Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Het is sinds de S5 wel echt downhill gegaan met deze serie camera's. De S5 heeft tenminste nog 1.5 fps en dat vind ik tegenwoordig al traag (heb ook een dSLR en die jast er 3.5 fps doorheen, ongelimiteerd).
Maar wéér meer MP/cm² (meer dan het 10-voudige van mijn dSLR), wat is dat toch?

Het enige lichtpuntje is dat ze na de S5 de groothoek vergroot hebben naar 28 mm (maar eigenlijk te laat want de concurrentie had dat al).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01
Ik denk serieus over een opvolger als Panasonic Lumix DMC-ZS3:
http://www.dpreview.com/r...onic/panasonic_dmczs3.asp

Groot nadeel is het ontbreken van AA-batterijen, swivel-LCD en iets minder zoombereik.
Maar voordeel: véél compacter en betere prestaties op hogere ISO's (ondanks het hoge aantal MP/cm2 van 45)
Verder heeft het ook HD 720p video (stereo)...

De superzooms van Canon zijn echt de verkeerde kant aan het opgaan: steeds grotere, langzamere bakbeesten met steeds meer pixels op de sensor gepropt, waardoor het ding steeds onhandiger in gebruik wordt. Net zoals een dSLR die je bijna nooit meer meeneemt ergens naartoe en daarom een kleinere "bij-cameraatje" erbij koopt.

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

The_Sukkel schreef op woensdag 02 september 2009 @ 09:17:
Groot nadeel is het ontbreken van AA-batterijen, swivel-LCD en iets minder zoombereik.
Maar voordeel: véél compacter en betere prestaties op hogere ISO's (ondanks het hoge aantal MP/cm2 van 45)
Verder heeft het ook HD 720p video (stereo)...
Je kan niet echt een compacte camera maken met AA-batterijen (althans, als het er 4 nodig heeft); dat zijn altijd zwaardere en grotere camera's.
Ik vond vroeger AA-batterijen een voordeel, maar sinds ik andere camera's gebruikt heb met accu's vind ik dat echt veel beter: lichter, kleiner en ik heb nog nooit met een lege accu gestaan. Als je er twee hebt, zit je eigenlijk altijd goed. Met AA heb je ook de ellende dat er meestal één van een set er de brui aan geeft. Ja, dan moet je batterijen kopen.
De superzooms van Canon zijn echt de verkeerde kant aan het opgaan: steeds grotere, langzamere bakbeesten met steeds meer pixels op de sensor gepropt, waardoor het ding steeds onhandiger in gebruik wordt. Net zoals een dSLR die je bijna nooit meer meeneemt ergens naartoe en daarom een kleinere "bij-cameraatje" erbij koopt.
We hebben een Olympus E-520 (dSLR) en een S5 (gratis nadat onze S1 kapot ging), maar m'n vriendin wil er toch nog een kleinere bij. Helaas is de IQ van die krengen niet groot. Overigens sleep ik die E-520 wel mee, zo veel gewichtsverschil met de S5 is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op woensdag 02 september 2009 @ 08:25:
Het is sinds de S5 wel echt downhill gegaan met deze serie camera's. De S5 heeft tenminste nog 1.5 fps en dat vind ik tegenwoordig al traag (heb ook een dSLR en die jast er 3.5 fps doorheen, ongelimiteerd).
Maar wéér meer MP/cm² (meer dan het 10-voudige van mijn dSLR), wat is dat toch?

Het enige lichtpuntje is dat ze na de S5 de groothoek vergroot hebben naar 28 mm (maar eigenlijk te laat want de concurrentie had dat al).
ja idd jammer (en vreemd), je zou juist verwachten dat ze sneller worden zoals sommige andere camera's wel doen.

Dat hij zo traag is daarmee weerhoud me momenteel om er een aan te schaffen.... of toch maar de S1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 21:43
Ik heb dit toestel (SX1) afgelopen maand aangeschaft. Daarvoor had ik een 400D maar die vond ik toch iets te groot/zwaar. Met de aanschaf ben ik er iets op vooruit gegaan maar niet veel ;) . Sommige instellingen wilde ik perse op de body hebben en niet via een menu. Dus dan valt 90% van de point and shoot camera's af.

