Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Verwijderd
1.

Strobist info: White umbrella links/frontaal shoot through SB28 @ 24mm 1/16
Achtergrond is witte kast met losse SB28 @ 18mm 1/2
Canon 100mm F2.0 @ F6.3 ISO200 1/200
Triggered met YongNuo RF-602
2.

Strobist Info:
SB28 in achtergrond met blauwe gel 1/16
Half open silver reflective umbrella met 1/2 CTO @ 1/64 rechtsvooraan
Canon 50mm F1.4 @ 1.4 ISO100 1/200
[ Voor 7% gewijzigd door psychodweep op 13-12-2009 17:39 ]
Ik denk er over om het volgende aan te schaffen, heb er wel een goed gevoel bij.
1x Falcon Eyes Lampstatief FE804 200cm Zwart
1x Falcon Eyes Paraplu ø 100cm Wit
1x Falcon Eyes Universele Parapluhouder CLD-15
1x LinkStar Hotshoe adapter met kabel HS-25A3
1x RF602 setje
Ik zou dat graag wat serieuzer aanpakken. Voorbeeld daarbij zijn b.v. foto's van Wolfgang Gschwendtner. Hij werkt meestal met een perspex opnametafel met dag- en/of flitslicht.
Ik ben begonnen wat te Googlen, m'n bankrekening te inspecteren en een prioriteitenlijstje te maken.
Inmiddels heb ik een lensje bijgekocht, overweeg een D90 aan te schaffen en ben begonnen een opnametafel in elkaar te knutselen.
Het grootste struikelblok, het vinden van ruimte waar eea opgesteld kan worden lijkt zelfs opgelost. Ik heb een plekje van 2.5 x 2.5 m in een kamer van 3.5 x 5 m vrij kunnen maken.
Wat oorspronkelijk eenvoudig leek, het aanschaffen van een paar flitsers om meer belichtingsmogelijkheden te krijgen blijkt niet zo simpel. Eerst heb ik 'Light, science & magic' van Fil Hunter ea aangeschaft en gelezen. Ik heb inmiddels meer dan duizend berichten gelezen over aanschaf en gebruik van strobist/studio flitsers. Daarin heb ik echter bijzonder weinig gevonden dat betrekking heeft op het type produktfotografie waar ik me mee bezig houd.
De vraag blijft hoe vertaal ik de theorie uit het boek naar het budget en de ruimte die ik heb.
Tot nu toe gebruik ik een Metz CT45-1 met witte plu, soms aangevuld met de SB600. Als trigger de oncamera flitser van de D70 met een IR schermpje.
Ik ben/was van plan een setje met 2 D-lite's te kopen.
Maar dan komen de vragen:
- welk vermogen: De ruimte is wel erg klein, maar vaak is een grote DOF gewenst. Is 200ws genoeg" Of zou 200ws + 400ws beter zijn?
- Modifiers? Ondiepe softboxes in verband met de ruimte? Zijn de Prolica kleintjes (53 x 53 cm en 66 x 66 cm) van de Elinchrom startset bruikbaar? Of kan ik beter andere softboxes kopen? Onderwerpen zullen zelden groter zijn dan 40 cm Ø
- Zou de CT45 gebruikt kunnen worden voor achtergrond verlichting? Of moet ik dan rekening houden met kleurverschillen? (Deze flitser heeft een magenta zweem, tint correctie in ACR -20)
- Heb ik een extra flitser nodig voor accent verlichting?
- Zijn er nog bijzondere hulpmiddelen nuttig om ongewenste reflecties
in glanzende werkstukken te onderdrukken.
Hans
Verwijderd
Het is een vrij kostelijke set, ik heb hem bij FK een 160 tal euro betaald hier in België. Voor die prijs krijg je een softbox die je alleen verticaal kan verplaatsen. Ik heb hier een balhoofd voor een gorillapod( JOBY) tussen gezet, zodat ik deze volledig vrij kan bewegen. Ik had dit balhoofd nog liggen en het lijkt de ezybox te houden zelfs als er een SB-900 opstaat.
Wat de draagbaarheid betreft is de ezybox echt super. Hij vouw zich mooi in een kleine cirkel op, die perfect in een normale rugzak past. Lastig is wel dat je altijd een lichtstatief moet bijhebben, maar dat heb je met een paraplu ook bij.
Als ik dan kijk welke resultaten ik hier mee behaal ben ik tot nu toe tevreden. Veel heb ik hem nog niet gebruikt, maar vandaag heb ik een hele voormiddag gaan fotograferen op een examen van een 7e jaar schoonheidszorgen, en de resultaten zijn beter dan ik verwacht had.
http://www.flickr.com/pho...r/sets/72157622874699587/
Vragen mag je altijd nog stellen.
http://app.strobox.com/
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Verwijderd
Ik gebruik het regelmatig, had het van de tweet van strobist.com. Handig, en zeker als je een setup gevonden hebt die blijft werken.Neefdave schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:35:
Ik kwam net een cool programmaatje tegen voor op de iphone. Deze wilde ik graag met jullie delen, diegene die me volgen op twitter wisten het waarschijnlijk al.
http://app.strobox.com/
Verwijderd
Sinds kort ben ik ook bezig met studio fotografie. Ik heb vorige week twee Excella Prisma's 500's gekocht met softbox en paraplu, snoot en radiotrigger. Een leuke set om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn. Leuk topic dit, van voor tot achter doorgelezen, dus even bezig geweest
Blijft nog 1 vraag over voor me, ik heb ook een Nikon SB800 speedlight. Kan ik die ook mee laten flitsen met de studioflitsen? Als ik deze op remote zet verwacht hij een signaal van de camera of mijn SU800 controller (die ik gebruik met mijn R1C1 kit voor macro fotografie maar da's een ander verhaal). Dan werkt het trouwens wel, ik moet dan beide studioflitsen op slave zetten en ze flitsen dan mee met de SB800.
Wat ik wil is een studioflits met behulp van mijn radiotrigger aansturen en de tweede studio flits EN de SB800 als slave laten flitsen. De SB800 heeft ook een SU4 stand maar ook daarop wordt hij niet optisch getriggerd door de studioflits. Doe ik iets verkeerd? (vast wel).
Iemand een idee?
[edit]
Dat heb ik nu altijd, als ik besluit na veel proberen de vraag op internet te zetten vind ik de oplossing.
Batterijen waren bijna leeg waardoor SB800 niet optimaal reageerde

