Algemeen Studio/Strobist Topic

Pagina: 1 ... 11 ... 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Nomad schreef op zondag 13 september 2009 @ 17:24:
(heb je een gecalibreerd goed scherm?)
Ik blijkbaar niet (standaard iMac 24") want ik zie echt alleen zwart in die achtergrond :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Acolyte57 schreef op maandag 14 september 2009 @ 12:36:
[...]

Ik blijkbaar niet (standaard iMac 24") want ik zie echt alleen zwart in die achtergrond :)
Ook op de onderste helft? Want daar zie ik duidelijk aan de rechterkant bomen en onderin nog duidelijker gras.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met mijn Linkstar LF-400A flitsers heb ik laatst een eigenaardigheid ontdekt. Ik weet niet of het normaal is, dus ik leg het jullie even voor.

Als ik foto's maak met verschillende sluitertijden (bijv. 1/60, 1/80, 1/100, 1/125, 1/160 en 1/200) krijg ik behoorlijke verschillen in belichting. Hierbij laat ik de rest (flitsvermogen, diafragma en ISO) constant. Invloed van omgevingslicht kan hier worden uitgesloten.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zwetvacb/Tweakers/Linkstar_LF400A_sluitertijd.jpg
f/22, 1/32 flitsvermogen, ISO 200, model light stond uit.

Weet iemand hoe dit kan? Normaal gesproken zou de sluitertijd in dit bereik geen invloed moeten hebben op de belichting als alleen van flitslicht gebruik wordt gemaakt.

N.B. Het probleem doet zich voor i.c.m. twee camera's, met sync cords én wireless. Dit lijkt dus allemaal niet van invloed te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2009 15:32 . Reden: e.e.a. toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bijzonder, als ik het verschil in belichting zie tussen de eerste en de laatste dan zie ik dat de eerste een lichte gradient heeft, van licht boven naar iets donkerder onder. de laatste heeft echter een gradient van donker boven naar lichter onder.

Volgens mij is dan de enige (logische) verklaring dat er toch omgevingslicht wordt meegenomen. anders krijg je het nooit met 1 flitser vooraan donkerder dan achter.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic schreef op maandag 14 september 2009 @ 15:34:
Bijzonder, als ik het verschil in belichting zie tussen de eerste en de laatste dan zie ik dat de eerste een lichte gradient heeft, van licht boven naar iets donkerder onder. de laatste heeft echter een gradient van donker boven naar lichter onder.
Waar het mij vooral om gaat is dat ik op 1/60 niet het zelfde plaatje krijg als met bijvoorbeeld 1/125.

Nogmaals: omgevingslicht is hierbij niet aan de orde. F/22 en een sluitertijd in bovengenoemde range in een verduisterde kamer zonder flits geeft een volledig zwart beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 15:45:
[...]

Waar het mij vooral om gaat is dat ik op 1/60 niet het zelfde plaatje krijg als met bijvoorbeeld 1/125.

Nogmaals: omgevingslicht is hierbij niet aan de orde. F/22 en een sluitertijd in bovengenoemde range in een verduisterde kamer zonder flits geeft een volledig zwart beeld.
Ik snap het probleem, de enige verklaring die ik kon geven is omgevingslicht. Aangezien je inderdaad omgevingslicht volledig kan negeren met deze setup is er dus wat anders aan de hand, ik ben erg benieuwd wat dat is.

Enige wat ik me dan kan bedenken is dat de flits langzamer is dan in ieder geval 1/200e. Wat op zich al erg vreemd is, ik zou ook niet weten hoe je dat zou kunnen testen, behalve dan hoe je dat al gedaan hebt. Het enige waar ik nog wel benieuwd naar ben is of het probleem ook voordoet bij 2nd curtain sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20
eerste gordijn, tweede gordijn, high sync. Doe hetzelfde eens met een reportage flitser.
Heb je een instellamp aan staan, dat is een 150W lamp en is daardoor niet altijd insignificant.

Hoe dan ook, het is ofwel je flitser die erg lang flitst (zeer onwaarschijnlijk)
Of toch een omgevingslicht en dat kan zijn: instellicht, omgevingslicht, etc.

Er zijn gewoon slechts een beperkt aantal mogelijkheden

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op maandag 14 september 2009 @ 16:44:
eerste gordijn, tweede gordijn, high sync. Doe hetzelfde eens met een reportage flitser.
Heb je een instellamp aan staan, dat is een 150W lamp en is daardoor niet altijd insignificant.

Hoe dan ook, het is ofwel je flitser die erg lang flitst (zeer onwaarschijnlijk)
Of toch een omgevingslicht en dat kan zijn: instellicht, omgevingslicht, etc.

Er zijn gewoon slechts een beperkt aantal mogelijkheden
Naar aanleiding van je reactie heb ik nog e.e.a. uitgeprobeerd:
  • Op het tweede gordijn lijkt het tot 1/160 goed te gaan.
  • Met een reportageflitser werkt het gewoon vlekkeloos (1e en 2e gordijn).
  • Instellamp stond uit, dus zoals ik al eerder zei was er geen omgevingslicht in het spel.
Maar goed, ik heb nog steeds geen idee wat hier nu aan de hand is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er een even aangedacht om de strobist set te vervangen voor een studioset. Maar eigenlijk zijn alle instapsetjes het net niet en om er nu 1000 euro tegen aan te gooien (ook nog steeds een instap setje eigenlijk) zie ik niet zo zitten.

Wat ben ik dan nu van plan? Ik ga mijn Nikon SB-24 en SB-25 verkopen en gebruik maken van de 430 EXII die ik heb. Ik koop er een tweede flitser bij, of een 430 EX II of een 580 EX II en gebruik dit voor het strobisten.
Waarom? omdat de oplaadtijd erg lang is bij de nikons en ze fluiten nogal.
De Canons zijn hier gewoon veel geschikter voor.

