Algemeen Studio/Strobist Topic

Pagina: 1 ... 6 ... 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:24
Joepv schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 14:07:
[...]

Ja, het hele strobist is uit het verband gerukt. Zag laatst in een moment van verveling een strobist filmpje op YouTube waarbij ze complete studio kits met dikke softboxen mee namen. Het voordeel van strobist is juist dat je met je plu+statief+580 zo het vliegtuig in stapt en niet nog een stoel extra moet betalen voor de sherpa :)
:)
Zie ik het trouwens goed dat je op de 580ex mkII een flits-touwtje kunt pluggen? Of is dat een DIY constructie?
Nee, Canon heeft een sync port toegevoegd aan de 580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Helemaal met je eens hoor. Tegenwoordig neem ik 3 statiefen mee, 3 flitsers, 3x paraplu, snoots, zandzak, triggers...pfff.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Frank|A schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:05:
Helemaal met je eens hoor. Tegenwoordig neem ik 3 statiefen mee, 3 flitsers, 3x paraplu, snoots, zandzak, triggers...pfff.
Dat is op zich niet zo erg, zolang het maar in 1 tas gaat....
Ach, men moet het zelf ook weten, het is alleen een beetje hypocriet soms :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19

-Sander-

///M Powerrrrrr

GerardHenninger schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 02:17:
Zoals eerder gezegd, heb ik wat strobist spul gekocht :
Dus.... nu wachten op Nik of mezelf voor een video-review :P
Nice, maar iemand moet Nik even kicken want hij had ook beloofd de 2e video zeer asap te maken en online te gooien. Dus nu moet hij er zelfs 2 maken :D O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-08 16:27
Dank je wel! Gaat ook steeds beter :)
Ik neem trouwens ook 2 tassen me hoor, 1 tas met camera, flitsers en zo en 1 tas met statieven, refelectieschermhouder enz......

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb mijn statief, swivel, plutje en trigger allemaal in de tas die bij mijn el cheapo statief zat. Compact en je hebt de dingen per setje mee.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/103vm6a.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met http://www.lastolite.com/ezybox-hotshoe-kits.php
Lijkt me wel een zeer handige set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Ik geloof dat j3roen dat prijzige setje ooit had gekocht, maar zeker weet ik het niet meer.
Tegenwoordig zijn er veel meer alternatieven trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Bijna goed :) Ik heb alleen geen kit en ook niet van Lastolite. Ik heb een losse soft 60x60 softbox van Westcott; moet nog wat meer mee experimenteren maar het effect is prima en hij is mobiel. Vouwt op als een paraplu en is ongeveer net zo groot.

Hij is wel aan de prijzige kant voor een strobist light modifier, maar vergeleken "pro" merken is het helemaal zo duur nog niet. Ik kan er 2-3 flitsers in kwijt, dus voldoende power.

[ Voor 27% gewijzigd door J3roen op 25-02-2009 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Weet iemand toevallig of je dit hot shoe blokje ook op een andere hot shoe kan gebruiken? Op de foto valt het niet goed te zien en ik wil straks wel graag een bruikbaar blokje hebben :P (mijn swivel heeft bovenaan geen schroefdraad maar een soort van hot shoe rail)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

yup .. ik heb um .. maar nog niet goed mee pics gemaakt ... ja komt een beetje omdat de hotshoe blokje eeh .. heb ik kinda gesloopt .. tis wel snel te fixen .. maar ja .. lazy basterd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf deze tas. Die had ik nog over en er is genoeg plaats voor een 3-tal flitsers en accessoires. En in mijn normale fototas is ook nog wat ruimte :P

Vandaag voor 80 euro een tweetal 540EZ's kunnen overnemen. Nu enkel wat kleine dingen als triggers, houders en statieven aanschaffen. Met mijn SB-25, die ik al had, heb ik een vrij leuk setje om mee te werken.

• GerardHenninger
Erasmo schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:26:
Weet iemand toevallig of je dit hot shoe blokje ook op een andere hot shoe kan gebruiken? Op de foto valt het niet goed te zien en ik wil straks wel graag een bruikbaar blokje hebben :P (mijn swivel heeft bovenaan geen schroefdraad maar een soort van hot shoe rail)
Een swivel zoals dit?
Afbeeldingslocatie: http://temp.gerardhenninger.nl/gear/20090224_got_0006.jpg

Koop dan dit, gebruik ik ook (voor een oude 580EX I), werkt prima.

Maak anders een foto van je swivel....
thalyric schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:23:
[...]
yup .. ik heb um .. maar nog niet goed mee pics gemaakt ... ja komt een beetje omdat de hotshoe blokje eeh .. heb ik kinda gesloopt .. tis wel snel te fixen .. maar ja .. lazy basterd ;-)
Ohja, jij was het, niet j3roen!
Fix dat ding even dan en maak een review :P

Verwijderd

thalyric schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:23:
[...]

Hehe, fixen dat ding en testen. ;)

• vvo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 09:34

vvo

Alternatief is de mini softbox van Alzo Digital. Die gebruik ik naar volle tevredenheid. Zijn d8 ik 61 US dollar.

Verwijderd

Erasmo schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:26:
Dus je bedoelt dat je jouw flitser direct op de swivel kan plaatsen zonder gebruik te hoeven maken van een hotshoe blokje dat normaal gesproken op je swivel gaat? En dus maak je geen gebruik van je hotshoe aansluiting.

En nu is je vraag hoe je je trigger connect met je flitser?
In dat geval kan je ook een male-male kabel nemen indien je flitser en trigger voorzien is van een pc connector. Kijk eens hier.

Verwijderd

Ik zou graag een eigen flitssetje kopen om het kleine eenvoudige studiowerk thuis te doen. Ik zoek iets goedkoop, maar toch vrij degelijk. De eigenaar van de studio waar ik normaal de fotoshoots doe had iets tegen Falcon, hij zei dat het chinese rommel was. Maar deze setje zijn eigelijk de enigste iets of wat betaalbare voor een student. Ik zoek minstens 2 flitsers van 200 watt te hebben, in combinatie met softbox/ flitsplu. Ik heb ook nog een sb-600 die ik eventueel als trigger kan gebruiken. Ook wil ik niet meer dan 400 uitgeven. Wat zouden jullie in mijn plaats doen.

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:35:
Ik zou graag een eigen flitssetje kopen om het kleine eenvoudige studiowerk thuis te doen. Ik zoek iets goedkoop, maar toch vrij degelijk. De eigenaar van de studio waar ik normaal de fotoshoots doe had iets tegen Falcon, hij zei dat het chinese rommel was. Maar deze setje zijn eigelijk de enigste iets of wat betaalbare voor een student. Ik zoek minstens 2 flitsers van 200 watt te hebben, in combinatie met softbox/ flitsplu. Ik heb ook nog een sb-600 die ik eventueel als trigger kan gebruiken. Ook wil ik niet meer dan 400 uitgeven. Wat zouden jullie in mijn plaats doen.
Falcon Eyes is Chinees ja.... maar of het nou meteen rommel is. Heel veel studioflitsers worden in China gemaakt :) Het is niet een pro-merk, maar je kan er prima foto's mee maken hoor. Maar kijk anders naar Linkstar (ook Chinees) ;)

En anders heb je voor 400 euro (en voor minder) ook een statief, swivel, softbox, plu en trigger voor je SB-600. Je hebt dan echter maar 1 lichtbron, maar dat zou je niet mogen beperken.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 09:12:
[...]

