Gaaf ding, hoe trigger je de buitenste flitsers?J3roen schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 18:37:
Creatief met hotshoe flitsersU ziet:
Er komt behoorlijk wat licht uit; hopelijk voldoende om buiten te kunnen gebruiken om daglicht te kunnen onderbelichten. Ik meet F8 / iso 100 op +- 1 meter afstand.
- Westcott Apollo Softbox (28"/70cm)
- 1x SB-24
- 2x SB-26.
- 1x Skyport
- 1x DIY metalen beugel voor de montage.
[afbeelding]
(klik voor groter)
thanks, de buitenste flitsers zijn optical slave. (standaard in de SB-26 ingebouwd).Erasmo schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 13:10:
[...]
Gaaf ding, hoe trigger je de buitenste flitsers?
Andere optie zou zijn doorlussen met standaard X-Sync, werkt ook prima
Ik heb de knoop na een 'shoot' doorgehakt: ik stap over op andere triggers....
Volgende week verwacht ik Elinchrom Skyports te mogen ontvangen via FotoSG.
Grootste frustratie: ben je lekker aan het knippen, heb je de pose om vast te leggen...
weigert NET een flitser te ontsteken......
voor de 3 strobes, gaat de SB800 dan maar in SU-4 mode (optisch), en de 2 SB600's maar via
de trigger ontstoken worden.
Volgende week verwacht ik Elinchrom Skyports te mogen ontvangen via FotoSG.
Grootste frustratie: ben je lekker aan het knippen, heb je de pose om vast te leggen...
weigert NET een flitser te ontsteken......
voor de 3 strobes, gaat de SB800 dan maar in SU-4 mode (optisch), en de 2 SB600's maar via
de trigger ontstoken worden.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Is het nog niet binnen of zijn jullie vergeten om de film te maken ?GerardHenninger schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 14:36:
Heb net voor 250 euro aan strobist spul gekocht... min of meer voor "jullie". Als het binnen is maak ik een review (of ik nodig Nik uit voor een video)
Zijn er hier meer mensen die gebruik (gaan) maken van gemodificeerde Metz 45CT-1 flitsers?
Zelf heb ik een paar weken geleden 4 van deze flitsers gekocht. Binnenkort ga ik ze met behulp van deze handleiding ombouwen tot full-manual flitsers: www.stokware.nl/metzmod45ct1.pdf. Door het ombouwen krijg je instellingen van full tot 1/64 met stappen van factor 2, dat zouden toch voldoende powerlevels moeten zijn?
Ik wil dit vervolgens gaan triggeren met behulp van een DX Blazeo trigger en een aantal optische triggers. Zou dit goed bruikbaar zijn als strobist-setup, of vergeet ik iets cruciaals nu?
Zelf heb ik een paar weken geleden 4 van deze flitsers gekocht. Binnenkort ga ik ze met behulp van deze handleiding ombouwen tot full-manual flitsers: www.stokware.nl/metzmod45ct1.pdf. Door het ombouwen krijg je instellingen van full tot 1/64 met stappen van factor 2, dat zouden toch voldoende powerlevels moeten zijn?
Ik wil dit vervolgens gaan triggeren met behulp van een DX Blazeo trigger en een aantal optische triggers. Zou dit goed bruikbaar zijn als strobist-setup, of vergeet ik iets cruciaals nu?
Ik heb er hier een liggen, het is een van mijn favoriete flitsers alleen hij is te groot voor mijn statievenJP12 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 15:30:
Zijn er hier meer mensen die gebruik (gaan) maken van gemodificeerde Metz 45CT-1 flitsers?
Nou, dat was dus een minder idee. Vandaag de YN ontvangen (eerder dan verwacht) en meteen batterijen ingestopt, precies zoals staat aangegeven op de binnenkant. Flits aangezet, laden, alvast de power knoppen getest door 'm naar 1/1 te duwen... allemaal lampjes aan, leuk!Acolyte57 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:19:
Heb net bij Gadget Infinity zo'n Yong Nuo flitser besteld, na het verhaaltje op Strobist en Flickr. Was de zoektocht naar een betaalbare SB gewoon zat en dit klonk eigenlijk als een lekker makkelijk apparaat als manual strobist flits voor 48 euro inc verzendkosten.
...
Heej, er vallen lampjes uit.
Heej, alle lampjes zijn uit.
Uh, nu is de hele flits uit.
En ik ruik een brandgeur.
Kut.
Nou, zo maar een mailtje sturen naar Gadget Infinity dat ze 'm terug mogen hebben en ik m'n geld weer wil
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Vandaag de order van Elinchrom Skyport ontvangen: 1 zender, 2 ontvangers.
Luxe opbergtas erbij (ook bij een extra ontvanger eenzelfde etui).
Laat nu in 1 tas mijn hele gear van Elinchrom kunnen, en in de overgebleven etui
de 12 AA-cellen
Ook gelijk het bereik getest:
de Cactus V2s haalde hier maar iets van krap 20 meter,
de Skyports heb ik tot 100 meter (ca.) getest, en nog steeds geen mis-fires! Maar de rest
staat op mn site besproken.
Luxe opbergtas erbij (ook bij een extra ontvanger eenzelfde etui).
Laat nu in 1 tas mijn hele gear van Elinchrom kunnen, en in de overgebleven etui
de 12 AA-cellen
Ook gelijk het bereik getest:
de Cactus V2s haalde hier maar iets van krap 20 meter,
de Skyports heb ik tot 100 meter (ca.) getest, en nog steeds geen mis-fires! Maar de rest
staat op mn site besproken.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Naar aanleiding van de startpost heb ik op eBay een DP-8 trigger en twee bijbehorende receivers gekocht en gisteren ontvangen. Hoewel ik het kocht voor mijn twee Qihe DGS150 strobes kan ik iig bevestigen dat ze werken met mijn Speedlite 430EX. In combinatie met de strobes heb ik het echter minder getroffen. Het resultaat van een korte test vanochtend: Aan elke strobe een eigen receiver gehangen. Eén strobe werkt prima en de bij de tweede leek het alsof ik een kanon heb afgeschoten: toen ik deze strobe triggerde kwam er een flinke knal en rook uit de strobe. Het rookte nog lang na, lang genoeg dat ik besloot de stobe van de statief te halen en mee naar m'n werk te nemen. Had geen zin om vanavond als dakloze de week door te komen
Nu denk ik dat het ongelukkige toeval is en dat het niet komt door de DP-8/Strobe combi. Toch vraag ik mij af wat voor een soort puls vanuit de pc-port wordt afgegeven. Is dit een stroomstoot of een soort kortsluiting? Ik kan natuurlijk de receiver op de nog werkende strobe uitproberen, maar als het toch mis gaat ben ik verder van huis. Garantie heb ik waarschijnlijk niet meer: de Qihe set is gekocht begin maart vorig jaar

