heeft ook een puntje: als je het niet durft en je hebt de tijd, laat het lekker door Seagate zelf doen!

Ik lees trouwens enkele replies waarin men doet voorkomen alsof de schijven 'zo nu en dan' uitvallen of 'soms' niet herkend worden; voor zover ik weet heeft dat niets met de BSY-bug te maken, die is namelijk gelijk 'fataal' (daar komt de schijf niet zomaar uit). Het lijkt me dat er dan iets mis is met je moederbord/controller of iets anders met de harde schijf wat de nieuwe firmware niet direct zal fixen. Lees dus aub goed wat de symptomen zijn van de bugs die deze firmware fixt! Er kan namelijk meer aan de hand zijn (wat wellicht niet te herstellen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

jorisw86 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 08:52:
sorcer ik zou ze allemaal flashen just in case.
Mja, ik check het toch over een weekje nog eens, aangezien het om 14 stuks gaat en 100% daarvan nog werkt, ook na een test-poweroff en -poweron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:41
Dit is een mailtje die ik van Seagate ontving. Zie ook de zin 'Based on the low risk as determined by an analysis of actual field return data, Seagate believes that the affected drives can be used as is.'

A firmware issue has been identified that affects a small number of
Seagate Barracuda 7200.11 hard drive models which may result in data
becoming inaccessible after a power-off/on operation. The affected
products are Barracuda 7200.11, Barracuda ES.2 SATA, and DiamondMax 22.
Based on the low risk as determined by an analysis of actual field return
data, Seagate believes that the affected drives can be used as is.
However, as part of our commitment to customer satisfaction, Seagate is
offering a free firmware upgrade.

Please follow this link
(http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207931)
to enter the Knowledge Base article(s) detailing the steps to update your
drive.

In the unlikely event your drive is affected and you cannot access your
data, the data still resides on the drive and there is no data loss
associated with this issue. If your drive is no longer accessible, contact
us directly for further assistance at
http://www.seagate.com/www/en-us/about/contact_us/.

NOTE: If you have contacted Seagate Support regarding a separate issue or
about another product, please visit
http://www.seagate.com/www/en-us/about/contact_us/ to submit an email.
Thank you.

Seagate Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweikese
das ook precies wat op hun site staat...

anyway... jeroen, sorry daar heb ik waarschijnlijk overheen gelezen, ken beur'n!

ik heb je toegevoegd op msn :)

[ Voor 10% gewijzigd door sweikese op 27-01-2009 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 12:34:
[...]

Mja, ik check het toch over een weekje nog eens, aangezien het om 14 stuks gaat en 100% daarvan nog werkt, ook na een test-poweroff en -poweron.
jouw keus natuurlijk maar voorkomen beter dan genezen geloof me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jorisw86 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 16:13:
[...]
jouw keus natuurlijk maar voorkomen beter dan genezen geloof me.
Daar heb je op zich gelijk in, maar dat 'voorkomen' kan in dit geval anders uitpakken dan je hoopt. Er zijn ook inmiddels gevallen bekend van mensen die hun drives preventief hebben geflashed en hem met die operatie 'brickten'. Het antwoord van Seagate toen dit gemeld werd, was dat men niet alleen naar de firmware-versie en het land van fabricage moet kijken (Thailand: slecht, China: goed), maar ook naar de *datum* van fabricage.

Met andere woorden: je hebt een drive uit een oudere productielijn geflashed en dat was niet nodig: eigen schuld dat die het nu niet doet.

Met dit tooltje van Seagate kun je aan de hand van de datumcode op de drivesticker de echte manufacture-datum vinden: http://www.megaupload.com/?d=HS5ZEL4O

NB wat precies de datum-grens is, vermeldt Seagate helemaal niet!
De data die nu op msfn en dergelijke wordt verzameld, laat zien dat drives vanaf circa 04-2008 een aanzienlijk grotere uitval hebben dan oudere.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwoe
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-07 10:19
Rudie_V schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:47:
Ik heb een maand of 6 geleden ook tegelijk 2x 1 TB gekocht en heb er eigenlijk geen problemen mee ondervonden(gelukkig). Deze schijven zitten op een ICH9R in een RAID1 set. De serienummers zijn 5QJ10R31 en 5QJ10R33 waarmee je zou denken dat ze of beide wel of beide niet last hebben van deze bug. Maar na een SN check is de 3e mogelijkheid hier op van toepassing, de 5QJ10R31 heeft wel last van deze bug, maar de 5QJ10R33 heeft weer niet last van deze bug. Beide hebben de SD15 firmware.
Ik snap alleen niet echt waarom ze de firmware niet beschikbaar stellen om te downloaden en je contact met hun op moet nemen. Misschien willen ze de extra info hebben om te inventariseren maar dat had ook via een formuliertje op het internet ingevuld kunnen worden... Nu moeten ze alle mailtje persoonlijk gaan beantwoorden wat volgens mij een hoop werk gaat worden en het voor ons dus langer kan gaan duren voordat we eindelijk een oplossing krijgen...
Zit zelf met hetzelfde.
Schijven tegelijkertijd gekocht. Kan toch niet zo zijn dat de ene wel het probleem heeft en de andere niet :?
Bij de ene wordt aangegeven dat ie de bug heeft, maar bij de andere staat dat ik de customer support moet benaderen.
Anyway
Kan ik gewoon op een draaiende raid1 de schijven flashen :?

[ Voor 7% gewijzigd door mwoe op 27-01-2009 16:30 ]

Ryzen 7 5800x || Gigabyte Aorus pro v2 || 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC || Scythe Mugen 5 || Coolermaster MWE Gold 750 v2 || Corsair Obsidian 750D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk! Informatie direct van Seagate! 320 is het magische nummer... :)

Customer update :

Seagate has isolated a potential firmware issue in certain products, including some Barracuda 7200.11 hard drives and related drive families based on their product platform*, manufactured through December 2008. In some circumstances, the data on the hard drives may become inaccessible to the user when the host system is powered on. Retail products potentially affected include the Seagate FreeAgent® Desk and Maxtor OneTouch® 4 storage
solutions.

As part of our commitment to customer satisfaction, we are offering a free firmware upgrade to those with affected products. To determine whether your product is affected, please visit the Seagate Support web site.
http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207931

Support is also available through Seagate's call center: 1-800-SEAGATE (1-800-732-4283)

Customers can expedite assistance by sending an email to Seagate (discsupport@seagate.com). Please include the following disk drive information: model number, serial number and current firmware revision. We will respond, promptly, to your email request with appropriate instructions.

For a list of international telephone numbers to Seagate Support and alternative methods of contact, please access
http://www.seagate.com/www/en-us/about/contact_us/

*There is no safety issue with these products.

Description

An issue exists that may cause some Seagate hard drives to become inoperable immediately after a power-on operation. Once this condition has occurred, the drive cannot be restored to normal operation without intervention from Seagate. Data on the drive will be unaffected and can be
accessed once normal drive operation has been restored. This is caused by a firmware issue coupled with a specific manufacturing test process.

Root Cause

This condition was introduced by a firmware issue that sets the drive event log to an invalid location causing the drive to become inaccessible.