Nou ja, nu weten jullie dat er weer een nieuwe strobist bij is op het forum.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2009 23:32 ]
Verwijderd
ik ben nieuw op het forum maar doe al een tijdje aan strobist.
Is het nog actief hier of eigenlijk niet?
Cheers,
Alex
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 22:14 ]
dan is het echter wel handig dat je ook een linkje erbij zet
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Verwijderd
Volgende week als het goed is alsnog.
Maar goed om te zien dat het hier actief is nog
Verwijderd
ik wel een soort van antwoord.
Natuurlijk kun je ook je sb-800 gebruiken als off camera flash koop gewoon een extra receiver en je bent klaar
Verder is het nog mogelijk om je sb-800 te gebruiken on camera en dan de transmitter op je pc poort van je camera aansluiten, maar dat moet je camera wel kunnen. Mijn d200 kan het bijv wel en ik doe nog wel eens als ik echt een hele lichte fill nodig heb frontal op een portrait en ik geen extra stand e.d. bij me heb.
Wat echter niet werkt is je interne flash en je pc port tegelijkertijd aansturen. Als je je interne flash gebruikt als commander dan stuurt ie de pc poort niet meer aan. Helaas.
Daarnaast weet ik niet of je andere flitsers een slave mode hebben anders kun je daarmee ook nog het een en ander proberen.
Hoop dat je hiermee geholpen bent.
Heb nu:
2 statieven
2 witte paraplu's
1 Cactus triggerset met 2 ontvangers
2 Minolta 5400HS flitsers (goedkoop aan te komen en werkelijk waar geweldig te gebruiken)
En nog veel meer andere rotzooi....

Dit is een foto van afgelopen weekend met 1 flitser vanaf de zijkant die door een assistent werd vast gehouden.
Geweldig topic verder!
waarom heb je hem scheef gemaakt? komt het beeld totaal niet ten goede... bij een dynamisch beeld wil het nog wel is een toegevoegde waarde hebben, maar bij een stilstaande auto vanaf de achterkant?
En waarom neemt men de moeite niet om bij een auto-shoot even het nummerbord te verwijderen? Zoveel werk is dat niet en het schoont een beeld enorm opwilmocs schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:02:
je belichting vind ik niet heel erg spannend...
waarom heb je hem scheef gemaakt? komt het beeld totaal niet ten goede... bij een dynamisch beeld wil het nog wel is een toegevoegde waarde hebben, maar bij een stilstaande auto vanaf de achterkant?
BTW: ik strobist maar zelden. Heb statieven en swivels en plu's, waar ik mijn 580II's trigger met een elinchrom setje
Bericht hierboven

hier kun je het hele project zien
setup is 2 softboxen van voren + ringflash
wat ik er van maakte;

en wat de vormgever er mee deed...

alles is los geschoten en later shopped..
setup is tangens met ringflash fill, portretten zijn los geschoten...

er is ook een video gemaakt van de shoot; klik
(het zijn DJ's)
[ Voor 62% gewijzigd door wilmocs op 13-01-2010 14:25 ]
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
Unieke feature: flitser in waterbestendige behuizing. Zie hiervoor het 'making of' filmpje voor de toepassing.

