Algemeen Studio/Strobist Topic

Pagina: 1 ... 14 ... 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Maar dan heb ik ze niet morgen in huis ;)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Verwijderd

Rave17 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:11:
[...]

Nou hij flits, laadt snel op en de kwaliteit vind ik voor die prijs goed te noemen. Maar hij is verder helemaal niet in te stellen, waardoor ik dus donkere foto's krijg :P

Wat dat betreft zou bijvoorbeeld de Yongnuo YN460 voor $42.19 denk ik een betere keuze zijn (of misschien voldoet de YN462 voor $34.98 al).
Bedankt voor je tips! Klopt het dat "Recycle Time: 5 sec" het dus 5 sec duurd voordat je weer kan flitsen?

En kan je op je camera geen vertraging voor je flits in kan stellen?

• AjDuLion
  • Laatst online: 10-09 12:36
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:14:
[...]

Bedankt voor je tips! Klopt het dat "Recycle Time: 5 sec" het dus 5 sec duurd voordat je weer kan flitsen?

En kan je op je camera geen vertraging voor je flits in kan stellen?
zoals je naam zegt yup 5 seconden eer je weer kan flitsen ;)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Verwijderd

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb naar meerdere flitsers gekeken en daar stond vaak bij van "0.3sec - 5sec". Vandaar dus de vraag of het ook echt 5sec duurd of dat dit het maximale tijd is :)

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
Dat hangt af van de flits intensiteit. Als je op maximaal 'vermogen' flitst, zal hij langer doen over het opladen (5sec dus). Bij minder licht zal 'ie ook minder hoeven bij te vullen en dat kan sneller (tot 0.3sec dus).

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de laatste (10) ofzo pagina's door gelezen en de OP maar ben er nog niet helemaal uit dus even een vraagje. Welke flitser is nu goed geschikt voor strobist doeleinden? Die nikon SB24 26 etc worden gewoon niet aangeboden op marktplaats net als die Vivitar die vermeldt wordt in de OP.

Een echte canon speedlight is me weer iets te prijzig om even een kijkje te nemen in het hele strobist gebeuren. Heeft iemand misschien nog wat alternatieven? Ik wil zo'n 40 euro max kwijt zijn voor de flitser indien mogelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Mintola 4000AF; Wordt veel aangeboden, regelbaar van 1/1 - 1/20 en is zeer betaalbaar. Heb er zelf een 4-tal van liggen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Henning op 14-02-2010 15:11 ]

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:08
Gisteren eerste zelfportret geschoten: tangsetup met twee flitsers van links en rechts op 1/16e power.

Pentax K10d met 90mm tamron macro lens op F11, 1/125e en ISO 100

RF602 triggerset. Via link kan grotere versie gezien worden.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4066/4354569218_ca7a9d7bc8.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door vandermark op 14-02-2010 15:18 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03-2023
Naast de goede tip van Henning, zou je ook kunnen zoeken naar een SB25. Ik heb hier 2 van en deze zijn zover ik weet gewoon gelijk aan de SB24. Ook de Sigma EF 430 Super flitsers bevallen goed. Deze hebben net als de SB 26 een ingebouwde optische slave. De nikons zijn wat steviger gebouwd en hebben iets meer vermogen.
Let wel goed op, de sigma versies met ST hebben geen display en zijn niet handmatig in te stellen.

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

pieter_ale schreef op zondag 14 februari 2010 @ 18:27:
Ook de Sigma EF 430 Super flitsers bevallen goed.
+1. Erg tevreden mee als 2de flitser en dat er een optical slave is ingebouwd komt vaak toch handig uit als je met rare opstellingen en combinaties aan het spelen bent, ook al had je in principe genoeg triggers!

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Mijn EF-430 Super gaat na een bepaalde tijd in slaap stand en dan krijg ik hm alleen weer wakker als ik hm "aanraak".
Mijn SB25 blijft gewoon aan staan.
Is daar iets aan te doen?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

pieter_ale schreef op zondag 14 februari 2010 @ 18:27:
Naast de goede tip van Henning, zou je ook kunnen zoeken naar een SB25. Ik heb hier 2 van en deze zijn zover ik weet gewoon gelijk aan de SB24.
De SB-25 kan op 1/32 (SB-24 maar tot 1/16) en heeft een ingebouwde groothoekdiffuser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 15:00

CasGas

.

En zoals bij Konijn? Zijn die "goedkope" flitsers wat?

http://www.fotokonijnenbe...ele_strobist_flitser.html

Ik zit nu nog te kloten met mijn 420EX, maarja, dat is alleen full flash, daar word ik ook niet goed van :(

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zit nu te twijfelen tussen een Qihe/Linkstar setje of een Elinchrom D-lite pakket. De BxRi van Elinchrom is vrij definitief geschrapt, die vond ik toch te prijzig worden.

Een lijstje met prijzen (allemaal exclusief BTW, is voor mijzelf handiger) en mijn gedachten daarbij. Wellicht interessant als je zelf nog twijfelt, of als je mij nog wat nuttige informatie wil geven om de knoop door te kunnen hakken ;)

Setjes:

Qihe Studio flitsset DGS 400 A Kofferset. €423
  • 2x 400Ws koppen + statieven
  • 2x Paraplu's of 1x softbox
  • 1x Tas waar alles inpast
Elinchrom D-Lite Home Studio kit 4. €575
  • 2x Softbox
  • 1x Tas statieven
  • 1x Tas monoblocks
  • 2x Tas Softbox
€150 verschil, dat vind ik niet echt een probleem.

Voorkeur: Elinchrom, gezien het kleine prijsverschil, dealer hier om de hoek, hogere kwaliteit (van horen zeggen).

Maar bij Qihe zit alles in één tas, bij Elinchrom loop je met meerdere tassen te sjouwen of er komt €189 voor een koffer bij. Alles in één tas brengt het verschil op €339, wat ik wel significant vindt.

Voorkeur: Qihe, door het tassengemak voor €339 minder.

Extra modifiers:

Qihe:
60x90 cm softbox: €50
140cm octagon: €88

Elinchrom:
60x80cm softbox: €159
100cm octagon: €209

Voorkeur: Qihe, mede doordat je verschillende merken kunt kopen en de Qihe-modifiers niet zo duur zijn. Elinchrom vraagt minstens het dubbele voor (dezelfde?) metalen satéprikkers met daarop een doek. Aan de andere kant: hoeveel van die dingen ga ik kopen?

Qihe wint vooral bij bovenstaande vergelijkingen, dus de keuze is simpel zou je zeggen. Maar toch zit het me niet helemaal lekker. Elinchrom kan ik hier vlakbij uitproberen en omruilen als er iets is. Ook de kwaliteit schijnt een stuk beter te zijn, maar zelf heb ik nog nooit gewerkt met goedkope setjes (wel met Multiblitz, Bowens etc.).

De extra modifiers vind ik eigenlijk overdreven duur bij Elinchrom, maar misschien kijk ik bij de verkeerde winkel daarvoor. Wellicht is een softbox van Elinchrom 10x zo snel in elkaar te zetten als een Qihe/FE softbox, zodat het prijsverschil enigzins wordt rechtvaardigd. Kan iemand daar iets over zeggen? En zijn er echt nergens vage Chineze adapters te vinden zodat andere merken wel op Elinchrom passen?