The firmware issue is that the end boundary of the event log circular buffer (320) was set incorrectly. During Event Log initialization, the boundary condition that defines the end of the Event Log is off by one.
During power up, if the Event Log counter is at entry 320, or a multiple of (320 + x*256), and if a particular data pattern (dependent on the type of tester used during the drive manufacturing test process) had been present
in the reserved-area system tracks when the drive's reserved-area file system was created during manufacturing, firmware will increment the Event Log pointer past the end of the event log data structure. This error is detected and results in an "Assert Failure", which causes the drive to hang as a failsafe measure. When the drive enters failsafe further update s to the counter become impossible and the condition will remain through subsequent power cycles. The problem only arises if a power cycle initialization occurs when the Event Log is at 320 or some multiple of 256 thereafter. Once a drive is in this state, there is no path to resolve/recover existing failed drives without Seagate technical intervention.

For a drive to be susceptible to this issue, it must have both the firmware that contains the issue and have been tested through the specific manufacturing process.

Corrective Action

Seagate has implemented a containment action to ensure that all manufacturing test processes write the same "benign" fill pattern. This change is a permanent part of the test process. All drives with a date of
manufacture January 12, 2009 and later are not affected by this issue as they have been through the corrected test process.

Recommendation

Seagate strongly recommends customers proactively update all affected drives to the latest firmware. If you have experienced a problem, or have an affected drive exhibiting this behavior, please contact your appropriate
Seagate representative. If you are unable to access your data due to this issue, Seagate will provide free data recovery services. Seagate will work with you to expedite a remedy to minimize any disruption to you or your business.

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS (FAQ)

Q: What Seagate drives are affected by this "drive hang after power cycle" issue?
A: The following product types may be affected by this problem:
Barracuda 7200.11, Barracuda ES.2 (SATA), DiamondMax 22, FreeAgent Desk, Maxtor OneTouch 4, Pipeline HD, Pipeline HD Pro, SV35.3, and SV35.4. While only some percentage of the drives will be susceptible to this issue, Seagate recommends that all drives in these families be update d to the latest firmware!

Q: What should I do if I think I have a Seagate drive affected by this issue?
A: Since only some drives have this problem, there is a high likelihood your drive is working and will continue to work perfectly. However, Seagate recommends that all drives in the effected families be update d to the latest firmware as soon as possible. Seagate realizes this recommendation may present challenges for some customers, particularly those with large distributed installed bases. Seagate will work with customers to correct this problem, but requests customers take the following initial actions depending on what type of customer they are. For individual end-users, please contact Seagate Technical Support via web, phone or email.

http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207931 or 1-800-SEAGATE (1 800 732-4283), or discsupportnseagate.com. If emailing, please include the following disk drive information: model number, serial number and current firmware revision.

Q. If my drives are always on, could I see this issue?
A. No, this can only occur after a power cycle, however Seagate still recommends that you upgrade your firmware due to unforeseen power events such as power loss.

Q: How will Seagate help me if I lost data on this drive?
A. There is no data loss in this situation. The data still resides on the drive and is inaccessible to the end user. If you are unable to access your data due to this issue, Seagate will provide free data recovery services. Seagate will work with you to expedite a remedy to minimize any disruption to you or your business.

Q. Does this affect all drives manufactured through January 2008?
A. No, this only affects products that were manufactured through a specific test process in combination with a specific firmware issue.

Q. Why has it taken so long for Seagate to find this issue on Barracuda ES.2 and SV35?
A. In typical nearline and surveillance operating environments, drives are not power cycled and so are not as likely to experience this issue.

Q. Does this affect the Barracuda ES.2 SAS drive?
A. No, the SATA and SAS drives have different firmware.

Q. How will my RAID-set be affected?
A. If the error occurs, the drive will drop offline after a power cycle. The RAID will go into the defined host specific recovery actions which will result in the RAID operating in a degraded mode or initiating a rebuild if a hot spare is available. If you are unsure how your host will respond to a drop ped drive and have not yet experienced this issue, avoid unnecessary power cycles and refer to manufacturer or support for the appropriate instructions.

Q. Is there a way to upgrade the firmware to my drives if they are in a large RAID-set, or do I need to take the solution offline?
A. The ability to upgrade firmware in a RAID array is system dependant. Refer to your system manufacturer for upgrade instructions.

Q. How can I tell which Barracuda ES/SV35 drives are affected?
A. 1). Check the "Drive model #" against the list of affected models below or
2) check the PN of the drive against the PN list below or
3) Call Seagate Technology, support services at 1-800-SEAGATE (1 800 732-4283), or discsupport*seagate.com

If it is a SV35 SATA drive and it is affected, new firmware will be available 1/23/09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Eindelijk eens een uitgebreid en diepgaand antwoord mét FAQ. Het duurt ff, maar dan heb je ook wat.

IMHO de meest interessante passage:
While only some percentage of the drives will be susceptible to this issue, Seagate recommends that all drives in these families be update d to the latest firmware!
Dat wordt binnenkort firmware updaten dus, ook al heb ik geen affected disks. Ik hoop dat de schijven aan m'n Areca kunnen blijven hangen voor het flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mooi, die heb ik gelijk even in de TS gezet, kan iedereen hem makkelijk vinden.
Bedankt voor deze zeer nuttige bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist geupdate. Ging goed en zonder problemen. CD erin booten, ESC drukken, dan op A drukken (in mijn geval), en de drive werd geflashed. Weer op een knopje gedrukt, pc ging uit, opnieuw opgestart en voila :)

Het flashen is dus goed gegaan, en tot nu toe merk ik ook niks raars.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Fauna schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:34:
Eindelijk eens een uitgebreid en diepgaand antwoord mét FAQ. Het duurt ff, maar dan heb je ook wat.

[...]

Dat wordt binnenkort firmware updaten dus, ook al heb ik geen affected disks. Ik hoop dat de schijven aan m'n Areca kunnen blijven hangen voor het flashen.
Ik vind het juist erg verwarrend. Eerst zeggen ze nl. dat alleen de affected drives geupdate hoeven te worden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ben er toenstraks achter gekomen dat de HDD (ST3500320AS) in mams d'r pc ook affected is, maar deze geeft geen problemen.

Pc wordt zo'n beetje elke dag aan (en natuurlijk) ook weer uit gezet, soms meerdere malen per dag.

Enigste probleem wat ik tot nu toe heb gezien/gemerkt is dat Windows (XP) vanmiddag nergens meer op reageerde na een tijdje niks te hebben gedaan en alleen Outlook Express gestart was.
De muis kon trouwens nog wel bewogen worden en na een reset niks aan de hand, pc werkt normaal.

Denk niet dat dit met de firmware heeft te maken, of wel?

In het logboek stond overigens niks qua fouten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweikese
dus? ik zou updaten voordat het te laat is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
Help!!!! schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 23:01:
[...]

Ik vind het juist erg verwarrend. Eerst zeggen ze nl. dat alleen de affected drives geupdate hoeven te worden.
Daar was alleen helemaal in het begin sprake van toen je de support afdeling nog moest mailen en die oude S/N check site online stond. Daarna moest alles geupdate worden, wat weer weg werd gehaald. Sinds die tijd was daar geen duidelijkheid over, getuige enkele replies in dit topic.

Nu er zo'n uitgebreid antwoord vanuit Seagate staat vertrouw ik erop dat deze informatie nu wel juist is. Nu de firmware revisies onder controle zijn moet je er ook vanuit gaan dat als je de juiste firmware flasht, dat je er niet slechter op wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 23:37:
Denk niet dat dit met de firmware heeft te maken, of wel?
Nee, niks.