Nu denk ik dat het ongelukkige toeval is en dat het niet komt door de DP-8/Strobe combi. Toch vraag ik mij af wat voor een soort puls vanuit de pc-port wordt afgegeven. Is dit een stroomstoot of een soort kortsluiting? Ik kan natuurlijk de receiver op de nog werkende strobe uitproberen, maar als het toch mis gaat ben ik verder van huis. Garantie heb ik waarschijnlijk niet meer: de Qihe set is gekocht begin maart vorig jaar
Keken ze je niet raar aan toen je op het werk met een rokende strobe onder de arm binnen kwam lopen?
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Nee, maar er onstond wel een drang naar een sigaretje bij m'n collega's
De zekering is nog heel. Zit me af te vragen of ik het ding nog eens zal aansluiten (met alle risico's van dien) en of het de moeite is om 'm te laten repareren. Een nieuwe unit kost toch weer 140 euries (ff gecheckt bij Ritzz).
De zekering is nog heel. Zit me af te vragen of ik het ding nog eens zal aansluiten (met alle risico's van dien) en of het de moeite is om 'm te laten repareren. Een nieuwe unit kost toch weer 140 euries (ff gecheckt bij Ritzz).
M'n DIY filterhouder van een $3,- Omnibounce gemaakt. Heb 'm nog niet getest, moet 'm nog een beetje afwerken, maar het ziet er bruikbaar uit.

Ik hoefde trouwens niks te verknippen aan m'n filter, past precies en sluit alles mooi af.

Ik hoefde trouwens niks te verknippen aan m'n filter, past precies en sluit alles mooi af.
geweldige mod, thnx voor de tipmcdronkz schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 02:32:
M'n DIY filterhouder van een $3,- Omnibounce gemaakt. Heb 'm nog niet getest, moet 'm nog een beetje afwerken, maar het ziet er bruikbaar uit.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Mooi staalte DIY-werk, is dat met de filters uit de OP?mcdronkz schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 02:32:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
www.flashgels.co.ukErasmo schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:16:
[...]
Mooi staalte DIY-werk, is dat met de filters uit de OP?
Mooi
Ik ben trouwens voor een projectje op zoek naar triggers voor de camera die door een hard geluid geactiveerd worden, weet iemand waar die verkrijgbaar zijn?
Duurt het niet lang voordat je die gel erin geschoven hebt? En een gepruts? Doe het zelf met velcro klittenband zoals omschreven op strobist.com en dat is echt super makkelijk.mcdronkz schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 02:32:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Nee hoor. Toegegeven, met klitteband zal het ongetwijfeld makkelijker gaan maar als jij nette zaagsnedes maakt schuif je 'm erin en piel je 'm effe door de andere kant omdat je overal makkelijk bij kan.Joepv schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:58:
[...]
Duurt het niet lang voordat je die gel erin geschoven hebt? En een gepruts? Doe het zelf met velcro klittenband zoals omschreven op strobist.com en dat is echt super makkelijk.
Daarnaast, op één dag maak je vaak toch maar van één filter gebruik, en dan schuif je 'm er gewoon op of af terwijl je het filter erin laat zitten.
Als je aan de lopende band van filter gaat verwisselen is klitteband makkelijker maar zoals gezegd, ik heb geen trek in plooien enzo.
Bedankt voor de tip, mijn zoektoch naar betaalbare SB's ook even onderbroken en een Sigma gescored.pieter_ale schreef op maandag 02 maart 2009 @ 11:47:
@ Erasmo
Ik ben zelf ook sinds kort strobist gear aan het aanschaffen.
Zelf heb ik een Sigma 430 Super erbij gekocht.
Is een flitser met display achterop, dus niet de "ST" versie.
Deze geeft ongeveer 1 stop minder licht als mijn Nikon SB-25.
Deze heb ik voor een prikkie gekocht en ik ben goed te spreken over deze flister,
er zit zelfs een optische slave functie in!
Als het mee zit heb ik hm dinsdag binnen.
Jammer dat Fotosg niet alles op voorraad heeft anders had ik daar nu nog wat losse onderdelen besteld (stands, plu's, softboxen, etc.).
Maar even een mailtje naar ze sturen om te vragen wat de verwachte levertijd is.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Verwijderd
Het is hier de laatste tijd HEEEEL stil, terug even wat leven inblazen, had ik in portretten topic iets gelezen over tangverlichting, en toen ik eerder deze dag mijn 2e SB-600 binnenkreeg, heb ik ineens het maar eens heel vluchtig uitgeprobeerd.

Dus de D90 op een statief voor mij, afstandsbediening in de hand, en langs elke kant een SB-600
Is maar heel vluchtig gedaan, maar hier kan ik leuke dingen mee.
Nog wel een vraagje: kan ik 1 SB-600 nu op m'n camera zetten, en de andere laten afgaan remote zonder externe triggers maar gewoon met het Nikon CLS? Mij lijkt het van niet??

