Je weet dat je inmiddels 3 berichten achter elkaar hebt geplaatst he? Even op de edit knop drukken is in dat geval gewenst (dus een bericht toevoegen aan een bestaand bericht ipv een nieuwe plaatsen). Bij voorbaat dank!
Even een vraagje wat betreft de filmmode: wat valt daar allemaal in te stellen? Kun je bijvoorbeeld de focus op manual/fixed zetten, zodat hij niet gaat 'zoeken' tijdens het filmen? En kan de belichting op manual? En zoomen tijdens het filmen?
Edit: en hoe doet de FZ28 het op dat punt?
Edit: en hoe doet de FZ28 het op dat punt?
[ Voor 15% gewijzigd door TerraGuy op 15-02-2009 15:09 ]
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Ik denk toch dat ik voor de SX10 ga binnenkort. HD filmpjes zijn leuk maar ik denk dat ik er uiteindelijk niet veel mee ga doen. Daarnaast betaal je wel 50% meer voor een SX1.
Heb nog wel naar andere modellen zitten zoeken (FZ28) maar feit dat hier gewoon AA's in gaan trekt me wel.
Nu eerst maar even e.e.a. lezen...
http://gdlp01.c-wss.com/gds/0300001567/PSSX10IS_CUG_EN.pdf
Edit: SX10 besteld.
Heb nog wel naar andere modellen zitten zoeken (FZ28) maar feit dat hier gewoon AA's in gaan trekt me wel.
Nu eerst maar even e.e.a. lezen...
http://gdlp01.c-wss.com/gds/0300001567/PSSX10IS_CUG_EN.pdf
Edit: SX10 besteld.
[ Voor 3% gewijzigd door Victorio op 15-02-2009 17:07 ]
SX1 review op Cameralabs
Vergeleken met de SX10 en 1000D (DSLR)
In its favour, the SX10 IS will fill its screen and viewfinder with 4:3 compositions without black bars running down the side, although it should be noted the SX1 IS screen is more vibrant. The image in the SX10 IS viewfinder though looks much larger and is considerably easier to manually focus if necessary. Despite its CCD sensor, the SX10 IS will take around 50% more photos per charge than the SX1 IS. Noise levels are also slightly lower at every sensitivity than the SX1 IS, although to be fair, the difference is subtle. More crucially though, the SX10 IS is comfortably cheaper than the SX1 IS and available across the globe.
Toch een paar behoorlijke nadelen tov. de SX10.
Vergeleken met de SX10 en 1000D (DSLR)
In its favour, the SX10 IS will fill its screen and viewfinder with 4:3 compositions without black bars running down the side, although it should be noted the SX1 IS screen is more vibrant. The image in the SX10 IS viewfinder though looks much larger and is considerably easier to manually focus if necessary. Despite its CCD sensor, the SX10 IS will take around 50% more photos per charge than the SX1 IS. Noise levels are also slightly lower at every sensitivity than the SX1 IS, although to be fair, the difference is subtle. More crucially though, the SX10 IS is comfortably cheaper than the SX1 IS and available across the globe.
Toch een paar behoorlijke nadelen tov. de SX10.
Is dat heel erg?Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 13:27:
Je weet dat je inmiddels 3 berichten achter elkaar hebt geplaatst he? Even op de edit knop drukken is in dat geval gewenst (dus een bericht toevoegen aan een bestaand bericht ipv een nieuwe plaatsen). Bij voorbaat dank!
Ik ging al een paar keer de mist in dat het niet ging zoals ik wilde.
Zo vaak zal het niet gebeuren.
Goed nieuws. Canon brengt een firmware uit voor de SX1 met ondersteuning voor RAW
Zo wordt de SX1 opeens een heel stuk interessanter. Met een beetje nabewerking zul je er betere plaatjes mee krijgen dan de SX10. Bij de firmware update komt ook een programma om RAW's te bewerken.
Als ze nu nog een paar euro's van de prijs afdoen hebben ze een nieuwe klant bij
De SX1 komt nu ook uit in de US zodat we binnenkort wellicht een paar nieuwe reviews kunnen verwachten.
Zo wordt de SX1 opeens een heel stuk interessanter. Met een beetje nabewerking zul je er betere plaatjes mee krijgen dan de SX10. Bij de firmware update komt ook een programma om RAW's te bewerken.
Als ze nu nog een paar euro's van de prijs afdoen hebben ze een nieuwe klant bij
De SX1 komt nu ook uit in de US zodat we binnenkort wellicht een paar nieuwe reviews kunnen verwachten.
Verwijderd
Dat ze met RAW komen is een goede zaak voor mensen die nog geen camera gekocht hebben. Ik vind het echter bijzonder spijtig voor mensen die een SX10 gekocht hebben op basis van de verschillen die er toen waren. Wellicht was voor hun RAW doorslaggevend.Twister336 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:12:
Goed nieuws. Canon brengt een firmware uit voor de SX1 met ondersteuning voor RAW![]()
Ik snap niet waarom die firmware update niet gelijk ook voor de SX10 geldt.
Het is toch een peuleschil om RAW ook voor de SX10 beschikbaar te maken?
Of zou het een soort "verkooptruuk" zijn om de meerprijs van de SX1 te rechtvaardigen...
Of zou het een soort "verkooptruuk" zijn om de meerprijs van de SX1 te rechtvaardigen...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Dit lijkt inderdaad puur marketing te zijn. Niet alleen heb je een extra feature tov. de veel goedkopere SX10 maar door de RAW mode zullen de foto's beter zijn dan die van de SX10 (met nabewerking uiteraard).
Nee dat lijkt me geen peulen schillen sukkel.......de SX 10 heeft geen cmos censor,The_Sukkel schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:16:
Ik snap niet waarom die firmware update niet gelijk ook voor de SX10 geldt.
derhalve geen RAW mogelijkheid.....is dus geen verkooptruuk omdat ze verschillen van mekaar
groet pg
Het is toch raar.......de SX 1 heeft een cmos censor en geen RAW mogelijkheid.......ze zien blijkbaar in dat dat wel hoort......overigens alle lof voor canon,hun service reparatie afdeling is topTwister336 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:12:
Goed nieuws. Canon brengt een firmware uit voor de SX1 met ondersteuning voor RAW![]()
[edit] nvm ook
[ Voor 92% gewijzigd door Brad Pitt op 25-02-2009 12:57 ]
Nickname does not reflect reality
Verwijderd
RAW is niet gebonden aan een type sensor hoor!pegro4 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 12:47:
Nee dat lijkt me geen peulen schillen sukkel.......de SX 10 heeft geen cmos censor,
derhalve geen RAW mogelijkheid.....is dus geen verkooptruuk omdat ze verschillen van mekaar
groet pg
Groeten hoeft niet (zie algemeen beleid oid).
De SX 1.......sluitertijd instellen......kan je dat zelf op 15 seconden zetten?
ik lees ergens dat dat alleen in nachtmode kan maar je hebt geen instelmogelijkheden in dat proggram op de diafragma......gaat de diafragma dan "altijd" naar de laagste getal en kan je wel tot 15sec zelf instellen mensen?
de SX 10 heb je wel alle instelmogelijkheden qua sluitertijd/diafrag
groet pg
ik lees ergens dat dat alleen in nachtmode kan maar je hebt geen instelmogelijkheden in dat proggram op de diafragma......gaat de diafragma dan "altijd" naar de laagste getal en kan je wel tot 15sec zelf instellen mensen?
de SX 10 heb je wel alle instelmogelijkheden qua sluitertijd/diafrag
groet pg
[ Voor 10% gewijzigd door pegro4 op 25-02-2009 13:06 ]
sorry....is dat echt waarVerwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 13:02:
[...]
RAW is niet gebonden aan een type sensor hoor!
Groeten hoeft niet (zie algemeen beleid oid).

Vandaag ook een SX1 gekocht nu mijn Powershot G3 kuren begint te vertonen. Na vanmiddag een rondje te hebben gelopen in het bos vallen de resultaten me een beetje tegen.
De foto's zijn minder scherp dan die van de Powershot G3. Maar wat ik storender vind is dat de foto's allemaal een rood/mangenta gloed over zich heen lijken te hebben. Ik zag het al op het Live view scherm.
Ik heb gelijke foto's vanmiddag ook met mijn G3 genomen en de kleuren komen daar veel beter in uit.
Helaas even niet de mogelijkheid om nu plaatjes te posten maar dat kan ik morgenavond wel :-)
Het zal toch niet zo zijn dat je in de camera de magenta en rood iets moet terugschroeven??
Iemand die bovenstaand ook herkent? Heb dit in het verleden ook met een Powershot G1 gehad. Daar bleek de witbalans niet helemaal lekker te werken en kwamen alle foto's paars eruit.
Morgen ga ik waarschijnlijk de camera terug brengen. Ruilen gaat helaas niet want ze hadden maar 1 exemplaar bij MM Breda. Maar ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
De foto's zijn minder scherp dan die van de Powershot G3. Maar wat ik storender vind is dat de foto's allemaal een rood/mangenta gloed over zich heen lijken te hebben. Ik zag het al op het Live view scherm.
Ik heb gelijke foto's vanmiddag ook met mijn G3 genomen en de kleuren komen daar veel beter in uit.
Helaas even niet de mogelijkheid om nu plaatjes te posten maar dat kan ik morgenavond wel :-)
Het zal toch niet zo zijn dat je in de camera de magenta en rood iets moet terugschroeven??