Maar als je een SD15 schijf hebt, en zéker als hij door Seagate als 'affected' wordt aangemerkt: liever eerder dan later flashen! Je hebt nu elke keer met afsluiten de kans dat je met een verkeerd bitje komt te zitten en dan wordt de schijf vervolgens niet meer wakker.

Ik heb trouwens wat getest, en je kunt prima al je schijven aangesloten laten; de flashtool pakt wel alle schijven van exact het zelfde type in één keer, dus let daar op, maar geen andere Seagate types/formaten/versies en zeker geen andere merken. Voor een systeem met een 500, 750 en 1000 disk moet je dus drie keer flashen en powercyclen, voor een systeem met drie 750 schijven van hetzelfde type (er zijn er 2 of 3) maar één keer.

Maar ik ben Seagate niet, dus ik meld dit alleen als ervaring niet als advies...

NB haal de .iso(s) om te flashen alsjeblieft van de Seagate site! De eerste versies doen nog steeds de ronden op Rapidshare en andere sites, maar deze 'bricken' de 500GB disks.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2009 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Fauna schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:34:

[...]

ik heb de 2 schijven die bij affected waren, een voor uit mijn server gehaald, en aan mijn shuttle gehangen met alleen de dvd en de hd aangesloten.
heb niet geprobeerd de boot cd te starten in de server met de areca kaart

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:11

Format-C

Tracing Rays

Ik heb eergisteren 2 500GB schijven met foute FW teruggestuurd. 1 defecte, en een andere nog niet defect. (Wilde niet flashen) Ik had ook een 1TB drive, die heb ik wel kunnen flashen.

Maar goed, er zijn nu al 2 nieuwe 500GB disks onderweg.

Qua garantieafhandeling zijn ze echt ongekend snel. :) Ik heb al eens eerder een 250 gig schijf defect gehad, ook daarvoor had ik binnen een paar dagen een nieuwe. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Format-C op 28-01-2009 12:26 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 12-08 22:37
Begrijp ik het goed als de firmware van de drive niet in dit lijstje voorkomt dat je dan ook niets hoeft up te daten?

Ik heb 3 oudere 1TB drives (SD01, SD01, SD04) en 1 nieuwe (AD14). Lijkt erop dat alleen nieuwere drives er dus last van hebben....?

Gek genoeg is de drive die bij mij de lul is een Segate Certified Repaired HDD :P (AD14)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweikese
RappieRappie schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:24:
Ik heb eergisteren 2 500GB schijven met foute FW teruggestuurd. 1 defecte, en een andere nog niet defect. (Wilde niet flashen) Ik had ook een 1TB drive, die heb ik wel kunnen flashen.

Maar goed, er zijn nu al 2 nieuwe 500GB disks onderweg.

Qua garantieafhandeling zijn ze echt ongekend snel. :) Ik heb al eens eerder een 250 gig schijf defect gehad, ook daarvoor had ik binnen een paar dagen een nieuwe. :)
je kunt dus fluiten naar je data? of begrijp ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

De ene schijf was stuk, en daar stond onbelangrijke data op, de andere schijf was nog goed, en die data had ik al overgezet alvorens te flashen (poging te flashen) / op te sturen. :)

Edit; de mogelijkheid een schijf terug te krijgen MET de data is er wel volgens mij, maar ik hoef alleen 2 nieuwe. :) Normaal gesproken krijg je andere schijven dan je eigen schijven terug. Zonder data. Allen maken ze nu uitzonderingen door data te redden als dat nodig is volgens mij.

[ Voor 50% gewijzigd door Format-C op 28-01-2009 14:30 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 10:49:
[...]

Nee, niks.

Maar als je een SD15 schijf hebt, en zéker als hij door Seagate als 'affected' wordt aangemerkt: liever eerder dan later flashen! Je hebt nu elke keer met afsluiten de kans dat je met een verkeerd bitje komt te zitten en dan wordt de schijf vervolgens niet meer wakker.
Ok.

Vanmiddag dan maar eens doen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 19:35
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 16:24:
Daar heb je op zich gelijk in, maar dat 'voorkomen' kan in dit geval anders uitpakken dan je hoopt. Er zijn ook inmiddels gevallen bekend van mensen die hun drives preventief hebben geflashed en hem met die operatie 'brickten'.
Zijn daar nog weer nieuwe gevallen van bekend? Heb het probleem alleen gehad met de foute firmware die online heeft gestaan en die binnen een dag weer was verwijderd. De ISO waar ook de cache formaten in de naam van het bestand staan werkt prima afaik. :) Die heb ik er zelf nu ook in zitten (ST3500320AS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:48
Vandaag een nieuwe 1,5TB binnen gekregen nadat ik er 1 terug heb gestuurd. Deze is inmiddels al geflashed met de nieuwe firmware en werkt perfect. Dus misschien is eindelijk de veilige lading aangekomen en komen er vanaf nu geen slechte meer bij.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
MrFl0ppY schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 15:06:
Vandaag een nieuwe 1,5TB binnen gekregen nadat ik er 1 terug heb gestuurd. Deze is inmiddels al geflashed met de nieuwe firmware en werkt perfect. Dus misschien is eindelijk de veilige lading aangekomen en komen er vanaf nu geen slechte meer bij.
Dit zou de SD1B firmware moeten zijn, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Ik heb een nieuwe 1,5 TB Seagate besteld en vandaag binnen gekregen. Hij valt volgens de check niet in het rijtje van affected drives. Date Code is 09254, dus die schijf is van januari dit jaar. Week 25 vanaf 1 juli 2008.. dus dat is nog wel december 2008. (23 december 2008 om precies te zijn)

Firmware: CC1H

[ Voor 27% gewijzigd door Xof op 28-01-2009 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 12-08 22:37
Ik heb mijn disken ook allemaal naar de nieuwe firmware geupdate. Disken kwamen alle 4 uit een NAS. Geen problemen gelukkig.

Helaas... kan dit blijkbaar niet anders dan in DOS. Ik heb thuis geen computer meer met een bios en dat soort dingen. Zou toch zeggen dat we in 2009 een keer van die onzin af zijn?

Ik heb nu mijn NAS met disken etc naar werk meegenomen daar een computer afgestoft en het daar maar mee gedaan.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ten99
  • Laatst online: 14-07 15:31
Xof schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 19:19:
Ik heb een nieuwe 1,5 TB Seagate besteld en vandaag binnen gekregen. Hij valt volgens de check niet in het rijtje van affected drives. Date Code is 09254, dus die schijf is van januari dit jaar. Week 25 vanaf 1 juli 2008.. dus dat is nog wel december 2008. (23 december 2008 om precies te zijn)

Firmware: CC1H
Volgens de instructies op de site hoef je firmware beginnende met CC ook niet te flashen:

http://seagate.custkb.com....jsp?DocId=207957&Hilite=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweikese
joepie de poepie! *doet vreugdesprongetje

mijn dooie drive werkt weer :) ik heb een CA-42/DKU-5 kabel gebruikt, ging prima! Direct de nieuwe firmware erop gezet en hij gaat weer als vanouds.

geweldig!! ik = blij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
Fauna schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 15:17:
[...]

Mijn 1.5TB Had CC1H firmware toen ik hem had gekocht. Deze werkt tot nu toe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

sweikese schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 21:21:

mijn dooie drive werkt weer :) ik heb een CA-42/DKU-5 kabel gebruikt, ging prima! Direct de nieuwe firmware erop gezet en hij gaat weer als vanouds.