Dus de D90 op een statief voor mij, afstandsbediening in de hand, en langs elke kant een SB-600
Is maar heel vluchtig gedaan, maar hier kan ik leuke dingen mee.
Nog wel een vraagje: kan ik 1 SB-600 nu op m'n camera zetten, en de andere laten afgaan remote zonder externe triggers maar gewoon met het Nikon CLS? Mij lijkt het van niet??
Wat moet ik me voorstellen als prijs voor zo'n Sigma? Seriously, ik weet echt niet hoe jullie goedkoop aan SB's komen.Gutteguttegut schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 22:56:
Bedankt voor de tip, mijn zoektoch naar betaalbare SB's ook even onderbroken en een Sigma gescored.
Als het mee zit heb ik hm dinsdag binnen.
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Ik heb voor mijn EF-430 Super 36 euro inclusief verzenden betaald.Acolyte57 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:09:
[...]Wat moet ik me voorstellen als prijs voor zo'n Sigma? Seriously, ik weet echt niet hoe jullie goedkoop aan SB's komen.
Hij was nog helemaal compleet (tasje, handleiding, wideangle difuser).
pieter_ale was nog goedkoper uit
Nee dat kan niet.. Een SB-600 kan alleen getriggerd worden, niet zelf triggeren. Daar ben je een SB-800/SB-900/SU-800 voor nodig. Óf je gebruikt de interne flitser van je camera. De D70/D70s/D80/D90/D200/D300/D700 kunen namelijk met hun interne flitser triggeren.Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 21:46:
[ Voor 31% gewijzigd door ThunderNet op 10-04-2009 01:53 ]
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Right, marktplaats here I comeGutteguttegut schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 01:33:
Ik heb voor mijn EF-430 Super 36 euro inclusief verzenden betaald.
Hij was nog helemaal compleet (tasje, handleiding, wideangle difuser).
pieter_ale was nog goedkoper uit
Succes (nu staan er 0 op
Let wel op dat als je hm ook op je camera wilt gaan gebruiken dat je de juiste koopt:
http://www.testreports.co...mfrsearch.asp?MainMfr=102
Ik heb dus een Nikon versie
(maar gebruik hm toch nooit op mn camera)
Verwijderd
Dat dacht ik wel. Op zich niet onoverkomelijk. Maar toch een beetje lastig aangezien ik dan 2 statieven nodig heb als ik het goed wil doen. Ik vind het wel al leuk om binnen zo te experimenten met de 2 flitsers.ThunderNet schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 01:52:
[...]
Nee dat kan niet.. Een SB-600 kan alleen getriggerd worden, niet zelf triggeren. Daar ben je een SB-800/SB-900/SU-800 voor nodig. Óf je gebruikt de interne flitser van je camera. De D70/D70s/D80/D90/D200/D300/D700 kunen namelijk met hun interne flitser triggeren.
Dit is geen V&A. Melden dat je hem op V&A zet/gezegt hebt is ook overbodig.
[ Voor 89% gewijzigd door ThunderNet op 10-04-2009 13:52 ]
Leuk om te lezen dat mensen ook echt gebruik maken van je tips 
Ik had mijn eerste idd als mazzelkoopje gehaald voor 15 euro
.
Mijn tweede heb ik gekocht voor een 40 euro excl. verzendskosten. Vind ik een betere
prijs/prestatie verhouding als een SB.
Kan ze nu samen optisch laten triggeren met de SB25, heel handig, aangezien ik maar 2 ontvangers heb.
Nu nog tijd vinden om er mee te spelen
Ik had mijn eerste idd als mazzelkoopje gehaald voor 15 euro
Mijn tweede heb ik gekocht voor een 40 euro excl. verzendskosten. Vind ik een betere
prijs/prestatie verhouding als een SB.
Kan ze nu samen optisch laten triggeren met de SB25, heel handig, aangezien ik maar 2 ontvangers heb.
Nu nog tijd vinden om er mee te spelen
Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio
Weet iemand of de Sigma camera's dezelfde hotshoe hebben als Canon/Nikon/etc? Zie er een staan die uitdrukkelijk vermeld dat ie voor Sigma's is en ik kan niet echt goed de hotshoe zien. Welke camera ie bedoelt voor is maakt mij toch niks uit, zolang ie maar op de CTR-301 past
ST is niet zo uitgebreid en minimaal handmatig in te stellen en als strobist wil je juist die handmatige instellingen hebben (negeren dus).M a r c o schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:18:
wat is eigenlijk het verschil tussen de Sigma 430 ST en 430 Super dan?
(naast het display)
Alle types hebben standaard altijd het midden en zij contact, dat is het enige wat je nodig hebt om remote te triggeren via je CTR-301.Acolyte57 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:29:
[...]![]()
Weet iemand of de Sigma camera's dezelfde hotshoe hebben als Canon/Nikon/etc? Zie er een staan die uitdrukkelijk vermeld dat ie voor Sigma's is en ik kan niet echt goed de hotshoe zien. Welke camera ie bedoelt voor is maakt mij toch niks uit, zolang ie maar op de CTR-301 past
Maar een Sigma versie zal verder niet werken met TTL op een Canon bv (op de camera zelf).
[ Voor 3% gewijzigd door Gutteguttegut op 10-04-2009 15:30 ]
Ging er meer om of de vorm van de hotshoe afwijkend was, zoals bij de Sony's enzoGutteguttegut schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 15:30:
Alle types hebben standaard altijd het midden en zij contact, dat is het enige wat je nodig hebt om remote te triggeren via je CTR-301.
Maar een Sigma versie zal verder niet werken met TTL op een Canon bv (op de camera zelf).
Thanks voor de uitleg. Zag namelijk een Sigma EF 430 ST voor canon op marktplaats staan.Gutteguttegut schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 15:30:
[...]
ST is niet zo uitgebreid en minimaal handmatig in te stellen en als strobist wil je juist die handmatige instellingen hebben (negeren dus).
vraagprijs € 15
Ik begin me nu ook af te vragen of mijn Sigma 430 Super EO versie echt op mijn canon zal werken met TTL.
Zou top zijn. De SB gebruik ik nu ook wel eens op mijn cam, kan alleen maar handmatig ingesteld worden.
Over de hotshoe's welke gebruikt worden:
"Canon, Nikon, Olympus, and Pentax use the standard ISO hot shoe with various proprietary electronic connections. Since 1988, Minolta has used a proprietary "Maxxum" connector as pictured, and Sony digital SLR cameras are based on Minolta designs and use the same connector."
Bron
Zou top zijn. De SB gebruik ik nu ook wel eens op mijn cam, kan alleen maar handmatig ingesteld worden.
Over de hotshoe's welke gebruikt worden:
"Canon, Nikon, Olympus, and Pentax use the standard ISO hot shoe with various proprietary electronic connections. Since 1988, Minolta has used a proprietary "Maxxum" connector as pictured, and Sony digital SLR cameras are based on Minolta designs and use the same connector."
Bron
Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio
Nou, ben binnenkort de eigenaar van een Sigma EF 500 DG Super. Even gegoogled wat daar de Strobist instructies voor zijn, kwam dit handige linkje tegen:
http://flashzebra.com/tips/supersigmamanualmode/index.shtml
Volgens de reviews qua sterkte vergelijkbaar met de Canon 550, dus leuk dat ik iets harder kan knallen dan met de Canon 430 (m'n huidige flits). Ook ingebouwde optisch, maar ik stop 'm toch gewoon op de flash triggers dus het zal eens sporadisch voorkomen dat dat nodig is.
Volgens de reviews qua sterkte vergelijkbaar met de Canon 550, dus leuk dat ik iets harder kan knallen dan met de Canon 430 (m'n huidige flits). Ook ingebouwde optisch, maar ik stop 'm toch gewoon op de flash triggers dus het zal eens sporadisch voorkomen dat dat nodig is.
Verwijderd
Zoals beloofd een kleine update.Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:43:
De kogel is eindelijk door de kerk.![]()
Volgende bestellingen zijn net de deur uit:
1 x Linkstar Flitsset LF-300A (set)
• 2x Flitskop LF-300A (300ws)
• 2x Reflector ø 18cm (55°)
• 2x Statief 250cm geveerd
• 1x Softbox 60x90cm
• 1x Paraplu ø 100cm
1 x Linkstar Studio Flitser LF-300A
Modifiers:
1 x Linkstar Softbox Octabox 140cm
2 x Linkstar Softbox 030x120cm Stripe
1x Linkstar LF/FS Softflood ø 56cm Reflector
1 x Linkstar LF/FS Snoot incl. honingraad
1 x Linkstar LF/FS Kleppenset incl. kleurenfilters en Grid
Accesoires:
1 x Manfrotto Studio Boom Combi (420NSB)
1 x Falcon Eyes Muur/Plafon B-3W Ophangsysteem 3 rollen
Achtergrondrollen:
2.75m Zwart / Wit / Grijs
Gekozen voor een relatief goedkope flitset met boel accesoires zodat ik lekker kan experimenteren.![]()
300ws lijkt genoeg voor bij mij thuis, met de mogelijkheid om lekker ver terug te schroeven.
3 Dezelfde flitskoppen zadat ik ze goed op elkaar kan afstemmen.
(L-803S lightmeter van marktplaats is al binnen)
Als alles binnen is zal ik hier mijn ervaringen posten en t.z.t. natuurlijk foto's.
Het is allemaal niet helemaal vlekkeloos verlopen.
Bij één van de flitsers was het instellicht niet regelbaar, dit is heel netjes opgelost door FotoSG en ik heb nu een nieuwe flitskop. Ook zat er bij één van de striplights een verkeerde front diffuser, ik wacht nog op een nieuwe.
Ondertussen alles opgehangen, in elkaar gezet en uitgetest.
Ben echt blij dat ik heb gekozen voor een grote hoeveelheid modifiers.
De mogelijkheden zijn eindeloos.
Dit is de setup zoals ik die nu heb in mijn woonkamer.