Ik ga het in ieder geval nog een weekje laten bezinken voordat ik de knoop doorhak. Als men hardop met mij wil meedenken: graag! :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:29
Gizz schreef op zondag 14 februari 2010 @ 23:13:
Ik zit nu te twijfelen tussen een Qihe/Linkstar setje of een Elinchrom D-lite pakket. De BxRi van Elinchrom is vrij definitief geschrapt, die vond ik toch te prijzig worden.

Een lijstje met prijzen (allemaal exclusief BTW, is voor mijzelf handiger) en mijn gedachten daarbij. Wellicht interessant als je zelf nog twijfelt, of als je mij nog wat nuttige informatie wil geven om de knoop door te kunnen hakken ;)

Setjes:

Qihe Studio flitsset DGS 400 A Kofferset. €423
  • 2x Paraplu's of 1x softbox
  • 1x Tas waar alles inpast
Elinchrom D-Lite Home Studio kit 4. €575
  • 2x Softbox
  • 1x Tas statieven
  • 1x Tas monoblocks
  • 2x Tas Softbox
€150 verschil, dat vind ik niet echt een probleem.

Voorkeur: Elinchrom, gezien het kleine prijsverschil, dealer hier om de hoek, hogere kwaliteit (van horen zeggen).

Maar bij Qihe zit alles in één tas, bij Elinchrom loop je met meerdere tassen te sjouwen of er komt €189 voor een koffer bij. Alles in één tas brengt het verschil op €339, wat ik wel significant vindt.

Voorkeur: Qihe, door het tassengemak voor €339 minder.

Extra modifiers:

Qihe:
60x90 cm softbox: €50
140cm octagon: €88

Elinchrom:
60x80cm softbox: €159
100cm octagon: €209

Voorkeur: Qihe, mede doordat je verschillende merken kunt kopen en de Qihe-modifiers niet zo duur zijn. Elinchrom vraagt minstens het dubbele voor (dezelfde?) metalen satéprikkers met daarop een doek. Aan de andere kant: hoeveel van die dingen ga ik kopen?

Qihe wint vooral bij bovenstaande vergelijkingen, dus de keuze is simpel zou je zeggen. Maar toch zit het me niet helemaal lekker. Elinchrom kan ik hier vlakbij uitproberen en omruilen als er iets is. Ook de kwaliteit schijnt een stuk beter te zijn, maar zelf heb ik nog nooit gewerkt met goedkope setjes (wel met Multiblitz, Bowens etc.).

De extra modifiers vind ik eigenlijk overdreven duur bij Elinchrom, maar misschien kijk ik bij de verkeerde winkel daarvoor. Wellicht is een softbox van Elinchrom 10x zo snel in elkaar te zetten als een Qihe/FE softbox, zodat het prijsverschil enigzins wordt rechtvaardigd. Kan iemand daar iets over zeggen? En zijn er echt nergens vage Chineze adapters te vinden zodat andere merken wel op Elinchrom passen?

Ik ga het in ieder geval nog een weekje laten bezinken voordat ik de knoop doorhak. Als men hardop met mij wil meedenken: graag! :)
Mijn voorkeur gaat uit naar Elinchrom, puur doordat ik heb gemerkt dat die het minst bij elke foto afwijkt qua flitssterkte. Ook de bouwkwaliteit is 100% beter, en je kan alle modifiers van Elinchrom erop monteren. Kortom als je later een duurder setje koopt van Elinchrom dan kan je alle modifiers blijven houden.

En ik vind het beetje rare vergelijking dat je door de tas je keus bepaalt. Koop dan bij Elinchrom een 3th party koffer erbij waar de koppen en statieven inkunnen.... zowiezo zal je merken dat je de softboxen niet meer gaat inpakken. Daarvoor is het teveel werk.

En dan heb je maar 2 tassen die je mee moet slepen + de vederlichte softboxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Laatst online: 10-09 12:36
Jeroenz18 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 08:39:
[...]

Mijn voorkeur gaat uit naar Elinchrom, puur doordat ik heb gemerkt dat die het minst bij elke foto afwijkt qua flitssterkte. Ook de bouwkwaliteit is 100% beter, en je kan alle modifiers van Elinchrom erop monteren. Kortom als je later een duurder setje koopt van Elinchrom dan kan je alle modifiers blijven houden.

En ik vind het beetje rare vergelijking dat je door de tas je keus bepaalt. Koop dan bij Elinchrom een 3th party koffer erbij waar de koppen en statieven inkunnen....
het is niet alleen de tas waar hij over valt ook de bijna 100+ euro verschillen in softboxen doet hem denken van wat is hier miss.

ook ik ben aan het kijken voor een nieuw setje en ik neig toch naar de ''goedkopere'' setjes te gaan zeker als je ziet dat de softboxen gewoon bijna 3x zo duur zijn, of passen hier ook de el cheapo softboxen op ? ik gok eventjes van niet dan vind ik 80 of 200 euro betalen voor een softbox wel een groot verschil.

en je kan mij niet wijsmaken dat hier ook kwaliteitsverschil inzit is het een gemaakt van cheapo alluminium en de ander met crystallen binnenreflectie ? dacht het niet..

dat de Elinchrom flitsers zelf beter zijn wil ik best geloven maar om de accessoires dan ook gelijk 3x zo duur te maken dat gaat me een beetje ver..

/noob rant off

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 09:32

vvo

vandermark schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:17:
Gisteren eerste zelfportret geschoten: tangsetup met twee flitsers van links en rechts op 1/16e power.

Pentax K10d met 90mm tamron macro lens op F11, 1/125e en ISO 100

RF602 triggerset. Via link kan grotere versie gezien worden.

[afbeelding]
Wel apart met een tangverlichting. Zou aan beide kanten egaal belichten moeten worden.
Zijn het verschillende flitsers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 31-07 16:31
vvo schreef op maandag 15 februari 2010 @ 11:20:
[...]

Wel apart met een tangverlichting. Zou aan beide kanten egaal belichten moeten worden.
Zijn het verschillende flitsers?
De afstand van de flitser en het wel of niet gebruiken van (bijv.) een paraplu scheelt ook veel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 09:32

vvo

-DG- schreef op maandag 15 februari 2010 @ 12:30:
[...]

De afstand van de flitser en het wel of niet gebruiken van (bijv.) een paraplu scheelt ook veel. ;)
Dat schrijft hij niet ....tangverlichting met 2 flitsers. Afstand zou kunnen maar dan blijft 1 kant toch wel erg donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jeroenz18 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 08:39:
[...]
en je kan alle modifiers van Elinchrom erop monteren. Kortom als je later een duurder setje koopt van Elinchrom dan kan je alle modifiers blijven houden.
Maar bij Qihe kun je alle modifiers van FE, Qihe, Bowens etc. gebruiken. Volgens mij zouden de modifiers van Bowens op hetzelfde niveau moeten liggen als die van Elinchrom.