Dus je bedoelt dat je jouw flitser direct op de swivel kan plaatsen zonder gebruik te hoeven maken van een hotshoe blokje dat normaal gesproken op je swivel gaat? En dus maak je geen gebruik van je hotshoe aansluiting.

En nu is je vraag hoe je je trigger connect met je flitser?
In dat geval kan je ook een male-male kabel nemen indien je flitser en trigger voorzien is van een pc connector. Kijk eens hier.
Helaas desbetreffende flitser heeft geen pc contact dus ik moet daarvoor wel een blokje gebruiken, het blokje kan dan met met een pc kabeltje aan de flitser.
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:35:
FE heeft wel leuke setjes voor een aardige prijs, bv deze: klik En natuurlijk is een Bowens of een Elinchrom beter maar daar betaal je ook voor.

• GerardHenninger
Erasmo schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:54:
[...]

Helaas desbetreffende flitser heeft geen pc contact dus ik moet daarvoor wel een blokje gebruiken, het blokje kan dan met met een pc kabeltje aan de flitser.
Laat die swivel eens van je zien dan :)
FE heeft wel leuke setjes voor een aardige prijs, bv deze: klik En natuurlijk is een Bowens of een Elinchrom beter maar daar betaal je ook voor.
Dat setje is tot 1/8ste traploos instellbaar ipv de "gangbare" 1/32ste. Niet doen dus :)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GerardHenninger schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:57:
[...]

Laat die swivel eens van je zien dan :)

[...]

Dat setje is tot 1/8ste traploos instellbaar ipv de "gangbare" 1/32ste. Niet doen dus :)
Afbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_5315_1.jpg

• GerardHenninger
Yep, dan gewoon het blokje kopen wat ik hierboven noemde...

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GerardHenninger schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:43:
[...]

Yep, dan gewoon het blokje kopen wat ik hierboven noemde...
Hoe is de kwaliteit? Ik zie wel metaal maar is ie ook een beetje stevig? :)

• GerardHenninger
Erasmo schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:50:
[...]

Hoe is de kwaliteit? Ik zie wel metaal maar is ie ook een beetje stevig? :)
Niets speciaals aan.... binnenkant zit een stukje plastic... knappe man als je het kapot krijgt.

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik heb de "nieuwe" PT04-CN triggers besteld, en gisteren binnen gekregen. Ik heb tot nu toe alleen binnen nog wat testjes gedaan, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben _tot nu toe_. Het blijft Chinees spul, dus je weet nooit wat je te wachten staat.

Dat er AAA's in gaan is heel prettig, dat 'ie met een sync-cord getriggerd kan worden is heel prettig, en dat 'ie geen gammele tilt-functie heeft is misschien wel het prettigste van alles. Ik zou niet willen stellen dat het allemaal heel degelijk aanvoelt, maar ik denk dat ik dit niet kapot ga maken.

Ik heb nog geen enkele misfire gehad, ook niet bij absurd snel flitsen. Nogmaals, tot dusver impressed.

Verwijderd

En wat is het verschil dan van bv een Multiblitz, tegenover een FE setje. De studio waar ik tot hiertoe al mijn studiowerk heeft gedaan doet al 8 jaar met de 3 600w flitsers, en heeft tot hiertoe nog maar van 2 vd 3 het pilootlicht moeten vervangen. Nu verwacht ik geen 8 jaar te doen met een FE set, maar toch een minimum van 2-3 jaar. Ik zou dus liefst echt een setje hebben, en geen plu, statief etc. Een vereiste is bij mij toch ook dat ze een optical slave hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 21:12:
En wat is het verschil dan van bv een Multiblitz, tegenover een FE setje. De studio waar ik tot hiertoe al mijn studiowerk heeft gedaan doet al 8 jaar met de 3 600w flitsers, en heeft tot hiertoe nog maar van 2 vd 3 het pilootlicht moeten vervangen. Nu verwacht ik geen 8 jaar te doen met een FE set, maar toch een minimum van 2-3 jaar. Ik zou dus liefst echt een setje hebben, en geen plu, statief etc. Een vereiste is bij mij toch ook dat ze een optical slave hebben.
Multiblitz is een (oud) bekend merk, maakt degelijke flitsers maar loopt nu achter op de huidige technologische ontwikkelingen. Zo hebben Profoto en Elinchrom beide ingebouwde triggers, kan je bij die merken ook het vermogen op afstand (draadloos) veranderen etc etc.

Het pilootlicht (en je flitsbuis) is het enige wat op korte termijn vervangen wordt, dat is bij ieder merk zo. En ieder merk heeft volgens mij wel een optical slave, instap of pro.

Het verschil tussen de merken (heb je de TS wel gelezen?) zit in de bouw.... met een FE setje moet je niet iedere dag op locatie willen schieten... en die hoef je ook niet al te vaak te laten vallen.

Maar Kevinneke, was jij een tijd geleden ook niet op zoek naar een setje? Waarom niet gewoon iets kopen, daar heb je meer aan dan eindeloos vragen stellen..... (maar misschien was het iemand anders, mijn excuses dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was een tijd geleden aan het denken over een SB-24 of 26, maar toch besloten dat ik ineens studio flitsers ga kopen. De Multiblitz die ik in de studio gebruik is maar tot in 4 stops in te stellen, dus zelfs met dat ben ik al tevreden. TS zal ik nu eens lezen, mijn excuses hiervoor. Dus ik zou volgens jullie het beste voor de FE http://www.fotosg.nl/prod...h=24_127&products_id=5142 gaan? Dit was eigenlijk al wat ik van plan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 08:28:
Ik was een tijd geleden aan het denken over een SB-24 of 26, maar toch besloten dat ik ineens studio flitsers ga kopen. De Multiblitz die ik in de studio gebruik is maar tot in 4 stops in te stellen, dus zelfs met dat ben ik al tevreden. TS zal ik nu eens lezen, mijn excuses hiervoor. Dus ik zou volgens jullie het beste voor de FE http://www.fotosg.nl/prod...h=24_127&products_id=5142 gaan? Dit was eigenlijk al wat ik van plan was.
4 stops instellbaar? :/
Nee, daar MAG je niet tevreden mee zijn, ook niet met 1/8ste eigenlijk.

Zie het zo, je hebt dan een camera gekocht die je alleen kan instellen op f22, f16, f11 en f8. Geen f5.6, f4 of zelfs f2.8. Dat werkt op de lange termijn gewoon niet lekker. Soms wil je maar een heel klein beetje inflitsen of wil je misschien op locatie de sfeer verlichting laten "overheersen" in je foto en dus met een klein diafragma getal werken (en langere sluitertijd).

Laat jezelf niet beperken door je apparatuur.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de studio trek ik altijd op dezelfde setting: iso 100 f/16 en 1/60 sluitertijd. Zo is het me aangeleerd. Buiten gebruik ik dat setje nooit, en ik zie mezelf ook niet meteen met een hele flitser meuk ergens buiten gaan foto's nemen. De flitserset waar ik dus maar 4 stops in kan varieren is een multiblitz van ongeveer 8 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 13:06
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 13:27:
in de studio trek ik altijd op dezelfde setting: iso 100 f/16 en 1/60 sluitertijd. Zo is het me aangeleerd. Buiten gebruik ik dat setje nooit, en ik zie mezelf ook niet meteen met een hele flitser meuk ergens buiten gaan foto's nemen. De flitserset waar ik dus maar 4 stops in kan varieren is een multiblitz van ongeveer 8 jaar oud.
Je lens is meestal scherper op f7.1 of f8. En je kan beter op 1/125e of 1/160e schieten .... anders krijg je (zelfs met flits) nog onscherpe foto's ...