Goed om te horen :) Ik ga morgen aan de slag, als m'n CA-42 kabel dan bezorgd wordt althans. Heb jij je kabel ervoor gedemonteerd of heb je de bestaande connectors gebruikt (uiteraard verlengd met de RX/TX en evt. GND draadjes)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

ten99 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 20:27:
[...]

Volgens de instructies op de site hoef je firmware beginnende met CC ook niet te flashen:

http://seagate.custkb.com....jsp?DocId=207957&Hilite=
Thanks voor die link.. er staat zelfs het volgende bij:
* Note: If your drive has CC or LC firmware, your drive is not affected and no further action is required. Attempting to flash the firmware of a drive with CC or LC firmware will result in rendering your drive inoperable.
Dus met een CC of LC firmware moet je dus ook niet voor de zekerheid de nieuwe firmware erop gaan zetten, want dan gaat het mis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweikese
jeroen__online schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 22:48:
[...]

Goed om te horen :) Ik ga morgen aan de slag, als m'n CA-42 kabel dan bezorgd wordt althans. Heb jij je kabel ervoor gedemonteerd of heb je de bestaande connectors gebruikt (uiteraard verlengd met de RX/TX en evt. GND draadjes)?
ik heb hem doorgeknipt, de connector is te fijn om iets op te solderen/klikken/prutsen

de rode is de +5v, de zwarte is ground (deze 2 draden heb je niet nodig, dus niet strippen!)
je hebt dus de andere 2 draden nodig. Je kunt pinnetjes van bijvoorebeeld een kabeltje van cd-speler->geluidskaart gebruiken (daar heb je er vast nog 10 van liggen.. :+ ) als connector aan je HD. De pinnetjes kun je uit het stekkertje drukken en dan aan de 2 draden van de CA-42 knopen (eraan vast knopen is voldoende)

50% kans dat je ze correct monteert op de HD, krijg je garbage op je telnet client te zien dan moet je ze even omdraaien :> dit geeft geen schade... ik had ze toevallig direct goed

ik heb het schroefje trouwens met een imbus sleuteltje los gekregen, gelukkig zonder hem dol te draaien... dus het is het proberen waard

papiertje eronder proppen en dan kan het rammelen beginnen

spannend was het wel, terwijl je HD draait eraan sleutelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.joey
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-06-2024
sweikese schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 21:21:

Heb ook direct een kabel besteld. Wacht met spanning de resultaten van jeroen af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:48
Fauna schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 15:17:
[...]

Nee het is CC1H, das een andere firmware reeks. Mijn andere schijf heeft firmware versie SD1A, deze heb ik zelf geflashed. Voor de 1,5TB stond deze al langer op internet en bij Seagate op de website. Die doet het bij mij uitstekend.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lullebakman
  • Laatst online: 11-08 15:06
Kheb ook een Seagate 7200.11 ST3500320AS. Nu heb ik die S/N-check uitgevoerd en mijn schijf is NOT Affected.
Deze schijf zit al in mijn pc sinds juli vorig jaar. Nooit data verlies gehad. Een week geleden met HD Tune de Error Scan gedaan (Niet de Quick Scan, maar de lange) en geen enkel rood vakje.
Zou ik mijn schijf flashen?
Natuurlijk heb ik wel een backup van mijn belangrijke gegevens (is niet mijn primaire schijf), maar al mijn games (120GB) zijn op deze schijf geïnstalleerd. Ze allemaal opnieuw installeren zou wel lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Influxx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-05 16:26
Ik heb 2 maal de ST3500320AS draaien en beiden zouden affected zijn. Ik heb net een flash gedaan maar de boot-CD herkent maar 1 schijf. Nu is ook maar 1 schijf geflashed (weliswaar de belangrijkste) maar ik krijg de 2e schijf niet geflashed.

Seatools vindt in XP wel allebei de schijven, bij de boot-CD niet terwijl de BIOS wel aangeeft dat er 2 in zitten.
Ik heb de geflashde schijf losgekoppeld, dus alleen met de niet-geflashde schijf opgestart en dan vindt de boot-CD geen schijven....

Leuk.......

Beide schijven draaien in IDE-mode (NTFS enabled).....Iemand ideeën hoe mijn andere HDD te flashen?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grauw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 13:51
Nou, ik heb ook zo’n kapotte 500GB Seagate, deze doet het niet meer sinds afgelopen zondag, helaas het nieuws dat de week daarvoor over dit probleem naar buiten is gekomen gemist. Ik heb vanmiddag gebeld met de supportlijn van Seagate.

De kerel aan de telefoon zei dat hij de Seagate data recovery services-afdeling (die dit blijkbaar afhandelt) mij zal laten contacteren.

Maar vervolgens zegt hij dat ik een OEM drive heb (dat klopt, staat inderdaad op de drive), en dat het daarom kan zijn dat de data recovery afdeling mij niet wil helpen. Met de smoes dat ‘de OEM’ er custom firmware in gedaan kan hebben ofzo. Ik heb die drive echter gewoon gekocht (bij Electronica Gigant), waar overigens niks bij stond over OEM, dus dat lijkt me een sterk verhaal.

Bovendien, sinds wanneer heb je op OEM-versies geen garantie of recht op reparatie dankzij een productiefout? Het is precies het probleem dat beschreven staat (wordt niet meer door BIOS herkend, werkte plotseling niet meer na een power-up). Dus het verbaast me zeer om zoiets te vernemen. En ik ga hem echt niet naar Electronica Gigant opsturen, die sturen mij gewoon een nieuwe en naar mijn deels ongebackupte data die ik toch graag terug heb kan ik dan wel fluiten.

Mijn vader heeft ook twee van die Seagate schijven (bij dezelfde webwinkel gekocht, in dezelfde maand), ook daar is er één onlangs stuk van gegaan (de ander heeft hij succesvol kunnen flashen). ’t is toch niet normaal dat zulke nieuwe schijven het drie en vijf maanden na aankoop plotseling niet meer doen.

Nou, het zal me benieuwen wat die data recovery-afdeling zegt.

Desnoods kan ik de printplaat-verwisseltruuk proberen of zo’n RS232-ding in elkaar knutselen, maar eerlijk gezegd voel ik me daar helemaal niet comfortabel mee en moet de fabrikant als ze een ondeugdelijk product leveren dat gewoon oplossen!

Een ding is zeker, een Seagate koop ik zeker niet meer. Heb nu twee 1TB Hitachi’s in mijn computer gestopt (in raid-1 opstelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Grauw schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 17:58:
Maar vervolgens zegt hij dat ik een OEM drive heb (dat klopt, staat inderdaad op de drive), en dat het daarom kan zijn dat de data recovery afdeling mij niet wil helpen. Met de smoes dat ‘de OEM’ er custom firmware in gedaan kan hebben ofzo. Ik heb die drive echter gewoon gekocht (bij Electronica Gigant), waar overigens niks bij stond over OEM, dus dat lijkt me een sterk verhaal.
Dat is vaag, want de alle nieuwe disks (7200.11) die ik in handen heb gehad waren OEM disks, maar heb er al zat via RMA direct naar Seagate teruggestuurd. Vroger kreeg je nooit een disk met OEMlabel, nu wel.

Op zich niet erg, maar als ze er dan ook nog moeilijk om gaan doen is het weer een reden om Seagate te laten voor wat het is imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
Hmm. Ik heb 'n maxtor STM3500320AS. Deze staat wel op de lijst als 'affected', maar er is nog geen nieuwe firmware beschikbaar.