Eerste indrukken:
300ws is precies goed voor in mijn kamer. Licht met de 140cm octa is regelbaar tussen F2.8 en F11, door te spelen met de afstand tussen de softbox en het model is het regelbaar tussen F2.0 en F22 !
Zeker bruikbaar voor de meeste situaties. De kwaliteit van de softbox die bij de set zat is goed, maar rot in elkaar te zetten. De octa en stiplights zijn met een ander mechanisme en heel makkelijk op te zetten. De beauty dish is ook geweldig, erg mooi licht. Een voobeeld hiervan staat op m'n site.
Al met al ben ik erg tevreden. Het blijft een hobby, en dat moet het ook blijven. Waren het niet dat het een beetje uit de hand is gelopen...

Meer foto's
Ik heb veel gehad aan dit topic, vooral omdat ik en met strobist en nu ook met studio apparatuur bezig ben.
Mocht iemand wat willen weten over de gebruikte apparatuur dan kun je deze vraag altijd stellen in dit topic.
Ik blijf jullie in de gaten houden...
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2009 12:49 . Reden: added setup ]
Leuk dat je zo aan het "groeien" bent! Binnenkort deel #2 van de workshop?Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:23:
Ondertussen alles opgehangen, in elkaar gezet en uitgetest.
Ben echt blij dat ik heb gekozen voor een grote hoeveelheid modifiers.
De mogelijkheden zijn eindeloos.
Heb ook weer wat gekocht (voor dit topic
Ik wilde eens vergelijken hoe zo'n ding zich verhoud tot een Falcon Eyes / Elinchrom studio ringflitser.
De eerste ervaringen/resultaten zijn in dit topic te vinden.
Wordt vervolgd.....
zo 1 wilde ik eerst kopen voor mijn SB600, echter toen werd hij hier toch afgeraden vanwege de focuslicht niet werkt..GerardHenninger schreef op maandag 13 april 2009 @ 14:26:
Heb ook weer wat gekocht (voor dit topic) : Een Rayflash.
Ik wilde eens vergelijken hoe zo'n ding zich verhoud tot een Falcon Eyes / Elinchrom studio ringflitser.
..
* ReseTTim heeft zijn 100 leds + plexi binnen om zijn eigen ring flitser te gaan freubelen
[edit]
heb hier toch al een post, dan kan dit er ook nog wel ffies bij..
* ReseTTim heeft nu ook PT04 remote triggers
vandaag nog bijgekomen..

Manfrotto 028B
gehad van een vriend
toch ffies een mooie statief met een nieuw waarde van 229,- euro
[ Voor 39% gewijzigd door ReseTTim op 14-04-2009 23:50 ]
Hij is binnen! Maar strangely enough hoef ik die niet op de wireless non-TTL slave mode te zetten (die werkt ook voor geen meter) zoals in die link staat, maar kan ie gewoon op de standaard M stand. Zou het komen doordat deze bedoeld is voor een Sigma camera ipv een Nikon of Canon?Acolyte57 schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 18:48:
Nou, ben binnenkort de eigenaar van een Sigma EF 500 DG Super. Even gegoogled wat daar de Strobist instructies voor zijn, kwam dit handige linkje tegen:
Nou ja, ik vind het prima. Tweede flits in da house!
Pff mannen, zit zo te twijfelen tussen de aanschaf van een 430ex II of een 580ex II, prijsverschil valt nu mee tegenwoordig... Met het oog op de strobo toekomst lijkt het me beter denk ik de 580 te nemen? Of kom ik met de 430 ook prima weg? Zeker omdat ik hem voorlopig op de camera ga gebruiken?
Ik hoop dat iemand me een wijs advies kan geven
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
Verwijderd
430 is op zich prima (want als slave te gebruiken). Als je wil gaan strobisten kan je altijd nog een 580 erbij kopenDonnie schreef op woensdag 15 april 2009 @ 14:23:
Pff mannen, zit zo te twijfelen tussen de aanschaf van een 430ex II of een 580ex II, prijsverschil valt nu mee tegenwoordig... Met het oog op de strobo toekomst lijkt het me beter denk ik de 580 te nemen? Of kom ik met de 430 ook prima weg? Zeker omdat ik hem voorlopig op de camera ga gebruiken?
@oeloe:
Heb je toevallig nog de lichtopbrengst gemeten? Verder ben ik wel benieuwd naar je sync tijd. Ik kan niet sneller dan 1/160 in combinatie met skyports.
Heb je toevallig nog de lichtopbrengst gemeten? Verder ben ik wel benieuwd naar je sync tijd. Ik kan niet sneller dan 1/160 in combinatie met skyports.
Verwijderd
Kort vraagje ik heb pas een Lastolite F200 set gekocht en heb ook een SB-800 met manfrotto statief en paraplu swivel. (Wat jij wilt, dodge)
Nu wil ik een remote trigger kopen, zoals de nieuwe Cactus V4 of deze
De bedoeling is, om dit te gebruiken in combinatie met de studioflitsers en mijn SB-800 om zo een extra lichtbron te krijgen.
Kan dit en zoja moet ik dan ook andere kabels erbij kopen om de receiver aan te sluiten op de 6.25 Sync?
Laatste vraag als de ene Lastolite lamp flitst dan gaat de andere in slave ook af. Kan ik dan het beste twee revievers kopen i.p.v. drie?
Alvast bedankt.
Nu wil ik een remote trigger kopen, zoals de nieuwe Cactus V4 of deze
De bedoeling is, om dit te gebruiken in combinatie met de studioflitsers en mijn SB-800 om zo een extra lichtbron te krijgen.
Kan dit en zoja moet ik dan ook andere kabels erbij kopen om de receiver aan te sluiten op de 6.25 Sync?
Laatste vraag als de ene Lastolite lamp flitst dan gaat de andere in slave ook af. Kan ik dan het beste twee revievers kopen i.p.v. drie?
Alvast bedankt.
Even voor eens en voor altijd : swivel
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Verwijderd
Even een simpel probeerseltje van mij met 1 flitser.
De setup bevat 1 reflectieparaplu, links voor op stand 1/8.