Mijn eerste ervaringen met de SX1 zijn teleurstellend. Tot 200ISO zijn de foto's acceptabel, maar hogere ISO's zijn slecht (vergeleken met de 400D dan). Maar wat me 't meeste stoort is het aantal foto's dat ik kan maken met vier zo goed als nieuwe Lenmar penlites van 2700mAh. Zonder de flitser te gebruiken kan ik nog geen 100 foto's maken. En dan heb ik ook nog alle foto's door de zoeker genomen. Ik heb ook nog 4 oudere GP (2500 mAh) penlites van een vriend geprobeerd, maar de resultaten waren nog bedroevender...

Ik vermoed dat er toch iets mis is met het toestel. Maar voordat ik het toestel naar Canon stuur, wil ik graag van jullie weten of jullie deze ervaringen (met penlites) ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Laatst online: 12-09 15:05
Ik heb met mijn sx10 op 4 oplaadbare mannsman 2800mA batterijen 2 weken kunnen schieten. Dit waren iets meer dan 500 foto's inclusief regelmatig terugkijken. Alles op het scherm gedaan. De zoeker nooit gebruikt.

Lijkt me dus redelijk grote kans dat er inderdaad iets mis is met jou camera. Zoveel verschil mag er toch niet zitten tussen de sx1 en sx10.

edit/
http://ansman.nl/nimh-4-x-aa-2850mah/art!6!!!128!NL
Deze dus.
edit/

[ Voor 10% gewijzigd door olof op 14-09-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
Ik neem ook aan dat er niet veel verschil is tussen het gebruik van de SX1 en SX10. De SX1 zal wel iets meer stroom lusten. Het LCD scherm is iets groter ;-)

Welke penlites gebruik jij in je SX10?

[ Voor 8% gewijzigd door pvtonger op 14-09-2009 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 09:13
Ik heb hier een setje GP 2700's in mijn sx1. De hele vakantie foto's en filmpjes gemaakt op hetzelfde setje, alles via het lcd scherm. Lijkt me inderdaad iets mis met de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salgera
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09-2021
Sh0ckTr00per schreef op maandag 14 september 2009 @ 12:54:
Ik heb hier een setje GP 2700's in mijn sx1. De hele vakantie foto's en filmpjes gemaakt op hetzelfde setje, alles via het lcd scherm. Lijkt me inderdaad iets mis met de camera.
... Of iets mis met de batterijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
Dat zou ook nog kunnen. Ik heb zojuist een batterijlader (voltcraft ipc-1) besteld waarmee je de conditie van je batterijen kunt controlleren. Bedacht me al dat Canon dat als eerste gaat vragen, mocht ik 'm ter reparatie aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegro4
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-04-2023
Hoe zet ik film op utube mensen......moet daarvoor deze MOV format naar AVI? Ben de naam even vergeten,er is wel een gratis program die de boel omzet,maar wat blijft er dan nog over van de kwaliteit die al niet best is....
Film speelt schokkerig af met zoombrowser......raar die mov files....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de SX20 aangeschaft, nog niet heel veel mee gespeeld hoor. Maar ik hoorde iets vreemds, als hij in de sport stand staat (lopertje), dan hoor je hem geluid maken, beetje brom achtig geluid (beetje moeilijk uit te leggen). In een andere modus doet hij het niet (en een paar wel, maar een heel stuk minder).

Is dat bij iedereen zo? of is d'r wat mis mee... Let me know, ook als je een sx10 hebt bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Is het niet de IS die je hoort? Bij mijn (Oly) E-520 hoor je de IS trillen als je de camera uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet wat het is, het lijkt een beetje op het geluid dat hij zich steeds aan het scherpstellen is (dus niet een constante brom maar een beetje op en neer zeg maar :P lol ). Lastig om het geluid te omschrijven... :P het is dus niet in alle standen wat vreemd is. En ook als ik hem op 1 punt gericht laat dan blijft het (dus niet dat hij constant aan het scherpstellen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Dat sportmannetje heeft normaal gesproken wel de instelling C-AF (continu auto focus), dus dat zou het goed kunnen zijn. Als die Canon net zo (beroerd) scherpstelt als die van mij (ik heb ook nog een Canon S5), dan zou het goed kunnen dat hij continu de scherpstelling veranderd.