Ik heb wel dat na 'n paar power-cycles de disk het weer 'n tijdje doet, maar soms ook (tijdens gebruik) weer uitvalt.

Is dit het firmware issue? Of is deze schijf gewoon stuk? Ik heb dit nl. al 'ns eerder gehad met een STM3500320AS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
@ MrFl0ppY:
Ok, dan leveren ze nu compleet nieuwe revisies idd. Als je nu de firmware downloadt van de Seagate site is dat SD1B (voor de 1,5TB schijven althans).

@lullebakman:
Je zou je geen zorgen hoeven maken met schijven die not affected zijn. Seagate raadt echter de laatste firmware aan.

@Influxx:
Al geprobeerd de geflashte schijf te ontkoppelen? Er wordt sowieso aangeraden om alleen de schijf die je wilt flashen aangesloten te hebben.

@Ariejan:
Kun je de SMART-waarden uitlezen en eventueel een badsector test doen? Dan weet je snel meer. Jouw symptomen lijken echter niet te stroken met de firmware problemen. Anders zou de schijf ook niet weer opnieuw tot leven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

sweikese schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 08:38:
[...]

ik heb hem doorgeknipt, de connector is te fijn om iets op te solderen/klikken/prutsen

de rode is de +5v, de zwarte is ground (deze 2 draden heb je niet nodig, dus niet strippen!)
je hebt dus de andere 2 draden nodig. Je kunt pinnetjes van bijvoorebeeld een kabeltje van cd-speler->geluidskaart gebruiken (daar heb je er vast nog 10 van liggen.. :+ ) als connector aan je HD. De pinnetjes kun je uit het stekkertje drukken en dan aan de 2 draden van de CA-42 knopen (eraan vast knopen is voldoende)

50% kans dat je ze correct monteert op de HD, krijg je garbage op je telnet client te zien dan moet je ze even omdraaien :> dit geeft geen schade... ik had ze toevallig direct goed

ik heb het schroefje trouwens met een imbus sleuteltje los gekregen, gelukkig zonder hem dol te draaien... dus het is het proberen waard

papiertje eronder proppen en dan kan het rammelen beginnen

spannend was het wel, terwijl je HD draait eraan sleutelen :X
toon volledige bericht
Helaas, de CA-42 kabel die ik had besteld was iets gecompliceerder :P Zes draadjes zonder duidelijke omschrijving welke kleur wat is, dus nadat ik 'm kapot had geknipt heb ik eerst alles weer aan elkaar zitten solderen :')
Ik ging eerst uit van de standaard pinout en kreeg een enkele keer 'garbage' maar vaak NIETS op m'n terminal, maar uiteindelijk bracht dit plaatje mijn oplossing. Kabeltjes omgesoldeerd naar pin 6 en 7 (op de originele connector, ph34r my 1337 s0ld3r1ng sk1llz!!`1) et voila: daarna was het zo gepiept. Even gecheckt of alles goed herkend werd en daarna de nieuwe firmware geflasht, nu weer helemaal up & running :)

Als iemand in de buurt van Rotterdam nog een geschikte kabel zoekt, ik heb 'm over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 19:14:
[...]
Op zich niet erg, maar als ze er dan ook nog moeilijk om gaan doen is het weer een reden om Seagate te laten voor wat het is imho.
Allemachtig zeg, ik word er echt kots- en kotsmisselijk van. Het is bijna voorspelbaar, want zo gaat het zo vaak: eerst van alles beloven en dan later op vervelende details je aanbod weer intrekken. Seagate moet niet OH-en, want een OEM-schijf bevat echt geen speciale firmware. Seagate hou toch op zeg.

Dit kunnen ze niet maken. Als ze zo doorgaan is mijn vertrouwen binnenkort echt totaal weg. Het is bovendien waarschijnlijk onrechtmatig (lees: het mag niet).

TROUWENS
Op mijn mails met verzoek om de SN06-software is nog steeds niet gereageerd. Ik schreef slechts 2 mails want ik wil ze niet overbelasten - een kwestie van fatsoen. Maar fatsoen aan de andere kant bestaat blijkbaar niet :(
Dus maar voor de zoveelste keer op de site van Seagate gekeken. En het is niet te geloven, maar toen ik vroeger op "vraag de SN06-software op" klikte, kreeg ik een mail-adres. Maar nu verschijnt er doodleuk een zeer algemene pagina met allerlei zaken zoals garantie, hulp bij installatie, enz enz -- dus je wordt nu totaal niet serieus meer genomen.

Vraag aan MrFl0ppY: je hebt op internet een SN06 firmware gevonden. Kun je zeggen in welke richting ik het moet zoeken?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb net een firmware update gedaan en heb nu firmware SD1A op mijn 500GB 32MB cache versie. Jammer dat het serienummer dan nog steeds zegt dat de drive affected is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Seagate trekt sowieso op asociale manier alle support van OEM disks af. Ik heb hier 2 servers met 15K5 cheetah disks. De een met OEM disks, de ander met retail disks. Beide hetzelfde probleem: drive timeouts waardoor ze uit het RAID array worden gegooid. Ik vanmiddag een support chat met een seagate medewerker opstarten om te vragen waarom dit gebeurt en of dit misschien een bekend probleem was. 3 zinnen mogen tikken en toen: "This is an OEM drive", vervolgens kreeg ik een popup met survey of de chat naar wens was... :|

Als we het hier nu over goedkope desktopschijfjes hadden was het nog iets, maar dit gaat om serverschijven die bijna net zo duur zijn als SSDs... Als je dan een support chat opent en 1 van de 10 schijven pakt die net OEM is word je gewoon afgepoeierd en heb je geen recht van spreken bij Seagate. Sowieso klopt het niet dat OEM disks in het retailcircuit terechtkomen, en dan nog, als ik met deze disks bij de verkoper aanklop, krijgt hij net zo goed te horen dat het om OEM disks gaat zonder enig weerwoord.

Wat dat betreft zijn ze bij 3Ware toch behulpzamer, die vragen je gewoon om de informatie die ze nodig hebben en gaan dan uitzoeken of het aan de disks of aan de controller ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

_JGC_: ik heb idd ook een OEM-schijf ertussen (zat tussen de retailschijven die ik bij Azerty heb gekocht). Ook bij de serialcheck: "This is an OEM disk - Contact OEM". Die schijven kun je toch wel gewoon RMA'en?

En verder over jouw error: met serverschijven op die manier eruit gooien? Je zou denken dat dat een poging tot error recovery is die mislukt, en met raid-schijven zou dat sowieso niet moeten voorkomen.

Maar dan nog, beter dan de Adaptec 5405 die ik ergens in gebruik heb en die gewoon bleef vasthangen toen zo'n schijf dat deed... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:19
Seagate heeft MX1A firmware uitgebracht die voor de maxtor varianten is bedoeld
http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207969

[ Voor 4% gewijzigd door encryped op 31-01-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 12:06:
_JGC_: ik heb idd ook een OEM-schijf ertussen (zat tussen de retailschijven die ik bij Azerty heb gekocht). Ook bij de serialcheck: "This is an OEM disk - Contact OEM". Die schijven kun je toch wel gewoon RMA'en?
Ik heb ze tot nu toe gewoon geRMA'ed en ook vervangers teruggekregen. Ik ga uit van de serialcheck op de Seagatesite waar ik de garantie check. Als ik een echte OEMdisk pak dan krijg ik daar immers ook te zien dat het een OEM is, iets dat ik niet krijg als ik dat met disks uit de winkel doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grauw
jeroen__online schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 19:12:
[...]

