Zoals meer dat schijnen te doen, heb ik een tijdje geleden maar weer eens SImCity 4 geïnstalleerd.
Vroeg me toch eens af of dat allemaal wel ging werken natuurlijk op die nieuwe PC's.
Nou, alles geïnstalleerd zoals gewoonlijk, spel opgestart en gaan spelen. Na een tijdje spelen begon het me op te vallen dat steeds meer dingen gaar begonnen te ploppen en verschuiven. Beetje begonnen met inzoomen om te kijken waar het allemaal vandaan kwam, maar kwam niks speciaal gaars tegen.
Ziehier een voorbeeld. Dat spul wordt allemaal steeds erger, totdat je af moet sluiten. Je wordt er ziek van. Blijkt ineens dat ik het alleen krijg met de Hardware-renderer. Als Software aangaat, gaat alles goed, wordt het spel lelijker en gaat het al laggen bij de kleinste beetjes particles die op je scherm komen. Crashen met een ijscowagen bijvoorbeeld levert al sloomheid op.
Specs even...
Phenom II x2 550 @ x4 3625MHz
XFX GeForce 9600GT @ 800/1925/1070
MSI 770-C45
2GB DDR3 1333 8-8-8-24 CR1
Windows 7 Ultimate
Even voor de duidelijkheid, dit systeem heeft al meerdere keren runs van 8 uur prime95 en dat soort programma's overleefd. 3DMark en Furmark doen ook perfect normaal. Crysis, Borderlands, wat dan ook: doet allemaal normaal.
Idee waarom die Hardware-renderer zo stom doet? Heb behalve alle ingame-instellingen dit geprobeerd:
- Resolutie met rust laten (nu 'custom' op 1680x1050).
- Rotzooien aan de affinity, werkt niet.