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=m2tMs_boxzI
Gear: Pentax K10D, Nikon D90, Panasonic LX3 als filmcamera
Flitsers: Nikon SB's
Triggers: Elinchrome skyports
[ Voor 10% gewijzigd door vvo op 14-01-2010 14:41 . Reden: Overzicht gear toegevoegd ]
The devil is in the details.
Elinchrome skyports.Mute schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 14:37:
Héél erg cool, ook altijd leuk om filmpjes te zien van hoe foto's gemaakt wordenWat voor remote flits-iets gebruikte je?
ik weet ook niet waarom dat over het hoofd is gezien, het was al naar de drukker voordat ik het eindresultaat te zien kreeg. Er hing met oud en nieuw bij de powerzone een hele grote banner van die foto, en daar was het kleurverschil eigelijk niet te zien.
@ vvo
heb de foto's al eens op flickr gezien, waar is die ene van de vlinderslag van voren? die is zo gruwelijk!
of mogelijk bedoel je de foto van de andere fotograaf Marc:

Welke waterdichte behuizingen heb je gebruikt (of zelf gemaakt)?vvo schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 14:32:
Afgelopen november een hele leuke shoot gedaan in het zwembad.
Unieke feature: flitser in waterbestendige behuizing. Zie hiervoor het 'making of' filmpje voor de toepassing.
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=m2tMs_boxzI
Gear: Pentax K10D, Nikon D90, Panasonic LX3 als filmcamera
Flitsers: Nikon SB's
Triggers: Elinchrome skyports
Zelfbouw: de eer gaat naar Marc. Het zijn waterdichte casings van otterbox.ztrezz schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:01:
[...]
Welke waterdichte behuizingen heb je gebruikt (of zelf gemaakt)?
Als enige verbeterpuntje, mocht je het nog een keer gaan doen, is om de timing van de slagen nog iets strakker te krijgen. Vooral bij de vlinderslag-foto's zou het wellicht mooier zijn als je ze net iets later gemaakt zou hebben (armen nog wijder/ meer naar voren (maar dan weer niet te ver naar voren). De schoolslag foto - #14 op je site - is wat dat betreft perfect getimed. Op het hoogte punt van de slag! (en dit zeg ik dan met zo'n 8 jaar wedstrijdzwemervaring achter de kiezen).
Maar zoals ik al begon: Super platen!!!
mijn signature is bewust leeg :-)
Inmiddels een D700 gebruiker. Hopelijk komt er nog eens zo'n shoot. Kijken hoe het dan gaat.
Ik heb al eea gezocht in dit topic over softboxen/softbox paraplu's. Zelf heb ik een Westcott 28" geleend van een collega en deze uitgetest. Dit ding werkt uitstekend en geeft mooi zacht licht. Een klein minpuntje vind ik zijn geringe afmetingen van 60x60cm, een ander minpunt is zijn hoge prijs (160 euro).
Om in te spelen op het aspect prijs dacht ik aan een softbox paraplu. Deze zijn aanzienlijk beter te betalen. Alleen is voor mij de vraag: geeft deze ook zulke mooie resultaten als een normale softbox? Het rare van deze plu's (en andere 'normale' softboxen) vind ik dat je direct door de diffusielaag heen schiet, terwijl je in de Westcott indirect flitst (dmv de reflecterende laag aan de binnenkant).
Wat zijn bijvoorbeeld jouw bevindingen, Martijn (Nomad)? Ik las dat jij ook een softbox plu hebt. En wat zijn de verschillen ten opzichte van door een normale plu heenschieten?
5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl
Een normale plu verspreid het licht.
Een softbox is geconcentreerd licht. Hier een goede uitleg: http://www.zarias.com/?p=27
Een softbox plu lijkt me een tussenoplossing. Als ik zo naar die plu's kijk lijkt mij dat het licht ook nog aardig verspreid wordt.
Is er dan nog een groot verschil in lichtverspreiding/kwaliteit licht als je direct door de softbox heen schiet of indirect (gereflecteerd via de binnenkant van de softbox)?
Ik heb voornamelijk de softboxen gebruikt bij productfotografie. Heb er af en toe portretten mee geschoten.