Is het verstandiger om voor een 580 EX II te gaan zodat ik ook gebruik kan maken van ETTL en het Master/Slave verhaal? Op dit moment trigger ik het spul dus met een Cactus setje.
Maar eigenlijk moet ik dan ook nog PocketWizards aanschaffen, Correct?? Of is het voldoende om een 580 EX II met een kabel aan te sturen en die dan de 430 EX II aan te laten sturen?
Klinkt misschien allemaal beetje wazig, maar ik zit nu even voor mezelf uit te zoeken of ik een 430 EX II er bij haal of dat ik toch beter een 580 EX II kan nemen.
Ik wil dus eigenlijk nu gewoon een ultieme en goedbruikbare strobist set hebben.

Hoe denken jullie daar over!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 15:25:
Met mijn Linkstar LF-400A flitsers heb ik laatst een eigenaardigheid ontdekt. Ik weet niet of het normaal is, dus ik leg het jullie even voor.

Als ik foto's maak met verschillende sluitertijden (bijv. 1/60, 1/80, 1/100, 1/125, 1/160 en 1/200) krijg ik behoorlijke verschillen in belichting. Hierbij laat ik de rest (flitsvermogen, diafragma en ISO) constant. Invloed van omgevingslicht kan hier worden uitgesloten.

Voorbeeld:
[afbeelding]
f/22, 1/32 flitsvermogen, ISO 200, model light stond uit.

Weet iemand hoe dit kan? Normaal gesproken zou de sluitertijd in dit bereik geen invloed moeten hebben op de belichting als alleen van flitslicht gebruik wordt gemaakt.

N.B. Het probleem doet zich voor i.c.m. twee camera's, met sync cords én wireless. Dit lijkt dus allemaal niet van invloed te zijn.
Komt het niet door het nagloeien van de flitsbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-08 16:27
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:08:
Ik heb er een even aangedacht om de strobist set te vervangen voor een studioset. Maar eigenlijk zijn alle instapsetjes het net niet en om er nu 1000 euro tegen aan te gooien (ook nog steeds een instap setje eigenlijk) zie ik niet zo zitten.

Wat ben ik dan nu van plan? Ik ga mijn Nikon SB-24 en SB-25 verkopen en gebruik maken van de 430 EXII die ik heb. Ik koop er een tweede flitser bij, of een 430 EX II of een 580 EX II en gebruik dit voor het strobisten.
Waarom? omdat de oplaadtijd erg lang is bij de nikons en ze fluiten nogal.
De Canons zijn hier gewoon veel geschikter voor.

Is het verstandiger om voor een 580 EX II te gaan zodat ik ook gebruik kan maken van ETTL en het Master/Slave verhaal? Op dit moment trigger ik het spul dus met een Cactus setje.
Maar eigenlijk moet ik dan ook nog PocketWizards aanschaffen, Correct?? Of is het voldoende om een 580 EX II met een kabel aan te sturen en die dan de 430 EX II aan te laten sturen?
Klinkt misschien allemaal beetje wazig, maar ik zit nu even voor mezelf uit te zoeken of ik een 430 EX II er bij haal of dat ik toch beter een 580 EX II kan nemen.
Ik wil dus eigenlijk nu gewoon een ultieme en goedbruikbare strobist set hebben.

Hoe denken jullie daar over!?
Koop een 580 of 430, koop een 7D die heeft ingebouwde master > slave connectie!

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

en omdat je wilt gaan strobisten ga je dus ook echt een 7D kopen, alleen maar voor die functie.

uhu.

Ik ben ook wel benieuwd f.jacobse !
zit ongeveer met dezelfde vraag als dat jij hier stelt:P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Laatst online: 22:57

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

SparkOne schreef op zondag 20 september 2009 @ 16:08:
[...]

Koop een 580 of 430, koop een 7D die heeft ingebouwde master > slave connectie!
mocht tijd worden! de nikons hebben dit al eeuwen.

@effe serieus.

de 580 kun je geloof ik als master gebruikren om via IR de 430 aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meulugar schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:09:
[...]

de 580 kun je geloof ik als master gebruikren om via IR de 430 aan te sturen.
Klopt! Dat weet ik, maar ik vroeg me eigenlijk af of deze manier van triggeren wenselijk is en of ik ETTL wil hebben. En of dit uberhaupt door de mensen hier wordt gebruikt!
Bijna iedereen triggert gewoon met goedkope setjes zonder features op die dingen.
Echter zit ik me weer te bedenken dat het helemaal niet wenselijk is dat ik dan helemaal niets meer in de hand heb hetgeen mijn flitsers aan het doen zijn.
Nu stel ik de flitsers ook gewoon manueel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Ik zou me kapot ergeren als mijn flitsers voor mij bedenken hoe hard ze moeten.
Maar goed, ik ben wat dat betreft geen strobister puur sang, ik werk met veel rotzooi op locatie (dus ook geen reportage flitsers, maar gewoon studioflitsers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 22:15

Japie.G

Colour Classic

offtopic:
Die workshop van Gerard Henninger is toch al geweest of niet? Nergens een topic met resultaat foto's en ervaringen enzo? Of kijk ik er gewoon zwaar overheen :P

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Japie.G schreef op zondag 20 september 2009 @ 23:45:
offtopic:
Die workshop van Gerard Henninger is toch al geweest of niet? Nergens een topic met resultaat foto's en ervaringen enzo? Of kijk ik er gewoon zwaar overheen :P
is wegens omstandigheden uitgesteld. Er is dus nog geen workshop geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 22:15

Japie.G

Colour Classic

Ah okee!

Dat wist ik niet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 21-09-2009 10:36 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Zat vandaag op eBay en zag die O-flash nu voor 42 dollar (incl. verzenden) wat neer komt op nog geen 30 Euro's..Klik.