Helaas, de CA-42 kabel die ik had besteld was iets gecompliceerder :P Zes draadjes zonder duidelijke omschrijving welke kleur wat is, dus nadat ik 'm kapot had geknipt heb ik eerst alles weer aan elkaar zitten solderen :')
Maar je kan toch ook gewoon doormeten aan welke pinnetjes welke draadjes verbonden zitten? :) Geeft niks hoor, ik heb ook eerst de hele connector open te lopen prutsen met een stanleymes en gevaar voor eigen leven voordat ik daaraan dacht ;p.

Anyway, mijn CA-42 kabel van eBay heeft 5 draadjes, oranje blauw wit zwart en groen (een merkloze kabel IL40083821 ‘made in China’), deze zitten aan de volgende pinnetjes vast (volgens je plaatje):

pin 3 (ACI) - oranje
pin 4 (3.3v) - groen
pin 6 (RX) - wit
pin 7 (TX) - blauw
pin 8 (GND) - zwart

Nou maar proberen, want op Seagate hoef ik volgens mij niet te rekenen (ze hebben nog steeds geen contact met mij opgenomen). Bovendien, als dit lukt scheelt dat weer gedoe en tijd ivm opsturen e.d., en hoef ik mijn data ook niet uit handen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toevallig ook zo'n 500 Gig Seagate schijf in mn comp hangen, maar ik zit nu een beetje te twijfelen.
Volgens Seagate is het modelnummer (ST3500320AS) wel aanwezig op de lijst met potentieel gevaar dreiging, maar volgens mijn Serial Number niet!
Had het eerst al even aangekeken, want wie weet is deze versie ook net zo brak als de vorige...
(Het betreft de SD15 FW)
Tips anyone? Ik zit nu zelf te denken om hem te flashen...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Heeft iemand al iets gehoord van zijn/haar leverancier zoals Dell, HP, IBM enz.. die servers geleverd hebben met zulke disken ? Alleen op de Dell site heb ik onder anouncements een melding binnen gehad maar ik vind het vreemd dat er geen enkele pro-actieve akties zijn ondernomen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.joey
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-06-2024
Heb mijn schijf weer aan de praat gekregen door het via de hyperterminal te doen met een CA-42 datakabel.

Kreeg tijdens de powerdown commando 'Z', de volgende output:

LED:000000CC FAddr:0025BF67
LED:000000CC FAddr:0025BF67

Hij ging niet down. Dit kwam doordat ik een 'z' had ingetypt ipv een 'Z'. Het zijn twee verschillende commando's en gelukkig was de 'z' niet destructief. Dus letop het is case sensitive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grauw
Nou, om nog even terug te reageren: mijn disk doet het inmiddels weer, gelukkig. Eerst lukte het niet, de drivers voor de kabel installeerden wel onder Windows Vista en gaven ook wel feedback in een terminal-programma, maar ik kreeg alleen troep in beeld en kreeg geen communicatie gaande. Gezien het commentaar eerder in deze draad vermoedde ik dat de drivers toch niet werkten onder Vista (iets wat de verkoper op eBay niet vermeldde); gelukkig had ik nog een Windows XP-CD en een lege partitie en inderdaad kon ik onder Windows XP de harde schijf-terminal meteen probleemloos benaderen.

Verder gewoon de instructies op het msfn-forum opgevolgd, let op dat je precies doet wat er staat, en ook dat hoofdletters en kleine letters verschil maken. Bovenste schroefjes wat losgemaakt (maar niet helemaal eruit), papiertje tussen de motoraansluiting, etc. Ging vlekkeloos.

Nog een tip voor het verbinden van zo’n datakabel met die kleine pinnetjes op de harde schijf: knip wat stukjes draad af van een oude kabel, die kan je er dan gewoon omheen schuiven. Dat werkte prima!

Ga morgen ook nog even de harde schijf van mijn vader herstellen, maar als daarna iemand in de buurt van Utrecht nog zo’n kabel nodig heeft, je kan hem voor een paar euro van mij overkopen :), mijn email adres kun je vinden op www.grauw.nl.

EDIT: Hij is inmiddels reeds vergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
encryped schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 13:21:
Seagate heeft MX1A firmware uitgebracht die voor de maxtor varianten is bedoeld
http://seagate.custkb.com...e/search.jsp?DocId=207969
Works like a charm ;-) Heb m'n 4 disks (raid 0+1) een-voor-een geflashed door er slechts eentje aan de stroom te hangen.

Net m'n 'foute' disk gerebuild en alles loopt weer als 'n zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluefan
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik heb een ST3500320AS met SD15 firmware die door de seagate check vanaf het begin als AFFECTED is aangemerkt. Dus ik heb de flash tool van seagate gedownload (redelijk recent, nadat die een tijd verdwenen was), maar ik krijg een foutmelding zodra ik optie A (mijn schijf) selecteer:

Invalid Opcode at 000B 0000 0046 0000 .....

waarna nog een hoop nullen komen. Daarna gebeurt er niets meer. M'n schijf is van de brakke serie, maar de firmware update will niet. Ik gebruik een A7N8X-E mobo met de onboard Sil 3112 SATA raid controller. Ik heb geen instellingen in de raidcontroller gemaakt en heb er een enkele schijf aan hangen. Elke tip is welkom.

SD15 bug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bluefan schreef op zondag 01 februari 2009 @ 20:13:
Ik gebruik een A7N8X-E mobo met de onboard Sil 3112 SATA raid controller. Ik heb geen instellingen in de raidcontroller gemaakt en heb er een enkele schijf aan hangen. Elke tip is welkom.
Je kan wat rommelen met de bios instellingen (ide modus, acpi etc) of een andere sata poort proberen, maar het lijkt er op dat sommige moederborden problemen geven. Soms lijkt het 'gewoon' nodig om een andere pc te gebruiken, dan gaat het opeens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Influxx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-05 16:26
Fauna schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 10:05:

@Influxx:
Al geprobeerd de geflashte schijf te ontkoppelen? Er wordt sowieso aangeraden om alleen de schijf die je wilt flashen aangesloten te hebben.
Heb ik ook geprobeerd, BIOS detecteert de schijf maar de Boot-CD geeft aan dat ik er 0 in heb zitten. Ik heb geen zin om met de sata poorten en ACPI te gaan klooien.

Zou ik hem willen flashen dan moet ik hem denk ik op gaan sturen. Draait ie in de soep....dan moet ik hem ook opsturen....aangezien er alleen maar wat games op staan en een backup van wat documenten laat ik em er nu maar lekker in zitten en hoop op het beste.

Ik heb er trouwens ook nog een irritante hoge piep inzitten dus voor mij nooit meer Seagate!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweikese
jeroen__online schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 19:12:
[...]