Zet de camera eens in stand P (of M o.i.d.) en zet de autofocus dan op C-AF. Als je het geluid dan ook hoort, dan weet je dat dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zal het vanavond eens checken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Laatst online: 12-09 15:05
Een tijdje geleden heb ik voor mijn sx10 een lensmate en een polarisatie filter gekocht. Maar (zeer waarschijnlijk doe ik iets niet goed) ik zie eigenlijk geen verschil tussen foto's met en zonder filter. Het filter is goed. Mijn broer heeft hem op zijn spiegel reflex camera geprobeerd en daar werkt het prima. Zijn er bepaalde instellingen waar ik overheen kijk?

Welke zaken moet je handmatig doen en welke kan ik op auto laten staan om het effect van het filter goed tot zijn recht te laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Het effect van een pola wordt erg beinvloed door het bereik (meer tele = minder zichtbaareffect) en door de stand van de zon/lichtbron tov camera & onderwerp.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgkop
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zo, ik kijk hier ook weer eens rond.
Deze sites worden niet zoveel gebruikt tegenwoordig.
Inmiddels al meerdere ervaringen met de SX1IS?
Die van mij bevalt prima voor het doel waarvoor ik hem heb, huis tuin en keuken gebruik.
Binnenshuis wat ruis, waar ik mij verder niet aan stoor.
Foto's zijn beter dan van mijn vorige Canon A80.

Het gedoe met de lensdop en zonnekap is wat anders, dat is niet handig gemaakt.
Waarom niet een fatsoenlijke schroefdraad, kan er tenminste ook een fatsoenlijk filter op.

Heb maar gelijk aan deze dop en kap een dun zwart touwtje geknutseld, zodat je niet wat kwijt raakt als je in een kabelbaantje of zo zit.
Nu blijft dat hangen als het los floept.

Ik had er wel een filter op willen hebben, omdat ik het zonde zou vinden als er een beschadiging op komt.
Dan ben je dus verplicht om er een Lensmate op te zetten met .... welk filter?
En dan zul je ook weer een zonnekap moeten kopen met lensdop?
Komt toch weer bij de kosten op, en hij was al niet zo goedkoop vind ik.

Is er niet wat op te versieren dat de Lensmate er op blijft zitten als je wilt wisselen van filter?
Want het lijkt mij dat je het filter op de Lensmate vaster erop krijgt dan de Lensmate - met banjonet fitting - op de camera.
Is dat niet op een of andere manier permanent vast te krijgen? met drupje secondenlijm of zo?

Of sluit het niet geheel aan op de lens - stofdicht - zodat je het regelmatig uit elkaar moet halen om schoon te maken?

Hoe doen jullie het met filmen?
Als ik HD film gebruik ik 16 gb kaartjes klasse 6.
Maar ik kan niet langer dan een kwartiertje filmen, dan stopt hij en moet ik opnieuw op de filmknop drukken.
Dat is weer jammer als je een naadloze opname wilt maken van een klein uurtje of zo.
Hoe ervaren jullie dit?

Het batterijverbruik vind ik erg mee vallen met 2700 MAh, kan ik honderden foto's maken met/zonder flits.
Als ik hem niet gebruik kan ik ze er makkelijk een maand of langer in laten zitten en doen het dan nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
Een aantal ervaringen kan ik je geven;

Ruis vind ik heel erg bij deze camera. Zowel binnen als buiten. Maar zoals je al zegt, ik heb 'm ook voor huis tuin en keukengebruik en daarvoor voldoet het prima.

Met filmen weet ik inmiddels dat 13 minuten en een beetje de 4 gb grens is, dus rond de 12 minuten begin ik te zoeken met een moment waarop ik gunstig kan stoppen en starten, en dan lijm ik later alles wel aan elkaar.

Batterijverbruik valt me ook heel erg mee. Alleen bij de sinterklaasintocht bij mijn zoon op school begon de batterijindicator ineens te knipperen en voordat ik met mijn ogen kon knipperen viel de camera uit, weg filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag een sx1, als opvolger van een 5 jaar oude fuji finepix 10x zoom. Voor ons in alle opzichten een vooruitgang, Betere zoom, 4 foto's per seconde schieten, afstandsbediening en hij maakt duidelijk mooiere foto's.