Iemand die bovenstaand ook herkent? Heb dit in het verleden ook met een Powershot G1 gehad. Daar bleek de witbalans niet helemaal lekker te werken en kwamen alle foto's paars eruit.
Morgen ga ik waarschijnlijk de camera terug brengen. Ruilen gaat helaas niet want ze hadden maar 1 exemplaar bij MM Breda. Maar ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Dat is vervelend als het zo is.Harold_S schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:15:
Vandaag ook een SX1 gekocht nu mijn Powershot G3 kuren begint te vertonen. Na vanmiddag een rondje te hebben gelopen in het bos vallen de resultaten me een beetje tegen.
Fabrieksinstelling al terug gezet?
Valt bij mij niet op een rood iets.
Voordat je hem terug brengt:
Loop even de winkel in en kijk even of er een demo model staat.
In Almere wel, gebruiksklaar, had ik eerst wat mee kunnen spelen..
Klamp je verkoper aan en maak samen een paar foto's, ook op je eigen toestel, denk niet dat er een kaartje in zit, maar kan op je eigen kaartje denk ik.
Laat ter plekke de net genomen foto's op een computer zien en vergelijk die met je eigen foto's.
Dan weet je meer dan dat je van alles in fora moet gaan schrijven.
Ook het tikje bij bewegen gehoord, met lens ingetrokken aan of helemaal uit? (van de IS)
Als ie daar ook 545 kost zeg ik even dat je hem veel voordeliger elders kan krijgen.
Maar dat moet je uiteraard zelf weten.
Ik heb er 499 voor moeten betalen, dus dat valt wel mee met de prijs. Probleem was wel dat het het enige exemplaar is in de kast en verbazingwekkend leek deze al uitgepakt te zijn geweest.
Daar eerst 10 minuten over staan twijfelen en toen toch maar genomen. Nu blijft het natuurlijk altijd onbekend waarom de camera al eerder uit de doos was geweest.
De teller voor de foto's stond wel netjes op nul.
Een reset heb ik gedaan maar dat scheelt eigenlijk niets.
Ik ga hem gewoon retouneren en wachten op een nieuwe zending.
Of zou dat niet mogen, moest wel mijn adres opgeven bij aankoop
Daar eerst 10 minuten over staan twijfelen en toen toch maar genomen. Nu blijft het natuurlijk altijd onbekend waarom de camera al eerder uit de doos was geweest.
Terugbrengen en je geld terug vragen kan, zonder probleem.Harold_S schreef op maandag 02 maart 2009 @ 07:57:
Ik heb er 499 voor moeten betalen, dus dat valt wel mee met de prijs. Probleem was wel dat het het enige exemplaar is in de kast en verbazingwekkend leek deze al uitgepakt te zijn geweest.
Je hoeft alleen op te geven dat hij tegenvalt of defect is.
Ze vragen dan of je voor een andere gaat kijken.
Maar die is er niet zeg je, dus dan moet je zeggen nee, krijg je gelijk weer je geld terug, kun je altijd nog even kijken waar je hem gaat halen.
Wacht daar dan niet te lang mee.
MM heeft er altijd - meestal - een band omheen zitten.
Maar dat zegt ook niet alles, als hij retour komt van iemand en ze zien er niets aan, doen ze er een bandje om en gaat hij weer in de winkel.
Dat is logisch.
Canon heeft geen verzegelde verpakking, wat wel mijn voorkeur heeft, weet je zeker dat je de eerste bent die hem open maakt.
Dus als je af en toe gaat kijken en er is er maar 1, dan weet je dat ie van jou is geweest, waarschijnlijk.
Zet anders ergens een onopvallend streepje aan de buitenkant op de doos.
Neem aan dat je niet in de buurt van Harderwijk zit, daar was hij 468 en stonden er meerdere, dan kun je eventueel vergelijken.
Ze staan nog niet overal in de winkels.
Maarrre heb je dat rammeltje nu ook gehoord?
Och nou je het zegt, dat rammeltje. Ben ik helemaal vergeten te luisteren. Het is me zo in eerste gebruik niet opgevallen. Maar mogelijk dat het er wel is geweest
Gisterenavond inderdaad terug naar MM geweest en netjes mijn geld teruggekregen.
Ik heb de doos gemerkt met een balpen, met grote letters op gezet "DEFECT":D (grapje).
Wel typisch dat bij MM Hardewijk de camera toch weer 30 euro goedkoper is. Vindt het alleen tever rijden voor als er weer iets mee aan de hand zou zijn.
Dus ik heb nog even geduld. Er zullen vast weer nieuwe exemplaren in de winkel van Breda komen. Dan zal ik meteen luisteren naar het rammeltje.
Gisterenavond inderdaad terug naar MM geweest en netjes mijn geld teruggekregen.
Ik heb de doos gemerkt met een balpen, met grote letters op gezet "DEFECT":D (grapje).
Wel typisch dat bij MM Hardewijk de camera toch weer 30 euro goedkoper is. Vindt het alleen tever rijden voor als er weer iets mee aan de hand zou zijn.
Dus ik heb nog even geduld. Er zullen vast weer nieuwe exemplaren in de winkel van Breda komen. Dan zal ik meteen luisteren naar het rammeltje.
Misverstand:Harold_S schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:14:
Och nou je het zegt, dat rammeltje. Ben ik helemaal vergeten te luisteren. Het is me zo in eerste gebruik niet opgevallen. Maar mogelijk dat het er wel is geweest![]()
In Harderwijk is geen MM.
Gewoon in een winkeltje.
Als er wat met de camera aan de hand is, na verloop van tijd, binnen de garantie, hoef je niet terug naar de winkel.
Dat is alleen maar vertraging van tijd.
De winkelier stuurt het dan naar Etbass. (het Canon - en een paar andere merken - rep. bedrijf)
Je kunt hem gratis laten ophalen en thuisbrengen, kost dus geen cent, en je kunt via hun site precies volgen wat en hoe.
Mits het geen eigen schuld is, dan moet je wel alles betalen, maar krijg je een prijsopgave.
En reparaties zijn duur.
Ik ben zeer tevreden over het toestel.
Lang niet alles uitgeprobeerd, ik wacht op een handleiding, heb wel pdf, maar Canon print hem gratis uit dus waarom moeilijk zelf doen.
Ze printen in boekvorm.
Is mooi als je kunt inbinden, bijsnijden en als je een lange nietmachine hebt.
Ik krijg het nu op A4, ook 4 blz. op 1 pagina, die stop ik dan in insteekbladen voor de multimap, heb je het in de leesrichting.
Ik heb het liever op papier hoor, in de hand.
Ze zouden die handleidingen gewoon moeten maken en alleen op aanvraag versturen.
Het boekwerkje neem je toch ook niet mee denk ik en de multimap die het nu wordt al helemaal niet.
Denk dat ik er een beknopte handleiding bij maak tzt. met wat steekwoorden.
Soms zoek je je rot naar iets.
Verwijderd
Leuke reacties allemaal, veel gelezen en ge-Google-ed.
Wel veel technische informatie moet ik zeggen.
Mijn vraag als leek: momenteel heb ik nog een Fuji S5600. Maakt (zoals zo veel toestellen) mooie foto's buiten.
Ik zoek echter een camera met groothoek. Tevens op feestjes of een beurs kom ik flitsvermogen te kort.
Moet dan zonder flits schieten, wat op zich we gaat, maar heb dan last van bewogen foto's.
Derhalve denk ik aan de SX10IS.
Dat hele verhaal over ruis, purple fringing, lichtsterkte e.d. , heb ik daar ook "last" van bij afdukken op gewoon formaat. M.a.w. is dit echt een isseu (in het licht gezien van de verhalen dat de Panasonic "beter" daarin is)
Mij doet de mogelijkheid tot het gebruik van een extra flitser (bijv. Metz 48 AF) en het feit dat ik nogal grote handen heb neigen naar de Canon. Maar wellicht ben ik zonder die flitser goedkoper en "beter" uit met de Panasonic.
Ik ben benieuwd
Mijn vraag als leek: momenteel heb ik nog een Fuji S5600. Maakt (zoals zo veel toestellen) mooie foto's buiten.
Ik zoek echter een camera met groothoek. Tevens op feestjes of een beurs kom ik flitsvermogen te kort.
Moet dan zonder flits schieten, wat op zich we gaat, maar heb dan last van bewogen foto's.
Dat hele verhaal over ruis, purple fringing, lichtsterkte e.d. , heb ik daar ook "last" van bij afdukken op gewoon formaat. M.a.w. is dit echt een isseu (in het licht gezien van de verhalen dat de Panasonic "beter" daarin is)
Mij doet de mogelijkheid tot het gebruik van een extra flitser (bijv. Metz 48 AF) en het feit dat ik nogal grote handen heb neigen naar de Canon. Maar wellicht ben ik zonder die flitser goedkoper en "beter" uit met de Panasonic.
Ik ben benieuwd
Ik zou om te beginnen eens naar een MM gaan om het toestel eens in de hand te houden.Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:45:
Leuke reacties allemaal, veel gelezen en ge-Google-ed.
Ik ben benieuwd
Als HD filmpjes niet belangrijk zijn kun je ook eens naar de SX10IS kijken, toch weer een stuk voordeliger.
Ik denk dat je een probleem hebt met "grote handen".
Wat moet ik mij daarbij voorstellen, Kolenschoppen?
Is dan toch lastig met het aanklikken van de knopjes lijkt mij.
Vandaar dat je beter naar een winkel kunt gaan om daar specifiek op te letten.