Tenminste dit is volgens mij gewoon de algemene regel bij studio flitsen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Jeroenz18 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 13:50:
[...]

Je lens is meestal scherper op f7.1 of f8. En je kan beter op 1/125e of 1/160e schieten .... anders krijg je (zelfs met flits) nog onscherpe foto's ...

Tenminste dit is volgens mij gewoon de algemene regel bij studio flitsen ...
sluitertijd = sync tijd (vaak 1/250ste).
diafragma = f8 (inderaad, daarboven is het vaak onzin en presteert je lens minder goed)
iso = ISO 100.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 13:27:
Ik heb geen idee wie je dat aangeleerd heeft, maar er is niet echt een vaste regel... er is een "richtlijn", maar meer niet. Je beperkt je nu heel erg.
Wil je niet met een krappe DOF schieten? Omgevingslicht flits je bijna altijd weg met deze settings. Ik heb gisteren nog geschoten met ISO 400 in de studio, zelfs dat kan.

Nogmaals, laat je niet beperken door je apparatuur (of door een aangeleerde "regel").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Laatst online: 12-09 13:06
GerardHenninger schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:10:
[...]

sluitertijd = sync tijd (vaak 1/250ste).
diafragma = f8 (inderaad, daarboven is het vaak onzin en presteert je lens minder goed)
iso = ISO 100.

[...]

Ik heb geen idee wie je dat aangeleerd heeft, maar er is niet echt een vaste regel... er is een "richtlijn", maar meer niet. Je beperkt je nu heel erg.
Wil je niet met een krappe DOF schieten? Omgevingslicht flits je bijna altijd weg met deze settings. Ik heb gisteren nog geschoten met ISO 400 in de studio, zelfs dat kan.

Nogmaals, laat je niet beperken door je apparatuur (of door een aangeleerde "regel").
Ja ok, zo bedoelde ik het ook ... over het algemeen ...

En ik experimenteer ook vaak met andere iso's , diafragma's en sluitertijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Jeroenz18 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:44:
[...]

Ja ok, zo bedoelde ik het ook ... over het algemeen ...

En ik experimenteer ook vaak met andere iso's , diafragma's en sluitertijden.
Wat ook meer voor kevinneke bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zal volgende keer eens voor f8 gaan, Degene die het me heeft aangeleerd is de eigenaar vanwie ik de studio huur, en die zei dat normaal gezien niets menselijk sneller beweegt dan 1/60, en tot hiertoe kan ik dat beamen. Het is een beetje raar dat hetgene dat hij zegt vaak nogal tegenstrijdig is met hetgene ik hier lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:59:
zal volgende keer eens voor f8 gaan, Degene die het me heeft aangeleerd is de eigenaar vanwie ik de studio huur, en die zei dat normaal gezien niets menselijk sneller beweegt dan 1/60, en tot hiertoe kan ik dat beamen. Het is een beetje raar dat hetgene dat hij zegt vaak nogal tegenstrijdig is met hetgene ik hier lees.
De mensen op je foto zijn niet bewogen omdat je ze bevroren hebt met de flits, niet zozeer omdat je 1/60e sluiter had. 1/60e kàn wel genoeg zijn, maar het is niet ruim, pak liever 1/160e ofzo.
Doordat je op F/16 werkt flits je ook veel harder en kan je mensen dus bevriezen met je flits, immers, natuurlijk licht schiet je wel weg op die settings.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg interessant topic dit !

Vraagje voor Gerard:
Startersset #2 - Semi-Pro
BxRi 500/500set

Deze set is zonder statieven. ;)

Welke statieven zou jij kunnen aanraden voor deze set ?

Een Manfrotto MA420B leek me een mooie voor de key light, omdat ik hem dan eventueel ook boven het model kan plaatsen. Andere mooie opties, het liefst een boom stand met wielen ?? :?
Afbeeldingslocatie: http://www.fotoflits.nl/images/manfrotto/manfrotto_420.gif

Ben nu een BxRi 500/250 set aan het overwegen. (door de 250 i.p.v. de 500 heb ik 1 stop meer speling)
Als iemand denk dat dit een k*t idee is, spreekt nu of zwijg voor de rest der dagen.... :>
Dit i.c.m. een Elinchrom Rotalux softbox Ø 135 cm
Afbeeldingslocatie: http://www.fotoflits.nl/images/EL6184_rotalux_rond.jpg

Andere optie is een D-Lite 4 set, beperkter qua mogelijkheden, maar dat zie je ook weer terug in de prijs.
Ben nu voor mezelf de afweging aan het maken of de BxRi - Rotalux combi de 1000,- meer waard is voor mijn gebruik. (zo nu en dan een fotoshoot van buurmeisjes, vriendinnen etc.)

Mocht iemand een goed argument hebben om te keuze makkelijker te maken... O-)
Ben nu in het bezit van 3 speedlites + umbrella's + triggers

Ben me de afgelopen dagen veel wezen inlezen en ben ook van plan om serieuzer verder te gaan met deze hobby. Een beetje extra input van de mede-tweakers kan natuurlijk geen kwaad... B)
(zw/wit achtergronden van 2,75 breed staan in bestelling, zal wel een flinke inpakt hebben op m'n woonnkamer....)

Owja, dit is natuurlijk allemaal jouw schuld Gerard. Deze obsessie is begonnen bij jouw workshop.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nomad schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 16:15:
[...]
Doordat je op F/16 werkt flits je ook veel harder en kan je mensen dus bevriezen met je flits, immers, natuurlijk licht schiet je wel weg op die settings.
Niet helemaal waar volgens mij, door je flits harder te zetten is je flitsduur langer. Door hem heel zwak te zetten word de flits duur korter. Of is dit alleen zo bij reportage flitsers?

Wat anders F8 is niet perse de beste diafragma setting, dit is afhankelijk van je lens ;) En laat je lens ook niet vast rotten op een diafragma waarvan je geleerd heb dat ie goed is, experimenteer gewoon een beetje.

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de lenzen die ik tot nu toe heb gebruikt betreft, zit er soms inderdaad echt nog wel wat verschil tussen f/8 en f/11! In ieder geval genoeg om op groot formaat nog het verschil te zien. Dus wel handig om rekening mee te houden in sommige situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:59:
Het is een beetje raar dat hetgene dat hij zegt vaak nogal tegenstrijdig is met hetgene ik hier lees.
[kinderachtig-mode]
Laat me raden, een wat oudere fotograaf die relatief lang in het analoge tijdperk is blijven hangen en wiens portfolio niet eens GoT-showcase waardig zou zijn?
[/kinderachtig-mode]
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 16:46:
Erg interessant topic dit !