MIsschien is een octabox wat voor je? Komt mooi licht uit vind ik zelf.
Maar misschien dat dit artikel interessant is: http://www.strobistfotografie.nl/blog/?p=159#more-159
Gaat over een beauty dish waar eerst doorheen wordt geschoten. Dat beviel niet. Hij heeft toen de flitser aan de voorkant gemonteerd. Op de foto's is het verschil te zien.
Wellicht dat hetzelfde geldt voor de softbox.
@flitsen door een witte paraplu, je moet niet vergeten je flitser op de groothoek stand te zetten.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Zo verspreidt het licht over een grotere hoek dan dat je hem bijvoorbeeld op 105mm gebruikt, dan vernauwt hij zijn bundel meer.
Verwijderd
oops sorryVerwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 18:18:
[mbr]spam[/mbr]
in dat geval ga ik morgen maar even wat fotootjes plaatsen en advies vragen.
Cons:
- Zelf het geld overmaken, geen ideal what so ever. Order annuleren is 30 dagen wachten op je geld.
- Gissen naar levertijd
- Slechte voorraad (althans zo lijkt het)
- Niet al te snelle reactie op mail
Pro's
- Telefoon nemen ze wel direct op.
Ook die setjes bleken niet echt goed te werken. Uiteindelijk was ik zo flauw van die dingen, dat ik ze kostenloos terug heb kunnen sturen en de prijs in mindering op mijn elinchrom skyports heb gekregen. Zonder enig gezeur werd ik geholpen, met begrip voor mijn situatie.
Zoals ik zeg is dit al wel een paar maanden terug, maar ik vond het zeker top service.
Ik heb er zelf ook geen negatieve ervaringen mee, maar dat komt misschien ook omdat ik er een godsvermogen heb uitgegeven en ze me holpen met de GoT-meet twee jaar geleden.Parle85 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:04:
@ gerard: Eigenlijk wel positief, maar dat is wel een tijdje geleden. Toen ik net begon met strobist, dat was zo half 2009, had ik continue problemen met mijn Falcon Eyes RF-425 triggers. Ze weigerden regelmatig, meer dan de helft van alle keren dat ik schoot. Ik heb het probleem aangekaart, waarna ik ze terug kon sturen en ik twee nieuwe setjes kreeg opgestuurd.
Ook die setjes bleken niet echt goed te werken. Uiteindelijk was ik zo flauw van die dingen, dat ik ze kostenloos terug heb kunnen sturen en de prijs in mindering op mijn elinchrom skyports heb gekregen. Zonder enig gezeur werd ik geholpen, met begrip voor mijn situatie.
Zoals ik zeg is dit al wel een paar maanden terug, maar ik vond het zeker top service.
Valt me wel op dat de voorraadindicator nu weg is van hun site.....
Hetzelfde hier.Neefdave schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:45:
Ik heb het gevoel dat 60% van hun assortiment niet op voorraad en/of in bestelling staat. In hun faq staat als een product niet bij hun maar wel bij de leverancier op voorraad is dat ze dit binnen 2 werkdagen binnen moeten hebben. Aangezien ik begin deze maand besteld heb had ik het dus allang kunnen hebben. Ik heb gebeld maar alles blijkt op te zijn, nogal logisch als er staat in bestelling. De leverancier had vorige week wel een container binnen gekregen maar zat maar de helft in. Wat er deels voor mij misschien in kan zitten word wel verstuurd, de tweede container komt in de 1e week van februari, maar ze hebben geen flauw idee wat er in zit. Al met al zit je dan op 6 weken wachten met nog geen zekerheid of je alles wel krijgt.
Cons:
- Zelf het geld overmaken, geen ideal what so ever. Order annuleren is 30 dagen wachten op je geld.
- Gissen naar levertijd
- Slechte voorraad (althans zo lijkt het)
- Niet al te snelle reactie op mail
Pro's
- Telefoon nemen ze wel direct op.
Ik heb bijna 2 maanden gewacht, en toen kreeg ik netjes een mailtje dat ze wel andere producten konden leveren.
Dat wilde ik niet en ik vroeg mijn geld terug...leveren ze het alsnog