Er zit een zonnekap bij.
Deze kun je omgekeerd op het toestel laten zitten als je hem niet gebruikt - tegen beschadigen van de toeter, al je hem neerlegt.
Denk dat dan je vingers er tussen komen als toestel uit gaat als je geen foto's maakt of als je hem zelf uit zet.
Heb ik ook nogal eens last van en ik heb echt geen grote handen.
Wat de flitser betreft, ja in een grote ruimte zal het licht gauw verstrooien en is het maar de vraag of het interne flitsertje niet te klein is.
Er is een duidelijk verschil met een losse flitser, dat is makkelijk zat.
In een kamer gaat het wel, tot een meter of 4/5, is persoonlijk denk ik, ik heb ook geen losse flitser.
Zelf heb ik er nog geen foto's van uitgeprint, maar ze zeggen dat je geen ruis ziet bij normale foto's zoals 01 x 15 cm.
Geen idee bij welke afmeting je dat wel ziet.
Hopelijk kun je hier wat mee.
Bij de Mediamarkt in Almere kon ik met de demo modellen gewoon foto's maken en flitsen, al zit ie aan een draadje van de beveiliging.
Als je het vraagt maken ze hem ook even los natuurlijk.
Is er iemand die het RAW formaat van de firmware upgrade van deze week al heeft uitgeprobeerd? Zou namelijk graag willen weten of de meta data in dat formaat makkelijk te editten is. Heb iets gelezen op het net dat het RAW formaat van Canon niet makkelijk aan te passen is om bijvoorbeeld gps data erin te zetten. Ben aan het overwegen om een SX1 te kopen maar zou die info toch wel graag weten.
Ik denk dat ik de SX1 definitief van mijn lijstje ga schrappen.
De prijs van de SX1 is nog geen eurocent gedaald en intussen heeft Canon de 500D met FullHD videofunktie aangekondigd die amper 200 euro meer kost. Canon begint ook eindelijk in te zien dat de standaard 320x240 schermpjes niet meer voldoen en heeft een 640x480 LCD op deze DSLR gezet.
Aangezien ik al een hoop lenzen voor mijn 400D heb hoef ik enkel de body te kopen.
De prijs van de SX1 is nog geen eurocent gedaald en intussen heeft Canon de 500D met FullHD videofunktie aangekondigd die amper 200 euro meer kost. Canon begint ook eindelijk in te zien dat de standaard 320x240 schermpjes niet meer voldoen en heeft een 640x480 LCD op deze DSLR gezet.
Aangezien ik al een hoop lenzen voor mijn 400D heb hoef ik enkel de body te kopen.
Verwijderd
Had ik eindelijk de keuze gemaakt voor de SX10 ten faveure van de SX1, gaat Canon RAW mogelijkheden toevoegen aan de SX1 
Nu wordt het wel moeilijk.... Alleen is €4xx wel erg veel geld voor een camera.. Tel daar een paar geheugenkaarten en oplaadbare batterijen bij op en je zit al snel op de €500....
Nu wordt het wel moeilijk.... Alleen is €4xx wel erg veel geld voor een camera.. Tel daar een paar geheugenkaarten en oplaadbare batterijen bij op en je zit al snel op de €500....
De prijs is inderdaad veel te hoog.
Ik zou de reviews afwachten om te zien hoe nuttig die RAW mode is. Ik vermoed dat je er een behoorlijke kwaliteitswinst mee kunt krijgen in hogere ISO's.
Op DCResource is al een gallery voor de SX1 beschikbaar.
Ik zou de reviews afwachten om te zien hoe nuttig die RAW mode is. Ik vermoed dat je er een behoorlijke kwaliteitswinst mee kunt krijgen in hogere ISO's.
Op DCResource is al een gallery voor de SX1 beschikbaar.
Verwijderd
RAW vind ik zeer prettig
Ik altijd in RAW geschoten en maakte ook gebruik van Adobe LightRoom. JPG mist toch wat opties.
Hoewel RAW conversies wel veel tijd kosten.
Hoewel RAW conversies wel veel tijd kosten.
Ik zoek nog een NL - stap voor stap - handleiding om dat te doen.bollewolle schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 19:10:
Is er iemand die het RAW formaat van de firmware upgrade van deze week al heeft uitgeprobeerd? Zou namelijk graag willen weten of de meta data in dat formaat makkelijk te editten is. Heb iets gelezen op het net dat het RAW formaat van Canon niet makkelijk aan te passen is om bijvoorbeeld gps data erin te zetten. Ben aan het overwegen om een SX1 te kopen maar zou die info toch wel graag weten.
Om geen fouten te maken.
Als het vaker is gedaan is het uiteraard geen probleem, maar omdat het nieuw is wel.
Misschien hier iemand die het al gedaan heeft en het even wil neerschrijven?
SX1IS gezien voor 446,- euri.Twister336 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:51:
Ik denk dat ik de SX1 definitief van mijn lijstje ga schrappen.
Geheugenkaart en batterijen heb je toch ook bij een andere camera nodig, tasje trouwens ook en een goed blaaskwastje.Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:30:
Had ik eindelijk de keuze gemaakt voor de SX10 ten faveure van de SX1, gaat Canon RAW mogelijkheden toevoegen aan de SX1
Ik heb 16 gb kaartje voor 36 euro of zo.(er zijn duurdere)
Batterijen 2700 mAh.
Tasje rond de 25 euro.
Dus je komt totaal over de 500 heen.
Als (HD) filmen niet belangrijk is en dat Raw gebeuren ook, dan is de SX 10 IS ook een goede keus.
En de SX1 heeft een review op DPReview. Met een nogal brak resultaat, ondanks de aanwezigheid van een CMOS sensor. Die doet meer kwaad dan goed. De beeldkwaliteit van de SX10 is beter, net zoals van de meeste van zijn concurrenten.
Op ISO80 al ruis en ruisonderdrukking en vanaf ISO100 gaat het snel achteruit. De aanwezig van RAW doet weinig aangezien er bijna geen extra informatie kan worden recovered.
Al met al een bijzonder teleurstellend resultaat. Helaas is dit wat de markt wil. Een "alles-kunner" met veel megapixels. Staat leuk op papier, klinkt leuk op verjaardagen, is in de praktijk echter een Jack of all trades, master of none. Aangeraden wordt dan ook gewoon te kiezen voor de SX10.
Op ISO80 al ruis en ruisonderdrukking en vanaf ISO100 gaat het snel achteruit. De aanwezig van RAW doet weinig aangezien er bijna geen extra informatie kan worden recovered.
Al met al een bijzonder teleurstellend resultaat. Helaas is dit wat de markt wil. Een "alles-kunner" met veel megapixels. Staat leuk op papier, klinkt leuk op verjaardagen, is in de praktijk echter een Jack of all trades, master of none. Aangeraden wordt dan ook gewoon te kiezen voor de SX10.
Een beetje teleurstellende review waar te weinig aandacht wordt besteed aan de RAW funktie. Er wordt ergens wel vermeld dat je in RAW betere resultaten in hoge ISO's kunt bekomen maar dat werd nauwelijks getest. Hopelijk doet DCResource het beter.Brad Pitt schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:50:
En de SX1 heeft een review op DPReview. Met een nogal brak resultaat, ondanks de aanwezigheid van een CMOS sensor. Die doet meer kwaad dan goed. De beeldkwaliteit van de SX10 is beter, net zoals van de meeste van zijn concurrenten.
Wat ik lees is dat dit een goede camera is maar met een zeer slechte prijs/kwaliteitverhouding.Al met al een bijzonder teleurstellend resultaat. Helaas is dit wat de markt wil. Een "alles-kunner" met veel megapixels. Staat leuk op papier, klinkt leuk op verjaardagen, is in de praktijk echter een Jack of all trades, master of none. Aangeraden wordt dan ook gewoon te kiezen voor de SX10.
350 euro lijkt me veel redelijker.
In goede omstandigheden (veel licht) doet de SX1 toch nauwelijks onder voor een instap DSLR.
Nou nee. Elke (instap) DSLR zal ook bij veel licht (veel) betere foto's maken aangezien ruis al behoorlijk hevig begint te worden vanaf ISO 100. Een foto als deze op ISO125 zal er bij een DSLR echt niet als zodanig uitkomen. Ook de vergelijking van de foto's van die brug laten dit beeld zien. De SX10 is een stuk netter, de Canon 1000D doet het (uiteraard) weer beter.Twister336 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:19:
[...]
In goede omstandigheden (veel licht) doet de SX1 toch nauwelijks onder voor een instap DSLR.
Al met al vind ik de beeldkwaliteit voor een camera van deze prijs best erbarmelijk. De CMOS sensor biedt nagenoeg nul voordeel in een camera als deze.
Als je echter gewoon 7x5 inch fotootjes laat afdrukken is het natuurlijk allemaal prima. Dat de megapixel-race bedroevende vormen begint aan te nemen is echter wel duidelijk.
Ik vraag me af hoe de kwaliteit zou zijn geweest als ze:
1) Het aantal megapix hadden beperkt tot 5 megapixels (ruim voldoende)
2) Het zoombereik hadden beperkt tot 28mm-420mm
3) HD-film mogelijk hadden gemaakt op 720p
Volgens mij was het dan een veel goedkopere camera geweest, met veel minder last van de problemen waarmee zowel de SX10 als de SX1 nu mee kampen.