Ja het is een compact superzoom dus bij weinig licht is hij wat ruisig, maar zeker niet meer dan de oude fuji. Ik ben zeer content met het apparaat, an sich zou een slr budgettechnisch wel uitkunnen maar zover ik weet vind je dan niet 1 lens die en supermacro en supertele doet, en meer lenzen meeslepen ga ik toch niet doen. Ik snap die discussies over die ruis niet zo, een compact superzoom die en megamacro en ubertele doet met 1 lens en niet ruist bestaat zover ik weet niet. Dus als iemand nog een gat in de markt zoekt ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Het voordeel van zo'n bereik zit hem in het nadeel dat de sensor zo klein is, wat voor veel ruis zorgt. De cropfactor is meer dan 5, terwijl een DX dSLR een cropfactor van 1,5 heeft. De lens is een 5-100mm, qua tele niet zo heel erg bijzonder. Nadeel van ruis? Verscherpen wordt een niet echt prettige bezigheid, zodra je dat gaat doen springt de ruis van je beeldscherm. Om ruis uit de foto te krijgen, lever je weer scherpte in. In RAW schieten heeft volgens DPreview ook niet heel veel zin, want de kwaliteit daarvan is niet veel beter dan de JPEG. Nadelen genoeg te vinden in het principe van superzooms dus.

Dat betekent niet dat ik datzelfde principe afkraak, juist niet. ;) Ik vind deze soort camera's heel handig als je niet veel mee kunt of wilt nemen, bijvoorbeeld bij een familiedagje uit of misschien zelfs een vakantie. Dat laatste is dan wel weer te doen met een Canon/Nikon dSLR en een 18-200 lens van hetzelfde merk, maar dat terzijde. Binnenkort komt er hier dus ook één ter aanvulling van mijn D90, niet op de laatste plaats voor de betere videofunctionaliteiten. Alleen jammer dat mijn flitser niet compatibel is. :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Krylinck schreef op zondag 31 januari 2010 @ 17:59:
[...]
De lens is een 5-100mm, qua tele niet zo heel erg bijzonder.
[...]
Je beseft dat dit "qua tele" een dSLR equivalent van 28-560 mm betreft?
Voor een dSLR zou dat m.i. behoorlijk bijzonder zijn...

Over de rest van het verhaal heb ik geen opmerkingen ;)

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Ja, eerder in het stukje had ik daar al rekening mee gehouden. ;) Ik bedoelde eerder dat de lens niet zo bijzonder is, de camera maakt dat de lens lang lijkt terwijl dat niet zo is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Sukkel schreef op maandag 01 februari 2010 @ 18:58:
[...]

Je beseft dat dit "qua tele" een dSLR equivalent van 28-560 mm betreft?
Voor een dSLR zou dat m.i. behoorlijk bijzonder zijn...

Over de rest van het verhaal heb ik geen opmerkingen ;)
Ik wilde net bij de RAF in Amsterdam een Nikon D5000 aanschaffen en zij verwezen mij naar deze camera. Ik ben een leek maar wil me wel verdiepen binnen slr. Ik neig naar de Nikon maar deze lijkt mij ook een optie. Toch maar even langs foto Booms misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Je noemt daar een heel belangrijk punt: je wilt je erin verdiepen. Als je het geld ervoor over hebt en je ook later nog iets wilt investeren in de camera (lenzen, flitser, enz.) is een dSLR de beste keuze. Met de D5000 heb je dan heel wat in huis. De Canon is een prima camera, maar de SX1 is lensmatig natuurlijk niet uitbreidbaar en geeft ook een lagere image quality en meer ruis in foto's weer. 't Is maar net wat je wilt, als ik in jouw schoenen stond zou ik waarschijnlijk voor een dSLR gegaan zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt maar zoals the_nerd al beschreef dat dit "qua tele" een dSLR equivalent van 28-560 mm betreft?
Voor een dSLR zou dat behoorlijk bijzonder zijn. Dus dan gaat het vervolgens om de kwaliteit vd lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
In principe zou ik lenskwaliteit op de eerste plek zetten. De lens is dat deel van de camera wat de kwaliteit van de foto maakt. Met een afwijking van de lenzen in onze ogen zien wij immers ook niet scherp meer. De camera dient alleen als sensor, een plaatje wordt niet daar pas scherp.