Vraagje voor Gerard:
Startersset #2 - Semi-Pro
BxRi 500/500set

Deze set is zonder statieven. ;)

Welke statieven zou jij kunnen aanraden voor deze set ?
Huh, een set zonder statieven? Er moet een setje zijn MET statieven....
Een Manfrotto MA420B leek me een mooie voor de key light, omdat ik hem dan eventueel ook boven het model kan plaatsen. Andere mooie opties, het liefst een boom stand met wielen ?? :?
[afbeelding]
Heb ik ook gebruikt.. prima ding en je kan er casters (wielen) bij bestellen.
Ben nu een BxRi 500/250 set aan het overwegen. (door de 250 i.p.v. de 500 heb ik 1 stop meer speling)
Als iemand denk dat dit een k*t idee is, spreekt nu of zwijg voor de rest der dagen.... :>
Dit i.c.m. een Elinchrom Rotalux softbox Ø 135 cm
[afbeelding]

Andere optie is een D-Lite 4 set, beperkter qua mogelijkheden, maar dat zie je ook weer terug in de prijs.
Ben nu voor mezelf de afweging aan het maken of de BxRi - Rotalux combi de 1000,- meer waard is voor mijn gebruik. (zo nu en dan een fotoshoot van buurmeisjes, vriendinnen etc.)
Het verschil tussen de BxRi en de D-Lite's zit voornamelijk in de bouw en de ingebouwde triggers. Is dat jou de meerprijs waard?
Owja, dit is natuurlijk allemaal jouw schuld Gerard. Deze obsessie is begonnen bij jouw workshop.. 8)7
Had ik nou maar een deal gesloten met Elinchrom/FotoFlits/FotoSG :P
ozkilator schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 20:48:
Niet helemaal waar volgens mij, door je flits harder te zetten is je flitsduur langer. Door hem heel zwak te zetten word de flits duur korter. Of is dit alleen zo bij reportage flitsers?
Toch hebben mijn flitsers een kortere flitsduur bij meer vermogen :) Langer zelfs bij minder vermogen... dus die regel gaat niet op (verschilt per merk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 20:57:
Wat de lenzen die ik tot nu toe heb gebruikt betreft, zit er soms inderdaad echt nog wel wat verschil tussen f/8 en f/11! In ieder geval genoeg om op groot formaat nog het verschil te zien. Dus wel handig om rekening mee te houden in sommige situaties.
Bij mij ligt het scherpste punt vaak op f/5.6 of f/8, daarboven begint diffractie toch echt een rol te spelen...

De strobistgekte heeft trouwens ook een nadeel, ik ben al 2 maanden op zoek naar 2 speedlights voor een leuke prijs maar tegenwoordig zijn prijzen van meer dan €100 per stuk geen uitzondering meer :X

[ Voor 17% gewijzigd door Erasmo op 27-02-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardHenninger schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 21:03:
[...]

Huh, een set zonder statieven? Er moet een setje zijn MET statieven....
Thnx 4 the feedback.

En ja, er staan statieven op de plaatjes maaaaaaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.fotoflits.nl/images/allemaalflitsers/fxbxdigital/BXRI_set250-500.jpg
quote: " zonder de statiefset 2 Elinchrom statieven( incl luxe Draagtas + 2 statieven)"
en ook hier:
quote: "LET OP! Set wordt geleverd excl. statieven"

Wel statieven bij de D-Lites... wel een beetje raar natuurlijk.
Bij meerdere winkels gekeken, bij de BxRi set géén statieven... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

BX/RI is idd zonder statieven. Setje statieven van Elinchrom + draagtas + (meen ik) plu'tjes = € 119.

Ik ben er na lang dubben er bijna uit, ik denk dat ik gewoon een setje linkstar 500ws haal, en daar gewoon
veel modifiers bij koop. De skyports heb ik al, en ik zie meer voordeel in de accesoires dan puur de flitsers. Zeker voor het momenteel beperkte gebruik wat ik nu doe.

Daarnaast lees ik gewoon goede recenties betreffende de linkstars, dus zie dan geen reden om het dubbele te betalen voor Elinchrom (hoe mooi het ook is :)) Enige nadeel wat ik zie is dat het instellicht niet apart instelbaar is (aan/uit/relatief aan de flitssterkte)

Voor +- € 1000 á € 1250 heb je dan echt een hele mooie set (inc. een shitload aan modifiers)

[ Voor 8% gewijzigd door J3roen op 28-02-2009 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 22:38:
[...]

Thnx 4 the feedback.

En ja, er staan statieven op de plaatjes maaaaaaar:

[afbeelding]
quote: " zonder de statiefset 2 Elinchrom statieven( incl luxe Draagtas + 2 statieven)"
en ook hier:
quote: "LET OP! Set wordt geleverd excl. statieven"

Wel statieven bij de D-Lites... wel een beetje raar natuurlijk.
Bij meerdere winkels gekeken, bij de BxRi set géén statieven... :/
Wat stom! Niet op gelet, sorry.. Heb het in de TS aangepast. Thanks!
J3roen schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 01:38:
Ik ben er na lang dubben er bijna uit, ik denk dat ik gewoon een setje linkstar 500ws haal, en daar gewoon
veel modifiers bij koop. De skyports heb ik al, en ik zie meer voordeel in de accesoires dan puur de flitsers. Zeker voor het momenteel beperkte gebruik wat ik nu doe.

Daarnaast lees ik gewoon goede recenties betreffende de linkstars, dus zie dan geen reden om het dubbele te betalen voor Elinchrom (hoe mooi het ook is :)) Enige nadeel wat ik zie is dat het instellicht niet apart instelbaar is (aan/uit/relatief aan de flitssterkte)

Voor +- € 1000 á € 1250 heb je dan echt een hele mooie set (inc. een shitload aan modifiers)
Linkstar is een prima merk hoor :)

Wil je veel waar voor je geld dan is een Linkstar setje met veel modifiers inderdaad een heel goed plan.
Maar waarom 500 w/s? Als ik een advies mag geven
- 300 w/s (liefst 3x), is genoeg voor binnen en buiten en je kan je flitser op een relatief laag vermogen zetten
- Koop van sommige modifiers twee stuks : bijvoorbeeld twee striplights.
- Reflectiescherm (mocht je die nog niet hebben)

Ik kan me herinneren dat ik modellinglights van m'n QiHe flitsers (Linkstar dus) op aan, uit en proportioneel kon instellen...... Dat is nu de Linkstar LF-serie volgens mij.

Succes in ieder geval! Vergeet geen review te maken en laat ons zien wat je doet :)

[ Voor 3% gewijzigd door GerardHenninger op 28-02-2009 03:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardHenninger schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 21:03:
[...]

[kinderachtig-mode]
Laat me raden, een wat oudere fotograaf die relatief lang in het analoge tijdperk is blijven hangen en wiens portfolio niet eens GoT-showcase waardig zou zijn?
[/kinderachtig-mode]
Niet echt, hij is 30 jaar, maar heeft inderdaad alles geleerd met analoog. Z'n foto's zijn zeker showcase waardig

http://www.creyliti.com/index.html

Hij trekt trouwens met een D300. Ik zal dan zelf wel wat experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 06:19:
[...]

Niet echt, hij is 30 jaar, maar heeft inderdaad alles geleerd met analoog. Z'n foto's zijn zeker showcase waardig

http://www.creyliti.com/index.html

Hij trekt trouwens met een D300. Ik zal dan zelf wel wat experimenteren.
Ik had niet verwacht dat je daar serieus op in zou gaan.... ;)
Hij is trouwens 37 volgens z'n site en ik ben niet zo onder de indruk.

Anyway, wat ik probeer aan te geven: hou je niet vast aan 1 persoon, luister ook naar de meningen hier of op andere fora. En inderdaad, experimenteer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja genoeg gezeur over die kerel. Ik ga alles wat hier verteld is, eens opschrijven, en het de komende zondag uitproberen. Alvast bedankt Gerard, en de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zijn hier nog strobisten die een andere flitser gebruiken dan de bekende van Canon/Nikon?