1) Het aantal megapix hadden beperkt tot 5 megapixels (ruim voldoende)
2) Het zoombereik hadden beperkt tot 28mm-420mm
3) HD-film mogelijk hadden gemaakt op 720p
Volgens mij was het dan een veel goedkopere camera geweest, met veel minder last van de problemen waarmee zowel de SX10 als de SX1 nu mee kampen.
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Dan was het een betere camera geweest maar waar ze er minder van hadden verkocht...
Hoezo print canon de handleiding uit?burgkop schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 01:18:
[...]
Winkelier geeft aan dat het de beeldstabilisatie is, en uiteraard geen kwaad kan.
Ga ik dan maar van uit.
Hadden ze even in de handleiding moeten zetten, ik heb het in iedergeval niet gezien.
Heb overigens ook nog niet alle blz. gelezen.
Canon print de handleiding uit, scheelt weer inkt en papier.
Dat vraag ik me nu echt serieus af.Brad Pitt schreef op maandag 30 maart 2009 @ 10:21:
Dan was het een betere camera geweest maar waar ze er minder van hadden verkocht...
Ik neem aan dat de camera dan ook iets kleiner en goedkoper was geweest én met kwalitatief beter foto's.
Dat zou voor mij in ieder geval meer reden zijn geweest om mijn S2 te vervangen.
Nu sla ik wederom een beurt over...
Toch ben ik het met Brad eens. "Wij Tweakers" vertegenwoordigen maar een erg klein aandeel van "de markt". "De markt" geilt helaas nog steeds als ze "meer" horen. Meer megapixels, meer zoom, ....The_Sukkel schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:54:
Dat vraag ik me nu echt serieus af.
Ik neem aan dat de camera dan ook iets kleiner en goedkoper was geweest én met kwalitatief beter foto's.
Dat zou voor mij in ieder geval meer reden zijn geweest om mijn S2 te vervangen.
Nu sla ik wederom een beurt over...
Ja dat klopt wel... heel triest eigenlijk...
Precies zoals ik schrijf.
Ik kan niet zo mooi printen, dag en nacht verschil.
Heb nu alleen een probleempje omdat de handleiding is aangepast.(RAW)
Ik ben me aan het orienteren op de SX10 en de FZ28. Ik sta nog helemaal aan het begin van mijn zoektocht en ben me dan ook volop aan het inlezen op het gebied van sluitertijden, iso-waardes etcetera.
Voordat ik er echter echt een megastudie van ga maken, zou ik wel graag een antwoord willen hebben op een voor mij belangrijke vraag. Ik lees in namelijk heel reacties veel dat dit soort cameras buiten prachtige plaatjes opleveren, maar dat je er binnen niet teveel van moet verwachten. Mijn vraag is, hoe moet ik deze informatie nu waarderen?
Ik maak nu namelijk foto's met een oude canon ixus 750 en stop direct mijn orientatie op deze zoomcameras als blijkt dat ze binnen niet gelijkwaardig zijn als mijn oude ixus.
Als ik dus lees dat de zoomcameras binnen niet zo geweldig zijn. Wordt daarmee dan bedoeld dat dit niet geweldig is in vergelijking met een dSLR of niet geweldig in vergelijking met een ultracompact als de ixussen?
Voordat ik er echter echt een megastudie van ga maken, zou ik wel graag een antwoord willen hebben op een voor mij belangrijke vraag. Ik lees in namelijk heel reacties veel dat dit soort cameras buiten prachtige plaatjes opleveren, maar dat je er binnen niet teveel van moet verwachten. Mijn vraag is, hoe moet ik deze informatie nu waarderen?
Ik maak nu namelijk foto's met een oude canon ixus 750 en stop direct mijn orientatie op deze zoomcameras als blijkt dat ze binnen niet gelijkwaardig zijn als mijn oude ixus.
Als ik dus lees dat de zoomcameras binnen niet zo geweldig zijn. Wordt daarmee dan bedoeld dat dit niet geweldig is in vergelijking met een dSLR of niet geweldig in vergelijking met een ultracompact als de ixussen?
Wat voor voordeel levert CMOS dan volgens jou? Ik dacht dat het voornamelijk goedkoper is qua productie in grote aantallen. Alle mobieltjes hebben ook al jaren een CMOS sensor.Brad Pitt schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 14:22:
[...]
De CMOS sensor biedt nagenoeg nul voordeel in een camera als deze.
Het schijnt dat die CMOS sensor het mogelijk maakt om de snelheid van schieten op te krikken, waardoor het filmen op HD formaat mogelijk wordt.
Vergeleken met DSLR's. Als je een compact hebt moet je gewoon de flitser gebruiken binnen. Zo eenvoudig is dat.kadoendra schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:03:
Ik lees in namelijk heel reacties veel dat dit soort cameras buiten prachtige plaatjes opleveren, maar dat je er binnen niet teveel van moet verwachten. Mijn vraag is, hoe moet ik deze informatie nu waarderen?
De flitser van de SX10 is een stuk krachtiger dan die van de Ixus en je hebt ook de mogelijkheid om er een (nog betere) externe flitser op te zetten.
Ik heb een Ixus 860 en sinds kort een SX10. Ik heb de beeldkwaliteit nog niet vergeleken, door dezelfde foto's te maken, maar de SX10 maakt zeker geen mindere foto's. Voor wat betreft de externe flitser, het kan, maar kost bijne 2/3e van een SX10, en denk ik dus niet zo interessant.Twister336 schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:58:
[...]
Vergeleken met DSLR's. Als je een compact hebt moet je gewoon de flitser gebruiken binnen. Zo eenvoudig is dat.
De flitser van de SX10 is een stuk krachtiger dan die van de Ixus en je hebt ook de mogelijkheid om er een (nog betere) externe flitser op te zetten.
Ik heb deze flitser op m'n SX10 gekocht. Ben er erg tevreden over, je kan er weinig op instellen, maar heb ik toch niet nodig. Ik heb er ongeveer 90 euro voor betaald, dus zeker geen 2/3 van de camera prijs. Hij is ook nog lekker compact.jopie schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:12:
[...]Voor wat betreft de externe flitser, het kan, maar kost bijne 2/3e van een SX10, en denk ik dus niet zo interessant.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Het verbaasd me niet echt, had het al verwacht:Brad Pitt schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:50:
In deze oppervlakte is de CCD de CMOS dus voorlopig duidelijk de baas. Ook staat in een (non live view/film modus) DSLR de sensor slechts af en toe aan en wordt veel minder warm, hoe warmer, hoe meer ruis.Ultraprime schreef een tijdje geleden:
Hier een iets technischer bijdrage over CMOS en CCD.
In principe is er vanaf een CCD een 'beter' plaatje te halen... Denk maar aan de aloude webcam's, de goedkoopste waren cmos modelletjes en de duurdere en betere de ccd types.
Echter....CMOS is veel sneller.
Nu in SLR camera's is de chip zo groot dat het grootste nadeel van CMOS wel meevalt: de ruis. En die camera's willen 4 to 6 a 7 frames per seconde schieten. Dat red de CCD niet.
Wat ik nu wel vermoed (alleen zij aan zij te testen) is dat op de SX1/SX10 de lowlight prestaties met de CCD wel eens beter kunnen zijn (SX10). Echter de frame rate is van de SX1 veel hoger en ook nodig om full HD 30fps te schieten.
Maar stellen dat de CMOS camera beter is dan CCD.... neen, maar dus ook niet altijd andersom...
http://www.dalsa.com/corp/markets/CCD_vs_CMOS.aspx
In de SX1 natuurlijk continue aan.
Lijkt er op dat er nog steeds een paar regels van Vroegâh gelden.
Als de megapixel wedloop zich voortzet, zullen de DSLR's straks nog een CCD sensor moeten krijgen...
(en via een spiegeltje een CMOSje voor de filmpjes?)
sorry,u hebt mijn vraag niet gezien zoals ik het bedoelde.....burgkop schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 21:03:
[...]
Precies zoals ik schrijf.
Ik kan niet zo mooi printen, dag en nacht verschil.
Heb nu alleen een probleempje omdat de handleiding is aangepast.(RAW)
canon printte het uit voor je schreef je......bedoel je dat je de geprintte handleiding bij canon nederland hebt gekregen of gekocht of???? een canon printer hebt ???
Ik heb ook een sx10 aangeschaft. (Je moet wat als je op vakantie je oude camera uit je handen laat vallen). Wat ik me afvraag, zijn er al tweakers die de CHDK firmware gebruiken ?
Zelf heb ik firmware versie 1.01B, dus daar is (nog) geen CHDK voor, maar ben erg benieuwd naar de extra mogelijkheden, en dan vooral RAW natuurlijk. Ook de betere batterij-indicatie en de motion-detection lijken mij interressant.
Nu maar hopen dat ze snel met een CHDK firmware voor 1.01B komen, dan kan ik er zelf eens mee spelen.
Zelf heb ik firmware versie 1.01B, dus daar is (nog) geen CHDK voor, maar ben erg benieuwd naar de extra mogelijkheden, en dan vooral RAW natuurlijk. Ook de betere batterij-indicatie en de motion-detection lijken mij interressant.
Nu maar hopen dat ze snel met een CHDK firmware voor 1.01B komen, dan kan ik er zelf eens mee spelen.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
JazekerVerwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:18:
Is het voor de XS10 mogelijk om filters te gebruiken, zoals UV en polarization??
het bestaat wel en of het de enige verkoop punt is weet ik niet
Ik heb ook enkele dagen geleden mijn SX10 ontvangen (na lang wikken en wegen of het een superzoom of pro-DSLR ging worden en nadien welke superzoom).