Dat de lens nu toevallig 5-100mm is, wat het een equivalent van 28-560mm maakt is een leuke bijkomstigheid, maar daar zit ook de achilleshiel. In een dSLR zit een sensor van 0,67 keer de grootte van een kleinbeeldcamera, dus een full-frame. 1,5 keer crop dus. Met de SX1 heb je 5,6 keer crop, dus een sensor van iets van 0,18 keer de grootte van de sensor in een kleinbeeldcamera. Dat zorgt, zoals ik op de vorige pagina al heb aangegeven, voor meer ruis (aantal pixels/cm^2 is veel hoger). Bij ISO 200 is een plaatje uit de SX1 al vol ruis, terwijl dat op de D5000, die de sensor van de D90 heeft, absoluut niet het geval is. Ik denk dat ISO 1000 van de D5000 een gelijke hoeveelheid ruis heeft i.v.m. de SX1 op ISO 200.

Ruis is niet alleen vervelend in foto's, het maakt ook dat je niet goed meer kunt verscherpen. Hopelijk een proces wat je wel gaat uitproberen als je je echt gaat verdiepen in de fotografie. Naast ruis heeft de SX1 ook een RAW-formaat wat niet in de buurt komt van de kwaliteit van een dSLR, de RAW plaatjes van die camera verschillen (positief) nauwelijks van een JPEG. En da's nie goe hè. ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je voor de heldere uitleg. Definitief de D5000 dus.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2010 18:09 . Reden: Geen reden om te citeren als je iemand wilt bedanken. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
@CF7898: wat is je huidige camera en huidige ervaring?

De SX-serie is een prima camera voor mensen die voor een lage prijs:
a) een megazoom willen hebben (560 mm is gewoon heel erg veel), zonder veel lenzen te willen sjouwen
b) een digitale videocamera willen hebben (1080p)
c) en willen beginnen te leren hoe te werken met diafragma-instellingen en sluitertijden (óók op de SX is alles instelbaar)
d) en image stabilisation willen hebben
e) etc.

Een dSLR is voor mensen die
a) het uiterste uit een camera willen halen (professioneel gebruik)
b) vooral schieten in low light conditions (indoor)
c) het niet erg vinden om met meerdere lenzen te sjouwen
d) niet geïnteresseerd zijn in videomogelijkheden
e) al een megazoom hebben en nu ook wel eens een dSLR erbij willen hebben
f) etc.

Ruis is een issue bij de non-dSLR's, maar moet niet overdreven worden (al zou ik graag willen dat ze het ruisniveau aanpakken i.p.v. steeds meer pixels op een sensor proberen te proppen). In dit topic (en eerdere) zijn er ook zat mensen die al een dSLR hebben, maar deze camera erbij hebben en veel vaker gebruiken dan de dSLR. Vooral zelf kijken wat je wensen zijn en niet te veel afgaan op een, hoewel welgemeend en goedbedoeld, maar ook te eenzijdig "ruisverhaal". Óók op de SX is een hotshoe gezet voor een mooie (externe) bounce-flitser in moeilijke indoorsitiaties...

[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 05-02-2010 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Ik ben het helemaal met je eens. Nou ja, puntje d van de dSLR's niet dan, maar dat maakt niet uit. ;) Ik heb de negatieve kanten van de SX1 wat overgedramatiseerd, maar wel op basis van het feit dat je meer wilt dan een standaardcamera en ook tijd en moeite wilt investeren. Misschien is het handig om te zeggen dat wij hier ook binnenkort een SX1 hebben, ter aanvulling op wat er nu al staat. :) Wat dat betreft wil ik de bridgecamera ook helemaal niet afkraken, er zijn natuurlijk ook veel pluspunten te noemen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Sukkel schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 19:56:
@CF7898: wat is je huidige camera en huidige ervaring?

De SX-serie is een prima camera voor mensen die voor een lage prijs:
a) een megazoom willen hebben (560 mm is gewoon heel erg veel), zonder veel lenzen te willen sjouwen
b) een digitale videocamera willen hebben (1080p)
c) en willen beginnen te leren hoe te werken met diafragma-instellingen en sluitertijden (óók op de SX is alles instelbaar)
d) en image stabilisation willen hebben
e) etc.

Een dSLR is voor mensen die
a) het uiterste uit een camera willen halen (professioneel gebruik)
b) vooral schieten in low light conditions (indoor)
c) het niet erg vinden om met meerdere lenzen te sjouwen
d) niet geïnteresseerd zijn in videomogelijkheden
e) al een megazoom hebben en nu ook wel eens een dSLR erbij willen hebben
f) etc.