Ik probeer al tijden een setje speedlights te krijgen maar ze zijn achterlijk duur tegenwoordig.
Andere flitsers die ik al geprobeerd heb:
- Nikon SB 50x, prettig klein flitsertje, zit ook een M stand op. Alleen betekent M op deze flitser alleen full power :')
- Metz 45 staafflitser, terecht der überflits, echter is hij wel vrij lastig te mounten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zondag 01 maart 2009 @ 11:57:
Zijn hier nog strobisten die een andere flitser gebruiken dan de bekende van Canon/Nikon?

Ik probeer al tijden een setje speedlights te krijgen maar ze zijn achterlijk duur tegenwoordig.
Andere flitsers die ik al geprobeerd heb:
- Nikon SB 50x, prettig klein flitsertje, zit ook een M stand op. Alleen betekent M op deze flitser alleen full power :')
- Metz 45 staafflitser, terecht der überflits, echter is hij wel vrij lastig te mounten...
Ik heb van de week eindelijk mijn Metz 45 CL-1 kunnen fixen. Ik blijf mij echt verbazen over hoeveel licht er wel niet uitkomt. Hopelijk binnenkort weer eens wat experimenteren.

Ik gebruik de Metz samen met Cactus V2s triggers. Verder weet ik ook dat de Metz prima aan te sluiten is op mijn D40. Op de wishlist staat nog een SB-600, de Metz is toch wat lomp voor dagelijks gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://s5.tinypic.com/28v12v.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
GerardHenninger schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 03:11:
[...]

Wat stom! Niet op gelet, sorry.. Heb het in de TS aangepast. Thanks!

[...]

Linkstar is een prima merk hoor :)

Wil je veel waar voor je geld dan is een Linkstar setje met veel modifiers inderdaad een heel goed plan.
Maar waarom 500 w/s? Als ik een advies mag geven
- 300 w/s (liefst 3x), is genoeg voor binnen en buiten en je kan je flitser op een relatief laag vermogen zetten
- Koop van sommige modifiers twee stuks : bijvoorbeeld twee striplights.
- Reflectiescherm (mocht je die nog niet hebben)

Ik kan me herinneren dat ik modellinglights van m'n QiHe flitsers (Linkstar dus) op aan, uit en proportioneel kon instellen...... Dat is nu de Linkstar LF-serie volgens mij.

Succes in ieder geval! Vergeet geen review te maken en laat ons zien wat je doet :)
Heb zelf 3x de 400w Linkstar LF-serie flitser en het model licht kan uit, op vol vermogen (150 watt) en evenredig aan het ingestelde vermogen. Het zijn fijne flitsers voor het geld. De omkasting van de flitser is van metaal trouwens.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Wat is je ervaring met die DX swivel adapter ? Ik dx moet je ze samen met een plu kopen, maar op ebay vind ik ze apart voor 8 eur stuk (incl verzending).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

psychodweep schreef op zondag 01 maart 2009 @ 23:45:
[...]

Wat is je ervaring met die DX swivel adapter ? Ik dx moet je ze samen met een plu kopen, maar op ebay vind ik ze apart voor 8 eur stuk (incl verzending).
Je krijgt waarvoor je betaald he :P
Het is geen topkwaliteit maar het is best degelijk spul. Je kan er buiten wel me schieten zolang het maar niet waait, voor tabletop zijn ze wel goed geschikt.
Maar, wil je ze echt intensief gaan gebruiken dan zou ik iets meer geld uitgeven voor een swivel met minder plastic en meer metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03-2023
@ Erasmo
Ik ben zelf ook sinds kort strobist gear aan het aanschaffen.
Zelf heb ik een Sigma 430 Super erbij gekocht.
Is een flitser met display achterop, dus niet de "ST" versie.
Deze geeft ongeveer 1 stop minder licht als mijn Nikon SB-25.
Deze heb ik voor een prikkie gekocht en ik ben goed te spreken over deze flister,
er zit zelfs een optische slave functie in!

Als je wilt kijken naar alternatieven, hieronder staat een bruikbare lijst.

http://www.bartziebaphotography.com/html/flashchart.html
(Tip, check eerste pagina van dit topic bij strobistmateriaal punt 1)

De Vivitar 285HV is ook best populair voor strobist.
Succes!

gr,

Pieter Ale

[ Voor 5% gewijzigd door pieter_ale op 02-03-2009 11:52 . Reden: Flashchartlink staat ook op eerste pagina ]

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zondag 01 maart 2009 @ 11:57:
Kijk even goed rond op marktplaats en je vind best wel een leuk setje bij elkaar.
Hier bijvoorbeeld een sb-25 voor 50 euro.
En als je hier 60 euro op bied dan heb je hem denk ik ook wel. (huidige bod staat op 50 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 16:16
Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 12:16:
[...]
En als je hier 60 euro op bied dan heb je hem denk ik ook wel. (huidige bod staat op 50 euro).
Die heb ik gekocht voor 50 euro :) Heb 'm al in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

pieter_ale schreef op maandag 02 maart 2009 @ 11:47:
@ Erasmo
Ik ben zelf ook sinds kort strobist gear aan het aanschaffen.
Zelf heb ik een Sigma 430 Super erbij gekocht.
Is een flitser met display achterop, dus niet de "ST" versie.
Deze geeft ongeveer 1 stop minder licht als mijn Nikon SB-25.
Deze heb ik voor een prikkie gekocht en ik ben goed te spreken over deze flister,
er zit zelfs een optische slave functie in!

Als je wilt kijken naar alternatieven, hieronder staat een bruikbare lijst.

http://www.bartziebaphotography.com/html/flashchart.html
(Tip, check eerste pagina van dit topic bij strobistmateriaal punt 1)

De Vivitar 285HV is ook best populair voor strobist.
Succes!

gr,

Pieter Ale
Handige lijst, ik zal de verschillende flitsers eens googlen. Enige nadeel met oa. Vivitar flitsers is dat ze vaak een behoorlijk lange oplaadtijd hebben.
Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 12:16:
[...]

Kijk even goed rond op marktplaats en je vind best wel een leuk setje bij elkaar.
Hier bijvoorbeeld een sb-25 voor 50 euro.
Allebei zijn al weg :P Ik marktplaats iedere dag wel een paar keer op 'speedlight' maar meestal zijn ze al verkocht of is de prijs >€100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
Erasmo schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:18:
[...]

Handige lijst, ik zal de verschillende flitsers eens googlen. Enige nadeel met oa. Vivitar flitsers is dat ze vaak een behoorlijk lange oplaadtijd hebben.

[...]

Allebei zijn al weg :P Ik marktplaats iedere dag wel een paar keer op 'speedlight' maar meestal zijn ze al verkocht of is de prijs >€100.
Zoek ook eens op specifieke types. Als je bijvoorbeeld zoekt op SB-24 kom je ook deze tegen: http://link.marktplaats.nl/231793471 daar staat ook een bod van 50 euro op nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bever schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:27:
[...]

Zoek ook eens op specifieke types. Als je bijvoorbeeld zoekt op SB-24 kom je ook deze tegen: http://link.marktplaats.nl/231793471 daar staat ook een bod van 50 euro op nu.
Hm zoeken op 'SB' blijkt ook nog wat extra dingen op te leveren :)
Iig op die flitser een bod uitgebracht en er toevallig ook nog een dicht bij huis gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Ik heb eventueel nog een Vivitar 285HV liggen voor de geïnteresseerden. DM even bij interesse,

Ik heb net een Linkstar set besteld met accesoires:

2x 600ws (wilde liever 500ws maar was niet op voorraad)
1x 56cm softflood reflector (Beauty Dish)
1x 56cm softflood diffuser incl. Grid
1x 120cm octabox met grid
1x Snoot met grid

Verder nog wat ander spul, boomarm, background support voor aan plafond, kabeltjes etc.
Als ik het binnen heb en getest heb laat ik mijn ervaringen wel even weten :)

[ Voor 68% gewijzigd door J3roen op 02-03-2009 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ik heb m'n setje PT-04 CN's van die eBay veiling ook binnen *O* Ze waren dinsdag al binnen gekomen op m'n werk maar toen was ik op vakantie.
Voelt allemaal redelijk stevig aan, en alle receivers hebben inderdaad een PC poort.