Ben een strobist set bij elkaar aan het sprokkelen, zometeen een SB-28 ophalen voor 70 euro, al Cactus V4's besteld via GI. Nu vroeg ik me alleen af, waar er nog betaalbare studio statieven te krijgen zijn, alles wat redelijk vriendelijk geprijsd is bij FotoSG, is niet leverbaar en bij FotoFlits, FotoPrisma, CameraNu, CheapCam en CameraTools is er niets basics (tot 20 euro) te vinden.. anyone een ander adres, in Nederland? Ook de 100cm plu's en swivels van FE zijn allen op het moment niet te krijgen bij FotoSG overigens..

@ Workshop Gerard: ik hoop dat er niets ernstigs aan de hand is. Verder wil ik ook niet op zaken vooruit lopen, maar moest me dus op het laatst helaas toch afmelden, zou er echter heel graag een volgende keer bij willen zijn, als dat nog kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:22

-Sander-

///M Powerrrrrr

Wouter87 schreef op maandag 21 september 2009 @ 14:11:
Nu vroeg ik me alleen af, waar er nog betaalbare studio statieven te krijgen zijn, alles wat redelijk vriendelijk geprijsd is bij FotoSG, is niet leverbaar en bij FotoFlits, FotoPrisma, CameraNu, CheapCam en CameraTools is er niets basics (tot 20 euro) te vinden.. anyone een ander adres, in Nederland? Ook de 100cm plu's en swivels van FE zijn allen op het moment niet te krijgen bij FotoSG overigens..
Kijk eens op ;
www.fotoshopaalten.nl

Ik heb daar ook een paar keer wat besteld wat elders niet op voorraad was. Voordeel van deze site is dat de verzendkosten in de prijs verwerkt zitten. :)

• Hahn
Ik ga me weer eens wagen aan een domme vraag, dus pas op!

Sinds een paar dagen heb ik zo'n Cactus V4 flashtrigger-geval-ding, werkt heel leuk, maar zoals al eerder in dit topic (of was dat een ander topic?) vermeld staat, als je een sluitertijd van sneller dan 1/250 neemt, dan zie je de sluiter zelf op de foto. Hoe kan je het beste ervoor zorgen dat foto's toch niet overbelicht raken?

Natuurlijk kan je het diafragma verkleinen, dat werkt op zich goed, maar wat als je (remote) wilt flitsen én een kort DoF wilt hebben?

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:40
Mute schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:54:
Ik ga me weer eens wagen aan een domme vraag, dus pas op!

Sinds een paar dagen heb ik zo'n Cactus V4 flashtrigger-geval-ding, werkt heel leuk, maar zoals al eerder in dit topic (of was dat een ander topic?) vermeld staat, als je een sluitertijd van sneller dan 1/250 neemt, dan zie je de sluiter zelf op de foto. Hoe kan je het beste ervoor zorgen dat foto's toch niet overbelicht raken?

Natuurlijk kan je het diafragma verkleinen, dat werkt op zich goed, maar wat als je (remote) wilt flitsen én een kort DoF wilt hebben?
ND filter gebruiken

[@hieronder: daar ging ik eigenlijk al vanuit :P)

[ Voor 4% gewijzigd door wisselwerking op 23-09-2009 23:02 ]

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

iso op z'n laagste stand zetten ben je vergeten te zeggen:P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• Hahn
Dat is de enige optie? Ik hoopte meer op een optie op m'n flitser om 'm minder hard te laten flitsen bijvoorbeeld (-3 is nog steeds veel te hard), wil er liever geen geld aan hoeven te besteden :P

Hmm, ISO staat nu op 200, kan wel eens 100 proberen, kan misschien wel eens wat schelen. Had ik nog niet aan gedacht :)

[ Voor 41% gewijzigd door Hahn op 23-09-2009 23:04 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:40
Misschien kun je iets voor de flitser hangen waardoor er minder licht wordt doorgelaten. Gewoon wat prutsen :P

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

je had nog niet nagedacht om je iso te verlagen?
slecht hoor mute :P

/joke.

maar over wat voor flitser hebben we het nou?
een repo of studioflitsers? :P

en tuurlijk kan je altijd zachter flitsen, mischien bouncen bij repo flitser, of een paraplu oid bij studio om het licht te verzachten, mischien dat dat iets helpt.

• Hahn
Gewoon een 580EXII, heb alleen een omnibounce, verder nog niks eigenlijk. Wil wel paraplu's enzo gaan kopen, maar daar beschik ik nu dus nog niet over :)

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

helpt het trouwens niet om je flitser gewoon wat verder weg te zetten? :+

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 07:50
manual instellen ook

Sowieso schrijf je zo!

Verwijderd

Heb je je 580 op 1/128ste ingesteld en dan nog teveel licht?

• nadroJ
exaatly my question F. Jacobse + icm iso 100.

Sowieso schrijf je zo!

• Hahn
Daarom dus mijn (domme) vraag, want ik weet het fijne nog niet van het werken met flitsers enzo :) ISO 100 scheelde al iets, morgen zal ik kijken of ik met 1/128 krijg wat ik wil. Maar ik ben in ieder geval al flink geholpen hiermee! Iedereen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Ik heb een vraag: Ik heb op dit moment 1 sb-600. Deze is tegenwoordig niet heel duur meer (180 euro). Ik wil mijn flits-systeem uitbreiden. Is het handig om er nog een aantal sb-600's bij te halen? Heeft het grote nadelen dat de sb-600 geen PC-Sync poort heeft? (weet niet eens waar deze precies voor dient).