Waarom probeer je niet iets uit op de persoon achter die lens?Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 22:49:
Even een simpel probeerseltje van mij met 1 flitser.
[afbeelding]
Had vorige week een dag georganiseerd om met wat foto vriendjes en vriendinnetjes te gaan stoeien met studio licht. Een zaal gehuurd, visa geregeld en drie licht opstellingen gemaakt en helemaal los. Hier twee foto's uit mijn camera:
1.

2.

Voor de liefhebbers, geschoten met Linkstar LF-400A koppen. Foto 1 met grid links op de achtergrond en beautydish rechtboven voor het model. Foto 2 alleen de dish rechtsboven voor het model.
3.

4.

Foto 3 is gemaakt met de 250w flitser die zichtbaar is op de foto en rechts een Linkstar LF-400A kop met een grid. Foto 4 is gemaakt een grid links op de achtergrond. Linksvoor een softbox en rechtsboven voor het model een beautydish.
1.

2.

Voor de liefhebbers, geschoten met Linkstar LF-400A koppen. Foto 1 met grid links op de achtergrond en beautydish rechtboven voor het model. Foto 2 alleen de dish rechtsboven voor het model.
3.

4.

Foto 3 is gemaakt met de 250w flitser die zichtbaar is op de foto en rechts een Linkstar LF-400A kop met een grid. Foto 4 is gemaakt een grid links op de achtergrond. Linksvoor een softbox en rechtsboven voor het model een beautydish.
[ Voor 27% gewijzigd door Joepv op 18-04-2009 21:01 . Reden: 2 foto's toegevoegd ]
Vraagje voor de GoT-strobisten hier.
Ik overweeg te investeren in een Sekonic L-358 flitsmeter. Ik heb bij Mamiya de handleiding gedownload en bestudeerd en zie dat in mijn situatie alleen de 'auto-reset cordless flash mode' bruikbaar is. Dit houdt in dat ik het apparaat een meetopdracht geef en binnen 90 seconden laat ik de flitsers afgaan. Deze worden bij mij getriggerd door DP-8 ebay triggers.
Is een dergelijke meting in praktijk betrouwbaar genoeg? Het apparaat biedt immers 5 soorten meetmethoden waarbij het gebruik van de Pocketwizard wireless trigger het meest sjieke is.
Ik overweeg te investeren in een Sekonic L-358 flitsmeter. Ik heb bij Mamiya de handleiding gedownload en bestudeerd en zie dat in mijn situatie alleen de 'auto-reset cordless flash mode' bruikbaar is. Dit houdt in dat ik het apparaat een meetopdracht geef en binnen 90 seconden laat ik de flitsers afgaan. Deze worden bij mij getriggerd door DP-8 ebay triggers.
Is een dergelijke meting in praktijk betrouwbaar genoeg? Het apparaat biedt immers 5 soorten meetmethoden waarbij het gebruik van de Pocketwizard wireless trigger het meest sjieke is.
ik werk met hetzelfde principe, ook L-358 lichtmeter, werkt prima.
Gebruik zelfs dezelfde triggers (niet dat dat uitmaakt
)
Gebruik zelfs dezelfde triggers (niet dat dat uitmaakt
Altijd wel lachen een foto opleiding, met wat mede studenten moesten we vandaag een aantal portret foto's namaken. Leuk kunnen spelen wat studio lampjes. Qua resultaat zijn dit nou niet echt dingen die ik vaker zo zal doen, maar je leert wel sneller de mogelijkheden (en onmogelijkheden) leren van de betreffende apparatuur.
1:
Tangverlichting, moge duidelijk zijn
2:
Softbox van rechts, en nog een invul softbox van 'voren', om de schaduwen wat minder te krijgen.
3:
Een open reflector met grid, recht van boven.
4:
2 lampen met barndoors op de achtergrond om te zorgen dat deze compleet wit zou worden. 1 softbox van iets rechts van voren, met een reflectiescherm nog van onderaf de boel iets bijgelicht.
1:

Tangverlichting, moge duidelijk zijn
2:

Softbox van rechts, en nog een invul softbox van 'voren', om de schaduwen wat minder te krijgen.
3:

Een open reflector met grid, recht van boven.
4:

2 lampen met barndoors op de achtergrond om te zorgen dat deze compleet wit zou worden. 1 softbox van iets rechts van voren, met een reflectiescherm nog van onderaf de boel iets bijgelicht.
Dank Nomad. In videodemonstraties worden de strobes/flitsers altijd getriggerd vanuit de flitsmeter, waardoor het lijkt alsof deze methode de voorkeur heeft. Vandaar de vraag dus.Nomad schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 19:44:
ik werk met hetzelfde principe, ook L-358 lichtmeter, werkt prima.
Gebruik zelfs dezelfde triggers (niet dat dat uitmaakt)
Lieve Tweakers,
Het is misschien weer zover, deel #2 (of deel #1 van iets heel nieuws) van een (Tweakers) workshop zit in m'n hoofd.
Na het succes (of was dat het niet?) van de vorige keer en de vele mailtjes, MSN-berichtjes, SMS'jes en andere dreigberichtjes van Tweakers vind ik dat er een vervolg moet komen......
Maaaaaar..... Hoe moet het eruit zien, wat wil men leren?
Heb er ook maar over geblogd, want ik heb nog niet echt een idee.
Ik post het hier omdat de nadruk waarschijnlijk zal liggen op strobisten/studioapparatuur etc etc.
Let me know.
Oh en modjes, dit is geen spam, als er weer genoeg animo voor is open ik weer een apart topic zoals de vorige keer. En zoals altijd : mod maar weg als het weer niet goed is... (DUH)
Het is misschien weer zover, deel #2 (of deel #1 van iets heel nieuws) van een (Tweakers) workshop zit in m'n hoofd.
Na het succes (of was dat het niet?) van de vorige keer en de vele mailtjes, MSN-berichtjes, SMS'jes en andere dreigberichtjes van Tweakers vind ik dat er een vervolg moet komen......
Maaaaaar..... Hoe moet het eruit zien, wat wil men leren?
Heb er ook maar over geblogd, want ik heb nog niet echt een idee.
Ik post het hier omdat de nadruk waarschijnlijk zal liggen op strobisten/studioapparatuur etc etc.
Let me know.
Oh en modjes, dit is geen spam, als er weer genoeg animo voor is open ik weer een apart topic zoals de vorige keer. En zoals altijd : mod maar weg als het weer niet goed is... (DUH)
He... goed om te horen Gerard. Ik ga me zeker weer opgeven (via je blog) je hoort vandaag van me! Goed innitiatief weer jonge!!!
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
1 ding moet je zeker meenemen, je ring flitserGerardHenninger schreef op woensdag 22 april 2009 @ 04:23:
Lieve Tweakers,
btw als het doorgaat zorg ik ervoor dat ik dit keer wel mijn vriendin mee krijg
btw ik las, niet meer voor een gesloten kring, hoeveel mensen wil je dan in 1x uitnodigen / toelaten? vorige keer vond ik het iig een mooi formaat voor de groep..
[edit]
ik denk dat interessant is om te leren hoe met reflectiescherm het beste omgegaan kan worden.. verschil tussen groot en klein schermen verschil tussen de schermen.. kleine ingeving die ik kreeg..
[edit2]
lol, zie nu pas dat het bericht hieronder ook over reflectiescherm heeft. toeval?
[ Voor 96% gewijzigd door ReseTTim op 22-04-2009 14:38 ]
Lieve Gerard,
Misschien kun je wat inspiratie uit de structuur die David Hobby gebruikt halen? Hij heeft een setje van erg goede workshop DVD's. Die gaan over lighting 101, een serie van artikelen die op zijn blog verschenen zijn. Hij is nu bezig met lighting 102, hier is voor zover ik weet nog geen workshop over, maar misschien is het een idee om eens te kijken naar welke onderwerpen hij zoal behandeld en daar een uniek Henninger invulling aan te geven? http://strobist.blogspot....ht-controls-overview.html is de link naar de lighting 102 inhoudsopgave...
Waar ik zelf eventueel wel benieuwd naar ben (ja voor een workshop van jou schrijf ik me wel in; al zou het alleen al zijn om een originele Henninger van mezelf te pakken te krijgen
Het meest interessante van wat voor workshop dan ook is vooral denk ik toch de gedachtegang van de fotograaf, je wil horen hoe deze denkt en waarom hij of zij de keuzes maakt die hij/zij maakt... Zo doet McNally zijn workshops, eigenlijk min of meer een standaard shoot voor hem waarbij hij alles verteld wat hij denkt en doet...
Omdat de zomer eraan komt is het misschien ook leuk om te kijken of je iets met reflectors enzo kunt doen, leuk voor de mensen zonder studio set + de zon is natuurlijk een geweldige lichtbron (je hebt een sunbounce toch?)
[ Voor 22% gewijzigd door KleineAap op 22-04-2009 10:01 ]
Voor Tweakers uiteraard wel in besloten kringReseTTim schreef op woensdag 22 april 2009 @ 09:12:
btw ik las, niet meer voor een gesloten kring, hoeveel mensen wil je dan in 1x uitnodigen / toelaten? vorige keer vond ik het iig een mooi formaat voor de groep..
Iets op locatie dus... moet te regelen zijn.ik denk dat interessant is om te leren hoe met reflectiescherm het beste omgegaan kan worden.. verschil tussen groot en klein schermen verschil tussen de schermen.. kleine ingeving die ik kreeg..
Zo lief ben ik nietKleineAap schreef op woensdag 22 april 2009 @ 09:53:
Lieve Gerard,
Ik heb die DVD gezien.... ben niet zo'n copycat, wil graag iets anders dan anderenMisschien kun je wat inspiratie uit de structuur die David Hobby gebruikt halen? Hij heeft een setje van erg goede workshop DVD's.
"Deel 1" was meer gear-gericht. Als ik zo de berichtjes/reacties lees dan lijkt het me inderdaad handig dan we gewoon twee "echte" shoots doen. Iedereen wil m'n "workflow" weten.. apart.Waar ik zelf eventueel wel benieuwd naar ben (ja voor een workshop van jou schrijf ik me wel in; al zou het alleen al zijn om een originele Henninger van mezelf te pakken te krijgen) is je workflow. Ik was er bij deel 1 niet bij, maar volgens mij is dit niet zozeer behandeld?
Wel minder reacties dan de vorige "workshop".... Minder animo dit keer van Tweakers?
Ik vind het heel interessant klinken, maar er is nog niet zoveel info over wat ik me er nou precies bij moet voorstellen, dus ik hield me nog even stilGerardHenninger schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:10:
Wel minder reacties dan de vorige "workshop".... Minder animo dit keer van Tweakers?
Het is ook juist de bedoeling dat iedereen z'n gedachten ventileertAcolyte57 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:37:
[...]
Ik vind het heel interessant klinken, maar er is nog niet zoveel info over wat ik me er nou precies bij moet voorstellen, dus ik hield me nog even stil
Ik kan wel een workshop geven "Hoe versiert Fooker vrouwen met z'n camera", maar misschien zit niemand daarop te wachten.
Ik ben juist benieuwd naar de dingen die Tweakers willen.
Dat mag wat mij betreft ook wel integraal onderdeel van de dag worden hoorGerardHenninger schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:49:
"Hoe versiert Fooker vrouwen met z'n camera"
Het gaat me niet zozeer om jouw nabewerking, waar ook vaak veel animo voor is, want dat is een persoonlijke stijl maar meer om het gedachten process achter een shoot, hoe denk je na over licht, hoe ga je er mee om, wanneer maak je welke keuzes, etc etc.GerardHenninger schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:10:
"Deel 1" was meer gear-gericht. Als ik zo de berichtjes/reacties lees dan lijkt het me inderdaad handig dan we gewoon twee "echte" shoots doen. Iedereen wil m'n "workflow" weten.. apart.
Jammer dat er weinig animo lijkt te zijn, wellicht kan je beter een los topic openen voor dit, dan is het ook wat helderder...?
Ik denk dat je dit als compliment moet zienGerardHenninger schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:10:
[...]
"Deel 1" was meer gear-gericht. Als ik zo de berichtjes/reacties lees dan lijkt het me inderdaad handig dan we gewoon twee "echte" shoots doen. Iedereen wil m'n "workflow" weten.. apart.
Ik denk dat de animo niet zo'n probleem zal zijn: waarschijnlijk als er wat meer informatie is zal een groot deel van de vorige groep zich wel weer aan willen melden.Wel minder reacties dan de vorige "workshop".... Minder animo dit keer van Tweakers?