Echter had 1 van de receivers er aan het begin af en toe geen zin in. Toen kon ik echt achter elkaar foto's maken waarbij 1 flitser niet bleek te werken, en daarna weer een heleboel waarbij ze alle 3 werken :?
Heb al een andere flitser geprobeerd en andere batterijen maar het lag echt aan de receiver.
Ik zeg lag omdat ze het nu alle 3 weer wel ineens constant doen :?

Maargoed, ze werken iig op de 430EX II en mijn SB-25's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Erg leuk dit topic te volgen, maar even een vraag:
wie maakt naast de gebruikelijke strobist-apparatuur ook gebruik van lichtmeters? en zo ja welke?
Of gaan we puur op het oog beetje 'balansen' met de flitsers om diverse vermogens?
Heeft iemand nog tips die hiermee te maken hebben?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
J3roen schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:53:
Ik heb eventueel nog een Vivitar 285HV liggen voor de geïnteresseerden. DM even bij interesse,

Ik heb net een Linkstar set besteld met accesoires:

2x 600ws (wilde liever 500ws maar was niet op voorraad)
1x 56cm softflood reflector (Beauty Dish)
1x 56cm softflood diffuser incl. Grid
1x 120cm octabox met grid
1x Snoot met grid

Verder nog wat ander spul, boomarm, background support voor aan plafond, kabeltjes etc.
Als ik het binnen heb en getest heb laat ik mijn ervaringen wel even weten :)
Gefeliciteerd!

Maar geen andere softboxen? Je bent redelijk bepwerkt qua licht nu : of "hard" of heel "zacht".
Ik dacht dat je voor 1x 500/600 zou gaan en 2x 300/200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Thanks! Bij de set zit een standaard 60x90 softbox en een plu (waar ik er al tig van heb :))

Ik wilde eigenlijk de 2x500ws set en dan later een 300 watt erbij kopen; 500ws was niet op voorraad, dus voor € 50 meer de 600ws gehaald. Eerst hier maar eens mee spelen; op zich zijn er mogelijkheden genoeg. Zeker in combinatie met mijn 5x hotshoe flitsers :) (die kan ik natuurlijk ook gebruiken voor minder vermogen en dus meer minder scherptediepte).

@niels: Ik heb een lichtmeter (Sekonic L-358) en vind het wel erg handig; ik kom er ook wel uit zonder de meter maar je kunt gewoon wat preciezer werken. Als je goed naar het histogram van je camera kijkt en een paar testshots neemt dan kun je daar ook genoeg aan hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door J3roen op 03-03-2009 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-08 16:27
psychodweep schreef op zondag 01 maart 2009 @ 23:45:
[...]

Ik vind hem best goed! Lekker stevig, heb hem ook geprobeerd met een of shoe cord en dat vind ik helemaal super.

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ongelooflijk, zo jaag je maanden lang achter speedlights aan en zo heb je op één dag 2 verschillende SB-28's te pakken voor een spotprijs :P
Bij een van de flitsers zit er nog een Nikon F65 kwijt maar die raak ik ook nog wel met winst kwijt op fleabay :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Erasmo schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:13:
Ongelooflijk, zo jaag je maanden lang achter speedlights aan en zo heb je op één dag 2 verschillende SB-28's te pakken voor een spotprijs :P
Bij een van de flitsers zit er nog een Nikon F65 kwijt maar die raak ik ook nog wel met winst kwijt op fleabay :P
Wat is een spotprijs ? 50 EUR /stuk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

psychodweep schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 22:01:
[...]

Wat is een spotprijs ? 50 EUR /stuk ?
€70, en dat is goedkoop aangezien ze tegenwoordig voor >€110 over de toonbank gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Ik heb inmiddels een gedeelte van mijn Linkstar spulletjes binnen. Die 120cm Octabox + grid is echt huge. Op 1/32ste van 600ws kom ik op f2.8 op +- 1 meter afstand. Je kunt dus nog behoorlijk met scherpte-diepte spelen.

Met gebruik van slechts de standaard meegeleverde reflector is het f11 op 1 meter en f5.6 op 2 meter.
Met gebruik van de standaard meegeleverde softbox is het f4 op 1 meter en een ruime f2.8 op 2 meter (scheelt weinig met 1 meter; ik schat 0,2 stop).

Al met al vind ik het wel mooi spul voor het geld. Ik heb maar even geen foto's gemaakt; mijn huiskamer is een enorme zooi momenteel :)

Nu nog even wachten op de 56cm reflector & diffusor, die waren niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Laatst online: 01:42
Weet iemand een geschikte en goedkope manier voor een grijze achtergrond? Onlangs liet ik weer eens pasfoto's van mij maken bij een drogist/fotowinkel. Pas na drie mislukte pogingen kreeg ik pasfoto's mee, waar ik zelf weer niet zo tevreden mee ben. Ze moeten toch weer 5 jaar meegaan, nietwaar? Nu vraag ik mij af of ik zelf wat pasfoto's kan maken en inleveren. Even kijken of ze de strenge richtlijnen van tegenwoordig doorkomen. Ik heb wel twee studio flitsers met softbox en een Canon Photoprinter, maar geen grijze egale achtergrond, zoals www.paspoortinformatie.nl dat voorschrijft. Wil nog niet gelijk aan een achtergrond rollen systeem, aangezien ik meestal produktfoto's met een lichttent maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
BellySM schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:27:
Weet iemand een geschikte en goedkope manier voor een grijze achtergrond? Onlangs liet ik weer eens pasfoto's van mij maken bij een drogist/fotowinkel. Pas na drie mislukte pogingen kreeg ik pasfoto's mee, waar ik zelf weer niet zo tevreden mee ben. Ze moeten toch weer 5 jaar meegaan, nietwaar? Nu vraag ik mij af of ik zelf wat pasfoto's kan maken en inleveren. Even kijken of ze de strenge richtlijnen van tegenwoordig doorkomen. Ik heb wel twee studio flitsers met softbox en een Canon Photoprinter, maar geen grijze egale achtergrond, zoals www.paspoortinformatie.nl dat voorschrijft. Wil nog niet gelijk aan een achtergrond rollen systeem, aangezien ik meestal produktfoto's met een lichttent maak.
Is een stuk grijs pvc-folie niet wat daarvoor? Bij FotoSG kost dat ongeveer 15 euro. Die kun je misschien wel aan de muur hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
Bever schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:31:
[...]

Is een stuk grijs pvc-folie niet wat daarvoor? Bij FotoSG kost dat ongeveer 15 euro. Die kun je misschien wel aan de muur hangen.
De afbeelding zegt niet veel ;) , maar aan de omschrijving te zien kan dit een goede oplossing zijn. Gewoon in een frame zetten of op een piepschuim plaat om dat dunne materiaal wat hanteerbaar te maken en vaker in te kunnen zetten. Thanks Bever _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[knip]

[ Voor 94% gewijzigd door Nomad op 06-03-2009 16:57 . Reden: crossposten is niet de bedoeling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Voor wat betreft de PVC folie, kijk eens naar: http://www.kunststofshop.nl; toevallig van de week wat besteld en het is prima spul en snelle levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.robertlambrix.nl/forum/540ez.jpg
2 stuks Canon 540EZ, 80 euro voor beide. Beide in goede staat en eigenlijk ontzettend makkelijk in de bediening.