Ik ging eerst uit van de standaard pinout en kreeg een enkele keer 'garbage' maar vaak NIETS op m'n terminal, maar uiteindelijk bracht dit plaatje mijn oplossing. Kabeltjes omgesoldeerd naar pin 6 en 7 (op de originele connector, ph34r my 1337 s0ld3r1ng sk1llz!!`1) et voila: daarna was het zo gepiept. Even gecheckt of alles goed herkend werd en daarna de nieuwe firmware geflasht, nu weer helemaal up & running :)

Als iemand in de buurt van Rotterdam nog een geschikte kabel zoekt, ik heb 'm over ;)
nice :')

dat bevestigt dan wel mijn vermoeden dat ik een DKU-5 had (dat stond tussen haakjes achter CA-42 :+ )

de CA-42 is opvolger van DKU-5 en heeft dus waarschijnlijk meer mogelijkheden... oplichterij dus, maar voor mijn geval was het wel makkelijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik heb net 2 "nieuwe" Seagate 7200.11 500GB drives binnen gekregen. Ik had ze RMA gestuurd naar Seagate omdat er 1 stuk was, en de ander ook SD15 FW had.

Wat schetst mijn verbazing? Er zit gewoon SD15 firmware op. Althans dat staat op het label van de drives.

Ik zal ze zo eens aan de PC hangen om te kijken of dit ook daadwerkelijk zo is.

Als het zo is zou dit wel héél dom zijn. :X

Edit; wat een stumpers zeg!!!! 7(8)7 7(8)7 Op mijn refurbished drives zit OOK SD15... :')

Heb ze inmiddels kunnen flashen naar SD1A, dat wel, maar oh oh oh, wat een sukkels!!!!! Echt ongehoord dom.

Niet te geloven... :N

Iemand die geen verstand van computers heeft zou zo weer een drive met data vernaggelen. En diegene zou nóóit weer een Seagate schijf kopen denk ik.

Ik denk dat ik dat zelf ook maar niet weer doe. In het vervolg maar WD.

[ Voor 49% gewijzigd door Format-C op 02-02-2009 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Hmm. Ik heb hier ook een ST3500320AS met SD15 fw. Nu wil ik preventief de firmware updaten. Daarvoor moet ik neem ik aan bij deze link zijn. Nu werkt de link van stap 3 niet ... Dat is zeker de plek waar normaal gesproken de firmware update gedownload kan worden?

Edit: Excuses.. heb het gevonden: http://seagate.custkb.com....jsp?DocId=207951&Hilite=

[ Voor 14% gewijzigd door Tutti-frutti op 03-02-2009 20:32 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Laatst online: 04-08 19:28
Ariejan schreef op zondag 01 februari 2009 @ 13:22:
[...]

Works like a charm ;-) Heb m'n 4 disks (raid 0+1) een-voor-een geflashed door er slechts eentje aan de stroom te hangen.

Net m'n 'foute' disk gerebuild en alles loopt weer als 'n zonnetje.
Hier ook, ik heb een Raid0 systeempje met 2 500 schijven. Nooit problemen gehad maar 1 schijf was affected, heb beide toen maar geflashed. Mijn Raid0 array werkt nog prima, geen data verloren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hornet76
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 14:59
Heb net de firmware SN06 binnengehaald om op mijn ST31000340NS (ES.2) schijven te zetten, maar wat schetst mijn verbazing. Op de website staan part numbers:
9CA158-301, 302, 303, 501, 502, 503.

In de firmware update utility staan op het scherm voordat je met het flashen begint part numbers:
9CA158-301, 302, 304, 501, 502, 503.

Heb net gebeld met de techsupport bij Seagate, maar het was niet aan hun verstand te brengen dat hier iets niet helemaal goed gaat. Ofwel typefoutje, ofwel grandioze fout op de website. Voorlopig wacht ik nog maar even met de update. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door het oog van de naald gekropen. Bijna was ik alles kwijt geweest :( :( en had ik alles opnieuw mogen installeren en van de backups halen. >:)

Moederbord: asus P5E3 deluxe. Met Intel raid-chip aan boord.
Schijven: 4 maal Seagate ST31000340NS. Laat ik ze 0, 1, 2 en 3 noemen, net als in mijn aantekeningen van dit hele proces.
Schijven 0 en 1 staan in Stripe en waren volgens de website niet affected. Schijven 2 en 3 ook in stripe en wel affected. 2/3 bevatten alleen data.

Eindelijk ontving ik (na de eerste totaal nutteloze mail, zie eerder) een mail waar ik wat aan had. Niet in antwoord op wat de site me zelf nota bene had gevraagd ("mail ons aub want uw schijf is affected!") maar omdat de web-pagina gewijzigd was en ik daar een check op gezet had (rechtsboven).

Cd branden, allemaal eenvoudig. In de bios de settings in een profiel gesaved. Leek een overbodige handeling, want ik zou niets veranderen aan de aansluitingen naar het mb enz. Maar het bleek later mijn redding.

Eerst de affected schijven geflashed. De intel raid-structuur kon blijven staan want de CD ontdekte de schijven dwars door die raid-chip heen. Het flashen geheel volgens instructies, steeds 1 schijf aangesloten en de andere 3 losgetrokken, powercycle enz enz. Steeds vóór het flashen de S van scan, om te kijken of ik de juiste schijf had.

Booten vanaf schijven 0/1: prima. Schijf 2/3 is prima bereikbaar. Tweede keer booten: No System Disk. Zeer raadselachtig want tussendoor niets maar dan ook niets gedaan. Niets helpt. Ook in de bios-bootlijst is de schijf verdwenen.

De Seagate-CD geeft nu met de Scan aan: schijven 0 en 1 hebben de firmware SN04. Leuk, want de website gaf eerst niet aan dat deze affected waren. Kennelijk zijn ze het wel. Misschien moeten ze nu ook verplicht geflashed worden. Hopelijk is daarna de pc weer bruikbaar.

Ik verdenk ook de raid. Die is mogelijk in de war geraakt. Misschien door de methode waarop ze de schijven 0 en 1, plus 2 en 3 detecteren? (ik heb steeds dezelfde aansluitingen op het mb gebruikt dus het zou vreemd zijn).

In de BIOS het profiel teruggezet. Dit heeft vroeger al eens gezorgd voor een herstel van een raid-config-probleem. En ja: het booten werkt weer. :)

Vervolgens 0 en 1 uiteraard meteen geflashed, en nu staat alles op firmware SN06.

Door het oog van de naald. :o

Motto: schrijf elke stap op, brand de CD geheel volgens instructies, doe exact wat er op de CD staat, controleer elke stap, verander niets in de hardware (anders was het herstel van de raidconfig mogelijk wel geslaagd maar had hij de schijven niet gezien...), zet je config ergens weg waar je hem kunt terughalen, neem de tijd. En hou een backup achter de hand, zeker in geval van een raid (ook al wijzig je er helemaal niets aan, verder).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2009 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
RappieRappie schreef op maandag 02 februari 2009 @ 11:18:
Ik heb net 2 "nieuwe" Seagate 7200.11 500GB drives binnen gekregen. Ik had ze RMA gestuurd naar Seagate omdat er 1 stuk was, en de ander ook SD15 FW had.

Wat schetst mijn verbazing? Er zit gewoon SD15 firmware op. Althans dat staat op het label van de drives.
Meen je dat serieus? Ik verwacht mijn drives gisteren terug (:+) maar ze zullen zo wel komen. Zou het wel ernstig vinden als ook daar de SD15 firmware opstaat. Want dan is het voor mij helemaal exit Seagate. Nu had ik 3 drives die sowieso faalde op de drive selftest, de 4e heb ik maar gewoon meegestuurd, maar dat heeft dus weinig nut gehad als ik jouw verhaal zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Terw_Dan schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 14:14:
[...]