@Gerard: waar wil je dat de discussie gevoerd word? Hier of op je website?
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Hier is prima toch... op m'n website is voor de niet besloten versieleejoow schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:11:
@Gerard: waar wil je dat de discussie gevoerd word? Hier of op je website?
Kan wel een apart topic openen, maar dan zullen de eerste pagina's gaan over wat iedereen wil weten/leren/zien, datum, locatie etc etc. Pas bij pagina 11 is misschien concreet...
Ook een stukje workflowGerardHenninger schreef op donderdag 23 april 2009 @ 18:00:
[...]
Hier is prima toch... op m'n website is voor de niet besloten versie
Kan wel een apart topic openen, maar dan zullen de eerste pagina's gaan over wat iedereen wil weten/leren/zien, datum, locatie etc etc. Pas bij pagina 11 is misschien concreet...
Ik zou wel graag een aantal lichtopstellingen willen zien... Je leest er zat over op het internet maar in het echt is het toch beterGerardHenninger schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:49:
[...]
Lijkt me ook erg leuk! workflow, instellingen is inderdaad erg interessant. Ik ben voornamelijk ook geinteresseerd naar het verstandig en creatief gebruik van modifiers zoals gobos, snoots, grids, gels, maar ook reflectieschermen.
Ik sluit me geheel aan bij de vorige reacties. Zelf lijkt het me ook interessant om te zien hoe je het model begeleid voor en tijdens een shoot.
Ik denk dat menig persoon die hier actief is, David Hobby zijn blog al gebruik heeft als inspiratie. Al is het natuurlijk leerzaam om de basis beknopt door te nemen, zoals de lichtopstellingen bijvoorbeeld.
Ik denk dat menig persoon die hier actief is, David Hobby zijn blog al gebruik heeft als inspiratie. Al is het natuurlijk leerzaam om de basis beknopt door te nemen, zoals de lichtopstellingen bijvoorbeeld.
Count me in 
We kunnen ook de verschillende belichtingen behandelen, maar vooral veel doen.. denk dat je daar het meeste van leert.
We kunnen ook de verschillende belichtingen behandelen, maar vooral veel doen.. denk dat je daar het meeste van leert.
ik heb toendertijd gemerkt dat met spelen ook helptErasmo schreef op donderdag 23 april 2009 @ 18:32:
Ik zou wel graag een aantal lichtopstellingen willen zien... Je leest er zat over op het internet maar in het echt is het toch beter
btw ook erg leuk
Verwijderd
ps ik wil nu eigenlijk ook een radiografische trigger kopen maar heb geen idee welke ik nu moet nemen ?
welke passen er op een fuji s5 eigenlijk ? maakt dat nog wat uit bij de aanschaf ?
ik wil ook voornamelijk dat het de flitser bereikt kan worden terwijl die zich achter het onderwerp bevind
welke passen er op een fuji s5 eigenlijk ? maakt dat nog wat uit bij de aanschaf ?
ik wil ook voornamelijk dat het de flitser bereikt kan worden terwijl die zich achter het onderwerp bevind
hos: Ik kan je skyports aanbevelen; als je wilt kun je ze hier testen (of ergens afspreken in de stad). Qua prijs zit het tussen de hutsiflutsie ebay triggers en pocketwizards in.
Verwijderd
165 euro voor skyports ? pocketwizards 195,00 ? veel verschil nog ertussen behalve prijs ?J3roen schreef op donderdag 23 april 2009 @ 22:54:
hos: Ik kan je skyports aanbevelen; als je wilt kun je ze hier testen (of ergens afspreken in de stad). Qua prijs zit het tussen de hutsiflutsie ebay triggers en pocketwizards in.
kan je vanavond al ergens per ongeluk
Gerard, ik heb je mail verkeerd begrepen denk ik dan, ik heb namelijk niet hier mijn motivatie genoemd om mee te doen maar op je website (onder de naam Arno) Maw count me in also 
Vorige keer al erg veel geleerd!
Kom jij ook weer Sparkone? Was vorige x wel gezellig man!!!
Vorige keer al erg veel geleerd!
Kom jij ook weer Sparkone? Was vorige x wel gezellig man!!!
[ Voor 15% gewijzigd door Donnie op 24-04-2009 08:27 ]
165 euro is voor een set van 2 (1x ontvanger en 1x zender). Dat is dus al 2x een pocketwizard van 195. Extra ontvangers van skyport zijn 89 dus reken maar uitVerwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 08:26:
[...]
165 euro voor skyports ? pocketwizards 195,00 ? veel verschil nog ertussen behalve prijs ?![]()
kan je vanavond al ergens per ongeluk
Vanavond.. hmm.. Heeeeel misschien ben ik even op de dam, maar ik weet nog niets zeker.
Verwijderd
ah ok dan scheelt het wel ja aangezien ik 2 flitsers hebJ3roen schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 09:13:
[...]
165 euro is voor een set van 2 (1x ontvanger en 1x zender). Dat is dus al 2x een pocketwizard van 195. Extra ontvangers van skyport zijn 89 dus reken maar uit
Vanavond.. hmm.. Heeeeel misschien ben ik even op de dam, maar ik weet nog niets zeker.
Verwijderd
De goedkoopste oplossing zijn natuurlijk de Ebay triggers. Dan kan je rond de 40 euro klaar zijn met 2 ontvangers en 1 zender. En echt slecht is het niet.
Daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld; ik heb ze ook (cactus) liggen maar ik vind ze dus echt niet goed. Heel veel misfires (op alle 3, en compleet random). Je leest zowel veel positieve als negatieve verhalen.
Ik geef niet voor mijn plezier meer geld uit aan Skyports
(ik heb dus dubbel betaald, en voor de cactus en voor de skyports)
Ik geef niet voor mijn plezier meer geld uit aan Skyports
Er bestaan ook genoeg modjes voor de ebaytriggers. Je kan vooral snel veel winst boeken in betrouwbaarheid door een langere antenne op de zendunit te solderen. Maakt heel wat verschil.
Heb ik ook gedaan, antenne erop en batterij mod. Ik merkte geen verschil met betrouwbaarheid. Nogmaals, zowel positieve als negatieve berichten. Je moet gewoon afwegen of je het "risico" wilt nemen.
Ik gebruik de triggers die Frank ook in de start post aanraad.
Die triggers doen voor mij niet onder voor pocketwizards. Heb nog nooit een misfire gehad, of een flash die per ongeluk af ging. Maximale afstand?...geen idee, ik heb tot 25 meter ofzo gebruikt, dat ging prima.
Kortom, voor mij is er geen meerwaarde voor pocketwizards meer, maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Nadeel van pocketwizards is de grootte, ze zijn gewoon best groot.
Die triggers doen voor mij niet onder voor pocketwizards. Heb nog nooit een misfire gehad, of een flash die per ongeluk af ging. Maximale afstand?...geen idee, ik heb tot 25 meter ofzo gebruikt, dat ging prima.
Kortom, voor mij is er geen meerwaarde voor pocketwizards meer, maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Nadeel van pocketwizards is de grootte, ze zijn gewoon best groot.
Mijn cacti waren ook ruk, maar sinds ik ben overgestapt op de CTR-301s is alles echt perfect. Om de zoveel tijd nog eens een misfire, maar bij de cactus was het 1 op de 5/6 keer mis, nu 1 op de 30 ofzo.J3roen schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:43:
Daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld; ik heb ze ook (cactus) liggen maar ik vind ze dus echt niet goed. Heel veel misfires (op alle 3, en compleet random). Je leest zowel veel positieve als negatieve verhalen.
Dat is zeker een stuk beter! Alleen wel jammer als juist die ene shot gemist wordt als hij een misfire heeft. Maar met zulke prestaties zou ik wellicht ook voor de goedkopere kiezen.
Met mijn CTR-301s eigenlijk alleen misfires gehad toen de batterijen dreigde op te raken. Bij volle batterijen nog nooit iets gemerkt van misfires.
Ah, mss moet ik die van mij ook eens wisselenvanardenne schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:09:
Met mijn CTR-301s eigenlijk alleen misfires gehad toen de batterijen dreigde op te raken. Bij volle batterijen nog nooit iets gemerkt van misfires.
Gerard,
Zet mij ook maar op de lijst als die er al is
Zet mij ook maar op de lijst als die er al is

