Hoezo? Jij geeft als onderbouwing dat je mensen iets mag opleggen omdat in jouw visie alle mensen slecht en verdorven zijn. Dan prik ik door die opmerking heen en dan verschuif ik de discussie?

Het wapengeweld is inderdaad verkeerd. Vaak was het een mengelmoes van verheven (mensen het evangelie brengen) en minder verheven doelen (slaven verkrijgen, goedkope grondstoffen). Of beide bedoelingen altijd in dezelfde personen huisden, kan ik niet vanaf hier beoordelen. Het lijkt me van niet. In ieder geval is je opmerking niet ter zake doend.
En waarom is het niet ter zake doend? Het geeft aan wat de gevolgen zijn van gedwongen evangelisatie, precies wat ook de bedoeling is van de SGP-theocratie. Alles zal volgens de SGP-versie van het christelijk geloof moeten gaan, goedschiks of kwaadschiks. En het is niet relevant of de vernietiging van een cultuur met wapengekletter of bijbels werd gedaan, het effect is hetzelfde. En ja, vaak zaten die "verheven" en "minder verheven" aspiraties in dezelfde mensen.
Daarbij is trouwens "verheven" eigenlijk al een waarde-oordeel, waar ik me niet bij aansluit. Het was een cultuuricide, waarbij de inheemse eigen cultuur vernietigd werd. Dit verheven noemen impliceert dat de christelijke cultuur meerderwaardig was, en dat is zeker niet zo.
Dit begint een beetje een vervelend mantra te worden. Je mag de ander wel iets opleggen, als je denkt dat die ander verkeerd bezig is. Sterker nog: het is je plicht om dat te doen (m.i.).
Je realiseert je dat je een aantal ongefundeerde aannames doet? Punt 1 is dat jij blijkbaar alwetend bent doordat jij beoordeeld dat de ander verkeerd bezig is, en Punt 2 dat jij ook het recht hebt de ander iets op te dringen.
Als je een man op straat ziet liggen en iemand anders beukt op zijn borst, hoe weet jij of die iemand anders bezig is met mishandeling of probeert het hart weer op gang te brengen? Als jij iemand een klap ziet krijgen, hoe weet je of die persoon de aanvaller was of de aangevallene? Het is nogal aanmatigend om te denken dat je altijd de juiste context weet.
Je niet terzake opmerkingen negerend: de wetenschap kan inderdaad aantonen dat leven 24 weken na de conceptie niet zelfstandig kan overleven. Helder.
Maar dan? Is dat dan een argument om dat leven te mogen vernietigen?
Voor mij niet. Ik zie niet in waarom alleen dat leven wat zelfstandig kan overleven, beschermwaardig zou zijn. Jij kunt dat wel vinden, maar dat is dan een beslissing gebaseerd op je levensbeschouwing, niet op basis van de wetenschap.
Je misbruik van wetenschap blijft gewoon doorgaan: jouw definitie van "leven" is niet een wetenschappelijke definitie van "leven". Een bacterie is een vorm van leven, maar je gebruikt gewoon antibiotica; is dat leven niet beschermwaardig?
Als een wetenschapper zegt dat je bij abortus leven vernietigd, dan is dat niet het leven volgens jouw definitie. Dergelijke opmerkingen dan als ondersteuning voor jouw visie gebruiken is gewoon het uit de context halen.
De wetenschap zegt niets meer dan dat voor de grens van 24 weken er geen levensvatbaar organisme is, en daarom is die grens zo gesteld. Tot die tijd is het een verzameling levende cellen.
...
Je kan het niet leuk vinden, maar er zijn al genoeg discussies geweest waar je hebt geprobeerd religie als wetenschappelijk te klassificeren, puur om het daarna als argument in te zetten zodat je argument "wetenschappelijk onderbouwd" zou zijn. En zo werkt het (gelukkig) niet.
Weer verschuif je de discussie een beetje. Het gaat er helemaal niet of 1 miljard mensen slaafs de bijbel volgen. Het gaat erom dat je niet kunt zeggen: "Politiek voeren puur op de bijbel is onzinnig, omdat het totaal geen argument kan zijn.". Totaal wil zeggen: voor alle mensen. Als er dus maar 1 iemand vind dat een discussie op basis van de bijbel wel zinnig is, heeft nXXt geen gelijk.
Je bent zelf degene die het als "argument" in de discussie bracht, terwijl het niet relevant is. Dan moet je niet klagen als anderen er doorheen prikken. En voor de rest blijft staan wat we eerder hebben besproken: het kan een argument zijn voor maatregelen die alleen de personen treffen die in die bijbel geloven, maar niet voor de gehele bevolking.
[
Voor 3% gewijzigd door
gambieter op 20-12-2008 16:12
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.