Dat je alle modifiers van Elinchrom kunt (gebruiken) is alleen een voordeel als ze een meerwaarde bieden boven modifiers van andere merken. Als andere merken dezelfde keuze en kwaliteit leveren als Elinchrom, maar voor een lagere prijs, dan is het juist een handicap dat je alleen Elinchrom kunt gebruiken.

Daarom probeer ik ook ervaringen wat betreft de Elinchrom modifiers te vinden :) Ze kosten 2 tot 3x meer, maar zijn ze ook degelijker, sneller in elkaar te zetten etc.?
En ik vind het beetje rare vergelijking dat je door de tas je keus bepaalt. Koop dan bij Elinchrom een 3th party koffer erbij waar de koppen en statieven inkunnen
Hoezo is dat raar? Ik vind dat ik naar behoorlijk wat aspecten kijk om mijn keuze te bepalen. Bij de tas gaat het vooral om het kostenplaatje: met een Elinchrom tas wordt het verschil met Qihe €339, met een thirdparty kist misschien iets minder.
En dan heb je maar 2 tassen die je mee moet slepen + de vederlichte softboxen.
Zelf ben ik daar niet zo van. Ik ga voor mijn fotogear ook niet met 2 of 3 tassen lopen. Ik pak dan gewoon een tas uit de kast waar alles inpast :)
Maar goed, ik kan ook eerst even aankijken hoe het met losse tassen en onderdelen bevalt. Maar dan heb ik het spul al gekocht.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Vanmiddag een korte video gemaakt van een kleine fotoshoot, niks bijzonders, daar was het veulte koud voor... :+

Kauwgomkauwend met een muts op ben ik extra charmant ;)

Paar foto's:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2727/4360522076_2d32313532.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4021/4359781807_b426a72243.jpg

Setup:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2759/4360522182_b531f1980c.jpg
Canon 580EX op een PocketWizard FlexTT5 in een softbox van 40x40, alles op E-TTL

De cameraman:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4024/4360521822_ed2d2f9da5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52

sapphire

Die-hard pruts0r

leuk om te zien !

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Zeker leuk om te zien, maar volgende keer wel even dat kauwgompje achterwege laten graag ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Dat zei ik ook al, maar was nog te onwennig voor een retake. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matroxcool
  • Laatst online: 16-06 10:12
Henning schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:10:
Mintola 4000AF; Wordt veel aangeboden, regelbaar van 1/1 - 1/20 en is zeer betaalbaar. Heb er zelf een 4-tal van liggen :)
De minolta 5400HS is ook een prima flitser voor de strobist. Raar dat niemand deze gebruikt.
Je kan ze al voor weining op de kop tikken (ca 30 euro) en zijn volledig 1/1 - 1/32 in te stellen.
Verder nog een tal van handige functies, voorzien van lcd display en maarliefst een richtgetal van 54.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Heeft Minolta niet een afwijkende hotshoe-maat? En heeft ie pc-sync? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:44
MartijnGizmo schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 22:42:
Yep..... je moet dan een adapter hebben (8 - 12 euro geloof ik).... Wie verzint zoiets dan ook?.. Pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gerard: Volgens de TS heb jij ervaring met zowel Qihe als Elinchrom. Zou jij iets kunnen zeggen over het verschil in kwaliteit tussen de modifiers van beide merken?

Gezien het feit dat die Elinchrom dingen 2 tot 3x zoveel kosten en ik nog twijfel (en voor anderen is het wellicht ook interessant) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

CasGas schreef op zondag 14 februari 2010 @ 21:15:
En zoals bij Konijn? Zijn die "goedkope" flitsers wat?

http://www.fotokonijnenbe...ele_strobist_flitser.html

Ik zit nu nog te kloten met mijn 420EX, maarja, dat is alleen full flash, daar word ik ook niet goed van :(
Ik heb er zo een uit HK gehaald toen ze nieuw waren. Die heeft het 5 seconden gedaan, toen doofden de lampjes een voor een en kwam er rook en brandgeur uit...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Gizz schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 23:02:
Gerard: Volgens de TS heb jij ervaring met zowel Qihe als Elinchrom. Zou jij iets kunnen zeggen over het verschil in kwaliteit tussen de modifiers van beide merken?

Gezien het feit dat die Elinchrom dingen 2 tot 3x zoveel kosten en ik nog twijfel (en voor anderen is het wellicht ook interessant) :)
Het verschil zit 'em in..... de prijs, dat als eerste. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet meer zeker weet of ik al die extra "features" de meerprijs wel waard vind. Sterker nog, ik heb shop-for-a-modifier bui de laatste tijd, wat wil zeggen dat ik van verschillende merken dingen aan het kopen ben om uit te proberen (omdat iemand het vorig jaar nodig vond om 80% van m'n modifiers te jatten). Maar goed, dit is het antwoord op je vraag niet.

Elinchrom-modifiers zijn degelijk en heel snel in elkaar te zetten (de duurdere softboxen, niet de Prolinca series). In 2 jaar tijd heb ik twee softboxen versleten van B-merken en nog geen een van Elinchrom.
Daarnaast zijn ze dus snel in elkaar te zetten omdat je ze als soort van paraplu open kan vouwen, echt een geweldige uitvinding. Ken geen andere merken die dit hebben (waarom niet?).

Maar waar ik me nu aan begin te storen en waar jij dus rekening mee kan houden voor in de toekomst; Elinchrom heeft veel modifiers niet. Bijvoorbeeld:
- Beautydish MET grid
- Striplight met grid
- Sphere (soort van WC-licht bol)
- Goede octa MET grid
etc etc.

Nou lijkt dat in het begin niet zo boeiend, maar naarmate je meer met studioflitsers gaat werken, ga je je ergeren aan het feit dat het licht alle kant op gaat met normale softboxen. Tenminste, dat heb ik nu het laatste jaar.

Andere B-merken of A-merken zoals Profoto hebben hebben deze modifiers dan weer wel. Daarentegen heeft Elinchrom weer de indirecte Softboxen/Octa's waarin de flitser omgekeerd zit zodat je een nog "zachter" effect krijgt. Die serie softboxen van Elinchrom worden dan ook vaak gekocht door pro Profoto gebruikers. Even als bijvoorbeeld de Deep Octa, ook een uniek Elinchrom ding.

Wat ik nu dus aan het doen ben, is om Photoflex en Creative Light softboxen te kopen waarvan je de speedring (de ring die de softbox aan je flitser bevestigd) kan vervangen. Je kan dus iedere softbox kopen en daarbij hoe je dan alleen aan te geven welk merk flitsers je gebruikt. Dit kan later handig zijn als je van flits-merk wisselt; je softboxen kan je gewoon meenemen. Daarnaast zijn ze een stukje (niet veel) goedkoper.

Maar nu heb je nog steeds geen echt antwoord op je vraag..... Bij deze dan :
Als ik nu opnieuw zou moeten beginnen met de kennis die ik nu heb en met een beperkt budget dan zou ik gewoon softboxen van Qihe/Falcon Eyes/Calumet kopen. Waarom?
- Omdat de snelheid van het in elkaar zetten van de softboxen niet meer boeit, het scheelt per shoot misschien 15 minuten
- Ze zijn misschien minder stevig, maar voor de prijs van 1 pro-softbox koop je 3 b-merk versies, je kan dus gewoon backups kopen.. bij wijze van spreken
- Softboxen van B-merken zien er niet uit, maar het licht is bijna hetzelfde als je het vergelijkt met A-merken. En het gaat tenslotte om het licht

Is dat een beetje een antwoord op je vraag?