Alles terug gestuurd, en nu mag ik inderdaad wachten op mijn geld.
Dus ook hier geen goede ervaringen.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Ja, kan je zeker schrappen!GerardHenninger schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:19:
Hoor steeds vaker negatieve dingen over FotoSG.... Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met de webshop, want dan haal ik hem uit de OP.
Heb nu gedurende een maand contact met ze, mbt 4 flitser sets, en heb nu voor de 3e keer spul opgestuurd gekregen dat gewoon stuk is. En dan bedoel ik ook stuk stuk, in de zin van stukken plastic in je verpakking die aan flitsers horen e.d.
Mijn ervaring met FotoSG is van oktober, had de 10e een strobist setje nodig voor een opdracht. Heb toen de 6e ofzo gebeld omdat alles wat ik wilde hebben, niet op voorraad stond op de site. Uiterst vriendelijke man aan de lijn gehad die vertelde dat ze tijdelijk personeel hadden gehad waardoor het magazijn een bende was en ze dus voor de zekerheid alles maar op `in bestelling` hadden gezet. Uiteindelijk heeft die man het hele magazijn doorgelopen voor me en bevestigd dat de shoot-tru plu's, cheap-ass statieven en swivels enz er allemaal waren. Heb toen besteld omdat ik de garantie kreeg dat ik het de 10e allemaal zou hebben als ik meteen zou betalen enzovoorts.
Goed, spulletjes lagen inderdaad de 10e hier, wel redelijk pauper ingepakt in een keyboard doos maar ach. Alles was er en het werkte prima die avond. Had ook bij andere leveranciers gekeken maar daar was 't allemaal toch wat duurder (het moest gewoon goedkoop) maar 't was allemaal prima. Let wel, dat was ik oktober.
Herinnert me er trouwens aan dat wat foto's van m'n strobist shoots eens moet posten hier!
http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/
Hele pakket:
http://cgi.ebay.nl/RF-602...motes?hash=item414bfe3ff5 (deze aanbieder heeft de recievers niet meer?)
Ontvanger bij andere aanbieder.
http://cgi.ebay.nl/RF-602...nt_RL?hash=item27aeb7563d
Of heeft iemand ze voor een leuker prijsje gezien?
Aan één kant vertrouw ik ze voor geen meter, maar aan de andere kant hebben ze me steeds (net op het randje van denken dat je nooit meer wat hoort) goed geholpen.
[ Voor 8% gewijzigd door Joepv op 27-01-2010 12:29 ]
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Ik heb een 2e rf602 receiver gekocht voor 16 euro, incl verzendkosten: objectnummer 280455033005Neefdave schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:18:
Even iets anders, namelijk de RF602. Klopt het dat een extra reciever net zo duur is als het hele pakket?
Hele pakket:
http://cgi.ebay.nl/RF-602...motes?hash=item414bfe3ff5 (deze aanbieder heeft de recievers niet meer?)
Ontvanger bij andere aanbieder.
http://cgi.ebay.nl/RF-602...nt_RL?hash=item27aeb7563d
Of heeft iemand ze voor een leuker prijsje gezien?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Nog steeds geen indicatie van leveringstijd. Toch echt de eerste en laatste keer dat ik daar iets besteld heb.Goedemiddag,
We snappen dat dit vrij lang duurt. Natuurlijk is het zo dat als wij iets op voorraad hebben dat dit binnen 2 werkdagen verzonden kan worden. Helaas hebben wij geen inzicht in de voorraad van onze leveranciers en daarom garanderen wij ook niks. Zodra wij het materiaal van onze leverancier binnen hebben zullen we dit aan u versturen.
[ Voor 6% gewijzigd door Deef_K op 27-01-2010 16:49 ]
Verder weet ik dat de Nederlandse importeur van een zeker flitsmerk wat goed staat aangeschreven niet meer aan hen levert vanwege gedonder.
Heeft iemand een ander merk / beter systeem?
Foto | 01

Foto | 02

Setup | Canon EOS 7D, 50/1.8, Linkstar LF400A (2x), softbox (90x60) en witte plu.

Fotograaf | Had er heel veel plezier aan. Foto gemaakt door 'dinnetje ;-)