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Als je op ISO100 en de flitser op 1/128ste nog te veel licht krijgt door de flits kun je een grijze gel op je flitser zetten. Die heb je dacht ik in -1/3 -1/2 en -1 ev. ;)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kwartjuh schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 13:21:
Ik heb een vraag: Ik heb op dit moment 1 sb-600. Deze is tegenwoordig niet heel duur meer (180 euro). Ik wil mijn flits-systeem uitbreiden. Is het handig om er nog een aantal sb-600's bij te halen? Heeft het grote nadelen dat de sb-600 geen PC-Sync poort heeft? (weet niet eens waar deze precies voor dient).
Waarom geen SB-28? Die kun je tegenwoordig voor onder de €100 nog wel vinden :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
@ mute; afstand vergroten van flitser tot onderwerp is een hele makkelijke oplossing voor je probleem. Ik weet niet meer precies wat de formule is, maar het is iets van; per meter verminderd de intensiteit in het kwadraat. nogmaals, weet niet zeker of dat correct is of niet. Weet wel dat je een behoorlijk verschil merkt als je je flitser even een stukje verder weg zet.

volgens mij verander je door het gebruik van grijze gel filters meer dan alleen de intensiteit van het licht.

• Nomad
de mensen die een ultieme strobist-set willen kopen....
het lijkt me nogal zonde om zoveel extra geld te stoppen in een flitser die als enige strobist voordeel heeft dat hij niet fluit.

Een sb-28 en 430ex, 580ex, ik gebruik ze allen wel voor strobisten en ik heb echt geen voorkeur, gewoon degene die het dichtstbij in de tas zit.

Als je strobist wilt uitbreiden, koop dan grids, flanks, gels etc...daar kan je veel meer leuke dingen mee doen.
Evenals betere statieven die wel blijven staan buiten.

Ik zou de verbetering niet zoeken in flitsers.

• Acolyte57

Acolyte57

Nomad schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:58:
het lijkt me nogal zonde om zoveel extra geld te stoppen in een flitser die als enige strobist voordeel heeft dat hij niet fluit.
Oh, ik vind dat juist fijn. Kan ik horen wanneer ie gecharged is.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• Nomad
ik vind een geluidje ook fijn. Dat staat dan ook aan op mijn flitsset, een simpel piepje dat ik weet dat hij weer opgeladen is (en dus afgegaan is vorige shot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
maar kun je een sb-28 wel gewoon aansturen via cls? manual natuurlijk, maar dat je niet constant je flitsers af moet lopen om je exposure aan te passen?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke draadloze trigger kunnen jullie aanraden in combinatie met een Canon 450d +
Canon Speedlite 580EXII voor een budget van max 100€?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Welke heb je zelf al gevonden ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 16:06:
Welke draadloze trigger kunnen jullie aanraden in combinatie met een Canon 450d +
Canon Speedlite 580EXII voor een budget van max 100€?
Zijn er uberhaupt trigger sets < 100€ behalve de eBay trigger varianten? Voorzover ik weet niet, dus dat limiteert je opties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Ik zit de laatste tijd eens rond te neuzen naar strobist fotografie. De setup, materiaal en workflow lijken me erg leuk om in te storten.

Nu zit ik me af te vragen wat handig is. Ik heb al 1 SB-600. Is het wijsheid om er een paar Nikon hotshoe flitsers bij te kopen en met het draadloze systeem van Nikon te werken. Of is het makkelijker om een flitsset te kopen met lampen, softboxes en een remote trigger setje.

Voor beide valt wat te zeggen. Losse flitsers van Nikon kan ik ook nog on Shoe gebruiken. Maar is uiteindelijk wel een duurdere grap van een flitsset in 1x kopen.

En wat is het verschil tussen de built in commander unit van Nikon en een trigger setje. Waarom is het 1 beter dan het andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

het eerste echte belangerijke wat ik persoonlijk kan bedenken is dat je met een strobist setje wat makkelijker op locatie kan flitsen.

met studio-lampen moet je weer het een apparaat kopen ( naam vergeten :Y ) om te kunnen flitsen.

overigens kan je voor je nikon flitsers ook gewoon softboxen kopen enz hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Ghenzi schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 20:29:
het eerste echte belangerijke wat ik persoonlijk kan bedenken is dat je met een strobist setje wat makkelijker op locatie kan flitsen.

met studio-lampen moet je weer het een apparaat kopen ( naam vergeten :Y ) om te kunnen flitsen.

Generator/battery pack. De wat duurdere fabrikanten hebben eigen-brand spul. Maar je kan ook voor een algemene gaan zoals; http://www.fotosg.nl/inde...126&sort=2a&filter_id=171

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

NeOTheMaTriXM schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 20:42:
[...]

Generator/battery pack. De wat duurdere fabrikanten hebben eigen-brand spul. Maar je kan ook voor een algemene gaan zoals; http://www.fotosg.nl/inde...126&sort=2a&filter_id=171
jaa dat bedoelde ik !

lol wtf, wat een prijs verschil voor het dubbele aan vermogen :')

maar zie de prijs, als je op locatie wilt flitsen met studio apparatuur moet je en tegen over strobist spul dat er ook nog eens bij kopen.

najah, anders moet je batterijen kopen dat is ook weer zo..

persoonlijk zou ik eerst met 1 softbox/paraplu oid beginnen te strobisten.

kijken hoe het is.
als het later bevalt, kan je altijd nog studio-apparatuur nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Ghenzi schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 20:29:

Kijk dat zijn handige tips. Bij studio lampen heb je dus netspanning of een generator nodig. Daar tegenover volstaat een stapel batterijen voor reportage flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Acolyte57 schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 18:17:
[...]

Zijn er uberhaupt trigger sets < 100€ behalve de eBay trigger varianten? Voorzover ik weet niet, dus dat limiteert je opties ;)
Jup, radiopoppers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
Noxa schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 20:58:
[...]

