Ik heb sinds januari Alice Comfort zowel internet en telefoon werkt na ontvangen een werkende 2e modem prima. Daarachter ook Cisco router staan kan overal in huis perfect internetten. Maar nu had ik mijn ouders dan ook geadviseerd om eens Alice te proberen na de ellende met Telfort bellen. Alice kun je tenslotte iedere maand opzeggen en hoor lang niet zoveel klachten als bij telfort.
Bekabeling: crosscable essentieel zo blijkt
Nu komt het afgelopen maandag was het opgeleverd. Ik had zondag alles aangesloten. Met een normale UTP kabel die er al lag van meterkast (modem) naar desktop pc dezelfde kabel was eerder gebruikt met telfort en werkte prima. Nu ging het ethernet niet branden wat bleek na bellen met alice dat de rode bijgesloten crosscable essentieel is echter die is veel te kort. Uiteindelijk opgelost met de aanschaf van een (wireless) Sitelink router voor 30 euro die ik met diezelfde kabel heb aangesloten et voila

. Mijn ouders waren vergeten binnen een week op de router actie te reageren dus niet meer optie die gratis te krijgen afgezien van bezorgtijd.
Snelheid internet
ADSL,Power en Ethernet branden prima. Internet draait soepel al is het slechts 4MB ipv 20MB maar ditzelfde probleem was ook met Telfort 20MB abo. Ze zitten weliswaar 2.5km van wijkkast maar het dubbele zou in principe wel moeten kunnen. Uitlezen van Alice medewerker gaf woensdag aan dat toch 15MB doorkrijgt. Zou niet weten wat ik kan veranderen om dit op te krikken. Router staat op max ingesteld en nog qua snelheid aangepast maar had geen effect.
Telefonie
Maar daarmee werkte de telefonie nog niet.
Deze getest met een oude analoge PTT Telecom (KPN) telefoon welke prima werkte als ik deze op 'PHONE1' aansloot zowel in/uitbellen prima. Alleen nu met tijdelijk nummer geen nummerweergave als ik uitbel naar bijv. mijn mobiele telefoon mogelijk te maken met tijdelijk nummer. Over 2 weken weer oude nummer actief waarop ze hadden aangegeven vermeld te worden in telefoongids, nummerweergave e.d.
Maar hun huidige Siemens Gigaset C310 werkte helaas niet. Als ik die aansloot en naar hun toe belde ging ie wel over maar opnemen lukte gewoonweg niet en zorgde voor een bromtoon en gekraak. Een gesprek was niet te horen en telefoon bleef maar overgaan. Zelf heb ik thuis ook een Siemens die ik voorheen met KPN ADSL Direct en Tele2 Compleet digitaal bellen heb gebruikt die werkte daar en ook bij Alice. Het lijkt er dus op dat er DECT toestellen zijn die NIET werken met het modem van Alice. Iets wat ik na googlen en een
vaag bericht op FAQ onder "
Kan ik gebruik maken van mijn huidige toestel als ik ga bellen via Alice " op Alice ook las quote "
Om te bellen via Alice kunt u gebruik maken van de gewone analoge toestellen. Helaas werken ISDN toestellen niet op het Alice modem. Mocht u DECT toestellen hebben dan kan het ook zijn dat deze niet werken. Mocht u hier problemen mee ondervinden kunt u contact opnemen met de servicedesk van Alice op 0900-1560 (€ 0,15 p.m.).".
Het lijkt me handig als dit ook vermeld wordt in de startpost hier op tweakers. Via de alice helpdesk medewerker vernam ik een lijst met Siemens toestellen die sowieso niet werkten. Wellicht handig deze ook hier in startpost te vermelden.
Volgens Alice helpdesk medewerker werken sowieso niet:
Siemens Gigaset C310
Siemens Gigaset CL100
Siemens A165
Siemens A100
Van de Philips toestellen of andere merken heb ik niet gevraagd.
Echter ik vond
hier en
hier wel berichten hierover online welke wel/niet werken.
Mijn ouders willen nu maar dezelfde Siemens kopen die wij gebruiken de Gigaset A260 die tenminste wel werkt maar kost toch ook weer 70 euro voor enkel toestel of twee voor 100 euro.
[
Voor 6% gewijzigd door
funrider op 06-03-2009 16:07
]