Ik heb ze nog niet in de praktijk kunnen testen, maar zo binnenshuis werken ze redelijk in combinatie met de Cactus V2s (2 van de 10 is een misfire). Gezien het bedrag van de triggers mag je eigenlijk ook niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat er nog meer in deze post stond behalve mijn SB-28-crosspost(i plead guilty!) voor deze verwijderd werd was een reactie op BellySM;
Waarom niet een andere egale kleur gebruiken en deze in Photoshop vervangen door grijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
Erasmo schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 17:33:
[...]

Waarom niet een andere egale kleur gebruiken en deze in Photoshop vervangen door grijs?
Omdat ik een adhoc studio met lichttent heb op zolder zonder een stukje vrije muur/rustige egale achtergrond. De muren zijn wit en dus snel kans op reflecties en schaduwen en misschien lastiger te witbalansen.
In Photoshop aanpassen is toch weer meerwerk en zoals het nu naar uitziet ben ik klaar voor het bedrag wat mij normaal twee setjes pasfoto's kost... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 17:23:
[afbeelding]
2 stuks Canon 540EZ, 80 euro voor beide. Beide in goede staat en eigenlijk ontzettend makkelijk in de bediening.

Ik heb ze nog niet in de praktijk kunnen testen, maar zo binnenshuis werken ze redelijk in combinatie met de Cactus V2s (2 van de 10 is een misfire). Gezien het bedrag van de triggers mag je eigenlijk ook niet klagen.
Mooi prijsje :)

en fijne flitsers ook trouwens.
In de startpost van Frank staan trouwens triggers die fijner werken dan je cactus triggers.

[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 06-03-2009 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kogel is eindelijk door de kerk. O-)

Volgende bestellingen zijn net de deur uit:

1 x Linkstar Flitsset LF-300A (set)
• 2x Flitskop LF-300A (300ws)
• 2x Reflector ø 18cm (55°)
• 2x Statief 250cm geveerd
• 1x Softbox 60x90cm
• 1x Paraplu ø 100cm

1 x Linkstar Studio Flitser LF-300A

Modifiers:
1 x Linkstar Softbox Octabox 140cm
2 x Linkstar Softbox 030x120cm Stripe
1x Linkstar LF/FS Softflood ø 56cm Reflector
1 x Linkstar LF/FS Snoot incl. honingraad
1 x Linkstar LF/FS Kleppenset incl. kleurenfilters en Grid

Accesoires:
1 x Manfrotto Studio Boom Combi (420NSB)
1 x Falcon Eyes Muur/Plafon B-3W Ophangsysteem 3 rollen

Achtergrondrollen:
2.75m Zwart / Wit / Grijs

Gekozen voor een relatief goedkope flitset met boel accesoires zodat ik lekker kan experimenteren. *O*
300ws lijkt genoeg voor bij mij thuis, met de mogelijkheid om lekker ver terug te schroeven.
3 Dezelfde flitskoppen zadat ik ze goed op elkaar kan afstemmen.
(L-803S lightmeter van marktplaats is al binnen)

Als alles binnen is zal ik hier mijn ervaringen posten en t.z.t. natuurlijk foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:43:
De kogel is eindelijk door de kerk. O-)

Volgende bestellingen zijn net de deur uit:

1 x Linkstar Flitsset LF-300A (set)
• 2x Flitskop LF-300A (300ws)
• 2x Reflector ø 18cm (55°)
• 2x Statief 250cm geveerd
• 1x Softbox 60x90cm
• 1x Paraplu ø 100cm

1 x Linkstar Studio Flitser LF-300A

Modifiers:
1 x Linkstar Softbox Octabox 140cm
2 x Linkstar Softbox 030x120cm Stripe
1x Linkstar LF/FS Softflood ø 56cm Reflector
1 x Linkstar LF/FS Snoot incl. honingraad
1 x Linkstar LF/FS Kleppenset incl. kleurenfilters en Grid

Accesoires:
1 x Manfrotto Studio Boom Combi (420NSB)
1 x Falcon Eyes Muur/Plafon B-3W Ophangsysteem 3 rollen

Achtergrondrollen:
2.75m Zwart / Wit / Grijs

Gekozen voor een relatief goedkope flitset met boel accesoires zodat ik lekker kan experimenteren. *O*
300ws lijkt genoeg voor bij mij thuis, met de mogelijkheid om lekker ver terug te schroeven.
3 Dezelfde flitskoppen zadat ik ze goed op elkaar kan afstemmen.
(L-803S lightmeter van marktplaats is al binnen)

Als alles binnen is zal ik hier mijn ervaringen posten en t.z.t. natuurlijk foto's.
Gefeliciteerd! Ziet er allemaal heel goed uit, niets op aan te merken.
Had ik nou maar aandelen FotoSG gekocht met al die aankopen van jullie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardHenninger schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 13:03:
[...]

Thnx.... (heb zowaar eens een keer naar iemand zijn adviezen proberen te luisteren) ;)

Had ik nu die kortingsbon nog maar gehad... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GerardHenninger schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 13:03:
[...]

FotoSG krijgt inderdaad behoorlijk wat extra klandizie door dit topic.

Binnenkort maar eens mijn Cactus Triggers ombouwen(klik). Ik heb al oplaadbare CR2's dus dat scheelt maar dat antennetje schijnt behoorlijk goed te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

@oeloe: Feli! Ik ben benieuwd wat je van de stripes vindt. Wat is je doel? Verder als je een lichtmeter hebt, ben ik ook wel benieuwd naar de output. Ik wil nog een 3de Linkstar op termijn erbij hebben die wat minder zwaar is eventueel (voor nu voldoen reportage flitsers prima).

Tip: check voor het in elkaar zetten van de Octabox & de softbox even de handleiding op de fotosg site; is standaard niet meegeleverd en kan even puzzelen zijn.

In samenwerking met Skyports & 40D of 350D haal ik maar 1/160ste als syncspeed, ben ook wel benieuwd tot wat voor sync speed jij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

Verwijderd

[ Voor 92% gewijzigd door Zuurstok op 08-03-2009 10:28 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 10:29

ralpje

Deugpopje

Met het .psd filetje waarvan de link óók in de startpost staat?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J3roen schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 20:44:
@oeloe: Feli! Ik ben benieuwd wat je van de stripes vindt. Wat is je doel? Verder als je een lichtmeter hebt, ben ik ook wel benieuwd naar de output. Ik wil nog een 3de Linkstar op termijn erbij hebben die wat minder zwaar is eventueel (voor nu voldoen reportage flitsers prima).

Tip: check voor het in elkaar zetten van de Octabox & de softbox even de handleiding op de fotosg site; is standaard niet meegeleverd en kan even puzzelen zijn.

In samenwerking met Skyports & 40D of 350D haal ik maar 1/160ste als syncspeed, ben ook wel benieuwd tot wat voor sync speed jij komt.
Dankje, kan niet wachten tot het spul binnen is.... :9

Het "doel" van mijn thuis studio is het fotograferen van:
- de buurvrouw
- de vriendin van een vriendin
- dat leuke meisje van dansen
- het bandje van een collega
- al het andere dat er een beetje appetijtelijk uitziet....

Kortom, gewoon hobby werk....