Kijk dat zijn handige tips. Bij studio lampen heb je dus netspanning of een generator nodig. Daar tegenover volstaat een stapel batterijen voor reportage flitsers.
en vergeet niet dat studio lampen over het algemeen wat zwaarder/fragieler zijn.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

maar wel sterker over het algemeen dan een 430ex bv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Ik heb net (uit pure frustratie omdat al die andere meuk niet werkte, zat al aan pw's te denken...) samen met ons nomadje maar eens een stel van het nieuwe ebay-china-trigger-spul besteld dat op 2.4GHZ werkt, de yongnuo RF-602 . Zou volgens de berichten op flickr ongeveer net zo goed moeten werken als de Pocketwizards...
Oh yes. Versus the PW Plus II's. Much running around yesterday, no helper! In performance I cant tell them apart. In build quality, the PW's are far better. But what would you expect?
Oftewel, niet teveel gooien met het spul, dan doet het het prima :) Of het idd net zo goed werkt als PW's, lekker belangrijk, als het het de helft zo goed doet vind ik het ook prima :+ Maar 100m trigger bij vrij zicht schijnt te werken, evenals ~20-25m door bakstenen muren.

Wat btw _wel_ jammer is, is dat op de ontvangende unit een 'propietary' poort zit, wat inhoudt dat het dus een eigen driepins poort is ipv de standaard pc-sync/x-sync. Maar opzich kosten die kabeltjes echt geen fluit, 4 pond voor een pc-sync kabel en 2 pond voor een 3,5mm jack kabel.

Leuke is ook dat net zoals PW's deze dingen je camera ook kunnen triggeren.

Een van de users in die flickr discussie heeft daarop besloten om alles maar aan te gaan bieden vanuit de UK om zo een aantal gebruikers de hassle van het importeren uit hongkong etc te besparen, en hij biedt dus ook kits aan met 2, 3 of 4 ontvangers: http://shop.ebay.nl/cotsw...kw=&_armrs=1&_from=&_ipg=

Hoe het spul presteert laat ik / we hier wel weten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 05-10-2009 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
ben benieuwd naar hoe ze gaan bevallen iig :).
Ik heb nu ook goede triggers, maar deze lijken nog even wat robuuster en qua aansturing fijner :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Henk schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:57:
Ik heb net (uit pure frustratie omdat al die andere meuk niet werkte, zat al aan pw's te denken...) samen met ons nomadje maar eens een stel van het nieuwe ebay-china-trigger-spul besteld dat op 2.4GHZ werkt, de yongnuo RF-602 . Zou volgens de berichten op flickr ongeveer net zo goed moeten werken als de Pocketwizards...
Lol, die heb 'k gisteren dus ook besteld :)
Cotswoldphoto heeft trouwens ook leuke Lastolite-like softboxen voor ongeveer de helft...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
dodge_911 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 15:25:
[...]

Lol, die heb 'k gisteren dus ook besteld :)
Cotswoldphoto heeft trouwens ook leuke Lastolite-like softboxen voor ongeveer de helft...
Dat zag ik, maar bij mij is het een beetje de keuze; wil ik simpel direct flitsen met niet te veel gerotzooi, dan doe ik 2x580 + eventueel een plu. Mogen er softboxen en ander onhandig spul bijkomen, worden het studioflitsers aan een tronix :) Mede omdat die studioflitsers nog genoeg power leveren.

Ik ben wel blij dat ik dit spul tegenkwam, want ik zat gister echt bijna pw's te bestellen omdat ik het gemieter met die andere units zo zat was :P

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 05-10-2009 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Op DX hebben ze em ook voor 30 USD of ong 22 EUR voor 1 transmitter en 1 receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 12:44
Ik heb het volgende setje bijeen gespaard:
- 4x Canon 430EX (oude model, redelijk goedkoop 2e hands te krijgen)
- 4x Alien Bees CyberSync triggers+zender. (Geen geld voor PW's en geen zin in russich roulette met eBay triggers)
- 4x FlashZebra hotshoe -> pc sync adapter
- Klittenband van de Hema om de triggers aan de flitser te monteren

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2523/3977061771_e82bb07ace.jpg

Geen enkele misfire gehad met deze setup. zelfs niet met de triggers aan elkaar getaped.

[ Voor 10% gewijzigd door vandijk op 05-10-2009 20:16 . Reden: extra info + typo verwijderd ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Ah, had gehoord dat die nog niet naar EU geshipped werden ivm dat ze niet gecertificeerd waren voor onze landen? Anders is dat voor mij ook wel eens leuk om over te denken... had laatst ook wat moeite met mijn CTR-301s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 31-07 16:31
Heeft iemand wel eens z'n zender en triggers onder water geprobeerd?
Ik kwam er laatst namelijk achter dat m'n ebay zender onder water niet werkt, maar de ontvanger wel. Oftwel, als ik de camera+zender onder water houdt en trigger+flitser boven water (of beide onder water), dan werkt het niet, andersom wel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Bij mij doen die RF-620 niet mijn camera's triggeren. Zowel mijn 10D als 5D krijg ik er niet mee aan de praat :S
Ook jammer dat ze maar syncen tot 1/160, had op iets meer gehoopt.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Enzo Dizono schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:43:
Bij mij doen die RF-620 niet mijn camera's triggeren. Zowel mijn 10D als 5D krijg ik er niet mee aan de praat :S
Ook jammer dat ze maar syncen tot 1/160, had op iets meer gehoopt.
En als je ze met pc-sync aan je cam knoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
vandijk schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:15:
- 4x Alien Bees CyberSync triggers+zender. (Geen geld voor PW's en geen zin in russich roulette met eBay triggers)
Waar heb je die gehaald en hoeveel heb je betaald ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Ik heb de CyberSyncs rechtstreeks bij de fabrikant aliebees.com besteld (even mailen met ze voor de procedure). 4x trigger + 1x zender + verzenden + belasting kwam ik rond de €340 uit.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

-DG- schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:27:
Heeft iemand wel eens z'n zender en triggers onder water geprobeerd?
Ik kwam er laatst namelijk achter dat m'n ebay zender onder water niet werkt, maar de ontvanger wel. Oftwel, als ik de camera+zender onder water houdt en trigger+flitser boven water (of beide onder water), dan werkt het niet, andersom wel. 8)7
Radio-golven werken zeer slecht onder water, dan kun je beter optisch triggeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Laatst online: 10-09 12:36
MartijnGizmo schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 10:46:
[...]