Meen je dat serieus? Ik verwacht mijn drives gisteren terug (:+) maar ze zullen zo wel komen.
Ja. Ik denk dat jij ook gewoon weer drives krijgt met SD15. Of ze moeten het binnen nu en 3 dagen geleden hebben gefixt, en alle refurbished drives geflashed hebben naar SD1A, maar ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Yalk: klinkt in jouw geval alsof die RAID gewoon niet lekker ging, geen Seagate-probleem.

Overigens, SD15 op zich is niet het probleem, maar een bepaalde lichting schijven heeft "foute SD15-software" op de schijf staan ofzo. Iig heb ik maar 1 affected disk (volgens Seagate) maar draait 100% nog gewoon netjes zoals het hoort. Geen problemen dus! :)

Wel laatst een ander probleem gehad met een Barracuda (geen ES2): in een raid-config hing die de (Adaptec) raidcontroller op :X :X Vervangen door een WD RE3, die doet het tenminste helemaal fatsoenlijk zoals ik ook verwacht. Misschien dan toch maar WD vanaf nu..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Ik heb net een doosje met 4 disks gekregen, allemaal SD15 firmwares :X

Wat een stelletje hou je het wel netjes... zijn het toch ook :(

Nouja, deze disks zullen het fysiek wel doen hoop ik, dat was van de geRMAde dingen niet echt meer te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik zou toch die SD1A er ff opzetten. Is maar 20 minuten werk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Mijn 1.5tb zou not effected zijn maar heb m uiteindelijk toch maar geflashed naar de nieuwste versie.. :P

Dat flashen is op zich gewoon makkelijk te doen. Heb ook geen ingewikkelde raid enzo.

offtopic:
ps: @Rappie, Crysis met 280GTX Super OC in SLI is toch wel prettig. :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
RappieRappie schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 16:04:
Ik zou toch die SD1A er ff opzetten. Is maar 20 minuten werk. :)
Dat ga ik ook doen, zeker nu ze toch leeg zijn. Is het 20 minuten per disk, of voor 4 in totaal?

Maar het valt me een beetje tegen dat Seagate de nieuwe disks niet gelijk met nieuwe firmware uitlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Terw_Dan schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 16:52:
[...]

Dat ga ik ook doen, zeker nu ze toch leeg zijn. Is het 20 minuten per disk, of voor 4 in totaal?

Maar het valt me een beetje tegen dat Seagate de nieuwe disks niet gelijk met nieuwe firmware uitlevert.
20 min totaal. ISO naar CD-RW branden. programma runnen en klaar is kees. Flashen duurt per schijf mss 10 sec of korter. Wel even goed kijken naar de handleiding.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 15:56:
Yalk: klinkt in jouw geval alsof die RAID gewoon niet lekker ging, geen Seagate-probleem.
[...]
Ja, klopt. Zo bedoelde ik het ook: dat je erg moet oppassen. Want ook al laat je alle, maar dan ook alle instellingen en aansluitingen intact, dan nog kan er wat misgaan.

Het is ook een waarschuwing dat je niet meteen moet denken dat de Seagate-schijf niet meer bereikbaar is o.i.d.

En ook dit: ik las een post hier, dat iemand ineens ontdekte dat er ineens meer schijven dan eerst affected zouden zijn. Daar leek het in mijn geval óók op. Wat dus waarschijnlijk niet het geval was. Waarschijnlijk (want de firmware van die niet-affected schijven was wel degelijk pre-NS06).

Het flashen op zichzelf ging vlekkeloos en de procedure (meldingen op scherm en zo) zag er zeer betrouwbaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Help!!!! schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 16:56:
[...]

20 min totaal. ISO naar CD-RW branden. programma runnen en klaar is kees. Flashen duurt per schijf mss 10 sec of korter. Wel even goed kijken naar de handleiding.
Precies.

Gewoon opstarten, als je in het programma zit op F8 drukken, en dan zie je een menuutje en kan je wat dingen kiezen.

Zo kun je ook nog even uitlezen of het daadwerkelijk SD15 firmware is. Zo ja, dan gewoon de optie kiezen read bios file to disk oid, en binnen 20 seconden gaat je PC uit en je schijf is geflashed. Daarna even rebooten, en progje weer opstarten, en even weer de firmware versie uitlezen. dan moet het goed zijn.

Kind kan de was doen. :)

Tja, ALS het misgaat, wat ik overigens niet verwacht (zelfs míj is het gelukt, en ik heb de gewoonte veel pech te hebben :P ) kan je de betreffende schijf nog een x terugsturen, en er een briefje bijdoen dat je een schijf met SD1A fw wil.

Edit; Ik neem vanavond nog even contact op met Seagate over deze gang van zaken. Het terugkrijgen van schijven met foute fw that is. Dat slaat nergens op natuurlijk.

Ik neem iig geen Seagate meer. Alhoewel elk bedrijf wel eens een fout maakt natuurlijk. Het zijn ook maar mensen. Ik heb de nieuwe schijven iig verkocht, en mijn Spinpoint F1 750 gig ook, en heb 2 150 gig Velociraptors teruggekocht. Ik heb nu nog 1 TB schijf van Seagate. En 3 schijven van WD. :Y)

Hopelijk heb ik meer geluk met WD. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Format-C op 04-02-2009 17:23 . Reden: /me edit teveel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 06:22

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

RappieRappie schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 17:16:
[...]

Edit; Ik neem vanavond nog even contact op met Seagate over deze gang van zaken. Het terugkrijgen van schijven met foute fw that is. Dat slaat nergens op natuurlijk.
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar.
Heb drie maanden een 500gb 7200.11 met sd15 firmware in gebruik, maar de seagate serial checker geeft aan dat mijn drive geen issues heeft.
Ik heb hem dan ook niet geflashed en zie dat het flashen bij sommigen ook niet probleemloos gaat.
Niet alle sd15's hebben issues heb ik begrepen, dus het kan toch zijn dat je een set "goede" sd15 schijven hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lullebakman
  • Laatst online: 11-08 15:06
Jules|IA schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 12:37:
[...]

Hier ben ik wel nieuwsgierig naar.
Heb drie maanden een 500gb 7200.11 met sd15 firmware in gebruik, maar de seagate serial checker geeft aan dat mijn drive geen issues heeft.
Ik heb hem dan ook niet geflashed en zie dat het flashen bij sommigen ook niet probleemloos gaat.
Niet alle sd15's hebben issues heb ik begrepen, dus het kan toch zijn dat je een set "goede" sd15 schijven hebt?
Ik heb mijn 500GB 7200.11 met SD15 al sinds juli vorig jaar. Volgens de SN-checker is de schijf ook niet affected. Ik zie niet direct een reden om de schijf te flashen aangezien ze nog perfect werkt. Het probleem had zich al veel eerder moeten voordoen. Met HD Tune een uitgebreide Error Scan gedaan en alle sectoren waren prima in orde.
Natuurlijk is het wel aan te raden een backup te hebben. (Maar dat hoef ik niet tegen een tweaker te zeggen ;) )
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Let op:
In de TS staan een FAQ die van Seagate afkomstig is (met dank aan DeKoning!)

Als je GEEN problemen hebt met een disk hoef je dat niet te vermelden. Dit topic is voor problemen aangaande 7200.11 disks met firmware issues. Er zijn genoeg 7200.11 disks die prima werken, maar die hoeven we niet allemaal te zien in het topic, want het is nu duidelijk waar het probleem ligt.
Mocht je nu geen problemen meer hebben gehad nadat je ze hebt weten op te lossen is dat natuurlijk altijd welkom.