Al bij al ben ik tevreden. De zoom is fenomenaal, de IS werkt erg goed en het toestel ligt goed in de hand.
Nadelen zijn er ook, zo zijn de Chromatic Aberration effecten door de lens er eigenlijk iets te veel en zijn ze te zichtbaar imo. Verder doet het toestel heel plastiekerig aan, het handvat (met de batterijen in) kraakt vies als ik er wat op duw en het batterij compartiment open en vooral toe krijgen is een hele klus (dat was op mijn oude canon met eenzelfde compartiment toch niet zo).
Nog een onrechtstreeks nadeeltje is dat het klipje van mijn GorillapodSLR (een soort flexibel statiefje) dat jer eraan kan laten zitten om hem nadien terug snel op de pod te klikken, voor dat batterijcompartiment komt te zitten, dus het moet er toch terug af als je batterijen wil wisselen.
Maar kom, voor de prijs die hij nu staat is deze camera echt een koopje en vergeet je die nadelen snel.
Nu is het voor mij ook wachten op een CHDK versie voor mijn firmware versie (1.01B)... vol ongeduld trouwens
Al bij al ben ik tevreden. De zoom is fenomenaal, de IS werkt erg goed en het toestel ligt goed in de hand.
Nadelen zijn er ook, zo zijn de Chromatic Aberration effecten door de lens er eigenlijk iets te veel en zijn ze te zichtbaar imo. Verder doet het toestel heel plastiekerig aan, het handvat (met de batterijen in) kraakt vies als ik er wat op duw en het batterij compartiment open en vooral toe krijgen is een hele klus (dat was op mijn oude canon met eenzelfde compartiment toch niet zo).
Nog een onrechtstreeks nadeeltje is dat het klipje van mijn GorillapodSLR (een soort flexibel statiefje) dat jer eraan kan laten zitten om hem nadien terug snel op de pod te klikken, voor dat batterijcompartiment komt te zitten, dus het moet er toch terug af als je batterijen wil wisselen.
Maar kom, voor de prijs die hij nu staat is deze camera echt een koopje en vergeet je die nadelen snel.
Nu is het voor mij ook wachten op een CHDK versie voor mijn firmware versie (1.01B)... vol ongeduld trouwens
Wat is nu toch een goede MVI - AVI converter?
Ik lees wel wat over Zoombrowser 6, maar hem ergens kunnen downloaden is mij niet gelukt.
Is dat een geheim iets of zo?
Heeft iemand een downloadlink?
Belachelijk dat het niet op de Canonsite staat, staat alleen een update.
Het lijkt mij tenminste het makkelijkste om het af te spelen met Windows Mediaplayer.
Het is blijkbaar een Canon monopoly, dat MVI.
Heeft iemand al zo'n filter tussenstuk aangeschaft?
Ben erg benieuwd hoe goed (of slecht) dit werkt.
Bij mij gaat het om beschadiging van de lens te voorkomen. (SX1IS)
Ik lees wel wat over Zoombrowser 6, maar hem ergens kunnen downloaden is mij niet gelukt.
Is dat een geheim iets of zo?
Heeft iemand een downloadlink?
Belachelijk dat het niet op de Canonsite staat, staat alleen een update.
Het lijkt mij tenminste het makkelijkste om het af te spelen met Windows Mediaplayer.
Het is blijkbaar een Canon monopoly, dat MVI.
Ik heb dit weekend het volgende bij Lensmate besteld:burgkop schreef op maandag 20 april 2009 @ 02:44:
- 2x Lensmate SX10 & SX1 Filter Adapter 58mm
- Plastic Clip-In Lens Cap w/ tether 58mm
- Richard Franiec's "S" Custom SX10/SX1/S5/S3/S2 Hot Shoe Cover
- Hoya Circular HMC Polarizer (6 coats) 58mm
- Hoya HMC UV 58mm
- Lensmate A610/A630 Silver 58mm (voor mijn oude A610)
Express Mail gekozen en nu wachten op de levering, dan doe ik wel verslag.
Ik denk nog een zonnekap te moeten kopen voor 58mm.
Ben erg benieuwd of die bevestiging degelijk is, want er zit geen schroefdraad op de lens.NuKeM schreef op maandag 20 april 2009 @ 15:34:
[...]
Ik heb dit weekend het volgende bij Lensmate besteld:
- 2x Lensmate SX10 & SX1 Filter Adapter 58mm
- Plastic Clip-In Lens Cap w/ tether 58mm
- Richard Franiec's "S" Custom SX10/SX1/S5/S3/S2 Hot Shoe Cover
- Hoya Circular HMC Polarizer (6 coats) 58mm
- Hoya HMC UV 58mm
- Lensmate A610/A630 Silver 58mm (voor mijn oude A610)
Express Mail gekozen en nu wachten op de levering, dan doe ik wel verslag.
Ik denk nog een zonnekap te moeten kopen voor 58mm.
Lijkt een duur setje wat je hebt besteld, stom hoor, dat Canon niet voor gewone schroefdraad heeft gekozen.
Canon zonnekap zal inderdaad niet meer passen.
Mij gaat het om alleen lensbescherming.
Stom van mij dan als het zo is, over het algemeen gebruik ik nooit software van de meegeleverde fabrieks cd's, uiteraard wel de drivers.jopie schreef op maandag 20 april 2009 @ 11:13:
Volgens mij staat zoombrowser op je meegeleverde cd's.
Software is van een ander soms beter.
Ik was een poosje aan het klooien met - 4Media HD Video Converter -
Ik film eigenlijk maar net (SX1IS) bij het afspelen op de camera heb ik een filmpje waarbij alles klopt.
Spraak bij mondbeweging.
Als ik het omzet naar AVI, in hoge kwaliteit, HD, maar als ik de AVI bekijk gaat alles supertraag en het geluid klopt van geen meter.
Zet ik hem om naar een lagere kwaliteit, blijft alles traag en het geluid loot niet gelijk.
Computer is wat traag P4 2.6 mhz. maar het cpu gebruik ligt rond de 70 %
Geheugen is 1gb., wel wat laag.
Wil tzt aan wat snellers.
Misschien beter een ander programma proberen, iemand tips?
Ik zou graag wat ervaringen uitwisselen met gebruikers van SX1IS, ik kom zat dingen tegen die ik beter van een ander kan overnemen omdat ik hem niet zo veel gebruik.
Iemand die een goed forum weet waar veel gegevens worden uitgewisseld?
-----------------------
Staat er inderdaad op Zoombrowser 6.2.1.
Nu zie ik het weer, had ik gelijk bij ontvangst camera 1x bekeken, is voor mij veel te ingewikkeld omdat er geen NL bij zit of een NL handleiding.
Filmpje daarmee afspelen blijft ook traag, schokkerig. (videokaart: Radeon 9200)
Dan werkt het - 4Media HD Video Converter voor mij veel handiger.
Ik vraag mij wel af of de MVI bestanden die je omzet naar AVI, met trage computer dus, wel goed omgezet worden.
Als je dan tzt een andere computer hebt, de bestanden wel gewooh af te spelen zijn.
Anders kan ik de MVI bestanden beter bewaren op een Externe HD.
[ Voor 20% gewijzigd door burgkop op 20-04-2009 20:57 . Reden: aanpassen ]
Er zijn er velen zie ik, bovenstaande ook bekeken, bedankt.
Om af te spelen werkt Total Video Player plezierig, Na installatie op NL te zetten. (Free versie)
Converteren gaat ook makkelijk met ; 4Media HD Video Converter (ingredient nodig)
Wat ik nog niet gevonden heb is het - Makkelijk - verwijderen van dingen die je niet wilt.
Aan het eind en begin geen probleem, maar een stukje uit het midden bewaren gaat steeds even niet goed, wordt het verkeerde opgeslagen.
Ach komen wij ook wel weer achter.
Het lensmate pakje is vandaag 'eindelijk' toegekomen en de lensmate en polarisatiefilter doen wat ze moeten doen:

De andere accessoires zijn ook in orde (zie enkele posts hierboven voor wat ik allemaal besteld had).
Wat snelle testjes met de polarisatiefilter zijn terug te vinden op photobucket.
Nu heb ik eventueel enkel nog een zonnekap nodig voor 58mm.
Ik vraag mij wel af of dat vele wisselen tussen zonnekap/lensmate/niets het bewegende mechanisme van het lenzenhuis niet gaat beschadigen (verwringen). Maar ze gaan er behoorlijk vlot op, dus dat zal wel meevallen.

De andere accessoires zijn ook in orde (zie enkele posts hierboven voor wat ik allemaal besteld had).
Wat snelle testjes met de polarisatiefilter zijn terug te vinden op photobucket.
Nu heb ik eventueel enkel nog een zonnekap nodig voor 58mm.
Ik vraag mij wel af of dat vele wisselen tussen zonnekap/lensmate/niets het bewegende mechanisme van het lenzenhuis niet gaat beschadigen (verwringen). Maar ze gaan er behoorlijk vlot op, dus dat zal wel meevallen.
... Waren er eigenlijk al geruchten over een eventuele opvolger aangezien de voorraad bij de gangbare foto speciaalzaken op is, en ze nog niet kunnen vertellen wanneer er weer geleverd word.
Je gaat bijna denken dat er al weer een opvolger aan komt.
Je gaat bijna denken dat er al weer een opvolger aan komt.