Radio-golven werken zeer slecht onder water, dan kun je beter optisch triggeren...
Sonar triggers ? :+

helaas is mijn 580EXII stuk gegaan (voetje) en nu weg voor garantie/reparatie maar ben dus opzoek naar een 2ehandse 430EX iemand een idee wat die ongeveer moeten kosten 150 / 160 euro ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Nog een portretje:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3444/3983641643_4c6e296ce5.jpg

Strobist Info: Shoot through umbrella at right, SB24 @ 1/4
Canon 70-200 F4 non-IS @ F5.6 70mm 1/200 ISO200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Leuke foto, maar waarom die blauwe waas..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
met bijna 1500 meter per seconde zou het net kunnen, alleen op het 2e gordijn flitsen wordt een beetje lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Heb een tijd geleden de Elinchrom SkyPort trigger besteld, maar het vreemde is dat als ik mijn 580EX trigger met de SkyPort en het kabeltje van FlashZebra ik deze niet in master modus kan gebruiken om weer met de 580EX mijn 430EX te triggeren. Met de Yongnuo trigger van (toendertijd) 13 euro gaat dit wel perfect. Alleen deze zender heeft geen lekker contact op de hotshoe van mijn 50D :|

Maar over het algemeen vind ik de SkyPort echt goed. En de helft van de prijs van een PW.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Welke kabel van FlashZebra gebruik je? skyport -> pc sync of skyport -> hotshoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
SkyPort -> Hotshoe (en dan de deluxe versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
MartijnGizmo schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 10:46:
[...]
Dat is wel een goede ja. M'n SB26 kan dat bovendien standaard. Zal ik volgende keer doen. :)

Om nog wat nuttigs toe te voegen:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ddesign/Foto/Centerfold_03_s.jpg
Als centerfold voor het clubblaadje van m'n surfclub.

En omdat we hier van die gearsletjes zijn:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ddesign/Foto/IMG_3830_S.jpg
Links op 1/4 en rechts op 1/8 was het geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Henk schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 15:27:
[...]

Ik ben wel blij dat ik dit spul tegenkwam, want ik zat gister echt bijna pw's te bestellen omdat ik het gemieter met die andere units zo zat was :P
dit spul tegenkwam, ik stopte het onder je neus kerel :P...daarna was het "hard to miss" :p

Maar ik ben het verder wel met je eens, volgens mij gaan dit de triggers worden waar ik lange tijd mee vooruit kan.
-DG- schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 17:34:
[...]

Dat is wel een goede ja. M'n SB26 kan dat bovendien standaard. Zal ik volgende keer doen. :)

[afbeelding]

[afbeelding]
Waarom de keuze tot tangverlichting?
Ik heb het 1x gebruikt en bij een vrij specifiek persoon die ik daar geschikt voor achtte.
Tangverlichting is geen natuurlijke verlichting en geeft dus vrij snel een onnatuurlijk gevoel in je foto. Dat kan heel veel toevoegen, maar hier zie ik het niet.
Het is een interessante verlichting die je foto interessant maakt, maar eigenlijk in dit geval vind ik je foto er niet heel mooi van geworden. Een andere verlichting in dezelfde situatie had ik denk ik mooier gevonden.
Goed model trouwens, zou ik zeker nog eens mee proberen :)

[ Voor 54% gewijzigd door Nomad op 06-10-2009 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Nomad schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:18:
[...]
Waarom de keuze tot tangverlichting?
Ik heb het 1x gebruikt en bij een vrij specifiek persoon die ik daar geschikt voor achtte.
Tangverlichting is geen natuurlijke verlichting en geeft dus vrij snel een onnatuurlijk gevoel in je foto. Dat kan heel veel toevoegen, maar hier zie ik het niet.
Het is een interessante verlichting die je foto interessant maakt, maar eigenlijk in dit geval vind ik je foto er niet heel mooi van geworden. Een andere verlichting in dezelfde situatie had ik denk ik mooier gevonden.
Goed model trouwens, zou ik zeker nog eens mee proberen :)
Ik had hier voor tangverlichting gekozen zodat z'n gespierde bovenlichaam er beter uit zou komen en je meer bolling zou zien. Dat het er minder natuurlijk uit ziet heb je natuurlijk wel gelijk in.

Waar zou jij bijv. voor kiezen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
De verlichting op z'n lichaam vind ik goed gelukt eigenlijk, alleen (de belichting op) z'n hoofd zie ik wat aan. Kan niet helemaal m'n vinger erop leggen wat ik er nou mis mee vind, maar z'n gezicht past niet helemaal bij de rest van z'n lichaam op één of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:09

ThunderNet

Flits!

Wat ik hier mis is een link naar het onderwerp.. Surfclub leuk :) maar waarom zie ik geen water? Geen actie, niks.. Ik zie een kraan op de achtergrond, heeft dat misschien iets met het onderwerp te maken?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Dat tangverlichting zijn spieren er goed uit laat komen heeft weinig met tangverlichting te maken.
Elke strijklicht heeft dat effect, en tangverlichting is ook een strijklicht.
ik zou voor hoofdlicht ergens linksvoor/rechtsvoor gekozen hebben, met een fillflash dat een strijklicht is.
Je hoofdlicht is een natuurlijke bron, waardoor het lekker weg kijkt en je strijklicht zorgt voor spierdefinitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat zijn jullie ervaringen met de Lumopro LP633 swivel? Is deze volledig van metaal?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:09:
Wat zijn jullie ervaringen met de Lumopro LP633 swivel? Is deze volledig van metaal?
Ja, dat ding is helemaal van metaal (minus de draaiknoppen). Ik weet niet hoe het bij de manfrotto swiffel is, maar deze is niet traploos verstelbaar, en dat vind ik persoonlijk wel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
sOid schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 18:05:
[...]