Settings staan onder de foto maar wellicht wat lastig te lezen: ISO 100, f/5.6, 1/50 sec. Comments zijn welkom op de 2 foto's (en natuurlijk de setup!).
Velcro (dubbelzijdige klittenband) halen bij de Gamma en je gels/filters voorgesneden bestellen op http://www.photogels.com/Neefdave schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:41:
Ik zit ook eens te kijken naar gel filters voor op de flitser. Valt me nog vies tegen dat je voor een klittenbandje en een paar papiertjes met verzendkosten € 35,- kost. http://kamera-express.nl/...age=product&product=30155
Het rare is dat de transmitter en receiver nog wel communiceren. Als ik een foto maak, zie ik tegelijkertijd op transmitter en receiver een rood lampje opflitsen. Ook als ik het knopje half (groen) en geheel (rood) indruk op de transmitter gaat tegelijkertijd het lampje op de receiver groen en rood branden.
Kun je zo'n receiver mollen door een erg oude flitser te gebruiken?
Speciaal voor de Vivitar 285HV wat grotere gels aangeschaft via http://www.flashgels.co.uk/shop/
Heb bij Prostudio een bestelling staan sinds begin januari, nog niks binnen gekregen. (en ze hadden het op voorraad.. uhuh)Nomad schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 18:24:
Mijn ervaring is met prostudio en fotosg samen. Prostudio is waar ik het gekocht heb, maar fotosg de leverancier van prostudio, samen hebben ze er een mooi zootje van gemaakt, wat ondertussen al een maand ellende voor mij betekent.
Bestelling bij FotoSG staat uit sinds de 10 oid, maar ook nog geen succces.
Nu begrijp ik ook wel waarom
Ik ben al een paar keer naar het topic terug gekomen om even te kijken naar het resultaat en je setup.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
[ Voor 33% gewijzigd door psychodweep op 29-01-2010 20:43 ]
Hmm, ik heb net een antwoord gevonden op deze link:vandermark schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 09:00:
Hmm, ik heb volgens mij de ontvanger van mijn RF602 triggerset vernield... Ik heb voor 10 euro een oude flitser gekocht, echt een oud ding, die je NIET op een dslr moet gebruiken wegens mogelijk hoge voltages. Nu wilde ik checken of ik deze kon aansturen met mijn RF602 trigger setje; dat ging dus niet. Maar vanaf dat moment kon ik ook mijn eigen flitser, die het tot dan toe perfect deed, niet meer triggeren
Het rare is dat de transmitter en receiver nog wel communiceren. Als ik een foto maak, zie ik tegelijkertijd op transmitter en receiver een rood lampje opflitsen. Ook als ik het knopje half (groen) en geheel (rood) indruk op de transmitter gaat tegelijkertijd het lampje op de receiver groen en rood branden.
Kun je zo'n receiver mollen door een erg oude flitser te gebruiken?
I've been using RF-04 wireless trigger for a while without problems. When I got my new RF-602 wireless trigger I killed it prety fast using an old, high voltage flash.
Later I found out on a different webshop that the RF-602's only can handle 12V as sync voltage. My old flash measured close to 100V and fried the transistor in the receiver.
So trigger voltage CAN matter even off camera.
Wel goed om rekening mee te houden! Ik denk dat ik hem weg ga gooien, was 10 euro voor een oude flitser. Of zo'n safe sync blokje kopen, maar dan zit er wat tussen --> ik gooi hem weg
[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 30-01-2010 07:41 ]
Ik ben op zoek naar 5 meter soepele usb kabel om tethered te gaan fotograferen. Bijna alle usb kabel die ik tegenkom is stug en dat is niet handig in een studio omgeving. De kabel moet soepel vallen. Iemand een tip voor een fijne kabel?
Vorig jaar wat zut besteld, 2 rollen papier en nog wat klein spul. Was allemaal relatief snel geleverd. Van mijn kant dus een positieve ervaring.GerardHenninger schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:19:
Hoor steeds vaker negatieve dingen over FotoSG.... Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met de webshop, want dan haal ik hem uit de OP.
je kan ook eens hier kijken: http://www.licht-geluid.nl/shop/kleurenfilter-vel.aspxNeefdave schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:41:
Ik zit ook eens te kijken naar gel filters voor op de flitser. Valt me nog vies tegen dat je voor een klittenbandje en een paar papiertjes met verzendkosten € 35,- kost. http://kamera-express.nl/...age=product&product=30155
of een andere webshop natuurlijk, maar in ieder geval naar Lee filters per vel. Van 1 velletje knip je makkelijk tientallen stuks voor je portable flitser.
Zelf heb ik een aantal gel-sets uit engeland laten komen via ebay bij deze toko vandaan:Neefdave schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:41:
http://shop.ebay.com/digi...from=&_ipg=&_trksid=p3686
Goede ervaringen; Gels compleet met klittenband enzo voor 10 eu en binnen een paar dagen geleverd.
Nu we toch aan het posten zijn, afg zomer op een camping rond een uur of 12 's nachts de set opgesteld en wat platen geschoten. Zelf veel feedback uit kunnen voor een volgende keer

Setup:

Minolta 4000AF's @ 1/4
Sony A200 Iso400 18mm F5,6
Wil hier nog veel meer mee doen (sport en strobist) maar het ontbreekt me even aan tijd.
[ Voor 35% gewijzigd door Henning op 03-02-2010 22:57 ]
3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW
Zelf ben ik meer weg van het zwart/wit met de dikke contrasten; In de zwart/wit versies komt ook het "gebrek" aan de invulflits minder naar voren
Hieronder een kleuren versie van 1 van de foto's, deze is samen met de eerste van de vorige serie gepubliceerd in een engels kitemagazine (naast de inhoudsopgave en voorwoord, foto's hiervan zijn te vinden op m;n flickr)

[ Voor 21% gewijzigd door Henning op 03-02-2010 23:02 ]
3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW
Sterkte, mij hebben ze afgelopen maand belofte na belofte gedaan en telkens niet nagekomen.NeOTheMaTriXM schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 09:24:
[...]
Heb bij Prostudio een bestelling staan sinds begin januari, nog niks binnen gekregen. (en ze hadden het op voorraad.. uhuh)
Bestelling bij FotoSG staat uit sinds de 10 oid, maar ook nog geen succces.
Nu begrijp ik ook wel waarom
Uiteindelijk 24 uur voor de opening de laatste spullen binnen gekregen. Na wederom een belofte dat het 5 dagen ervoor al verstuurd zou zijn.
Ik koop nooit weer iets bij prostudio of fotosg. Al kost het me het dubbele ergens anders.
Setup

Foto, niet die van de setup, maar een andere uit de serie

Hier hetzelfde, ook nog een bestelling openstaan en niks mogen vernemen. Zelf contact opgenomen laatst en ze vermelden me dat het de eerste week van februari bij me zou zijn. Echter gaat het er naar uit zien dat het deze week er niet meer van komt. Stuur ze morgen nog een mailtje als het nog steeds niet binnen is. Hoop toch wel binnenkort me thuis studiootje op te gaan zetten. Heb helaas vooruit betaald anders had ik het geannuleerd en ergens anders gehaald.Nomad schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:33:
[...]
Sterkte, mij hebben ze afgelopen maand belofte na belofte gedaan en telkens niet nagekomen.
Uiteindelijk 24 uur voor de opening de laatste spullen binnen gekregen. Na wederom een belofte dat het 5 dagen ervoor al verstuurd zou zijn.
Ik koop nooit weer iets bij prostudio of fotosg. Al kost het me het dubbele ergens anders.
http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/
Wat ik dus zelf al merk is dat de flitser eerder flits dan mijn camera, met als resultaat dat de foto donkerder is dan zonder extra flitser
En verder je camera op M instellen, dan wordt het niet donkerder dan zonder flitslicht. Maar ik weet niet of je F31fd dat kan.
[ Voor 20% gewijzigd door -DG- op 06-02-2010 12:46 ]
Verwijderd
$17.63 voor een flitser met een remote erbij voor $5.55Rave17 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 12:16:
Ik ga even een beginnersvraag stellenVoor mijn eerste ervaring in strobist-land heb ik een YinYan BY-24ZP gekocht, tezamen met een Seagull SYK-3 flash trigger.

Ik zie prijzen in nl die beginnen vanaf 100 euro.. Is zo'n setje het kopen waard om het te proberen of ?
volgens mij is die flitser niet manueel in te stellenVerwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:30:
[...]
$17.63 voor een flitser met een remote erbij voor $5.55![]()
Ik zie prijzen in nl die beginnen vanaf 100 euro.. Is zo'n setje het kopen waard om het te proberen of ?
; heb je imo niets/weinig aan voor strobisten...
Dankje!Nomad schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:33:
[...]
Sterkte, mij hebben ze afgelopen maand belofte na belofte gedaan en telkens niet nagekomen.
FotoSG heeft inmiddels geleverd met "slechts" 2-3 weken levertijd. Voor mij als hobby persoon snel zat.
Prostudio staat sinds begin dit jaar nog open. Dat wordt ook echt de laatste keer dat ik daar iets koop..
Ik dacht het al eerder, maar ik heb vrij veel flitsers en had deze flitser blijkbaar nog niet gebruikt, maar 1 flitser van fotosg/prostudio is stuk!
grrrrrrrr....ik ben het zo zat he......bah bah bah, zo werkt het toch niet
ik zeg dit: Elinchroms... ja het kost meerNomad schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:28:
WOOT!
Ik dacht het al eerder, maar ik heb vrij veel flitsers en had deze flitser blijkbaar nog niet gebruikt, maar 1 flitser van fotosg/prostudio is stuk!
grrrrrrrr....ik ben het zo zat he......bah bah bah, zo werkt het toch niet
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Maar eigenlijk wist ik dat een beetje van tevoren. Je wilt goedkoop Chinees spul dat zo degelijk is als professioneel Europees materiaal. Dat noemen ze toch: "voor een dubbeltje op de eerste rij zitten?".