Inderdaad, uitgeprint door Canon nl.pegro4 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 13:34:
[...]
sorry,u hebt mijn vraag niet gezien zoals ik het bedoelde.....
canon printte het uit voor je schreef je......bedoel je dat je de geprintte handleiding bij canon nederland hebt gekregen of gekocht of???? een canon printer hebt ???
De volledige pdf handleiding.
Doen ze in boekform als je niets zegt.
Ik vind dat waardeloos, heb je alleen wat aan als je kunt boekbinden.
Anders is het een onhandelbaar iets, veel te veel pagina's.
Mijn verzoek was 4 pagina's op 1 A4, dus 2 per kant.
Die komen dan leesbaar in ( in één richting) een multimap, in insteek hoezen.
Ook een boekwerk, maar goed te lezen.
Bedankt voor die foto's, ziet er bijna heel duidelijk uitNuKeM schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:14:
Het lensmate pakje is vandaag 'eindelijk' toegekomen en de lensmate en polarisatiefilter doen wat ze moeten doen:
..................................
Ben benieuwd hoe het filter in de praktijk bevalt, zitten die ringen wel goed vast, vraag ik omdat er eigenlijk geen échte schroefdraad op zit.
De Canon lenskap past nu niet meer?
Gebruik hem wel vaak, zit er nu altijd omgekeerd op, staat ook mooier met kap, het ook wil ook wat, niet dan?
Ik heb de SX1IS, komt er toch weer een aardig bedrag bij.
Voor mij zou ik alleen een filter ter bescherming van de lens willen hebben.
Met Chromatic Aberration effecten, bedoel je daar ook mee dat je, als je een foto maakt van bijv. een foto, deze er ook niet strak op krijgt?
Bij mij is hij dan in het midden hoger dan de buitenkant, zeg maar iets rond.
Ook de onderkant.
Maak ik een foto van een huis, zeg maar een stel rijtjes woningen, dan heb ik dat ook, in het midden is het dak hoger dan aan de zijkanten.
Ik hen het over stand "auto" dat gebruik ik het meest, maak niet zoveel foto's, dan is het makkelijk om hem daar op te zetten.
De macro Tulp gebruik ik wel vaak, zonder zoom, dus toestel dichter bij het object.
Ik zoek eigenlijk een forum om de juiste instellingen uit te wisselen, lijkt mij handig om vooraf te weten.
Zodat als je ergens foto's maakt, niet thuis een teleurstelling te verwerken krijgt omdat er verkeerde instellingen zijn gebruikt.
Het is hier toch minder druk dan verwacht.
De meeste willen een aankoop advies.
Maar daarna ervaringen uitdelen gaat wat minder helaas, terwijl dat ook errug belangrijk is, niet dan?
Maar daarna ervaringen uitdelen gaat wat minder helaas, terwijl dat ook errug belangrijk is, niet dan?
Ik ga over een week naar Cuba en zal daarna mijn ervaringen met de SX10 die ik 2 weken geleden heb gekocht met jullie delen.burgkop schreef op zondag 17 mei 2009 @ 21:09:
Het is hier toch minder druk dan verwacht.
Wat ik er tot nu toe van kan zeggen erg fijne camera voor dit geld.
Wat iedereen al weet binnen met minder licht word het snel wat minder maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht.
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik deze cam ga nemen. Mijn uitstapje naar een Nikon D40 is niet zo goed bevallen: groot, standaard weinig zoom en er komt snel stof in en ik verlang zooooo terug naar dat draaischermpje van deze Canons. Daarom wil ik misschien toch terug naar Canon. Ik neem aan dat deze camera beduidend beter is dan de S2 die ik had?
Je krijgt nu trouwens 50 euro van canon terug bij aankoop van de SX1 en 40 euro bij de SX10. Deze SX10 wordt dan wel erg interresant voor mij.
Je krijgt nu trouwens 50 euro van canon terug bij aankoop van de SX1 en 40 euro bij de SX10. Deze SX10 wordt dan wel erg interresant voor mij.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik zag op http://chdk.wikia.com/wiki/SX10 en http://mighty-hoernsche.de/ dat de CHDK firmware voor deze camera beschikbaar is. Binnenkort maar eens testen 
Voor diegene die niet weten wat CHDK firmware is
CHDK In Brief
CHDK is a firmware enhancement that operates on a number of Canon Cameras. CHDK gets loaded into your camera's memory upon bootup (either manually or automatically). It provides additional functionality beyond that currently provided by the native camera firmware.
CHDK is not a permanent firmware upgrade: you decide how it is loaded (manually or automatically) and you can always easily remove it.
[...]
What extra capabilities does CHDK provide?
The current set of extra capabilities fall into six categories:
a. Enhanced ways of recording images - you can capture still pictures in RAW format (as well as JPEG), and for video images you can have increased recording time and length (1 hour or 2 GB), and a greatly increased range of compression options.
b. Additional data displays on the LCD screen - histogram, battery life indicator, depth of field, and many more.
c. Additional photographic settings that are not available on the camera by itself - longer exposure times (up to 65 seconds), faster shutter speeds (1/25,000 sec, and faster in some cases), automatic bracketing of exposure, etc.
d. The ability for the camera to run programs ('scripts', written in a micro-version of the BASIC language) stored on the memory card - these programs allow you to set the camera to perform a sequence of operations under the control of the program. For example, a camera can be programmed to take multiple pictures for focus bracketing, or take a picture when it detects that something in the field of view moves or changes brightness.
e. The ability to take a picture, or start a program on the memory card, by sending a signal into the USB port - you can use the USB cable to take a picture remotely.
f. The ability to do a number of other more useful (and fun) things, such as act as a mini file browser for the memory card, let you play games on the LCD screen, etc
[ Voor 53% gewijzigd door Gaitman op 24-05-2009 23:17 ]
Ik heb tot gisteren steeds gebruik gemaakt van een S1 IS, ik had die sinds hij op de markt gekomen was en ben er altijd tevreden over geweest. Echter gisteren heeft hij de geest gegeven.
Ik ben nu op zoek naar een opvolger en ik kwam automatisch hier terecht. Over de verschillen tussen de S1 en de SX10 hoef ik jullie waarschijnlijk niets te vragen, ik veronderstel dat er een wereld voor mij al opengaan?
Ik gebruikte de S1 eigenlijk in 3 soorten omstandigheden:
- gezinsfoto's binnen en buiten : hier voldeed de S1 prima, al was het binnen soms wat moeilijker scherp te stellen.
- close-up foto's van mijn aquarium. Dit is in een verduisterde ruimte met enkel het aquariumlicht en dan camera op statief en manueel wat met de waardes spelen : dit lukte ook goed al vond ik het jammer dat ik geen echte detailfoto's en macro's kon nemen.
- outdoor cultuur/natuur foto's : ging prima met de S1, die zoom was enorm leuk.
Wat denken jullie hier over als ik voor de SX10 zou gaan? Ik ben geen echte kenner, maar het lukte mij toch meestal om mooie foto's te nemen met de S1, ik hoop dat dit nog beter zal gaan met de SX10?
Ik ben nu op zoek naar een opvolger en ik kwam automatisch hier terecht. Over de verschillen tussen de S1 en de SX10 hoef ik jullie waarschijnlijk niets te vragen, ik veronderstel dat er een wereld voor mij al opengaan?
Ik gebruikte de S1 eigenlijk in 3 soorten omstandigheden:
- gezinsfoto's binnen en buiten : hier voldeed de S1 prima, al was het binnen soms wat moeilijker scherp te stellen.
- close-up foto's van mijn aquarium. Dit is in een verduisterde ruimte met enkel het aquariumlicht en dan camera op statief en manueel wat met de waardes spelen : dit lukte ook goed al vond ik het jammer dat ik geen echte detailfoto's en macro's kon nemen.
- outdoor cultuur/natuur foto's : ging prima met de S1, die zoom was enorm leuk.
Wat denken jullie hier over als ik voor de SX10 zou gaan? Ik ben geen echte kenner, maar het lukte mij toch meestal om mooie foto's te nemen met de S1, ik hoop dat dit nog beter zal gaan met de SX10?
Fluo
Zijn er nog vereisten aan het type geheugenkaart dat je gebruikt i.c.m. de sx1? Ik kan me zo voorstellen dat de oudere types de doorvoersnelheid niet halen die nodig is voor 1080p materiaal.
Tja, helaas hebben ze alleen CHDK-firmware voor fw versie 1.01A, en niet voor andere versies, zoals de 1.01B die ik heb. En de laatste tijd is er niet echt vooruitgang geboekt volgens mij, na de 1.01A CHDK zijn ze gestopt met porten voor de SX10 ....Gaitman schreef op zondag 24 mei 2009 @ 23:15:
Ik zag op http://chdk.wikia.com/wiki/SX10 en http://mighty-hoernsche.de/ dat de CHDK firmware voor deze camera beschikbaar is. Binnenkort maar eens testen
[...]
Zie ook hier
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Verwijderd
Samples van de S1Fluo schreef op maandag 25 mei 2009 @ 09:05:
Samples van de SX10
Oordeel zelf
Ja, dat maakt zeker wel uit.Minimaal ultra 2/3Sh0ckTr00per schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:59:
Zijn er nog vereisten aan het type geheugenkaart dat je gebruikt i.c.m. de sx1? Ik kan me zo voorstellen dat de oudere types de doorvoersnelheid niet halen die nodig is voor 1080p materiaal.