Ja, dat ding is helemaal van metaal (minus de draaiknoppen). Ik weet niet hoe het bij de manfrotto swiffel is, maar deze is niet traploos verstelbaar, en dat vind ik persoonlijk wel irritant.
manfrotto: traploos.
en eindeloos stevig ongeveer.

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 07-10-2009 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
sOid schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 18:05:
[...]

Kan de flitsschoen wel losgeschroefd worden van de LP633? Ik twijfel tussen de LP633 en de Manfrotto. Bij de Manfrotto moet nog een flitsschoen en die heb ik nog geen goede gezien los.

[ Voor 9% gewijzigd door -DarkShadow- op 07-10-2009 19:33 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DG- schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 17:34:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Probleem met de verlichting van het gezicht komt denk ik door de erg donkere neus. Verder inderdaad wel mooi belicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een stomme vraag ;

Ben al heel de middag overal aan het zoeken.
Ik heb het ergens gelezen, maar ik wil het het even 100 % zeker weten voordat ik iets bestel !

Kan ik met de Cactus V4 ook mijn Linkstar Set aan sturen?

Gr Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Ja dat kan, voor zover ik weet kun je alle flitsers aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Oeps, wel lief van mij om even te reageren. 8)7
Mute schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:13:
De verlichting op z'n lichaam vind ik goed gelukt eigenlijk, alleen (de belichting op) z'n hoofd zie ik wat aan. Kan niet helemaal m'n vinger erop leggen wat ik er nou mis mee vind, maar z'n gezicht past niet helemaal bij de rest van z'n lichaam op één of andere manier.
Daar ben ik het wel mee eens, z'n hoofd was ik ook het minst tevreden over qua belichting.
ThunderNet schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:19:
[...]
Wat ik hier mis is een link naar het onderwerp.. Surfclub leuk :) maar waarom zie ik geen water? Geen actie, niks.. Ik zie een kraan op de achtergrond, heeft dat misschien iets met het onderwerp te maken?
De link zit er wel in de zin van z'n boardshort. We hadden nog wel een boardje mee, maar het werd niet mooi om die ook op de foto te zetten. Verder is hij een van de betere kitesurfers van de club, maar dat is voor iemand die hem niet kent natuurlijk niet te zien door de foto.
Nomad schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:23:
Dat tangverlichting zijn spieren er goed uit laat komen heeft weinig met tangverlichting te maken.
Elke strijklicht heeft dat effect, en tangverlichting is ook een strijklicht.
ik zou voor hoofdlicht ergens linksvoor/rechtsvoor gekozen hebben, met een fillflash dat een strijklicht is.
Je hoofdlicht is een natuurlijke bron, waardoor het lekker weg kijkt en je strijklicht zorgt voor spierdefinitie.
Oke, bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Net die Yuongnuo 2.4GHZ triggers getest. Binnenhuis kan ik niet verder dan 30m door diverse lagen gewapend beton, maar dat heeft meer te maken met het feit dat dit huis niet groter is :P Buitenshuis ben ik even over de dijk gaan lopen (woning op 42m vloerpeil) en ik kwam vrij zicht tot een metertje of 300-350, geen misfires. Na 400m is de lol echt over, daartussen is het een kwestie van de trigger wat minder in de hand en wat meer richting flash richten. Niet getest of het ding omdraaien oid nog helpt, ik nam aan dat de antenne voorin zat. Vond het ook niet echt belangrijk btw, denk niet dat ik ooit zulke afstanden ga halen...

Met bomen ertussen redde ik het tot een metertje of 150 zonder misfires.

Ergo; ik ben dik tevreden. Deze dingen voelen ook niet echt als een chinees wakkietakkeproduct, de plasticsoort is meer 580EXII-like. Alleen het on/off knopje is wat gammeltjes.

De kabeltjes die je in de drie-pins (propietary, dat zuigt wel lichtelijk) poort moet schroeven zijn stevig, schroefaansluitingen zijn stevig metaal en ook de pc-aansluitingen van de pc-sync zijn voorzien van een screw-lock. Erg fijn, want nu valt die er iig niet meer uit.

Ergo; gers speelgoed, en mijn behoefte aan PW's is compleet verdwenen op dit moment.

edit: owja, syncspeeds doet ie voor zover ik kon testen t/m 1/800e, maar dan zie je dus wel een groot deel sluiter van je cam in beeld, daarboven ben ik niet gegaan. Maar dit ding is dus ook leaf-shutter-proof :)

edit2: extragratis bewogen bonusplaatje van de screw-lock-in PC-sync connector en de zuigende 3pins propietary poort:
Afbeeldingslocatie: http://henkvandergiesen.nl/files/lightroom/20091020-_MG_3270.jpg

edit3: speciaal voor Nomad de reden waarom screw-lock icm een 580EXII zo fijn is:
Afbeeldingslocatie: http://henkvandergiesen.nl/files/lightroom/20091020-_MG_3272.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Henk op 20-10-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Mooi om te horen, geniale triggers dus. Ik krijg de mijne woensdag, heb meteen 2 zenders en 4 ontvangers gekocht (1 setje krijg ik later binnen)...dus kan triggeren wat los en vast zit.

Online vind je ook gewoon hele goede ervaringen met deze triggers, waardoor wat mij betreft de classic PW's echt niet meer nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Henk schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:02:
Ergo; ik ben dik tevreden. Deze dingen voelen ook niet echt als een chinees wakkietakkeproduct, de plasticsoort is meer 580EXII-like. Alleen het on/off knopje is wat gammeltjes.

De kabeltjes die je in de drie-pins (propietary, dat zuigt wel lichtelijk) poort moet schroeven zijn stevig, schroefaansluitingen zijn stevig metaal en ook de pc-aansluitingen van de pc-sync zijn voorzien van een screw-lock. Erg fijn, want nu valt die er iig niet meer uit.