Verwijderd
zo net even mogen spelen met de skyports, alleen jammer dat strobo flitsen niet werkt via die dingetjes
Verwijderd
Goed idee zeg!GerardHenninger schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:49:
[...]
Het is ook juist de bedoeling dat iedereen z'n gedachten ventileert![]()
Ik kan wel een workshop geven "Hoe versiert Fooker vrouwen met z'n camera", maar misschien zit niemand daarop te wachten.

De laatste workshop was erg gezellig en een hele goede motivator om verder te gaan. Vorige keer was meer gericht op het technische vlak, misschien is het leuk om nu meer in te gaan op het creatieve deel. Hoe stel je je licht op ten opzichte van het model. Dus meer licht gebruik en compositie en dingen die daarbij horen en minder gericht op het technisch vlak. Ook de omgang met het model is in mijn ogen erg belangrijk.
Wat het ook gaat worden, het lijkt me heel erg leuk om weer van de partij te zijn.
Verwijderd
Wat de workshop betreft zijn Gerard en ik van plan ook een belgische editie uit de grond te stampen, nu weet ik niet vanbuiten hoeveel belgen er hier zitten. Dus is het misschien ook eens leuk achter de belgjes op het forum te horen?
Verwijderd
Als er eentje komt in België, dan mag je mij er wel bij rekenen (als het niet té ver is).
Verwijderd
We dachten aan Antwerpen. Dus ook de belgen mogen op de blog van Gerard, of hier op het forum zijn meningen posten: verwachtingen, locatie, voorstellen, etc
Goed initiatief, ik zou er eigenlijk ook wel bij willen zijn. Ik weet niet waar de NL versie van de shoot gepland wordt, maar aangezien ik in Zeeland woon is het waarschijnlijk dichterbij om naar Antwerpen te rijden.
5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl
vrouwen versieren met mn camera? ik mis wat
Hier is eventueel ook wel interesse in een belgische workshop van GH.
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Verwijderd
Anders kan iedereen die een Belgische workshop ziet zitten me even mailen:
Kevin(at)lakker.be
dus gewoon apenstaartje: dit om spambots niet mijn email te geven.
Kevin(at)lakker.be
dus gewoon apenstaartje: dit om spambots niet mijn email te geven.
Gisteren met een tanglicht lopen spelen:

De opstelling:

Met SB-28 op 1/8, plutjes, Sigma 30mm @ F/6.3, K20D @ 1/160.
De camera stond op een statief, maar bijna al mijn foto's waren niet goed gefocust, kom ik er vanochtend achter dat m'n camera telkens op de reflectie in mijn zonnebril(dus achter de camera) scherpstelde

De opstelling:

Met SB-28 op 1/8, plutjes, Sigma 30mm @ F/6.3, K20D @ 1/160.
De camera stond op een statief, maar bijna al mijn foto's waren niet goed gefocust, kom ik er vanochtend achter dat m'n camera telkens op de reflectie in mijn zonnebril(dus achter de camera) scherpstelde
@erismo, vind 't wel een geslaagde foto, mis wel net ff wat wit aan de binnenkant van zijn ogen, waardoor het lijkt alsof ie een beetje scheel kijkt. Zag het laatst ook al bij iemand anders die tanglicht gebruikte (volgensmij Nomad).
Heb overigens net een Cactus v4 triggersetje binnen gekregen van Gadgetinfinity, was redelijk snel binnen! (20 april besteld). Eerste indruk is goed. Mooi en stevig verpakt + nog een leuk boekje en batterijen ook, met alle testjes van zojuist. Met testen heb ik nog geen misfires gehad, maar heb ook nog niet heel uitgebreid getest. Volgensmij komt de antenne het systeem wel ten goede, alhoewel ik die ook nog wel eens zie afbreken als ik wat onoplettend ben. Wat opvalt is dat de receiver niet zo goed op de 580exii past, het is een beetje wrikken om 'm er op of af te krijgen.
Heb overigens net een Cactus v4 triggersetje binnen gekregen van Gadgetinfinity, was redelijk snel binnen! (20 april besteld). Eerste indruk is goed. Mooi en stevig verpakt + nog een leuk boekje en batterijen ook, met alle testjes van zojuist. Met testen heb ik nog geen misfires gehad, maar heb ook nog niet heel uitgebreid getest. Volgensmij komt de antenne het systeem wel ten goede, alhoewel ik die ook nog wel eens zie afbreken als ik wat onoplettend ben. Wat opvalt is dat de receiver niet zo goed op de 580exii past, het is een beetje wrikken om 'm er op of af te krijgen.
Verwijderd
ik zie dat er maar weinig intresse is in de Belgische editie van de workshop van GH. Moesten er nog mensen zijn, mag je me nog altijd een email sturen op Kevin@lakker.be
Ook ben ik stiekem nog opzoek naar 1 of 2 flitsplus voor een schappelijke prijs, liefst 2e hands.
Ook ben ik stiekem nog opzoek naar 1 of 2 flitsplus voor een schappelijke prijs, liefst 2e hands.
Verwijderd
Ik heb nu een beetje rondgekeken op de sites met wat aanbiedingen qua studio lampen, flitsersets en achtergrond doeken etc.. Aangezien ik pas een jaar bezig ben met fotografie lijkt het me wel erg leuk om een klein studiotje te beginnen. Zou iemand (wie iets meer verstand ervan heeft als mij, haha) mij kunnen helpen? Ik ben zelf 16 jaar, bijna 17.. en zoals je wel kan inschatten is mijn budget niet al te groot. Begin van dit topic staan ook wat tips qua flitsersets voor een beginner, al vind ik 300 euro erg veel.. is er mischien een andere optie qua lampen?
Verwijderd
Je zou met reportage flitsers kunnen gaan werken. Met een beetje mazzel ben je rond de 200 euro klaar.
Maar ik denk dat het voor de rest moeilijk wordt om onder de 300 te blijven.
Kijk anders eens hier na. Misschien is dit wel leuk om mee te beginnen.
Maar ik denk dat het voor de rest moeilijk wordt om onder de 300 te blijven.
Kijk anders eens hier na. Misschien is dit wel leuk om mee te beginnen.
Let op:
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!