Ik gebruik meestal de SDHC 16 GB Trancend uit de 6 serie.
Je kunt het net zo duur maken als je het zelf wilt.
Als je de foto's niet gelijk na elke opname terugkijkt, dus doorgaat met foto's maken, slaat hij sneller op, logisch,
Bij de PowerShot SX1 IS kun je tijdens het filmen in HD tegelijkertijd een foto maken. De foto ziet er dan prima uit, maar het beeld in de video blijkt achteraf even stil te staan op het moment waarop de foto is genomen. Hebben de bezitters van deze camera op dit forum hetzelfde probleem, en zo ja, is daar een oplossing voor?
Je hoort in de video ook wel het geluid van het nemen van de foto, maar dat kun je indien nodig voorkomen door dat geluid voordat je gaat filmen uit te zetten.
Je hoort in de video ook wel het geluid van het nemen van de foto, maar dat kun je indien nodig voorkomen door dat geluid voordat je gaat filmen uit te zetten.
Bedankt voor de reactie. Ik heb ter test een sd kaartje van Paradigit gekocht (Class 6, 8 GB, 14.95) en daarmee werkt het prima. Ik heb niet veel verstand van compressiemechanismes maar ik heb wel het idee dat deze camera niet heel erg comprimeert. Of ik nou de vissekom film of om me heen sta te draaien en alles film wat los en vast zit, het blijven filmpjes van 13 minuten voordat die 4 GB bereikt is.burgkop schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:10:
[...]
Ja, dat maakt zeker wel uit.Minimaal ultra 2/3
Ik gebruik meestal de SDHC 16 GB Trancend uit de 6 serie.
Je kunt het net zo duur maken als je het zelf wilt.
Als je de foto's niet gelijk na elke opname terugkijkt, dus doorgaat met foto's maken, slaat hij sneller op, logisch,
Was ook zo bij de S5, ook met het geluid. En dat was niet eens HD-videoruud3822 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 21:13:
Bij de PowerShot SX1 IS kun je tijdens het filmen in HD tegelijkertijd een foto maken. De foto ziet er dan prima uit, maar het beeld in de video blijkt achteraf even stil te staan op het moment waarop de foto is genomen. Hebben de bezitters van deze camera op dit forum hetzelfde probleem, en zo ja, is daar een oplossing voor?
Je kan natuurlijk geen wonderen verwachten. Even een filmpje opnemen en dan in de tussentijd een, wat is het 10MP foto maken?
Je kan ook in het filmpje knippen op het moment dat de foto is genomen (ik heb het wel eens gedaan. filmen, foto maken, snel ergens anders heen lopen, doorfilmen.. en daarna het filmpje bewerken: foto-deel en het lopen eruit knippen).
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Een oplossing is om geen foto te maken maar gewoon een frame uit de video halen. Die is dan slechts 2 megapixels maar dat is voldoende voor kleine prints.ruud3822 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 21:13:
Ik verwacht ook geen wonderen, maar wilde zeker weten dat het niet aan mijn toestel lag. De handleiding waarschuwt namelijk wel dat het geluid van het nemen van de foto hoorbaar op het filmpje komt, maar zegt niets over het feit dat het beeld een seconde of wat bevriest.MrSleeves schreef op maandag 15 juni 2009 @ 08:25:
[...]
Was ook zo bij de S5, ook met het geluid. En dat was niet eens HD-video
Je kan natuurlijk geen wonderen verwachten. Even een filmpje opnemen en dan in de tussentijd een, wat is het 10MP foto maken?
Je kan ook in het filmpje knippen op het moment dat de foto is genomen (ik heb het wel eens gedaan. filmen, foto maken, snel ergens anders heen lopen, doorfilmen.. en daarna het filmpje bewerken: foto-deel en het lopen eruit knippen).
Ben in ieder geval blij dat er niets met mijn camera is.
Dat klinkt als een goed alternatief, ga ik gauw eens proberen. 2 megapixel is nog altijd meer dan de foto's die ik uit mijn zojuist vervangen Powershot G3 kreegTwister336 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 08:52:
[...]
Een oplossing is om geen foto te maken maar gewoon een frame uit de video halen. Die is dan slechts 2 megapixels maar dat is voldoende voor kleine prints.
ben ook van plan om deze te gaan kopen als opvolger van mijn kapotte S2. Ik wil er deze keer ook graag een polarisatiefilter bij kopen, vooral om mee te spelen en uiteindelijk ook daadwerkelijk betere foto's te kunnen maken. Nu zag ik hierboven al een lijstje staan met oa. deze filter: Hoya Circular HMC Polarizer (6 coats) 58mm ... Kon deze verder niet terug vinden in de pricewatch, wel deze twee bijvoorbeeld: http://www.kamera-express...age=product&product=15793 en http://www.kamera-express...age=product&product=17662
Mijn eerste vraag heeft vooral betrekking op het verschil tussen deze twee. Heb er te weinig verstand van om het te kunnen zien, Als de duurste daadwerkelijk beter is dan koop ik deze uiteraard, er zijn nog genoeg andere te vinden met diverse prijzen. Verder neem ik aan dat zo'n filter er niet per definitie op kan? Dan moet ik dit ding: http://www.lensmateonline.com/store/sx10sx1.html ook aanschaffen denk ik zo? Dan kan ik hierop diverse filters plaatsen? Kan ik eigenlijk nog zoomen met een filter erop? Ik moet ten alle tijde 58mm hebben?
Verder vond ik ook deze filters nog: Hoya HMC Neutral Density Filter ND8 58mm en deze polarizer:
Hoya Moose Filter Warm Circular Polarizer 58mm (out of stock until July)
Zie dus door de bomen het bos niet meer. Iemand tips of ergens goede uitleg wat ze nou precies doen? Alvast bedankt!
Mijn eerste vraag heeft vooral betrekking op het verschil tussen deze twee. Heb er te weinig verstand van om het te kunnen zien, Als de duurste daadwerkelijk beter is dan koop ik deze uiteraard, er zijn nog genoeg andere te vinden met diverse prijzen. Verder neem ik aan dat zo'n filter er niet per definitie op kan? Dan moet ik dit ding: http://www.lensmateonline.com/store/sx10sx1.html ook aanschaffen denk ik zo? Dan kan ik hierop diverse filters plaatsen? Kan ik eigenlijk nog zoomen met een filter erop? Ik moet ten alle tijde 58mm hebben?
Verder vond ik ook deze filters nog: Hoya HMC Neutral Density Filter ND8 58mm en deze polarizer:
Hoya Moose Filter Warm Circular Polarizer 58mm (out of stock until July)
Zie dus door de bomen het bos niet meer. Iemand tips of ergens goede uitleg wat ze nou precies doen? Alvast bedankt!
superB
Ik quote mezelf maar even. Ondertussen is er een beta voor de 1.02B versie, en aan de 1.01B versie wordt nu gewerkt, zo te zien begint dat nu ook te werken. Wootu_nix_we_all schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:13:
[...]
Tja, helaas hebben ze alleen CHDK-firmware voor fw versie 1.01A, en niet voor andere versies, zoals de 1.01B die ik heb. En de laatste tijd is er niet echt vooruitgang geboekt volgens mij, na de 1.01A CHDK zijn ze gestopt met porten voor de SX10 ....
Zie ook hier
Wat is het hier stil, laat ik dan zelf maar eens reageren op de post waarin ik mezelf quoteu_nix_we_all schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 17:23:
[...]
Ik quote mezelf maar even. Ondertussen is er een beta voor de 1.02B versie, en aan de 1.01B versie wordt nu gewerkt, zo te zien begint dat nu ook te werken. Woot![]()
Er is een alpha beschikbaar van de CHDK voor 1.01b. Ik heb gisteravond de eerste raw pic's gemaakt met m'n sx10. Erg blij ook met de betere batterij-indicate. Verder nog veel meer extra's, tot en met spelletjes aan toe. Live-histogram en zebra mode zijn ook leuk om eens mee te spelen. Goed werk van die CHDK-jongens !
Sinds gisteren ben ik ook de trotse eigenaar van een SX10, en ik zit er nu wat mee te spelen, de manual te lezen enzovoort.u_nix_we_all schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:22:
Er is een alpha beschikbaar van de CHDK voor 1.01b.
Klein vraagje over dat CHDK: er staat dat je de kaart (nadat je de CHDK software erop gezet hebt) moet vergrendelen. Hoe kun je er dan nog foto's op opslaan? Of moet je eerst de software laden, dan de kaart verwisselen voor een andere? Dat is me niet duidelijk.
Je kunt de CHDK op 2 manieren laden: handmatig dmv de firmware upgrade uit het normale menu, en automatisch booten met de CHDK firmware. Bij dat laatste moet je de kaart inderdaad vergrendelen, maar hiermee wordt je SD-kaart niet echt gelocked. Het alleen maar een software-matige switch, je foto's worden nog steeds normaal opgeslagen. De switch wordt alleen gebruikt om aan te geven of de CHDK-firmware wel of niet geladen moet worden.grun93 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:25:
[...]
Sinds gisteren ben ik ook de trotse eigenaar van een SX10, en ik zit er nu wat mee te spelen, de manual te lezen enzovoort.
Klein vraagje over dat CHDK: er staat dat je de kaart (nadat je de CHDK software erop gezet hebt) moet vergrendelen. Hoe kun je er dan nog foto's op opslaan? Of moet je eerst de software laden, dan de kaart verwisselen voor een andere? Dat is me niet duidelijk.