Reden voor mij om de stripes aan te schaffen is dat ik in een beperkte ruimte zit en ik de stripes in meerdere situaties kan toepassen. Bijvoorbeeld als hair light voor groepen, als fill voor butterfly lighting. Full body shots met weinig spill naar de background. Gewoon erg breed inzetbaar en omdat ik graag van een setje wou en deze niet al te duur zijn meteen twee.. ;)

Er is ook een versie met grid, maar die kosten bijna het dubbele. Mocht ik het missen kan het altijd nog maar op deze manier heb ik in mijn ogen het meeste waar voor mijn geld en genoeg spul om naar hartelust te experimenteren.

Dank voor de handleiding tip. Hoop dat ik alle softboxen een beetje in elkaar kan krijgen zonder meteen de boel te slopen.... 8)7

Als de boel binnen is dan zal ik eens meten wat de output en syncspeed is.
heb ook een setje elinchrom skyports.

De flash duration van deze set is 1/700e seconde, maar dit is waarschijnlijk bij full power dus ik vermoed dat ik ook rond de 1/160e uit kan komen bij normaal gebruik. Alleen zijn die van mij wat minder krachtig dus zal ze iets harder hebben staan dan jij waardoor de flitsduur bij mij misschien wat korter is. Dit is allemaal speculatie dus ga het gewoon testen als de boel er is... B)

Voor een kortere flash duration kom je al snel uit bij sets van meer dan 2x zoveel €€€€€ (o.a. Elinchrom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Nu online
Linkstar heeft de softboxen aangepast. Nu zijn ze heel simpel in elkaar te zetten. Waar je vroegâh moest rommelen met een stang met een bolletje heb je nu een strip klittenband aan 1 uiteinde van de softbox, waardoor je deze verlengt en de stang er makkelijker in krijgt. Dan duw je de strip met klittenband dubbel en zit alles op zijn plaats. Beetje raar omschreven, maar als je de softboxen binnen hebt begrijp je wat ik bedoel.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Even lopen spelen om het spul uit te testen. Nog best lastig, zelfportretten maken zo :P

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3664/3338542509_ec29a6bdc1_o.jpg

Setup:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3398/3339378832_f955771739.jpg?v=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Erasmo schreef op zondag 08 maart 2009 @ 22:24:
Even lopen spelen om het spul uit te testen. Nog best lastig, zelfportretten maken zo :P

[afbeelding]

Setup:

[afbeelding]
vooral die setup beschrijving _/-\o_ geweldig. Je foto is ook erg grappig :*)
Erasmo schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:59:
[...]

FotoSG krijgt inderdaad behoorlijk wat extra klandizie door dit topic.

Binnenkort maar eens mijn Cactus Triggers ombouwen(klik). Ik heb al oplaadbare CR2's dus dat scheelt maar dat antennetje schijnt behoorlijk goed te werken :)
ik heb dan wel goeikope DX triggers, maar die mods zijn een eitje man ! Desnoods hulp hier vragen ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Heeft iemand nog goede ideeën voor een flitsfilter-adapter ? Ik vind klitteband een beetje gaar omdat er dan ook plooien in je filter komen, en oplossingen van karton gaan het niet lang volhouden bij mij. Zou het werken om de voorkant van een omnibounce af te zagen en er volgens aan weerszijden een gleuf in te snijden of is er iets beters ? Gaat om een 430EX en een SB28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
En wat is er zo erg aan plooien in je filter??? Dat zie je niet/nauwelijks in je lichtbeeld hoor.
Al vind ik je idee met het ombouwen van een (namaak)omnibounce wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Is niet erg, maar ik denk ook dat het de levensduur van de filters niet ten goede komt en dat er degelijkere alternatieven zijn. Ik heb net een set op flashgels.co.uk besteld en 't lijkt me wel plezierig als ze effe meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Nu online
Heb je wel eens gezien hoe mr. strobist er mee om gaat in zijn video's? Dat spul kan veel hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbensam
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 21:43
Ik raak een beetje in de war mbt de triggers.
Ik wil graag een setje kopen en omdat ik een Canon 40D met Canon 430 EX heb, schijn ik voor de compatibiliteit met de laatste het beste een PT-04 TM te kunnen kopen.
Het nadeel daarvan is, dat de PT-04 TM receiver geen PC sync port heeft. Tot zover was het me duidelijk, tot ik deze set in een shop op ebay tegenkwam:

http://cgi.ebay.com/PT-04...8QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Een mooie set met 2 receivers, en dan het verwarrende: hebben de receivers nu wel of geen PC sync port? :?

Hopelijk kan iemand me uitsluitsel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
ikbensam schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:51:
Ik raak een beetje in de war mbt de triggers.
Ik wil graag een setje kopen en omdat ik een Canon 40D met Canon 430 EX heb, schijn ik voor de compatibiliteit met de laatste het beste een PT-04 TM te kunnen kopen.
Het nadeel daarvan is, dat de PT-04 TM receiver geen PC sync port heeft. Tot zover was het me duidelijk, tot ik deze set in een shop op ebay tegenkwam:

http://cgi.ebay.com/PT-04...8QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Een mooie set met 2 receivers, en dan het verwarrende: hebben de receivers nu wel of geen PC sync port? :?

Hopelijk kan iemand me uitsluitsel geven.
Dat zijn de goeden volgens mij, inclusief pc-poort in de receivers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
ik heb deze gekocht http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...EWNX:IT&item=120381168690

en ze werken op mn 580 ex II

ook met pc port en een extra reciever.

tis balen dat niemand dichtbij woont om even te kijken of de 430 werkt (nu snap ik nomads vraag ook)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbensam
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 21:43
Nomad schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:11:
[...]

Dat zijn de goeden volgens mij, inclusief pc-poort in de receivers :)
Ik kon het gewoon moeilijk geloven, omdat ik dacht dat deze niet bestonden. Maar goed, alleen maar beter dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Creatief met hotshoe flitsers :) U ziet:
  • Westcott Apollo Softbox (28"/70cm)
  • 1x SB-24
  • 2x SB-26.
  • 1x Skyport
  • 1x DIY metalen beugel voor de montage.
Er komt behoorlijk wat licht uit; hopelijk voldoende om buiten te kunnen gebruiken om daglicht te kunnen onderbelichten. Ik meet F8 / iso 100 op +- 1 meter afstand.

Afbeeldingslocatie: http://www.jg-photography.nl/photo/view/acc85cac9a/format:tweakers
(klik voor groter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Heb net bij Gadget Infinity zo'n Yong Nuo flitser besteld, na het verhaaltje op Strobist en Flickr. Was de zoektocht naar een betaalbare SB gewoon zat en dit klonk eigenlijk als een lekker makkelijk apparaat als manual strobist flits voor 48 euro inc verzendkosten.

Ik zal wel een review doen als ie binnen is. Maar GI is nooit zo'n snelle, dus verwacht 'm niet te snel :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

En voor diegenen die zich interesseerden in de LumePro LP120, ik had maar even snel een mailtje naar MPEX gestuurd om te vragen hoeveel de verzendkosten zouden zijn. Nou...

De flits kost $129,95 van MPEX plus deze shipping:
Express mail : 40.00 5 days
Priority mail : 36.00 6-10 days
UPS Expedited : 32.00 3-4 days ( customs fees may apply )
Die komt toch niet snel in het winkelmandje.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Vergeet ook de importkosten niet.. Is inderdaad nogal een dure grap.
Pagina: 1 ... 6 ... 26 Laatste

Let op:
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!