Wel wil ik de kanttekening maken dat ik het hier heb over light modifiers en NIET over de flitsers zelf. Ik geef graag meer geld uit voor A-merk flitsers, want ze zijn/hebben :

- Steviger
- Preciezer in te stellen
- Garantie + Vervanging (bij bijvoorbeeld de RX-serie van Elinchrom)
- Extra features (alles op afstand instellen, aansluiten op je laptop etc etc)
- Constante kleurtemperatuur
- Snelle flitssync

Een beetje duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wie gebruikt hier nog wel eens de Metz 45 CT-1? Ik ben een beetje aan het hobbyen met een CT-1 en een oude accu maar ik kan maar nergens vinden of er een temperatuurbeveiliging op zit en ik heb geen zin om daar proefondervindelijk achter te komen :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Erg duidelijk, bedankt voor de zéér uitgebreide reactie! :)

In een ideale situatie wil je dus eigenlijk Elinchrom flitsers in combinatie met modifiers van een ander merk, waar jij ook mee bezig bent met Creative Light en Photoflex.

Zijn er speedrings voor bijvoorbeeld FE spullen? Ik heb in ieder geval al wel een goedkoop merk gevonden dat op Elinchrom past, maar daarbij heb je het met 4 of 5 softboxjes met grid ook wel gehad.

* Gizz zoekt nog even verder naar alternatieven die met Elinchrom werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Gizz schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 16:22:
[...]

Erg duidelijk, bedankt voor de zéér uitgebreide reactie! :)

In een ideale situatie wil je dus eigenlijk Elinchrom flitsers in combinatie met modifiers van een ander merk, waar jij ook mee bezig bent met Creative Light en Photoflex.

Zijn er speedrings voor bijvoorbeeld FE spullen? Ik heb in ieder geval al wel een goedkoop merk gevonden dat op Elinchrom past, maar daarbij heb je het met 4 of 5 softboxjes met grid ook wel gehad.

* Gizz zoekt nog even verder naar alternatieven die met Elinchrom werken.
Falcon Eyes (en andere B-Merken) hebben speedrings voor Elinchrom... Alleen kan ik geen webshop vinden die goed Falcon Eyes verkoopt... Dat was eerst FotoSG, maar die vertrouwen we nu niet meer.

Maar dit zijn leuke dingen om mee te beginnen voor echt mega weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

GerardHenninger schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 17:02:
[...]Falcon Eyes (en andere B-Merken) hebben speedrings voor Elinchrom... Alleen kan ik geen webshop vinden die goed Falcon Eyes verkoopt... Dat was eerst FotoSG, maar die vertrouwen we nu niet meer.
Ik heb er (nog) geen ervaring mee maar http://www.benel.nl/ heeft ook Falcon Eyes op de site staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

even een kort vraagje;

als ik deze flitsset koop, is het dan mogelijk om ze te triggeren met m'n rf-602 setje ?

Bij dat setje worden deze kabels bijgeleverd. ( behalve kabel 1 )

En natuurlijk, is die flitsset wat voor z'n geld of is er beter te krijgen ?
Want ik vond hem érg aannemenlijk voor dat geld :)

[ Voor 16% gewijzigd door Zuurstok op 17-02-2010 19:41 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Gutteguttegut schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 18:23:
[...]
Ik heb er (nog) geen ervaring mee maar http://www.benel.nl/ heeft ook Falcon Eyes op de site staan.
Benel is een groothandel. Kun je niet bestellen als simpele burger, al geprobeerd. ;)
Heb een Duitse webshop gevonden met ook Linkstar en de bekende merken. Even mijn Duits bijgeschaafd vanmiddag en een mail gestuurd over voorraden. Ben benieuwd.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Falcon Eyes (en andere B-Merken) hebben speedrings voor Elinchrom
Dat is goed om te horen. Dan ga ik 95% zeker gewoon voor Elinchrom, want ik zat vooral met de hoge prijzen van de modifiers in mijn maag :)

Scheelt trouwens wel als je de term 'speedring' kent, er gaat dan opeens een wereld voor je open met behulp van google.
BobF. schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 19:41:
als ik deze flitsset koop, is het dan mogelijk om ze te triggeren met m'n rf-602 setje ?

Lijkt me wel, want je hebt kabel 3 nodig om monoblocks aan te sluiten. Kabel 1 gebruik je alleen bij reportageflitsers die je met een draad wil aansturen.

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 17-02-2010 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 15:00

CasGas

.

Acolyte57 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 23:21:
[...]

Ik heb er zo een uit HK gehaald toen ze nieuw waren. Die heeft het 5 seconden gedaan, toen doofden de lampjes een voor een en kwam er rook en brandgeur uit...
Ah, dat klinkt veel belovend :(

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Kijk even in de Flickr group van Strobist wat ze er daar over zeggen, daar waren toendertijd nog wel vrij enthousiaste lui met die dingen. Maar gezien mijn ervaring denk ik dat hun long-term experience ook wel gebrekkig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matroxcool
  • Laatst online: 16-06 10:12
MartijnGizmo schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 22:42:
Ffies een adaptertje idd via Ebay en daar zit gewoon een pc-sync aansluiting op.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

[...]

Falcon Eyes (en andere B-Merken) hebben speedrings voor Elinchrom... Alleen kan ik geen webshop vinden die goed Falcon Eyes verkoopt... Dat was eerst FotoSG, maar die vertrouwen we nu niet meer.

Nee inderdaad.
Ik weet niet wat er met FotoSG gebeurd is, maar ik zit nu al bijna 2 maanden op mijn geld te wachten.
En als ik ze dan een keer met moeite aan de lijn krijg schiet ik er nog niet veel mee op :S.
Wees gewaarschuwd!
Matroxcool schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:54:
[...]
Ffies een adaptertje idd via Ebay en daar zit gewoon een pc-sync aansluiting op.
Ja of je kunt een Sony/Minolta kabeltje voor de PC-sync versie van Sony kopen.
Die doorknippen en zelf even de juiste jack aansluiting er op zetten.
Heb je meteen 2 kabeltjes.
Als je iets meer geld uit wilt geven heb je stapels simpele adapter blokjes op ebay.
Ik heb er zelf ook nog liggen, interesse? stuur een PM.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-08 16:27
[...]

Das een goei tip, ik ben nog op zoek naar een goede beauty dish en een strip light, ervaring met deze shop trouwens? Beauty dish gebruik jij 56cm van linkstar omdat die beter resultaat geeft dan 42 cm toch?

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 07:54
@Mud.Starr

Ze zeggen tegen mij elke keer dat ze weer spullen geleverd krijgen maar dat krijgen ze gewoon niet. Sommige mensen wachten inderdaad al twee a drie maanden op hun spullen. Inmiddels zit ik ook al op acht weken. Wat ze volgende week kunnen leveren leveren ze (hoop ik) en het geld van wat niet geleverd kan worden word terug geboekt.

• GerardHenninger
BobF. schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 19:41:
even een kort vraagje;

En natuurlijk, is die flitsset wat voor z'n geld of is er beter te krijgen ?
Want ik vond hem érg aannemenlijk voor dat geld :)
Kort antwoord : Kabel 3 heb je nodig
SparkOne schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:18:
[...]

Das een goei tip, ik ben nog op zoek naar een goede beauty dish en een strip light, ervaring met deze shop trouwens? Beauty dish gebruik jij 56cm van linkstar omdat die beter resultaat geeft dan 42 cm toch?
- Waarom een beautydish? Wat wil je bereiken? Een beautydish is niet het makkelijkste om mee te werken
- Ik heb die van Linkstar (met Elinchrom speedring) omdat ik een grid wilde.
- Grootte van een beautydish maakt niet uit en heeft niet ineens een ander resultaat, het gaat erom hoe je het gebruikt, dan is grootte van toepassing.
- Geen ervaring met die shop, het was een voorbeeld. Maar voor dat geld kan je best een risico nemen

• Joepv
Het effect van een beautydish (zonder grid) kun je redelijk evenaren met een zilveren paraplu. Probeer daar anders eerst eens mee te stoeien (is stukken goedkoper). Dan weet je al wat het licht doet. ;)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Heeft iemand eigenlijk ervaring met www.rittz.com ?
Op internet kan ik ook maar weinig ervaringen vinden, maar om nou 3 maanden te wachten op iets wat ik besteld heb.. daar zit ik niet echt bepaald op te wachten..

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• GerardHenninger
BobF. schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:01:
Op internet kan ik ook maar weinig ervaringen vinden, maar om nou 3 maanden te wachten op iets wat ik besteld heb.. daar zit ik niet echt bepaald op te wachten..
Ze hebben een winkel, dus gewoon langsgaan. Ik heb daar 6 jaar geleden een QiHE set gehaald... niets op aan te merken verder.

• SparkOne
GerardHenninger schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 11:31:
[...]

Kort antwoord : Kabel 3 heb je nodig

[...]

- Waarom een beautydish? Wat wil je bereiken? Een beautydish is niet het makkelijkste om mee te werken,
- Ik heb die van Linkstar (met Elinchrom speedring) omdat ik een grid wilde.
- Grootte van een beautydish maakt niet uit en heeft niet ineens een ander resultaat, het gaat erom hoe je het gebruikt, dan is grootte van toepassing.
- Geen ervaring met die shop, het was een voorbeeld. Maar voor dat geld kan je best een risico nemen
beautydish: mooi schduw vrij beeld, waarbij het licht mooi "valt" zilveren paraplu gebruik ik nu ook
striplight: minder verstrooing van het licht

• GerardHenninger
SparkOne schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:24:
[...]

beautydish: mooi schduw vrij beeld, waarbij het licht mooi "valt" zilveren paraplu gebruik ik nu ook
striplight: minder verstrooing van het licht
Zucht.... "schaduw vrij" en "minder verstrooing" kloppen echt niet in die zin.
Misschien dat andere mensen wel willen luisteren :)

• SparkOne
GerardHenninger schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:35:
[...]

Zucht.... "schaduw vrij" en "minder verstrooing" kloppen echt niet in die zin.
Misschien dat andere mensen wel willen luisteren :)
Wordt gewoon tijd voor een goede workshop waar ik al een tijdje op wacht...... ;)

• Joepv
Ik gebruik de dish juist voor de schaduwen, kun je prachtige schaduwen mee creëren. Voor minder verstrooiing is het toverwoord: "grids" op je modifiers ;)

• SparkOne
Joepv schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:10:
Ik gebruik de dish juist voor de schaduwen, kun je prachtige schaduwen mee creëren. Voor minder verstrooiing is het toverwoord: "grids" op je modifiers ;)
TNX voor de tip, een dish met grid is dus aan te bevelen, ga op zoek

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Neefdave schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:34:
@Mud.Starr

Ze zeggen tegen mij elke keer dat ze weer spullen geleverd krijgen maar dat krijgen ze gewoon niet. Sommige mensen wachten inderdaad al twee a drie maanden op hun spullen. Inmiddels zit ik ook al op acht weken. Wat ze volgende week kunnen leveren leveren ze (hoop ik) en het geld van wat niet geleverd kan worden word terug geboekt.
Ik had in November besteld.
En eind december heb ik de bestelling geannuleerd.
Intussen heb ik dezelfde spullen uit HongKong besteld, en die waren binnen 2 weken binnen.
Maar het geld wat ik terug zou krijgen van mijn bestelling heb ik dus nog altijd niet van FotoSG.
Overigens had ik ze gisteren aan de telefoon, en toen begreep ik dat de spullen die ik besteld had nog altijd niet bij hun binnen waren.
Moet je nagaan als ik gewoon gewacht had |:(

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Verwijderd

posts als dit kunnen we niks mee

[ Voor 81% gewijzigd door ThunderNet op 18-02-2010 14:33 ]

• GerardHenninger
SparkOne schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:43:
[...]

Wordt gewoon tijd voor een goede workshop waar ik al een tijdje op wacht...... ;)
Komt eraan, maar is alleen voor mensen waarvan hun GoT-username niet begint met "S" en eindigt op "e" :P
SparkOne schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:14:
[...]

Gast even serieus, je snapt m'n opmerking hierboven echt niet? Okay, heel kort : BEGIN SIMPEL! Luister ook naar mindfreaker
goeie Nederlands ReaKtie :)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

GerardHenninger schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:32:
[...]

Komt eraan, maar is alleen voor mensen waarvan hun GoT-username niet begint met "S" en eindigt op "e" :P
Daar gaat sMartijnGizmoe... SMelelie zal ook teleurgesteld zijn. :'(
SparkOne schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:14:
[...]

Misschien beginnen met kijken waar je nu te kort komt? Volgens mij is je nog niet helemaal duidelijk welke effecten je met welke modifiers krijgt.

• Joepv
@sparkone: ik weet niet waar je huis woont, maar als Venlo niet te ver weg is wil ik je wel eens heea laten zien. Ik ben geen leraar, dus een workshop ga ik het niet noemen. Wel één vereiste, je regelt zelf een lekkere chick (we gaan elkaar natuurlijk niet fotograferen, dat is zonde van mijn shuttercount) en ik mag je 7D even aanraken B)

owh, en ik zit tot t/m Maart elk weekend vol, dus het wordt op zijn vroegst April...

[ Voor 11% gewijzigd door Joepv op 18-02-2010 15:34 ]

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

SparkOne schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:43:
[...]
+1 :*)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Tsja, gerard, je weet dat als je een hint laat vallen dat er een strobistmeet komt, iedereen er op onverklaarbare wijze binnen 8 minuten van hoort en zich ervoor aanmeldt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 10:25

RHE123

Edubits

BobF. schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:01:
Ik heb er nog nooit wat gekocht. Maar ik vroeg ze op een beurs of ze soms een hoesje voor een reflector hadden (ik was de mijne kwijt). Hij had ze niet bij zich, maar als ik zou mailen, dan ging hij in de winkel kijken. Na de mail had ik binnen een paar dagen een nieuw hoesje in de bus liggen. Er zat geen rekenening bij, dus ik mail ze terug met de vraag wat ik ze verschuldigd ben. Ik hoefde helemaal niks te betalen, zelfs niet voor de bezorging. Lijkt me een pluim waard! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door RHE123 op 18-02-2010 19:18 ]

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

GerardHenninger schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:32:
[...]

Fjoew, dan mag ik gelukkig komen :P

• SparkOne
Ik ga inderdaad eerst kijken wat ik mis, heb nu 2 witte paraplutjes en 1 zilveren en heb sinds een paar dagen een O flash voor mijn 430 ex via DX
En ook sinds een paar dagen 2 Calumet 400W koppen + Calumet trigger
Afbeeldingslocatie: http://sparkone.nl/got/IMG_1162%20(Medium).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Heeft iemand wat filmpjes van die oflash? Heb alleen een vaag buitenlands filmpje gevonden waar het resultaat om te huilen is. http://www.youtube.com/watch?v=zJiYmEJQObs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Neefdave schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:49:
Heeft iemand wat filmpjes van die oflash? Heb alleen een vaag buitenlands filmpje gevonden waar het resultaat om te huilen is. http://www.youtube.com/watch?v=zJiYmEJQObs
Ik heb een O-flash.
Intussen heb ik er al aardig wat mee geschoten, maar dit waren mijn eerste testshots (de enige foto's ervan die ik online heb staan zo ver).
Het is natuurlijk niet te vergelijken met een echte ringflitser, maar het leuke is dat je hem makkelijk mee kan nemen. En zonder snoer overal kunt gebruiken.
De resultaten zijn best goed in verhouding met wat je voor zo'n ding betaald.

Alle foto's zijn clickable voor 6MP versies (25% van camera resolutie).

Afbeeldingslocatie: http://www.dekunstvanfotografie.nl/Upload/drop/_DSC6485k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dekunstvanfotografie.nl/Upload/drop/_DSC6438k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dekunstvanfotografie.nl/Upload/drop/_DSC6489k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dekunstvanfotografie.nl/Upload/drop/_DSC6493k.jpg

Met een 2e flitser met plu van de zijkant.
Afbeeldingslocatie: http://www.dekunstvanfotografie.nl/Upload/drop/_DSC6377k.jpg

Macro's.
Afbeeldingslocatie: http://www.dekunstvanfotografie.nl/Upload/drop/_DSC6455k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dekunstvanfotografie.nl/Upload/drop/_DSC6470k.jpg

Zelfde foto zonder O-Flash
Afbeeldingslocatie: http://www.dekunstvanfotografie.nl/Upload/drop/_DSC6472k.jpg

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Wat is dan het voordeel van een echte ringflitser boven de o-flash?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Meer kracht lijkt me vooral, dus ook van verderaf kunnen flitsen. Bij zo'n voorzetstuk gaat er veel licht verloren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De O-flash heeft ook geen volledige gesloten ring. Dit zie je soms ook terug in de foto.
Daarnaast is bij een echte ringflitser de lichtverdeling over de ring constanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na wat rondkijken heb ik een aantal vragen rond draadloos flitsen

mijn specs: 450d/580EX

wat zijn de belangrijkste verschillen in mogelijkheden tussen volgende systemen?
Kun je met alle systemen TTL flitsen of zijn er waarmee je enkel manueel kan flitsen
-cactus 40€ =>minder betrouwbaar,goedkoper
- pocket wizard 200€ =>betrouwbaar maar duurder.
- Canon ST-E2 Speedlite Transmitter 200€
- via 580EX als master en een 430EX 250€ aan te schaffen als slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Bij de ringflitser mis je prolly de AF hulplicht module die het apparaat blokkeert. Verder kun je wel gebruik maken van TTL functionaliteiten van de flitser. Dit zal bij een ringflitser waarschijnlijk niet aanwezig zijn. In een geconditioneerde omgeving zal dit niet zo'n enorm probleem opleveren, het kost je hooguit een paar proefshots om de belichting juist te krijgen. Maar zodra je afstand gaat veranderen, moet je ofwel je ringflitser opnieuw instellen, dan wel aan je diafragma gaan draaien.
Een o-flash is een relatief goedkope en lichte oplossing. Afhankelijk van het type ringflitser heb je kans dat je ook een accu meedraagt.

Verder denk ik dat Gerard hier nog wel aardig wat info over kan vertellen.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 15:36:

wat zijn de belangrijkste verschillen in mogelijkheden tussen volgende systemen?
Kun je met alle systemen TTL flitsen of zijn er waarmee je enkel manueel kan flitsen
Of het nu over Canon of Nikon gaat, neem aan dat die discussies wel vrijwel hetzelfde zijn. Dus daar waar de 550/580 EX vermeld is, kun je ook de SB800/900 lezen, dito voor de 420(?)/430EX en de SB600.

Ik geloof dat je alleen bij de nieuwste pocket wizards TTL hebt. De merkeigen flitsers (van Canon en Nikon) kunnen vaak wel middels eigen systemen/master flitsers zoals de ST-E2 TTL doen. Het nadeel daarvan is, is dat ze alleen werken als ze binnen zichttermijn zijn/dan wel via reflecties. De afstand hiervan is echter beperkt (en afhankelijk van de hoeveelheid aanwezig licht die bijv overdag als een grotere stoorzender dient dan 's avonds/'s nachts/binnen).
Lees ook goed de verkoop omschrijving. Ga er standaard niet vanuit dat TTL ondersteund word bij radio triggers. Als dit wel gedaan word, zal dit zeker als argument gebruikt worden. Check ook vooral of dit wel werkt voor Canon/Nikon.

[ Voor 50% gewijzigd door jules op 19-02-2010 22:49 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 15:36:

voor dat geld liever een yongnuo rf-602 setje, veel betrouwbaarder voor ongeveer hetzelfde geld, geenttl
bepaalde wel ttl, sommige niet, gewoonweg de beste triggers die je kan aanschaffen atm.
infrarood, geen radio, imo zuigt dat echt hard, bij infrarood moeten de connectortjes elkaar altijd ''zien''.
voordeel: ttl
nadeel: je wilt helemaal geen ttl :+ + infrarood dus + de prijs ( die gewoon veel te duur is voor wat je krijgt )

betekend dat je altijd een flitser op je camera moet hebben, wat niet altijd wenselijk is. + infrarood..
decide for yourself ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Je hoeft dus helemaal geen statief te gebruiken!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6MOwNx5ui1RXF1iaZOW92dCY/full.jpg

Ook niet als je met twee lichtbronnen werkt :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nCoPQGUP6uYS4sOAlm5QfNb2/full.jpg

Statieven zijn overrated en een studio heb je ook niet nodig. Gewoon buiten staan :P

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 20-02-2010 02:38 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 07:26

momania

iPhone 30! Bam!

Idd, ruimte zat buiten en lichte achtergronden zijn ook overrated.. :+

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Iig makkelijk om de achtergrond zwart te maken buiten... :P
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3125/2567152393_d2e53eebc0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20
MartijnGizmo schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 11:44:
Iig makkelijk om de achtergrond zwart te maken buiten... :P
[afbeelding]
je ziet er goed uit met dat hoedje :). Wie is die jongen?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Geen idee, kwam toevallig langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 14:36
Floor-is schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 02:23:
Je hoeft dus helemaal geen statief te gebruiken!

[afbeelding]

Ook niet als je met twee lichtbronnen werkt :)
[afbeelding]

Statieven zijn overrated en een studio heb je ook niet nodig. Gewoon buiten staan :P
Geniaal en flexibel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Vandaag een deel mogen ontvangen van mijn bestelling bij FotoSG, bij nader inzien had ik de Linkstar Hotshoe met kabel niet nodig en deze gaat dus ook gelijk in de verkoop. Ga 'm niet terugsturen naar FotoSG omdat ik met hun geen zaken meer wil doen. De parapluhouder heb ik nog niet ontvangen en ook geannuleerd en bij een andere zaak besteld.

Ben wel tevreden over de falcon eyes paraplu en statief alleen kan je nergens uit opmaken dat het van falcon eyes is. Er staat wel een typenummer op de doos maar geen logo's niks, is dit vaker met falcon eyes materiaal?

Dus mocht iemand een hotshoe met kabel nodig hebben hij staat in de V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Neefdave schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:45:
Vandaag een deel mogen ontvangen van mijn bestelling bij FotoSG, bij nader inzien had ik de Linkstar Hotshoe met kabel niet nodig en deze gaat dus ook gelijk in de verkoop. Ga 'm niet terugsturen naar FotoSG omdat ik met hun geen zaken meer wil doen. De parapluhouder heb ik nog niet ontvangen en ook geannuleerd en bij een andere zaak besteld.

Ben wel tevreden over de falcon eyes paraplu en statief alleen kan je nergens uit opmaken dat het van falcon eyes is. Er staat wel een typenummer op de doos maar geen logo's niks, is dit vaker met falcon eyes materiaal?

Je vraagt indirect op fotosg ook andere meuk opstuurt en net doet alsof het van merk FE of linkstar e.d. is?
Dan is je antwoord daarop, ja :P.
Ook ik heb statieven gekregen die niet van FE of linkstar waren en die dat wel zouden moeten zijn. Toen anderen gekregen waar het wel op stond (niet omgeruild omdat er geen sticker op zat, maar omdat ze stuk waren). Degenen waar de sticker wel op zat had ook andere sluitmechanismes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Ik ben verder wel tevreden met de kwaliteit maar dit laat dan nog een keer zien wat voor ballen instantie dit is. Statief ziet er precies uit zelfde uit, voelt degelijk alleen het stickertje mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hele gave posts hier _/-\o_ Vind het tof dat iederen zo uitgebreid verteld :)

Ik zou graag jullie mening hebben over nieuwe flash triggers. Specs vergelijken kan ik natuurlijk zelf, maar ik weet niet wat verstandig is m.b.t. investeringen.

Even over mij: ik fotografeer nu een jaartje of 2. Steeds meer, vaker, en gelukkig ook beter. Ik zou er dolgraag m'n werk van maken- maar als hobby blijft het sowieso. Ik heb een fijne cam, en goede lenzen, dus daarover niets te klagen. Verder heb ik een SB800, SB27, 2 noname flitsers, en 2 chinese studioflitsers. Waar ik mee zit is de aansturing. Ik gebruik nu eBay triggers (cactus P4). Goedkope dingen, relatief veel misfires, lage sync, en slechte bouwkwaliteit. Kortom, /me wil nieuwe :)

PocketWizards zijn super- alleen bizar duur voor een niet-pro. Verder hoop/wil ik binnen een jaartje elinchrom flitsers te hebben staan. Die hebben natuurlijk zelf al ondersteuning voor het skyport systeem. Wat is nu wijsheid? 'betere' eBay triggers kopen? Alvast een Skyport zender en ontvangers? Of naar de wat onbekendere A merken kijken (radio poppers, AlienBees). Hoge sync, betrouwbaarheid en goede kwaliteit is wat ik zoek. TTL vind ik niet boeiend. Ik zoek dus triggers voor zowel studio flashes, als m'n SBXXX units.

Niet geheel onbelangrijk is m'n budget. An sich *heb* ik het geld wel (braaf gespaard), maar ik wil niet domweg het duurste kopen met een 'zo, nu kan ik het' idee.

Heel graag jullie mening :) Ik besef me dat er al eerder vragen over draadloze trigger setjes zijn langsgekomen, maar ik vraag me af wat jullie verstandig lijkt gezien mijn situatie/insteek

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:24:
Alvast een Skyport zender en ontvangers?
Als je op korte termijn over gaat op een set Elinchrom lijkt me dit niet de meest ideale keus. Tegenwoordig krijg je bij sets standaard al Skyport, dus je oude setje zal je dan moeten verkopen. Ik weet niet hoe populair ze zijn op de 2e hands markt.

Ik zou voor een paar tientjes een universeel setje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Neefdave schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:45:

Ik had ook een ander merk gekregen dan besteld.
Overigens heb ik eindelijk mijn geld terug gekregen (zie even terug in het topic).

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Laatst online: 10-09 21:16
ik moet eerdaags wat foto's maken voor een cdhoes.
nu heb ik mijn ogen laten vallen op de Falcon Eyes SS-200F flitsset.
maar moet ik er eigenlijk ook nog doek bij hebben met of zonder statieven.

wat raden jullie aan als achtergrond voor het later uitknippen in photoshop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

_trickster_ schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 17:59:
ik moet eerdaags wat foto's maken voor een cdhoes.
nu heb ik mijn ogen laten vallen op de Falcon Eyes SS-200F flitsset.
maar moet ik er eigenlijk ook nog doek bij hebben met of zonder statieven.

wat raden jullie aan als achtergrond voor het later uitknippen in photoshop ?
a) voorop gesteld ben ik geen fan van het uitknippen in photoshop, gewoon direct op de juiste locatie schieten is imho veel mooier.
b) chroma-key groen is het handigste om te gebruiken hiervoor. En zorgen dat je onderwerp geen groene kleren draagt dan is het zo gepiept :) Moet je wel zorgen dat je de achtergrond netjes en egaal! belicht.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

* Zuurstok meld zich netjes :)

n.a.v deze post namelijk:

BobF. in "Mijn nieuwe apparatuur [deel 4]"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
welkom :).

Ik heb net mijn eerste video workshop poging met MartijnGizmo en Thundernet (Bart) gemaakt en hij is af.