Ergo; gers speelgoed, en mijn behoefte aan PW's is compleet verdwenen op dit moment.
Same here :)
Heb nog 1 transmitter en 1 receiver extra besteld, dus kom nu op 2 transmitters en 5 receivers. Zodra ik de kabels heb, ga 'k ook eens voor de lol wat testen :
  • 350D aan 'n timelapse remote, met 1 transmitter
  • 40D aan 'n receiver
  • 1D met transmitter #2 aan PC-sync poort
Resultaat zou moeten zijn een timelapse vanuit 2 hoeken, , waarvan d'r 1 telkens nog extra beelden heeft van mij, terwijl ik een foto maak, ergens in de verte :)

'k Heb me vorige week ook maar eens wat strobist-meuk aangeschaft, zijne 2 statiefjes, 2 swivels, een 40x40 softbox en 'n 105cm reflective plu (omdat er geen kleinere maat meer was :()

Softbox is al met succes gebruikt voor 'n magazineopdracht 8)

Ik kom op eBay trouwens nog grotere softboxen tegen voor gebruik met hot-shoe flashes, maar wordt 60x60 of 80x80 niet erg groot om te gaan vullen met je reportageflitser?

Morgen ga 'k nog even naar de ijzerboer hier voor 'n metertje aluminium en ga 'k nog 'n dual/triple flashbracket fabriceren ;)
(Ik heb er zo al 1, maar die is 'n meter lang, met mounting points 5 cm van de uiteinden.)
Waar halen jullie je hot-shoe mounts trouwens vandaan?
Afbeeldingslocatie: http://www.mayanhso.vn/picture/phukien/sc_5_hot_shoe_adapter_front_pc_connector.jpg
Deze dus, maar dan zonder de sync-aansluiting.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Voor softbox aanschaffen raad ik een softbox plu aan. Prettig klein mee te nemen, snel uit te klappen en vrij goed bruikbaar voor zacht licht icm vrij dichtbij positioneren bij model.
Ik heb een 110cm softbox paraplu, die ik veel voor zulke dingen gebruik.
Voor harder "beauty disc op locatie licht", gebruik ik een 70cm reflectie plu :).
Maar zo'n softbox plu is heel veel goedkoper dan normale softbox dingen voor hotshoe dingen.

Die triggers zijn gewoon gaaf!, woot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:22

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topic start even aanpassen ??
Ik ben wel benieuwd wat ze kosten en waar jullie ze vandaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die triggers zien er fijn uit Henk! Zitten er trouwens ook weer gare type batterijen in of maakt die gebruik van minipenlights?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 19:21:
Die triggers zien er fijn uit Henk! Zitten er trouwens ook weer gare type batterijen in of maakt die gebruik van minipenlights?
In de Rx gaan 2 stuks AAA, in de Tx gaat zo'n duur (3V) CR2 kreng. Worden btw netjes meegeleverd, AAA duracell's ook nog, de CR2 is een yuongnuo-eigen ding :)

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 21-10-2009 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
-Sander- schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 19:01:
Topic start even aanpassen ??
Ik ben wel benieuwd wat ze kosten en waar jullie ze vandaan hebben.
Ebay, zoeken op RF-602, en ze hebben ze ook bij dealextreme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:28:
[...]

Kan de flitsschoen wel losgeschroefd worden van de LP633? Ik twijfel tussen de LP633 en de Manfrotto. Bij de Manfrotto moet nog een flitsschoen en die heb ik nog geen goede gezien los.
Sorry, heb je vraag gemist. Nee, kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Henk schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:11:
[...]

In de Rx gaan 2 stuks AAA, in de Tx gaat zo'n duur (3V) CR2 kreng. Worden btw netjes meegeleverd, AAA duracell's ook nog, de CR2 is een yuongnuo-eigen ding :)
Bij de bekende Chinese webshops heb je voor een paar euro oplaadbare CR2's en een lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Zijn er hier strobisten die tethered schieten in de studio / op locatie? Ik ben hierover aan het denken, maar dan hang ik weer aan een kabel vast en met een beetje pech trek je de laptop van tafel :|

Ook lees ik dat het 10-20 seconden duurt voordat de foto op het scherm staat. Heeft iemand daar ervaring mee. Het lijkt me wel handig zodat het model meteen ziet wat er wordt gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Joepv schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:17:
Zijn er hier strobisten die tethered schieten in de studio / op locatie? Ik ben hierover aan het denken, maar dan hang ik weer aan een kabel vast en met een beetje pech trek je de laptop van tafel :|

Ook lees ik dat het 10-20 seconden duurt voordat de foto op het scherm staat. Heeft iemand daar ervaring mee. Het lijkt me wel handig zodat het model meteen ziet wat er wordt gemaakt. :)
Wel eens gedaan, hier thuis gewoon en laatst nog voor een product shoot. Het is wel handig. Je ziet de foto's niet direct als je in RAW schiet. Je kan volgens mij op de Canon 1series je RAWs wegschrijven op de ene kaart en op de andere kaart jpgs schieten die je dan laat zien. Dan verschijnen ze sneller lijkt me. Ik heb gewoon een usb met nog een verlengstuk eraan aan mn cam hangen en die dan in de laptop.

Je hebt ook van die draadloze Eye-Fi SD kaartjes ofzo. Die kunnen zeker ook handig zijn afhankelijk van welk kaartje je cam slikt. Dan heb je het probleem met draden niet.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

bij mij duurde het ongeveer 5 sec voordat ie op m'n scherm stond ?
dan hebben we het wel gewoon over de officiële canon software.

ik heb een 30D ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Ja zoiets inderdaad, 5-10 seconden bij mij. Ik schiet tethered in Lightroom, ook met een 30D.

Sowieso schrijf je zo!

Pagina: 1 ... 11 ... 26 Laatste

Let op:
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!