Ruis is een issue bij de non-dSLR's, maar moet niet overdreven worden (al zou ik graag willen dat ze het ruisniveau aanpakken i.p.v. steeds meer pixels op een sensor proberen te proppen). In dit topic (en eerdere) zijn er ook zat mensen die al een dSLR hebben, maar deze camera erbij hebben en veel vaker gebruiken dan de dSLR. Vooral zelf kijken wat je wensen zijn en niet te veel afgaan op een, hoewel welgemeend en goedbedoeld, maar ook te eenzijdig "ruisverhaal". Óók op de SX is een hotshoe gezet voor een mooie (externe) bounce-flitser in moeilijke indoorsitiaties...
Dank je wel voor je advies. Ik heb geen ervaring en ook nog geen camera, maar wel een vakantie camera. Als ik naar jouw verhaal luister kan ik beter op de SX gaan 'trainen' voordat ik een dslr koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Dat hoeft niet per se, het is maar hoe ver je uiteindelijk wilt gaan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

The_Sukkel schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 19:56:

Ik val dus in de categorie: al een megazoom hebben en nu ook wel eens een dSLR erbij willen hebben. Okee, ik heb geen SX10/SX1, maar de voorloper, een S5. Die heb ik gekregen, omdat mijn S1 stuk ging (en Canon supergarantie gaf). Ik ben er wel achter gekomen dat ik de hele serie niet zo sterk meer vind dan toen ik de S1 kocht. De S5 is al lomp zwaar en deze is nóg zwaarder. Over rondsjouwen gesproken (mijn E-520 body, niet eens de lichtste dSLR, is lichter).

Inmiddels heb ik er twee camera's bij (Olympus E-520 en een waterdichte Pentax W80) en de S5 gebruik ik eigenlijk amper. Ik weet niet eens zeker of'ie straks meegaat op wintersport. De W80 kan ook filmen; niet zo goed als de S5, maarja die Pentax is wel veel kleiner en lichter. En de Olympus heeft betere kwaliteit.

Ik heb het idee dat deze camera(-serie) is ingehaald door concurrenten, met name Panasonic. Die zijn lichter en beter. Pas bij deze (SX10/SX1) is Canon met de groothoek gekomen (28 mm), maar Panasonic zit al een tijdje op 27 mm bij een gelijkwaardige camera.
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:26:
[...]

Dank je wel voor je advies. Ik heb geen ervaring en ook nog geen camera, maar wel een vakantie camera. Als ik naar jouw verhaal luister kan ik beter op de SX gaan 'trainen' voordat ik een dslr koop.
Ik zou eerder voor een Canon SX200, maar liever nog voor een Panasonic FZ35/38. Enige wat je mist is HD-filmen (althans, beide HD, maar de Pana op een lagere resolutie) t.o.v. de SX1. Verder sleep je minder gewicht mee en houd je 60/80 euro in je zak.

Ik zie net de SX20, da's ook niet echt vooruitgang. Ik denk dat de SX10 betere foto's neemt. Behalve de extra MP's zie ik geen verschil (ik kan het geen verbetering noemen).

[ Voor 16% gewijzigd door MrSleeves op 08-02-2010 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Ikzelf heb de SX10, maar had ook nog een Ixus 800. In de praktijk merken we dat meer dan 90% nog steeds met de Ixus gemaakt wordt. De kwalitatieve verbetering vind ik eigenlijk erg tegenvallen. Een erg grote lens, en toch net zo veel licht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op maandag 08 februari 2010 @ 09:14:
[...]

Ik zou eerder voor een Canon SX200, maar liever nog voor een Panasonic FZ35/38. Enige wat je mist is HD-filmen (althans, beide HD, maar de Pana op een lagere resolutie) t.o.v. de SX1. Verder sleep je minder gewicht mee en houd je 60/80 euro in je zak.

Ik zie net de SX20, da's ook niet echt vooruitgang. Ik denk dat de SX10 betere foto's neemt. Behalve de extra MP's zie ik geen verschil (ik kan het geen verbetering noemen).
Ik heb toch nog maar het gehele topic doorgelezen en ben nu nog meer in de war door ao de gordijnfoto's en die vd leguaan. Wel ruis, geen ruis, et cetera. Ik denk dat ik op mijn gevoel toch kies voor een dslr camera en dan wordt het de Nikon D5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator4real
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09 15:59
Iemand een idee wanneer Canon de opvolgers gaat presenteren van de SX1 en SX20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Vraagje misschien is het al gevraagd: Ik heb de SX10 maar moet nog een geheugen kaartje aanschaffen. Merk je echt verschil tussen SanDisk Ultra II of III?