Let even op als je CHDK wilt gebruiken, je moet eerst checken wat je eigen firmware versie is, en de juiste CHDK firmware erbij zoeken (en hopen dat die beschikbaar is)
Bedankt, daar kan ik wat mee.u_nix_we_all schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:44:
Het alleen maar een software-matige switch, je foto's worden nog steeds normaal opgeslagen.
Ja, maar dat bedoel ik ook. Je moet het schuifje wél omzetten, maar dat betekent niet dat het hele kaartje read-only is. Alleen de software reageert op de stand van het schuifje, het schuifje is dus geen hardwarematige schrijfbeveiliging.grun93 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:00:
[...]
Bedankt, daar kan ik wat mee.Ik dacht dat ze met vergrendelen het schuifje op de kaart bedoelden.
Verwijderd
Heeft er iemand ervaringen met het monteren van een fisheye lens zoals deze op de SX10?
http://cgi.ebay.com/Super...1205%7C293%3A1%7C294%3A50
en
http://cgi.ebay.com/FISH-...MSfp=TL090710154004r22486
Zie hier wat voorbeelden; ziet er wel hip uit! http://forums.steves-digicams.com/942057-post30.html
Ik snap alleen niet zo goed waarom die foto's zo'n wit vierkant eromheen hebben... Mag toch hopen dat dit niet de foto's zijn die zo geschoten worden door die lens?
en by the way: wat is het verschil tussen 0.36X en 0.25X?
http://cgi.ebay.com/Super...1205%7C293%3A1%7C294%3A50
en
http://cgi.ebay.com/FISH-...MSfp=TL090710154004r22486
Zie hier wat voorbeelden; ziet er wel hip uit! http://forums.steves-digicams.com/942057-post30.html
Ik snap alleen niet zo goed waarom die foto's zo'n wit vierkant eromheen hebben... Mag toch hopen dat dit niet de foto's zijn die zo geschoten worden door die lens?
en by the way: wat is het verschil tussen 0.36X en 0.25X?
Ik heb ook de SX10is, heb dus gezien dat er firmware beschikbaar is die de mogelijkheid biedt om in RAW te schieten
Ik ben een leek, dus heb nog wat vraagjes
A) hoe werkt het precies met die firmware, installeren etc
is het niet schadelijk firmware op de camera te zetten, of wordt de CDHK gesteund door Canon?
Bedankt voor de hulp
Ik ben een leek, dus heb nog wat vraagjes
A) hoe werkt het precies met die firmware, installeren etc
Bedankt voor de hulp
De CDHK firmware wordt slechts in het vluchtige geheugen van de camera geladen bij het opstarten. Je moet dus altijd de SD kaart met de firmware erop in de camera steken. Als je er een andere insteekt, of de CDHK firmware van de kaart verwijdert, dan start de camera op zonder deze extensie en dus met zijn standaard firmware. Geen schade dus, tenzij er een bug in de firmware zou zitten die je camera echt rare dingen zou laten doen. Die kans is nooit onbestaande, maar héél erg klein.
Oke, bedankt voor het antwoord..Admiral Freebee schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 13:07:
De CDHK firmware wordt slechts in het vluchtige geheugen van de camera geladen bij het opstarten. Je moet dus altijd de SD kaart met de firmware erop in de camera steken. Als je er een andere insteekt, of de CDHK firmware van de kaart verwijdert, dan start de camera op zonder deze extensie en dus met zijn standaard firmware. Geen schade dus, tenzij er een bug in de firmware zou zitten die je camera echt rare dingen zou laten doen. Die kans is nooit onbestaande, maar héél erg klein.
Nog een vraagje dat me te binnen schoot, hoe kan ik erachter komen welke ik moet hebben? lees hier dingen over 1.01B etc..??
en als ik die firmware op mn SD kaart heb staan, hoeveel ruimte neemt die ongeveer in beslag? heb nu een 4GB ultra SDHC kaart..
Stel hij staat op mijn SD kaart, kan ik dan gewoon in menu voor RAW kiezen, of dient dit via een omweg te gaan?
waar kan ik het best de firmware vandaan halen, waar is hij het veiligst?
Begin eens de FAQ te lezen op de CHDK site te lezen zou ik zeggen, daar staan deze vragen en de antwoorden allemaal in.Wailer schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 13:15:
[...]
Oke, bedankt voor het antwoord..
Nog een vraagje dat me te binnen schoot, hoe kan ik erachter komen welke ik moet hebben? lees hier dingen over 1.01B etc..??
en als ik die firmware op mn SD kaart heb staan, hoeveel ruimte neemt die ongeveer in beslag? heb nu een 4GB ultra SDHC kaart..
Stel hij staat op mijn SD kaart, kan ik dan gewoon in menu voor RAW kiezen, of dient dit via een omweg te gaan?
waar kan ik het best de firmware vandaan halen, waar is hij het veiligst?
Verwijderd
Ik heb enkele dagen geleden een SX10 gekocht. Ik heb al een Powershot 720IS, zo'n compact dingetje. Bij de 720IS zie ik, wanneer ik een foto maak op de Auto stand soms wel 5 of 6 groene kadertjes op m';n scherm wanneer ik de knop half indruk. Bij de Sx10 zie ik alleen een groen kader in het midden. Wat betekent dit en kan ik dit bij de SX10 ook zo instellen? Ik neem aan dat die kaders btekenen dat ie meerdere objecten waarneemt en dan optimaal scherp stelt?
Verder: Ik ben een nul op fotogebied, dus welke optie moet ik nu wel en niet aan of uitzetten in het menu voor scherpe foto's. ISO shift is leuk, maar bij hogere ISO waarden wordt wel de foto korrelig en dus minder scherp. En watan ik beter doen: voorlopig de Auto stand gebruikenof de P(rogramma) stand gebrukken waar je meer dingen kunt wijzigen?
Verder: Ik ben een nul op fotogebied, dus welke optie moet ik nu wel en niet aan of uitzetten in het menu voor scherpe foto's. ISO shift is leuk, maar bij hogere ISO waarden wordt wel de foto korrelig en dus minder scherp. En watan ik beter doen: voorlopig de Auto stand gebruikenof de P(rogramma) stand gebrukken waar je meer dingen kunt wijzigen?
Ik heb zelf mijn hele vakantie op de P stand geschoten. Zolang je geen instelling aanpast heb je gewoon de auto stand aan, maar je kunt wel heel snel aanpassingen maken mocht dit nodig zijn. Hoe je om moet gaan met de verschillende instellingen is voor een groot deel oefenen.
Langzaam aan begin ik nu wat meer met de instellingen te spelen, maar in veel gevallen (voor vakantie foto's tenmindste) voldoet de auto stand prima.
Langzaam aan begin ik nu wat meer met de instellingen te spelen, maar in veel gevallen (voor vakantie foto's tenmindste) voldoet de auto stand prima.
Verwijderd
Mocht het nog niet gezegd zijn: De LensMate convertor ring voor de SX10 kan ook in Nederland worden besteld bij o.a. CameraNU.nl
Verwijderd
Nu is er een nieuwe canon, de Powershot SX20 IS, de opvolger van de SX10 IS. Ik zie in de specs niet veel verschil, iemand die dat ding al gezien/gebruikt heeft? of wel weet wat er is veranderd, zit er aan te denken om een nieuwe camera te kopen namelijk.
Zoals ik het zie, dan betreft het een hele kleine update waarbij video in 720p mogelijk is en....
Aaaarghhhh.... een 12.1 megapix sensor i.p.v. 10.0 megapix... op hetzelfde oppervlak...
Dus een stijging van 35 MP/cm2 naar 43 MP/cm2.
Zolang deze camera's niet behoorlijk op hoge ISO's indoor kunnen schieten zonder alle ruis die je nu erbij cadeau krijgt schud ik droevig mijn hoofd...
Aaaarghhhh.... een 12.1 megapix sensor i.p.v. 10.0 megapix... op hetzelfde oppervlak...
Zolang deze camera's niet behoorlijk op hoge ISO's indoor kunnen schieten zonder alle ruis die je nu erbij cadeau krijgt schud ik droevig mijn hoofd...
Verwijderd
voor die video in 720p hoef ik het niet te doen. Maar er zullen vast dingen verbeterd zijn die je niet uit de specs kan halen lijkt me?
Sorry dat ik niet alle posts heb gelezen, maar wat welke (SX10 IS, S1 IS, SX20 IS) komt hier op GOT het beste naar voren? En betreft het CMOS of CCD censor?
Een belangrijke functie voor mij moet zijn dat hij snel is met meerdere foto's achter elkaar (burst).
Sorry dat ik niet alle posts heb gelezen, maar wat welke (SX10 IS, S1 IS, SX20 IS) komt hier op GOT het beste naar voren? En betreft het CMOS of CCD censor?
Een belangrijke functie voor mij moet zijn dat hij snel is met meerdere foto's achter elkaar (burst).
Op de SX1 krijg je ook op lage iso waarden in de zon de ruis er gratis bijThe_Sukkel schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 22:47:
Zoals ik het zie, dan betreft het een hele kleine update waarbij video in 720p mogelijk is en....
Verwijderd
De SX 10 en SX 20 hebben een Continuous Drive van 0.7 fps, niet echt heel veel. De SX1 doet er 4 fps wel een groot verschil. Mensen met ervaring met deze functie, is het te traag of valt het mee?
Het werkt wel, en die 4fps wordt ook wel gehaald, maar de IS en AF houden het niet bij.