Verwijderd
Verder heb ik wel wat rondgelezen op internet en heb ik besloten om niet het allergoedkoopste setje te nemen, maar de iets duurdere GN reeks. De goedkope SS reeks, die je vooral in complete sets heel erg goedkoop kan krijgen, blijken nogal vaak heel slecht.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 09:46 ]
Dat is voor zover ik zie het grootste voordeel van de BXri (voor €400 extra), de Skyport-meuk. Of zie ik nog wat over het hoofd? Als ik thuis ben zal ik nog even de gewichten en zo naast elkaar leggen
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Linkstar = QiHe = CMLJoepv schreef op maandag 08 februari 2010 @ 08:37:
Als mijn Linkstar koppen kapot gaan dan gaan ze meteen de prullenbak in en komt er een Elinchom set. Ik heb nu 1 flitskop die eerst gestopt was en nu af en toe hapert. Eerst dacht ik dat de flitsbuis op zijn eind was, maar langzaam begin ik de kop zelf te verdenken. Heb al anderhalve maand nieuwe flitsbuizen in bestelling staan bij FotoSG/ProStudio, ik hoop dat deze binnenkomen voordat de flitskoppen zelf zijn afgeschreven.
Maar eigenlijk wist ik dat een beetje van tevoren. Je wilt goedkoop Chinees spul dat zo degelijk is als professioneel Europees materiaal. Dat noemen ze toch: "voor een dubbeltje op de eerste rij zitten?".
Oftewel, koop gewoon flitsbuizen van die merken, bijvoorbeeld hier
Andere voordelen : krachtiger, meer stops instelbaar, kunnen zwaardere modifiers aan hangen.Gizz schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:17:
Dat is voor zover ik zie het grootste voordeel van de BXri (voor €400 extra), de Skyport-meuk. Of zie ik nog wat over het hoofd? Als ik thuis ben zal ik nog even de gewichten en zo naast elkaar leggen
Linkstar is in theorie oke spul volgens mij, mits verkocht door iemand die je niet steeds kapot spul geeft en dat ook weet.
GH, je mag zeker weten heel fotosg e.d. wel uit de OP halen. Die mensen kan je niet met fatsoen aanraden
Dat wist ome mindfreaker niet. Dan gaan we dat meteen even regelen...GerardHenninger schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:01:
[...]
Linkstar = QiHe = CML
Oftewel, koop gewoon flitsbuizen van die merken, bijvoorbeeld hier
Verwijderd
Bedankt!vandermark schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:32:
[...]
volgens mij is die flitser niet manueel in te stellen
; heb je imo niets/weinig aan voor strobisten...
Ik zat me al rot te prakkiseren waar dat prijsverschil vandaan kwam
Zit ik net te kijken op www.prophotolife.com en ik sta echt versteld (vooral in het begin van zijn film reeks) hoe simpel hij alles in elkaar zet, vooral die stick-in-a-can is echt geweldig
Maar ik snap niet helemaal wat hij doet met die lampen, (zou je dat soort simpele kappen bij de Ikea kunnen halen ofzo?) zijn dat nou simpele gloeilampen die hij erin heeft zitten met een simpele witte coating erop?
En het papier wat hij als diffuser gebruikt, is dat nou standaard wit papier of meer van dat teken papier wat je zou gebruiken om iets over te trekken bijvoorbeeld?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Nou hij flits, laadt snel op en de kwaliteit vind ik voor die prijs goed te noemen. Maar hij is verder helemaal niet in te stellen, waardoor ik dus donkere foto's krijgVerwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:30:
[...]
$17.63 voor een flitser met een remote erbij voor $5.55![]()
Wat dat betreft zou bijvoorbeeld de Yongnuo YN460 voor $42.19 denk ik een betere keuze zijn (of misschien voldoet de YN462 voor $34.98 al).
Ik heb hem verteld over de 30 dagen termijn van koop of afstand dat wanneer hij daar niet aan voldeed het geld zo spoedig mogelijk terug moest storten. Tevens het verhaaltje van 2 dagen levering. Dat extra weekje wachten kan er nu ook wel bij. Dus ik ben benieuwd.
Ben wel van menig dat FotoSG uit de topicstart gehaald moet worden.
Verwijderd
Bedankt, die zocht ik al tijden... ik heb ze nu besteldNeefdave schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:41:
(Deze zomer mijzelf maar eens verwennen met een set elinchroms
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!