Het is een eerste pilot, om te kijken of het iets kan worden.
Resultaat met mijn compagnons in crime:

(ja de eerste screen sta ik gaar op ja :P....dat vind ik cool, heus)

[ Voor 30% gewijzigd door Nomad op 04-03-2010 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Jeej video's *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Nomad wijzigde dit bericht 04-03-2010 15:43 (18%)
:|
Nomad wijzigde dit bericht 04-03-2010 15:44 (30%)
:S

[ Voor 15% gewijzigd door Gutteguttegut op 04-03-2010 15:45 . Reden: Edit editten..grrr... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
filmpje staat er ondertussen als goed is toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Leuk gemaakt, duidelijke info voor beginners lijkt me :)
Wat je nog zou kunnen verbeteren is tekst toevoegen in beeld. Niet iedereen leert het beste door een term een paar keer te horen. Dan is het dus handig als je ISO/Sluitertijd/Diafragma even onder elkaar in beeld zet, als tekst. Misschien zelfs met een plaatje of animatie (het bekende plaatje van een emmer die volloopt en waarbij de stroomsnelheid het diafragma is etc.).

Wat zijn die draadjes van de triggers trouwens absurd lang? Bungelen ook behoorlijk heen en weer als je de kop iets verandert :P

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 04-03-2010 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
ja, draadjes zijn wat lang idd, moet ik eigenlijk even inkorten met tape ofzo.
Tekst en plaatjes erbij is een goede, voor de volgende keer iets om mee te nemen :)

Dank je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Erg leuk en informatief filmpje! Ook cool dat je een tweede camera hebt gebruikt om het ook vanuit een andere hoek te laten zien.

Je begint ook steeds makkelijker te praten, in het begin kom je vrij zenuwachtig over (misschien was je dat ook wel omdat je vrij 'on the spot' stond :P), maar als je eenmaal bezig bent en dan gaat vertellen komt dat een stuk plezieriger over.

Vond de model het eigenlijk wel leuk though? Want ze kijkt niet heel vrolijk :+

Anyway, ik vond het heel interessant om zo te zien! I say MOAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Over triggers gesproken: had vorige week een mooi ' -O- ' moment:

In de handleiding van de D-lite's/Skyports staat dat ze in de normale modus kunnen triggeren tot 1/200e, voor 1/250e en hoger moet de highspeed-stand ingesteld worden.

Afgelopen zondag lekker buiten en binnen gaan schieten op 1/200e, blijkt dat bij thuiskomst dat ik een zwart randje onderop al mijn foto's heb. Nogmaals de handleiding gelezen, maar dan de PDF van de Elinchromsite: is highspeed opeens vanaf 1/200e al nodig en kun je maar tot 1/160e normaal triggeren. Fout in de papieren handleiding dus |:(

Maar goed, zoiets gebeurt je maar één keer natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
ik heb het ook 1x gehad, dat ik thuis kwam en ergens van 1/160e naar 1/250e was verschoven zonder dat ik het door had.
Zuur is dat idd. Zelfde als dat je van M stand naar C1 custom gaat (canon kwaaltje) en dat je instellingen hetzlefde lijken maar het stiekem niet zijn (jpg schieten of WB verneukt , zulke dingen, wat je niet opvalt ter plekke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstel76
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-04 13:52
Bedankt voor het filmpje mannen, handige info. Ook prima uitgelegd en verteld Nomad!

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

gewoon-omdat-ik-er-zin-in-had-foto's mogen ook ? :9

Nieuwe lampen = nieuw speelgoed.

geen serieuze foto btw, vond hem gewoon leuk om te plaatsen, als jullie alleen serieuze foto's willen zeg het maar, dan verwijder ik hem weer :)

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4034/4408334309_e78980e036.jpg

-flickr dan maar..-

[ Voor 76% gewijzigd door Zuurstok op 05-03-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

BobF. schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:30:
offtopic:
sorry voor twitpic, maar ik had hem al op twitter neer geplempt, en vind het zonde om hem overal en nergens te hosten
Ik zou hm toch maar even op tinypic.com gooien want hier doet ie het al niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
twitter en deeplinken werkt niet nee ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Nomad schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:41:
welkom :).

Ik heb net mijn eerste video workshop poging met MartijnGizmo en Thundernet (Bart) gemaakt en hij is af.

Het is een eerste pilot, om te kijken of het iets kan worden.
Resultaat met mijn compagnons in crime:

[video]

(ja de eerste screen sta ik gaar op ja :P....dat vind ik cool, heus)
Lekker bezig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomx
  • Laatst online: 14-08 14:10
Erg goed filmpje Nomad, tnx! (en graag meer :9)

Ik ben na het doorspitten van deze thread ook wel erg geïnteresseerd geraakt in een studioset; na een half jaar fotograferen ben ik er toch wel achter dat ik het liefst portretten fotografeer maar dan kom je met slechts een flitser niet echt tot resultaten om over naar huis te schrijven. Dit is voor mij puur een hobby waar ik eigenlijk geen geld voor heb maar ik vind het toch erg leuk om te doen! Voor de volledigheid; ik heb een Canon 450D + Tamron 17-50mm f2.8 + 430EXII. Helaas ben ik door de combinatie van een studentenbudget en een studentenkamer (van 22m2) erg beperkt in mijn mogelijkheden, vandaar ben ik erg benieuwd naar jullie advies!

Op dit moment heb ik mijn zinnen op het volgende gezet:

Studioset van Qihe voor € 199,-:
  • 2 flitsers QH-DGS 220.
  • 1 softbox QH 40 x 60 cm.
  • 1 flitsparaplu zilver QH-F33 83 cm.
  • 2 stalen lampstatieven QH-J220T met veer-veiligheidssysteem, 220 cm hoog en uitneembaar adaptersysteem met 1/4 en 3/8 draad
Voor dat bedrag een complete set lijkt me: iets betere bouwkwaliteit dat FE als ik eerdere posts moet geloven + lichtmetalen flitsers ipv plastic.

Maar dan, de kleine ruimte: Het is in deze thread sporadisch al in eerdere posts aan bod gekomen maar als ik anderen moet geloven is het qua ruimte (3,5x3 beschikbaar voor een setup) verre van ideaal maar nog wel werkbaar. Ik vraag me dan af welke trucs men heeft moeten toepassen om toch een degelijk resultaat te krijgen en welke beperkingen gewoonweg niet te vermijden zijn? Is er bijvoorbeeld echt een vereiste minimale afstand tussen het model en de achtergrond (of de paraplu achter het model), indien je geen belabberde foto's wilt krijgen? Of zijn er bepaalde shots die ik dan kan vergeten (full body)?

Verder acht ik mijn meubilair op iedere foto die ik schiet niet echt van toegevoegde waarde (:|), maar een additioneel budget voor een backgroundstatief + doek (minimaal a €160 euro) heb ik helaas niet. Heeft iemand hier wellicht creatieve oplossingen voor? Ik stuitte toevallig zelf op een goedkoper alternatief: een opvouwbare background van Falcon Eyes maar ik heb er nog niemand over gehoord, heeft wellicht iemand hier toch gebruikservaring met dit product? Kost slechts €55 euro maar ik heb verder geen idee waaraan ik dat ding zou moeten bevestigen oid. Ook betwijfel ik of dat doek wel zo mooi egaal blijft na enkele keren in- en uit te zijn geklapt.

[ Voor 8% gewijzigd door Boomx op 05-03-2010 23:43 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 26 Laatste

Let op:
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!