Of is voor foto's maken SanDisk Ultra II echt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraII is echt snel genoeg. Als kosten een issue zijn kun je ook nog kijken naar snellere kaartjes (class4 of class6) van merken als Kingston en Transcend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Kosten is geen probleem beter iets duurder dan foto's kwijt ;)
Voor mensen die de SX10 voor een prikkie willen aanschaffen: camerakoning.nl (155 euro)

En wat voor tas gebruiken jullie voor de Powershot? Ik heb zelf de Lowepro APEX 100 AW gezien. Zijn er nog andere betere alternatieven?

[ Voor 34% gewijzigd door Smattie op 21-06-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Intussen is de SX30 met 35x zoom al een half jaar uit maar net zoals de vorige modellen vind ik de kwaliteit/prijsverhouding te laag.
Sinds de introductie in september is de SX30 nauwelijks in prijs gedaald terwijl die van de concurrenten met ongeveer 100 euro is gedaald en voor een compact camera van 400 euro mag je toch wel een paar dingen zoals hoge resolutiescherm, Full HD filmen of RAW verwachten.
De SX30 is wel de enige ultrazoom die tot 840mm gaat en een degelijke beeldstabilisatie heeft in tegenstelling tot de Nikon en Olympus tegenhangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 09:17
Ik ben op zoek naar een goedkope camera waarmee ik 1080p video kan opnemen en verder ook leuke features heeft. De SX1 staat dan ook bovenaan mijn lijst. Het gaat dan ook vooral om gezinskiekjes met wat leuke fotografische kunstjes die je op een point en click niet kan doen.

Kan deze camera nog mee al is hij al wat ouder of zouden jullie toch aanraden wat dieper in de buidel te tasten? Ik wil deze gebruiken als aanvulling op mijn Canon ixus 200 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
Uiteindelijk is dit ook niet meer dan een point & click camera, maar dan met wat meer zoombereik en meer ruis dan jouw ixus 200. Ik heb hem een jaar lang gebruikt met dezelfde gedachte maar kan nou niet met tevredenheid terugkijken naar die foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12-09 13:49
Of hij nog langer mee kan? Ik zie 'm niet eens meer te koop in de Pricewatch, dus dat lijkt me redelijk de vraag beantwoorden :P Of wou je 'm tweedehands kopen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Laatst online: 04-09 09:17
2de hands inderdaad. Voor 150 euro, dus valt wel mee, maar als het geen upgrade is voor mijn ixus 200 heeft het weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
De SX40 is aangekondigd. Volgens de foto's en filmpjes die ik al heb gezien ziet het er een prima toestel uit.
De grootste (enige?) verandering is het gebruik van een CMOS sensor waardoor filmen in Full HD mogelijk is samen met zeer hoge burst snelheden.
Een CMOS sensor geeft mindere kwaliteit dan CCD maar het kleiner aantal MP zal dat wellicht compenseren.
Het is in ieder geval een goede zaak dat ze niet verder zijn gegaan met de megapixelrace want de 14100000 micropixeltjes van de SX30 waren al absurd veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08
Twister336 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 13:46:
Een CMOS sensor geeft mindere kwaliteit dan CCD
Dat hangt compleet van de sensor af, een algemene uitspraak als dit is niet te maken. De CMOS sensor van de SX1 was inderdaad slechter dan de CCD sensor van de SX10, maar ondertussen worden bijna overal CCD's vervangen voor CMOS'. Vooral omdat er in CMOS meer is ontwikkeld dan in CCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
De review van de Panasonic FZ150 op Cameralabs geeft je gelijk.
Vergeleken met de FZ48, dezelfde camera maar dan met een CCD sensor geeft de FZ150 een iets betere kwaliteit.
Vergeleken met hun voorgangers is de kwaliteit stukken beter. De technologie zal wel verbeterd zijn maar het zal vooral door de afname van het aantal pixels van 14 miljoen naar 12 miljoen zijn.
Dat geeft toch al goede hoop voor de SX40.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste